Vaša majka je gojazna, a vi se nadate da nećete biti? Saznajte koliko imate kontrole nad sopstvenim genima.
Gledanje vaše mame nije dovoljno da biste zaključili kako ćete izgledati kada budete u njenim godinama. Studija govore da dok vaši geni utiču oko 80% na izgled i oblik vašeg tela, okolina i lični životni stil takođe imaju značajnu ulogu. Tako da, iako ste možda ista mama, to ne znači da ćete, kada stignete u srednje godine, imati telo poput njenog.
Vaša mama je odrasla u svetu u kom žene nisu vežbale mnogo i nisu propuštale nijedno parče pite; vi ste, sa druge strane, odrastale baveći se sportom i konzumirajući dijetalnu hranu – tj. više vodite računa o svom telu. A stručnjaci kažu da ta razlika može biti krucijalna.
Dokazi tela
Pre 20 godina, istraživanja koja su proučavača identične blizance došla su do rezultata da geni prilično određuju oblik i veličinu odraslog tela. Ali nova istraživanja imaju malo podrobniju teoriju. Neki aspekti fizičkog izgleda su više vezani za gene od drugih. Lakoća kojom razvijate mišićnu masu je u dobroj meri nasleđena. Ova studija otkriva da, dok je za razvoj mišića nekim ljudima potrebno mnogo fizičke aktivnosti, ljudima koji imaju “mišićne” gene, treba značajno manje vežbe da bi bili fit.
Još jedno veliko otkriće je da tela u obliku jabuke imaju veću genetsku "uvezanost" od kruškastog ili mršavog tela. Neki stručnjaci smatraju da to ima veze sa očevim genima, koje takođe nasleđujemo, a muškarci u srednjim godinama uglavnom dobijaju par dodatnih kilograma u predelu oko stomaka.
Tako da, ako vaša majka takođe ima veći stomak, to povećava i vaše šanse da postanete “jabuka”. Sa medicinske tačke gledišta to može biti zabrinjavajuće jer uvećani stomak može ukazati na neke bolesti poput dijabetesa tipa 2 i koronarne arterijske bolesti.
"Ako nasledite polovinu maminih i polovinu tatinih gena, situacija je prilično otvorena. Možete biti nesrećni i naslediti najgoru moguću kombinaciju roditeljskih gena, ali i najbolju moguću,” kaže Ronald Kan, profesor sa Harvardskog univerziteta.
Novo istraživanje otkrilo je i gen koji utiče na apetit. Neureksin 3, jedan od gena koji utiče na širinu struka, takođe je uključen u moždanu funkciju i povezan je sa zavisnim ponašanjem poput alkoholizma. Naučnici veruju da neureksin može uzokovati prejedanje, što bi moglo objasniti gojaznost čitave familije na isti način kao i oblik tela koji imaju članovi porodice.
Nažalost, geni koji utiču na veličinu i oblik tela mogu biti "tvrdoglavi". Čak i disciplinovane osobe koje ne krše dijetu udare u zid posle nekog vremena kada vide da su izgubile samo nekoliko kilograma posle toliko truda ili ih nakon nekog vremena vrate. Istraživači veruju da svaka osoba ima osnovnu težinu, genetsku "tačku" kilograma kojoj telo prirodno pripada.
Ako odete 10% iznad te tačke telo će se boriti da povrati izgubljene kilograma. "Što više kilograma izgubite više će se vaše telo boriti da ih povrati,” kaže Dejvid Kamings, profesor na Medicinskom fakultetu. “Postajete sve gladniji, a vaš metabolizam sve efikasniji. Na kraju bukvalno čeznete za hranom – a takvom nagonu je teško suprostaviti se.”
Životni stil
Ovi novi naučni rezultati su prilično ubedljivi ali ne otpisujte prirodu tako lako. Niti uticaj okoline.
Povećan broj gojaznih osoba u čitavom svetu je primer uticaja okoline. Geni su oduvek deo ljudske prirode, a današnja emidemija gojaznosti je potpuno nova.
Kamings ima jednostavno objašnjenje za današnju gojaznost – a to je kalorična hrana modernog doba. "Pre nekoliko stotina godina nije mnogo ljudi imalo pristup velikoj količini hrane, tako da su samo oni imućni mogli doći u situaciju da postanu gojazni.” Danas, za par evra, čak i osoba sa “mršavim” genima može kupiti kaloričnu hranu i podgojiti se. “Živimo u okolini za koju naši geni nisu dizajnirani,” kaže Kamings.
Međutim, jedna od najboljih uticaja na oblik i veličinu tela je rekreacija. Žene u 20-im i 30-im koje vežbaju imaju manje tipično “ženstveno” telo nego dame od pre 25 godina. One imaju širi struk i uže bokove, mišićavije noge i definisane ruke – to su rezultati višegodišnjeg bavljenja fitnesom.
"Danas devojke vežbaju mnogo više nego što su to činile njihove majke, ako su uopšte vežbale. Kada u tinejdžerskim godinama očvrsnete mišiće, nivo testosterona se blago povisi i on doprinosi malo muškastijoj građi. Vežbanje ograničava i telesnu masnoću na bokovima i guzi – mestima koja su za žene obično kritična – što objašnjava uže bokove, “ kaže dr Kaming.
Genetiku ne možete prevariti, ali vežbanjem možete preoblikovati telo i tako sprečiti donekle onaj tip tela koji vam je “suđen”.
Loša strana je što se mišići povlače sa ulaskom u menopauzu, tako da će vaše telo na kraju ipak biti onakvo kakvo mu je genetika odredila. Međutim, naporno vežbanje će vam kupiti više godina u kojima će vas krasiti lepa figura; a ako budete aktivne i kada zađete u pedesete, manje ćete se gojiti od nekoga ko nikada nije napravio čučanj.
Faktor straha
Ipak, za neke žene, figura njihove majke je kao crni oblak koji im stoji iznad glave.
"Kada pričam sa pacijentima čiji su roditelji gojazni, često se ispostavi da žene pate od anksioznosti zbog građe svojih majki. Žene koje nikad nisu bile debele postaju paranoične iz straha da se ne ugoje,” kaže psiholog Šeril Delinski.
Pomislile biste da se ćerke mršavih majki osećaju odlično, ali i tu ima problema. One koje nisu mršave poput svojih majki se osećaju neadekvatno.”Generalno postoji neka vrsta takmičenja između majki i ćerki i to se uvek manifestuje u terminima težine i veličine, jer kultura pridaje izgledu mnogo važnosti,” kaže Delinski.
Dobijte "genetski rat"
Uprkos rezultatima istraživanja vi ste ti koji drže volan u svojim rukama. "Bez obzira kakvi su vam geni i okolina, ne možete se ugojiti ako ne unosite višak kalorija,” kaže Kan. Drugim rečima, premda verovatno ne možete promeniti građu tela, možete uticati da ono bude u formi i da bude zdravo.
Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja,
stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.
Američlka politička organizacija Republikanci za nacionalnu obnovu saopštila je danas da bi američki predsednik Donald Tramp trebalo da se odazove pozivu predsednika Srbije Aleksandra Vučića i poseti Srbiju.
Sukob na Bliskom istoku – 104. dan. Predsednik SAD Donald Tramp je objavio da obustavlja planirane napade na Iran. Izjavio je da uskoro očekuje da bude potpisan sporazum sa Iranom, istakavši da su "dokumenti blizu konačnih oblika".
U Albaniji je počela gradnja deonice Miljot–Baldren, u okolini Lješa, čime se nastavlja izgradnja ključnog severnog pravca buduće Jadransko-jonske saobraćajnice. Nakon završetka ove deonice, preostaje još pravac ka Murićanu i granici sa Crnom Gorom.
Rat u Ukrajini – 1.568. dan. Nakon što je Mađarska ukinula veto, deblokirano je 6,6 milijardi evra iz Evropskog instrumenta za mir namenjenih Ukrajini, ali je odmah izbio spor između Nemačke i Poljske oko njihove namene.
Sukob na Bliskom istoku – 105. dan. Američku vojsku delilo je oko tri sata od trenutka kada je trebalo da budu lansirane rakete na Iran pre nego što je predsednik SAD Donald Tramp na društvenim mrežama objavio da je postignut dogovor, preneo je američki NBC.
U severnom Atlantiku, južno od Grenlanda i Islanda, primećuje se zabrinjavajući klimatski fenomen, dok se gotovo ceo okean zagreva usled klimatskih promena, ovaj deo postaje sve hladniji.
U toku su završni radovi na povezivanju auto-puteva Miloš Veliki i Moravskog koridora kod Čačka, pa će tokom narednih desetak dana važiti značajne izmene u saobraćaju zbog radova.
Mts donosi korisnicima MOVE platforme novo iskustvo praćenja Mundijala, pokretanjem dodatnih kanala sa ekskluzivnim sadržajima koji proširuju doživljaj klasičnog TV prenosa.
Američki Pentagon objavio je danas treću grupu dokumenata koji se odnose na neidentifikovane leteće objekte (NLO), a u kojoj su 72 dokumenta i šest video zapisa od CIA-e, FBI-a, NASA-e i Pentagona.
Američka pop zvezda Arijana Grande zamolila je Belu kuću da ne koristi njenu muziku u video snimku kojim američka administracija promoviše svoju imigracionu politiku na društvenoj mreži TikTok.
Ujed zaraženog komarca može dovesti do mnogih zdravstvenih problema. Evropski centar za prevenciju i kontrolu bolesti saopštio je da klimatske promene stvaraju povoljne uslove za širenje prisustva tigrastog komaraca.
Sve više građana Srbije odlazi Wiener Privatklinik u Beču po drugo mišljenje i terapije koje nisu uvek lako dostupne kod kuće, a jedna od najpoznatijih evropskih privatnih bolnica zbog toga već razmatra širenje poslovanja na srpsko tržište.
Beograd je domaćin 1. Cardioimpact samita, vrhunskog stručnog događaja posvećenog inovacijama i novim tehnologijama u prevenciji kardiovaskularnih bolesti.
U sklopu ovogodišnjeg Urusai Con eventa u Sava Centru, organizujemo League of Legends 2v2 turnir. Ako želiš da sa svojim duo partnerom odmeriš snage protiv drugih ekipa uživo, ovo je prava prilika da se prijavite.
U sklopu ovogodišnjeg Urusai Con eventa u Sava Centru, u subotu 13. juna organizujemo Clash Royale 1v1 turnir. Ako aktivno igraš i želiš da odmeriš snage sa drugim igračima uživo, pozivamo te da se prijaviš.
The Air Force of the Armed Forces of Ukraine warned on Friday, June 12, about a high probability that Russian forces will use “Oreshnik” medium-range ballistic missiles.
The European Migration Pact, a comprehensive legislative package establishing common rules for migration management, border control, and asylum procedures, begins to apply today in all member states.
The U.S. website Axios reported that four aircraft of the United States Air Force have taken off for Europe as part of preparations for a possible signing ceremony of an agreement between the United States and Iran to end the war.
Komentari 4
Pogledaj komentare