bolid
pre 14 godina
kakvi su nam zakoni za ocekivati je da umesto mobilnih stojimo na krovovima i dovikujemo se :(
Sreda, 21.12.2011.
10:25
Pri zameni cipela, osim računa, sugrađanima traže i matični broj. U Pokretu potrošača kažu da je ovakav zahtev prodavaca neprihvatljiv i neetičan.
IMAGE SOURCE
pre 14 godina
kakvi su nam zakoni za ocekivati je da umesto mobilnih stojimo na krovovima i dovikujemo se :(
pre 14 godina
Pre neki dan prodam kupcu frižider poznate marke, najprodavanije na nasem trzistu, na kome imamo preporučenu marzu od strane proizvodjaca u visini 3%. Nabavna oko 68.000,00 prodajna 69.990,00. Medjutim kupac prilikom kontrole kod njega u stanu primeti da fali jedna nogica za nivelaciju visine. I resi da ne plati robu dok ne dobije nogicu. Vozaci mu ostave frizider na poverenje. Zovemo distributera u petak on obecava u ponedeljak nogicu. Medjutim kupac vec u subotu zove, urlajuci da ili da donesemo nogicu ili da dojemo po frizider. Mi posaljemo jos jednom vozilo kod njega da pokupi frizider, on zove jos nekoliko puta urlajuci sve vreme. I na kraju procita uputstvo i vidi da u stvari i postoji samo jedna nogica za nivelaciju i plati robu vozacima. E onda je i nama prekipelo, pa smo mu objasnili neke stvari iz psihologije i ne verujem da ce mu vise pasti na pamet da tako maltretira ljude ni krive ni duzne. Gospodin je inace direktor neke gradjevinske firme i imamo sve njegove podatke. Sreca sto neko rece da je to moja firma , pa mogu svakom takvom "gospodinu kupcu" da saopstim sta mislim o njegovim problemima i da mu na kraju najljubaznije zazelim da vise ne kupuje kod nas nego da maltretira nekog drugog.
pre 14 godina
Problem je sto i u slucaju greske prodavca (recimo kucao vise puta nesto) oni traze podatke kupca. Tako su i meni trazili i ja sam ih odbio. Njihova je greska pa nek provere. Dovukao sam i sefa prodavnice posto nisam hteo da odustanem. A jos mi se nije desilo da vratim nesto na reklamaciju i da mi traze bilo kakve podatke.
Sto se tice zloupotrebe, nek ljudi malo razmisle. Da bi narucio izvod iz maticne knjige rodjenih potreban ti je samo JMBG i da odes na sajt opstine. Kad imas izvod, mozes traziti i drzavljanstvo. Kad imas oba, onda mozes da predas za licnu kartu ili pasos. Ni na drzavljanstvu ni na izvodu nema slike. A kad dobijes LK mozes da otvoris racun u banci i dobijes dozvoljeni minus. Da ne govorim za sve one kredite sto se dobijaju samo uz licnu kartu...
pre 14 godina
A hoće li tražiti krvnu grupu.
Ja sam ...
pre 14 godina
Kriv je zakonodavac koji je doneo ovakav propis i dokazuje da zivimo u drzavi sa elementima totalitarizma.
Fiskalni racun je sasvim dovoljan kao dokaz bilo kakvoj inspekciji da je roba zaista prodata, pa vracena.
Da li misle da su kupci duzni da dolaze na nekakva saslusanja mozda da bi licno potvrdili da su kupili pa vratili neku robu?
Na kraju to je atak na anonimnost kupaca, mozda sam kupio nesto sto ne zelim da se sazna i necu da se o meni negde vodi evidencija.
Ovo je verovatno jedan od Dinkicevih zakona poput onog o gps modulu da slucajno neko ne bi nesto prodao a da ne otkuca.
E takav rigidan pristup nas je doveo dotle da su mnogi solidni privatnici zatvorili radnje, a crno trziste procvetalo jer se visi isplati raditi na crno nego na sivo.
pre 14 godina
of, dobro je da u zastareloj Srbiji ne treba i da imam licni pecat za overu.. suck..
pre 14 godina
@eustahije E ako bez naloga za ispravku nije mogao da sazna da mu žena ima još jednog muža i dete pride, onda stvarno imamo problem, opasni su ti NI!
pre 14 godina
pa brate prijavi to sudu. ti si iz pokreta, uradi nešto. to ti je posao a ne Da huskas potrošače Da prijavljuju i vuku se po sudovima.
pre 14 godina
Moja sestra je ,sticajem okolnosti, radila u Bratislavi kod jednog renomiranog proizvodjaca cipela iz Austrije. Elem, garancija je bila godinu dana na svaku cipelu, i reklamacija je bila moguca uz racun, bez ikakvih licnih podataka!! Sta ce vam maticni broj ako imam racun!!! To ima samo kod nas...nigde drugde !!
pre 14 godina
Ovamo kradu milione na vakcinama ,a ovamo oce da prodavci legitimisu gradjane.Kakva nebuloza....
pre 14 godina
Petra Bogosavljevića iz Pokreta potrošača nema pojma.Od kada su uvedene fiskalne kase i od kada je uvedena obaveza izdavanja fiskalnog racuna postoji i nalog za ispravku u koji se moraju upisati podaci kupca(ime,prezime,jmbg) ukoliko iznos prelazi 500 din.Prodavci ovde nista nisu krivi,oni samo postuju zakon....a o zakonu neki drugi put
pre 14 godina
(Srdjan, 21. decembar 2011 18:10)
(Necastivi, 21. decembar 2011 18:28)
Svaka cast za komentare koje ste napisali, sve je istina. Koliko puta sam u radnji bio prisutan i slusao kako bahati i frustrirani kupac maltretira prodavca, i to potpuno bez razloga! O tom Pokretu za zastitu kupaca da i ne govorim,samo ono narodno - govorite usta da niste pusta! Bolje da ne dodjem u poziciju da mi treba njihova pomoc. Ako je reklamacija na mestu i ako je ispostovana procedura u ogromnom broju slucajeva trgovac izlazi u susret kupcima, mali broj kupaca je stvarno ostecen ali to brzo i efikasno resava trzisna inspekcija. Ipak, problem je sto potrosaci cesto neosnovano reklamiraju robu, i time zloupotrebljavaju Zakon, a i ne haju za procedure, vec vikom i pretnjama isteruju svoje zamisli, po kojima opet trgovci NE SMEJU da postupe, jer time svesno krse Zakon i sebe dovode u poziciju da im se odbija od plate ili cak uruci otkaz od strane poslodavca.
pre 14 godina
@rade: Salis se? Ovo je sve samo ne liberalni kapitalizam. Sloboda trgovine je ovde, kao i sve ostalo u drzavi, opstruisano - nepotrebnom administracijom. Kao primer navodim i slusaj ovog NI obrazca.
pre 14 godina
Necastivi-Nisam ja ljut ni na prodavce ni na drzavu.Imam priliku pa ponekad odem do SAD.Uglavnom tamo kupujem garderobu i cipele.Ne mnogo ali dovoljno za mene.Znaci u SAD bukvalno sve mozes da vratis bez ikakvog objasnjenja i da ti ljudi vrate pare bez pitanja.To se odnosi na sve od tehnike do gaca.U mnogim prilikama mi nisu trazili ni racun a kamoli pasos ili neku identifikaciju jer po mom govoru primete da sam stranac.Samo se nasmese i klimnu glavom.
pre 14 godina
U Bosni se izdaje fiskalni racun (storno) kad se roba vraca, a imaju iste stampace kao i mi. Kod nas je ,naravno, birokratija najgora moguca!
pre 14 godina
@rade: I molim te, nemoj da poredis voznju novosadskim GSPom sa liberalnim kapitalizmom, smesno je. Super ti je prica, odlicna mini-reportaza o GSPu, ali nikako o liberalnom kapitalizmu, koji spominjes i koji kod nas - ne postoji. Tenderi se namestaju za 20 praznih CD-ova, kao sto rekoh, opstruise se sloboda i kriju se mesetari iza nepotrebne administracije. I to nije slucaj samo sa preduzecima, vec sa kompletnom drzavom. Pa kao sto rekoh, molim te, ucini nesto, neka tvoja supruga pokusa da o tome snimi reportazu, ako sme i ume, promenite nesto. Ja vas u tome podrzavam, ali u pljuvanju dalj - nikako.
pre 14 godina
Ovo je n-ti put da tzv. Pokret potrošača ili kako se već zove zbunjuje javnost i pokazuje elementarnu neobaveštenost.
Bazični zakon koji reguliše način obavljanja prometa u maloprodaji u smislu evidentiranja je Zakon o fiskalnim kasama.
U tom zakonu je jasno propisan način kakos e mogu vratiti pare kupcu i propisan je orbazac koji se mora ispuniti i uz njega priložiti fiskalni račun.
To je to i nema drugogo načina.E sad, što je tamo zakonodavac propisao da se upiše JMBG ili šta već drugo,to nije problem trgovca.Izv izvolite pa se
potrudite sa se zakon promeni.
Te tzv organizacije za zaštitu potrošača bi trebalo ipak staviti pod kontrolu na neki način i obavezati ih da moraju imati bar jednog pravnika koji će vršiti obuku aktivista ili šta su već,a ne da iznose polovične tvrdnje i tako prave probleme gde ih i nema.
Ja sam svedok da je pre dosta vremena na jednoj radio stanici sa nac. frekvencijom jedna aktivistkinja izjavila da ako nema fiskalni račun množe da povede drugaricu koja će potvrditi da je ona predmet kupila u toj radnji.
E PA NE MOŽE - POSTOJI ZAKON I TAČKA!
pre 14 godina
Jos jedna amaterska odredba koja ce morati da se ukine...
Dakle da vidimo, trgovac ima broj vase kreditne kartice, vasu adresu, maticni broj, broj telefona...dakle sta jos nedostaje godina rodjenja, ime oca i majcino devojacko prezime...zanimljivo
pre 14 godina
(Valerij, 21. decembar 2011 15:41)
Auuu, kako si se isprosipao...meni osmi broj ni blizu 7-ice a rodjen u Srbiji
pre 14 godina
NI obrazac se popunjava samo kada se kupcu vraca novac,ili u slucaju greske na racunu za koji se nema pokrice kako bi trgovac bio oslobodjen poreza za taj iznos,i nije potreban proizvodjacu. To sto se u njemu popunjavaju podaci kupca je upravo za sprecavanje zloupotrebe,jer neko moze napisati taj obrazac,a da za tako nesto nema potreba,samo da bi 'ukrao' drzavu za tih 18% poreza. Ko razume shvatice:-),e sad sigurnosti tog ciji se maticni broj pise je vec druga prica i neki drugi zakoni,a prodavac je svakako duzan da te podatke ne zloupotrebi,jer bito bilo krsenje zakona. Samo trazenje i belzenje takvih podataka nije pogresna i ne kosi se za zakonom,jer je bas po zakonu,i to je ono osnovno sto treba razgraniciti;-)
pre 14 godina
@mujcinovic salih: E pa druze, ne znam kako to da ti kazem, kao i mnogima kojima treba reci isto: NI obrazac zahteva drzava, a ne prodavac. Ako vec nekoga osudjujete, proverite prvo koga i zasto. Vama svima izgleda bitno da se brecate na bilo sta jer ste nezadovoljni, a niko nema cojones da nesto promeni, odmah svi istu pricu teraju (sta mi mozemo jao jao kuku). Naterajte drzavu da nebude tako, ja kao prodavac stvarno ne zelim obavezu da svaki put kad neko ko nema pojma sta zeli vrati robu, pa moram da pola sata da maltretiram i sebe i njega. Nego, ne mozete, pa aj' rafalnu paljbu po svemu, pa koga pogodi. Hocete da pricamo o zastiti potrosaca, a nemate pojma ni o proceduri, kao ni o razlogu zasto postoji NI obrazac. Ali to je taj mentalitet ovdasnji, da se laje i blebece. Kao sto rekoh, prodavcu se vise isplati da takvima ne prodaje, vise ce "zaraditi". Pre nego sto me neko isproziva kako prodajem sve i svasta za veeelike pare - niti sam distributer, niti proizvodjac, niti nekog teram da kupi robu, niti mogu da uzmem velike pare pored ovih gigantskih trznih centara koji mesetare i prodaju robu ispod ulaza. Nemojte se praviti blesavi ljudi, dobro znate kako ide. Da ide kako vi pricate, ovde se ne bi dnevno zatvorilo surnajst firmi jer ih je potisnula ogromna mesetarska firma koja pere lovu ekipi iz kozne fotelje.
pre 14 godina
@fenomen: Zivim u Srbiji i napisacu ti kako je ovde: ovde su, kako novine pre nekih nedelju dana pisu, mala preduzeca "kicma ekonomije". To je najverovatnije tako jer velika preduzeca sluze za pranje, pa kako bi uzeli lovu od ljudi da napune budzet - nametaju kojekakve zakone i poreze, kako bi sve toliko zakukuljili, da mogu da maltretiraju ogromnim kaznama ta preduzeca, obavezujuci ih, izmedju ostalog, i na dvogodisnju garanciju na robu na koju proizvodjac da 1 godinu (recimo neki HP proizvod). E sad, posto su iscedili narod, sad opet, nekim polulogicnim zakonima stvaraju neku zastitu potrosaca kako bi podstakli taj isti polupismeni narod da "druka" one koji se ne pridrzavaju svega toga, da ne moraju da priucene inspektore koji vijaju mito da odvajaju od kafe i bureka. Kao sto vidis, posle taj isti narod zbog svega toga osudjuje trgovce, a ne one koji su te zakone doneli. Pa lepo, da zatvorimo "kicmu ekonomije", posto su oni krivi za to, jel tako, tako je. Molio bih te, da proucis, slobodu trgovine tamo i ovde, distribuciju, garanciju proizvoda ovde i tamo, nacin resavanja istih, pa ce ti sve biti kristalno jasno zasto je ovde tako, a tamo nije. Ma kazem, daj da zatvorimo male trgovine, kupujte kod Dulica i njemu slicnih, finansirajte te iste monopoliste i namestanje tendera, neka ide sve u ocin. Ovde je osim potpune korupcije ekonomije i sistema, korumpiran i mentalitet i rezonovanje situacije stvari. Ali sta to briga kupca, jelte, njemu bitno da je ta korupcija na njegovoj strani u ovakvom slucaju.
pre 14 godina
@Valerij
Otkrio bi on to i bez JMBGa, jer ko hoce da kopa iskopace sa net-a to sto trazi. Ako je po tebi razlog da JMBG bude tajnovit zbog toga da bi krila lazove, lopove i druge ljude neciste savesti onda je to po meni razlog vise da sumnjam u svaku osobu koja ne zeli da popuni svoj JMBG na nekom formularu koji je zakonom propisan.
Moj savet trgovcima; Cuvajte se ljudi koji ne ostave svoj JMBG, to su ljudi neciste savesti :)
Narodna poslovica; Cuvajte se brkate zene i cosavog muskrca.
pre 14 godina
Reci cu vam samo jedno pravilo libralnog kapitalizma za koji vi kazete da je najbolje ekonomsko uredjenje na svetu:
MUSTERIJA JE UVEK U PRAVU!!!
Vama, trgovcima, kojima se ne svidja to pravilo zatvorite firme, prodavnice, terafike, tezge, itd. Kukali ste za liberalnim kapitalizmom eto vam ga na delu. Vidim neki se zale sto im kupac dodje sa novcanicom od 5000 dinara pa nemaju da vrate kusur. Bas me briga sto nemaju da vrate kusur, neka se snadju. Da sam dosao sa kovanicama od po dinar i dva onda bi bila halabuka od strane kasirke sto sam doneo sitnis. Jos jedno iskustvo koje imam iz JPGSP NS-a, vozac nije imao da mi vrati kusur od hiljadu dinara za kartu koja kosta 135din (relacija Budisava-NS), trazio je da mu platim a on ce mi u NS vratiti kusur ako bude imao a ako ne bude imao potpisace mi se na kartu pa cu ja moci da refundiram u njihovoj upravnoj zgradi. na taj predlog sam mu odgovorio drugim predlogom da mu ja dam pare na stanici na kojoj budem izlazio a on do tada neka skuplja za kusur. nije pristao a nije hteo ni da krene sa stanice. Ja nisam hteo da izadjem iz autobusa. Nn je pozvao svoje nadredjene da posalju ekipu kontrolora a ja sam pozvao svoju suprugu koja je tada radila kao novinar na RT Vojvodini. Epilog je da je on dobio suspenziju jer je zavitlavao sve putnike u autobusu a ja sam dobio svoju voznju do NS i kusur, a RT Vojvodine je dobila prilog o bahatosti vozaca GSP-a.
pre 14 godina
Mislim da taj Pokret potrosaca pocinje da preteruje. Ja radim u prodavnici bele tehnike, i sto se tice naloga za ispravku i popunjavanja, sve je jasno i precizirano, pa i unos maticnog broja gradjana. To nije izmislio trgovac, vec ljudi koji prave Zakon, pa neka njih pitaju zasto i zbog cega. Znaju to oni, ali dokolica ih tera da pricaju sve i svasta,a i valja se pomalo cuti u javnosti, a tada je najlakse i najbezbednije oplesti po trgovcu. Kako se taj maticni broj moze zloupotrebiti?! Nikako, a i to je jasno, ali ajde da nesto kazemo, cisto radi pojavljivanja. Imamo Zakon o zastiti potrosaca i to je OK, ali kada ce da se napravi Zakon o zastiti trgovca od potrosaca koji svoja zakonska prava debelo zloupotrebljavaju? Da ne nabrajam konkretno na sta su sve spremni....to je za verovali ili ne!
pre 14 godina
Gosn Petre da li ste stasali za posao kojim se bavite ? Znate li da je zakonodavac propisao da u nalogu za ispravku mora biti upisan maticni broj kupca koji reklamira proizvod ? To je uradjeno zbog PDV-a za reklamirani proizvod i rasknjizenja.
Zato nam i ide ovako. Pravi ljudi su nam na pravim mestima. Bolesna potreba da se gospodin pojavi u novinama. Ortodoksna nekompetentnost i neupucenost. Smenjujte te zaposlene po rodjackim vezama dok jos ima nade za ovu zemlju.
pre 14 godina
Mozes misliti, JMBG ce im se zloupotrebiti. Pa da je to tajna zvao bi se TBG. Jedina njegova svrha je da vas odredi kao jedinstvenu osobu jer uvek se moze desiti da postoje 2 iste osobe sa istim imenom, prezimenom i srednjim imenom. A ako prave bazu onda im treba i mobilni pa im ga nemojte dati sto je po meni bezveze jer u danasnjoj eri protoka informacija ne mozete se sakriti.
pre 14 godina
@ kontrash: Ja kao trgovac prema takvim "kupcima" budem neprijatan, da budem siguran da nece opet doci kod mene. "A jel' mozes ti meni sad da odsviras nesto narodno posto sam ja dosao da ti napravim profit od 15 din?" - Ne, izadji napolje i nemoj vise dolaziti, ne svidjas mi se, ne zelim tvoje pare, vise ce me kostati da ti prodam, nego da ti ne prodam. O ljudima koji od mene traze da se prema njima sa posebnom paznjom ponasam jer misle da je njihov dinar meni vredniji od tudjeg jer ga imaju vise ne trosim ni trenutka - napolje. Taj ce ti mast vaditi, jer da nije takva prznica - nikada ne bi ni imao toliko vise od drugih. A ja, eto, ne volim takve. Kazem, sreca moja pa sam privatnik, te za ovih 10ak godina jos nisam propao sto sam takve terao. Izgleda da nasi ljudi i dalje vole staru skolu, ne mare oni za osmeh i blebetanje, vec za iskrenost.
pre 14 godina
@ Valerij, 21. decembar 2011 15:41
Ako to stvarno mislis molim te ostavi u komentaru svoj JMBG i ja cu ti za veoma kratko vreme napisati mnogo toga o tebi.
Jako mnogo informacija stoji na internetu i mogu da se provere preko JMBG-a i to na drzavnim sajtovima.
(primer: moj drugar je preko JMBG-a tako slucajno saznao da mu je sadasnja supruga vec bila udata i da ima dete iz prethodnog braka, naravno on o tome pojma nije imao, i eto ti problema)
pre 14 godina
@Valerij
za musko dete nije samo cifra 0, vec moze bilo koja od 0-4, kao sto za zensko dete moze bilo koja od 5-9. Posle toga idu dve cifre koje se dodeljuju porodilistima u gradu. Ne mora da znaci da je manja cifra rodjena prva jer se brojevi dele po blokovima. Na kraju, poslednja cifra je kontrolna i prestavlja matematicki izraz prethodnih 12 cifara:
L = 11 - (( 7*(A+E) + 6*(B+Ž) + 5*(V+Z) + 4*(G+I) + 3*(D+J) + 2*(Đ+K) ) % 11)
% je MOD ili ostatak deljenja a ne / ili znak za deljenje
1)ako je kontrolna cifra između 1 i 9, ostaje ista (L = K)
2)ako je kontrolna cifra veća od 9, postaje nula (L = 0)
pre 14 godina
Prodavci mogu da legitimišu građane,ma nije valjda,jos da im damo bubreg i dva litra krvi, pa da pristanu da nam zamene nekvalitetnu robu koju smo skupo platili.
pre 14 godina
Skoro sam zamenio cipele kupljene u Budimpesti i to posle mesec i po dana. Niko mi nista nije rekao, pa cak ni trazio racun. Valda ljudi racunaju da nema ludjaka koji bi bez potrebe menjao cipele.
pre 14 godina
Gospoda iz udruzenja su malo polupala loncice.Naime u svakoj radnji mora biti istaknut pravilnik i nacin postupanja po reklamacijama (trzisna najvise voli da kontrolise uparvo to, znak za zabranjeno pusenje , mesto za kisobran i ostale gluposti). Kad kupac zakljuci kupovinu smatra se da je upoznat sa pravilnikom i nacinom postupanja po eventualnoj reklamaciji. E sad taj pravulnik moze da varira od radnje do radnje, ali samo u jednom delu. Kada je u pitanju povracaj novca pravilnik je striktno regulisan zakonskom procedurom koja zahteva ispravno popunjen NI obrazac sa svim podatcima o kupcu Ime Prezime, JMBG ili brLK,... i obavezno potpis. Pomenuta procedura sluzi da spreci zloupotrebe ( jer u suprotnom fiskalne kase i racuni bi izgubili smisao) i nije u suprotnosti sa zakonom o zastiti potrosaca ili bilo kojim drugim zakonom jer kupac dobrovoljno zakljucuje pomenuti ugovor o kupovini. Potpuno isto kao kada bi rekli da banka krsi zakon jer vam uzima licne podatke. Za one koji ne zele da ih daju, ne moraju, ali saglasno ugovoru koji su prihvatili (definisano zakonom o zastiti potrosaca) gube pravo na reklamaciju. Da li je ovo resenje dobro? Nije. Treba li ga menjati? Apsolutno. Ko moze da menja zakone, Trgovci ili parlament-vlada?
pre 14 godina
@Nenad, drzava je propisala obrazac za povracaj robe, kao i trgovacku knjigu, fiskalni racun, i gomilu drugih bespotrebnih obrazaca.... ako ne popunis obrazac kako treba, nema povracaja. Jos te poreska uprava kazni kao pravno lice. Ako neces da das podatke, ne moras, nema onda ni vracanja robe ni para nazad. Jednostavno.
pre 14 godina
Zato u USA ne treba ni obrazac da se popuni,da se ne bi sramotili prodavci zato sto su ti prodali robu. Srbija je bila i ostala mandarina drzava pod kontrolom vlasti !!!!!
pre 14 godina
Ne trazi se JMBG,broj telefona ili broj licne karte zbog prevare kupca,vec zbog toga sto inspekciji moras pravdati robu koju si zamenio,uz odgovarajuci fiskalni racun. Ko radi u trgovini,zna o cemu pricam,kolike su kazne!?
pre 14 godina
Meni su najinteresantniji oni kupci koji, i kada trose svojih 50 dinara, hoce da nateraju prodavca da tesko zarade svoj novac, trazeci razlicite dodatne usluge i usput izrazavajuci posebne zelje. Cak i ako je u pitanju obicna kupovina kokica. Stavi slobodno malo vise, dobro ih posoli. Jel imas salvetu? Jel ti ulje nije uzeglo? Onda vadi novcanicu od 5000 i lagano gricka kokice dok prodavac skuplja pare da bi mu vratio kusur. Obavezno sledi instrukcija da mu ne vraca sitnis nego krupnije apoene. Dok pobednicki napusta mesto ritualnog trosenja svog malog bogatstva, komentarise da kokice i nisu bas neke. To je tip ljudi koji svima nama zagorcava zivot, ma cime se bavili.
pre 14 godina
Zivim u Austriji i napisacu vam kako je ovde. Ako npr kupite odevni predmet imate pravo da u roku od 14 dana vratite i bez navodjenja razloga dobijate novac nazad ali su i to malo promenili pa recimo umesto novca dobijete gutsajn (papir na kojem pise suma koja je placena za taj neki odevni predmet) i na taj nacin vas ta prodavnica primorava da opet te vracene pare potrosite u njihovoj prodavnici. Ako npr zelite da zamenite cipele, pantalone, jaknu i slicno dovoljan je samo racun i da ima etiketa na tom odevnom predmetu i zamena je gotovo automatska. Ne traze nikakve dokumente a kamoli broj licne karte. Jednom prilikom sam vratio video rekorder posle skoro dve godine koriscenja(poceo je da guzva traku) i imao sam jos samo dva dana do isteka garancije. Primili su ga nazad i posle par dana sam otisao i podigao popravljen. A drugom prilikom mi se isto pri samom kraju garancije pokvario Play Station 2 i posto mu je otisao laser dobio sam drugi nov novcat. Ne znam na koji su nacin prodavci zasticeni ovde u Austriji ali znam da su kupci maksimalno zasticeni.
Poz...
pre 14 godina
Da vam kazem kao trgovac: Ako mene drzava tera da vam uzimam podatke, ja to radim da mi ne bi naplatili visoke kazne ukoliko to ne radim. Ukoliko zelite da krivite trgovce, to je vasa stvar, ali ja ukoliko musterija ne zeli da se pridrzava zakona koji je drzava propisala - lepo zovem organe reda, pa ko voli da bude nerazuman, paranoican i zatucan - opet - vasa stvar. Meni je ionako muka od svakog "binaSR" koji misli da mi mulja, uzima robu, pa vraca pod nekim idiotskim izgovorima i slicno. Dodje da kupi robu, pa ni ne zna da li mu ta roba treba, misli, vratice on to lako. Posle ja da se maltretiram pola sata sa papirima zbog njega jednog koji je deo drustva koje nije sposobno da ista u ovoj drzavi promeni, cak ni kao potrosac. Dobro je sto sam privatnik, pa mogu da biram kome da NE PRODAM.
pre 14 godina
(goxybg, 21. decembar 2011 13:30)
Ne samo da ne znaju, vec i namerno deklarisu drugacije (tj. potplacuju nadlezne da deklarisu drugacije). Posto je sad sezona cipela/cizama i sl. - gomila istih je deklarisana za suvo vreme IAKO proizvodjac isti model deklarise kao nepromocive (waterproof). A sve da bi izbegli odgovornost i zamenu neodgovarajucih/"neispravnih". Naravno, cene ostaju iste ili (uglavnom) vece nego po EU/US. Uz takve uslove (izbegavanje obaveza, korupciju, ogromne marze), lako je biti uspesan "biznismen"
pre 14 godina
Cisto kao primer - u Nemackoj kada vracas ili zamenjujes cipele npr. napises adresu (ne ime!) na predvidjeno mesto, predas prodavcu koji to ni ne proverava.
Znaci to poverenje kod njih funkcionise.
pre 14 godina
@ziv i zivahan
To što ti misliš da je nešto u suprotnosti sa nekim drugim zakonom ili aktom neće sprečiti inspekciju da kazni prodavca sa nekoliko desetina do nekoliko stotina hiljada dinara kazne.
pre 14 godina
Da bi neka organizacija potrošača mogla da štiti prava potrošača mora da poznaje propise. U zavisnosti od toga se pravac borbe usmerava prema državnim organima ili prema prodavcima. Postoje propisi o regulisanju ispravke prometa i njih su doneli državni organi. Preciznije, sam obrazac za to je propisan i on zahteva identifikaciju kupca putem JMBG-a sa potpisom. Država je to uradila iz nekog razloga i ako nekom to nije jasno, ili smatra da je u suprotnosti sa drugim propisima treba sa njom da polemiše. U suprotnom će mnogi savesni prodavci da zatvore svoje radnje jer nemaju nameru da budu žrtve takvog poslovnog ambijenta.
pre 14 godina
Ovo je Srbija ljudi, sta ste ocekivali. Tu se ne zna ko pije ko placa! A ovako ce ostati jos duuuugo na zalost
pre 14 godina
Baš me interesuje kako to neko može da zloupotrebi bilo čiji JMBG?Kakva bespotrebna histerija oko datuma rođenja,republike,mesta,pola i rednog broja tog dana.Ako neko ne zna prvih sedam cifara je datum rođenja,zatim sledeći broj označava republiku rođenja,za Srbiju je 7,zatim grad,za Beograd je 1,zatim pol,0 je muški a 5 ženski,i na kraju redni broj tog dana.To nije nikakva tajna,znači svako muško dete koje se rodi danas u Beogradu ima početak JMBG-a 21122011710,a žensko ima 5 umesto nule.Ko nema od razlog da se plaši od nečega ne pravi paniku od gomile brojeva,s druge strane ko ima paučinu na glavi neće mu pomoći ni da krije sve brojeve ovog sveta.
pre 14 godina
Da bi potrošaču zamenio robu koju reklamira, trgovac mora da popuni obrazac NI kojim oštećenu-reklamiranu robu vraća na lager tj. stanje, zatim da da novu robu uz koju daje i novi fiskalni račun jer potrošaču kreće novih 6 mes. ili 2 godine zavisno da li roba ima garanciju. Sadržaj Obrazca NI(nalog za ispravku)je Zakonom određen, nisu ga trgovci izmislili.
pre 14 godina
A sta mene briga sta vama traze knjigovodje?
Jel treba da budemo taoci vasih knjigovodja?
pre 14 godina
Vojvodjanima i Beogradjanima je Segedin zaista blizu, a nama iz centralne i juzne Srbije tu su Sofija i Solun. Kad nas nekoliko podelimo troskove, za 15-20 evra smo u bilo kom od tih gradova. Izbor garderobe je neuporedivo veci, a o cenama da ne pricam.
pre 14 godina
@Banat
Podeli iskustvo sa ostalima, da znamo kako da se snalazimo, a da ne bude sve po spisku! Ili je bilo malo i toga?
:)
pre 14 godina
legitimiranje kod vraćanja robe je nevjerojatno, pa toga nije bilo ni za vrijeme yuge. Kupio sam LCD TV došao doma i nakon 3 dana vratio prodavaču jer mi se jednostavno nije sviđao u sobi, kupio sam drugi kod drugog prodavača. Kad god imam razlog da mi se nešto što sam kupio nesviđa vraćam, vratio sam tako i kupljene francuske kozice (refužo) je kad sam ih probao nisu m se sviđale, dobio sam povrat cijelog iznosa iako sam vratio manje i to je za pohvalu KONZUMu. Valjda kod lidera tako mora biti, a ovakoj sirotinji kao što smo mi, uvijek vrate novac
poz iz Rijeke
pre 14 godina
Da legitimiše zakonski može policija i komunalna policija. Ukoliko je predviđeno (nekim internim, ili drugim podzakonskim aktima, kao eventualno u konkretnom slučaju) da se za ostvarenje vaših prava, od vas traži da se legitimišete/date vaše lične podatke na uvid nekom ko nije policajac/komunalni policajac, imate na raspolaganju 2 mogućnosti: da dobrovoljno pristanete da budete legitimisani (i ostvarite svoja prava momentalno - npr. zamenite falične cipele istog dana), ili da se pozivate na zakon i ne date lične podatke, što može da rezultuje sličnom reakcijom druge strane (ne zamene vam cipele, pozivajući se na svoja akta), u kom slučaju biste morali da ih tužite da bi vam zamenili cipele, što može da potraje. Dakle, tamni vilajet.
pre 14 godina
kakve nebuloze u clanku.pa nisu trgovci izmislili nalog za ispravku u kome se sve to trazi,vazno da ovaj iz zastite potrosaca kokodace,a ne zna o cemu prica ! zato nam je tako u drzavi,uglavnom nam o sudbini odlucuju laici i neznalice ...
pre 14 godina
Stav 3, Clana 2 Zakona o zastiti potrosaca kaze: obaveštenost - raspolaganje tačnim podacima koji su neophodni za razuman izbor ponuđene robe i usluga;
Garantovano nijedan prodavac/prodavacica ne zna nista o robi koju prodaje! Ni od kog je materijala, ni kako se ponasa na kisi, snegu, ni kako se odrzava... nista! Znaci, ja nisam obavesten a po Zakonu to moram da budem! I sta cemo sad!?
pre 14 godina
JMBG cu davati samo drzavnim institucijama i bankama, svi ostali vozdra!
pre 14 godina
@ivan i sta ces kad ga imas u bazi? da ga legitimises prilikom svake sledece kupovine?
pre 14 godina
Ako neće da prihvate robu sa fiskalnim računom, imaće mnogo gadnih problema. Jedni probali, pa videli.
Kakav, bre, crni JMBG?! To je informacija koju niko osim državnih organa nema apsolutno nikakvu potrebu da zna, niti ima *pravo* da zna.
pre 14 godina
Nisu trgovci izmisliti NI obrazac, niti njegov koncept. Ako ne postoji popunjen obrazac, trgovac je u prekrsaju. Ako ga popuni kako je propisano, treba da ide na sud casti. Sta da radi trgovac koji bez problema hoce da izvrsi zamenu ili povrat novaca, a da ne bude svima kriv, i drzavi i potposacima i raznim udruzenjima i inspekciji? Druzina iz Udruzenja za zastitu potrosaca moze da prilozi zalbu i na propisane procedure, a ne da krivi prodavca koji mora da ispuni ono sto od njega ocekuju zakoni koji se medjusbono ne slazu.
pre 14 godina
@Ivan
Cisto objasnjenje:
Crne liste prodavaca ili prodavnica se upravo prave zbog ovakvih stvari.
Kupac ima pravo na reklamaciju proizvoda koliko god hoce, naravno u garantnom roku, jer ga tu stiti Zakon o zastiti potrosaca.
Kao kupci menjacemo proizvod za svaku glupost koja je fabricki neispravna od starta ili vrlo kratkog vremena. Zato sto mi trazimo proizvod po specifikacijama, koje daje proizvodjac, naravno i koliko garantuje za nju.
Ujedno i kupac moze biti kriv sto se ophodi prema necemu kako ne treba. Iliti u ovom slucaju bangavo hoda. Udara TV, sto ga nervira serija ili igrica. To je vec pitanje mentaliteta.
Zato, za sve to sluzi i servis, tj. procena da li los sam proizvod ili ga je vlasnik tukao.
Sad u celoj prici postoji problem, koji se najvise odvija izmedju prodavca ili servisa. Jer generalno postoje prodavnice i servisi koji vas da ne budem vulgaran, na konto "tako je to", "tako proizvodi fabrika" ili nesto trece, a zavrsava se sa "ne mozemo mi tu nista".
Tu vec nastaje problem, jer je samo to mrzovolja prodavnice/prodavca ili servisera da ispuni papirologiju i sve to stavi na gomilu, koju ionako treba da salje proizvodjacu na reparaciju ili reciklazu, pa ponovo u nov proizvod.
Prodavnice i serviseri zaboravljaju da su samo posrednici izmedju proizvodjaca i krajnjeg korisnika.
Sto se tice cipela i patika.....udje neki primerak koji je lose zalepljen, so what.
Sve u svemu, to nije razlog da se trazi maticni broj. Fiskalni ili zajedno sa garancijom su dovoljne stvari. Cak kada se menja proizvod sa drugim.
pre 14 godina
Kao prvo: zar kupac mora trositi svoje vreme da ispravlja greske sistema?
Kao drugo: sud casti? U Srbiji?! Jel vi to ozbiljno?
pre 14 godina
(barter, 21. decembar 2011 11:15)
Nisi u pravu. To sto stoji u nekom zakonu ne znaci da je i zakonski, jer istovremeno moze biti (kao sto jeste) u sukobu sa nekim dr. zakonima i/ili Ustavom. A maticni broj, ime i prezime i sl. apsolutno nista ne znace ni prodavcu ni inspekciji, jer je apsolutno nebitno da li je robu kupio/vratio Petar Petrovic ili Marko Markovic. Ja sam licno davao i popunjavao trazene podatke i za cipele i za kompjuter, ali to samo zato sto sam siguran da cu, u slucaju neke zloupotrebe podataka/kradje identiteta rado odrobijati tog koji se usudi na tako nesto. Da se uzdam u zakone, policiju, tuzilastvo i sl. - nema sanse da bih pristao
pre 14 godina
Ovakvo prikupljanje podatak sluzi jedino pravljenju baza nepristojnih kupaca.
Onih koji malo-malo nesto vracaju. Pa kad mogu da se prave crne liste prodavaca, sto ne bi mogle i kupaca.
pre 14 godina
Pa tako je propisano zakonom da se prilikom vraćanja robe pored fiskalnog računa popuni i obrazac NI (nalog za ispravku) i u kome se traži ime i prezime, JMBG i potpis kupca.
Inspekcija bi sigurno kaznila prodavnicu koja primi robu nazad bez ovog obrazca.
Treba menjati zakon a ne tužiti trgovce sudu časti ili šta već.
pre 14 godina
Pa tako je propisano zakonom da se prilikom vraćanja robe pored fiskalnog računa popuni i obrazac NI (nalog za ispravku) i u kome se traži ime i prezime, JMBG i potpis kupca.
Inspekcija bi sigurno kaznila prodavnicu koja primi robu nazad bez ovog obrazca.
Treba menjati zakon a ne tužiti trgovce sudu časti ili šta već.
pre 14 godina
Ako neće da prihvate robu sa fiskalnim računom, imaće mnogo gadnih problema. Jedni probali, pa videli.
Kakav, bre, crni JMBG?! To je informacija koju niko osim državnih organa nema apsolutno nikakvu potrebu da zna, niti ima *pravo* da zna.
pre 14 godina
Nisu trgovci izmisliti NI obrazac, niti njegov koncept. Ako ne postoji popunjen obrazac, trgovac je u prekrsaju. Ako ga popuni kako je propisano, treba da ide na sud casti. Sta da radi trgovac koji bez problema hoce da izvrsi zamenu ili povrat novaca, a da ne bude svima kriv, i drzavi i potposacima i raznim udruzenjima i inspekciji? Druzina iz Udruzenja za zastitu potrosaca moze da prilozi zalbu i na propisane procedure, a ne da krivi prodavca koji mora da ispuni ono sto od njega ocekuju zakoni koji se medjusbono ne slazu.
pre 14 godina
Vojvodjanima i Beogradjanima je Segedin zaista blizu, a nama iz centralne i juzne Srbije tu su Sofija i Solun. Kad nas nekoliko podelimo troskove, za 15-20 evra smo u bilo kom od tih gradova. Izbor garderobe je neuporedivo veci, a o cenama da ne pricam.
pre 14 godina
@ivan i sta ces kad ga imas u bazi? da ga legitimises prilikom svake sledece kupovine?
pre 14 godina
(barter, 21. decembar 2011 11:15)
Nisi u pravu. To sto stoji u nekom zakonu ne znaci da je i zakonski, jer istovremeno moze biti (kao sto jeste) u sukobu sa nekim dr. zakonima i/ili Ustavom. A maticni broj, ime i prezime i sl. apsolutno nista ne znace ni prodavcu ni inspekciji, jer je apsolutno nebitno da li je robu kupio/vratio Petar Petrovic ili Marko Markovic. Ja sam licno davao i popunjavao trazene podatke i za cipele i za kompjuter, ali to samo zato sto sam siguran da cu, u slucaju neke zloupotrebe podataka/kradje identiteta rado odrobijati tog koji se usudi na tako nesto. Da se uzdam u zakone, policiju, tuzilastvo i sl. - nema sanse da bih pristao
pre 14 godina
Kao prvo: zar kupac mora trositi svoje vreme da ispravlja greske sistema?
Kao drugo: sud casti? U Srbiji?! Jel vi to ozbiljno?
pre 14 godina
Meni su najinteresantniji oni kupci koji, i kada trose svojih 50 dinara, hoce da nateraju prodavca da tesko zarade svoj novac, trazeci razlicite dodatne usluge i usput izrazavajuci posebne zelje. Cak i ako je u pitanju obicna kupovina kokica. Stavi slobodno malo vise, dobro ih posoli. Jel imas salvetu? Jel ti ulje nije uzeglo? Onda vadi novcanicu od 5000 i lagano gricka kokice dok prodavac skuplja pare da bi mu vratio kusur. Obavezno sledi instrukcija da mu ne vraca sitnis nego krupnije apoene. Dok pobednicki napusta mesto ritualnog trosenja svog malog bogatstva, komentarise da kokice i nisu bas neke. To je tip ljudi koji svima nama zagorcava zivot, ma cime se bavili.
pre 14 godina
Da legitimiše zakonski može policija i komunalna policija. Ukoliko je predviđeno (nekim internim, ili drugim podzakonskim aktima, kao eventualno u konkretnom slučaju) da se za ostvarenje vaših prava, od vas traži da se legitimišete/date vaše lične podatke na uvid nekom ko nije policajac/komunalni policajac, imate na raspolaganju 2 mogućnosti: da dobrovoljno pristanete da budete legitimisani (i ostvarite svoja prava momentalno - npr. zamenite falične cipele istog dana), ili da se pozivate na zakon i ne date lične podatke, što može da rezultuje sličnom reakcijom druge strane (ne zamene vam cipele, pozivajući se na svoja akta), u kom slučaju biste morali da ih tužite da bi vam zamenili cipele, što može da potraje. Dakle, tamni vilajet.
pre 14 godina
kakve nebuloze u clanku.pa nisu trgovci izmislili nalog za ispravku u kome se sve to trazi,vazno da ovaj iz zastite potrosaca kokodace,a ne zna o cemu prica ! zato nam je tako u drzavi,uglavnom nam o sudbini odlucuju laici i neznalice ...
pre 14 godina
JMBG cu davati samo drzavnim institucijama i bankama, svi ostali vozdra!
pre 14 godina
Zivim u Austriji i napisacu vam kako je ovde. Ako npr kupite odevni predmet imate pravo da u roku od 14 dana vratite i bez navodjenja razloga dobijate novac nazad ali su i to malo promenili pa recimo umesto novca dobijete gutsajn (papir na kojem pise suma koja je placena za taj neki odevni predmet) i na taj nacin vas ta prodavnica primorava da opet te vracene pare potrosite u njihovoj prodavnici. Ako npr zelite da zamenite cipele, pantalone, jaknu i slicno dovoljan je samo racun i da ima etiketa na tom odevnom predmetu i zamena je gotovo automatska. Ne traze nikakve dokumente a kamoli broj licne karte. Jednom prilikom sam vratio video rekorder posle skoro dve godine koriscenja(poceo je da guzva traku) i imao sam jos samo dva dana do isteka garancije. Primili su ga nazad i posle par dana sam otisao i podigao popravljen. A drugom prilikom mi se isto pri samom kraju garancije pokvario Play Station 2 i posto mu je otisao laser dobio sam drugi nov novcat. Ne znam na koji su nacin prodavci zasticeni ovde u Austriji ali znam da su kupci maksimalno zasticeni.
Poz...
pre 14 godina
@Ivan
Cisto objasnjenje:
Crne liste prodavaca ili prodavnica se upravo prave zbog ovakvih stvari.
Kupac ima pravo na reklamaciju proizvoda koliko god hoce, naravno u garantnom roku, jer ga tu stiti Zakon o zastiti potrosaca.
Kao kupci menjacemo proizvod za svaku glupost koja je fabricki neispravna od starta ili vrlo kratkog vremena. Zato sto mi trazimo proizvod po specifikacijama, koje daje proizvodjac, naravno i koliko garantuje za nju.
Ujedno i kupac moze biti kriv sto se ophodi prema necemu kako ne treba. Iliti u ovom slucaju bangavo hoda. Udara TV, sto ga nervira serija ili igrica. To je vec pitanje mentaliteta.
Zato, za sve to sluzi i servis, tj. procena da li los sam proizvod ili ga je vlasnik tukao.
Sad u celoj prici postoji problem, koji se najvise odvija izmedju prodavca ili servisa. Jer generalno postoje prodavnice i servisi koji vas da ne budem vulgaran, na konto "tako je to", "tako proizvodi fabrika" ili nesto trece, a zavrsava se sa "ne mozemo mi tu nista".
Tu vec nastaje problem, jer je samo to mrzovolja prodavnice/prodavca ili servisera da ispuni papirologiju i sve to stavi na gomilu, koju ionako treba da salje proizvodjacu na reparaciju ili reciklazu, pa ponovo u nov proizvod.
Prodavnice i serviseri zaboravljaju da su samo posrednici izmedju proizvodjaca i krajnjeg korisnika.
Sto se tice cipela i patika.....udje neki primerak koji je lose zalepljen, so what.
Sve u svemu, to nije razlog da se trazi maticni broj. Fiskalni ili zajedno sa garancijom su dovoljne stvari. Cak kada se menja proizvod sa drugim.
pre 14 godina
Ovakvo prikupljanje podatak sluzi jedino pravljenju baza nepristojnih kupaca.
Onih koji malo-malo nesto vracaju. Pa kad mogu da se prave crne liste prodavaca, sto ne bi mogle i kupaca.
pre 14 godina
Stav 3, Clana 2 Zakona o zastiti potrosaca kaze: obaveštenost - raspolaganje tačnim podacima koji su neophodni za razuman izbor ponuđene robe i usluga;
Garantovano nijedan prodavac/prodavacica ne zna nista o robi koju prodaje! Ni od kog je materijala, ni kako se ponasa na kisi, snegu, ni kako se odrzava... nista! Znaci, ja nisam obavesten a po Zakonu to moram da budem! I sta cemo sad!?
pre 14 godina
Reci cu vam samo jedno pravilo libralnog kapitalizma za koji vi kazete da je najbolje ekonomsko uredjenje na svetu:
MUSTERIJA JE UVEK U PRAVU!!!
Vama, trgovcima, kojima se ne svidja to pravilo zatvorite firme, prodavnice, terafike, tezge, itd. Kukali ste za liberalnim kapitalizmom eto vam ga na delu. Vidim neki se zale sto im kupac dodje sa novcanicom od 5000 dinara pa nemaju da vrate kusur. Bas me briga sto nemaju da vrate kusur, neka se snadju. Da sam dosao sa kovanicama od po dinar i dva onda bi bila halabuka od strane kasirke sto sam doneo sitnis. Jos jedno iskustvo koje imam iz JPGSP NS-a, vozac nije imao da mi vrati kusur od hiljadu dinara za kartu koja kosta 135din (relacija Budisava-NS), trazio je da mu platim a on ce mi u NS vratiti kusur ako bude imao a ako ne bude imao potpisace mi se na kartu pa cu ja moci da refundiram u njihovoj upravnoj zgradi. na taj predlog sam mu odgovorio drugim predlogom da mu ja dam pare na stanici na kojoj budem izlazio a on do tada neka skuplja za kusur. nije pristao a nije hteo ni da krene sa stanice. Ja nisam hteo da izadjem iz autobusa. Nn je pozvao svoje nadredjene da posalju ekipu kontrolora a ja sam pozvao svoju suprugu koja je tada radila kao novinar na RT Vojvodini. Epilog je da je on dobio suspenziju jer je zavitlavao sve putnike u autobusu a ja sam dobio svoju voznju do NS i kusur, a RT Vojvodine je dobila prilog o bahatosti vozaca GSP-a.
pre 14 godina
Da bi potrošaču zamenio robu koju reklamira, trgovac mora da popuni obrazac NI kojim oštećenu-reklamiranu robu vraća na lager tj. stanje, zatim da da novu robu uz koju daje i novi fiskalni račun jer potrošaču kreće novih 6 mes. ili 2 godine zavisno da li roba ima garanciju. Sadržaj Obrazca NI(nalog za ispravku)je Zakonom određen, nisu ga trgovci izmislili.
pre 14 godina
Ne trazi se JMBG,broj telefona ili broj licne karte zbog prevare kupca,vec zbog toga sto inspekciji moras pravdati robu koju si zamenio,uz odgovarajuci fiskalni racun. Ko radi u trgovini,zna o cemu pricam,kolike su kazne!?
pre 14 godina
Skoro sam zamenio cipele kupljene u Budimpesti i to posle mesec i po dana. Niko mi nista nije rekao, pa cak ni trazio racun. Valda ljudi racunaju da nema ludjaka koji bi bez potrebe menjao cipele.
pre 14 godina
Baš me interesuje kako to neko može da zloupotrebi bilo čiji JMBG?Kakva bespotrebna histerija oko datuma rođenja,republike,mesta,pola i rednog broja tog dana.Ako neko ne zna prvih sedam cifara je datum rođenja,zatim sledeći broj označava republiku rođenja,za Srbiju je 7,zatim grad,za Beograd je 1,zatim pol,0 je muški a 5 ženski,i na kraju redni broj tog dana.To nije nikakva tajna,znači svako muško dete koje se rodi danas u Beogradu ima početak JMBG-a 21122011710,a žensko ima 5 umesto nule.Ko nema od razlog da se plaši od nečega ne pravi paniku od gomile brojeva,s druge strane ko ima paučinu na glavi neće mu pomoći ni da krije sve brojeve ovog sveta.
pre 14 godina
@mujcinovic salih: E pa druze, ne znam kako to da ti kazem, kao i mnogima kojima treba reci isto: NI obrazac zahteva drzava, a ne prodavac. Ako vec nekoga osudjujete, proverite prvo koga i zasto. Vama svima izgleda bitno da se brecate na bilo sta jer ste nezadovoljni, a niko nema cojones da nesto promeni, odmah svi istu pricu teraju (sta mi mozemo jao jao kuku). Naterajte drzavu da nebude tako, ja kao prodavac stvarno ne zelim obavezu da svaki put kad neko ko nema pojma sta zeli vrati robu, pa moram da pola sata da maltretiram i sebe i njega. Nego, ne mozete, pa aj' rafalnu paljbu po svemu, pa koga pogodi. Hocete da pricamo o zastiti potrosaca, a nemate pojma ni o proceduri, kao ni o razlogu zasto postoji NI obrazac. Ali to je taj mentalitet ovdasnji, da se laje i blebece. Kao sto rekoh, prodavcu se vise isplati da takvima ne prodaje, vise ce "zaraditi". Pre nego sto me neko isproziva kako prodajem sve i svasta za veeelike pare - niti sam distributer, niti proizvodjac, niti nekog teram da kupi robu, niti mogu da uzmem velike pare pored ovih gigantskih trznih centara koji mesetare i prodaju robu ispod ulaza. Nemojte se praviti blesavi ljudi, dobro znate kako ide. Da ide kako vi pricate, ovde se ne bi dnevno zatvorilo surnajst firmi jer ih je potisnula ogromna mesetarska firma koja pere lovu ekipi iz kozne fotelje.
pre 14 godina
@Banat
Podeli iskustvo sa ostalima, da znamo kako da se snalazimo, a da ne bude sve po spisku! Ili je bilo malo i toga?
:)
pre 14 godina
Gospoda iz udruzenja su malo polupala loncice.Naime u svakoj radnji mora biti istaknut pravilnik i nacin postupanja po reklamacijama (trzisna najvise voli da kontrolise uparvo to, znak za zabranjeno pusenje , mesto za kisobran i ostale gluposti). Kad kupac zakljuci kupovinu smatra se da je upoznat sa pravilnikom i nacinom postupanja po eventualnoj reklamaciji. E sad taj pravulnik moze da varira od radnje do radnje, ali samo u jednom delu. Kada je u pitanju povracaj novca pravilnik je striktno regulisan zakonskom procedurom koja zahteva ispravno popunjen NI obrazac sa svim podatcima o kupcu Ime Prezime, JMBG ili brLK,... i obavezno potpis. Pomenuta procedura sluzi da spreci zloupotrebe ( jer u suprotnom fiskalne kase i racuni bi izgubili smisao) i nije u suprotnosti sa zakonom o zastiti potrosaca ili bilo kojim drugim zakonom jer kupac dobrovoljno zakljucuje pomenuti ugovor o kupovini. Potpuno isto kao kada bi rekli da banka krsi zakon jer vam uzima licne podatke. Za one koji ne zele da ih daju, ne moraju, ali saglasno ugovoru koji su prihvatili (definisano zakonom o zastiti potrosaca) gube pravo na reklamaciju. Da li je ovo resenje dobro? Nije. Treba li ga menjati? Apsolutno. Ko moze da menja zakone, Trgovci ili parlament-vlada?
pre 14 godina
Ovo je Srbija ljudi, sta ste ocekivali. Tu se ne zna ko pije ko placa! A ovako ce ostati jos duuuugo na zalost
pre 14 godina
Prodavci mogu da legitimišu građane,ma nije valjda,jos da im damo bubreg i dva litra krvi, pa da pristanu da nam zamene nekvalitetnu robu koju smo skupo platili.
pre 14 godina
@ kontrash: Ja kao trgovac prema takvim "kupcima" budem neprijatan, da budem siguran da nece opet doci kod mene. "A jel' mozes ti meni sad da odsviras nesto narodno posto sam ja dosao da ti napravim profit od 15 din?" - Ne, izadji napolje i nemoj vise dolaziti, ne svidjas mi se, ne zelim tvoje pare, vise ce me kostati da ti prodam, nego da ti ne prodam. O ljudima koji od mene traze da se prema njima sa posebnom paznjom ponasam jer misle da je njihov dinar meni vredniji od tudjeg jer ga imaju vise ne trosim ni trenutka - napolje. Taj ce ti mast vaditi, jer da nije takva prznica - nikada ne bi ni imao toliko vise od drugih. A ja, eto, ne volim takve. Kazem, sreca moja pa sam privatnik, te za ovih 10ak godina jos nisam propao sto sam takve terao. Izgleda da nasi ljudi i dalje vole staru skolu, ne mare oni za osmeh i blebetanje, vec za iskrenost.
pre 14 godina
@ Valerij, 21. decembar 2011 15:41
Ako to stvarno mislis molim te ostavi u komentaru svoj JMBG i ja cu ti za veoma kratko vreme napisati mnogo toga o tebi.
Jako mnogo informacija stoji na internetu i mogu da se provere preko JMBG-a i to na drzavnim sajtovima.
(primer: moj drugar je preko JMBG-a tako slucajno saznao da mu je sadasnja supruga vec bila udata i da ima dete iz prethodnog braka, naravno on o tome pojma nije imao, i eto ti problema)
pre 14 godina
Mislim da taj Pokret potrosaca pocinje da preteruje. Ja radim u prodavnici bele tehnike, i sto se tice naloga za ispravku i popunjavanja, sve je jasno i precizirano, pa i unos maticnog broja gradjana. To nije izmislio trgovac, vec ljudi koji prave Zakon, pa neka njih pitaju zasto i zbog cega. Znaju to oni, ali dokolica ih tera da pricaju sve i svasta,a i valja se pomalo cuti u javnosti, a tada je najlakse i najbezbednije oplesti po trgovcu. Kako se taj maticni broj moze zloupotrebiti?! Nikako, a i to je jasno, ali ajde da nesto kazemo, cisto radi pojavljivanja. Imamo Zakon o zastiti potrosaca i to je OK, ali kada ce da se napravi Zakon o zastiti trgovca od potrosaca koji svoja zakonska prava debelo zloupotrebljavaju? Da ne nabrajam konkretno na sta su sve spremni....to je za verovali ili ne!
pre 14 godina
Moja sestra je ,sticajem okolnosti, radila u Bratislavi kod jednog renomiranog proizvodjaca cipela iz Austrije. Elem, garancija je bila godinu dana na svaku cipelu, i reklamacija je bila moguca uz racun, bez ikakvih licnih podataka!! Sta ce vam maticni broj ako imam racun!!! To ima samo kod nas...nigde drugde !!
pre 14 godina
Ovamo kradu milione na vakcinama ,a ovamo oce da prodavci legitimisu gradjane.Kakva nebuloza....
pre 14 godina
Petra Bogosavljevića iz Pokreta potrošača nema pojma.Od kada su uvedene fiskalne kase i od kada je uvedena obaveza izdavanja fiskalnog racuna postoji i nalog za ispravku u koji se moraju upisati podaci kupca(ime,prezime,jmbg) ukoliko iznos prelazi 500 din.Prodavci ovde nista nisu krivi,oni samo postuju zakon....a o zakonu neki drugi put
pre 14 godina
Jos jedna amaterska odredba koja ce morati da se ukine...
Dakle da vidimo, trgovac ima broj vase kreditne kartice, vasu adresu, maticni broj, broj telefona...dakle sta jos nedostaje godina rodjenja, ime oca i majcino devojacko prezime...zanimljivo
pre 14 godina
NI obrazac se popunjava samo kada se kupcu vraca novac,ili u slucaju greske na racunu za koji se nema pokrice kako bi trgovac bio oslobodjen poreza za taj iznos,i nije potreban proizvodjacu. To sto se u njemu popunjavaju podaci kupca je upravo za sprecavanje zloupotrebe,jer neko moze napisati taj obrazac,a da za tako nesto nema potreba,samo da bi 'ukrao' drzavu za tih 18% poreza. Ko razume shvatice:-),e sad sigurnosti tog ciji se maticni broj pise je vec druga prica i neki drugi zakoni,a prodavac je svakako duzan da te podatke ne zloupotrebi,jer bito bilo krsenje zakona. Samo trazenje i belzenje takvih podataka nije pogresna i ne kosi se za zakonom,jer je bas po zakonu,i to je ono osnovno sto treba razgraniciti;-)
pre 14 godina
pa brate prijavi to sudu. ti si iz pokreta, uradi nešto. to ti je posao a ne Da huskas potrošače Da prijavljuju i vuku se po sudovima.
pre 14 godina
Ovo je n-ti put da tzv. Pokret potrošača ili kako se već zove zbunjuje javnost i pokazuje elementarnu neobaveštenost.
Bazični zakon koji reguliše način obavljanja prometa u maloprodaji u smislu evidentiranja je Zakon o fiskalnim kasama.
U tom zakonu je jasno propisan način kakos e mogu vratiti pare kupcu i propisan je orbazac koji se mora ispuniti i uz njega priložiti fiskalni račun.
To je to i nema drugogo načina.E sad, što je tamo zakonodavac propisao da se upiše JMBG ili šta već drugo,to nije problem trgovca.Izv izvolite pa se
potrudite sa se zakon promeni.
Te tzv organizacije za zaštitu potrošača bi trebalo ipak staviti pod kontrolu na neki način i obavezati ih da moraju imati bar jednog pravnika koji će vršiti obuku aktivista ili šta su već,a ne da iznose polovične tvrdnje i tako prave probleme gde ih i nema.
Ja sam svedok da je pre dosta vremena na jednoj radio stanici sa nac. frekvencijom jedna aktivistkinja izjavila da ako nema fiskalni račun množe da povede drugaricu koja će potvrditi da je ona predmet kupila u toj radnji.
E PA NE MOŽE - POSTOJI ZAKON I TAČKA!
pre 14 godina
Kriv je zakonodavac koji je doneo ovakav propis i dokazuje da zivimo u drzavi sa elementima totalitarizma.
Fiskalni racun je sasvim dovoljan kao dokaz bilo kakvoj inspekciji da je roba zaista prodata, pa vracena.
Da li misle da su kupci duzni da dolaze na nekakva saslusanja mozda da bi licno potvrdili da su kupili pa vratili neku robu?
Na kraju to je atak na anonimnost kupaca, mozda sam kupio nesto sto ne zelim da se sazna i necu da se o meni negde vodi evidencija.
Ovo je verovatno jedan od Dinkicevih zakona poput onog o gps modulu da slucajno neko ne bi nesto prodao a da ne otkuca.
E takav rigidan pristup nas je doveo dotle da su mnogi solidni privatnici zatvorili radnje, a crno trziste procvetalo jer se visi isplati raditi na crno nego na sivo.
pre 14 godina
@Valerij
Otkrio bi on to i bez JMBGa, jer ko hoce da kopa iskopace sa net-a to sto trazi. Ako je po tebi razlog da JMBG bude tajnovit zbog toga da bi krila lazove, lopove i druge ljude neciste savesti onda je to po meni razlog vise da sumnjam u svaku osobu koja ne zeli da popuni svoj JMBG na nekom formularu koji je zakonom propisan.
Moj savet trgovcima; Cuvajte se ljudi koji ne ostave svoj JMBG, to su ljudi neciste savesti :)
Narodna poslovica; Cuvajte se brkate zene i cosavog muskrca.
pre 14 godina
(Srdjan, 21. decembar 2011 18:10)
(Necastivi, 21. decembar 2011 18:28)
Svaka cast za komentare koje ste napisali, sve je istina. Koliko puta sam u radnji bio prisutan i slusao kako bahati i frustrirani kupac maltretira prodavca, i to potpuno bez razloga! O tom Pokretu za zastitu kupaca da i ne govorim,samo ono narodno - govorite usta da niste pusta! Bolje da ne dodjem u poziciju da mi treba njihova pomoc. Ako je reklamacija na mestu i ako je ispostovana procedura u ogromnom broju slucajeva trgovac izlazi u susret kupcima, mali broj kupaca je stvarno ostecen ali to brzo i efikasno resava trzisna inspekcija. Ipak, problem je sto potrosaci cesto neosnovano reklamiraju robu, i time zloupotrebljavaju Zakon, a i ne haju za procedure, vec vikom i pretnjama isteruju svoje zamisli, po kojima opet trgovci NE SMEJU da postupe, jer time svesno krse Zakon i sebe dovode u poziciju da im se odbija od plate ili cak uruci otkaz od strane poslodavca.
pre 14 godina
Gosn Petre da li ste stasali za posao kojim se bavite ? Znate li da je zakonodavac propisao da u nalogu za ispravku mora biti upisan maticni broj kupca koji reklamira proizvod ? To je uradjeno zbog PDV-a za reklamirani proizvod i rasknjizenja.
Zato nam i ide ovako. Pravi ljudi su nam na pravim mestima. Bolesna potreba da se gospodin pojavi u novinama. Ortodoksna nekompetentnost i neupucenost. Smenjujte te zaposlene po rodjackim vezama dok jos ima nade za ovu zemlju.
pre 14 godina
Pre neki dan prodam kupcu frižider poznate marke, najprodavanije na nasem trzistu, na kome imamo preporučenu marzu od strane proizvodjaca u visini 3%. Nabavna oko 68.000,00 prodajna 69.990,00. Medjutim kupac prilikom kontrole kod njega u stanu primeti da fali jedna nogica za nivelaciju visine. I resi da ne plati robu dok ne dobije nogicu. Vozaci mu ostave frizider na poverenje. Zovemo distributera u petak on obecava u ponedeljak nogicu. Medjutim kupac vec u subotu zove, urlajuci da ili da donesemo nogicu ili da dojemo po frizider. Mi posaljemo jos jednom vozilo kod njega da pokupi frizider, on zove jos nekoliko puta urlajuci sve vreme. I na kraju procita uputstvo i vidi da u stvari i postoji samo jedna nogica za nivelaciju i plati robu vozacima. E onda je i nama prekipelo, pa smo mu objasnili neke stvari iz psihologije i ne verujem da ce mu vise pasti na pamet da tako maltretira ljude ni krive ni duzne. Gospodin je inace direktor neke gradjevinske firme i imamo sve njegove podatke. Sreca sto neko rece da je to moja firma , pa mogu svakom takvom "gospodinu kupcu" da saopstim sta mislim o njegovim problemima i da mu na kraju najljubaznije zazelim da vise ne kupuje kod nas nego da maltretira nekog drugog.
pre 14 godina
@eustahije E ako bez naloga za ispravku nije mogao da sazna da mu žena ima još jednog muža i dete pride, onda stvarno imamo problem, opasni su ti NI!
pre 14 godina
of, dobro je da u zastareloj Srbiji ne treba i da imam licni pecat za overu.. suck..
pre 14 godina
(Valerij, 21. decembar 2011 15:41)
Auuu, kako si se isprosipao...meni osmi broj ni blizu 7-ice a rodjen u Srbiji
pre 14 godina
@fenomen: Zivim u Srbiji i napisacu ti kako je ovde: ovde su, kako novine pre nekih nedelju dana pisu, mala preduzeca "kicma ekonomije". To je najverovatnije tako jer velika preduzeca sluze za pranje, pa kako bi uzeli lovu od ljudi da napune budzet - nametaju kojekakve zakone i poreze, kako bi sve toliko zakukuljili, da mogu da maltretiraju ogromnim kaznama ta preduzeca, obavezujuci ih, izmedju ostalog, i na dvogodisnju garanciju na robu na koju proizvodjac da 1 godinu (recimo neki HP proizvod). E sad, posto su iscedili narod, sad opet, nekim polulogicnim zakonima stvaraju neku zastitu potrosaca kako bi podstakli taj isti polupismeni narod da "druka" one koji se ne pridrzavaju svega toga, da ne moraju da priucene inspektore koji vijaju mito da odvajaju od kafe i bureka. Kao sto vidis, posle taj isti narod zbog svega toga osudjuje trgovce, a ne one koji su te zakone doneli. Pa lepo, da zatvorimo "kicmu ekonomije", posto su oni krivi za to, jel tako, tako je. Molio bih te, da proucis, slobodu trgovine tamo i ovde, distribuciju, garanciju proizvoda ovde i tamo, nacin resavanja istih, pa ce ti sve biti kristalno jasno zasto je ovde tako, a tamo nije. Ma kazem, daj da zatvorimo male trgovine, kupujte kod Dulica i njemu slicnih, finansirajte te iste monopoliste i namestanje tendera, neka ide sve u ocin. Ovde je osim potpune korupcije ekonomije i sistema, korumpiran i mentalitet i rezonovanje situacije stvari. Ali sta to briga kupca, jelte, njemu bitno da je ta korupcija na njegovoj strani u ovakvom slucaju.
pre 14 godina
Problem je sto i u slucaju greske prodavca (recimo kucao vise puta nesto) oni traze podatke kupca. Tako su i meni trazili i ja sam ih odbio. Njihova je greska pa nek provere. Dovukao sam i sefa prodavnice posto nisam hteo da odustanem. A jos mi se nije desilo da vratim nesto na reklamaciju i da mi traze bilo kakve podatke.
Sto se tice zloupotrebe, nek ljudi malo razmisle. Da bi narucio izvod iz maticne knjige rodjenih potreban ti je samo JMBG i da odes na sajt opstine. Kad imas izvod, mozes traziti i drzavljanstvo. Kad imas oba, onda mozes da predas za licnu kartu ili pasos. Ni na drzavljanstvu ni na izvodu nema slike. A kad dobijes LK mozes da otvoris racun u banci i dobijes dozvoljeni minus. Da ne govorim za sve one kredite sto se dobijaju samo uz licnu kartu...
pre 14 godina
@rade: Salis se? Ovo je sve samo ne liberalni kapitalizam. Sloboda trgovine je ovde, kao i sve ostalo u drzavi, opstruisano - nepotrebnom administracijom. Kao primer navodim i slusaj ovog NI obrazca.
pre 14 godina
A hoće li tražiti krvnu grupu.
Ja sam ...
pre 14 godina
Mozes misliti, JMBG ce im se zloupotrebiti. Pa da je to tajna zvao bi se TBG. Jedina njegova svrha je da vas odredi kao jedinstvenu osobu jer uvek se moze desiti da postoje 2 iste osobe sa istim imenom, prezimenom i srednjim imenom. A ako prave bazu onda im treba i mobilni pa im ga nemojte dati sto je po meni bezveze jer u danasnjoj eri protoka informacija ne mozete se sakriti.
pre 14 godina
Necastivi-Nisam ja ljut ni na prodavce ni na drzavu.Imam priliku pa ponekad odem do SAD.Uglavnom tamo kupujem garderobu i cipele.Ne mnogo ali dovoljno za mene.Znaci u SAD bukvalno sve mozes da vratis bez ikakvog objasnjenja i da ti ljudi vrate pare bez pitanja.To se odnosi na sve od tehnike do gaca.U mnogim prilikama mi nisu trazili ni racun a kamoli pasos ili neku identifikaciju jer po mom govoru primete da sam stranac.Samo se nasmese i klimnu glavom.
pre 14 godina
@rade: I molim te, nemoj da poredis voznju novosadskim GSPom sa liberalnim kapitalizmom, smesno je. Super ti je prica, odlicna mini-reportaza o GSPu, ali nikako o liberalnom kapitalizmu, koji spominjes i koji kod nas - ne postoji. Tenderi se namestaju za 20 praznih CD-ova, kao sto rekoh, opstruise se sloboda i kriju se mesetari iza nepotrebne administracije. I to nije slucaj samo sa preduzecima, vec sa kompletnom drzavom. Pa kao sto rekoh, molim te, ucini nesto, neka tvoja supruga pokusa da o tome snimi reportazu, ako sme i ume, promenite nesto. Ja vas u tome podrzavam, ali u pljuvanju dalj - nikako.
pre 14 godina
Zato u USA ne treba ni obrazac da se popuni,da se ne bi sramotili prodavci zato sto su ti prodali robu. Srbija je bila i ostala mandarina drzava pod kontrolom vlasti !!!!!
pre 14 godina
U Bosni se izdaje fiskalni racun (storno) kad se roba vraca, a imaju iste stampace kao i mi. Kod nas je ,naravno, birokratija najgora moguca!
pre 14 godina
Da vam kazem kao trgovac: Ako mene drzava tera da vam uzimam podatke, ja to radim da mi ne bi naplatili visoke kazne ukoliko to ne radim. Ukoliko zelite da krivite trgovce, to je vasa stvar, ali ja ukoliko musterija ne zeli da se pridrzava zakona koji je drzava propisala - lepo zovem organe reda, pa ko voli da bude nerazuman, paranoican i zatucan - opet - vasa stvar. Meni je ionako muka od svakog "binaSR" koji misli da mi mulja, uzima robu, pa vraca pod nekim idiotskim izgovorima i slicno. Dodje da kupi robu, pa ni ne zna da li mu ta roba treba, misli, vratice on to lako. Posle ja da se maltretiram pola sata sa papirima zbog njega jednog koji je deo drustva koje nije sposobno da ista u ovoj drzavi promeni, cak ni kao potrosac. Dobro je sto sam privatnik, pa mogu da biram kome da NE PRODAM.
pre 14 godina
legitimiranje kod vraćanja robe je nevjerojatno, pa toga nije bilo ni za vrijeme yuge. Kupio sam LCD TV došao doma i nakon 3 dana vratio prodavaču jer mi se jednostavno nije sviđao u sobi, kupio sam drugi kod drugog prodavača. Kad god imam razlog da mi se nešto što sam kupio nesviđa vraćam, vratio sam tako i kupljene francuske kozice (refužo) je kad sam ih probao nisu m se sviđale, dobio sam povrat cijelog iznosa iako sam vratio manje i to je za pohvalu KONZUMu. Valjda kod lidera tako mora biti, a ovakoj sirotinji kao što smo mi, uvijek vrate novac
poz iz Rijeke
pre 14 godina
(goxybg, 21. decembar 2011 13:30)
Ne samo da ne znaju, vec i namerno deklarisu drugacije (tj. potplacuju nadlezne da deklarisu drugacije). Posto je sad sezona cipela/cizama i sl. - gomila istih je deklarisana za suvo vreme IAKO proizvodjac isti model deklarise kao nepromocive (waterproof). A sve da bi izbegli odgovornost i zamenu neodgovarajucih/"neispravnih". Naravno, cene ostaju iste ili (uglavnom) vece nego po EU/US. Uz takve uslove (izbegavanje obaveza, korupciju, ogromne marze), lako je biti uspesan "biznismen"
pre 14 godina
A sta mene briga sta vama traze knjigovodje?
Jel treba da budemo taoci vasih knjigovodja?
pre 14 godina
Da bi neka organizacija potrošača mogla da štiti prava potrošača mora da poznaje propise. U zavisnosti od toga se pravac borbe usmerava prema državnim organima ili prema prodavcima. Postoje propisi o regulisanju ispravke prometa i njih su doneli državni organi. Preciznije, sam obrazac za to je propisan i on zahteva identifikaciju kupca putem JMBG-a sa potpisom. Država je to uradila iz nekog razloga i ako nekom to nije jasno, ili smatra da je u suprotnosti sa drugim propisima treba sa njom da polemiše. U suprotnom će mnogi savesni prodavci da zatvore svoje radnje jer nemaju nameru da budu žrtve takvog poslovnog ambijenta.
pre 14 godina
@ziv i zivahan
To što ti misliš da je nešto u suprotnosti sa nekim drugim zakonom ili aktom neće sprečiti inspekciju da kazni prodavca sa nekoliko desetina do nekoliko stotina hiljada dinara kazne.
pre 14 godina
@Nenad, drzava je propisala obrazac za povracaj robe, kao i trgovacku knjigu, fiskalni racun, i gomilu drugih bespotrebnih obrazaca.... ako ne popunis obrazac kako treba, nema povracaja. Jos te poreska uprava kazni kao pravno lice. Ako neces da das podatke, ne moras, nema onda ni vracanja robe ni para nazad. Jednostavno.
pre 14 godina
kakvi su nam zakoni za ocekivati je da umesto mobilnih stojimo na krovovima i dovikujemo se :(
pre 14 godina
Cisto kao primer - u Nemackoj kada vracas ili zamenjujes cipele npr. napises adresu (ne ime!) na predvidjeno mesto, predas prodavcu koji to ni ne proverava.
Znaci to poverenje kod njih funkcionise.
pre 14 godina
@Valerij
za musko dete nije samo cifra 0, vec moze bilo koja od 0-4, kao sto za zensko dete moze bilo koja od 5-9. Posle toga idu dve cifre koje se dodeljuju porodilistima u gradu. Ne mora da znaci da je manja cifra rodjena prva jer se brojevi dele po blokovima. Na kraju, poslednja cifra je kontrolna i prestavlja matematicki izraz prethodnih 12 cifara:
L = 11 - (( 7*(A+E) + 6*(B+Ž) + 5*(V+Z) + 4*(G+I) + 3*(D+J) + 2*(Đ+K) ) % 11)
% je MOD ili ostatak deljenja a ne / ili znak za deljenje
1)ako je kontrolna cifra između 1 i 9, ostaje ista (L = K)
2)ako je kontrolna cifra veća od 9, postaje nula (L = 0)
pre 14 godina
Ovakvo prikupljanje podatak sluzi jedino pravljenju baza nepristojnih kupaca.
Onih koji malo-malo nesto vracaju. Pa kad mogu da se prave crne liste prodavaca, sto ne bi mogle i kupaca.
pre 14 godina
Ako neće da prihvate robu sa fiskalnim računom, imaće mnogo gadnih problema. Jedni probali, pa videli.
Kakav, bre, crni JMBG?! To je informacija koju niko osim državnih organa nema apsolutno nikakvu potrebu da zna, niti ima *pravo* da zna.
pre 14 godina
Baš me interesuje kako to neko može da zloupotrebi bilo čiji JMBG?Kakva bespotrebna histerija oko datuma rođenja,republike,mesta,pola i rednog broja tog dana.Ako neko ne zna prvih sedam cifara je datum rođenja,zatim sledeći broj označava republiku rođenja,za Srbiju je 7,zatim grad,za Beograd je 1,zatim pol,0 je muški a 5 ženski,i na kraju redni broj tog dana.To nije nikakva tajna,znači svako muško dete koje se rodi danas u Beogradu ima početak JMBG-a 21122011710,a žensko ima 5 umesto nule.Ko nema od razlog da se plaši od nečega ne pravi paniku od gomile brojeva,s druge strane ko ima paučinu na glavi neće mu pomoći ni da krije sve brojeve ovog sveta.
pre 14 godina
@ kontrash: Ja kao trgovac prema takvim "kupcima" budem neprijatan, da budem siguran da nece opet doci kod mene. "A jel' mozes ti meni sad da odsviras nesto narodno posto sam ja dosao da ti napravim profit od 15 din?" - Ne, izadji napolje i nemoj vise dolaziti, ne svidjas mi se, ne zelim tvoje pare, vise ce me kostati da ti prodam, nego da ti ne prodam. O ljudima koji od mene traze da se prema njima sa posebnom paznjom ponasam jer misle da je njihov dinar meni vredniji od tudjeg jer ga imaju vise ne trosim ni trenutka - napolje. Taj ce ti mast vaditi, jer da nije takva prznica - nikada ne bi ni imao toliko vise od drugih. A ja, eto, ne volim takve. Kazem, sreca moja pa sam privatnik, te za ovih 10ak godina jos nisam propao sto sam takve terao. Izgleda da nasi ljudi i dalje vole staru skolu, ne mare oni za osmeh i blebetanje, vec za iskrenost.
pre 14 godina
Meni su najinteresantniji oni kupci koji, i kada trose svojih 50 dinara, hoce da nateraju prodavca da tesko zarade svoj novac, trazeci razlicite dodatne usluge i usput izrazavajuci posebne zelje. Cak i ako je u pitanju obicna kupovina kokica. Stavi slobodno malo vise, dobro ih posoli. Jel imas salvetu? Jel ti ulje nije uzeglo? Onda vadi novcanicu od 5000 i lagano gricka kokice dok prodavac skuplja pare da bi mu vratio kusur. Obavezno sledi instrukcija da mu ne vraca sitnis nego krupnije apoene. Dok pobednicki napusta mesto ritualnog trosenja svog malog bogatstva, komentarise da kokice i nisu bas neke. To je tip ljudi koji svima nama zagorcava zivot, ma cime se bavili.
pre 14 godina
@Valerij
Otkrio bi on to i bez JMBGa, jer ko hoce da kopa iskopace sa net-a to sto trazi. Ako je po tebi razlog da JMBG bude tajnovit zbog toga da bi krila lazove, lopove i druge ljude neciste savesti onda je to po meni razlog vise da sumnjam u svaku osobu koja ne zeli da popuni svoj JMBG na nekom formularu koji je zakonom propisan.
Moj savet trgovcima; Cuvajte se ljudi koji ne ostave svoj JMBG, to su ljudi neciste savesti :)
Narodna poslovica; Cuvajte se brkate zene i cosavog muskrca.
pre 14 godina
(barter, 21. decembar 2011 11:15)
Nisi u pravu. To sto stoji u nekom zakonu ne znaci da je i zakonski, jer istovremeno moze biti (kao sto jeste) u sukobu sa nekim dr. zakonima i/ili Ustavom. A maticni broj, ime i prezime i sl. apsolutno nista ne znace ni prodavcu ni inspekciji, jer je apsolutno nebitno da li je robu kupio/vratio Petar Petrovic ili Marko Markovic. Ja sam licno davao i popunjavao trazene podatke i za cipele i za kompjuter, ali to samo zato sto sam siguran da cu, u slucaju neke zloupotrebe podataka/kradje identiteta rado odrobijati tog koji se usudi na tako nesto. Da se uzdam u zakone, policiju, tuzilastvo i sl. - nema sanse da bih pristao
pre 14 godina
JMBG cu davati samo drzavnim institucijama i bankama, svi ostali vozdra!
pre 14 godina
kakve nebuloze u clanku.pa nisu trgovci izmislili nalog za ispravku u kome se sve to trazi,vazno da ovaj iz zastite potrosaca kokodace,a ne zna o cemu prica ! zato nam je tako u drzavi,uglavnom nam o sudbini odlucuju laici i neznalice ...
pre 14 godina
Mozes misliti, JMBG ce im se zloupotrebiti. Pa da je to tajna zvao bi se TBG. Jedina njegova svrha je da vas odredi kao jedinstvenu osobu jer uvek se moze desiti da postoje 2 iste osobe sa istim imenom, prezimenom i srednjim imenom. A ako prave bazu onda im treba i mobilni pa im ga nemojte dati sto je po meni bezveze jer u danasnjoj eri protoka informacija ne mozete se sakriti.
pre 14 godina
Vojvodjanima i Beogradjanima je Segedin zaista blizu, a nama iz centralne i juzne Srbije tu su Sofija i Solun. Kad nas nekoliko podelimo troskove, za 15-20 evra smo u bilo kom od tih gradova. Izbor garderobe je neuporedivo veci, a o cenama da ne pricam.
pre 14 godina
Stav 3, Clana 2 Zakona o zastiti potrosaca kaze: obaveštenost - raspolaganje tačnim podacima koji su neophodni za razuman izbor ponuđene robe i usluga;
Garantovano nijedan prodavac/prodavacica ne zna nista o robi koju prodaje! Ni od kog je materijala, ni kako se ponasa na kisi, snegu, ni kako se odrzava... nista! Znaci, ja nisam obavesten a po Zakonu to moram da budem! I sta cemo sad!?
pre 14 godina
Ne trazi se JMBG,broj telefona ili broj licne karte zbog prevare kupca,vec zbog toga sto inspekciji moras pravdati robu koju si zamenio,uz odgovarajuci fiskalni racun. Ko radi u trgovini,zna o cemu pricam,kolike su kazne!?
pre 14 godina
Mislim da taj Pokret potrosaca pocinje da preteruje. Ja radim u prodavnici bele tehnike, i sto se tice naloga za ispravku i popunjavanja, sve je jasno i precizirano, pa i unos maticnog broja gradjana. To nije izmislio trgovac, vec ljudi koji prave Zakon, pa neka njih pitaju zasto i zbog cega. Znaju to oni, ali dokolica ih tera da pricaju sve i svasta,a i valja se pomalo cuti u javnosti, a tada je najlakse i najbezbednije oplesti po trgovcu. Kako se taj maticni broj moze zloupotrebiti?! Nikako, a i to je jasno, ali ajde da nesto kazemo, cisto radi pojavljivanja. Imamo Zakon o zastiti potrosaca i to je OK, ali kada ce da se napravi Zakon o zastiti trgovca od potrosaca koji svoja zakonska prava debelo zloupotrebljavaju? Da ne nabrajam konkretno na sta su sve spremni....to je za verovali ili ne!
pre 14 godina
Pa tako je propisano zakonom da se prilikom vraćanja robe pored fiskalnog računa popuni i obrazac NI (nalog za ispravku) i u kome se traži ime i prezime, JMBG i potpis kupca.
Inspekcija bi sigurno kaznila prodavnicu koja primi robu nazad bez ovog obrazca.
Treba menjati zakon a ne tužiti trgovce sudu časti ili šta već.
pre 14 godina
@Ivan
Cisto objasnjenje:
Crne liste prodavaca ili prodavnica se upravo prave zbog ovakvih stvari.
Kupac ima pravo na reklamaciju proizvoda koliko god hoce, naravno u garantnom roku, jer ga tu stiti Zakon o zastiti potrosaca.
Kao kupci menjacemo proizvod za svaku glupost koja je fabricki neispravna od starta ili vrlo kratkog vremena. Zato sto mi trazimo proizvod po specifikacijama, koje daje proizvodjac, naravno i koliko garantuje za nju.
Ujedno i kupac moze biti kriv sto se ophodi prema necemu kako ne treba. Iliti u ovom slucaju bangavo hoda. Udara TV, sto ga nervira serija ili igrica. To je vec pitanje mentaliteta.
Zato, za sve to sluzi i servis, tj. procena da li los sam proizvod ili ga je vlasnik tukao.
Sad u celoj prici postoji problem, koji se najvise odvija izmedju prodavca ili servisa. Jer generalno postoje prodavnice i servisi koji vas da ne budem vulgaran, na konto "tako je to", "tako proizvodi fabrika" ili nesto trece, a zavrsava se sa "ne mozemo mi tu nista".
Tu vec nastaje problem, jer je samo to mrzovolja prodavnice/prodavca ili servisera da ispuni papirologiju i sve to stavi na gomilu, koju ionako treba da salje proizvodjacu na reparaciju ili reciklazu, pa ponovo u nov proizvod.
Prodavnice i serviseri zaboravljaju da su samo posrednici izmedju proizvodjaca i krajnjeg korisnika.
Sto se tice cipela i patika.....udje neki primerak koji je lose zalepljen, so what.
Sve u svemu, to nije razlog da se trazi maticni broj. Fiskalni ili zajedno sa garancijom su dovoljne stvari. Cak kada se menja proizvod sa drugim.
pre 14 godina
Prodavci mogu da legitimišu građane,ma nije valjda,jos da im damo bubreg i dva litra krvi, pa da pristanu da nam zamene nekvalitetnu robu koju smo skupo platili.
pre 14 godina
Gospoda iz udruzenja su malo polupala loncice.Naime u svakoj radnji mora biti istaknut pravilnik i nacin postupanja po reklamacijama (trzisna najvise voli da kontrolise uparvo to, znak za zabranjeno pusenje , mesto za kisobran i ostale gluposti). Kad kupac zakljuci kupovinu smatra se da je upoznat sa pravilnikom i nacinom postupanja po eventualnoj reklamaciji. E sad taj pravulnik moze da varira od radnje do radnje, ali samo u jednom delu. Kada je u pitanju povracaj novca pravilnik je striktno regulisan zakonskom procedurom koja zahteva ispravno popunjen NI obrazac sa svim podatcima o kupcu Ime Prezime, JMBG ili brLK,... i obavezno potpis. Pomenuta procedura sluzi da spreci zloupotrebe ( jer u suprotnom fiskalne kase i racuni bi izgubili smisao) i nije u suprotnosti sa zakonom o zastiti potrosaca ili bilo kojim drugim zakonom jer kupac dobrovoljno zakljucuje pomenuti ugovor o kupovini. Potpuno isto kao kada bi rekli da banka krsi zakon jer vam uzima licne podatke. Za one koji ne zele da ih daju, ne moraju, ali saglasno ugovoru koji su prihvatili (definisano zakonom o zastiti potrosaca) gube pravo na reklamaciju. Da li je ovo resenje dobro? Nije. Treba li ga menjati? Apsolutno. Ko moze da menja zakone, Trgovci ili parlament-vlada?
pre 14 godina
Reci cu vam samo jedno pravilo libralnog kapitalizma za koji vi kazete da je najbolje ekonomsko uredjenje na svetu:
MUSTERIJA JE UVEK U PRAVU!!!
Vama, trgovcima, kojima se ne svidja to pravilo zatvorite firme, prodavnice, terafike, tezge, itd. Kukali ste za liberalnim kapitalizmom eto vam ga na delu. Vidim neki se zale sto im kupac dodje sa novcanicom od 5000 dinara pa nemaju da vrate kusur. Bas me briga sto nemaju da vrate kusur, neka se snadju. Da sam dosao sa kovanicama od po dinar i dva onda bi bila halabuka od strane kasirke sto sam doneo sitnis. Jos jedno iskustvo koje imam iz JPGSP NS-a, vozac nije imao da mi vrati kusur od hiljadu dinara za kartu koja kosta 135din (relacija Budisava-NS), trazio je da mu platim a on ce mi u NS vratiti kusur ako bude imao a ako ne bude imao potpisace mi se na kartu pa cu ja moci da refundiram u njihovoj upravnoj zgradi. na taj predlog sam mu odgovorio drugim predlogom da mu ja dam pare na stanici na kojoj budem izlazio a on do tada neka skuplja za kusur. nije pristao a nije hteo ni da krene sa stanice. Ja nisam hteo da izadjem iz autobusa. Nn je pozvao svoje nadredjene da posalju ekipu kontrolora a ja sam pozvao svoju suprugu koja je tada radila kao novinar na RT Vojvodini. Epilog je da je on dobio suspenziju jer je zavitlavao sve putnike u autobusu a ja sam dobio svoju voznju do NS i kusur, a RT Vojvodine je dobila prilog o bahatosti vozaca GSP-a.
pre 14 godina
@ Valerij, 21. decembar 2011 15:41
Ako to stvarno mislis molim te ostavi u komentaru svoj JMBG i ja cu ti za veoma kratko vreme napisati mnogo toga o tebi.
Jako mnogo informacija stoji na internetu i mogu da se provere preko JMBG-a i to na drzavnim sajtovima.
(primer: moj drugar je preko JMBG-a tako slucajno saznao da mu je sadasnja supruga vec bila udata i da ima dete iz prethodnog braka, naravno on o tome pojma nije imao, i eto ti problema)
pre 14 godina
Da vam kazem kao trgovac: Ako mene drzava tera da vam uzimam podatke, ja to radim da mi ne bi naplatili visoke kazne ukoliko to ne radim. Ukoliko zelite da krivite trgovce, to je vasa stvar, ali ja ukoliko musterija ne zeli da se pridrzava zakona koji je drzava propisala - lepo zovem organe reda, pa ko voli da bude nerazuman, paranoican i zatucan - opet - vasa stvar. Meni je ionako muka od svakog "binaSR" koji misli da mi mulja, uzima robu, pa vraca pod nekim idiotskim izgovorima i slicno. Dodje da kupi robu, pa ni ne zna da li mu ta roba treba, misli, vratice on to lako. Posle ja da se maltretiram pola sata sa papirima zbog njega jednog koji je deo drustva koje nije sposobno da ista u ovoj drzavi promeni, cak ni kao potrosac. Dobro je sto sam privatnik, pa mogu da biram kome da NE PRODAM.
pre 14 godina
@mujcinovic salih: E pa druze, ne znam kako to da ti kazem, kao i mnogima kojima treba reci isto: NI obrazac zahteva drzava, a ne prodavac. Ako vec nekoga osudjujete, proverite prvo koga i zasto. Vama svima izgleda bitno da se brecate na bilo sta jer ste nezadovoljni, a niko nema cojones da nesto promeni, odmah svi istu pricu teraju (sta mi mozemo jao jao kuku). Naterajte drzavu da nebude tako, ja kao prodavac stvarno ne zelim obavezu da svaki put kad neko ko nema pojma sta zeli vrati robu, pa moram da pola sata da maltretiram i sebe i njega. Nego, ne mozete, pa aj' rafalnu paljbu po svemu, pa koga pogodi. Hocete da pricamo o zastiti potrosaca, a nemate pojma ni o proceduri, kao ni o razlogu zasto postoji NI obrazac. Ali to je taj mentalitet ovdasnji, da se laje i blebece. Kao sto rekoh, prodavcu se vise isplati da takvima ne prodaje, vise ce "zaraditi". Pre nego sto me neko isproziva kako prodajem sve i svasta za veeelike pare - niti sam distributer, niti proizvodjac, niti nekog teram da kupi robu, niti mogu da uzmem velike pare pored ovih gigantskih trznih centara koji mesetare i prodaju robu ispod ulaza. Nemojte se praviti blesavi ljudi, dobro znate kako ide. Da ide kako vi pricate, ovde se ne bi dnevno zatvorilo surnajst firmi jer ih je potisnula ogromna mesetarska firma koja pere lovu ekipi iz kozne fotelje.
pre 14 godina
Pre neki dan prodam kupcu frižider poznate marke, najprodavanije na nasem trzistu, na kome imamo preporučenu marzu od strane proizvodjaca u visini 3%. Nabavna oko 68.000,00 prodajna 69.990,00. Medjutim kupac prilikom kontrole kod njega u stanu primeti da fali jedna nogica za nivelaciju visine. I resi da ne plati robu dok ne dobije nogicu. Vozaci mu ostave frizider na poverenje. Zovemo distributera u petak on obecava u ponedeljak nogicu. Medjutim kupac vec u subotu zove, urlajuci da ili da donesemo nogicu ili da dojemo po frizider. Mi posaljemo jos jednom vozilo kod njega da pokupi frizider, on zove jos nekoliko puta urlajuci sve vreme. I na kraju procita uputstvo i vidi da u stvari i postoji samo jedna nogica za nivelaciju i plati robu vozacima. E onda je i nama prekipelo, pa smo mu objasnili neke stvari iz psihologije i ne verujem da ce mu vise pasti na pamet da tako maltretira ljude ni krive ni duzne. Gospodin je inace direktor neke gradjevinske firme i imamo sve njegove podatke. Sreca sto neko rece da je to moja firma , pa mogu svakom takvom "gospodinu kupcu" da saopstim sta mislim o njegovim problemima i da mu na kraju najljubaznije zazelim da vise ne kupuje kod nas nego da maltretira nekog drugog.
pre 14 godina
Kao prvo: zar kupac mora trositi svoje vreme da ispravlja greske sistema?
Kao drugo: sud casti? U Srbiji?! Jel vi to ozbiljno?
pre 14 godina
(Srdjan, 21. decembar 2011 18:10)
(Necastivi, 21. decembar 2011 18:28)
Svaka cast za komentare koje ste napisali, sve je istina. Koliko puta sam u radnji bio prisutan i slusao kako bahati i frustrirani kupac maltretira prodavca, i to potpuno bez razloga! O tom Pokretu za zastitu kupaca da i ne govorim,samo ono narodno - govorite usta da niste pusta! Bolje da ne dodjem u poziciju da mi treba njihova pomoc. Ako je reklamacija na mestu i ako je ispostovana procedura u ogromnom broju slucajeva trgovac izlazi u susret kupcima, mali broj kupaca je stvarno ostecen ali to brzo i efikasno resava trzisna inspekcija. Ipak, problem je sto potrosaci cesto neosnovano reklamiraju robu, i time zloupotrebljavaju Zakon, a i ne haju za procedure, vec vikom i pretnjama isteruju svoje zamisli, po kojima opet trgovci NE SMEJU da postupe, jer time svesno krse Zakon i sebe dovode u poziciju da im se odbija od plate ili cak uruci otkaz od strane poslodavca.
pre 14 godina
@ivan i sta ces kad ga imas u bazi? da ga legitimises prilikom svake sledece kupovine?
pre 14 godina
Da bi potrošaču zamenio robu koju reklamira, trgovac mora da popuni obrazac NI kojim oštećenu-reklamiranu robu vraća na lager tj. stanje, zatim da da novu robu uz koju daje i novi fiskalni račun jer potrošaču kreće novih 6 mes. ili 2 godine zavisno da li roba ima garanciju. Sadržaj Obrazca NI(nalog za ispravku)je Zakonom određen, nisu ga trgovci izmislili.
pre 14 godina
Nisu trgovci izmisliti NI obrazac, niti njegov koncept. Ako ne postoji popunjen obrazac, trgovac je u prekrsaju. Ako ga popuni kako je propisano, treba da ide na sud casti. Sta da radi trgovac koji bez problema hoce da izvrsi zamenu ili povrat novaca, a da ne bude svima kriv, i drzavi i potposacima i raznim udruzenjima i inspekciji? Druzina iz Udruzenja za zastitu potrosaca moze da prilozi zalbu i na propisane procedure, a ne da krivi prodavca koji mora da ispuni ono sto od njega ocekuju zakoni koji se medjusbono ne slazu.
pre 14 godina
Skoro sam zamenio cipele kupljene u Budimpesti i to posle mesec i po dana. Niko mi nista nije rekao, pa cak ni trazio racun. Valda ljudi racunaju da nema ludjaka koji bi bez potrebe menjao cipele.
pre 14 godina
Ovo je Srbija ljudi, sta ste ocekivali. Tu se ne zna ko pije ko placa! A ovako ce ostati jos duuuugo na zalost
pre 14 godina
@Nenad, drzava je propisala obrazac za povracaj robe, kao i trgovacku knjigu, fiskalni racun, i gomilu drugih bespotrebnih obrazaca.... ako ne popunis obrazac kako treba, nema povracaja. Jos te poreska uprava kazni kao pravno lice. Ako neces da das podatke, ne moras, nema onda ni vracanja robe ni para nazad. Jednostavno.
pre 14 godina
Jos jedna amaterska odredba koja ce morati da se ukine...
Dakle da vidimo, trgovac ima broj vase kreditne kartice, vasu adresu, maticni broj, broj telefona...dakle sta jos nedostaje godina rodjenja, ime oca i majcino devojacko prezime...zanimljivo
pre 14 godina
Da legitimiše zakonski može policija i komunalna policija. Ukoliko je predviđeno (nekim internim, ili drugim podzakonskim aktima, kao eventualno u konkretnom slučaju) da se za ostvarenje vaših prava, od vas traži da se legitimišete/date vaše lične podatke na uvid nekom ko nije policajac/komunalni policajac, imate na raspolaganju 2 mogućnosti: da dobrovoljno pristanete da budete legitimisani (i ostvarite svoja prava momentalno - npr. zamenite falične cipele istog dana), ili da se pozivate na zakon i ne date lične podatke, što može da rezultuje sličnom reakcijom druge strane (ne zamene vam cipele, pozivajući se na svoja akta), u kom slučaju biste morali da ih tužite da bi vam zamenili cipele, što može da potraje. Dakle, tamni vilajet.
pre 14 godina
@fenomen: Zivim u Srbiji i napisacu ti kako je ovde: ovde su, kako novine pre nekih nedelju dana pisu, mala preduzeca "kicma ekonomije". To je najverovatnije tako jer velika preduzeca sluze za pranje, pa kako bi uzeli lovu od ljudi da napune budzet - nametaju kojekakve zakone i poreze, kako bi sve toliko zakukuljili, da mogu da maltretiraju ogromnim kaznama ta preduzeca, obavezujuci ih, izmedju ostalog, i na dvogodisnju garanciju na robu na koju proizvodjac da 1 godinu (recimo neki HP proizvod). E sad, posto su iscedili narod, sad opet, nekim polulogicnim zakonima stvaraju neku zastitu potrosaca kako bi podstakli taj isti polupismeni narod da "druka" one koji se ne pridrzavaju svega toga, da ne moraju da priucene inspektore koji vijaju mito da odvajaju od kafe i bureka. Kao sto vidis, posle taj isti narod zbog svega toga osudjuje trgovce, a ne one koji su te zakone doneli. Pa lepo, da zatvorimo "kicmu ekonomije", posto su oni krivi za to, jel tako, tako je. Molio bih te, da proucis, slobodu trgovine tamo i ovde, distribuciju, garanciju proizvoda ovde i tamo, nacin resavanja istih, pa ce ti sve biti kristalno jasno zasto je ovde tako, a tamo nije. Ma kazem, daj da zatvorimo male trgovine, kupujte kod Dulica i njemu slicnih, finansirajte te iste monopoliste i namestanje tendera, neka ide sve u ocin. Ovde je osim potpune korupcije ekonomije i sistema, korumpiran i mentalitet i rezonovanje situacije stvari. Ali sta to briga kupca, jelte, njemu bitno da je ta korupcija na njegovoj strani u ovakvom slucaju.
pre 14 godina
legitimiranje kod vraćanja robe je nevjerojatno, pa toga nije bilo ni za vrijeme yuge. Kupio sam LCD TV došao doma i nakon 3 dana vratio prodavaču jer mi se jednostavno nije sviđao u sobi, kupio sam drugi kod drugog prodavača. Kad god imam razlog da mi se nešto što sam kupio nesviđa vraćam, vratio sam tako i kupljene francuske kozice (refužo) je kad sam ih probao nisu m se sviđale, dobio sam povrat cijelog iznosa iako sam vratio manje i to je za pohvalu KONZUMu. Valjda kod lidera tako mora biti, a ovakoj sirotinji kao što smo mi, uvijek vrate novac
poz iz Rijeke
pre 14 godina
Gosn Petre da li ste stasali za posao kojim se bavite ? Znate li da je zakonodavac propisao da u nalogu za ispravku mora biti upisan maticni broj kupca koji reklamira proizvod ? To je uradjeno zbog PDV-a za reklamirani proizvod i rasknjizenja.
Zato nam i ide ovako. Pravi ljudi su nam na pravim mestima. Bolesna potreba da se gospodin pojavi u novinama. Ortodoksna nekompetentnost i neupucenost. Smenjujte te zaposlene po rodjackim vezama dok jos ima nade za ovu zemlju.
pre 14 godina
Ovo je n-ti put da tzv. Pokret potrošača ili kako se već zove zbunjuje javnost i pokazuje elementarnu neobaveštenost.
Bazični zakon koji reguliše način obavljanja prometa u maloprodaji u smislu evidentiranja je Zakon o fiskalnim kasama.
U tom zakonu je jasno propisan način kakos e mogu vratiti pare kupcu i propisan je orbazac koji se mora ispuniti i uz njega priložiti fiskalni račun.
To je to i nema drugogo načina.E sad, što je tamo zakonodavac propisao da se upiše JMBG ili šta već drugo,to nije problem trgovca.Izv izvolite pa se
potrudite sa se zakon promeni.
Te tzv organizacije za zaštitu potrošača bi trebalo ipak staviti pod kontrolu na neki način i obavezati ih da moraju imati bar jednog pravnika koji će vršiti obuku aktivista ili šta su već,a ne da iznose polovične tvrdnje i tako prave probleme gde ih i nema.
Ja sam svedok da je pre dosta vremena na jednoj radio stanici sa nac. frekvencijom jedna aktivistkinja izjavila da ako nema fiskalni račun množe da povede drugaricu koja će potvrditi da je ona predmet kupila u toj radnji.
E PA NE MOŽE - POSTOJI ZAKON I TAČKA!
pre 14 godina
Ovamo kradu milione na vakcinama ,a ovamo oce da prodavci legitimisu gradjane.Kakva nebuloza....
pre 14 godina
@Banat
Podeli iskustvo sa ostalima, da znamo kako da se snalazimo, a da ne bude sve po spisku! Ili je bilo malo i toga?
:)
pre 14 godina
A sta mene briga sta vama traze knjigovodje?
Jel treba da budemo taoci vasih knjigovodja?
pre 14 godina
Da bi neka organizacija potrošača mogla da štiti prava potrošača mora da poznaje propise. U zavisnosti od toga se pravac borbe usmerava prema državnim organima ili prema prodavcima. Postoje propisi o regulisanju ispravke prometa i njih su doneli državni organi. Preciznije, sam obrazac za to je propisan i on zahteva identifikaciju kupca putem JMBG-a sa potpisom. Država je to uradila iz nekog razloga i ako nekom to nije jasno, ili smatra da je u suprotnosti sa drugim propisima treba sa njom da polemiše. U suprotnom će mnogi savesni prodavci da zatvore svoje radnje jer nemaju nameru da budu žrtve takvog poslovnog ambijenta.
pre 14 godina
@ziv i zivahan
To što ti misliš da je nešto u suprotnosti sa nekim drugim zakonom ili aktom neće sprečiti inspekciju da kazni prodavca sa nekoliko desetina do nekoliko stotina hiljada dinara kazne.
pre 14 godina
Zivim u Austriji i napisacu vam kako je ovde. Ako npr kupite odevni predmet imate pravo da u roku od 14 dana vratite i bez navodjenja razloga dobijate novac nazad ali su i to malo promenili pa recimo umesto novca dobijete gutsajn (papir na kojem pise suma koja je placena za taj neki odevni predmet) i na taj nacin vas ta prodavnica primorava da opet te vracene pare potrosite u njihovoj prodavnici. Ako npr zelite da zamenite cipele, pantalone, jaknu i slicno dovoljan je samo racun i da ima etiketa na tom odevnom predmetu i zamena je gotovo automatska. Ne traze nikakve dokumente a kamoli broj licne karte. Jednom prilikom sam vratio video rekorder posle skoro dve godine koriscenja(poceo je da guzva traku) i imao sam jos samo dva dana do isteka garancije. Primili su ga nazad i posle par dana sam otisao i podigao popravljen. A drugom prilikom mi se isto pri samom kraju garancije pokvario Play Station 2 i posto mu je otisao laser dobio sam drugi nov novcat. Ne znam na koji su nacin prodavci zasticeni ovde u Austriji ali znam da su kupci maksimalno zasticeni.
Poz...
pre 14 godina
Problem je sto i u slucaju greske prodavca (recimo kucao vise puta nesto) oni traze podatke kupca. Tako su i meni trazili i ja sam ih odbio. Njihova je greska pa nek provere. Dovukao sam i sefa prodavnice posto nisam hteo da odustanem. A jos mi se nije desilo da vratim nesto na reklamaciju i da mi traze bilo kakve podatke.
Sto se tice zloupotrebe, nek ljudi malo razmisle. Da bi narucio izvod iz maticne knjige rodjenih potreban ti je samo JMBG i da odes na sajt opstine. Kad imas izvod, mozes traziti i drzavljanstvo. Kad imas oba, onda mozes da predas za licnu kartu ili pasos. Ni na drzavljanstvu ni na izvodu nema slike. A kad dobijes LK mozes da otvoris racun u banci i dobijes dozvoljeni minus. Da ne govorim za sve one kredite sto se dobijaju samo uz licnu kartu...
pre 14 godina
(goxybg, 21. decembar 2011 13:30)
Ne samo da ne znaju, vec i namerno deklarisu drugacije (tj. potplacuju nadlezne da deklarisu drugacije). Posto je sad sezona cipela/cizama i sl. - gomila istih je deklarisana za suvo vreme IAKO proizvodjac isti model deklarise kao nepromocive (waterproof). A sve da bi izbegli odgovornost i zamenu neodgovarajucih/"neispravnih". Naravno, cene ostaju iste ili (uglavnom) vece nego po EU/US. Uz takve uslove (izbegavanje obaveza, korupciju, ogromne marze), lako je biti uspesan "biznismen"
pre 14 godina
Zato u USA ne treba ni obrazac da se popuni,da se ne bi sramotili prodavci zato sto su ti prodali robu. Srbija je bila i ostala mandarina drzava pod kontrolom vlasti !!!!!
pre 14 godina
NI obrazac se popunjava samo kada se kupcu vraca novac,ili u slucaju greske na racunu za koji se nema pokrice kako bi trgovac bio oslobodjen poreza za taj iznos,i nije potreban proizvodjacu. To sto se u njemu popunjavaju podaci kupca je upravo za sprecavanje zloupotrebe,jer neko moze napisati taj obrazac,a da za tako nesto nema potreba,samo da bi 'ukrao' drzavu za tih 18% poreza. Ko razume shvatice:-),e sad sigurnosti tog ciji se maticni broj pise je vec druga prica i neki drugi zakoni,a prodavac je svakako duzan da te podatke ne zloupotrebi,jer bito bilo krsenje zakona. Samo trazenje i belzenje takvih podataka nije pogresna i ne kosi se za zakonom,jer je bas po zakonu,i to je ono osnovno sto treba razgraniciti;-)
pre 14 godina
Necastivi-Nisam ja ljut ni na prodavce ni na drzavu.Imam priliku pa ponekad odem do SAD.Uglavnom tamo kupujem garderobu i cipele.Ne mnogo ali dovoljno za mene.Znaci u SAD bukvalno sve mozes da vratis bez ikakvog objasnjenja i da ti ljudi vrate pare bez pitanja.To se odnosi na sve od tehnike do gaca.U mnogim prilikama mi nisu trazili ni racun a kamoli pasos ili neku identifikaciju jer po mom govoru primete da sam stranac.Samo se nasmese i klimnu glavom.
pre 14 godina
@eustahije E ako bez naloga za ispravku nije mogao da sazna da mu žena ima još jednog muža i dete pride, onda stvarno imamo problem, opasni su ti NI!
pre 14 godina
Cisto kao primer - u Nemackoj kada vracas ili zamenjujes cipele npr. napises adresu (ne ime!) na predvidjeno mesto, predas prodavcu koji to ni ne proverava.
Znaci to poverenje kod njih funkcionise.
pre 14 godina
@Valerij
za musko dete nije samo cifra 0, vec moze bilo koja od 0-4, kao sto za zensko dete moze bilo koja od 5-9. Posle toga idu dve cifre koje se dodeljuju porodilistima u gradu. Ne mora da znaci da je manja cifra rodjena prva jer se brojevi dele po blokovima. Na kraju, poslednja cifra je kontrolna i prestavlja matematicki izraz prethodnih 12 cifara:
L = 11 - (( 7*(A+E) + 6*(B+Ž) + 5*(V+Z) + 4*(G+I) + 3*(D+J) + 2*(Đ+K) ) % 11)
% je MOD ili ostatak deljenja a ne / ili znak za deljenje
1)ako je kontrolna cifra između 1 i 9, ostaje ista (L = K)
2)ako je kontrolna cifra veća od 9, postaje nula (L = 0)
pre 14 godina
(Valerij, 21. decembar 2011 15:41)
Auuu, kako si se isprosipao...meni osmi broj ni blizu 7-ice a rodjen u Srbiji
pre 14 godina
@rade: Salis se? Ovo je sve samo ne liberalni kapitalizam. Sloboda trgovine je ovde, kao i sve ostalo u drzavi, opstruisano - nepotrebnom administracijom. Kao primer navodim i slusaj ovog NI obrazca.
pre 14 godina
U Bosni se izdaje fiskalni racun (storno) kad se roba vraca, a imaju iste stampace kao i mi. Kod nas je ,naravno, birokratija najgora moguca!
pre 14 godina
@rade: I molim te, nemoj da poredis voznju novosadskim GSPom sa liberalnim kapitalizmom, smesno je. Super ti je prica, odlicna mini-reportaza o GSPu, ali nikako o liberalnom kapitalizmu, koji spominjes i koji kod nas - ne postoji. Tenderi se namestaju za 20 praznih CD-ova, kao sto rekoh, opstruise se sloboda i kriju se mesetari iza nepotrebne administracije. I to nije slucaj samo sa preduzecima, vec sa kompletnom drzavom. Pa kao sto rekoh, molim te, ucini nesto, neka tvoja supruga pokusa da o tome snimi reportazu, ako sme i ume, promenite nesto. Ja vas u tome podrzavam, ali u pljuvanju dalj - nikako.
pre 14 godina
pa brate prijavi to sudu. ti si iz pokreta, uradi nešto. to ti je posao a ne Da huskas potrošače Da prijavljuju i vuku se po sudovima.
pre 14 godina
Moja sestra je ,sticajem okolnosti, radila u Bratislavi kod jednog renomiranog proizvodjaca cipela iz Austrije. Elem, garancija je bila godinu dana na svaku cipelu, i reklamacija je bila moguca uz racun, bez ikakvih licnih podataka!! Sta ce vam maticni broj ako imam racun!!! To ima samo kod nas...nigde drugde !!
pre 14 godina
Petra Bogosavljevića iz Pokreta potrošača nema pojma.Od kada su uvedene fiskalne kase i od kada je uvedena obaveza izdavanja fiskalnog racuna postoji i nalog za ispravku u koji se moraju upisati podaci kupca(ime,prezime,jmbg) ukoliko iznos prelazi 500 din.Prodavci ovde nista nisu krivi,oni samo postuju zakon....a o zakonu neki drugi put
pre 14 godina
of, dobro je da u zastareloj Srbiji ne treba i da imam licni pecat za overu.. suck..
pre 14 godina
Kriv je zakonodavac koji je doneo ovakav propis i dokazuje da zivimo u drzavi sa elementima totalitarizma.
Fiskalni racun je sasvim dovoljan kao dokaz bilo kakvoj inspekciji da je roba zaista prodata, pa vracena.
Da li misle da su kupci duzni da dolaze na nekakva saslusanja mozda da bi licno potvrdili da su kupili pa vratili neku robu?
Na kraju to je atak na anonimnost kupaca, mozda sam kupio nesto sto ne zelim da se sazna i necu da se o meni negde vodi evidencija.
Ovo je verovatno jedan od Dinkicevih zakona poput onog o gps modulu da slucajno neko ne bi nesto prodao a da ne otkuca.
E takav rigidan pristup nas je doveo dotle da su mnogi solidni privatnici zatvorili radnje, a crno trziste procvetalo jer se visi isplati raditi na crno nego na sivo.
pre 14 godina
A hoće li tražiti krvnu grupu.
Ja sam ...
pre 14 godina
kakvi su nam zakoni za ocekivati je da umesto mobilnih stojimo na krovovima i dovikujemo se :(
62 Komentari
Sortiraj po: