Taj trend svakako je povezan s tim šta deca i tinejdžeri jedu. Da li su presudna gazirana pića? Možda je reč o prerađevinama i brzoj hrani? Da li postoje namirnice kojih bi deca trebalo da se klone?
Kako bi pronašli odgovor na to pitanje, istraživači Nacionalnog univerziteta Djuk u Singapuru ispitivali su kakve namirnice se povezuju sa viškom kilograma i gojaznošću među decom. Koristeći podatke longitudinalne studije o roditeljima i deci Avon, u kojoj je beležina ishranu i indeks telesne mase gotovo 4.500 mališana u Engleskoj devedesetih godina, oni su tražili informacije o tome šta su deca jela i šta se dešavalo s njihovim telima u periodu od tri godine. Otkrili su da se neke namirnice mogu smatrati većim “krivcima” za gojaznost od drugih.
Recimo, deca koja su redovno jela čips najviše su dobijala na kilaži. “Otkrili smo da je čips jedna od najodgovornijih namirnica za gojaznost”, napisali su istraživači. “Čips od krompira ima mnogo kalorija, a slabo zasićuje i često se koristi kao užina.”
Pomfrit, pohovana piletina i riba, mesne prerađevine i masni namazi poput putera takođe su se pokazali kao problematični, kao i sve namirnice sa dodatim šećerima i prerađenim žitaricama.
“To što hrana ima mnogo kalorija ne znači da će vas ugojiti”, kaže Erik Finkelštajn koji predaje na Institutu za svetsko zdravlje Djuk univerziteta, koji je ujedno i vođa studije.
“Neke namirnice, poput krompira, nisu obavezno loše za zdravlje. Ali kada ih pretvorite u čips ili pomfrit, dovode do gojenja.”
Zašto se to dešava, još nije poznato, ali naučnici sumnjaju da je to posledica dodavanja masnoća u postupku pripreme.
Kada je reč o namirnicama koje su najmanje uticale na dobijanje na kilaži, naučnici su istakli živinsko meso koje nije pohovano ili prženo, žitarice bogate vlaknima za doručak i integralne žitarice.
“Deca zapravo nemaju slobodu da jedu šta žele. Teramo ih da idu u školu, ne damo im da nešto jedu ili dda puše... Ljudi koji se protive tome ne razumeju da gojazna deca gotovo po pravilu postaju gojazni odrasli. Ono što se desi u detinjstvu gotovo po pravilu je nepopravljivo”, kaže Finkelštajn.
Da li vi mislite da deci treba zabraniti da jedu "brzu hranu"?
Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja,
stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.
Komentari 15
Pogledaj komentare