Petak, 15.07.2022.

10:09

Kraj buma – igra se završila?

Izvor: Poslovni dnevnik

Kraj buma – igra se završila? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

64 Komentari

Sortiraj po:

Straight Outta München

pre 1 godinu

(znalacpoznavalac, 15. jul 2022 12:14)

2008 je cena m2 u NS na nekim lokacijama i stanovi stari po 40 god isla i do 1500e…2009-10 si moga da biras za 900e … Toliko o tome.

Dragi zeka

pre 1 godinu

"...Tržište SAD-a je specifično jer je kupac kuće ili stana dužan ili platiti kredit ili vratiti nekretninu i nema više duga tako da mnogi u vremenu pada nekretnina razmišljaju da vrate kuću i budu bez kredita tj. iznajme prostor najčešće istu kuću u kojoj već jesu od banke..."
(Ivan ZG, 15. jul 2022 12:29)

Baš sam hteo da napišem nešto slično: Tokom krize 2008. je bila česta pojava da čak i ljudi koji imaju novca da plaćaju kredit jednostavno vrate nekretninu banci, jer je deo kredita koji još nisu isplatili banci bio veći nego što je cena slične nekretnine, nakon pada. Recimo da je kupcu ostalo da isplati 850.000 dolara, a sada može sličnu nekretninu da kupi za 780.000. Zašto bi platio 70.000 dolara više, kad ne mora. Onda banka ima problem šta da radi sa tom nekretninom, a nema puno izbora, nego da je stavi na prodaju po nižoj ceni. Zbog pada cena, ljudi se odlučuju da kupuju stariju gradnju (nekoliko godine, ne nekoliko decenija stare objekte), pa se usporava stanogradnja. Ljudi koji rade u građevinarstvu ostaju bez posla, pa ni oni ne mogu da plaćaju svoje kredite i tako u krug. Ako država ne interveniše "štampanjem" i upumpavanjem novca (što je i dovelo do ove situacije), treba desetak godina da se stvari vrate na nivo pre krize.

Milos

pre 1 godinu

Pažljivo pročitajte članak. Nisu CENE pale, nego je smanjen broj transakcija. Smanjena je aktivnost tržišta, a cene ne padaju. Niti će padati s obzirom na inflaciju. Cene mogu samo ići gore zbog inflacije.
(Zacvo, 16. jul 2022 01:12)
***************************
Cene će ići dole i te kako iz par razloga. Prvo, maksimalna inflacija neće preći 25% šta god da se desi - to jeste mnogo, ali to je PROSECNA inflacija. Dakle hrana će poskupeti mnogo, verovatno preko 50%, energente stravično, automobili malo, a stanovi će pojeftiniti, jer nastupa i stagflacija, kao i povećanje kamata. Jednostavno, neće imati ko i za sta da kupuje stanove, a mnogi će morati da ih prodaju kako bi preživeli.

Бора

pre 1 godinu

Неко је споменуо како на западу отплатиш кућу за 5-6 година. Било би ко из бајке. Кредити су на 30 и више година. Ако имаш кредит тешко идеш на годишњи. Деца, рачуни, ми и тако то одоше паре. Рачунајте на 30 година исплате али на крају твоја кућа. Најгоре прођу они који плаћају станарину на крају живота не остане им ништа сем рачуна.

Zacvo

pre 1 godinu

Pažljivo pročitajte članak. Nisu CENE pale, nego je smanjen broj transakcija. Smanjena je aktivnost tržišta, a cene ne padaju. Niti će padati s obzirom na inflaciju. Cene mogu samo ići gore zbog inflacije.

Dekster

pre 1 godinu

Desava se i u Australiji tako da upozorenje svima koji razmisljaju od kupovini u Srbiji, sacekajte bice toga upola cene, samo strpljenje.

Humbolt RS

pre 1 godinu

Srbija je odavno Bumnula!
Ako je verovati medijima (a ne novčaniku) prosečna plata u Srbiji je oko 48.000 rsd ili oko 400€, što je godišnje oko 4800€.
Ako 4-očlana porodica živi od jedne plate, a drugom otplaćuke stan, za 15 godina bi mogli kupiti stan od 72.000€, pod uslovom da npr. imaju beskamatni kredit ili...a nemaju!!
U Beogradu, npr. u Železniku se može kupiti za taj novac stan od 70-75 kvm.
Svuda u svetu za stan se radi 5-6 godina sa prosečnom zaradom, ali u Srbiji i dalje "cvetaju ruže"!
Svi novinari ovo znaju ali ćute, da li smeju objaviti?

super.operater

pre 1 godinu

@Veliki brat

Zarada je ogromna kada gradis na pasnjaku trece kategorije na Varacaru, pa onda zakines na materjalima, pa napravis 2 sprata visu zgradu nego po projektu (te uz malo gurke to legalizujes). Posteno platis molere da zalici, malo fensi terasica, malo neki zbunic ovde-onde i tap 3500e po kvadratu a realno ne vredi i ne kosta vise od 1200 do 1500e

Lola

pre 1 godinu

Baš tada mi je kolega pričao o "investitorima" u Beogradu, koji su gradili manje zgrade sa po 20-30 stanova, do 5 spratova, otprilike je računica bila da na 20-25 stanova investitoru ostanu čisto 2 stana, što je 10% ili čak manje.

Ne znam odakle tebi priča o zaradi od 50%.
(Veliki brat, 15. jul 2022 17:45)

Da tebe kolega malo ne laze
Da ulozis milione evra da bi zaradio jedva 100.000e?
Sedi i prst na celo malo.

Dylan Dog

pre 1 godinu

@Vlado
2007 su stanovi bili najskuplji u istoriji. Posle 2008 cene su padale sve do 2012. Cene iz 2007 su se tek 2018 izjednacile. Stan nikad nije kratkorocna investicija. Ovaj tvoj primer je najbolji pokazatelj posto danas stanovi skupli nego istorijske 2007 i 2008. DA narvno da cene rastu i padaju ali dugorocno uvek ce rasti. Kad kazem dugorocno to mora biti minimum 15 godina.

Veliki brat

pre 1 godinu

Neće se na cenu kvadrata od 2000 e više moći ugraditi 50% nego će biti zadovoljni ako uopšte i prodaju stan pa zarade i "samo" 150 - 200 ili 300 e po kvadratu što nije malo.
(Guzman, 15. jul 2022 12:56)

Ne znam koliko se sad zarađuje sa ovim cenama repromaterijala i radne snage, ali se sećan da sam pre 15-ak godina slučajno u prolazu kroz dnevnu sobu video na TV kako onaj Raka iz Trstenika kao predsednik opštine pričao o nekoj subvenciji stanova za mlade bračne parove, kvadrat je tada tamo koštao oko 600-650 evra, a opština je davala besplatno građevinsko zemljište i priključke i odricala se još nekih taksi, što je u zbiru iznosilo 305 evra.

Dakle, ispada da su još pre 15 godina tamo negde u Trsteniku ukupni troškovi po kvadratu stana za građevinsko zemljište (takozvano "komunalno opremanje građevinskog zemljišta", što ne uključuje vodu, kanalizaciju i sl., već praktično konverziju zemljišta u građevinsko), plus priključci za struju, vodu, kanalizaciju, grejanje, itd., iznosi 305 evra - dakle, praktično 50% cene kvadrata.
A investitor i izvođač radova moraju da se uklope u onih ostalih 50%, tj. u tom slučaju u 300 evra.

Baš tada mi je kolega pričao o "investitorima" u Beogradu, koji su gradili manje zgrade sa po 20-30 stanova, do 5 spratova, otprilike je računica bila da na 20-25 stanova investitoru ostanu čisto 2 stana, što je 10% ili čak manje.

Ne znam odakle tebi priča o zaradi od 50%.

Vlado

pre 1 godinu

2007 sam kupio stan, renovirao ga,i 2013 prodao za dosta manje para. Toliko o tome da u Bg nema pada cena. Nekada su 80% bili keš kupci tj oni koji imaju stan, pa ga prodaju i kupe drugi,i oni sa zalihama para.Danas je obrnuto a o tome se ne govori.Sada su 80% kupci stanova oni koji uzimaju kredit. Danas svako ko predje sa platom 60 hiljada din, taj razmišlja o stanu na kredit. Oni koji imaju dosta para, neće da kupuju po ludim cenama,a oni koji imaju svoj stan kao ja, neće da rizikuju i da ga prodaju,plašimo se šta cemo kupiti.Zato u ponudi slabo ima stanova koji su iz vremena socijalizma a oni su uvek bili vecina. Zato je sada opala prodaja nekretnina, ne duplo,nego petostruko. I vo što sada nude stanove, to su razni muljatori koji bi loš stan da prodaju za besne pare, kupili ga pre 2 god za 1500 po metru a sada traže 3000. Vidim suteren na Voždovcu za 2930 evra po kvadratu, užas.
Neće kod nas pasti cena ove godine, teško je špekulantima da se odreknu masnih zarada i provizija.I kako neko napisa već,kod nas sve stiže sa zakašnjenjem. Desiće se kod nas veći pad u naredne tri godine, postepeno.A oni koji pominju cene gradjevinskog materijala i ostale cene, cene nekretnina kod nas se nikad nisu formirale u odnosu na cene gradjevinskog materijale ili prema drugim cenama.Ista se priča ponavlja kao i kad je bio onaj veliki skok 2008-2009 pa posle naglo pale cene 2012-2013.I pristojne cene su bile sve do 2020.

Igorsulic

pre 1 godinu

Prokleti Baby boomeri!Prosli tjedan se zakacim sa starim.Govori mi da je meni lako, da mogu birati, a on....
Znaci, sve su pokupili. Najbolje poslove, place kad je valuta vrijedila, jeftine nekretnine, auta, gorivo..
I sada, barem u evropi imaju najvise mirovine. Na zapadu su restorani puni penzica...
Znam jedno-tko se uzda u drzavu i mirovinu, bit ce kruha gladan. Morate se pobrinuti sami za sebe..

iz toronta

pre 1 godinu

@Ivan, to i rade ljudi koji su kupovali '91, prodaju kuce za ogromne novce i vracaju se u socijalisticke stanove i kuce koji su im ostali od roditelja. A 12.5% je bilo OK tada, na 200.000 minus depozit mesecna rata je bila 1.600 dolara sto sam mogao da placam jer sam imao dobar posao.

Ove male kamate na koje je narod navikao su isforsirale banke kod poliiticara da povecaju svoje profite. Banka standardno uzima 2% od kamate za sebe, razlika od kamate koju da kupcu i koliko nju kosta novac, prime rate isl. Pa 2% na 200.000 je mnogo manje nego isti procenat na 2 miliona, i za njih su idealne negativne kamate centralnih banaka, tada sve nekretnine strasno poskupe i njihovi profiti enormno skacu, moze se videti po vrednosti njihovih akcija na berzi. A onih 12.5 % je bilo sasvim ok jer je kuca kostala oko 3 moje bruto godisnje plate, pa sam uz dodatni posao relativno brzo otplatio glavnicu i resio se duga. Sa ovim nultim kamatama glavnica bi bila 15 mojih godisnjih plata, nema teorije da bi mogao da otplatim glavnicu za sledecih 30 godina. Banka hoce da sam joj stalno duzan i ako moze da dug ostane u nasledstvo i sledecoj generaciji.

asdf

pre 1 godinu

zabranom prometa nekretnina koje nisu upisane u katastar stotine hiljada nekretnina je izbačeno iz pravnog prometa. Time je automatski smanjena ponuda. Onda je došlo štampanje para, zaduživanje, pranje novca bez kontrole, ogromna i dobro smišljena kampanja investitora i agencija za nekretnina da će već sutro sve biti mnogo skuplje i rezultat je tu.

csc

pre 1 godinu

Ovo je super za one koji imaju kesa. Ne moraju da padnu cene u Srbiji, neka padnu van Srbije i ljudi ce kupovati tamo. Svakako ce im se isplatiti.

Goran

pre 1 godinu

"Ne znam šta da ti kažem osim da ti čestitam na hrabrosti da uzmeš dugoročni kredit sa 12,5% kamata". Zaboravljas da su kamate pocetkom 80-tih godina bile 15-20% tako da 12,5% nije mnogo za tadasnje vreme.

Ivan ZG

pre 1 godinu

Ivane, ja sam '91 kupio kucu u Torontu sa 12.5% kamate na kredit. Ljudi navikli da centralne banke stampaju i poklanjaju novac, pa misle da je 6% mnogo. A te male kamate su napravile da kuca koja je kostala 200.000 kada je kamata bila 12% sada kosta 2 miliona. Imas malu kamatu ali zato ogromnu glavnicu, i kada malo proracunas dodjes do toga da su mnogo bolje visoke kamate ali deset puta jeftinije nekretnine.
(Iz toronta, 15. jul 2022 14:29)

Ne znam šta da ti kažem osim da ti čestitam na hrabrosti da uzmeš dugoročni kredit sa 12,5% kamata.
U Švedskoj su kamate 2% na stambene kredite već 30 godina, a kod nas 3-4% bile do sada zadnjih 3-4 godine.
I sada tvoja kuća od 2 milijuna u gotovini dođe koliko na kredit?
15? Tko će to kupiti i kako platiti?
Znam da to nije tako lako napraviti, ali meni se čini najpametnije prodat ju za 2 milijuna i otići na Tajland ili Srbiju ili Hrvatsku i živjeti sa time kao lord idućih 50 godina.
Tko od mladih familija može kupiti takvu kuću? Ako nije za njih, za koga je?

NSDQ100

pre 1 godinu

Svaka nekontrolisana inflacija se reguliše povećanjem kamata i povlačenjem novca sa trzišta od strane nacionalnih banaka. To smanjuje kapital firmi i one počinju da otpuštaju radnike jer padaju u recesiju. Veći broj nezaposlenih znači manja kupovna moć. Čim je kupovna moć manja padaju cene. Nekontrolisana recesija usled prethodno ogromne inflacije donosi kreš trzišta pa i nekretnina. U ekstrmnim slučajevima čak i do gradjanskog rata. U ratu pogodjenim Gradovima nekretnina ima vrednost 0. Ako energetska kriza pogodi Nemačku onako kako Srbi prizeljkuju doćiće do ogromne nezaposlenosti i propasta evrozone. To za Srbiju znači katastofa ravna onoj iz 1941.

padaju, padaju

pre 1 godinu

Kada su rasle cene (svega) u inostranstvu - rasle su i u Srbiji. Kada su padale cene u inostranstvu - NISU padale cene u Srbiji.
Toliko...
(John, 15. jul 2022 12:10) #

Meni trazili 160.000 za stan u bloku 70 tamo 2007 me, nema sanse da smanje kaze agent. Onda kupio mnogo bolji a isti po strukturi 2012 za 110.000.

demografski šok

pre 1 godinu

@Комша
Do pada cena neće doći. Prvo trgovina nekretninama nije uvek i samo onako kako smo navikli za keš. A i struktura kupaca će da se menja. Neće biti samo domaći. Za treći razlog je primer Španija koja je izgradila hiljade stanova kladeći sa na silni radnu snagu koja će doći, ali onda je došla ekonomska kriza. Čitavi blokovi su im bili prazni ali taj sektor ume da zaštiti sebe, rezultat je bi samo veći broj beskućnika, ali cena stanovanja je ostala stabilna. Nemačka ima drugi problem, manipulisanje cenom zemljišta, da bi se podigla vrednost nekretnine i najma. A Srbija se diferencira jako brzo kao zemlja u kojoj ljudi hoće da žive, prostor koji ceni i neguje socijalnU jednakost i mogućnosti za pojedinca (i nisu tu samo vaučeri), a prostor EU se menja u nešto što odgovara samo šaci najbogatijih i najmoćnijih. Tako da tražnja za stanovima ovde neće da stane. Razlog zašto tamo puca balon nije previše stanova, već što ljudi ne žele više tamo da žive.

dragan

pre 1 godinu

@John: Vrlo su padale cene nekretnina u Srbiji. I kad su pale, tamo od 2009, jako su sporo išle gore. Dok su u Evropi i SAD odavno premašile nivo iz 2007. i 2008, kod nas su tek pre par godina dosegle taj nivo i onda poludele. Pratim tržište od 2007, 2008. pa mislim da ponešto znam. Deluje da će opet biti tako, odnosno da će kod nas pasti sa zadrškom, a onda sporo ići gore.

Lelke boske

pre 1 godinu

Kada su rasle cene (svega) u inostranstvu - rasle su i u Srbiji. Kada su padale cene u inostranstvu - NISU padale cene u Srbiji.
Toliko...
(John, 15. jul 2022 12:10)

U svetu se krajem 2008 desio kolaps na trzistu nekretnina. U Srbiji je trebalo da prodje godinu dana da se desi pad od 30 do 50%. Pad se desio i desice se opet.

Iz toronta

pre 1 godinu

Kamate od 6% za stambene kredite ne pamte SAD, a bome ni kod nas davno više nisu tako velike. Sve preko 4% čini dugoročne kredite tj. one sa povratom većim od 10 godina, izuzetno skupe pa se ljudi nerado zaduzuju.
(Ivan ZG, 15. jul 2022 12:29) # L

Ivane, ja sam '91 kupio kucu u Torontu sa 12.5% kamate na kredit. Ljudi navikli da centralne banke stampaju i poklanjaju novac, pa misle da je 6% mnogo. A te male kamate su napravile da kuca koja je kostala 200.000 kada je kamata bila 12% sada kosta 2 miliona. Imas malu kamatu ali zato ogromnu glavnicu, i kada malo proracunas dodjes do toga da su mnogo bolje visoke kamate ali deset puta jeftinije nekretnine.

Комша

pre 1 godinu

Ако има превише некретнина, а мало купаца логично је да цене почну да падају. Инвеститори и власници који их продају ће гледати да их продају и за ниже своте јер им се не исплати да их држе. У Новом Саду се толико изградило и гради да ће ускоро бити много празних станова јер раст броја некретнина превазилази раст броја становника.

Matrix

pre 1 godinu

Oce to da padaju cene sigurno. ZAPAMTITE, nikada cene nekretnina nece da padaju, NIKADA! Niti ce ikada bilo sta da pojeftini. Cene mogu da rastu samo na gore. Pogledajte inflaciju za poslednjih 40 godina - zasto mislite da ce ekonomski trend da se preokrene? Od tad smo imali najmanje tri recesije, jednu cak i polu-depresiju i NIKOM NISTA!...
(znalacpoznavalac, 15. jul 2022 12:14)

Stari poznavaoce. Slazem se u jednom, nisu skocile cene nekretnina, nego je opala vrednost novca. Sto se tice cene nekretnina, moja kuca u NS 2007. je procenjena od tri razlicite agencije za nekretnine na 200.000 eura. Odnosno to je bila predlozena cena realna prodajna najnize do 180.000. Desi se kriza 2008. i jedanaest godina kasnije mi uzmemo da prodamo kucu. Iste te agencije urade procenu i objasne da treba da skacemo od srece ako dobijemo vrh 100.000 eura. Od 2007. do 2019. grad se prosirio, pocele su da nicu zgrade u blizni naseg objekta a opet, cena je bila duplo niza. Tako da ipak mozes da prestignes inflaciju ako pazaris u pravom momentu. Sad definitivno nije momentat jer su cene na istorijskom maksimumu. A kad je skala na nategnutom maksimumu onda je jasno gde dalje moze da ide? Jednostavno banke i ekonomija diktiraju cenu i tu se mi ne pitamo nista. Kao sto niko od nas nije doprineo drasticnom skoku vrednosti nekretnina prethodne tri godine tako isto ne mozemo da uticemo ni na pucanje balona.

Ivan ZG

pre 1 godinu

Kamate od 6% za stambene kredite ne pamte SAD, a bome ni kod nas davno više nisu tako velike. Sve preko 4% čini dugoročne kredite tj. one sa povratom većim od 10 godina, izuzetno skupe pa se ljudi nerado zadužuju.
To smanjuje broj potencijalnih kupaca i eto viška stambenog prostora u ponudi.
Cijena ide dolje, ali desetljećima je išla samo gore.
Tržište SAD-a je specifično jer je kupac kuće ili stana dužan ili platiti kredit ili vratiti nekretninu i nema više duga tako da mnogi u vremenu pada nekretnina razmišljaju da vrate kuću i budu bez kredita tj. iznajme prostor najčešće istu kuću u kojoj već jesu od banke.
Kako cijene kuća padaju tako padaju i cijena najma i nemaju dugoročni kredit sa visokum kamatama za vratom.

Milos

pre 1 godinu

Ovo stiže kod nas za 6 meseci ali neće pogoditi prostor od BG-NS na tom prostoru uvek rastu cene.
(Jovan, 15. jul 2022 10:15)
*****************************************************
Jeste, svi se secaju kako su stanovi u BG-u i NS skocili 2008. godine. Pitam se kako dozvoljavate sebi da pisete ovakve gluposti. Koren problema nije u padu traznje koji je nastao jer ljudi nece vise da zive u BG, vec u nastupajucoj krizi koja je izuzetno slozenog karaktera, i kao takva poskupljuje cenu novca, a u u isto vreme obezvredjuje njegovu vrednost. Dakle, ko vec nije pobegao u nekretninu, i to za kes (u suprotnom ce zbog narastajucih kamata nastaviti da gubi novac), sigurno nece kupovati na kredit, vec ce gledati da sacuva to para sto ima. Drugo su kes kupci koji imaju para u slamarici, ali tih je kod nas malo. Ovo sto citate podatke RGZ-a kako se stanovi kupuju za kes, je poluistina. U pitanju je razmena stanova gde se razlika pokrije keshom (prebacivanje hipoteke), a ne da neko iskesira 150k evra...

Guzman

pre 1 godinu

Oce to da padaju cene sigurno. ZAPAMTITE, nikada cene nekretnina nece da padaju, NIKADA! Niti ce ikada bilo sta da pojeftini. Cene mogu da rastu samo na gore. Pogledajte inflaciju za poslednjih 40 godina - zasto mislite da ce ekonomski trend da se preokrene? Od tad smo imali najmanje tri recesije, jednu cak i polu-depresiju i NIKOM NISTA! Sve vreme dok cena pada, prodavac/vlasnik kapitala racuna da mora da nadoknadi izgubljeni profit. Cim se na trzistu ukaze prilika, on podigne cenu da bi nadomestio izgubljeni profit u vreme krize. Sanse nema da vise bilo sta u zivotu kupite jeftino - tu mislim od polovnog auta, ali i na veceru u restoranu. Spremite se za 10 godina poprilicne bede - cuvajte radna mesta i gledajte samo da vam je plata u evru ili dolaru. Radite za strance kako znate i umete - ide jako jako lose vreme.
(znalacpoznavalac, 15. jul 2022 12:14)

Niko se ne zanosi da će nešto kupiti jeftino naročito ne nekretninu.

Ljudi se samo nadaju realnim cenama.
Kada krenu otkazi a biće ih i kada skoče kamate a skočiće neće se tako lako podizati krediti.
Naročito visina rate neće biti jednaka ili manja od kirije i bez 20-30 000 e učešća neće biti šanse da se dobije kredit.
E u tom slučaju investitori neće prodavati stanove kao da ih dele džabe po dva tri zainteresovana kupca na jedan stan.
Neće se na cenu kvadrata od 2000 e više moći ugraditi 50% nego će biti zadovoljni ako uopšte i prodaju stan pa zarade i "samo" 150 - 200 ili 300 e po kvadratu što nije malo.

Na sve to treba dodati činjenici da će interesovanje za novim stanovima nesumnjivo opadati jer sama činjenica da se samo prošle godine Srbija izgubila
100 000 stanovnika zvuči stravično.
Stara smo nacija deke i bake umiru ostavljaju svoje nekretnine u nasledstvo deci a oni ostavljaju svojoj deci koja su taman u dobi kad treba da se skuće uskoro će mo imati nekretninu po glavi stanovnika ako ne i više.

Dakle ne očekujemo jeftino nego realno.

plavušica

pre 1 godinu

"... To ti je kad iskoristiš sve najbolje od oba sistema.
(Milutun, 15. jul 2022 12:44) # ..."


Milutine,lepo je da se cuje da ima i nekog kome je dobro...mnogo ljudi ovde kukaju a uglavnom vecina bez razloga.
Živ ti nama bio i da svi budu kao ti.

Bas

pre 1 godinu

Ovo je samo vrh ledenog brega. Dolazi recesija usled podizanja kamatnih stopa. Drzave koje nemaju stabilne finansije i koje su zaduzene kao sto smo mi tek ce sosetiti udar. Pad cene nekretnina nije nista u odnisu na zatvaraje firmi i otkaze. Zato uzivajte dok mozete. Ekonomija je ringispil

Milutun

pre 1 godinu

Jel ikom normalno da neko nasledi od pokojne babe stan od 120 m2 u centru Beograda koji je deda dobio za dzaba jer je bio član CK, i onda taj stan proda za sumanutu sumu €.. E upravo se to meni desilo kad sam imao 25 godina. Od tih para sam kupio 3 manja stana i berem kiriju cca 1000€ mesečno za sva tri. Dana u životu nisam radio. Samo dzoging, bicikl, curice . To ti je kad iskoristiš sve najbolje od oba sistema.

znalacpoznavalac

pre 1 godinu

Oce to da padaju cene sigurno. ZAPAMTITE, nikada cene nekretnina nece da padaju, NIKADA! Niti ce ikada bilo sta da pojeftini. Cene mogu da rastu samo na gore. Pogledajte inflaciju za poslednjih 40 godina - zasto mislite da ce ekonomski trend da se preokrene? Od tad smo imali najmanje tri recesije, jednu cak i polu-depresiju i NIKOM NISTA! Sve vreme dok cena pada, prodavac/vlasnik kapitala racuna da mora da nadoknadi izgubljeni profit. Cim se na trzistu ukaze prilika, on podigne cenu da bi nadomestio izgubljeni profit u vreme krize. Sanse nema da vise bilo sta u zivotu kupite jeftino - tu mislim od polovnog auta, ali i na veceru u restoranu. Spremite se za 10 godina poprilicne bede - cuvajte radna mesta i gledajte samo da vam je plata u evru ili dolaru. Radite za strance kako znate i umete - ide jako jako lose vreme.

Mikica

pre 1 godinu

Ovo ne važi za Srbiju jer je situacija specifična, obzirom na priliv Rusa koji beže sa kapitalom i biznisima, plus porast cena gradjevinskog materijala tako da ovde mogu samo da rastu cene.

Fiki

pre 1 godinu

Ne znam sta ce se desiti u dogledno vreme, ali jedno znam:

Vecina komentatora koja prizeljkuje krah, slom banaka i sistema, morace da nastavi da zivi sa mamama i tatama...

Hydrogen

pre 1 godinu

Mozda na trzistima gde je trziste nekretnina i gde su vecinski kupci kreditni kupci, ne kapitala, kao kod nas gde ne postoji drugi nacin investiranja prakticno i gde je 70-80%+ gotovinski kupci…

VeljkovicM

pre 1 godinu

Kranje vreme je da se ovo desi, razni mesetari ce morati da smanje svoje apetite u narednom periodu sto ce pruziti sanse i obicnom narodu ukoliko imaju potrebe da kupe sebi dosta jeftinije stan.

Grobar- Srbija

pre 1 godinu

Nista nenormalno, skocile su kamate, za mesecnu ratu od nekih 1.500€ sada dobijes 350.000€-400.000€ kredita, ranije si mogao i do 600.000€, naravno da se smanjuje interesovanje a samim tim padaju i cene.

Milos

pre 1 godinu

Ovo ne važi za Srbiju jer je situacija specifična, obzirom na priliv Rusa koji beže sa kapitalom i biznisima, plus porast cena gradjevinskog materijala tako da ovde mogu samo da rastu cene.
(Mikica, 15. jul 2022 11:33)
******************************************************
Niti ce Rusi ostati doveka, niti je njihov udeo u kupovini znacajniji od statisticke greske. U srbiji ce pad biti posebno izrazen, jer postoji visak stambenog prostora u smislu neravnomerene raspodele - pojedini kupuju po 10 stanova, koji ce se kako kriza odmice naci na trzistu. Takodje drzava ce doneti novi zakon o ozakonjenju do NG sto ce izbaciti ogroman broj kvadrata u isto vreme. Trece, kada krene privreda Evrope da pada, nasa ce se strmoglaviti - tada ne da nece biti traznje za stanovima, vec ce ljudi gledati da dodju do para, kojima ijako opada vrednost, znace daleko vise nego goli zidovi - bar ogromnoj vecini koja nema dzakove pune para...

Nastavnik

pre 1 godinu

Pored ovolike inflacije ko normalan moze da ocekuje pojeftinjenje bilo cega !
Sve skace, pored, stanove, auta, sad se inflacija prelila i na maloprodaju !

Vise se bojim da cemo imati pad kupovne moci evra sto ce ugoriziti vecinu stanovnistva.

sale

pre 1 godinu

Kuce koje sada padaju u cenama su one koje su izlistane po uvecanoj ceni…. Mnogi nece tek tako da odustanu od prodaje pa se nadaju da i dalje prodaju za malo manje od pocetne cene…. A inace, vrednost kuca nije uopste pala…. Isto se cene, samo je prodaja usporila usled kamata koje su sada i troduplo vise u poredjenju sa prethodnom godinom…

Vajldkardsi

pre 1 godinu

Mediji kreiraju krizu a mediji su kontrolisani tako da će se kriza i slom tržišta nekretnina a i svega ostalog desiti samo ako to odgovara oligarsima.

Milos

pre 1 godinu

Naravno da su krenule silaznom putanjom...nekretnine mogu da kupe eventulano oni koji imaju mnogo kesha i zele da se osiguraju na duge staze (pa ih pad u narednih nekoliko godina preterano ne interesuje), ali kreditni kupci u uslovima neizvesnosti zadrzavanja radnih mesta, pada privredne aktivnosti, povecanja cene novca i inflacije, svakakao nece uci u kupovinu nepokretnosti...a bice posebnog belaja, kada nesto od navedenog pogodi one koji su kupovali stanove na rate koje im ne ostavljau previse prostora za skok kamata...

Bocika

pre 1 godinu

Počelo je i kod nas, prodaja je osetno usporila, pad kreće već na jesen, a za godinu dana će biti osetno jer mi uvek kasnimo za USA, kao i 2008.

Трећи јахач Апокалипсе

pre 1 godinu

Донекле су стручњаци у праву. Стагфлација, тотални слом, па онда тек THE END.

Milutun

pre 1 godinu

Jel ikom normalno da neko nasledi od pokojne babe stan od 120 m2 u centru Beograda koji je deda dobio za dzaba jer je bio član CK, i onda taj stan proda za sumanutu sumu €.. E upravo se to meni desilo kad sam imao 25 godina. Od tih para sam kupio 3 manja stana i berem kiriju cca 1000€ mesečno za sva tri. Dana u životu nisam radio. Samo dzoging, bicikl, curice . To ti je kad iskoristiš sve najbolje od oba sistema.

Fiki

pre 1 godinu

Ne znam sta ce se desiti u dogledno vreme, ali jedno znam:

Vecina komentatora koja prizeljkuje krah, slom banaka i sistema, morace da nastavi da zivi sa mamama i tatama...

Bocika

pre 1 godinu

Počelo je i kod nas, prodaja je osetno usporila, pad kreće već na jesen, a za godinu dana će biti osetno jer mi uvek kasnimo za USA, kao i 2008.

Grobar- Srbija

pre 1 godinu

Nista nenormalno, skocile su kamate, za mesecnu ratu od nekih 1.500€ sada dobijes 350.000€-400.000€ kredita, ranije si mogao i do 600.000€, naravno da se smanjuje interesovanje a samim tim padaju i cene.

super.operater

pre 1 godinu

@Veliki brat

Zarada je ogromna kada gradis na pasnjaku trece kategorije na Varacaru, pa onda zakines na materjalima, pa napravis 2 sprata visu zgradu nego po projektu (te uz malo gurke to legalizujes). Posteno platis molere da zalici, malo fensi terasica, malo neki zbunic ovde-onde i tap 3500e po kvadratu a realno ne vredi i ne kosta vise od 1200 do 1500e

Milos

pre 1 godinu

Ovo ne važi za Srbiju jer je situacija specifična, obzirom na priliv Rusa koji beže sa kapitalom i biznisima, plus porast cena gradjevinskog materijala tako da ovde mogu samo da rastu cene.
(Mikica, 15. jul 2022 11:33)
******************************************************
Niti ce Rusi ostati doveka, niti je njihov udeo u kupovini znacajniji od statisticke greske. U srbiji ce pad biti posebno izrazen, jer postoji visak stambenog prostora u smislu neravnomerene raspodele - pojedini kupuju po 10 stanova, koji ce se kako kriza odmice naci na trzistu. Takodje drzava ce doneti novi zakon o ozakonjenju do NG sto ce izbaciti ogroman broj kvadrata u isto vreme. Trece, kada krene privreda Evrope da pada, nasa ce se strmoglaviti - tada ne da nece biti traznje za stanovima, vec ce ljudi gledati da dodju do para, kojima ijako opada vrednost, znace daleko vise nego goli zidovi - bar ogromnoj vecini koja nema dzakove pune para...

Guzman

pre 1 godinu

Oce to da padaju cene sigurno. ZAPAMTITE, nikada cene nekretnina nece da padaju, NIKADA! Niti ce ikada bilo sta da pojeftini. Cene mogu da rastu samo na gore. Pogledajte inflaciju za poslednjih 40 godina - zasto mislite da ce ekonomski trend da se preokrene? Od tad smo imali najmanje tri recesije, jednu cak i polu-depresiju i NIKOM NISTA! Sve vreme dok cena pada, prodavac/vlasnik kapitala racuna da mora da nadoknadi izgubljeni profit. Cim se na trzistu ukaze prilika, on podigne cenu da bi nadomestio izgubljeni profit u vreme krize. Sanse nema da vise bilo sta u zivotu kupite jeftino - tu mislim od polovnog auta, ali i na veceru u restoranu. Spremite se za 10 godina poprilicne bede - cuvajte radna mesta i gledajte samo da vam je plata u evru ili dolaru. Radite za strance kako znate i umete - ide jako jako lose vreme.
(znalacpoznavalac, 15. jul 2022 12:14)

Niko se ne zanosi da će nešto kupiti jeftino naročito ne nekretninu.

Ljudi se samo nadaju realnim cenama.
Kada krenu otkazi a biće ih i kada skoče kamate a skočiće neće se tako lako podizati krediti.
Naročito visina rate neće biti jednaka ili manja od kirije i bez 20-30 000 e učešća neće biti šanse da se dobije kredit.
E u tom slučaju investitori neće prodavati stanove kao da ih dele džabe po dva tri zainteresovana kupca na jedan stan.
Neće se na cenu kvadrata od 2000 e više moći ugraditi 50% nego će biti zadovoljni ako uopšte i prodaju stan pa zarade i "samo" 150 - 200 ili 300 e po kvadratu što nije malo.

Na sve to treba dodati činjenici da će interesovanje za novim stanovima nesumnjivo opadati jer sama činjenica da se samo prošle godine Srbija izgubila
100 000 stanovnika zvuči stravično.
Stara smo nacija deke i bake umiru ostavljaju svoje nekretnine u nasledstvo deci a oni ostavljaju svojoj deci koja su taman u dobi kad treba da se skuće uskoro će mo imati nekretninu po glavi stanovnika ako ne i više.

Dakle ne očekujemo jeftino nego realno.

Milos

pre 1 godinu

Naravno da su krenule silaznom putanjom...nekretnine mogu da kupe eventulano oni koji imaju mnogo kesha i zele da se osiguraju na duge staze (pa ih pad u narednih nekoliko godina preterano ne interesuje), ali kreditni kupci u uslovima neizvesnosti zadrzavanja radnih mesta, pada privredne aktivnosti, povecanja cene novca i inflacije, svakakao nece uci u kupovinu nepokretnosti...a bice posebnog belaja, kada nesto od navedenog pogodi one koji su kupovali stanove na rate koje im ne ostavljau previse prostora za skok kamata...

Igorsulic

pre 1 godinu

Prokleti Baby boomeri!Prosli tjedan se zakacim sa starim.Govori mi da je meni lako, da mogu birati, a on....
Znaci, sve su pokupili. Najbolje poslove, place kad je valuta vrijedila, jeftine nekretnine, auta, gorivo..
I sada, barem u evropi imaju najvise mirovine. Na zapadu su restorani puni penzica...
Znam jedno-tko se uzda u drzavu i mirovinu, bit ce kruha gladan. Morate se pobrinuti sami za sebe..

Lola

pre 1 godinu

Baš tada mi je kolega pričao o "investitorima" u Beogradu, koji su gradili manje zgrade sa po 20-30 stanova, do 5 spratova, otprilike je računica bila da na 20-25 stanova investitoru ostanu čisto 2 stana, što je 10% ili čak manje.

Ne znam odakle tebi priča o zaradi od 50%.
(Veliki brat, 15. jul 2022 17:45)

Da tebe kolega malo ne laze
Da ulozis milione evra da bi zaradio jedva 100.000e?
Sedi i prst na celo malo.

Matrix

pre 1 godinu

Oce to da padaju cene sigurno. ZAPAMTITE, nikada cene nekretnina nece da padaju, NIKADA! Niti ce ikada bilo sta da pojeftini. Cene mogu da rastu samo na gore. Pogledajte inflaciju za poslednjih 40 godina - zasto mislite da ce ekonomski trend da se preokrene? Od tad smo imali najmanje tri recesije, jednu cak i polu-depresiju i NIKOM NISTA!...
(znalacpoznavalac, 15. jul 2022 12:14)

Stari poznavaoce. Slazem se u jednom, nisu skocile cene nekretnina, nego je opala vrednost novca. Sto se tice cene nekretnina, moja kuca u NS 2007. je procenjena od tri razlicite agencije za nekretnine na 200.000 eura. Odnosno to je bila predlozena cena realna prodajna najnize do 180.000. Desi se kriza 2008. i jedanaest godina kasnije mi uzmemo da prodamo kucu. Iste te agencije urade procenu i objasne da treba da skacemo od srece ako dobijemo vrh 100.000 eura. Od 2007. do 2019. grad se prosirio, pocele su da nicu zgrade u blizni naseg objekta a opet, cena je bila duplo niza. Tako da ipak mozes da prestignes inflaciju ako pazaris u pravom momentu. Sad definitivno nije momentat jer su cene na istorijskom maksimumu. A kad je skala na nategnutom maksimumu onda je jasno gde dalje moze da ide? Jednostavno banke i ekonomija diktiraju cenu i tu se mi ne pitamo nista. Kao sto niko od nas nije doprineo drasticnom skoku vrednosti nekretnina prethodne tri godine tako isto ne mozemo da uticemo ni na pucanje balona.

Bas

pre 1 godinu

Ovo je samo vrh ledenog brega. Dolazi recesija usled podizanja kamatnih stopa. Drzave koje nemaju stabilne finansije i koje su zaduzene kao sto smo mi tek ce sosetiti udar. Pad cene nekretnina nije nista u odnisu na zatvaraje firmi i otkaze. Zato uzivajte dok mozete. Ekonomija je ringispil

plavušica

pre 1 godinu

"... To ti je kad iskoristiš sve najbolje od oba sistema.
(Milutun, 15. jul 2022 12:44) # ..."


Milutine,lepo je da se cuje da ima i nekog kome je dobro...mnogo ljudi ovde kukaju a uglavnom vecina bez razloga.
Živ ti nama bio i da svi budu kao ti.

padaju, padaju

pre 1 godinu

Kada su rasle cene (svega) u inostranstvu - rasle su i u Srbiji. Kada su padale cene u inostranstvu - NISU padale cene u Srbiji.
Toliko...
(John, 15. jul 2022 12:10) #

Meni trazili 160.000 za stan u bloku 70 tamo 2007 me, nema sanse da smanje kaze agent. Onda kupio mnogo bolji a isti po strukturi 2012 za 110.000.

Ivan ZG

pre 1 godinu

Ivane, ja sam '91 kupio kucu u Torontu sa 12.5% kamate na kredit. Ljudi navikli da centralne banke stampaju i poklanjaju novac, pa misle da je 6% mnogo. A te male kamate su napravile da kuca koja je kostala 200.000 kada je kamata bila 12% sada kosta 2 miliona. Imas malu kamatu ali zato ogromnu glavnicu, i kada malo proracunas dodjes do toga da su mnogo bolje visoke kamate ali deset puta jeftinije nekretnine.
(Iz toronta, 15. jul 2022 14:29)

Ne znam šta da ti kažem osim da ti čestitam na hrabrosti da uzmeš dugoročni kredit sa 12,5% kamata.
U Švedskoj su kamate 2% na stambene kredite već 30 godina, a kod nas 3-4% bile do sada zadnjih 3-4 godine.
I sada tvoja kuća od 2 milijuna u gotovini dođe koliko na kredit?
15? Tko će to kupiti i kako platiti?
Znam da to nije tako lako napraviti, ali meni se čini najpametnije prodat ju za 2 milijuna i otići na Tajland ili Srbiju ili Hrvatsku i živjeti sa time kao lord idućih 50 godina.
Tko od mladih familija može kupiti takvu kuću? Ako nije za njih, za koga je?

Lelke boske

pre 1 godinu

Kada su rasle cene (svega) u inostranstvu - rasle su i u Srbiji. Kada su padale cene u inostranstvu - NISU padale cene u Srbiji.
Toliko...
(John, 15. jul 2022 12:10)

U svetu se krajem 2008 desio kolaps na trzistu nekretnina. U Srbiji je trebalo da prodje godinu dana da se desi pad od 30 do 50%. Pad se desio i desice se opet.

Milos

pre 1 godinu

Ovo stiže kod nas za 6 meseci ali neće pogoditi prostor od BG-NS na tom prostoru uvek rastu cene.
(Jovan, 15. jul 2022 10:15)
*****************************************************
Jeste, svi se secaju kako su stanovi u BG-u i NS skocili 2008. godine. Pitam se kako dozvoljavate sebi da pisete ovakve gluposti. Koren problema nije u padu traznje koji je nastao jer ljudi nece vise da zive u BG, vec u nastupajucoj krizi koja je izuzetno slozenog karaktera, i kao takva poskupljuje cenu novca, a u u isto vreme obezvredjuje njegovu vrednost. Dakle, ko vec nije pobegao u nekretninu, i to za kes (u suprotnom ce zbog narastajucih kamata nastaviti da gubi novac), sigurno nece kupovati na kredit, vec ce gledati da sacuva to para sto ima. Drugo su kes kupci koji imaju para u slamarici, ali tih je kod nas malo. Ovo sto citate podatke RGZ-a kako se stanovi kupuju za kes, je poluistina. U pitanju je razmena stanova gde se razlika pokrije keshom (prebacivanje hipoteke), a ne da neko iskesira 150k evra...

Vajldkardsi

pre 1 godinu

Mediji kreiraju krizu a mediji su kontrolisani tako da će se kriza i slom tržišta nekretnina a i svega ostalog desiti samo ako to odgovara oligarsima.

Комша

pre 1 godinu

Ако има превише некретнина, а мало купаца логично је да цене почну да падају. Инвеститори и власници који их продају ће гледати да их продају и за ниже своте јер им се не исплати да их држе. У Новом Саду се толико изградило и гради да ће ускоро бити много празних станова јер раст броја некретнина превазилази раст броја становника.

asdf

pre 1 godinu

zabranom prometa nekretnina koje nisu upisane u katastar stotine hiljada nekretnina je izbačeno iz pravnog prometa. Time je automatski smanjena ponuda. Onda je došlo štampanje para, zaduživanje, pranje novca bez kontrole, ogromna i dobro smišljena kampanja investitora i agencija za nekretnina da će već sutro sve biti mnogo skuplje i rezultat je tu.

Трећи јахач Апокалипсе

pre 1 godinu

Донекле су стручњаци у праву. Стагфлација, тотални слом, па онда тек THE END.

Vlado

pre 1 godinu

2007 sam kupio stan, renovirao ga,i 2013 prodao za dosta manje para. Toliko o tome da u Bg nema pada cena. Nekada su 80% bili keš kupci tj oni koji imaju stan, pa ga prodaju i kupe drugi,i oni sa zalihama para.Danas je obrnuto a o tome se ne govori.Sada su 80% kupci stanova oni koji uzimaju kredit. Danas svako ko predje sa platom 60 hiljada din, taj razmišlja o stanu na kredit. Oni koji imaju dosta para, neće da kupuju po ludim cenama,a oni koji imaju svoj stan kao ja, neće da rizikuju i da ga prodaju,plašimo se šta cemo kupiti.Zato u ponudi slabo ima stanova koji su iz vremena socijalizma a oni su uvek bili vecina. Zato je sada opala prodaja nekretnina, ne duplo,nego petostruko. I vo što sada nude stanove, to su razni muljatori koji bi loš stan da prodaju za besne pare, kupili ga pre 2 god za 1500 po metru a sada traže 3000. Vidim suteren na Voždovcu za 2930 evra po kvadratu, užas.
Neće kod nas pasti cena ove godine, teško je špekulantima da se odreknu masnih zarada i provizija.I kako neko napisa već,kod nas sve stiže sa zakašnjenjem. Desiće se kod nas veći pad u naredne tri godine, postepeno.A oni koji pominju cene gradjevinskog materijala i ostale cene, cene nekretnina kod nas se nikad nisu formirale u odnosu na cene gradjevinskog materijale ili prema drugim cenama.Ista se priča ponavlja kao i kad je bio onaj veliki skok 2008-2009 pa posle naglo pale cene 2012-2013.I pristojne cene su bile sve do 2020.

Nastavnik

pre 1 godinu

Pored ovolike inflacije ko normalan moze da ocekuje pojeftinjenje bilo cega !
Sve skace, pored, stanove, auta, sad se inflacija prelila i na maloprodaju !

Vise se bojim da cemo imati pad kupovne moci evra sto ce ugoriziti vecinu stanovnistva.

NSDQ100

pre 1 godinu

Svaka nekontrolisana inflacija se reguliše povećanjem kamata i povlačenjem novca sa trzišta od strane nacionalnih banaka. To smanjuje kapital firmi i one počinju da otpuštaju radnike jer padaju u recesiju. Veći broj nezaposlenih znači manja kupovna moć. Čim je kupovna moć manja padaju cene. Nekontrolisana recesija usled prethodno ogromne inflacije donosi kreš trzišta pa i nekretnina. U ekstrmnim slučajevima čak i do gradjanskog rata. U ratu pogodjenim Gradovima nekretnina ima vrednost 0. Ako energetska kriza pogodi Nemačku onako kako Srbi prizeljkuju doćiće do ogromne nezaposlenosti i propasta evrozone. To za Srbiju znači katastofa ravna onoj iz 1941.

dragan

pre 1 godinu

@John: Vrlo su padale cene nekretnina u Srbiji. I kad su pale, tamo od 2009, jako su sporo išle gore. Dok su u Evropi i SAD odavno premašile nivo iz 2007. i 2008, kod nas su tek pre par godina dosegle taj nivo i onda poludele. Pratim tržište od 2007, 2008. pa mislim da ponešto znam. Deluje da će opet biti tako, odnosno da će kod nas pasti sa zadrškom, a onda sporo ići gore.

Iz toronta

pre 1 godinu

Kamate od 6% za stambene kredite ne pamte SAD, a bome ni kod nas davno više nisu tako velike. Sve preko 4% čini dugoročne kredite tj. one sa povratom većim od 10 godina, izuzetno skupe pa se ljudi nerado zaduzuju.
(Ivan ZG, 15. jul 2022 12:29) # L

Ivane, ja sam '91 kupio kucu u Torontu sa 12.5% kamate na kredit. Ljudi navikli da centralne banke stampaju i poklanjaju novac, pa misle da je 6% mnogo. A te male kamate su napravile da kuca koja je kostala 200.000 kada je kamata bila 12% sada kosta 2 miliona. Imas malu kamatu ali zato ogromnu glavnicu, i kada malo proracunas dodjes do toga da su mnogo bolje visoke kamate ali deset puta jeftinije nekretnine.

Dylan Dog

pre 1 godinu

@Vlado
2007 su stanovi bili najskuplji u istoriji. Posle 2008 cene su padale sve do 2012. Cene iz 2007 su se tek 2018 izjednacile. Stan nikad nije kratkorocna investicija. Ovaj tvoj primer je najbolji pokazatelj posto danas stanovi skupli nego istorijske 2007 i 2008. DA narvno da cene rastu i padaju ali dugorocno uvek ce rasti. Kad kazem dugorocno to mora biti minimum 15 godina.

VeljkovicM

pre 1 godinu

Kranje vreme je da se ovo desi, razni mesetari ce morati da smanje svoje apetite u narednom periodu sto ce pruziti sanse i obicnom narodu ukoliko imaju potrebe da kupe sebi dosta jeftinije stan.

iz toronta

pre 1 godinu

@Ivan, to i rade ljudi koji su kupovali '91, prodaju kuce za ogromne novce i vracaju se u socijalisticke stanove i kuce koji su im ostali od roditelja. A 12.5% je bilo OK tada, na 200.000 minus depozit mesecna rata je bila 1.600 dolara sto sam mogao da placam jer sam imao dobar posao.

Ove male kamate na koje je narod navikao su isforsirale banke kod poliiticara da povecaju svoje profite. Banka standardno uzima 2% od kamate za sebe, razlika od kamate koju da kupcu i koliko nju kosta novac, prime rate isl. Pa 2% na 200.000 je mnogo manje nego isti procenat na 2 miliona, i za njih su idealne negativne kamate centralnih banaka, tada sve nekretnine strasno poskupe i njihovi profiti enormno skacu, moze se videti po vrednosti njihovih akcija na berzi. A onih 12.5 % je bilo sasvim ok jer je kuca kostala oko 3 moje bruto godisnje plate, pa sam uz dodatni posao relativno brzo otplatio glavnicu i resio se duga. Sa ovim nultim kamatama glavnica bi bila 15 mojih godisnjih plata, nema teorije da bi mogao da otplatim glavnicu za sledecih 30 godina. Banka hoce da sam joj stalno duzan i ako moze da dug ostane u nasledstvo i sledecoj generaciji.

Humbolt RS

pre 1 godinu

Srbija je odavno Bumnula!
Ako je verovati medijima (a ne novčaniku) prosečna plata u Srbiji je oko 48.000 rsd ili oko 400€, što je godišnje oko 4800€.
Ako 4-očlana porodica živi od jedne plate, a drugom otplaćuke stan, za 15 godina bi mogli kupiti stan od 72.000€, pod uslovom da npr. imaju beskamatni kredit ili...a nemaju!!
U Beogradu, npr. u Železniku se može kupiti za taj novac stan od 70-75 kvm.
Svuda u svetu za stan se radi 5-6 godina sa prosečnom zaradom, ali u Srbiji i dalje "cvetaju ruže"!
Svi novinari ovo znaju ali ćute, da li smeju objaviti?

csc

pre 1 godinu

Ovo je super za one koji imaju kesa. Ne moraju da padnu cene u Srbiji, neka padnu van Srbije i ljudi ce kupovati tamo. Svakako ce im se isplatiti.

Hydrogen

pre 1 godinu

Mozda na trzistima gde je trziste nekretnina i gde su vecinski kupci kreditni kupci, ne kapitala, kao kod nas gde ne postoji drugi nacin investiranja prakticno i gde je 70-80%+ gotovinski kupci…

znalacpoznavalac

pre 1 godinu

Oce to da padaju cene sigurno. ZAPAMTITE, nikada cene nekretnina nece da padaju, NIKADA! Niti ce ikada bilo sta da pojeftini. Cene mogu da rastu samo na gore. Pogledajte inflaciju za poslednjih 40 godina - zasto mislite da ce ekonomski trend da se preokrene? Od tad smo imali najmanje tri recesije, jednu cak i polu-depresiju i NIKOM NISTA! Sve vreme dok cena pada, prodavac/vlasnik kapitala racuna da mora da nadoknadi izgubljeni profit. Cim se na trzistu ukaze prilika, on podigne cenu da bi nadomestio izgubljeni profit u vreme krize. Sanse nema da vise bilo sta u zivotu kupite jeftino - tu mislim od polovnog auta, ali i na veceru u restoranu. Spremite se za 10 godina poprilicne bede - cuvajte radna mesta i gledajte samo da vam je plata u evru ili dolaru. Radite za strance kako znate i umete - ide jako jako lose vreme.

Ivan ZG

pre 1 godinu

Kamate od 6% za stambene kredite ne pamte SAD, a bome ni kod nas davno više nisu tako velike. Sve preko 4% čini dugoročne kredite tj. one sa povratom većim od 10 godina, izuzetno skupe pa se ljudi nerado zadužuju.
To smanjuje broj potencijalnih kupaca i eto viška stambenog prostora u ponudi.
Cijena ide dolje, ali desetljećima je išla samo gore.
Tržište SAD-a je specifično jer je kupac kuće ili stana dužan ili platiti kredit ili vratiti nekretninu i nema više duga tako da mnogi u vremenu pada nekretnina razmišljaju da vrate kuću i budu bez kredita tj. iznajme prostor najčešće istu kuću u kojoj već jesu od banke.
Kako cijene kuća padaju tako padaju i cijena najma i nemaju dugoročni kredit sa visokum kamatama za vratom.

sale

pre 1 godinu

Kuce koje sada padaju u cenama su one koje su izlistane po uvecanoj ceni…. Mnogi nece tek tako da odustanu od prodaje pa se nadaju da i dalje prodaju za malo manje od pocetne cene…. A inace, vrednost kuca nije uopste pala…. Isto se cene, samo je prodaja usporila usled kamata koje su sada i troduplo vise u poredjenju sa prethodnom godinom…

Mikica

pre 1 godinu

Ovo ne važi za Srbiju jer je situacija specifična, obzirom na priliv Rusa koji beže sa kapitalom i biznisima, plus porast cena gradjevinskog materijala tako da ovde mogu samo da rastu cene.

Goran

pre 1 godinu

"Ne znam šta da ti kažem osim da ti čestitam na hrabrosti da uzmeš dugoročni kredit sa 12,5% kamata". Zaboravljas da su kamate pocetkom 80-tih godina bile 15-20% tako da 12,5% nije mnogo za tadasnje vreme.

demografski šok

pre 1 godinu

@Комша
Do pada cena neće doći. Prvo trgovina nekretninama nije uvek i samo onako kako smo navikli za keš. A i struktura kupaca će da se menja. Neće biti samo domaći. Za treći razlog je primer Španija koja je izgradila hiljade stanova kladeći sa na silni radnu snagu koja će doći, ali onda je došla ekonomska kriza. Čitavi blokovi su im bili prazni ali taj sektor ume da zaštiti sebe, rezultat je bi samo veći broj beskućnika, ali cena stanovanja je ostala stabilna. Nemačka ima drugi problem, manipulisanje cenom zemljišta, da bi se podigla vrednost nekretnine i najma. A Srbija se diferencira jako brzo kao zemlja u kojoj ljudi hoće da žive, prostor koji ceni i neguje socijalnU jednakost i mogućnosti za pojedinca (i nisu tu samo vaučeri), a prostor EU se menja u nešto što odgovara samo šaci najbogatijih i najmoćnijih. Tako da tražnja za stanovima ovde neće da stane. Razlog zašto tamo puca balon nije previše stanova, već što ljudi ne žele više tamo da žive.

Dekster

pre 1 godinu

Desava se i u Australiji tako da upozorenje svima koji razmisljaju od kupovini u Srbiji, sacekajte bice toga upola cene, samo strpljenje.

Milos

pre 1 godinu

Pažljivo pročitajte članak. Nisu CENE pale, nego je smanjen broj transakcija. Smanjena je aktivnost tržišta, a cene ne padaju. Niti će padati s obzirom na inflaciju. Cene mogu samo ići gore zbog inflacije.
(Zacvo, 16. jul 2022 01:12)
***************************
Cene će ići dole i te kako iz par razloga. Prvo, maksimalna inflacija neće preći 25% šta god da se desi - to jeste mnogo, ali to je PROSECNA inflacija. Dakle hrana će poskupeti mnogo, verovatno preko 50%, energente stravično, automobili malo, a stanovi će pojeftiniti, jer nastupa i stagflacija, kao i povećanje kamata. Jednostavno, neće imati ko i za sta da kupuje stanove, a mnogi će morati da ih prodaju kako bi preživeli.

Бора

pre 1 godinu

Неко је споменуо како на западу отплатиш кућу за 5-6 година. Било би ко из бајке. Кредити су на 30 и више година. Ако имаш кредит тешко идеш на годишњи. Деца, рачуни, ми и тако то одоше паре. Рачунајте на 30 година исплате али на крају твоја кућа. Најгоре прођу они који плаћају станарину на крају живота не остане им ништа сем рачуна.

Straight Outta München

pre 1 godinu

(znalacpoznavalac, 15. jul 2022 12:14)

2008 je cena m2 u NS na nekim lokacijama i stanovi stari po 40 god isla i do 1500e…2009-10 si moga da biras za 900e … Toliko o tome.

Dragi zeka

pre 1 godinu

"...Tržište SAD-a je specifično jer je kupac kuće ili stana dužan ili platiti kredit ili vratiti nekretninu i nema više duga tako da mnogi u vremenu pada nekretnina razmišljaju da vrate kuću i budu bez kredita tj. iznajme prostor najčešće istu kuću u kojoj već jesu od banke..."
(Ivan ZG, 15. jul 2022 12:29)

Baš sam hteo da napišem nešto slično: Tokom krize 2008. je bila česta pojava da čak i ljudi koji imaju novca da plaćaju kredit jednostavno vrate nekretninu banci, jer je deo kredita koji još nisu isplatili banci bio veći nego što je cena slične nekretnine, nakon pada. Recimo da je kupcu ostalo da isplati 850.000 dolara, a sada može sličnu nekretninu da kupi za 780.000. Zašto bi platio 70.000 dolara više, kad ne mora. Onda banka ima problem šta da radi sa tom nekretninom, a nema puno izbora, nego da je stavi na prodaju po nižoj ceni. Zbog pada cena, ljudi se odlučuju da kupuju stariju gradnju (nekoliko godine, ne nekoliko decenija stare objekte), pa se usporava stanogradnja. Ljudi koji rade u građevinarstvu ostaju bez posla, pa ni oni ne mogu da plaćaju svoje kredite i tako u krug. Ako država ne interveniše "štampanjem" i upumpavanjem novca (što je i dovelo do ove situacije), treba desetak godina da se stvari vrate na nivo pre krize.

Veliki brat

pre 1 godinu

Neće se na cenu kvadrata od 2000 e više moći ugraditi 50% nego će biti zadovoljni ako uopšte i prodaju stan pa zarade i "samo" 150 - 200 ili 300 e po kvadratu što nije malo.
(Guzman, 15. jul 2022 12:56)

Ne znam koliko se sad zarađuje sa ovim cenama repromaterijala i radne snage, ali se sećan da sam pre 15-ak godina slučajno u prolazu kroz dnevnu sobu video na TV kako onaj Raka iz Trstenika kao predsednik opštine pričao o nekoj subvenciji stanova za mlade bračne parove, kvadrat je tada tamo koštao oko 600-650 evra, a opština je davala besplatno građevinsko zemljište i priključke i odricala se još nekih taksi, što je u zbiru iznosilo 305 evra.

Dakle, ispada da su još pre 15 godina tamo negde u Trsteniku ukupni troškovi po kvadratu stana za građevinsko zemljište (takozvano "komunalno opremanje građevinskog zemljišta", što ne uključuje vodu, kanalizaciju i sl., već praktično konverziju zemljišta u građevinsko), plus priključci za struju, vodu, kanalizaciju, grejanje, itd., iznosi 305 evra - dakle, praktično 50% cene kvadrata.
A investitor i izvođač radova moraju da se uklope u onih ostalih 50%, tj. u tom slučaju u 300 evra.

Baš tada mi je kolega pričao o "investitorima" u Beogradu, koji su gradili manje zgrade sa po 20-30 stanova, do 5 spratova, otprilike je računica bila da na 20-25 stanova investitoru ostanu čisto 2 stana, što je 10% ili čak manje.

Ne znam odakle tebi priča o zaradi od 50%.

Zacvo

pre 1 godinu

Pažljivo pročitajte članak. Nisu CENE pale, nego je smanjen broj transakcija. Smanjena je aktivnost tržišta, a cene ne padaju. Niti će padati s obzirom na inflaciju. Cene mogu samo ići gore zbog inflacije.

znalacpoznavalac

pre 1 godinu

Oce to da padaju cene sigurno. ZAPAMTITE, nikada cene nekretnina nece da padaju, NIKADA! Niti ce ikada bilo sta da pojeftini. Cene mogu da rastu samo na gore. Pogledajte inflaciju za poslednjih 40 godina - zasto mislite da ce ekonomski trend da se preokrene? Od tad smo imali najmanje tri recesije, jednu cak i polu-depresiju i NIKOM NISTA! Sve vreme dok cena pada, prodavac/vlasnik kapitala racuna da mora da nadoknadi izgubljeni profit. Cim se na trzistu ukaze prilika, on podigne cenu da bi nadomestio izgubljeni profit u vreme krize. Sanse nema da vise bilo sta u zivotu kupite jeftino - tu mislim od polovnog auta, ali i na veceru u restoranu. Spremite se za 10 godina poprilicne bede - cuvajte radna mesta i gledajte samo da vam je plata u evru ili dolaru. Radite za strance kako znate i umete - ide jako jako lose vreme.

demografski šok

pre 1 godinu

@Комша
Do pada cena neće doći. Prvo trgovina nekretninama nije uvek i samo onako kako smo navikli za keš. A i struktura kupaca će da se menja. Neće biti samo domaći. Za treći razlog je primer Španija koja je izgradila hiljade stanova kladeći sa na silni radnu snagu koja će doći, ali onda je došla ekonomska kriza. Čitavi blokovi su im bili prazni ali taj sektor ume da zaštiti sebe, rezultat je bi samo veći broj beskućnika, ali cena stanovanja je ostala stabilna. Nemačka ima drugi problem, manipulisanje cenom zemljišta, da bi se podigla vrednost nekretnine i najma. A Srbija se diferencira jako brzo kao zemlja u kojoj ljudi hoće da žive, prostor koji ceni i neguje socijalnU jednakost i mogućnosti za pojedinca (i nisu tu samo vaučeri), a prostor EU se menja u nešto što odgovara samo šaci najbogatijih i najmoćnijih. Tako da tražnja za stanovima ovde neće da stane. Razlog zašto tamo puca balon nije previše stanova, već što ljudi ne žele više tamo da žive.

Mikica

pre 1 godinu

Ovo ne važi za Srbiju jer je situacija specifična, obzirom na priliv Rusa koji beže sa kapitalom i biznisima, plus porast cena gradjevinskog materijala tako da ovde mogu samo da rastu cene.

Milutun

pre 1 godinu

Jel ikom normalno da neko nasledi od pokojne babe stan od 120 m2 u centru Beograda koji je deda dobio za dzaba jer je bio član CK, i onda taj stan proda za sumanutu sumu €.. E upravo se to meni desilo kad sam imao 25 godina. Od tih para sam kupio 3 manja stana i berem kiriju cca 1000€ mesečno za sva tri. Dana u životu nisam radio. Samo dzoging, bicikl, curice . To ti je kad iskoristiš sve najbolje od oba sistema.

Fiki

pre 1 godinu

Ne znam sta ce se desiti u dogledno vreme, ali jedno znam:

Vecina komentatora koja prizeljkuje krah, slom banaka i sistema, morace da nastavi da zivi sa mamama i tatama...

Veliki brat

pre 1 godinu

Neće se na cenu kvadrata od 2000 e više moći ugraditi 50% nego će biti zadovoljni ako uopšte i prodaju stan pa zarade i "samo" 150 - 200 ili 300 e po kvadratu što nije malo.
(Guzman, 15. jul 2022 12:56)

Ne znam koliko se sad zarađuje sa ovim cenama repromaterijala i radne snage, ali se sećan da sam pre 15-ak godina slučajno u prolazu kroz dnevnu sobu video na TV kako onaj Raka iz Trstenika kao predsednik opštine pričao o nekoj subvenciji stanova za mlade bračne parove, kvadrat je tada tamo koštao oko 600-650 evra, a opština je davala besplatno građevinsko zemljište i priključke i odricala se još nekih taksi, što je u zbiru iznosilo 305 evra.

Dakle, ispada da su još pre 15 godina tamo negde u Trsteniku ukupni troškovi po kvadratu stana za građevinsko zemljište (takozvano "komunalno opremanje građevinskog zemljišta", što ne uključuje vodu, kanalizaciju i sl., već praktično konverziju zemljišta u građevinsko), plus priključci za struju, vodu, kanalizaciju, grejanje, itd., iznosi 305 evra - dakle, praktično 50% cene kvadrata.
A investitor i izvođač radova moraju da se uklope u onih ostalih 50%, tj. u tom slučaju u 300 evra.

Baš tada mi je kolega pričao o "investitorima" u Beogradu, koji su gradili manje zgrade sa po 20-30 stanova, do 5 spratova, otprilike je računica bila da na 20-25 stanova investitoru ostanu čisto 2 stana, što je 10% ili čak manje.

Ne znam odakle tebi priča o zaradi od 50%.

sale

pre 1 godinu

Kuce koje sada padaju u cenama su one koje su izlistane po uvecanoj ceni…. Mnogi nece tek tako da odustanu od prodaje pa se nadaju da i dalje prodaju za malo manje od pocetne cene…. A inace, vrednost kuca nije uopste pala…. Isto se cene, samo je prodaja usporila usled kamata koje su sada i troduplo vise u poredjenju sa prethodnom godinom…

Humbolt RS

pre 1 godinu

Srbija je odavno Bumnula!
Ako je verovati medijima (a ne novčaniku) prosečna plata u Srbiji je oko 48.000 rsd ili oko 400€, što je godišnje oko 4800€.
Ako 4-očlana porodica živi od jedne plate, a drugom otplaćuke stan, za 15 godina bi mogli kupiti stan od 72.000€, pod uslovom da npr. imaju beskamatni kredit ili...a nemaju!!
U Beogradu, npr. u Železniku se može kupiti za taj novac stan od 70-75 kvm.
Svuda u svetu za stan se radi 5-6 godina sa prosečnom zaradom, ali u Srbiji i dalje "cvetaju ruže"!
Svi novinari ovo znaju ali ćute, da li smeju objaviti?

Bocika

pre 1 godinu

Počelo je i kod nas, prodaja je osetno usporila, pad kreće već na jesen, a za godinu dana će biti osetno jer mi uvek kasnimo za USA, kao i 2008.

Vajldkardsi

pre 1 godinu

Mediji kreiraju krizu a mediji su kontrolisani tako da će se kriza i slom tržišta nekretnina a i svega ostalog desiti samo ako to odgovara oligarsima.

Milos

pre 1 godinu

Ovo ne važi za Srbiju jer je situacija specifična, obzirom na priliv Rusa koji beže sa kapitalom i biznisima, plus porast cena gradjevinskog materijala tako da ovde mogu samo da rastu cene.
(Mikica, 15. jul 2022 11:33)
******************************************************
Niti ce Rusi ostati doveka, niti je njihov udeo u kupovini znacajniji od statisticke greske. U srbiji ce pad biti posebno izrazen, jer postoji visak stambenog prostora u smislu neravnomerene raspodele - pojedini kupuju po 10 stanova, koji ce se kako kriza odmice naci na trzistu. Takodje drzava ce doneti novi zakon o ozakonjenju do NG sto ce izbaciti ogroman broj kvadrata u isto vreme. Trece, kada krene privreda Evrope da pada, nasa ce se strmoglaviti - tada ne da nece biti traznje za stanovima, vec ce ljudi gledati da dodju do para, kojima ijako opada vrednost, znace daleko vise nego goli zidovi - bar ogromnoj vecini koja nema dzakove pune para...

Milos

pre 1 godinu

Ovo stiže kod nas za 6 meseci ali neće pogoditi prostor od BG-NS na tom prostoru uvek rastu cene.
(Jovan, 15. jul 2022 10:15)
*****************************************************
Jeste, svi se secaju kako su stanovi u BG-u i NS skocili 2008. godine. Pitam se kako dozvoljavate sebi da pisete ovakve gluposti. Koren problema nije u padu traznje koji je nastao jer ljudi nece vise da zive u BG, vec u nastupajucoj krizi koja je izuzetno slozenog karaktera, i kao takva poskupljuje cenu novca, a u u isto vreme obezvredjuje njegovu vrednost. Dakle, ko vec nije pobegao u nekretninu, i to za kes (u suprotnom ce zbog narastajucih kamata nastaviti da gubi novac), sigurno nece kupovati na kredit, vec ce gledati da sacuva to para sto ima. Drugo su kes kupci koji imaju para u slamarici, ali tih je kod nas malo. Ovo sto citate podatke RGZ-a kako se stanovi kupuju za kes, je poluistina. U pitanju je razmena stanova gde se razlika pokrije keshom (prebacivanje hipoteke), a ne da neko iskesira 150k evra...

Guzman

pre 1 godinu

Oce to da padaju cene sigurno. ZAPAMTITE, nikada cene nekretnina nece da padaju, NIKADA! Niti ce ikada bilo sta da pojeftini. Cene mogu da rastu samo na gore. Pogledajte inflaciju za poslednjih 40 godina - zasto mislite da ce ekonomski trend da se preokrene? Od tad smo imali najmanje tri recesije, jednu cak i polu-depresiju i NIKOM NISTA! Sve vreme dok cena pada, prodavac/vlasnik kapitala racuna da mora da nadoknadi izgubljeni profit. Cim se na trzistu ukaze prilika, on podigne cenu da bi nadomestio izgubljeni profit u vreme krize. Sanse nema da vise bilo sta u zivotu kupite jeftino - tu mislim od polovnog auta, ali i na veceru u restoranu. Spremite se za 10 godina poprilicne bede - cuvajte radna mesta i gledajte samo da vam je plata u evru ili dolaru. Radite za strance kako znate i umete - ide jako jako lose vreme.
(znalacpoznavalac, 15. jul 2022 12:14)

Niko se ne zanosi da će nešto kupiti jeftino naročito ne nekretninu.

Ljudi se samo nadaju realnim cenama.
Kada krenu otkazi a biće ih i kada skoče kamate a skočiće neće se tako lako podizati krediti.
Naročito visina rate neće biti jednaka ili manja od kirije i bez 20-30 000 e učešća neće biti šanse da se dobije kredit.
E u tom slučaju investitori neće prodavati stanove kao da ih dele džabe po dva tri zainteresovana kupca na jedan stan.
Neće se na cenu kvadrata od 2000 e više moći ugraditi 50% nego će biti zadovoljni ako uopšte i prodaju stan pa zarade i "samo" 150 - 200 ili 300 e po kvadratu što nije malo.

Na sve to treba dodati činjenici da će interesovanje za novim stanovima nesumnjivo opadati jer sama činjenica da se samo prošle godine Srbija izgubila
100 000 stanovnika zvuči stravično.
Stara smo nacija deke i bake umiru ostavljaju svoje nekretnine u nasledstvo deci a oni ostavljaju svojoj deci koja su taman u dobi kad treba da se skuće uskoro će mo imati nekretninu po glavi stanovnika ako ne i više.

Dakle ne očekujemo jeftino nego realno.

Zacvo

pre 1 godinu

Pažljivo pročitajte članak. Nisu CENE pale, nego je smanjen broj transakcija. Smanjena je aktivnost tržišta, a cene ne padaju. Niti će padati s obzirom na inflaciju. Cene mogu samo ići gore zbog inflacije.

Hydrogen

pre 1 godinu

Mozda na trzistima gde je trziste nekretnina i gde su vecinski kupci kreditni kupci, ne kapitala, kao kod nas gde ne postoji drugi nacin investiranja prakticno i gde je 70-80%+ gotovinski kupci…

NSDQ100

pre 1 godinu

Svaka nekontrolisana inflacija se reguliše povećanjem kamata i povlačenjem novca sa trzišta od strane nacionalnih banaka. To smanjuje kapital firmi i one počinju da otpuštaju radnike jer padaju u recesiju. Veći broj nezaposlenih znači manja kupovna moć. Čim je kupovna moć manja padaju cene. Nekontrolisana recesija usled prethodno ogromne inflacije donosi kreš trzišta pa i nekretnina. U ekstrmnim slučajevima čak i do gradjanskog rata. U ratu pogodjenim Gradovima nekretnina ima vrednost 0. Ako energetska kriza pogodi Nemačku onako kako Srbi prizeljkuju doćiće do ogromne nezaposlenosti i propasta evrozone. To za Srbiju znači katastofa ravna onoj iz 1941.

Трећи јахач Апокалипсе

pre 1 godinu

Донекле су стручњаци у праву. Стагфлација, тотални слом, па онда тек THE END.

VeljkovicM

pre 1 godinu

Kranje vreme je da se ovo desi, razni mesetari ce morati da smanje svoje apetite u narednom periodu sto ce pruziti sanse i obicnom narodu ukoliko imaju potrebe da kupe sebi dosta jeftinije stan.

Lola

pre 1 godinu

Baš tada mi je kolega pričao o "investitorima" u Beogradu, koji su gradili manje zgrade sa po 20-30 stanova, do 5 spratova, otprilike je računica bila da na 20-25 stanova investitoru ostanu čisto 2 stana, što je 10% ili čak manje.

Ne znam odakle tebi priča o zaradi od 50%.
(Veliki brat, 15. jul 2022 17:45)

Da tebe kolega malo ne laze
Da ulozis milione evra da bi zaradio jedva 100.000e?
Sedi i prst na celo malo.

Nastavnik

pre 1 godinu

Pored ovolike inflacije ko normalan moze da ocekuje pojeftinjenje bilo cega !
Sve skace, pored, stanove, auta, sad se inflacija prelila i na maloprodaju !

Vise se bojim da cemo imati pad kupovne moci evra sto ce ugoriziti vecinu stanovnistva.

Bas

pre 1 godinu

Ovo je samo vrh ledenog brega. Dolazi recesija usled podizanja kamatnih stopa. Drzave koje nemaju stabilne finansije i koje su zaduzene kao sto smo mi tek ce sosetiti udar. Pad cene nekretnina nije nista u odnisu na zatvaraje firmi i otkaze. Zato uzivajte dok mozete. Ekonomija je ringispil

Iz toronta

pre 1 godinu

Kamate od 6% za stambene kredite ne pamte SAD, a bome ni kod nas davno više nisu tako velike. Sve preko 4% čini dugoročne kredite tj. one sa povratom većim od 10 godina, izuzetno skupe pa se ljudi nerado zaduzuju.
(Ivan ZG, 15. jul 2022 12:29) # L

Ivane, ja sam '91 kupio kucu u Torontu sa 12.5% kamate na kredit. Ljudi navikli da centralne banke stampaju i poklanjaju novac, pa misle da je 6% mnogo. A te male kamate su napravile da kuca koja je kostala 200.000 kada je kamata bila 12% sada kosta 2 miliona. Imas malu kamatu ali zato ogromnu glavnicu, i kada malo proracunas dodjes do toga da su mnogo bolje visoke kamate ali deset puta jeftinije nekretnine.

Комша

pre 1 godinu

Ако има превише некретнина, а мало купаца логично је да цене почну да падају. Инвеститори и власници који их продају ће гледати да их продају и за ниже своте јер им се не исплати да их држе. У Новом Саду се толико изградило и гради да ће ускоро бити много празних станова јер раст броја некретнина превазилази раст броја становника.

Dylan Dog

pre 1 godinu

@Vlado
2007 su stanovi bili najskuplji u istoriji. Posle 2008 cene su padale sve do 2012. Cene iz 2007 su se tek 2018 izjednacile. Stan nikad nije kratkorocna investicija. Ovaj tvoj primer je najbolji pokazatelj posto danas stanovi skupli nego istorijske 2007 i 2008. DA narvno da cene rastu i padaju ali dugorocno uvek ce rasti. Kad kazem dugorocno to mora biti minimum 15 godina.

Grobar- Srbija

pre 1 godinu

Nista nenormalno, skocile su kamate, za mesecnu ratu od nekih 1.500€ sada dobijes 350.000€-400.000€ kredita, ranije si mogao i do 600.000€, naravno da se smanjuje interesovanje a samim tim padaju i cene.

Matrix

pre 1 godinu

Oce to da padaju cene sigurno. ZAPAMTITE, nikada cene nekretnina nece da padaju, NIKADA! Niti ce ikada bilo sta da pojeftini. Cene mogu da rastu samo na gore. Pogledajte inflaciju za poslednjih 40 godina - zasto mislite da ce ekonomski trend da se preokrene? Od tad smo imali najmanje tri recesije, jednu cak i polu-depresiju i NIKOM NISTA!...
(znalacpoznavalac, 15. jul 2022 12:14)

Stari poznavaoce. Slazem se u jednom, nisu skocile cene nekretnina, nego je opala vrednost novca. Sto se tice cene nekretnina, moja kuca u NS 2007. je procenjena od tri razlicite agencije za nekretnine na 200.000 eura. Odnosno to je bila predlozena cena realna prodajna najnize do 180.000. Desi se kriza 2008. i jedanaest godina kasnije mi uzmemo da prodamo kucu. Iste te agencije urade procenu i objasne da treba da skacemo od srece ako dobijemo vrh 100.000 eura. Od 2007. do 2019. grad se prosirio, pocele su da nicu zgrade u blizni naseg objekta a opet, cena je bila duplo niza. Tako da ipak mozes da prestignes inflaciju ako pazaris u pravom momentu. Sad definitivno nije momentat jer su cene na istorijskom maksimumu. A kad je skala na nategnutom maksimumu onda je jasno gde dalje moze da ide? Jednostavno banke i ekonomija diktiraju cenu i tu se mi ne pitamo nista. Kao sto niko od nas nije doprineo drasticnom skoku vrednosti nekretnina prethodne tri godine tako isto ne mozemo da uticemo ni na pucanje balona.

Vlado

pre 1 godinu

2007 sam kupio stan, renovirao ga,i 2013 prodao za dosta manje para. Toliko o tome da u Bg nema pada cena. Nekada su 80% bili keš kupci tj oni koji imaju stan, pa ga prodaju i kupe drugi,i oni sa zalihama para.Danas je obrnuto a o tome se ne govori.Sada su 80% kupci stanova oni koji uzimaju kredit. Danas svako ko predje sa platom 60 hiljada din, taj razmišlja o stanu na kredit. Oni koji imaju dosta para, neće da kupuju po ludim cenama,a oni koji imaju svoj stan kao ja, neće da rizikuju i da ga prodaju,plašimo se šta cemo kupiti.Zato u ponudi slabo ima stanova koji su iz vremena socijalizma a oni su uvek bili vecina. Zato je sada opala prodaja nekretnina, ne duplo,nego petostruko. I vo što sada nude stanove, to su razni muljatori koji bi loš stan da prodaju za besne pare, kupili ga pre 2 god za 1500 po metru a sada traže 3000. Vidim suteren na Voždovcu za 2930 evra po kvadratu, užas.
Neće kod nas pasti cena ove godine, teško je špekulantima da se odreknu masnih zarada i provizija.I kako neko napisa već,kod nas sve stiže sa zakašnjenjem. Desiće se kod nas veći pad u naredne tri godine, postepeno.A oni koji pominju cene gradjevinskog materijala i ostale cene, cene nekretnina kod nas se nikad nisu formirale u odnosu na cene gradjevinskog materijale ili prema drugim cenama.Ista se priča ponavlja kao i kad je bio onaj veliki skok 2008-2009 pa posle naglo pale cene 2012-2013.I pristojne cene su bile sve do 2020.

Ivan ZG

pre 1 godinu

Kamate od 6% za stambene kredite ne pamte SAD, a bome ni kod nas davno više nisu tako velike. Sve preko 4% čini dugoročne kredite tj. one sa povratom većim od 10 godina, izuzetno skupe pa se ljudi nerado zadužuju.
To smanjuje broj potencijalnih kupaca i eto viška stambenog prostora u ponudi.
Cijena ide dolje, ali desetljećima je išla samo gore.
Tržište SAD-a je specifično jer je kupac kuće ili stana dužan ili platiti kredit ili vratiti nekretninu i nema više duga tako da mnogi u vremenu pada nekretnina razmišljaju da vrate kuću i budu bez kredita tj. iznajme prostor najčešće istu kuću u kojoj već jesu od banke.
Kako cijene kuća padaju tako padaju i cijena najma i nemaju dugoročni kredit sa visokum kamatama za vratom.

plavušica

pre 1 godinu

"... To ti je kad iskoristiš sve najbolje od oba sistema.
(Milutun, 15. jul 2022 12:44) # ..."


Milutine,lepo je da se cuje da ima i nekog kome je dobro...mnogo ljudi ovde kukaju a uglavnom vecina bez razloga.
Živ ti nama bio i da svi budu kao ti.

Lelke boske

pre 1 godinu

Kada su rasle cene (svega) u inostranstvu - rasle su i u Srbiji. Kada su padale cene u inostranstvu - NISU padale cene u Srbiji.
Toliko...
(John, 15. jul 2022 12:10)

U svetu se krajem 2008 desio kolaps na trzistu nekretnina. U Srbiji je trebalo da prodje godinu dana da se desi pad od 30 do 50%. Pad se desio i desice se opet.

super.operater

pre 1 godinu

@Veliki brat

Zarada je ogromna kada gradis na pasnjaku trece kategorije na Varacaru, pa onda zakines na materjalima, pa napravis 2 sprata visu zgradu nego po projektu (te uz malo gurke to legalizujes). Posteno platis molere da zalici, malo fensi terasica, malo neki zbunic ovde-onde i tap 3500e po kvadratu a realno ne vredi i ne kosta vise od 1200 do 1500e

Milos

pre 1 godinu

Naravno da su krenule silaznom putanjom...nekretnine mogu da kupe eventulano oni koji imaju mnogo kesha i zele da se osiguraju na duge staze (pa ih pad u narednih nekoliko godina preterano ne interesuje), ali kreditni kupci u uslovima neizvesnosti zadrzavanja radnih mesta, pada privredne aktivnosti, povecanja cene novca i inflacije, svakakao nece uci u kupovinu nepokretnosti...a bice posebnog belaja, kada nesto od navedenog pogodi one koji su kupovali stanove na rate koje im ne ostavljau previse prostora za skok kamata...

dragan

pre 1 godinu

@John: Vrlo su padale cene nekretnina u Srbiji. I kad su pale, tamo od 2009, jako su sporo išle gore. Dok su u Evropi i SAD odavno premašile nivo iz 2007. i 2008, kod nas su tek pre par godina dosegle taj nivo i onda poludele. Pratim tržište od 2007, 2008. pa mislim da ponešto znam. Deluje da će opet biti tako, odnosno da će kod nas pasti sa zadrškom, a onda sporo ići gore.

Ivan ZG

pre 1 godinu

Ivane, ja sam '91 kupio kucu u Torontu sa 12.5% kamate na kredit. Ljudi navikli da centralne banke stampaju i poklanjaju novac, pa misle da je 6% mnogo. A te male kamate su napravile da kuca koja je kostala 200.000 kada je kamata bila 12% sada kosta 2 miliona. Imas malu kamatu ali zato ogromnu glavnicu, i kada malo proracunas dodjes do toga da su mnogo bolje visoke kamate ali deset puta jeftinije nekretnine.
(Iz toronta, 15. jul 2022 14:29)

Ne znam šta da ti kažem osim da ti čestitam na hrabrosti da uzmeš dugoročni kredit sa 12,5% kamata.
U Švedskoj su kamate 2% na stambene kredite već 30 godina, a kod nas 3-4% bile do sada zadnjih 3-4 godine.
I sada tvoja kuća od 2 milijuna u gotovini dođe koliko na kredit?
15? Tko će to kupiti i kako platiti?
Znam da to nije tako lako napraviti, ali meni se čini najpametnije prodat ju za 2 milijuna i otići na Tajland ili Srbiju ili Hrvatsku i živjeti sa time kao lord idućih 50 godina.
Tko od mladih familija može kupiti takvu kuću? Ako nije za njih, za koga je?

csc

pre 1 godinu

Ovo je super za one koji imaju kesa. Ne moraju da padnu cene u Srbiji, neka padnu van Srbije i ljudi ce kupovati tamo. Svakako ce im se isplatiti.

asdf

pre 1 godinu

zabranom prometa nekretnina koje nisu upisane u katastar stotine hiljada nekretnina je izbačeno iz pravnog prometa. Time je automatski smanjena ponuda. Onda je došlo štampanje para, zaduživanje, pranje novca bez kontrole, ogromna i dobro smišljena kampanja investitora i agencija za nekretnina da će već sutro sve biti mnogo skuplje i rezultat je tu.

padaju, padaju

pre 1 godinu

Kada su rasle cene (svega) u inostranstvu - rasle su i u Srbiji. Kada su padale cene u inostranstvu - NISU padale cene u Srbiji.
Toliko...
(John, 15. jul 2022 12:10) #

Meni trazili 160.000 za stan u bloku 70 tamo 2007 me, nema sanse da smanje kaze agent. Onda kupio mnogo bolji a isti po strukturi 2012 za 110.000.

Goran

pre 1 godinu

"Ne znam šta da ti kažem osim da ti čestitam na hrabrosti da uzmeš dugoročni kredit sa 12,5% kamata". Zaboravljas da su kamate pocetkom 80-tih godina bile 15-20% tako da 12,5% nije mnogo za tadasnje vreme.

iz toronta

pre 1 godinu

@Ivan, to i rade ljudi koji su kupovali '91, prodaju kuce za ogromne novce i vracaju se u socijalisticke stanove i kuce koji su im ostali od roditelja. A 12.5% je bilo OK tada, na 200.000 minus depozit mesecna rata je bila 1.600 dolara sto sam mogao da placam jer sam imao dobar posao.

Ove male kamate na koje je narod navikao su isforsirale banke kod poliiticara da povecaju svoje profite. Banka standardno uzima 2% od kamate za sebe, razlika od kamate koju da kupcu i koliko nju kosta novac, prime rate isl. Pa 2% na 200.000 je mnogo manje nego isti procenat na 2 miliona, i za njih su idealne negativne kamate centralnih banaka, tada sve nekretnine strasno poskupe i njihovi profiti enormno skacu, moze se videti po vrednosti njihovih akcija na berzi. A onih 12.5 % je bilo sasvim ok jer je kuca kostala oko 3 moje bruto godisnje plate, pa sam uz dodatni posao relativno brzo otplatio glavnicu i resio se duga. Sa ovim nultim kamatama glavnica bi bila 15 mojih godisnjih plata, nema teorije da bi mogao da otplatim glavnicu za sledecih 30 godina. Banka hoce da sam joj stalno duzan i ako moze da dug ostane u nasledstvo i sledecoj generaciji.

Igorsulic

pre 1 godinu

Prokleti Baby boomeri!Prosli tjedan se zakacim sa starim.Govori mi da je meni lako, da mogu birati, a on....
Znaci, sve su pokupili. Najbolje poslove, place kad je valuta vrijedila, jeftine nekretnine, auta, gorivo..
I sada, barem u evropi imaju najvise mirovine. Na zapadu su restorani puni penzica...
Znam jedno-tko se uzda u drzavu i mirovinu, bit ce kruha gladan. Morate se pobrinuti sami za sebe..

Milos

pre 1 godinu

Pažljivo pročitajte članak. Nisu CENE pale, nego je smanjen broj transakcija. Smanjena je aktivnost tržišta, a cene ne padaju. Niti će padati s obzirom na inflaciju. Cene mogu samo ići gore zbog inflacije.
(Zacvo, 16. jul 2022 01:12)
***************************
Cene će ići dole i te kako iz par razloga. Prvo, maksimalna inflacija neće preći 25% šta god da se desi - to jeste mnogo, ali to je PROSECNA inflacija. Dakle hrana će poskupeti mnogo, verovatno preko 50%, energente stravično, automobili malo, a stanovi će pojeftiniti, jer nastupa i stagflacija, kao i povećanje kamata. Jednostavno, neće imati ko i za sta da kupuje stanove, a mnogi će morati da ih prodaju kako bi preživeli.

Бора

pre 1 godinu

Неко је споменуо како на западу отплатиш кућу за 5-6 година. Било би ко из бајке. Кредити су на 30 и више година. Ако имаш кредит тешко идеш на годишњи. Деца, рачуни, ми и тако то одоше паре. Рачунајте на 30 година исплате али на крају твоја кућа. Најгоре прођу они који плаћају станарину на крају живота не остане им ништа сем рачуна.

Straight Outta München

pre 1 godinu

(znalacpoznavalac, 15. jul 2022 12:14)

2008 je cena m2 u NS na nekim lokacijama i stanovi stari po 40 god isla i do 1500e…2009-10 si moga da biras za 900e … Toliko o tome.

Dekster

pre 1 godinu

Desava se i u Australiji tako da upozorenje svima koji razmisljaju od kupovini u Srbiji, sacekajte bice toga upola cene, samo strpljenje.

Dragi zeka

pre 1 godinu

"...Tržište SAD-a je specifično jer je kupac kuće ili stana dužan ili platiti kredit ili vratiti nekretninu i nema više duga tako da mnogi u vremenu pada nekretnina razmišljaju da vrate kuću i budu bez kredita tj. iznajme prostor najčešće istu kuću u kojoj već jesu od banke..."
(Ivan ZG, 15. jul 2022 12:29)

Baš sam hteo da napišem nešto slično: Tokom krize 2008. je bila česta pojava da čak i ljudi koji imaju novca da plaćaju kredit jednostavno vrate nekretninu banci, jer je deo kredita koji još nisu isplatili banci bio veći nego što je cena slične nekretnine, nakon pada. Recimo da je kupcu ostalo da isplati 850.000 dolara, a sada može sličnu nekretninu da kupi za 780.000. Zašto bi platio 70.000 dolara više, kad ne mora. Onda banka ima problem šta da radi sa tom nekretninom, a nema puno izbora, nego da je stavi na prodaju po nižoj ceni. Zbog pada cena, ljudi se odlučuju da kupuju stariju gradnju (nekoliko godine, ne nekoliko decenija stare objekte), pa se usporava stanogradnja. Ljudi koji rade u građevinarstvu ostaju bez posla, pa ni oni ne mogu da plaćaju svoje kredite i tako u krug. Ako država ne interveniše "štampanjem" i upumpavanjem novca (što je i dovelo do ove situacije), treba desetak godina da se stvari vrate na nivo pre krize.