Aktuelno

Sreda, 21.11.2007.

10:39

Usamljena planeta – Second Life

Izvor: B92

Usamljena planeta – Second Life IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

35 Komentari

Sortiraj po:

Zunior

pre 15 godina

Izgleda da autorka teksta nije bas razumela znacenje Second Life sveta. Ja sam na SL-u duze vreme i za mene predstavlja samo zabavu iako u njemu mozes shodno pravilima, da radis toliko stvari da cini mi se nigde ne mozes. Neverovatna brzina komunikacije i jos neverovatniji nacin i brzina ''zivota'' tamo. Autorka se ocigledno nije ozbiljnije upustila u SL vode pa je ne bih ni krivio sto je napisala sve te nebuloze. U SL ne mozes uci povrsno. Izgleda ti sve neozbiljno i glupo (kao i meni u pocetku). Onaj ko nije bio duze vreme na SL-u ne zna koliko se voli Second Life. Tacno je da je obiman ali se sve lagano savlada uz tamo prost engleski. Tako da mislim da i ne treba neko posebno znanje jezika. Znanje engleskog jezika ti treba za komunikaciju sa ostalim avatarima ali nista strasno. Jos nesto. Onaj ko nije bio duze vreme na SL-u (a mislim da je to autorka) ne zna koliko moze da se zavoli Second Life.

Aleksandar

pre 16 godina

Srdacan pozdrav svima koji citaju ovu stranicu, evo i mog skromnog doprinosa:

Vidim da se vise ljudi pita da li je autorka kompetentna da na osnovu svog istrazivanja iznosi misljenja i zakljucke? Ljudi, pa ovo je B92, nije neki kupusni list, pa da svako moze da pise sta hoce. Ovde se autori pazljivo biraju, na osnovu svog obrazovanja i naucnog doprinosa u okviru neke teme.

Autor je kompetantan i kvalifikovan, sto se ne moze reci za vecinu potpisnika komentara. Citam da je izvesni Milojko, kako sam kaze "nesto vise upucen u stvari od autorke", dok pojedinci kao Torbica i Cvetic iznose svoja radna mesta kao merilo svoje upucenosti u materiju. Lepo je biti direktor ili radnik u EuNet-u, ali znamo da se na to mesto moze doci sa zavrsenom osnovnom skolom. Zato se postavlja pitanje na osnovu cega laik, daje sebi pravo da kritikuje autora, kada ne vladaju istom materijom.

O izvesnom Hornetu ne zelim da mnogo komentarisem, cudi me kako je jedan tako prizeman, gotovo decacki tekst, prosao cenzuru B92?

Ovim putem, zelim da se zahvalim B92 i autorki na ulozenom trudu, i kao svoj skromni doprinos ovoj temi, prilozim link preuzet sa TIME.COM - Facebook: More Popular Than Porn. Dobro ste procitali, ne pise Second Life, vec FaceBook, a integralna verzija teksta se nalazi na:
http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1678586,00.html

kao i clanak: Why Facebook Is the Future, koji je dostupan sa iste strane.

Za kraj, citiracu jednu narodnu poslovicu: Misljenje je kao i deo tela gde ledja prelaze u noge - svako ga ima!


pozdrav,

msce.bc. Aleksandar Petrovic

ae

pre 16 godina

majspejs i fejsbuk su jednaka bolest ko i sekndlajf samo drugacije zapakovani. nie problm sa interfejsom nego sa velikim delom korisnika i njihovim frustracijama koje se tamo skupe na jednom mestu istovremeno.

Hornet

pre 16 godina

Nejasno mi je zašto Danče i još par komentatora imaju potrebu da pljuju po nečemu u čemu se nisu ostvarili?

Generalno, dugo i sporadično visim na SL-u, mada nemam previše vremena, ali daleko je od istine većina stvari napisanih u tom tekstu.

Sve i da vam se ne sviđa, niko vam ne brani da nađete sebi lepše, a one koji uživaju u SL-u pustite da sa tim i nastave.

Po meni je nesporno da je SL jedan napredan projekat, koji će sigurno u budućnosti biti prevaziđen, ali koncept ne treba sporiti glupostima tipa hardver, ograničenja... Pa svaka nova tehnologija ima iste dečije bolesti i bez toga razvoj nije moguć.

Btw. više volim afirmativne tekstove. Zadovoljan bih bio da mi je Danče ponudila bolju alternativu, kroz pojašnjavanje i opisivanje iste, a ne kroz pljuvanje SL-a. Ili da mi je tako veliki poznavalac SL-a ponudio niz rešenja i saveta iz svog bogatog iskustva, da svoj boravak u SL-u učinim još interesantnijim.

@ prof.Kostić - Profesore, znate li vi razliku između "sajta" i SL-a? SL definitivno nije sajt!

Takođe, nek je na znanje da Serbian Island na SL-u nije finansiran od strane ministarstva, već je vlasnik istog jedna domaća kompanija.

Ljudi, u čemu je problem?
Meni problem leži u činjenici da je prosečan srpski komentator pre svega malodušan, ultra negativan i kritičan, a nikako nije kreativan, pozitivan i afirmativan!
UVEK ĆU VIŠE POŠTOVATI AUTORE BILO ČEGA, NEGO KRITIČARE, KOJI NISU NIKAD URADILI NIŠTA!

Predrag Milosavljević

pre 16 godina

Priče Coca Cole i ministarstava u Second Life-u su naravno osudjene na propast i to nije vezano za sam fenomen. Moje činjenice kažu da imam prijatelje iz Ria, New York-a, San Fraciska, Madrida, Londona , Tokija, ... koje da nisam neposredno upoznao u Second Life-u nikad ne bih ni imao, a da se nekima od njih radim trenutno na projektima koji su vezani za pravi život. Uz put se često i lepo zabavim.

dovla

pre 16 godina

Da ne bese ovog clanka, ziveo bih u neznanju i bio bih u potpunosti nesvestan postojanja nove, vrle "tehnologije", web2.0 (ili sto bi Klajn rekao veb2.0), kako radim u IT-u (dal smem ovo ovako reci,mislim Klajn i IT!?) nasao sam za shodno da ispravim te nedopustive propuste u mome obrazovanju. Ne bih se zadrzavao na tehnickim aspektima weba2.0 (dal se ovo sme po padezima menjati), jer oni i ne postoje, reci cu samo jedno, ovo je verovatno jedna od najgorih zloupotreba verzioniranja (posle microsoftovih proizvoda, naravno). Molim da mi se oprosti ovaj mali offtopic (opet, pa ovo je jace od mene) ipak je se ovde dosta govorilo i o webu2.0

Zoran Torbica

pre 16 godina

@Danica
nikakav hate, ne bih se prijavio kod tebe na facebook
@Milan, molim te potpisi se i sa prezimenom kao sto smo se ja i Vladimir potpisali i stani iza svojih tvrdnji!
Ja sam direktor CRI ISP a Vladimir Cvetic je u Eunet-u i ni na koji nacin nismo ucestvovali dosad u tom projektu! Kazem dosad zato sto smatram da sve sto napravi dobar buzz u medijima za koriscenje Interneta je dobro za razvoj Interneta. Bicu ponosan ako se ukljucim i ja u taj projekat! Drzavni organ u Ineternet projketu, fenomenalno! Video sam grupu Ministarstva za spoljne poslove na facebook-u. I to je sjajno.
Ja samo pristalica teze da je bolje nesto uraditi nego ne raditi nista :) Uvek se moze kritikovati.
Ja od Danice i ostalih ocekujem konstruktivne projkete ubuduce jel je ocigledno da su na ovoj diskusiji ljudi sa dobrim namerama :)

Marko - Vracar

pre 16 godina

Prvo pozdrav svima.

Vidim da se ovde dobar deo komentara odnosi na stav autorke teksta. Ovaj clanak je autorsko "delo", a ne vest, tako da ima puno pravo na subjektivnost.

Ja sam visegodisnji konzument "online community"-a ranih tipova. Takodje, igram online igre od prvog dana, bolje reci, od trenutka kad je to postalo smisleno.

Nisam posetilac Seond Life-a ali sam dosta citao na tu temu i rekao bih da projekat sam po sebi jako dobro ali ne i dovoljno dobro realizovan.
Jednostavno je ideja bila mnogo veca od sposobnosti (znanja, novca, cega god) da je realizuje.

Sve u svemu, mislim da je SL dobar start i da cemo uskoro videti nesto mnogo bolje i prihvatljivije masi.

Sasa Obradovic

pre 16 godina

Citam tekst i kritike, i moram da priznam da je Milojko prvi pokusao i delimicno uspeo da iznese neke cinjenice i time doprinese diskusiji. Ipak, postoji nekoliko tacki sa kojima se ne slazem, pa cu ukratko izloziti:


"-interfejs zaista jeste komplikovan, ali je i projektovan za odredjenu ciljnu grupu ljudi i potpuno je netacno da ako se neko dobro snalazi u npr. WOW u SL se nece snaci."

Ukoliko je nesto projektovanu za odredjenu ciljnu grupu, onda to podrazumeva da ce se SAMO i SAMO ciljna grupa sigurno snaci, dok su ostali korisnici u kategoriji I/ILI. U danasnje vreme kada je trend - pojednostavljivanje i olaksanje korisniku da koristi neku tehnologiju (primer iPhone interface vs symbian interface), komplikovano okruzenje, namenjeno naprednim korisnicima je vise mana nego prednost.


"-ljudi najcesce napustaju SL jer im je dosadno i nije ispunio njihova ocekivanja koja su uglavnom nerealno visoka i to je potpuno tacno, ali je netacno da se to desava u poslednjih par meseci. To se desava oduvek i javna je tajna, da izmedju 85 i 90% novih korisnika nikad ne dodje ponovo u SL. Medjutim kako SL svakog meseca ima oko 400000 novih korisnika, cak i 10% od toga je velika brojka."

McDonald prirucnik za managera kaze - zadovoljan kupac, donece nam jos jednog kupca, dok ce nezadovoljan kupac - oterati deset. Zato se McDonalds trudi da svi kupci budu zadovoljni. Gore iznesena tvrdnja da je 10% od 400000 korisnika velika brojka je tacno, ali samo ako bi broj kupaca bio brskonacan. Na zalost broj Srba koji koristi Internet je oko 2.000.000, i ako se na to primeni gornja analogija, brzo se dolazi do toga da ne samo da se stari korisnici nece vracati, vec ni novi nece dolaziti, jer ce se tih 2.000.000 brzo potrositi a novih nema. Dakle velika mana, SL ne ume da zadrzi stare korisnike.

"-istina je da ima dosta virtuelnih svetova koji su ispred SLa. Trenutno 9 ([link]/), ali je takodje istina da SL ima ubedljivo najveci rast od svih ostalih virtuelnih svetova i taj rast je za sada itekako stabilan."

Videti gornji pasus, rast koji postoji jeste stabilan, ali nije odrziv na dugo vreme. Pre ili kasnije kada svi posete SL, a 80% njih odluci da se ne vrati, ostaje 20% korisnika, koji ce ga koristiti. Dakle, rast je trenutan, ali ne i odrziv.

"-limit od 50 ljudi po lokaciji je zbog renderovanja sadrzaja na korisnickim masinama. Dakle sa napretkom tehnologije (bolji hardver) i taj limit ce se podici."

Ukoliko je hardware problem, to je jos jedan ozbiljan nedostatak SL-a. KOliko ljudi u Srbiji ima neophodan hardware? Ovo dosta lici na komentare o igri Crysis, koja je najavljivana kao igra godine, koju necete moci da igrate, jer radi samo na malom broju najzahtevnijih kompjuterskih konfiguracija. Lepa je, ali dzabe kad niste u mogucnosti da je pokrenete. Dakle jos jedan ozbiljan minus.

"-nazivati SL praznim, a velike kompanije koje trose velike pare na reklamne kampanje glupim je nista drugo neko ignorantnost. Reklamne kampanje se ne prave zbog hype-a ne internetu, vec ih prave profesionalci koji itekako znaju da prepoznaju potencijal i imaju daleko bolji uvid u parametre trzista od autorke."

Koliko sam video u clanku, navedeno je da je Wired napisao (a autorka prenela) kako je veliki broj kompanija, koje su ulozile pare u svoje marketing kampanje nezadovoljno odzivom, jer se ulozena sredstva ne vracaju. Konstatacija da su profesionalci u tim kompanijama bezgresni i da uvek umeju da prepoznaju potencijal je smesna i tendenciozna, jer je dobro poznato da i oni prave katastrofalne greske - primer je kampanja NEW TASTE Coca-Cole, koja je zamalo tokom 80-ih godina unistila ovaj svetski brand. Ovaj primer se danas uzima kao najgori primer u istoriji marketinga u koji je Coca-Cola bacila milione dolara.

"-kritika prisustva Srbije u SLu i to jos navodjenjem facebook-a i MySpace-a kao protivargumenata je najobicnija zamena teze i najobicnije politikanstvo. Kao prvo promocija u SLu se pravi pre svega radi stranaca i donekle dijaspore, a ne radi ljudi u Srbiji."

Ovo gore napisano apsolutno ne stoji. Prvo, Ministarstvo za Dijasporu, nije zaduzeno za promociju Srbije, vec treba da omoguci kontakt dijaspore i matice zemlje. Drugo, ukoliko pazljivo procitamo do sada izlozeno, a to je, samo da podsetim:

- komplikovan interface, pisan za ciljnu grupu korisnika
- zahtevnost u pogledu hardware-a
- mali broj korisnika po lokaciji (zbog gore navenog)
- mali broj korisnika koji se zadrzavaju na SL, posle prve posete

nije tesko da zakljucimo da su MySpace i FaceBook neuporedivo bolje alternative za korisnika koji zeli da ostvari komunikaciju sa prijateljima iz zemlje ili sveta. Takodje cu napomenuti da je prosle godine, prestizni magazin TIME, kao lice godine po prvi put izabrao obicnog korisnika MySpace-a ili FaceBook-a.

"S tim u vezi komentarisati informaticku pismenost u Srbiji (ili nepoznavanje engleskog jezika i dr.) je cista zamena teza."

Da li je? Ocigledno se niste nimalo udubili u problematiku odnosa korisnika prema proizvodu. Ne samo da je za prisustvo na SL potrebno biti izuzetno informaticki iskusan - vidi gore stavku komplikovan Interface, zahtevnost hardware-a, vec se kao dodatna komplikacija javlja i poznavanje jezika i ono sto je u tekstu na zalost izostavljeno, a to je pouzdana, brza i neprekidna Internet konekcija.

"Da je autorka malo studioznije pristupila zadatku primetila bi da je npr. na Facebook-u od tih 24000 ljudi registrovanih pod mrezom Srbija velika vecina upravo u inostranstvu pa je dati argument (o prednosti facebook-a naspram SLa) potpuno pogresan."

Cudno je da sada sami skacete sebi u usta? Ako je od 24000 ljudi vecina u inostranstvu, sto ce reci recimo 13000 (nadpolovicna vecina) a ostalih 11000 se nalaze u Srbiji, to znaci da je FaceBook upravo idealan za akciju Ministarstva za Dijasporu, jer na njemu vec postoji kriticna masa Srba, koja bi opravdala ulaganje. Umesto toga, ministarstvo je po ko zna kom kriterijumu izabralo SL. Koliko Srba koristi SL? 2000? 10000? Iznesite neki podatak.

"I za kraj autor dodaje kao zakljucak kako SL nema buducnost, sto je jako smela tvrdnja, koju ni vrhunski profesionalci, koji iza sebe imaju mnogo marketinskog iskustva u velikim komanijama i na raznim trzistima, ne bi smeli sebi da dozvole, a kamoli autorka teksta."

Mozda se varam, ali ne mogu da se odlucim da li da verujem u teoriju zavere koja je izneta negde gore u komentarima, da se vi, i mnogi drugi koji ovde ostavljaju komentare poznajete? Ova vasa recenica me nekako asocira na to, da vi u stvari autorku jako dobro poznajete, pa samim tim mozete, sa punim pravom koje ste sebi dali, da sudite o njenoj kompetentnosti. Nije me mrzelo da malo googlujem, pa sam dosao do informacija o skolskoj spremi i orijentaciji autorke. Mozda bi bilo zanimljivo da se ona obrati kako bi nam sama rekla na osnovu cega je iznela ovakvu tvrdnju o propasti SL-a, i da li je zaista toliko ignorantna koliko je Milojko naveo.

"Na stranu mnogi podaci koji su zaista navedeni bez izvora, sto u danasnje vreme ne bi smeo da bude slucaj (navesti makar link je krajnje jednostavno)"

Ako razlozimo tekst na cinjenice, dolazimo do sledeceg:

- uvod / nema tvrdnji navedenih bez izvora. Mozda pominjanje medija u Srbiji, ali prost google dovodi do toga da su mediji puni prica o zgradi ministarstva u SL, a takodje je dat link u kraju teksta.

- problemi na koje nailazi korisnik / ovo je krajnje subjektivan deo teksta. Ono sto je za jednoga korisnika lako, drugome moze biti tesko/dosadno/itd... O licnim iskustvima je uvek tesko pisati u globalu, osim da se navode mozda licna iskustva pojedinaca, sto smatram nepotrebnim.

- broj korisnika koji su limitirani po lokaciji u SL - ovde je neophodno da se navede izvor.

- marketing, ulaganje, ocekivanja kompanija, itd - ovde se autorka poziva na clanak magazina Wired, koji, ukolko se detaljno procita, potvrdjuje sve navedeno. Takodje je veliki minus sto je grafikon sa naslovom Many Lives mali i nema linka ka izvoru.

- stanje stvari u Srbiji / statistike i izvori govore sami za sebe.

Sve u svemu, ne vidim o kojim cinjenicama koje nisu dokumentovane, govorite? Mogli bi da navedete neku?

U zelji da se konstruktivna rasprava nastavi i prosiri,

primite puno pozdrava od
Saleta

Danka

pre 16 godina

Iako SL povezujemo sa budućnošću i budućim vidovima interakcija, nije tako nepoznata stvar da je njegovo vreme prošlo i da interesovanje za SL-om opada. Čovečanstvo uvek ide ka novim vidovima komunikacije, SL je odradio svoje, sad je red na nešto novo, što je prirodno. S druge strane nije tako ni mnogo neobično da Srbija hvata zadnji voz tj. da se zanima za nešte davno izgustirano od strane naprednih zemalja. Naš trud bi trebao biti usmeren ka nečemu novom, a ne da večno nasleđujemo iznošene stvari. Ulazak Srbije u SL je bio čist i odličan marketinški potez na nivou zemlje Srbije i ništa više.

Vladimir Cvetic

pre 16 godina

Inace zahvaljujem se b92 na cenzuri mog prethodnog komentara. Lepo je braniti svoje autore, ali ne na taj nacin... posebno ne kada se oni svojevoljno upuste u diskusiju.

Neko je napomenuo kako je Veb nas nermin za Web. Sve je to lepo, ali mene zanima da li je vama poznat fenomen zvani Jože Toporišič (sada pokojni). Za ne upucene to je osoba kojoj je jedina misija bila izmisljanje novih reci na slovenackom koje bi bile pandan recima na engleskom. Primer: CD - zgoscenka
Zakljucak o prednostima/manama ovoga iznesite sami.

Pitanje za razmisljanje: Kog ste Slovenca culi da koristi rec "zgoscenka". Mozda je neka njihova pevaljka nekada rekla izdala sam novi zgoscenka ? neverujem.

zarkov

pre 16 godina

drugi zivot je revolucionaran samo kao (biznis model) dokaz da tu ima para, tehnoloski je prevazidjen jos pre nego sto je nastao.

Milojko

pre 16 godina

Dakle par komentara na tekst. U samom tekstu ima tacnih zapazanja, ima subjektivnosti koje nikako nisu tacne i ima tandencioznog mesanja politike.
Neke stvari koje zamera autorka stoje, neke ne. Idemo redom:
-interfejs zaista jeste komplikovan, ali je i projektovan za odredjenu ciljnu grupu ljudi i potpuno je netacno da ako se neko dobro snalazi u npr. WOW u SL se nece snaci.
-ljudi najcesce napustaju SL jer im je dosadno i nije ispunio njihova ocekivanja koja su uglavnom nerealno visoka i to je potpuno tacno, ali je netacno da se to desava u poslednjih par meseci. To se desava oduvek i javna je tajna, da izmedju 85 i 90% novih korisnika nikad ne dodje ponovo u SL. Medjutim kako SL svakog meseca ima oko 400000 novih korisnika, cak i 10% od toga je velika brojka.
-istina je da ima dosta virtuelnih svetova koji su ispred SLa. Trenutno 9 (http://gigaom.com/2007/06/13/top-ten-most-popular-mmos/), ali je takodje istina da SL ima ubedljivo najveci rast od svih ostalih virtuelnih svetova i taj rast je za sada itekako stabilan.
-takodje je netacno da se postoji dosta virtuelnih svetova gde nije potrebno preuzeti i instalirati softver). Postoji jos samo jedan jedini virtuelni svet koji radi pod flash-om (ne zahteva download i install)- Virtual Ibiza. A virtuelnih svetova ima itekako vise od 12, a samo par sa gornje top-ten liste su i pravi virtuelni svetovi (4 njih).
-problemi sa kojima se srecu pocetnici su mnogobrojni i sve nabrojano je tacno
-limit od 50 ljudi po lokaciji je zbog renderovanja sadrzaja na korisnickim masinama. Dakle sa napretkom tehnologije (bolji hardver) i taj limit ce se podici.
-to da niko ne odlazi vise u SL je najobicnija glupost i brojke od 40000 do 50000 posetilaca u svakom trenutku to najbolje demantuju. Sto se tice razloga prisustva kompanija SLu, dovoljno je samo pogledati da korisnici mesecno u SL-u ostave preko 20 miliona US dolara.
-10 min trajanje prosecne posete je najobicnija laz, inace podatak potice od Yenkee Group-a i u originalu je 12min. Stavarno vreme je 24h po korisniku mesecno i u to se svako moze uveriti sa malo matematike: http://blog.secondlife.com/2007/10/05/second-grade-math/
-nazivati SL praznim, a velike kompanije koje trose velike pare na reklamne kampanje glupim je nista drugo neko ignorantnost. Reklamne kampanje se ne prave zbog hype-a ne internetu, vec ih prave profesionalci koji itekako znaju da prepoznaju potencijal i imaju daleko bolji uvid u parametre trzista od autorke.
-kritika prisustva Srbije u SLu i to jos navodjenjem facebook-a i MySpace-a kao protivargumenata je najobicnija zamena teze i najobicnije politikanstvo. Kao prvo promocija u SLu se pravi pre svega radi stranaca i donekle dijaspore, a ne radi ljudi u Srbiji. S tim u vezi komentarisati informaticku pismenost u Srbiji (ili nepoznavanje engleskog jezika i dr.) je cista zamena teza. Da je autorka malo studioznije pristupila zadatku primetila bi da je npr. na Facebook-u od tih 24000 ljudi registrovanih pod mrezom Srbija velika vecina upravo u inostranstvu pa je dati argument (o prednosti facebook-a naspram SLa) potpuno pogresan.
I za kraj autor dodaje kao zakljucak kako SL nema buducnost, sto je jako smela tvrdnja, koju ni vrhunski profesionalci, koji iza sebe imaju mnogo marketinskog iskustva u velikim komanijama i na raznim trzistima, ne bi smeli sebi da dozvole, a kamoli autorka teksta.
Na stranu mnogi podaci koji su zaista navedeni bez izvora, sto u danasnje vreme ne bi smeo da bude slucaj (navesti makar link je krajnje jednostavno).

Marija Jovanović

pre 16 godina

Sa tekstom autora se više - manje slažem. Korisnik sam ( uživalac ) Second Life-a i bila sam toliko uporna da savladam početak da mi je igra i pre pravog početka dosadila. Iako sam aktivna bila oko mesec dana, primetila sma da počinje da mi oduzima mnogo vremena ( moralo je pre ili kasnije da se dogodi kao i kod Ogame i sličnih online igrica ) tako da sam svesno odustala. Moram reći da mi se ono što je Srbija tamo napravila nije dopalo nikako. Postavljam pitanje: Zašto je sve što radi neko zvaničan, ružno ? Pitanje se odnosi i na Second Life i na onaj čuveni spot na CNN...Rode. ptice...WOOOOW !

Danica Radovanovic

pre 16 godina

Zorane,

ne znam cemu hejt kada imamo lepu srpsku rec - mrznja.
Takodje, i 'offline' kada vecina tih istih medija
ima svoje Internet izdanje.
Ukoliko treba poceti od necega onda prvo proverite
na koji nacin se vrsi finansiranje Vlade Republike
Srbije i pripadajucih Ministarstava.

Ukoliko imate neki dokaz da su sluzbenici navedenog Ministarstva ovaj projekat realizovali u svoje slobodno vreme, iz svojih licnih stanova i na svojim privatnim racunarima,
prihvaticu da nisu trosili budzetske pare.
U svakom drugom slucaju, to su pare poreskih obveznika.

Takodje, se postavlja pitanje kvalifikacije
entuzijasta koji su predlozili da se realizuje bas ovaj konkretan
projekat.Tim pre kada znamo da su vodeci srpski politicari izabrali MySpace za svoj prvi projekat na Internetu (pogledati stranice
Borisa Tadica, Cede Jovanovica, itd.)

Mislim da je ovim sve receno i na dalje prozivke ukoliko nisu argumentovane necu odgovarati.

prof Kostic

pre 16 godina

Dobro je da neko pored ovolike medijske kompanje koja propagira prefenomenalnost Second Life-a , skupio hrabrosti da iznese realno stanje stvari.

Ne bi se cudio da iza ovakve medijske kampanje za propagiranje jednog sasvim osrednjeg sajta stoji marketinska masina Ministarstva.

Milan

pre 16 godina

Interesantno je kako neki pojednici zustro napadaju objavljeni tekst, a da pri tome osim praznih reci kritike ne iznose nijednu cinjenicu ili materijalni dokaz. Zapitajmo se zasto? Mozemo da predpostavimo sledece: ili su licno ukljuceni u realizaciju SL projekta Ministarstva za Dijasporu, ili su u nekom licnom konfliktu sa autorkom teksta. Ili, sto je najverovatnije, ovo rade u dogovoru sa autorkom teksta, kako bi joj podigli rejting. Da sada ne kazete, kako lazem, ili iznosim neistine, evo i dokaza. Svako ko ode na pominjani FaceBook, primetice da su autorka teksta, te Zoran Torbica i Vladimir Cvetic, prijatelji i da se nalaze jedni drugima na listama. Gospodo Zorane i Vladimire, ovo je providno. A vama Danice hvala na interesantnom tekstu, koji bi svakako privukao komentare i bez ovakvog "orkestriranog" nastupa.

Aleksandar R.

pre 16 godina

Slazem se sa Danicom, da je Ministarstvo za Dijasporu pokazalo krajnje nepoznavanje materije prilikom izbora aplikacije za komunkaciju sa ljudima iz dijaspore. Pre svega, instalacja programa za upotrebu SL-a, ogranicava vreme i mogucnosti da se na istom boravi. Evo primera - imate aplikaciju na svom kucnom racunaru, ali ne smete da je instalirate na poslu, ili jos gore, vi je imate, ali kod prijatelj ne zeli da je instalira, lokalni cyber kafe je takodje ne podrzava i na kraju mozete da se logujete samo od kuce. Ukoliko je neophodno da na SL-u budete u neko odredjeno vreme, onda ste vezani za kucu. Za razliku od toga, drugi predlozeni servisi - kao na primer Face Book mozete da pokrenete cak i sa mobilnog telefona. Jeste da necete imati fensi zgradu ili neko ostrvo, ali je glavni cilj, a to je komunikacija ispunjen. Time je kritika da je SL - tastina praznine potpuno opravdana.

Aleksandar

Bojana

pre 16 godina

Potpuno se slazem sa Ivanom - prvi put da neko na sazet nacin da presek Second Life-a i predoci njegove nedostatke. Licno delim misljenje da je SL teska i nepotrebna Veb 2.0 platforma za prosecnog korisnika racunara u Srbiji pored mnogih drugih postojecih.

@Cvetic
Po Klajnu sprski usvojeni termin je Veb i kao takav ce se i pisati -dakle Veb 2.0. Procitaj jos jednom svoj 'ignorantsko - fency' komentar.
Na Fakultetu (FPN), mogu da jamcim, pola nasih kolega nema svoj racunar a bio je slucaj da me je licno asistent zamolio da na engleskom posaljem zvanicini email Univerzitetu u inostranstvu jer nije znao 'dobro' isti.
To je izmedju ostalog, jedan od velikih problema koje je autorka navela, kao preduslov koriscenja svega ostalog.
Treba se zamisliti i postaviti prioritete: cemu uospte Drugi zivot ako je Prvi zivot u apsolutnoj entropiji?

Hvala na clanku!

Ana Djoric

pre 16 godina

Danice,
ne znam zasto ste se sad uvredili na ovo sto je Vladimir rekao. Jednostavno, ako imate izvor, navedite ga, ako ste Vi radili istrazivanje, navedite parametre. U protivnom, covek je potpuno u pravu.



Vladimir Cvetic je napisao:
"Ako su tudji podaci korisceni kao izvor, red je napisati taj izvor."

>>> Ako se tudji clanak cita, treba ga procitati od pocetka do kraja.

"Iskreno katastrofalan clanak pun nonsensa, pogresno koriscenih termina, (verovatno) gomile pretpostavki i licnih misljenja autorke."

>>>Opste je poznato da se o ukusima ne raspravlja.
A ukoliko imate neke konkretne dokaze koje bi izneli u vezi gore pomenutog clanka, molim Vas da to ucinite, u protivnom Vasa kritika koju ste ovde izneli spada u kategoriju tashtina prazine.
(Danica Radovanovic, 21. novembar 2007 23:42)

Milan L.

pre 16 godina

Konacno da neko napise sjajan tekst koji odrazava ne samo US (sub)realnost nego i kritiku ove 3D aplikacije gde su po stavkama izlozeni nedostaci SL-a! U potpunosti se slazem sa autorkom!
Ljudi, ako dobro procitate tekst, autorka je u kratkim crtama iznela 'sweet juicy facts', mozete da se slazete ili ne, cinjenice ne mozete oboriti.
Sta mislite koliko profesora, studenata, i 'ljudstva' u Skupstini ili Ministarstvima zna da posalje email, koristi listservs, zna sta je CC a sta BCC, ili pak lista velike svetske online baze? Koliko je mnogima uskraceno da to uopste rade? Potrazite po Google-u uporedne statistike Telekoma i CePITa o koriscenosti Interneta.
Btw, Srbija je i pre Second Life-a bila virtuelna. Cinjenica.

Milan

pre 16 godina

@Vladimir Cvetic

Iako se manje-više slažem sa poentom teksta, Vladimir Cvetić je rekao upravo ono što sam ja hteo, ali nisam mogao da se "izrazim". Svaka čast! E, da je više pametnih ljudi ...

Zoran Torbica

pre 16 godina

Danice,
ne znam cemu toliki hejt ka prvom cyber projektu koji je odjeknuo i kroz offline medije. Naravno da postoji i myspace i facebook i ostale mreze. Ali uvek treba poceti od neceg? Zar ne? U svakom slucaju ovo je vise entuzijazam ljudi koji su realizovali projekat nego potroseni novac. Koliko ja znam dosta tendenciozno ste izneli tvrdnju da se trose budzetske pare, bolje proverite.
pozdrav Zoran

Danica Radovanovic

pre 16 godina

Vladimir Cvetic je napisao:
"Ako su tudji podaci korisceni kao izvor, red je napisati taj izvor."

>>> Ako se tudji clanak cita, treba ga procitati od pocetka do kraja.

"Iskreno katastrofalan clanak pun nonsensa, pogresno koriscenih termina, (verovatno) gomile pretpostavki i licnih misljenja autorke."

>>>Opste je poznato da se o ukusima ne raspravlja.
A ukoliko imate neke konkretne dokaze koje bi izneli u vezi gore pomenutog clanka, molim Vas da to ucinite, u protivnom Vasa kritika koju ste ovde izneli spada u kategoriju tashtina prazine.

Virtual

pre 16 godina

Sa vecinom iznetog se slazem sa autorkom ali je cinjenica da ce ovakvi koncepti u buducnosti da budu jako popularni i verovatno ce imati svoju primenu. Mozda ce neki drugi servis da preuzme primat Second Life-u. Google isto ima namere da udje na ovo trziste.

Vitor Vuckovic

pre 16 godina

"Tanak" tekst. Ne slazem se sa autorkom teksta, mislim da je SL mnogo interesnatniji od ostalih kvazisociety sfera na Web - u. Bilo kako bilo, ABN Amro je nedavno kupio jednu finu zgradicu u SL, doduse, mora se imati na umu da je SL ipak prozapadno orjentisan za nase uslove, ma sta to tacno znacilo, ali mislim da Srbija moze da dobije par poena na ovom projektu, posebno ako se ima naa umu toliko pricanje o brendiranju Srebije.

nije vazno

pre 16 godina

Ovo je jos primer totalnog nepoznavanja pre svega dijaspore (zar nije zadatak ministarstva dijaspore da zna sta mu radi dijaspora i gde se krece?) a potom i interneta. Ovakve gluposti placaju poreznici i neko bi trebao da odgovara za ovakvo arcenje para. Isti slucaj sa kampanjom na CNN-u. Dajte da se prvo nesto uradi da Srbija ima sta da ponudi tim ljudima kojima se reklamira na CNN-u. Zovu svet u goste a kuca u raspadu.

O

pre 16 godina

SL je ono sto i treba da bude. Jos jedan u nizu pokusaja da se napravi socijalan fenomen koji ce okupiti i odrzati dovoljan broj korisnika kako bi on mogao da opstane. Meni se iskreno dopao i nadam se da ce biti daljih unapredjenja kao i drugih pokusaja. Lep primer sta sve tehnologija moze da uradi, a svakako predstavlja buducnost koriscenja raznih servisa na internetu. U prilog ce ici razvoj infrastrukture i tehnologije koja ce prikaz virtuelnog sveta uciniti realnijim. Srbija je na margini i jednog i drugog kao i tehnickog obrazovanja tako da nista drugo i ne mozemo ocekivati. Sto pre shvatimo vrednosti moderne tehnologije i iskoristimo je za svoje dobro umesto da neargumentovano odbacujemo to cemo se pre pomeriti sa ove margine.

Mirjana

pre 16 godina

Sto se objavljenog clanka tice, u potpunosti se slazem sa istim, mada, ja sam u SL usla preporukom i pozivnicom prijatelja,tako da nisam imala doticnih poteskoca, ali zasigurno je da je ljudima koji nemaju prethodno znanje i pomoc u vezi SL-a, jako tesko da se prilagode i snadju, a samim tim i ubrzo postane dosadno...Mada posle mesec dana ne mogu da kazem da sam videla nesto specijalno, sto sam ocekivala, ipak nemam losa iskustva osim sto imam potrebu da provodim tamo abnormalno mnogo vremena i to je najveca mana kada se "navucete"...

Milojko

pre 16 godina

Posto sam cini mi se nesto vise upucen u stvari od autorke, napisacu uskoro konkretan kometar, jer u clanku je sto se tice Second Lifa sve crno, u hype-u na internetu je sve belo, a istina je negde na sredini. Sad samo zamerka vezana za facebook. Autor bi trebalo da zna (kad je vec toliko u Web 2.0 aplikacijama) da na facebook-u postoji public search i search kad je korisnik logovan i da kad postavlja linkove trebalo bi da postavlje linkove sa public search-a, a propos linka vezanog za Serbia grupu na facebook-u.

Vladimir Cvetic

pre 16 godina

Kroz ceo tekst se provlaci "Veb 2.0" kao nesto bombasticno, novo, neverovatno... misticno.

Posebno me je ipresionirala recenica pri kraju teksta gde autorka tvrdi da korisnici interneta u srbiji nemaju znanje da koriste Veb 2.0 (kao mogu tek su naucili 1.0 pa sad treba 2.0-verzija naucna fantastika).

Veb (web... ne veb nije srpski nacin da se kaze web) 2.0 nije nista drugacije od tzv "1.0", ili kako vec, cak ga je lakse koristiti jer je jedna od osnovnih odlika trenda nazvanog Web2.0 bolji usability.

No ako zanemarimo ovo potpuno pointless ubacivanje, trendy i sexy, termina Web2.0 gde mu mesto nije... ovaj tekst ima jednu ogromnu manu. Autorka je ili sprovela sama veoma opsezno istrazivanje o posecenosti SL, dobila na uvid procenu uspesnosti reklamne kampanje Kokakole isl ili su neciji podaci korisceni kao izvor. Ako su tudji podaci korisceni kao izvor, red je napisati taj izvor.

Iskreno katastrofalan clanak pun nonsensa, pogresno koriscenih termina, (verovatno) gomile pretpostavki i licnih misljenja autorke.

Third Life

pre 16 godina

Pa naravno, umesto da ljudima omoguce vise slobode nego u pravom (ili prvom ;)) zivotu napravili su sistem u kome svako moze da podigne zid gde hoce i gde svako pokusava da ti proda nesto sto nicemu ne sluzi.

Vladimir Cvetic

pre 16 godina

Kroz ceo tekst se provlaci "Veb 2.0" kao nesto bombasticno, novo, neverovatno... misticno.

Posebno me je ipresionirala recenica pri kraju teksta gde autorka tvrdi da korisnici interneta u srbiji nemaju znanje da koriste Veb 2.0 (kao mogu tek su naucili 1.0 pa sad treba 2.0-verzija naucna fantastika).

Veb (web... ne veb nije srpski nacin da se kaze web) 2.0 nije nista drugacije od tzv "1.0", ili kako vec, cak ga je lakse koristiti jer je jedna od osnovnih odlika trenda nazvanog Web2.0 bolji usability.

No ako zanemarimo ovo potpuno pointless ubacivanje, trendy i sexy, termina Web2.0 gde mu mesto nije... ovaj tekst ima jednu ogromnu manu. Autorka je ili sprovela sama veoma opsezno istrazivanje o posecenosti SL, dobila na uvid procenu uspesnosti reklamne kampanje Kokakole isl ili su neciji podaci korisceni kao izvor. Ako su tudji podaci korisceni kao izvor, red je napisati taj izvor.

Iskreno katastrofalan clanak pun nonsensa, pogresno koriscenih termina, (verovatno) gomile pretpostavki i licnih misljenja autorke.

nije vazno

pre 16 godina

Ovo je jos primer totalnog nepoznavanja pre svega dijaspore (zar nije zadatak ministarstva dijaspore da zna sta mu radi dijaspora i gde se krece?) a potom i interneta. Ovakve gluposti placaju poreznici i neko bi trebao da odgovara za ovakvo arcenje para. Isti slucaj sa kampanjom na CNN-u. Dajte da se prvo nesto uradi da Srbija ima sta da ponudi tim ljudima kojima se reklamira na CNN-u. Zovu svet u goste a kuca u raspadu.

Third Life

pre 16 godina

Pa naravno, umesto da ljudima omoguce vise slobode nego u pravom (ili prvom ;)) zivotu napravili su sistem u kome svako moze da podigne zid gde hoce i gde svako pokusava da ti proda nesto sto nicemu ne sluzi.

Bojana

pre 16 godina

Potpuno se slazem sa Ivanom - prvi put da neko na sazet nacin da presek Second Life-a i predoci njegove nedostatke. Licno delim misljenje da je SL teska i nepotrebna Veb 2.0 platforma za prosecnog korisnika racunara u Srbiji pored mnogih drugih postojecih.

@Cvetic
Po Klajnu sprski usvojeni termin je Veb i kao takav ce se i pisati -dakle Veb 2.0. Procitaj jos jednom svoj 'ignorantsko - fency' komentar.
Na Fakultetu (FPN), mogu da jamcim, pola nasih kolega nema svoj racunar a bio je slucaj da me je licno asistent zamolio da na engleskom posaljem zvanicini email Univerzitetu u inostranstvu jer nije znao 'dobro' isti.
To je izmedju ostalog, jedan od velikih problema koje je autorka navela, kao preduslov koriscenja svega ostalog.
Treba se zamisliti i postaviti prioritete: cemu uospte Drugi zivot ako je Prvi zivot u apsolutnoj entropiji?

Hvala na clanku!

Milojko

pre 16 godina

Dakle par komentara na tekst. U samom tekstu ima tacnih zapazanja, ima subjektivnosti koje nikako nisu tacne i ima tandencioznog mesanja politike.
Neke stvari koje zamera autorka stoje, neke ne. Idemo redom:
-interfejs zaista jeste komplikovan, ali je i projektovan za odredjenu ciljnu grupu ljudi i potpuno je netacno da ako se neko dobro snalazi u npr. WOW u SL se nece snaci.
-ljudi najcesce napustaju SL jer im je dosadno i nije ispunio njihova ocekivanja koja su uglavnom nerealno visoka i to je potpuno tacno, ali je netacno da se to desava u poslednjih par meseci. To se desava oduvek i javna je tajna, da izmedju 85 i 90% novih korisnika nikad ne dodje ponovo u SL. Medjutim kako SL svakog meseca ima oko 400000 novih korisnika, cak i 10% od toga je velika brojka.
-istina je da ima dosta virtuelnih svetova koji su ispred SLa. Trenutno 9 (http://gigaom.com/2007/06/13/top-ten-most-popular-mmos/), ali je takodje istina da SL ima ubedljivo najveci rast od svih ostalih virtuelnih svetova i taj rast je za sada itekako stabilan.
-takodje je netacno da se postoji dosta virtuelnih svetova gde nije potrebno preuzeti i instalirati softver). Postoji jos samo jedan jedini virtuelni svet koji radi pod flash-om (ne zahteva download i install)- Virtual Ibiza. A virtuelnih svetova ima itekako vise od 12, a samo par sa gornje top-ten liste su i pravi virtuelni svetovi (4 njih).
-problemi sa kojima se srecu pocetnici su mnogobrojni i sve nabrojano je tacno
-limit od 50 ljudi po lokaciji je zbog renderovanja sadrzaja na korisnickim masinama. Dakle sa napretkom tehnologije (bolji hardver) i taj limit ce se podici.
-to da niko ne odlazi vise u SL je najobicnija glupost i brojke od 40000 do 50000 posetilaca u svakom trenutku to najbolje demantuju. Sto se tice razloga prisustva kompanija SLu, dovoljno je samo pogledati da korisnici mesecno u SL-u ostave preko 20 miliona US dolara.
-10 min trajanje prosecne posete je najobicnija laz, inace podatak potice od Yenkee Group-a i u originalu je 12min. Stavarno vreme je 24h po korisniku mesecno i u to se svako moze uveriti sa malo matematike: http://blog.secondlife.com/2007/10/05/second-grade-math/
-nazivati SL praznim, a velike kompanije koje trose velike pare na reklamne kampanje glupim je nista drugo neko ignorantnost. Reklamne kampanje se ne prave zbog hype-a ne internetu, vec ih prave profesionalci koji itekako znaju da prepoznaju potencijal i imaju daleko bolji uvid u parametre trzista od autorke.
-kritika prisustva Srbije u SLu i to jos navodjenjem facebook-a i MySpace-a kao protivargumenata je najobicnija zamena teze i najobicnije politikanstvo. Kao prvo promocija u SLu se pravi pre svega radi stranaca i donekle dijaspore, a ne radi ljudi u Srbiji. S tim u vezi komentarisati informaticku pismenost u Srbiji (ili nepoznavanje engleskog jezika i dr.) je cista zamena teza. Da je autorka malo studioznije pristupila zadatku primetila bi da je npr. na Facebook-u od tih 24000 ljudi registrovanih pod mrezom Srbija velika vecina upravo u inostranstvu pa je dati argument (o prednosti facebook-a naspram SLa) potpuno pogresan.
I za kraj autor dodaje kao zakljucak kako SL nema buducnost, sto je jako smela tvrdnja, koju ni vrhunski profesionalci, koji iza sebe imaju mnogo marketinskog iskustva u velikim komanijama i na raznim trzistima, ne bi smeli sebi da dozvole, a kamoli autorka teksta.
Na stranu mnogi podaci koji su zaista navedeni bez izvora, sto u danasnje vreme ne bi smeo da bude slucaj (navesti makar link je krajnje jednostavno).

Sasa Obradovic

pre 16 godina

Citam tekst i kritike, i moram da priznam da je Milojko prvi pokusao i delimicno uspeo da iznese neke cinjenice i time doprinese diskusiji. Ipak, postoji nekoliko tacki sa kojima se ne slazem, pa cu ukratko izloziti:


"-interfejs zaista jeste komplikovan, ali je i projektovan za odredjenu ciljnu grupu ljudi i potpuno je netacno da ako se neko dobro snalazi u npr. WOW u SL se nece snaci."

Ukoliko je nesto projektovanu za odredjenu ciljnu grupu, onda to podrazumeva da ce se SAMO i SAMO ciljna grupa sigurno snaci, dok su ostali korisnici u kategoriji I/ILI. U danasnje vreme kada je trend - pojednostavljivanje i olaksanje korisniku da koristi neku tehnologiju (primer iPhone interface vs symbian interface), komplikovano okruzenje, namenjeno naprednim korisnicima je vise mana nego prednost.


"-ljudi najcesce napustaju SL jer im je dosadno i nije ispunio njihova ocekivanja koja su uglavnom nerealno visoka i to je potpuno tacno, ali je netacno da se to desava u poslednjih par meseci. To se desava oduvek i javna je tajna, da izmedju 85 i 90% novih korisnika nikad ne dodje ponovo u SL. Medjutim kako SL svakog meseca ima oko 400000 novih korisnika, cak i 10% od toga je velika brojka."

McDonald prirucnik za managera kaze - zadovoljan kupac, donece nam jos jednog kupca, dok ce nezadovoljan kupac - oterati deset. Zato se McDonalds trudi da svi kupci budu zadovoljni. Gore iznesena tvrdnja da je 10% od 400000 korisnika velika brojka je tacno, ali samo ako bi broj kupaca bio brskonacan. Na zalost broj Srba koji koristi Internet je oko 2.000.000, i ako se na to primeni gornja analogija, brzo se dolazi do toga da ne samo da se stari korisnici nece vracati, vec ni novi nece dolaziti, jer ce se tih 2.000.000 brzo potrositi a novih nema. Dakle velika mana, SL ne ume da zadrzi stare korisnike.

"-istina je da ima dosta virtuelnih svetova koji su ispred SLa. Trenutno 9 ([link]/), ali je takodje istina da SL ima ubedljivo najveci rast od svih ostalih virtuelnih svetova i taj rast je za sada itekako stabilan."

Videti gornji pasus, rast koji postoji jeste stabilan, ali nije odrziv na dugo vreme. Pre ili kasnije kada svi posete SL, a 80% njih odluci da se ne vrati, ostaje 20% korisnika, koji ce ga koristiti. Dakle, rast je trenutan, ali ne i odrziv.

"-limit od 50 ljudi po lokaciji je zbog renderovanja sadrzaja na korisnickim masinama. Dakle sa napretkom tehnologije (bolji hardver) i taj limit ce se podici."

Ukoliko je hardware problem, to je jos jedan ozbiljan nedostatak SL-a. KOliko ljudi u Srbiji ima neophodan hardware? Ovo dosta lici na komentare o igri Crysis, koja je najavljivana kao igra godine, koju necete moci da igrate, jer radi samo na malom broju najzahtevnijih kompjuterskih konfiguracija. Lepa je, ali dzabe kad niste u mogucnosti da je pokrenete. Dakle jos jedan ozbiljan minus.

"-nazivati SL praznim, a velike kompanije koje trose velike pare na reklamne kampanje glupim je nista drugo neko ignorantnost. Reklamne kampanje se ne prave zbog hype-a ne internetu, vec ih prave profesionalci koji itekako znaju da prepoznaju potencijal i imaju daleko bolji uvid u parametre trzista od autorke."

Koliko sam video u clanku, navedeno je da je Wired napisao (a autorka prenela) kako je veliki broj kompanija, koje su ulozile pare u svoje marketing kampanje nezadovoljno odzivom, jer se ulozena sredstva ne vracaju. Konstatacija da su profesionalci u tim kompanijama bezgresni i da uvek umeju da prepoznaju potencijal je smesna i tendenciozna, jer je dobro poznato da i oni prave katastrofalne greske - primer je kampanja NEW TASTE Coca-Cole, koja je zamalo tokom 80-ih godina unistila ovaj svetski brand. Ovaj primer se danas uzima kao najgori primer u istoriji marketinga u koji je Coca-Cola bacila milione dolara.

"-kritika prisustva Srbije u SLu i to jos navodjenjem facebook-a i MySpace-a kao protivargumenata je najobicnija zamena teze i najobicnije politikanstvo. Kao prvo promocija u SLu se pravi pre svega radi stranaca i donekle dijaspore, a ne radi ljudi u Srbiji."

Ovo gore napisano apsolutno ne stoji. Prvo, Ministarstvo za Dijasporu, nije zaduzeno za promociju Srbije, vec treba da omoguci kontakt dijaspore i matice zemlje. Drugo, ukoliko pazljivo procitamo do sada izlozeno, a to je, samo da podsetim:

- komplikovan interface, pisan za ciljnu grupu korisnika
- zahtevnost u pogledu hardware-a
- mali broj korisnika po lokaciji (zbog gore navenog)
- mali broj korisnika koji se zadrzavaju na SL, posle prve posete

nije tesko da zakljucimo da su MySpace i FaceBook neuporedivo bolje alternative za korisnika koji zeli da ostvari komunikaciju sa prijateljima iz zemlje ili sveta. Takodje cu napomenuti da je prosle godine, prestizni magazin TIME, kao lice godine po prvi put izabrao obicnog korisnika MySpace-a ili FaceBook-a.

"S tim u vezi komentarisati informaticku pismenost u Srbiji (ili nepoznavanje engleskog jezika i dr.) je cista zamena teza."

Da li je? Ocigledno se niste nimalo udubili u problematiku odnosa korisnika prema proizvodu. Ne samo da je za prisustvo na SL potrebno biti izuzetno informaticki iskusan - vidi gore stavku komplikovan Interface, zahtevnost hardware-a, vec se kao dodatna komplikacija javlja i poznavanje jezika i ono sto je u tekstu na zalost izostavljeno, a to je pouzdana, brza i neprekidna Internet konekcija.

"Da je autorka malo studioznije pristupila zadatku primetila bi da je npr. na Facebook-u od tih 24000 ljudi registrovanih pod mrezom Srbija velika vecina upravo u inostranstvu pa je dati argument (o prednosti facebook-a naspram SLa) potpuno pogresan."

Cudno je da sada sami skacete sebi u usta? Ako je od 24000 ljudi vecina u inostranstvu, sto ce reci recimo 13000 (nadpolovicna vecina) a ostalih 11000 se nalaze u Srbiji, to znaci da je FaceBook upravo idealan za akciju Ministarstva za Dijasporu, jer na njemu vec postoji kriticna masa Srba, koja bi opravdala ulaganje. Umesto toga, ministarstvo je po ko zna kom kriterijumu izabralo SL. Koliko Srba koristi SL? 2000? 10000? Iznesite neki podatak.

"I za kraj autor dodaje kao zakljucak kako SL nema buducnost, sto je jako smela tvrdnja, koju ni vrhunski profesionalci, koji iza sebe imaju mnogo marketinskog iskustva u velikim komanijama i na raznim trzistima, ne bi smeli sebi da dozvole, a kamoli autorka teksta."

Mozda se varam, ali ne mogu da se odlucim da li da verujem u teoriju zavere koja je izneta negde gore u komentarima, da se vi, i mnogi drugi koji ovde ostavljaju komentare poznajete? Ova vasa recenica me nekako asocira na to, da vi u stvari autorku jako dobro poznajete, pa samim tim mozete, sa punim pravom koje ste sebi dali, da sudite o njenoj kompetentnosti. Nije me mrzelo da malo googlujem, pa sam dosao do informacija o skolskoj spremi i orijentaciji autorke. Mozda bi bilo zanimljivo da se ona obrati kako bi nam sama rekla na osnovu cega je iznela ovakvu tvrdnju o propasti SL-a, i da li je zaista toliko ignorantna koliko je Milojko naveo.

"Na stranu mnogi podaci koji su zaista navedeni bez izvora, sto u danasnje vreme ne bi smeo da bude slucaj (navesti makar link je krajnje jednostavno)"

Ako razlozimo tekst na cinjenice, dolazimo do sledeceg:

- uvod / nema tvrdnji navedenih bez izvora. Mozda pominjanje medija u Srbiji, ali prost google dovodi do toga da su mediji puni prica o zgradi ministarstva u SL, a takodje je dat link u kraju teksta.

- problemi na koje nailazi korisnik / ovo je krajnje subjektivan deo teksta. Ono sto je za jednoga korisnika lako, drugome moze biti tesko/dosadno/itd... O licnim iskustvima je uvek tesko pisati u globalu, osim da se navode mozda licna iskustva pojedinaca, sto smatram nepotrebnim.

- broj korisnika koji su limitirani po lokaciji u SL - ovde je neophodno da se navede izvor.

- marketing, ulaganje, ocekivanja kompanija, itd - ovde se autorka poziva na clanak magazina Wired, koji, ukolko se detaljno procita, potvrdjuje sve navedeno. Takodje je veliki minus sto je grafikon sa naslovom Many Lives mali i nema linka ka izvoru.

- stanje stvari u Srbiji / statistike i izvori govore sami za sebe.

Sve u svemu, ne vidim o kojim cinjenicama koje nisu dokumentovane, govorite? Mogli bi da navedete neku?

U zelji da se konstruktivna rasprava nastavi i prosiri,

primite puno pozdrava od
Saleta

Milan

pre 16 godina

Interesantno je kako neki pojednici zustro napadaju objavljeni tekst, a da pri tome osim praznih reci kritike ne iznose nijednu cinjenicu ili materijalni dokaz. Zapitajmo se zasto? Mozemo da predpostavimo sledece: ili su licno ukljuceni u realizaciju SL projekta Ministarstva za Dijasporu, ili su u nekom licnom konfliktu sa autorkom teksta. Ili, sto je najverovatnije, ovo rade u dogovoru sa autorkom teksta, kako bi joj podigli rejting. Da sada ne kazete, kako lazem, ili iznosim neistine, evo i dokaza. Svako ko ode na pominjani FaceBook, primetice da su autorka teksta, te Zoran Torbica i Vladimir Cvetic, prijatelji i da se nalaze jedni drugima na listama. Gospodo Zorane i Vladimire, ovo je providno. A vama Danice hvala na interesantnom tekstu, koji bi svakako privukao komentare i bez ovakvog "orkestriranog" nastupa.

Ana Djoric

pre 16 godina

Danice,
ne znam zasto ste se sad uvredili na ovo sto je Vladimir rekao. Jednostavno, ako imate izvor, navedite ga, ako ste Vi radili istrazivanje, navedite parametre. U protivnom, covek je potpuno u pravu.



Vladimir Cvetic je napisao:
"Ako su tudji podaci korisceni kao izvor, red je napisati taj izvor."

>>> Ako se tudji clanak cita, treba ga procitati od pocetka do kraja.

"Iskreno katastrofalan clanak pun nonsensa, pogresno koriscenih termina, (verovatno) gomile pretpostavki i licnih misljenja autorke."

>>>Opste je poznato da se o ukusima ne raspravlja.
A ukoliko imate neke konkretne dokaze koje bi izneli u vezi gore pomenutog clanka, molim Vas da to ucinite, u protivnom Vasa kritika koju ste ovde izneli spada u kategoriju tashtina prazine.
(Danica Radovanovic, 21. novembar 2007 23:42)

Danka

pre 16 godina

Iako SL povezujemo sa budućnošću i budućim vidovima interakcija, nije tako nepoznata stvar da je njegovo vreme prošlo i da interesovanje za SL-om opada. Čovečanstvo uvek ide ka novim vidovima komunikacije, SL je odradio svoje, sad je red na nešto novo, što je prirodno. S druge strane nije tako ni mnogo neobično da Srbija hvata zadnji voz tj. da se zanima za nešte davno izgustirano od strane naprednih zemalja. Naš trud bi trebao biti usmeren ka nečemu novom, a ne da večno nasleđujemo iznošene stvari. Ulazak Srbije u SL je bio čist i odličan marketinški potez na nivou zemlje Srbije i ništa više.

O

pre 16 godina

SL je ono sto i treba da bude. Jos jedan u nizu pokusaja da se napravi socijalan fenomen koji ce okupiti i odrzati dovoljan broj korisnika kako bi on mogao da opstane. Meni se iskreno dopao i nadam se da ce biti daljih unapredjenja kao i drugih pokusaja. Lep primer sta sve tehnologija moze da uradi, a svakako predstavlja buducnost koriscenja raznih servisa na internetu. U prilog ce ici razvoj infrastrukture i tehnologije koja ce prikaz virtuelnog sveta uciniti realnijim. Srbija je na margini i jednog i drugog kao i tehnickog obrazovanja tako da nista drugo i ne mozemo ocekivati. Sto pre shvatimo vrednosti moderne tehnologije i iskoristimo je za svoje dobro umesto da neargumentovano odbacujemo to cemo se pre pomeriti sa ove margine.

Milan L.

pre 16 godina

Konacno da neko napise sjajan tekst koji odrazava ne samo US (sub)realnost nego i kritiku ove 3D aplikacije gde su po stavkama izlozeni nedostaci SL-a! U potpunosti se slazem sa autorkom!
Ljudi, ako dobro procitate tekst, autorka je u kratkim crtama iznela 'sweet juicy facts', mozete da se slazete ili ne, cinjenice ne mozete oboriti.
Sta mislite koliko profesora, studenata, i 'ljudstva' u Skupstini ili Ministarstvima zna da posalje email, koristi listservs, zna sta je CC a sta BCC, ili pak lista velike svetske online baze? Koliko je mnogima uskraceno da to uopste rade? Potrazite po Google-u uporedne statistike Telekoma i CePITa o koriscenosti Interneta.
Btw, Srbija je i pre Second Life-a bila virtuelna. Cinjenica.

Danica Radovanovic

pre 16 godina

Zorane,

ne znam cemu hejt kada imamo lepu srpsku rec - mrznja.
Takodje, i 'offline' kada vecina tih istih medija
ima svoje Internet izdanje.
Ukoliko treba poceti od necega onda prvo proverite
na koji nacin se vrsi finansiranje Vlade Republike
Srbije i pripadajucih Ministarstava.

Ukoliko imate neki dokaz da su sluzbenici navedenog Ministarstva ovaj projekat realizovali u svoje slobodno vreme, iz svojih licnih stanova i na svojim privatnim racunarima,
prihvaticu da nisu trosili budzetske pare.
U svakom drugom slucaju, to su pare poreskih obveznika.

Takodje, se postavlja pitanje kvalifikacije
entuzijasta koji su predlozili da se realizuje bas ovaj konkretan
projekat.Tim pre kada znamo da su vodeci srpski politicari izabrali MySpace za svoj prvi projekat na Internetu (pogledati stranice
Borisa Tadica, Cede Jovanovica, itd.)

Mislim da je ovim sve receno i na dalje prozivke ukoliko nisu argumentovane necu odgovarati.

dovla

pre 16 godina

Da ne bese ovog clanka, ziveo bih u neznanju i bio bih u potpunosti nesvestan postojanja nove, vrle "tehnologije", web2.0 (ili sto bi Klajn rekao veb2.0), kako radim u IT-u (dal smem ovo ovako reci,mislim Klajn i IT!?) nasao sam za shodno da ispravim te nedopustive propuste u mome obrazovanju. Ne bih se zadrzavao na tehnickim aspektima weba2.0 (dal se ovo sme po padezima menjati), jer oni i ne postoje, reci cu samo jedno, ovo je verovatno jedna od najgorih zloupotreba verzioniranja (posle microsoftovih proizvoda, naravno). Molim da mi se oprosti ovaj mali offtopic (opet, pa ovo je jace od mene) ipak je se ovde dosta govorilo i o webu2.0

Predrag Milosavljević

pre 16 godina

Priče Coca Cole i ministarstava u Second Life-u su naravno osudjene na propast i to nije vezano za sam fenomen. Moje činjenice kažu da imam prijatelje iz Ria, New York-a, San Fraciska, Madrida, Londona , Tokija, ... koje da nisam neposredno upoznao u Second Life-u nikad ne bih ni imao, a da se nekima od njih radim trenutno na projektima koji su vezani za pravi život. Uz put se često i lepo zabavim.

Vitor Vuckovic

pre 16 godina

"Tanak" tekst. Ne slazem se sa autorkom teksta, mislim da je SL mnogo interesnatniji od ostalih kvazisociety sfera na Web - u. Bilo kako bilo, ABN Amro je nedavno kupio jednu finu zgradicu u SL, doduse, mora se imati na umu da je SL ipak prozapadno orjentisan za nase uslove, ma sta to tacno znacilo, ali mislim da Srbija moze da dobije par poena na ovom projektu, posebno ako se ima naa umu toliko pricanje o brendiranju Srebije.

Zoran Torbica

pre 16 godina

Danice,
ne znam cemu toliki hejt ka prvom cyber projektu koji je odjeknuo i kroz offline medije. Naravno da postoji i myspace i facebook i ostale mreze. Ali uvek treba poceti od neceg? Zar ne? U svakom slucaju ovo je vise entuzijazam ljudi koji su realizovali projekat nego potroseni novac. Koliko ja znam dosta tendenciozno ste izneli tvrdnju da se trose budzetske pare, bolje proverite.
pozdrav Zoran

Milan

pre 16 godina

@Vladimir Cvetic

Iako se manje-više slažem sa poentom teksta, Vladimir Cvetić je rekao upravo ono što sam ja hteo, ali nisam mogao da se "izrazim". Svaka čast! E, da je više pametnih ljudi ...

Marija Jovanović

pre 16 godina

Sa tekstom autora se više - manje slažem. Korisnik sam ( uživalac ) Second Life-a i bila sam toliko uporna da savladam početak da mi je igra i pre pravog početka dosadila. Iako sam aktivna bila oko mesec dana, primetila sma da počinje da mi oduzima mnogo vremena ( moralo je pre ili kasnije da se dogodi kao i kod Ogame i sličnih online igrica ) tako da sam svesno odustala. Moram reći da mi se ono što je Srbija tamo napravila nije dopalo nikako. Postavljam pitanje: Zašto je sve što radi neko zvaničan, ružno ? Pitanje se odnosi i na Second Life i na onaj čuveni spot na CNN...Rode. ptice...WOOOOW !

Danica Radovanovic

pre 16 godina

Vladimir Cvetic je napisao:
"Ako su tudji podaci korisceni kao izvor, red je napisati taj izvor."

>>> Ako se tudji clanak cita, treba ga procitati od pocetka do kraja.

"Iskreno katastrofalan clanak pun nonsensa, pogresno koriscenih termina, (verovatno) gomile pretpostavki i licnih misljenja autorke."

>>>Opste je poznato da se o ukusima ne raspravlja.
A ukoliko imate neke konkretne dokaze koje bi izneli u vezi gore pomenutog clanka, molim Vas da to ucinite, u protivnom Vasa kritika koju ste ovde izneli spada u kategoriju tashtina prazine.

Aleksandar R.

pre 16 godina

Slazem se sa Danicom, da je Ministarstvo za Dijasporu pokazalo krajnje nepoznavanje materije prilikom izbora aplikacije za komunkaciju sa ljudima iz dijaspore. Pre svega, instalacja programa za upotrebu SL-a, ogranicava vreme i mogucnosti da se na istom boravi. Evo primera - imate aplikaciju na svom kucnom racunaru, ali ne smete da je instalirate na poslu, ili jos gore, vi je imate, ali kod prijatelj ne zeli da je instalira, lokalni cyber kafe je takodje ne podrzava i na kraju mozete da se logujete samo od kuce. Ukoliko je neophodno da na SL-u budete u neko odredjeno vreme, onda ste vezani za kucu. Za razliku od toga, drugi predlozeni servisi - kao na primer Face Book mozete da pokrenete cak i sa mobilnog telefona. Jeste da necete imati fensi zgradu ili neko ostrvo, ali je glavni cilj, a to je komunikacija ispunjen. Time je kritika da je SL - tastina praznine potpuno opravdana.

Aleksandar

prof Kostic

pre 16 godina

Dobro je da neko pored ovolike medijske kompanje koja propagira prefenomenalnost Second Life-a , skupio hrabrosti da iznese realno stanje stvari.

Ne bi se cudio da iza ovakve medijske kampanje za propagiranje jednog sasvim osrednjeg sajta stoji marketinska masina Ministarstva.

Milojko

pre 16 godina

Posto sam cini mi se nesto vise upucen u stvari od autorke, napisacu uskoro konkretan kometar, jer u clanku je sto se tice Second Lifa sve crno, u hype-u na internetu je sve belo, a istina je negde na sredini. Sad samo zamerka vezana za facebook. Autor bi trebalo da zna (kad je vec toliko u Web 2.0 aplikacijama) da na facebook-u postoji public search i search kad je korisnik logovan i da kad postavlja linkove trebalo bi da postavlje linkove sa public search-a, a propos linka vezanog za Serbia grupu na facebook-u.

zarkov

pre 16 godina

drugi zivot je revolucionaran samo kao (biznis model) dokaz da tu ima para, tehnoloski je prevazidjen jos pre nego sto je nastao.

Zoran Torbica

pre 16 godina

@Danica
nikakav hate, ne bih se prijavio kod tebe na facebook
@Milan, molim te potpisi se i sa prezimenom kao sto smo se ja i Vladimir potpisali i stani iza svojih tvrdnji!
Ja sam direktor CRI ISP a Vladimir Cvetic je u Eunet-u i ni na koji nacin nismo ucestvovali dosad u tom projektu! Kazem dosad zato sto smatram da sve sto napravi dobar buzz u medijima za koriscenje Interneta je dobro za razvoj Interneta. Bicu ponosan ako se ukljucim i ja u taj projekat! Drzavni organ u Ineternet projketu, fenomenalno! Video sam grupu Ministarstva za spoljne poslove na facebook-u. I to je sjajno.
Ja samo pristalica teze da je bolje nesto uraditi nego ne raditi nista :) Uvek se moze kritikovati.
Ja od Danice i ostalih ocekujem konstruktivne projkete ubuduce jel je ocigledno da su na ovoj diskusiji ljudi sa dobrim namerama :)

Vladimir Cvetic

pre 16 godina

Inace zahvaljujem se b92 na cenzuri mog prethodnog komentara. Lepo je braniti svoje autore, ali ne na taj nacin... posebno ne kada se oni svojevoljno upuste u diskusiju.

Neko je napomenuo kako je Veb nas nermin za Web. Sve je to lepo, ali mene zanima da li je vama poznat fenomen zvani Jože Toporišič (sada pokojni). Za ne upucene to je osoba kojoj je jedina misija bila izmisljanje novih reci na slovenackom koje bi bile pandan recima na engleskom. Primer: CD - zgoscenka
Zakljucak o prednostima/manama ovoga iznesite sami.

Pitanje za razmisljanje: Kog ste Slovenca culi da koristi rec "zgoscenka". Mozda je neka njihova pevaljka nekada rekla izdala sam novi zgoscenka ? neverujem.

Aleksandar

pre 16 godina

Srdacan pozdrav svima koji citaju ovu stranicu, evo i mog skromnog doprinosa:

Vidim da se vise ljudi pita da li je autorka kompetentna da na osnovu svog istrazivanja iznosi misljenja i zakljucke? Ljudi, pa ovo je B92, nije neki kupusni list, pa da svako moze da pise sta hoce. Ovde se autori pazljivo biraju, na osnovu svog obrazovanja i naucnog doprinosa u okviru neke teme.

Autor je kompetantan i kvalifikovan, sto se ne moze reci za vecinu potpisnika komentara. Citam da je izvesni Milojko, kako sam kaze "nesto vise upucen u stvari od autorke", dok pojedinci kao Torbica i Cvetic iznose svoja radna mesta kao merilo svoje upucenosti u materiju. Lepo je biti direktor ili radnik u EuNet-u, ali znamo da se na to mesto moze doci sa zavrsenom osnovnom skolom. Zato se postavlja pitanje na osnovu cega laik, daje sebi pravo da kritikuje autora, kada ne vladaju istom materijom.

O izvesnom Hornetu ne zelim da mnogo komentarisem, cudi me kako je jedan tako prizeman, gotovo decacki tekst, prosao cenzuru B92?

Ovim putem, zelim da se zahvalim B92 i autorki na ulozenom trudu, i kao svoj skromni doprinos ovoj temi, prilozim link preuzet sa TIME.COM - Facebook: More Popular Than Porn. Dobro ste procitali, ne pise Second Life, vec FaceBook, a integralna verzija teksta se nalazi na:
http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1678586,00.html

kao i clanak: Why Facebook Is the Future, koji je dostupan sa iste strane.

Za kraj, citiracu jednu narodnu poslovicu: Misljenje je kao i deo tela gde ledja prelaze u noge - svako ga ima!


pozdrav,

msce.bc. Aleksandar Petrovic

Mirjana

pre 16 godina

Sto se objavljenog clanka tice, u potpunosti se slazem sa istim, mada, ja sam u SL usla preporukom i pozivnicom prijatelja,tako da nisam imala doticnih poteskoca, ali zasigurno je da je ljudima koji nemaju prethodno znanje i pomoc u vezi SL-a, jako tesko da se prilagode i snadju, a samim tim i ubrzo postane dosadno...Mada posle mesec dana ne mogu da kazem da sam videla nesto specijalno, sto sam ocekivala, ipak nemam losa iskustva osim sto imam potrebu da provodim tamo abnormalno mnogo vremena i to je najveca mana kada se "navucete"...

Virtual

pre 16 godina

Sa vecinom iznetog se slazem sa autorkom ali je cinjenica da ce ovakvi koncepti u buducnosti da budu jako popularni i verovatno ce imati svoju primenu. Mozda ce neki drugi servis da preuzme primat Second Life-u. Google isto ima namere da udje na ovo trziste.

Marko - Vracar

pre 16 godina

Prvo pozdrav svima.

Vidim da se ovde dobar deo komentara odnosi na stav autorke teksta. Ovaj clanak je autorsko "delo", a ne vest, tako da ima puno pravo na subjektivnost.

Ja sam visegodisnji konzument "online community"-a ranih tipova. Takodje, igram online igre od prvog dana, bolje reci, od trenutka kad je to postalo smisleno.

Nisam posetilac Seond Life-a ali sam dosta citao na tu temu i rekao bih da projekat sam po sebi jako dobro ali ne i dovoljno dobro realizovan.
Jednostavno je ideja bila mnogo veca od sposobnosti (znanja, novca, cega god) da je realizuje.

Sve u svemu, mislim da je SL dobar start i da cemo uskoro videti nesto mnogo bolje i prihvatljivije masi.

ae

pre 16 godina

majspejs i fejsbuk su jednaka bolest ko i sekndlajf samo drugacije zapakovani. nie problm sa interfejsom nego sa velikim delom korisnika i njihovim frustracijama koje se tamo skupe na jednom mestu istovremeno.

Zunior

pre 15 godina

Izgleda da autorka teksta nije bas razumela znacenje Second Life sveta. Ja sam na SL-u duze vreme i za mene predstavlja samo zabavu iako u njemu mozes shodno pravilima, da radis toliko stvari da cini mi se nigde ne mozes. Neverovatna brzina komunikacije i jos neverovatniji nacin i brzina ''zivota'' tamo. Autorka se ocigledno nije ozbiljnije upustila u SL vode pa je ne bih ni krivio sto je napisala sve te nebuloze. U SL ne mozes uci povrsno. Izgleda ti sve neozbiljno i glupo (kao i meni u pocetku). Onaj ko nije bio duze vreme na SL-u ne zna koliko se voli Second Life. Tacno je da je obiman ali se sve lagano savlada uz tamo prost engleski. Tako da mislim da i ne treba neko posebno znanje jezika. Znanje engleskog jezika ti treba za komunikaciju sa ostalim avatarima ali nista strasno. Jos nesto. Onaj ko nije bio duze vreme na SL-u (a mislim da je to autorka) ne zna koliko moze da se zavoli Second Life.

Hornet

pre 16 godina

Nejasno mi je zašto Danče i još par komentatora imaju potrebu da pljuju po nečemu u čemu se nisu ostvarili?

Generalno, dugo i sporadično visim na SL-u, mada nemam previše vremena, ali daleko je od istine većina stvari napisanih u tom tekstu.

Sve i da vam se ne sviđa, niko vam ne brani da nađete sebi lepše, a one koji uživaju u SL-u pustite da sa tim i nastave.

Po meni je nesporno da je SL jedan napredan projekat, koji će sigurno u budućnosti biti prevaziđen, ali koncept ne treba sporiti glupostima tipa hardver, ograničenja... Pa svaka nova tehnologija ima iste dečije bolesti i bez toga razvoj nije moguć.

Btw. više volim afirmativne tekstove. Zadovoljan bih bio da mi je Danče ponudila bolju alternativu, kroz pojašnjavanje i opisivanje iste, a ne kroz pljuvanje SL-a. Ili da mi je tako veliki poznavalac SL-a ponudio niz rešenja i saveta iz svog bogatog iskustva, da svoj boravak u SL-u učinim još interesantnijim.

@ prof.Kostić - Profesore, znate li vi razliku između "sajta" i SL-a? SL definitivno nije sajt!

Takođe, nek je na znanje da Serbian Island na SL-u nije finansiran od strane ministarstva, već je vlasnik istog jedna domaća kompanija.

Ljudi, u čemu je problem?
Meni problem leži u činjenici da je prosečan srpski komentator pre svega malodušan, ultra negativan i kritičan, a nikako nije kreativan, pozitivan i afirmativan!
UVEK ĆU VIŠE POŠTOVATI AUTORE BILO ČEGA, NEGO KRITIČARE, KOJI NISU NIKAD URADILI NIŠTA!

Vladimir Cvetic

pre 16 godina

Kroz ceo tekst se provlaci "Veb 2.0" kao nesto bombasticno, novo, neverovatno... misticno.

Posebno me je ipresionirala recenica pri kraju teksta gde autorka tvrdi da korisnici interneta u srbiji nemaju znanje da koriste Veb 2.0 (kao mogu tek su naucili 1.0 pa sad treba 2.0-verzija naucna fantastika).

Veb (web... ne veb nije srpski nacin da se kaze web) 2.0 nije nista drugacije od tzv "1.0", ili kako vec, cak ga je lakse koristiti jer je jedna od osnovnih odlika trenda nazvanog Web2.0 bolji usability.

No ako zanemarimo ovo potpuno pointless ubacivanje, trendy i sexy, termina Web2.0 gde mu mesto nije... ovaj tekst ima jednu ogromnu manu. Autorka je ili sprovela sama veoma opsezno istrazivanje o posecenosti SL, dobila na uvid procenu uspesnosti reklamne kampanje Kokakole isl ili su neciji podaci korisceni kao izvor. Ako su tudji podaci korisceni kao izvor, red je napisati taj izvor.

Iskreno katastrofalan clanak pun nonsensa, pogresno koriscenih termina, (verovatno) gomile pretpostavki i licnih misljenja autorke.

Danica Radovanovic

pre 16 godina

Vladimir Cvetic je napisao:
"Ako su tudji podaci korisceni kao izvor, red je napisati taj izvor."

>>> Ako se tudji clanak cita, treba ga procitati od pocetka do kraja.

"Iskreno katastrofalan clanak pun nonsensa, pogresno koriscenih termina, (verovatno) gomile pretpostavki i licnih misljenja autorke."

>>>Opste je poznato da se o ukusima ne raspravlja.
A ukoliko imate neke konkretne dokaze koje bi izneli u vezi gore pomenutog clanka, molim Vas da to ucinite, u protivnom Vasa kritika koju ste ovde izneli spada u kategoriju tashtina prazine.

Vladimir Cvetic

pre 16 godina

Inace zahvaljujem se b92 na cenzuri mog prethodnog komentara. Lepo je braniti svoje autore, ali ne na taj nacin... posebno ne kada se oni svojevoljno upuste u diskusiju.

Neko je napomenuo kako je Veb nas nermin za Web. Sve je to lepo, ali mene zanima da li je vama poznat fenomen zvani Jože Toporišič (sada pokojni). Za ne upucene to je osoba kojoj je jedina misija bila izmisljanje novih reci na slovenackom koje bi bile pandan recima na engleskom. Primer: CD - zgoscenka
Zakljucak o prednostima/manama ovoga iznesite sami.

Pitanje za razmisljanje: Kog ste Slovenca culi da koristi rec "zgoscenka". Mozda je neka njihova pevaljka nekada rekla izdala sam novi zgoscenka ? neverujem.

Vitor Vuckovic

pre 16 godina

"Tanak" tekst. Ne slazem se sa autorkom teksta, mislim da je SL mnogo interesnatniji od ostalih kvazisociety sfera na Web - u. Bilo kako bilo, ABN Amro je nedavno kupio jednu finu zgradicu u SL, doduse, mora se imati na umu da je SL ipak prozapadno orjentisan za nase uslove, ma sta to tacno znacilo, ali mislim da Srbija moze da dobije par poena na ovom projektu, posebno ako se ima naa umu toliko pricanje o brendiranju Srebije.

Zoran Torbica

pre 16 godina

Danice,
ne znam cemu toliki hejt ka prvom cyber projektu koji je odjeknuo i kroz offline medije. Naravno da postoji i myspace i facebook i ostale mreze. Ali uvek treba poceti od neceg? Zar ne? U svakom slucaju ovo je vise entuzijazam ljudi koji su realizovali projekat nego potroseni novac. Koliko ja znam dosta tendenciozno ste izneli tvrdnju da se trose budzetske pare, bolje proverite.
pozdrav Zoran

Milan

pre 16 godina

@Vladimir Cvetic

Iako se manje-više slažem sa poentom teksta, Vladimir Cvetić je rekao upravo ono što sam ja hteo, ali nisam mogao da se "izrazim". Svaka čast! E, da je više pametnih ljudi ...

Danica Radovanovic

pre 16 godina

Zorane,

ne znam cemu hejt kada imamo lepu srpsku rec - mrznja.
Takodje, i 'offline' kada vecina tih istih medija
ima svoje Internet izdanje.
Ukoliko treba poceti od necega onda prvo proverite
na koji nacin se vrsi finansiranje Vlade Republike
Srbije i pripadajucih Ministarstava.

Ukoliko imate neki dokaz da su sluzbenici navedenog Ministarstva ovaj projekat realizovali u svoje slobodno vreme, iz svojih licnih stanova i na svojim privatnim racunarima,
prihvaticu da nisu trosili budzetske pare.
U svakom drugom slucaju, to su pare poreskih obveznika.

Takodje, se postavlja pitanje kvalifikacije
entuzijasta koji su predlozili da se realizuje bas ovaj konkretan
projekat.Tim pre kada znamo da su vodeci srpski politicari izabrali MySpace za svoj prvi projekat na Internetu (pogledati stranice
Borisa Tadica, Cede Jovanovica, itd.)

Mislim da je ovim sve receno i na dalje prozivke ukoliko nisu argumentovane necu odgovarati.

Milan L.

pre 16 godina

Konacno da neko napise sjajan tekst koji odrazava ne samo US (sub)realnost nego i kritiku ove 3D aplikacije gde su po stavkama izlozeni nedostaci SL-a! U potpunosti se slazem sa autorkom!
Ljudi, ako dobro procitate tekst, autorka je u kratkim crtama iznela 'sweet juicy facts', mozete da se slazete ili ne, cinjenice ne mozete oboriti.
Sta mislite koliko profesora, studenata, i 'ljudstva' u Skupstini ili Ministarstvima zna da posalje email, koristi listservs, zna sta je CC a sta BCC, ili pak lista velike svetske online baze? Koliko je mnogima uskraceno da to uopste rade? Potrazite po Google-u uporedne statistike Telekoma i CePITa o koriscenosti Interneta.
Btw, Srbija je i pre Second Life-a bila virtuelna. Cinjenica.

Ana Djoric

pre 16 godina

Danice,
ne znam zasto ste se sad uvredili na ovo sto je Vladimir rekao. Jednostavno, ako imate izvor, navedite ga, ako ste Vi radili istrazivanje, navedite parametre. U protivnom, covek je potpuno u pravu.



Vladimir Cvetic je napisao:
"Ako su tudji podaci korisceni kao izvor, red je napisati taj izvor."

>>> Ako se tudji clanak cita, treba ga procitati od pocetka do kraja.

"Iskreno katastrofalan clanak pun nonsensa, pogresno koriscenih termina, (verovatno) gomile pretpostavki i licnih misljenja autorke."

>>>Opste je poznato da se o ukusima ne raspravlja.
A ukoliko imate neke konkretne dokaze koje bi izneli u vezi gore pomenutog clanka, molim Vas da to ucinite, u protivnom Vasa kritika koju ste ovde izneli spada u kategoriju tashtina prazine.
(Danica Radovanovic, 21. novembar 2007 23:42)

Bojana

pre 16 godina

Potpuno se slazem sa Ivanom - prvi put da neko na sazet nacin da presek Second Life-a i predoci njegove nedostatke. Licno delim misljenje da je SL teska i nepotrebna Veb 2.0 platforma za prosecnog korisnika racunara u Srbiji pored mnogih drugih postojecih.

@Cvetic
Po Klajnu sprski usvojeni termin je Veb i kao takav ce se i pisati -dakle Veb 2.0. Procitaj jos jednom svoj 'ignorantsko - fency' komentar.
Na Fakultetu (FPN), mogu da jamcim, pola nasih kolega nema svoj racunar a bio je slucaj da me je licno asistent zamolio da na engleskom posaljem zvanicini email Univerzitetu u inostranstvu jer nije znao 'dobro' isti.
To je izmedju ostalog, jedan od velikih problema koje je autorka navela, kao preduslov koriscenja svega ostalog.
Treba se zamisliti i postaviti prioritete: cemu uospte Drugi zivot ako je Prvi zivot u apsolutnoj entropiji?

Hvala na clanku!

dovla

pre 16 godina

Da ne bese ovog clanka, ziveo bih u neznanju i bio bih u potpunosti nesvestan postojanja nove, vrle "tehnologije", web2.0 (ili sto bi Klajn rekao veb2.0), kako radim u IT-u (dal smem ovo ovako reci,mislim Klajn i IT!?) nasao sam za shodno da ispravim te nedopustive propuste u mome obrazovanju. Ne bih se zadrzavao na tehnickim aspektima weba2.0 (dal se ovo sme po padezima menjati), jer oni i ne postoje, reci cu samo jedno, ovo je verovatno jedna od najgorih zloupotreba verzioniranja (posle microsoftovih proizvoda, naravno). Molim da mi se oprosti ovaj mali offtopic (opet, pa ovo je jace od mene) ipak je se ovde dosta govorilo i o webu2.0

Predrag Milosavljević

pre 16 godina

Priče Coca Cole i ministarstava u Second Life-u su naravno osudjene na propast i to nije vezano za sam fenomen. Moje činjenice kažu da imam prijatelje iz Ria, New York-a, San Fraciska, Madrida, Londona , Tokija, ... koje da nisam neposredno upoznao u Second Life-u nikad ne bih ni imao, a da se nekima od njih radim trenutno na projektima koji su vezani za pravi život. Uz put se često i lepo zabavim.

Hornet

pre 16 godina

Nejasno mi je zašto Danče i još par komentatora imaju potrebu da pljuju po nečemu u čemu se nisu ostvarili?

Generalno, dugo i sporadično visim na SL-u, mada nemam previše vremena, ali daleko je od istine većina stvari napisanih u tom tekstu.

Sve i da vam se ne sviđa, niko vam ne brani da nađete sebi lepše, a one koji uživaju u SL-u pustite da sa tim i nastave.

Po meni je nesporno da je SL jedan napredan projekat, koji će sigurno u budućnosti biti prevaziđen, ali koncept ne treba sporiti glupostima tipa hardver, ograničenja... Pa svaka nova tehnologija ima iste dečije bolesti i bez toga razvoj nije moguć.

Btw. više volim afirmativne tekstove. Zadovoljan bih bio da mi je Danče ponudila bolju alternativu, kroz pojašnjavanje i opisivanje iste, a ne kroz pljuvanje SL-a. Ili da mi je tako veliki poznavalac SL-a ponudio niz rešenja i saveta iz svog bogatog iskustva, da svoj boravak u SL-u učinim još interesantnijim.

@ prof.Kostić - Profesore, znate li vi razliku između "sajta" i SL-a? SL definitivno nije sajt!

Takođe, nek je na znanje da Serbian Island na SL-u nije finansiran od strane ministarstva, već je vlasnik istog jedna domaća kompanija.

Ljudi, u čemu je problem?
Meni problem leži u činjenici da je prosečan srpski komentator pre svega malodušan, ultra negativan i kritičan, a nikako nije kreativan, pozitivan i afirmativan!
UVEK ĆU VIŠE POŠTOVATI AUTORE BILO ČEGA, NEGO KRITIČARE, KOJI NISU NIKAD URADILI NIŠTA!

Zunior

pre 15 godina

Izgleda da autorka teksta nije bas razumela znacenje Second Life sveta. Ja sam na SL-u duze vreme i za mene predstavlja samo zabavu iako u njemu mozes shodno pravilima, da radis toliko stvari da cini mi se nigde ne mozes. Neverovatna brzina komunikacije i jos neverovatniji nacin i brzina ''zivota'' tamo. Autorka se ocigledno nije ozbiljnije upustila u SL vode pa je ne bih ni krivio sto je napisala sve te nebuloze. U SL ne mozes uci povrsno. Izgleda ti sve neozbiljno i glupo (kao i meni u pocetku). Onaj ko nije bio duze vreme na SL-u ne zna koliko se voli Second Life. Tacno je da je obiman ali se sve lagano savlada uz tamo prost engleski. Tako da mislim da i ne treba neko posebno znanje jezika. Znanje engleskog jezika ti treba za komunikaciju sa ostalim avatarima ali nista strasno. Jos nesto. Onaj ko nije bio duze vreme na SL-u (a mislim da je to autorka) ne zna koliko moze da se zavoli Second Life.

Third Life

pre 16 godina

Pa naravno, umesto da ljudima omoguce vise slobode nego u pravom (ili prvom ;)) zivotu napravili su sistem u kome svako moze da podigne zid gde hoce i gde svako pokusava da ti proda nesto sto nicemu ne sluzi.

Milojko

pre 16 godina

Posto sam cini mi se nesto vise upucen u stvari od autorke, napisacu uskoro konkretan kometar, jer u clanku je sto se tice Second Lifa sve crno, u hype-u na internetu je sve belo, a istina je negde na sredini. Sad samo zamerka vezana za facebook. Autor bi trebalo da zna (kad je vec toliko u Web 2.0 aplikacijama) da na facebook-u postoji public search i search kad je korisnik logovan i da kad postavlja linkove trebalo bi da postavlje linkove sa public search-a, a propos linka vezanog za Serbia grupu na facebook-u.

Mirjana

pre 16 godina

Sto se objavljenog clanka tice, u potpunosti se slazem sa istim, mada, ja sam u SL usla preporukom i pozivnicom prijatelja,tako da nisam imala doticnih poteskoca, ali zasigurno je da je ljudima koji nemaju prethodno znanje i pomoc u vezi SL-a, jako tesko da se prilagode i snadju, a samim tim i ubrzo postane dosadno...Mada posle mesec dana ne mogu da kazem da sam videla nesto specijalno, sto sam ocekivala, ipak nemam losa iskustva osim sto imam potrebu da provodim tamo abnormalno mnogo vremena i to je najveca mana kada se "navucete"...

O

pre 16 godina

SL je ono sto i treba da bude. Jos jedan u nizu pokusaja da se napravi socijalan fenomen koji ce okupiti i odrzati dovoljan broj korisnika kako bi on mogao da opstane. Meni se iskreno dopao i nadam se da ce biti daljih unapredjenja kao i drugih pokusaja. Lep primer sta sve tehnologija moze da uradi, a svakako predstavlja buducnost koriscenja raznih servisa na internetu. U prilog ce ici razvoj infrastrukture i tehnologije koja ce prikaz virtuelnog sveta uciniti realnijim. Srbija je na margini i jednog i drugog kao i tehnickog obrazovanja tako da nista drugo i ne mozemo ocekivati. Sto pre shvatimo vrednosti moderne tehnologije i iskoristimo je za svoje dobro umesto da neargumentovano odbacujemo to cemo se pre pomeriti sa ove margine.

nije vazno

pre 16 godina

Ovo je jos primer totalnog nepoznavanja pre svega dijaspore (zar nije zadatak ministarstva dijaspore da zna sta mu radi dijaspora i gde se krece?) a potom i interneta. Ovakve gluposti placaju poreznici i neko bi trebao da odgovara za ovakvo arcenje para. Isti slucaj sa kampanjom na CNN-u. Dajte da se prvo nesto uradi da Srbija ima sta da ponudi tim ljudima kojima se reklamira na CNN-u. Zovu svet u goste a kuca u raspadu.

Virtual

pre 16 godina

Sa vecinom iznetog se slazem sa autorkom ali je cinjenica da ce ovakvi koncepti u buducnosti da budu jako popularni i verovatno ce imati svoju primenu. Mozda ce neki drugi servis da preuzme primat Second Life-u. Google isto ima namere da udje na ovo trziste.

Milan

pre 16 godina

Interesantno je kako neki pojednici zustro napadaju objavljeni tekst, a da pri tome osim praznih reci kritike ne iznose nijednu cinjenicu ili materijalni dokaz. Zapitajmo se zasto? Mozemo da predpostavimo sledece: ili su licno ukljuceni u realizaciju SL projekta Ministarstva za Dijasporu, ili su u nekom licnom konfliktu sa autorkom teksta. Ili, sto je najverovatnije, ovo rade u dogovoru sa autorkom teksta, kako bi joj podigli rejting. Da sada ne kazete, kako lazem, ili iznosim neistine, evo i dokaza. Svako ko ode na pominjani FaceBook, primetice da su autorka teksta, te Zoran Torbica i Vladimir Cvetic, prijatelji i da se nalaze jedni drugima na listama. Gospodo Zorane i Vladimire, ovo je providno. A vama Danice hvala na interesantnom tekstu, koji bi svakako privukao komentare i bez ovakvog "orkestriranog" nastupa.

Aleksandar R.

pre 16 godina

Slazem se sa Danicom, da je Ministarstvo za Dijasporu pokazalo krajnje nepoznavanje materije prilikom izbora aplikacije za komunkaciju sa ljudima iz dijaspore. Pre svega, instalacja programa za upotrebu SL-a, ogranicava vreme i mogucnosti da se na istom boravi. Evo primera - imate aplikaciju na svom kucnom racunaru, ali ne smete da je instalirate na poslu, ili jos gore, vi je imate, ali kod prijatelj ne zeli da je instalira, lokalni cyber kafe je takodje ne podrzava i na kraju mozete da se logujete samo od kuce. Ukoliko je neophodno da na SL-u budete u neko odredjeno vreme, onda ste vezani za kucu. Za razliku od toga, drugi predlozeni servisi - kao na primer Face Book mozete da pokrenete cak i sa mobilnog telefona. Jeste da necete imati fensi zgradu ili neko ostrvo, ali je glavni cilj, a to je komunikacija ispunjen. Time je kritika da je SL - tastina praznine potpuno opravdana.

Aleksandar

prof Kostic

pre 16 godina

Dobro je da neko pored ovolike medijske kompanje koja propagira prefenomenalnost Second Life-a , skupio hrabrosti da iznese realno stanje stvari.

Ne bi se cudio da iza ovakve medijske kampanje za propagiranje jednog sasvim osrednjeg sajta stoji marketinska masina Ministarstva.

Marija Jovanović

pre 16 godina

Sa tekstom autora se više - manje slažem. Korisnik sam ( uživalac ) Second Life-a i bila sam toliko uporna da savladam početak da mi je igra i pre pravog početka dosadila. Iako sam aktivna bila oko mesec dana, primetila sma da počinje da mi oduzima mnogo vremena ( moralo je pre ili kasnije da se dogodi kao i kod Ogame i sličnih online igrica ) tako da sam svesno odustala. Moram reći da mi se ono što je Srbija tamo napravila nije dopalo nikako. Postavljam pitanje: Zašto je sve što radi neko zvaničan, ružno ? Pitanje se odnosi i na Second Life i na onaj čuveni spot na CNN...Rode. ptice...WOOOOW !

Milojko

pre 16 godina

Dakle par komentara na tekst. U samom tekstu ima tacnih zapazanja, ima subjektivnosti koje nikako nisu tacne i ima tandencioznog mesanja politike.
Neke stvari koje zamera autorka stoje, neke ne. Idemo redom:
-interfejs zaista jeste komplikovan, ali je i projektovan za odredjenu ciljnu grupu ljudi i potpuno je netacno da ako se neko dobro snalazi u npr. WOW u SL se nece snaci.
-ljudi najcesce napustaju SL jer im je dosadno i nije ispunio njihova ocekivanja koja su uglavnom nerealno visoka i to je potpuno tacno, ali je netacno da se to desava u poslednjih par meseci. To se desava oduvek i javna je tajna, da izmedju 85 i 90% novih korisnika nikad ne dodje ponovo u SL. Medjutim kako SL svakog meseca ima oko 400000 novih korisnika, cak i 10% od toga je velika brojka.
-istina je da ima dosta virtuelnih svetova koji su ispred SLa. Trenutno 9 (http://gigaom.com/2007/06/13/top-ten-most-popular-mmos/), ali je takodje istina da SL ima ubedljivo najveci rast od svih ostalih virtuelnih svetova i taj rast je za sada itekako stabilan.
-takodje je netacno da se postoji dosta virtuelnih svetova gde nije potrebno preuzeti i instalirati softver). Postoji jos samo jedan jedini virtuelni svet koji radi pod flash-om (ne zahteva download i install)- Virtual Ibiza. A virtuelnih svetova ima itekako vise od 12, a samo par sa gornje top-ten liste su i pravi virtuelni svetovi (4 njih).
-problemi sa kojima se srecu pocetnici su mnogobrojni i sve nabrojano je tacno
-limit od 50 ljudi po lokaciji je zbog renderovanja sadrzaja na korisnickim masinama. Dakle sa napretkom tehnologije (bolji hardver) i taj limit ce se podici.
-to da niko ne odlazi vise u SL je najobicnija glupost i brojke od 40000 do 50000 posetilaca u svakom trenutku to najbolje demantuju. Sto se tice razloga prisustva kompanija SLu, dovoljno je samo pogledati da korisnici mesecno u SL-u ostave preko 20 miliona US dolara.
-10 min trajanje prosecne posete je najobicnija laz, inace podatak potice od Yenkee Group-a i u originalu je 12min. Stavarno vreme je 24h po korisniku mesecno i u to se svako moze uveriti sa malo matematike: http://blog.secondlife.com/2007/10/05/second-grade-math/
-nazivati SL praznim, a velike kompanije koje trose velike pare na reklamne kampanje glupim je nista drugo neko ignorantnost. Reklamne kampanje se ne prave zbog hype-a ne internetu, vec ih prave profesionalci koji itekako znaju da prepoznaju potencijal i imaju daleko bolji uvid u parametre trzista od autorke.
-kritika prisustva Srbije u SLu i to jos navodjenjem facebook-a i MySpace-a kao protivargumenata je najobicnija zamena teze i najobicnije politikanstvo. Kao prvo promocija u SLu se pravi pre svega radi stranaca i donekle dijaspore, a ne radi ljudi u Srbiji. S tim u vezi komentarisati informaticku pismenost u Srbiji (ili nepoznavanje engleskog jezika i dr.) je cista zamena teza. Da je autorka malo studioznije pristupila zadatku primetila bi da je npr. na Facebook-u od tih 24000 ljudi registrovanih pod mrezom Srbija velika vecina upravo u inostranstvu pa je dati argument (o prednosti facebook-a naspram SLa) potpuno pogresan.
I za kraj autor dodaje kao zakljucak kako SL nema buducnost, sto je jako smela tvrdnja, koju ni vrhunski profesionalci, koji iza sebe imaju mnogo marketinskog iskustva u velikim komanijama i na raznim trzistima, ne bi smeli sebi da dozvole, a kamoli autorka teksta.
Na stranu mnogi podaci koji su zaista navedeni bez izvora, sto u danasnje vreme ne bi smeo da bude slucaj (navesti makar link je krajnje jednostavno).

zarkov

pre 16 godina

drugi zivot je revolucionaran samo kao (biznis model) dokaz da tu ima para, tehnoloski je prevazidjen jos pre nego sto je nastao.

Danka

pre 16 godina

Iako SL povezujemo sa budućnošću i budućim vidovima interakcija, nije tako nepoznata stvar da je njegovo vreme prošlo i da interesovanje za SL-om opada. Čovečanstvo uvek ide ka novim vidovima komunikacije, SL je odradio svoje, sad je red na nešto novo, što je prirodno. S druge strane nije tako ni mnogo neobično da Srbija hvata zadnji voz tj. da se zanima za nešte davno izgustirano od strane naprednih zemalja. Naš trud bi trebao biti usmeren ka nečemu novom, a ne da večno nasleđujemo iznošene stvari. Ulazak Srbije u SL je bio čist i odličan marketinški potez na nivou zemlje Srbije i ništa više.

Sasa Obradovic

pre 16 godina

Citam tekst i kritike, i moram da priznam da je Milojko prvi pokusao i delimicno uspeo da iznese neke cinjenice i time doprinese diskusiji. Ipak, postoji nekoliko tacki sa kojima se ne slazem, pa cu ukratko izloziti:


"-interfejs zaista jeste komplikovan, ali je i projektovan za odredjenu ciljnu grupu ljudi i potpuno je netacno da ako se neko dobro snalazi u npr. WOW u SL se nece snaci."

Ukoliko je nesto projektovanu za odredjenu ciljnu grupu, onda to podrazumeva da ce se SAMO i SAMO ciljna grupa sigurno snaci, dok su ostali korisnici u kategoriji I/ILI. U danasnje vreme kada je trend - pojednostavljivanje i olaksanje korisniku da koristi neku tehnologiju (primer iPhone interface vs symbian interface), komplikovano okruzenje, namenjeno naprednim korisnicima je vise mana nego prednost.


"-ljudi najcesce napustaju SL jer im je dosadno i nije ispunio njihova ocekivanja koja su uglavnom nerealno visoka i to je potpuno tacno, ali je netacno da se to desava u poslednjih par meseci. To se desava oduvek i javna je tajna, da izmedju 85 i 90% novih korisnika nikad ne dodje ponovo u SL. Medjutim kako SL svakog meseca ima oko 400000 novih korisnika, cak i 10% od toga je velika brojka."

McDonald prirucnik za managera kaze - zadovoljan kupac, donece nam jos jednog kupca, dok ce nezadovoljan kupac - oterati deset. Zato se McDonalds trudi da svi kupci budu zadovoljni. Gore iznesena tvrdnja da je 10% od 400000 korisnika velika brojka je tacno, ali samo ako bi broj kupaca bio brskonacan. Na zalost broj Srba koji koristi Internet je oko 2.000.000, i ako se na to primeni gornja analogija, brzo se dolazi do toga da ne samo da se stari korisnici nece vracati, vec ni novi nece dolaziti, jer ce se tih 2.000.000 brzo potrositi a novih nema. Dakle velika mana, SL ne ume da zadrzi stare korisnike.

"-istina je da ima dosta virtuelnih svetova koji su ispred SLa. Trenutno 9 ([link]/), ali je takodje istina da SL ima ubedljivo najveci rast od svih ostalih virtuelnih svetova i taj rast je za sada itekako stabilan."

Videti gornji pasus, rast koji postoji jeste stabilan, ali nije odrziv na dugo vreme. Pre ili kasnije kada svi posete SL, a 80% njih odluci da se ne vrati, ostaje 20% korisnika, koji ce ga koristiti. Dakle, rast je trenutan, ali ne i odrziv.

"-limit od 50 ljudi po lokaciji je zbog renderovanja sadrzaja na korisnickim masinama. Dakle sa napretkom tehnologije (bolji hardver) i taj limit ce se podici."

Ukoliko je hardware problem, to je jos jedan ozbiljan nedostatak SL-a. KOliko ljudi u Srbiji ima neophodan hardware? Ovo dosta lici na komentare o igri Crysis, koja je najavljivana kao igra godine, koju necete moci da igrate, jer radi samo na malom broju najzahtevnijih kompjuterskih konfiguracija. Lepa je, ali dzabe kad niste u mogucnosti da je pokrenete. Dakle jos jedan ozbiljan minus.

"-nazivati SL praznim, a velike kompanije koje trose velike pare na reklamne kampanje glupim je nista drugo neko ignorantnost. Reklamne kampanje se ne prave zbog hype-a ne internetu, vec ih prave profesionalci koji itekako znaju da prepoznaju potencijal i imaju daleko bolji uvid u parametre trzista od autorke."

Koliko sam video u clanku, navedeno je da je Wired napisao (a autorka prenela) kako je veliki broj kompanija, koje su ulozile pare u svoje marketing kampanje nezadovoljno odzivom, jer se ulozena sredstva ne vracaju. Konstatacija da su profesionalci u tim kompanijama bezgresni i da uvek umeju da prepoznaju potencijal je smesna i tendenciozna, jer je dobro poznato da i oni prave katastrofalne greske - primer je kampanja NEW TASTE Coca-Cole, koja je zamalo tokom 80-ih godina unistila ovaj svetski brand. Ovaj primer se danas uzima kao najgori primer u istoriji marketinga u koji je Coca-Cola bacila milione dolara.

"-kritika prisustva Srbije u SLu i to jos navodjenjem facebook-a i MySpace-a kao protivargumenata je najobicnija zamena teze i najobicnije politikanstvo. Kao prvo promocija u SLu se pravi pre svega radi stranaca i donekle dijaspore, a ne radi ljudi u Srbiji."

Ovo gore napisano apsolutno ne stoji. Prvo, Ministarstvo za Dijasporu, nije zaduzeno za promociju Srbije, vec treba da omoguci kontakt dijaspore i matice zemlje. Drugo, ukoliko pazljivo procitamo do sada izlozeno, a to je, samo da podsetim:

- komplikovan interface, pisan za ciljnu grupu korisnika
- zahtevnost u pogledu hardware-a
- mali broj korisnika po lokaciji (zbog gore navenog)
- mali broj korisnika koji se zadrzavaju na SL, posle prve posete

nije tesko da zakljucimo da su MySpace i FaceBook neuporedivo bolje alternative za korisnika koji zeli da ostvari komunikaciju sa prijateljima iz zemlje ili sveta. Takodje cu napomenuti da je prosle godine, prestizni magazin TIME, kao lice godine po prvi put izabrao obicnog korisnika MySpace-a ili FaceBook-a.

"S tim u vezi komentarisati informaticku pismenost u Srbiji (ili nepoznavanje engleskog jezika i dr.) je cista zamena teza."

Da li je? Ocigledno se niste nimalo udubili u problematiku odnosa korisnika prema proizvodu. Ne samo da je za prisustvo na SL potrebno biti izuzetno informaticki iskusan - vidi gore stavku komplikovan Interface, zahtevnost hardware-a, vec se kao dodatna komplikacija javlja i poznavanje jezika i ono sto je u tekstu na zalost izostavljeno, a to je pouzdana, brza i neprekidna Internet konekcija.

"Da je autorka malo studioznije pristupila zadatku primetila bi da je npr. na Facebook-u od tih 24000 ljudi registrovanih pod mrezom Srbija velika vecina upravo u inostranstvu pa je dati argument (o prednosti facebook-a naspram SLa) potpuno pogresan."

Cudno je da sada sami skacete sebi u usta? Ako je od 24000 ljudi vecina u inostranstvu, sto ce reci recimo 13000 (nadpolovicna vecina) a ostalih 11000 se nalaze u Srbiji, to znaci da je FaceBook upravo idealan za akciju Ministarstva za Dijasporu, jer na njemu vec postoji kriticna masa Srba, koja bi opravdala ulaganje. Umesto toga, ministarstvo je po ko zna kom kriterijumu izabralo SL. Koliko Srba koristi SL? 2000? 10000? Iznesite neki podatak.

"I za kraj autor dodaje kao zakljucak kako SL nema buducnost, sto je jako smela tvrdnja, koju ni vrhunski profesionalci, koji iza sebe imaju mnogo marketinskog iskustva u velikim komanijama i na raznim trzistima, ne bi smeli sebi da dozvole, a kamoli autorka teksta."

Mozda se varam, ali ne mogu da se odlucim da li da verujem u teoriju zavere koja je izneta negde gore u komentarima, da se vi, i mnogi drugi koji ovde ostavljaju komentare poznajete? Ova vasa recenica me nekako asocira na to, da vi u stvari autorku jako dobro poznajete, pa samim tim mozete, sa punim pravom koje ste sebi dali, da sudite o njenoj kompetentnosti. Nije me mrzelo da malo googlujem, pa sam dosao do informacija o skolskoj spremi i orijentaciji autorke. Mozda bi bilo zanimljivo da se ona obrati kako bi nam sama rekla na osnovu cega je iznela ovakvu tvrdnju o propasti SL-a, i da li je zaista toliko ignorantna koliko je Milojko naveo.

"Na stranu mnogi podaci koji su zaista navedeni bez izvora, sto u danasnje vreme ne bi smeo da bude slucaj (navesti makar link je krajnje jednostavno)"

Ako razlozimo tekst na cinjenice, dolazimo do sledeceg:

- uvod / nema tvrdnji navedenih bez izvora. Mozda pominjanje medija u Srbiji, ali prost google dovodi do toga da su mediji puni prica o zgradi ministarstva u SL, a takodje je dat link u kraju teksta.

- problemi na koje nailazi korisnik / ovo je krajnje subjektivan deo teksta. Ono sto je za jednoga korisnika lako, drugome moze biti tesko/dosadno/itd... O licnim iskustvima je uvek tesko pisati u globalu, osim da se navode mozda licna iskustva pojedinaca, sto smatram nepotrebnim.

- broj korisnika koji su limitirani po lokaciji u SL - ovde je neophodno da se navede izvor.

- marketing, ulaganje, ocekivanja kompanija, itd - ovde se autorka poziva na clanak magazina Wired, koji, ukolko se detaljno procita, potvrdjuje sve navedeno. Takodje je veliki minus sto je grafikon sa naslovom Many Lives mali i nema linka ka izvoru.

- stanje stvari u Srbiji / statistike i izvori govore sami za sebe.

Sve u svemu, ne vidim o kojim cinjenicama koje nisu dokumentovane, govorite? Mogli bi da navedete neku?

U zelji da se konstruktivna rasprava nastavi i prosiri,

primite puno pozdrava od
Saleta

Marko - Vracar

pre 16 godina

Prvo pozdrav svima.

Vidim da se ovde dobar deo komentara odnosi na stav autorke teksta. Ovaj clanak je autorsko "delo", a ne vest, tako da ima puno pravo na subjektivnost.

Ja sam visegodisnji konzument "online community"-a ranih tipova. Takodje, igram online igre od prvog dana, bolje reci, od trenutka kad je to postalo smisleno.

Nisam posetilac Seond Life-a ali sam dosta citao na tu temu i rekao bih da projekat sam po sebi jako dobro ali ne i dovoljno dobro realizovan.
Jednostavno je ideja bila mnogo veca od sposobnosti (znanja, novca, cega god) da je realizuje.

Sve u svemu, mislim da je SL dobar start i da cemo uskoro videti nesto mnogo bolje i prihvatljivije masi.

Zoran Torbica

pre 16 godina

@Danica
nikakav hate, ne bih se prijavio kod tebe na facebook
@Milan, molim te potpisi se i sa prezimenom kao sto smo se ja i Vladimir potpisali i stani iza svojih tvrdnji!
Ja sam direktor CRI ISP a Vladimir Cvetic je u Eunet-u i ni na koji nacin nismo ucestvovali dosad u tom projektu! Kazem dosad zato sto smatram da sve sto napravi dobar buzz u medijima za koriscenje Interneta je dobro za razvoj Interneta. Bicu ponosan ako se ukljucim i ja u taj projekat! Drzavni organ u Ineternet projketu, fenomenalno! Video sam grupu Ministarstva za spoljne poslove na facebook-u. I to je sjajno.
Ja samo pristalica teze da je bolje nesto uraditi nego ne raditi nista :) Uvek se moze kritikovati.
Ja od Danice i ostalih ocekujem konstruktivne projkete ubuduce jel je ocigledno da su na ovoj diskusiji ljudi sa dobrim namerama :)

ae

pre 16 godina

majspejs i fejsbuk su jednaka bolest ko i sekndlajf samo drugacije zapakovani. nie problm sa interfejsom nego sa velikim delom korisnika i njihovim frustracijama koje se tamo skupe na jednom mestu istovremeno.

Aleksandar

pre 16 godina

Srdacan pozdrav svima koji citaju ovu stranicu, evo i mog skromnog doprinosa:

Vidim da se vise ljudi pita da li je autorka kompetentna da na osnovu svog istrazivanja iznosi misljenja i zakljucke? Ljudi, pa ovo je B92, nije neki kupusni list, pa da svako moze da pise sta hoce. Ovde se autori pazljivo biraju, na osnovu svog obrazovanja i naucnog doprinosa u okviru neke teme.

Autor je kompetantan i kvalifikovan, sto se ne moze reci za vecinu potpisnika komentara. Citam da je izvesni Milojko, kako sam kaze "nesto vise upucen u stvari od autorke", dok pojedinci kao Torbica i Cvetic iznose svoja radna mesta kao merilo svoje upucenosti u materiju. Lepo je biti direktor ili radnik u EuNet-u, ali znamo da se na to mesto moze doci sa zavrsenom osnovnom skolom. Zato se postavlja pitanje na osnovu cega laik, daje sebi pravo da kritikuje autora, kada ne vladaju istom materijom.

O izvesnom Hornetu ne zelim da mnogo komentarisem, cudi me kako je jedan tako prizeman, gotovo decacki tekst, prosao cenzuru B92?

Ovim putem, zelim da se zahvalim B92 i autorki na ulozenom trudu, i kao svoj skromni doprinos ovoj temi, prilozim link preuzet sa TIME.COM - Facebook: More Popular Than Porn. Dobro ste procitali, ne pise Second Life, vec FaceBook, a integralna verzija teksta se nalazi na:
http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1678586,00.html

kao i clanak: Why Facebook Is the Future, koji je dostupan sa iste strane.

Za kraj, citiracu jednu narodnu poslovicu: Misljenje je kao i deo tela gde ledja prelaze u noge - svako ga ima!


pozdrav,

msce.bc. Aleksandar Petrovic