Aktuelno

Petak, 10.06.2022.

13:45

Microsoft će zahtevati SSD uređaje za Windows 11 računare?

Izvor: B92

Microsoft æe zahtevati SSD ureðaje za Windows 11 raèunare? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

54 Komentari

Sortiraj po:

Maks

pre 1 godinu

@ (Stojko, 10. jun 2022 18:16)

SSD nije disk uopšte... slovo "D" u SSD je od reči "drive"... ako neko baš insistira da prevodi svaku reč sa ENG, moglo bi da bude "jedinica čvrstog stanja", ali nikako "disk"... "disk" nije sinoim za "drive" iako za "hard disk" može da se kaže i "hard drive" i "hard disk", pošto je puni naziv "hard disk drive"... "floppy disk" i "floppy drive" bi već imali različito značenje jer bi "floppy disk" bila disketa, a "floppy drive" uređaj/jedinica u koju se disketa ubacuje... HDD bukvalno ima ugrađene diskove (okrugle ploče) koji se okreću unutra, što nije slučaj sa SSD.


@ (asdf, 10. jun 2022 15:31)
@ (asdf, 10. jun 2022 19:07)

SSD nije nepouzdan ako kupiš kvalitetan SSD, nov, sa pristojnim kapacitetom... ne neki polovan koji neko prodaje za 10-20 evra na oglasima.

SSD itekako može da traje i duže od hard diska... zavisi kako se koristi...

Ako ćeš stalno da upisuješ ogromne fajlove i da ih brišeš i stalno tako u krug piši-briši, za to se ne uzima neki jeftini QLC SSD, pogotovo ne neki malog kapaciteta... nego neki MLC SSD (koji su predviđeni za dosta veći broj upisa) i kapacitet bi trebalo da bude veći (da se ne bi stalno upisivalo preko jednih istih ćelija).

QLC može za slučajeve da ne upisuješ često velike fajlove, nego ako uglavnom samo služi za čitanje.

Ako neko uzme QLC SSD malog kapaciteta, pa ga stalo prepunjuje i stalno briše jer možda hoće neke druge igrice da isprobava, a nema mesta, QLC nije namenjen za to.

Zer01

pre 1 godinu

Koristim Samsung 980 Pro M.2 od 1Tb na PCI-e 4.0 chipsetu, Samsung Evo 870 2Tb i Samsung Magician koji je odlican software za proveru, optimizaciju i benchmark + apdejtuje firmware redovno. Malo je skuplja ali je apsolutno pouzdana varijanta, nista nije stucnulo vec godinu ipo dana. Windows 10 dize smesno brzo kao i sav software. Na 11-icu cu tek od sledece godine dok se malo ispegla, za sada me ne interesuje uopste. Ono sto me zanima je SSD od 8Tb koji bi mi zamenio WD Red 6Tb koji koristim za storage trenutno ali su preskupi jos uvek, 700e na KP.

Veliki brat

pre 1 godinu

Totalna dezinformacija. Ja imam i PC desktop i laptop, oba sa HDD- i Windows 10 besprekortno radi na njima. Ne znam odakle vama ova informacija?! Inače tačno je da je HDD sporiji, ali je daleko pouzdaniji.
(asdf, 10. jun 2022 15:31)

Besprekorno radi, samo kojom brzinom...

A o pouzdanosti... pa, ko ti je rekao da se važni podaci čuvaju na SSD-u? Mogu tu da budu samo privremeno, dok sa njima radiš, mada je i tada poželjno da podesiš automatsko kopiranje i na HDD.


win 10 1511 na hdd radi kao na ssd
(na klik, 10. jun 2022 15:58)

Da, radi isto, kad bi smo se šalili.

Doduše, imao sam prilike da nešto podešavam na jednom računaru za koji sam mislio da kao sistemski disk ima HDD, a kad ono SSD. A bukvalno radi sporo kao da je najsporiji HDD u pitanju.

Uzrok: neki krš SSD i memorija od istog brenda, zamenom RAM-a je računar radio nešto brže, a kad je stavljen umesto tog krša neki najjeftiniji Kingston, računar se preporodio.

Zato pri kupovini SSD-a nemojte gledati da uštedite tipa 500 dinara, kupite koliko-toliko proveren brend koji postoji bar 10 godina, a poželjno bi bilo da postoji bar 20 ili više godina.

Ova vrsta elektronike je biznis u koji ne mogu da uđu novi "igrači" i budu konkurentniji cenom i kvalitetom, ako je cena niža od brenda koji postoji 20 godina, onda znajte da je u pitanju krš koji će možda izdržati garantni rok, ali je 50:50 verovatnoća da će vam raditi tek nešto brže od HDD-a (npr. 3-4 puta) ili da će vam raditi čak sporije od HDD-a.

Stanislav

pre 1 godinu

Za 20e hard diskovi apsolutno nisu vredni živaca. Ssd je obaveza za sistemski disk, apsolutno nebitno za šta će te koristiti računar.
Toliko je ogromna razlika da je apsolutno besmisleno štedeti na ssd-u, ne može niko da me ubedi da nema 20e za ssd. Obavezno i kraj priče!

Panta Pitić

pre 1 godinu

Da sam na mestu MS-a, ja bih tražio prvorođeno dete za instalaciju Windowsa 11.
Do sada im je lepo išlo sa iživljavanjem, čemu menjati filozofiju?

Zoran

pre 1 godinu

Imam windows 7 na 10-ak kompjutera nesto u Americi nesto u Srbiji. Apsolutno mi ne treba vise, jer nam i ovo vrsi posao. Visual studio 2010 imam i program koji sluzi zeni za ordinaciju u Americi. Do windows 7 sam pravtio os, doduse sa malim zakasnjenjem, od 7 ne pada mi na pamet.

Sasa

pre 1 godinu

Win 10 uglavnom instaliram ltsc i radi odlicno. Na laptop sam stavio win 11 pro i bas je vidljivo sporiji od w10. Konf je i7 11850, 32Gb, m. 2 i uopste nisam zadovoljan brzinom rada samog windowsa. Sacekacu w11 ltsc pa cu ga instalirati.

књижни повез Црвенбан

pre 1 godinu

Тврди диск? Шта је то диск? Највероватније мислите на тањир. Тврди тањир - то сад има смисла. Takође шта је то солидни драјв? То не постоји. Постоји чврсти погон. Е сада лепо нека неко опише неупућенима која је то тачно разлика између тврдог тањира (Т.Т.) и чврстог погона (Ч.Г.). Ја ћу само укратко: чврст погон развија много већу брзину преноса података зато што је основа блештавo памћење док је тврд тањир занован на запису података током обртаја око сопствене осе самог тањира те је због тога доста спорији и производи телесно трептање и галаму.

Закључак је да када идете да купите лични рачунар(Л.Р.)од продавца обавезно тражите да у њега угради Ч.Г. како би рачунар био бржи у обради и протоку ваших података.

ls

pre 1 godinu

Koristim ssd na laptopu jos od 2011 godine.. Stvarno se divim ljudima koji I u 2022 mogu da koriste obican HDD kao sistemski
(dzo, 10. jun 2022 17:00)

Pa to ti je kao što se ovi što korise Iphone pitaju: Kako neko može da koristi drugi telefon sem Iphone. U suštini je isto kao i kod tebe. Samohvalisanje time da imaš para. 90% korisnika Windowsa u svetu su obični korsinici kojima ne treba neki vrhunski hardver. Ako si 2011 kupio SSD disk ili si ga kupio zato što imaš para za bacanje ili zatoo što se baviš nekim krajnje ozbiljnim radom, u šta sumnjam iz dva razloga: 2011. god. kapacitet SSD diskova je bio smešno mali tako da pored operativnog sistema maltene nijedan ozbiljan program nije mogao da se instalira, a kamoli da služi za skladištenje nekih podataka. Uz to ti diskove se baziraju na flash memoriji koja je izuzetno nepouzdana, pogotovu u početnom periodu njihovog nastanka. Drugo, da se baviš nekim obziljnim radom znao bi ono što sam napočetku rekao da 90% ljudi realno nema potrebe za tim diskovima s obzirom da ono za šta koriste računare ne zahteva neku posebno veliku brzinu diskova. Da to znaš ne bi napisao ovako nešto. No kad neko ima para za bacanje, kao ti što da ne kupi i nešto što mu realno ne treba. Nekom mnogo znači da kaže: Evo ja imam, a vi nemate!
(asdf, 10. jun 2022 19:07)

Ala napljuva coveka zbog ssd -a koji smo ja i vecina ljudi u Srbiji popili vec 10.000 puta u izlascima od 2011 pa na ovamo. Ja sam kupio nov racunar pre mesec dana, i prvi put u zivotu imam racunar sa m.2 na kojem je sistem, u potpunosti razumem sta je covek hteo da kaze i nema tu nikakvog hvalisanja a nije ni skupo vise.

ls

pre 1 godinu

Znam da je to teško, mnogo teško, ali probajte da odgovorite na prosto pitanje: za koga pišete svoj tekst/vest? Kome se obraća vaša rubrika, vaš medij? Uskom krugu generacijski i sklonosmtima omeđenih ljudi, ili pišete za opštu populaciju? Da li ste zaluđenički blog nekog tinejdžera koji ne haje za pravopis i način izražavanja, ili ste pak profesionalni medij koji se obraća svima i u kom se poznavanje pravopisa podrazumeva, a dobar stil izražavanja odlika struke?

Vaš novinar koristi slova tuđe azbuke, ne piše u skladu sa Vukovim pravilom, nije dosledan u transkipciji tuđica, pretpostavlja čitaoca koji zna da se akronimi čitaju engleskim spelovanjem, na primer, „PC“ čita kao Pi-si, a ne, kako je do juče bilo standardno: Pe-ce, ili kako pravopis nalaže: ПЦ; koristi izraze koji su samo „kompjuterašima“ jasni (PC, SSD, HDD, drajv, 64GB) i time potpuno zanemaruje opšte čitalaštvo, čak i one pojmove koji su u domaćoj „kompjuteraškoj“ periodici dobili naš oblik kao npr. čvrsti disk, naziva čas HDD-om, čas hard diskom, čas drajvom ne hajući za neupućene i nedoslednost (jer, ako može da se napiše „drajv“ i „hard disk“, zašto ne može: „Majkrosoft“ i „Vindouz“?); zatim, kao tipičan današnji praktikant anglo-srpskog piše sinatksom US-srbliša, pa kaže „... Windows 11 računare“ umesto: računare sa Windowsom 11, ili: „Windows 11 sofverom“ umesto: sofverom Windows 11; i, naravno, bukvalno ili loše prevodi, pa kaže:„na spisku za minimalne zahteve“ umesto „na spisku minimalnih zahteva“.
(Ponor, 10. jun 2022 15:39)

Au brate, tako je pijani pop dosao u jednu nasu lokalnu kafanu i porucio vino, a vec odvaljen od zivota, i jedan lik ulazi u kafanu i vidi popa za stolom i posalje mu pice, konobar stavi jos jednu casu vina ispred popa a pop mu onako pijan i zvalav kaze, sada ces to vino da odneses nazad za sank, da se vratis kod mene i pitas me da li cu ja da prihvatim to vino, jer nije po pravoslavnim obicajima da stoje 2 case ispred mene, a mozda i ne mogu popiti dva pica. Kaze mu konobar, pope, po obicajima ove kafane ako ne mozes popiti dva pica onda nemoj ni ulaziti. Tako je i u ovom slucaju, ako ne znas sta je hdd, ssd, 64gb, cvrsti disk, hard disk, flopi disk i usb stik, koji te k...c tera da ulazis na vest o ssd-u i windows-u 11? Ako cemo se voditi tom tvojom logikom, onda bi sav sadrzaj na netu trebao biti uproscen i obojan za duduke koji otvaraju stranice i ne znaju sta citaju dok im neko ne rasclani. Smiri hormone i idi se negde proveseli, napij se, odvedi nesto kuci i zabavi se, pusti se ti sirokih narodnih masa koje ne znaju sta je ssd.

Kvante

pre 1 godinu

OS treba izabrati u odnosu na racunar a ne obrnuto. Zato, izaberite neku Linux distribuciju, ima i onih koji mogu da rade na starim laptopovima i racunarima. Moj laptop radi vec 10 godina, cistio sam kuler 2 puta od prasine i menjao pastu, evo vec sve ove godine je bio instaliran Mint MATE, sada je na njemu jos bolji Debian sa istim grafickim okruzenjem. Kada se jednom osamostalite kada je u pitanju Linux, Windows vise nece moci da vam diktira sta da kupite.

Žika elektrika

pre 1 godinu

Mi u firmi imamo neke krševe sa po 4GB rama, hdd-om i licenciranim win 10 koji su se vremenom updateovali na ovaj zadnji 20h1 ili kako već se zove. Ispeglali smo ih na win 10 verziju 1511 i isključili update (ima neki tool, izguglali, ne znam napamet kako se zove) i te mašine su progledale. Sad su za ofis kompove sasvim dovoljne, butuju se za 30ak sekundi, na klik su vrlo agilne i tim tetama koje rade na njima bolje ne treba.

A ja imam komp iz 2011 sa i5, 16GB i ssdom i na njemu win 10 koji leti. I meni bolje ne treba.

ICT

pre 1 godinu

SSD ali M2 NVMe, jer to je bas ono pravo. Dobri su i ovi sto se kace na SATA interfejs, ali je on ipak prilagodjen HDD-ovima. Novo doba, novi zahtevi, nista tu nije cudno. Ne mogu samo da shvatim ljude koji jos uvek zive u proslosti. Tehnika ide napred, mora se hvatati korak sa novim tehnologijama.

Marx

pre 1 godinu

Nije jasno da li se misli na nvme ssd ili hdd ssd, sve u svemu bas me zanima kako ce to da rese u virtualnom okruzenju. E To bio interesantan članak.
(yoyo, 10. jun 2022 17:24)

Šta je to "nvme ssd", a još bolje, šta je to "hdd ssd"?

Pero

pre 1 godinu

Kao vlasnik servisa kompjutera (računara, za one koji traže dlaku u jajetu bez ikakvog razloga, niti ih je ko to zamolio) samo hoću da primetim da je nivo poznavanja predmetne materije kod nas na izuzetno niskom nivou. Neka, više posla za mene i moje kolege.

Usput, zaista ne razumem ljude koji i dalje koriste Windows 7 ili HDD kao sistemski drajv, D-SUB kabl (poznatiji kao VGA) za povezivanje sa monitorom, etc. Aman, ljudi, godina je 2022.

Djole

pre 1 godinu

Nece windozi pomoci ni ssd vuce se ko prebijena macka! progledao od kad sam prestao da koristim taj krsh! Nesecam se kad sam zadnji put dizao OS hm...mozda pre hm... 7-8 godina? Mac rules!

asdf

pre 1 godinu

Koristim ssd na laptopu jos od 2011 godine.. Stvarno se divim ljudima koji I u 2022 mogu da koriste obican HDD kao sistemski
(dzo, 10. jun 2022 17:00)

Pa to ti je kao što se ovi što korise Iphone pitaju: Kako neko može da koristi drugi telefon sem Iphone. U suštini je isto kao i kod tebe. Samohvalisanje time da imaš para. 90% korisnika Windowsa u svetu su obični korsinici kojima ne treba neki vrhunski hardver. Ako si 2011 kupio SSD disk ili si ga kupio zato što imaš para za bacanje ili zatoo što se baviš nekim krajnje ozbiljnim radom, u šta sumnjam iz dva razloga: 2011. god. kapacitet SSD diskova je bio smešno mali tako da pored operativnog sistema maltene nijedan ozbiljan program nije mogao da se instalira, a kamoli da služi za skladištenje nekih podataka. Uz to ti diskove se baziraju na flash memoriji koja je izuzetno nepouzdana, pogotovu u početnom periodu njihovog nastanka. Drugo, da se baviš nekim obziljnim radom znao bi ono što sam napočetku rekao da 90% ljudi realno nema potrebe za tim diskovima s obzirom da ono za šta koriste računare ne zahteva neku posebno veliku brzinu diskova. Da to znaš ne bi napisao ovako nešto. No kad neko ima para za bacanje, kao ti što da ne kupi i nešto što mu realno ne treba. Nekom mnogo znači da kaže: Evo ja imam, a vi nemate!

Mare

pre 1 godinu

@Ponor

Je l' se ti zezaš ili to ozbiljno? :D

Pitaš zašto se koriste izrazi za koje kažeš da su "samo kompjuterašima jasni"? Pa ako nisi primetio, došao si na tech portal... ako ne razumeš šta je HDD i šta je SSD, imaš Google... nije portal namenjen babama koje nikad nisu uključle komp da neko smišlja kako će da objasni razliku između HDD i SSD bez uporebe ih reči... pa da priča "Imaš ovu kao kasetu koja ima okrugle ploče unutra i nešto kao gramofon što ima iglu i tako snima slike, al' to je sporo... pa bi trebalo da se kupi ova druga kaseta koja snima na ove kao kvadratiće preko žice jer tako je brže" :D


Što se tiče pisanja reči na ENG... te reči se tako pišu... većina osoba koje se bavi nečim što ima veze sa računarima tako priča i piše jer im je ENG bar što se računara tiče poput maternjeg jezika... jer su komp i programe otkako imaju računar koristili uglavnom samo na ENG.

Šta sad neko da ti predloži "E, aj da zovemo komp bilgisayar... u TR su baš navikli na tu reč, pa aj i mi da je koristimo"... zar ne bi rekao da ti nećeš tako da zoveš komp jer nisi navikao na tu reč i bezveze bi ti bilo da svi oko tebe govore "komp" a ti da budeš jedini u drušvu koji će komp da zove "bilgisayar"?

Pa ni mi ne zovemo komp "Пе-це" i bezveze nam je da pišemo ENG reči na ćirilici kao u Rusiji i to još po nemačkom izgovoru.

Rusima je možda argumenat da neko ne zna latinicu... ne znam koji bi tebi bio argumenat da ENG reči pišeš ćirilicom prema nemačkom izgovoru.

brze pruge

pre 1 godinu

Realno ssd je najbolja investicija u brzinu računara, nije ni skup, a i vaše vreme valjda vredi nešto da bi ste ga gubili dok čekate da učita sa nekog sporog hard diska, naročito kod nekih laptopova od 5200 rpm, još ako su stari i mali nema ništa sporije

Aleksandar

pre 1 godinu

Ovako.
Windows 10 (Прозори 10) može da radi sasvim lepo i na hard disku (тврди диск за традиционалисте) i na SSD-u (меком диску).

Windows 10 (Прозори 10) će imati podršku do 2025., ali će to verovatno produžiti.

Lista Intelovih (Интел) procesora koja zvanično podržava Windows 11 uključuje samo desetu i jedanaestu gegeraciju i3,5,7,9 procesora, neke novije Celerone (Селерон или Целерон по Вуку) i Pentiume (Пентиум/Петиум). Od AMD-a (АМД) nije podržan Ryzen 3 (Рајзен 3), na primer.

Dakle, koga ne mrzi, a kućni računar mu je potreban samo za pregledanje i multimediju, može stvarno da stavi Linux na neki stariji kompjuter. Samo neka savlada particionisanje diska, što će ga verovatno odbiti od Linuxa (Линукса, бесплатног оперативног система). :)

За традиционалисте постоји Сербиан/Српски линукс, заснован на Дебиану са окружењима КДЕ и Отворенакутија.
(., 10. jun 2022 16:52)

Sta ti pricas decko? Podrzani su Intel Core procesori pocev od osme generacije ako maticna ima potreban TPM modul.

Oki

pre 1 godinu

Ko je instalirao operativni sistem na hdd za takvog je možda i bolje da ne prelazi na novije sisteme. Čak i ako ste ograničeni budžetom, može se jeftino pazariti ssd od 128 giga za operativni sistem samo

Locutus

pre 1 godinu

Ovako.
Windows 10 (Прозори 10) može da radi sasvim lepo i na hard disku (тврди диск за традиционалисте) i na SSD-u (меком диску).

Windows 10 (Прозори 10) će imati podršku do 2025., ali će to verovatno produžiti.

Lista Intelovih (Интел) procesora koja zvanično podržava Windows 11 uključuje samo desetu i jedanaestu gegeraciju i3,5,7,9 procesora, neke novije Celerone (Селерон или Целерон по Вуку) i Pentiume (Пентиум/Петиум). Od AMD-a (АМД) nije podržan Ryzen 3 (Рајзен 3), na primer.

Dakle, koga ne mrzi, a kućni računar mu je potreban samo za pregledanje i multimediju, može stvarno da stavi Linux na neki stariji kompjuter. Samo neka savlada particionisanje diska, što će ga verovatno odbiti od Linuxa (Линукса, бесплатног оперативног система). :)

За традиционалисте постоји Сербиан/Српски линукс, заснован на Дебиану са окружењима КДЕ и Отворенакутија.
(., 10. jun 2022 16:52)

Ovako, ono "D" u SSD nije disk nego drajv...

yoyo

pre 1 godinu

Nije jasno da li se misli na nvme ssd ili hdd ssd, sve u svemu bas me zanima kako ce to da rese u virtualnom okruzenju. E To bio interesantan članak.

Istrebljivač Vonjevina

pre 1 godinu

Imam Win 11 na HDD, ako tako bude odoh na Win 10 opet.
(Ne dam pare bezveze ,a radi mi PC isto kao na SSD zbog par sekundi manje vremena bootanja što je bolji SSD., 10. jun 2022 15:10)

Za tebe su samo ćebe i vatra. Zaboravi bilo kakvu tehnologiju...

Root

pre 1 godinu

Ceoma realno jer vec na Win10 obicni diskovi ne mogu da isprate servisne radnje i potrebe softvera. Proc 10%, mem 15% HDD 100% opterecenja. Da ne govorim o HDD na 5400 RMP, u najavi katastrofa. Verujem da ce win11 da zahteva 8/16 jezgara, 1TB SSD i min 16GB ram. Naravno sve to samo za pokretanje windows ako zelimo i da pokrenemo neke programe mora jaca konfa.

.

pre 1 godinu

Ovako.
Windows 10 (Прозори 10) može da radi sasvim lepo i na hard disku (тврди диск за традиционалисте) i na SSD-u (меком диску).

Windows 10 (Прозори 10) će imati podršku do 2025., ali će to verovatno produžiti.

Lista Intelovih (Интел) procesora koja zvanično podržava Windows 11 uključuje samo desetu i jedanaestu gegeraciju i3,5,7,9 procesora, neke novije Celerone (Селерон или Целерон по Вуку) i Pentiume (Пентиум/Петиум). Od AMD-a (АМД) nije podržan Ryzen 3 (Рајзен 3), na primer.

Dakle, koga ne mrzi, a kućni računar mu je potreban samo za pregledanje i multimediju, može stvarno da stavi Linux na neki stariji kompjuter. Samo neka savlada particionisanje diska, što će ga verovatno odbiti od Linuxa (Линукса, бесплатног оперативног система). :)

За традиционалисте постоји Сербиан/Српски линукс, заснован на Дебиану са окружењима КДЕ и Отворенакутија.

ulatec

pre 1 godinu

>

Laptop sa Intel i5 CPU i 8Gb memorije sa novim HHD , Win 10 trebao mu je otprilike 4 minuta da uradi re-boot i da se smiri da iole funkcionise.

Sa kojim otvorenim programom kao fotoshop sa par web stranica otvorenih funkcionisao otprilike kao 386 IBM PC koji sam imao 1993.

Zamenih HDD za nista posebnim SSD-om , reboot za 15 sekundi , 5 otvorenih programa i 30 web stranica ,radi kao zmaj bez kasljucanja.

Ko jos radi sa HDD-om zivi u 20'om veku.

Miki

pre 1 godinu

Eh, pa ja sam jedan od onih srećnika koji se rešio bede i ne koristi više windows ni u jednoj verziji. Koristim Open SUSE Linux Leap u laptopu i na desktop kompjuteru i izuzetno sam zadovoljan. Brz je, regularno radi update i nema ni približno toliko zahteva kao windows. I ne treba mu antivirus. Svi uobičajeni programi za određen posao mogu da se nađu i instaliraju kao i zamašan broj igrica. Nakon nerviranja sa windowsom ovo je pravo olakšanje i vrlo brzo radi bilo da je SSD ili HD.

kaboom

pre 1 godinu

pa win10 je već par godina skoro neupotrebljiv ako sistem nije ma ssd, a ako udjete u resmon vidite da najvise "kopanja" rade kojekakvi "telemetrijski" servisi samog njinjdoza.
monopol je cudo

Ponor

pre 1 godinu

Znam da je to teško, mnogo teško, ali probajte da odgovorite na prosto pitanje: za koga pišete svoj tekst/vest? Kome se obraća vaša rubrika, vaš medij? Uskom krugu generacijski i sklonosmtima omeđenih ljudi, ili pišete za opštu populaciju? Da li ste zaluđenički blog nekog tinejdžera koji ne haje za pravopis i način izražavanja, ili ste pak profesionalni medij koji se obraća svima i u kom se poznavanje pravopisa podrazumeva, a dobar stil izražavanja odlika struke?

Vaš novinar koristi slova tuđe azbuke, ne piše u skladu sa Vukovim pravilom, nije dosledan u transkipciji tuđica, pretpostavlja čitaoca koji zna da se akronimi čitaju engleskim spelovanjem, na primer, „PC“ čita kao Pi-si, a ne, kako je do juče bilo standardno: Pe-ce, ili kako pravopis nalaže: ПЦ; koristi izraze koji su samo „kompjuterašima“ jasni (PC, SSD, HDD, drajv, 64GB) i time potpuno zanemaruje opšte čitalaštvo, čak i one pojmove koji su u domaćoj „kompjuteraškoj“ periodici dobili naš oblik kao npr. čvrsti disk, naziva čas HDD-om, čas hard diskom, čas drajvom ne hajući za neupućene i nedoslednost (jer, ako može da se napiše „drajv“ i „hard disk“, zašto ne može: „Majkrosoft“ i „Vindouz“?); zatim, kao tipičan današnji praktikant anglo-srpskog piše sinatksom US-srbliša, pa kaže „... Windows 11 računare“ umesto: računare sa Windowsom 11, ili: „Windows 11 sofverom“ umesto: sofverom Windows 11; i, naravno, bukvalno ili loše prevodi, pa kaže:„na spisku za minimalne zahteve“ umesto „na spisku minimalnih zahteva“.

NSTulip

pre 1 godinu

Imao sam ovo jos davno na malom Lenovo 10s. Sa tri Windows update-a je napunio mali boot SDD i zaglavio... Zivim za dan kada ce se Windowsu zabraniti automatsko update-ovanje i svako malo maltretiranje sa azuriranjima.

asdf

pre 1 godinu

Odavno već, Win 10 praktično ne može da radi sa HDD.
(Peđa, 10. jun 2022 14:42)

Totalna dezinformacija. Ja imam i PC desktop i laptop, oba sa HDD- i Windows 10 besprekortno radi na njima. Ne znam odakle vama ova informacija?! Inače tačno je da je HDD sporiji, ali je daleko pouzdaniji.Kod njega se bar problemi pojavljuju postepeno, a tako da možete na vreme da reagujete i sačuvate podateke, dok kod ovog drugog u delić sekunde, bez ikakve najave, sve od dođavola.

Ne dam pare bezveze ,a radi mi PC isto kao na SSD zbog par sekundi manje vremena bootanja što je bolji SSD.

pre 1 godinu

Imam Win 11 na HDD, ako tako bude odoh na Win 10 opet.

Maks

pre 1 godinu

Pa za Windows 10 praktično već mora SSD jer u kombinaciji sa automatskim updateovima koji vam neplanirano iskaču i onim ugrađenim Windows Defenderom koji automatski skenira ko zna koje sve fajlove u pozadini, zauzeće hard diska vrlo lako može da ode na 100% i da se komp tolko pokoči da je skoro neupotrebljiv za bilo šta dok Windows ne završi to što radi u poazadini, pa kolko traje da traje... sat, dva, kolko već... sediš, čekaš i nerviraš se ili kupiš SSD.

Drugi operativni sistemi koji ne počinju tako nešto automatski da rade u pozadini kako im dune bi mogli da se koriste još uvek i sa hard diska... samo biste čekali duže da se neki program otvori, al' komp bi mgao da se koristi ako neko ne otvori gomilu stvari istovremeno.

Apple već duže vreme prodaje isključivo kompove samo sa brznim PCIe SSD-ovima (koji su znatno brži nego SATA III SSD), iako macOS bolje radi na hard disku nego Windows 10 (jer te macOS ne primorava na automatski update, nego je u faznu kao "E, imaš ovaj update... pa kad budeš imao vremena klikni da ga preuzmeš i instaliraš"... pa ti možeš da ostaviš to tako i da stoji mesecima ako nećeš da updateuješ odmah).

Evo ovo pišem sa laptopa koji ima macOS Mojave... macOS mi je pokazivao obaveštenja da je izašla Catalina, da je izašao Big Sur, da je izašao Monterey... al' ostavio sam Mojave jer imam neke stare 32-bitne aplikacije koje nisu podržane. Kad budem kupio novi laptop, onda ću da pređem na Monetrey ili na Venturu ako do tada Ventura izađe iz Bete.

Ponor

pre 1 godinu

Znam da je to teško, mnogo teško, ali probajte da odgovorite na prosto pitanje: za koga pišete svoj tekst/vest? Kome se obraća vaša rubrika, vaš medij? Uskom krugu generacijski i sklonosmtima omeđenih ljudi, ili pišete za opštu populaciju? Da li ste zaluđenički blog nekog tinejdžera koji ne haje za pravopis i način izražavanja, ili ste pak profesionalni medij koji se obraća svima i u kom se poznavanje pravopisa podrazumeva, a dobar stil izražavanja odlika struke?

Vaš novinar koristi slova tuđe azbuke, ne piše u skladu sa Vukovim pravilom, nije dosledan u transkipciji tuđica, pretpostavlja čitaoca koji zna da se akronimi čitaju engleskim spelovanjem, na primer, „PC“ čita kao Pi-si, a ne, kako je do juče bilo standardno: Pe-ce, ili kako pravopis nalaže: ПЦ; koristi izraze koji su samo „kompjuterašima“ jasni (PC, SSD, HDD, drajv, 64GB) i time potpuno zanemaruje opšte čitalaštvo, čak i one pojmove koji su u domaćoj „kompjuteraškoj“ periodici dobili naš oblik kao npr. čvrsti disk, naziva čas HDD-om, čas hard diskom, čas drajvom ne hajući za neupućene i nedoslednost (jer, ako može da se napiše „drajv“ i „hard disk“, zašto ne može: „Majkrosoft“ i „Vindouz“?); zatim, kao tipičan današnji praktikant anglo-srpskog piše sinatksom US-srbliša, pa kaže „... Windows 11 računare“ umesto: računare sa Windowsom 11, ili: „Windows 11 sofverom“ umesto: sofverom Windows 11; i, naravno, bukvalno ili loše prevodi, pa kaže:„na spisku za minimalne zahteve“ umesto „na spisku minimalnih zahteva“.

asdf

pre 1 godinu

Odavno već, Win 10 praktično ne može da radi sa HDD.
(Peđa, 10. jun 2022 14:42)

Totalna dezinformacija. Ja imam i PC desktop i laptop, oba sa HDD- i Windows 10 besprekortno radi na njima. Ne znam odakle vama ova informacija?! Inače tačno je da je HDD sporiji, ali je daleko pouzdaniji.Kod njega se bar problemi pojavljuju postepeno, a tako da možete na vreme da reagujete i sačuvate podateke, dok kod ovog drugog u delić sekunde, bez ikakve najave, sve od dođavola.

NSTulip

pre 1 godinu

Imao sam ovo jos davno na malom Lenovo 10s. Sa tri Windows update-a je napunio mali boot SDD i zaglavio... Zivim za dan kada ce se Windowsu zabraniti automatsko update-ovanje i svako malo maltretiranje sa azuriranjima.

kaboom

pre 1 godinu

pa win10 je već par godina skoro neupotrebljiv ako sistem nije ma ssd, a ako udjete u resmon vidite da najvise "kopanja" rade kojekakvi "telemetrijski" servisi samog njinjdoza.
monopol je cudo

ls

pre 1 godinu

Znam da je to teško, mnogo teško, ali probajte da odgovorite na prosto pitanje: za koga pišete svoj tekst/vest? Kome se obraća vaša rubrika, vaš medij? Uskom krugu generacijski i sklonosmtima omeđenih ljudi, ili pišete za opštu populaciju? Da li ste zaluđenički blog nekog tinejdžera koji ne haje za pravopis i način izražavanja, ili ste pak profesionalni medij koji se obraća svima i u kom se poznavanje pravopisa podrazumeva, a dobar stil izražavanja odlika struke?

Vaš novinar koristi slova tuđe azbuke, ne piše u skladu sa Vukovim pravilom, nije dosledan u transkipciji tuđica, pretpostavlja čitaoca koji zna da se akronimi čitaju engleskim spelovanjem, na primer, „PC“ čita kao Pi-si, a ne, kako je do juče bilo standardno: Pe-ce, ili kako pravopis nalaže: ПЦ; koristi izraze koji su samo „kompjuterašima“ jasni (PC, SSD, HDD, drajv, 64GB) i time potpuno zanemaruje opšte čitalaštvo, čak i one pojmove koji su u domaćoj „kompjuteraškoj“ periodici dobili naš oblik kao npr. čvrsti disk, naziva čas HDD-om, čas hard diskom, čas drajvom ne hajući za neupućene i nedoslednost (jer, ako može da se napiše „drajv“ i „hard disk“, zašto ne može: „Majkrosoft“ i „Vindouz“?); zatim, kao tipičan današnji praktikant anglo-srpskog piše sinatksom US-srbliša, pa kaže „... Windows 11 računare“ umesto: računare sa Windowsom 11, ili: „Windows 11 sofverom“ umesto: sofverom Windows 11; i, naravno, bukvalno ili loše prevodi, pa kaže:„na spisku za minimalne zahteve“ umesto „na spisku minimalnih zahteva“.
(Ponor, 10. jun 2022 15:39)

Au brate, tako je pijani pop dosao u jednu nasu lokalnu kafanu i porucio vino, a vec odvaljen od zivota, i jedan lik ulazi u kafanu i vidi popa za stolom i posalje mu pice, konobar stavi jos jednu casu vina ispred popa a pop mu onako pijan i zvalav kaze, sada ces to vino da odneses nazad za sank, da se vratis kod mene i pitas me da li cu ja da prihvatim to vino, jer nije po pravoslavnim obicajima da stoje 2 case ispred mene, a mozda i ne mogu popiti dva pica. Kaze mu konobar, pope, po obicajima ove kafane ako ne mozes popiti dva pica onda nemoj ni ulaziti. Tako je i u ovom slucaju, ako ne znas sta je hdd, ssd, 64gb, cvrsti disk, hard disk, flopi disk i usb stik, koji te k...c tera da ulazis na vest o ssd-u i windows-u 11? Ako cemo se voditi tom tvojom logikom, onda bi sav sadrzaj na netu trebao biti uproscen i obojan za duduke koji otvaraju stranice i ne znaju sta citaju dok im neko ne rasclani. Smiri hormone i idi se negde proveseli, napij se, odvedi nesto kuci i zabavi se, pusti se ti sirokih narodnih masa koje ne znaju sta je ssd.

brze pruge

pre 1 godinu

Realno ssd je najbolja investicija u brzinu računara, nije ni skup, a i vaše vreme valjda vredi nešto da bi ste ga gubili dok čekate da učita sa nekog sporog hard diska, naročito kod nekih laptopova od 5200 rpm, još ako su stari i mali nema ništa sporije

.

pre 1 godinu

Ovako.
Windows 10 (Прозори 10) može da radi sasvim lepo i na hard disku (тврди диск за традиционалисте) i na SSD-u (меком диску).

Windows 10 (Прозори 10) će imati podršku do 2025., ali će to verovatno produžiti.

Lista Intelovih (Интел) procesora koja zvanično podržava Windows 11 uključuje samo desetu i jedanaestu gegeraciju i3,5,7,9 procesora, neke novije Celerone (Селерон или Целерон по Вуку) i Pentiume (Пентиум/Петиум). Od AMD-a (АМД) nije podržan Ryzen 3 (Рајзен 3), na primer.

Dakle, koga ne mrzi, a kućni računar mu je potreban samo za pregledanje i multimediju, može stvarno da stavi Linux na neki stariji kompjuter. Samo neka savlada particionisanje diska, što će ga verovatno odbiti od Linuxa (Линукса, бесплатног оперативног система). :)

За традиционалисте постоји Сербиан/Српски линукс, заснован на Дебиану са окружењима КДЕ и Отворенакутија.

ls

pre 1 godinu

Koristim ssd na laptopu jos od 2011 godine.. Stvarno se divim ljudima koji I u 2022 mogu da koriste obican HDD kao sistemski
(dzo, 10. jun 2022 17:00)

Pa to ti je kao što se ovi što korise Iphone pitaju: Kako neko može da koristi drugi telefon sem Iphone. U suštini je isto kao i kod tebe. Samohvalisanje time da imaš para. 90% korisnika Windowsa u svetu su obični korsinici kojima ne treba neki vrhunski hardver. Ako si 2011 kupio SSD disk ili si ga kupio zato što imaš para za bacanje ili zatoo što se baviš nekim krajnje ozbiljnim radom, u šta sumnjam iz dva razloga: 2011. god. kapacitet SSD diskova je bio smešno mali tako da pored operativnog sistema maltene nijedan ozbiljan program nije mogao da se instalira, a kamoli da služi za skladištenje nekih podataka. Uz to ti diskove se baziraju na flash memoriji koja je izuzetno nepouzdana, pogotovu u početnom periodu njihovog nastanka. Drugo, da se baviš nekim obziljnim radom znao bi ono što sam napočetku rekao da 90% ljudi realno nema potrebe za tim diskovima s obzirom da ono za šta koriste računare ne zahteva neku posebno veliku brzinu diskova. Da to znaš ne bi napisao ovako nešto. No kad neko ima para za bacanje, kao ti što da ne kupi i nešto što mu realno ne treba. Nekom mnogo znači da kaže: Evo ja imam, a vi nemate!
(asdf, 10. jun 2022 19:07)

Ala napljuva coveka zbog ssd -a koji smo ja i vecina ljudi u Srbiji popili vec 10.000 puta u izlascima od 2011 pa na ovamo. Ja sam kupio nov racunar pre mesec dana, i prvi put u zivotu imam racunar sa m.2 na kojem je sistem, u potpunosti razumem sta je covek hteo da kaze i nema tu nikakvog hvalisanja a nije ni skupo vise.

Mare

pre 1 godinu

@Ponor

Je l' se ti zezaš ili to ozbiljno? :D

Pitaš zašto se koriste izrazi za koje kažeš da su "samo kompjuterašima jasni"? Pa ako nisi primetio, došao si na tech portal... ako ne razumeš šta je HDD i šta je SSD, imaš Google... nije portal namenjen babama koje nikad nisu uključle komp da neko smišlja kako će da objasni razliku između HDD i SSD bez uporebe ih reči... pa da priča "Imaš ovu kao kasetu koja ima okrugle ploče unutra i nešto kao gramofon što ima iglu i tako snima slike, al' to je sporo... pa bi trebalo da se kupi ova druga kaseta koja snima na ove kao kvadratiće preko žice jer tako je brže" :D


Što se tiče pisanja reči na ENG... te reči se tako pišu... većina osoba koje se bavi nečim što ima veze sa računarima tako priča i piše jer im je ENG bar što se računara tiče poput maternjeg jezika... jer su komp i programe otkako imaju računar koristili uglavnom samo na ENG.

Šta sad neko da ti predloži "E, aj da zovemo komp bilgisayar... u TR su baš navikli na tu reč, pa aj i mi da je koristimo"... zar ne bi rekao da ti nećeš tako da zoveš komp jer nisi navikao na tu reč i bezveze bi ti bilo da svi oko tebe govore "komp" a ti da budeš jedini u drušvu koji će komp da zove "bilgisayar"?

Pa ni mi ne zovemo komp "Пе-це" i bezveze nam je da pišemo ENG reči na ćirilici kao u Rusiji i to još po nemačkom izgovoru.

Rusima je možda argumenat da neko ne zna latinicu... ne znam koji bi tebi bio argumenat da ENG reči pišeš ćirilicom prema nemačkom izgovoru.

Root

pre 1 godinu

Ceoma realno jer vec na Win10 obicni diskovi ne mogu da isprate servisne radnje i potrebe softvera. Proc 10%, mem 15% HDD 100% opterecenja. Da ne govorim o HDD na 5400 RMP, u najavi katastrofa. Verujem da ce win11 da zahteva 8/16 jezgara, 1TB SSD i min 16GB ram. Naravno sve to samo za pokretanje windows ako zelimo i da pokrenemo neke programe mora jaca konfa.

asdf

pre 1 godinu

Koristim ssd na laptopu jos od 2011 godine.. Stvarno se divim ljudima koji I u 2022 mogu da koriste obican HDD kao sistemski
(dzo, 10. jun 2022 17:00)

Pa to ti je kao što se ovi što korise Iphone pitaju: Kako neko može da koristi drugi telefon sem Iphone. U suštini je isto kao i kod tebe. Samohvalisanje time da imaš para. 90% korisnika Windowsa u svetu su obični korsinici kojima ne treba neki vrhunski hardver. Ako si 2011 kupio SSD disk ili si ga kupio zato što imaš para za bacanje ili zatoo što se baviš nekim krajnje ozbiljnim radom, u šta sumnjam iz dva razloga: 2011. god. kapacitet SSD diskova je bio smešno mali tako da pored operativnog sistema maltene nijedan ozbiljan program nije mogao da se instalira, a kamoli da služi za skladištenje nekih podataka. Uz to ti diskove se baziraju na flash memoriji koja je izuzetno nepouzdana, pogotovu u početnom periodu njihovog nastanka. Drugo, da se baviš nekim obziljnim radom znao bi ono što sam napočetku rekao da 90% ljudi realno nema potrebe za tim diskovima s obzirom da ono za šta koriste računare ne zahteva neku posebno veliku brzinu diskova. Da to znaš ne bi napisao ovako nešto. No kad neko ima para za bacanje, kao ti što da ne kupi i nešto što mu realno ne treba. Nekom mnogo znači da kaže: Evo ja imam, a vi nemate!

ulatec

pre 1 godinu

>

Laptop sa Intel i5 CPU i 8Gb memorije sa novim HHD , Win 10 trebao mu je otprilike 4 minuta da uradi re-boot i da se smiri da iole funkcionise.

Sa kojim otvorenim programom kao fotoshop sa par web stranica otvorenih funkcionisao otprilike kao 386 IBM PC koji sam imao 1993.

Zamenih HDD za nista posebnim SSD-om , reboot za 15 sekundi , 5 otvorenih programa i 30 web stranica ,radi kao zmaj bez kasljucanja.

Ko jos radi sa HDD-om zivi u 20'om veku.

Locutus

pre 1 godinu

Ovako.
Windows 10 (Прозори 10) može da radi sasvim lepo i na hard disku (тврди диск за традиционалисте) i na SSD-u (меком диску).

Windows 10 (Прозори 10) će imati podršku do 2025., ali će to verovatno produžiti.

Lista Intelovih (Интел) procesora koja zvanično podržava Windows 11 uključuje samo desetu i jedanaestu gegeraciju i3,5,7,9 procesora, neke novije Celerone (Селерон или Целерон по Вуку) i Pentiume (Пентиум/Петиум). Od AMD-a (АМД) nije podržan Ryzen 3 (Рајзен 3), na primer.

Dakle, koga ne mrzi, a kućni računar mu je potreban samo za pregledanje i multimediju, može stvarno da stavi Linux na neki stariji kompjuter. Samo neka savlada particionisanje diska, što će ga verovatno odbiti od Linuxa (Линукса, бесплатног оперативног система). :)

За традиционалисте постоји Сербиан/Српски линукс, заснован на Дебиану са окружењима КДЕ и Отворенакутија.
(., 10. jun 2022 16:52)

Ovako, ono "D" u SSD nije disk nego drajv...

Kvante

pre 1 godinu

OS treba izabrati u odnosu na racunar a ne obrnuto. Zato, izaberite neku Linux distribuciju, ima i onih koji mogu da rade na starim laptopovima i racunarima. Moj laptop radi vec 10 godina, cistio sam kuler 2 puta od prasine i menjao pastu, evo vec sve ove godine je bio instaliran Mint MATE, sada je na njemu jos bolji Debian sa istim grafickim okruzenjem. Kada se jednom osamostalite kada je u pitanju Linux, Windows vise nece moci da vam diktira sta da kupite.

Stanislav

pre 1 godinu

Za 20e hard diskovi apsolutno nisu vredni živaca. Ssd je obaveza za sistemski disk, apsolutno nebitno za šta će te koristiti računar.
Toliko je ogromna razlika da je apsolutno besmisleno štedeti na ssd-u, ne može niko da me ubedi da nema 20e za ssd. Obavezno i kraj priče!

Ne dam pare bezveze ,a radi mi PC isto kao na SSD zbog par sekundi manje vremena bootanja što je bolji SSD.

pre 1 godinu

Imam Win 11 na HDD, ako tako bude odoh na Win 10 opet.

Pero

pre 1 godinu

Kao vlasnik servisa kompjutera (računara, za one koji traže dlaku u jajetu bez ikakvog razloga, niti ih je ko to zamolio) samo hoću da primetim da je nivo poznavanja predmetne materije kod nas na izuzetno niskom nivou. Neka, više posla za mene i moje kolege.

Usput, zaista ne razumem ljude koji i dalje koriste Windows 7 ili HDD kao sistemski drajv, D-SUB kabl (poznatiji kao VGA) za povezivanje sa monitorom, etc. Aman, ljudi, godina je 2022.

Panta Pitić

pre 1 godinu

Da sam na mestu MS-a, ja bih tražio prvorođeno dete za instalaciju Windowsa 11.
Do sada im je lepo išlo sa iživljavanjem, čemu menjati filozofiju?

Oki

pre 1 godinu

Ko je instalirao operativni sistem na hdd za takvog je možda i bolje da ne prelazi na novije sisteme. Čak i ako ste ograničeni budžetom, može se jeftino pazariti ssd od 128 giga za operativni sistem samo

Istrebljivač Vonjevina

pre 1 godinu

Imam Win 11 na HDD, ako tako bude odoh na Win 10 opet.
(Ne dam pare bezveze ,a radi mi PC isto kao na SSD zbog par sekundi manje vremena bootanja što je bolji SSD., 10. jun 2022 15:10)

Za tebe su samo ćebe i vatra. Zaboravi bilo kakvu tehnologiju...

Zoran

pre 1 godinu

Imam windows 7 na 10-ak kompjutera nesto u Americi nesto u Srbiji. Apsolutno mi ne treba vise, jer nam i ovo vrsi posao. Visual studio 2010 imam i program koji sluzi zeni za ordinaciju u Americi. Do windows 7 sam pravtio os, doduse sa malim zakasnjenjem, od 7 ne pada mi na pamet.

Aleksandar

pre 1 godinu

Ovako.
Windows 10 (Прозори 10) može da radi sasvim lepo i na hard disku (тврди диск за традиционалисте) i na SSD-u (меком диску).

Windows 10 (Прозори 10) će imati podršku do 2025., ali će to verovatno produžiti.

Lista Intelovih (Интел) procesora koja zvanično podržava Windows 11 uključuje samo desetu i jedanaestu gegeraciju i3,5,7,9 procesora, neke novije Celerone (Селерон или Целерон по Вуку) i Pentiume (Пентиум/Петиум). Od AMD-a (АМД) nije podržan Ryzen 3 (Рајзен 3), na primer.

Dakle, koga ne mrzi, a kućni računar mu je potreban samo za pregledanje i multimediju, može stvarno da stavi Linux na neki stariji kompjuter. Samo neka savlada particionisanje diska, što će ga verovatno odbiti od Linuxa (Линукса, бесплатног оперативног система). :)

За традиционалисте постоји Сербиан/Српски линукс, заснован на Дебиану са окружењима КДЕ и Отворенакутија.
(., 10. jun 2022 16:52)

Sta ti pricas decko? Podrzani su Intel Core procesori pocev od osme generacije ako maticna ima potreban TPM modul.

Žika elektrika

pre 1 godinu

Mi u firmi imamo neke krševe sa po 4GB rama, hdd-om i licenciranim win 10 koji su se vremenom updateovali na ovaj zadnji 20h1 ili kako već se zove. Ispeglali smo ih na win 10 verziju 1511 i isključili update (ima neki tool, izguglali, ne znam napamet kako se zove) i te mašine su progledale. Sad su za ofis kompove sasvim dovoljne, butuju se za 30ak sekundi, na klik su vrlo agilne i tim tetama koje rade na njima bolje ne treba.

A ja imam komp iz 2011 sa i5, 16GB i ssdom i na njemu win 10 koji leti. I meni bolje ne treba.

ICT

pre 1 godinu

SSD ali M2 NVMe, jer to je bas ono pravo. Dobri su i ovi sto se kace na SATA interfejs, ali je on ipak prilagodjen HDD-ovima. Novo doba, novi zahtevi, nista tu nije cudno. Ne mogu samo da shvatim ljude koji jos uvek zive u proslosti. Tehnika ide napred, mora se hvatati korak sa novim tehnologijama.

књижни повез Црвенбан

pre 1 godinu

Тврди диск? Шта је то диск? Највероватније мислите на тањир. Тврди тањир - то сад има смисла. Takође шта је то солидни драјв? То не постоји. Постоји чврсти погон. Е сада лепо нека неко опише неупућенима која је то тачно разлика између тврдог тањира (Т.Т.) и чврстог погона (Ч.Г.). Ја ћу само укратко: чврст погон развија много већу брзину преноса података зато што је основа блештавo памћење док је тврд тањир занован на запису података током обртаја око сопствене осе самог тањира те је због тога доста спорији и производи телесно трептање и галаму.

Закључак је да када идете да купите лични рачунар(Л.Р.)од продавца обавезно тражите да у њега угради Ч.Г. како би рачунар био бржи у обради и протоку ваших података.

Miki

pre 1 godinu

Eh, pa ja sam jedan od onih srećnika koji se rešio bede i ne koristi više windows ni u jednoj verziji. Koristim Open SUSE Linux Leap u laptopu i na desktop kompjuteru i izuzetno sam zadovoljan. Brz je, regularno radi update i nema ni približno toliko zahteva kao windows. I ne treba mu antivirus. Svi uobičajeni programi za određen posao mogu da se nađu i instaliraju kao i zamašan broj igrica. Nakon nerviranja sa windowsom ovo je pravo olakšanje i vrlo brzo radi bilo da je SSD ili HD.

Sasa

pre 1 godinu

Win 10 uglavnom instaliram ltsc i radi odlicno. Na laptop sam stavio win 11 pro i bas je vidljivo sporiji od w10. Konf je i7 11850, 32Gb, m. 2 i uopste nisam zadovoljan brzinom rada samog windowsa. Sacekacu w11 ltsc pa cu ga instalirati.

Maks

pre 1 godinu

Pa za Windows 10 praktično već mora SSD jer u kombinaciji sa automatskim updateovima koji vam neplanirano iskaču i onim ugrađenim Windows Defenderom koji automatski skenira ko zna koje sve fajlove u pozadini, zauzeće hard diska vrlo lako može da ode na 100% i da se komp tolko pokoči da je skoro neupotrebljiv za bilo šta dok Windows ne završi to što radi u poazadini, pa kolko traje da traje... sat, dva, kolko već... sediš, čekaš i nerviraš se ili kupiš SSD.

Drugi operativni sistemi koji ne počinju tako nešto automatski da rade u pozadini kako im dune bi mogli da se koriste još uvek i sa hard diska... samo biste čekali duže da se neki program otvori, al' komp bi mgao da se koristi ako neko ne otvori gomilu stvari istovremeno.

Apple već duže vreme prodaje isključivo kompove samo sa brznim PCIe SSD-ovima (koji su znatno brži nego SATA III SSD), iako macOS bolje radi na hard disku nego Windows 10 (jer te macOS ne primorava na automatski update, nego je u faznu kao "E, imaš ovaj update... pa kad budeš imao vremena klikni da ga preuzmeš i instaliraš"... pa ti možeš da ostaviš to tako i da stoji mesecima ako nećeš da updateuješ odmah).

Evo ovo pišem sa laptopa koji ima macOS Mojave... macOS mi je pokazivao obaveštenja da je izašla Catalina, da je izašao Big Sur, da je izašao Monterey... al' ostavio sam Mojave jer imam neke stare 32-bitne aplikacije koje nisu podržane. Kad budem kupio novi laptop, onda ću da pređem na Monetrey ili na Venturu ako do tada Ventura izađe iz Bete.

yoyo

pre 1 godinu

Nije jasno da li se misli na nvme ssd ili hdd ssd, sve u svemu bas me zanima kako ce to da rese u virtualnom okruzenju. E To bio interesantan članak.

Djole

pre 1 godinu

Nece windozi pomoci ni ssd vuce se ko prebijena macka! progledao od kad sam prestao da koristim taj krsh! Nesecam se kad sam zadnji put dizao OS hm...mozda pre hm... 7-8 godina? Mac rules!

Marx

pre 1 godinu

Nije jasno da li se misli na nvme ssd ili hdd ssd, sve u svemu bas me zanima kako ce to da rese u virtualnom okruzenju. E To bio interesantan članak.
(yoyo, 10. jun 2022 17:24)

Šta je to "nvme ssd", a još bolje, šta je to "hdd ssd"?

Veliki brat

pre 1 godinu

Totalna dezinformacija. Ja imam i PC desktop i laptop, oba sa HDD- i Windows 10 besprekortno radi na njima. Ne znam odakle vama ova informacija?! Inače tačno je da je HDD sporiji, ali je daleko pouzdaniji.
(asdf, 10. jun 2022 15:31)

Besprekorno radi, samo kojom brzinom...

A o pouzdanosti... pa, ko ti je rekao da se važni podaci čuvaju na SSD-u? Mogu tu da budu samo privremeno, dok sa njima radiš, mada je i tada poželjno da podesiš automatsko kopiranje i na HDD.


win 10 1511 na hdd radi kao na ssd
(na klik, 10. jun 2022 15:58)

Da, radi isto, kad bi smo se šalili.

Doduše, imao sam prilike da nešto podešavam na jednom računaru za koji sam mislio da kao sistemski disk ima HDD, a kad ono SSD. A bukvalno radi sporo kao da je najsporiji HDD u pitanju.

Uzrok: neki krš SSD i memorija od istog brenda, zamenom RAM-a je računar radio nešto brže, a kad je stavljen umesto tog krša neki najjeftiniji Kingston, računar se preporodio.

Zato pri kupovini SSD-a nemojte gledati da uštedite tipa 500 dinara, kupite koliko-toliko proveren brend koji postoji bar 10 godina, a poželjno bi bilo da postoji bar 20 ili više godina.

Ova vrsta elektronike je biznis u koji ne mogu da uđu novi "igrači" i budu konkurentniji cenom i kvalitetom, ako je cena niža od brenda koji postoji 20 godina, onda znajte da je u pitanju krš koji će možda izdržati garantni rok, ali je 50:50 verovatnoća da će vam raditi tek nešto brže od HDD-a (npr. 3-4 puta) ili da će vam raditi čak sporije od HDD-a.

Zer01

pre 1 godinu

Koristim Samsung 980 Pro M.2 od 1Tb na PCI-e 4.0 chipsetu, Samsung Evo 870 2Tb i Samsung Magician koji je odlican software za proveru, optimizaciju i benchmark + apdejtuje firmware redovno. Malo je skuplja ali je apsolutno pouzdana varijanta, nista nije stucnulo vec godinu ipo dana. Windows 10 dize smesno brzo kao i sav software. Na 11-icu cu tek od sledece godine dok se malo ispegla, za sada me ne interesuje uopste. Ono sto me zanima je SSD od 8Tb koji bi mi zamenio WD Red 6Tb koji koristim za storage trenutno ali su preskupi jos uvek, 700e na KP.

Maks

pre 1 godinu

@ (Stojko, 10. jun 2022 18:16)

SSD nije disk uopšte... slovo "D" u SSD je od reči "drive"... ako neko baš insistira da prevodi svaku reč sa ENG, moglo bi da bude "jedinica čvrstog stanja", ali nikako "disk"... "disk" nije sinoim za "drive" iako za "hard disk" može da se kaže i "hard drive" i "hard disk", pošto je puni naziv "hard disk drive"... "floppy disk" i "floppy drive" bi već imali različito značenje jer bi "floppy disk" bila disketa, a "floppy drive" uređaj/jedinica u koju se disketa ubacuje... HDD bukvalno ima ugrađene diskove (okrugle ploče) koji se okreću unutra, što nije slučaj sa SSD.


@ (asdf, 10. jun 2022 15:31)
@ (asdf, 10. jun 2022 19:07)

SSD nije nepouzdan ako kupiš kvalitetan SSD, nov, sa pristojnim kapacitetom... ne neki polovan koji neko prodaje za 10-20 evra na oglasima.

SSD itekako može da traje i duže od hard diska... zavisi kako se koristi...

Ako ćeš stalno da upisuješ ogromne fajlove i da ih brišeš i stalno tako u krug piši-briši, za to se ne uzima neki jeftini QLC SSD, pogotovo ne neki malog kapaciteta... nego neki MLC SSD (koji su predviđeni za dosta veći broj upisa) i kapacitet bi trebalo da bude veći (da se ne bi stalno upisivalo preko jednih istih ćelija).

QLC može za slučajeve da ne upisuješ često velike fajlove, nego ako uglavnom samo služi za čitanje.

Ako neko uzme QLC SSD malog kapaciteta, pa ga stalo prepunjuje i stalno briše jer možda hoće neke druge igrice da isprobava, a nema mesta, QLC nije namenjen za to.

Ponor

pre 1 godinu

Znam da je to teško, mnogo teško, ali probajte da odgovorite na prosto pitanje: za koga pišete svoj tekst/vest? Kome se obraća vaša rubrika, vaš medij? Uskom krugu generacijski i sklonosmtima omeđenih ljudi, ili pišete za opštu populaciju? Da li ste zaluđenički blog nekog tinejdžera koji ne haje za pravopis i način izražavanja, ili ste pak profesionalni medij koji se obraća svima i u kom se poznavanje pravopisa podrazumeva, a dobar stil izražavanja odlika struke?

Vaš novinar koristi slova tuđe azbuke, ne piše u skladu sa Vukovim pravilom, nije dosledan u transkipciji tuđica, pretpostavlja čitaoca koji zna da se akronimi čitaju engleskim spelovanjem, na primer, „PC“ čita kao Pi-si, a ne, kako je do juče bilo standardno: Pe-ce, ili kako pravopis nalaže: ПЦ; koristi izraze koji su samo „kompjuterašima“ jasni (PC, SSD, HDD, drajv, 64GB) i time potpuno zanemaruje opšte čitalaštvo, čak i one pojmove koji su u domaćoj „kompjuteraškoj“ periodici dobili naš oblik kao npr. čvrsti disk, naziva čas HDD-om, čas hard diskom, čas drajvom ne hajući za neupućene i nedoslednost (jer, ako može da se napiše „drajv“ i „hard disk“, zašto ne može: „Majkrosoft“ i „Vindouz“?); zatim, kao tipičan današnji praktikant anglo-srpskog piše sinatksom US-srbliša, pa kaže „... Windows 11 računare“ umesto: računare sa Windowsom 11, ili: „Windows 11 sofverom“ umesto: sofverom Windows 11; i, naravno, bukvalno ili loše prevodi, pa kaže:„na spisku za minimalne zahteve“ umesto „na spisku minimalnih zahteva“.

Ne dam pare bezveze ,a radi mi PC isto kao na SSD zbog par sekundi manje vremena bootanja što je bolji SSD.

pre 1 godinu

Imam Win 11 na HDD, ako tako bude odoh na Win 10 opet.

asdf

pre 1 godinu

Odavno već, Win 10 praktično ne može da radi sa HDD.
(Peđa, 10. jun 2022 14:42)

Totalna dezinformacija. Ja imam i PC desktop i laptop, oba sa HDD- i Windows 10 besprekortno radi na njima. Ne znam odakle vama ova informacija?! Inače tačno je da je HDD sporiji, ali je daleko pouzdaniji.Kod njega se bar problemi pojavljuju postepeno, a tako da možete na vreme da reagujete i sačuvate podateke, dok kod ovog drugog u delić sekunde, bez ikakve najave, sve od dođavola.

књижни повез Црвенбан

pre 1 godinu

Тврди диск? Шта је то диск? Највероватније мислите на тањир. Тврди тањир - то сад има смисла. Takође шта је то солидни драјв? То не постоји. Постоји чврсти погон. Е сада лепо нека неко опише неупућенима која је то тачно разлика између тврдог тањира (Т.Т.) и чврстог погона (Ч.Г.). Ја ћу само укратко: чврст погон развија много већу брзину преноса података зато што је основа блештавo памћење док је тврд тањир занован на запису података током обртаја око сопствене осе самог тањира те је због тога доста спорији и производи телесно трептање и галаму.

Закључак је да када идете да купите лични рачунар(Л.Р.)од продавца обавезно тражите да у њега угради Ч.Г. како би рачунар био бржи у обради и протоку ваших података.

kaboom

pre 1 godinu

pa win10 je već par godina skoro neupotrebljiv ako sistem nije ma ssd, a ako udjete u resmon vidite da najvise "kopanja" rade kojekakvi "telemetrijski" servisi samog njinjdoza.
monopol je cudo

asdf

pre 1 godinu

Koristim ssd na laptopu jos od 2011 godine.. Stvarno se divim ljudima koji I u 2022 mogu da koriste obican HDD kao sistemski
(dzo, 10. jun 2022 17:00)

Pa to ti je kao što se ovi što korise Iphone pitaju: Kako neko može da koristi drugi telefon sem Iphone. U suštini je isto kao i kod tebe. Samohvalisanje time da imaš para. 90% korisnika Windowsa u svetu su obični korsinici kojima ne treba neki vrhunski hardver. Ako si 2011 kupio SSD disk ili si ga kupio zato što imaš para za bacanje ili zatoo što se baviš nekim krajnje ozbiljnim radom, u šta sumnjam iz dva razloga: 2011. god. kapacitet SSD diskova je bio smešno mali tako da pored operativnog sistema maltene nijedan ozbiljan program nije mogao da se instalira, a kamoli da služi za skladištenje nekih podataka. Uz to ti diskove se baziraju na flash memoriji koja je izuzetno nepouzdana, pogotovu u početnom periodu njihovog nastanka. Drugo, da se baviš nekim obziljnim radom znao bi ono što sam napočetku rekao da 90% ljudi realno nema potrebe za tim diskovima s obzirom da ono za šta koriste računare ne zahteva neku posebno veliku brzinu diskova. Da to znaš ne bi napisao ovako nešto. No kad neko ima para za bacanje, kao ti što da ne kupi i nešto što mu realno ne treba. Nekom mnogo znači da kaže: Evo ja imam, a vi nemate!

Djole

pre 1 godinu

Nece windozi pomoci ni ssd vuce se ko prebijena macka! progledao od kad sam prestao da koristim taj krsh! Nesecam se kad sam zadnji put dizao OS hm...mozda pre hm... 7-8 godina? Mac rules!

.

pre 1 godinu

Ovako.
Windows 10 (Прозори 10) može da radi sasvim lepo i na hard disku (тврди диск за традиционалисте) i na SSD-u (меком диску).

Windows 10 (Прозори 10) će imati podršku do 2025., ali će to verovatno produžiti.

Lista Intelovih (Интел) procesora koja zvanično podržava Windows 11 uključuje samo desetu i jedanaestu gegeraciju i3,5,7,9 procesora, neke novije Celerone (Селерон или Целерон по Вуку) i Pentiume (Пентиум/Петиум). Od AMD-a (АМД) nije podržan Ryzen 3 (Рајзен 3), na primer.

Dakle, koga ne mrzi, a kućni računar mu je potreban samo za pregledanje i multimediju, može stvarno da stavi Linux na neki stariji kompjuter. Samo neka savlada particionisanje diska, što će ga verovatno odbiti od Linuxa (Линукса, бесплатног оперативног система). :)

За традиционалисте постоји Сербиан/Српски линукс, заснован на Дебиану са окружењима КДЕ и Отворенакутија.

NSTulip

pre 1 godinu

Imao sam ovo jos davno na malom Lenovo 10s. Sa tri Windows update-a je napunio mali boot SDD i zaglavio... Zivim za dan kada ce se Windowsu zabraniti automatsko update-ovanje i svako malo maltretiranje sa azuriranjima.

Pero

pre 1 godinu

Kao vlasnik servisa kompjutera (računara, za one koji traže dlaku u jajetu bez ikakvog razloga, niti ih je ko to zamolio) samo hoću da primetim da je nivo poznavanja predmetne materije kod nas na izuzetno niskom nivou. Neka, više posla za mene i moje kolege.

Usput, zaista ne razumem ljude koji i dalje koriste Windows 7 ili HDD kao sistemski drajv, D-SUB kabl (poznatiji kao VGA) za povezivanje sa monitorom, etc. Aman, ljudi, godina je 2022.

Kvante

pre 1 godinu

OS treba izabrati u odnosu na racunar a ne obrnuto. Zato, izaberite neku Linux distribuciju, ima i onih koji mogu da rade na starim laptopovima i racunarima. Moj laptop radi vec 10 godina, cistio sam kuler 2 puta od prasine i menjao pastu, evo vec sve ove godine je bio instaliran Mint MATE, sada je na njemu jos bolji Debian sa istim grafickim okruzenjem. Kada se jednom osamostalite kada je u pitanju Linux, Windows vise nece moci da vam diktira sta da kupite.

Sasa

pre 1 godinu

Win 10 uglavnom instaliram ltsc i radi odlicno. Na laptop sam stavio win 11 pro i bas je vidljivo sporiji od w10. Konf je i7 11850, 32Gb, m. 2 i uopste nisam zadovoljan brzinom rada samog windowsa. Sacekacu w11 ltsc pa cu ga instalirati.

Aleksandar

pre 1 godinu

Ovako.
Windows 10 (Прозори 10) može da radi sasvim lepo i na hard disku (тврди диск за традиционалисте) i na SSD-u (меком диску).

Windows 10 (Прозори 10) će imati podršku do 2025., ali će to verovatno produžiti.

Lista Intelovih (Интел) procesora koja zvanično podržava Windows 11 uključuje samo desetu i jedanaestu gegeraciju i3,5,7,9 procesora, neke novije Celerone (Селерон или Целерон по Вуку) i Pentiume (Пентиум/Петиум). Od AMD-a (АМД) nije podržan Ryzen 3 (Рајзен 3), na primer.

Dakle, koga ne mrzi, a kućni računar mu je potreban samo za pregledanje i multimediju, može stvarno da stavi Linux na neki stariji kompjuter. Samo neka savlada particionisanje diska, što će ga verovatno odbiti od Linuxa (Линукса, бесплатног оперативног система). :)

За традиционалисте постоји Сербиан/Српски линукс, заснован на Дебиану са окружењима КДЕ и Отворенакутија.
(., 10. jun 2022 16:52)

Sta ti pricas decko? Podrzani su Intel Core procesori pocev od osme generacije ako maticna ima potreban TPM modul.

Marx

pre 1 godinu

Nije jasno da li se misli na nvme ssd ili hdd ssd, sve u svemu bas me zanima kako ce to da rese u virtualnom okruzenju. E To bio interesantan članak.
(yoyo, 10. jun 2022 17:24)

Šta je to "nvme ssd", a još bolje, šta je to "hdd ssd"?

Root

pre 1 godinu

Ceoma realno jer vec na Win10 obicni diskovi ne mogu da isprate servisne radnje i potrebe softvera. Proc 10%, mem 15% HDD 100% opterecenja. Da ne govorim o HDD na 5400 RMP, u najavi katastrofa. Verujem da ce win11 da zahteva 8/16 jezgara, 1TB SSD i min 16GB ram. Naravno sve to samo za pokretanje windows ako zelimo i da pokrenemo neke programe mora jaca konfa.

Panta Pitić

pre 1 godinu

Da sam na mestu MS-a, ja bih tražio prvorođeno dete za instalaciju Windowsa 11.
Do sada im je lepo išlo sa iživljavanjem, čemu menjati filozofiju?

Istrebljivač Vonjevina

pre 1 godinu

Imam Win 11 na HDD, ako tako bude odoh na Win 10 opet.
(Ne dam pare bezveze ,a radi mi PC isto kao na SSD zbog par sekundi manje vremena bootanja što je bolji SSD., 10. jun 2022 15:10)

Za tebe su samo ćebe i vatra. Zaboravi bilo kakvu tehnologiju...

Maks

pre 1 godinu

Pa za Windows 10 praktično već mora SSD jer u kombinaciji sa automatskim updateovima koji vam neplanirano iskaču i onim ugrađenim Windows Defenderom koji automatski skenira ko zna koje sve fajlove u pozadini, zauzeće hard diska vrlo lako može da ode na 100% i da se komp tolko pokoči da je skoro neupotrebljiv za bilo šta dok Windows ne završi to što radi u poazadini, pa kolko traje da traje... sat, dva, kolko već... sediš, čekaš i nerviraš se ili kupiš SSD.

Drugi operativni sistemi koji ne počinju tako nešto automatski da rade u pozadini kako im dune bi mogli da se koriste još uvek i sa hard diska... samo biste čekali duže da se neki program otvori, al' komp bi mgao da se koristi ako neko ne otvori gomilu stvari istovremeno.

Apple već duže vreme prodaje isključivo kompove samo sa brznim PCIe SSD-ovima (koji su znatno brži nego SATA III SSD), iako macOS bolje radi na hard disku nego Windows 10 (jer te macOS ne primorava na automatski update, nego je u faznu kao "E, imaš ovaj update... pa kad budeš imao vremena klikni da ga preuzmeš i instaliraš"... pa ti možeš da ostaviš to tako i da stoji mesecima ako nećeš da updateuješ odmah).

Evo ovo pišem sa laptopa koji ima macOS Mojave... macOS mi je pokazivao obaveštenja da je izašla Catalina, da je izašao Big Sur, da je izašao Monterey... al' ostavio sam Mojave jer imam neke stare 32-bitne aplikacije koje nisu podržane. Kad budem kupio novi laptop, onda ću da pređem na Monetrey ili na Venturu ako do tada Ventura izađe iz Bete.

Miki

pre 1 godinu

Eh, pa ja sam jedan od onih srećnika koji se rešio bede i ne koristi više windows ni u jednoj verziji. Koristim Open SUSE Linux Leap u laptopu i na desktop kompjuteru i izuzetno sam zadovoljan. Brz je, regularno radi update i nema ni približno toliko zahteva kao windows. I ne treba mu antivirus. Svi uobičajeni programi za određen posao mogu da se nađu i instaliraju kao i zamašan broj igrica. Nakon nerviranja sa windowsom ovo je pravo olakšanje i vrlo brzo radi bilo da je SSD ili HD.

Zoran

pre 1 godinu

Imam windows 7 na 10-ak kompjutera nesto u Americi nesto u Srbiji. Apsolutno mi ne treba vise, jer nam i ovo vrsi posao. Visual studio 2010 imam i program koji sluzi zeni za ordinaciju u Americi. Do windows 7 sam pravtio os, doduse sa malim zakasnjenjem, od 7 ne pada mi na pamet.

Veliki brat

pre 1 godinu

Totalna dezinformacija. Ja imam i PC desktop i laptop, oba sa HDD- i Windows 10 besprekortno radi na njima. Ne znam odakle vama ova informacija?! Inače tačno je da je HDD sporiji, ali je daleko pouzdaniji.
(asdf, 10. jun 2022 15:31)

Besprekorno radi, samo kojom brzinom...

A o pouzdanosti... pa, ko ti je rekao da se važni podaci čuvaju na SSD-u? Mogu tu da budu samo privremeno, dok sa njima radiš, mada je i tada poželjno da podesiš automatsko kopiranje i na HDD.


win 10 1511 na hdd radi kao na ssd
(na klik, 10. jun 2022 15:58)

Da, radi isto, kad bi smo se šalili.

Doduše, imao sam prilike da nešto podešavam na jednom računaru za koji sam mislio da kao sistemski disk ima HDD, a kad ono SSD. A bukvalno radi sporo kao da je najsporiji HDD u pitanju.

Uzrok: neki krš SSD i memorija od istog brenda, zamenom RAM-a je računar radio nešto brže, a kad je stavljen umesto tog krša neki najjeftiniji Kingston, računar se preporodio.

Zato pri kupovini SSD-a nemojte gledati da uštedite tipa 500 dinara, kupite koliko-toliko proveren brend koji postoji bar 10 godina, a poželjno bi bilo da postoji bar 20 ili više godina.

Ova vrsta elektronike je biznis u koji ne mogu da uđu novi "igrači" i budu konkurentniji cenom i kvalitetom, ako je cena niža od brenda koji postoji 20 godina, onda znajte da je u pitanju krš koji će možda izdržati garantni rok, ali je 50:50 verovatnoća da će vam raditi tek nešto brže od HDD-a (npr. 3-4 puta) ili da će vam raditi čak sporije od HDD-a.

Žika elektrika

pre 1 godinu

Mi u firmi imamo neke krševe sa po 4GB rama, hdd-om i licenciranim win 10 koji su se vremenom updateovali na ovaj zadnji 20h1 ili kako već se zove. Ispeglali smo ih na win 10 verziju 1511 i isključili update (ima neki tool, izguglali, ne znam napamet kako se zove) i te mašine su progledale. Sad su za ofis kompove sasvim dovoljne, butuju se za 30ak sekundi, na klik su vrlo agilne i tim tetama koje rade na njima bolje ne treba.

A ja imam komp iz 2011 sa i5, 16GB i ssdom i na njemu win 10 koji leti. I meni bolje ne treba.

ICT

pre 1 godinu

SSD ali M2 NVMe, jer to je bas ono pravo. Dobri su i ovi sto se kace na SATA interfejs, ali je on ipak prilagodjen HDD-ovima. Novo doba, novi zahtevi, nista tu nije cudno. Ne mogu samo da shvatim ljude koji jos uvek zive u proslosti. Tehnika ide napred, mora se hvatati korak sa novim tehnologijama.

ls

pre 1 godinu

Znam da je to teško, mnogo teško, ali probajte da odgovorite na prosto pitanje: za koga pišete svoj tekst/vest? Kome se obraća vaša rubrika, vaš medij? Uskom krugu generacijski i sklonosmtima omeđenih ljudi, ili pišete za opštu populaciju? Da li ste zaluđenički blog nekog tinejdžera koji ne haje za pravopis i način izražavanja, ili ste pak profesionalni medij koji se obraća svima i u kom se poznavanje pravopisa podrazumeva, a dobar stil izražavanja odlika struke?

Vaš novinar koristi slova tuđe azbuke, ne piše u skladu sa Vukovim pravilom, nije dosledan u transkipciji tuđica, pretpostavlja čitaoca koji zna da se akronimi čitaju engleskim spelovanjem, na primer, „PC“ čita kao Pi-si, a ne, kako je do juče bilo standardno: Pe-ce, ili kako pravopis nalaže: ПЦ; koristi izraze koji su samo „kompjuterašima“ jasni (PC, SSD, HDD, drajv, 64GB) i time potpuno zanemaruje opšte čitalaštvo, čak i one pojmove koji su u domaćoj „kompjuteraškoj“ periodici dobili naš oblik kao npr. čvrsti disk, naziva čas HDD-om, čas hard diskom, čas drajvom ne hajući za neupućene i nedoslednost (jer, ako može da se napiše „drajv“ i „hard disk“, zašto ne može: „Majkrosoft“ i „Vindouz“?); zatim, kao tipičan današnji praktikant anglo-srpskog piše sinatksom US-srbliša, pa kaže „... Windows 11 računare“ umesto: računare sa Windowsom 11, ili: „Windows 11 sofverom“ umesto: sofverom Windows 11; i, naravno, bukvalno ili loše prevodi, pa kaže:„na spisku za minimalne zahteve“ umesto „na spisku minimalnih zahteva“.
(Ponor, 10. jun 2022 15:39)

Au brate, tako je pijani pop dosao u jednu nasu lokalnu kafanu i porucio vino, a vec odvaljen od zivota, i jedan lik ulazi u kafanu i vidi popa za stolom i posalje mu pice, konobar stavi jos jednu casu vina ispred popa a pop mu onako pijan i zvalav kaze, sada ces to vino da odneses nazad za sank, da se vratis kod mene i pitas me da li cu ja da prihvatim to vino, jer nije po pravoslavnim obicajima da stoje 2 case ispred mene, a mozda i ne mogu popiti dva pica. Kaze mu konobar, pope, po obicajima ove kafane ako ne mozes popiti dva pica onda nemoj ni ulaziti. Tako je i u ovom slucaju, ako ne znas sta je hdd, ssd, 64gb, cvrsti disk, hard disk, flopi disk i usb stik, koji te k...c tera da ulazis na vest o ssd-u i windows-u 11? Ako cemo se voditi tom tvojom logikom, onda bi sav sadrzaj na netu trebao biti uproscen i obojan za duduke koji otvaraju stranice i ne znaju sta citaju dok im neko ne rasclani. Smiri hormone i idi se negde proveseli, napij se, odvedi nesto kuci i zabavi se, pusti se ti sirokih narodnih masa koje ne znaju sta je ssd.

Oki

pre 1 godinu

Ko je instalirao operativni sistem na hdd za takvog je možda i bolje da ne prelazi na novije sisteme. Čak i ako ste ograničeni budžetom, može se jeftino pazariti ssd od 128 giga za operativni sistem samo

Zer01

pre 1 godinu

Koristim Samsung 980 Pro M.2 od 1Tb na PCI-e 4.0 chipsetu, Samsung Evo 870 2Tb i Samsung Magician koji je odlican software za proveru, optimizaciju i benchmark + apdejtuje firmware redovno. Malo je skuplja ali je apsolutno pouzdana varijanta, nista nije stucnulo vec godinu ipo dana. Windows 10 dize smesno brzo kao i sav software. Na 11-icu cu tek od sledece godine dok se malo ispegla, za sada me ne interesuje uopste. Ono sto me zanima je SSD od 8Tb koji bi mi zamenio WD Red 6Tb koji koristim za storage trenutno ali su preskupi jos uvek, 700e na KP.

ulatec

pre 1 godinu

>

Laptop sa Intel i5 CPU i 8Gb memorije sa novim HHD , Win 10 trebao mu je otprilike 4 minuta da uradi re-boot i da se smiri da iole funkcionise.

Sa kojim otvorenim programom kao fotoshop sa par web stranica otvorenih funkcionisao otprilike kao 386 IBM PC koji sam imao 1993.

Zamenih HDD za nista posebnim SSD-om , reboot za 15 sekundi , 5 otvorenih programa i 30 web stranica ,radi kao zmaj bez kasljucanja.

Ko jos radi sa HDD-om zivi u 20'om veku.

yoyo

pre 1 godinu

Nije jasno da li se misli na nvme ssd ili hdd ssd, sve u svemu bas me zanima kako ce to da rese u virtualnom okruzenju. E To bio interesantan članak.

Locutus

pre 1 godinu

Ovako.
Windows 10 (Прозори 10) može da radi sasvim lepo i na hard disku (тврди диск за традиционалисте) i na SSD-u (меком диску).

Windows 10 (Прозори 10) će imati podršku do 2025., ali će to verovatno produžiti.

Lista Intelovih (Интел) procesora koja zvanično podržava Windows 11 uključuje samo desetu i jedanaestu gegeraciju i3,5,7,9 procesora, neke novije Celerone (Селерон или Целерон по Вуку) i Pentiume (Пентиум/Петиум). Od AMD-a (АМД) nije podržan Ryzen 3 (Рајзен 3), na primer.

Dakle, koga ne mrzi, a kućni računar mu je potreban samo za pregledanje i multimediju, može stvarno da stavi Linux na neki stariji kompjuter. Samo neka savlada particionisanje diska, što će ga verovatno odbiti od Linuxa (Линукса, бесплатног оперативног система). :)

За традиционалисте постоји Сербиан/Српски линукс, заснован на Дебиану са окружењима КДЕ и Отворенакутија.
(., 10. jun 2022 16:52)

Ovako, ono "D" u SSD nije disk nego drajv...

Mare

pre 1 godinu

@Ponor

Je l' se ti zezaš ili to ozbiljno? :D

Pitaš zašto se koriste izrazi za koje kažeš da su "samo kompjuterašima jasni"? Pa ako nisi primetio, došao si na tech portal... ako ne razumeš šta je HDD i šta je SSD, imaš Google... nije portal namenjen babama koje nikad nisu uključle komp da neko smišlja kako će da objasni razliku između HDD i SSD bez uporebe ih reči... pa da priča "Imaš ovu kao kasetu koja ima okrugle ploče unutra i nešto kao gramofon što ima iglu i tako snima slike, al' to je sporo... pa bi trebalo da se kupi ova druga kaseta koja snima na ove kao kvadratiće preko žice jer tako je brže" :D


Što se tiče pisanja reči na ENG... te reči se tako pišu... većina osoba koje se bavi nečim što ima veze sa računarima tako priča i piše jer im je ENG bar što se računara tiče poput maternjeg jezika... jer su komp i programe otkako imaju računar koristili uglavnom samo na ENG.

Šta sad neko da ti predloži "E, aj da zovemo komp bilgisayar... u TR su baš navikli na tu reč, pa aj i mi da je koristimo"... zar ne bi rekao da ti nećeš tako da zoveš komp jer nisi navikao na tu reč i bezveze bi ti bilo da svi oko tebe govore "komp" a ti da budeš jedini u drušvu koji će komp da zove "bilgisayar"?

Pa ni mi ne zovemo komp "Пе-це" i bezveze nam je da pišemo ENG reči na ćirilici kao u Rusiji i to još po nemačkom izgovoru.

Rusima je možda argumenat da neko ne zna latinicu... ne znam koji bi tebi bio argumenat da ENG reči pišeš ćirilicom prema nemačkom izgovoru.

brze pruge

pre 1 godinu

Realno ssd je najbolja investicija u brzinu računara, nije ni skup, a i vaše vreme valjda vredi nešto da bi ste ga gubili dok čekate da učita sa nekog sporog hard diska, naročito kod nekih laptopova od 5200 rpm, još ako su stari i mali nema ništa sporije

ls

pre 1 godinu

Koristim ssd na laptopu jos od 2011 godine.. Stvarno se divim ljudima koji I u 2022 mogu da koriste obican HDD kao sistemski
(dzo, 10. jun 2022 17:00)

Pa to ti je kao što se ovi što korise Iphone pitaju: Kako neko može da koristi drugi telefon sem Iphone. U suštini je isto kao i kod tebe. Samohvalisanje time da imaš para. 90% korisnika Windowsa u svetu su obični korsinici kojima ne treba neki vrhunski hardver. Ako si 2011 kupio SSD disk ili si ga kupio zato što imaš para za bacanje ili zatoo što se baviš nekim krajnje ozbiljnim radom, u šta sumnjam iz dva razloga: 2011. god. kapacitet SSD diskova je bio smešno mali tako da pored operativnog sistema maltene nijedan ozbiljan program nije mogao da se instalira, a kamoli da služi za skladištenje nekih podataka. Uz to ti diskove se baziraju na flash memoriji koja je izuzetno nepouzdana, pogotovu u početnom periodu njihovog nastanka. Drugo, da se baviš nekim obziljnim radom znao bi ono što sam napočetku rekao da 90% ljudi realno nema potrebe za tim diskovima s obzirom da ono za šta koriste računare ne zahteva neku posebno veliku brzinu diskova. Da to znaš ne bi napisao ovako nešto. No kad neko ima para za bacanje, kao ti što da ne kupi i nešto što mu realno ne treba. Nekom mnogo znači da kaže: Evo ja imam, a vi nemate!
(asdf, 10. jun 2022 19:07)

Ala napljuva coveka zbog ssd -a koji smo ja i vecina ljudi u Srbiji popili vec 10.000 puta u izlascima od 2011 pa na ovamo. Ja sam kupio nov racunar pre mesec dana, i prvi put u zivotu imam racunar sa m.2 na kojem je sistem, u potpunosti razumem sta je covek hteo da kaze i nema tu nikakvog hvalisanja a nije ni skupo vise.

Stanislav

pre 1 godinu

Za 20e hard diskovi apsolutno nisu vredni živaca. Ssd je obaveza za sistemski disk, apsolutno nebitno za šta će te koristiti računar.
Toliko je ogromna razlika da je apsolutno besmisleno štedeti na ssd-u, ne može niko da me ubedi da nema 20e za ssd. Obavezno i kraj priče!

Maks

pre 1 godinu

@ (Stojko, 10. jun 2022 18:16)

SSD nije disk uopšte... slovo "D" u SSD je od reči "drive"... ako neko baš insistira da prevodi svaku reč sa ENG, moglo bi da bude "jedinica čvrstog stanja", ali nikako "disk"... "disk" nije sinoim za "drive" iako za "hard disk" može da se kaže i "hard drive" i "hard disk", pošto je puni naziv "hard disk drive"... "floppy disk" i "floppy drive" bi već imali različito značenje jer bi "floppy disk" bila disketa, a "floppy drive" uređaj/jedinica u koju se disketa ubacuje... HDD bukvalno ima ugrađene diskove (okrugle ploče) koji se okreću unutra, što nije slučaj sa SSD.


@ (asdf, 10. jun 2022 15:31)
@ (asdf, 10. jun 2022 19:07)

SSD nije nepouzdan ako kupiš kvalitetan SSD, nov, sa pristojnim kapacitetom... ne neki polovan koji neko prodaje za 10-20 evra na oglasima.

SSD itekako može da traje i duže od hard diska... zavisi kako se koristi...

Ako ćeš stalno da upisuješ ogromne fajlove i da ih brišeš i stalno tako u krug piši-briši, za to se ne uzima neki jeftini QLC SSD, pogotovo ne neki malog kapaciteta... nego neki MLC SSD (koji su predviđeni za dosta veći broj upisa) i kapacitet bi trebalo da bude veći (da se ne bi stalno upisivalo preko jednih istih ćelija).

QLC može za slučajeve da ne upisuješ često velike fajlove, nego ako uglavnom samo služi za čitanje.

Ako neko uzme QLC SSD malog kapaciteta, pa ga stalo prepunjuje i stalno briše jer možda hoće neke druge igrice da isprobava, a nema mesta, QLC nije namenjen za to.