Nedelja, 29.05.2022.

10:32

Male solarne elektrane niču po krovovima u Srbiji: Investicija se otplati za 10-ak godina

Interesovanje za izgradnju malih kućnih solarnih elekrana u našoj zemlji sve je veće, posebno zbog energetske krize.

Izvor: Tanjug

Male solarne elektrane nièu po krovovima u Srbiji: Investicija se otplati za 10-ak godina IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

44 Komentari

Sortiraj po:

40

pre 1 godinu

@Dušan Balać:

Kada bi se moglo dobiti u proseku 40 kWh dnevno od panela snage 10 kW, ne bi postojala kriza energije u svetu. Bojim se da je prava cifra kreće oko 4 kWh.
(kognitivna disonanca, 29. maj 2022 19:14)

Sistem od 10kW proizvede 4kWh za 24 minuta jakog suncevog zracenja (izmedju 800 i 1000 W/m?). Tokom letnjeg dana i pod dobrim uglom, ovakvo zracenje imas cak i nekoliko sati, s tim da od 8 ujutru pa do 7 navece konstantno imas proizvodnju, tako da se prosecnih 40kWh bez problema postize veci deo godine, i ne samo 40kWh, vec i puno vise. Zima naravno obara prosek, ali ne na 4kWh sigurno.

okl

pre 1 godinu

Ljudi se upustaju u komentarisanje, a ne znaju razliku izmedju kW i kWh, misle da struja ima cenu (a ne energija) itd. Tacno smo nebeski narod.

ucha

pre 1 godinu

@zex To sto ti imas moze da proizvede max 4 kw na sat. Neki godisnji prosek ti je puta 5 pa puta 365. Ocekuj dnevnu u proseku oko 20 kw a godisnju 7000.

biz

pre 1 godinu

Solarne elektrane se u Srbiji NE ISPLATE! I tu je tacka, bavim se tom oblascu. Retko gde u svetu se isplate sa trenutnim cenama opreme, bez subvencija. Ukoliko nemate apsolutno nikakvu subvenciju od drzave, ne isplati se. U Srbiji drzava ne daje nista, EPS ne placa to sto proizvedete, dakle, apsolutno nikakvu korist nemate osim sopstvene potrosnje, koja obicno nije dovoljno visoka da pokrije velike troskove ugradnje sistema u razumnom roku, sa trenutnim cenama energije.
(biz, 29. maj 2022 15:13

Isplate se na severu Nemačke sa 30% manje sunčanih dana a u Srbiji sa 280-300 sunčanih dana se ne isplati.
(Alex, 29. maj 2022 21:12)

Da, i? Jesi li pitao nekoga na severu Nemacke koliko im operater sistema placa izvezen kWh u mrezu?

zex

pre 1 godinu

Za one koji se nisu dobro raspitali,solarna elektrana instalirane snage 4kw,ako je iole suncan dan proizvede dnevno izmedju 20 i 25kw.Govorim o periodu od 13 aprila kad sam je postavio pa do sada.Za zimske uslove ne znam jos.

Nebojsa

pre 1 godinu

Solarna (i energija vetra) da, ali samo ako imate kucu / vikendicu na mestu gde ne postoji dovedena struja, niti se planira u skoroj buducnosti. U suprotnom, jedino ako imate visak para i zelite da se pokazete pred komsijama. Proklamovana (teorijska) isplativost je 10god., realno, investicija nece nikada da se isplati, cak ni pri duplo vecoj ceni struje.

Baklavko

pre 1 godinu

11 panela, 4000kw godišnje, investicija od €6500, povraćaj PDV 21% od države i isplaćena investicija za 3 godine i 10 meseci. Kilovat sad košta trenutno €0,59.

Alex

pre 1 godinu

Solarne elektrane se u Srbiji NE ISPLATE! I tu je tacka, bavim se tom oblascu. Retko gde u svetu se isplate sa trenutnim cenama opreme, bez subvencija. Ukoliko nemate apsolutno nikakvu subvenciju od drzave, ne isplati se. U Srbiji drzava ne daje nista, EPS ne placa to sto proizvedete, dakle, apsolutno nikakvu korist nemate osim sopstvene potrosnje, koja obicno nije dovoljno visoka da pokrije velike troskove ugradnje sistema u razumnom roku, sa trenutnim cenama energije.
(biz, 29. maj 2022 15:13

Isplate se na severu Nemačke sa 30% manje sunčanih dana a u Srbiji sa 280-300 sunčanih dana se ne isplati.

kripke

pre 1 godinu

Sa 10kW instalisane snage može se dobiti oko 40kWh el.energije dnevno ili oko 13 000kWh godišnje
Dušan Balać

prosečnih 40 kilovat sati dnevno, u australiji ne može da se izvuče, a nekmoli u srbiji... realno je do ~10kwh/d, sa 10kw instalacije

kognitivna disonanca

pre 1 godinu

@Dušan Balać:

Kada bi se moglo dobiti u proseku 40 kWh dnevno od panela snage 10 kW, ne bi postojala kriza energije u svetu. Bojim se da je prava cifra kreće oko 4 kWh.

Zorko

pre 1 godinu

Ovi negativni komentari me podsećaju na onu izreku da je bolje da ništa ne radim nego da me malo plaćaju. Takav smo narod. Ne prihvatamo novotarije i mislimo da svuda neko hoće da nas prevari.

Maxa Maxic

pre 1 godinu

Proučite materiju i izračunajte da li se Vama isplati ili ne.
Kvalitetniji paneli koji su nešto skuplji imaju garanciju 30 godina i u tom periodu im efikasnost neće pasti ispod 85% od početne efikasnosti. Takođe testirani su na grad veličine 25mm.

nvns

pre 1 godinu

(Helios, 29. maj 2022 13:26)

A ko je mene pitao da se od mojih para tebi asfaltira ulica ispred zgrade (ja za asfalt u selu dao 800e i tako svaka kuća po principu pola opština, a pola mi), ko me je pitao da se meni uzima, a da se tebi uvodi ulično svetlo (a mi u selu dali po 150dm 1996.),a ko je mene pitao da se plata daje nekom zelenilu koje tebi oko zgrade sadi cveće i kosi zelenilo, a ja to sve sam (kupio i trimer i kosačicu i travu i tuje i ogradu)... Jedva čekam da meso bude 2500din kg, jaje 50din, a brašno 300din/kg, pa da svi vi u tim zgradama popadate u nesvest od gladi, pa kada dođete kod nas u selo da vam kvadrat kokošinjca naplatimo 900e/m2,a lepinju sa kajmakom 1200din dosta mi je takvih kao ti... I ako će ti biti lakše imam 8kw/h panele ugrađene od svojih para i panele za toplu vodu i za topao vazduh i svoje meso i povrće i voće i vodu i svoju firmu gde mi rade takvi kao ti iz kutija iz centra.

Dušan Balać

pre 1 godinu

Sa 10kW instalisane snage može se dobiti oko 40kWh el.energije dnevno ili oko 13 000kWh godišnje što po ceni recimo 5 dinara/kWh iznosi oko 65 ooodinara ili oko 600 eura. Sa sadašnjom cenom el.energije nema isplativosti, ako se cena značajno ne poveća. Bolje je uložiti sredstva u stolariju, izolaciju, gtejanje vode, toplotne pumpe pa ko ima viška može i u panele.

biz

pre 1 godinu

Solarne elektrane se u Srbiji NE ISPLATE! I tu je tacka, bavim se tom oblascu. Retko gde u svetu se isplate sa trenutnim cenama opreme, bez subvencija. Ukoliko nemate apsolutno nikakvu subvenciju od drzave, ne isplati se. U Srbiji drzava ne daje nista, EPS ne placa to sto proizvedete, dakle, apsolutno nikakvu korist nemate osim sopstvene potrosnje, koja obicno nije dovoljno visoka da pokrije velike troskove ugradnje sistema u razumnom roku, sa trenutnim cenama energije.

Alex

pre 1 godinu

Neće to da bude pitanje cene isplativosti nego energetske nezavisnosti. Solarna elektrana na krov, toplotna pumpa za grejanje i bole vas brige koliko košta gas,jel ga ima,kolika je cena struje,uglja,drva itd. Ništa vam od toga ne treba. Onda ste bezbedni.Pozdrav iz Bavarske!

more mrs

pre 1 godinu

PRVO filteti na postojeće termoelktrane i druge odžake, Itezivno pošumljavanje, intezivna akcija termoizolacije svih kuća zgrada itd, i što više reciklaže otpada. kada bi ovo , ovim redom bilo odrađeno za recimo 2, 3 godine, onda bi to bio pravi efekat. sve ostalo fency je sviranje onoj stvari, sa kao nekim efekrtima. da ne govorim o histeriji KAO ekoloških elktro automobila, ko hoće nek prouči kolika se šteta samo napravi za prirodu pre nego taj auto i pređe prvi km, a da ne govorim odakle mu dolazi ta struja za punjenje , itd..

Sale

pre 1 godinu

Nekih 4 meseca boravio sam u stanu u gradu Goma, DR Kongo. Tamo imas beli i crni kabal. Na belom uvek ima struje, na crnom 2 puta nedeljno po jedan dan.
Stanodavac je, medjutim, ugradio solarne panele, koji struju akumuliraju na set kamionskih akumulatora. Sa invertorom, uvek je bilo struje za svetlo, TV, Frizider, ali ne i za klimu.STa hocu da kazem?
Najbolje je ici na USTEDU, to jest investirati u sopstvenu akumulaciju, i time smanjiti racune za struju koliko god je moguce. Sistem za 2KW je oko 1600 Eur, i isplatice se za nekih 5 godina (48 meseci). Svi znamo da ce cene struje ici samo na gore, nikako na dole.

sasa

pre 1 godinu

gradite nuklearku, nemojte da zamajavate lakoveran narod - ovo se ne isplati, a i bas bih voleo da vidim prosecnog srbina da reciklira panel a ne da ga baci u polje i tako napravi ekolosku katastrofu, sto je cest obicaj... lose nam se pise zbog eps-ove propagande i ekoloske nesvesti gradjana

Helios

pre 1 godinu

Svako treba na krovu svoje kuće da uradi kako misli da treba. Ali pod 2 uslova:
- da je u skladu sa ambijentom, a mnoge te instalacije su baš rogobatne
- da to uradi od svog novca - a nikako ne od mog! Svi ti smrdljivi "podsticaji" su uzimanje od mene da bi se dalo nekome. Konkretno ovde, da bi neko tamo uzeo pare, daju se od nas koji živimo u zgradama i gradovima, novci onima koji imaju kuće?! Zašto? Ko je od mene dobio odobrenje da se novac uzima od mene i daje njemu?
Plus malo osnova fizike, elektrotehnike a pre svega osnova mozga: to da ste vi "proizvođač" je super, ali samo u Greta-realnosti. Ne i u Realnosti. Ogroman je problem pohranjivanja struje koju dobijete ali još veći (primo)predaje. To da vašu struju konvertujete pa dajete dalje je neefikasno do bola. Do bola! I kao i svaka takva šarada "eko" energetike sveukupno je ekološka šteta! Samo je povlađivanje trenutnom šizenju. Sad će struja da poskupi, svima a da bi mi dali za ovu eko-štetu. Ispravna eko-instalacija je ili velika ili mala. Za male smisla ima samo da je potrošnja gde i proizvodnja. Dakle crni bojler na vrh krova, koji tebi tu daje od Sunca toplu vodu. A ono da ti šalješ leti toplu vodu toplani a zimi dobijaš je nazad - to je priča za maloumne. Ako se zaista izvodi - to znači da su svi maloumni.
Tačnije mi smo prinuđeni da smo maloumni majmuni i to plaćamo a oni na vrhu te piramidalne šeme su pametni, jer mažnjavaju moju i vašu lovu. Trebaju nam 2 nuklearke, aman. Iz svih a pre svega eko razloga.

samo kažem

pre 1 godinu

Posto se u svakom slucaju mora placati mjesecno kao i do sada, onda mi je sve jedno da li dajem novac za struju ili za otplatu panela. Kapacitet proizvodnje solarnih panela vremenom opada i potrebno ih je menjati, sto bi znacilo jovo - nanovo.

srebroljub

pre 1 godinu

Sa napretkom tehnologije solarnih panela za nekih 5 godina može da se razmišlja o tome.. A i struja će da poskupi do tad pa će da se isplati za 2-3 god i tad će biti mnogo bolja investicija..

Vladimir

pre 1 godinu

Odustao sam od ovog državnog programa jer i pored posedovanja solarnih panela ne bih imao struje u vreme isključenja što se mnogo češće dešava ovde na selu. Više sam za nezavisnu varijantu, kao backup sistem gde bi imao konstantno električnu energiju za najosnovnije potrebe.

štakoštadakošta

pre 1 godinu

Isplati se za desetak godina, piši petnaest jer ovo je Srbija. Paneli bi trebalo da traju dvadesetak, pa onda ne možete prosto da ih bacite, već moraju na reciklažu. Tako da, kada se sve uzme u obzir na nuli ste. A gde su živci i rvanje sa EPS-om... O tome kolika je to "ušteda" prirodnih resursa neću, razapeće me eko-talibani. Samo svratite do YT i pogledajte "ekološku" proizvodnju svega što vam je potrebno za čitav sistem. Smanjite upotrebu nekvalitetnog uglja, ne sečite drveće i sadite novo. Možda da smanjimo industrijsku proizvodnju mesa. Ostalo su mitovi i legende.

LLC

pre 1 godinu

Period otplate je kraci od 10g a vek trajanja panela 25g posle cega mu drasticno padnu karakteristike.Nevazi za jeftine Kineske panele i opremu,akumulatori nisu potrebni gde postoji prikljucak na elektromrezu a gde nepostoji tu nema izbora i sve se isplati.Mozda se u biducnosti nesto premeni u Srbiji (90% da nece) ali kako sada stoje stvario kao sto se “reciklira” ostalo tako ce i paneli.Vetrogeneratori su bolje resenje ko ima uslova i mogucnosti.

Astal za jednoga, po moderno

pre 1 godinu

Otprilike toliki je rok i trajanja opreme, panela i svega. Mozda koja godina duze, ali ne previse. Onda nova investicija i tako u krug... Gratis, tehnologija izrade panela je uzasno prljava pa kad dodas i uniwtenu prirodu u jednacinu, bas i nije sve tako lijepo i cisto kakvim se predstavlja.

neko iz mase

pre 1 godinu

nije to više nu pitanje otplate, već obezbeđenja energetske sigurnosti. Najbolje bi bilo biti potpuno autonoman ali je na žalost to još nemoguće

Istina i samo istina

pre 1 godinu

10-ak godina je u stvari najmanje 30-ak godina.
Stavio sve na papiru i računao, da recimo trošimo 1000 kw mesečno i da uzimamo jeftinije varijante ( 25 god garancije)... trebaće mi više od 30 godina da to povratim i šta onda... ponovo investiranje jer ove će biti stare.
Znači ekonomski teško da će se isplatiti.

Ono što je možda pozitivno je to što će struja sigurno poskupeti puno ( a to je teško proceniti jer zavisi od mnogo faktora) i što je solarna energija zdravija za planetu.

Pantagruel

pre 1 godinu

Хоће, мало сутра. Кад буду навукли народ да масовно узме кредите и постави соларне панеле по крововима, сетиће се да уведу нови порез на тако произведену струју. Тако су урадили Немци.

niko

pre 1 godinu

Imam prijatelja koji je sve platio i postavio. Skoro 2 godine ne moze da dobije dozvolu i pored svih papira koje je pribavio. Uvek jedan fali. Ovo je samo prica. U praksi je ovo skoro nemoguce.

hm

pre 1 godinu

Sve bi to bilo lepo da visak struje moze da se proda EPS-u. Oni su to napravili da visak struje dobiju dzabe.
Sacekacemo da daju bolje uslove, na primer kao u nemackoj.

GoranH

pre 1 godinu

Lepo je to, ali ovaj covek je za tu elektranu, bicikl, motocikl i auto puko cca 50.000 eur, pod uslovom da je uzeo najjeftinije.
(bla bla, 29. maj 2022 11:23)

A kakve to veze ima, možda je i kuću kupio za 100.000. Za ovu priču je jedino bitno 1.000 evra po kilovatu, pa stavi koliko ti treba i koliko možeš.

Pantagruel

pre 1 godinu

Хоће, мало сутра. Кад буду навукли народ да масовно узме кредите и постави соларне панеле по крововима, сетиће се да уведу нови порез на тако произведену струју. Тако су урадили Немци.

niko

pre 1 godinu

Imam prijatelja koji je sve platio i postavio. Skoro 2 godine ne moze da dobije dozvolu i pored svih papira koje je pribavio. Uvek jedan fali. Ovo je samo prica. U praksi je ovo skoro nemoguce.

hm

pre 1 godinu

Sve bi to bilo lepo da visak struje moze da se proda EPS-u. Oni su to napravili da visak struje dobiju dzabe.
Sacekacemo da daju bolje uslove, na primer kao u nemackoj.

štakoštadakošta

pre 1 godinu

Isplati se za desetak godina, piši petnaest jer ovo je Srbija. Paneli bi trebalo da traju dvadesetak, pa onda ne možete prosto da ih bacite, već moraju na reciklažu. Tako da, kada se sve uzme u obzir na nuli ste. A gde su živci i rvanje sa EPS-om... O tome kolika je to "ušteda" prirodnih resursa neću, razapeće me eko-talibani. Samo svratite do YT i pogledajte "ekološku" proizvodnju svega što vam je potrebno za čitav sistem. Smanjite upotrebu nekvalitetnog uglja, ne sečite drveće i sadite novo. Možda da smanjimo industrijsku proizvodnju mesa. Ostalo su mitovi i legende.

Astal za jednoga, po moderno

pre 1 godinu

Otprilike toliki je rok i trajanja opreme, panela i svega. Mozda koja godina duze, ali ne previse. Onda nova investicija i tako u krug... Gratis, tehnologija izrade panela je uzasno prljava pa kad dodas i uniwtenu prirodu u jednacinu, bas i nije sve tako lijepo i cisto kakvim se predstavlja.

nvns

pre 1 godinu

(Helios, 29. maj 2022 13:26)

A ko je mene pitao da se od mojih para tebi asfaltira ulica ispred zgrade (ja za asfalt u selu dao 800e i tako svaka kuća po principu pola opština, a pola mi), ko me je pitao da se meni uzima, a da se tebi uvodi ulično svetlo (a mi u selu dali po 150dm 1996.),a ko je mene pitao da se plata daje nekom zelenilu koje tebi oko zgrade sadi cveće i kosi zelenilo, a ja to sve sam (kupio i trimer i kosačicu i travu i tuje i ogradu)... Jedva čekam da meso bude 2500din kg, jaje 50din, a brašno 300din/kg, pa da svi vi u tim zgradama popadate u nesvest od gladi, pa kada dođete kod nas u selo da vam kvadrat kokošinjca naplatimo 900e/m2,a lepinju sa kajmakom 1200din dosta mi je takvih kao ti... I ako će ti biti lakše imam 8kw/h panele ugrađene od svojih para i panele za toplu vodu i za topao vazduh i svoje meso i povrće i voće i vodu i svoju firmu gde mi rade takvi kao ti iz kutija iz centra.

Istina i samo istina

pre 1 godinu

10-ak godina je u stvari najmanje 30-ak godina.
Stavio sve na papiru i računao, da recimo trošimo 1000 kw mesečno i da uzimamo jeftinije varijante ( 25 god garancije)... trebaće mi više od 30 godina da to povratim i šta onda... ponovo investiranje jer ove će biti stare.
Znači ekonomski teško da će se isplatiti.

Ono što je možda pozitivno je to što će struja sigurno poskupeti puno ( a to je teško proceniti jer zavisi od mnogo faktora) i što je solarna energija zdravija za planetu.

neko iz mase

pre 1 godinu

nije to više nu pitanje otplate, već obezbeđenja energetske sigurnosti. Najbolje bi bilo biti potpuno autonoman ali je na žalost to još nemoguće

GoranH

pre 1 godinu

Lepo je to, ali ovaj covek je za tu elektranu, bicikl, motocikl i auto puko cca 50.000 eur, pod uslovom da je uzeo najjeftinije.
(bla bla, 29. maj 2022 11:23)

A kakve to veze ima, možda je i kuću kupio za 100.000. Za ovu priču je jedino bitno 1.000 evra po kilovatu, pa stavi koliko ti treba i koliko možeš.

Alex

pre 1 godinu

Neće to da bude pitanje cene isplativosti nego energetske nezavisnosti. Solarna elektrana na krov, toplotna pumpa za grejanje i bole vas brige koliko košta gas,jel ga ima,kolika je cena struje,uglja,drva itd. Ništa vam od toga ne treba. Onda ste bezbedni.Pozdrav iz Bavarske!

biz

pre 1 godinu

Solarne elektrane se u Srbiji NE ISPLATE! I tu je tacka, bavim se tom oblascu. Retko gde u svetu se isplate sa trenutnim cenama opreme, bez subvencija. Ukoliko nemate apsolutno nikakvu subvenciju od drzave, ne isplati se. U Srbiji drzava ne daje nista, EPS ne placa to sto proizvedete, dakle, apsolutno nikakvu korist nemate osim sopstvene potrosnje, koja obicno nije dovoljno visoka da pokrije velike troskove ugradnje sistema u razumnom roku, sa trenutnim cenama energije.

Vladimir

pre 1 godinu

Odustao sam od ovog državnog programa jer i pored posedovanja solarnih panela ne bih imao struje u vreme isključenja što se mnogo češće dešava ovde na selu. Više sam za nezavisnu varijantu, kao backup sistem gde bi imao konstantno električnu energiju za najosnovnije potrebe.

more mrs

pre 1 godinu

PRVO filteti na postojeće termoelktrane i druge odžake, Itezivno pošumljavanje, intezivna akcija termoizolacije svih kuća zgrada itd, i što više reciklaže otpada. kada bi ovo , ovim redom bilo odrađeno za recimo 2, 3 godine, onda bi to bio pravi efekat. sve ostalo fency je sviranje onoj stvari, sa kao nekim efekrtima. da ne govorim o histeriji KAO ekoloških elktro automobila, ko hoće nek prouči kolika se šteta samo napravi za prirodu pre nego taj auto i pređe prvi km, a da ne govorim odakle mu dolazi ta struja za punjenje , itd..

Sale

pre 1 godinu

Nekih 4 meseca boravio sam u stanu u gradu Goma, DR Kongo. Tamo imas beli i crni kabal. Na belom uvek ima struje, na crnom 2 puta nedeljno po jedan dan.
Stanodavac je, medjutim, ugradio solarne panele, koji struju akumuliraju na set kamionskih akumulatora. Sa invertorom, uvek je bilo struje za svetlo, TV, Frizider, ali ne i za klimu.STa hocu da kazem?
Najbolje je ici na USTEDU, to jest investirati u sopstvenu akumulaciju, i time smanjiti racune za struju koliko god je moguce. Sistem za 2KW je oko 1600 Eur, i isplatice se za nekih 5 godina (48 meseci). Svi znamo da ce cene struje ici samo na gore, nikako na dole.

Zorko

pre 1 godinu

Ovi negativni komentari me podsećaju na onu izreku da je bolje da ništa ne radim nego da me malo plaćaju. Takav smo narod. Ne prihvatamo novotarije i mislimo da svuda neko hoće da nas prevari.

sasa

pre 1 godinu

gradite nuklearku, nemojte da zamajavate lakoveran narod - ovo se ne isplati, a i bas bih voleo da vidim prosecnog srbina da reciklira panel a ne da ga baci u polje i tako napravi ekolosku katastrofu, sto je cest obicaj... lose nam se pise zbog eps-ove propagande i ekoloske nesvesti gradjana

Dušan Balać

pre 1 godinu

Sa 10kW instalisane snage može se dobiti oko 40kWh el.energije dnevno ili oko 13 000kWh godišnje što po ceni recimo 5 dinara/kWh iznosi oko 65 ooodinara ili oko 600 eura. Sa sadašnjom cenom el.energije nema isplativosti, ako se cena značajno ne poveća. Bolje je uložiti sredstva u stolariju, izolaciju, gtejanje vode, toplotne pumpe pa ko ima viška može i u panele.

okl

pre 1 godinu

Ljudi se upustaju u komentarisanje, a ne znaju razliku izmedju kW i kWh, misle da struja ima cenu (a ne energija) itd. Tacno smo nebeski narod.

Maxa Maxic

pre 1 godinu

Proučite materiju i izračunajte da li se Vama isplati ili ne.
Kvalitetniji paneli koji su nešto skuplji imaju garanciju 30 godina i u tom periodu im efikasnost neće pasti ispod 85% od početne efikasnosti. Takođe testirani su na grad veličine 25mm.

samo kažem

pre 1 godinu

Posto se u svakom slucaju mora placati mjesecno kao i do sada, onda mi je sve jedno da li dajem novac za struju ili za otplatu panela. Kapacitet proizvodnje solarnih panela vremenom opada i potrebno ih je menjati, sto bi znacilo jovo - nanovo.

biz

pre 1 godinu

Solarne elektrane se u Srbiji NE ISPLATE! I tu je tacka, bavim se tom oblascu. Retko gde u svetu se isplate sa trenutnim cenama opreme, bez subvencija. Ukoliko nemate apsolutno nikakvu subvenciju od drzave, ne isplati se. U Srbiji drzava ne daje nista, EPS ne placa to sto proizvedete, dakle, apsolutno nikakvu korist nemate osim sopstvene potrosnje, koja obicno nije dovoljno visoka da pokrije velike troskove ugradnje sistema u razumnom roku, sa trenutnim cenama energije.
(biz, 29. maj 2022 15:13

Isplate se na severu Nemačke sa 30% manje sunčanih dana a u Srbiji sa 280-300 sunčanih dana se ne isplati.
(Alex, 29. maj 2022 21:12)

Da, i? Jesi li pitao nekoga na severu Nemacke koliko im operater sistema placa izvezen kWh u mrezu?

Helios

pre 1 godinu

Svako treba na krovu svoje kuće da uradi kako misli da treba. Ali pod 2 uslova:
- da je u skladu sa ambijentom, a mnoge te instalacije su baš rogobatne
- da to uradi od svog novca - a nikako ne od mog! Svi ti smrdljivi "podsticaji" su uzimanje od mene da bi se dalo nekome. Konkretno ovde, da bi neko tamo uzeo pare, daju se od nas koji živimo u zgradama i gradovima, novci onima koji imaju kuće?! Zašto? Ko je od mene dobio odobrenje da se novac uzima od mene i daje njemu?
Plus malo osnova fizike, elektrotehnike a pre svega osnova mozga: to da ste vi "proizvođač" je super, ali samo u Greta-realnosti. Ne i u Realnosti. Ogroman je problem pohranjivanja struje koju dobijete ali još veći (primo)predaje. To da vašu struju konvertujete pa dajete dalje je neefikasno do bola. Do bola! I kao i svaka takva šarada "eko" energetike sveukupno je ekološka šteta! Samo je povlađivanje trenutnom šizenju. Sad će struja da poskupi, svima a da bi mi dali za ovu eko-štetu. Ispravna eko-instalacija je ili velika ili mala. Za male smisla ima samo da je potrošnja gde i proizvodnja. Dakle crni bojler na vrh krova, koji tebi tu daje od Sunca toplu vodu. A ono da ti šalješ leti toplu vodu toplani a zimi dobijaš je nazad - to je priča za maloumne. Ako se zaista izvodi - to znači da su svi maloumni.
Tačnije mi smo prinuđeni da smo maloumni majmuni i to plaćamo a oni na vrhu te piramidalne šeme su pametni, jer mažnjavaju moju i vašu lovu. Trebaju nam 2 nuklearke, aman. Iz svih a pre svega eko razloga.

srebroljub

pre 1 godinu

Sa napretkom tehnologije solarnih panela za nekih 5 godina može da se razmišlja o tome.. A i struja će da poskupi do tad pa će da se isplati za 2-3 god i tad će biti mnogo bolja investicija..

kognitivna disonanca

pre 1 godinu

@Dušan Balać:

Kada bi se moglo dobiti u proseku 40 kWh dnevno od panela snage 10 kW, ne bi postojala kriza energije u svetu. Bojim se da je prava cifra kreće oko 4 kWh.

kripke

pre 1 godinu

Sa 10kW instalisane snage može se dobiti oko 40kWh el.energije dnevno ili oko 13 000kWh godišnje
Dušan Balać

prosečnih 40 kilovat sati dnevno, u australiji ne može da se izvuče, a nekmoli u srbiji... realno je do ~10kwh/d, sa 10kw instalacije

zex

pre 1 godinu

Za one koji se nisu dobro raspitali,solarna elektrana instalirane snage 4kw,ako je iole suncan dan proizvede dnevno izmedju 20 i 25kw.Govorim o periodu od 13 aprila kad sam je postavio pa do sada.Za zimske uslove ne znam jos.

Baklavko

pre 1 godinu

11 panela, 4000kw godišnje, investicija od €6500, povraćaj PDV 21% od države i isplaćena investicija za 3 godine i 10 meseci. Kilovat sad košta trenutno €0,59.

Alex

pre 1 godinu

Solarne elektrane se u Srbiji NE ISPLATE! I tu je tacka, bavim se tom oblascu. Retko gde u svetu se isplate sa trenutnim cenama opreme, bez subvencija. Ukoliko nemate apsolutno nikakvu subvenciju od drzave, ne isplati se. U Srbiji drzava ne daje nista, EPS ne placa to sto proizvedete, dakle, apsolutno nikakvu korist nemate osim sopstvene potrosnje, koja obicno nije dovoljno visoka da pokrije velike troskove ugradnje sistema u razumnom roku, sa trenutnim cenama energije.
(biz, 29. maj 2022 15:13

Isplate se na severu Nemačke sa 30% manje sunčanih dana a u Srbiji sa 280-300 sunčanih dana se ne isplati.

40

pre 1 godinu

@Dušan Balać:

Kada bi se moglo dobiti u proseku 40 kWh dnevno od panela snage 10 kW, ne bi postojala kriza energije u svetu. Bojim se da je prava cifra kreće oko 4 kWh.
(kognitivna disonanca, 29. maj 2022 19:14)

Sistem od 10kW proizvede 4kWh za 24 minuta jakog suncevog zracenja (izmedju 800 i 1000 W/m?). Tokom letnjeg dana i pod dobrim uglom, ovakvo zracenje imas cak i nekoliko sati, s tim da od 8 ujutru pa do 7 navece konstantno imas proizvodnju, tako da se prosecnih 40kWh bez problema postize veci deo godine, i ne samo 40kWh, vec i puno vise. Zima naravno obara prosek, ali ne na 4kWh sigurno.

LLC

pre 1 godinu

Period otplate je kraci od 10g a vek trajanja panela 25g posle cega mu drasticno padnu karakteristike.Nevazi za jeftine Kineske panele i opremu,akumulatori nisu potrebni gde postoji prikljucak na elektromrezu a gde nepostoji tu nema izbora i sve se isplati.Mozda se u biducnosti nesto premeni u Srbiji (90% da nece) ali kako sada stoje stvario kao sto se “reciklira” ostalo tako ce i paneli.Vetrogeneratori su bolje resenje ko ima uslova i mogucnosti.

Nebojsa

pre 1 godinu

Solarna (i energija vetra) da, ali samo ako imate kucu / vikendicu na mestu gde ne postoji dovedena struja, niti se planira u skoroj buducnosti. U suprotnom, jedino ako imate visak para i zelite da se pokazete pred komsijama. Proklamovana (teorijska) isplativost je 10god., realno, investicija nece nikada da se isplati, cak ni pri duplo vecoj ceni struje.

ucha

pre 1 godinu

@zex To sto ti imas moze da proizvede max 4 kw na sat. Neki godisnji prosek ti je puta 5 pa puta 365. Ocekuj dnevnu u proseku oko 20 kw a godisnju 7000.

Helios

pre 1 godinu

Svako treba na krovu svoje kuće da uradi kako misli da treba. Ali pod 2 uslova:
- da je u skladu sa ambijentom, a mnoge te instalacije su baš rogobatne
- da to uradi od svog novca - a nikako ne od mog! Svi ti smrdljivi "podsticaji" su uzimanje od mene da bi se dalo nekome. Konkretno ovde, da bi neko tamo uzeo pare, daju se od nas koji živimo u zgradama i gradovima, novci onima koji imaju kuće?! Zašto? Ko je od mene dobio odobrenje da se novac uzima od mene i daje njemu?
Plus malo osnova fizike, elektrotehnike a pre svega osnova mozga: to da ste vi "proizvođač" je super, ali samo u Greta-realnosti. Ne i u Realnosti. Ogroman je problem pohranjivanja struje koju dobijete ali još veći (primo)predaje. To da vašu struju konvertujete pa dajete dalje je neefikasno do bola. Do bola! I kao i svaka takva šarada "eko" energetike sveukupno je ekološka šteta! Samo je povlađivanje trenutnom šizenju. Sad će struja da poskupi, svima a da bi mi dali za ovu eko-štetu. Ispravna eko-instalacija je ili velika ili mala. Za male smisla ima samo da je potrošnja gde i proizvodnja. Dakle crni bojler na vrh krova, koji tebi tu daje od Sunca toplu vodu. A ono da ti šalješ leti toplu vodu toplani a zimi dobijaš je nazad - to je priča za maloumne. Ako se zaista izvodi - to znači da su svi maloumni.
Tačnije mi smo prinuđeni da smo maloumni majmuni i to plaćamo a oni na vrhu te piramidalne šeme su pametni, jer mažnjavaju moju i vašu lovu. Trebaju nam 2 nuklearke, aman. Iz svih a pre svega eko razloga.

Astal za jednoga, po moderno

pre 1 godinu

Otprilike toliki je rok i trajanja opreme, panela i svega. Mozda koja godina duze, ali ne previse. Onda nova investicija i tako u krug... Gratis, tehnologija izrade panela je uzasno prljava pa kad dodas i uniwtenu prirodu u jednacinu, bas i nije sve tako lijepo i cisto kakvim se predstavlja.

štakoštadakošta

pre 1 godinu

Isplati se za desetak godina, piši petnaest jer ovo je Srbija. Paneli bi trebalo da traju dvadesetak, pa onda ne možete prosto da ih bacite, već moraju na reciklažu. Tako da, kada se sve uzme u obzir na nuli ste. A gde su živci i rvanje sa EPS-om... O tome kolika je to "ušteda" prirodnih resursa neću, razapeće me eko-talibani. Samo svratite do YT i pogledajte "ekološku" proizvodnju svega što vam je potrebno za čitav sistem. Smanjite upotrebu nekvalitetnog uglja, ne sečite drveće i sadite novo. Možda da smanjimo industrijsku proizvodnju mesa. Ostalo su mitovi i legende.

sasa

pre 1 godinu

gradite nuklearku, nemojte da zamajavate lakoveran narod - ovo se ne isplati, a i bas bih voleo da vidim prosecnog srbina da reciklira panel a ne da ga baci u polje i tako napravi ekolosku katastrofu, sto je cest obicaj... lose nam se pise zbog eps-ove propagande i ekoloske nesvesti gradjana

GoranH

pre 1 godinu

Lepo je to, ali ovaj covek je za tu elektranu, bicikl, motocikl i auto puko cca 50.000 eur, pod uslovom da je uzeo najjeftinije.
(bla bla, 29. maj 2022 11:23)

A kakve to veze ima, možda je i kuću kupio za 100.000. Za ovu priču je jedino bitno 1.000 evra po kilovatu, pa stavi koliko ti treba i koliko možeš.

biz

pre 1 godinu

Solarne elektrane se u Srbiji NE ISPLATE! I tu je tacka, bavim se tom oblascu. Retko gde u svetu se isplate sa trenutnim cenama opreme, bez subvencija. Ukoliko nemate apsolutno nikakvu subvenciju od drzave, ne isplati se. U Srbiji drzava ne daje nista, EPS ne placa to sto proizvedete, dakle, apsolutno nikakvu korist nemate osim sopstvene potrosnje, koja obicno nije dovoljno visoka da pokrije velike troskove ugradnje sistema u razumnom roku, sa trenutnim cenama energije.

nvns

pre 1 godinu

(Helios, 29. maj 2022 13:26)

A ko je mene pitao da se od mojih para tebi asfaltira ulica ispred zgrade (ja za asfalt u selu dao 800e i tako svaka kuća po principu pola opština, a pola mi), ko me je pitao da se meni uzima, a da se tebi uvodi ulično svetlo (a mi u selu dali po 150dm 1996.),a ko je mene pitao da se plata daje nekom zelenilu koje tebi oko zgrade sadi cveće i kosi zelenilo, a ja to sve sam (kupio i trimer i kosačicu i travu i tuje i ogradu)... Jedva čekam da meso bude 2500din kg, jaje 50din, a brašno 300din/kg, pa da svi vi u tim zgradama popadate u nesvest od gladi, pa kada dođete kod nas u selo da vam kvadrat kokošinjca naplatimo 900e/m2,a lepinju sa kajmakom 1200din dosta mi je takvih kao ti... I ako će ti biti lakše imam 8kw/h panele ugrađene od svojih para i panele za toplu vodu i za topao vazduh i svoje meso i povrće i voće i vodu i svoju firmu gde mi rade takvi kao ti iz kutija iz centra.

Istina i samo istina

pre 1 godinu

10-ak godina je u stvari najmanje 30-ak godina.
Stavio sve na papiru i računao, da recimo trošimo 1000 kw mesečno i da uzimamo jeftinije varijante ( 25 god garancije)... trebaće mi više od 30 godina da to povratim i šta onda... ponovo investiranje jer ove će biti stare.
Znači ekonomski teško da će se isplatiti.

Ono što je možda pozitivno je to što će struja sigurno poskupeti puno ( a to je teško proceniti jer zavisi od mnogo faktora) i što je solarna energija zdravija za planetu.

niko

pre 1 godinu

Imam prijatelja koji je sve platio i postavio. Skoro 2 godine ne moze da dobije dozvolu i pored svih papira koje je pribavio. Uvek jedan fali. Ovo je samo prica. U praksi je ovo skoro nemoguce.

hm

pre 1 godinu

Sve bi to bilo lepo da visak struje moze da se proda EPS-u. Oni su to napravili da visak struje dobiju dzabe.
Sacekacemo da daju bolje uslove, na primer kao u nemackoj.

Pantagruel

pre 1 godinu

Хоће, мало сутра. Кад буду навукли народ да масовно узме кредите и постави соларне панеле по крововима, сетиће се да уведу нови порез на тако произведену струју. Тако су урадили Немци.

kripke

pre 1 godinu

Sa 10kW instalisane snage može se dobiti oko 40kWh el.energije dnevno ili oko 13 000kWh godišnje
Dušan Balać

prosečnih 40 kilovat sati dnevno, u australiji ne može da se izvuče, a nekmoli u srbiji... realno je do ~10kwh/d, sa 10kw instalacije

Nebojsa

pre 1 godinu

Solarna (i energija vetra) da, ali samo ako imate kucu / vikendicu na mestu gde ne postoji dovedena struja, niti se planira u skoroj buducnosti. U suprotnom, jedino ako imate visak para i zelite da se pokazete pred komsijama. Proklamovana (teorijska) isplativost je 10god., realno, investicija nece nikada da se isplati, cak ni pri duplo vecoj ceni struje.

samo kažem

pre 1 godinu

Posto se u svakom slucaju mora placati mjesecno kao i do sada, onda mi je sve jedno da li dajem novac za struju ili za otplatu panela. Kapacitet proizvodnje solarnih panela vremenom opada i potrebno ih je menjati, sto bi znacilo jovo - nanovo.

LLC

pre 1 godinu

Period otplate je kraci od 10g a vek trajanja panela 25g posle cega mu drasticno padnu karakteristike.Nevazi za jeftine Kineske panele i opremu,akumulatori nisu potrebni gde postoji prikljucak na elektromrezu a gde nepostoji tu nema izbora i sve se isplati.Mozda se u biducnosti nesto premeni u Srbiji (90% da nece) ali kako sada stoje stvario kao sto se “reciklira” ostalo tako ce i paneli.Vetrogeneratori su bolje resenje ko ima uslova i mogucnosti.

Zorko

pre 1 godinu

Ovi negativni komentari me podsećaju na onu izreku da je bolje da ništa ne radim nego da me malo plaćaju. Takav smo narod. Ne prihvatamo novotarije i mislimo da svuda neko hoće da nas prevari.

Alex

pre 1 godinu

Neće to da bude pitanje cene isplativosti nego energetske nezavisnosti. Solarna elektrana na krov, toplotna pumpa za grejanje i bole vas brige koliko košta gas,jel ga ima,kolika je cena struje,uglja,drva itd. Ništa vam od toga ne treba. Onda ste bezbedni.Pozdrav iz Bavarske!

Dušan Balać

pre 1 godinu

Sa 10kW instalisane snage može se dobiti oko 40kWh el.energije dnevno ili oko 13 000kWh godišnje što po ceni recimo 5 dinara/kWh iznosi oko 65 ooodinara ili oko 600 eura. Sa sadašnjom cenom el.energije nema isplativosti, ako se cena značajno ne poveća. Bolje je uložiti sredstva u stolariju, izolaciju, gtejanje vode, toplotne pumpe pa ko ima viška može i u panele.

kognitivna disonanca

pre 1 godinu

@Dušan Balać:

Kada bi se moglo dobiti u proseku 40 kWh dnevno od panela snage 10 kW, ne bi postojala kriza energije u svetu. Bojim se da je prava cifra kreće oko 4 kWh.

Alex

pre 1 godinu

Solarne elektrane se u Srbiji NE ISPLATE! I tu je tacka, bavim se tom oblascu. Retko gde u svetu se isplate sa trenutnim cenama opreme, bez subvencija. Ukoliko nemate apsolutno nikakvu subvenciju od drzave, ne isplati se. U Srbiji drzava ne daje nista, EPS ne placa to sto proizvedete, dakle, apsolutno nikakvu korist nemate osim sopstvene potrosnje, koja obicno nije dovoljno visoka da pokrije velike troskove ugradnje sistema u razumnom roku, sa trenutnim cenama energije.
(biz, 29. maj 2022 15:13

Isplate se na severu Nemačke sa 30% manje sunčanih dana a u Srbiji sa 280-300 sunčanih dana se ne isplati.

neko iz mase

pre 1 godinu

nije to više nu pitanje otplate, već obezbeđenja energetske sigurnosti. Najbolje bi bilo biti potpuno autonoman ali je na žalost to još nemoguće

Sale

pre 1 godinu

Nekih 4 meseca boravio sam u stanu u gradu Goma, DR Kongo. Tamo imas beli i crni kabal. Na belom uvek ima struje, na crnom 2 puta nedeljno po jedan dan.
Stanodavac je, medjutim, ugradio solarne panele, koji struju akumuliraju na set kamionskih akumulatora. Sa invertorom, uvek je bilo struje za svetlo, TV, Frizider, ali ne i za klimu.STa hocu da kazem?
Najbolje je ici na USTEDU, to jest investirati u sopstvenu akumulaciju, i time smanjiti racune za struju koliko god je moguce. Sistem za 2KW je oko 1600 Eur, i isplatice se za nekih 5 godina (48 meseci). Svi znamo da ce cene struje ici samo na gore, nikako na dole.

srebroljub

pre 1 godinu

Sa napretkom tehnologije solarnih panela za nekih 5 godina može da se razmišlja o tome.. A i struja će da poskupi do tad pa će da se isplati za 2-3 god i tad će biti mnogo bolja investicija..

more mrs

pre 1 godinu

PRVO filteti na postojeće termoelktrane i druge odžake, Itezivno pošumljavanje, intezivna akcija termoizolacije svih kuća zgrada itd, i što više reciklaže otpada. kada bi ovo , ovim redom bilo odrađeno za recimo 2, 3 godine, onda bi to bio pravi efekat. sve ostalo fency je sviranje onoj stvari, sa kao nekim efekrtima. da ne govorim o histeriji KAO ekoloških elktro automobila, ko hoće nek prouči kolika se šteta samo napravi za prirodu pre nego taj auto i pređe prvi km, a da ne govorim odakle mu dolazi ta struja za punjenje , itd..

Baklavko

pre 1 godinu

11 panela, 4000kw godišnje, investicija od €6500, povraćaj PDV 21% od države i isplaćena investicija za 3 godine i 10 meseci. Kilovat sad košta trenutno €0,59.

biz

pre 1 godinu

Solarne elektrane se u Srbiji NE ISPLATE! I tu je tacka, bavim se tom oblascu. Retko gde u svetu se isplate sa trenutnim cenama opreme, bez subvencija. Ukoliko nemate apsolutno nikakvu subvenciju od drzave, ne isplati se. U Srbiji drzava ne daje nista, EPS ne placa to sto proizvedete, dakle, apsolutno nikakvu korist nemate osim sopstvene potrosnje, koja obicno nije dovoljno visoka da pokrije velike troskove ugradnje sistema u razumnom roku, sa trenutnim cenama energije.
(biz, 29. maj 2022 15:13

Isplate se na severu Nemačke sa 30% manje sunčanih dana a u Srbiji sa 280-300 sunčanih dana se ne isplati.
(Alex, 29. maj 2022 21:12)

Da, i? Jesi li pitao nekoga na severu Nemacke koliko im operater sistema placa izvezen kWh u mrezu?

40

pre 1 godinu

@Dušan Balać:

Kada bi se moglo dobiti u proseku 40 kWh dnevno od panela snage 10 kW, ne bi postojala kriza energije u svetu. Bojim se da je prava cifra kreće oko 4 kWh.
(kognitivna disonanca, 29. maj 2022 19:14)

Sistem od 10kW proizvede 4kWh za 24 minuta jakog suncevog zracenja (izmedju 800 i 1000 W/m?). Tokom letnjeg dana i pod dobrim uglom, ovakvo zracenje imas cak i nekoliko sati, s tim da od 8 ujutru pa do 7 navece konstantno imas proizvodnju, tako da se prosecnih 40kWh bez problema postize veci deo godine, i ne samo 40kWh, vec i puno vise. Zima naravno obara prosek, ali ne na 4kWh sigurno.

okl

pre 1 godinu

Ljudi se upustaju u komentarisanje, a ne znaju razliku izmedju kW i kWh, misle da struja ima cenu (a ne energija) itd. Tacno smo nebeski narod.

Vladimir

pre 1 godinu

Odustao sam od ovog državnog programa jer i pored posedovanja solarnih panela ne bih imao struje u vreme isključenja što se mnogo češće dešava ovde na selu. Više sam za nezavisnu varijantu, kao backup sistem gde bi imao konstantno električnu energiju za najosnovnije potrebe.

Maxa Maxic

pre 1 godinu

Proučite materiju i izračunajte da li se Vama isplati ili ne.
Kvalitetniji paneli koji su nešto skuplji imaju garanciju 30 godina i u tom periodu im efikasnost neće pasti ispod 85% od početne efikasnosti. Takođe testirani su na grad veličine 25mm.

zex

pre 1 godinu

Za one koji se nisu dobro raspitali,solarna elektrana instalirane snage 4kw,ako je iole suncan dan proizvede dnevno izmedju 20 i 25kw.Govorim o periodu od 13 aprila kad sam je postavio pa do sada.Za zimske uslove ne znam jos.

ucha

pre 1 godinu

@zex To sto ti imas moze da proizvede max 4 kw na sat. Neki godisnji prosek ti je puta 5 pa puta 365. Ocekuj dnevnu u proseku oko 20 kw a godisnju 7000.