Nedelja, 19.11.2017.

10:15

Dokumenti CIA otkrivaju veliku tajnu bivše Jugoslavije

Izvor: Nebojša Popović

Dokumenti CIA otkrivaju veliku tajnu bivše Jugoslavije IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

108 Komentari

Sortiraj po:

bgd

pre 6 godina

drzava u kojoj se bezalo sa sela kao bez glave... koja je prodavala bebe iz porodilista, anticko srebro sa arheoloskih nalazista i gde je krao koliko je ko mogao. koja je opstajala zahvaljujuci hiljadama ljudi koji su pobegli iz nje i uhlebili se u eu pa slali lovu kuci. u kojoj su svi odmah cim su dobili pravo glasa, glasali da zarate ili pobegnu iz nje. 
ma odlicna drzava... 
rodjen sam u zlatno vreme 70ih i pamtim bonove za gorivo, secer, kafu, ulje, stabilizaciju... 
trula drzava od starta zasnovana na lazima i paroli> napunite im stomak i ispraznite im glave pa sad kada smo gladni nije ni cudo da nemamo cime da mislimo.
sreca pa danas nemamo drzavu jer pored ovoliko glupana ko zna sta bi uradili. hvala bogu ne napravismo tu atomku.
(ivan bg, 19. novembar 2017 15:09) 

Vidiš, dosta ljudi misli kao ti, jer tu državu pamti sa kraja 80ih, u trenucima dok su majmuni na vlasti komadali tu državu zarad svojih ličnih interesa. Ovi dokumenti, ako su istiniti, pričaju o 70im godinama, kada si ti još imao cuclu u ustima i kada je ta zemlja bila na svom istorijskom vrhuncu. Da možda nije bilo tako, i da smo mi imali bolje političare 80ih i 90ih, nama bi možda i dozvolili da uradimo tu famoznu tranziciju bolje nego bilo koja istočna zemlja, a danas bi možda imali priliku da zavrćemo uši Nemcima i Francuzima.

123

pre 6 godina

@ivanbg
Da, ti kao predstavnik cuvene generacije koja je glasala za ratove i slavila raspad drzave imas pravo da pricas nesto:) Jesu ti ovi iz EU dali stan tati i mami, ili ta propala drzava. Pamtis ti bonove, al ne pamtis izgleda hiljade ubijenih, raspad, rat, plate od 2 marke, sankcije i bombardovanje koje ste nam ti i tvoja debilna generacija doneli. Muka vam bilo da radite pa rekoste bolje to da se rasturi i pokrade.
Slace ti decu oni koje si doveo na vlast da ratuju opet za neko Kosovo, Krajinu, ko zna sta, pa ces im ti objasniti tada da ih salju u klanicu cike koje je tatica doveo na vlast davno, jer mu se nisu svidjali bonovi u mirnoj drzavi.

Amerikanac

pre 6 godina

@A onda su Regan i Gorbacov rasturili SSSR cime su americki trgovci oruzjem dobili pristup socjetskim magacinima uz procenat u dzep podmitljivim oficirim Crvene Armije. Time je uloga Jugoslavije bila zavrsena, pa smo na svoju robnu kucu za sovjetske polovnjake mogli samo da stavimo katanac. 


To sve ima u Lord of War iz 2005.

BSN

pre 6 godina

(miki, 19. novembar 2017 15:32)

Taj rudnik je Kalna kod Pirota, zatvoren je zbog nerentabilnosti (siromasna ruda). Imao sam u ruci komad te rude (pehblenda) - zuckasti kamen sa smedjim prugama, nekako mastan na opip. Kod nas je popularna legenda da je taj rudnik zatvoren zato sto su Slovenci zeleli da napakoste Srbiji i nametnu svoj rudnik na Zirovskom vrhu.
Zirovski vrh je radio nekih 8 godina i njegova ruda je isla u inostranstvo na obogacivanje. Zatvoren je 1990.

nase guslanje bez prestanka

pre 6 godina

ha ha, sve zavere a mi nista nismo tome doprineli. Ne znam samo ko nas je terao na ulice da masovno ucestvujemo u dogadjanju naroda.

Pedja971

pre 6 godina

Da smo mogli da napravimo atomsku bombu,mogli smo. To smo cak i ucili u osnovnoj skoli kada smo ucili koje zemlje imaju atomsko oruzje a koje zemlje imaju resurse i mogućnosti da je za kratko vreme naprave. To je pisalo i u udžbenicima za osmi osnovne. U komentarima se uvek nadje neko ko je protiv ove nase zemlje,protiv toga da smo mi dovoljno pametni,uvek je neko tamo pametniji. Mala digresija za komentar'sta ce atomska bomba u gradjanskom ratu-bomba se moze napraviti i za samo jedan manji grad ili selo. To je cak mnogo lakse nego za neku metropolu. Imali smo i postrojenje za preradu i obogacenje uranijuma. Verujte mi,znam sta pricam. Ali kako je to neko lepo rekao u komentarima,samo nam je atom trebao 90-tih kad je bilo puno usijanih glava i budala. SFRJ je nekada bila zemlja za respekt,sa pravom.

Stefan Sydney

pre 6 godina

Atomska bomba ne postoji!!!

To je samo jos jedna velika sarena laza kao i mnogo sta drugo i sluzi da ljude konstantno drzi u strahu.

nope

pre 6 godina

"Dokumenti nedvosmisleno pokazuju da je političko rukovodstvo Jugoslavije sa Titom na čelu sarađivalo i sa Zapadom i sa Istokom samo u onoj meri u kojoj je to odgovaralo jugoslovenskim interesima."

Kada radis po interesima svoje drzave, svi te postuju. Kada radis po interesu ovih ili onih, niko te ne postuje. Prva recenica je proslost, druga je nasa sadasnjost.

banger

pre 6 godina

ma svega Bilo, te te svemirski program, te te atomska, laseri, cak Su yugosloveni isli na kraj svemira I nazad za vikend, nidje toga nije Bilo
jel nam ovo opet slovenci prodaju knjige I dokumentarce

ivan bg

pre 6 godina

drzava u kojoj se bezalo sa sela kao bez glave... koja je prodavala bebe iz porodilista, anticko srebro sa arheoloskih nalazista i gde je krao koliko je ko mogao. koja je opstajala zahvaljujuci hiljadama ljudi koji su pobegli iz nje i uhlebili se u eu pa slali lovu kuci. u kojoj su svi odmah cim su dobili pravo glasa, glasali da zarate ili pobegnu iz nje.
ma odlicna drzava...
rodjen sam u zlatno vreme 70ih i pamtim bonove za gorivo, secer, kafu, ulje, stabilizaciju...
trula drzava od starta zasnovana na lazima i paroli> napunite im stomak i ispraznite im glave pa sad kada smo gladni nije ni cudo da nemamo cime da mislimo.
sreca pa danas nemamo drzavu jer pored ovoliko glupana ko zna sta bi uradili. hvala bogu ne napravismo tu atomku.

miki

pre 6 godina

imamo mi rudnik uranijuma kod bugarske granice koji je zatvoren a u sloveniji je taj rudnik otvoren...prosle god sam prolazio pored njega u sumi pored puta sa leve strane se nalazi i kad mi pricao mestanin nisam verovao
..

Gera

pre 6 godina

Neka mi neko objasni ulogu atomske bombe u gradjanskom ratu?
(uloga, 19. novembar 2017 10:17)

Zasto mislis da je ovi nasi pavijani ne bi bacili ko god da je poseduje?
Taman bi mogla jedna republika da se obrise,ostale bi se same predale.

lemy L.

pre 6 godina

@Skeledzija
Pa da smo to tada uradili,ostvarili,kasnije bi se sa nama drugacije postupalo,jer bi bili jos jedna zemlja sa ,zakonski odobrenim,nuklearnim naoruzanjem. Jednostavno ,megalomanska svest drzavnika ,ko zna sta bi bilo,. Da li bi bilo bolje ?? ma ne osudjeni smo tako kako smo osudjeni i kraj..

Pantolomej

pre 6 godina

Ako sam dobro razumeo Ameri su nam jos i ucinili uslugu sto su nas rasparcali. Da smo imali nuklernu bombu sigurno bi je iskoristili 90' ali na sebi kakvi smo. Toliko ...

Plutonijum Savić

pre 6 godina

@samo da kazem: "SFRJ je bila uzor mnogim državama, čak i u tehnologiji, što zapadnim zemljama nikako nije odgovaralo. Sećam se da smo bili jedna od prvih zemalja koja je proizvodila svoj PC XT i AT računar, i to ne jedan, već dva - "Triglav" u Sloveniji i "ETA" u Nišu."

Ja ne znam otkud ovolika količina dezinformacija i neznanja u par rečenica. Jeste, sve je tačno da smo proizvodili svoje računare, ali je apsolutno sva tehnologija u njima bila zapadna, a proizvedena na dalekom istoku. Slažem se da nama nije nikada falilo pametnih ljudi, ali ukupna društvena klima u SFRJ im nikada nije pogodovala pa su karijere nastavili napolju.

Moram da kažem

pre 6 godina

Jugoslaviju je pored usijanih glava dotukao tenk T-84 koji se pokazao kao bolji u odnosu na sve do tada napravljene tenkove. I jeftiniji. Da smo nastavili da ga pravimo pola zemalja koje kupuju tenkove ne bi kupovao američke, nemačke, britanske, ruske ... Drznuli smo se da udjemo medju velike proizvodjace naoruzanja i to nas je ubilo.

Adriano_Galliani

pre 6 godina

Sećam se da smo bili jedna od prvih zemalja koja je proizvodila svoj PC XT i AT računar, i to ne jedan, već dva - "Triglav" u Sloveniji i "ETA" u Nišu. Nisam siguran da bi, čak i da se sve države bivše Jugoslavije zajedno skupe, znali i mogli da proizvodimo isto to što smo mogli 1990., a kamoli atomsku bombu.
(samo da kazem..., 19. novembar 2017 10:56)

Ono cega se ne secas jeste da je ostatak sveta bio ispred tri generacije.

Vlada

pre 6 godina

Grešite da bi atomska bomba spasila Jugoslaviju. Bila bi upotrebljena na sopstvenoj teritoriji, garantujem. NIje nas niko sa strane razdvojio, mi smo se sami poklali među sobom. Bolje što je nismo imali.

Mickey Mouse

pre 6 godina

Dobro je sto nisu uspeli da je naprave jer bi u onom haosu 90-ih neka budala pokusala da je upotrebi lil je proda drugoj budali koja bi je upotrebila.

артиљерац

pre 6 godina

Др Павле Савић,оснивач и директор Института у Винчи(1947-1960)је
у неколико наврата изјавио да нисмо били ни близу стварања А-бомбе.
Да је то врло скупо,и да ФНРЈ,СФРЈ није имала технолошке могућности
за то.Некако сам склонији да више верујем Павлу Савићу него папирима
CIA.Последњи интервју у коме је то поменуто је дао подкрај 80-их,
умро је 1994,и рекао је да се једно време радило на томе,али да је
требало много пара које нисмо имали.

Pegone

pre 6 godina

@Opsesija Jugoslavijom u glavama nekih Srba poprima zabrinjavajuce dimenzije i dan danas...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (jugofob, 19. novembar 2017 10:42)

Meni je zao sto smo se raspali ,uporedi kakav smo imali standard i kvalitet zivota u SFRJ i kako se zivi sada ! Pogledaj samo kriminal kakav je sad .
Mislim da je jedino Slovenija uspela da odrzi i da popravi standard .

ja

pre 6 godina

Sovjetski Savez je testirao prvu atomsku bombu 1949 godine, a to je bilo u jeku krize sa inforbirom. Zbog toga je Jugoslovenski vrh zatražio studiju izvodljivosti koja je rađena u institutu Vinca 50-ih godina. Prema tadašnjim procenama bilo je izvodljivo napraviti atomsku bombu kod nas ali za 20 godina uz troškove od oko 50% BDP-a svake godine. Kada su to čuli odmah su odustali od te namere jer smo mi previše siromašna zemlja. Prevedeno u današnji novac trebalo nam je više od hiljadu milijardi dolara

I beg Kardeljev u London

pre 6 godina

@... "To ne vidi samo lud i nedobronameran!"
(Ludi Milojko, 19. novembar 2017 10:52)

Pa ni @Ludi Milojko.

Iz ne znam kojih razloga podmeces Brozu da je bio americki placenik, ali ne umes (ili nisi shvatio) da povezes dve cinjenice. U clanku se jasno govori da je Broz odlicno balansirao izmedju SSSR i USA (sto nije mogao od jednih da dobije, uzimao je od drugih) i to je Jugoslaviji obezbedjivalo UGLED i NEUTRALNOST.

A da se vratim na temu:

Nekoliko god. posle II Sv. rata, FNRJ (tada se tako zvala) je osnovala telo kojim je rukovodio Edvard Kardelj a koje je trebalo da pripremi sve za proizvodnju nuklearne bombe. Razumljivo, u tom telu su bili strucnjaci (fizicari, hemicari itd.), a ne politicari. I, prema svedocenju tih strucnjaka koji su bili zaposleni u Vinci, kada je skoro kompletan projekat doveden do kraja - trebalo da se krene sa proizvodnjom - telo bilo rasformirano, i sav rad na tome napusten.

CIA verovatno i zna zasto.

Posljednji Pionir

pre 6 godina

Kakva crna nostalgija, zivjelo se lijepo... na kredit... dok nije doslo vrijeme da se lova trazi nazad...
uzmi sa istoka uzmi sa zapada.
kao danas kada bih digao 100.000€ pa sutra vracaj sa platom od 200€... ne ide to tako rodjaci...

I ja bih da kazem...

pre 6 godina

@samo da kazem...
Meni nije ocigledno. Naprotiv, ocigledno mi je da je raspad posledica delovanja nasih domacih idiota, ujedinjenih u gluposti i zelji da vladaju svojim malim feudima. I koji su na zalost u tome uspeli...

radnaskela

pre 6 godina

Pa što se ložite deco. Od devedesetih se vrlo dosta zna o Jugoslovenskom nuklearnom programu. Prvi nalet, iz pedesetih i šezdesetih je doveo do osnivanja Vinče i mnogih drugih institucija ali se okončava kada Tito želi da nesvrstani stanu protiv nuklearnog oružija i da se zalažu za ne širenje nuklearnog oružija. A i takođe što sem samog nuklearnog oružja treba potrošiti dodatne milijarde da bi se razvio neki način njegove isporuke. Teški bombarderi velikog dometa ili balističke rakete.

Onda kasnije kada Indija izneveri ovaj cilj nesvrstanih i razvije svoje nuklearno oružije kreće drugi talas razvoja koji traje do polovine osamdesetih. Od toga smo dobili Krško. Finansijka situacija u zemlji je dalko gora i ponovo sem samog nuklearnog programa potrebno bi bilo razviti sistem za isporuku tog oružija koji cenu celog projekta diže daleko iznad onoga što SFRJ može da plati. Mislim da je ovaj projekat živeo do raspada Jugoslavije ali od početka osamdesetih ja imao problema sa finansiranjem koje sem civilnih aspekata pada skoro na nulu sredinom osamdesetih.

Dalje

pre 6 godina

Pred bombardovanje 1999.g. u nekom napustenom rudniku kod Mionice, ucinjena je proba jedne od nekoliko atomskih bombi, da li nase proizvodnje da li uvoznih. Nad zemljom se to osetilo kao zemljotres, i neke kuce su ostecene. Posle su sve preostale bombe odnete iz Srbije. Gde, ne znam. Ako ovo znam ja, 1 najobicniji gradjanin, mozete misliti sta je sve jos bilo na ovu i sl. teme.

bomba

pre 6 godina

A sta mislite da su oni vozovi za Rusiju danima prevozili nego bojeve glave za unistenje, koje su bile pri isteku resursa, a u stvari su morale biti sklonjene. Nije to nasa prva greska sto smo se toga odrekli, puni smo glupost kao i predaja planova Sadamovih tajnih gradova, pa sada nitko vise nece da posluje sa nama, jer se boji izdaje, a idioti su to dali besplatno samo da se dodvore i ulizu.

Yugocinik

pre 6 godina

Niti je atomska bomba, niti je Tito bio garancija opstanka SFRJ, vec JNA.

Sram da Vas bude JNA oficiri, vi koji ste se zakleli da cete braniti SFRJ, kako od spoljnog, tako i od UNUTRASNJEG neprijatelja i za to ste decenijama uzivali privilegije o kojima je obican narod mogao samo da sanja-zajmovi, krediti, beneficiran staz, velike plate, VMA, vojna odmaralista, veliki stanovi............

Da li danas kada brojite pare od lepih penzija u privatizovanim drzavnim stanovima, bar u mislima prebrojavate i: mrtve, ranjene, ubogaljene, silovane, raseljene i Vasim ne postupanjem po zakletvi mnogobrojne ojadjene civile koji su Vas "'lebom 'ranili" decenijama pre gradjanskog rata i cije ste zivote i imovinu trebali da stitite!?

Nema opravdanja, sve je moglo da se zavrsi brzo i efikasno po modelu Krima ili Katalonije-primera ima jos "bezbroj". Da ste bar probali-podrzao bi Vas ceo civilizovan svet sa sve NATO-m i vecinom gradjana Jugoslavije koji su Vam naivno verovali.

Ognjen

pre 6 godina

SFRJ je bila dobra država za sve narode, ali ne i za sve političare, kao i za zapad i istok. Sada su sve ove državice nastale na telu raspale Jugoslavije dobre za sve njih ali ne i za narode koji se pate i beže sa ovih teritorija u potrazi za boljim životom...

Pravdoljub

pre 6 godina

"Dokumenti nedvosmisleno pokazuju da je političko rukovodstvo Jugoslavije sa Titom na čelu sarađivalo i sa Zapadom i sa Istokom samo u onoj meri u kojoj je to odgovaralo jugoslovenskim interesima."

Mislim da je preciznije reći: ..."samo u onoj meri u kojoj je to odgovaralo Titu i šačici njegovih najbližih saradnika".

John

pre 6 godina

"koju bi, po mom mišljenju, vrlo verovatno, posedovanje atomske bombe spasilo od brutalnog i krvavog raspada"

Kako da ne... Zamislite ludake iz devedesetih u posedu nuklearnog arsenala i sa prstima na "dugmetu".

Drugo, to što bi možda uranijuma i bilo uopšte ne znači da bi mogli i bombu da napravimo. Obaška što bomba sama po sebi ne znači ništa. Čime je "isporučiti" na potencijalnu metu? Bombardere nismo imali, rakete nismo umeli da pravimo. Rakete FROG(Luna) koje je imala bivša SFRJ mogu da nose nuklearne glave, ali đavola bi bilo ko to prodao državi koja može na njih da namontira nuklearku.
Treće, to jezivo košta. Da je krenulo ulupavanje para u to, standard bi bio otprilike malo bolji nego u Severnoj Koreji.

Donglai Pei

pre 6 godina

Pa to nije nikakva tajna. Poznato je da je Institut Vinca pored istrazivackog imao i vojni program i da se krenulo sa gradnjom postrojenja za izdvajanje plutonijuma ali je onda sve obustavljeno.

Mickey Mouse

pre 6 godina

Ili bi neki idiot iskoristio u onom ratu ili bi je prodali isto nekom idiotu koji bi je negde drugde iskoristio. Bolje sro je nismo napravili.

Trampo

pre 6 godina

Amerikanci su nam pomogli da napravimo atomsku bombu da bi se mogli braniti od SSSR a kad je SSSR propao oni su trazili da im vratimo bombe cemu se Milosevic protivio. Posle bombardovanja Srbija je pristala ali da A-bombe (bilo ih cetiri) predaju Rusiji da ih unisti nakon cega su dosli ruski specijalci i bombe su pod vojnom pratnjom ukrcane na ruske avione i tada su ukinute sankcije SRJ .

hypatija

pre 6 godina

Ama sve smo imali. Samo iskopaš rudu , preradiš , ugradiš u raketu i ... ajmo. A da, nuklearne probe i testiranja bi se vršile na teritoriji republike Srbije. Srbi su se ionako dokazali kao prilično izdržljiva nacija. Petsto godina pod Turcima, Jasenovac , sto Srba za jednog Nemca i šta sve nešto nisu preživeli, a i dalje se množe. Gotovo da su gori od bubašvaba ...

СЕНОВИЋ

pre 6 godina

Нисмо могли себи да купимо гумене опанке пироћанце , а овамо А - бомба. Дајте не заносите се војском бивше ЈУ. То је била обична пешадија и топовско месо. Сви који смо служили војску , знамо то.

Nista dodati

pre 6 godina

@(BSN, 19. novembar 2017 10:44)

Nema se sta dodati na ovaj komentar. Ali treba ubediti tvrdoglavce koji veruju u ono sto je Tito govorio za narodne mase da ce SFR Jugoslavija imati A bombu "ako bude trebalo"! A mi, (imam 70 godina) naivno verovali u sve sto nam se serviralo. Kao uostalom i danas.

machine

pre 6 godina

Ne znam zasto se Sputnjik stalno poziva na izvore CIA, kad na ista ta pitanja, mogu dobiti odgovore kod svoje kuce od KGB-a (FSB-a).

Mile

pre 6 godina

Samo nam je to falilo pa da se porokamo svi sa jednom bombicom i rešeno. Da je ostala SFRJ u nekom konfederacijskom obliku sigurno se narod ne bi sad iseljavao/bežao iz ovih novih tzv. državica trbuhom za hlebom.

XXL

pre 6 godina

Ne znam šta je tu fascinantno jer smo svi tada bili ponosni (kao srednjoškolac) na to da smo imali spoznaju da naša država tj. Jugoslavija može da napravi atomsku bombu. Ništa novo kao i razvoj supersoničnog aviona boljih letnih karakteristika i performansi od onog "eurofightera" pa su nas kritikovali i zbog toga, a francuzi razvili svoj 'jaguar' na modelu našeg 'orla' za koga su radili stajni trap.

ProkopijeElGrande

pre 6 godina

Sad znate zasto je zapad morao ubiti Jugoslaviju. Nisu mogli dopustiti da se ovde "rodi" zemlja sa nuklearnim oruzjem. To sto Tile i ekipica nisu napravili atomku ne znaci da neki njihov naslednik ne bi. I zapad je reagovao po sistemu - bolje spreciti nego leciti...

ja

pre 6 godina

@ (Rosonero, 19. novembar 2017 10:21)

Houston we have a problem je mockumentarac, tj. lažni dokumentarac namenjen ismejavanju teoretičara zavere. Čisto ako nisi ukapirao film...

propala drzava nastale prcije

pre 6 godina

Eto zasto je unistena Jugoslavija (anti-Srbija, pa i nemamo posebno za cim da zalimo) ali to je verovatno to.
(Posi, 19. novembar 2017 10:35)

Hahaha, ta "anti-Srbija" je bila drzava kad smo mi Srbi ziveli najbolje u svojoj istoriji (a da nismo u dijaspori). I ni takav kvalitet zivota ovde na ovim prostorima necemo nikad vise imati

netko

pre 6 godina

Sve imali pa se u krvi raspali?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (tamara, 19. novembar 2017 10:49)

pa naravno. to je samo dokaz koliko smo kao narodi (tu mislim na sve balkance) u veeeeelikom sukobu sa inteligencijom.

lakse nam je slusati svaku susu i budalu nego razmisliti sta je dobro za nas.

Stari Jugosloven

pre 6 godina

Atomska bomba u Jugoslaviji?! Hahaha, e ovaj Sputnjik bas ima smisla za humor! Pa mi ni cestita kola nismo umeli d napravimo, onaj Jugo je sluzio Amerima da se zezaju na nas racun! Vrh nase tehnologije je bio uvoz polovnog sovjetskog naoruzanja, koje smo mi ko bajagi “remontovali” u nekakvoj vojnoj rupcagi u Bosni, nekakvi Hodzici ili Hadzici, ne secam se vise ... samo znam da su iz nase kasarne isli neki vojnici tamo da farbaju neke tenkove i da su pricali kako se tamo dobro jelo a malo radilo! Znaci bili smo obicna farbara i nista drugo. A potom su tada tu gvozdjuriju izvozili africkim diktatorima preko vojne paravan-firme SDPR, naravno sve uz blagoslov Amera koji to nisu mogli da rade jer nisu imali pristup Sovjetima. A onda su Regan i Gorbacov rasturili SSSR cime su americki trgovci oruzjem dobili pristup socjetskim magacinima uz procenat u dzep podmitljivim oficirim Crvene Armije. Time je uloga Jugoslavije bila zavrsena, pa smo na svoju robnu kucu za sovjetske polovnjake mogli samo da stavimo katanac. Time je propala i YU-ekonomija, a kada propadne ekonomija ekstemizam, sovinizam, nacionalizam, rasizam, xenofobija i slicne pojave procvetaju! Zapravo samo su se ponovo otvorile neke stare rane koje su se nacele jos na Drezdenskom kongresu KPJ ...

nebitno

pre 6 godina

Nekoliko komentatora je napisalo nešto tipa... Samo nam je i atomska falila....
Da je tadašnja Jugoslavija posedovala atomsku bombu, strani faktor ne bi dozvolio (neki bi rekli i podstrekivao) surovi gradjanski rat. Jednostavno, prevelik bi bio rizik dezintegracije.

kgb bratija

pre 6 godina

...ja se nadam da cu doziveti da istekne tajnost papira iz kojih cemo saznati zasto su rasturili jugoslaviju...
...ko su egzekutori, znamo, ko je sve iz tame dirigovao, saznace se...
...ali, slutim...
(kraja, 19. novembar 2017 10:42)

Procitaj sta o raspadu sfrj i ratovima devedestih pise general blagoje grahovac, direktni ucesnik i svedok svih tih dogadjaja i bice ti mnogo toga jasnije...

dragan

pre 6 godina

da je i postojala atomska bomba Jugoslavija bi se raspala..jer je razorena iznutra sa velikim spoljnim uticajem...i to im je recept i za dan danas...ako budu rusili onog ludaka u Koreji...pa pokusace to iznutra da urade...a kad imas konflikt na sopstvenoj teritoriji..sta ti vredi atomska bomba..

neobavezno

pre 6 godina

Izvestan broj naucnika koji su radili u institutu "Boris Kidric" u Vinci u odredjenom periodu, znali su i znaju sta se moglo i nije bilo neophodno "sakupiti" umove iz svih republika. Za to nije bilo neophodno putovati cak do SAD i kopati po dokumentima tajne sluzbe. A da su razni dolazili i spijunirali, takodje se znalo. Zivi penzioneri nekadasnjeg nuklearnog centra u Vinci, znali su i vise.

Maslačak

pre 6 godina

"Neki su u tom rukovodstvu, u kome Tito zbog bolesti već nije imao dominantnu ulogu, izgleda već videli svoju budućnost izvan jugoslovenske države koju bi, po mom mišljenju, vrlo verovatno, posedovanje atomske bombe spasilo od brutalnog i krvavog raspada", zaključuje Kovačević.

Kako bi atomska bomba spasla Jugoslaviju?! Tako što bi Milošević krnuo atomku svakome ko samo zucne da će otići? Da je tako nešto moglo, Srbija bi danas bila ostrvo okruženo nuklearnim pustinjama!

Jugoslavija nikad nije bila u stanju da napravi atomsku bombu. Postojanje uranijumske rude je samo prvi korak. Od toga treba napraviti obogaćeni uranijum (što nikad nismo bili u stanju), pa samu bombu (čije probe ne bismo nikad mogli da sakrijemo), a zatim i neku dugometnu raketu ili strateški bombarder koji bi vozio tu bombu do cilja jer teško da bi nam neko sve to jednostavno prodao. Mi nikad nismo ni počeli nijedan takav program, niti smo tehnološki to ikad bili u stanju!

Ceo ovaj tekst je samo obično bulažnjenje, a sumnjam da taj "profesor Filip Kovačević" uopšte postoji, više mi liči na Sputnjikovu izmišljotinu!

Da je u bivšoj Jugi bilo vlažnih snova o bombici, u to uopšte ne sumnjam. Ali jedno je sanjati, a sasvim drugo je uraditi!

Ex JNA

pre 6 godina

Kakva crni,tajni dokumenti?
Dok sam bio na odsluzenju vojnog roka u JNA,razgovarao sam na ovu temu sa oficirima,onako,cisto informativno iz znatizelje.
Svi su mi rekli da se od atomskog oruzja davno odustalo,iako smo mogli da ga razvijemo bez problema.
Razlog je jedan,jedini.
Strategija JNA je bila samo ODBRANA svoje teritorije.
Spoljna politika je bila MIROLJUBIVA,AKTIVNA,KOEGZISTENCIJA.
Ukratko,zeleli smo mir,aktivno ucestvovali na medjunarodnoj sceni sa prilicno uspeha i zalagali se za saradnju medju narodima.
U takvim uslovima,postavljalo se eticko pitanje.
Kad i gde bi mi to upotrebili atomsko oruzje?
Znaci,cak i da ga imamo ne bi ga upotrebili na svojoj teritoriji radi nasih ljudi,jer su civilne zrtve neminovne,a da mi vrsimo agresiju na nekog nije dolazilo u obzir.
To je cela mudrost i nije NIKAKVA tajna.
Inace,da se ne zaboravi,JNA je bila medju deset vojno najmocnijih zemalja na svetu sa respektabilnom,modernom (u to vreme) avijacijom,pomorskim snagama,a u roku od 24h se moglo mobilisati nekoliko miliona dobro obucenih vojnika.
Tvrd zalogak za sve agresore,jedini nacin da se razbijemo je bio iznutra,sto su zahvaljujuci potpirivanju nacionalizma i uspeli(nazalost)!

Nemanja

pre 6 godina

Atomska bomba bi se cuvala za preventivni napad s polja na Jugoslaviju. Gradjanskog rata ne bi bilo da smo napravili atomsku bombu i tu nema dileme. Jednostavno drzavna bezbednost Jugoslavije i JNA bi mogle slobodno da deluju protiv separatistickih namera sasvim slobodno bez pritiska s polja. Nek mi neko navede jednu drzavu na svetu koja poseduje nuklearno naoruzanje a da je spolja vojno napadnuta. Nema je! Steta sto smo imali toliko unutrasnjih neprijatelja koji su non stop radili protiv drzave. Nismo razvili nuklearnu bombu, nismo zavrsili posao sa mlaznim avionom itd.....Sve je to iznutra odradjeno. Pozdrav

stručnjak

pre 6 godina

Šteta što je nismo napravili. Ne bi se raspali, niti bi bilo ratova, a samim tim ni ljudskih gubitaka kao najbitnija stavka.

Blackbeard

pre 6 godina

Imala je kapaciteta, ako pod kapacitetima podrazumevaju rudu uranijuma ali kako bi to sve pretvorili u A-bombu? Da nije plan bio da angažuju Aliju Sirotanovića da lopatom baca taj uranijum na neprijatelja? Dokle više ovakvih ex-yu nebuloza, pa ta zemlja za 50 godina postojanja nije bila u stanju da napravi "kršten"automobil a kamoli A-bombu. Pišete o ex-yu kao da su u njoj živeli vanzemaljci a ne isti ovaj narod ovakav kakav je.

Mismo

pre 6 godina

@BSN.
Vi ste izgleda strucni po pitanju uranijuma ali nestrucni po pitanju bivse drzave,da li je ona zemlja imala dovoljno novca za obogacivanje uranijuma?Pa imala je novca za sta god pozeli......vojna lica su zivela odlicno.....gradila su se podzemna atomska....aerodromi unutar planina....najmoderniji projekti..tako da ni taj uranijum ne bi bio problem...

Ludi Milojko

pre 6 godina

"Bila je to teška igra, koju je, dok je Tito bio živ, jugoslovensko rukovodstvo dovelo do savršenstva".... Ključna reč "dok je Tito bio živ" i time je sve objašnjeno. Dobijanje novca od USA je zapravo plaćanje Titu da ne napravi nuklearno oružje i na bazi toga svi smo lepo živeli. Posle Titove smrti vlast su preuzeli miševi i napravili to što su napravili, ratove, pljačku, rasprodaju Titove države. To ne vidi samo lud i nedobronameran!

Dott

pre 6 godina

Nije to nikakva tajna, skoro smo je i napravili, pa je prodali Rusima, s pricom da se resimo ekoloskih problema koje smo mogli imati.
Da smo je zavrsili, istina je bilo bi sve drugacije, ako nista, ne bi nas niko smeo pipnuti, sacuvali bi Kosovo i silne devize ne bi morali da damo na cuvanje u druge zemlje. Po nekim izvorima imali smo preko 100 milijardi dolara, navodno novac je razdeljen i Srbiji je pripalo nesto manje od polovine. Kude su, nadjite gi, da resim neke sitne finansijske probleme.

BSN

pre 6 godina

hm... s jedne strane verujem da je CIA znala sta pise u svojim internim dokumentima, a s druge tesko mi je da poverujem da je Jugoslavija mogla da predje dug i skup put od posedovanja sopstvenog "zutog kolaca" do atomskog oruzja.

"Zuti kolac" (uranijumski oksid) je samo drugi korak posle obrade rudne sirovine. Dalje treba taj uranijum obogatiti, sto je po sebi poseban skup proces (postrojenje centrifuga za obogacivanje), pa onda postaviti u oplodni reaktor, pa izdvojiti plutonijum, pa izliti leguru jezgra bombe, pa znati napraviti eksplozivnu oblogu oko jezgra i pravilno je aktivirati, pa napraviti atomske upaljace, i na kraju izvrsiti podzemnu probu i naciniti sve dovoljno malim i lakim da se "isporuci". Tu ima previse tajni i finesa da se savlada uz ljudske i finansijske resurse tadasnje Jugoslavije. Posedovanje sopstvene rude urana nije dovoljno. Siguran sam u pamet i sposobnost nasih naucnika, ali sam takodje siguran da su im kljucne stvari za ovaj cilj, tokom obuke u USA, bili uskracene. A sopstveno osvajanje ovih bitnih finesa zahteva mnogo vremena i finansija, plus sto pravljenje svih postrojenja ne bi moglo da prodje neopazeno i neometano od " Velike brace".

imate u dokumentima

pre 6 godina

jos 60ih je poceo proces ka nuklearizaciji jna i onda je s vrha stiglo naredjenje da se obustavi. Verovatno jer se i tad znalo kako ce ovo da se zavrsi.

uloga

pre 6 godina

"... izvan jugoslovenske države koju bi, po mom mišljenju, vrlo verovatno, posedovanje atomske bombe spasilo od brutalnog i krvavog raspada"

Neka mi neko objasni ulogu atomske bombe u gradjanskom ratu?

seljadin

pre 6 godina

stvaranje bombe podrazumeva testiranje, pitajte amerikance kako im je kad su svoju zemlju preko 1000 puta bombardovali sa A-bombom, od arizone do nevade i ispod mora....Zato i danas imaju 30% u odnosu na Srbiju veci broj obolelih od raka.

samo da kazem...

pre 6 godina

Svima je očigledno da je raspad SFRJ bio planiran spolja. SFRJ je bila uzor mnogim državama, čak i u tehnologiji, što zapadnim zemljama nikako nije odgovaralo. Sećam se da smo bili jedna od prvih zemalja koja je proizvodila svoj PC XT i AT računar, i to ne jedan, već dva - "Triglav" u Sloveniji i "ETA" u Nišu. Nisam siguran da bi, čak i da se sve države bivše Jugoslavije zajedno skupe, znali i mogli da proizvodimo isto to što smo mogli 1990., a kamoli atomsku bombu.

kraja

pre 6 godina

...ja se nadam da cu doziveti da istekne tajnost papira iz kojih cemo saznati zasto su rasturili jugoslaviju...
...ko su egzekutori, znamo, ko je sve iz tame dirigovao, saznace se...
...ali, slutim...

Posi

pre 6 godina

Eto zasto je unistena Jugoslavija (anti-Srbija, pa i nemamo posebno za cim da zalimo) ali to je verovatno to. Istina, ne pise nista o tome kako bi se radilo obogacivanje uranijuma, jer bez toga nema bombe, a ono nije mislim nikad ni zapoceto.

samo da kazem...

pre 6 godina

Svima je očigledno da je raspad SFRJ bio planiran spolja. SFRJ je bila uzor mnogim državama, čak i u tehnologiji, što zapadnim zemljama nikako nije odgovaralo. Sećam se da smo bili jedna od prvih zemalja koja je proizvodila svoj PC XT i AT računar, i to ne jedan, već dva - "Triglav" u Sloveniji i "ETA" u Nišu. Nisam siguran da bi, čak i da se sve države bivše Jugoslavije zajedno skupe, znali i mogli da proizvodimo isto to što smo mogli 1990., a kamoli atomsku bombu.

Ludi Milojko

pre 6 godina

"Bila je to teška igra, koju je, dok je Tito bio živ, jugoslovensko rukovodstvo dovelo do savršenstva".... Ključna reč "dok je Tito bio živ" i time je sve objašnjeno. Dobijanje novca od USA je zapravo plaćanje Titu da ne napravi nuklearno oružje i na bazi toga svi smo lepo živeli. Posle Titove smrti vlast su preuzeli miševi i napravili to što su napravili, ratove, pljačku, rasprodaju Titove države. To ne vidi samo lud i nedobronameran!

BSN

pre 6 godina

hm... s jedne strane verujem da je CIA znala sta pise u svojim internim dokumentima, a s druge tesko mi je da poverujem da je Jugoslavija mogla da predje dug i skup put od posedovanja sopstvenog "zutog kolaca" do atomskog oruzja.

"Zuti kolac" (uranijumski oksid) je samo drugi korak posle obrade rudne sirovine. Dalje treba taj uranijum obogatiti, sto je po sebi poseban skup proces (postrojenje centrifuga za obogacivanje), pa onda postaviti u oplodni reaktor, pa izdvojiti plutonijum, pa izliti leguru jezgra bombe, pa znati napraviti eksplozivnu oblogu oko jezgra i pravilno je aktivirati, pa napraviti atomske upaljace, i na kraju izvrsiti podzemnu probu i naciniti sve dovoljno malim i lakim da se "isporuci". Tu ima previse tajni i finesa da se savlada uz ljudske i finansijske resurse tadasnje Jugoslavije. Posedovanje sopstvene rude urana nije dovoljno. Siguran sam u pamet i sposobnost nasih naucnika, ali sam takodje siguran da su im kljucne stvari za ovaj cilj, tokom obuke u USA, bili uskracene. A sopstveno osvajanje ovih bitnih finesa zahteva mnogo vremena i finansija, plus sto pravljenje svih postrojenja ne bi moglo da prodje neopazeno i neometano od " Velike brace".

kraja

pre 6 godina

...ja se nadam da cu doziveti da istekne tajnost papira iz kojih cemo saznati zasto su rasturili jugoslaviju...
...ko su egzekutori, znamo, ko je sve iz tame dirigovao, saznace se...
...ali, slutim...

uloga

pre 6 godina

"... izvan jugoslovenske države koju bi, po mom mišljenju, vrlo verovatno, posedovanje atomske bombe spasilo od brutalnog i krvavog raspada"

Neka mi neko objasni ulogu atomske bombe u gradjanskom ratu?

imate u dokumentima

pre 6 godina

jos 60ih je poceo proces ka nuklearizaciji jna i onda je s vrha stiglo naredjenje da se obustavi. Verovatno jer se i tad znalo kako ce ovo da se zavrsi.

Dott

pre 6 godina

Nije to nikakva tajna, skoro smo je i napravili, pa je prodali Rusima, s pricom da se resimo ekoloskih problema koje smo mogli imati.
Da smo je zavrsili, istina je bilo bi sve drugacije, ako nista, ne bi nas niko smeo pipnuti, sacuvali bi Kosovo i silne devize ne bi morali da damo na cuvanje u druge zemlje. Po nekim izvorima imali smo preko 100 milijardi dolara, navodno novac je razdeljen i Srbiji je pripalo nesto manje od polovine. Kude su, nadjite gi, da resim neke sitne finansijske probleme.

seljadin

pre 6 godina

stvaranje bombe podrazumeva testiranje, pitajte amerikance kako im je kad su svoju zemlju preko 1000 puta bombardovali sa A-bombom, od arizone do nevade i ispod mora....Zato i danas imaju 30% u odnosu na Srbiju veci broj obolelih od raka.

Posi

pre 6 godina

Eto zasto je unistena Jugoslavija (anti-Srbija, pa i nemamo posebno za cim da zalimo) ali to je verovatno to. Istina, ne pise nista o tome kako bi se radilo obogacivanje uranijuma, jer bez toga nema bombe, a ono nije mislim nikad ni zapoceto.

ivan bg

pre 6 godina

drzava u kojoj se bezalo sa sela kao bez glave... koja je prodavala bebe iz porodilista, anticko srebro sa arheoloskih nalazista i gde je krao koliko je ko mogao. koja je opstajala zahvaljujuci hiljadama ljudi koji su pobegli iz nje i uhlebili se u eu pa slali lovu kuci. u kojoj su svi odmah cim su dobili pravo glasa, glasali da zarate ili pobegnu iz nje.
ma odlicna drzava...
rodjen sam u zlatno vreme 70ih i pamtim bonove za gorivo, secer, kafu, ulje, stabilizaciju...
trula drzava od starta zasnovana na lazima i paroli> napunite im stomak i ispraznite im glave pa sad kada smo gladni nije ni cudo da nemamo cime da mislimo.
sreca pa danas nemamo drzavu jer pored ovoliko glupana ko zna sta bi uradili. hvala bogu ne napravismo tu atomku.

nope

pre 6 godina

"Dokumenti nedvosmisleno pokazuju da je političko rukovodstvo Jugoslavije sa Titom na čelu sarađivalo i sa Zapadom i sa Istokom samo u onoj meri u kojoj je to odgovaralo jugoslovenskim interesima."

Kada radis po interesima svoje drzave, svi te postuju. Kada radis po interesu ovih ili onih, niko te ne postuje. Prva recenica je proslost, druga je nasa sadasnjost.

артиљерац

pre 6 godina

Др Павле Савић,оснивач и директор Института у Винчи(1947-1960)је
у неколико наврата изјавио да нисмо били ни близу стварања А-бомбе.
Да је то врло скупо,и да ФНРЈ,СФРЈ није имала технолошке могућности
за то.Некако сам склонији да више верујем Павлу Савићу него папирима
CIA.Последњи интервју у коме је то поменуто је дао подкрај 80-их,
умро је 1994,и рекао је да се једно време радило на томе,али да је
требало много пара које нисмо имали.

Plutonijum Savić

pre 6 godina

@samo da kazem: "SFRJ je bila uzor mnogim državama, čak i u tehnologiji, što zapadnim zemljama nikako nije odgovaralo. Sećam se da smo bili jedna od prvih zemalja koja je proizvodila svoj PC XT i AT računar, i to ne jedan, već dva - "Triglav" u Sloveniji i "ETA" u Nišu."

Ja ne znam otkud ovolika količina dezinformacija i neznanja u par rečenica. Jeste, sve je tačno da smo proizvodili svoje računare, ali je apsolutno sva tehnologija u njima bila zapadna, a proizvedena na dalekom istoku. Slažem se da nama nije nikada falilo pametnih ljudi, ali ukupna društvena klima u SFRJ im nikada nije pogodovala pa su karijere nastavili napolju.

Yugocinik

pre 6 godina

Niti je atomska bomba, niti je Tito bio garancija opstanka SFRJ, vec JNA.

Sram da Vas bude JNA oficiri, vi koji ste se zakleli da cete braniti SFRJ, kako od spoljnog, tako i od UNUTRASNJEG neprijatelja i za to ste decenijama uzivali privilegije o kojima je obican narod mogao samo da sanja-zajmovi, krediti, beneficiran staz, velike plate, VMA, vojna odmaralista, veliki stanovi............

Da li danas kada brojite pare od lepih penzija u privatizovanim drzavnim stanovima, bar u mislima prebrojavate i: mrtve, ranjene, ubogaljene, silovane, raseljene i Vasim ne postupanjem po zakletvi mnogobrojne ojadjene civile koji su Vas "'lebom 'ranili" decenijama pre gradjanskog rata i cije ste zivote i imovinu trebali da stitite!?

Nema opravdanja, sve je moglo da se zavrsi brzo i efikasno po modelu Krima ili Katalonije-primera ima jos "bezbroj". Da ste bar probali-podrzao bi Vas ceo civilizovan svet sa sve NATO-m i vecinom gradjana Jugoslavije koji su Vam naivno verovali.

СЕНОВИЋ

pre 6 godina

Нисмо могли себи да купимо гумене опанке пироћанце , а овамо А - бомба. Дајте не заносите се војском бивше ЈУ. То је била обична пешадија и топовско месо. Сви који смо служили војску , знамо то.

Adriano_Galliani

pre 6 godina

Sećam se da smo bili jedna od prvih zemalja koja je proizvodila svoj PC XT i AT računar, i to ne jedan, već dva - "Triglav" u Sloveniji i "ETA" u Nišu. Nisam siguran da bi, čak i da se sve države bivše Jugoslavije zajedno skupe, znali i mogli da proizvodimo isto to što smo mogli 1990., a kamoli atomsku bombu.
(samo da kazem..., 19. novembar 2017 10:56)

Ono cega se ne secas jeste da je ostatak sveta bio ispred tri generacije.

Gera

pre 6 godina

Neka mi neko objasni ulogu atomske bombe u gradjanskom ratu?
(uloga, 19. novembar 2017 10:17)

Zasto mislis da je ovi nasi pavijani ne bi bacili ko god da je poseduje?
Taman bi mogla jedna republika da se obrise,ostale bi se same predale.

BSN

pre 6 godina

(miki, 19. novembar 2017 15:32)

Taj rudnik je Kalna kod Pirota, zatvoren je zbog nerentabilnosti (siromasna ruda). Imao sam u ruci komad te rude (pehblenda) - zuckasti kamen sa smedjim prugama, nekako mastan na opip. Kod nas je popularna legenda da je taj rudnik zatvoren zato sto su Slovenci zeleli da napakoste Srbiji i nametnu svoj rudnik na Zirovskom vrhu.
Zirovski vrh je radio nekih 8 godina i njegova ruda je isla u inostranstvo na obogacivanje. Zatvoren je 1990.

banger

pre 6 godina

ma svega Bilo, te te svemirski program, te te atomska, laseri, cak Su yugosloveni isli na kraj svemira I nazad za vikend, nidje toga nije Bilo
jel nam ovo opet slovenci prodaju knjige I dokumentarce

Ex JNA

pre 6 godina

Kakva crni,tajni dokumenti?
Dok sam bio na odsluzenju vojnog roka u JNA,razgovarao sam na ovu temu sa oficirima,onako,cisto informativno iz znatizelje.
Svi su mi rekli da se od atomskog oruzja davno odustalo,iako smo mogli da ga razvijemo bez problema.
Razlog je jedan,jedini.
Strategija JNA je bila samo ODBRANA svoje teritorije.
Spoljna politika je bila MIROLJUBIVA,AKTIVNA,KOEGZISTENCIJA.
Ukratko,zeleli smo mir,aktivno ucestvovali na medjunarodnoj sceni sa prilicno uspeha i zalagali se za saradnju medju narodima.
U takvim uslovima,postavljalo se eticko pitanje.
Kad i gde bi mi to upotrebili atomsko oruzje?
Znaci,cak i da ga imamo ne bi ga upotrebili na svojoj teritoriji radi nasih ljudi,jer su civilne zrtve neminovne,a da mi vrsimo agresiju na nekog nije dolazilo u obzir.
To je cela mudrost i nije NIKAKVA tajna.
Inace,da se ne zaboravi,JNA je bila medju deset vojno najmocnijih zemalja na svetu sa respektabilnom,modernom (u to vreme) avijacijom,pomorskim snagama,a u roku od 24h se moglo mobilisati nekoliko miliona dobro obucenih vojnika.
Tvrd zalogak za sve agresore,jedini nacin da se razbijemo je bio iznutra,sto su zahvaljujuci potpirivanju nacionalizma i uspeli(nazalost)!

Stari Jugosloven

pre 6 godina

Atomska bomba u Jugoslaviji?! Hahaha, e ovaj Sputnjik bas ima smisla za humor! Pa mi ni cestita kola nismo umeli d napravimo, onaj Jugo je sluzio Amerima da se zezaju na nas racun! Vrh nase tehnologije je bio uvoz polovnog sovjetskog naoruzanja, koje smo mi ko bajagi “remontovali” u nekakvoj vojnoj rupcagi u Bosni, nekakvi Hodzici ili Hadzici, ne secam se vise ... samo znam da su iz nase kasarne isli neki vojnici tamo da farbaju neke tenkove i da su pricali kako se tamo dobro jelo a malo radilo! Znaci bili smo obicna farbara i nista drugo. A potom su tada tu gvozdjuriju izvozili africkim diktatorima preko vojne paravan-firme SDPR, naravno sve uz blagoslov Amera koji to nisu mogli da rade jer nisu imali pristup Sovjetima. A onda su Regan i Gorbacov rasturili SSSR cime su americki trgovci oruzjem dobili pristup socjetskim magacinima uz procenat u dzep podmitljivim oficirim Crvene Armije. Time je uloga Jugoslavije bila zavrsena, pa smo na svoju robnu kucu za sovjetske polovnjake mogli samo da stavimo katanac. Time je propala i YU-ekonomija, a kada propadne ekonomija ekstemizam, sovinizam, nacionalizam, rasizam, xenofobija i slicne pojave procvetaju! Zapravo samo su se ponovo otvorile neke stare rane koje su se nacele jos na Drezdenskom kongresu KPJ ...

Moram da kažem

pre 6 godina

Jugoslaviju je pored usijanih glava dotukao tenk T-84 koji se pokazao kao bolji u odnosu na sve do tada napravljene tenkove. I jeftiniji. Da smo nastavili da ga pravimo pola zemalja koje kupuju tenkove ne bi kupovao američke, nemačke, britanske, ruske ... Drznuli smo se da udjemo medju velike proizvodjace naoruzanja i to nas je ubilo.

I beg Kardeljev u London

pre 6 godina

@... "To ne vidi samo lud i nedobronameran!"
(Ludi Milojko, 19. novembar 2017 10:52)

Pa ni @Ludi Milojko.

Iz ne znam kojih razloga podmeces Brozu da je bio americki placenik, ali ne umes (ili nisi shvatio) da povezes dve cinjenice. U clanku se jasno govori da je Broz odlicno balansirao izmedju SSSR i USA (sto nije mogao od jednih da dobije, uzimao je od drugih) i to je Jugoslaviji obezbedjivalo UGLED i NEUTRALNOST.

A da se vratim na temu:

Nekoliko god. posle II Sv. rata, FNRJ (tada se tako zvala) je osnovala telo kojim je rukovodio Edvard Kardelj a koje je trebalo da pripremi sve za proizvodnju nuklearne bombe. Razumljivo, u tom telu su bili strucnjaci (fizicari, hemicari itd.), a ne politicari. I, prema svedocenju tih strucnjaka koji su bili zaposleni u Vinci, kada je skoro kompletan projekat doveden do kraja - trebalo da se krene sa proizvodnjom - telo bilo rasformirano, i sav rad na tome napusten.

CIA verovatno i zna zasto.

Vlada

pre 6 godina

Grešite da bi atomska bomba spasila Jugoslaviju. Bila bi upotrebljena na sopstvenoj teritoriji, garantujem. NIje nas niko sa strane razdvojio, mi smo se sami poklali među sobom. Bolje što je nismo imali.

Blackbeard

pre 6 godina

Imala je kapaciteta, ako pod kapacitetima podrazumevaju rudu uranijuma ali kako bi to sve pretvorili u A-bombu? Da nije plan bio da angažuju Aliju Sirotanovića da lopatom baca taj uranijum na neprijatelja? Dokle više ovakvih ex-yu nebuloza, pa ta zemlja za 50 godina postojanja nije bila u stanju da napravi "kršten"automobil a kamoli A-bombu. Pišete o ex-yu kao da su u njoj živeli vanzemaljci a ne isti ovaj narod ovakav kakav je.

propala drzava nastale prcije

pre 6 godina

Eto zasto je unistena Jugoslavija (anti-Srbija, pa i nemamo posebno za cim da zalimo) ali to je verovatno to.
(Posi, 19. novembar 2017 10:35)

Hahaha, ta "anti-Srbija" je bila drzava kad smo mi Srbi ziveli najbolje u svojoj istoriji (a da nismo u dijaspori). I ni takav kvalitet zivota ovde na ovim prostorima necemo nikad vise imati

Pegone

pre 6 godina

@Opsesija Jugoslavijom u glavama nekih Srba poprima zabrinjavajuce dimenzije i dan danas...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (jugofob, 19. novembar 2017 10:42)

Meni je zao sto smo se raspali ,uporedi kakav smo imali standard i kvalitet zivota u SFRJ i kako se zivi sada ! Pogledaj samo kriminal kakav je sad .
Mislim da je jedino Slovenija uspela da odrzi i da popravi standard .

nase guslanje bez prestanka

pre 6 godina

ha ha, sve zavere a mi nista nismo tome doprineli. Ne znam samo ko nas je terao na ulice da masovno ucestvujemo u dogadjanju naroda.

ja

pre 6 godina

Sovjetski Savez je testirao prvu atomsku bombu 1949 godine, a to je bilo u jeku krize sa inforbirom. Zbog toga je Jugoslovenski vrh zatražio studiju izvodljivosti koja je rađena u institutu Vinca 50-ih godina. Prema tadašnjim procenama bilo je izvodljivo napraviti atomsku bombu kod nas ali za 20 godina uz troškove od oko 50% BDP-a svake godine. Kada su to čuli odmah su odustali od te namere jer smo mi previše siromašna zemlja. Prevedeno u današnji novac trebalo nam je više od hiljadu milijardi dolara

Mickey Mouse

pre 6 godina

Dobro je sto nisu uspeli da je naprave jer bi u onom haosu 90-ih neka budala pokusala da je upotrebi lil je proda drugoj budali koja bi je upotrebila.

Maslačak

pre 6 godina

"Neki su u tom rukovodstvu, u kome Tito zbog bolesti već nije imao dominantnu ulogu, izgleda već videli svoju budućnost izvan jugoslovenske države koju bi, po mom mišljenju, vrlo verovatno, posedovanje atomske bombe spasilo od brutalnog i krvavog raspada", zaključuje Kovačević.

Kako bi atomska bomba spasla Jugoslaviju?! Tako što bi Milošević krnuo atomku svakome ko samo zucne da će otići? Da je tako nešto moglo, Srbija bi danas bila ostrvo okruženo nuklearnim pustinjama!

Jugoslavija nikad nije bila u stanju da napravi atomsku bombu. Postojanje uranijumske rude je samo prvi korak. Od toga treba napraviti obogaćeni uranijum (što nikad nismo bili u stanju), pa samu bombu (čije probe ne bismo nikad mogli da sakrijemo), a zatim i neku dugometnu raketu ili strateški bombarder koji bi vozio tu bombu do cilja jer teško da bi nam neko sve to jednostavno prodao. Mi nikad nismo ni počeli nijedan takav program, niti smo tehnološki to ikad bili u stanju!

Ceo ovaj tekst je samo obično bulažnjenje, a sumnjam da taj "profesor Filip Kovačević" uopšte postoji, više mi liči na Sputnjikovu izmišljotinu!

Da je u bivšoj Jugi bilo vlažnih snova o bombici, u to uopšte ne sumnjam. Ali jedno je sanjati, a sasvim drugo je uraditi!

Posljednji Pionir

pre 6 godina

Kakva crna nostalgija, zivjelo se lijepo... na kredit... dok nije doslo vrijeme da se lova trazi nazad...
uzmi sa istoka uzmi sa zapada.
kao danas kada bih digao 100.000€ pa sutra vracaj sa platom od 200€... ne ide to tako rodjaci...

John

pre 6 godina

"koju bi, po mom mišljenju, vrlo verovatno, posedovanje atomske bombe spasilo od brutalnog i krvavog raspada"

Kako da ne... Zamislite ludake iz devedesetih u posedu nuklearnog arsenala i sa prstima na "dugmetu".

Drugo, to što bi možda uranijuma i bilo uopšte ne znači da bi mogli i bombu da napravimo. Obaška što bomba sama po sebi ne znači ništa. Čime je "isporučiti" na potencijalnu metu? Bombardere nismo imali, rakete nismo umeli da pravimo. Rakete FROG(Luna) koje je imala bivša SFRJ mogu da nose nuklearne glave, ali đavola bi bilo ko to prodao državi koja može na njih da namontira nuklearku.
Treće, to jezivo košta. Da je krenulo ulupavanje para u to, standard bi bio otprilike malo bolji nego u Severnoj Koreji.

bgd

pre 6 godina

drzava u kojoj se bezalo sa sela kao bez glave... koja je prodavala bebe iz porodilista, anticko srebro sa arheoloskih nalazista i gde je krao koliko je ko mogao. koja je opstajala zahvaljujuci hiljadama ljudi koji su pobegli iz nje i uhlebili se u eu pa slali lovu kuci. u kojoj su svi odmah cim su dobili pravo glasa, glasali da zarate ili pobegnu iz nje. 
ma odlicna drzava... 
rodjen sam u zlatno vreme 70ih i pamtim bonove za gorivo, secer, kafu, ulje, stabilizaciju... 
trula drzava od starta zasnovana na lazima i paroli> napunite im stomak i ispraznite im glave pa sad kada smo gladni nije ni cudo da nemamo cime da mislimo.
sreca pa danas nemamo drzavu jer pored ovoliko glupana ko zna sta bi uradili. hvala bogu ne napravismo tu atomku.
(ivan bg, 19. novembar 2017 15:09) 

Vidiš, dosta ljudi misli kao ti, jer tu državu pamti sa kraja 80ih, u trenucima dok su majmuni na vlasti komadali tu državu zarad svojih ličnih interesa. Ovi dokumenti, ako su istiniti, pričaju o 70im godinama, kada si ti još imao cuclu u ustima i kada je ta zemlja bila na svom istorijskom vrhuncu. Da možda nije bilo tako, i da smo mi imali bolje političare 80ih i 90ih, nama bi možda i dozvolili da uradimo tu famoznu tranziciju bolje nego bilo koja istočna zemlja, a danas bi možda imali priliku da zavrćemo uši Nemcima i Francuzima.

radnaskela

pre 6 godina

Pa što se ložite deco. Od devedesetih se vrlo dosta zna o Jugoslovenskom nuklearnom programu. Prvi nalet, iz pedesetih i šezdesetih je doveo do osnivanja Vinče i mnogih drugih institucija ali se okončava kada Tito želi da nesvrstani stanu protiv nuklearnog oružija i da se zalažu za ne širenje nuklearnog oružija. A i takođe što sem samog nuklearnog oružja treba potrošiti dodatne milijarde da bi se razvio neki način njegove isporuke. Teški bombarderi velikog dometa ili balističke rakete.

Onda kasnije kada Indija izneveri ovaj cilj nesvrstanih i razvije svoje nuklearno oružije kreće drugi talas razvoja koji traje do polovine osamdesetih. Od toga smo dobili Krško. Finansijka situacija u zemlji je dalko gora i ponovo sem samog nuklearnog programa potrebno bi bilo razviti sistem za isporuku tog oružija koji cenu celog projekta diže daleko iznad onoga što SFRJ može da plati. Mislim da je ovaj projekat živeo do raspada Jugoslavije ali od početka osamdesetih ja imao problema sa finansiranjem koje sem civilnih aspekata pada skoro na nulu sredinom osamdesetih.

ja

pre 6 godina

@ (Rosonero, 19. novembar 2017 10:21)

Houston we have a problem je mockumentarac, tj. lažni dokumentarac namenjen ismejavanju teoretičara zavere. Čisto ako nisi ukapirao film...

miki

pre 6 godina

imamo mi rudnik uranijuma kod bugarske granice koji je zatvoren a u sloveniji je taj rudnik otvoren...prosle god sam prolazio pored njega u sumi pored puta sa leve strane se nalazi i kad mi pricao mestanin nisam verovao
..

123

pre 6 godina

@ivanbg
Da, ti kao predstavnik cuvene generacije koja je glasala za ratove i slavila raspad drzave imas pravo da pricas nesto:) Jesu ti ovi iz EU dali stan tati i mami, ili ta propala drzava. Pamtis ti bonove, al ne pamtis izgleda hiljade ubijenih, raspad, rat, plate od 2 marke, sankcije i bombardovanje koje ste nam ti i tvoja debilna generacija doneli. Muka vam bilo da radite pa rekoste bolje to da se rasturi i pokrade.
Slace ti decu oni koje si doveo na vlast da ratuju opet za neko Kosovo, Krajinu, ko zna sta, pa ces im ti objasniti tada da ih salju u klanicu cike koje je tatica doveo na vlast davno, jer mu se nisu svidjali bonovi u mirnoj drzavi.

nebitno

pre 6 godina

Nekoliko komentatora je napisalo nešto tipa... Samo nam je i atomska falila....
Da je tadašnja Jugoslavija posedovala atomsku bombu, strani faktor ne bi dozvolio (neki bi rekli i podstrekivao) surovi gradjanski rat. Jednostavno, prevelik bi bio rizik dezintegracije.

machine

pre 6 godina

Ne znam zasto se Sputnjik stalno poziva na izvore CIA, kad na ista ta pitanja, mogu dobiti odgovore kod svoje kuce od KGB-a (FSB-a).

Ognjen

pre 6 godina

SFRJ je bila dobra država za sve narode, ali ne i za sve političare, kao i za zapad i istok. Sada su sve ove državice nastale na telu raspale Jugoslavije dobre za sve njih ali ne i za narode koji se pate i beže sa ovih teritorija u potrazi za boljim životom...

Pedja971

pre 6 godina

Da smo mogli da napravimo atomsku bombu,mogli smo. To smo cak i ucili u osnovnoj skoli kada smo ucili koje zemlje imaju atomsko oruzje a koje zemlje imaju resurse i mogućnosti da je za kratko vreme naprave. To je pisalo i u udžbenicima za osmi osnovne. U komentarima se uvek nadje neko ko je protiv ove nase zemlje,protiv toga da smo mi dovoljno pametni,uvek je neko tamo pametniji. Mala digresija za komentar'sta ce atomska bomba u gradjanskom ratu-bomba se moze napraviti i za samo jedan manji grad ili selo. To je cak mnogo lakse nego za neku metropolu. Imali smo i postrojenje za preradu i obogacenje uranijuma. Verujte mi,znam sta pricam. Ali kako je to neko lepo rekao u komentarima,samo nam je atom trebao 90-tih kad je bilo puno usijanih glava i budala. SFRJ je nekada bila zemlja za respekt,sa pravom.

hypatija

pre 6 godina

Ama sve smo imali. Samo iskopaš rudu , preradiš , ugradiš u raketu i ... ajmo. A da, nuklearne probe i testiranja bi se vršile na teritoriji republike Srbije. Srbi su se ionako dokazali kao prilično izdržljiva nacija. Petsto godina pod Turcima, Jasenovac , sto Srba za jednog Nemca i šta sve nešto nisu preživeli, a i dalje se množe. Gotovo da su gori od bubašvaba ...

I ja bih da kazem...

pre 6 godina

@samo da kazem...
Meni nije ocigledno. Naprotiv, ocigledno mi je da je raspad posledica delovanja nasih domacih idiota, ujedinjenih u gluposti i zelji da vladaju svojim malim feudima. I koji su na zalost u tome uspeli...

bomba

pre 6 godina

A sta mislite da su oni vozovi za Rusiju danima prevozili nego bojeve glave za unistenje, koje su bile pri isteku resursa, a u stvari su morale biti sklonjene. Nije to nasa prva greska sto smo se toga odrekli, puni smo glupost kao i predaja planova Sadamovih tajnih gradova, pa sada nitko vise nece da posluje sa nama, jer se boji izdaje, a idioti su to dali besplatno samo da se dodvore i ulizu.

Pravdoljub

pre 6 godina

"Dokumenti nedvosmisleno pokazuju da je političko rukovodstvo Jugoslavije sa Titom na čelu sarađivalo i sa Zapadom i sa Istokom samo u onoj meri u kojoj je to odgovaralo jugoslovenskim interesima."

Mislim da je preciznije reći: ..."samo u onoj meri u kojoj je to odgovaralo Titu i šačici njegovih najbližih saradnika".

Nemanja

pre 6 godina

Atomska bomba bi se cuvala za preventivni napad s polja na Jugoslaviju. Gradjanskog rata ne bi bilo da smo napravili atomsku bombu i tu nema dileme. Jednostavno drzavna bezbednost Jugoslavije i JNA bi mogle slobodno da deluju protiv separatistickih namera sasvim slobodno bez pritiska s polja. Nek mi neko navede jednu drzavu na svetu koja poseduje nuklearno naoruzanje a da je spolja vojno napadnuta. Nema je! Steta sto smo imali toliko unutrasnjih neprijatelja koji su non stop radili protiv drzave. Nismo razvili nuklearnu bombu, nismo zavrsili posao sa mlaznim avionom itd.....Sve je to iznutra odradjeno. Pozdrav

neobavezno

pre 6 godina

Izvestan broj naucnika koji su radili u institutu "Boris Kidric" u Vinci u odredjenom periodu, znali su i znaju sta se moglo i nije bilo neophodno "sakupiti" umove iz svih republika. Za to nije bilo neophodno putovati cak do SAD i kopati po dokumentima tajne sluzbe. A da su razni dolazili i spijunirali, takodje se znalo. Zivi penzioneri nekadasnjeg nuklearnog centra u Vinci, znali su i vise.

Pantolomej

pre 6 godina

Ako sam dobro razumeo Ameri su nam jos i ucinili uslugu sto su nas rasparcali. Da smo imali nuklernu bombu sigurno bi je iskoristili 90' ali na sebi kakvi smo. Toliko ...

kgb bratija

pre 6 godina

...ja se nadam da cu doziveti da istekne tajnost papira iz kojih cemo saznati zasto su rasturili jugoslaviju...
...ko su egzekutori, znamo, ko je sve iz tame dirigovao, saznace se...
...ali, slutim...
(kraja, 19. novembar 2017 10:42)

Procitaj sta o raspadu sfrj i ratovima devedestih pise general blagoje grahovac, direktni ucesnik i svedok svih tih dogadjaja i bice ti mnogo toga jasnije...

Mile

pre 6 godina

Samo nam je to falilo pa da se porokamo svi sa jednom bombicom i rešeno. Da je ostala SFRJ u nekom konfederacijskom obliku sigurno se narod ne bi sad iseljavao/bežao iz ovih novih tzv. državica trbuhom za hlebom.

Mickey Mouse

pre 6 godina

Ili bi neki idiot iskoristio u onom ratu ili bi je prodali isto nekom idiotu koji bi je negde drugde iskoristio. Bolje sro je nismo napravili.

Trampo

pre 6 godina

Amerikanci su nam pomogli da napravimo atomsku bombu da bi se mogli braniti od SSSR a kad je SSSR propao oni su trazili da im vratimo bombe cemu se Milosevic protivio. Posle bombardovanja Srbija je pristala ali da A-bombe (bilo ih cetiri) predaju Rusiji da ih unisti nakon cega su dosli ruski specijalci i bombe su pod vojnom pratnjom ukrcane na ruske avione i tada su ukinute sankcije SRJ .

Dalje

pre 6 godina

Pred bombardovanje 1999.g. u nekom napustenom rudniku kod Mionice, ucinjena je proba jedne od nekoliko atomskih bombi, da li nase proizvodnje da li uvoznih. Nad zemljom se to osetilo kao zemljotres, i neke kuce su ostecene. Posle su sve preostale bombe odnete iz Srbije. Gde, ne znam. Ako ovo znam ja, 1 najobicniji gradjanin, mozete misliti sta je sve jos bilo na ovu i sl. teme.

stručnjak

pre 6 godina

Šteta što je nismo napravili. Ne bi se raspali, niti bi bilo ratova, a samim tim ni ljudskih gubitaka kao najbitnija stavka.

Mismo

pre 6 godina

@BSN.
Vi ste izgleda strucni po pitanju uranijuma ali nestrucni po pitanju bivse drzave,da li je ona zemlja imala dovoljno novca za obogacivanje uranijuma?Pa imala je novca za sta god pozeli......vojna lica su zivela odlicno.....gradila su se podzemna atomska....aerodromi unutar planina....najmoderniji projekti..tako da ni taj uranijum ne bi bio problem...

dragan

pre 6 godina

da je i postojala atomska bomba Jugoslavija bi se raspala..jer je razorena iznutra sa velikim spoljnim uticajem...i to im je recept i za dan danas...ako budu rusili onog ludaka u Koreji...pa pokusace to iznutra da urade...a kad imas konflikt na sopstvenoj teritoriji..sta ti vredi atomska bomba..

Nista dodati

pre 6 godina

@(BSN, 19. novembar 2017 10:44)

Nema se sta dodati na ovaj komentar. Ali treba ubediti tvrdoglavce koji veruju u ono sto je Tito govorio za narodne mase da ce SFR Jugoslavija imati A bombu "ako bude trebalo"! A mi, (imam 70 godina) naivno verovali u sve sto nam se serviralo. Kao uostalom i danas.

netko

pre 6 godina

Sve imali pa se u krvi raspali?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (tamara, 19. novembar 2017 10:49)

pa naravno. to je samo dokaz koliko smo kao narodi (tu mislim na sve balkance) u veeeeelikom sukobu sa inteligencijom.

lakse nam je slusati svaku susu i budalu nego razmisliti sta je dobro za nas.

Stefan Sydney

pre 6 godina

Atomska bomba ne postoji!!!

To je samo jos jedna velika sarena laza kao i mnogo sta drugo i sluzi da ljude konstantno drzi u strahu.

Amerikanac

pre 6 godina

@A onda su Regan i Gorbacov rasturili SSSR cime su americki trgovci oruzjem dobili pristup socjetskim magacinima uz procenat u dzep podmitljivim oficirim Crvene Armije. Time je uloga Jugoslavije bila zavrsena, pa smo na svoju robnu kucu za sovjetske polovnjake mogli samo da stavimo katanac. 


To sve ima u Lord of War iz 2005.

Donglai Pei

pre 6 godina

Pa to nije nikakva tajna. Poznato je da je Institut Vinca pored istrazivackog imao i vojni program i da se krenulo sa gradnjom postrojenja za izdvajanje plutonijuma ali je onda sve obustavljeno.

XXL

pre 6 godina

Ne znam šta je tu fascinantno jer smo svi tada bili ponosni (kao srednjoškolac) na to da smo imali spoznaju da naša država tj. Jugoslavija može da napravi atomsku bombu. Ništa novo kao i razvoj supersoničnog aviona boljih letnih karakteristika i performansi od onog "eurofightera" pa su nas kritikovali i zbog toga, a francuzi razvili svoj 'jaguar' na modelu našeg 'orla' za koga su radili stajni trap.

lemy L.

pre 6 godina

@Skeledzija
Pa da smo to tada uradili,ostvarili,kasnije bi se sa nama drugacije postupalo,jer bi bili jos jedna zemlja sa ,zakonski odobrenim,nuklearnim naoruzanjem. Jednostavno ,megalomanska svest drzavnika ,ko zna sta bi bilo,. Da li bi bilo bolje ?? ma ne osudjeni smo tako kako smo osudjeni i kraj..

ProkopijeElGrande

pre 6 godina

Sad znate zasto je zapad morao ubiti Jugoslaviju. Nisu mogli dopustiti da se ovde "rodi" zemlja sa nuklearnim oruzjem. To sto Tile i ekipica nisu napravili atomku ne znaci da neki njihov naslednik ne bi. I zapad je reagovao po sistemu - bolje spreciti nego leciti...

uloga

pre 6 godina

"... izvan jugoslovenske države koju bi, po mom mišljenju, vrlo verovatno, posedovanje atomske bombe spasilo od brutalnog i krvavog raspada"

Neka mi neko objasni ulogu atomske bombe u gradjanskom ratu?

samo da kazem...

pre 6 godina

Svima je očigledno da je raspad SFRJ bio planiran spolja. SFRJ je bila uzor mnogim državama, čak i u tehnologiji, što zapadnim zemljama nikako nije odgovaralo. Sećam se da smo bili jedna od prvih zemalja koja je proizvodila svoj PC XT i AT računar, i to ne jedan, već dva - "Triglav" u Sloveniji i "ETA" u Nišu. Nisam siguran da bi, čak i da se sve države bivše Jugoslavije zajedno skupe, znali i mogli da proizvodimo isto to što smo mogli 1990., a kamoli atomsku bombu.

Dott

pre 6 godina

Nije to nikakva tajna, skoro smo je i napravili, pa je prodali Rusima, s pricom da se resimo ekoloskih problema koje smo mogli imati.
Da smo je zavrsili, istina je bilo bi sve drugacije, ako nista, ne bi nas niko smeo pipnuti, sacuvali bi Kosovo i silne devize ne bi morali da damo na cuvanje u druge zemlje. Po nekim izvorima imali smo preko 100 milijardi dolara, navodno novac je razdeljen i Srbiji je pripalo nesto manje od polovine. Kude su, nadjite gi, da resim neke sitne finansijske probleme.

Posi

pre 6 godina

Eto zasto je unistena Jugoslavija (anti-Srbija, pa i nemamo posebno za cim da zalimo) ali to je verovatno to. Istina, ne pise nista o tome kako bi se radilo obogacivanje uranijuma, jer bez toga nema bombe, a ono nije mislim nikad ni zapoceto.

kraja

pre 6 godina

...ja se nadam da cu doziveti da istekne tajnost papira iz kojih cemo saznati zasto su rasturili jugoslaviju...
...ko su egzekutori, znamo, ko je sve iz tame dirigovao, saznace se...
...ali, slutim...

Ludi Milojko

pre 6 godina

"Bila je to teška igra, koju je, dok je Tito bio živ, jugoslovensko rukovodstvo dovelo do savršenstva".... Ključna reč "dok je Tito bio živ" i time je sve objašnjeno. Dobijanje novca od USA je zapravo plaćanje Titu da ne napravi nuklearno oružje i na bazi toga svi smo lepo živeli. Posle Titove smrti vlast su preuzeli miševi i napravili to što su napravili, ratove, pljačku, rasprodaju Titove države. To ne vidi samo lud i nedobronameran!

BSN

pre 6 godina

hm... s jedne strane verujem da je CIA znala sta pise u svojim internim dokumentima, a s druge tesko mi je da poverujem da je Jugoslavija mogla da predje dug i skup put od posedovanja sopstvenog "zutog kolaca" do atomskog oruzja.

"Zuti kolac" (uranijumski oksid) je samo drugi korak posle obrade rudne sirovine. Dalje treba taj uranijum obogatiti, sto je po sebi poseban skup proces (postrojenje centrifuga za obogacivanje), pa onda postaviti u oplodni reaktor, pa izdvojiti plutonijum, pa izliti leguru jezgra bombe, pa znati napraviti eksplozivnu oblogu oko jezgra i pravilno je aktivirati, pa napraviti atomske upaljace, i na kraju izvrsiti podzemnu probu i naciniti sve dovoljno malim i lakim da se "isporuci". Tu ima previse tajni i finesa da se savlada uz ljudske i finansijske resurse tadasnje Jugoslavije. Posedovanje sopstvene rude urana nije dovoljno. Siguran sam u pamet i sposobnost nasih naucnika, ali sam takodje siguran da su im kljucne stvari za ovaj cilj, tokom obuke u USA, bili uskracene. A sopstveno osvajanje ovih bitnih finesa zahteva mnogo vremena i finansija, plus sto pravljenje svih postrojenja ne bi moglo da prodje neopazeno i neometano od " Velike brace".

seljadin

pre 6 godina

stvaranje bombe podrazumeva testiranje, pitajte amerikance kako im je kad su svoju zemlju preko 1000 puta bombardovali sa A-bombom, od arizone do nevade i ispod mora....Zato i danas imaju 30% u odnosu na Srbiju veci broj obolelih od raka.

Stefan Sydney

pre 6 godina

Atomska bomba ne postoji!!!

To je samo jos jedna velika sarena laza kao i mnogo sta drugo i sluzi da ljude konstantno drzi u strahu.

Moram da kažem

pre 6 godina

Jugoslaviju je pored usijanih glava dotukao tenk T-84 koji se pokazao kao bolji u odnosu na sve do tada napravljene tenkove. I jeftiniji. Da smo nastavili da ga pravimo pola zemalja koje kupuju tenkove ne bi kupovao američke, nemačke, britanske, ruske ... Drznuli smo se da udjemo medju velike proizvodjace naoruzanja i to nas je ubilo.

ivan bg

pre 6 godina

drzava u kojoj se bezalo sa sela kao bez glave... koja je prodavala bebe iz porodilista, anticko srebro sa arheoloskih nalazista i gde je krao koliko je ko mogao. koja je opstajala zahvaljujuci hiljadama ljudi koji su pobegli iz nje i uhlebili se u eu pa slali lovu kuci. u kojoj su svi odmah cim su dobili pravo glasa, glasali da zarate ili pobegnu iz nje.
ma odlicna drzava...
rodjen sam u zlatno vreme 70ih i pamtim bonove za gorivo, secer, kafu, ulje, stabilizaciju...
trula drzava od starta zasnovana na lazima i paroli> napunite im stomak i ispraznite im glave pa sad kada smo gladni nije ni cudo da nemamo cime da mislimo.
sreca pa danas nemamo drzavu jer pored ovoliko glupana ko zna sta bi uradili. hvala bogu ne napravismo tu atomku.

imate u dokumentima

pre 6 godina

jos 60ih je poceo proces ka nuklearizaciji jna i onda je s vrha stiglo naredjenje da se obustavi. Verovatno jer se i tad znalo kako ce ovo da se zavrsi.

Dalje

pre 6 godina

Pred bombardovanje 1999.g. u nekom napustenom rudniku kod Mionice, ucinjena je proba jedne od nekoliko atomskih bombi, da li nase proizvodnje da li uvoznih. Nad zemljom se to osetilo kao zemljotres, i neke kuce su ostecene. Posle su sve preostale bombe odnete iz Srbije. Gde, ne znam. Ako ovo znam ja, 1 najobicniji gradjanin, mozete misliti sta je sve jos bilo na ovu i sl. teme.

Pedja971

pre 6 godina

Da smo mogli da napravimo atomsku bombu,mogli smo. To smo cak i ucili u osnovnoj skoli kada smo ucili koje zemlje imaju atomsko oruzje a koje zemlje imaju resurse i mogućnosti da je za kratko vreme naprave. To je pisalo i u udžbenicima za osmi osnovne. U komentarima se uvek nadje neko ko je protiv ove nase zemlje,protiv toga da smo mi dovoljno pametni,uvek je neko tamo pametniji. Mala digresija za komentar'sta ce atomska bomba u gradjanskom ratu-bomba se moze napraviti i za samo jedan manji grad ili selo. To je cak mnogo lakse nego za neku metropolu. Imali smo i postrojenje za preradu i obogacenje uranijuma. Verujte mi,znam sta pricam. Ali kako je to neko lepo rekao u komentarima,samo nam je atom trebao 90-tih kad je bilo puno usijanih glava i budala. SFRJ je nekada bila zemlja za respekt,sa pravom.

Trampo

pre 6 godina

Amerikanci su nam pomogli da napravimo atomsku bombu da bi se mogli braniti od SSSR a kad je SSSR propao oni su trazili da im vratimo bombe cemu se Milosevic protivio. Posle bombardovanja Srbija je pristala ali da A-bombe (bilo ih cetiri) predaju Rusiji da ih unisti nakon cega su dosli ruski specijalci i bombe su pod vojnom pratnjom ukrcane na ruske avione i tada su ukinute sankcije SRJ .

Vlada

pre 6 godina

Grešite da bi atomska bomba spasila Jugoslaviju. Bila bi upotrebljena na sopstvenoj teritoriji, garantujem. NIje nas niko sa strane razdvojio, mi smo se sami poklali među sobom. Bolje što je nismo imali.

Posljednji Pionir

pre 6 godina

Kakva crna nostalgija, zivjelo se lijepo... na kredit... dok nije doslo vrijeme da se lova trazi nazad...
uzmi sa istoka uzmi sa zapada.
kao danas kada bih digao 100.000€ pa sutra vracaj sa platom od 200€... ne ide to tako rodjaci...

Pegone

pre 6 godina

@Opsesija Jugoslavijom u glavama nekih Srba poprima zabrinjavajuce dimenzije i dan danas...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (jugofob, 19. novembar 2017 10:42)

Meni je zao sto smo se raspali ,uporedi kakav smo imali standard i kvalitet zivota u SFRJ i kako se zivi sada ! Pogledaj samo kriminal kakav je sad .
Mislim da je jedino Slovenija uspela da odrzi i da popravi standard .

ProkopijeElGrande

pre 6 godina

Sad znate zasto je zapad morao ubiti Jugoslaviju. Nisu mogli dopustiti da se ovde "rodi" zemlja sa nuklearnim oruzjem. To sto Tile i ekipica nisu napravili atomku ne znaci da neki njihov naslednik ne bi. I zapad je reagovao po sistemu - bolje spreciti nego leciti...

bomba

pre 6 godina

A sta mislite da su oni vozovi za Rusiju danima prevozili nego bojeve glave za unistenje, koje su bile pri isteku resursa, a u stvari su morale biti sklonjene. Nije to nasa prva greska sto smo se toga odrekli, puni smo glupost kao i predaja planova Sadamovih tajnih gradova, pa sada nitko vise nece da posluje sa nama, jer se boji izdaje, a idioti su to dali besplatno samo da se dodvore i ulizu.

Adriano_Galliani

pre 6 godina

Sećam se da smo bili jedna od prvih zemalja koja je proizvodila svoj PC XT i AT računar, i to ne jedan, već dva - "Triglav" u Sloveniji i "ETA" u Nišu. Nisam siguran da bi, čak i da se sve države bivše Jugoslavije zajedno skupe, znali i mogli da proizvodimo isto to što smo mogli 1990., a kamoli atomsku bombu.
(samo da kazem..., 19. novembar 2017 10:56)

Ono cega se ne secas jeste da je ostatak sveta bio ispred tri generacije.

Maslačak

pre 6 godina

"Neki su u tom rukovodstvu, u kome Tito zbog bolesti već nije imao dominantnu ulogu, izgleda već videli svoju budućnost izvan jugoslovenske države koju bi, po mom mišljenju, vrlo verovatno, posedovanje atomske bombe spasilo od brutalnog i krvavog raspada", zaključuje Kovačević.

Kako bi atomska bomba spasla Jugoslaviju?! Tako što bi Milošević krnuo atomku svakome ko samo zucne da će otići? Da je tako nešto moglo, Srbija bi danas bila ostrvo okruženo nuklearnim pustinjama!

Jugoslavija nikad nije bila u stanju da napravi atomsku bombu. Postojanje uranijumske rude je samo prvi korak. Od toga treba napraviti obogaćeni uranijum (što nikad nismo bili u stanju), pa samu bombu (čije probe ne bismo nikad mogli da sakrijemo), a zatim i neku dugometnu raketu ili strateški bombarder koji bi vozio tu bombu do cilja jer teško da bi nam neko sve to jednostavno prodao. Mi nikad nismo ni počeli nijedan takav program, niti smo tehnološki to ikad bili u stanju!

Ceo ovaj tekst je samo obično bulažnjenje, a sumnjam da taj "profesor Filip Kovačević" uopšte postoji, više mi liči na Sputnjikovu izmišljotinu!

Da je u bivšoj Jugi bilo vlažnih snova o bombici, u to uopšte ne sumnjam. Ali jedno je sanjati, a sasvim drugo je uraditi!

Ex JNA

pre 6 godina

Kakva crni,tajni dokumenti?
Dok sam bio na odsluzenju vojnog roka u JNA,razgovarao sam na ovu temu sa oficirima,onako,cisto informativno iz znatizelje.
Svi su mi rekli da se od atomskog oruzja davno odustalo,iako smo mogli da ga razvijemo bez problema.
Razlog je jedan,jedini.
Strategija JNA je bila samo ODBRANA svoje teritorije.
Spoljna politika je bila MIROLJUBIVA,AKTIVNA,KOEGZISTENCIJA.
Ukratko,zeleli smo mir,aktivno ucestvovali na medjunarodnoj sceni sa prilicno uspeha i zalagali se za saradnju medju narodima.
U takvim uslovima,postavljalo se eticko pitanje.
Kad i gde bi mi to upotrebili atomsko oruzje?
Znaci,cak i da ga imamo ne bi ga upotrebili na svojoj teritoriji radi nasih ljudi,jer su civilne zrtve neminovne,a da mi vrsimo agresiju na nekog nije dolazilo u obzir.
To je cela mudrost i nije NIKAKVA tajna.
Inace,da se ne zaboravi,JNA je bila medju deset vojno najmocnijih zemalja na svetu sa respektabilnom,modernom (u to vreme) avijacijom,pomorskim snagama,a u roku od 24h se moglo mobilisati nekoliko miliona dobro obucenih vojnika.
Tvrd zalogak za sve agresore,jedini nacin da se razbijemo je bio iznutra,sto su zahvaljujuci potpirivanju nacionalizma i uspeli(nazalost)!

Pantolomej

pre 6 godina

Ako sam dobro razumeo Ameri su nam jos i ucinili uslugu sto su nas rasparcali. Da smo imali nuklernu bombu sigurno bi je iskoristili 90' ali na sebi kakvi smo. Toliko ...

Gera

pre 6 godina

Neka mi neko objasni ulogu atomske bombe u gradjanskom ratu?
(uloga, 19. novembar 2017 10:17)

Zasto mislis da je ovi nasi pavijani ne bi bacili ko god da je poseduje?
Taman bi mogla jedna republika da se obrise,ostale bi se same predale.

bgd

pre 6 godina

drzava u kojoj se bezalo sa sela kao bez glave... koja je prodavala bebe iz porodilista, anticko srebro sa arheoloskih nalazista i gde je krao koliko je ko mogao. koja je opstajala zahvaljujuci hiljadama ljudi koji su pobegli iz nje i uhlebili se u eu pa slali lovu kuci. u kojoj su svi odmah cim su dobili pravo glasa, glasali da zarate ili pobegnu iz nje. 
ma odlicna drzava... 
rodjen sam u zlatno vreme 70ih i pamtim bonove za gorivo, secer, kafu, ulje, stabilizaciju... 
trula drzava od starta zasnovana na lazima i paroli> napunite im stomak i ispraznite im glave pa sad kada smo gladni nije ni cudo da nemamo cime da mislimo.
sreca pa danas nemamo drzavu jer pored ovoliko glupana ko zna sta bi uradili. hvala bogu ne napravismo tu atomku.
(ivan bg, 19. novembar 2017 15:09) 

Vidiš, dosta ljudi misli kao ti, jer tu državu pamti sa kraja 80ih, u trenucima dok su majmuni na vlasti komadali tu državu zarad svojih ličnih interesa. Ovi dokumenti, ako su istiniti, pričaju o 70im godinama, kada si ti još imao cuclu u ustima i kada je ta zemlja bila na svom istorijskom vrhuncu. Da možda nije bilo tako, i da smo mi imali bolje političare 80ih i 90ih, nama bi možda i dozvolili da uradimo tu famoznu tranziciju bolje nego bilo koja istočna zemlja, a danas bi možda imali priliku da zavrćemo uši Nemcima i Francuzima.

propala drzava nastale prcije

pre 6 godina

Eto zasto je unistena Jugoslavija (anti-Srbija, pa i nemamo posebno za cim da zalimo) ali to je verovatno to.
(Posi, 19. novembar 2017 10:35)

Hahaha, ta "anti-Srbija" je bila drzava kad smo mi Srbi ziveli najbolje u svojoj istoriji (a da nismo u dijaspori). I ni takav kvalitet zivota ovde na ovim prostorima necemo nikad vise imati

stručnjak

pre 6 godina

Šteta što je nismo napravili. Ne bi se raspali, niti bi bilo ratova, a samim tim ni ljudskih gubitaka kao najbitnija stavka.

XXL

pre 6 godina

Ne znam šta je tu fascinantno jer smo svi tada bili ponosni (kao srednjoškolac) na to da smo imali spoznaju da naša država tj. Jugoslavija može da napravi atomsku bombu. Ništa novo kao i razvoj supersoničnog aviona boljih letnih karakteristika i performansi od onog "eurofightera" pa su nas kritikovali i zbog toga, a francuzi razvili svoj 'jaguar' na modelu našeg 'orla' za koga su radili stajni trap.

Stari Jugosloven

pre 6 godina

Atomska bomba u Jugoslaviji?! Hahaha, e ovaj Sputnjik bas ima smisla za humor! Pa mi ni cestita kola nismo umeli d napravimo, onaj Jugo je sluzio Amerima da se zezaju na nas racun! Vrh nase tehnologije je bio uvoz polovnog sovjetskog naoruzanja, koje smo mi ko bajagi “remontovali” u nekakvoj vojnoj rupcagi u Bosni, nekakvi Hodzici ili Hadzici, ne secam se vise ... samo znam da su iz nase kasarne isli neki vojnici tamo da farbaju neke tenkove i da su pricali kako se tamo dobro jelo a malo radilo! Znaci bili smo obicna farbara i nista drugo. A potom su tada tu gvozdjuriju izvozili africkim diktatorima preko vojne paravan-firme SDPR, naravno sve uz blagoslov Amera koji to nisu mogli da rade jer nisu imali pristup Sovjetima. A onda su Regan i Gorbacov rasturili SSSR cime su americki trgovci oruzjem dobili pristup socjetskim magacinima uz procenat u dzep podmitljivim oficirim Crvene Armije. Time je uloga Jugoslavije bila zavrsena, pa smo na svoju robnu kucu za sovjetske polovnjake mogli samo da stavimo katanac. Time je propala i YU-ekonomija, a kada propadne ekonomija ekstemizam, sovinizam, nacionalizam, rasizam, xenofobija i slicne pojave procvetaju! Zapravo samo su se ponovo otvorile neke stare rane koje su se nacele jos na Drezdenskom kongresu KPJ ...

banger

pre 6 godina

ma svega Bilo, te te svemirski program, te te atomska, laseri, cak Su yugosloveni isli na kraj svemira I nazad za vikend, nidje toga nije Bilo
jel nam ovo opet slovenci prodaju knjige I dokumentarce

123

pre 6 godina

@ivanbg
Da, ti kao predstavnik cuvene generacije koja je glasala za ratove i slavila raspad drzave imas pravo da pricas nesto:) Jesu ti ovi iz EU dali stan tati i mami, ili ta propala drzava. Pamtis ti bonove, al ne pamtis izgleda hiljade ubijenih, raspad, rat, plate od 2 marke, sankcije i bombardovanje koje ste nam ti i tvoja debilna generacija doneli. Muka vam bilo da radite pa rekoste bolje to da se rasturi i pokrade.
Slace ti decu oni koje si doveo na vlast da ratuju opet za neko Kosovo, Krajinu, ko zna sta, pa ces im ti objasniti tada da ih salju u klanicu cike koje je tatica doveo na vlast davno, jer mu se nisu svidjali bonovi u mirnoj drzavi.

Mismo

pre 6 godina

@BSN.
Vi ste izgleda strucni po pitanju uranijuma ali nestrucni po pitanju bivse drzave,da li je ona zemlja imala dovoljno novca za obogacivanje uranijuma?Pa imala je novca za sta god pozeli......vojna lica su zivela odlicno.....gradila su se podzemna atomska....aerodromi unutar planina....najmoderniji projekti..tako da ni taj uranijum ne bi bio problem...

Blackbeard

pre 6 godina

Imala je kapaciteta, ako pod kapacitetima podrazumevaju rudu uranijuma ali kako bi to sve pretvorili u A-bombu? Da nije plan bio da angažuju Aliju Sirotanovića da lopatom baca taj uranijum na neprijatelja? Dokle više ovakvih ex-yu nebuloza, pa ta zemlja za 50 godina postojanja nije bila u stanju da napravi "kršten"automobil a kamoli A-bombu. Pišete o ex-yu kao da su u njoj živeli vanzemaljci a ne isti ovaj narod ovakav kakav je.

Nemanja

pre 6 godina

Atomska bomba bi se cuvala za preventivni napad s polja na Jugoslaviju. Gradjanskog rata ne bi bilo da smo napravili atomsku bombu i tu nema dileme. Jednostavno drzavna bezbednost Jugoslavije i JNA bi mogle slobodno da deluju protiv separatistickih namera sasvim slobodno bez pritiska s polja. Nek mi neko navede jednu drzavu na svetu koja poseduje nuklearno naoruzanje a da je spolja vojno napadnuta. Nema je! Steta sto smo imali toliko unutrasnjih neprijatelja koji su non stop radili protiv drzave. Nismo razvili nuklearnu bombu, nismo zavrsili posao sa mlaznim avionom itd.....Sve je to iznutra odradjeno. Pozdrav

СЕНОВИЋ

pre 6 godina

Нисмо могли себи да купимо гумене опанке пироћанце , а овамо А - бомба. Дајте не заносите се војском бивше ЈУ. То је била обична пешадија и топовско месо. Сви који смо служили војску , знамо то.

Pravdoljub

pre 6 godina

"Dokumenti nedvosmisleno pokazuju da je političko rukovodstvo Jugoslavije sa Titom na čelu sarađivalo i sa Zapadom i sa Istokom samo u onoj meri u kojoj je to odgovaralo jugoslovenskim interesima."

Mislim da je preciznije reći: ..."samo u onoj meri u kojoj je to odgovaralo Titu i šačici njegovih najbližih saradnika".

Yugocinik

pre 6 godina

Niti je atomska bomba, niti je Tito bio garancija opstanka SFRJ, vec JNA.

Sram da Vas bude JNA oficiri, vi koji ste se zakleli da cete braniti SFRJ, kako od spoljnog, tako i od UNUTRASNJEG neprijatelja i za to ste decenijama uzivali privilegije o kojima je obican narod mogao samo da sanja-zajmovi, krediti, beneficiran staz, velike plate, VMA, vojna odmaralista, veliki stanovi............

Da li danas kada brojite pare od lepih penzija u privatizovanim drzavnim stanovima, bar u mislima prebrojavate i: mrtve, ranjene, ubogaljene, silovane, raseljene i Vasim ne postupanjem po zakletvi mnogobrojne ojadjene civile koji su Vas "'lebom 'ranili" decenijama pre gradjanskog rata i cije ste zivote i imovinu trebali da stitite!?

Nema opravdanja, sve je moglo da se zavrsi brzo i efikasno po modelu Krima ili Katalonije-primera ima jos "bezbroj". Da ste bar probali-podrzao bi Vas ceo civilizovan svet sa sve NATO-m i vecinom gradjana Jugoslavije koji su Vam naivno verovali.

miki

pre 6 godina

imamo mi rudnik uranijuma kod bugarske granice koji je zatvoren a u sloveniji je taj rudnik otvoren...prosle god sam prolazio pored njega u sumi pored puta sa leve strane se nalazi i kad mi pricao mestanin nisam verovao
..

kgb bratija

pre 6 godina

...ja se nadam da cu doziveti da istekne tajnost papira iz kojih cemo saznati zasto su rasturili jugoslaviju...
...ko su egzekutori, znamo, ko je sve iz tame dirigovao, saznace se...
...ali, slutim...
(kraja, 19. novembar 2017 10:42)

Procitaj sta o raspadu sfrj i ratovima devedestih pise general blagoje grahovac, direktni ucesnik i svedok svih tih dogadjaja i bice ti mnogo toga jasnije...

hypatija

pre 6 godina

Ama sve smo imali. Samo iskopaš rudu , preradiš , ugradiš u raketu i ... ajmo. A da, nuklearne probe i testiranja bi se vršile na teritoriji republike Srbije. Srbi su se ionako dokazali kao prilično izdržljiva nacija. Petsto godina pod Turcima, Jasenovac , sto Srba za jednog Nemca i šta sve nešto nisu preživeli, a i dalje se množe. Gotovo da su gori od bubašvaba ...

machine

pre 6 godina

Ne znam zasto se Sputnjik stalno poziva na izvore CIA, kad na ista ta pitanja, mogu dobiti odgovore kod svoje kuce od KGB-a (FSB-a).

Mickey Mouse

pre 6 godina

Dobro je sto nisu uspeli da je naprave jer bi u onom haosu 90-ih neka budala pokusala da je upotrebi lil je proda drugoj budali koja bi je upotrebila.

I beg Kardeljev u London

pre 6 godina

@... "To ne vidi samo lud i nedobronameran!"
(Ludi Milojko, 19. novembar 2017 10:52)

Pa ni @Ludi Milojko.

Iz ne znam kojih razloga podmeces Brozu da je bio americki placenik, ali ne umes (ili nisi shvatio) da povezes dve cinjenice. U clanku se jasno govori da je Broz odlicno balansirao izmedju SSSR i USA (sto nije mogao od jednih da dobije, uzimao je od drugih) i to je Jugoslaviji obezbedjivalo UGLED i NEUTRALNOST.

A da se vratim na temu:

Nekoliko god. posle II Sv. rata, FNRJ (tada se tako zvala) je osnovala telo kojim je rukovodio Edvard Kardelj a koje je trebalo da pripremi sve za proizvodnju nuklearne bombe. Razumljivo, u tom telu su bili strucnjaci (fizicari, hemicari itd.), a ne politicari. I, prema svedocenju tih strucnjaka koji su bili zaposleni u Vinci, kada je skoro kompletan projekat doveden do kraja - trebalo da se krene sa proizvodnjom - telo bilo rasformirano, i sav rad na tome napusten.

CIA verovatno i zna zasto.

nope

pre 6 godina

"Dokumenti nedvosmisleno pokazuju da je političko rukovodstvo Jugoslavije sa Titom na čelu sarađivalo i sa Zapadom i sa Istokom samo u onoj meri u kojoj je to odgovaralo jugoslovenskim interesima."

Kada radis po interesima svoje drzave, svi te postuju. Kada radis po interesu ovih ili onih, niko te ne postuje. Prva recenica je proslost, druga je nasa sadasnjost.

BSN

pre 6 godina

(miki, 19. novembar 2017 15:32)

Taj rudnik je Kalna kod Pirota, zatvoren je zbog nerentabilnosti (siromasna ruda). Imao sam u ruci komad te rude (pehblenda) - zuckasti kamen sa smedjim prugama, nekako mastan na opip. Kod nas je popularna legenda da je taj rudnik zatvoren zato sto su Slovenci zeleli da napakoste Srbiji i nametnu svoj rudnik na Zirovskom vrhu.
Zirovski vrh je radio nekih 8 godina i njegova ruda je isla u inostranstvo na obogacivanje. Zatvoren je 1990.

Amerikanac

pre 6 godina

@A onda su Regan i Gorbacov rasturili SSSR cime su americki trgovci oruzjem dobili pristup socjetskim magacinima uz procenat u dzep podmitljivim oficirim Crvene Armije. Time je uloga Jugoslavije bila zavrsena, pa smo na svoju robnu kucu za sovjetske polovnjake mogli samo da stavimo katanac. 


To sve ima u Lord of War iz 2005.

nebitno

pre 6 godina

Nekoliko komentatora je napisalo nešto tipa... Samo nam je i atomska falila....
Da je tadašnja Jugoslavija posedovala atomsku bombu, strani faktor ne bi dozvolio (neki bi rekli i podstrekivao) surovi gradjanski rat. Jednostavno, prevelik bi bio rizik dezintegracije.

Donglai Pei

pre 6 godina

Pa to nije nikakva tajna. Poznato je da je Institut Vinca pored istrazivackog imao i vojni program i da se krenulo sa gradnjom postrojenja za izdvajanje plutonijuma ali je onda sve obustavljeno.

Ognjen

pre 6 godina

SFRJ je bila dobra država za sve narode, ali ne i za sve političare, kao i za zapad i istok. Sada su sve ove državice nastale na telu raspale Jugoslavije dobre za sve njih ali ne i za narode koji se pate i beže sa ovih teritorija u potrazi za boljim životom...

radnaskela

pre 6 godina

Pa što se ložite deco. Od devedesetih se vrlo dosta zna o Jugoslovenskom nuklearnom programu. Prvi nalet, iz pedesetih i šezdesetih je doveo do osnivanja Vinče i mnogih drugih institucija ali se okončava kada Tito želi da nesvrstani stanu protiv nuklearnog oružija i da se zalažu za ne širenje nuklearnog oružija. A i takođe što sem samog nuklearnog oružja treba potrošiti dodatne milijarde da bi se razvio neki način njegove isporuke. Teški bombarderi velikog dometa ili balističke rakete.

Onda kasnije kada Indija izneveri ovaj cilj nesvrstanih i razvije svoje nuklearno oružije kreće drugi talas razvoja koji traje do polovine osamdesetih. Od toga smo dobili Krško. Finansijka situacija u zemlji je dalko gora i ponovo sem samog nuklearnog programa potrebno bi bilo razviti sistem za isporuku tog oružija koji cenu celog projekta diže daleko iznad onoga što SFRJ može da plati. Mislim da je ovaj projekat živeo do raspada Jugoslavije ali od početka osamdesetih ja imao problema sa finansiranjem koje sem civilnih aspekata pada skoro na nulu sredinom osamdesetih.

Plutonijum Savić

pre 6 godina

@samo da kazem: "SFRJ je bila uzor mnogim državama, čak i u tehnologiji, što zapadnim zemljama nikako nije odgovaralo. Sećam se da smo bili jedna od prvih zemalja koja je proizvodila svoj PC XT i AT računar, i to ne jedan, već dva - "Triglav" u Sloveniji i "ETA" u Nišu."

Ja ne znam otkud ovolika količina dezinformacija i neznanja u par rečenica. Jeste, sve je tačno da smo proizvodili svoje računare, ali je apsolutno sva tehnologija u njima bila zapadna, a proizvedena na dalekom istoku. Slažem se da nama nije nikada falilo pametnih ljudi, ali ukupna društvena klima u SFRJ im nikada nije pogodovala pa su karijere nastavili napolju.

ja

pre 6 godina

Sovjetski Savez je testirao prvu atomsku bombu 1949 godine, a to je bilo u jeku krize sa inforbirom. Zbog toga je Jugoslovenski vrh zatražio studiju izvodljivosti koja je rađena u institutu Vinca 50-ih godina. Prema tadašnjim procenama bilo je izvodljivo napraviti atomsku bombu kod nas ali za 20 godina uz troškove od oko 50% BDP-a svake godine. Kada su to čuli odmah su odustali od te namere jer smo mi previše siromašna zemlja. Prevedeno u današnji novac trebalo nam je više od hiljadu milijardi dolara

dragan

pre 6 godina

da je i postojala atomska bomba Jugoslavija bi se raspala..jer je razorena iznutra sa velikim spoljnim uticajem...i to im je recept i za dan danas...ako budu rusili onog ludaka u Koreji...pa pokusace to iznutra da urade...a kad imas konflikt na sopstvenoj teritoriji..sta ti vredi atomska bomba..

neobavezno

pre 6 godina

Izvestan broj naucnika koji su radili u institutu "Boris Kidric" u Vinci u odredjenom periodu, znali su i znaju sta se moglo i nije bilo neophodno "sakupiti" umove iz svih republika. Za to nije bilo neophodno putovati cak do SAD i kopati po dokumentima tajne sluzbe. A da su razni dolazili i spijunirali, takodje se znalo. Zivi penzioneri nekadasnjeg nuklearnog centra u Vinci, znali su i vise.

Mickey Mouse

pre 6 godina

Ili bi neki idiot iskoristio u onom ratu ili bi je prodali isto nekom idiotu koji bi je negde drugde iskoristio. Bolje sro je nismo napravili.

Nista dodati

pre 6 godina

@(BSN, 19. novembar 2017 10:44)

Nema se sta dodati na ovaj komentar. Ali treba ubediti tvrdoglavce koji veruju u ono sto je Tito govorio za narodne mase da ce SFR Jugoslavija imati A bombu "ako bude trebalo"! A mi, (imam 70 godina) naivno verovali u sve sto nam se serviralo. Kao uostalom i danas.

netko

pre 6 godina

Sve imali pa se u krvi raspali?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (tamara, 19. novembar 2017 10:49)

pa naravno. to je samo dokaz koliko smo kao narodi (tu mislim na sve balkance) u veeeeelikom sukobu sa inteligencijom.

lakse nam je slusati svaku susu i budalu nego razmisliti sta je dobro za nas.

I ja bih da kazem...

pre 6 godina

@samo da kazem...
Meni nije ocigledno. Naprotiv, ocigledno mi je da je raspad posledica delovanja nasih domacih idiota, ujedinjenih u gluposti i zelji da vladaju svojim malim feudima. I koji su na zalost u tome uspeli...

John

pre 6 godina

"koju bi, po mom mišljenju, vrlo verovatno, posedovanje atomske bombe spasilo od brutalnog i krvavog raspada"

Kako da ne... Zamislite ludake iz devedesetih u posedu nuklearnog arsenala i sa prstima na "dugmetu".

Drugo, to što bi možda uranijuma i bilo uopšte ne znači da bi mogli i bombu da napravimo. Obaška što bomba sama po sebi ne znači ništa. Čime je "isporučiti" na potencijalnu metu? Bombardere nismo imali, rakete nismo umeli da pravimo. Rakete FROG(Luna) koje je imala bivša SFRJ mogu da nose nuklearne glave, ali đavola bi bilo ko to prodao državi koja može na njih da namontira nuklearku.
Treće, to jezivo košta. Da je krenulo ulupavanje para u to, standard bi bio otprilike malo bolji nego u Severnoj Koreji.

артиљерац

pre 6 godina

Др Павле Савић,оснивач и директор Института у Винчи(1947-1960)је
у неколико наврата изјавио да нисмо били ни близу стварања А-бомбе.
Да је то врло скупо,и да ФНРЈ,СФРЈ није имала технолошке могућности
за то.Некако сам склонији да више верујем Павлу Савићу него папирима
CIA.Последњи интервју у коме је то поменуто је дао подкрај 80-их,
умро је 1994,и рекао је да се једно време радило на томе,али да је
требало много пара које нисмо имали.

nase guslanje bez prestanka

pre 6 godina

ha ha, sve zavere a mi nista nismo tome doprineli. Ne znam samo ko nas je terao na ulice da masovno ucestvujemo u dogadjanju naroda.

Mile

pre 6 godina

Samo nam je to falilo pa da se porokamo svi sa jednom bombicom i rešeno. Da je ostala SFRJ u nekom konfederacijskom obliku sigurno se narod ne bi sad iseljavao/bežao iz ovih novih tzv. državica trbuhom za hlebom.

ja

pre 6 godina

@ (Rosonero, 19. novembar 2017 10:21)

Houston we have a problem je mockumentarac, tj. lažni dokumentarac namenjen ismejavanju teoretičara zavere. Čisto ako nisi ukapirao film...

lemy L.

pre 6 godina

@Skeledzija
Pa da smo to tada uradili,ostvarili,kasnije bi se sa nama drugacije postupalo,jer bi bili jos jedna zemlja sa ,zakonski odobrenim,nuklearnim naoruzanjem. Jednostavno ,megalomanska svest drzavnika ,ko zna sta bi bilo,. Da li bi bilo bolje ?? ma ne osudjeni smo tako kako smo osudjeni i kraj..