Utorak, 11.03.2014.

15:03

Možemo li živeti na made in Serbia?

Domaćinstva u Srbiji imala su uglavnom sve domaće, od telefona, preko tiganja, do mašine za veš i otirača ispred vrata.

Izvor: RTS

Možemo li živeti na made in Serbia? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

51 Komentari

Sortiraj po:

Domacin

pre 10 godina

I tako odem ja u Simpo da kupim domaci dusek. Oni mi kazu: platite odmah, a rok isporuke je 3 meseca. Hvala lepo, pozdravite mi Dacica.

Čast i čest svakome, veresija nikome!

pre 10 godina

Ako sam ja tebi brat patriota i kupujem tvoju robu jer smo zemljaci, onda budi i ti patriota i pravi je kao da ćeš da je daš u izvoz! Ili, ako ne možeš baš nikako da se meriš sa strancem, a ti spusti cenu ili ako ni to ne možeš ... brate, pa radi nešto drugo, što možeš. Zato i treba da bude slobodan izvoz i uvoz, jer svaka roba ima svoga kupca, a on ponekad nije ovde.

H

pre 10 godina

kineska roba a pogotovo hrana - povrce, je najveca katastrofa. Takodje upotreba pesticita kod nasih proizvodjaca treba da se dovede pod kontrolu i medjunarodni dtandard ako ne nesto stroze.

Baki 55

pre 10 godina

Neko je pomenuo Eurokrem. On više i ne liči na nekadašnji koji se proizvodio u G. Milanovcu. Sada se "pravi" u BiH. Znači, nije domaći. Pitanje je da li je i vlasnik domaći jer živi u inostranstvu. Kao poslodavac nije daleko od robovlasnika. Razlika je što njemu možete dati otkaz (ili ga dobiti). Sve što je pred (ili u ) istekom roka trajanja se otvara i prodaje kao rinfuz.

vlada

pre 10 godina

Lepe su to parole kupujmo domace. A sta da radimo kad je ocigledan pad kvaliteta?
Evo na primer jedan komentator rece kako je eurokrem zakon za nutelu. Jeste al' pre 5 godina. Nutela je ista kao i pre 5 godina ali eurokrem nije. Godina sam kupovao iskljucivo eurokrem i onda sam poceo da primecujem razliku. Nekonzistentnost, ukus, izdvajanje. Onda sam presao na nutelu. I gle, svaka tegla ista. Svakih 6 meseci ponovo kupim eurokrem sve u nadi da cu dobiti ono sto zelim. I svaki put se pokajem.
Drugi primer. One yodoro napolitanke. Ima vise ukusa ali mi volimo onaj lesnik/vanila. Bile su odlicne. Ali evo zadnjih nekoliko puta primecujem razliku. Sve je manje krema a sve vise secera.
I sto sad ja da i dalje kupujem ono sto mi ocigledno ne odgovara? Koja je poenta kad me ocigledno ne postoju kao kupca i da prostite uvaljuju mi nesto sto ne zelim?

vladimir

pre 10 godina

Pa uvedeš carine na stranu robu i imaš podsticaj domaće proizvodnje, jer efekat Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju je nula.

Laza

pre 10 godina

"Ни мобилног оператера нисам променио, иако за моје потребе страни има повољније тарифе, зато што не желим да мој новац иде у иностранство." To je ironija danasnje Srbije. Od mobilnih operatera imas izbor izmedju onih koji ce novac da iznesu u inostranstvo i onog koji ce novac da preda politickoj partiji koja u tom trenutku rukovodi njime. I prehrambena inustrija je skoro cela u rukama stranaca, tako da je jako tesko biti rodoljubivi potrosac u Srbiji.

hm

pre 10 godina

Mozemo preziveti jedino s onim sto imamo u novcaniku. Narod kupuje ono za sto ima para, odnosto sto je jeftinije da prezivi i to je sva pamet. Da imaju plate kao u Svajcarskoj, onda bi svi kupovali domace, a ovako...

Igor Gavran

pre 10 godina

"Akcije Kupujmo domaće, na tržištu Evropske unije su zabranjene."
Nisam ni sumnjao. Nemcima pridruzene clanice trebaju samo da im izvoze robu bez ikakvih ogranicenja. Mare oni za Bugare i Rumune. Prosecna clanica unije ni u snu ne moze da izdrzi trzisnu utakmicu sa nemackim firmama.

M.V.

pre 10 godina

@Mi zivimo u inostranstvu. Uvek ponesemo prazne kofere kada putujemo u Srbiju. Odeca nam je sva iz Srbije. Ne kupujemo je samo sto je jeftinija, vec i zbog kvaliteta. Obucu na zalost, ne kupujemo u Srbiji. Sto se tice hrane, mnogo je kvalitetnija i jeftinija od one koju inace jedemo. Da mozemo, samo bi nju jeli.
Samo se pitam kad neki stranac u Srbiji moze naci robu iz njegove zemlje, zasto mi u inostranstvu ne mozemo ovamo kupiti robu iz svoje zemlje.
(skvel, 11. mart 2014 18:31)
Mene samo zanima kakav je to profil ljudi koji na ovaj komentar daje minuse.

Miki

pre 10 godina

Voleo bih kada bih znao koji su to proizvodi domaci. Znam da je vecina prehrambene industrije u rukama stranaca, mnoge domace firme sluze da politicke partije iz njih isisavaju novac (Simpo, Galenika itd), pa ispada da kupovinom domacih proizvoda pomazem stranca i domace politicare. Kako pomoci domacoj industriji a ne ispasti ovca?

Dragan

pre 10 godina

Bez kupovine domaceg nikad necemo nista napraviti. Zivot jednostavno ne moze biti bolji ako ne kupujemo domace. Jer ko ce kupovati nase, ako mi sami ne kupujemo. Mi smo postali nevidjeno potrosacko drustvo, ali bez svesti, ikakve. Kaze zena koja radi u drzavnoj ustanovi da kupuje samo kvalitetne strane proizvode..Kakva je to svest!! Od cega ona dobija platu?? To je nasa svets, da radimo u drzavnoj instituciji, i da kupujemo strano! Drzava bio trebalo da ima iskrenu akciju, ali ovde drzava radi za uvoznicki lobi.Pa niti imamo jeftine uvozne proizvde, niti imamo domace proizvode..

qwertzy

pre 10 godina

Pa imala su domacinstva sve domace, kad se pola toga pravilo u Slo i Hr. Ali to sad vise nije domace.
p.s. kinezi su zakon, na zalost srpske industrije.

vex

pre 10 godina

Moje domacinstvo je skoro potpuno domace. Nekako se osecam kao investitor jer radim u stranoj firmi, a kupujem uglavnom domace. Realno puno se ustedi, a imas lep osecaj, a kvalitet je zadovoljavajuc. Ranije smo za veliku mesecnu kupovinu odvajali oko 12-ak hiljada, a sad oko 8. Ako potrefim dobre akcije, onda i 5-6. Hemija, samponi, sapuni, paste za zube, prasak(uslovno domaci). Prehrambeni proizvodi su apsolutno svi domaci. Odeca je skoro skroz domaca, od tehnike samo rezervni usisivac sloboda, i EI nis radio sa gramofonom.

Aleksandar...

pre 10 godina

za (igor, 11. mart 2014 19:37)

EU i me samo ona ne dopušta reklame od strane države i njenih institucija. Pokreti zaštite potrošača i sl. to mogu da rade.
Kada kupujete od neke firme koja je u Srbiji proizvela, bez obzira na poreklo vlasnika, preko 70% cene proizvoda ostaje u zemlji.

kupujmo domace, obnovimo Srbiju

pre 10 godina

I ja sam pripadnik mladje generacije i turdim se da kupujem domace proizvode, ali jednostavno zato sto su jeftiniji.
ALI, tu sada dolazi jedno veliko ALI - KOLIKO je neki domaci proizvod stvarno domaci??? Sta u taj DOMACI proizvod ulazi a da je stvarno domace?
Krenimo redom -
HRANA - cak i ako je proizvedena u Srbiji cesto vlasnici NISU ljudi odavde, tj profit se odliva preko granice (ukljucujem i SVE bivse republike, posebno malu drzavu bivsu najbolju prijateljicu ciji gradjani i dalje isisavaju ogroman kapital odavde)
VODA - tu nema puno diskusije, proizvedena kod nas, ali opet su u pitanju vlasnici i GDE ide profit
SLATKISI - domaci proizvodjaci uglavnom nisu domaci, a i ako jesu, sirovine su uvozne
HEMIJA - recimo da tu MOZE da se probere i neki MANJI lokalni proizvodjac sapuna, praskova i ostalih potrepstina ali i za njih vazi da je vecina stvari iz uvoza
AUTI - jedan jedini - za njega se sve komponente uvoze kao poluproizvodi
ODECA I OBUCA - ima i domacih brendova i to bas bas jakih, ali i oni uvoze sirovine u zemlju
ELEKTRONIKA - tu nam za sad nema spasa
GRADJEVINSKI MATERIJAL - ima i domacih, ali isto zavisi od vlasnicke strukture

Rezime - jako je tesko nasi jaku srpsku firmu koja je u realnom srpskom vlasnistvu (ljudi iz Srbije, ne iz ex-YU) i da je ta ista firma prijavljena u Srbiji da ovde placa porez. Mogu se naci ali tesko, a kad ih nadjete ne ispustajte ih iz ruke :)))

blinkibil

pre 10 godina

Nekada mamestaj Simpo Vranje, Jugo-drvo i td,konfekcija se kupovala iskljucivo u robnim kucama domacih proizvodjaca varteks itd,tv elektonska industrija nis,gradjevinski materijal kikinda, automobili zastava kragujevac, traktori imt, freze iz knjazevca, kamioni priboj, cigarete vranje- nis, staklare zajecar- jagodina, cement Popovac,kozare domace, alat domaci, el motori sever subotica, uredjaji gorenje i sloboda cacak,pumpe i motori tomas, gume tigar pirot, auto delovi jugo-auto,pivare domace a ne turske,pica Rubin Krusevac, slatkisi Pionir,Soko stark,mlekare domace,zelezare smederevo i niksic,valjaonica sevojno,Rtb, Kolubara,Kistolac i ostali rudnici, zemljiste drzavno, seljak je proizvodio i namirivao potrebe svih, tada se povrce i voce nije uvozilo nego uzvozilo...Sve je napravljeno i svega je imalo,nista nije trebalo uvoziti i sve je bilo u drzavnom vlasnistvu,bila je to najjaca svetska ekonomija gde su svi radili i gde se postovala radnicka klasa, imali smo Jus standard, tada je svega par evropskih zemalja imalo svoj standard, made in jugoslavija je imalo tezinu.Kako su uspeli sve da uniste i prodaju

?

pre 10 godina

ima tu i politike. Recimo, na pijaci se moze naci kineski beli luk. Da da, beli luk iz Kine prodaje se na pijaci u Novom Sadu koji je u Vojvodini gde se moze uzgajati sta god vam pafne na pamet. Mislim da im mi dozvoljavamo da kod nas uvoze sve i svasta, narocito skart jer to ne mogu na zapad, da bi se ocuvali dobri odnosi. Cvetokosa je dovela kineze kod nas kako bi nam oni cuvali ledja koliko toliko pa im i mi sada popustamo kod uvoza robe, a i Rusima smo prodali NIS iz istog razloga. A druga stvar je sto i nasi rouzvodjaci skoro i ne ulazu u modernizaciju pogona, cast izuzecima. Kada se pominju nasi proizvodi prvo cega se setim je Eurokrem, koji je za nutelu pojam.

Milutin

pre 10 godina

U EU je to zabranjeno ali cujem da u Kanadi ima radnji (koje uopste nisu male, robne kuce) na kojima uz naziv, jos vecim slovima pise "u ovoj radnji su iskljucivo kanadski proizvodi".

Zarko

pre 10 godina

madjarska ima sve sto pozeli fabrike ericsson,nokia,audi,citroen,mercedes...rumuni nokia,reno...ali brzo mogu i da ostanu bez istih ako se proizvodjacima ponude bolji uslovi za ulaganja i da presele proizvodnju,tako da ne vidim u cemu je prednost osim u radnim mestima naravno.

genije

pre 10 godina

"stariji, penzioneri ili nezaposleni"
Netačno. Navodite da to rade samo siromašniji što je daleko od istine.
Moja porodica ima svakako nadprosečna primanja i sve što možemo - mi kupujemo domaće. I dobar deo naših prijatelja.
Ekonomski je opravdano i direktno (cena/kvalitet) i indirektno - jer samo tako možete razvijati ekonomiju...
Primetno je da u velikom broju radnji, tržnih centara i kod veletrgovaca domaću robu nećete videti sem u tragovima. Zato što su to strane kompanije koje uglavnom prodaju "domaću robu" svojih zemalja.

kovlaj

pre 10 godina

evo ja ne znam da mi proizvodimo masine za ves, cujem prvi put, a da sam znao ranije dao bih im sansu. ali zato imam alfa plam el.sporet koji je i vise nego odlican.

Ace

pre 10 godina

Diskutabilna tema, ako kupite Fiat 500l, Ikarbusov autobus, gume iz Tigar Michelina, koliko tu ima srpskog proizvoda, a isto tako mozete kupiti proizvod koji je 100% nas, i sirovina i radna snaga, ali je zato kompanija u vlasnistvu stranaca. Nasa industrija pa cak i poljoprivreda je veoma uvozno zavisna.

Jankovic

pre 10 godina

Ne znam gde zive ovi sto pisu komentare!
Mona je mozda domaca Firma, ali njena garderoba je skuplja od vecine stranih brandova!
Mozda je to super kvalitet, ali je brate skupo!

Srpkinja

pre 10 godina

Problem je sto kod nas ono sto se proizvodi, ubrzo izgubi na kvalitetu, cesto se krajcuje pa kada pise +/-5% uvek je minus 10%. Najvise bih volela da kupujem proizvedeno u Srbiji i da se kvalitet zadrzi u kontinuitetu. Sumnja takodje postoji i kod provera ispravnosti itd. Ako nazovi domacini prodaju umesto meda secer, sta mozemo da ocekujemo od konditorskih proizvodjaca npr. Ok, ima toga svuda, ali moramo da ucinimo nesto da se to promeni. Ne znam da li je lakse da nas varaju i truju stanci ili zemljaci.

igor

pre 10 godina

Bojim se da ime - Made in Serbia iliti proizvedeno u Srbiji nije uvek i dokaz da kupujete domace,tj ima dosta stranih firmi koje su kupile domace i sada proizvode ili uvoze delove pa sastavljaju ovde,ali profit i dalje odlazi iz Srbije,ja bih licno voleo da izbegnem takve i da kupujem od firmi koje su u domacem vlasnistvu.Da li postoji nacin da se to proveri ? Idealno bi bilo da postoji jedan sajt sa takvim informacijama...zanimljivo je da EU ne dopusta reklame tipa - kupujmo domace, sto naravno pogoduje velikim i jakim firmama koje mogu da potrose pare na marketing.Kakve sanse ima lokalni poslasticar protiv Koka kole ili Milke ? Ako i bude imao toliko dobar proizvod,jedna od ove dve kompanije ce ga jednostavno kupiti i ugasiti...

Canadian

pre 10 godina

Potpuno pogresno pitanje i na glavu postavljena filozofija, ali odlicno ilustruje izolovanost prosecnog stanovnika Srbije iz svetskih tokova.

Ne postoji ni jedna zemlja koja je "samodovoljna". Raznovrsnost ponude na trzistima upravo je i rezultat razmene proizvoda i dobara svih sa svima. Ono na cemu Srbija treba da radi je da identifikuje sto vise "brendova", razvije ih i promovise, drugim recima da se specijalizuje za sto veci broj kompleksnih i sofisticiranih proizvoda koje moze da ponudi svetu. To razlikuje razvijene ekonomije od sirovinskih.

skvel

pre 10 godina

Mi zivimo u inostranstvu. Uvek ponesemo prazne kofere kada putujemo u Srbiju. Odeca nam je sva iz Srbije. Ne kupujemo je samo sto je jeftinija, vec i zbog kvaliteta. Obucu na zalost, ne kupujemo u Srbiji. Sto se tice hrane, mnogo je kvalitetnija i jeftinija od one koju inace jedemo. Da mozemo, samo bi nju jeli.
Samo se pitam kad neki stranac u Srbiji moze naci robu iz njegove zemlje, zasto mi u inostranstvu ne mozemo ovamo kupiti robu iz svoje zemlje.

Kupac domaće robe

pre 10 godina

Moja porodica je dokaz da se može živeti 85% na "mejd in Srbija". Odmah da napomenem da nismo "stariji, penzioneri ili nezaposleni", ja imam 44, žena malo mlađa, oboje radimo za malo iznad proseka plate, ćerka je student i sin u srednjoj. Počelo je sve u januaru 2013. na predlog ćerke. Efekta su 2: budžetski je isplativo, plus imamo osećaj zadovoljstva što pomažemo naše proizvođače.
- hranu kupujemo isključivo domaću, sem južnog voća (i to ćemo izbaciti kad dođe naše sezonsko). Sad već ni ne gledamo odakle je, imamo svoje proizvode koje redovno kupujemo.
- hemija i kozmetika su skoro skroz domaći
- garderoba uglavnom domaća (čak i bolji sastav od firmiranih, uglavnom pamuk, vuna i viskoza, pogledajte materijale koje kupujete, a ne samo marku)
- obuća je mešavina, domaća ili uvozna (nema mnogo domaće, patike su strane).
Za sada jedino što nema domaće je tehnika. Tu smo se prebacili skroz na Aziju, jer je jeftinija i izdržljivija.
Na kraju godine smo prebrojali "višak" u kasicama (štedimo odvojeno). Ostali smo prijatno iznenađeni, posebno žena i ja (ćerka ima nekakav honorarčić, ali je i njoj preostalo malo parica). Jednostavno, kad smo počeli da gledamo "mejd in Srbija", verovatno smo se i kultivisali na potrošnji. Odatle višak.
Inače, nije tačno da su "akcije kupujmo domaće zabranjene na tržištu Evropske unije". Oni to samo rade suptilnije, stave zastavu zemlje porekla na ambalažu. Pozivam i naše proizvođače da to urade.
Probajte, nama se isplatilo. Nastavljamo.

Prosto ko pasulj

pre 10 godina

kako to obnovljivi izvori energije?! pa uređaji za njihovu eksploatciju su po pravilu iz visoko razvijenih zemalja EU, SAD, PRC.., ....
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Goran, 11. mart 2014 16:19)

Mislili su na sunce, vetar i kisu. To su izvori. Uredjaji su tehnologija. Prema tome mi dajemo sunce, vetar i kisu, ostalo mora neko drugi.

miki

pre 10 godina

Kupovina domaceg nije nista cudno niti primitivno. Pa narod moze da zaradi samo na sledeci nacin:
1. Izvozi vise nego sto uvozi.
2. Ima tolike prirodne resurse da manjak proizvodnje moze da ublazi jeftinim sirovinama.
3. Ako je sicusna zemlja gde nema smisla da trosi novac na vojsku i ako je poreski raj.

Nesto cetvrto ne postoji. Ne moze zemlja da se razvija a da uporno finansira druge zemlje, uzima kredite iz drugih zemalja, izvozi mlade, subvencionise strance ali ne i domaca preduzeca itd itd.

Ja kada god imam da biram izmedju stranog i srpskog, biram srpsko pod uslovom da je slicnog kvaliteta jer necu da finansiram preduzeca koja se ne usavrsavaju. Primer su automobili, hrana, slatkisi itd. A ako sam u stanju da strano kupim i upotrebim isto da bi im prodao za vecu cenu, to cu i uraditi. Uostalom sve to vidim kao naplatu za oko 100 milijardi evra stete koje su neke zemlje napravile upotrebom sankcija i bombardovanja tokom 90.! Sto se mene tice strane kompanije su i vise nego dobrodosle ali ako svoja postrojenja prebace kod nas. U suprotnom gube moj izbor. Ako ne mozes da ih pobedis, zaradi na njima!

mladić u srednjim dvadesetim

pre 10 godina

"U Srbiji se za domaću robu uglavnom odlučuju stariji, penzioneri ili nezaposleni. Mladi radije biraju strane brendove."

Kada bi imao izbora priča bi bila drugačija, ali pošto nemam šta da daljem pričam. Dovoljno je reći da je sve od potrošačke elektronike strani proizvod. Mi nemamo svojih proizvođača.Kupujem sve domaće kada je u pitanju prehrana (Nutelu ili takvo nešto videti u mojoj kući ravno je fantaziji), ali kada su u pitanju kućni apararati, okružen sam Koreancima, Turcima, nešto malo Slovacima, kao i neizbežnim Kinezima. Nijedna elektronska spracica u mojoj kući ne nosi naziv made in USA ili Germany već dolaze zemalja koje nisu da kažem osmislile sve te sprave, ali zato imaju razvijenu elektronsku industriju. Šta su oni bolji od nas. Pa sve se ovo može ili se već nekada proizvodilo ovde.

Nikola Zlatibor

pre 10 godina

Koliko supalj tekst... A sta je bilo sa Mona-om!
Sta je sa Nikolas..
Ima tu jos brand-ova koji su konkurentni u modnoj industriji!

Goran

pre 10 godina

kako to obnovljivi izvori energije?! pa uređaji za njihovu eksploatciju su po pravilu iz visoko razvijenih zemalja EU, SAD, PRC.., i po pravilu toliko skupi da ne mogu da se isplate za svoj radni vek. Domaci ugalj je bio i ostao bazni izvor energije, zato nekako i preživljavamo sve ove krize

decko iz bloka

pre 10 godina

Prvo onda drzava treba da pocne da uvozi one cega imamo u izobilju i sta mozemo lako da napravimo.. Koliko se secam uvozimo sljive, cackalice, .. Ko zna sta jos.

Купујмо домаће

pre 10 godina

Не слажем се са мишљењем саговорника да домаћу робу купују старији и незапослени. Ја сам млад, запослен, приватник, и све што постоји домаће, купујем домаће.Ни мобилног оператера нисам променио, иако за моје потребе страни има повољније тарифе, зато што не желим да мој новац иде у иностранство.Такође, ако могу да бирам између домаћег произвођача који је продат странцу и 100% домаћег, увек бирам оног другог.

Kupac domaće robe

pre 10 godina

Moja porodica je dokaz da se može živeti 85% na "mejd in Srbija". Odmah da napomenem da nismo "stariji, penzioneri ili nezaposleni", ja imam 44, žena malo mlađa, oboje radimo za malo iznad proseka plate, ćerka je student i sin u srednjoj. Počelo je sve u januaru 2013. na predlog ćerke. Efekta su 2: budžetski je isplativo, plus imamo osećaj zadovoljstva što pomažemo naše proizvođače.
- hranu kupujemo isključivo domaću, sem južnog voća (i to ćemo izbaciti kad dođe naše sezonsko). Sad već ni ne gledamo odakle je, imamo svoje proizvode koje redovno kupujemo.
- hemija i kozmetika su skoro skroz domaći
- garderoba uglavnom domaća (čak i bolji sastav od firmiranih, uglavnom pamuk, vuna i viskoza, pogledajte materijale koje kupujete, a ne samo marku)
- obuća je mešavina, domaća ili uvozna (nema mnogo domaće, patike su strane).
Za sada jedino što nema domaće je tehnika. Tu smo se prebacili skroz na Aziju, jer je jeftinija i izdržljivija.
Na kraju godine smo prebrojali "višak" u kasicama (štedimo odvojeno). Ostali smo prijatno iznenađeni, posebno žena i ja (ćerka ima nekakav honorarčić, ali je i njoj preostalo malo parica). Jednostavno, kad smo počeli da gledamo "mejd in Srbija", verovatno smo se i kultivisali na potrošnji. Odatle višak.
Inače, nije tačno da su "akcije kupujmo domaće zabranjene na tržištu Evropske unije". Oni to samo rade suptilnije, stave zastavu zemlje porekla na ambalažu. Pozivam i naše proizvođače da to urade.
Probajte, nama se isplatilo. Nastavljamo.

Купујмо домаће

pre 10 godina

Не слажем се са мишљењем саговорника да домаћу робу купују старији и незапослени. Ја сам млад, запослен, приватник, и све што постоји домаће, купујем домаће.Ни мобилног оператера нисам променио, иако за моје потребе страни има повољније тарифе, зато што не желим да мој новац иде у иностранство.Такође, ако могу да бирам између домаћег произвођача који је продат странцу и 100% домаћег, увек бирам оног другог.

miki

pre 10 godina

Kupovina domaceg nije nista cudno niti primitivno. Pa narod moze da zaradi samo na sledeci nacin:
1. Izvozi vise nego sto uvozi.
2. Ima tolike prirodne resurse da manjak proizvodnje moze da ublazi jeftinim sirovinama.
3. Ako je sicusna zemlja gde nema smisla da trosi novac na vojsku i ako je poreski raj.

Nesto cetvrto ne postoji. Ne moze zemlja da se razvija a da uporno finansira druge zemlje, uzima kredite iz drugih zemalja, izvozi mlade, subvencionise strance ali ne i domaca preduzeca itd itd.

Ja kada god imam da biram izmedju stranog i srpskog, biram srpsko pod uslovom da je slicnog kvaliteta jer necu da finansiram preduzeca koja se ne usavrsavaju. Primer su automobili, hrana, slatkisi itd. A ako sam u stanju da strano kupim i upotrebim isto da bi im prodao za vecu cenu, to cu i uraditi. Uostalom sve to vidim kao naplatu za oko 100 milijardi evra stete koje su neke zemlje napravile upotrebom sankcija i bombardovanja tokom 90.! Sto se mene tice strane kompanije su i vise nego dobrodosle ali ako svoja postrojenja prebace kod nas. U suprotnom gube moj izbor. Ako ne mozes da ih pobedis, zaradi na njima!

decko iz bloka

pre 10 godina

Prvo onda drzava treba da pocne da uvozi one cega imamo u izobilju i sta mozemo lako da napravimo.. Koliko se secam uvozimo sljive, cackalice, .. Ko zna sta jos.

skvel

pre 10 godina

Mi zivimo u inostranstvu. Uvek ponesemo prazne kofere kada putujemo u Srbiju. Odeca nam je sva iz Srbije. Ne kupujemo je samo sto je jeftinija, vec i zbog kvaliteta. Obucu na zalost, ne kupujemo u Srbiji. Sto se tice hrane, mnogo je kvalitetnija i jeftinija od one koju inace jedemo. Da mozemo, samo bi nju jeli.
Samo se pitam kad neki stranac u Srbiji moze naci robu iz njegove zemlje, zasto mi u inostranstvu ne mozemo ovamo kupiti robu iz svoje zemlje.

Ace

pre 10 godina

Diskutabilna tema, ako kupite Fiat 500l, Ikarbusov autobus, gume iz Tigar Michelina, koliko tu ima srpskog proizvoda, a isto tako mozete kupiti proizvod koji je 100% nas, i sirovina i radna snaga, ali je zato kompanija u vlasnistvu stranaca. Nasa industrija pa cak i poljoprivreda je veoma uvozno zavisna.

kovlaj

pre 10 godina

evo ja ne znam da mi proizvodimo masine za ves, cujem prvi put, a da sam znao ranije dao bih im sansu. ali zato imam alfa plam el.sporet koji je i vise nego odlican.

genije

pre 10 godina

"stariji, penzioneri ili nezaposleni"
Netačno. Navodite da to rade samo siromašniji što je daleko od istine.
Moja porodica ima svakako nadprosečna primanja i sve što možemo - mi kupujemo domaće. I dobar deo naših prijatelja.
Ekonomski je opravdano i direktno (cena/kvalitet) i indirektno - jer samo tako možete razvijati ekonomiju...
Primetno je da u velikom broju radnji, tržnih centara i kod veletrgovaca domaću robu nećete videti sem u tragovima. Zato što su to strane kompanije koje uglavnom prodaju "domaću robu" svojih zemalja.

mladić u srednjim dvadesetim

pre 10 godina

"U Srbiji se za domaću robu uglavnom odlučuju stariji, penzioneri ili nezaposleni. Mladi radije biraju strane brendove."

Kada bi imao izbora priča bi bila drugačija, ali pošto nemam šta da daljem pričam. Dovoljno je reći da je sve od potrošačke elektronike strani proizvod. Mi nemamo svojih proizvođača.Kupujem sve domaće kada je u pitanju prehrana (Nutelu ili takvo nešto videti u mojoj kući ravno je fantaziji), ali kada su u pitanju kućni apararati, okružen sam Koreancima, Turcima, nešto malo Slovacima, kao i neizbežnim Kinezima. Nijedna elektronska spracica u mojoj kući ne nosi naziv made in USA ili Germany već dolaze zemalja koje nisu da kažem osmislile sve te sprave, ali zato imaju razvijenu elektronsku industriju. Šta su oni bolji od nas. Pa sve se ovo može ili se već nekada proizvodilo ovde.

Jankovic

pre 10 godina

Ne znam gde zive ovi sto pisu komentare!
Mona je mozda domaca Firma, ali njena garderoba je skuplja od vecine stranih brandova!
Mozda je to super kvalitet, ali je brate skupo!

Prosto ko pasulj

pre 10 godina

kako to obnovljivi izvori energije?! pa uređaji za njihovu eksploatciju su po pravilu iz visoko razvijenih zemalja EU, SAD, PRC.., ....
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Goran, 11. mart 2014 16:19)

Mislili su na sunce, vetar i kisu. To su izvori. Uredjaji su tehnologija. Prema tome mi dajemo sunce, vetar i kisu, ostalo mora neko drugi.

Nikola Zlatibor

pre 10 godina

Koliko supalj tekst... A sta je bilo sa Mona-om!
Sta je sa Nikolas..
Ima tu jos brand-ova koji su konkurentni u modnoj industriji!

Canadian

pre 10 godina

Potpuno pogresno pitanje i na glavu postavljena filozofija, ali odlicno ilustruje izolovanost prosecnog stanovnika Srbije iz svetskih tokova.

Ne postoji ni jedna zemlja koja je "samodovoljna". Raznovrsnost ponude na trzistima upravo je i rezultat razmene proizvoda i dobara svih sa svima. Ono na cemu Srbija treba da radi je da identifikuje sto vise "brendova", razvije ih i promovise, drugim recima da se specijalizuje za sto veci broj kompleksnih i sofisticiranih proizvoda koje moze da ponudi svetu. To razlikuje razvijene ekonomije od sirovinskih.

Srpkinja

pre 10 godina

Problem je sto kod nas ono sto se proizvodi, ubrzo izgubi na kvalitetu, cesto se krajcuje pa kada pise +/-5% uvek je minus 10%. Najvise bih volela da kupujem proizvedeno u Srbiji i da se kvalitet zadrzi u kontinuitetu. Sumnja takodje postoji i kod provera ispravnosti itd. Ako nazovi domacini prodaju umesto meda secer, sta mozemo da ocekujemo od konditorskih proizvodjaca npr. Ok, ima toga svuda, ali moramo da ucinimo nesto da se to promeni. Ne znam da li je lakse da nas varaju i truju stanci ili zemljaci.

Goran

pre 10 godina

kako to obnovljivi izvori energije?! pa uređaji za njihovu eksploatciju su po pravilu iz visoko razvijenih zemalja EU, SAD, PRC.., i po pravilu toliko skupi da ne mogu da se isplate za svoj radni vek. Domaci ugalj je bio i ostao bazni izvor energije, zato nekako i preživljavamo sve ove krize

igor

pre 10 godina

Bojim se da ime - Made in Serbia iliti proizvedeno u Srbiji nije uvek i dokaz da kupujete domace,tj ima dosta stranih firmi koje su kupile domace i sada proizvode ili uvoze delove pa sastavljaju ovde,ali profit i dalje odlazi iz Srbije,ja bih licno voleo da izbegnem takve i da kupujem od firmi koje su u domacem vlasnistvu.Da li postoji nacin da se to proveri ? Idealno bi bilo da postoji jedan sajt sa takvim informacijama...zanimljivo je da EU ne dopusta reklame tipa - kupujmo domace, sto naravno pogoduje velikim i jakim firmama koje mogu da potrose pare na marketing.Kakve sanse ima lokalni poslasticar protiv Koka kole ili Milke ? Ako i bude imao toliko dobar proizvod,jedna od ove dve kompanije ce ga jednostavno kupiti i ugasiti...

vlada

pre 10 godina

Lepe su to parole kupujmo domace. A sta da radimo kad je ocigledan pad kvaliteta?
Evo na primer jedan komentator rece kako je eurokrem zakon za nutelu. Jeste al' pre 5 godina. Nutela je ista kao i pre 5 godina ali eurokrem nije. Godina sam kupovao iskljucivo eurokrem i onda sam poceo da primecujem razliku. Nekonzistentnost, ukus, izdvajanje. Onda sam presao na nutelu. I gle, svaka tegla ista. Svakih 6 meseci ponovo kupim eurokrem sve u nadi da cu dobiti ono sto zelim. I svaki put se pokajem.
Drugi primer. One yodoro napolitanke. Ima vise ukusa ali mi volimo onaj lesnik/vanila. Bile su odlicne. Ali evo zadnjih nekoliko puta primecujem razliku. Sve je manje krema a sve vise secera.
I sto sad ja da i dalje kupujem ono sto mi ocigledno ne odgovara? Koja je poenta kad me ocigledno ne postoju kao kupca i da prostite uvaljuju mi nesto sto ne zelim?

Laza

pre 10 godina

"Ни мобилног оператера нисам променио, иако за моје потребе страни има повољније тарифе, зато што не желим да мој новац иде у иностранство." To je ironija danasnje Srbije. Od mobilnih operatera imas izbor izmedju onih koji ce novac da iznesu u inostranstvo i onog koji ce novac da preda politickoj partiji koja u tom trenutku rukovodi njime. I prehrambena inustrija je skoro cela u rukama stranaca, tako da je jako tesko biti rodoljubivi potrosac u Srbiji.

Čast i čest svakome, veresija nikome!

pre 10 godina

Ako sam ja tebi brat patriota i kupujem tvoju robu jer smo zemljaci, onda budi i ti patriota i pravi je kao da ćeš da je daš u izvoz! Ili, ako ne možeš baš nikako da se meriš sa strancem, a ti spusti cenu ili ako ni to ne možeš ... brate, pa radi nešto drugo, što možeš. Zato i treba da bude slobodan izvoz i uvoz, jer svaka roba ima svoga kupca, a on ponekad nije ovde.

kupujmo domace, obnovimo Srbiju

pre 10 godina

I ja sam pripadnik mladje generacije i turdim se da kupujem domace proizvode, ali jednostavno zato sto su jeftiniji.
ALI, tu sada dolazi jedno veliko ALI - KOLIKO je neki domaci proizvod stvarno domaci??? Sta u taj DOMACI proizvod ulazi a da je stvarno domace?
Krenimo redom -
HRANA - cak i ako je proizvedena u Srbiji cesto vlasnici NISU ljudi odavde, tj profit se odliva preko granice (ukljucujem i SVE bivse republike, posebno malu drzavu bivsu najbolju prijateljicu ciji gradjani i dalje isisavaju ogroman kapital odavde)
VODA - tu nema puno diskusije, proizvedena kod nas, ali opet su u pitanju vlasnici i GDE ide profit
SLATKISI - domaci proizvodjaci uglavnom nisu domaci, a i ako jesu, sirovine su uvozne
HEMIJA - recimo da tu MOZE da se probere i neki MANJI lokalni proizvodjac sapuna, praskova i ostalih potrepstina ali i za njih vazi da je vecina stvari iz uvoza
AUTI - jedan jedini - za njega se sve komponente uvoze kao poluproizvodi
ODECA I OBUCA - ima i domacih brendova i to bas bas jakih, ali i oni uvoze sirovine u zemlju
ELEKTRONIKA - tu nam za sad nema spasa
GRADJEVINSKI MATERIJAL - ima i domacih, ali isto zavisi od vlasnicke strukture

Rezime - jako je tesko nasi jaku srpsku firmu koja je u realnom srpskom vlasnistvu (ljudi iz Srbije, ne iz ex-YU) i da je ta ista firma prijavljena u Srbiji da ovde placa porez. Mogu se naci ali tesko, a kad ih nadjete ne ispustajte ih iz ruke :)))

blinkibil

pre 10 godina

Nekada mamestaj Simpo Vranje, Jugo-drvo i td,konfekcija se kupovala iskljucivo u robnim kucama domacih proizvodjaca varteks itd,tv elektonska industrija nis,gradjevinski materijal kikinda, automobili zastava kragujevac, traktori imt, freze iz knjazevca, kamioni priboj, cigarete vranje- nis, staklare zajecar- jagodina, cement Popovac,kozare domace, alat domaci, el motori sever subotica, uredjaji gorenje i sloboda cacak,pumpe i motori tomas, gume tigar pirot, auto delovi jugo-auto,pivare domace a ne turske,pica Rubin Krusevac, slatkisi Pionir,Soko stark,mlekare domace,zelezare smederevo i niksic,valjaonica sevojno,Rtb, Kolubara,Kistolac i ostali rudnici, zemljiste drzavno, seljak je proizvodio i namirivao potrebe svih, tada se povrce i voce nije uvozilo nego uzvozilo...Sve je napravljeno i svega je imalo,nista nije trebalo uvoziti i sve je bilo u drzavnom vlasnistvu,bila je to najjaca svetska ekonomija gde su svi radili i gde se postovala radnicka klasa, imali smo Jus standard, tada je svega par evropskih zemalja imalo svoj standard, made in jugoslavija je imalo tezinu.Kako su uspeli sve da uniste i prodaju

Miki

pre 10 godina

Voleo bih kada bih znao koji su to proizvodi domaci. Znam da je vecina prehrambene industrije u rukama stranaca, mnoge domace firme sluze da politicke partije iz njih isisavaju novac (Simpo, Galenika itd), pa ispada da kupovinom domacih proizvoda pomazem stranca i domace politicare. Kako pomoci domacoj industriji a ne ispasti ovca?

M.V.

pre 10 godina

@Mi zivimo u inostranstvu. Uvek ponesemo prazne kofere kada putujemo u Srbiju. Odeca nam je sva iz Srbije. Ne kupujemo je samo sto je jeftinija, vec i zbog kvaliteta. Obucu na zalost, ne kupujemo u Srbiji. Sto se tice hrane, mnogo je kvalitetnija i jeftinija od one koju inace jedemo. Da mozemo, samo bi nju jeli.
Samo se pitam kad neki stranac u Srbiji moze naci robu iz njegove zemlje, zasto mi u inostranstvu ne mozemo ovamo kupiti robu iz svoje zemlje.
(skvel, 11. mart 2014 18:31)
Mene samo zanima kakav je to profil ljudi koji na ovaj komentar daje minuse.

Dragan

pre 10 godina

Bez kupovine domaceg nikad necemo nista napraviti. Zivot jednostavno ne moze biti bolji ako ne kupujemo domace. Jer ko ce kupovati nase, ako mi sami ne kupujemo. Mi smo postali nevidjeno potrosacko drustvo, ali bez svesti, ikakve. Kaze zena koja radi u drzavnoj ustanovi da kupuje samo kvalitetne strane proizvode..Kakva je to svest!! Od cega ona dobija platu?? To je nasa svets, da radimo u drzavnoj instituciji, i da kupujemo strano! Drzava bio trebalo da ima iskrenu akciju, ali ovde drzava radi za uvoznicki lobi.Pa niti imamo jeftine uvozne proizvde, niti imamo domace proizvode..

Aleksandar...

pre 10 godina

za (igor, 11. mart 2014 19:37)

EU i me samo ona ne dopušta reklame od strane države i njenih institucija. Pokreti zaštite potrošača i sl. to mogu da rade.
Kada kupujete od neke firme koja je u Srbiji proizvela, bez obzira na poreklo vlasnika, preko 70% cene proizvoda ostaje u zemlji.

Igor Gavran

pre 10 godina

"Akcije Kupujmo domaće, na tržištu Evropske unije su zabranjene."
Nisam ni sumnjao. Nemcima pridruzene clanice trebaju samo da im izvoze robu bez ikakvih ogranicenja. Mare oni za Bugare i Rumune. Prosecna clanica unije ni u snu ne moze da izdrzi trzisnu utakmicu sa nemackim firmama.

hm

pre 10 godina

Mozemo preziveti jedino s onim sto imamo u novcaniku. Narod kupuje ono za sto ima para, odnosto sto je jeftinije da prezivi i to je sva pamet. Da imaju plate kao u Svajcarskoj, onda bi svi kupovali domace, a ovako...

Baki 55

pre 10 godina

Neko je pomenuo Eurokrem. On više i ne liči na nekadašnji koji se proizvodio u G. Milanovcu. Sada se "pravi" u BiH. Znači, nije domaći. Pitanje je da li je i vlasnik domaći jer živi u inostranstvu. Kao poslodavac nije daleko od robovlasnika. Razlika je što njemu možete dati otkaz (ili ga dobiti). Sve što je pred (ili u ) istekom roka trajanja se otvara i prodaje kao rinfuz.

Milutin

pre 10 godina

U EU je to zabranjeno ali cujem da u Kanadi ima radnji (koje uopste nisu male, robne kuce) na kojima uz naziv, jos vecim slovima pise "u ovoj radnji su iskljucivo kanadski proizvodi".

vex

pre 10 godina

Moje domacinstvo je skoro potpuno domace. Nekako se osecam kao investitor jer radim u stranoj firmi, a kupujem uglavnom domace. Realno puno se ustedi, a imas lep osecaj, a kvalitet je zadovoljavajuc. Ranije smo za veliku mesecnu kupovinu odvajali oko 12-ak hiljada, a sad oko 8. Ako potrefim dobre akcije, onda i 5-6. Hemija, samponi, sapuni, paste za zube, prasak(uslovno domaci). Prehrambeni proizvodi su apsolutno svi domaci. Odeca je skoro skroz domaca, od tehnike samo rezervni usisivac sloboda, i EI nis radio sa gramofonom.

H

pre 10 godina

kineska roba a pogotovo hrana - povrce, je najveca katastrofa. Takodje upotreba pesticita kod nasih proizvodjaca treba da se dovede pod kontrolu i medjunarodni dtandard ako ne nesto stroze.

qwertzy

pre 10 godina

Pa imala su domacinstva sve domace, kad se pola toga pravilo u Slo i Hr. Ali to sad vise nije domace.
p.s. kinezi su zakon, na zalost srpske industrije.

vladimir

pre 10 godina

Pa uvedeš carine na stranu robu i imaš podsticaj domaće proizvodnje, jer efekat Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju je nula.

Zarko

pre 10 godina

madjarska ima sve sto pozeli fabrike ericsson,nokia,audi,citroen,mercedes...rumuni nokia,reno...ali brzo mogu i da ostanu bez istih ako se proizvodjacima ponude bolji uslovi za ulaganja i da presele proizvodnju,tako da ne vidim u cemu je prednost osim u radnim mestima naravno.

?

pre 10 godina

ima tu i politike. Recimo, na pijaci se moze naci kineski beli luk. Da da, beli luk iz Kine prodaje se na pijaci u Novom Sadu koji je u Vojvodini gde se moze uzgajati sta god vam pafne na pamet. Mislim da im mi dozvoljavamo da kod nas uvoze sve i svasta, narocito skart jer to ne mogu na zapad, da bi se ocuvali dobri odnosi. Cvetokosa je dovela kineze kod nas kako bi nam oni cuvali ledja koliko toliko pa im i mi sada popustamo kod uvoza robe, a i Rusima smo prodali NIS iz istog razloga. A druga stvar je sto i nasi rouzvodjaci skoro i ne ulazu u modernizaciju pogona, cast izuzecima. Kada se pominju nasi proizvodi prvo cega se setim je Eurokrem, koji je za nutelu pojam.

Domacin

pre 10 godina

I tako odem ja u Simpo da kupim domaci dusek. Oni mi kazu: platite odmah, a rok isporuke je 3 meseca. Hvala lepo, pozdravite mi Dacica.

Купујмо домаће

pre 10 godina

Не слажем се са мишљењем саговорника да домаћу робу купују старији и незапослени. Ја сам млад, запослен, приватник, и све што постоји домаће, купујем домаће.Ни мобилног оператера нисам променио, иако за моје потребе страни има повољније тарифе, зато што не желим да мој новац иде у иностранство.Такође, ако могу да бирам између домаћег произвођача који је продат странцу и 100% домаћег, увек бирам оног другог.

skvel

pre 10 godina

Mi zivimo u inostranstvu. Uvek ponesemo prazne kofere kada putujemo u Srbiju. Odeca nam je sva iz Srbije. Ne kupujemo je samo sto je jeftinija, vec i zbog kvaliteta. Obucu na zalost, ne kupujemo u Srbiji. Sto se tice hrane, mnogo je kvalitetnija i jeftinija od one koju inace jedemo. Da mozemo, samo bi nju jeli.
Samo se pitam kad neki stranac u Srbiji moze naci robu iz njegove zemlje, zasto mi u inostranstvu ne mozemo ovamo kupiti robu iz svoje zemlje.

Kupac domaće robe

pre 10 godina

Moja porodica je dokaz da se može živeti 85% na "mejd in Srbija". Odmah da napomenem da nismo "stariji, penzioneri ili nezaposleni", ja imam 44, žena malo mlađa, oboje radimo za malo iznad proseka plate, ćerka je student i sin u srednjoj. Počelo je sve u januaru 2013. na predlog ćerke. Efekta su 2: budžetski je isplativo, plus imamo osećaj zadovoljstva što pomažemo naše proizvođače.
- hranu kupujemo isključivo domaću, sem južnog voća (i to ćemo izbaciti kad dođe naše sezonsko). Sad već ni ne gledamo odakle je, imamo svoje proizvode koje redovno kupujemo.
- hemija i kozmetika su skoro skroz domaći
- garderoba uglavnom domaća (čak i bolji sastav od firmiranih, uglavnom pamuk, vuna i viskoza, pogledajte materijale koje kupujete, a ne samo marku)
- obuća je mešavina, domaća ili uvozna (nema mnogo domaće, patike su strane).
Za sada jedino što nema domaće je tehnika. Tu smo se prebacili skroz na Aziju, jer je jeftinija i izdržljivija.
Na kraju godine smo prebrojali "višak" u kasicama (štedimo odvojeno). Ostali smo prijatno iznenađeni, posebno žena i ja (ćerka ima nekakav honorarčić, ali je i njoj preostalo malo parica). Jednostavno, kad smo počeli da gledamo "mejd in Srbija", verovatno smo se i kultivisali na potrošnji. Odatle višak.
Inače, nije tačno da su "akcije kupujmo domaće zabranjene na tržištu Evropske unije". Oni to samo rade suptilnije, stave zastavu zemlje porekla na ambalažu. Pozivam i naše proizvođače da to urade.
Probajte, nama se isplatilo. Nastavljamo.

Nikola Zlatibor

pre 10 godina

Koliko supalj tekst... A sta je bilo sa Mona-om!
Sta je sa Nikolas..
Ima tu jos brand-ova koji su konkurentni u modnoj industriji!

miki

pre 10 godina

Kupovina domaceg nije nista cudno niti primitivno. Pa narod moze da zaradi samo na sledeci nacin:
1. Izvozi vise nego sto uvozi.
2. Ima tolike prirodne resurse da manjak proizvodnje moze da ublazi jeftinim sirovinama.
3. Ako je sicusna zemlja gde nema smisla da trosi novac na vojsku i ako je poreski raj.

Nesto cetvrto ne postoji. Ne moze zemlja da se razvija a da uporno finansira druge zemlje, uzima kredite iz drugih zemalja, izvozi mlade, subvencionise strance ali ne i domaca preduzeca itd itd.

Ja kada god imam da biram izmedju stranog i srpskog, biram srpsko pod uslovom da je slicnog kvaliteta jer necu da finansiram preduzeca koja se ne usavrsavaju. Primer su automobili, hrana, slatkisi itd. A ako sam u stanju da strano kupim i upotrebim isto da bi im prodao za vecu cenu, to cu i uraditi. Uostalom sve to vidim kao naplatu za oko 100 milijardi evra stete koje su neke zemlje napravile upotrebom sankcija i bombardovanja tokom 90.! Sto se mene tice strane kompanije su i vise nego dobrodosle ali ako svoja postrojenja prebace kod nas. U suprotnom gube moj izbor. Ako ne mozes da ih pobedis, zaradi na njima!

Jankovic

pre 10 godina

Ne znam gde zive ovi sto pisu komentare!
Mona je mozda domaca Firma, ali njena garderoba je skuplja od vecine stranih brandova!
Mozda je to super kvalitet, ali je brate skupo!

mladić u srednjim dvadesetim

pre 10 godina

"U Srbiji se za domaću robu uglavnom odlučuju stariji, penzioneri ili nezaposleni. Mladi radije biraju strane brendove."

Kada bi imao izbora priča bi bila drugačija, ali pošto nemam šta da daljem pričam. Dovoljno je reći da je sve od potrošačke elektronike strani proizvod. Mi nemamo svojih proizvođača.Kupujem sve domaće kada je u pitanju prehrana (Nutelu ili takvo nešto videti u mojoj kući ravno je fantaziji), ali kada su u pitanju kućni apararati, okružen sam Koreancima, Turcima, nešto malo Slovacima, kao i neizbežnim Kinezima. Nijedna elektronska spracica u mojoj kući ne nosi naziv made in USA ili Germany već dolaze zemalja koje nisu da kažem osmislile sve te sprave, ali zato imaju razvijenu elektronsku industriju. Šta su oni bolji od nas. Pa sve se ovo može ili se već nekada proizvodilo ovde.

igor

pre 10 godina

Bojim se da ime - Made in Serbia iliti proizvedeno u Srbiji nije uvek i dokaz da kupujete domace,tj ima dosta stranih firmi koje su kupile domace i sada proizvode ili uvoze delove pa sastavljaju ovde,ali profit i dalje odlazi iz Srbije,ja bih licno voleo da izbegnem takve i da kupujem od firmi koje su u domacem vlasnistvu.Da li postoji nacin da se to proveri ? Idealno bi bilo da postoji jedan sajt sa takvim informacijama...zanimljivo je da EU ne dopusta reklame tipa - kupujmo domace, sto naravno pogoduje velikim i jakim firmama koje mogu da potrose pare na marketing.Kakve sanse ima lokalni poslasticar protiv Koka kole ili Milke ? Ako i bude imao toliko dobar proizvod,jedna od ove dve kompanije ce ga jednostavno kupiti i ugasiti...

genije

pre 10 godina

"stariji, penzioneri ili nezaposleni"
Netačno. Navodite da to rade samo siromašniji što je daleko od istine.
Moja porodica ima svakako nadprosečna primanja i sve što možemo - mi kupujemo domaće. I dobar deo naših prijatelja.
Ekonomski je opravdano i direktno (cena/kvalitet) i indirektno - jer samo tako možete razvijati ekonomiju...
Primetno je da u velikom broju radnji, tržnih centara i kod veletrgovaca domaću robu nećete videti sem u tragovima. Zato što su to strane kompanije koje uglavnom prodaju "domaću robu" svojih zemalja.

Goran

pre 10 godina

kako to obnovljivi izvori energije?! pa uređaji za njihovu eksploatciju su po pravilu iz visoko razvijenih zemalja EU, SAD, PRC.., i po pravilu toliko skupi da ne mogu da se isplate za svoj radni vek. Domaci ugalj je bio i ostao bazni izvor energije, zato nekako i preživljavamo sve ove krize

Prosto ko pasulj

pre 10 godina

kako to obnovljivi izvori energije?! pa uređaji za njihovu eksploatciju su po pravilu iz visoko razvijenih zemalja EU, SAD, PRC.., ....
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Goran, 11. mart 2014 16:19)

Mislili su na sunce, vetar i kisu. To su izvori. Uredjaji su tehnologija. Prema tome mi dajemo sunce, vetar i kisu, ostalo mora neko drugi.

Ace

pre 10 godina

Diskutabilna tema, ako kupite Fiat 500l, Ikarbusov autobus, gume iz Tigar Michelina, koliko tu ima srpskog proizvoda, a isto tako mozete kupiti proizvod koji je 100% nas, i sirovina i radna snaga, ali je zato kompanija u vlasnistvu stranaca. Nasa industrija pa cak i poljoprivreda je veoma uvozno zavisna.

M.V.

pre 10 godina

@Mi zivimo u inostranstvu. Uvek ponesemo prazne kofere kada putujemo u Srbiju. Odeca nam je sva iz Srbije. Ne kupujemo je samo sto je jeftinija, vec i zbog kvaliteta. Obucu na zalost, ne kupujemo u Srbiji. Sto se tice hrane, mnogo je kvalitetnija i jeftinija od one koju inace jedemo. Da mozemo, samo bi nju jeli.
Samo se pitam kad neki stranac u Srbiji moze naci robu iz njegove zemlje, zasto mi u inostranstvu ne mozemo ovamo kupiti robu iz svoje zemlje.
(skvel, 11. mart 2014 18:31)
Mene samo zanima kakav je to profil ljudi koji na ovaj komentar daje minuse.

Igor Gavran

pre 10 godina

"Akcije Kupujmo domaće, na tržištu Evropske unije su zabranjene."
Nisam ni sumnjao. Nemcima pridruzene clanice trebaju samo da im izvoze robu bez ikakvih ogranicenja. Mare oni za Bugare i Rumune. Prosecna clanica unije ni u snu ne moze da izdrzi trzisnu utakmicu sa nemackim firmama.

qwertzy

pre 10 godina

Pa imala su domacinstva sve domace, kad se pola toga pravilo u Slo i Hr. Ali to sad vise nije domace.
p.s. kinezi su zakon, na zalost srpske industrije.

Canadian

pre 10 godina

Potpuno pogresno pitanje i na glavu postavljena filozofija, ali odlicno ilustruje izolovanost prosecnog stanovnika Srbije iz svetskih tokova.

Ne postoji ni jedna zemlja koja je "samodovoljna". Raznovrsnost ponude na trzistima upravo je i rezultat razmene proizvoda i dobara svih sa svima. Ono na cemu Srbija treba da radi je da identifikuje sto vise "brendova", razvije ih i promovise, drugim recima da se specijalizuje za sto veci broj kompleksnih i sofisticiranih proizvoda koje moze da ponudi svetu. To razlikuje razvijene ekonomije od sirovinskih.

Srpkinja

pre 10 godina

Problem je sto kod nas ono sto se proizvodi, ubrzo izgubi na kvalitetu, cesto se krajcuje pa kada pise +/-5% uvek je minus 10%. Najvise bih volela da kupujem proizvedeno u Srbiji i da se kvalitet zadrzi u kontinuitetu. Sumnja takodje postoji i kod provera ispravnosti itd. Ako nazovi domacini prodaju umesto meda secer, sta mozemo da ocekujemo od konditorskih proizvodjaca npr. Ok, ima toga svuda, ali moramo da ucinimo nesto da se to promeni. Ne znam da li je lakse da nas varaju i truju stanci ili zemljaci.

vladimir

pre 10 godina

Pa uvedeš carine na stranu robu i imaš podsticaj domaće proizvodnje, jer efekat Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju je nula.

decko iz bloka

pre 10 godina

Prvo onda drzava treba da pocne da uvozi one cega imamo u izobilju i sta mozemo lako da napravimo.. Koliko se secam uvozimo sljive, cackalice, .. Ko zna sta jos.

?

pre 10 godina

ima tu i politike. Recimo, na pijaci se moze naci kineski beli luk. Da da, beli luk iz Kine prodaje se na pijaci u Novom Sadu koji je u Vojvodini gde se moze uzgajati sta god vam pafne na pamet. Mislim da im mi dozvoljavamo da kod nas uvoze sve i svasta, narocito skart jer to ne mogu na zapad, da bi se ocuvali dobri odnosi. Cvetokosa je dovela kineze kod nas kako bi nam oni cuvali ledja koliko toliko pa im i mi sada popustamo kod uvoza robe, a i Rusima smo prodali NIS iz istog razloga. A druga stvar je sto i nasi rouzvodjaci skoro i ne ulazu u modernizaciju pogona, cast izuzecima. Kada se pominju nasi proizvodi prvo cega se setim je Eurokrem, koji je za nutelu pojam.

kupujmo domace, obnovimo Srbiju

pre 10 godina

I ja sam pripadnik mladje generacije i turdim se da kupujem domace proizvode, ali jednostavno zato sto su jeftiniji.
ALI, tu sada dolazi jedno veliko ALI - KOLIKO je neki domaci proizvod stvarno domaci??? Sta u taj DOMACI proizvod ulazi a da je stvarno domace?
Krenimo redom -
HRANA - cak i ako je proizvedena u Srbiji cesto vlasnici NISU ljudi odavde, tj profit se odliva preko granice (ukljucujem i SVE bivse republike, posebno malu drzavu bivsu najbolju prijateljicu ciji gradjani i dalje isisavaju ogroman kapital odavde)
VODA - tu nema puno diskusije, proizvedena kod nas, ali opet su u pitanju vlasnici i GDE ide profit
SLATKISI - domaci proizvodjaci uglavnom nisu domaci, a i ako jesu, sirovine su uvozne
HEMIJA - recimo da tu MOZE da se probere i neki MANJI lokalni proizvodjac sapuna, praskova i ostalih potrepstina ali i za njih vazi da je vecina stvari iz uvoza
AUTI - jedan jedini - za njega se sve komponente uvoze kao poluproizvodi
ODECA I OBUCA - ima i domacih brendova i to bas bas jakih, ali i oni uvoze sirovine u zemlju
ELEKTRONIKA - tu nam za sad nema spasa
GRADJEVINSKI MATERIJAL - ima i domacih, ali isto zavisi od vlasnicke strukture

Rezime - jako je tesko nasi jaku srpsku firmu koja je u realnom srpskom vlasnistvu (ljudi iz Srbije, ne iz ex-YU) i da je ta ista firma prijavljena u Srbiji da ovde placa porez. Mogu se naci ali tesko, a kad ih nadjete ne ispustajte ih iz ruke :)))

vex

pre 10 godina

Moje domacinstvo je skoro potpuno domace. Nekako se osecam kao investitor jer radim u stranoj firmi, a kupujem uglavnom domace. Realno puno se ustedi, a imas lep osecaj, a kvalitet je zadovoljavajuc. Ranije smo za veliku mesecnu kupovinu odvajali oko 12-ak hiljada, a sad oko 8. Ako potrefim dobre akcije, onda i 5-6. Hemija, samponi, sapuni, paste za zube, prasak(uslovno domaci). Prehrambeni proizvodi su apsolutno svi domaci. Odeca je skoro skroz domaca, od tehnike samo rezervni usisivac sloboda, i EI nis radio sa gramofonom.

Laza

pre 10 godina

"Ни мобилног оператера нисам променио, иако за моје потребе страни има повољније тарифе, зато што не желим да мој новац иде у иностранство." To je ironija danasnje Srbije. Od mobilnih operatera imas izbor izmedju onih koji ce novac da iznesu u inostranstvo i onog koji ce novac da preda politickoj partiji koja u tom trenutku rukovodi njime. I prehrambena inustrija je skoro cela u rukama stranaca, tako da je jako tesko biti rodoljubivi potrosac u Srbiji.

kovlaj

pre 10 godina

evo ja ne znam da mi proizvodimo masine za ves, cujem prvi put, a da sam znao ranije dao bih im sansu. ali zato imam alfa plam el.sporet koji je i vise nego odlican.

Zarko

pre 10 godina

madjarska ima sve sto pozeli fabrike ericsson,nokia,audi,citroen,mercedes...rumuni nokia,reno...ali brzo mogu i da ostanu bez istih ako se proizvodjacima ponude bolji uslovi za ulaganja i da presele proizvodnju,tako da ne vidim u cemu je prednost osim u radnim mestima naravno.

blinkibil

pre 10 godina

Nekada mamestaj Simpo Vranje, Jugo-drvo i td,konfekcija se kupovala iskljucivo u robnim kucama domacih proizvodjaca varteks itd,tv elektonska industrija nis,gradjevinski materijal kikinda, automobili zastava kragujevac, traktori imt, freze iz knjazevca, kamioni priboj, cigarete vranje- nis, staklare zajecar- jagodina, cement Popovac,kozare domace, alat domaci, el motori sever subotica, uredjaji gorenje i sloboda cacak,pumpe i motori tomas, gume tigar pirot, auto delovi jugo-auto,pivare domace a ne turske,pica Rubin Krusevac, slatkisi Pionir,Soko stark,mlekare domace,zelezare smederevo i niksic,valjaonica sevojno,Rtb, Kolubara,Kistolac i ostali rudnici, zemljiste drzavno, seljak je proizvodio i namirivao potrebe svih, tada se povrce i voce nije uvozilo nego uzvozilo...Sve je napravljeno i svega je imalo,nista nije trebalo uvoziti i sve je bilo u drzavnom vlasnistvu,bila je to najjaca svetska ekonomija gde su svi radili i gde se postovala radnicka klasa, imali smo Jus standard, tada je svega par evropskih zemalja imalo svoj standard, made in jugoslavija je imalo tezinu.Kako su uspeli sve da uniste i prodaju

Miki

pre 10 godina

Voleo bih kada bih znao koji su to proizvodi domaci. Znam da je vecina prehrambene industrije u rukama stranaca, mnoge domace firme sluze da politicke partije iz njih isisavaju novac (Simpo, Galenika itd), pa ispada da kupovinom domacih proizvoda pomazem stranca i domace politicare. Kako pomoci domacoj industriji a ne ispasti ovca?

hm

pre 10 godina

Mozemo preziveti jedino s onim sto imamo u novcaniku. Narod kupuje ono za sto ima para, odnosto sto je jeftinije da prezivi i to je sva pamet. Da imaju plate kao u Svajcarskoj, onda bi svi kupovali domace, a ovako...

Dragan

pre 10 godina

Bez kupovine domaceg nikad necemo nista napraviti. Zivot jednostavno ne moze biti bolji ako ne kupujemo domace. Jer ko ce kupovati nase, ako mi sami ne kupujemo. Mi smo postali nevidjeno potrosacko drustvo, ali bez svesti, ikakve. Kaze zena koja radi u drzavnoj ustanovi da kupuje samo kvalitetne strane proizvode..Kakva je to svest!! Od cega ona dobija platu?? To je nasa svets, da radimo u drzavnoj instituciji, i da kupujemo strano! Drzava bio trebalo da ima iskrenu akciju, ali ovde drzava radi za uvoznicki lobi.Pa niti imamo jeftine uvozne proizvde, niti imamo domace proizvode..

Milutin

pre 10 godina

U EU je to zabranjeno ali cujem da u Kanadi ima radnji (koje uopste nisu male, robne kuce) na kojima uz naziv, jos vecim slovima pise "u ovoj radnji su iskljucivo kanadski proizvodi".

Aleksandar...

pre 10 godina

za (igor, 11. mart 2014 19:37)

EU i me samo ona ne dopušta reklame od strane države i njenih institucija. Pokreti zaštite potrošača i sl. to mogu da rade.
Kada kupujete od neke firme koja je u Srbiji proizvela, bez obzira na poreklo vlasnika, preko 70% cene proizvoda ostaje u zemlji.

vlada

pre 10 godina

Lepe su to parole kupujmo domace. A sta da radimo kad je ocigledan pad kvaliteta?
Evo na primer jedan komentator rece kako je eurokrem zakon za nutelu. Jeste al' pre 5 godina. Nutela je ista kao i pre 5 godina ali eurokrem nije. Godina sam kupovao iskljucivo eurokrem i onda sam poceo da primecujem razliku. Nekonzistentnost, ukus, izdvajanje. Onda sam presao na nutelu. I gle, svaka tegla ista. Svakih 6 meseci ponovo kupim eurokrem sve u nadi da cu dobiti ono sto zelim. I svaki put se pokajem.
Drugi primer. One yodoro napolitanke. Ima vise ukusa ali mi volimo onaj lesnik/vanila. Bile su odlicne. Ali evo zadnjih nekoliko puta primecujem razliku. Sve je manje krema a sve vise secera.
I sto sad ja da i dalje kupujem ono sto mi ocigledno ne odgovara? Koja je poenta kad me ocigledno ne postoju kao kupca i da prostite uvaljuju mi nesto sto ne zelim?

Čast i čest svakome, veresija nikome!

pre 10 godina

Ako sam ja tebi brat patriota i kupujem tvoju robu jer smo zemljaci, onda budi i ti patriota i pravi je kao da ćeš da je daš u izvoz! Ili, ako ne možeš baš nikako da se meriš sa strancem, a ti spusti cenu ili ako ni to ne možeš ... brate, pa radi nešto drugo, što možeš. Zato i treba da bude slobodan izvoz i uvoz, jer svaka roba ima svoga kupca, a on ponekad nije ovde.

Baki 55

pre 10 godina

Neko je pomenuo Eurokrem. On više i ne liči na nekadašnji koji se proizvodio u G. Milanovcu. Sada se "pravi" u BiH. Znači, nije domaći. Pitanje je da li je i vlasnik domaći jer živi u inostranstvu. Kao poslodavac nije daleko od robovlasnika. Razlika je što njemu možete dati otkaz (ili ga dobiti). Sve što je pred (ili u ) istekom roka trajanja se otvara i prodaje kao rinfuz.

H

pre 10 godina

kineska roba a pogotovo hrana - povrce, je najveca katastrofa. Takodje upotreba pesticita kod nasih proizvodjaca treba da se dovede pod kontrolu i medjunarodni dtandard ako ne nesto stroze.

Domacin

pre 10 godina

I tako odem ja u Simpo da kupim domaci dusek. Oni mi kazu: platite odmah, a rok isporuke je 3 meseca. Hvala lepo, pozdravite mi Dacica.