Sreda, 09.02.2022.

13:30

Neverovatno – naučnici ovladali "svetim gralom fizike": Da li je ovo kraj energetskom problemu?

Izvor: B92

Neverovatno – nauènici ovladali "svetim gralom fizike": Da li je ovo kraj energetskom problemu? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

75 Komentari

Sortiraj po:

Mile

pre 2 godine

Teorija je teorija i u teoriji teoretski sve može. Ali kada treba da predje u praksu, onda to ide mnogo teže.
Ova stvar biće rešena, verovatno nikada !

zoran stokic

pre 2 godine

Ovaj rekord, da se u tokamaku postižu temperature 10 puta veće nego u središtu Sunca ljude ostvalja ravnodušnim. U 20/21 veku je postrado minimum znanje opšte kulture - pobedio je hedonizam . To da živeti znači stalno rešavati problem se danas „zaturilo“. U Srbiji, nismo otišli dalje od Teslinih vremena. On je u SAD 1885. napravio firmu „Tesla Electric Light and Manufacturing Company “ pokušavao je kao i Edison i & da pravi lučne sijalice. A kako su se i zašto rađale nove teorije? Kada stare teorije, počnu da “otkazuju” kreiraju se nove - Plank je u pokušaju da reši problem zračenja crnog tela (trebalo je da kreira sijalice sa maksimalnom količinom svetla uz minimalni utrošak energije) uvideo da klasična teorija elektromagnetizma otkazuje, nije u stanju da reši problem. Problem je 1859. postavio Kirhof „kako intenzitet elektromagnetnog zračenja koje emituje crno telo zavisi od frekvencije zračenja tj. boje svetla i temperature tela?” Kako je Vinov zakon “otkazivao” (tačno predviđao ponašanje na visokim frekvencijama, ali nije važio na niskim frekvencijama) Plank se kao "očajnik" uhvatio za - ideje koje su mu bile principski strane - Bolcmana (novo statističko tumačenje drugog zakona termodinamike). Pa se krajem 1900. pojavila njegova "kvantna hipoteza" o tome da se elektromagnetna energija može emitovati samo u kvantizovanoj formi tj. "energija može biti samo umnožak elementarne jedinice"....preko monogih, Dzejms Čedvika, Lea Silarda,...,stigli smo do "mini sunca".

MisterNo

pre 2 godine

@Goran

Pet sila su: Elektricna, magnetska, slaba nuklearna, jaka nuklearna i gravitacija.
Prvo smo objedinili elektricnu i magnetsku zahvaljujuci Faradeju. Zatim je pre 10 godina utvrdjeno da se i slaba nuklearna isto ponasa pri visokim energijama ( u elektronvoltima), u akceleratorima cestica.

Nadam se da sam bio jasan i za bezobrazne i priglupe.

Britanci

pre 2 godine

Mene bine sto je projekat (fizicki) u Britaniji... Jeste, ukljuceni su i drugi, ali kad se setim njihovih uspeha sa AstraZenekom, nekako me napusti entuzijazam.. Ali, da bi bilo divno da ovladamo fuzijom, bilo bi. Steta sto su Tesline zamisli za koriscenje energije iz svemira minirane od strane onih koji su jedino bili zaineresovani za novac, a sad covecanstvo mozda ne bi imalo ovakav probelm sa zagadjenjem.

Јабучило

pre 2 godine

Ajmoooooo teoretićari zavera, šta čekate?????
(autošovinista, 09. februar 2022 16:24)

Боље преиспитивати него узимати здраво за готово.

lucid

pre 2 godine

Ovo trosi vise energije no sto moze da stvori...Ovim tempom razvoja, uz XX triliona dolara i za nekih par stotina godina mozda i naprave koji KW struje...No sumljam da cu biti ziv da to vidim... ali uz danasnju nauku, ko zna...

Mrsoje

pre 2 godine

Koliko se sećam vesti iz ove oblasti, napredak se ogleda u povecanju trajanja tj održanja procesa, sada je to 5 sec, ranije su to bile neke mklisekjnde... U svakom slucaju izgleda da teorija i ideja imaju potencijal za dalji razvoj i samo je pitanje vremena kada ce se napraviti proboj. Ovo je dobra vest za svakog normalnog čoveka, a obzirom na troskove tih istrazivanja, nkje ni cudno da toliko država sarađuje na projektu. Samo napred inace nema puno nade za budućnost...

Neko

pre 2 godine

Strucnjaci komentatori koji ne citaju tekst. Nije ulozeno 22 milijarde u ovaj ogled, vec u projekat ITER, koji se nalazi u Francuskoj, i nema veze sa ovim koji je u Velikoj Britaniji. Nekad je bas teko procitati vest pre nego sto se komentarise...

rockie

pre 2 godine

Problem sa fuzijom je kontrolisanje procesa i materijali koji ne mogu da izdrze temperature koje se tokom fuzije razvijaju. Zato se plazma drzi u magnetnom polju a stos je da ne dodirne zidove reaktora koji bi se istopili. Od komercijalne primene smo dalekm bar 50 godina ako ne i vise.
(Deus, 09. februar 2022 17:37)

Možda ne mora da bude tako visoka temperatura u tom procesu. Možda se još uvek nije rodio taj/ta koji/a će to shvatiti.

Strato

pre 2 godine

22 milijarde ulozeno. Ili je stvarno velika stvar ili velika pljacka pod plastom velikih ideja.
(Vatrogasac, 9. februar 2022 14:49)

22 milijarde je godišnji budžet Azerbejdžana. 100 milijardi (budžet Južne Afrike) je i dalje beda za ono što ovaj projekat treba da obezbedi. A to je faktički neograničen izvor čiste energije.

Deus

pre 2 godine

Problem sa fuzijom je kontrolisanje procesa i materijali koji ne mogu da izdrze temperature koje se tokom fuzije razvijaju. Zato se plazma drzi u magnetnom polju a stos je da ne dodirne zidove reaktora koji bi se istopili. Od komercijalne primene smo dalekm bar 50 godina ako ne i vise.

AquaSky

pre 2 godine

Neverovatno da toliko ljudi ostavi komentar a da predhodno nisu ni procitali tekst, da li su na drogama ili su jednostavno samo udareni u glavu, ali neki ozbiljan problem imaju! Nije u ovaj eksperiment ulozen 22 miljarde dolara, vec je taj novac ulozen u nov projekat ''ITER'', tj u izgradnju novog fuzionog ekperimentalnog reaktora u Francuskoj, u kojoj ucestvuju zajedno sve najrazvijenije drzave sveta (izmedju ostalog i Kina i Rusija). Reaktor ce biti operativan oko 2025g. Druga stvar, prosto mi je neverovatno da ljudi koji komentarisu ne razlikuju Veliku Britaniju i Francusku...

ja

pre 2 godine

Čitam i postaje mi jasno zašto pametni i mladi odlaze, zašto pametni a matori počinju da mrze oko sebe i sebe, zašto budale pišu komentare takođe...(izvinite, čast nekolicini izuzetaka)

Ivan ZG

pre 2 godine

Meni se čini da je fuzija vrlo bliska sa konfuzijom i tu nastane problem jer kada se pojavi konfuzija ode fuzija u tri *** i mi skupa sa njom.

Ivan

pre 2 godine

22 milijarde evra da bi se dobila energija koja je ekvivalent onoj koja se dobije sagorevanjem JEDNOG kg prirodnog gas ili 4 kg lignita?? Strašno! Hoću reći da smo još JAKO, jako daleko od eksploatisanja i ekonomske isplativosti na ovaj način dobijene energije. Neko reče za dve-tri godine.. Gospodine, nemojte me zasmejavati! Pre 25 godina je na ovaj način dobijena upola manja količina energije. A ja sam prvi put za fuziju čuo kada je u magazinu START 70-tih godina prošlog veka o tome napisan članak i čak je bila odštampana grafika kompletnog procesa! A od tada do danas je bilo nekoliko "kvantnih skokova" i dokle smo stigli za sve ove godine? Da se razumemo, jasno mi je da bez ulaganja u nauku nema ni napretka, ali to ne ide tako brzo kako neki misle. Recimo od samog početka razvoja najveći problem pored hlađenja reaktora, bilo je kako proizvesti više energije od one koja se uloži za pokretanje procesa fuzije. A najveći pokretač istraživanja u ovom smeru su očekivanja... Očekivanja da će se dobiti (skoro) beskonačno mnogo energije na isti način kako se ona stvara u središtu našeg sunca u kojem se odvija fuzioni proces. A od toga smo još daleko jer je između ostalog potrebna i ekonomska isplativost ali i bezbednost postupka.

Pop Cira

pre 2 godine

Ah tokamak. Toliko godina i truda.

Ono sto je meni zapalo za oko pre nekoliko godina je kako je laserska fuzija izgubila finansiranje iako je proizvela koliko je ulozila. Dok eto tokamak nije jos na tom nultom balansu.

Laserska fuzija je daleko interesantnija, koristite oko 200 lasera da stisnete dva atoma da se sjedine. Kao da pokusavate da sabijete balon sa svih strana, podjednako, a da ne pukne nego da se zgusne.

Tokamak je drugacija tehnoligija, zasniva se na plazmi i jakom magnetnom polju.
(K, 9. februar 2022 15:11)


Laserska fuzija iliti inertial confinmnet fusion, nije izgubila finansije, u NIF-u, Livermore su ove godine su ostvarili gain, meren kao ulozena energija x-zraka prema energiji neutrona https://www.llnl.gov/news/nif-experiments-show-initial-gain-fusion-fuel
Kako se gorivo greje indirektno, jos uvek je mala efikasnost konverzije laser u x-ray zrake

autošovinista

pre 2 godine

Teoretićari, još niste odredili ko će da se "otarasi" svih tih naučnika. Ko se to usudio da krene stopama Nikole Tesle, a protiv interesa Rotshilda?

K

pre 2 godine

Ah tokamak. Toliko godina i truda.

Ono sto je meni zapalo za oko pre nekoliko godina je kako je laserska fuzija izgubila finansiranje iako je proizvela koliko je ulozila. Dok eto tokamak nije jos na tom nultom balansu.

Laserska fuzija je daleko interesantnija, koristite oko 200 lasera da stisnete dva atoma da se sjedine. Kao da pokusavate da sabijete balon sa svih strana, podjednako, a da ne pukne nego da se zgusne.

Tokamak je drugacija tehnoligija, zasniva se na plazmi i jakom magnetnom polju.

Ciko

pre 2 godine

Ima mnogo laksih nacina od reaktora velicine 50 stambenih zgrada da bi se skuvala kafa za 100 ljudi. Nego mlate praznu slamu jer rade na stari nacin

Brada

pre 2 godine

Tek kada ovo rešenje podignu na satelitske visine počeće i da radi komercilani posao (veštačko sunce).
Do tada, uložena energija i još više kontrola celog procesa, da sve ne ode dođavola, će biti velika brana napretku ove tehnologije.
Teslina ideja o punjenju i pražnjenju jonosfere (bežični prenos energije) će tada ponovo doći u fokus.

Entropy fighter

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.
(MisterNo, 9. februar 2022 13:59)
Sila je 4. Tri su ujedinjene: elektromagnetna, slaba i jaka. Ostala je gravitacija ali tu je malo zapelo. String i M teorija pokusavaju da to rese. Obrazujte se ljudi ovo je vec 20 godina stara informacija...

serUm

pre 2 godine

Sve je to lepo, i bilo bi naravno odlično da se od toga napravi nešto što će praktično rešiti problem zelene energije. Ali mene brine kraj članka, u kome piše da su oborili rekord iz 1997. za duplo. 25 godina, 22 milijarde evra, i oni su postigli 5 sekundi posle 2.5sec pre 25 godina? Hm, to je baš slabo... više deluje kao malo kokodakanja da se opravdaju pare za sledeći krug finansiranja.
Dok se neki grad ne krene grejati na fuziju, ili bar neki institut, ja na to gledam samo kao na pr marketing za budžetiranje.

brm

pre 2 godine

Kada je nuklearna fuzija u pitanju, bez obzira na trenutni proboj, trebaće još vremena da ovladamo ovom energijom da možemo da je koristimo u praktične svrhe. U najboljem slučaju, teško da ćemo narednih 40-50 godina imati reaktor koji će da proizvodi energiju za širu populaciju.

Јабучило

pre 2 godine

Има само један начин да
буде крај енглеском проблему... Али ми би објавили коментар...

Trt

pre 2 godine

Problem je odrzivost reakcije kao i ulozena energija da se ista pokrene. Kolicina dobijene energije nije problem ako imamo reakciju koja je samoodrziva kao sto su reakcije na zbezdama.

đole

pre 2 godine

Značajan napredak, ali nije za bombastičan naslov jer smo jako daleko od ovladavanja nuklearnom fuzijom. Trenutno dobijemo trećinu uložene energije, tek smo na trećini puta da imamo 1:1 odnos uložene i dobijene energije od nuklearne fuzije. Čak i kada ITER zaživi i ako prođe sve kako se očekuje, nećemo biti u mogućnosti da proizvodimo fuzionu energiju tako da budemo u plusu, već ćemo napraviti veliki korak za naredne eksperimente. Iskreno, ne verujem ni da će generacija moje dvogodišnje ćerke dočekati da uživa u blagodetima nuklearne fuzije. Ovo je nešto što se radi za generacije koje još nisu rođene. Jako kompleksno i teško, ali će napraviti ogroman iskorak u napretku čovečanstva ako uspemo da ovladamo fuzijom.

3900

pre 2 godine

Pa da li ovi šta razmišljaju?
Ubacili su ljude iz Rusije, da budu sastavni deo tima?

Pa hoće da im se desi novi Černobil?

Opa....izvinite nismo namerno, vidite da ovo ne funkcioniše.
ipak, Rusija ima nafte pa možete da kupite od nas.
(Ziple, 09. februar 2022 14:47)

Ово је дефинитивно кандидат за најглупљи коментар године а тек смо у фебруару.

GoranH

pre 2 godine

... Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.
(Milojko, 09. februar 2022 14:07)

Nazad u rupu i ne izlazi. Znaš ti bolje od naučnika, oni glupi samo misle kako da zamlaćuju narod i izvlače pare.

soldat

pre 2 godine

Projekat od 22 milijarde dolara da bi se dobila toplotna energija ekvivalentna od 3 kg lignita i što je najgore ja se nisam ugradio u te 22 milijarde već kad ih tako dele svima

Matori englez

pre 2 godine

Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
(Milojko, 09. februar 2022 14:07)

U tri klika po stranim vestima možeš da ustanoviš da je generisano oko 11 megavata snage, dovoljno za npr. 10.000 domaćinstava, u trajanju od 5 sekundi. Što deluje malo, ali i braća Rajt su u prvim pokušajima leteli 30 metara. Da podsetim, ovo nije komercijalni reaktor, već prototip, ensperiment. Energija koja se ulaže jeste značajna, ali je potrebna samo u startu, da se vodonik "zapali" i pokrene fuzija. Kad se onih 5 sekundi pretvori u 5 sati, ili 5 dana, to koliko si energije uložio u start će postati nebitno.

Milojko

pre 2 godine

Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.

Na toless

pre 2 godine

4.800 budala koji su proveli po 25 godina u školi?

Videću večeras šta kaže Joe Rogan i Alex Jones na to,oko te fuzijske mafije.

Oni daju poslednju ocenu.

maneken

pre 2 godine

(Milojko, 9. februar 2022 14:07) # Link komentara

Milojko, verovatno su oni koji misle kao i ti nekada o Braci Rajt pricali da se zamlacuju i trose pare bezveze.

Ja ne znam, jesmo li mi toliko postali razmazeni hejteri da ocekujemo sve odmah i po taman nama (kao klinci kad se derenjaju ako im odmah nesto ne das).
Neke stvari su jednostavno teske i komplikovane, i treba i vreme i resursi da bi se resili. Ali to ne znaci da treba da odustanemo. Jer energija ce tek da bude problem, a fuzija generalno ima potencijal da resi globalno problem sa energijom (Iako daleko od toga da ce da bude dzaba).

Milan Indjija

pre 2 godine

Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.
(Milojko, 09. februar 2022

Bravo Milojko. Javite odmah to tom timu od nekoliko hiljada naucnika, da se ne muče vise i ukažite im sve.

Strato

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.
(MisterNo, 09. februar 2022 13:59)

Objedinjene su dve: elektromagnetna (ona je odavno ustanovljenja kao jedna, gde su električne i magnetna samo njene izolovane manifestacije) i slaba nuklearna u elektroslabu.

Ali da, sveti gral je svakako pre teorija svega nego fuzija. Aktuelni napori da se dođe do reaktora koji bi održavao fuziju je više tehnološko-inženjerski problem nego naučni. Iz ugla običnog čoveka i dobrobiti čovečanstva, realizacija i komercijalizacija fuzije je svakako bitnija stvar od pomenute teorije.

samo da kazem

pre 2 godine

Ma mogu da izmisle bilo kakvu energiju,ovakvu ili onakvu,nikada nista nece biti besplatno.
Sada da izmisle nesto sto ce davati neogranicene kolicine energije,opet cemo je svi placati.

Loženje

pre 2 godine

Ovde fali ključni podatak a to je koliko je energije uloženo da bi dobili tih 59 megadžula? Pošto nije rečeno u članku možemo samo pretpostaviti i da je dalje odnos uloženog i dobijenog nezadovoljavajući. Naravno, svi očekuju da se u godinama ili decenijama to popravi.

Gordan

pre 2 godine

Užasna vest po Rusiju.
(slavko, 9. februar 2022 14:08)
Pa kako majkumu stara kad je Rusija učesnica projekta čak imaju sličan opitni reaktor u Rusiji.To što Nato botovi mrze Rusiju nije neka novost.

boris

pre 2 godine

Svi "zeleni" izvori su samo prelazno rešenje do fuzije.
Hidro nije baš najbolja, potpljeni su mnogi lepi kanjoni i uništene mnoge reke, mada ima i nekih koristi.
Vetar je katastrofa, zlo za ptice. A ni buka nije mala.
Solarna, super za na krov, ali zamislite da su cela polja ili jezera (postoji takav plan za Zaovine) po tim pločama.
Jeste i dalje na dugačkom štapu, ali je i rešenje za energiju. I samo Sunce je tako generiše.

Ziple

pre 2 godine

Pa da li ovi šta razmišljaju?
Ubacili su ljude iz Rusije, da budu sastavni deo tima?

Pa hoće da im se desi novi Černobil?

Opa....izvinite nismo namerno, vidite da ovo ne funkcioniše.
ipak, Rusija ima nafte pa možete da kupite od nas.

Lula

pre 2 godine

Nije problem koliko su dobili snage nego da taj proces bude samoodrživ.
Kad se jednom upali fuzija, da traje ,a ne da trajanje bude sekund ili dve.

Neo

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.
(MisterNo, 09. februar 2022 13:59)

Ne, sveti gral fizike je sta je bilo u trenutku pre nule, pre stvaranja svega.

Mika

pre 2 godine

22 milijarde ulozeno. Ili je stvarno velika stvar ili velika pljacka pod plastom velikih ideja.
(Vatrogasac, 9. februar 2022 14:49)

Fuzija je rešenje za 80% naših problema. Reklo bi se da je prilično velika stvar.

WillyWonka

pre 2 godine

"Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.
(Milojko, 9. februar 2022 14:07)"

E baš sam to htio da pitam. Iako ne mislim da je ovo sve utopija, kao laik se pitam na koji način je pobuđena reakcija. Šta je ušlo u reakciju, a šta je izišlo? Negdje mora biti taj podatak.

MisterNo

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.

Milan Indjija

pre 2 godine

Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.
(Milojko, 09. februar 2022

Bravo Milojko. Javite odmah to tom timu od nekoliko hiljada naucnika, da se ne muče vise i ukažite im sve.

Matori englez

pre 2 godine

Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
(Milojko, 09. februar 2022 14:07)

U tri klika po stranim vestima možeš da ustanoviš da je generisano oko 11 megavata snage, dovoljno za npr. 10.000 domaćinstava, u trajanju od 5 sekundi. Što deluje malo, ali i braća Rajt su u prvim pokušajima leteli 30 metara. Da podsetim, ovo nije komercijalni reaktor, već prototip, ensperiment. Energija koja se ulaže jeste značajna, ali je potrebna samo u startu, da se vodonik "zapali" i pokrene fuzija. Kad se onih 5 sekundi pretvori u 5 sati, ili 5 dana, to koliko si energije uložio u start će postati nebitno.

3900

pre 2 godine

Pa da li ovi šta razmišljaju?
Ubacili su ljude iz Rusije, da budu sastavni deo tima?

Pa hoće da im se desi novi Černobil?

Opa....izvinite nismo namerno, vidite da ovo ne funkcioniše.
ipak, Rusija ima nafte pa možete da kupite od nas.
(Ziple, 09. februar 2022 14:47)

Ово је дефинитивно кандидат за најглупљи коментар године а тек смо у фебруару.

GoranH

pre 2 godine

... Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.
(Milojko, 09. februar 2022 14:07)

Nazad u rupu i ne izlazi. Znaš ti bolje od naučnika, oni glupi samo misle kako da zamlaćuju narod i izvlače pare.

boris

pre 2 godine

Svi "zeleni" izvori su samo prelazno rešenje do fuzije.
Hidro nije baš najbolja, potpljeni su mnogi lepi kanjoni i uništene mnoge reke, mada ima i nekih koristi.
Vetar je katastrofa, zlo za ptice. A ni buka nije mala.
Solarna, super za na krov, ali zamislite da su cela polja ili jezera (postoji takav plan za Zaovine) po tim pločama.
Jeste i dalje na dugačkom štapu, ali je i rešenje za energiju. I samo Sunce je tako generiše.

Gordan

pre 2 godine

Užasna vest po Rusiju.
(slavko, 9. februar 2022 14:08)
Pa kako majkumu stara kad je Rusija učesnica projekta čak imaju sličan opitni reaktor u Rusiji.To što Nato botovi mrze Rusiju nije neka novost.

Strato

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.
(MisterNo, 09. februar 2022 13:59)

Objedinjene su dve: elektromagnetna (ona je odavno ustanovljenja kao jedna, gde su električne i magnetna samo njene izolovane manifestacije) i slaba nuklearna u elektroslabu.

Ali da, sveti gral je svakako pre teorija svega nego fuzija. Aktuelni napori da se dođe do reaktora koji bi održavao fuziju je više tehnološko-inženjerski problem nego naučni. Iz ugla običnog čoveka i dobrobiti čovečanstva, realizacija i komercijalizacija fuzije je svakako bitnija stvar od pomenute teorije.

MisterNo

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.

đole

pre 2 godine

Značajan napredak, ali nije za bombastičan naslov jer smo jako daleko od ovladavanja nuklearnom fuzijom. Trenutno dobijemo trećinu uložene energije, tek smo na trećini puta da imamo 1:1 odnos uložene i dobijene energije od nuklearne fuzije. Čak i kada ITER zaživi i ako prođe sve kako se očekuje, nećemo biti u mogućnosti da proizvodimo fuzionu energiju tako da budemo u plusu, već ćemo napraviti veliki korak za naredne eksperimente. Iskreno, ne verujem ni da će generacija moje dvogodišnje ćerke dočekati da uživa u blagodetima nuklearne fuzije. Ovo je nešto što se radi za generacije koje još nisu rođene. Jako kompleksno i teško, ali će napraviti ogroman iskorak u napretku čovečanstva ako uspemo da ovladamo fuzijom.

maneken

pre 2 godine

(Milojko, 9. februar 2022 14:07) # Link komentara

Milojko, verovatno su oni koji misle kao i ti nekada o Braci Rajt pricali da se zamlacuju i trose pare bezveze.

Ja ne znam, jesmo li mi toliko postali razmazeni hejteri da ocekujemo sve odmah i po taman nama (kao klinci kad se derenjaju ako im odmah nesto ne das).
Neke stvari su jednostavno teske i komplikovane, i treba i vreme i resursi da bi se resili. Ali to ne znaci da treba da odustanemo. Jer energija ce tek da bude problem, a fuzija generalno ima potencijal da resi globalno problem sa energijom (Iako daleko od toga da ce da bude dzaba).

Lula

pre 2 godine

Nije problem koliko su dobili snage nego da taj proces bude samoodrživ.
Kad se jednom upali fuzija, da traje ,a ne da trajanje bude sekund ili dve.

Milojko

pre 2 godine

Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.

Mika

pre 2 godine

22 milijarde ulozeno. Ili je stvarno velika stvar ili velika pljacka pod plastom velikih ideja.
(Vatrogasac, 9. februar 2022 14:49)

Fuzija je rešenje za 80% naših problema. Reklo bi se da je prilično velika stvar.

ja

pre 2 godine

Čitam i postaje mi jasno zašto pametni i mladi odlaze, zašto pametni a matori počinju da mrze oko sebe i sebe, zašto budale pišu komentare takođe...(izvinite, čast nekolicini izuzetaka)

Na toless

pre 2 godine

4.800 budala koji su proveli po 25 godina u školi?

Videću večeras šta kaže Joe Rogan i Alex Jones na to,oko te fuzijske mafije.

Oni daju poslednju ocenu.

samo da kazem

pre 2 godine

Ma mogu da izmisle bilo kakvu energiju,ovakvu ili onakvu,nikada nista nece biti besplatno.
Sada da izmisle nesto sto ce davati neogranicene kolicine energije,opet cemo je svi placati.

Entropy fighter

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.
(MisterNo, 9. februar 2022 13:59)
Sila je 4. Tri su ujedinjene: elektromagnetna, slaba i jaka. Ostala je gravitacija ali tu je malo zapelo. String i M teorija pokusavaju da to rese. Obrazujte se ljudi ovo je vec 20 godina stara informacija...

Neko

pre 2 godine

Strucnjaci komentatori koji ne citaju tekst. Nije ulozeno 22 milijarde u ovaj ogled, vec u projekat ITER, koji se nalazi u Francuskoj, i nema veze sa ovim koji je u Velikoj Britaniji. Nekad je bas teko procitati vest pre nego sto se komentarise...

Neo

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.
(MisterNo, 09. februar 2022 13:59)

Ne, sveti gral fizike je sta je bilo u trenutku pre nule, pre stvaranja svega.

Strato

pre 2 godine

22 milijarde ulozeno. Ili je stvarno velika stvar ili velika pljacka pod plastom velikih ideja.
(Vatrogasac, 9. februar 2022 14:49)

22 milijarde je godišnji budžet Azerbejdžana. 100 milijardi (budžet Južne Afrike) je i dalje beda za ono što ovaj projekat treba da obezbedi. A to je faktički neograničen izvor čiste energije.

serUm

pre 2 godine

Sve je to lepo, i bilo bi naravno odlično da se od toga napravi nešto što će praktično rešiti problem zelene energije. Ali mene brine kraj članka, u kome piše da su oborili rekord iz 1997. za duplo. 25 godina, 22 milijarde evra, i oni su postigli 5 sekundi posle 2.5sec pre 25 godina? Hm, to je baš slabo... više deluje kao malo kokodakanja da se opravdaju pare za sledeći krug finansiranja.
Dok se neki grad ne krene grejati na fuziju, ili bar neki institut, ja na to gledam samo kao na pr marketing za budžetiranje.

AquaSky

pre 2 godine

Neverovatno da toliko ljudi ostavi komentar a da predhodno nisu ni procitali tekst, da li su na drogama ili su jednostavno samo udareni u glavu, ali neki ozbiljan problem imaju! Nije u ovaj eksperiment ulozen 22 miljarde dolara, vec je taj novac ulozen u nov projekat ''ITER'', tj u izgradnju novog fuzionog ekperimentalnog reaktora u Francuskoj, u kojoj ucestvuju zajedno sve najrazvijenije drzave sveta (izmedju ostalog i Kina i Rusija). Reaktor ce biti operativan oko 2025g. Druga stvar, prosto mi je neverovatno da ljudi koji komentarisu ne razlikuju Veliku Britaniju i Francusku...

K

pre 2 godine

Ah tokamak. Toliko godina i truda.

Ono sto je meni zapalo za oko pre nekoliko godina je kako je laserska fuzija izgubila finansiranje iako je proizvela koliko je ulozila. Dok eto tokamak nije jos na tom nultom balansu.

Laserska fuzija je daleko interesantnija, koristite oko 200 lasera da stisnete dva atoma da se sjedine. Kao da pokusavate da sabijete balon sa svih strana, podjednako, a da ne pukne nego da se zgusne.

Tokamak je drugacija tehnoligija, zasniva se na plazmi i jakom magnetnom polju.

brm

pre 2 godine

Kada je nuklearna fuzija u pitanju, bez obzira na trenutni proboj, trebaće još vremena da ovladamo ovom energijom da možemo da je koristimo u praktične svrhe. U najboljem slučaju, teško da ćemo narednih 40-50 godina imati reaktor koji će da proizvodi energiju za širu populaciju.

Mrsoje

pre 2 godine

Koliko se sećam vesti iz ove oblasti, napredak se ogleda u povecanju trajanja tj održanja procesa, sada je to 5 sec, ranije su to bile neke mklisekjnde... U svakom slucaju izgleda da teorija i ideja imaju potencijal za dalji razvoj i samo je pitanje vremena kada ce se napraviti proboj. Ovo je dobra vest za svakog normalnog čoveka, a obzirom na troskove tih istrazivanja, nkje ni cudno da toliko država sarađuje na projektu. Samo napred inace nema puno nade za budućnost...

Loženje

pre 2 godine

Ovde fali ključni podatak a to je koliko je energije uloženo da bi dobili tih 59 megadžula? Pošto nije rečeno u članku možemo samo pretpostaviti i da je dalje odnos uloženog i dobijenog nezadovoljavajući. Naravno, svi očekuju da se u godinama ili decenijama to popravi.

WillyWonka

pre 2 godine

"Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.
(Milojko, 9. februar 2022 14:07)"

E baš sam to htio da pitam. Iako ne mislim da je ovo sve utopija, kao laik se pitam na koji način je pobuđena reakcija. Šta je ušlo u reakciju, a šta je izišlo? Negdje mora biti taj podatak.

Pop Cira

pre 2 godine

Ah tokamak. Toliko godina i truda.

Ono sto je meni zapalo za oko pre nekoliko godina je kako je laserska fuzija izgubila finansiranje iako je proizvela koliko je ulozila. Dok eto tokamak nije jos na tom nultom balansu.

Laserska fuzija je daleko interesantnija, koristite oko 200 lasera da stisnete dva atoma da se sjedine. Kao da pokusavate da sabijete balon sa svih strana, podjednako, a da ne pukne nego da se zgusne.

Tokamak je drugacija tehnoligija, zasniva se na plazmi i jakom magnetnom polju.
(K, 9. februar 2022 15:11)


Laserska fuzija iliti inertial confinmnet fusion, nije izgubila finansije, u NIF-u, Livermore su ove godine su ostvarili gain, meren kao ulozena energija x-zraka prema energiji neutrona https://www.llnl.gov/news/nif-experiments-show-initial-gain-fusion-fuel
Kako se gorivo greje indirektno, jos uvek je mala efikasnost konverzije laser u x-ray zrake

Trt

pre 2 godine

Problem je odrzivost reakcije kao i ulozena energija da se ista pokrene. Kolicina dobijene energije nije problem ako imamo reakciju koja je samoodrziva kao sto su reakcije na zbezdama.

Ivan

pre 2 godine

22 milijarde evra da bi se dobila energija koja je ekvivalent onoj koja se dobije sagorevanjem JEDNOG kg prirodnog gas ili 4 kg lignita?? Strašno! Hoću reći da smo još JAKO, jako daleko od eksploatisanja i ekonomske isplativosti na ovaj način dobijene energije. Neko reče za dve-tri godine.. Gospodine, nemojte me zasmejavati! Pre 25 godina je na ovaj način dobijena upola manja količina energije. A ja sam prvi put za fuziju čuo kada je u magazinu START 70-tih godina prošlog veka o tome napisan članak i čak je bila odštampana grafika kompletnog procesa! A od tada do danas je bilo nekoliko "kvantnih skokova" i dokle smo stigli za sve ove godine? Da se razumemo, jasno mi je da bez ulaganja u nauku nema ni napretka, ali to ne ide tako brzo kako neki misle. Recimo od samog početka razvoja najveći problem pored hlađenja reaktora, bilo je kako proizvesti više energije od one koja se uloži za pokretanje procesa fuzije. A najveći pokretač istraživanja u ovom smeru su očekivanja... Očekivanja da će se dobiti (skoro) beskonačno mnogo energije na isti način kako se ona stvara u središtu našeg sunca u kojem se odvija fuzioni proces. A od toga smo još daleko jer je između ostalog potrebna i ekonomska isplativost ali i bezbednost postupka.

Deus

pre 2 godine

Problem sa fuzijom je kontrolisanje procesa i materijali koji ne mogu da izdrze temperature koje se tokom fuzije razvijaju. Zato se plazma drzi u magnetnom polju a stos je da ne dodirne zidove reaktora koji bi se istopili. Od komercijalne primene smo dalekm bar 50 godina ako ne i vise.

soldat

pre 2 godine

Projekat od 22 milijarde dolara da bi se dobila toplotna energija ekvivalentna od 3 kg lignita i što je najgore ja se nisam ugradio u te 22 milijarde već kad ih tako dele svima

Brada

pre 2 godine

Tek kada ovo rešenje podignu na satelitske visine počeće i da radi komercilani posao (veštačko sunce).
Do tada, uložena energija i još više kontrola celog procesa, da sve ne ode dođavola, će biti velika brana napretku ove tehnologije.
Teslina ideja o punjenju i pražnjenju jonosfere (bežični prenos energije) će tada ponovo doći u fokus.

Ciko

pre 2 godine

Ima mnogo laksih nacina od reaktora velicine 50 stambenih zgrada da bi se skuvala kafa za 100 ljudi. Nego mlate praznu slamu jer rade na stari nacin

Ivan ZG

pre 2 godine

Meni se čini da je fuzija vrlo bliska sa konfuzijom i tu nastane problem jer kada se pojavi konfuzija ode fuzija u tri *** i mi skupa sa njom.

autošovinista

pre 2 godine

Teoretićari, još niste odredili ko će da se "otarasi" svih tih naučnika. Ko se to usudio da krene stopama Nikole Tesle, a protiv interesa Rotshilda?

Ziple

pre 2 godine

Pa da li ovi šta razmišljaju?
Ubacili su ljude iz Rusije, da budu sastavni deo tima?

Pa hoće da im se desi novi Černobil?

Opa....izvinite nismo namerno, vidite da ovo ne funkcioniše.
ipak, Rusija ima nafte pa možete da kupite od nas.

zoran stokic

pre 2 godine

Ovaj rekord, da se u tokamaku postižu temperature 10 puta veće nego u središtu Sunca ljude ostvalja ravnodušnim. U 20/21 veku je postrado minimum znanje opšte kulture - pobedio je hedonizam . To da živeti znači stalno rešavati problem se danas „zaturilo“. U Srbiji, nismo otišli dalje od Teslinih vremena. On je u SAD 1885. napravio firmu „Tesla Electric Light and Manufacturing Company “ pokušavao je kao i Edison i & da pravi lučne sijalice. A kako su se i zašto rađale nove teorije? Kada stare teorije, počnu da “otkazuju” kreiraju se nove - Plank je u pokušaju da reši problem zračenja crnog tela (trebalo je da kreira sijalice sa maksimalnom količinom svetla uz minimalni utrošak energije) uvideo da klasična teorija elektromagnetizma otkazuje, nije u stanju da reši problem. Problem je 1859. postavio Kirhof „kako intenzitet elektromagnetnog zračenja koje emituje crno telo zavisi od frekvencije zračenja tj. boje svetla i temperature tela?” Kako je Vinov zakon “otkazivao” (tačno predviđao ponašanje na visokim frekvencijama, ali nije važio na niskim frekvencijama) Plank se kao "očajnik" uhvatio za - ideje koje su mu bile principski strane - Bolcmana (novo statističko tumačenje drugog zakona termodinamike). Pa se krajem 1900. pojavila njegova "kvantna hipoteza" o tome da se elektromagnetna energija može emitovati samo u kvantizovanoj formi tj. "energija može biti samo umnožak elementarne jedinice"....preko monogih, Dzejms Čedvika, Lea Silarda,...,stigli smo do "mini sunca".

Јабучило

pre 2 godine

Ajmoooooo teoretićari zavera, šta čekate?????
(autošovinista, 09. februar 2022 16:24)

Боље преиспитивати него узимати здраво за готово.

rockie

pre 2 godine

Problem sa fuzijom je kontrolisanje procesa i materijali koji ne mogu da izdrze temperature koje se tokom fuzije razvijaju. Zato se plazma drzi u magnetnom polju a stos je da ne dodirne zidove reaktora koji bi se istopili. Od komercijalne primene smo dalekm bar 50 godina ako ne i vise.
(Deus, 09. februar 2022 17:37)

Možda ne mora da bude tako visoka temperatura u tom procesu. Možda se još uvek nije rodio taj/ta koji/a će to shvatiti.

MisterNo

pre 2 godine

@Goran

Pet sila su: Elektricna, magnetska, slaba nuklearna, jaka nuklearna i gravitacija.
Prvo smo objedinili elektricnu i magnetsku zahvaljujuci Faradeju. Zatim je pre 10 godina utvrdjeno da se i slaba nuklearna isto ponasa pri visokim energijama ( u elektronvoltima), u akceleratorima cestica.

Nadam se da sam bio jasan i za bezobrazne i priglupe.

Јабучило

pre 2 godine

Има само један начин да
буде крај енглеском проблему... Али ми би објавили коментар...

lucid

pre 2 godine

Ovo trosi vise energije no sto moze da stvori...Ovim tempom razvoja, uz XX triliona dolara i za nekih par stotina godina mozda i naprave koji KW struje...No sumljam da cu biti ziv da to vidim... ali uz danasnju nauku, ko zna...

Britanci

pre 2 godine

Mene bine sto je projekat (fizicki) u Britaniji... Jeste, ukljuceni su i drugi, ali kad se setim njihovih uspeha sa AstraZenekom, nekako me napusti entuzijazam.. Ali, da bi bilo divno da ovladamo fuzijom, bilo bi. Steta sto su Tesline zamisli za koriscenje energije iz svemira minirane od strane onih koji su jedino bili zaineresovani za novac, a sad covecanstvo mozda ne bi imalo ovakav probelm sa zagadjenjem.

Mile

pre 2 godine

Teorija je teorija i u teoriji teoretski sve može. Ali kada treba da predje u praksu, onda to ide mnogo teže.
Ova stvar biće rešena, verovatno nikada !

Milojko

pre 2 godine

Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.

Ziple

pre 2 godine

Pa da li ovi šta razmišljaju?
Ubacili su ljude iz Rusije, da budu sastavni deo tima?

Pa hoće da im se desi novi Černobil?

Opa....izvinite nismo namerno, vidite da ovo ne funkcioniše.
ipak, Rusija ima nafte pa možete da kupite od nas.

Ciko

pre 2 godine

Ima mnogo laksih nacina od reaktora velicine 50 stambenih zgrada da bi se skuvala kafa za 100 ljudi. Nego mlate praznu slamu jer rade na stari nacin

Na toless

pre 2 godine

4.800 budala koji su proveli po 25 godina u školi?

Videću večeras šta kaže Joe Rogan i Alex Jones na to,oko te fuzijske mafije.

Oni daju poslednju ocenu.

soldat

pre 2 godine

Projekat od 22 milijarde dolara da bi se dobila toplotna energija ekvivalentna od 3 kg lignita i što je najgore ja se nisam ugradio u te 22 milijarde već kad ih tako dele svima

MisterNo

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.

Ivan

pre 2 godine

22 milijarde evra da bi se dobila energija koja je ekvivalent onoj koja se dobije sagorevanjem JEDNOG kg prirodnog gas ili 4 kg lignita?? Strašno! Hoću reći da smo još JAKO, jako daleko od eksploatisanja i ekonomske isplativosti na ovaj način dobijene energije. Neko reče za dve-tri godine.. Gospodine, nemojte me zasmejavati! Pre 25 godina je na ovaj način dobijena upola manja količina energije. A ja sam prvi put za fuziju čuo kada je u magazinu START 70-tih godina prošlog veka o tome napisan članak i čak je bila odštampana grafika kompletnog procesa! A od tada do danas je bilo nekoliko "kvantnih skokova" i dokle smo stigli za sve ove godine? Da se razumemo, jasno mi je da bez ulaganja u nauku nema ni napretka, ali to ne ide tako brzo kako neki misle. Recimo od samog početka razvoja najveći problem pored hlađenja reaktora, bilo je kako proizvesti više energije od one koja se uloži za pokretanje procesa fuzije. A najveći pokretač istraživanja u ovom smeru su očekivanja... Očekivanja da će se dobiti (skoro) beskonačno mnogo energije na isti način kako se ona stvara u središtu našeg sunca u kojem se odvija fuzioni proces. A od toga smo još daleko jer je između ostalog potrebna i ekonomska isplativost ali i bezbednost postupka.

Brada

pre 2 godine

Tek kada ovo rešenje podignu na satelitske visine počeće i da radi komercilani posao (veštačko sunce).
Do tada, uložena energija i još više kontrola celog procesa, da sve ne ode dođavola, će biti velika brana napretku ove tehnologije.
Teslina ideja o punjenju i pražnjenju jonosfere (bežični prenos energije) će tada ponovo doći u fokus.

GoranH

pre 2 godine

... Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.
(Milojko, 09. februar 2022 14:07)

Nazad u rupu i ne izlazi. Znaš ti bolje od naučnika, oni glupi samo misle kako da zamlaćuju narod i izvlače pare.

Ivan ZG

pre 2 godine

Meni se čini da je fuzija vrlo bliska sa konfuzijom i tu nastane problem jer kada se pojavi konfuzija ode fuzija u tri *** i mi skupa sa njom.

autošovinista

pre 2 godine

Teoretićari, još niste odredili ko će da se "otarasi" svih tih naučnika. Ko se to usudio da krene stopama Nikole Tesle, a protiv interesa Rotshilda?

lucid

pre 2 godine

Ovo trosi vise energije no sto moze da stvori...Ovim tempom razvoja, uz XX triliona dolara i za nekih par stotina godina mozda i naprave koji KW struje...No sumljam da cu biti ziv da to vidim... ali uz danasnju nauku, ko zna...

Loženje

pre 2 godine

Ovde fali ključni podatak a to je koliko je energije uloženo da bi dobili tih 59 megadžula? Pošto nije rečeno u članku možemo samo pretpostaviti i da je dalje odnos uloženog i dobijenog nezadovoljavajući. Naravno, svi očekuju da se u godinama ili decenijama to popravi.

serUm

pre 2 godine

Sve je to lepo, i bilo bi naravno odlično da se od toga napravi nešto što će praktično rešiti problem zelene energije. Ali mene brine kraj članka, u kome piše da su oborili rekord iz 1997. za duplo. 25 godina, 22 milijarde evra, i oni su postigli 5 sekundi posle 2.5sec pre 25 godina? Hm, to je baš slabo... više deluje kao malo kokodakanja da se opravdaju pare za sledeći krug finansiranja.
Dok se neki grad ne krene grejati na fuziju, ili bar neki institut, ja na to gledam samo kao na pr marketing za budžetiranje.

Milan Indjija

pre 2 godine

Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.
(Milojko, 09. februar 2022

Bravo Milojko. Javite odmah to tom timu od nekoliko hiljada naucnika, da se ne muče vise i ukažite im sve.

Јабучило

pre 2 godine

Има само један начин да
буде крај енглеском проблему... Али ми би објавили коментар...

Gordan

pre 2 godine

Užasna vest po Rusiju.
(slavko, 9. februar 2022 14:08)
Pa kako majkumu stara kad je Rusija učesnica projekta čak imaju sličan opitni reaktor u Rusiji.To što Nato botovi mrze Rusiju nije neka novost.

rockie

pre 2 godine

Problem sa fuzijom je kontrolisanje procesa i materijali koji ne mogu da izdrze temperature koje se tokom fuzije razvijaju. Zato se plazma drzi u magnetnom polju a stos je da ne dodirne zidove reaktora koji bi se istopili. Od komercijalne primene smo dalekm bar 50 godina ako ne i vise.
(Deus, 09. februar 2022 17:37)

Možda ne mora da bude tako visoka temperatura u tom procesu. Možda se još uvek nije rodio taj/ta koji/a će to shvatiti.

Јабучило

pre 2 godine

Ajmoooooo teoretićari zavera, šta čekate?????
(autošovinista, 09. februar 2022 16:24)

Боље преиспитивати него узимати здраво за готово.

WillyWonka

pre 2 godine

"Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
Fuzioni reaktori su jos uvek cista utopija i tu se nista nije promenilo vec 50 godina. Cisto zamlacivanje naroda i mehanizam za izvlacenja para.
(Milojko, 9. februar 2022 14:07)"

E baš sam to htio da pitam. Iako ne mislim da je ovo sve utopija, kao laik se pitam na koji način je pobuđena reakcija. Šta je ušlo u reakciju, a šta je izišlo? Negdje mora biti taj podatak.

boris

pre 2 godine

Svi "zeleni" izvori su samo prelazno rešenje do fuzije.
Hidro nije baš najbolja, potpljeni su mnogi lepi kanjoni i uništene mnoge reke, mada ima i nekih koristi.
Vetar je katastrofa, zlo za ptice. A ni buka nije mala.
Solarna, super za na krov, ali zamislite da su cela polja ili jezera (postoji takav plan za Zaovine) po tim pločama.
Jeste i dalje na dugačkom štapu, ali je i rešenje za energiju. I samo Sunce je tako generiše.

maneken

pre 2 godine

(Milojko, 9. februar 2022 14:07) # Link komentara

Milojko, verovatno su oni koji misle kao i ti nekada o Braci Rajt pricali da se zamlacuju i trose pare bezveze.

Ja ne znam, jesmo li mi toliko postali razmazeni hejteri da ocekujemo sve odmah i po taman nama (kao klinci kad se derenjaju ako im odmah nesto ne das).
Neke stvari su jednostavno teske i komplikovane, i treba i vreme i resursi da bi se resili. Ali to ne znaci da treba da odustanemo. Jer energija ce tek da bude problem, a fuzija generalno ima potencijal da resi globalno problem sa energijom (Iako daleko od toga da ce da bude dzaba).

Neo

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.
(MisterNo, 09. februar 2022 13:59)

Ne, sveti gral fizike je sta je bilo u trenutku pre nule, pre stvaranja svega.

Britanci

pre 2 godine

Mene bine sto je projekat (fizicki) u Britaniji... Jeste, ukljuceni su i drugi, ali kad se setim njihovih uspeha sa AstraZenekom, nekako me napusti entuzijazam.. Ali, da bi bilo divno da ovladamo fuzijom, bilo bi. Steta sto su Tesline zamisli za koriscenje energije iz svemira minirane od strane onih koji su jedino bili zaineresovani za novac, a sad covecanstvo mozda ne bi imalo ovakav probelm sa zagadjenjem.

Matori englez

pre 2 godine

Bombasticni naslov, a u tekstu se ni jednom recju ne pominje koliko je energije ulozeno da bi se dobilo tih 59 megadzula. A ono ulozeno bar 3 puta vise energije.
(Milojko, 09. februar 2022 14:07)

U tri klika po stranim vestima možeš da ustanoviš da je generisano oko 11 megavata snage, dovoljno za npr. 10.000 domaćinstava, u trajanju od 5 sekundi. Što deluje malo, ali i braća Rajt su u prvim pokušajima leteli 30 metara. Da podsetim, ovo nije komercijalni reaktor, već prototip, ensperiment. Energija koja se ulaže jeste značajna, ali je potrebna samo u startu, da se vodonik "zapali" i pokrene fuzija. Kad se onih 5 sekundi pretvori u 5 sati, ili 5 dana, to koliko si energije uložio u start će postati nebitno.

samo da kazem

pre 2 godine

Ma mogu da izmisle bilo kakvu energiju,ovakvu ili onakvu,nikada nista nece biti besplatno.
Sada da izmisle nesto sto ce davati neogranicene kolicine energije,opet cemo je svi placati.

đole

pre 2 godine

Značajan napredak, ali nije za bombastičan naslov jer smo jako daleko od ovladavanja nuklearnom fuzijom. Trenutno dobijemo trećinu uložene energije, tek smo na trećini puta da imamo 1:1 odnos uložene i dobijene energije od nuklearne fuzije. Čak i kada ITER zaživi i ako prođe sve kako se očekuje, nećemo biti u mogućnosti da proizvodimo fuzionu energiju tako da budemo u plusu, već ćemo napraviti veliki korak za naredne eksperimente. Iskreno, ne verujem ni da će generacija moje dvogodišnje ćerke dočekati da uživa u blagodetima nuklearne fuzije. Ovo je nešto što se radi za generacije koje još nisu rođene. Jako kompleksno i teško, ali će napraviti ogroman iskorak u napretku čovečanstva ako uspemo da ovladamo fuzijom.

Mika

pre 2 godine

22 milijarde ulozeno. Ili je stvarno velika stvar ili velika pljacka pod plastom velikih ideja.
(Vatrogasac, 9. februar 2022 14:49)

Fuzija je rešenje za 80% naših problema. Reklo bi se da je prilično velika stvar.

K

pre 2 godine

Ah tokamak. Toliko godina i truda.

Ono sto je meni zapalo za oko pre nekoliko godina je kako je laserska fuzija izgubila finansiranje iako je proizvela koliko je ulozila. Dok eto tokamak nije jos na tom nultom balansu.

Laserska fuzija je daleko interesantnija, koristite oko 200 lasera da stisnete dva atoma da se sjedine. Kao da pokusavate da sabijete balon sa svih strana, podjednako, a da ne pukne nego da se zgusne.

Tokamak je drugacija tehnoligija, zasniva se na plazmi i jakom magnetnom polju.

3900

pre 2 godine

Pa da li ovi šta razmišljaju?
Ubacili su ljude iz Rusije, da budu sastavni deo tima?

Pa hoće da im se desi novi Černobil?

Opa....izvinite nismo namerno, vidite da ovo ne funkcioniše.
ipak, Rusija ima nafte pa možete da kupite od nas.
(Ziple, 09. februar 2022 14:47)

Ово је дефинитивно кандидат за најглупљи коментар године а тек смо у фебруару.

Deus

pre 2 godine

Problem sa fuzijom je kontrolisanje procesa i materijali koji ne mogu da izdrze temperature koje se tokom fuzije razvijaju. Zato se plazma drzi u magnetnom polju a stos je da ne dodirne zidove reaktora koji bi se istopili. Od komercijalne primene smo dalekm bar 50 godina ako ne i vise.

Strato

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.
(MisterNo, 09. februar 2022 13:59)

Objedinjene su dve: elektromagnetna (ona je odavno ustanovljenja kao jedna, gde su električne i magnetna samo njene izolovane manifestacije) i slaba nuklearna u elektroslabu.

Ali da, sveti gral je svakako pre teorija svega nego fuzija. Aktuelni napori da se dođe do reaktora koji bi održavao fuziju je više tehnološko-inženjerski problem nego naučni. Iz ugla običnog čoveka i dobrobiti čovečanstva, realizacija i komercijalizacija fuzije je svakako bitnija stvar od pomenute teorije.

Entropy fighter

pre 2 godine

Sveti gral fizike nije kontrolisana fuzija, vec Teorija svega-teorija koja bi objedinila svih pet sila u jednu. Do sada smo potvrdili objedinjenje tri: elektricna, magnetska i slaba nuklearna.
(MisterNo, 9. februar 2022 13:59)
Sila je 4. Tri su ujedinjene: elektromagnetna, slaba i jaka. Ostala je gravitacija ali tu je malo zapelo. String i M teorija pokusavaju da to rese. Obrazujte se ljudi ovo je vec 20 godina stara informacija...

ja

pre 2 godine

Čitam i postaje mi jasno zašto pametni i mladi odlaze, zašto pametni a matori počinju da mrze oko sebe i sebe, zašto budale pišu komentare takođe...(izvinite, čast nekolicini izuzetaka)

Lula

pre 2 godine

Nije problem koliko su dobili snage nego da taj proces bude samoodrživ.
Kad se jednom upali fuzija, da traje ,a ne da trajanje bude sekund ili dve.

brm

pre 2 godine

Kada je nuklearna fuzija u pitanju, bez obzira na trenutni proboj, trebaće još vremena da ovladamo ovom energijom da možemo da je koristimo u praktične svrhe. U najboljem slučaju, teško da ćemo narednih 40-50 godina imati reaktor koji će da proizvodi energiju za širu populaciju.

Strato

pre 2 godine

22 milijarde ulozeno. Ili je stvarno velika stvar ili velika pljacka pod plastom velikih ideja.
(Vatrogasac, 9. februar 2022 14:49)

22 milijarde je godišnji budžet Azerbejdžana. 100 milijardi (budžet Južne Afrike) je i dalje beda za ono što ovaj projekat treba da obezbedi. A to je faktički neograničen izvor čiste energije.

MisterNo

pre 2 godine

@Goran

Pet sila su: Elektricna, magnetska, slaba nuklearna, jaka nuklearna i gravitacija.
Prvo smo objedinili elektricnu i magnetsku zahvaljujuci Faradeju. Zatim je pre 10 godina utvrdjeno da se i slaba nuklearna isto ponasa pri visokim energijama ( u elektronvoltima), u akceleratorima cestica.

Nadam se da sam bio jasan i za bezobrazne i priglupe.

Mile

pre 2 godine

Teorija je teorija i u teoriji teoretski sve može. Ali kada treba da predje u praksu, onda to ide mnogo teže.
Ova stvar biće rešena, verovatno nikada !

Trt

pre 2 godine

Problem je odrzivost reakcije kao i ulozena energija da se ista pokrene. Kolicina dobijene energije nije problem ako imamo reakciju koja je samoodrziva kao sto su reakcije na zbezdama.

AquaSky

pre 2 godine

Neverovatno da toliko ljudi ostavi komentar a da predhodno nisu ni procitali tekst, da li su na drogama ili su jednostavno samo udareni u glavu, ali neki ozbiljan problem imaju! Nije u ovaj eksperiment ulozen 22 miljarde dolara, vec je taj novac ulozen u nov projekat ''ITER'', tj u izgradnju novog fuzionog ekperimentalnog reaktora u Francuskoj, u kojoj ucestvuju zajedno sve najrazvijenije drzave sveta (izmedju ostalog i Kina i Rusija). Reaktor ce biti operativan oko 2025g. Druga stvar, prosto mi je neverovatno da ljudi koji komentarisu ne razlikuju Veliku Britaniju i Francusku...

Neko

pre 2 godine

Strucnjaci komentatori koji ne citaju tekst. Nije ulozeno 22 milijarde u ovaj ogled, vec u projekat ITER, koji se nalazi u Francuskoj, i nema veze sa ovim koji je u Velikoj Britaniji. Nekad je bas teko procitati vest pre nego sto se komentarise...

Mrsoje

pre 2 godine

Koliko se sećam vesti iz ove oblasti, napredak se ogleda u povecanju trajanja tj održanja procesa, sada je to 5 sec, ranije su to bile neke mklisekjnde... U svakom slucaju izgleda da teorija i ideja imaju potencijal za dalji razvoj i samo je pitanje vremena kada ce se napraviti proboj. Ovo je dobra vest za svakog normalnog čoveka, a obzirom na troskove tih istrazivanja, nkje ni cudno da toliko država sarađuje na projektu. Samo napred inace nema puno nade za budućnost...

Pop Cira

pre 2 godine

Ah tokamak. Toliko godina i truda.

Ono sto je meni zapalo za oko pre nekoliko godina je kako je laserska fuzija izgubila finansiranje iako je proizvela koliko je ulozila. Dok eto tokamak nije jos na tom nultom balansu.

Laserska fuzija je daleko interesantnija, koristite oko 200 lasera da stisnete dva atoma da se sjedine. Kao da pokusavate da sabijete balon sa svih strana, podjednako, a da ne pukne nego da se zgusne.

Tokamak je drugacija tehnoligija, zasniva se na plazmi i jakom magnetnom polju.
(K, 9. februar 2022 15:11)


Laserska fuzija iliti inertial confinmnet fusion, nije izgubila finansije, u NIF-u, Livermore su ove godine su ostvarili gain, meren kao ulozena energija x-zraka prema energiji neutrona https://www.llnl.gov/news/nif-experiments-show-initial-gain-fusion-fuel
Kako se gorivo greje indirektno, jos uvek je mala efikasnost konverzije laser u x-ray zrake

zoran stokic

pre 2 godine

Ovaj rekord, da se u tokamaku postižu temperature 10 puta veće nego u središtu Sunca ljude ostvalja ravnodušnim. U 20/21 veku je postrado minimum znanje opšte kulture - pobedio je hedonizam . To da živeti znači stalno rešavati problem se danas „zaturilo“. U Srbiji, nismo otišli dalje od Teslinih vremena. On je u SAD 1885. napravio firmu „Tesla Electric Light and Manufacturing Company “ pokušavao je kao i Edison i & da pravi lučne sijalice. A kako su se i zašto rađale nove teorije? Kada stare teorije, počnu da “otkazuju” kreiraju se nove - Plank je u pokušaju da reši problem zračenja crnog tela (trebalo je da kreira sijalice sa maksimalnom količinom svetla uz minimalni utrošak energije) uvideo da klasična teorija elektromagnetizma otkazuje, nije u stanju da reši problem. Problem je 1859. postavio Kirhof „kako intenzitet elektromagnetnog zračenja koje emituje crno telo zavisi od frekvencije zračenja tj. boje svetla i temperature tela?” Kako je Vinov zakon “otkazivao” (tačno predviđao ponašanje na visokim frekvencijama, ali nije važio na niskim frekvencijama) Plank se kao "očajnik" uhvatio za - ideje koje su mu bile principski strane - Bolcmana (novo statističko tumačenje drugog zakona termodinamike). Pa se krajem 1900. pojavila njegova "kvantna hipoteza" o tome da se elektromagnetna energija može emitovati samo u kvantizovanoj formi tj. "energija može biti samo umnožak elementarne jedinice"....preko monogih, Dzejms Čedvika, Lea Silarda,...,stigli smo do "mini sunca".