Subota, 17.10.2015.

09:07

NASA traži pomoć amatera: Osvojite 15.000 $

Izvor: 24sata.hr

NASA traži pomoæ amatera: Osvojite 15.000 $ IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

58 Komentari

Sortiraj po:

Granota

pre 8 godina

@Trovach

Metnućemo ga zajedno sa Sandrom Bulok, oboje su jako spretni i snalažljivi u svemiru ima da bude bašta k'o u Pečenjevce... ;)

protivotrov

pre 8 godina

(neutralni felsh, 17. oktobar 2015 10:29)

Da su tako razmišljali svi pripadnici ljudske vrste još bi visili na drvetu...
(Čovke Legenda Neroja, 17. oktobar 2015 13:56)
====
pre bih rekao da bi ljudi ostali da vise sa drveća da su razmišljali kao ti... @n. felsh je rekao čistu i ogoljenu istinu... to što se vama, "romatičnim svemirskim putnicima" istina ne sviđa to je već nešto drugo... @n. felsh je ukazao na to da neke probleme čovek nikad neće uspeti da reši jer su jednostavno nerešivi i to je surova istina i nije fer reći mu da su mu razmišljanja i stavovi majmunski... umesto da negiraš njegove stavove ti negiraš njega... dokaži da čovek nije u pravu... smatram da nećeš moći jer je on rekao čistu istinu...

milan-bgd

pre 8 godina

Pa, tu mrenu su mogli dobiti i u Zemljinoj orbiti. Gdje su uostalom i boravili. Kakav mjesec u limenoj kanti zvanoj LEM...
(Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 15:04)

Ne, tu mrenu nisu mogli dobiti u Zemljinoj orbiti jer ona potice od kosmickih zraka i doza koju bi dobili za tih nedelju dana bila bi manja.
Gornji slojevi Zemljine atmosfere i njeno magnetno polje daju neku zastitu od kosmickih zraka, ali kad se izadje u medjuplanetarni prostor, zastite nema. To je i osnovni problem putovanja do Marsa ili dalje. Veoma je tesko zastiti se od kosmickih zraka. Oni se sastoje od visokoenergetskih protona ali i jezgara tezih elemenata, koji su vrlo razorni za tkivo. Posada bi morala da provodi sve vreme u specijalnoj oklopljenoj komori za razliku od, recimo, ISS, koji u oklopljeni deo prelaze samo kad je erupcija sa Sunca ili prolaz preko juznog Atlantika, gde postoji geomagnetska anomalija. Tokom godinu i po minimalnog trajanja puta do Marsa i nazad, uz sadasnje mere zastite, astronauti bi ipak dobili veoma ozbiljnu dozu zracenja. Da ne govorim o duzem boravku na Marsovoj povrsini...
Zanimljivo je da su oci astronauta tokom leta na Mesec bile detektor kosmickih zraka - ljudi su primecivali bleske svetlosti i u totalnom mraku ili sa sklopljenim kapcima.
Radijaciono ostecenje tkiva je profesionalni rizik koji je deo astronautske profesije, kao i lekara radiologa ili radnika u nuklearnoj elektrani. Svaki astronaut tokom leta nosi dozimetar koji se na kraju leta ocitava.

Vlado Banja Luka

pre 8 godina

Za NASA bota Auroru Borealis: ne postoje jasne fotografije tzv Apolo ostataka na Mjesecu! Taj link sto si mi dao je NASA-ina stranica sa nekim kvazi mutnim nagadjanjima i nekakvim geografskim kartama navodnih mjesta sletanja... Laz! Ako mogu da snime planete udaljene nekoliko hiljada svjetlosnih god, zasto ne mogu dati sliku rovera ili zastave gdje se oni jasno vide. U krupnom planu. Ne mogu, jer ne postoje... Covjece, dosta vise vasih lazi! I da, spominjes mrenu koju su dobili astronauti. Pa, tu mrenu su mogli dobiti i u Zemljinoj orbiti. Gdje su uostalom i boravili. Kakav mjesec u limenoj kanti zvanoj LEM...

M

pre 8 godina

@Vlado Banja Luka
Rekao sam da sam pogledas kroz teleskop, posto ste ti i slicni opsednuti idejom da neko hoce da vas prevari, posto ste inace jako bitni i mnogo sta od vas i vaseg misljenja zavisi, pa eto, svi hoce da vas prevare...pa pomislih da jedini nacin da se uveris u apsurdnost sopstvenih lupetanja je da sam svojim ocima vidis...sto se tice drugog dela lupetanja, pun ti je internet slika koje su ljudi pravili sa Zemlje, da si se potrudio i da te zaista interesuje mogao si pogledati sam...inace ja jesam budan, a tebi preporucujem da spavas, mislim da bi tako bio daleko produktivniji i manje sramota za svoju vrstu. Pozdrav.

Aurora borealis

pre 8 godina

Za NASA bota Auroru Borealis: ne postoje jasne fotografije tzv Apolo ostataka na Mjesecu! Taj link sto si mi dao je NASA-ina stranica sa nekim kvazi mutnim nagadjanjima i nekakvim geografskim kartama navodnih mjesta sletanja... Laz! Ako mogu da snime planete udaljene nekoliko hiljada svjetlosnih god, zasto ne mogu dati sliku rovera ili zastave gdje se oni jasno vide. U krupnom planu. Ne mogu, jer ne postoje... Covjece, dosta vise vasih lazi! I da, spominjes mrenu koju su dobili astronauti. Pa, tu mrenu su mogli dobiti i u Zemljinoj orbiti. Gdje su uostalom i boravili. Kakav mjesec u limenoj kanti zvanoj LEM...
(Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 15:04)

Da li stvarno poredis slikanje Jupitera, na primer, koji je znacajno veci od planete zemlje, ili sa Plutonom do kog su morali poslati letelicu da bi ga slikali, sa zastavom koja je manja od kvadratnog metra? Predpostavljam da si napravio lapsus kada si rekao planete udaljene nekoliko hiljada svetlosnih godina jer, koliko ja znam, nijedna planeta van Suncevog sistema nije uslikan. Nemoguce je ih je uslikati! Na kraju krajeva kao sto kaze M, pogledaj sam svojim ocima. Usput evo neka nas obojicu informise ako ima vremena gde sve u Beogradu postoje teleskopi kroz moje mozemo da vidimo to?

A sto se tice radijacije, mogli se ozraciti i cucanjem oko rendgen aparata i bez odlaska u svemir, ali da li stvarno mislis da su to radili? Namerno se izlagali zracenju?

Zoe Graystone

pre 8 godina

Moram da prokomentarisem ovo. Defiance je uzas od serije, a i inace, SyFy je poznat po tome da prikazuje samo skartove. To nije ni B vec Z produkcija.
(BmmB, 17. oktobar 2015 12:08)

Ono kad fanovi rijalitija počnu da komentarišu SF serije :).BattleStar Gallactica,Caprica,Sargate Universe,12 monkeys,Defiance - krš serije???
Odslušao 2 Karleušine pesme i umislio da je posisao svu pamet ovog sveta.
Da li je i Firefly krš serija ako je ugašena odmah posle 1 sezone ili za nju važi neki lex specialis?
Pali brate narodnjaci su zakon :)

Storm

pre 8 godina

Pogledao sam obrazac prijave i ono je bruka, ucesnici i primaoci nagrada se u korist organizatora odricu bilo kakve materijalne koristi koja moze da proistekne od primene te tehnologije u komercijalne svrhe. Dakle ne radi se samo o letu na Mars nego ako je ideja primenljiva na Zemlji, sponzori (a to su neka tri lika koji doniraju ovih 15.000$) mogu da zaradjuje na patentnim pravima. Posteno bi bilo makar da pronalazac dobije neki procenat ako se tehnologija koristi na Zemlji jer to nije svrha takmicenja, ali ne ni to, cim im posaljes prijavu odrekao si se prava. Vrhunac komedije je to sto se pobedniku nudi "cak" mogucnost posete njihovom svemirskom centru ali putna karta nije ukljucena!? Dakle hoce da posalju coveka na Mars ali nece da plate putnu kartu do Amerike coveku koji ce im resiti najveci problem. Smejurija.

Aurora borealis

pre 8 godina

Dobro to, nego kako misle da prođu Van Alenov pojas radijacije?
Za to treba poprilična količina olova osim ako smisao puta na Mars nije da testiraju ljude koliko mogu minuta da požive u prolazu kroz rajiacioni pojas. Inače dokaz da nijedan Apolo nije bio na mesecu je upravo Van Alenov pojas. Za bezbedan prolazak kroz njega su u svemirskoj kapsuli potrebni olovni zidovi toliko debeli da nijedna savremena raketa to ne može da podigne u orbitu. Najveći gaf koji su napravili u NASI kada su lažirali let na mesec sa ljudskom posadom u programu Apolo ni oni sami nisu znali koliko je pomenuti pojas smrtonosan već su to saznali tek mnogo kasnije u doba space shuttle-a. Da su znali sigurno ne bi glumili ludilo i blamirali se da kažu kako su u aluminijumskoj konzervi bez radijacione zaštite leteli do meseca i nazad.
(Mythbuster, 17. oktobar 2015 12:15)

I sam dr James Van Allen, otkrivač Van Alenovog pojasa, demantovao je tvrdnje da je zračenje preopasno za astronaute te je tvrdio da je količina zračenja prilikom prolaska kroz Van Alenov pojas manja od 1 rem (10 mSv), što je ekvivalent normalnom ambijentalnom zračenju koje prosečan čovek na zemlji primi u tri meseca. S druge strane, zračenje je upravo dokaz da su astronauti išli na Mesec. Uočeno je da je 33 od 36 astronauta iz programa Apollo dobilo sivu mrenu za koje se pokazalo da je posledica izloženosti kosmičkom zračenju za vreme putovanja.

lom

pre 8 godina

za pocetak naselite mars organizmima koji mogutamo da prezive... ako treba posaljite tamo neku automatizovanu busilicu pa busite iz krateta sto dublje da vidimo ima li tecno jezgro. onda u tim kraterima pokusajte za pocetak sa nekim algama... a krmpir ce doc za par hiljada godina...

Trovach

pre 8 godina

@Vlado Banja Luka...Covece potrudi se vec jednom. U danasnje vreme znanje je na izvol'te i potreban je minimalan trud. E, sad' ako ne zelis...

Trovach

pre 8 godina

@Dorcolac...Imam i ja dobrih ideja (u okviru svog znanja i mogucnosti), ali nemam para da ih ostvarim. Steta, mislim da su dobre ideje :(

Zemljoradnik

pre 8 godina

@ (Dalmos, 17. oktobar 2015 10:46) - Možda je rezon dobiti tu nagradu sada, makar bilo i simbolično. Patentirati nešto vezano za putovanje na Mars i očekivati veliku dobit u budućnosti kad se putovanja ostvare, to je na jako dugačkom štapu. Pitanje je kad će i da li će za našeg života uopšte doći do tih putovanja. NASA i slične organizacije iznose ciljeve i prognoze 2025-ta, 2030-ta i slično, ali takve stvari se rade da bi dobili novac za istraživanje, možda pre nego zato što su ti datumi stvarno realni.

Aurora borealis

pre 8 godina

Za M-a koji tvrdi da su ljudi bili na Mjesecu i da se obicnim teleskopom mogu vidjeti ostaci Apolo misija: ako je tako, molim te daj mi neki link, neku fotografiju nedavno snimljenu sa Zemlje. Moze i sa Habla. Bilo koju. Sta? Ne mozes naci? Pa, zato sto ti ostaci ne postoje. Covjece, probudi se vec jednom!
(Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 12:19)

Ukucaj u guglu Apollo landing site i izaćiće ti gomila slika slikanih sa zemlje gde se vide ostaci više apollo misija na Mesecu. Da si vreme za koje si napisao komentar potrošio da probaš sam naći to u guglu sigurno bi i sam našao te slike, ali lakše je pričati napamet.

milan-bgd

pre 8 godina

@(Mythbuster, 17. oktobar 2015 12:15)

Van Alenovi pojasevi su sasvim prolazni. Radijacija u njima je velika ako se tamo zadrzavate duze vremena. Na primer, za godinu dana biste dobili 20 Siverta, sto je sigurno smrtonosna doza, ali prolaz kosmonauta kroz njih traje nekoliko casova. Reci da se ne moze proci kroz pojaseve i preziveti je isto kao i reci da se ne moze preziveti CT pregled (skener).
Radiologija je veoma komplikovana nauka jer ukljucuje a) poznavanje tipa i kolicine zracenja kome je neko izlozen; b) vremena ekspozicije i efekte kratkotrajne i dugotrajne ekspozicije; c) nacina na koji zracenje prolazi kroz materijal i tkivo d) nivo osetljivosti pojedinih organa na pojedine tipove zracenja. U svakoj medicinskoj ustanovi koja ima radioterapiju imate obavezno tim fizicara-radiologa koji se bavi proracunom nacina i trajanja izlozenosti tkiva zracima. Gde god se radi sa zracenjem (industrija, energetika) imate timove za zastitu od zracenja koji se bave proracunom i merenjem efekata zracenja. Znaci, naucnici nisu docekali otkrice Van Alenovih pojaseva nespremni i poceli od nule. Da, u komori od aluminijuma je sasvim moguce proci kroz V/A pojaseve i zaraditi dozu koja je poredljiva sa rendgen snimanjem pluca. Od toga jos niko nije umro.
I molim Vas nemojte zvati svemirski brod konzervom, jer da to jeste, ne bi izdrzao ni poletanje a kamoli povratak u atmosferu.
Toliko za sada. Imao bih jos da pisem ali se plasim da ni ovo necete procitati.

Čovke Legenda Neroja

pre 8 godina

tezak je mars, surov i otrovan, koliko god nam bio izazovan. nema rude, nema fosilna goriva, leden je i nikad se ne moze zagrejati a povrsinu konstantno bombarduju zracenja iz svemira; nema usijano jezgro... pravi planetni mrtvak. naravno, fala nebesima, verovatno cemoapraviti neku malu naucnicku koloniju, kad budemo jos malo tehnoloski napredovali, ali o nekom trajnijem naseljavanju i tzv. teraformiranju za sad nema ni govora. nemamo ni resursa ni tehnoloske mogucnosti za tako nesto. a i da ima, to je proces koji traje desetimama hiljada godina. to ljudi treba da znaju, da ne podgrevaju sebi lazne nade. da ne misle da ako suvise ostetimo nasu planetu, onda mozemo da pobegnemo na mars. ne mozemo.
(neutralni felsh, 17. oktobar 2015 10:29)

Da su tako razmišljali svi pripadnici ljudske vrste još bi visili na drvetu...

milan-bgd

pre 8 godina

Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 12:19

U pravu ste, sa Zemlje se nijednim teleskopom, pa ni sa Hablom iz orbite, ne mogu videti tragovi sletanja na Mesec, jer treba videti 10 metara objekat sa rastojanja od 384 000 000 metara. Mesec uopste nije blizu... Ali postoje snimci sondi koje su letele oko Meseca i nisu sve omrznute americke nego ima i indijska i kineska i japanska. I na njima se vidi. Siguran sam da imate vremena i energije da potrazite te snimke na Internetu, recimo ukucajte u Gugl "Apollo landing sites". Vec su ljudi ranije davali linkove za te snimke, na komentarima gde ste i Vi ucestvovali, sigurno znate o cemu govorim.

Vlado Banja Luka

pre 8 godina

Za M-a koji tvrdi da su ljudi bili na Mjesecu i da se obicnim teleskopom mogu vidjeti ostaci Apolo misija: ako je tako, molim te daj mi neki link, neku fotografiju nedavno snimljenu sa Zemlje. Moze i sa Habla. Bilo koju. Sta? Ne mozes naci? Pa, zato sto ti ostaci ne postoje. Covjece, probudi se vec jednom!

milan

pre 8 godina

" ..Pre naseljavanja na Mars red bi bio da omogućite zemljama kao što je Sirija da žive srećno i zadovoljno, ..."
(žalosna sova, 17. oktobar 2015 11:24)

Tako je borce za svetsku pravdu .

BmmB

pre 8 godina

I još jedna stvar iako nije baš vezana za temu : otkazan je i Defiance neviđeno kvalitetna SF serija. Očekujem i da syfy uskoro bude "cancelled" kako je krenuo da gasi serije.
Još samo "Person of interest" da otkažu -mislim da je i to u planu-(doduše nije na syfy kanalu) i neće biti šta da se gleda.Izgleda da su im posebno na meti serije čija je tema AI - dakle moje omiljne(setimo se samo 2 najvće serije (ai-sf-žanra) u istoriji sa sličnom sudbinom : Almost Human,Sarah Connor Chronicles).
Bilo bi dobro i da ova seča najkvalitetnijih SF serija bude tema mislim da bi bilo mnogo komentara.
(Joseph Severn & Councilor Albedo, 17. oktobar 2015 10:39)

Moram da prokomentarisem ovo. Defiance je uzas od serije, a i inace, SyFy je poznat po tome da prikazuje samo skartove. To nije ni B vec Z produkcija.

Uostalom zapitaj se, ako je "nevidjeno kvalitetna", zasto je otkazana? Naravno, misljenje mase nije neizostavno i dobro misljenje, ali je kvalitet generalno prepoznatljiva kategorija, bez obzira da li se to o cemu je rec nekom dopada ili ne.

Mythbuster

pre 8 godina

Dobro to, nego kako misle da prođu Van Alenov pojas radijacije?
Za to treba poprilična količina olova osim ako smisao puta na Mars nije da testiraju ljude koliko mogu minuta da požive u prolazu kroz rajiacioni pojas. Inače dokaz da nijedan Apolo nije bio na mesecu je upravo Van Alenov pojas. Za bezbedan prolazak kroz njega su u svemirskoj kapsuli potrebni olovni zidovi toliko debeli da nijedna savremena raketa to ne može da podigne u orbitu. Najveći gaf koji su napravili u NASI kada su lažirali let na mesec sa ljudskom posadom u programu Apolo ni oni sami nisu znali koliko je pomenuti pojas smrtonosan već su to saznali tek mnogo kasnije u doba space shuttle-a. Da su znali sigurno ne bi glumili ludilo i blamirali se da kažu kako su u aluminijumskoj konzervi bez radijacione zaštite leteli do meseca i nazad.

Neko

pre 8 godina

Zasto bi im neko za tako male pare dao revolucionarnu ideju o gradnji? Jer ako tom tehnologijom moze da se gradi bez vode, cementa, armature itd. to je onda ideja vredna stotine milijardi dolara jer se bukvalno bilo kakav teren moze pretvoriti u naseljiv.

Dorcolac

pre 8 godina

Bravo za NASA-u, odlična ideja. Zašto ne uključiti kreativne umove, ne moraju svi da završe MIT ili da budu raketni naučnici da bi imali odlične kreativne ideje. Zašto neko ko se bavi poljoprivredom ili je profesor istorije ili radi u banci ne bi mogao da ima briljantne ideje? Na kraju krajeva, Ajnštajn je počeo kao običan službenik u zavodu za patente, a čak nije bio ni dobar đak.
A što se tiče cene, pa kome je malo nek prvo nešto smisli za tih "tričavih" 15.000 dolara koje prosečan Srbin može da zaradi za 5-6 godina, a onda brate, ako vredi možda zaradi i milionče. U tome i jeste veličina Zapada, pa i Amerike, ti sa idejom nešto možeš da uradiš, zavisi od toga koliko si uporan i na kraju krajeva koliko ti je originalna ili briljantna ideja. Ništa se ne garantuje ali šansa je realna. Ovde realno, kad imaš dobru ideju ili si kreativan, najveću šansu imaš da te smatraju "podrivačem sistema", uz tradicionalne podsmešljive opaske "ti ćeš mi kažeš" i "ma nemoj, a šta ti zamišljaš da si?" itd, itd...

Još jednom, po meni, odlična ideja.

Veliki pozdrav

cobo

pre 8 godina

C.Colombo je krenuo za Indiju i stigao u Ameriku,
a Amerikanci ce krenuti na
Mars,i stici na Mesec,ili Arizonu.Da znaju i mogu ne bi nas pitali.

Janbo

pre 8 godina

Sto se dostavljanja tereta u kosmos tice tu imamo jednu vrlo prostu ali genijalnu ideju koju je dao jos pokojni Artur Klark a koja bi vise nego desetostruko smanjila troskove,svemirski lift.

Trovach

pre 8 godina

@neutralni felsh...Samo da dodam da je marsovsko tlo prezagadjeno teskim metalima, tako da bi biljke gajene na takvom tlu bile otrovne za jelo. Tek je kosmicka radijacija posebna prica. Mislim da imamo tehnologiju za odlazak na Mars, ali je takav poduhvat trenutno preskup. Mozda da pricekamo malo (mada se Kolumbo ne bi slozio samnom).

M

pre 8 godina

Svim paranoicno-ignorantnim teoreticarima zavere i slicnim klovnovima koji jos uvek kokodacu o "prevari" sletanja na Mesec....kupite bolji teleskop ili iznajmite ili iskoristite neki javni, i pogledajte sami Lunarni modul, zastavu i tragove oko nje, pogledajte svojim ocima...eto toliko je jednostavno...ako su vasi mozgovi uopste u stanju da procesuiraju "nove" informacije.

Pera,Zika,Mika

pre 8 godina

Za vas koji pricate da je ovo glupost od nedavno,infromisite se malo jer je projekat u planu vec godinama a planiran je za 2028.

žalosna sova

pre 8 godina

Pre naseljavanja na Mars red bi bio da omogućite zemljama kao što je Sirija da žive srećno i zadovoljno, ako na tom Marsu danas sutra pobedi ID ratovaćemo sa Marsovcima.

Trovach

pre 8 godina

@žalosna sova...Astronomija nema nikakve veze sa resavanjem problema na Zemlji. I mene izuzetno pogadja siromastvo u svetu i nepravedna raspodela resursa. Takodje, ne mogu da shvatim (pre)bogate ljude, kojima njihovo bogatstvo nije dovoljno nego moraju da unesrece i osiromase dodatne milione ljudi zarad svog hedonizma i sujete, ali kucate na pogresna vrata. Mnogo veci novac obrcu vojna industrija i industrija zabave, a moramo priznati da su te dve oblasti najnepotrebnije. Za nauku, umetnost i pravu proizvodnju dobara ostaju mrvice.

neutralni felsh

pre 8 godina

tezak je mars, surov i otrovan, koliko god nam bio izazovan. nema rude, nema fosilna goriva, leden je i nikad se ne moze zagrejati a povrsinu konstantno bombarduju zracenja iz svemira; nema usijano jezgro... pravi planetni mrtvak. naravno, fala nebesima, verovatno cemo napraviti neku malu naucnicku koloniju, kad budemo jos malo tehnoloski napredovali, ali o nekom trajnijem naseljavanju i tzv. teraformiranju za sad nema ni govora. nemamo ni resursa ni tehnoloske mogucnosti za tako nesto. a i da ima, to je proces koji traje desetimama hiljada godina. to ljudi treba da znaju, da ne podgrevaju sebi lazne nade. da ne misle da ako suvise ostetimo nasu planetu, onda mozemo da pobegnemo na mars. ne mozemo.

Joseph Severn & Councilor Albedo

pre 8 godina

I još jedna stvar iako nije baš vezana za temu : otkazan je i Defiance neviđeno kvalitetna SF serija. Očekujem i da syfy uskoro bude "cancelled" kako je krenuo da gasi serije.
Još samo "Person of interest" da otkažu -mislim da je i to u planu-(doduše nije na syfy kanalu) i neće biti šta da se gleda.Izgleda da su im posebno na meti serije čija je tema AI - dakle moje omiljne(setimo se samo 2 najvće serije (ai-sf-žanra) u istoriji sa sličnom sudbinom : Almost Human,Sarah Connor Chronicles).
Bilo bi dobro i da ova seča najkvalitetnijih SF serija bude tema mislim da bi bilo mnogo komentara.

Dalmos

pre 8 godina

Interesantna ideja! Znaci u zenitu kapitalizma se raspisuje konkurs ciji je cilj pronalazenje resenja koje bi pojeftinilo misiju na Mars. Pri tom je nagrada u odnosu na potencijalnu ustedu i vise nego simbolicna, a ucescem na konkursu se potencijalni inovatori unapred odricu svake druge nadoknade osim nagrade. Naci ce se vec oni koji ce nasesti na ovo, a oni malo iskusniji ce svoje ideje prvo patentirati, pa tek onda obelodaniti.

Trovach

pre 8 godina

Neka ponesu samo cement. Pesak, sljunak i vodu vec imaju. Ups! Zaboravio sam da je voda na polovima, dok se beton moze praviti samo na ekvatoru jer je temperatura iznad nule. Onda nista od nagrade.

yappy ns

pre 8 godina

Cista budalastina..ali cista. Svako poletanje satla im je kao ruski rulet, a vamo samo sto nisu vec i raspored voznje gradskog saobracaja napravili za Marsovgrad. Jedna lepa sarena laza, iliii nesto znaju vezano za buducnost zivota na Zemlji.

Владо Бања Лука

pre 8 godina

НАСА-преваранти, лет на Мјесец-обична лаж, чудо за религију Новог свјетског поретка. А што се тиче лета на Марс, то је тек лаж и засад апсолутно немогућа мисија. P.S. чим се НАСА оглашава свака два дана, изгледа да су начисто пропали и да су им новчане славине заврнуте. Те плутоново небо, те Јупитер, те Марс... Фарса.

Joseph Severn & Councilor Albedo

pre 8 godina

Robote slati ne ljude i razvijati veštačku inteligenciju to je priritet a ne bacati pare na projekte koji će najverovatnije zavvršti katastrofom po ljudsku posadu(zračenje i opet ZRAČENJE ...).A V.I. će onda da reši tehnološke probleme.

žalosna sova

pre 8 godina

Pre naseljavanja na Mars red bi bio da omogućite zemljama kao što je Sirija da žive srećno i zadovoljno, ako na tom Marsu danas sutra pobedi ID ratovaćemo sa Marsovcima.

neutralni felsh

pre 8 godina

tezak je mars, surov i otrovan, koliko god nam bio izazovan. nema rude, nema fosilna goriva, leden je i nikad se ne moze zagrejati a povrsinu konstantno bombarduju zracenja iz svemira; nema usijano jezgro... pravi planetni mrtvak. naravno, fala nebesima, verovatno cemo napraviti neku malu naucnicku koloniju, kad budemo jos malo tehnoloski napredovali, ali o nekom trajnijem naseljavanju i tzv. teraformiranju za sad nema ni govora. nemamo ni resursa ni tehnoloske mogucnosti za tako nesto. a i da ima, to je proces koji traje desetimama hiljada godina. to ljudi treba da znaju, da ne podgrevaju sebi lazne nade. da ne misle da ako suvise ostetimo nasu planetu, onda mozemo da pobegnemo na mars. ne mozemo.

M

pre 8 godina

Svim paranoicno-ignorantnim teoreticarima zavere i slicnim klovnovima koji jos uvek kokodacu o "prevari" sletanja na Mesec....kupite bolji teleskop ili iznajmite ili iskoristite neki javni, i pogledajte sami Lunarni modul, zastavu i tragove oko nje, pogledajte svojim ocima...eto toliko je jednostavno...ako su vasi mozgovi uopste u stanju da procesuiraju "nove" informacije.

Владо Бања Лука

pre 8 godina

НАСА-преваранти, лет на Мјесец-обична лаж, чудо за религију Новог свјетског поретка. А што се тиче лета на Марс, то је тек лаж и засад апсолутно немогућа мисија. P.S. чим се НАСА оглашава свака два дана, изгледа да су начисто пропали и да су им новчане славине заврнуте. Те плутоново небо, те Јупитер, те Марс... Фарса.

Dalmos

pre 8 godina

Interesantna ideja! Znaci u zenitu kapitalizma se raspisuje konkurs ciji je cilj pronalazenje resenja koje bi pojeftinilo misiju na Mars. Pri tom je nagrada u odnosu na potencijalnu ustedu i vise nego simbolicna, a ucescem na konkursu se potencijalni inovatori unapred odricu svake druge nadoknade osim nagrade. Naci ce se vec oni koji ce nasesti na ovo, a oni malo iskusniji ce svoje ideje prvo patentirati, pa tek onda obelodaniti.

yappy ns

pre 8 godina

Cista budalastina..ali cista. Svako poletanje satla im je kao ruski rulet, a vamo samo sto nisu vec i raspored voznje gradskog saobracaja napravili za Marsovgrad. Jedna lepa sarena laza, iliii nesto znaju vezano za buducnost zivota na Zemlji.

Trovach

pre 8 godina

Neka ponesu samo cement. Pesak, sljunak i vodu vec imaju. Ups! Zaboravio sam da je voda na polovima, dok se beton moze praviti samo na ekvatoru jer je temperatura iznad nule. Onda nista od nagrade.

Joseph Severn & Councilor Albedo

pre 8 godina

Robote slati ne ljude i razvijati veštačku inteligenciju to je priritet a ne bacati pare na projekte koji će najverovatnije zavvršti katastrofom po ljudsku posadu(zračenje i opet ZRAČENJE ...).A V.I. će onda da reši tehnološke probleme.

Trovach

pre 8 godina

@žalosna sova...Astronomija nema nikakve veze sa resavanjem problema na Zemlji. I mene izuzetno pogadja siromastvo u svetu i nepravedna raspodela resursa. Takodje, ne mogu da shvatim (pre)bogate ljude, kojima njihovo bogatstvo nije dovoljno nego moraju da unesrece i osiromase dodatne milione ljudi zarad svog hedonizma i sujete, ali kucate na pogresna vrata. Mnogo veci novac obrcu vojna industrija i industrija zabave, a moramo priznati da su te dve oblasti najnepotrebnije. Za nauku, umetnost i pravu proizvodnju dobara ostaju mrvice.

Dorcolac

pre 8 godina

Bravo za NASA-u, odlična ideja. Zašto ne uključiti kreativne umove, ne moraju svi da završe MIT ili da budu raketni naučnici da bi imali odlične kreativne ideje. Zašto neko ko se bavi poljoprivredom ili je profesor istorije ili radi u banci ne bi mogao da ima briljantne ideje? Na kraju krajeva, Ajnštajn je počeo kao običan službenik u zavodu za patente, a čak nije bio ni dobar đak.
A što se tiče cene, pa kome je malo nek prvo nešto smisli za tih "tričavih" 15.000 dolara koje prosečan Srbin može da zaradi za 5-6 godina, a onda brate, ako vredi možda zaradi i milionče. U tome i jeste veličina Zapada, pa i Amerike, ti sa idejom nešto možeš da uradiš, zavisi od toga koliko si uporan i na kraju krajeva koliko ti je originalna ili briljantna ideja. Ništa se ne garantuje ali šansa je realna. Ovde realno, kad imaš dobru ideju ili si kreativan, najveću šansu imaš da te smatraju "podrivačem sistema", uz tradicionalne podsmešljive opaske "ti ćeš mi kažeš" i "ma nemoj, a šta ti zamišljaš da si?" itd, itd...

Još jednom, po meni, odlična ideja.

Veliki pozdrav

milan

pre 8 godina

" ..Pre naseljavanja na Mars red bi bio da omogućite zemljama kao što je Sirija da žive srećno i zadovoljno, ..."
(žalosna sova, 17. oktobar 2015 11:24)

Tako je borce za svetsku pravdu .

Aurora borealis

pre 8 godina

Za M-a koji tvrdi da su ljudi bili na Mjesecu i da se obicnim teleskopom mogu vidjeti ostaci Apolo misija: ako je tako, molim te daj mi neki link, neku fotografiju nedavno snimljenu sa Zemlje. Moze i sa Habla. Bilo koju. Sta? Ne mozes naci? Pa, zato sto ti ostaci ne postoje. Covjece, probudi se vec jednom!
(Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 12:19)

Ukucaj u guglu Apollo landing site i izaćiće ti gomila slika slikanih sa zemlje gde se vide ostaci više apollo misija na Mesecu. Da si vreme za koje si napisao komentar potrošio da probaš sam naći to u guglu sigurno bi i sam našao te slike, ali lakše je pričati napamet.

Joseph Severn & Councilor Albedo

pre 8 godina

I još jedna stvar iako nije baš vezana za temu : otkazan je i Defiance neviđeno kvalitetna SF serija. Očekujem i da syfy uskoro bude "cancelled" kako je krenuo da gasi serije.
Još samo "Person of interest" da otkažu -mislim da je i to u planu-(doduše nije na syfy kanalu) i neće biti šta da se gleda.Izgleda da su im posebno na meti serije čija je tema AI - dakle moje omiljne(setimo se samo 2 najvće serije (ai-sf-žanra) u istoriji sa sličnom sudbinom : Almost Human,Sarah Connor Chronicles).
Bilo bi dobro i da ova seča najkvalitetnijih SF serija bude tema mislim da bi bilo mnogo komentara.

Trovach

pre 8 godina

@neutralni felsh...Samo da dodam da je marsovsko tlo prezagadjeno teskim metalima, tako da bi biljke gajene na takvom tlu bile otrovne za jelo. Tek je kosmicka radijacija posebna prica. Mislim da imamo tehnologiju za odlazak na Mars, ali je takav poduhvat trenutno preskup. Mozda da pricekamo malo (mada se Kolumbo ne bi slozio samnom).

Mythbuster

pre 8 godina

Dobro to, nego kako misle da prođu Van Alenov pojas radijacije?
Za to treba poprilična količina olova osim ako smisao puta na Mars nije da testiraju ljude koliko mogu minuta da požive u prolazu kroz rajiacioni pojas. Inače dokaz da nijedan Apolo nije bio na mesecu je upravo Van Alenov pojas. Za bezbedan prolazak kroz njega su u svemirskoj kapsuli potrebni olovni zidovi toliko debeli da nijedna savremena raketa to ne može da podigne u orbitu. Najveći gaf koji su napravili u NASI kada su lažirali let na mesec sa ljudskom posadom u programu Apolo ni oni sami nisu znali koliko je pomenuti pojas smrtonosan već su to saznali tek mnogo kasnije u doba space shuttle-a. Da su znali sigurno ne bi glumili ludilo i blamirali se da kažu kako su u aluminijumskoj konzervi bez radijacione zaštite leteli do meseca i nazad.

Vlado Banja Luka

pre 8 godina

Za M-a koji tvrdi da su ljudi bili na Mjesecu i da se obicnim teleskopom mogu vidjeti ostaci Apolo misija: ako je tako, molim te daj mi neki link, neku fotografiju nedavno snimljenu sa Zemlje. Moze i sa Habla. Bilo koju. Sta? Ne mozes naci? Pa, zato sto ti ostaci ne postoje. Covjece, probudi se vec jednom!

cobo

pre 8 godina

C.Colombo je krenuo za Indiju i stigao u Ameriku,
a Amerikanci ce krenuti na
Mars,i stici na Mesec,ili Arizonu.Da znaju i mogu ne bi nas pitali.

Aurora borealis

pre 8 godina

Dobro to, nego kako misle da prođu Van Alenov pojas radijacije?
Za to treba poprilična količina olova osim ako smisao puta na Mars nije da testiraju ljude koliko mogu minuta da požive u prolazu kroz rajiacioni pojas. Inače dokaz da nijedan Apolo nije bio na mesecu je upravo Van Alenov pojas. Za bezbedan prolazak kroz njega su u svemirskoj kapsuli potrebni olovni zidovi toliko debeli da nijedna savremena raketa to ne može da podigne u orbitu. Najveći gaf koji su napravili u NASI kada su lažirali let na mesec sa ljudskom posadom u programu Apolo ni oni sami nisu znali koliko je pomenuti pojas smrtonosan već su to saznali tek mnogo kasnije u doba space shuttle-a. Da su znali sigurno ne bi glumili ludilo i blamirali se da kažu kako su u aluminijumskoj konzervi bez radijacione zaštite leteli do meseca i nazad.
(Mythbuster, 17. oktobar 2015 12:15)

I sam dr James Van Allen, otkrivač Van Alenovog pojasa, demantovao je tvrdnje da je zračenje preopasno za astronaute te je tvrdio da je količina zračenja prilikom prolaska kroz Van Alenov pojas manja od 1 rem (10 mSv), što je ekvivalent normalnom ambijentalnom zračenju koje prosečan čovek na zemlji primi u tri meseca. S druge strane, zračenje je upravo dokaz da su astronauti išli na Mesec. Uočeno je da je 33 od 36 astronauta iz programa Apollo dobilo sivu mrenu za koje se pokazalo da je posledica izloženosti kosmičkom zračenju za vreme putovanja.

Janbo

pre 8 godina

Sto se dostavljanja tereta u kosmos tice tu imamo jednu vrlo prostu ali genijalnu ideju koju je dao jos pokojni Artur Klark a koja bi vise nego desetostruko smanjila troskove,svemirski lift.

M

pre 8 godina

@Vlado Banja Luka
Rekao sam da sam pogledas kroz teleskop, posto ste ti i slicni opsednuti idejom da neko hoce da vas prevari, posto ste inace jako bitni i mnogo sta od vas i vaseg misljenja zavisi, pa eto, svi hoce da vas prevare...pa pomislih da jedini nacin da se uveris u apsurdnost sopstvenih lupetanja je da sam svojim ocima vidis...sto se tice drugog dela lupetanja, pun ti je internet slika koje su ljudi pravili sa Zemlje, da si se potrudio i da te zaista interesuje mogao si pogledati sam...inace ja jesam budan, a tebi preporucujem da spavas, mislim da bi tako bio daleko produktivniji i manje sramota za svoju vrstu. Pozdrav.

Neko

pre 8 godina

Zasto bi im neko za tako male pare dao revolucionarnu ideju o gradnji? Jer ako tom tehnologijom moze da se gradi bez vode, cementa, armature itd. to je onda ideja vredna stotine milijardi dolara jer se bukvalno bilo kakav teren moze pretvoriti u naseljiv.

milan-bgd

pre 8 godina

Pa, tu mrenu su mogli dobiti i u Zemljinoj orbiti. Gdje su uostalom i boravili. Kakav mjesec u limenoj kanti zvanoj LEM...
(Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 15:04)

Ne, tu mrenu nisu mogli dobiti u Zemljinoj orbiti jer ona potice od kosmickih zraka i doza koju bi dobili za tih nedelju dana bila bi manja.
Gornji slojevi Zemljine atmosfere i njeno magnetno polje daju neku zastitu od kosmickih zraka, ali kad se izadje u medjuplanetarni prostor, zastite nema. To je i osnovni problem putovanja do Marsa ili dalje. Veoma je tesko zastiti se od kosmickih zraka. Oni se sastoje od visokoenergetskih protona ali i jezgara tezih elemenata, koji su vrlo razorni za tkivo. Posada bi morala da provodi sve vreme u specijalnoj oklopljenoj komori za razliku od, recimo, ISS, koji u oklopljeni deo prelaze samo kad je erupcija sa Sunca ili prolaz preko juznog Atlantika, gde postoji geomagnetska anomalija. Tokom godinu i po minimalnog trajanja puta do Marsa i nazad, uz sadasnje mere zastite, astronauti bi ipak dobili veoma ozbiljnu dozu zracenja. Da ne govorim o duzem boravku na Marsovoj povrsini...
Zanimljivo je da su oci astronauta tokom leta na Mesec bile detektor kosmickih zraka - ljudi su primecivali bleske svetlosti i u totalnom mraku ili sa sklopljenim kapcima.
Radijaciono ostecenje tkiva je profesionalni rizik koji je deo astronautske profesije, kao i lekara radiologa ili radnika u nuklearnoj elektrani. Svaki astronaut tokom leta nosi dozimetar koji se na kraju leta ocitava.

Storm

pre 8 godina

Pogledao sam obrazac prijave i ono je bruka, ucesnici i primaoci nagrada se u korist organizatora odricu bilo kakve materijalne koristi koja moze da proistekne od primene te tehnologije u komercijalne svrhe. Dakle ne radi se samo o letu na Mars nego ako je ideja primenljiva na Zemlji, sponzori (a to su neka tri lika koji doniraju ovih 15.000$) mogu da zaradjuje na patentnim pravima. Posteno bi bilo makar da pronalazac dobije neki procenat ako se tehnologija koristi na Zemlji jer to nije svrha takmicenja, ali ne ni to, cim im posaljes prijavu odrekao si se prava. Vrhunac komedije je to sto se pobedniku nudi "cak" mogucnost posete njihovom svemirskom centru ali putna karta nije ukljucena!? Dakle hoce da posalju coveka na Mars ali nece da plate putnu kartu do Amerike coveku koji ce im resiti najveci problem. Smejurija.

milan-bgd

pre 8 godina

Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 12:19

U pravu ste, sa Zemlje se nijednim teleskopom, pa ni sa Hablom iz orbite, ne mogu videti tragovi sletanja na Mesec, jer treba videti 10 metara objekat sa rastojanja od 384 000 000 metara. Mesec uopste nije blizu... Ali postoje snimci sondi koje su letele oko Meseca i nisu sve omrznute americke nego ima i indijska i kineska i japanska. I na njima se vidi. Siguran sam da imate vremena i energije da potrazite te snimke na Internetu, recimo ukucajte u Gugl "Apollo landing sites". Vec su ljudi ranije davali linkove za te snimke, na komentarima gde ste i Vi ucestvovali, sigurno znate o cemu govorim.

protivotrov

pre 8 godina

(neutralni felsh, 17. oktobar 2015 10:29)

Da su tako razmišljali svi pripadnici ljudske vrste još bi visili na drvetu...
(Čovke Legenda Neroja, 17. oktobar 2015 13:56)
====
pre bih rekao da bi ljudi ostali da vise sa drveća da su razmišljali kao ti... @n. felsh je rekao čistu i ogoljenu istinu... to što se vama, "romatičnim svemirskim putnicima" istina ne sviđa to je već nešto drugo... @n. felsh je ukazao na to da neke probleme čovek nikad neće uspeti da reši jer su jednostavno nerešivi i to je surova istina i nije fer reći mu da su mu razmišljanja i stavovi majmunski... umesto da negiraš njegove stavove ti negiraš njega... dokaži da čovek nije u pravu... smatram da nećeš moći jer je on rekao čistu istinu...

milan-bgd

pre 8 godina

@(Mythbuster, 17. oktobar 2015 12:15)

Van Alenovi pojasevi su sasvim prolazni. Radijacija u njima je velika ako se tamo zadrzavate duze vremena. Na primer, za godinu dana biste dobili 20 Siverta, sto je sigurno smrtonosna doza, ali prolaz kosmonauta kroz njih traje nekoliko casova. Reci da se ne moze proci kroz pojaseve i preziveti je isto kao i reci da se ne moze preziveti CT pregled (skener).
Radiologija je veoma komplikovana nauka jer ukljucuje a) poznavanje tipa i kolicine zracenja kome je neko izlozen; b) vremena ekspozicije i efekte kratkotrajne i dugotrajne ekspozicije; c) nacina na koji zracenje prolazi kroz materijal i tkivo d) nivo osetljivosti pojedinih organa na pojedine tipove zracenja. U svakoj medicinskoj ustanovi koja ima radioterapiju imate obavezno tim fizicara-radiologa koji se bavi proracunom nacina i trajanja izlozenosti tkiva zracima. Gde god se radi sa zracenjem (industrija, energetika) imate timove za zastitu od zracenja koji se bave proracunom i merenjem efekata zracenja. Znaci, naucnici nisu docekali otkrice Van Alenovih pojaseva nespremni i poceli od nule. Da, u komori od aluminijuma je sasvim moguce proci kroz V/A pojaseve i zaraditi dozu koja je poredljiva sa rendgen snimanjem pluca. Od toga jos niko nije umro.
I molim Vas nemojte zvati svemirski brod konzervom, jer da to jeste, ne bi izdrzao ni poletanje a kamoli povratak u atmosferu.
Toliko za sada. Imao bih jos da pisem ali se plasim da ni ovo necete procitati.

Zoe Graystone

pre 8 godina

Moram da prokomentarisem ovo. Defiance je uzas od serije, a i inace, SyFy je poznat po tome da prikazuje samo skartove. To nije ni B vec Z produkcija.
(BmmB, 17. oktobar 2015 12:08)

Ono kad fanovi rijalitija počnu da komentarišu SF serije :).BattleStar Gallactica,Caprica,Sargate Universe,12 monkeys,Defiance - krš serije???
Odslušao 2 Karleušine pesme i umislio da je posisao svu pamet ovog sveta.
Da li je i Firefly krš serija ako je ugašena odmah posle 1 sezone ili za nju važi neki lex specialis?
Pali brate narodnjaci su zakon :)

Aurora borealis

pre 8 godina

Za NASA bota Auroru Borealis: ne postoje jasne fotografije tzv Apolo ostataka na Mjesecu! Taj link sto si mi dao je NASA-ina stranica sa nekim kvazi mutnim nagadjanjima i nekakvim geografskim kartama navodnih mjesta sletanja... Laz! Ako mogu da snime planete udaljene nekoliko hiljada svjetlosnih god, zasto ne mogu dati sliku rovera ili zastave gdje se oni jasno vide. U krupnom planu. Ne mogu, jer ne postoje... Covjece, dosta vise vasih lazi! I da, spominjes mrenu koju su dobili astronauti. Pa, tu mrenu su mogli dobiti i u Zemljinoj orbiti. Gdje su uostalom i boravili. Kakav mjesec u limenoj kanti zvanoj LEM...
(Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 15:04)

Da li stvarno poredis slikanje Jupitera, na primer, koji je znacajno veci od planete zemlje, ili sa Plutonom do kog su morali poslati letelicu da bi ga slikali, sa zastavom koja je manja od kvadratnog metra? Predpostavljam da si napravio lapsus kada si rekao planete udaljene nekoliko hiljada svetlosnih godina jer, koliko ja znam, nijedna planeta van Suncevog sistema nije uslikan. Nemoguce je ih je uslikati! Na kraju krajeva kao sto kaze M, pogledaj sam svojim ocima. Usput evo neka nas obojicu informise ako ima vremena gde sve u Beogradu postoje teleskopi kroz moje mozemo da vidimo to?

A sto se tice radijacije, mogli se ozraciti i cucanjem oko rendgen aparata i bez odlaska u svemir, ali da li stvarno mislis da su to radili? Namerno se izlagali zracenju?

BmmB

pre 8 godina

I još jedna stvar iako nije baš vezana za temu : otkazan je i Defiance neviđeno kvalitetna SF serija. Očekujem i da syfy uskoro bude "cancelled" kako je krenuo da gasi serije.
Još samo "Person of interest" da otkažu -mislim da je i to u planu-(doduše nije na syfy kanalu) i neće biti šta da se gleda.Izgleda da su im posebno na meti serije čija je tema AI - dakle moje omiljne(setimo se samo 2 najvće serije (ai-sf-žanra) u istoriji sa sličnom sudbinom : Almost Human,Sarah Connor Chronicles).
Bilo bi dobro i da ova seča najkvalitetnijih SF serija bude tema mislim da bi bilo mnogo komentara.
(Joseph Severn & Councilor Albedo, 17. oktobar 2015 10:39)

Moram da prokomentarisem ovo. Defiance je uzas od serije, a i inace, SyFy je poznat po tome da prikazuje samo skartove. To nije ni B vec Z produkcija.

Uostalom zapitaj se, ako je "nevidjeno kvalitetna", zasto je otkazana? Naravno, misljenje mase nije neizostavno i dobro misljenje, ali je kvalitet generalno prepoznatljiva kategorija, bez obzira da li se to o cemu je rec nekom dopada ili ne.

Trovach

pre 8 godina

@Vlado Banja Luka...Covece potrudi se vec jednom. U danasnje vreme znanje je na izvol'te i potreban je minimalan trud. E, sad' ako ne zelis...

Vlado Banja Luka

pre 8 godina

Za NASA bota Auroru Borealis: ne postoje jasne fotografije tzv Apolo ostataka na Mjesecu! Taj link sto si mi dao je NASA-ina stranica sa nekim kvazi mutnim nagadjanjima i nekakvim geografskim kartama navodnih mjesta sletanja... Laz! Ako mogu da snime planete udaljene nekoliko hiljada svjetlosnih god, zasto ne mogu dati sliku rovera ili zastave gdje se oni jasno vide. U krupnom planu. Ne mogu, jer ne postoje... Covjece, dosta vise vasih lazi! I da, spominjes mrenu koju su dobili astronauti. Pa, tu mrenu su mogli dobiti i u Zemljinoj orbiti. Gdje su uostalom i boravili. Kakav mjesec u limenoj kanti zvanoj LEM...

Pera,Zika,Mika

pre 8 godina

Za vas koji pricate da je ovo glupost od nedavno,infromisite se malo jer je projekat u planu vec godinama a planiran je za 2028.

Zemljoradnik

pre 8 godina

@ (Dalmos, 17. oktobar 2015 10:46) - Možda je rezon dobiti tu nagradu sada, makar bilo i simbolično. Patentirati nešto vezano za putovanje na Mars i očekivati veliku dobit u budućnosti kad se putovanja ostvare, to je na jako dugačkom štapu. Pitanje je kad će i da li će za našeg života uopšte doći do tih putovanja. NASA i slične organizacije iznose ciljeve i prognoze 2025-ta, 2030-ta i slično, ali takve stvari se rade da bi dobili novac za istraživanje, možda pre nego zato što su ti datumi stvarno realni.

Granota

pre 8 godina

@Trovach

Metnućemo ga zajedno sa Sandrom Bulok, oboje su jako spretni i snalažljivi u svemiru ima da bude bašta k'o u Pečenjevce... ;)

Trovach

pre 8 godina

@Dorcolac...Imam i ja dobrih ideja (u okviru svog znanja i mogucnosti), ali nemam para da ih ostvarim. Steta, mislim da su dobre ideje :(

lom

pre 8 godina

za pocetak naselite mars organizmima koji mogutamo da prezive... ako treba posaljite tamo neku automatizovanu busilicu pa busite iz krateta sto dublje da vidimo ima li tecno jezgro. onda u tim kraterima pokusajte za pocetak sa nekim algama... a krmpir ce doc za par hiljada godina...

Čovke Legenda Neroja

pre 8 godina

tezak je mars, surov i otrovan, koliko god nam bio izazovan. nema rude, nema fosilna goriva, leden je i nikad se ne moze zagrejati a povrsinu konstantno bombarduju zracenja iz svemira; nema usijano jezgro... pravi planetni mrtvak. naravno, fala nebesima, verovatno cemoapraviti neku malu naucnicku koloniju, kad budemo jos malo tehnoloski napredovali, ali o nekom trajnijem naseljavanju i tzv. teraformiranju za sad nema ni govora. nemamo ni resursa ni tehnoloske mogucnosti za tako nesto. a i da ima, to je proces koji traje desetimama hiljada godina. to ljudi treba da znaju, da ne podgrevaju sebi lazne nade. da ne misle da ako suvise ostetimo nasu planetu, onda mozemo da pobegnemo na mars. ne mozemo.
(neutralni felsh, 17. oktobar 2015 10:29)

Da su tako razmišljali svi pripadnici ljudske vrste još bi visili na drvetu...

Владо Бања Лука

pre 8 godina

НАСА-преваранти, лет на Мјесец-обична лаж, чудо за религију Новог свјетског поретка. А што се тиче лета на Марс, то је тек лаж и засад апсолутно немогућа мисија. P.S. чим се НАСА оглашава свака два дана, изгледа да су начисто пропали и да су им новчане славине заврнуте. Те плутоново небо, те Јупитер, те Марс... Фарса.

Vlado Banja Luka

pre 8 godina

Za M-a koji tvrdi da su ljudi bili na Mjesecu i da se obicnim teleskopom mogu vidjeti ostaci Apolo misija: ako je tako, molim te daj mi neki link, neku fotografiju nedavno snimljenu sa Zemlje. Moze i sa Habla. Bilo koju. Sta? Ne mozes naci? Pa, zato sto ti ostaci ne postoje. Covjece, probudi se vec jednom!

Mythbuster

pre 8 godina

Dobro to, nego kako misle da prođu Van Alenov pojas radijacije?
Za to treba poprilična količina olova osim ako smisao puta na Mars nije da testiraju ljude koliko mogu minuta da požive u prolazu kroz rajiacioni pojas. Inače dokaz da nijedan Apolo nije bio na mesecu je upravo Van Alenov pojas. Za bezbedan prolazak kroz njega su u svemirskoj kapsuli potrebni olovni zidovi toliko debeli da nijedna savremena raketa to ne može da podigne u orbitu. Najveći gaf koji su napravili u NASI kada su lažirali let na mesec sa ljudskom posadom u programu Apolo ni oni sami nisu znali koliko je pomenuti pojas smrtonosan već su to saznali tek mnogo kasnije u doba space shuttle-a. Da su znali sigurno ne bi glumili ludilo i blamirali se da kažu kako su u aluminijumskoj konzervi bez radijacione zaštite leteli do meseca i nazad.

M

pre 8 godina

Svim paranoicno-ignorantnim teoreticarima zavere i slicnim klovnovima koji jos uvek kokodacu o "prevari" sletanja na Mesec....kupite bolji teleskop ili iznajmite ili iskoristite neki javni, i pogledajte sami Lunarni modul, zastavu i tragove oko nje, pogledajte svojim ocima...eto toliko je jednostavno...ako su vasi mozgovi uopste u stanju da procesuiraju "nove" informacije.

yappy ns

pre 8 godina

Cista budalastina..ali cista. Svako poletanje satla im je kao ruski rulet, a vamo samo sto nisu vec i raspored voznje gradskog saobracaja napravili za Marsovgrad. Jedna lepa sarena laza, iliii nesto znaju vezano za buducnost zivota na Zemlji.

Vlado Banja Luka

pre 8 godina

Za NASA bota Auroru Borealis: ne postoje jasne fotografije tzv Apolo ostataka na Mjesecu! Taj link sto si mi dao je NASA-ina stranica sa nekim kvazi mutnim nagadjanjima i nekakvim geografskim kartama navodnih mjesta sletanja... Laz! Ako mogu da snime planete udaljene nekoliko hiljada svjetlosnih god, zasto ne mogu dati sliku rovera ili zastave gdje se oni jasno vide. U krupnom planu. Ne mogu, jer ne postoje... Covjece, dosta vise vasih lazi! I da, spominjes mrenu koju su dobili astronauti. Pa, tu mrenu su mogli dobiti i u Zemljinoj orbiti. Gdje su uostalom i boravili. Kakav mjesec u limenoj kanti zvanoj LEM...

Pera,Zika,Mika

pre 8 godina

Za vas koji pricate da je ovo glupost od nedavno,infromisite se malo jer je projekat u planu vec godinama a planiran je za 2028.

cobo

pre 8 godina

C.Colombo je krenuo za Indiju i stigao u Ameriku,
a Amerikanci ce krenuti na
Mars,i stici na Mesec,ili Arizonu.Da znaju i mogu ne bi nas pitali.

Aurora borealis

pre 8 godina

Dobro to, nego kako misle da prođu Van Alenov pojas radijacije?
Za to treba poprilična količina olova osim ako smisao puta na Mars nije da testiraju ljude koliko mogu minuta da požive u prolazu kroz rajiacioni pojas. Inače dokaz da nijedan Apolo nije bio na mesecu je upravo Van Alenov pojas. Za bezbedan prolazak kroz njega su u svemirskoj kapsuli potrebni olovni zidovi toliko debeli da nijedna savremena raketa to ne može da podigne u orbitu. Najveći gaf koji su napravili u NASI kada su lažirali let na mesec sa ljudskom posadom u programu Apolo ni oni sami nisu znali koliko je pomenuti pojas smrtonosan već su to saznali tek mnogo kasnije u doba space shuttle-a. Da su znali sigurno ne bi glumili ludilo i blamirali se da kažu kako su u aluminijumskoj konzervi bez radijacione zaštite leteli do meseca i nazad.
(Mythbuster, 17. oktobar 2015 12:15)

I sam dr James Van Allen, otkrivač Van Alenovog pojasa, demantovao je tvrdnje da je zračenje preopasno za astronaute te je tvrdio da je količina zračenja prilikom prolaska kroz Van Alenov pojas manja od 1 rem (10 mSv), što je ekvivalent normalnom ambijentalnom zračenju koje prosečan čovek na zemlji primi u tri meseca. S druge strane, zračenje je upravo dokaz da su astronauti išli na Mesec. Uočeno je da je 33 od 36 astronauta iz programa Apollo dobilo sivu mrenu za koje se pokazalo da je posledica izloženosti kosmičkom zračenju za vreme putovanja.

Čovke Legenda Neroja

pre 8 godina

tezak je mars, surov i otrovan, koliko god nam bio izazovan. nema rude, nema fosilna goriva, leden je i nikad se ne moze zagrejati a povrsinu konstantno bombarduju zracenja iz svemira; nema usijano jezgro... pravi planetni mrtvak. naravno, fala nebesima, verovatno cemoapraviti neku malu naucnicku koloniju, kad budemo jos malo tehnoloski napredovali, ali o nekom trajnijem naseljavanju i tzv. teraformiranju za sad nema ni govora. nemamo ni resursa ni tehnoloske mogucnosti za tako nesto. a i da ima, to je proces koji traje desetimama hiljada godina. to ljudi treba da znaju, da ne podgrevaju sebi lazne nade. da ne misle da ako suvise ostetimo nasu planetu, onda mozemo da pobegnemo na mars. ne mozemo.
(neutralni felsh, 17. oktobar 2015 10:29)

Da su tako razmišljali svi pripadnici ljudske vrste još bi visili na drvetu...

Joseph Severn & Councilor Albedo

pre 8 godina

I još jedna stvar iako nije baš vezana za temu : otkazan je i Defiance neviđeno kvalitetna SF serija. Očekujem i da syfy uskoro bude "cancelled" kako je krenuo da gasi serije.
Još samo "Person of interest" da otkažu -mislim da je i to u planu-(doduše nije na syfy kanalu) i neće biti šta da se gleda.Izgleda da su im posebno na meti serije čija je tema AI - dakle moje omiljne(setimo se samo 2 najvće serije (ai-sf-žanra) u istoriji sa sličnom sudbinom : Almost Human,Sarah Connor Chronicles).
Bilo bi dobro i da ova seča najkvalitetnijih SF serija bude tema mislim da bi bilo mnogo komentara.

Dalmos

pre 8 godina

Interesantna ideja! Znaci u zenitu kapitalizma se raspisuje konkurs ciji je cilj pronalazenje resenja koje bi pojeftinilo misiju na Mars. Pri tom je nagrada u odnosu na potencijalnu ustedu i vise nego simbolicna, a ucescem na konkursu se potencijalni inovatori unapred odricu svake druge nadoknade osim nagrade. Naci ce se vec oni koji ce nasesti na ovo, a oni malo iskusniji ce svoje ideje prvo patentirati, pa tek onda obelodaniti.

Aurora borealis

pre 8 godina

Za M-a koji tvrdi da su ljudi bili na Mjesecu i da se obicnim teleskopom mogu vidjeti ostaci Apolo misija: ako je tako, molim te daj mi neki link, neku fotografiju nedavno snimljenu sa Zemlje. Moze i sa Habla. Bilo koju. Sta? Ne mozes naci? Pa, zato sto ti ostaci ne postoje. Covjece, probudi se vec jednom!
(Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 12:19)

Ukucaj u guglu Apollo landing site i izaćiće ti gomila slika slikanih sa zemlje gde se vide ostaci više apollo misija na Mesecu. Da si vreme za koje si napisao komentar potrošio da probaš sam naći to u guglu sigurno bi i sam našao te slike, ali lakše je pričati napamet.

Joseph Severn & Councilor Albedo

pre 8 godina

Robote slati ne ljude i razvijati veštačku inteligenciju to je priritet a ne bacati pare na projekte koji će najverovatnije zavvršti katastrofom po ljudsku posadu(zračenje i opet ZRAČENJE ...).A V.I. će onda da reši tehnološke probleme.

neutralni felsh

pre 8 godina

tezak je mars, surov i otrovan, koliko god nam bio izazovan. nema rude, nema fosilna goriva, leden je i nikad se ne moze zagrejati a povrsinu konstantno bombarduju zracenja iz svemira; nema usijano jezgro... pravi planetni mrtvak. naravno, fala nebesima, verovatno cemo napraviti neku malu naucnicku koloniju, kad budemo jos malo tehnoloski napredovali, ali o nekom trajnijem naseljavanju i tzv. teraformiranju za sad nema ni govora. nemamo ni resursa ni tehnoloske mogucnosti za tako nesto. a i da ima, to je proces koji traje desetimama hiljada godina. to ljudi treba da znaju, da ne podgrevaju sebi lazne nade. da ne misle da ako suvise ostetimo nasu planetu, onda mozemo da pobegnemo na mars. ne mozemo.

žalosna sova

pre 8 godina

Pre naseljavanja na Mars red bi bio da omogućite zemljama kao što je Sirija da žive srećno i zadovoljno, ako na tom Marsu danas sutra pobedi ID ratovaćemo sa Marsovcima.

Dorcolac

pre 8 godina

Bravo za NASA-u, odlična ideja. Zašto ne uključiti kreativne umove, ne moraju svi da završe MIT ili da budu raketni naučnici da bi imali odlične kreativne ideje. Zašto neko ko se bavi poljoprivredom ili je profesor istorije ili radi u banci ne bi mogao da ima briljantne ideje? Na kraju krajeva, Ajnštajn je počeo kao običan službenik u zavodu za patente, a čak nije bio ni dobar đak.
A što se tiče cene, pa kome je malo nek prvo nešto smisli za tih "tričavih" 15.000 dolara koje prosečan Srbin može da zaradi za 5-6 godina, a onda brate, ako vredi možda zaradi i milionče. U tome i jeste veličina Zapada, pa i Amerike, ti sa idejom nešto možeš da uradiš, zavisi od toga koliko si uporan i na kraju krajeva koliko ti je originalna ili briljantna ideja. Ništa se ne garantuje ali šansa je realna. Ovde realno, kad imaš dobru ideju ili si kreativan, najveću šansu imaš da te smatraju "podrivačem sistema", uz tradicionalne podsmešljive opaske "ti ćeš mi kažeš" i "ma nemoj, a šta ti zamišljaš da si?" itd, itd...

Još jednom, po meni, odlična ideja.

Veliki pozdrav

Trovach

pre 8 godina

@Dorcolac...Imam i ja dobrih ideja (u okviru svog znanja i mogucnosti), ali nemam para da ih ostvarim. Steta, mislim da su dobre ideje :(

milan-bgd

pre 8 godina

Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 12:19

U pravu ste, sa Zemlje se nijednim teleskopom, pa ni sa Hablom iz orbite, ne mogu videti tragovi sletanja na Mesec, jer treba videti 10 metara objekat sa rastojanja od 384 000 000 metara. Mesec uopste nije blizu... Ali postoje snimci sondi koje su letele oko Meseca i nisu sve omrznute americke nego ima i indijska i kineska i japanska. I na njima se vidi. Siguran sam da imate vremena i energije da potrazite te snimke na Internetu, recimo ukucajte u Gugl "Apollo landing sites". Vec su ljudi ranije davali linkove za te snimke, na komentarima gde ste i Vi ucestvovali, sigurno znate o cemu govorim.

Trovach

pre 8 godina

@neutralni felsh...Samo da dodam da je marsovsko tlo prezagadjeno teskim metalima, tako da bi biljke gajene na takvom tlu bile otrovne za jelo. Tek je kosmicka radijacija posebna prica. Mislim da imamo tehnologiju za odlazak na Mars, ali je takav poduhvat trenutno preskup. Mozda da pricekamo malo (mada se Kolumbo ne bi slozio samnom).

Janbo

pre 8 godina

Sto se dostavljanja tereta u kosmos tice tu imamo jednu vrlo prostu ali genijalnu ideju koju je dao jos pokojni Artur Klark a koja bi vise nego desetostruko smanjila troskove,svemirski lift.

M

pre 8 godina

@Vlado Banja Luka
Rekao sam da sam pogledas kroz teleskop, posto ste ti i slicni opsednuti idejom da neko hoce da vas prevari, posto ste inace jako bitni i mnogo sta od vas i vaseg misljenja zavisi, pa eto, svi hoce da vas prevare...pa pomislih da jedini nacin da se uveris u apsurdnost sopstvenih lupetanja je da sam svojim ocima vidis...sto se tice drugog dela lupetanja, pun ti je internet slika koje su ljudi pravili sa Zemlje, da si se potrudio i da te zaista interesuje mogao si pogledati sam...inace ja jesam budan, a tebi preporucujem da spavas, mislim da bi tako bio daleko produktivniji i manje sramota za svoju vrstu. Pozdrav.

Trovach

pre 8 godina

Neka ponesu samo cement. Pesak, sljunak i vodu vec imaju. Ups! Zaboravio sam da je voda na polovima, dok se beton moze praviti samo na ekvatoru jer je temperatura iznad nule. Onda nista od nagrade.

Trovach

pre 8 godina

@žalosna sova...Astronomija nema nikakve veze sa resavanjem problema na Zemlji. I mene izuzetno pogadja siromastvo u svetu i nepravedna raspodela resursa. Takodje, ne mogu da shvatim (pre)bogate ljude, kojima njihovo bogatstvo nije dovoljno nego moraju da unesrece i osiromase dodatne milione ljudi zarad svog hedonizma i sujete, ali kucate na pogresna vrata. Mnogo veci novac obrcu vojna industrija i industrija zabave, a moramo priznati da su te dve oblasti najnepotrebnije. Za nauku, umetnost i pravu proizvodnju dobara ostaju mrvice.

milan-bgd

pre 8 godina

@(Mythbuster, 17. oktobar 2015 12:15)

Van Alenovi pojasevi su sasvim prolazni. Radijacija u njima je velika ako se tamo zadrzavate duze vremena. Na primer, za godinu dana biste dobili 20 Siverta, sto je sigurno smrtonosna doza, ali prolaz kosmonauta kroz njih traje nekoliko casova. Reci da se ne moze proci kroz pojaseve i preziveti je isto kao i reci da se ne moze preziveti CT pregled (skener).
Radiologija je veoma komplikovana nauka jer ukljucuje a) poznavanje tipa i kolicine zracenja kome je neko izlozen; b) vremena ekspozicije i efekte kratkotrajne i dugotrajne ekspozicije; c) nacina na koji zracenje prolazi kroz materijal i tkivo d) nivo osetljivosti pojedinih organa na pojedine tipove zracenja. U svakoj medicinskoj ustanovi koja ima radioterapiju imate obavezno tim fizicara-radiologa koji se bavi proracunom nacina i trajanja izlozenosti tkiva zracima. Gde god se radi sa zracenjem (industrija, energetika) imate timove za zastitu od zracenja koji se bave proracunom i merenjem efekata zracenja. Znaci, naucnici nisu docekali otkrice Van Alenovih pojaseva nespremni i poceli od nule. Da, u komori od aluminijuma je sasvim moguce proci kroz V/A pojaseve i zaraditi dozu koja je poredljiva sa rendgen snimanjem pluca. Od toga jos niko nije umro.
I molim Vas nemojte zvati svemirski brod konzervom, jer da to jeste, ne bi izdrzao ni poletanje a kamoli povratak u atmosferu.
Toliko za sada. Imao bih jos da pisem ali se plasim da ni ovo necete procitati.

BmmB

pre 8 godina

I još jedna stvar iako nije baš vezana za temu : otkazan je i Defiance neviđeno kvalitetna SF serija. Očekujem i da syfy uskoro bude "cancelled" kako je krenuo da gasi serije.
Još samo "Person of interest" da otkažu -mislim da je i to u planu-(doduše nije na syfy kanalu) i neće biti šta da se gleda.Izgleda da su im posebno na meti serije čija je tema AI - dakle moje omiljne(setimo se samo 2 najvće serije (ai-sf-žanra) u istoriji sa sličnom sudbinom : Almost Human,Sarah Connor Chronicles).
Bilo bi dobro i da ova seča najkvalitetnijih SF serija bude tema mislim da bi bilo mnogo komentara.
(Joseph Severn & Councilor Albedo, 17. oktobar 2015 10:39)

Moram da prokomentarisem ovo. Defiance je uzas od serije, a i inace, SyFy je poznat po tome da prikazuje samo skartove. To nije ni B vec Z produkcija.

Uostalom zapitaj se, ako je "nevidjeno kvalitetna", zasto je otkazana? Naravno, misljenje mase nije neizostavno i dobro misljenje, ali je kvalitet generalno prepoznatljiva kategorija, bez obzira da li se to o cemu je rec nekom dopada ili ne.

Neko

pre 8 godina

Zasto bi im neko za tako male pare dao revolucionarnu ideju o gradnji? Jer ako tom tehnologijom moze da se gradi bez vode, cementa, armature itd. to je onda ideja vredna stotine milijardi dolara jer se bukvalno bilo kakav teren moze pretvoriti u naseljiv.

Zemljoradnik

pre 8 godina

@ (Dalmos, 17. oktobar 2015 10:46) - Možda je rezon dobiti tu nagradu sada, makar bilo i simbolično. Patentirati nešto vezano za putovanje na Mars i očekivati veliku dobit u budućnosti kad se putovanja ostvare, to je na jako dugačkom štapu. Pitanje je kad će i da li će za našeg života uopšte doći do tih putovanja. NASA i slične organizacije iznose ciljeve i prognoze 2025-ta, 2030-ta i slično, ali takve stvari se rade da bi dobili novac za istraživanje, možda pre nego zato što su ti datumi stvarno realni.

Trovach

pre 8 godina

@Vlado Banja Luka...Covece potrudi se vec jednom. U danasnje vreme znanje je na izvol'te i potreban je minimalan trud. E, sad' ako ne zelis...

Storm

pre 8 godina

Pogledao sam obrazac prijave i ono je bruka, ucesnici i primaoci nagrada se u korist organizatora odricu bilo kakve materijalne koristi koja moze da proistekne od primene te tehnologije u komercijalne svrhe. Dakle ne radi se samo o letu na Mars nego ako je ideja primenljiva na Zemlji, sponzori (a to su neka tri lika koji doniraju ovih 15.000$) mogu da zaradjuje na patentnim pravima. Posteno bi bilo makar da pronalazac dobije neki procenat ako se tehnologija koristi na Zemlji jer to nije svrha takmicenja, ali ne ni to, cim im posaljes prijavu odrekao si se prava. Vrhunac komedije je to sto se pobedniku nudi "cak" mogucnost posete njihovom svemirskom centru ali putna karta nije ukljucena!? Dakle hoce da posalju coveka na Mars ali nece da plate putnu kartu do Amerike coveku koji ce im resiti najveci problem. Smejurija.

Aurora borealis

pre 8 godina

Za NASA bota Auroru Borealis: ne postoje jasne fotografije tzv Apolo ostataka na Mjesecu! Taj link sto si mi dao je NASA-ina stranica sa nekim kvazi mutnim nagadjanjima i nekakvim geografskim kartama navodnih mjesta sletanja... Laz! Ako mogu da snime planete udaljene nekoliko hiljada svjetlosnih god, zasto ne mogu dati sliku rovera ili zastave gdje se oni jasno vide. U krupnom planu. Ne mogu, jer ne postoje... Covjece, dosta vise vasih lazi! I da, spominjes mrenu koju su dobili astronauti. Pa, tu mrenu su mogli dobiti i u Zemljinoj orbiti. Gdje su uostalom i boravili. Kakav mjesec u limenoj kanti zvanoj LEM...
(Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 15:04)

Da li stvarno poredis slikanje Jupitera, na primer, koji je znacajno veci od planete zemlje, ili sa Plutonom do kog su morali poslati letelicu da bi ga slikali, sa zastavom koja je manja od kvadratnog metra? Predpostavljam da si napravio lapsus kada si rekao planete udaljene nekoliko hiljada svetlosnih godina jer, koliko ja znam, nijedna planeta van Suncevog sistema nije uslikan. Nemoguce je ih je uslikati! Na kraju krajeva kao sto kaze M, pogledaj sam svojim ocima. Usput evo neka nas obojicu informise ako ima vremena gde sve u Beogradu postoje teleskopi kroz moje mozemo da vidimo to?

A sto se tice radijacije, mogli se ozraciti i cucanjem oko rendgen aparata i bez odlaska u svemir, ali da li stvarno mislis da su to radili? Namerno se izlagali zracenju?

milan-bgd

pre 8 godina

Pa, tu mrenu su mogli dobiti i u Zemljinoj orbiti. Gdje su uostalom i boravili. Kakav mjesec u limenoj kanti zvanoj LEM...
(Vlado Banja Luka, 17. oktobar 2015 15:04)

Ne, tu mrenu nisu mogli dobiti u Zemljinoj orbiti jer ona potice od kosmickih zraka i doza koju bi dobili za tih nedelju dana bila bi manja.
Gornji slojevi Zemljine atmosfere i njeno magnetno polje daju neku zastitu od kosmickih zraka, ali kad se izadje u medjuplanetarni prostor, zastite nema. To je i osnovni problem putovanja do Marsa ili dalje. Veoma je tesko zastiti se od kosmickih zraka. Oni se sastoje od visokoenergetskih protona ali i jezgara tezih elemenata, koji su vrlo razorni za tkivo. Posada bi morala da provodi sve vreme u specijalnoj oklopljenoj komori za razliku od, recimo, ISS, koji u oklopljeni deo prelaze samo kad je erupcija sa Sunca ili prolaz preko juznog Atlantika, gde postoji geomagnetska anomalija. Tokom godinu i po minimalnog trajanja puta do Marsa i nazad, uz sadasnje mere zastite, astronauti bi ipak dobili veoma ozbiljnu dozu zracenja. Da ne govorim o duzem boravku na Marsovoj povrsini...
Zanimljivo je da su oci astronauta tokom leta na Mesec bile detektor kosmickih zraka - ljudi su primecivali bleske svetlosti i u totalnom mraku ili sa sklopljenim kapcima.
Radijaciono ostecenje tkiva je profesionalni rizik koji je deo astronautske profesije, kao i lekara radiologa ili radnika u nuklearnoj elektrani. Svaki astronaut tokom leta nosi dozimetar koji se na kraju leta ocitava.

milan

pre 8 godina

" ..Pre naseljavanja na Mars red bi bio da omogućite zemljama kao što je Sirija da žive srećno i zadovoljno, ..."
(žalosna sova, 17. oktobar 2015 11:24)

Tako je borce za svetsku pravdu .

protivotrov

pre 8 godina

(neutralni felsh, 17. oktobar 2015 10:29)

Da su tako razmišljali svi pripadnici ljudske vrste još bi visili na drvetu...
(Čovke Legenda Neroja, 17. oktobar 2015 13:56)
====
pre bih rekao da bi ljudi ostali da vise sa drveća da su razmišljali kao ti... @n. felsh je rekao čistu i ogoljenu istinu... to što se vama, "romatičnim svemirskim putnicima" istina ne sviđa to je već nešto drugo... @n. felsh je ukazao na to da neke probleme čovek nikad neće uspeti da reši jer su jednostavno nerešivi i to je surova istina i nije fer reći mu da su mu razmišljanja i stavovi majmunski... umesto da negiraš njegove stavove ti negiraš njega... dokaži da čovek nije u pravu... smatram da nećeš moći jer je on rekao čistu istinu...

Zoe Graystone

pre 8 godina

Moram da prokomentarisem ovo. Defiance je uzas od serije, a i inace, SyFy je poznat po tome da prikazuje samo skartove. To nije ni B vec Z produkcija.
(BmmB, 17. oktobar 2015 12:08)

Ono kad fanovi rijalitija počnu da komentarišu SF serije :).BattleStar Gallactica,Caprica,Sargate Universe,12 monkeys,Defiance - krš serije???
Odslušao 2 Karleušine pesme i umislio da je posisao svu pamet ovog sveta.
Da li je i Firefly krš serija ako je ugašena odmah posle 1 sezone ili za nju važi neki lex specialis?
Pali brate narodnjaci su zakon :)

Granota

pre 8 godina

@Trovach

Metnućemo ga zajedno sa Sandrom Bulok, oboje su jako spretni i snalažljivi u svemiru ima da bude bašta k'o u Pečenjevce... ;)

lom

pre 8 godina

za pocetak naselite mars organizmima koji mogutamo da prezive... ako treba posaljite tamo neku automatizovanu busilicu pa busite iz krateta sto dublje da vidimo ima li tecno jezgro. onda u tim kraterima pokusajte za pocetak sa nekim algama... a krmpir ce doc za par hiljada godina...