Čak Profet: Divlja istina

Čak Profet u Domu omladine

Izvor: Piše: Žikica Simiæ

Četvrtak, 26.02.2009.

16:18

Sinoć u pola deset Čak Profet, u uniformi velegradskog gamena - starke, farmerke, odgovarajući sako i nemarno vezana kravata - pojavio se na sceni bioskopske sale Doma omladine. Publikum ga je gromko pozdravio. On je stao ispred mikrofona. I avantura je počela.

Znao sam da će Profetov nastup biti dobar, ali nisam znao da će biti toliko dobar.

On je urbana faca, zna "istinu koja se kotrlja gradskim ulicama". Inspiraciju za svoje pesma nalazi na gradskim pločnicima. Lokalni heroji, sitni kriminalci, buntovnici sa ili bez razloga, otpadnici, odmetnici, ljudi slomljenog srca i izgubljene nade su se iz tog areala preselil u njegove pesme. Nevesele činjenice iz njihovih života tim činom su dobile herojski oreol i mitske karakteristike.

Repertoar je bio sastavljen od dobro znanih pesama. U akustičnoj verziji, bez električne struje i rok benda, njihova narativna priroda je izbila u prvi plan. Napevi su se doimali kao istrgnute stranice iz neke Fanteove ili čak Selindžerove knjige. Svaka numera je svedočila o savršenoj Profetovj erudiciji kada su u pitanju film, odgovarajuća književnost, istorija roka i urbana mitologija.
Fantastične pesme, u kombinaciji sa vrhunskom izvođačkom veštinom i neodoljivim scenskim šarmom, učinile su da se Profetov resital pretvori u nesvakidašnji događaj. Pored toga što je vrhunski singer-songrajter, izdanak tradicije čiji su rodonačelnici Robert Džonson i Henk Vilijams, on je i savršeni pripovedač tvrdih, 'noar' pripovesti. Nešto presno i sirovo, preuzeto iz opasnih života kojim žive njegovi junaci, "urezano" je u svaki stih.

Priče o nevoljnicima koji su izgubili dušu a zaradili vidljive i nevidljive ožiljke Profet donosi sa lakoć i profinjenim, gorkim humorom. Taj postupak je bio najveći kvalitet ovog nastupa. Fina rezignacija koja krasi numere "Heart Breaks Like The Dawn", "New Year's Day" ili "After The Rain" u tom kontekstu postala je mera životne hrabrosti i personalnog integriteta.

Žustrije pesme, izvedene sa neočekivanom rezolutnošću, kao što su "Doubter Out Of Jesus (All Over You)", "Run Primo Run" ili "You Did (Bomp Shooby Dooby Bomp)" pokazale su da za pravog rokera nema ograničenja. Najprijatnije iznenađenje je bilo izvođenje numere iz repertoara Profetovog matičnog benda Green On Red "Time Ain't Nothing". Mnoge uspomene su sevnule kao munja, probile opnu zaborava i odletele u noć.
Svaku od izvedenih pesama pratila je određna priča. Duhovito, samoironično Profet je pričao o svom rokerskom angažmanu. Uspostavio je finu paralelu između sopstvene pozicije i one gubitničke junaka njegovih pesama. Spominjanje Taunsa Van Zanta i Džefri Li Pirsa čini se važnim. Kao da ta dva lika određuju granice njegovog poetskog sveta. Van Zantova vrhunska rok poezija i Pirsova frenetična, pankoidna
verzija bluza označavaju polove između kojih se kreće Profetova muzika.

Posle 18 pesama, dva bisa i sat i po svirke Čak Profet je napustio scenu oduševljeno pozdravljen od pažljive i posvećene beogradske publike. Tako je okončan još jedan odličan koncert u organizaciji Ivana Lončarevića i Doma omladine. Skidam šešir i duboko se klanjam.

Set lista (po sećanju i sa mogućim greškama)

1.
2.Naked Ray