Vitamini, koje milioni ljudi uzimaju u želji da produže životni vek, mogu ponekad da deluju suprotno, da pogoršaju zdravstveno stanje i, čak, povećaju rizik od prerane smrti.
Naučnici su ponovo obradili 67 postojećih studija i proverili ih na 230.000 ljudi da bi ustanovili da li takozvani vitamini antioksidansi produžuju životni vek.
Oni su pronašli da vitamin C, koji se najčešće uzima da bi se sprečila kijavica ili prehlada, nema ni pozitivan ni negativan uticaj, dok vitamini A i E, koji se tradicionalno koriste za jačanje kostiju i poboljšanje cirkulacije, uvećavaju stopu smrtnosti, baš kao i beta-karotini koji se uzimaju radi boljeg vida.
Kako je Rojtersu izjavio Goran Bjelaković, koji je sproveo analizu na univerzitetskoj bolnici u Kopenhagenu, jedan od sigurnih novih rezultata je da "zdrave osobe i oni koji boluju od određenih bolesti ne treba da uzimaju antioksidanse".
Bjelaković je naglasio da "nema dokaza da antioksidansi smanjuju rizik od smrti zdravih osoba i nekih bolesnika", kao i da "ništa ne pokazuje da vitamin C i selen imaju pozitivan ili negativan efekat".
Antioksidansi se reklamiraju za zaštitu tela od slobodnih radikala, visoko reaktivnih molekula koji mogu izazvati oštećenja mozga i drugih tkiva. Kao i vitamini A, C i E, antioksidansi u sebi sadrže cink, gingko bilobu, ekstrakt semena grožđa i ekstrakt zelenog čaja.
Ministarstvo zdravlja smatra da većina ljudi može ispuniti svoje nutricione potrebe uravnoteženom i raznovrsnom ishranom koja sadrži dosta voća i povrća.
Aditivi (vitamini i slično) mogu se uzimati samo u određenim okolnostima (u trudnoći i tokom dojenja).
Međutim, Bjelaković dodaje da je "potrebno voditi računa prilikom uzimanja većih doza čistog koncentrata vitamina, pa i vitamina antioksidanata i minerala, pošto nije ustanovljeno njihovo stvarno dejstvo na zdravlje".
Predstavnici industrije vitamina kritikuju selekciju načinjenu nakon nove studije i tvrde da je ona usmerena na smanjenje smrtnosti umesto na prednosti uzimanja vitamina, koje su nabrojane u drugim studijama koje se bave ovom oblašću.
Sa svoje strane, Služba za informacije o dodatnim sredstvima tvrdi da je najnovija studija iznela nesigurne podatke i da zapravo nije "ništa novo pokazala" i podvlači da su antioksidansi neophodni ljudima koji ih nedovoljno uzimaju prirodnim putem.
Portparol te službe, Pamela Mejson, podseća da "vitamini antioksidansi, kao ni bilo koji drugi vitamini, nisu nikada bili namenjeni prevenciji od hroničnih bolesti niti smanjenju smrtnosti".
Mejson objašnjava da su vitamini namenjeni održavanju zdravlja na osnovu njihove raznolike fiziološke uloge, a da uzimanje vitamina antioksidanasa, u primerenoj količini, obezbeđuje zaštitni efekat u tkivima organizma.
Ljiljana Smiljanić. Tanjug.
Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja,
stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.
Američlka politička organizacija Republikanci za nacionalnu obnovu saopštila je danas da bi američki predsednik Donald Tramp trebalo da se odazove pozivu predsednika Srbije Aleksandra Vučića i poseti Srbiju.
Sukob na Bliskom istoku – 104. dan. Predsednik SAD Donald Tramp je objavio da obustavlja planirane napade na Iran. Izjavio je da uskoro očekuje da bude potpisan sporazum sa Iranom, istakavši da su "dokumenti blizu konačnih oblika".
Velika Britanija danas obeležava rođendan kralja Čarlsa tradicionalnom vojnom ceremonijom "Trooping the Colour", jednim od najznačajnijih događaja u kraljevskom kalendaru, preneo je "GB njuz".
Sukob na Bliskom istoku – 106. dan. Pojavili su se detalji mogućeg sporazuma između SAD i Irana, berze su reagovale rastom, dok sukobi u Ormuskom moreuzu ne prestaju.
Rat u Ukrajini – 1.571. dan. Sukobi se nastavljaju uz nove napade dronovima i artiljerijom, dok Moskva najavljuje pojačane udare, a Kijev upozorava na moguću eskalaciju raketama "Orešnik".
Velika Britanija danas obeležava rođendan kralja Čarlsa tradicionalnom vojnom ceremonijom "Trooping the Colour", jednim od najznačajnijih događaja u kraljevskom kalendaru, preneo je "GB njuz".
Nastup Kejti Peri na ceremoniji otvaranja Svetskog prvenstva u Los Anđelesu izazvao je lavinu reakcija na društvenim mrežama, a mnogi fanovi nisu krili razočaranje.
Poznata manekenka i supruga pevača Džona Ledženda, Krisi Tajgen, podelila je potresnu vest sa svojim pratiocima na društvenim mrežama – njen otac Ron je preminuo.
Ako ste mislili da je maratonsko gledanje popularnih serija poput "Rivals" ili "Bridžerton" samo vaš mali "guilty pleasure", stručnjaci tvrde da biste mogli imati i više koristi nego što mislite.
Američka glumica i komičarka Ejmi Šumer iskoristila je društvene mreže kako bi ponovo progovorila o endometriozi, bolnom stanju s kojim se i sama godinama borila.
Od članova porodice do lekara, svi nas stalno podsećaju da tokom dana pijemo dovoljno vode radi zdravlja. Međutim, kada uzimamo lekove, ta "opštepoznata istina" često nam ispadne iz vida, a ima izuzetan značaj.
Jedan manje poznat ratni film dostupan na Netflix poslednjih je godina stekao brojne obožavaoce, koji ga porede s klasicima žanra poput filma "Spašavanje redova Rajana".
Neki su je već proglasili nezvaničnom himnom Svetskog prvenstva u fudbalu 2026. Kako je jedna pesma Dubioze kolektiv stara više od deset godina uspela da osvoji Balkan – a i mnogo šire?
U sklopu ovogodišnjeg Urusai Con eventa u Sava Centru, organizujemo League of Legends 2v2 turnir. Ako želiš da sa svojim duo partnerom odmeriš snage protiv drugih ekipa uživo, ovo je prava prilika da se prijavite.
Kompanija Google podnela je tužbu protiv kineske mreže za sajber-kriminal koja je koristila njihovu veštačku inteligenciju Gemini za sprovođenje masovnih prevara na internetu.
Komentari 5
Pogledaj komentare