15.05.2024.

Nova zastrašujuća otkrića o virusu - hoće da ga aktiviraju?

Najstariji ljudski virusi, uključujući herpes, otkriveni su u kostima neandertalca starim 50.000 godina , a stručnjaci bi uskoro mogli da ih ponovo ožive.

Nova zastrašujuća otkrića o virusu - hoće da ga aktiviraju?
Shutterstock/Kateryna Kon

Naučnici otkrivaju drevni HERPES u 50.000 godina starim kostima neandertalca pronađenim u ruskoj pećini... i žele da vrate virus u život

Istraživači sa brazilskog Federalnog univerziteta u Sao Paulu identifikovali su ostatke herpes virusa, koji izazivaju herpes, seksualno prenosivi papiloma virus i adenovirus u DNK dva muška neandertalca pronađena u ruskoj pećini.

Prethodne teorije su sugerisale da su neandertalci možda izumrli zbog virusa, a najnovija studija bi mogla biti prva koja je pružila dokaze za ovu ideju, piše Daily Mail.

Sada se tim nada da će sintetizovati viruse i inficirati ljudske ćelije u laboratoriji kako bi videli kako se "ponašaju" u poređenju sa savremenim oblicima.

"Ovi virusi bi mogli da se proučavaju zbog njihovih reproduktivnih i patogenih osobina i da se upoređuju sa današnjim pandanima", rekao je za NeWScientist Marčelo Briones, glavni autor studije.

"Skeptičan sam da bi se to moglo postići s obzirom na nedostatak potpunog razumevanja kako je DNK virusa oštećen i kako rekonstruisati oporavljene delove u potpuni virusni genom", dodao je on.

"Takođe, treba razmotriti interakciju između domaćina i virusa, posebno u potpuno drugačijem okruženju", dodao je.

Tim je pronašao ostatke neandertalaca u sibirskoj pećini Čagirskaja u planinama Altaja, koje su koristili za sekvencioniranje podataka o genomu drevnih bića.

Neandertalci su možda umrli od virusa

Rezultati su utvrdili da ostaci virusa nisu zaraženi od mogućih predatora kojim su se hranili neandertalcima.

Studija je objavila da istraživači veruju da su "herpesvirusi, posebno, mogli biti glavni uzrok izumiranja neandertalaca", ali je potrebno da sprovedu dodatna testiranja kako bi potvrdili nalaze.

"Zajedno, naši podaci pokazuju da ovi virusi mogu predstavljati viruse koji su zaista zarazili neandertalce", rekao je Briones.

Briones je rekao da nalazi nisu bili iznenađujući, s obzirom na to da su ljudi danas zaraženi sa oko 10 bolesti tokom svog života. Ostaci neandertalaca su prvi put otkriveni 2022. godine među devet drugih koji su svi delili DNK, što znači da su bili povezani.

Među ostacima su bili i ćerka i njen otac, a on je delio mitohondrijsku DNK sa dvojicom muškaraca, otkrivajući da imaju ženskog pretka, verovatno istu baku.