Ponedeljak, 29.06.2020.

16:42

Sećate li se Turbo dugmeta iz 1990-ih? Evo zašto je usporavalo vaš računar

Izvor: B92

Seæate li se Turbo dugmeta iz 1990-ih? Evo zašto je usporavalo vaš raèunar IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

68 Komentari

Sortiraj po:

shadow

pre 3 godine

Koliko nostalgije... Ja sam svoje prve racunarske korake napravio na PC 286 AT, 16Mhz (8 bez turba), 1MB Ram-a, Ali 14" monitor u boji i hard od 40MB. 1200 maraka je kostao. Posle bilo stack-ovanje harda na 80 MB. Mnogo lepih sećanja

sasa

pre 3 godine

Prva masina 286 bez hdd-a. Hdd od 20 MB je kostao 2000 DEM, posle 3 godine kupim hdd od 20 MB za 250 Dem i instaliram Stacker koji je u letu komprimovao podatke i napravio mi 34 MB (teoretski). Ubijao sam paskal i qbasic na njemu. Posle dosao Chiwriter i wordpress, onda win 3.1 pa promenio masinu.

srb

pre 3 godine

Bio sam ubedjen da dize radni takt ali dobro, bitno je da je komp radio brze kad se ukljuci. Jedino je zvuk bio nepodnosljiv, kao usisivac na steroidima

Low Key Lyesmith

pre 3 godine

@Markus1975, 30. jun 2020 16:08
"To je sada već istorijski "biser" Bila Gatesa: "Kome će uopšte ikada trebati više memorije?""
Kako, beše, ide onaj meme - "Today, on things that never happened"? Nije mi jasno kako ljudi i dalje veruju u tu izmišljotinu - A radi se o izmišljotini! - po kojoj je Gates izjavio ono ozloglašeno "640K ought to be enough for anybody.". Newsflash - Gates to nikada nije izjavio. Bar to danas nije teško proveriti. To što ljudi veruju u tu budalaštinu bi se, valjda, moglo smatrati i dokazom validnosti one ozloglašene teze o hiljadama puta ponovljenoj laži koja kao posledica toga neumitno postaje istinom. Vrag će ga znati. Ako GNU/Linux - odnosno *NIX - pseudoelitisti već vole i to spočitavati ljudima koji preferiraju Windows, pristup im je potpuno besmislen i pogrešan. Imalo bi više smisla ukoliko bi se podsmevali jednoj drugoj, nekada prominentnoj Microsoft figuri - stanovitom Steve Ballmeru. Dotični je i te kako bio poznat po benastim izjavama. Za koje postoji gomila dokaza.
Dakle, možda se radi o "biseru", ali ne i o istorijskom. Niti o "biseru" Bill Gatesa.

Markus1975

pre 3 godine

autoexec.bat:
SET BLASTER=A220 I5 D1

config.sys:
DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=EMM386.EXE RAM
DOS=HIGH,UMB

Čik da neko mlađi od 40 rastumači čemu je sve ovo služilo ?
(Monsieur Alphonse, 29. jun 2020 21:36)

Prvo je zadavanje enviroment variable kojom se svi programi tj. igre obaveštavaju o hardverskim podešavanjima zvučne kartice (I/O adresa, interapt i DMA kanal). Ovo drugo je učitavanje i aktiviranje "drajvera" za memoriju preko 640KB, pošto sam MS DOS nije umeo sa njom. To je sada već istorijski "biser" Bila Gatesa: "Kome će uopšte ikada trebati više memorije?". Sledi "Expanded Memory Manager" dodatni "drajver" koji se oslanja na prethodni, ali upotrebljiv samo ako imate 386 ili jači procesor. Ako se dobro sećam bio je neophodan za funkcionisanje DOS4GW okruženja za pokretanje (složenih) igrica u "Protected" režimu. I konačno instrukcija za prebacivanje svih DOS servisa u "Upper Memory Block" kako bi se prvih 640KB RAM-a maksimalno oslobodilo za ... pa najčešće igricu.
Menjam tvoje pitanje, ima li ko mlađi od 40 da je uopšte razumeo sve ovo :)))

Sendvič

pre 3 godine

Sećam se početkom '90-ih, gledam oglase i vidim najskuplji HD imao 540MB i koštao oko 2000DEM. Pitao sam se kome taj ogroman prostor treba. To je bilo vreme pre Jpeg-ova (suviše bi se sporo ucitavalo), pre mp3, mpeg i sl.

heavy

pre 3 godine

Prvi računar ZX8,sami pravili igrice.Sećam se golfa,linija sa random rupom pa ko će preciznije da pogodi daljinu.
Onda Spectrum 32Kb,odem da kupim i pošto nisam znao da je napravljen sa 32(postojala je opcija sa externih 16)sednem i napišem rutinu da proverim koliko ima memorije unutra.
Kasetofon,igrice,pustiš da učita header pa prekineš,edituješ u hexaeditoru da bi krakovao...
Odem u Švicu kod brata,on imao Apple,valjda II.Prepisivali smo iz nekog časopisa igricu ceo dan ?
Zatim slede Comodor 64,pa amiga 128 pa 500 pa prvi PC,IBM 2500 dm platio.I danas žalim što sam godine bacio igrajući se umesto programiranja jer smo u to vreme nas nekolicina provereno bili najjači u SFRJ....

Smuki

pre 3 godine

@vremena

E mi to kao ne znamo :). Pusti nasih 5 minuta da uzivamo bar u jednom clanku a ne da nam odmah mracis :)

Za C64 najbolje je bilo imati modulator sa jedno 12 programa koji se instant ucitavaju (ukljucujuci i program za stelovanje glave).
Simons Basic je bio moj prvi iskorak u programiranju.
Evo dan danas se bavim programiranjem.

Low Key Lyesmith

pre 3 godine

@Gradimir, 29. jun 2020 23:48
Ah, danas nažalost zaboravljene čari kreiranja autoexec.bat i config.sys fileova. Ne kažem da je tada bilo bolje, ali činjenica je da se tada trebalo zaista potruditi da bi se uživalo u video igrama na pravi način. U konačnici, to je jedna od stvari koje su mnoge tadašnje klince i zainteresovale za karijere u ITu...
EMM, odnosno EMM386 kako se zvanično zvao, je bio expanded memory manager za stari, dobri MS DOS. Pored njega smo imali QEMM, ne sećam se na šta se ovo "Q" tačno odnosilo, koji je bio značajno bolji. Postojao je i CEMM, by Compaq ako me pamćenje služi, ali ga je malo ko koristio.

Mirko_nemirko

pre 3 godine

Prvi racunar Orao 16kb, zatim Spectrum ZX256. 1984 godina, prikljucen na EI Nis televizor :(
Secam se da sam po ceo dan igrao Pijamarama i Jet Set Willy:())

Thorvik

pre 3 godine

Kad si pomenuo rani internet i pornografiju, kod nas u BiH prvi provajderi su naplaćivali internet po satu. Sjećam se tih trenutaka, odeš i kupiš 5 sati, platiš 5 KM, dođeš kući, konektuješ se i učitaš hrpu tih slika, doduše sačekaš nekoliko minuta da se to sve učita i onda se diskonektuješ. Uživaš gotovo besplatno :)

mr.wolf

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Da nije Re-Volt?
(mada mislim da je to bilo ipak kasnije, 29. jun 2020 22:29)

Kakav crni Re-Volt.... to je nova igra za ono o cemu se ovde pise. Ona je vec iz vremena Pentiun 1 200MHz MMX.....i voodoo 1 kartica.....

dzordzijanac

pre 3 godine

Prvi PC...kupljen u Comtrade-u 92 od gospodina Jevrosimovica licno, tada su imali kancelariju u Genex apartmanima...286 na 16mhz, 2MB ram, 105MB Quantum HDD, VGA Trident 9000, 14" VGA color Monitor ProVitek...
(BokiBG, 29. jun 2020 23:15)

Firma se u to vreme zvala Comtrad :)
Ja sam uzeo 386SX/25MHz/2MB sa quntum hard card-om, jer nisu imali obican IDE disk u tom trenutku. Uh sto sam se namucio sa njim.

Putnik

pre 3 godine

Prvi PC...kupljen u Comtrade-u 92 od gospodina Jevrosimovica licno, tada su imali kancelariju u Genex apartmanima...286 na 16mhz, 2MB ram, 105MB Quantum HDD, VGA Trident 9000, 14" VGA color Monitor ProVitek...
(BokiBG, 29. jun 2020 23:15)

moj prvi iz memodata. 90/91 nisam siguran. cale se odrekao juga u moju korist.
286 na 16mhz, 2mb ram, 52mb quantum, trident 8900 svga, 14" samtron svga monitor i naravno 5.25 i 3.5 fdd msdos 5.0

PowerRanger

pre 3 godine

Secam se mog prvog kompjutera, 1998. Tata dao 2000 maraka...Pentijum I 133 megaherca, 1.6 GB hard disk. ne znam koliko megabajta RAMA, Windows 95, okupili se moji drugari iz naselja da slusamo cudesni zvuk sa Cd-a. Bio tada popularan obicni chat, MIRC, mejl bio cudo...Igrao sam Duke Nuke 3d... Onda onaj zvuk dial up konekcije. Koliko sam volio taj komp. Razmisljam sad koliko su se roditelji samo namucili da skupe pare za njega u onoj krizi kod nas sto je uvek bila...

Djuro

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Da nije Ignition, a izdavac je bio Virgin interactive.

Cinique

pre 3 godine

Red je da se u ovim nostalgičnim podsećanjima setimo Ante Markovića koji je ukinuo ograničenja za uvoz kompjutera, a koja su ostala da važe za drugu "zabavnu elektroniku". Ne sećam se da li je carina na kompjutere bila sasvim ukinuta, ali bar je postojala mogućnost da se uvezu računar i monitor vrednosti 2000 maraka. To pamtim jer je moj prvi računar tako kupljen u Minhenu i koštao otprilike toliko.

Prva računarska avantura je bila da uopšte odabereš, kupiš i doneseš kompjuter. Pre Markovića ta igrica je bila neverovatno teška, trebalo je savladati brojne birokratske karakondžule, podmititi ili izmoliti neke privilegovane sa diplomatskim imunitetom ili papreno platiti profesionalnim švercerima, sastavljati i lemiti "Galaksiju" i tome slično.

Cune

pre 3 godine

jedan dan burazer stavio Windows (prvi put sam ga video, do tada DOS i kasnije Norton Commander), samo sam buljio u plavi ekran dok nije došao s posla :)
(Petar, 29. jun 2020 20:11)
Isto. Kad sam uzeo prvi kompjuter sa Windowsom, dok ga nisam restartovao u MS-DOS mod nisam znao šta radim. Kad sam konačno ugledao crn ekran i DOS prompt, kao da me sunce ogrejalo. 😂

r53

pre 3 godine

Secam se turbo dugmeta kod drugara ciji su roditelji furali PC ali me uopste nije zanimalo jer sam imao tu ludu srecu da mi kod kuce stoji Amiga. Pre 10ak godina sam nabavio ponovo A1200-tku, evo stoji tu pored radnog stola, nabudzena sa blizzard akceleratorom, Workbench instaliran na CF karticu, diskete su sad na USB sticku preko gotek citaca. Ponekad vrti neku muzikicu, demoe, opika se partija Sensible-a ili isklikce poneki pixelart. Neprocenjivo.

BokiBG

pre 3 godine

Prvi PC...kupljen u Comtrade-u 92 od gospodina Jevrosimovica licno, tada su imali kancelariju u Genex apartmanima...286 na 16mhz, 2MB ram, 105MB Quantum HDD, VGA Trident 9000, 14" VGA color Monitor ProVitek...

Gradimir

pre 3 godine

@Monsieur Alphonse

autoexec.bat:
SET BLASTER=A220 I5 D1

config.sys:
DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=EMM386.EXE RAM
DOS=HIGH,UMB

Čik da neko mlađi od 40 rastumači čemu je sve ovo služilo ?

Imam preko 40, pa mi je sve jasno, i podešavanje adrese i interapta za SB i konfigurisanje memorije preko 640 kb i učitavanja DOS-a tu. A EMM beše program za pristup toj memoriji? Bio je još jedan, ako se dobro sećam i delili smo se u dva tabora prema afinitetima.

mada mislim da je to bilo ipak kasnije

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Da nije Re-Volt?

Džoni

pre 3 godine

Na Pentium matičnim pločama već nije bilo ni konektora za turbo prekidač, jedino je bio povezan sa takođe potpuno nepotrebnim displejem "takta". Koji (btw) takođe nije pokazivao stvaran takt procesora nego su se vrednosti na sedmosehmentnom displeju setovale ručno, džamperima.
"Turbo" selektor je otprilike nestao kada su ATX napajanje i kućište postali standard i kad su tasteri zamenili prekidače.

Stefan

pre 3 godine

Ježio sam se dok sam čitao komentare. Svega sam se prisetio, i svog prvog Commodora 64, pa Amige 500 sa onom rukom koja drži plavu disketu... Obrneš Pong, pa igraš ispočetka...
Lepa vremena.

vremena

pre 3 godine

Imam preko 50 godina i dobro se secam tih vremena. Posto vidim da puno mojih vrsnjaka ta vremena opisuju kao "srecna", moram da ih razocaram :) Ta vremena su vam se tako samo cine jednostavno zato sto ste bili par decenija mladji. Sa tacke gledista racunara, to je u poredjenju sa danasnjim bilo mucenje na kvadrat. Videcete da ce za par decenija danasnji klinci isto tako da zale za ovim vremenima. Zivi bili pa videli.

ZG

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.(Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Ironman Super Offroad

Monsieur Alphonse

pre 3 godine

autoexec.bat:
SET BLASTER=A220 I5 D1

config.sys:
DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=EMM386.EXE RAM
DOS=HIGH,UMB

Čik da neko mlađi od 40 rastumači čemu je sve ovo služilo ?

Rema

pre 3 godine

@Stanley, nisu baš sve igre radile. Prvo imao si problem drajvera gde većina DOS igara ima svoje drajvere za zvuk, grafiku, pa rade samo neke popularne kartice koje se kod nas u to vreme nikako ne prodaju (90-ih skoro isključivo su se prodavle bofl no name komponente u YU gde drajver dobijše jednom na disketi i moliš se da disketa radi za uvek). Drugo, PC je napredovao takvom brzinom da je i najbrži postajao spor kao puž za 18 meseci. Treće cena, i najjednostaviji PC je koštao oko 2000 DEM, što je bila tako ogromna para, kao barem 3000 eura danas. A kao što rekoh taj PC je bio od bofl delova i zastarevao je za 18 meseci.

Tek je posebna priča bila 3d akceleracija, kad su 3dfx i nVidia ušli u trku i počeli da izbacuju nove modele na 9 meseci, pa je na svakih godinu dana morala da dodje i nova grafička (300, kasnije 500 DEM, pa 300 eur, a danas znate vec), ali i nova ploča jel se standard menjao sa svakom generacijom i to ne samo ploča, već sve, nove memorije, diskovi i napajanja...

PC bio i ostao sport za jako bogate... no neka lepa vremena :)

xibm

pre 3 godine

Kad se setim osamdesetih... dodavanja 8087 matematičkog koprocesora... hercules grafickog i lpt audio adaptera (covox)... elite, f15 strike eagle, kasnije i prince of persia...

dzigi

pre 3 godine

Turbo taster - uglavnom nije radio na kompjuterima u firmi ali je bio savršen za smirivanje stresa, samo kreneš da ga drndaš. Smiriš se nakon desetak puta, divota.

Petar

pre 3 godine

'95. čini mi se (možda i ranije), 486DX2 na 66MHz... UFO, Syndicate i Tristan, udri dok ne obnevidiš :) jedan dan burazer stavio Windows (prvi put sam ga video, do tada DOS i kasnije Norton Commander), samo sam buljio u plavi ekran dok nije došao s posla :)

Tibor

pre 3 godine

"Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno."
Micro Machines?

Dr. Beli

pre 3 godine

Imam 49 godina. Kad se samo setim mladosti i ljubavi prema kompjuterima. Prvi moj komp Oric 64, pa cuveni Commodore 64 pa nikad prevazidjena Amiga 500 pa jos sa dodatnih 512 kb, ukupno citav 1 MB. Jos uvek imam ispravnu Amigu i 50ak disketa. Ne znaju danasnja deca sta su igrice.

Pogan

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.

Nikola

pre 3 godine

Pa i sada postoji na pojedinim matičnim pločama, asus je na primer poznat po tome da je pritiskom dugmeta za paljenje računara i uz pomoć dodatnog softvera, moguće blago i momentalno ovekrklokovati računar tokom rada....

Sulja

pre 3 godine

Kod Amige 500 nije bilo turbo dugmeta, niti sličnih problema. Ali je kidala sa igrama i multimedijom sve PC-je u to vreme. Nikada je nisam dobio, a žarko sam želeo. Sanjao sam je. Igrao sam kod drugara po komšiluku, čitao Svet kompjutera i oglase znao napamet. Lepa neka vremena bila.

Luka Laban

pre 3 godine

Da, da, prvi komp. 286 monitor 14 inca, palio se kao ventilator na dugme....
Prva igra tetris, pipe, prince of persia... Problem je bio sto sam Princa imao samo prvi nivo, nisam imao ostale, zbog muka sa disketama 5.25'
Sto se turba tice, jedini turbo koji pamtim je dugme pored menjaca na dedinoj skodi i naravno turbo zvake :D
Eto kol'ko sam mator :D

Jovan

pre 3 godine

U to vreme su bar sve igrice radile, nisi morao da kupujes grafiku od 1500 evra da igras sa RTX on i 4k. Bili smo skomniji nego danasnja deca. Da i ja se secam stelovanja glave na commodore 64, ucitava igricu sa kasete 5 min i ako nisi dobro nastelovao pise load error. Pa onda sve ispocetka. Danas da moram sve to raditi polupao bi i komp i tastaturu.
(Stanley, 29. jun 2020 19:13)

Istina, nekad je toliko teško bilo nastelovati glavu da smo nekad više vremena provodili stelujuci nego igrajuci...

Stanley

pre 3 godine

U to vreme su bar sve igrice radile, nisi morao da kupujes grafiku od 1500 evra da igras sa RTX on i 4k. Bili smo skomniji nego danasnja deca. Da i ja se secam stelovanja glave na commodore 64, ucitava igricu sa kasete 5 min i ako nisi dobro nastelovao pise load error. Pa onda sve ispocetka. Danas da moram sve to raditi polupao bi i komp i tastaturu.

Veliki brat

pre 3 godine

Na Pentiumima nicemu nije sluzilo. Kostala je oko 2000 DM i naravno bio je glavni u kraju. Glavna zanimacija su bile igre Duke Nukem 3d, Quake, Tomb Raider
(stbk, 29. jun 2020 18:02)

Sve to radilo kod mene na Am5x86-P75 133Mhz, koji je bio višestruko jeftiniji od tog Pentiuma.

Inače, imam cenovnik iz te godine, najskuplji komp kod jednog prodavca je bio Pentium 200MHz sa 32Mb rama, ne sećam se diska, znam da je monitor bio 'fenomenalnih' 17" kada su svi za kod kuće kupovali 14", eventualno 15" za neki ozbiljniji rad - cena bila 7500DEM.
Sledeće godine se pojavio 233MMX, a Pentium Pro ovi nisu ni imali u ponudi bar još par godina, jer je i ovaj na 200MHz koštao oko 1200DEM - 100Mhz je koštao 277DEM, dok je AMD Am5x86-P75 košta tričavih 72DEM.
Ono vreme kad je 100MHz kod Intel-a bilo 277DEM, a 166MHz čitavih 820DEM, dakle 3x brže za oko 50% (ili manje) veće performanse.


Nekoliko godina kasnije jedna firma ovde kupuje dvoprocesorski Pentium Pro 200Mhz, probali prvo sa jednim procesorom, na kraju meseca kad krene da pravi izveštaj za ceo mesec, zakuje... kod dvoprocesorskog sistema štos bio da ako jedan procesor zablokira, drugi ga resetuje i nastavi dalje, a ovi u firmi su mislili da jedan procesor ne može sam da izgura sve do kraja, međutim verovatno je imao neki bag u programu.


Uglavnom, bila srećna vremena, kad se učilo i moglo šta naučiti, danas sva tehnologija toliko brzo napreduje da ni programeri ne mogu da isprate razvoj nekih jezika i fejmvorka.

Sabre

pre 3 godine

Ovo sam provalio ko klinac davne '93, kada je neko slučajno pritisnuo a Doom krenuo da trokira na mojoj 33mhz 486ici koju je zbubao na 16mhz xD

Moljac

pre 3 godine

Zbog Tetrisa, bilo je nemoguće ga igrati kad se stisne turbo dugme (naime, to dugme je reklamirano kao ubrzanje, a ne usporavanje, ali jasno je da je zapravo bilo ovo drugo; neko čašu proglasi za polupunu, neko za polupraznu).

stbk

pre 3 godine

Imao sam jedno kućište sa Turbo dugmetom, unutra je bio Pentium 133Mhz sa 16Mb RAM-a i Matrox Millennium grafikom sa 4Mb memorije. Monitor Daewoo 15". Keva dobila na tomboli pa se otvorila za konfiguraciju lol.
(Xli, 29. jun 2020 17:04) # Link komentara

Slicnu masinu je kupio i moj drugar '96. Jedino je imala slabiju graficku, S3 Virge 2 mb, ali zato duplo vise memorije. Imala je turbo dugme, kad je upaljeno svetlilo je HI, a kad je ugaseno LO. Na Pentiumima nicemu nije sluzilo. Kostala je oko 2000 DM i naravno bio je glavni u kraju. Glavna zanimacija su bile igre Duke Nukem 3d, Quake, Tomb Raider i plus rani internet i cari pornografije (samo slike naravno) na modemu brzine 14400 bps. To je bilo nesto, sto bi rek'o Cvarkov.

Aleksandar

pre 3 godine

Moj prvi PC računar je bila 386-ica na 25 mhz, koja je u turbo modu radila na 40 mhz, uz 4mb RAM memorije.
Radila pod DOS-om.
Uključivao se i isključivao na dugme, kao šporet :-)
Nije bilo Shutdown procedure.

Vlad

pre 3 godine

E to su bila vremena... igrice na flopi diskovima, posle cd-ovima pa ides u cd teku da iznajmiš disk ili kupis piratske verzije na SKC-u i tim istim cd tekama... od sokobana, princa od persije, monkey island-a i indijane džonsa do razmih drugih "novijih" naslova...

Xli

pre 3 godine

Imao sam jedno kućište sa Turbo dugmetom, unutra je bio Pentium 133Mhz sa 16Mb RAM-a i Matrox Millennium grafikom sa 4Mb memorije. Monitor Daewoo 15". Keva dobila na tomboli pa se otvorila za konfiguraciju lol.

Xli

pre 3 godine

Imao sam jedno kućište sa Turbo dugmetom, unutra je bio Pentium 133Mhz sa 16Mb RAM-a i Matrox Millennium grafikom sa 4Mb memorije. Monitor Daewoo 15". Keva dobila na tomboli pa se otvorila za konfiguraciju lol.

Sulja

pre 3 godine

Kod Amige 500 nije bilo turbo dugmeta, niti sličnih problema. Ali je kidala sa igrama i multimedijom sve PC-je u to vreme. Nikada je nisam dobio, a žarko sam želeo. Sanjao sam je. Igrao sam kod drugara po komšiluku, čitao Svet kompjutera i oglase znao napamet. Lepa neka vremena bila.

stbk

pre 3 godine

Imao sam jedno kućište sa Turbo dugmetom, unutra je bio Pentium 133Mhz sa 16Mb RAM-a i Matrox Millennium grafikom sa 4Mb memorije. Monitor Daewoo 15". Keva dobila na tomboli pa se otvorila za konfiguraciju lol.
(Xli, 29. jun 2020 17:04) # Link komentara

Slicnu masinu je kupio i moj drugar '96. Jedino je imala slabiju graficku, S3 Virge 2 mb, ali zato duplo vise memorije. Imala je turbo dugme, kad je upaljeno svetlilo je HI, a kad je ugaseno LO. Na Pentiumima nicemu nije sluzilo. Kostala je oko 2000 DM i naravno bio je glavni u kraju. Glavna zanimacija su bile igre Duke Nukem 3d, Quake, Tomb Raider i plus rani internet i cari pornografije (samo slike naravno) na modemu brzine 14400 bps. To je bilo nesto, sto bi rek'o Cvarkov.

Aleksandar

pre 3 godine

Moj prvi PC računar je bila 386-ica na 25 mhz, koja je u turbo modu radila na 40 mhz, uz 4mb RAM memorije.
Radila pod DOS-om.
Uključivao se i isključivao na dugme, kao šporet :-)
Nije bilo Shutdown procedure.

Stanley

pre 3 godine

U to vreme su bar sve igrice radile, nisi morao da kupujes grafiku od 1500 evra da igras sa RTX on i 4k. Bili smo skomniji nego danasnja deca. Da i ja se secam stelovanja glave na commodore 64, ucitava igricu sa kasete 5 min i ako nisi dobro nastelovao pise load error. Pa onda sve ispocetka. Danas da moram sve to raditi polupao bi i komp i tastaturu.

Vlad

pre 3 godine

E to su bila vremena... igrice na flopi diskovima, posle cd-ovima pa ides u cd teku da iznajmiš disk ili kupis piratske verzije na SKC-u i tim istim cd tekama... od sokobana, princa od persije, monkey island-a i indijane džonsa do razmih drugih "novijih" naslova...

vremena

pre 3 godine

Imam preko 50 godina i dobro se secam tih vremena. Posto vidim da puno mojih vrsnjaka ta vremena opisuju kao "srecna", moram da ih razocaram :) Ta vremena su vam se tako samo cine jednostavno zato sto ste bili par decenija mladji. Sa tacke gledista racunara, to je u poredjenju sa danasnjim bilo mucenje na kvadrat. Videcete da ce za par decenija danasnji klinci isto tako da zale za ovim vremenima. Zivi bili pa videli.

Monsieur Alphonse

pre 3 godine

autoexec.bat:
SET BLASTER=A220 I5 D1

config.sys:
DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=EMM386.EXE RAM
DOS=HIGH,UMB

Čik da neko mlađi od 40 rastumači čemu je sve ovo služilo ?

Luka Laban

pre 3 godine

Da, da, prvi komp. 286 monitor 14 inca, palio se kao ventilator na dugme....
Prva igra tetris, pipe, prince of persia... Problem je bio sto sam Princa imao samo prvi nivo, nisam imao ostale, zbog muka sa disketama 5.25'
Sto se turba tice, jedini turbo koji pamtim je dugme pored menjaca na dedinoj skodi i naravno turbo zvake :D
Eto kol'ko sam mator :D

Veliki brat

pre 3 godine

Na Pentiumima nicemu nije sluzilo. Kostala je oko 2000 DM i naravno bio je glavni u kraju. Glavna zanimacija su bile igre Duke Nukem 3d, Quake, Tomb Raider
(stbk, 29. jun 2020 18:02)

Sve to radilo kod mene na Am5x86-P75 133Mhz, koji je bio višestruko jeftiniji od tog Pentiuma.

Inače, imam cenovnik iz te godine, najskuplji komp kod jednog prodavca je bio Pentium 200MHz sa 32Mb rama, ne sećam se diska, znam da je monitor bio 'fenomenalnih' 17" kada su svi za kod kuće kupovali 14", eventualno 15" za neki ozbiljniji rad - cena bila 7500DEM.
Sledeće godine se pojavio 233MMX, a Pentium Pro ovi nisu ni imali u ponudi bar još par godina, jer je i ovaj na 200MHz koštao oko 1200DEM - 100Mhz je koštao 277DEM, dok je AMD Am5x86-P75 košta tričavih 72DEM.
Ono vreme kad je 100MHz kod Intel-a bilo 277DEM, a 166MHz čitavih 820DEM, dakle 3x brže za oko 50% (ili manje) veće performanse.


Nekoliko godina kasnije jedna firma ovde kupuje dvoprocesorski Pentium Pro 200Mhz, probali prvo sa jednim procesorom, na kraju meseca kad krene da pravi izveštaj za ceo mesec, zakuje... kod dvoprocesorskog sistema štos bio da ako jedan procesor zablokira, drugi ga resetuje i nastavi dalje, a ovi u firmi su mislili da jedan procesor ne može sam da izgura sve do kraja, međutim verovatno je imao neki bag u programu.


Uglavnom, bila srećna vremena, kad se učilo i moglo šta naučiti, danas sva tehnologija toliko brzo napreduje da ni programeri ne mogu da isprate razvoj nekih jezika i fejmvorka.

Dr. Beli

pre 3 godine

Imam 49 godina. Kad se samo setim mladosti i ljubavi prema kompjuterima. Prvi moj komp Oric 64, pa cuveni Commodore 64 pa nikad prevazidjena Amiga 500 pa jos sa dodatnih 512 kb, ukupno citav 1 MB. Jos uvek imam ispravnu Amigu i 50ak disketa. Ne znaju danasnja deca sta su igrice.

Jovan

pre 3 godine

U to vreme su bar sve igrice radile, nisi morao da kupujes grafiku od 1500 evra da igras sa RTX on i 4k. Bili smo skomniji nego danasnja deca. Da i ja se secam stelovanja glave na commodore 64, ucitava igricu sa kasete 5 min i ako nisi dobro nastelovao pise load error. Pa onda sve ispocetka. Danas da moram sve to raditi polupao bi i komp i tastaturu.
(Stanley, 29. jun 2020 19:13)

Istina, nekad je toliko teško bilo nastelovati glavu da smo nekad više vremena provodili stelujuci nego igrajuci...

Cune

pre 3 godine

jedan dan burazer stavio Windows (prvi put sam ga video, do tada DOS i kasnije Norton Commander), samo sam buljio u plavi ekran dok nije došao s posla :)
(Petar, 29. jun 2020 20:11)
Isto. Kad sam uzeo prvi kompjuter sa Windowsom, dok ga nisam restartovao u MS-DOS mod nisam znao šta radim. Kad sam konačno ugledao crn ekran i DOS prompt, kao da me sunce ogrejalo. 😂

Petar

pre 3 godine

'95. čini mi se (možda i ranije), 486DX2 na 66MHz... UFO, Syndicate i Tristan, udri dok ne obnevidiš :) jedan dan burazer stavio Windows (prvi put sam ga video, do tada DOS i kasnije Norton Commander), samo sam buljio u plavi ekran dok nije došao s posla :)

Moljac

pre 3 godine

Zbog Tetrisa, bilo je nemoguće ga igrati kad se stisne turbo dugme (naime, to dugme je reklamirano kao ubrzanje, a ne usporavanje, ali jasno je da je zapravo bilo ovo drugo; neko čašu proglasi za polupunu, neko za polupraznu).

xibm

pre 3 godine

Kad se setim osamdesetih... dodavanja 8087 matematičkog koprocesora... hercules grafickog i lpt audio adaptera (covox)... elite, f15 strike eagle, kasnije i prince of persia...

Rema

pre 3 godine

@Stanley, nisu baš sve igre radile. Prvo imao si problem drajvera gde većina DOS igara ima svoje drajvere za zvuk, grafiku, pa rade samo neke popularne kartice koje se kod nas u to vreme nikako ne prodaju (90-ih skoro isključivo su se prodavle bofl no name komponente u YU gde drajver dobijše jednom na disketi i moliš se da disketa radi za uvek). Drugo, PC je napredovao takvom brzinom da je i najbrži postajao spor kao puž za 18 meseci. Treće cena, i najjednostaviji PC je koštao oko 2000 DEM, što je bila tako ogromna para, kao barem 3000 eura danas. A kao što rekoh taj PC je bio od bofl delova i zastarevao je za 18 meseci.

Tek je posebna priča bila 3d akceleracija, kad su 3dfx i nVidia ušli u trku i počeli da izbacuju nove modele na 9 meseci, pa je na svakih godinu dana morala da dodje i nova grafička (300, kasnije 500 DEM, pa 300 eur, a danas znate vec), ali i nova ploča jel se standard menjao sa svakom generacijom i to ne samo ploča, već sve, nove memorije, diskovi i napajanja...

PC bio i ostao sport za jako bogate... no neka lepa vremena :)

dzigi

pre 3 godine

Turbo taster - uglavnom nije radio na kompjuterima u firmi ali je bio savršen za smirivanje stresa, samo kreneš da ga drndaš. Smiriš se nakon desetak puta, divota.

Sabre

pre 3 godine

Ovo sam provalio ko klinac davne '93, kada je neko slučajno pritisnuo a Doom krenuo da trokira na mojoj 33mhz 486ici koju je zbubao na 16mhz xD

Gradimir

pre 3 godine

@Monsieur Alphonse

autoexec.bat:
SET BLASTER=A220 I5 D1

config.sys:
DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=EMM386.EXE RAM
DOS=HIGH,UMB

Čik da neko mlađi od 40 rastumači čemu je sve ovo služilo ?

Imam preko 40, pa mi je sve jasno, i podešavanje adrese i interapta za SB i konfigurisanje memorije preko 640 kb i učitavanja DOS-a tu. A EMM beše program za pristup toj memoriji? Bio je još jedan, ako se dobro sećam i delili smo se u dva tabora prema afinitetima.

BokiBG

pre 3 godine

Prvi PC...kupljen u Comtrade-u 92 od gospodina Jevrosimovica licno, tada su imali kancelariju u Genex apartmanima...286 na 16mhz, 2MB ram, 105MB Quantum HDD, VGA Trident 9000, 14" VGA color Monitor ProVitek...

r53

pre 3 godine

Secam se turbo dugmeta kod drugara ciji su roditelji furali PC ali me uopste nije zanimalo jer sam imao tu ludu srecu da mi kod kuce stoji Amiga. Pre 10ak godina sam nabavio ponovo A1200-tku, evo stoji tu pored radnog stola, nabudzena sa blizzard akceleratorom, Workbench instaliran na CF karticu, diskete su sad na USB sticku preko gotek citaca. Ponekad vrti neku muzikicu, demoe, opika se partija Sensible-a ili isklikce poneki pixelart. Neprocenjivo.

Džoni

pre 3 godine

Na Pentium matičnim pločama već nije bilo ni konektora za turbo prekidač, jedino je bio povezan sa takođe potpuno nepotrebnim displejem "takta". Koji (btw) takođe nije pokazivao stvaran takt procesora nego su se vrednosti na sedmosehmentnom displeju setovale ručno, džamperima.
"Turbo" selektor je otprilike nestao kada su ATX napajanje i kućište postali standard i kad su tasteri zamenili prekidače.

Stefan

pre 3 godine

Ježio sam se dok sam čitao komentare. Svega sam se prisetio, i svog prvog Commodora 64, pa Amige 500 sa onom rukom koja drži plavu disketu... Obrneš Pong, pa igraš ispočetka...
Lepa vremena.

Tibor

pre 3 godine

"Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno."
Micro Machines?

ZG

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.(Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Ironman Super Offroad

Pogan

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.

Markus1975

pre 3 godine

autoexec.bat:
SET BLASTER=A220 I5 D1

config.sys:
DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=EMM386.EXE RAM
DOS=HIGH,UMB

Čik da neko mlađi od 40 rastumači čemu je sve ovo služilo ?
(Monsieur Alphonse, 29. jun 2020 21:36)

Prvo je zadavanje enviroment variable kojom se svi programi tj. igre obaveštavaju o hardverskim podešavanjima zvučne kartice (I/O adresa, interapt i DMA kanal). Ovo drugo je učitavanje i aktiviranje "drajvera" za memoriju preko 640KB, pošto sam MS DOS nije umeo sa njom. To je sada već istorijski "biser" Bila Gatesa: "Kome će uopšte ikada trebati više memorije?". Sledi "Expanded Memory Manager" dodatni "drajver" koji se oslanja na prethodni, ali upotrebljiv samo ako imate 386 ili jači procesor. Ako se dobro sećam bio je neophodan za funkcionisanje DOS4GW okruženja za pokretanje (složenih) igrica u "Protected" režimu. I konačno instrukcija za prebacivanje svih DOS servisa u "Upper Memory Block" kako bi se prvih 640KB RAM-a maksimalno oslobodilo za ... pa najčešće igricu.
Menjam tvoje pitanje, ima li ko mlađi od 40 da je uopšte razumeo sve ovo :)))

mada mislim da je to bilo ipak kasnije

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Da nije Re-Volt?

Cinique

pre 3 godine

Red je da se u ovim nostalgičnim podsećanjima setimo Ante Markovića koji je ukinuo ograničenja za uvoz kompjutera, a koja su ostala da važe za drugu "zabavnu elektroniku". Ne sećam se da li je carina na kompjutere bila sasvim ukinuta, ali bar je postojala mogućnost da se uvezu računar i monitor vrednosti 2000 maraka. To pamtim jer je moj prvi računar tako kupljen u Minhenu i koštao otprilike toliko.

Prva računarska avantura je bila da uopšte odabereš, kupiš i doneseš kompjuter. Pre Markovića ta igrica je bila neverovatno teška, trebalo je savladati brojne birokratske karakondžule, podmititi ili izmoliti neke privilegovane sa diplomatskim imunitetom ili papreno platiti profesionalnim švercerima, sastavljati i lemiti "Galaksiju" i tome slično.

Nikola

pre 3 godine

Pa i sada postoji na pojedinim matičnim pločama, asus je na primer poznat po tome da je pritiskom dugmeta za paljenje računara i uz pomoć dodatnog softvera, moguće blago i momentalno ovekrklokovati računar tokom rada....

Thorvik

pre 3 godine

Kad si pomenuo rani internet i pornografiju, kod nas u BiH prvi provajderi su naplaćivali internet po satu. Sjećam se tih trenutaka, odeš i kupiš 5 sati, platiš 5 KM, dođeš kući, konektuješ se i učitaš hrpu tih slika, doduše sačekaš nekoliko minuta da se to sve učita i onda se diskonektuješ. Uživaš gotovo besplatno :)

PowerRanger

pre 3 godine

Secam se mog prvog kompjutera, 1998. Tata dao 2000 maraka...Pentijum I 133 megaherca, 1.6 GB hard disk. ne znam koliko megabajta RAMA, Windows 95, okupili se moji drugari iz naselja da slusamo cudesni zvuk sa Cd-a. Bio tada popularan obicni chat, MIRC, mejl bio cudo...Igrao sam Duke Nuke 3d... Onda onaj zvuk dial up konekcije. Koliko sam volio taj komp. Razmisljam sad koliko su se roditelji samo namucili da skupe pare za njega u onoj krizi kod nas sto je uvek bila...

heavy

pre 3 godine

Prvi računar ZX8,sami pravili igrice.Sećam se golfa,linija sa random rupom pa ko će preciznije da pogodi daljinu.
Onda Spectrum 32Kb,odem da kupim i pošto nisam znao da je napravljen sa 32(postojala je opcija sa externih 16)sednem i napišem rutinu da proverim koliko ima memorije unutra.
Kasetofon,igrice,pustiš da učita header pa prekineš,edituješ u hexaeditoru da bi krakovao...
Odem u Švicu kod brata,on imao Apple,valjda II.Prepisivali smo iz nekog časopisa igricu ceo dan ?
Zatim slede Comodor 64,pa amiga 128 pa 500 pa prvi PC,IBM 2500 dm platio.I danas žalim što sam godine bacio igrajući se umesto programiranja jer smo u to vreme nas nekolicina provereno bili najjači u SFRJ....

Smuki

pre 3 godine

@vremena

E mi to kao ne znamo :). Pusti nasih 5 minuta da uzivamo bar u jednom clanku a ne da nam odmah mracis :)

Za C64 najbolje je bilo imati modulator sa jedno 12 programa koji se instant ucitavaju (ukljucujuci i program za stelovanje glave).
Simons Basic je bio moj prvi iskorak u programiranju.
Evo dan danas se bavim programiranjem.

Sendvič

pre 3 godine

Sećam se početkom '90-ih, gledam oglase i vidim najskuplji HD imao 540MB i koštao oko 2000DEM. Pitao sam se kome taj ogroman prostor treba. To je bilo vreme pre Jpeg-ova (suviše bi se sporo ucitavalo), pre mp3, mpeg i sl.

dzordzijanac

pre 3 godine

Prvi PC...kupljen u Comtrade-u 92 od gospodina Jevrosimovica licno, tada su imali kancelariju u Genex apartmanima...286 na 16mhz, 2MB ram, 105MB Quantum HDD, VGA Trident 9000, 14" VGA color Monitor ProVitek...
(BokiBG, 29. jun 2020 23:15)

Firma se u to vreme zvala Comtrad :)
Ja sam uzeo 386SX/25MHz/2MB sa quntum hard card-om, jer nisu imali obican IDE disk u tom trenutku. Uh sto sam se namucio sa njim.

Putnik

pre 3 godine

Prvi PC...kupljen u Comtrade-u 92 od gospodina Jevrosimovica licno, tada su imali kancelariju u Genex apartmanima...286 na 16mhz, 2MB ram, 105MB Quantum HDD, VGA Trident 9000, 14" VGA color Monitor ProVitek...
(BokiBG, 29. jun 2020 23:15)

moj prvi iz memodata. 90/91 nisam siguran. cale se odrekao juga u moju korist.
286 na 16mhz, 2mb ram, 52mb quantum, trident 8900 svga, 14" samtron svga monitor i naravno 5.25 i 3.5 fdd msdos 5.0

mr.wolf

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Da nije Re-Volt?
(mada mislim da je to bilo ipak kasnije, 29. jun 2020 22:29)

Kakav crni Re-Volt.... to je nova igra za ono o cemu se ovde pise. Ona je vec iz vremena Pentiun 1 200MHz MMX.....i voodoo 1 kartica.....

Mirko_nemirko

pre 3 godine

Prvi racunar Orao 16kb, zatim Spectrum ZX256. 1984 godina, prikljucen na EI Nis televizor :(
Secam se da sam po ceo dan igrao Pijamarama i Jet Set Willy:())

Low Key Lyesmith

pre 3 godine

@Gradimir, 29. jun 2020 23:48
Ah, danas nažalost zaboravljene čari kreiranja autoexec.bat i config.sys fileova. Ne kažem da je tada bilo bolje, ali činjenica je da se tada trebalo zaista potruditi da bi se uživalo u video igrama na pravi način. U konačnici, to je jedna od stvari koje su mnoge tadašnje klince i zainteresovale za karijere u ITu...
EMM, odnosno EMM386 kako se zvanično zvao, je bio expanded memory manager za stari, dobri MS DOS. Pored njega smo imali QEMM, ne sećam se na šta se ovo "Q" tačno odnosilo, koji je bio značajno bolji. Postojao je i CEMM, by Compaq ako me pamćenje služi, ali ga je malo ko koristio.

Djuro

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Da nije Ignition, a izdavac je bio Virgin interactive.

Low Key Lyesmith

pre 3 godine

@Markus1975, 30. jun 2020 16:08
"To je sada već istorijski "biser" Bila Gatesa: "Kome će uopšte ikada trebati više memorije?""
Kako, beše, ide onaj meme - "Today, on things that never happened"? Nije mi jasno kako ljudi i dalje veruju u tu izmišljotinu - A radi se o izmišljotini! - po kojoj je Gates izjavio ono ozloglašeno "640K ought to be enough for anybody.". Newsflash - Gates to nikada nije izjavio. Bar to danas nije teško proveriti. To što ljudi veruju u tu budalaštinu bi se, valjda, moglo smatrati i dokazom validnosti one ozloglašene teze o hiljadama puta ponovljenoj laži koja kao posledica toga neumitno postaje istinom. Vrag će ga znati. Ako GNU/Linux - odnosno *NIX - pseudoelitisti već vole i to spočitavati ljudima koji preferiraju Windows, pristup im je potpuno besmislen i pogrešan. Imalo bi više smisla ukoliko bi se podsmevali jednoj drugoj, nekada prominentnoj Microsoft figuri - stanovitom Steve Ballmeru. Dotični je i te kako bio poznat po benastim izjavama. Za koje postoji gomila dokaza.
Dakle, možda se radi o "biseru", ali ne i o istorijskom. Niti o "biseru" Bill Gatesa.

srb

pre 3 godine

Bio sam ubedjen da dize radni takt ali dobro, bitno je da je komp radio brze kad se ukljuci. Jedino je zvuk bio nepodnosljiv, kao usisivac na steroidima

sasa

pre 3 godine

Prva masina 286 bez hdd-a. Hdd od 20 MB je kostao 2000 DEM, posle 3 godine kupim hdd od 20 MB za 250 Dem i instaliram Stacker koji je u letu komprimovao podatke i napravio mi 34 MB (teoretski). Ubijao sam paskal i qbasic na njemu. Posle dosao Chiwriter i wordpress, onda win 3.1 pa promenio masinu.

shadow

pre 3 godine

Koliko nostalgije... Ja sam svoje prve racunarske korake napravio na PC 286 AT, 16Mhz (8 bez turba), 1MB Ram-a, Ali 14" monitor u boji i hard od 40MB. 1200 maraka je kostao. Posle bilo stack-ovanje harda na 80 MB. Mnogo lepih sećanja

Nikola

pre 3 godine

Pa i sada postoji na pojedinim matičnim pločama, asus je na primer poznat po tome da je pritiskom dugmeta za paljenje računara i uz pomoć dodatnog softvera, moguće blago i momentalno ovekrklokovati računar tokom rada....

Xli

pre 3 godine

Imao sam jedno kućište sa Turbo dugmetom, unutra je bio Pentium 133Mhz sa 16Mb RAM-a i Matrox Millennium grafikom sa 4Mb memorije. Monitor Daewoo 15". Keva dobila na tomboli pa se otvorila za konfiguraciju lol.

vremena

pre 3 godine

Imam preko 50 godina i dobro se secam tih vremena. Posto vidim da puno mojih vrsnjaka ta vremena opisuju kao "srecna", moram da ih razocaram :) Ta vremena su vam se tako samo cine jednostavno zato sto ste bili par decenija mladji. Sa tacke gledista racunara, to je u poredjenju sa danasnjim bilo mucenje na kvadrat. Videcete da ce za par decenija danasnji klinci isto tako da zale za ovim vremenima. Zivi bili pa videli.

Stanley

pre 3 godine

U to vreme su bar sve igrice radile, nisi morao da kupujes grafiku od 1500 evra da igras sa RTX on i 4k. Bili smo skomniji nego danasnja deca. Da i ja se secam stelovanja glave na commodore 64, ucitava igricu sa kasete 5 min i ako nisi dobro nastelovao pise load error. Pa onda sve ispocetka. Danas da moram sve to raditi polupao bi i komp i tastaturu.

heavy

pre 3 godine

Prvi računar ZX8,sami pravili igrice.Sećam se golfa,linija sa random rupom pa ko će preciznije da pogodi daljinu.
Onda Spectrum 32Kb,odem da kupim i pošto nisam znao da je napravljen sa 32(postojala je opcija sa externih 16)sednem i napišem rutinu da proverim koliko ima memorije unutra.
Kasetofon,igrice,pustiš da učita header pa prekineš,edituješ u hexaeditoru da bi krakovao...
Odem u Švicu kod brata,on imao Apple,valjda II.Prepisivali smo iz nekog časopisa igricu ceo dan ?
Zatim slede Comodor 64,pa amiga 128 pa 500 pa prvi PC,IBM 2500 dm platio.I danas žalim što sam godine bacio igrajući se umesto programiranja jer smo u to vreme nas nekolicina provereno bili najjači u SFRJ....

Dr. Beli

pre 3 godine

Imam 49 godina. Kad se samo setim mladosti i ljubavi prema kompjuterima. Prvi moj komp Oric 64, pa cuveni Commodore 64 pa nikad prevazidjena Amiga 500 pa jos sa dodatnih 512 kb, ukupno citav 1 MB. Jos uvek imam ispravnu Amigu i 50ak disketa. Ne znaju danasnja deca sta su igrice.

Rema

pre 3 godine

@Stanley, nisu baš sve igre radile. Prvo imao si problem drajvera gde većina DOS igara ima svoje drajvere za zvuk, grafiku, pa rade samo neke popularne kartice koje se kod nas u to vreme nikako ne prodaju (90-ih skoro isključivo su se prodavle bofl no name komponente u YU gde drajver dobijše jednom na disketi i moliš se da disketa radi za uvek). Drugo, PC je napredovao takvom brzinom da je i najbrži postajao spor kao puž za 18 meseci. Treće cena, i najjednostaviji PC je koštao oko 2000 DEM, što je bila tako ogromna para, kao barem 3000 eura danas. A kao što rekoh taj PC je bio od bofl delova i zastarevao je za 18 meseci.

Tek je posebna priča bila 3d akceleracija, kad su 3dfx i nVidia ušli u trku i počeli da izbacuju nove modele na 9 meseci, pa je na svakih godinu dana morala da dodje i nova grafička (300, kasnije 500 DEM, pa 300 eur, a danas znate vec), ali i nova ploča jel se standard menjao sa svakom generacijom i to ne samo ploča, već sve, nove memorije, diskovi i napajanja...

PC bio i ostao sport za jako bogate... no neka lepa vremena :)

r53

pre 3 godine

Secam se turbo dugmeta kod drugara ciji su roditelji furali PC ali me uopste nije zanimalo jer sam imao tu ludu srecu da mi kod kuce stoji Amiga. Pre 10ak godina sam nabavio ponovo A1200-tku, evo stoji tu pored radnog stola, nabudzena sa blizzard akceleratorom, Workbench instaliran na CF karticu, diskete su sad na USB sticku preko gotek citaca. Ponekad vrti neku muzikicu, demoe, opika se partija Sensible-a ili isklikce poneki pixelart. Neprocenjivo.

Gradimir

pre 3 godine

@Monsieur Alphonse

autoexec.bat:
SET BLASTER=A220 I5 D1

config.sys:
DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=EMM386.EXE RAM
DOS=HIGH,UMB

Čik da neko mlađi od 40 rastumači čemu je sve ovo služilo ?

Imam preko 40, pa mi je sve jasno, i podešavanje adrese i interapta za SB i konfigurisanje memorije preko 640 kb i učitavanja DOS-a tu. A EMM beše program za pristup toj memoriji? Bio je još jedan, ako se dobro sećam i delili smo se u dva tabora prema afinitetima.

dzigi

pre 3 godine

Turbo taster - uglavnom nije radio na kompjuterima u firmi ali je bio savršen za smirivanje stresa, samo kreneš da ga drndaš. Smiriš se nakon desetak puta, divota.

Monsieur Alphonse

pre 3 godine

autoexec.bat:
SET BLASTER=A220 I5 D1

config.sys:
DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=EMM386.EXE RAM
DOS=HIGH,UMB

Čik da neko mlađi od 40 rastumači čemu je sve ovo služilo ?

mada mislim da je to bilo ipak kasnije

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Da nije Re-Volt?

Aleksandar

pre 3 godine

Moj prvi PC računar je bila 386-ica na 25 mhz, koja je u turbo modu radila na 40 mhz, uz 4mb RAM memorije.
Radila pod DOS-om.
Uključivao se i isključivao na dugme, kao šporet :-)
Nije bilo Shutdown procedure.

Veliki brat

pre 3 godine

Na Pentiumima nicemu nije sluzilo. Kostala je oko 2000 DM i naravno bio je glavni u kraju. Glavna zanimacija su bile igre Duke Nukem 3d, Quake, Tomb Raider
(stbk, 29. jun 2020 18:02)

Sve to radilo kod mene na Am5x86-P75 133Mhz, koji je bio višestruko jeftiniji od tog Pentiuma.

Inače, imam cenovnik iz te godine, najskuplji komp kod jednog prodavca je bio Pentium 200MHz sa 32Mb rama, ne sećam se diska, znam da je monitor bio 'fenomenalnih' 17" kada su svi za kod kuće kupovali 14", eventualno 15" za neki ozbiljniji rad - cena bila 7500DEM.
Sledeće godine se pojavio 233MMX, a Pentium Pro ovi nisu ni imali u ponudi bar još par godina, jer je i ovaj na 200MHz koštao oko 1200DEM - 100Mhz je koštao 277DEM, dok je AMD Am5x86-P75 košta tričavih 72DEM.
Ono vreme kad je 100MHz kod Intel-a bilo 277DEM, a 166MHz čitavih 820DEM, dakle 3x brže za oko 50% (ili manje) veće performanse.


Nekoliko godina kasnije jedna firma ovde kupuje dvoprocesorski Pentium Pro 200Mhz, probali prvo sa jednim procesorom, na kraju meseca kad krene da pravi izveštaj za ceo mesec, zakuje... kod dvoprocesorskog sistema štos bio da ako jedan procesor zablokira, drugi ga resetuje i nastavi dalje, a ovi u firmi su mislili da jedan procesor ne može sam da izgura sve do kraja, međutim verovatno je imao neki bag u programu.


Uglavnom, bila srećna vremena, kad se učilo i moglo šta naučiti, danas sva tehnologija toliko brzo napreduje da ni programeri ne mogu da isprate razvoj nekih jezika i fejmvorka.

Pogan

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.

Vlad

pre 3 godine

E to su bila vremena... igrice na flopi diskovima, posle cd-ovima pa ides u cd teku da iznajmiš disk ili kupis piratske verzije na SKC-u i tim istim cd tekama... od sokobana, princa od persije, monkey island-a i indijane džonsa do razmih drugih "novijih" naslova...

Sulja

pre 3 godine

Kod Amige 500 nije bilo turbo dugmeta, niti sličnih problema. Ali je kidala sa igrama i multimedijom sve PC-je u to vreme. Nikada je nisam dobio, a žarko sam želeo. Sanjao sam je. Igrao sam kod drugara po komšiluku, čitao Svet kompjutera i oglase znao napamet. Lepa neka vremena bila.

stbk

pre 3 godine

Imao sam jedno kućište sa Turbo dugmetom, unutra je bio Pentium 133Mhz sa 16Mb RAM-a i Matrox Millennium grafikom sa 4Mb memorije. Monitor Daewoo 15". Keva dobila na tomboli pa se otvorila za konfiguraciju lol.
(Xli, 29. jun 2020 17:04) # Link komentara

Slicnu masinu je kupio i moj drugar '96. Jedino je imala slabiju graficku, S3 Virge 2 mb, ali zato duplo vise memorije. Imala je turbo dugme, kad je upaljeno svetlilo je HI, a kad je ugaseno LO. Na Pentiumima nicemu nije sluzilo. Kostala je oko 2000 DM i naravno bio je glavni u kraju. Glavna zanimacija su bile igre Duke Nukem 3d, Quake, Tomb Raider i plus rani internet i cari pornografije (samo slike naravno) na modemu brzine 14400 bps. To je bilo nesto, sto bi rek'o Cvarkov.

Tibor

pre 3 godine

"Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno."
Micro Machines?

Moljac

pre 3 godine

Zbog Tetrisa, bilo je nemoguće ga igrati kad se stisne turbo dugme (naime, to dugme je reklamirano kao ubrzanje, a ne usporavanje, ali jasno je da je zapravo bilo ovo drugo; neko čašu proglasi za polupunu, neko za polupraznu).

Sabre

pre 3 godine

Ovo sam provalio ko klinac davne '93, kada je neko slučajno pritisnuo a Doom krenuo da trokira na mojoj 33mhz 486ici koju je zbubao na 16mhz xD

ZG

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.(Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Ironman Super Offroad

Mirko_nemirko

pre 3 godine

Prvi racunar Orao 16kb, zatim Spectrum ZX256. 1984 godina, prikljucen na EI Nis televizor :(
Secam se da sam po ceo dan igrao Pijamarama i Jet Set Willy:())

Low Key Lyesmith

pre 3 godine

@Markus1975, 30. jun 2020 16:08
"To je sada već istorijski "biser" Bila Gatesa: "Kome će uopšte ikada trebati više memorije?""
Kako, beše, ide onaj meme - "Today, on things that never happened"? Nije mi jasno kako ljudi i dalje veruju u tu izmišljotinu - A radi se o izmišljotini! - po kojoj je Gates izjavio ono ozloglašeno "640K ought to be enough for anybody.". Newsflash - Gates to nikada nije izjavio. Bar to danas nije teško proveriti. To što ljudi veruju u tu budalaštinu bi se, valjda, moglo smatrati i dokazom validnosti one ozloglašene teze o hiljadama puta ponovljenoj laži koja kao posledica toga neumitno postaje istinom. Vrag će ga znati. Ako GNU/Linux - odnosno *NIX - pseudoelitisti već vole i to spočitavati ljudima koji preferiraju Windows, pristup im je potpuno besmislen i pogrešan. Imalo bi više smisla ukoliko bi se podsmevali jednoj drugoj, nekada prominentnoj Microsoft figuri - stanovitom Steve Ballmeru. Dotični je i te kako bio poznat po benastim izjavama. Za koje postoji gomila dokaza.
Dakle, možda se radi o "biseru", ali ne i o istorijskom. Niti o "biseru" Bill Gatesa.

Jovan

pre 3 godine

U to vreme su bar sve igrice radile, nisi morao da kupujes grafiku od 1500 evra da igras sa RTX on i 4k. Bili smo skomniji nego danasnja deca. Da i ja se secam stelovanja glave na commodore 64, ucitava igricu sa kasete 5 min i ako nisi dobro nastelovao pise load error. Pa onda sve ispocetka. Danas da moram sve to raditi polupao bi i komp i tastaturu.
(Stanley, 29. jun 2020 19:13)

Istina, nekad je toliko teško bilo nastelovati glavu da smo nekad više vremena provodili stelujuci nego igrajuci...

Petar

pre 3 godine

'95. čini mi se (možda i ranije), 486DX2 na 66MHz... UFO, Syndicate i Tristan, udri dok ne obnevidiš :) jedan dan burazer stavio Windows (prvi put sam ga video, do tada DOS i kasnije Norton Commander), samo sam buljio u plavi ekran dok nije došao s posla :)

xibm

pre 3 godine

Kad se setim osamdesetih... dodavanja 8087 matematičkog koprocesora... hercules grafickog i lpt audio adaptera (covox)... elite, f15 strike eagle, kasnije i prince of persia...

Stefan

pre 3 godine

Ježio sam se dok sam čitao komentare. Svega sam se prisetio, i svog prvog Commodora 64, pa Amige 500 sa onom rukom koja drži plavu disketu... Obrneš Pong, pa igraš ispočetka...
Lepa vremena.

Low Key Lyesmith

pre 3 godine

@Gradimir, 29. jun 2020 23:48
Ah, danas nažalost zaboravljene čari kreiranja autoexec.bat i config.sys fileova. Ne kažem da je tada bilo bolje, ali činjenica je da se tada trebalo zaista potruditi da bi se uživalo u video igrama na pravi način. U konačnici, to je jedna od stvari koje su mnoge tadašnje klince i zainteresovale za karijere u ITu...
EMM, odnosno EMM386 kako se zvanično zvao, je bio expanded memory manager za stari, dobri MS DOS. Pored njega smo imali QEMM, ne sećam se na šta se ovo "Q" tačno odnosilo, koji je bio značajno bolji. Postojao je i CEMM, by Compaq ako me pamćenje služi, ali ga je malo ko koristio.

BokiBG

pre 3 godine

Prvi PC...kupljen u Comtrade-u 92 od gospodina Jevrosimovica licno, tada su imali kancelariju u Genex apartmanima...286 na 16mhz, 2MB ram, 105MB Quantum HDD, VGA Trident 9000, 14" VGA color Monitor ProVitek...

Thorvik

pre 3 godine

Kad si pomenuo rani internet i pornografiju, kod nas u BiH prvi provajderi su naplaćivali internet po satu. Sjećam se tih trenutaka, odeš i kupiš 5 sati, platiš 5 KM, dođeš kući, konektuješ se i učitaš hrpu tih slika, doduše sačekaš nekoliko minuta da se to sve učita i onda se diskonektuješ. Uživaš gotovo besplatno :)

Luka Laban

pre 3 godine

Da, da, prvi komp. 286 monitor 14 inca, palio se kao ventilator na dugme....
Prva igra tetris, pipe, prince of persia... Problem je bio sto sam Princa imao samo prvi nivo, nisam imao ostale, zbog muka sa disketama 5.25'
Sto se turba tice, jedini turbo koji pamtim je dugme pored menjaca na dedinoj skodi i naravno turbo zvake :D
Eto kol'ko sam mator :D

Cune

pre 3 godine

jedan dan burazer stavio Windows (prvi put sam ga video, do tada DOS i kasnije Norton Commander), samo sam buljio u plavi ekran dok nije došao s posla :)
(Petar, 29. jun 2020 20:11)
Isto. Kad sam uzeo prvi kompjuter sa Windowsom, dok ga nisam restartovao u MS-DOS mod nisam znao šta radim. Kad sam konačno ugledao crn ekran i DOS prompt, kao da me sunce ogrejalo. 😂

PowerRanger

pre 3 godine

Secam se mog prvog kompjutera, 1998. Tata dao 2000 maraka...Pentijum I 133 megaherca, 1.6 GB hard disk. ne znam koliko megabajta RAMA, Windows 95, okupili se moji drugari iz naselja da slusamo cudesni zvuk sa Cd-a. Bio tada popularan obicni chat, MIRC, mejl bio cudo...Igrao sam Duke Nuke 3d... Onda onaj zvuk dial up konekcije. Koliko sam volio taj komp. Razmisljam sad koliko su se roditelji samo namucili da skupe pare za njega u onoj krizi kod nas sto je uvek bila...

Putnik

pre 3 godine

Prvi PC...kupljen u Comtrade-u 92 od gospodina Jevrosimovica licno, tada su imali kancelariju u Genex apartmanima...286 na 16mhz, 2MB ram, 105MB Quantum HDD, VGA Trident 9000, 14" VGA color Monitor ProVitek...
(BokiBG, 29. jun 2020 23:15)

moj prvi iz memodata. 90/91 nisam siguran. cale se odrekao juga u moju korist.
286 na 16mhz, 2mb ram, 52mb quantum, trident 8900 svga, 14" samtron svga monitor i naravno 5.25 i 3.5 fdd msdos 5.0

Smuki

pre 3 godine

@vremena

E mi to kao ne znamo :). Pusti nasih 5 minuta da uzivamo bar u jednom clanku a ne da nam odmah mracis :)

Za C64 najbolje je bilo imati modulator sa jedno 12 programa koji se instant ucitavaju (ukljucujuci i program za stelovanje glave).
Simons Basic je bio moj prvi iskorak u programiranju.
Evo dan danas se bavim programiranjem.

Djuro

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Da nije Ignition, a izdavac je bio Virgin interactive.

dzordzijanac

pre 3 godine

Prvi PC...kupljen u Comtrade-u 92 od gospodina Jevrosimovica licno, tada su imali kancelariju u Genex apartmanima...286 na 16mhz, 2MB ram, 105MB Quantum HDD, VGA Trident 9000, 14" VGA color Monitor ProVitek...
(BokiBG, 29. jun 2020 23:15)

Firma se u to vreme zvala Comtrad :)
Ja sam uzeo 386SX/25MHz/2MB sa quntum hard card-om, jer nisu imali obican IDE disk u tom trenutku. Uh sto sam se namucio sa njim.

Markus1975

pre 3 godine

autoexec.bat:
SET BLASTER=A220 I5 D1

config.sys:
DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=EMM386.EXE RAM
DOS=HIGH,UMB

Čik da neko mlađi od 40 rastumači čemu je sve ovo služilo ?
(Monsieur Alphonse, 29. jun 2020 21:36)

Prvo je zadavanje enviroment variable kojom se svi programi tj. igre obaveštavaju o hardverskim podešavanjima zvučne kartice (I/O adresa, interapt i DMA kanal). Ovo drugo je učitavanje i aktiviranje "drajvera" za memoriju preko 640KB, pošto sam MS DOS nije umeo sa njom. To je sada već istorijski "biser" Bila Gatesa: "Kome će uopšte ikada trebati više memorije?". Sledi "Expanded Memory Manager" dodatni "drajver" koji se oslanja na prethodni, ali upotrebljiv samo ako imate 386 ili jači procesor. Ako se dobro sećam bio je neophodan za funkcionisanje DOS4GW okruženja za pokretanje (složenih) igrica u "Protected" režimu. I konačno instrukcija za prebacivanje svih DOS servisa u "Upper Memory Block" kako bi se prvih 640KB RAM-a maksimalno oslobodilo za ... pa najčešće igricu.
Menjam tvoje pitanje, ima li ko mlađi od 40 da je uopšte razumeo sve ovo :)))

Džoni

pre 3 godine

Na Pentium matičnim pločama već nije bilo ni konektora za turbo prekidač, jedino je bio povezan sa takođe potpuno nepotrebnim displejem "takta". Koji (btw) takođe nije pokazivao stvaran takt procesora nego su se vrednosti na sedmosehmentnom displeju setovale ručno, džamperima.
"Turbo" selektor je otprilike nestao kada su ATX napajanje i kućište postali standard i kad su tasteri zamenili prekidače.

Cinique

pre 3 godine

Red je da se u ovim nostalgičnim podsećanjima setimo Ante Markovića koji je ukinuo ograničenja za uvoz kompjutera, a koja su ostala da važe za drugu "zabavnu elektroniku". Ne sećam se da li je carina na kompjutere bila sasvim ukinuta, ali bar je postojala mogućnost da se uvezu računar i monitor vrednosti 2000 maraka. To pamtim jer je moj prvi računar tako kupljen u Minhenu i koštao otprilike toliko.

Prva računarska avantura je bila da uopšte odabereš, kupiš i doneseš kompjuter. Pre Markovića ta igrica je bila neverovatno teška, trebalo je savladati brojne birokratske karakondžule, podmititi ili izmoliti neke privilegovane sa diplomatskim imunitetom ili papreno platiti profesionalnim švercerima, sastavljati i lemiti "Galaksiju" i tome slično.

mr.wolf

pre 3 godine

Jel se neko seca igrice iz tog perioda na pc-u kako se zvala, bila je trka nekih monster truckova...Kao 3d mapa, 4 se trkala istovremeno.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Pogan, 29. jun 2020 20:20)

Da nije Re-Volt?
(mada mislim da je to bilo ipak kasnije, 29. jun 2020 22:29)

Kakav crni Re-Volt.... to je nova igra za ono o cemu se ovde pise. Ona je vec iz vremena Pentiun 1 200MHz MMX.....i voodoo 1 kartica.....

Sendvič

pre 3 godine

Sećam se početkom '90-ih, gledam oglase i vidim najskuplji HD imao 540MB i koštao oko 2000DEM. Pitao sam se kome taj ogroman prostor treba. To je bilo vreme pre Jpeg-ova (suviše bi se sporo ucitavalo), pre mp3, mpeg i sl.

srb

pre 3 godine

Bio sam ubedjen da dize radni takt ali dobro, bitno je da je komp radio brze kad se ukljuci. Jedino je zvuk bio nepodnosljiv, kao usisivac na steroidima

sasa

pre 3 godine

Prva masina 286 bez hdd-a. Hdd od 20 MB je kostao 2000 DEM, posle 3 godine kupim hdd od 20 MB za 250 Dem i instaliram Stacker koji je u letu komprimovao podatke i napravio mi 34 MB (teoretski). Ubijao sam paskal i qbasic na njemu. Posle dosao Chiwriter i wordpress, onda win 3.1 pa promenio masinu.

shadow

pre 3 godine

Koliko nostalgije... Ja sam svoje prve racunarske korake napravio na PC 286 AT, 16Mhz (8 bez turba), 1MB Ram-a, Ali 14" monitor u boji i hard od 40MB. 1200 maraka je kostao. Posle bilo stack-ovanje harda na 80 MB. Mnogo lepih sećanja