- Komentari -

Zašto je ljude veoma lako naterati da rade jezive stvari?

Poznato je da ljudi mogu drugim ljudima da urade strašne stvari, ako prime takvu naredbu. Ali zašto nas je tako lako uveriti da činimo ono što u drugim okolnostima nikada ne bismo učinili?

Izvor: Ars Technica, Telegram
Pošaljite komentar
  1. Runner
    30 tih je Hitler svasta obecavao narodu, u planu mu je bilo da svaki Nemac ima svoj privatni avion (!) i da Namacka ima besplatnu radnu snagu i resorse sa istoka, davao poviljne kredite za stan, kola itd. Osim sto je, kao i mnogi pre i posle njega,izvrtao cinjenicno stanje (i rat obrazlagao time da Nemacka mora da se brani od neprijatelja koji hoce da je uniste) uterujuci strah kod naroda, takodje ih je i vabio obecanjima o bogatstvu. Dakle kombinacijom straha i pohlepe je vladao.
    (w, 4. oktobar 2018 18:27)

    # Link komentara

  2. @ a vi kako te
    evo,dobro te,nego,kako bi bilo da uzivas jedno par dana na suncu bez vode i hleba,mozda promenis misljenje?
    (losa ideja, 2. oktobar 2018 17:57)

    Nikad robom :D
    (sunday morning, 2. oktobar 2018 23:57)

    # Link komentara

  3. @ a vi kako te
    evo,dobro te,nego,kako bi bilo da uzivas jedno par dana na suncu bez vode i hleba,mozda promenis misljenje?
    (losa ideja, 2. oktobar 2018 17:57)

    # Link komentara

  4. Pa zato sto su poremeceni.
     (Marijana, 2. oktobar 2018 17:22)

    # Link komentara

  5. my way,
    Jeziva pesma.Ko je napisao?
    (sekretar, 02. oktobar 2018 08:14)

    To je iz knjige Sema Kina "Lica Neprijatelja".
     (my way, 2. oktobar 2018 13:42)

    # Link komentara

  6. ...Mada razumem taj um, ogromna većina ljudi je zatucana i primitivna, naročito na Balkanu i istoku... Nas normalnih i pametnih, je otprilike 15% na svetu.
    (krdo, 1. oktobar 2018 16:43)

    Takav stav zapravo i opravdava pokolj onih na Balkanu i Istoku! A u stvarnosti je obrnuto, u poslednjih 500 godina je Zapad satirao stotine miliona, od toga i dva-tri miliona Srba, ali takođe i pričao priče, snimao filmove o kaubojima i Indijancima posle kojih smo svi eleli da budemo "hrabri" kauboji...
    (pajan, 2. oktobar 2018 11:56)

    # Link komentara

  7. Veži konja gde ti gazda kaže.

    (višnjić, 1. oktobar 2018 16:49)

    Konj ima gazdu, covek nema.
    (a vi kako te, 1. oktobar 2018 23:18)

    Ne, ne, grešiš kompletno! Većina ljudi, naročito oni kojima je životna filozofija "veži konja gde ti gazda kaže", ne samo da ima gazdu, nego im je gazda toliko potreban da nisu ni u stanju da žive bez gazde!

    Zašto? Zato što je život pod gazdom tako jednostavan! Ne moraš ništa da misliš, gazda je tu da ti kaže šta da misliš, šta da radiš, šta je ispravno, a šta nije. Tvoje je samo da bespogovorno slušaš šta ti gazda kaže i uopšte ne moraš da naprežeš vijuge i donosiš teške odluke za koje ćeš morati da preuzmeš odgovornost ako se pokažu kao loše. Za razliku od tebe, gazda vidi najdalje i gazda zna najbolje!

    Ako nešto i krene naopako, nije tvoja krivica, ni odgovornost, nego 100% gazdina jer ti si samo slušao i sprovodio gazdina naređenja, zar ne?

    A ako je gazda baš toliko loš da baš previše često greši (ili se pojavi novi i jači gazda), nema problema, ti samo promeniš i pređeš (preletiš) kod drugog gazde i život je opet lak i jednostavan. Mada isto onako prazan i bedan kao kod starog gazde...
    (Aldebaran, 2. oktobar 2018 11:48)

    # Link komentara

  8. Valjda zato što je lako postati "SLUŽBENO LICE".

    Za početak, pogledajte im samo fizionomije...
    (sturmmann, 2. oktobar 2018 11:23)

    # Link komentara

  9. Manjak empatije i egoizam. Objasnjeno bar 70% pitanja. Vecine ni ne zna sta je empatija. Biti dobar prema slabijima i podrzati jih u trenutku kad jim to treba. Ali vecina ljudi kad vide, da je neko slabiji, samo napune s tim svoj ego.
    (Slovenac, 2. oktobar 2018 09:46)

    # Link komentara

  10. my way,
    Jeziva pesma.Ko je napisao?
     (sekretar, 2. oktobar 2018 08:14)

    # Link komentara

  11. U vezi ove slike nacista iz Drugog svetskog, meni mnogo vise nije jasna sledeca stvar. Recimo, nasi ljudi, Srbi, koje su ovi nacisti istrebljivali, posle Drugog svetskog, a posle pobede nad njima, tim nacistima, nasi svi odose u tu domovinu tih nacista da im obnavljaju zemlju, rade kod njih razne poslove i dan danas odlaze tamo nesmanjenim tempom, dok njihova zemlja zvrji zapustena, polja neobradjena, ulice nepociscene. Meni to nije jasno, i mnogo mi je manje jasno od toga zasto ljudi cine gnusne zlocine.
    (Petar, 2. oktobar 2018 02:45)

    # Link komentara

  12. Zato sto su kukavice i idioti!
     (MadMax, 2. oktobar 2018 02:28)

    # Link komentara

  13. @ Krompir
    veruj mi za mnoge je jos uvek daleko,bolje da se drze programa nego da misle svojom glavom,ne,ne mislim uopste u negativnom smislu jer sistem je daleko,daleko ispred coveka prosecne inteligencije i stanja svesti,a da nije tako tek bi onda bilo strasno za sve nas,inace niko tebi i meni ne brani da mislimo svojom glavom ako smo spremni preuzeti potpunu odgovornost prema sebi i prema drustvu,da,sto se tice onih 5% zajedno s tobom i samnom njih ovde nema;)
    (aj'zdravo, 1. oktobar 2018 23:32)

    # Link komentara

  14. Veži konja gde ti gazda kaže.

    (višnjić, 1. oktobar 2018 16:49)

    Konj ima gazdu, covek nema.
    (a vi kako te, 1. oktobar 2018 23:18)

    # Link komentara

  15. Milgram je tada sačinio i zaključak. Od svih nacija "poslušnost autoritetu" najizraženiji je kod Nemaca, dok je od religija to slučaj kod Rimokatolika.

    Bogomoljac, 1. oktobar 2018 18:59)

    Tako je brale, evo npr. najbolji dokaz su ti braca Rusi, em su Nemci em su katolici.
    (dragovoljac, 1. oktobar 2018 23:17)

    # Link komentara

  16. To nema nikakve veze s inteligencijom.

    I dok se ne nadjete u takvoj situaciji, ne pravite se pametni. 99% ljudi tu pada.
    (Sima*, 1. oktobar 2018 22:06)

    # Link komentara

  17. Otpocni na belom platnu.
    Grubim potezima nacrtaj figure
    muskaraca zena i dece.

    U mastionicu sopstvene
    nepriznate tmine
    umoci debelu cetkicu
    i oboj neznance
    u zlokobnu nijansu senke.

    Nacrtaj na licu neprijatelja
    pohlepu, mrznju, bezobzirnost
    koje se ne usudjujes pripisati samom sebi.

    Obrisi svaki trag bezbrojnih ljubavi,
    nada, strahova koji poigravaju
    u kaleidoskopu svakog smrtnog srca.

    Krivi osmeh dok ga ne izvijes u luk okrutnosti.

    Svlaci meso s kostiju sve dok ne ostane
    samo apstraktni kostur smrti.

    Preuvelicaj svaku crtu dok se covek
    ne preobrazi u zver, gamad, insekt.

    Oslikaj pozadinu zlocudnim prilikama
    iz prastarih nocnih mora - djavolima,
    demonima, slugama zla.

    Kad dovrsis sliku neprijatelja,
    moci ces da ubijas bez grize savesti,
    masakriras bez stida.

    Ono sto unistavas postace
    tek neprijatelj Boga.
    (my way, 1. oktobar 2018 21:47)

    # Link komentara

  18. Covek mi je pricao kako je streljao dvanaest ljudi u ratu ali po naredjenju i jos jednom je ponovio,ali po naredjenju :( Sreca,poginuo je pred kraj rata :#
     (cobo, 1. oktobar 2018 21:45)

    # Link komentara

  19. Porediti "obicnu" masu ljudi sa krim.org. i navijackim grupama koje imaju svoju organizaciju i struktruru i svaki org.nivo neki vid odgovornosti i funkciju je totalno neozbiljno. Masa ti je masa ljudi koja npr demonstrira (okupi se uglavnom spontano, nekad neko i inicira okupljanje ali ne moze da kontrolise postupke pojedinaca koji misle da ce se njihova dela utopiti u neku kolektivnu odgovornost za nerede npr)
    (Igor@ja, 1. oktobar 2018 21:40)

    # Link komentara

  20. Hanibal, 01. oktobar 2018 20:32

    Onda su oni autoritet...
    Šalu na stranu, ne znam ni sam da objasnim zašto. A da ja dobro - mnogo je dobro.
    A tek žene što vole sadiste... Da ne poveruješ da je tako. A onaj ženski tugaljiv pogled kada znaju i same da su se predale sasvim. Neprocenjivo.
     (Markiz de Sad, 1. oktobar 2018 21:39)

    # Link komentara

  21. @ Hanibal
    kad stvar preuzme reptilski mozak u svoje ruke ne misli vise niko nista ,fajront brale,fajront,ima toga jos al' mislim da ti je i ovo dovoljno;)
    (strava jedna, 1. oktobar 2018 21:21)

    # Link komentara

  22. Zato sto se deca ne vaspitavaju, vec dresiraju. Silom se teraju na poslusnost. Taj mehanizam usadjen u detinjstvu ostane toliko jak da se u odraslom dobu bez problema aktivira na naredjenje. Zato i imamo toliko diktatora na svetu i obozavalaca istih
     (neko, 1. oktobar 2018 21:10)

    # Link komentara

  23. Vecina ljudi su budale i neznaju da koriste mozak.Ja radim ono sto ja mislim da je ispravno i nikakva naredjenja neslusam.
    (Dusan, 1. oktobar 2018 21:10)

    # Link komentara

  24. čovek se radja zao, dobro se uči!
    (doberman, 1. oktobar 2018 21:03)

    # Link komentara

  25. gospodo,sta vi vecinom uopste komentarisete,niste ni primetili kako su vas fotografije odvukle u doboke vode,nije to vise tema za vas jer se jedva snalazite i u plicaku?
    (vidovita zorka, 1. oktobar 2018 21:00)

    # Link komentara

  26. Veliki Petar Petrović Njegoš je pre više od 150 godina u svom ep "Gorski vijenac" rekao da "STRAH ČOVJEKU KALJA OBRAZ ČESTO". A nemački filozof Erih From u svom delu "Bekstvo od slobode" kaže da čovek uplašen za vlastitu egzistenciju iz relativne slobode beži pod okrilje nekog autoriteta, političke stranke, terorističke ili kriminalne organizacije, sekte, navijačke grupe itd. itsl. a kad je pod uticajem tzv. psihologije čopora onda je njime lako manipulisati. Naročito briljantno su tu temu obradili vajmarski pisci Alfred Doblin u remek delu "Berlin Aleksanderplac" i Ernst Hafner u romanu "Braća po krvi".
    (Runner, 1. oktobar 2018 20:56)

    # Link komentara

  27. Pa gradjani ove zemlje lupaju minuseve na komentare o protestnoj setnji trudnica... O cemu dalje da pricamo?!
    (Vitez Lukic od Lamburginija, 01. oktobar 2018 17:10)

    To su botovi i njima treba oduzeti sva građanska prava i obeležiti ih trakom sa natpisom bot. To su "ljudi" koji su relativizovali pogibiju sedmočlane posade helikoptera za dnevnicu od 1000din, to su "ljudi" koji nemaju problem da dođu da protestuju (na poziv svoje stranke) protiv drugih ljudi koji opravdano protestuju tražeći neko svoje pravo...
     (Peđa, 1. oktobar 2018 20:53)

    # Link komentara

  28. Zamislite vojnike koji izvode ceo razred malisana na polje, gledaju ih i streljaju ih. Hoce neko da mi kaze da su morali? Ne, nisu morali. Cak ni oni nisu morali, da su se svi oglusili o naredbu. A cak i da je kazna bila smrt, morali su da veruju da je njihov zivot, zivot vojnika koji su do tog trenutka toliko zla pocinili, vredniji od zivota malisana.
    (marko, 01. oktobar 2018 17:38)

    Druže, oni koji odbiju naređenje da streljaju obično budu streljani za primer ostalima. Ostali onda ubijaju bespogovorno strahujući za svoj život a neki naravno misle da treba tako. Svakome je svoj život miliji od tuđeg a u ratu kada su mozgovi isprani propagandom većini ne predstavlja nikakav problem da ubije "neprijateljevo" dete. Za njih su to deca koja će sutra pucati na njih, oni na njih ne gledaju kao na mališane nego kao na potencijalnu pretnju u budućnosti.
     (Peđa, 1. oktobar 2018 20:36)

    # Link komentara

  29. Ljudi bez zakona i moralnih normi su zivotinje. U ratu zakon prestaje da vazi i ljudi postaju zivotinje.
    Kada dobiju naredjenje, to ljude izuzima iz zakona i postaju zivotinje.
     (berliner, 1. oktobar 2018 20:33)

    # Link komentara

  30. Pristaje da radi nesto krijuci se iza autoriteta ali kako objasnjavate sadisticke postupke?
     (Hanibal, 1. oktobar 2018 20:32)

    # Link komentara

  31. Ako je tebi Mengele, koji nije ništa veliko zapravo ni izumeo niti napravio, pametan čovek, onda je jasno kojoj grupi pripadaš, na žalost.
    (Pametnjaković, 1. oktobar 2018 19:05)

    Nisam ni rekao da je bio pametan.
    (O.T.A.N., 1. oktobar 2018 20:17)

    # Link komentara

  32. Smatra se da je jedna od najvaznijih covekovih tekovina karakteristika da se uci od osoba koje se smatraju autoritetom. Na taj nacin ucimo iz tudjih iskustava i ne ponavljamo svi iste greske iz pocetka. Problem je naravno kad neko ovo zloupotrebi. E onda nastaju problemi.
     (N4, 1. oktobar 2018 20:14)

    # Link komentara

  33. Ako se ne varam ovdje je riječ o masovnim zločinima, a masovni zločini su uvijek u nečijoj režiji; ili religijskoj, ili ideološkoj. One kada pozovu ljude na zločin odaziv je neizbježan. Loši ljudi pristaju na poziv jer su i sami loši, a dobri jer im je već slomljena volja. Dobar čovjek neće nikad sam od sebe posegnut za zličinom, nego isključivo na poziv svojih religija ili ideologija, odnosno religijskih ili ideoloških vođa. Na kraju krajeva društvo je uzrok tog problema koje svjesno i ciljano proizvodi pokornog i poslušnog pojedinca da bi njime mogao što lakše i efikasnije manipulirat.
    (Rotor, 1. oktobar 2018 19:58)

    # Link komentara

  34. За индекс сендвич свашта сам у стању да урадим!
     (wudro, 1. oktobar 2018 19:46)

    # Link komentara

  35. Sve dok ljudi pogresno misle da postoji zivot posle smrti olako ce da ubijaju i ginu za ideale, vodje, veru, drzavu, naciju... ljudi, nema nicega posle smrti kad poginete nastupa nistavilo, nemate nista od toga sto se ucestvovali u nekakvoj kvazi odbrani drzave ili vere. Cenite zivot i zivite ga dok mozete, posle nema nazad i nema sledece drugo. Kad pocne rat u vasoj zemlji, spakujte lepo kofere i nastavite kvalitetan zivot tamo gde nema rata. Prozivite jos koju godinu u zavisnosti koliko ste stari i koliko budete imali srecu sa zdravljem jer na kraju nema vise nista, samo kraj, finito. Na isti nacin omugucite to i drugima tako sto im necete oduzimati taj jedan jedini relativno kratak zivot. Al dzabe ja to pricam kad su hriscani zaludjeni carstvom nebeskim a muslimani nekakvim devicama. Nema nista, jednostavno kraj pa ti vidi. Jeste da je ljudima lakse kad veruju da su njihovi dragi preminuli tamo negde ali uzalud se varaju, raspadnuti su u molekule, atome i kvarkove.
     (max, 1. oktobar 2018 19:44)

    # Link komentara

  36. Jordan Peterson dosta govori o ovoj temi. Mnogo treba istrazivati i pricati o ovakvim stvarima. Sto se vise prica o njima bicemo svesniji svojih postupaka. Moramo biti uvek ovtorenih ociju i kritickog razmisljanja i iznad svega saosecajni jedni prema drugima. Slepo izvrsavanje naredbi je pogubno za covekovu dusu i psihu.
     (Demosten, 1. oktobar 2018 19:43)

    # Link komentara

  37. Ovaj prosli rat je pokazao sve grozote, pogotovo u BiH, a sve nece komsija na komsiju, a dovoljno je jedan ludak da zavadi sve, to imamo i sad, nazalost a ljudi nazalost i dalje slusaju ko ovce i uradili bi sve opet isto kao i 90-tih...
    (vedran, 1. oktobar 2018 19:41)

    # Link komentara

  38. čuveni Miligramov eksperiment...
     (pamuk i pomorandza, 1. oktobar 2018 19:39)

    # Link komentara

  39. Zato što 99% ljudi ima nisku inteligenciju koja je genetski nasledna. Tako imamo jednog Nikolu Teslu i milijarde idiota, debila i kretena. Znam, istina boli i vređa.
    (Pametnjaković, 1. oktobar 2018 16:32)

    Ma idi, inteligentni evropljani su istrebili zle primitivne indijance i domoroce u severnoj i juznoj americi, africi, australiji. Konacno imamo mir i blagostanje, a zlo je prakticno istrebljeno? Pre bih rerako da je obrnuto, manje inteligentni oblici zivota su manje zli od ovih naprednijih. Pa nisu majmuni pokrenuli holokaust, iako dele 98 dnk sastava s nama.
    (Dule, 1. oktobar 2018 19:32)

    # Link komentara

  40. najjednostavnije objasnjenje je zato sto ako ti narede da tako nesto uradis a ti to ne uradis onda oni kazu da ce ubiti tebe ili tvoju porodicu pa ti to hteo ili ne moras da uradis..eto..
     (zexxxxxx, 1. oktobar 2018 19:26)

    # Link komentara

  41. Psihologija mase (prosečna inteligencija grupe ljudi je na nivou najneinteligentnijeg od njih) i vanredne okolnosti (u takvim situacijama celokupna propagandna mašinerija je usmerena ka temeljnom ispiranju mozga nacije)...
     (ja, 1. oktobar 2018 19:18)

    # Link komentara

  42. @(O.T.A.N., 1. oktobar 2018 17:54)

    Ako je tebi Mengele, koji nije ništa veliko zapravo ni izumeo niti napravio, pametan čovek, onda je jasno kojoj grupi pripadaš, na žalost.
    (Pametnjaković, 1. oktobar 2018 19:05)

    # Link komentara

  43. Zasto ste stavili kao ilustraciju njemacke vojnike iz WWII? Zasto niste stavili srpske vojnike iz ‘90 tih? Vukovar, Ovcara, Visegrad, Prijedor, Sarajevo, Srebrenica... To su zlocini za pamcenje..
    (johnny, 1. oktobar 2018 17:12)

    Sve to zajedno u poredjenju sa Jasenovcem tesko. Pa zatim jame, drugi logori u NDH, pa Handzar divizija, pa bratunac, oluja, itd.. Da bi kritikovao nekog pozeljno je biti bolji od tog nekog, inace ispadas licemeran. Vidis, ja nikada ne bih napisao takav komentar, cak i kao ociglednu provokaciju. Ja i ne tvrdim da su srbi bolji od ostatka balkanske kaljuge, ali se ipak cudim kako upravo to komsije misle za sebe. Dobro bi bilo da ponovo procitate ovaj tekst iz clanka, ali sa razumevanjem.
    (ogledalo, 1. oktobar 2018 19:02)

    # Link komentara

  44. Milgram je tada sačinio i zaključak. Od svih nacija "poslušnost autoritetu" (kako se naziva i knjiga prevedena i na srpski) najizraženiji je kod Nemaca, dok je od religija to slučaj kod Rimokatolika.
    *
    Čovek mora da misli svojom glavom i da preuzima odgovornost za svoje odluke. Ovo bi bio generalni zaključak iz svega.
     (Bogomoljac, 1. oktobar 2018 18:59)

    # Link komentara

  45. johnny:

    jel te nije sramota te lazi koju si napisao ?! idi lazi hrvate nas ne mozes....
     (Realno, 1. oktobar 2018 18:59)

    # Link komentara

  46. @(..., 1. oktobar 2018 17:06)

    Svaka ti čast što si fakultet završio, mada to i nije neki uspeh, jer Nikola Tesla nije završio faks, napustio ga je kad je video sa kakvim idiotima ima posla. Postoji izreka, ono čega se pametan stidi glupak se time ponosi, ili tako nešto.
    (Pametnjaković, 1. oktobar 2018 18:56)

    # Link komentara

  47. Brate @frediee gde izgubi 1%,iako sam na tvojoj strani?
    (..., 1. oktobar 2018 18:55)

    # Link komentara

  48. Mozda zvuči smešno. Ali ja ljude zamišljam kao stormtrupere u zvezdanim ratovima... Isprani mozgovi sa niskim razvojem samosvesti i inteligencije kojima je lako manipulisati politikom, religijom itd. A onda se nađe jedan u desetine hiljada koji vidi svet kako zaista i treba.
    Nemojte misliti da sam egoista, nemam nameru da uzdižem sebe nego samo konstatujem da smo svi u istom sosu.
     (goran, 1. oktobar 2018 18:44)

    # Link komentara

  49. Zato što 99% ljudi ima nisku inteligenciju koja je genetski nasledna. Tako imamo jednog Nikolu Teslu i milijarde idiota, debila i kretena. Znam, istina boli i vređa.(Pametnjaković, 01. oktobar 2018 16:32)32764 "pametnjakovicu", nema 99% ljudi nisku inteligenciju, nego 49.5% ljudi ima inteligenciju ispod proseka, a 49.5% iznadprosecnu..
    (freddie, 01. oktobar 2018 18:37)
    Pa gde se dede preostalih 1%? Jel su medj’ pametnima il’ medj’ glupima?
    (Cepa, 1. oktobar 2018 18:43)

    # Link komentara

  50. Zato što 99% ljudi ima nisku inteligenciju koja je genetski nasledna. Tako imamo jednog Nikolu Teslu i milijarde idiota, debila i kretena. Znam, istina boli i vređa.
    (Pametnjaković, 01. oktobar 2018 16:32)

    32764


    "pametnjakovicu", nema 99% ljudi nisku inteligenciju, nego 49.5% ljudi ima inteligenciju ispod proseka, a 49.5% iznadprosecnu..
     (freddie, 1. oktobar 2018 18:37)

    # Link komentara

  51. kako koga... nemojmo generalizovati...
     (lord, 1. oktobar 2018 18:37)

    # Link komentara

  52. Pa gradjani ove zemlje lupaju minuseve na komentare o protestnoj setnji trudnica... O cemu dalje da pricamo?!
    (Vitez Lukic od Lamburginija, 1. oktobar 2018 17:10)

    Ti što lupaju minuse trudnicama NISU obični građani ove zemlje, nego najprezreniji oblik ljudskog(?) bića: botovi vladajuće stranke za koje ne postoji gadost i podlost koju neće podržati (ili čak uraditi), za samo jedan sendvič!

    Ovaj tekst se najviše odnosi na njih jer su za sendvič ili bilo koju drugu malu i praktično beznačajnu ličnu korist spremni da u sebi uguše svaki atom savesti, ličnog stava i integriteta, i bezpogovorno izvršavaju naređenja Autoriteta iz Bot Centrale!

    Tačno ta vrsta ljudi(?) u ratovima čini nezamislive zločine. U miru su samo dosadni i normalan svet ih prezire i/ili im se smeje, ali ne daj Bože da dođe do nekog rata ili slično (naročito ne građanskog rata!), to će se odmah izroditi u horde pobesnelih čudovišta iz pakla koje će sa zadovoljstvom uništavati sve one na koje im Autoritet samo pokaže prstom, tačno kao u Milgramovom eksperimentu!
    (Zemun de Luxe, 1. oktobar 2018 18:33)

    # Link komentara

  53. ucestvovao sam u slicnom eksperimentu. samo nije bio eksperiment. imao sam 18 god, bila je 92ga godina, ja u vojsci, jos spec. jedinica. jos mi na sve to pogine najbolji drug skine ga snajper u nekoj bosanskoj zabiti. delili su nam cigare i lake droge na dnevnoj bazi. dakle idealni uslovi za eksperiment. i kod mene nije uspeo. nikog nisam ubio, sa vremenom sam prestao i da ih mrzim. kad sam se skinuo iz vojske zakleo sam se nikad vise oruzje u ruke po cenu zatvora isl. posle par godina sam bio organizator antiratnih demonstracija i zbog toga hapsen. ali znao sam da radim pravu stvar. Tako je "eksperiment" delovao na mene, na druge koji su bili na 2m od mene je delovao drugacije. Nisam vernik, nisam sigurno nadprosecno inteligentan, imam dva faksa i drustveno sam aktivan. Mislim da ima veze sa vaspitanjem, karakterom, moralom. Mix mnogo cega, a jedno je sigurno, lakse je mrzeti nego voleti, lakse je cutati i pratiti masu nego se usprotiviti, i najvaznije, citav zivot nas uce da budemo dobri, sto znaci da smo prirodno losi, i neka vanredna situacija moze lako da nas natera da zaboravimo sta smo naucili...
     (ANALiticar, 1. oktobar 2018 18:32)

    # Link komentara

  54. Zato sto 95% ljudi nije sposobno da sami upravljaju svojim zivotom, i oslanjaju se na auritetativne figure da im kazu kako treba da zive.
    Ali to nije najgora stvar po ovom pitanju. Najgora stvar je sto 100% ljudi smatra da su medju onih 5% koji sami donose svoje odluke, jer mi ni ne shvatamo koliko su nam zapravo isprani mozgovi.
    (Krompir, 1. oktobar 2018 18:31)

    # Link komentara

  55. Stotinama hiljada godina sam ljudski opstanak zavisio je od pripadanja plemenu, agresije, i izvrsavanja naredbi "alfa muzijaka". Karl Sagan ovo je nazvao "evolucionim prtljagom".
    Ovo se ne moze tako lako izbrisati iz ljudske prirode sa par stotina godina civilizacije koja odjednom diktira da je takvo ponasanje anti-socijalno. Ti atavizmi velikoj vecini ljudi sakriveni su odmah ispod povrsine te "civilizovane persone" i dovoljno je samo malo po toj povrsini zagrebati da bi im se lakocom pristupilo.
    Politicari i ostali demagozi to vrlo dobro znaju i obilato koriste u svrhe sopstvene pohlepe za blagom i dominacijom.
    (kzen, 1. oktobar 2018 18:26)

    # Link komentara

  56. Pogledajte film "Der Heuptman" (kapetan) iz 2018-te godine. Priča o dezerteru nemačke vojske, krajem rata, koji se zgrožava rata i onoga što on nosi. Čudnim spletom okolnosti, dezerter postaje ono od čega je bežao. Film je snimljen po istinitom događaju.
     (Boki, 1. oktobar 2018 18:16)

    # Link komentara

  57. Ovo su istrazivanje trebali praviti u Nemackoj ili Japanu ako se radi o zlocinima prema drugim narodima ili u Rusiji ako se radi o sopstvenom.
    (Realno, 1. oktobar 2018 17:10)

    Nemci se ne bave više Drugim svetskim ratom niti prosečan Nemac želi da priča o njemu. Zato i idu napred, za razliku od naroda sa Balkana koji večito stagniraju i bave se prošlošću. Prošlost ne treba zaboraviti, ali opet ne treba o njoj pričati 24/7.
    (O.T.A.N., 1. oktobar 2018 18:07)

    # Link komentara

  58. Isperes mu mozak antikomunizmom.

    -Ako je gladan - pricas mu da je komunizam kriv za to sto je gladan.

    -Ako nije - pricas mu da ce mu komunjare oduzeti taj hleb i bice gladan.

    -Ako radi - pricas mu da radi zbog komunjara i da je bolje sve to zastareo nacin rada i sve to treba raskrcmiti i prebaciti ekonomiju na usluzne delatnosti a narodu kazes da ce ici na kurs za menadzera i kad zavrse te kurseve svi ce postati direktori neke firme.

    -Ako je dokon - pricas mu da ce doci komunjare i naterati ga da radi.

    -Ako stvarno zelis da ga zatupis - pricas mu kako je komunizam kriv za sve i da su komunisti i dalje na vlasti iako si ti na vlasti sa sve dedinom subarom i kokardom na njoj.

    -Ako zelis da vidis da l je dobro zatucan - gledas da l govori da su komunisti na vlasti, iako jasno vidi da su na vlasti sve obrijani cetnici.

    -Ako je tip Nemac - uz ono "komunjare" dodas "i Jevreji".
    (anti desnicar, 1. oktobar 2018 18:05)

    # Link komentara

  59. zato sto su ljudi sofisticirane zivotinje
     (Siki, 1. oktobar 2018 18:05)

    # Link komentara

  60. Nažalost, previše lako. Još ako propagandnom dehumaniziraš neprijatelja, uvjeriš ga da čini ispravnu stvar, ustvari, da čini ono što mora, eto ti zla za pamćenje.

    Pa tako dosta ljudi u Hrvatskoj misli da Hrvati nisu mogli činiti zločine, jer su se branili, i da su barem manje zlo jer su reakcija na srpske zločine.

    Pa tako dosta Srba je 91-e mislilo da svi oni zločini nad Hrvatima su samo zaslužena kazna zbog Jasenovca i Ustaša. Usudio bih se reći, da vas dosta sanja i dalje osvetu, a sad dodaju i Oluju, tako da vjerovatno misle da bi i cijelo istrebljenje Hrvata kao nacije bilo zadovoljavajuća osveta.

    Ne vjerujete? Dajte mi sve glavne medije samo 2-3 mjeseca. Ima da koljete djecu u kolijevkama. Ali ne brinite, niste ništa gori ni bolji od večine drugih naroda i ljudi.
    Razlikuje se samo koliko vremena treba da se prebaci o u mod životinja. Naš originalni mod.
    (Ante, 1. oktobar 2018 18:02)

    # Link komentara

  61. @ kg
    napravili su oni mnogo pre,nego mi nismo racunali da ce doci devedesete, nismo mi nista krivi,mi smo samo gledali i slusali sta nam televizija kaze;)
    (rade pendrek, 1. oktobar 2018 18:00)

    # Link komentara

  62. @ masko
    mozda nemce,nas vrlo tesko

    da,nemci bacali cvece i blagosivali tenkove kad su krenuli iz beograda na hrvatsku?
    (boga,oca, 1. oktobar 2018 17:57)

    # Link komentara

  63. @Pametnjakovic

    to je ubedljivo najgluplji komentar koji sam procitao. cuj 99% ljudi su glupi? samo 10% stanovnistva ima low IQ ostatak je normalan sa malom dozom visokog ili veoma niskog IQ-a. Druga stvar koji naucnici nisu razumeli je da ljudska rasa zeli RED (order) po svaku cenu. Mi smo haoticna rasa i spremni smo da uradimo sta god nam neko kaze da bismo imali taj red o kome mastamo. U ime Reda i mira ljudi rade bukvalno najgore stvari jer taj red koji svi zelimo nema cenu koju ne bi platili. To je bukvalno sta se desilo u Nemackoj u WW2, jednostavno su bili spremni na sve da bi imali red koji im odgovara.Nemojmo se lagati, ljudska rasa nije toliko dobra kao sto se misli ali nismo ni najgori kao sto neki kazu. Nesto sto je nekom odvartno drugom nije.
    (marko, 1. oktobar 2018 17:57)

    # Link komentara

  64. Rat u ljudima uvek budi ono najgore. Nikada dobro, uvek loše. Oni koji počine zverstva mogu biti i nepismeni seljaci i radnici, ali i obrazovane osobe iz viših gradskih staleža kao recimo Mengele. Nema to veze ni sa obrazovanjem, ni sa inteligencijom, materijalnim stanjem, verom, rasom, nacionalnošću itd
    (O.T.A.N., 1. oktobar 2018 17:54)

    # Link komentara

  65. "Oni su ustanovili da ljudi, ako im je nešto naređeno, osećaju da imaju manje kontrole nad svojim postupcima, kao da deluju nenamerno. To objašnjava zašto je ljudima tako lako da čine loše stvari."

    Umesto definicije "manja kontrola nad svojim postupcima", pre bih se složio da se radi o "prenosu odgovornosti" ili "hijerarhijska odgovornost" - nadređeni daje zadatak podređenom, i iako podređeni zna da ti nije po zakonu ili po pravilu, on izvršava zadatak jer smatra da ukoliko se to delo otkrije biti odgovoran nadređeni, jer je on morao da se povinuje odluci nadređenog. Pošto većina ljudi nema čvrst moral ili karakter, oni ne smatraju da su potpuno odgovorni za svoje postupke, već je uvek neko drugi kriv. A ono što nas deli od toga da postanemo ubice ili normalni ljudi je tanko koliko i ljuska jajeta.
     (Toma, 1. oktobar 2018 17:53)

    # Link komentara

  66. ovakva istrazivanja su vrlo interesantna, a mogla bi da budu i korisna. dosta ljudi ovde komentarise rat i masovne zlocine pocinjene u nasoj istoriji. ono sto je navedeno u clanku daje samo deo odgovora posto je u pitanju ponasanje pojedinih osoba. psihologija mase daje drugu stranu iste price. treba citati knjige koje su napisali gustave le bon, edward bernays i joseph goebbels. oni su usavrsili manipulacije masama ljudi. prizvode takvih istrazivanja skoro svako zna.
    (bla, 1. oktobar 2018 17:50)

    # Link komentara

  67. Zasto ste stavili kao ilustraciju njemacke vojnike iz WWII? Zasto niste stavili srpske vojnike iz ‘90 tih? Vukovar, Ovcara, Visegrad, Prijedor, Sarajevo, Srebrenica... To su zlocini za pamcenje..
    (johnny, 01. oktobar 2018 17:12)

    Tačno,mogli su za ilustraciju da stave slike ustaša, slike ,slike handžar- divizije, koji su Srbima preko Drine baš ostali u sećanju. Kako ne pomenu Jasenovac, Jadovno, hercegovačke jame, to su daleko veća stratišta od ovih koje su nabrojana a tebi smetaju naci-vojnici?
     (Gillespie, 1. oktobar 2018 17:49)

    # Link komentara

  68. Treba pogledati film Die Welle.
    (blabojzna, 01. oktobar 2018 17:11)

    A jos bolje knjigu procitati. Uslov je da znate nemacki.
     (Dragojle iz Nemacku, 1. oktobar 2018 17:47)

    # Link komentara

  69. Kakvu si glupost napisao Milane!Da si se ti pitao mi bi još bili pod Turcima!Niko u ratu ne juriša u smrt.Kako misliš da mi je isprana glava ako branim porodicu i svoju zemlju?
     (Željko, 1. oktobar 2018 17:44)

    # Link komentara

  70. "Ljudi koji se pokoravaju naredbama subjektivno doživljavaju svoje postupke više kao pasivne radnje nego kao svoje dobrovoljne postupke. Zbog toga se osećaju manje odgovornima."

    Ovo je suština i matrica svih jada. Recimo kod mene na poslu je to srž problema među zaposlenima. Postoje ti gore opisani koji ne uzimaju u razmatranje da nešto nema smisla, već kao automati sprovode. Kad se pobunim i navedem razloge zbog kojih je suvišno sprovođenje toga nečega, ispadnem jedini bunadžija svaki put. Kasnije se ispostavi da sam bila u pravu i onda usledi klasika: "Pa tako nam je rečeno tada da postupimo."

    Izgubljeno vreme, resursi, urušeni kolegijalni odnosi... to očito nikome ne predstavlja problem.
     (Komentatorka, 1. oktobar 2018 17:41)

    # Link komentara

  71. Podstakni čoveka da mrzi nekog i on će svašta da učini slepo verujući da čini nešto dobro.Pogledaj šta su napravili od nas devedesetih...
     (kg, 1. oktobar 2018 17:40)

    # Link komentara

  72. Inace ti eksperimenti 60 ih, su trebali da pokazu sta znaci snaga autoriteta. Znaci obican covek, kada dobije naredbu od nekog ,,iznad" ( od licnosti od autoriteta) postupa po naredbi, misleci da time ne radi on licno nista lose, tj smatra da je on samo orudje al odgovornost je na ,,autoritetu" drugim recima krije se iza aitoriteta drugog.
    Slicno je i sa paihologijom mase ( npr navijackih grupa, krim organizacija..itd)
    (Ja, 1. oktobar 2018 17:39)

    # Link komentara

  73. mrzim disciplinu i autoritete,mrzim samu rec mrzim!
    (god bless idiots, 1. oktobar 2018 17:39)

    # Link komentara

  74. Naravno da je lakse uraditi nesto lose kada je naredjeno, zbog prebacivanja odgovornosti. Ali to sigurno nije razlog cinjenja zla od strane izvrsioca. Naredjivanjem zlo samo lakse izlazi na videlo.
    Zamislite vojnike koji izvode ceo razred malisana na polje, gledaju ih i streljaju ih. Hoce neko da mi kaze da su morali?
    Ne, nisu morali. Cak ni oni nisu morali, da su se svi oglusili o naredbu. A cak i da je kazna bila smrt, morali su da veruju da je njihov zivot, zivot vojnika koji su do tog trenutka toliko zla pocinili, vredniji od zivota malisana.
     (marko, 1. oktobar 2018 17:38)

    # Link komentara

  75. Zato što 99% ljudi ima nisku inteligenciju koja je genetski nasledna. Tako imamo jednog Nikolu Teslu i milijarde idiota, debila i kretena. Znam, istina boli i vređa.
    (Pametnjaković, 01. oktobar 2018 16:32) Интелигенција и етика немају пуно везе. Доктор Менгеле сигурно није био човек ниске интелигенције...
    (Бобан, 1. oktobar 2018 17:34)

    # Link komentara

  76. Uz naredbu s vrha, dodaj i dehumanizaciju ''neprijatelja'' kojeg u tom trenutku ne smatraš ljudskim bićem, vrlo lako je pokrenuti ljude na masovne zločine. Pa dovoljan je 2. sv. rat, a Bgm i ovaj iz 90-ih, gdje je svaka strana onu drugu smatrala zvijerima.
    (Damir, 1. oktobar 2018 17:34)

    # Link komentara

  77. @zi

    Zapadna kultura? O čemu ti pričaš? Znaš li brojeve mrtvih u komunističkim režmimima bivše ssr? Maov režim u Kini? Idi proveri brojeve pa porazmisli.
    (Maja, 1. oktobar 2018 17:33)

    # Link komentara

  78. Zato što u svakom čoveku, čuči i zlo, pored dobra.
     (Smuleco, 1. oktobar 2018 17:22)

    # Link komentara

  79. Prelako je... samo im uvališ crkvu i naciju
     (Nimoy, 1. oktobar 2018 17:20)

    # Link komentara

  80. Ima film ''Zrtve rata'' iz 1989 sa Son Penom, po istinitoj prici, gde je grupica od 5-6 americkih vojnika kidnapovala, silovala i ubila vijetnamsku devojku. Samo jedan od njih je uopste zeleo to da uradi na pocetku, ostali (izuzev jednog, glumi ga Majkl J.Foks) su se postepeno primili, kako uticajem tog jednog, tako kasnije kolektivnim uticajem vrsnjaka. U jednom trenutku Foks i drugi vojnik zajedno komentarisu kako je ideja suluda, bolesna, i obecavaju da ce jedan drugom pomoci kad se suprotstave tom glavnom. Kad je dosao trenutak da se to uradi, taj vojnik je zacutao i ostavio Foksa samog tokom rasprave, i pridruzio se silovanju tj stavu vecine, svestan da cini nesto lose.
    Tako da, malo to ima veze sa inteligencijom, a mnogo mnogo vise sa snagom karaktera. Te dve stvari nisu nuzno iste, i moze prepametna osoba da ima slab karakter i lako padne pod uticaj drugih. Uostalom na taj nacin tinejdzeri cine vandalizam i slicno, uticajem ''alfa'' muzjaka u svom drustvu ili drustva kolektivno, iako sami znaju da je to lose. A onda se roditelji pitaju kako je njihovo zlatno prepametno dete moglo to da uradi.
    (Milos, 1. oktobar 2018 17:19)

    # Link komentara

  81. Ako nisam prevideo, ovde nije navedeno da se svi zlocini velikih razmera desavaju u ratu. Pa svaki vojnik, pogotovu za vreme rata ima ispran mozak. Da razmislja svojom glavom dezertirao bi ili bi odbio da jurisa u smrt. Kada ginu oko tebe "braca po oruziju" to te dodatno deformise i nagomilava bes u tebi. Uslovi zivota na ratistu su ocajni, ljudskos bude isisana iz tebe i svako sa one druge strane postane neprijatelj, nebitno da li je civil ili vojnik. Treba covek da bude mnogo jak karakterno da izdrzi to i ostane normalan, al i takvi popuste jel dezertiranje i odbijanje naredjenja znaci smrt streljanjem u vecini slucajeva. Da smo kao vrsta skloni uzasima, jesmo. Al opet nas sistem i drustvo, odnosno okolnosti guraju u takva dela. Profesor Jordan Peterson je reko da bi vecina nas, da smo rodjeni 20ih u Nemackoj, bili okoreli nacisti, jer je takvo okruzenje bilo. Naravno da bi hipster ili milenijalac reko nema sanse, al nije bas tako. Ja delim njegovo misljenje.
     (Milan, 1. oktobar 2018 17:16)

    # Link komentara

  82. Zasto ste stavili kao ilustraciju njemacke vojnike iz WWII? Zasto niste stavili srpske vojnike iz ‘90 tih? Vukovar, Ovcara, Visegrad, Prijedor, Sarajevo, Srebrenica... To su zlocini za pamcenje..
    (johnny, 1. oktobar 2018 17:12)

    # Link komentara

  83. Treba pogledati film Die Welle.
     (blabojzna, 1. oktobar 2018 17:11)

    # Link komentara

  84. Pa gradjani ove zemlje lupaju minuseve na komentare o protestnoj setnji trudnica... O cemu dalje da pricamo?!
     (Vitez Lukic od Lamburginija, 1. oktobar 2018 17:10)

    # Link komentara

  85. Ovo su istrazivanje trebali praviti u Nemackoj ili Japanu ako se radi o zlocinima prema drugim narodima ili u Rusiji ako se radi o sopstvenom.
    (Realno, 1. oktobar 2018 17:10)

    # Link komentara

  86. Zato jer se ili hranimo ljubavi ili iskazivanjem moci....ako koristimo ovu drugu metodu najvjerovatnije da netko drugi mora ispastati ,,a posto smo robovi navika i ovisnici to onda odlazi van razuma .....svi smo mi takvi ,,ispravak ,po mom nekom osobnom mišljenju 90 posto ljudi je takvo u sustini.....
    (Kajverson, 1. oktobar 2018 17:07)

    # Link komentara

  87. @Pametnjakovic-A ti si Tesla ili,...Čisto pitam.Evo ja završio školu,faks,..i ne kažem za sebe da sam pametan.
    “Zbog jedne reci često coveka smatraju mudrim,a zbog jedne reci često ga smatraju glupim.Uistinu,moramo dobro paziti šta govorimo” Confucius
    (..., 1. oktobar 2018 17:06)

    # Link komentara

  88. Zato što 99% ljudi ima nisku inteligenciju koja je genetski nasledna. Tako imamo jednog Nikolu Teslu i milijarde idiota, debila i kretena. Znam, istina boli i vređa.
    (Pametnjaković, 01. oktobar 2018 16:32)

    "pametnjakivicu" na primer nemci koji su priznati po "inteligenciji, radu i disciplini" su prvom i drugom svetskom ratu ubijali ljude na najzverskij nacin i to milione...
     (hmmm, 1. oktobar 2018 17:06)

    # Link komentara

  89. Krenuh da citam clanak i odmah pomislih na te Milgramove eksperimente. Izasao je pre par godina i film o tome. Nije los. Zaboravio sam kako se zove.
    U svakom slucaju, za razliku od vecine komentatora koji sa potpunom sigurnoscu (i arogancijom, rekao bih) vecinu ljudske populacije nazivaju idiotima i potpuno su sigurni u snagu svog intelekta i karaktera, ja nisam siguran kako bih u datoj situaciji reagovao. Znam sta bih voleo da je moja prirodna reakcija ali na kraju, ne mozete biti sigurni dok ne dodjete u datu situaciju. Iskreno se nadam da do toga nikada nece doci.
     (Phoenix, 1. oktobar 2018 17:05)

    # Link komentara

  90. Sjajno, ovo bi trebalo propagirati, na razglas pustati dokle svi do jednog ne cuju. Mada, pitanje je koliko bi koristilo.
    (BoZo, 1. oktobar 2018 17:05)

    # Link komentara

  91. Cekaj,a kako da bas niko nije pomenuo Pervitin?

    Nemci su tih godina ziveli na spidu,koji su po direktivi drzave ,gutali kao bombonice.To im je omogucavalo da izdrze napore pred njima,da ne spavaju danima i da ih pretvori u zombije koji ce izvrsavati svaku naredbu,ma kakva da je.

    Kada se u to ukljuci i veoma niska iteligencija,razlicite patologije,kao i drzavno opravdanje za sve vrste zlocina,onda imamo situaciju u kojoj je sve moguce i nijedan zlocin nije dovoljno gnusan.
    Ljudi su kao ljudi,povodljivi ,nesigurni i slabi,te kada iza njih stoji veci autoritet,koji im govori sta treba da rade,mnogi se ne usude cak ni da pomisle da li je to u redu.Dehumanizacija pojedinih slojeva ljudi,dovela je do toga da su na ubistva gledali kao na administrativni problem,a ne kao na krivicna dela.
    Upravo je tu najveci problem sa nacizmom i njihovom krivicom.
    U istoriji je bilo puno genocida,znatno strasnijih od Nemackog,ali nijedan nije sproveden toliko efikasno,gotovo bez emocija,skoro kao da je rec o unistavanju pacova.
    Da stvar bude jos gora,Nemacki ratni napori su direktno zavisili od jevrejske populacije,koja je kao robovska snaga radila za fabrike koje su proizvodile ratni materijal,tako da su njihovim ubijanjem,ubili i sve svoje sans eza pobedu.
    (Pobesneo Maks, 1. oktobar 2018 17:03)

    # Link komentara

  92. zašto je ljude lako naterati da čine jezive stvari? zato što su lakomi na sendvič sa šunkom i voćni sokić
     (sidji do reke, 1. oktobar 2018 17:00)

    # Link komentara

  93. Nije stvar u tome da li je naređeno već u tome da li ima odgovornosti i posledica. U normalnom okruženju postoje negativne posledice i sankcije za sve što činimo loše. Ako neko ukloni te posledice, onda se ni ljudi ne boje da čine sve ono što inače ne bi smeli ranije. Ostaje im savest samo. I onda im se samo još proda ideologija, emocija, pričica i tada mogu sve da urade.
    (Nikola, 1. oktobar 2018 16:58)

    # Link komentara

  94. mozda nemce, nas vrlo tesko
    (masko, 1. oktobar 2018 16:56)

    # Link komentara

  95. @Moki
    Ne lupaj gluposti,cuj da ih vratimo bogu ,pa u ime boga su pocinjeni neki od najgorih zločina, bas nasuprot , treba ljude edukovati sto vise i odvratiti ih od religijskih dogmi
     (Objavite mi komentar, 1. oktobar 2018 16:56)

    # Link komentara

  96. Pametnjaković, 01. oktobar 2018 16:32)

    ...a ti si kao pametan pa ne spadas u tu grupu. Kada bi nesto znao i razumeo, dosao bi do zakljucka da to uglavnom ima kulturolosku podlogu.
     (zi, 1. oktobar 2018 16:55)

    # Link komentara

  97. Zato što 99% ljudi ima nisku inteligenciju koja je genetski nasledna. Tako imamo jednog Nikolu Teslu i milijarde idiota, debila i kretena. Znam, istina boli i vređa.
    (Pametnjaković, 01. oktobar 2018 16:32)

    4810


    "pametnjakovicu", masovnih ubica i zlocinaca je bilo jako puno sa ekstremno visokom inteligencijom. pamet i etika/dobrota nisu povezani ni na koji nacin. stvar je samo u tome da su pametni puno efikasniji u onom sto cine..
     (freddie, 1. oktobar 2018 16:53)

    # Link komentara

  98. @ Pametnjakovicu,ima tu jos istina;)
    (poznato nepoznato, 1. oktobar 2018 16:52)

    # Link komentara

  99. Nemojte da generalizujete, to su uglavnom radili danasnji predstavnici tkz "zapadne kulture". Koliko su samo ljudi pobili tesko je izbrojati, do dan dans.
     (zi, 1. oktobar 2018 16:52)

    # Link komentara

  100. Dve stvari.
    Kao prvo, ako svi nešto rade to je i prihvaćeno i nije prekršaj.
    Drugo, kada vam neko od autoriteta nešto naredi, to znači da je sva odgovornost na njemu, a vi samo izvršavate naređenja. Retki su ljudi koji nisu podložni, i niko ne zna kako bi reagovao u datoj situaciji. Lako je reći budale, idioti, slabići.
     (yuslaven, 1. oktobar 2018 16:52)

    # Link komentara

  101. Iskreno nedavno sam se pitao nesto slicno. A to je: zasto svi narodi sveta toliko veruju i podrzavaju svoje lidere? Zasto uopste dajemo podrsku i maltene neogranicenu moc kroz glasanje i podrsku istima kad svi oni gledaju svoj interes i ne zanima ih narod? Zasto?
    (Marko, 1. oktobar 2018 16:51)

    # Link komentara

  102. Neke ne treba ni terati!
     (Superhik, 1. oktobar 2018 16:50)

    # Link komentara

  103. Sam se djavo uvukao u ljusturu coveka
    Pa gledaju svet kroz iste oci
    Zlo je uvek korak ispred
    Ono te vec ceka
    Tamo gde se tek spremas da krocis
    (Barry Ferguson, 1. oktobar 2018 16:50)

    # Link komentara

  104. Veži konja gde ti gazda kaže.
    (višnjić, 1. oktobar 2018 16:49)

    # Link komentara

  105. @Petar Pan nisi pratio tekst. Zamisli situaciju, ti na svom radnom mestu, nadredjeni ti daje zadatak i ti vidis da je to pogresno. Vera ili nacija sa tim nema veze.
    (Kapetan Kuka, 1. oktobar 2018 16:48)

    # Link komentara

  106. Jer majmun radi što majmun vidi.
     (TutaNKamon, 1. oktobar 2018 16:44)

    # Link komentara

  107. Ja jesam opak prema neprijatelju, ali nikad me niko ne bi naterao da ubijam malu decu, sve i da neprijatelj to uradi našoj deci. U slučaju sukoba malu decu treba izolovati od toga i spasiti po svaku cenu. Mada razumem taj um, ogromna većina ljudi je zatucana i primitivna, naročito na Balkanu i istoku. Mnogi to pravdaju pomračenjem uma ali ja ipak mislim da je u pitanju primitivnost. Nas normalnih i pametnih, je otprilike 15% na svetu.
    (krdo, 1. oktobar 2018 16:43)

    # Link komentara

  108. Da je Covek zivotinja , bio bi mnogo bolji ....
     (Rio, 1. oktobar 2018 16:41)

    # Link komentara

  109. Rat u ljudima uvek budi ono najgore. Nikada dobro, uvek loše. Bez obzira na veru, rasu, nacionalnost, obrazovanje, bračni status, materijalni status itd. Ljudi spremni na najveća zlodela su bili i nepismeni radnici i seljaci, ali i obrazovani, viši gradski stalež kao recimo Mengele.
    (O.T.A.N., 1. oktobar 2018 16:38)

    # Link komentara

  110. Sada preovladava misljenje da su ljudi po prirodi dobri a da ih kvare neki zli rezimi,politicari itd. Moje uverenje je suprotno. Naime ja mislim da vecina ljudi nije dobra i da mnoge sprecava da zlodela cine upravo zakonska sankcija i moc drzave. Inace kada bi nastala neka anarhija i bezvlasce bili bismo suroviji od svih zivotinja jedni prema drugima. Evo primera iz nase gorke proslosti. Primer ustaša i genocida u Ndh. Ustasa je iz Italije doslo ukupno 4 stotine. Oni su bili samo na celu drzave. Genocid je nazalost sproveo narod koji je znao da nece odgovarati za svoja dela nego naprotiv podstican je. Naprimer mog dedu u Gospicu je ubio na kucnom pragu komsija iz iste ulice s kojim se druzio i nakon toga mu opljackao kucu. Nije mu naredjeno sam je to uradio, samo je znao da nece odgovarati za to delo. Sta je navelo tog coveka da bude 30 godina uzoran gradjanin i odjednom postane zver. Pa nista on je oduvek bio zver samo je po prvi put u zivotu imao priliku da to i dokaze i to nekaznjeno. Stoga dobri ljudi ne cine zlocine bez obzira na okolnosti i neki pritisak,losi to rade.
     (Levijatan, 1. oktobar 2018 16:37)

    # Link komentara

  111. To je zbog toga zato sto su ljudi po prirodi zli.
    Da bi shvatili ono sto hocu da kazem postoji narodna
    izreka - pare ljude kvare – a da li je bas tako, po meni
    nije – pare otkivaju bas ono sto u stvari jesi. Poz.
    (Cole, 1. oktobar 2018 16:35)

    # Link komentara

  112. Stenli Milgram je to objasnjavao kao nedostatak empatije prema drugim ljudima i sebičluk. Na kraju njegovog testa ti ‘mučitelji’ su postavljali pitanja “Da li sam u problemu? Hoću li zbog ovoga u zatvor?” a ne kako je završio ‘ispitanik’ i da li je živ. Inače, ljudi su odbijali da puštaju elektrošokove kada su mogli da vide facijalnu ekspresiju i čuju krike onoga ko proživljava ‘torturu’. Tek kada ih nisu mogli vidjeti ni čuti, besomučno su pritiskali taster.
    (mrMelbourne, 1. oktobar 2018 16:34)

    # Link komentara

  113. [link]
    (bbb, 1. oktobar 2018 16:34)

    # Link komentara

  114. da, ne bi oni nikada, nego ih je onaj naterao u drugom ratu. i u prvom ih je naterao, samo onaj drugi. ne bi oni nikad...
     (meklaud, 1. oktobar 2018 16:33)

    # Link komentara

  115. Zato što 99% ljudi ima nisku inteligenciju koja je genetski nasledna. Tako imamo jednog Nikolu Teslu i milijarde idiota, debila i kretena. Znam, istina boli i vređa.
    (Pametnjaković, 1. oktobar 2018 16:32)

    # Link komentara

  116. Zato što je karakter kod većine jeziv,jeziv im je i moral ,a takvo im je vaspitanje i obrazovanje .Znači treba ih vratiti Bogu ocu našem a uslove u kojima ljudi rastu i sazrevaju potpuno promeniti.
    (Moki, 1. oktobar 2018 16:29)

    # Link komentara

  117. Pa to što umemo da računajmo i napravimo točak i kocku uopšte ne znači da smo civilizovani. Čak šta više...
     (Mukica, 1. oktobar 2018 16:28)

    # Link komentara

  118. Das is naš Bot.
     (Mediocritical, 1. oktobar 2018 16:28)

    # Link komentara

  119. Verovatno zato sto su idioti podlozni religioznim, politickim i nacionalnim ubedjenjima i nekako sve sebi uspevaju da opravdaju kroz te tri gluposti...
    (Petar Pan, 1. oktobar 2018 16:28)

    # Link komentara

  120. zanimljiv clanak, bas zanimljiv?
    (sta nije, 1. oktobar 2018 16:26)

    # Link komentara