Aktuelno

Nedelja, 03.10.2021.

20:20

Norveški istoričar o filmu koji opisuje stradanje Srba: "Moramo ispričati celu priču"

Izvor: srpskaistorija.com

Norveški istorièar o filmu koji opisuje stradanje Srba: "Moramo isprièati celu prièu" IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

72 Komentari

Sortiraj po:

Siniša

pre 2 godine

drugari sta ja da radim sa tom istinom ?
(realno, 03. oktobar 2021 21:31)

Postani svestan posledica i pokušaj da dokučiš uzroke kako bi znao šta da menjaš da se ne bi ponovilo.

gibanica

pre 2 godine

@ gibanica

Imtresuje me kako to da Srbi iz Srbije nisu ucestvolvali, i kako nije bilo dejstava do kraja 44te u Srbiji, kada je prva proleterska brigada, napravljena od 4 srpska i 2 crnogorska bataljona koji su iz maticnih republika prebegli u Bosnu krajem 41 godine, jos su i sve osobe na funkcijama u brigadi su bili Srbi.
(Vladan R, 4. oktobar 2021 21:25)

Postovani Vladane, nisam ni rekao da "Srbi iz Srbije nisu ucestvolvali", vec da "Partizani sve do kraja 1944. nisu ni delovali na teritoriji Srbije" (i tu napravih lapsus, htedoh napisati "do pocetka 1944.").
Srbi su pruzali aktivan otpor nacistickoj Nemackoj tokom celog rata. Ali, nisu svi Srbi bili Partizani, znacajnije omasovljenje tog pokreta je pocelo tek sa probojem u Srbiju pocetkom 1944-te, i malo kasnije, sa ulaskom Crvene Armije na teritoriju Jugoslavije.

S druge strane, uz Hitlera su bili svi oko nas - Ustase, Slovenci, Muslimani, kao i Rumunija, Bugarska, Albanija, Madjarska, Italija.
Na volseban nacin, svi oni su 50-ak godina kasnije nagradjeni od strane Zapada, prvi svojim drzavama koje nikada nisu imali i "statusom pravednika i zrtava ratova 90-ih", a svi zajedno clanstvom u EU i NATO.
To sto su svi nabrojani pre svega izvrsili strasan pogrom nad Srbima u oba svetska rata, to mu valjda dodje kao bonus premija i za jedne, i za druge i trece...

Milan pavlovic

pre 2 godine

Srbi i damo Srbi taj najstari narod zemlje i ljudi na njoj,posteni hrabri heroji,uvek na pravoj oslobodilackoj strani,vredni casti i postovanja,miroljubivi,delilisu ognjista sa svim manje civilizovanim ljudima koji su se kasnije pretvorili u zlocince,zalosno hrabri srbi za jednog ubijani 100,i jos uvejk najbolji u svemu i cijeli svet koristi znanje Srbinovo bezplatno,bozji narod za krst casni i slobodu Svetu

Васа

pre 2 godine

Био сам на гробљу поред градића Рогнан у Северној Норвешкој. Преко деведесет посто сахрањених имају српска имена и презимена. Већина су били војници легалне краљеве војске ухапшени после априлског слома. Градили су пут који је локално становништво назвало Крвави пут. Локалном становништву било је запрећено смрћу ако на било који начин помогну интернирцима, али су они ипак бацали куване кромпире преко ограде.Иначе, они гробље зову Српско иако и дан, данас стоји назив Југословенско. Споменик је са петокраком. Гробље се јако лепо одржава.
Један старији човек причао ми је и плакао, јер је као дете гледао како је Србин заклао Немца пред његовим очима у борби на живот и смрт последњих дана рата.
Оно што је за мене најжалосније је да никада ниједан затвореник или његови потомци није добио ни динар одштете за сурово злостављање које се често завршавало смртним исходом.

Antraxxx

pre 2 godine

IvanaZana, 04. oktobar 2021 09:50)
Ništa ja ne pokušavam “proturiti niti izjednačiti”, nego jednostavno mi se nije dalo širiti priču, ali koga zanima pronaći će i pročitati….
Ukratko , htio sam povezati ovu priču sa onim što sam pročitao o sudbinama ljudi nakon ofenzive na Kozari 1942. …
Partizani pobijeni… Žene, djeca, starci u Jasenovac i logore u NDH ( tu se opet ljudi razvrstavaju i priča se grana…. Žene na rad u Njemačku, djeca u domove i na posvajanje u ZG i Slavoniju… Starci i bolesni logor ili smrt) . A radno sposobni muškarci , civili iz zbjegova put Banjice, pa u radne logore u Norvešku. To je bio zahtjev Nijemaca, jer je dio Banjice bio pod njihovom upravom i željeli su imati pod kontrolom tu skupinu zdravih i radno sposobnih muškaraca…
Evo nadam se da će te ovo zadovoljiti….

Drago Zovko

pre 2 godine

Balkanski prostor je uvijek bio interesantan za nasilje i svi su stradali u tim sukobima samo što se neki od učesnika samoprozivaju da su najviše stradali i ja ih razumijem u tome najviše su stradali oni koji su napadali. Srbi su najviše stradali i to nije uopće problem nego je pravi problem taj što što se najviše stradalo od Srba! Mogao bi se netko od istoričara pozabaviti o toj temi, stradanje od Srba!

Aspera

pre 2 godine

Fina Norveška gospoda i divlji Srbi.Ishod je pobijeni Srbi a zlocine su krili 60 godina.
(pero miljevic, 04. oktobar 2021 17:11)

Nista nije skrivano. Ima knjiga o tome koliko hoces.

Детоксикација

pre 2 godine

Увек се потегне овај остарели Брозов лингвиста јер новинари код нас не прате стварност па и не знају да постоје млађи људи који имају нешто да кажу на дату тему. Зато десетинама година гледамо, слушамо и читамо исте "стручњаке". Бугарски не би никада имао каријеру да није био политички подобан и пригрлио српскохрватско-југословенску језичку и другу идеологију.

Vladan R

pre 2 godine

@ gibanica

Imtresuje me kako to da Srbi iz Srbije nisu ucestvolvali, i kako nije bilo dejstava do kraja 44te u Srbiji, kada je prva proleterska brigada, napravljena od 4 srpska i 2 crnogorska bataljona koji su iz maticnih republika prebegli u Bosnu krajem 41 godine, jos su i sve osobe na funkcijama u brigadi su bili Srbi.

VA

pre 2 godine

Pošto ste svi hobi istoričari, koja je tačna priča vezana za Živana Đurđevića, kog su četnici roštiljali, živog. Njegova praunuka mi je bila školska drugarica. To mesto roštiljanja smo posetili, osnovci smo bili.

dominus

pre 2 godine

Mogao bi neko da napravi srpski prevod
(Aleksa, 03. oktobar 2021 23:40)

Šta će ti kad ima engleski?
(466453, 4. oktobar 2021 03:10

Najbolje original. To će svi najlakše razumiti.

gibanica

pre 2 godine

Ogromna vecina zatvorenika bili su partizani, jer su ostali Srbi bili nacisticki saveznici. Cetnika nije moglo biti, osim retkih koji su napustili taj izdajnicki pokret nakon sto su videli da cetnici ubijaju civile i nabijaju bebe na bajonete. Partizani, kao jedini borci protiv okupatora, bili su na udaru nacista i domacih izdajnika.
Uostalom, istorijska je cinjenica da su cetnici Draze Mihailovica bili podanici nacista, fasista i ustasa, cak sa ustasama imali zajednicke patrole po Vojvodini, a u bitkama uvek bili na strani Nemaca i ustasa. Cak su zajedno i kukavicki bezali na kraju rata, ruku pod ruku, preko NDH. Poslednje naredjenje Pavelica bilo je da se cetnicima omoguci slobodan prolaz preko NDH i da im se pomogne, kao ustaskim saveznicima.
Naravno, vecinu Srba u logore su poslali upravo cetnici, oni su bili gori od nacista.
(Joc@, 3. oktobar 2021 20:50)


Pre svega, Draza Mihailovic je bio oficir vojske Kraljevine Jugoslavije, a posle nemacke okupacije osniva "Jugoslovensku vojsku u otadzbini", jedinu legitimnu vojnu formaciju u drzavi.
Partizani su ti koji su poveli gradjanski rat u sred okupacije da bi preoteli vlast - nema vece izdaje od te!
Cinjenica je i da Partizani sve do kraja 1944. nisu ni delovali na teritoriji Srbije. Ali, to je u vreme SFRJ gurano pod tepih.

Za doprinos u II sv. ratu, Drazu su odlikovali De Gol 1943-ce, i Hari Truman 1948. godine (posthumno). Njegova saradnja sa nacistima i ustasama je dokazana izmisljotina.

Aleksandar

pre 2 godine

Samo da pojasnimo termin "Četnička banda". Gospodo da nije bilo pritiska od strane Čerčila, Engleske kraljevske porodice na našeg Kralja i Vladu da se četničke jedinice priklone Titu i partizanskom pokretu, Partizani nikad nebi bili u poziciji da stvore armiju i da od 1943 godine budu u mogućnosti da vrše složenije operacije. Što govori samo jedno da su partizani bili banditi a četnici vojska. Taj odnos je bio problem za partizane pa su svi četnici koji su bili ideološki nepotkupljivi završili su na stubu srama a partizani u njihovim stanovima. Crveno zlo je uništilo srpsko nacionalno biće jel da nije mi bi napokon bili složni i svi na jednoj strani a ovako zakucavamo sami sebi poslednji ekser u sanduk što se zove postojanje.

Kiza

pre 2 godine

Potpuna je laz da je medju ratnim zarobljenicima koji su bili deportovani u Norvesku pored jugislovenskih partizana bilo i cetnika. U muzeju zrtava, u Norveskoj, imate komoletan spisak imena zarobljenih partizana koji su tamo prisilno bili na radu i tamo ostavili svoje zivote. Nema nikakvih podata o nekakvim cetnicima. Prekrajanju ustorije nikad kraja.

Mladen Mamić

pre 2 godine

Žao mi je što je i tragična sudbina srpskih logoraša postala povod za međusobna prepucavanja obožavalaca likova i djela Josipa Broza i Draže Mihailovića. Ono što je činjenica jeste da su ogromnu većinu logoraša činili Srbi, uglavnom vojnici Jugoslovenske vojske koje su Nijemci zarobili nakon kapitulacije Kraljevine i civili nasilno dovedeni da služe kao robovska radna snaga

IvanaZana

pre 2 godine

(Antraxxx, 3. oktobar 2021 21:55)

Posto kazes da si proucavao ovaj slucaj logora interesantno je kako na podmukao nacin pokusavas da provuces tezu kako su zarobljenici iz podkozarja prebacivani prvo u logor Banjica pa odatle u ostale logore sirom evrope na rad. Zatvorenici logora Banjica bili su vecinom zarobljeni cetnici i partizani sa podrucija danasnje Srbije i ilegalci oba pokreta iz Beograda. Naravno, bilo je Jevreja i Roma. Vesto vi hrvati pokusavate da izjednacite logor Banjica sa logorima nastalim u NDH. Komandant logora na Banjici bio je nemački poručnik Vili Fridrih i logor je bio podeljen na dva dela, jednan je pripadao gestapou a drugi kvislinskoj vlada. Kroz logor je proslo oko 23500 zatvorenika od kojih je 2 do 3000 likvidirano.

npr

pre 2 godine

Ko vam je kriv kad ste poturali ledja za prvu i drugu Jugoslaviju. SRJ i nije bila Jugoslavija vec Srbija sa CG.

Poturali ste ledja nicim izazvani. To su zrtve koje bi slijepci vidjeli. Ruzno sam se izrazio, ali tako je. Zao mi je stradanja iskreno. I na kraju ste je htjeli ocuvat. Cist mazohizam. To su Karadjordjevici trebali poslije prvog sv. rata da rijese ili eventualno koju godinu kasnije. A Boga mi, ni komunistickoj Srbiji nije niko branio da uvidi kuda stvari idu. Greske kad tad dodju na naplatu, a vi ste u proslom vijeku bili ponavljaci.

Mozda shvatite jednom da ste odgovorni samo za svoje dvoriste, pa buduce generacije postedite problema. Mislim, sad se to i onako raspalo i tih problema nece biti (valjda), ali da gledate svoju srecu i buducnost to stoji. Uvijek je tako i bilo. Svi su drugi ocigledno samo to i gledali sem vas. Kad to shvatite trebalo bi da vam svane sto vam iskreno zelim.

Svetozar

pre 2 godine

Pročitajte knjige Cveje Jovanovića i Ljube Mlađenovića, svoja iskustva su kao bivši logoraši iz Norveške u knjigama preneli.

Mali Hijavata

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)

Bože koliko napisanih gluposti.
(Brat, 3. oktobar 2021 21:20)

Nisu gluposti. Sve ovo što je čovek napisao, lako je proveriti u arhivama. Brozov režim jeste bio satrapski i totalitarni, i u vreme preuzimanja vlasti streljali su mnogo nevinih ljudi, ali on i partizani jesu bili borci protiv fašizma, jedini na ovim prostorima.
Ljudi vrlo površno, bez elementarnog znanja pričaju o ovako osetljivim stvarima. Mnogima je istorija ono što im je ispričao deda. E, pa vajni moji četnici, idite u Vranić pa pitajte njihove dede šta su četnici tamo napravili sa svojim narodom. Poklali su i decu.
Srbe su u Norvešku poslali Ljotićevi izdajnici mahom, Nemci i ustaše. I svako ko je učio ozbiljno o tom periodu zna da tamo nije bilo nikakvih partizana, već uglavnom običnog srpskog naroda. To je nepoznanica samo ordinarnim neznalicama kojima je istorija ono što su im guslali baba i deda.

не знаш

pre 2 godine

Obicna banda dezertera koja je izdala sve sto je mogla i ratovala za svoje nemacke i ustaske gospodare.
(Joc@, 3. oktobar 2021 23:32)

Где су та масовна четничка стратишта? Сигурно је да су у рату убијали Србе, цивиле, јер људи су зли, али где су стратишта?

Пошто за партизанска масовна гробља знамо - Свилајнац, Краљево, река Јасеница и многа друга. Знамо за бар 50.000 људи, Срба побијених 1944-1948 у Шумадији, именом и презименом, неки због сарадње са окупатором, неки што су имали стаклене флаше (има пресуда).

Знаш ли за неку масовну гробницу која се повезује са четницима?

прле

pre 2 godine

Бабинџем@ Онда су изгледа и ти затвореници из тог документарца јели те исте печурке??

Ти људи из документарца кажу да су били или комунисти или провокатори који су пркосили нацистичком систему!

Људи престаните да верујете псеудо историчарима и разноразним теоријама завере!

Није комунистички систем крив и разлог пропасти, нисмо требали правити унију са Хрватима и Словенцима. Да само направили комунистичку Србију тада исто као и 1918 сада неби имали овај проблем који имамо данас!

И комунисти су грешили али четници више! Када кажем комунисти мислим Срби комунисти, Тито је после смене Ранковића учинио што је хтео направио је Хрватску.

аје

pre 2 godine

Uglavnom su Srbi i stradali, treba da se odmota to klupko i da se jasno kaže i kod nas, a ne neki antifašisti. Jasenovac, Sajmište, Banjica, sve su to uglavnom srpske žrtve. U Norveškoj je priča još neverovatna. To jedna velika filmska priča, epsko stradanje Srba, koje su slali kao zarobljenike da grade put na polarnom krugu. Mi o tome gotovo da ništa ne znamo.

e

pre 2 godine

Valjda svako ljudsko biće koje je rođeno na prostoru bivše SFRJ zna da je novac koji je država dobila kao ratnu odštetu od Nemačke sporazumom Tito-Brant otišao u Sloveniju i Hrvatsku za izgradnju nuklearne elektrane Krško. Dali neko to može demantovati ?

Mirko_nis

pre 2 godine

Otvorite istorijske knjige i procitajte celu pricu, a ne da zaradjujete na patnji naroda.
Ostavite srpske zrtve da pocivaju u miru.

Dule

pre 2 godine

Za sve one koji ne znaju!U G.Milanovcu postoji Spomen park "Brdo mira" posvećen ovim "Jugoslovenima".U znak zahvalnosti norveškom narodu,na Ibarskoj magistrali,kod ovog grada,je izgrađena "Norveška kuća " u obliku vikinškog broda.Verovatno su mnogi od vas svraćali na piće tu ali vas nije interesovalo zašto se tako zove !

Pantagruel

pre 2 godine

Inače zanimljivo je da su ti zarobljeni muškarci prvo slani u logor na Banjici, a kasnije su Njemci njih oko 8000 transportirali u Norvešku.
(Antraxxx, 03. oktobar 2021 21:55)
Не на Бањици, него на Старом сајмишту. Оно је, након што су истребљени београдски Јевреји смештени у његовим халама до маја 1942, постало тријажни центар за заробљенике из НДХ планиране за даљи транспорт у радне логоре. Ту су најпре убијали (премлаћивањем, без испаљеног метка) неспособне за рад, изнемогле и болесне, за које се процењивало да не би издржали пут до Немачке или Норвешке. После су их сахрањивали по Земунском гробљу, Бежанијској Коси и Јакову. Све је лепо описано у књизи Јована Бајфорда "Старо сајмиште". Може бесплатно да се преузме са Интернета.

Стрелац

pre 2 godine

Тако нас уче већ 80 година да је Хитлер напао Југославију... Треба деца да знају који југословенски градови су бомбардовани, а који су Немце дочекали цвећем и који се народ супротставио окупатору, а који су му се придружили.
Дочекасмо да нам Норвежани отварају очи - не односи се на појединце, већ на нацију у целини.

dogodine do Prizrena dogodine do Knina

pre 2 godine

Joc@, 03. oktobar 2021 23:32

pa koliko plitak trebas biti.
cetnicke motive i porive ne mozemo znati jer niko od nas nije poznavao drazu.
vrlo je verovatno da bi on mozda bio drugi tito to takodje ne mozemo znati.

to je tradicija protiv trenda.

ja volim da mislim da je draza ovo danas zeleo da spreci i da se istinski borio za ujedinjenje pre svega svih srba i njihovih teritorija prvenstveno. . .pa tek onda mozda jednog dana nesto vise. . .

volim da mislim jer mi je neprihvatljivo da nismo imali perspektivu ni ovako ni onako posle tog rata, a ovako je svakako nemamo valjda smo umirali ovoliko i izgubili jos mnogo pa smo svesni da je masa stvari koja je radjena za tita pogresna.

mozda bi bili gori od komunjara(sto je tesko ali eto) ali cinjenica ostaje da je jugoslavija ekstra ideja ali ne u to vreme i da je trebalo prvo ujediniti srbe i njihove teritorije .

ovako ostadosmo bez retke intelektualne elite onomad,pa su nam zanatlije vodile drzavu. .posle nekog vremena grobari a danas ambiciozni demagozi iznad zanatlija. .danas intelekt crpimo ko izraelci vodu iz vazduha na kasicicu iz etra onako gotovo hipoteticki.

crvena banda je najbliza ikada da zatre srpski rod za sada i kao sto smo posle turaka preziveli prezivecemo ali oziljaka ce biti velikih nadam se ne i fatalnih.

Ako su ruze, procvetace...

pre 2 godine

bitno jr da su 99% jugoslovena, srbi...
izjasnjava se kao jugosloven....cuj bog ti...jugoslovenom se oseca...majke nema, oca se odreko,na boga pljuje, rodbinu ne poznaje....al nema veze, on je JUGOSLOVEN.

Ako su ruze, procvetace...

pre 2 godine

@
(Walldorf, 03. oktobar 2021 22:36)

Poceo sam da ti verujem dok nisam procitao u NISU odbili Londonski ugovor.
Ne lupaj kad ne znas, ili kad imas poluinformacije.
Londonski ugovor je ponudjen kad su nasi uveliko bili na Krfu.
Ono sta si ti cuo, pomesao je Niska deklaracija, i ona veze nema sa tvojim fake olds....
neznanje, polupismenost i povrsnost su najveci neprijatelji srba

viken

pre 2 godine

Skoro svakog dana posećujem jednu straru gospođu Norvežanku jer radim u patronaži u NO. Pamti rat jer je bila tinejdžerka u to vreme. Nekoliko puta je pričala o Srbima koji su bili zatvorenici zatočeni na kraljevskom imanju u široj okolini Osla (koje se nalazi na 1 km od njene kuće). Često je išla sa drugaricama u šetnju tuda jer su bile radoznale. Pamti da su ti ljudi svake večeri pevali pesme pored logorskih vatri. Bilo je, kaže, i naočitih momaka. Dve njene drugarice su se posle rata udale za Srbe. Deo tih zatvorenika je ostao u Norveškoj, neko je otišao u Ameriku. Načelnik policije u tom okrugu je izvršio samoubistvo po završetku rata jer je bio nacista. Na saradnike nacista su Norvežani gledali kao na šugave pse posle rata.

Zna se apsolutno sve o stradanju Srba zatvorenika u Norveškoj. Prugu na severu Norveške nazivaju "krvavi put" jer su mnogi logoraši preminuli na gradnji te pruge. Mnogi Norvežani su rizikovali živote da bi pomogli logorašima da prebegnu u "neutralnu" Švedsku.

Oscar de LA penja

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)

Evo šta nam je tvoje bratstvo i jedinstvo donelo,vidi gde smo,koliko nacija se iz tog bratstva j koliko država izrodilo?Neki koji su uneli samo donji veš u tu zajednicu izašli su sa državama,Srbi su kako za svoju tako i tuđu slobodu debelo platili!A danas ti isti Srbi su okupatori i fašisti,daleko vam lepa kuća

Mladen Mamić

pre 2 godine

@joc@

U stvari većina logoraša nisu bili partizani već srpski civili ili vojnici Jugoslovenske vojske (opet Srbi) zarobljeni 1941 nakon kapitulacije Kraljevine. Partizane nisu uzimali kao zarobljenike i slali na prisilni rad u Norvešku, oni su ili ginuli u borbama ili bili likvidirani po zarobljavanju.

boki89

pre 2 godine

zasto se o svemu ovome ne uci u osnovnoj skoli?Zavrsio sam osnovnu i gimnaziju a o mnogim stradanjima srba nisam znao.Dosta istorijskih cinjenica sam saznao van skole

Соко сиви

pre 2 godine

@Antraxxx , tačno tako, rođeni deda je bio tamo 3 godine i srećom preživeo, inače ja ne bi danas postojao. Srbin, običan seljak, civil zarobljen u selu Pilica u okolini Bijeljine i sproveden u Norvešku.

Polarni krug

pre 2 godine

"Iako su partizani bili u većini..."

Hajde bar si ti, iako stidljivo, prevalio preko usta cinjenicu koju znaju svi koji su iole upuceni u materiju!

Nazivali su se Jugoslovenima za vreme SFRJ, to je tacno, ali se i tada isticalo da je od njih 90% bilo Srba. To se nije krilo!
Postoje knjige logorasa Cveje Jovanovica, Ljube Mladjenovica...citajte prvo ljudi knjige, pa se onda prebacite na ovakve dokumentarne filmove...
Knjige, braco, knjige...

Joc@

pre 2 godine

@ortak
Bar ima sta da se zatruje...
To sto su cetnici bili neorganizovana banda, ne znaci da nisu bili vece zlo od ustasa. Da, bili su gori, jer ustase nisu ubijale svoje, a cetnici su ubijali svoj narod.
Obicna banda dezertera koja je izdala sve sto je mogla i ratovala za svoje nemacke i ustaske gospodare.

Бранко

pre 2 godine

Не могу Норвежани бити бољи пријатељи Срба но Срби који су сами своји непријатељи, у спрези са усташама, фашистима и њиховим савезницима комунистима, до данас..

Бранко

pre 2 godine

Норвежани су часно пружали отпор нацизму и данас су пријатељи Срба али су партизани имали тајну спрегу са усташама и фашистима што остаје најбоље чувана тајна до данас..

zg232

pre 2 godine

Čula sam da su bili logori u Norveškoj u kojima je bilo zatvorenika iz bivše države, ali nisam znala da su odvođeni odavde. Mislila sam da je nekolicina logoraša premještena u Norvešku iz drugih njemačkih logora, a svakako ne u tako velikom broju. Ne sjećam se da se u školi učilo o tome.

ko vas ne zna

pre 2 godine

@Joc@, vidiš da te uvrežene "istorijske činjenice" mogu biti demantovane novim i do sada skrivenim istorijskim činjenicama.
Iz gore navedenog je sve jasno i ja ne bih ništa dodavao ni izuzimao, 93% zarobljenika Srbi, većina partizana i manjina četnika, ustaša nigde, tako da ustaše i četnici nisu isto.

Helena

pre 2 godine

Medjunarodna oganizacija za migracije (IOM) je vodila program obestecenja prisilnih i ropskih radnika od 1997. do 2007. posle presude Njujorskog suda u slucaju protiv Nemacke i nemackih firmi, koje su koristile ropski/prisilni rad za vreme II svetskog rata.

U njihovim arhivama je ako se dobro secam preko 200.000 svedocanstava ropskih radnika i njihovih potomaka s prostora bivse SFRJ, sto od logora na nasim prostorima (kao sto je Jasenovac), pa do Mathauzena i logora u Norveskoj.

Od tog broja 80% su Srbi, 10% Slovenci, 10% svi ostali iz bivse SFRJ.

Ima takvih potresnih prica da su ljudi, koji su radili na utvrdjivanju osnovanosti zahteva, imali ako ustreba psihijatrku pomoc da im pomogne da "ne odlepe" citajuci toliku kolicinu tako teskih svedocanstava.

Mogli bi nasi istoricari da traze pristup toj arhivi. Sve je skenirano.

Beogradjanin

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)
Žao mi ljudi koji malo čitaju i žive u ne znanju... za razliku od Josipa Broza, Draža je odlikovan od strane Francuske i Amerike , kao borac protiv fašizma, za razliku od Jože .

Drug

pre 2 godine

Знам да је Дуци Симоновић спомињао како су користи Србе и Русе као робове да граде при обали артиљеријске бункере у Норвешкој и да они који страдају/умри од физичког напора завршавају у темеље тих бункера. Спомињао је како су Немци тражили да им се врате ти неки топови, а Норвежани нису далу јер кажу то је споменик Србима који су сазидани ту. Мислим да је то био Интервју на Хелмкасту, Друг Дуци изузетан човек, као и овај Норвежанин који каже да истина треба да се зна.

Ја поштено нисам ни знао да су затвореници, то јест Срби одвођени скроз у Норвешку.

Beogradjanin

pre 2 godine

Borba za Srbiju i istinu se vodi svuda...moramo odati počast ovim ljudima, kroz neku zahvalnicu ili Orden za hrabrost...ako ih mi ne pohvalimo i pruzimo im pažnju( Država Srbija), ne znam ko bi to trebao uraditi.

Walldorf

pre 2 godine

Od srca hvala na tekstu, gospodo sa b92. Bezumnim činom Regenta Aleksandra i Nikole Pašića, u Nišu, 1915. godine, kada su odbili "Londonski sporazum" i odlučili da državu prave sa onima koji su u Mačvi napravili takve zločine da ih do kraja nije mogao opisati ni švajcarac srpskog srca, dr Arčibald Rajs, utabana je staza Brozu i njegovim krvolocima da istoriju kroje, prepravljaju i besramno falsifikuju. Više Srba je ubio Broz i njegovih 70 000. ustaša presvučenih u partizane, ulaskom u već osakaćenu Srbiju i od samih Nemaca tokom celog rata. Po komentarima vidim da su im sinovi i unuci jako aktivni omalovažavajući poštovanog norveškog istoričara i dalje gurajući jugo-komunističku priču. Pun ih je Beograd. I sve dok je tako, ova zemlja ne može napred, u prosperitet. Ne znam hoće li moj komentar proći, no, svakako zahvaljujem uredniku portala na ovom tekstu. U dva svetska rata, srpska krv je bila najjeftinija. Došlo je vreme da se o tome progovori. Ugodno veče želim.

Kaiser Roger

pre 2 godine

Ima jedna prica za naseg logorasa u Norveskoj koji je bio rodom iz okoline Negotina.Uspeo je da pobegne i krio se po hladnim sumama Norveske.I kako su nemci krenuli u poteru za njim, jedan pas, vucjak ga spazi na grani visokog drveta i umesto da obavesti nemce on nije zalajao i kad su nemci otisli, on se spustio i nekako uspeo da pobegne i prezivi rat.

pera

pre 2 godine

Gledao sam neku emisiju na Travel kanalu, pomenuli su Jasenovac i rekli kako je tu stradao veliki broj Jevreja, Roma i nekatolika. Bukvalno taj izraz su upotrebili, nekatolici. Onda se neko usudi da kaze kako mi eto samo tripujemo da imaju nesto protiv nas, sami smo krivi za sve, znate vec tu trulu pricu. A Vatikan, Jezuiti i cela ta kamarila bi najradije da nas izbrisu s planete. Nazalost, uvek nadju dovoljno prodanih dusa medju nama da nastave da bez problema sprovode svoj plan.

Komša

pre 2 godine

@joca

Брате, си добро? Немој печурке, очигледно ти не пријају.
(Бабинџем, 

Nije on jeo pečurke.
To su one iz Kumrovca - ko ih pojede i unučici mu fantaziraju.

iz nis

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)
Neznanje prethodni mrznji, a ti joco, imas oba na pretek.

Deka je bio internirac u Norveskoj, jedan od retkih koji se vratio. Baka je bila u "bugarskoj" Toplici. Kasnije su deku upravo ti pravdoljubivi i demokratski nastrojeni partizani umalo poslali na Ostrvo zato je kritikovao valdavinu Vodje.
Partizani su uništili Srbiju, podmetnuli laznu istoriju, vrednosti, pokrali je (nacionalizovali), svu privredu i znanje preselili van i unistili pravi sistema. Lagalo se (cutalo) o svim zločinima nad Srbina u Srbiji (posle rata je bilo Srba koji su ubijani ili poslati na robiju zato sto su bili u sprezi ili se mislilo da su u sprezi s cetnicima), cutalo se o zlocinima Bugara, Madjara...
Ta Jugoslavija je ispala vece zlo nego sto su bili nemci i ugari zajedno u dva rata!!!
Cetnici jesu u pravili zlocine, daleko ma je od oartizana, a to da su decu bacali na bajonete, to je jedino bilo u Jasenovcu i kasnije na Kosmetu od strane tzv UCK.

Luka

pre 2 godine

@@joc U pravu si, za popa Đujića je Pavelić naredio da ga se ne zaustavlja u bijegu, Đujić je dobivao od ustaša pomoć u novcu i naoružanju, hvalio se da ima logor "Mali Jasenovac", a veliki ustaški župan Sinčić mu je bio izravna veza s Pavelićem, i vojvoda Uroš Drenović je bio vjerni saveznik ustaša! Pavla Đurišića su odlikovali Švabe, naslikavao se po Crnoj Gori sa Talijanima!
Koča Popović je bio frajer i pravi borac, a ne ti izdajnici!

Brat

pre 2 godine

Ogromna vecina zatvorenika bili su partizani, jer su ostali Srbi bili nacisticki saveznici. Cetnika nije moglo biti, osim retkih koji su napustili taj izdajnicki pokret nakon sto su videli da cetnici ubijaju civile i nabijaju bebe na bajonete. Partizani, kao jedini borci protiv okupatora, bili su na udaru nacista i domacih izdajnika.
Uostalom, istorijska je cinjenica da su cetnici Draze Mihailovica bili podanici nacista, fasista i ustasa, cak sa ustasama imali zajednicke patrole po Vojvodini, a u bitkama uvek bili na strani Nemaca i ustasa. Cak su zajedno i kukavicki bezali na kraju rata, ruku pod ruku, preko NDH. Poslednje naredjenje Pavelica bilo je da se cetnicima omoguci slobodan prolaz preko NDH i da im se pomogne, kao ustaskim saveznicima.
Naravno, vecinu Srba u logore su poslali upravo cetnici, oni su bili gori od nacista.
(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)

Bože koliko napisanih gluposti.

Antraxxx

pre 2 godine

Ako se radi o muškarcima koji su radili kao robovska radna snaga u norveškim tvornicama/logorima pod nacističkom upravom , onda se mahom radi o muškarcima mahom Srbim, civilima koji su zarobljeni po kozaračkim zbjegovima. Nije tu bilo puno partizana, jer su Njemci i Ustaše imali naređenje da sve zarobljene i naoružane partizane ubiju na licu mjesta kao bandite, jer tada još nisu imali status regularne vojske. Druga je stvar što su preživjeli logoraši kasnije po povratku u Jugu izborili status partizana, radi većih povlastica. Hrvat sam, ali me zanimala teška sudbina tih norveških logoraša, pa sam čitao dosta o toj temi. Inače zanimljivo je da su ti zarobljeni muškarci prvo slani u logor na Banjici, a kasnije su Njemci njih oko 8000 transportirali u Norvešku.

ortak

pre 2 godine

@Joc@

Posto ste u duhu NOBa izjednacili cetnike i ustase samo mi pokazite na mapi gde su to tacno cetnici napravili logor na teritoriji ex yu gde je pobineno na stotinehiljada ljudi kao sto su njima jednake ustase organizovale. Komunizam je srbima zatrovao pamet.

marko

pre 2 godine

Baba mi je pricala da je njen otac bio u logoru u Norveskoj ne znam kolko hiljada ih je bilo po zavrserku rata njih 4 je prezivelo pricala je da je davao intervuj za neku njihovu televiziju gde je pricao kako su svako vece ulazili u spavaonice i nasumice ubijali logorase i tako do pred sam kraj rata i kako su cekali da malo sunce ogreje da bi jeli koru sa drevta ne secam se tacno ali mislim breze i da se nadovezem na komentar gospodina o prtizanima on je u to vreme ziveo u hrvatskoj i bezao je od ustasa kod italijana i oni su ih predali nemcima i to su uglavnom bili cetnici odnosno sprski seljaci na prostoru danasnje hrvatske a dok je bezao pricao je kako je video usatse da seku coveka testerom na pola na konjicu za drva toliko o tome.Nadam se da ce njegov intervju biti u filmu

Joc@

pre 2 godine

Ogromna vecina zatvorenika bili su partizani, jer su ostali Srbi bili nacisticki saveznici. Cetnika nije moglo biti, osim retkih koji su napustili taj izdajnicki pokret nakon sto su videli da cetnici ubijaju civile i nabijaju bebe na bajonete. Partizani, kao jedini borci protiv okupatora, bili su na udaru nacista i domacih izdajnika.
Uostalom, istorijska je cinjenica da su cetnici Draze Mihailovica bili podanici nacista, fasista i ustasa, cak sa ustasama imali zajednicke patrole po Vojvodini, a u bitkama uvek bili na strani Nemaca i ustasa. Cak su zajedno i kukavicki bezali na kraju rata, ruku pod ruku, preko NDH. Poslednje naredjenje Pavelica bilo je da se cetnicima omoguci slobodan prolaz preko NDH i da im se pomogne, kao ustaskim saveznicima.
Naravno, vecinu Srba u logore su poslali upravo cetnici, oni su bili gori od nacista.

ortak

pre 2 godine

@Joc@

Posto ste u duhu NOBa izjednacili cetnike i ustase samo mi pokazite na mapi gde su to tacno cetnici napravili logor na teritoriji ex yu gde je pobineno na stotinehiljada ljudi kao sto su njima jednake ustase organizovale. Komunizam je srbima zatrovao pamet.

Brat

pre 2 godine

Ogromna vecina zatvorenika bili su partizani, jer su ostali Srbi bili nacisticki saveznici. Cetnika nije moglo biti, osim retkih koji su napustili taj izdajnicki pokret nakon sto su videli da cetnici ubijaju civile i nabijaju bebe na bajonete. Partizani, kao jedini borci protiv okupatora, bili su na udaru nacista i domacih izdajnika.
Uostalom, istorijska je cinjenica da su cetnici Draze Mihailovica bili podanici nacista, fasista i ustasa, cak sa ustasama imali zajednicke patrole po Vojvodini, a u bitkama uvek bili na strani Nemaca i ustasa. Cak su zajedno i kukavicki bezali na kraju rata, ruku pod ruku, preko NDH. Poslednje naredjenje Pavelica bilo je da se cetnicima omoguci slobodan prolaz preko NDH i da im se pomogne, kao ustaskim saveznicima.
Naravno, vecinu Srba u logore su poslali upravo cetnici, oni su bili gori od nacista.
(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)

Bože koliko napisanih gluposti.

pera

pre 2 godine

Gledao sam neku emisiju na Travel kanalu, pomenuli su Jasenovac i rekli kako je tu stradao veliki broj Jevreja, Roma i nekatolika. Bukvalno taj izraz su upotrebili, nekatolici. Onda se neko usudi da kaze kako mi eto samo tripujemo da imaju nesto protiv nas, sami smo krivi za sve, znate vec tu trulu pricu. A Vatikan, Jezuiti i cela ta kamarila bi najradije da nas izbrisu s planete. Nazalost, uvek nadju dovoljno prodanih dusa medju nama da nastave da bez problema sprovode svoj plan.

iz nis

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)
Neznanje prethodni mrznji, a ti joco, imas oba na pretek.

Deka je bio internirac u Norveskoj, jedan od retkih koji se vratio. Baka je bila u "bugarskoj" Toplici. Kasnije su deku upravo ti pravdoljubivi i demokratski nastrojeni partizani umalo poslali na Ostrvo zato je kritikovao valdavinu Vodje.
Partizani su uništili Srbiju, podmetnuli laznu istoriju, vrednosti, pokrali je (nacionalizovali), svu privredu i znanje preselili van i unistili pravi sistema. Lagalo se (cutalo) o svim zločinima nad Srbina u Srbiji (posle rata je bilo Srba koji su ubijani ili poslati na robiju zato sto su bili u sprezi ili se mislilo da su u sprezi s cetnicima), cutalo se o zlocinima Bugara, Madjara...
Ta Jugoslavija je ispala vece zlo nego sto su bili nemci i ugari zajedno u dva rata!!!
Cetnici jesu u pravili zlocine, daleko ma je od oartizana, a to da su decu bacali na bajonete, to je jedino bilo u Jasenovcu i kasnije na Kosmetu od strane tzv UCK.

Walldorf

pre 2 godine

Od srca hvala na tekstu, gospodo sa b92. Bezumnim činom Regenta Aleksandra i Nikole Pašića, u Nišu, 1915. godine, kada su odbili "Londonski sporazum" i odlučili da državu prave sa onima koji su u Mačvi napravili takve zločine da ih do kraja nije mogao opisati ni švajcarac srpskog srca, dr Arčibald Rajs, utabana je staza Brozu i njegovim krvolocima da istoriju kroje, prepravljaju i besramno falsifikuju. Više Srba je ubio Broz i njegovih 70 000. ustaša presvučenih u partizane, ulaskom u već osakaćenu Srbiju i od samih Nemaca tokom celog rata. Po komentarima vidim da su im sinovi i unuci jako aktivni omalovažavajući poštovanog norveškog istoričara i dalje gurajući jugo-komunističku priču. Pun ih je Beograd. I sve dok je tako, ova zemlja ne može napred, u prosperitet. Ne znam hoće li moj komentar proći, no, svakako zahvaljujem uredniku portala na ovom tekstu. U dva svetska rata, srpska krv je bila najjeftinija. Došlo je vreme da se o tome progovori. Ugodno veče želim.

marko

pre 2 godine

Baba mi je pricala da je njen otac bio u logoru u Norveskoj ne znam kolko hiljada ih je bilo po zavrserku rata njih 4 je prezivelo pricala je da je davao intervuj za neku njihovu televiziju gde je pricao kako su svako vece ulazili u spavaonice i nasumice ubijali logorase i tako do pred sam kraj rata i kako su cekali da malo sunce ogreje da bi jeli koru sa drevta ne secam se tacno ali mislim breze i da se nadovezem na komentar gospodina o prtizanima on je u to vreme ziveo u hrvatskoj i bezao je od ustasa kod italijana i oni su ih predali nemcima i to su uglavnom bili cetnici odnosno sprski seljaci na prostoru danasnje hrvatske a dok je bezao pricao je kako je video usatse da seku coveka testerom na pola na konjicu za drva toliko o tome.Nadam se da ce njegov intervju biti u filmu

Drug

pre 2 godine

Знам да је Дуци Симоновић спомињао како су користи Србе и Русе као робове да граде при обали артиљеријске бункере у Норвешкој и да они који страдају/умри од физичког напора завршавају у темеље тих бункера. Спомињао је како су Немци тражили да им се врате ти неки топови, а Норвежани нису далу јер кажу то је споменик Србима који су сазидани ту. Мислим да је то био Интервју на Хелмкасту, Друг Дуци изузетан човек, као и овај Норвежанин који каже да истина треба да се зна.

Ја поштено нисам ни знао да су затвореници, то јест Срби одвођени скроз у Норвешку.

Beogradjanin

pre 2 godine

Borba za Srbiju i istinu se vodi svuda...moramo odati počast ovim ljudima, kroz neku zahvalnicu ili Orden za hrabrost...ako ih mi ne pohvalimo i pruzimo im pažnju( Država Srbija), ne znam ko bi to trebao uraditi.

Helena

pre 2 godine

Medjunarodna oganizacija za migracije (IOM) je vodila program obestecenja prisilnih i ropskih radnika od 1997. do 2007. posle presude Njujorskog suda u slucaju protiv Nemacke i nemackih firmi, koje su koristile ropski/prisilni rad za vreme II svetskog rata.

U njihovim arhivama je ako se dobro secam preko 200.000 svedocanstava ropskih radnika i njihovih potomaka s prostora bivse SFRJ, sto od logora na nasim prostorima (kao sto je Jasenovac), pa do Mathauzena i logora u Norveskoj.

Od tog broja 80% su Srbi, 10% Slovenci, 10% svi ostali iz bivse SFRJ.

Ima takvih potresnih prica da su ljudi, koji su radili na utvrdjivanju osnovanosti zahteva, imali ako ustreba psihijatrku pomoc da im pomogne da "ne odlepe" citajuci toliku kolicinu tako teskih svedocanstava.

Mogli bi nasi istoricari da traze pristup toj arhivi. Sve je skenirano.

Antraxxx

pre 2 godine

Ako se radi o muškarcima koji su radili kao robovska radna snaga u norveškim tvornicama/logorima pod nacističkom upravom , onda se mahom radi o muškarcima mahom Srbim, civilima koji su zarobljeni po kozaračkim zbjegovima. Nije tu bilo puno partizana, jer su Njemci i Ustaše imali naređenje da sve zarobljene i naoružane partizane ubiju na licu mjesta kao bandite, jer tada još nisu imali status regularne vojske. Druga je stvar što su preživjeli logoraši kasnije po povratku u Jugu izborili status partizana, radi većih povlastica. Hrvat sam, ali me zanimala teška sudbina tih norveških logoraša, pa sam čitao dosta o toj temi. Inače zanimljivo je da su ti zarobljeni muškarci prvo slani u logor na Banjici, a kasnije su Njemci njih oko 8000 transportirali u Norvešku.

Beogradjanin

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)
Žao mi ljudi koji malo čitaju i žive u ne znanju... za razliku od Josipa Broza, Draža je odlikovan od strane Francuske i Amerike , kao borac protiv fašizma, za razliku od Jože .

Komša

pre 2 godine

@joca

Брате, си добро? Немој печурке, очигледно ти не пријају.
(Бабинџем, 

Nije on jeo pečurke.
To su one iz Kumrovca - ko ih pojede i unučici mu fantaziraju.

Бранко

pre 2 godine

Норвежани су часно пружали отпор нацизму и данас су пријатељи Срба али су партизани имали тајну спрегу са усташама и фашистима што остаје најбоље чувана тајна до данас..

ko vas ne zna

pre 2 godine

@Joc@, vidiš da te uvrežene "istorijske činjenice" mogu biti demantovane novim i do sada skrivenim istorijskim činjenicama.
Iz gore navedenog je sve jasno i ja ne bih ništa dodavao ni izuzimao, 93% zarobljenika Srbi, većina partizana i manjina četnika, ustaša nigde, tako da ustaše i četnici nisu isto.

Бранко

pre 2 godine

Не могу Норвежани бити бољи пријатељи Срба но Срби који су сами своји непријатељи, у спрези са усташама, фашистима и њиховим савезницима комунистима, до данас..

Kaiser Roger

pre 2 godine

Ima jedna prica za naseg logorasa u Norveskoj koji je bio rodom iz okoline Negotina.Uspeo je da pobegne i krio se po hladnim sumama Norveske.I kako su nemci krenuli u poteru za njim, jedan pas, vucjak ga spazi na grani visokog drveta i umesto da obavesti nemce on nije zalajao i kad su nemci otisli, on se spustio i nekako uspeo da pobegne i prezivi rat.

Соко сиви

pre 2 godine

@Antraxxx , tačno tako, rođeni deda je bio tamo 3 godine i srećom preživeo, inače ja ne bi danas postojao. Srbin, običan seljak, civil zarobljen u selu Pilica u okolini Bijeljine i sproveden u Norvešku.

zg232

pre 2 godine

Čula sam da su bili logori u Norveškoj u kojima je bilo zatvorenika iz bivše države, ali nisam znala da su odvođeni odavde. Mislila sam da je nekolicina logoraša premještena u Norvešku iz drugih njemačkih logora, a svakako ne u tako velikom broju. Ne sjećam se da se u školi učilo o tome.

Joc@

pre 2 godine

Ogromna vecina zatvorenika bili su partizani, jer su ostali Srbi bili nacisticki saveznici. Cetnika nije moglo biti, osim retkih koji su napustili taj izdajnicki pokret nakon sto su videli da cetnici ubijaju civile i nabijaju bebe na bajonete. Partizani, kao jedini borci protiv okupatora, bili su na udaru nacista i domacih izdajnika.
Uostalom, istorijska je cinjenica da su cetnici Draze Mihailovica bili podanici nacista, fasista i ustasa, cak sa ustasama imali zajednicke patrole po Vojvodini, a u bitkama uvek bili na strani Nemaca i ustasa. Cak su zajedno i kukavicki bezali na kraju rata, ruku pod ruku, preko NDH. Poslednje naredjenje Pavelica bilo je da se cetnicima omoguci slobodan prolaz preko NDH i da im se pomogne, kao ustaskim saveznicima.
Naravno, vecinu Srba u logore su poslali upravo cetnici, oni su bili gori od nacista.

Luka

pre 2 godine

@@joc U pravu si, za popa Đujića je Pavelić naredio da ga se ne zaustavlja u bijegu, Đujić je dobivao od ustaša pomoć u novcu i naoružanju, hvalio se da ima logor "Mali Jasenovac", a veliki ustaški župan Sinčić mu je bio izravna veza s Pavelićem, i vojvoda Uroš Drenović je bio vjerni saveznik ustaša! Pavla Đurišića su odlikovali Švabe, naslikavao se po Crnoj Gori sa Talijanima!
Koča Popović je bio frajer i pravi borac, a ne ti izdajnici!

Polarni krug

pre 2 godine

"Iako su partizani bili u većini..."

Hajde bar si ti, iako stidljivo, prevalio preko usta cinjenicu koju znaju svi koji su iole upuceni u materiju!

Nazivali su se Jugoslovenima za vreme SFRJ, to je tacno, ali se i tada isticalo da je od njih 90% bilo Srba. To se nije krilo!
Postoje knjige logorasa Cveje Jovanovica, Ljube Mladjenovica...citajte prvo ljudi knjige, pa se onda prebacite na ovakve dokumentarne filmove...
Knjige, braco, knjige...

Joc@

pre 2 godine

@ortak
Bar ima sta da se zatruje...
To sto su cetnici bili neorganizovana banda, ne znaci da nisu bili vece zlo od ustasa. Da, bili su gori, jer ustase nisu ubijale svoje, a cetnici su ubijali svoj narod.
Obicna banda dezertera koja je izdala sve sto je mogla i ratovala za svoje nemacke i ustaske gospodare.

Aleksandar

pre 2 godine

Samo da pojasnimo termin "Četnička banda". Gospodo da nije bilo pritiska od strane Čerčila, Engleske kraljevske porodice na našeg Kralja i Vladu da se četničke jedinice priklone Titu i partizanskom pokretu, Partizani nikad nebi bili u poziciji da stvore armiju i da od 1943 godine budu u mogućnosti da vrše složenije operacije. Što govori samo jedno da su partizani bili banditi a četnici vojska. Taj odnos je bio problem za partizane pa su svi četnici koji su bili ideološki nepotkupljivi završili su na stubu srama a partizani u njihovim stanovima. Crveno zlo je uništilo srpsko nacionalno biće jel da nije mi bi napokon bili složni i svi na jednoj strani a ovako zakucavamo sami sebi poslednji ekser u sanduk što se zove postojanje.

Mladen Mamić

pre 2 godine

Žao mi je što je i tragična sudbina srpskih logoraša postala povod za međusobna prepucavanja obožavalaca likova i djela Josipa Broza i Draže Mihailovića. Ono što je činjenica jeste da su ogromnu većinu logoraša činili Srbi, uglavnom vojnici Jugoslovenske vojske koje su Nijemci zarobili nakon kapitulacije Kraljevine i civili nasilno dovedeni da služe kao robovska radna snaga

gibanica

pre 2 godine

Ogromna vecina zatvorenika bili su partizani, jer su ostali Srbi bili nacisticki saveznici. Cetnika nije moglo biti, osim retkih koji su napustili taj izdajnicki pokret nakon sto su videli da cetnici ubijaju civile i nabijaju bebe na bajonete. Partizani, kao jedini borci protiv okupatora, bili su na udaru nacista i domacih izdajnika.
Uostalom, istorijska je cinjenica da su cetnici Draze Mihailovica bili podanici nacista, fasista i ustasa, cak sa ustasama imali zajednicke patrole po Vojvodini, a u bitkama uvek bili na strani Nemaca i ustasa. Cak su zajedno i kukavicki bezali na kraju rata, ruku pod ruku, preko NDH. Poslednje naredjenje Pavelica bilo je da se cetnicima omoguci slobodan prolaz preko NDH i da im se pomogne, kao ustaskim saveznicima.
Naravno, vecinu Srba u logore su poslali upravo cetnici, oni su bili gori od nacista.
(Joc@, 3. oktobar 2021 20:50)


Pre svega, Draza Mihailovic je bio oficir vojske Kraljevine Jugoslavije, a posle nemacke okupacije osniva "Jugoslovensku vojsku u otadzbini", jedinu legitimnu vojnu formaciju u drzavi.
Partizani su ti koji su poveli gradjanski rat u sred okupacije da bi preoteli vlast - nema vece izdaje od te!
Cinjenica je i da Partizani sve do kraja 1944. nisu ni delovali na teritoriji Srbije. Ali, to je u vreme SFRJ gurano pod tepih.

Za doprinos u II sv. ratu, Drazu su odlikovali De Gol 1943-ce, i Hari Truman 1948. godine (posthumno). Njegova saradnja sa nacistima i ustasama je dokazana izmisljotina.

npr

pre 2 godine

Ko vam je kriv kad ste poturali ledja za prvu i drugu Jugoslaviju. SRJ i nije bila Jugoslavija vec Srbija sa CG.

Poturali ste ledja nicim izazvani. To su zrtve koje bi slijepci vidjeli. Ruzno sam se izrazio, ali tako je. Zao mi je stradanja iskreno. I na kraju ste je htjeli ocuvat. Cist mazohizam. To su Karadjordjevici trebali poslije prvog sv. rata da rijese ili eventualno koju godinu kasnije. A Boga mi, ni komunistickoj Srbiji nije niko branio da uvidi kuda stvari idu. Greske kad tad dodju na naplatu, a vi ste u proslom vijeku bili ponavljaci.

Mozda shvatite jednom da ste odgovorni samo za svoje dvoriste, pa buduce generacije postedite problema. Mislim, sad se to i onako raspalo i tih problema nece biti (valjda), ali da gledate svoju srecu i buducnost to stoji. Uvijek je tako i bilo. Svi su drugi ocigledno samo to i gledali sem vas. Kad to shvatite trebalo bi da vam svane sto vam iskreno zelim.

IvanaZana

pre 2 godine

(Antraxxx, 3. oktobar 2021 21:55)

Posto kazes da si proucavao ovaj slucaj logora interesantno je kako na podmukao nacin pokusavas da provuces tezu kako su zarobljenici iz podkozarja prebacivani prvo u logor Banjica pa odatle u ostale logore sirom evrope na rad. Zatvorenici logora Banjica bili su vecinom zarobljeni cetnici i partizani sa podrucija danasnje Srbije i ilegalci oba pokreta iz Beograda. Naravno, bilo je Jevreja i Roma. Vesto vi hrvati pokusavate da izjednacite logor Banjica sa logorima nastalim u NDH. Komandant logora na Banjici bio je nemački poručnik Vili Fridrih i logor je bio podeljen na dva dela, jednan je pripadao gestapou a drugi kvislinskoj vlada. Kroz logor je proslo oko 23500 zatvorenika od kojih je 2 do 3000 likvidirano.

не знаш

pre 2 godine

Obicna banda dezertera koja je izdala sve sto je mogla i ratovala za svoje nemacke i ustaske gospodare.
(Joc@, 3. oktobar 2021 23:32)

Где су та масовна четничка стратишта? Сигурно је да су у рату убијали Србе, цивиле, јер људи су зли, али где су стратишта?

Пошто за партизанска масовна гробља знамо - Свилајнац, Краљево, река Јасеница и многа друга. Знамо за бар 50.000 људи, Срба побијених 1944-1948 у Шумадији, именом и презименом, неки због сарадње са окупатором, неки што су имали стаклене флаше (има пресуда).

Знаш ли за неку масовну гробницу која се повезује са четницима?

viken

pre 2 godine

Skoro svakog dana posećujem jednu straru gospođu Norvežanku jer radim u patronaži u NO. Pamti rat jer je bila tinejdžerka u to vreme. Nekoliko puta je pričala o Srbima koji su bili zatvorenici zatočeni na kraljevskom imanju u široj okolini Osla (koje se nalazi na 1 km od njene kuće). Često je išla sa drugaricama u šetnju tuda jer su bile radoznale. Pamti da su ti ljudi svake večeri pevali pesme pored logorskih vatri. Bilo je, kaže, i naočitih momaka. Dve njene drugarice su se posle rata udale za Srbe. Deo tih zatvorenika je ostao u Norveškoj, neko je otišao u Ameriku. Načelnik policije u tom okrugu je izvršio samoubistvo po završetku rata jer je bio nacista. Na saradnike nacista su Norvežani gledali kao na šugave pse posle rata.

Zna se apsolutno sve o stradanju Srba zatvorenika u Norveškoj. Prugu na severu Norveške nazivaju "krvavi put" jer su mnogi logoraši preminuli na gradnji te pruge. Mnogi Norvežani su rizikovali živote da bi pomogli logorašima da prebegnu u "neutralnu" Švedsku.

Стрелац

pre 2 godine

Тако нас уче већ 80 година да је Хитлер напао Југославију... Треба деца да знају који југословенски градови су бомбардовани, а који су Немце дочекали цвећем и који се народ супротставио окупатору, а који су му се придружили.
Дочекасмо да нам Норвежани отварају очи - не односи се на појединце, већ на нацију у целини.

Pantagruel

pre 2 godine

Inače zanimljivo je da su ti zarobljeni muškarci prvo slani u logor na Banjici, a kasnije su Njemci njih oko 8000 transportirali u Norvešku.
(Antraxxx, 03. oktobar 2021 21:55)
Не на Бањици, него на Старом сајмишту. Оно је, након што су истребљени београдски Јевреји смештени у његовим халама до маја 1942, постало тријажни центар за заробљенике из НДХ планиране за даљи транспорт у радне логоре. Ту су најпре убијали (премлаћивањем, без испаљеног метка) неспособне за рад, изнемогле и болесне, за које се процењивало да не би издржали пут до Немачке или Норвешке. После су их сахрањивали по Земунском гробљу, Бежанијској Коси и Јакову. Све је лепо описано у књизи Јована Бајфорда "Старо сајмиште". Може бесплатно да се преузме са Интернета.

Oscar de LA penja

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)

Evo šta nam je tvoje bratstvo i jedinstvo donelo,vidi gde smo,koliko nacija se iz tog bratstva j koliko država izrodilo?Neki koji su uneli samo donji veš u tu zajednicu izašli su sa državama,Srbi su kako za svoju tako i tuđu slobodu debelo platili!A danas ti isti Srbi su okupatori i fašisti,daleko vam lepa kuća

Dule

pre 2 godine

Za sve one koji ne znaju!U G.Milanovcu postoji Spomen park "Brdo mira" posvećen ovim "Jugoslovenima".U znak zahvalnosti norveškom narodu,na Ibarskoj magistrali,kod ovog grada,je izgrađena "Norveška kuća " u obliku vikinškog broda.Verovatno su mnogi od vas svraćali na piće tu ali vas nije interesovalo zašto se tako zove !

e

pre 2 godine

Valjda svako ljudsko biće koje je rođeno na prostoru bivše SFRJ zna da je novac koji je država dobila kao ratnu odštetu od Nemačke sporazumom Tito-Brant otišao u Sloveniju i Hrvatsku za izgradnju nuklearne elektrane Krško. Dali neko to može demantovati ?

аје

pre 2 godine

Uglavnom su Srbi i stradali, treba da se odmota to klupko i da se jasno kaže i kod nas, a ne neki antifašisti. Jasenovac, Sajmište, Banjica, sve su to uglavnom srpske žrtve. U Norveškoj je priča još neverovatna. To jedna velika filmska priča, epsko stradanje Srba, koje su slali kao zarobljenike da grade put na polarnom krugu. Mi o tome gotovo da ništa ne znamo.

Mladen Mamić

pre 2 godine

@joc@

U stvari većina logoraša nisu bili partizani već srpski civili ili vojnici Jugoslovenske vojske (opet Srbi) zarobljeni 1941 nakon kapitulacije Kraljevine. Partizane nisu uzimali kao zarobljenike i slali na prisilni rad u Norvešku, oni su ili ginuli u borbama ili bili likvidirani po zarobljavanju.

boki89

pre 2 godine

zasto se o svemu ovome ne uci u osnovnoj skoli?Zavrsio sam osnovnu i gimnaziju a o mnogim stradanjima srba nisam znao.Dosta istorijskih cinjenica sam saznao van skole

Kiza

pre 2 godine

Potpuna je laz da je medju ratnim zarobljenicima koji su bili deportovani u Norvesku pored jugislovenskih partizana bilo i cetnika. U muzeju zrtava, u Norveskoj, imate komoletan spisak imena zarobljenih partizana koji su tamo prisilno bili na radu i tamo ostavili svoje zivote. Nema nikakvih podata o nekakvim cetnicima. Prekrajanju ustorije nikad kraja.

dogodine do Prizrena dogodine do Knina

pre 2 godine

Joc@, 03. oktobar 2021 23:32

pa koliko plitak trebas biti.
cetnicke motive i porive ne mozemo znati jer niko od nas nije poznavao drazu.
vrlo je verovatno da bi on mozda bio drugi tito to takodje ne mozemo znati.

to je tradicija protiv trenda.

ja volim da mislim da je draza ovo danas zeleo da spreci i da se istinski borio za ujedinjenje pre svega svih srba i njihovih teritorija prvenstveno. . .pa tek onda mozda jednog dana nesto vise. . .

volim da mislim jer mi je neprihvatljivo da nismo imali perspektivu ni ovako ni onako posle tog rata, a ovako je svakako nemamo valjda smo umirali ovoliko i izgubili jos mnogo pa smo svesni da je masa stvari koja je radjena za tita pogresna.

mozda bi bili gori od komunjara(sto je tesko ali eto) ali cinjenica ostaje da je jugoslavija ekstra ideja ali ne u to vreme i da je trebalo prvo ujediniti srbe i njihove teritorije .

ovako ostadosmo bez retke intelektualne elite onomad,pa su nam zanatlije vodile drzavu. .posle nekog vremena grobari a danas ambiciozni demagozi iznad zanatlija. .danas intelekt crpimo ko izraelci vodu iz vazduha na kasicicu iz etra onako gotovo hipoteticki.

crvena banda je najbliza ikada da zatre srpski rod za sada i kao sto smo posle turaka preziveli prezivecemo ali oziljaka ce biti velikih nadam se ne i fatalnih.

Mali Hijavata

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)

Bože koliko napisanih gluposti.
(Brat, 3. oktobar 2021 21:20)

Nisu gluposti. Sve ovo što je čovek napisao, lako je proveriti u arhivama. Brozov režim jeste bio satrapski i totalitarni, i u vreme preuzimanja vlasti streljali su mnogo nevinih ljudi, ali on i partizani jesu bili borci protiv fašizma, jedini na ovim prostorima.
Ljudi vrlo površno, bez elementarnog znanja pričaju o ovako osetljivim stvarima. Mnogima je istorija ono što im je ispričao deda. E, pa vajni moji četnici, idite u Vranić pa pitajte njihove dede šta su četnici tamo napravili sa svojim narodom. Poklali su i decu.
Srbe su u Norvešku poslali Ljotićevi izdajnici mahom, Nemci i ustaše. I svako ko je učio ozbiljno o tom periodu zna da tamo nije bilo nikakvih partizana, već uglavnom običnog srpskog naroda. To je nepoznanica samo ordinarnim neznalicama kojima je istorija ono što su im guslali baba i deda.

Svetozar

pre 2 godine

Pročitajte knjige Cveje Jovanovića i Ljube Mlađenovića, svoja iskustva su kao bivši logoraši iz Norveške u knjigama preneli.

Aspera

pre 2 godine

Fina Norveška gospoda i divlji Srbi.Ishod je pobijeni Srbi a zlocine su krili 60 godina.
(pero miljevic, 04. oktobar 2021 17:11)

Nista nije skrivano. Ima knjiga o tome koliko hoces.

dominus

pre 2 godine

Mogao bi neko da napravi srpski prevod
(Aleksa, 03. oktobar 2021 23:40)

Šta će ti kad ima engleski?
(466453, 4. oktobar 2021 03:10

Najbolje original. To će svi najlakše razumiti.

Mirko_nis

pre 2 godine

Otvorite istorijske knjige i procitajte celu pricu, a ne da zaradjujete na patnji naroda.
Ostavite srpske zrtve da pocivaju u miru.

Ako su ruze, procvetace...

pre 2 godine

bitno jr da su 99% jugoslovena, srbi...
izjasnjava se kao jugosloven....cuj bog ti...jugoslovenom se oseca...majke nema, oca se odreko,na boga pljuje, rodbinu ne poznaje....al nema veze, on je JUGOSLOVEN.

Васа

pre 2 godine

Био сам на гробљу поред градића Рогнан у Северној Норвешкој. Преко деведесет посто сахрањених имају српска имена и презимена. Већина су били војници легалне краљеве војске ухапшени после априлског слома. Градили су пут који је локално становништво назвало Крвави пут. Локалном становништву било је запрећено смрћу ако на било који начин помогну интернирцима, али су они ипак бацали куване кромпире преко ограде.Иначе, они гробље зову Српско иако и дан, данас стоји назив Југословенско. Споменик је са петокраком. Гробље се јако лепо одржава.
Један старији човек причао ми је и плакао, јер је као дете гледао како је Србин заклао Немца пред његовим очима у борби на живот и смрт последњих дана рата.
Оно што је за мене најжалосније је да никада ниједан затвореник или његови потомци није добио ни динар одштете за сурово злостављање које се често завршавало смртним исходом.

gibanica

pre 2 godine

@ gibanica

Imtresuje me kako to da Srbi iz Srbije nisu ucestvolvali, i kako nije bilo dejstava do kraja 44te u Srbiji, kada je prva proleterska brigada, napravljena od 4 srpska i 2 crnogorska bataljona koji su iz maticnih republika prebegli u Bosnu krajem 41 godine, jos su i sve osobe na funkcijama u brigadi su bili Srbi.
(Vladan R, 4. oktobar 2021 21:25)

Postovani Vladane, nisam ni rekao da "Srbi iz Srbije nisu ucestvolvali", vec da "Partizani sve do kraja 1944. nisu ni delovali na teritoriji Srbije" (i tu napravih lapsus, htedoh napisati "do pocetka 1944.").
Srbi su pruzali aktivan otpor nacistickoj Nemackoj tokom celog rata. Ali, nisu svi Srbi bili Partizani, znacajnije omasovljenje tog pokreta je pocelo tek sa probojem u Srbiju pocetkom 1944-te, i malo kasnije, sa ulaskom Crvene Armije na teritoriju Jugoslavije.

S druge strane, uz Hitlera su bili svi oko nas - Ustase, Slovenci, Muslimani, kao i Rumunija, Bugarska, Albanija, Madjarska, Italija.
Na volseban nacin, svi oni su 50-ak godina kasnije nagradjeni od strane Zapada, prvi svojim drzavama koje nikada nisu imali i "statusom pravednika i zrtava ratova 90-ih", a svi zajedno clanstvom u EU i NATO.
To sto su svi nabrojani pre svega izvrsili strasan pogrom nad Srbima u oba svetska rata, to mu valjda dodje kao bonus premija i za jedne, i za druge i trece...

Ako su ruze, procvetace...

pre 2 godine

@
(Walldorf, 03. oktobar 2021 22:36)

Poceo sam da ti verujem dok nisam procitao u NISU odbili Londonski ugovor.
Ne lupaj kad ne znas, ili kad imas poluinformacije.
Londonski ugovor je ponudjen kad su nasi uveliko bili na Krfu.
Ono sta si ti cuo, pomesao je Niska deklaracija, i ona veze nema sa tvojim fake olds....
neznanje, polupismenost i povrsnost su najveci neprijatelji srba

Siniša

pre 2 godine

drugari sta ja da radim sa tom istinom ?
(realno, 03. oktobar 2021 21:31)

Postani svestan posledica i pokušaj da dokučiš uzroke kako bi znao šta da menjaš da se ne bi ponovilo.

Детоксикација

pre 2 godine

Увек се потегне овај остарели Брозов лингвиста јер новинари код нас не прате стварност па и не знају да постоје млађи људи који имају нешто да кажу на дату тему. Зато десетинама година гледамо, слушамо и читамо исте "стручњаке". Бугарски не би никада имао каријеру да није био политички подобан и пригрлио српскохрватско-југословенску језичку и другу идеологију.

Milan pavlovic

pre 2 godine

Srbi i damo Srbi taj najstari narod zemlje i ljudi na njoj,posteni hrabri heroji,uvek na pravoj oslobodilackoj strani,vredni casti i postovanja,miroljubivi,delilisu ognjista sa svim manje civilizovanim ljudima koji su se kasnije pretvorili u zlocince,zalosno hrabri srbi za jednog ubijani 100,i jos uvejk najbolji u svemu i cijeli svet koristi znanje Srbinovo bezplatno,bozji narod za krst casni i slobodu Svetu

VA

pre 2 godine

Pošto ste svi hobi istoričari, koja je tačna priča vezana za Živana Đurđevića, kog su četnici roštiljali, živog. Njegova praunuka mi je bila školska drugarica. To mesto roštiljanja smo posetili, osnovci smo bili.

прле

pre 2 godine

Бабинџем@ Онда су изгледа и ти затвореници из тог документарца јели те исте печурке??

Ти људи из документарца кажу да су били или комунисти или провокатори који су пркосили нацистичком систему!

Људи престаните да верујете псеудо историчарима и разноразним теоријама завере!

Није комунистички систем крив и разлог пропасти, нисмо требали правити унију са Хрватима и Словенцима. Да само направили комунистичку Србију тада исто као и 1918 сада неби имали овај проблем који имамо данас!

И комунисти су грешили али четници више! Када кажем комунисти мислим Срби комунисти, Тито је после смене Ранковића учинио што је хтео направио је Хрватску.

Vladan R

pre 2 godine

@ gibanica

Imtresuje me kako to da Srbi iz Srbije nisu ucestvolvali, i kako nije bilo dejstava do kraja 44te u Srbiji, kada je prva proleterska brigada, napravljena od 4 srpska i 2 crnogorska bataljona koji su iz maticnih republika prebegli u Bosnu krajem 41 godine, jos su i sve osobe na funkcijama u brigadi su bili Srbi.

Drago Zovko

pre 2 godine

Balkanski prostor je uvijek bio interesantan za nasilje i svi su stradali u tim sukobima samo što se neki od učesnika samoprozivaju da su najviše stradali i ja ih razumijem u tome najviše su stradali oni koji su napadali. Srbi su najviše stradali i to nije uopće problem nego je pravi problem taj što što se najviše stradalo od Srba! Mogao bi se netko od istoričara pozabaviti o toj temi, stradanje od Srba!

Antraxxx

pre 2 godine

IvanaZana, 04. oktobar 2021 09:50)
Ništa ja ne pokušavam “proturiti niti izjednačiti”, nego jednostavno mi se nije dalo širiti priču, ali koga zanima pronaći će i pročitati….
Ukratko , htio sam povezati ovu priču sa onim što sam pročitao o sudbinama ljudi nakon ofenzive na Kozari 1942. …
Partizani pobijeni… Žene, djeca, starci u Jasenovac i logore u NDH ( tu se opet ljudi razvrstavaju i priča se grana…. Žene na rad u Njemačku, djeca u domove i na posvajanje u ZG i Slavoniju… Starci i bolesni logor ili smrt) . A radno sposobni muškarci , civili iz zbjegova put Banjice, pa u radne logore u Norvešku. To je bio zahtjev Nijemaca, jer je dio Banjice bio pod njihovom upravom i željeli su imati pod kontrolom tu skupinu zdravih i radno sposobnih muškaraca…
Evo nadam se da će te ovo zadovoljiti….

Joc@

pre 2 godine

Ogromna vecina zatvorenika bili su partizani, jer su ostali Srbi bili nacisticki saveznici. Cetnika nije moglo biti, osim retkih koji su napustili taj izdajnicki pokret nakon sto su videli da cetnici ubijaju civile i nabijaju bebe na bajonete. Partizani, kao jedini borci protiv okupatora, bili su na udaru nacista i domacih izdajnika.
Uostalom, istorijska je cinjenica da su cetnici Draze Mihailovica bili podanici nacista, fasista i ustasa, cak sa ustasama imali zajednicke patrole po Vojvodini, a u bitkama uvek bili na strani Nemaca i ustasa. Cak su zajedno i kukavicki bezali na kraju rata, ruku pod ruku, preko NDH. Poslednje naredjenje Pavelica bilo je da se cetnicima omoguci slobodan prolaz preko NDH i da im se pomogne, kao ustaskim saveznicima.
Naravno, vecinu Srba u logore su poslali upravo cetnici, oni su bili gori od nacista.

Luka

pre 2 godine

@@joc U pravu si, za popa Đujića je Pavelić naredio da ga se ne zaustavlja u bijegu, Đujić je dobivao od ustaša pomoć u novcu i naoružanju, hvalio se da ima logor "Mali Jasenovac", a veliki ustaški župan Sinčić mu je bio izravna veza s Pavelićem, i vojvoda Uroš Drenović je bio vjerni saveznik ustaša! Pavla Đurišića su odlikovali Švabe, naslikavao se po Crnoj Gori sa Talijanima!
Koča Popović je bio frajer i pravi borac, a ne ti izdajnici!

Joc@

pre 2 godine

@ortak
Bar ima sta da se zatruje...
To sto su cetnici bili neorganizovana banda, ne znaci da nisu bili vece zlo od ustasa. Da, bili su gori, jer ustase nisu ubijale svoje, a cetnici su ubijali svoj narod.
Obicna banda dezertera koja je izdala sve sto je mogla i ratovala za svoje nemacke i ustaske gospodare.

Brat

pre 2 godine

Ogromna vecina zatvorenika bili su partizani, jer su ostali Srbi bili nacisticki saveznici. Cetnika nije moglo biti, osim retkih koji su napustili taj izdajnicki pokret nakon sto su videli da cetnici ubijaju civile i nabijaju bebe na bajonete. Partizani, kao jedini borci protiv okupatora, bili su na udaru nacista i domacih izdajnika.
Uostalom, istorijska je cinjenica da su cetnici Draze Mihailovica bili podanici nacista, fasista i ustasa, cak sa ustasama imali zajednicke patrole po Vojvodini, a u bitkama uvek bili na strani Nemaca i ustasa. Cak su zajedno i kukavicki bezali na kraju rata, ruku pod ruku, preko NDH. Poslednje naredjenje Pavelica bilo je da se cetnicima omoguci slobodan prolaz preko NDH i da im se pomogne, kao ustaskim saveznicima.
Naravno, vecinu Srba u logore su poslali upravo cetnici, oni su bili gori od nacista.
(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)

Bože koliko napisanih gluposti.

Beogradjanin

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)
Žao mi ljudi koji malo čitaju i žive u ne znanju... za razliku od Josipa Broza, Draža je odlikovan od strane Francuske i Amerike , kao borac protiv fašizma, za razliku od Jože .

Walldorf

pre 2 godine

Od srca hvala na tekstu, gospodo sa b92. Bezumnim činom Regenta Aleksandra i Nikole Pašića, u Nišu, 1915. godine, kada su odbili "Londonski sporazum" i odlučili da državu prave sa onima koji su u Mačvi napravili takve zločine da ih do kraja nije mogao opisati ni švajcarac srpskog srca, dr Arčibald Rajs, utabana je staza Brozu i njegovim krvolocima da istoriju kroje, prepravljaju i besramno falsifikuju. Više Srba je ubio Broz i njegovih 70 000. ustaša presvučenih u partizane, ulaskom u već osakaćenu Srbiju i od samih Nemaca tokom celog rata. Po komentarima vidim da su im sinovi i unuci jako aktivni omalovažavajući poštovanog norveškog istoričara i dalje gurajući jugo-komunističku priču. Pun ih je Beograd. I sve dok je tako, ova zemlja ne može napred, u prosperitet. Ne znam hoće li moj komentar proći, no, svakako zahvaljujem uredniku portala na ovom tekstu. U dva svetska rata, srpska krv je bila najjeftinija. Došlo je vreme da se o tome progovori. Ugodno veče želim.

Бранко

pre 2 godine

Норвежани су часно пружали отпор нацизму и данас су пријатељи Срба али су партизани имали тајну спрегу са усташама и фашистима што остаје најбоље чувана тајна до данас..

ortak

pre 2 godine

@Joc@

Posto ste u duhu NOBa izjednacili cetnike i ustase samo mi pokazite na mapi gde su to tacno cetnici napravili logor na teritoriji ex yu gde je pobineno na stotinehiljada ljudi kao sto su njima jednake ustase organizovale. Komunizam je srbima zatrovao pamet.

iz nis

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)
Neznanje prethodni mrznji, a ti joco, imas oba na pretek.

Deka je bio internirac u Norveskoj, jedan od retkih koji se vratio. Baka je bila u "bugarskoj" Toplici. Kasnije su deku upravo ti pravdoljubivi i demokratski nastrojeni partizani umalo poslali na Ostrvo zato je kritikovao valdavinu Vodje.
Partizani su uništili Srbiju, podmetnuli laznu istoriju, vrednosti, pokrali je (nacionalizovali), svu privredu i znanje preselili van i unistili pravi sistema. Lagalo se (cutalo) o svim zločinima nad Srbina u Srbiji (posle rata je bilo Srba koji su ubijani ili poslati na robiju zato sto su bili u sprezi ili se mislilo da su u sprezi s cetnicima), cutalo se o zlocinima Bugara, Madjara...
Ta Jugoslavija je ispala vece zlo nego sto su bili nemci i ugari zajedno u dva rata!!!
Cetnici jesu u pravili zlocine, daleko ma je od oartizana, a to da su decu bacali na bajonete, to je jedino bilo u Jasenovcu i kasnije na Kosmetu od strane tzv UCK.

Бранко

pre 2 godine

Не могу Норвежани бити бољи пријатељи Срба но Срби који су сами своји непријатељи, у спрези са усташама, фашистима и њиховим савезницима комунистима, до данас..

Komša

pre 2 godine

@joca

Брате, си добро? Немој печурке, очигледно ти не пријају.
(Бабинџем, 

Nije on jeo pečurke.
To su one iz Kumrovca - ko ih pojede i unučici mu fantaziraju.

pera

pre 2 godine

Gledao sam neku emisiju na Travel kanalu, pomenuli su Jasenovac i rekli kako je tu stradao veliki broj Jevreja, Roma i nekatolika. Bukvalno taj izraz su upotrebili, nekatolici. Onda se neko usudi da kaze kako mi eto samo tripujemo da imaju nesto protiv nas, sami smo krivi za sve, znate vec tu trulu pricu. A Vatikan, Jezuiti i cela ta kamarila bi najradije da nas izbrisu s planete. Nazalost, uvek nadju dovoljno prodanih dusa medju nama da nastave da bez problema sprovode svoj plan.

gibanica

pre 2 godine

Ogromna vecina zatvorenika bili su partizani, jer su ostali Srbi bili nacisticki saveznici. Cetnika nije moglo biti, osim retkih koji su napustili taj izdajnicki pokret nakon sto su videli da cetnici ubijaju civile i nabijaju bebe na bajonete. Partizani, kao jedini borci protiv okupatora, bili su na udaru nacista i domacih izdajnika.
Uostalom, istorijska je cinjenica da su cetnici Draze Mihailovica bili podanici nacista, fasista i ustasa, cak sa ustasama imali zajednicke patrole po Vojvodini, a u bitkama uvek bili na strani Nemaca i ustasa. Cak su zajedno i kukavicki bezali na kraju rata, ruku pod ruku, preko NDH. Poslednje naredjenje Pavelica bilo je da se cetnicima omoguci slobodan prolaz preko NDH i da im se pomogne, kao ustaskim saveznicima.
Naravno, vecinu Srba u logore su poslali upravo cetnici, oni su bili gori od nacista.
(Joc@, 3. oktobar 2021 20:50)


Pre svega, Draza Mihailovic je bio oficir vojske Kraljevine Jugoslavije, a posle nemacke okupacije osniva "Jugoslovensku vojsku u otadzbini", jedinu legitimnu vojnu formaciju u drzavi.
Partizani su ti koji su poveli gradjanski rat u sred okupacije da bi preoteli vlast - nema vece izdaje od te!
Cinjenica je i da Partizani sve do kraja 1944. nisu ni delovali na teritoriji Srbije. Ali, to je u vreme SFRJ gurano pod tepih.

Za doprinos u II sv. ratu, Drazu su odlikovali De Gol 1943-ce, i Hari Truman 1948. godine (posthumno). Njegova saradnja sa nacistima i ustasama je dokazana izmisljotina.

Kiza

pre 2 godine

Potpuna je laz da je medju ratnim zarobljenicima koji su bili deportovani u Norvesku pored jugislovenskih partizana bilo i cetnika. U muzeju zrtava, u Norveskoj, imate komoletan spisak imena zarobljenih partizana koji su tamo prisilno bili na radu i tamo ostavili svoje zivote. Nema nikakvih podata o nekakvim cetnicima. Prekrajanju ustorije nikad kraja.

Aleksandar

pre 2 godine

Samo da pojasnimo termin "Četnička banda". Gospodo da nije bilo pritiska od strane Čerčila, Engleske kraljevske porodice na našeg Kralja i Vladu da se četničke jedinice priklone Titu i partizanskom pokretu, Partizani nikad nebi bili u poziciji da stvore armiju i da od 1943 godine budu u mogućnosti da vrše složenije operacije. Što govori samo jedno da su partizani bili banditi a četnici vojska. Taj odnos je bio problem za partizane pa su svi četnici koji su bili ideološki nepotkupljivi završili su na stubu srama a partizani u njihovim stanovima. Crveno zlo je uništilo srpsko nacionalno biće jel da nije mi bi napokon bili složni i svi na jednoj strani a ovako zakucavamo sami sebi poslednji ekser u sanduk što se zove postojanje.

VA

pre 2 godine

Pošto ste svi hobi istoričari, koja je tačna priča vezana za Živana Đurđevića, kog su četnici roštiljali, živog. Njegova praunuka mi je bila školska drugarica. To mesto roštiljanja smo posetili, osnovci smo bili.

Mali Hijavata

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)

Bože koliko napisanih gluposti.
(Brat, 3. oktobar 2021 21:20)

Nisu gluposti. Sve ovo što je čovek napisao, lako je proveriti u arhivama. Brozov režim jeste bio satrapski i totalitarni, i u vreme preuzimanja vlasti streljali su mnogo nevinih ljudi, ali on i partizani jesu bili borci protiv fašizma, jedini na ovim prostorima.
Ljudi vrlo površno, bez elementarnog znanja pričaju o ovako osetljivim stvarima. Mnogima je istorija ono što im je ispričao deda. E, pa vajni moji četnici, idite u Vranić pa pitajte njihove dede šta su četnici tamo napravili sa svojim narodom. Poklali su i decu.
Srbe su u Norvešku poslali Ljotićevi izdajnici mahom, Nemci i ustaše. I svako ko je učio ozbiljno o tom periodu zna da tamo nije bilo nikakvih partizana, već uglavnom običnog srpskog naroda. To je nepoznanica samo ordinarnim neznalicama kojima je istorija ono što su im guslali baba i deda.

marko

pre 2 godine

Baba mi je pricala da je njen otac bio u logoru u Norveskoj ne znam kolko hiljada ih je bilo po zavrserku rata njih 4 je prezivelo pricala je da je davao intervuj za neku njihovu televiziju gde je pricao kako su svako vece ulazili u spavaonice i nasumice ubijali logorase i tako do pred sam kraj rata i kako su cekali da malo sunce ogreje da bi jeli koru sa drevta ne secam se tacno ali mislim breze i da se nadovezem na komentar gospodina o prtizanima on je u to vreme ziveo u hrvatskoj i bezao je od ustasa kod italijana i oni su ih predali nemcima i to su uglavnom bili cetnici odnosno sprski seljaci na prostoru danasnje hrvatske a dok je bezao pricao je kako je video usatse da seku coveka testerom na pola na konjicu za drva toliko o tome.Nadam se da ce njegov intervju biti u filmu

Beogradjanin

pre 2 godine

Borba za Srbiju i istinu se vodi svuda...moramo odati počast ovim ljudima, kroz neku zahvalnicu ili Orden za hrabrost...ako ih mi ne pohvalimo i pruzimo im pažnju( Država Srbija), ne znam ko bi to trebao uraditi.

Drug

pre 2 godine

Знам да је Дуци Симоновић спомињао како су користи Србе и Русе као робове да граде при обали артиљеријске бункере у Норвешкој и да они који страдају/умри од физичког напора завршавају у темеље тих бункера. Спомињао је како су Немци тражили да им се врате ти неки топови, а Норвежани нису далу јер кажу то је споменик Србима који су сазидани ту. Мислим да је то био Интервју на Хелмкасту, Друг Дуци изузетан човек, као и овај Норвежанин који каже да истина треба да се зна.

Ја поштено нисам ни знао да су затвореници, то јест Срби одвођени скроз у Норвешку.

ko vas ne zna

pre 2 godine

@Joc@, vidiš da te uvrežene "istorijske činjenice" mogu biti demantovane novim i do sada skrivenim istorijskim činjenicama.
Iz gore navedenog je sve jasno i ja ne bih ništa dodavao ni izuzimao, 93% zarobljenika Srbi, većina partizana i manjina četnika, ustaša nigde, tako da ustaše i četnici nisu isto.

Antraxxx

pre 2 godine

Ako se radi o muškarcima koji su radili kao robovska radna snaga u norveškim tvornicama/logorima pod nacističkom upravom , onda se mahom radi o muškarcima mahom Srbim, civilima koji su zarobljeni po kozaračkim zbjegovima. Nije tu bilo puno partizana, jer su Njemci i Ustaše imali naređenje da sve zarobljene i naoružane partizane ubiju na licu mjesta kao bandite, jer tada još nisu imali status regularne vojske. Druga je stvar što su preživjeli logoraši kasnije po povratku u Jugu izborili status partizana, radi većih povlastica. Hrvat sam, ali me zanimala teška sudbina tih norveških logoraša, pa sam čitao dosta o toj temi. Inače zanimljivo je da su ti zarobljeni muškarci prvo slani u logor na Banjici, a kasnije su Njemci njih oko 8000 transportirali u Norvešku.

Polarni krug

pre 2 godine

"Iako su partizani bili u većini..."

Hajde bar si ti, iako stidljivo, prevalio preko usta cinjenicu koju znaju svi koji su iole upuceni u materiju!

Nazivali su se Jugoslovenima za vreme SFRJ, to je tacno, ali se i tada isticalo da je od njih 90% bilo Srba. To se nije krilo!
Postoje knjige logorasa Cveje Jovanovica, Ljube Mladjenovica...citajte prvo ljudi knjige, pa se onda prebacite na ovakve dokumentarne filmove...
Knjige, braco, knjige...

прле

pre 2 godine

Бабинџем@ Онда су изгледа и ти затвореници из тог документарца јели те исте печурке??

Ти људи из документарца кажу да су били или комунисти или провокатори који су пркосили нацистичком систему!

Људи престаните да верујете псеудо историчарима и разноразним теоријама завере!

Није комунистички систем крив и разлог пропасти, нисмо требали правити унију са Хрватима и Словенцима. Да само направили комунистичку Србију тада исто као и 1918 сада неби имали овај проблем који имамо данас!

И комунисти су грешили али четници више! Када кажем комунисти мислим Срби комунисти, Тито је после смене Ранковића учинио што је хтео направио је Хрватску.

Kaiser Roger

pre 2 godine

Ima jedna prica za naseg logorasa u Norveskoj koji je bio rodom iz okoline Negotina.Uspeo je da pobegne i krio se po hladnim sumama Norveske.I kako su nemci krenuli u poteru za njim, jedan pas, vucjak ga spazi na grani visokog drveta i umesto da obavesti nemce on nije zalajao i kad su nemci otisli, on se spustio i nekako uspeo da pobegne i prezivi rat.

не знаш

pre 2 godine

Obicna banda dezertera koja je izdala sve sto je mogla i ratovala za svoje nemacke i ustaske gospodare.
(Joc@, 3. oktobar 2021 23:32)

Где су та масовна четничка стратишта? Сигурно је да су у рату убијали Србе, цивиле, јер људи су зли, али где су стратишта?

Пошто за партизанска масовна гробља знамо - Свилајнац, Краљево, река Јасеница и многа друга. Знамо за бар 50.000 људи, Срба побијених 1944-1948 у Шумадији, именом и презименом, неки због сарадње са окупатором, неки што су имали стаклене флаше (има пресуда).

Знаш ли за неку масовну гробницу која се повезује са четницима?

e

pre 2 godine

Valjda svako ljudsko biće koje je rođeno na prostoru bivše SFRJ zna da je novac koji je država dobila kao ratnu odštetu od Nemačke sporazumom Tito-Brant otišao u Sloveniju i Hrvatsku za izgradnju nuklearne elektrane Krško. Dali neko to može demantovati ?

npr

pre 2 godine

Ko vam je kriv kad ste poturali ledja za prvu i drugu Jugoslaviju. SRJ i nije bila Jugoslavija vec Srbija sa CG.

Poturali ste ledja nicim izazvani. To su zrtve koje bi slijepci vidjeli. Ruzno sam se izrazio, ali tako je. Zao mi je stradanja iskreno. I na kraju ste je htjeli ocuvat. Cist mazohizam. To su Karadjordjevici trebali poslije prvog sv. rata da rijese ili eventualno koju godinu kasnije. A Boga mi, ni komunistickoj Srbiji nije niko branio da uvidi kuda stvari idu. Greske kad tad dodju na naplatu, a vi ste u proslom vijeku bili ponavljaci.

Mozda shvatite jednom da ste odgovorni samo za svoje dvoriste, pa buduce generacije postedite problema. Mislim, sad se to i onako raspalo i tih problema nece biti (valjda), ali da gledate svoju srecu i buducnost to stoji. Uvijek je tako i bilo. Svi su drugi ocigledno samo to i gledali sem vas. Kad to shvatite trebalo bi da vam svane sto vam iskreno zelim.

Helena

pre 2 godine

Medjunarodna oganizacija za migracije (IOM) je vodila program obestecenja prisilnih i ropskih radnika od 1997. do 2007. posle presude Njujorskog suda u slucaju protiv Nemacke i nemackih firmi, koje su koristile ropski/prisilni rad za vreme II svetskog rata.

U njihovim arhivama je ako se dobro secam preko 200.000 svedocanstava ropskih radnika i njihovih potomaka s prostora bivse SFRJ, sto od logora na nasim prostorima (kao sto je Jasenovac), pa do Mathauzena i logora u Norveskoj.

Od tog broja 80% su Srbi, 10% Slovenci, 10% svi ostali iz bivse SFRJ.

Ima takvih potresnih prica da su ljudi, koji su radili na utvrdjivanju osnovanosti zahteva, imali ako ustreba psihijatrku pomoc da im pomogne da "ne odlepe" citajuci toliku kolicinu tako teskih svedocanstava.

Mogli bi nasi istoricari da traze pristup toj arhivi. Sve je skenirano.

zg232

pre 2 godine

Čula sam da su bili logori u Norveškoj u kojima je bilo zatvorenika iz bivše države, ali nisam znala da su odvođeni odavde. Mislila sam da je nekolicina logoraša premještena u Norvešku iz drugih njemačkih logora, a svakako ne u tako velikom broju. Ne sjećam se da se u školi učilo o tome.

IvanaZana

pre 2 godine

(Antraxxx, 3. oktobar 2021 21:55)

Posto kazes da si proucavao ovaj slucaj logora interesantno je kako na podmukao nacin pokusavas da provuces tezu kako su zarobljenici iz podkozarja prebacivani prvo u logor Banjica pa odatle u ostale logore sirom evrope na rad. Zatvorenici logora Banjica bili su vecinom zarobljeni cetnici i partizani sa podrucija danasnje Srbije i ilegalci oba pokreta iz Beograda. Naravno, bilo je Jevreja i Roma. Vesto vi hrvati pokusavate da izjednacite logor Banjica sa logorima nastalim u NDH. Komandant logora na Banjici bio je nemački poručnik Vili Fridrih i logor je bio podeljen na dva dela, jednan je pripadao gestapou a drugi kvislinskoj vlada. Kroz logor je proslo oko 23500 zatvorenika od kojih je 2 do 3000 likvidirano.

Drago Zovko

pre 2 godine

Balkanski prostor je uvijek bio interesantan za nasilje i svi su stradali u tim sukobima samo što se neki od učesnika samoprozivaju da su najviše stradali i ja ih razumijem u tome najviše su stradali oni koji su napadali. Srbi su najviše stradali i to nije uopće problem nego je pravi problem taj što što se najviše stradalo od Srba! Mogao bi se netko od istoričara pozabaviti o toj temi, stradanje od Srba!

dogodine do Prizrena dogodine do Knina

pre 2 godine

Joc@, 03. oktobar 2021 23:32

pa koliko plitak trebas biti.
cetnicke motive i porive ne mozemo znati jer niko od nas nije poznavao drazu.
vrlo je verovatno da bi on mozda bio drugi tito to takodje ne mozemo znati.

to je tradicija protiv trenda.

ja volim da mislim da je draza ovo danas zeleo da spreci i da se istinski borio za ujedinjenje pre svega svih srba i njihovih teritorija prvenstveno. . .pa tek onda mozda jednog dana nesto vise. . .

volim da mislim jer mi je neprihvatljivo da nismo imali perspektivu ni ovako ni onako posle tog rata, a ovako je svakako nemamo valjda smo umirali ovoliko i izgubili jos mnogo pa smo svesni da je masa stvari koja je radjena za tita pogresna.

mozda bi bili gori od komunjara(sto je tesko ali eto) ali cinjenica ostaje da je jugoslavija ekstra ideja ali ne u to vreme i da je trebalo prvo ujediniti srbe i njihove teritorije .

ovako ostadosmo bez retke intelektualne elite onomad,pa su nam zanatlije vodile drzavu. .posle nekog vremena grobari a danas ambiciozni demagozi iznad zanatlija. .danas intelekt crpimo ko izraelci vodu iz vazduha na kasicicu iz etra onako gotovo hipoteticki.

crvena banda je najbliza ikada da zatre srpski rod za sada i kao sto smo posle turaka preziveli prezivecemo ali oziljaka ce biti velikih nadam se ne i fatalnih.

Mladen Mamić

pre 2 godine

Žao mi je što je i tragična sudbina srpskih logoraša postala povod za međusobna prepucavanja obožavalaca likova i djela Josipa Broza i Draže Mihailovića. Ono što je činjenica jeste da su ogromnu većinu logoraša činili Srbi, uglavnom vojnici Jugoslovenske vojske koje su Nijemci zarobili nakon kapitulacije Kraljevine i civili nasilno dovedeni da služe kao robovska radna snaga

Ako su ruze, procvetace...

pre 2 godine

bitno jr da su 99% jugoslovena, srbi...
izjasnjava se kao jugosloven....cuj bog ti...jugoslovenom se oseca...majke nema, oca se odreko,na boga pljuje, rodbinu ne poznaje....al nema veze, on je JUGOSLOVEN.

аје

pre 2 godine

Uglavnom su Srbi i stradali, treba da se odmota to klupko i da se jasno kaže i kod nas, a ne neki antifašisti. Jasenovac, Sajmište, Banjica, sve su to uglavnom srpske žrtve. U Norveškoj je priča još neverovatna. To jedna velika filmska priča, epsko stradanje Srba, koje su slali kao zarobljenike da grade put na polarnom krugu. Mi o tome gotovo da ništa ne znamo.

Oscar de LA penja

pre 2 godine

(Joc@, 03. oktobar 2021 20:50)

Evo šta nam je tvoje bratstvo i jedinstvo donelo,vidi gde smo,koliko nacija se iz tog bratstva j koliko država izrodilo?Neki koji su uneli samo donji veš u tu zajednicu izašli su sa državama,Srbi su kako za svoju tako i tuđu slobodu debelo platili!A danas ti isti Srbi su okupatori i fašisti,daleko vam lepa kuća

Соко сиви

pre 2 godine

@Antraxxx , tačno tako, rođeni deda je bio tamo 3 godine i srećom preživeo, inače ja ne bi danas postojao. Srbin, običan seljak, civil zarobljen u selu Pilica u okolini Bijeljine i sproveden u Norvešku.

boki89

pre 2 godine

zasto se o svemu ovome ne uci u osnovnoj skoli?Zavrsio sam osnovnu i gimnaziju a o mnogim stradanjima srba nisam znao.Dosta istorijskih cinjenica sam saznao van skole

Vladan R

pre 2 godine

@ gibanica

Imtresuje me kako to da Srbi iz Srbije nisu ucestvolvali, i kako nije bilo dejstava do kraja 44te u Srbiji, kada je prva proleterska brigada, napravljena od 4 srpska i 2 crnogorska bataljona koji su iz maticnih republika prebegli u Bosnu krajem 41 godine, jos su i sve osobe na funkcijama u brigadi su bili Srbi.

Aspera

pre 2 godine

Fina Norveška gospoda i divlji Srbi.Ishod je pobijeni Srbi a zlocine su krili 60 godina.
(pero miljevic, 04. oktobar 2021 17:11)

Nista nije skrivano. Ima knjiga o tome koliko hoces.

Стрелац

pre 2 godine

Тако нас уче већ 80 година да је Хитлер напао Југославију... Треба деца да знају који југословенски градови су бомбардовани, а који су Немце дочекали цвећем и који се народ супротставио окупатору, а који су му се придружили.
Дочекасмо да нам Норвежани отварају очи - не односи се на појединце, већ на нацију у целини.

Детоксикација

pre 2 godine

Увек се потегне овај остарели Брозов лингвиста јер новинари код нас не прате стварност па и не знају да постоје млађи људи који имају нешто да кажу на дату тему. Зато десетинама година гледамо, слушамо и читамо исте "стручњаке". Бугарски не би никада имао каријеру да није био политички подобан и пригрлио српскохрватско-југословенску језичку и другу идеологију.

dominus

pre 2 godine

Mogao bi neko da napravi srpski prevod
(Aleksa, 03. oktobar 2021 23:40)

Šta će ti kad ima engleski?
(466453, 4. oktobar 2021 03:10

Najbolje original. To će svi najlakše razumiti.

Mladen Mamić

pre 2 godine

@joc@

U stvari većina logoraša nisu bili partizani već srpski civili ili vojnici Jugoslovenske vojske (opet Srbi) zarobljeni 1941 nakon kapitulacije Kraljevine. Partizane nisu uzimali kao zarobljenike i slali na prisilni rad u Norvešku, oni su ili ginuli u borbama ili bili likvidirani po zarobljavanju.

viken

pre 2 godine

Skoro svakog dana posećujem jednu straru gospođu Norvežanku jer radim u patronaži u NO. Pamti rat jer je bila tinejdžerka u to vreme. Nekoliko puta je pričala o Srbima koji su bili zatvorenici zatočeni na kraljevskom imanju u široj okolini Osla (koje se nalazi na 1 km od njene kuće). Često je išla sa drugaricama u šetnju tuda jer su bile radoznale. Pamti da su ti ljudi svake večeri pevali pesme pored logorskih vatri. Bilo je, kaže, i naočitih momaka. Dve njene drugarice su se posle rata udale za Srbe. Deo tih zatvorenika je ostao u Norveškoj, neko je otišao u Ameriku. Načelnik policije u tom okrugu je izvršio samoubistvo po završetku rata jer je bio nacista. Na saradnike nacista su Norvežani gledali kao na šugave pse posle rata.

Zna se apsolutno sve o stradanju Srba zatvorenika u Norveškoj. Prugu na severu Norveške nazivaju "krvavi put" jer su mnogi logoraši preminuli na gradnji te pruge. Mnogi Norvežani su rizikovali živote da bi pomogli logorašima da prebegnu u "neutralnu" Švedsku.

Ako su ruze, procvetace...

pre 2 godine

@
(Walldorf, 03. oktobar 2021 22:36)

Poceo sam da ti verujem dok nisam procitao u NISU odbili Londonski ugovor.
Ne lupaj kad ne znas, ili kad imas poluinformacije.
Londonski ugovor je ponudjen kad su nasi uveliko bili na Krfu.
Ono sta si ti cuo, pomesao je Niska deklaracija, i ona veze nema sa tvojim fake olds....
neznanje, polupismenost i povrsnost su najveci neprijatelji srba

Mirko_nis

pre 2 godine

Otvorite istorijske knjige i procitajte celu pricu, a ne da zaradjujete na patnji naroda.
Ostavite srpske zrtve da pocivaju u miru.

Antraxxx

pre 2 godine

IvanaZana, 04. oktobar 2021 09:50)
Ništa ja ne pokušavam “proturiti niti izjednačiti”, nego jednostavno mi se nije dalo širiti priču, ali koga zanima pronaći će i pročitati….
Ukratko , htio sam povezati ovu priču sa onim što sam pročitao o sudbinama ljudi nakon ofenzive na Kozari 1942. …
Partizani pobijeni… Žene, djeca, starci u Jasenovac i logore u NDH ( tu se opet ljudi razvrstavaju i priča se grana…. Žene na rad u Njemačku, djeca u domove i na posvajanje u ZG i Slavoniju… Starci i bolesni logor ili smrt) . A radno sposobni muškarci , civili iz zbjegova put Banjice, pa u radne logore u Norvešku. To je bio zahtjev Nijemaca, jer je dio Banjice bio pod njihovom upravom i željeli su imati pod kontrolom tu skupinu zdravih i radno sposobnih muškaraca…
Evo nadam se da će te ovo zadovoljiti….

Milan pavlovic

pre 2 godine

Srbi i damo Srbi taj najstari narod zemlje i ljudi na njoj,posteni hrabri heroji,uvek na pravoj oslobodilackoj strani,vredni casti i postovanja,miroljubivi,delilisu ognjista sa svim manje civilizovanim ljudima koji su se kasnije pretvorili u zlocince,zalosno hrabri srbi za jednog ubijani 100,i jos uvejk najbolji u svemu i cijeli svet koristi znanje Srbinovo bezplatno,bozji narod za krst casni i slobodu Svetu

Svetozar

pre 2 godine

Pročitajte knjige Cveje Jovanovića i Ljube Mlađenovića, svoja iskustva su kao bivši logoraši iz Norveške u knjigama preneli.

Васа

pre 2 godine

Био сам на гробљу поред градића Рогнан у Северној Норвешкој. Преко деведесет посто сахрањених имају српска имена и презимена. Већина су били војници легалне краљеве војске ухапшени после априлског слома. Градили су пут који је локално становништво назвало Крвави пут. Локалном становништву било је запрећено смрћу ако на било који начин помогну интернирцима, али су они ипак бацали куване кромпире преко ограде.Иначе, они гробље зову Српско иако и дан, данас стоји назив Југословенско. Споменик је са петокраком. Гробље се јако лепо одржава.
Један старији човек причао ми је и плакао, јер је као дете гледао како је Србин заклао Немца пред његовим очима у борби на живот и смрт последњих дана рата.
Оно што је за мене најжалосније је да никада ниједан затвореник или његови потомци није добио ни динар одштете за сурово злостављање које се често завршавало смртним исходом.

gibanica

pre 2 godine

@ gibanica

Imtresuje me kako to da Srbi iz Srbije nisu ucestvolvali, i kako nije bilo dejstava do kraja 44te u Srbiji, kada je prva proleterska brigada, napravljena od 4 srpska i 2 crnogorska bataljona koji su iz maticnih republika prebegli u Bosnu krajem 41 godine, jos su i sve osobe na funkcijama u brigadi su bili Srbi.
(Vladan R, 4. oktobar 2021 21:25)

Postovani Vladane, nisam ni rekao da "Srbi iz Srbije nisu ucestvolvali", vec da "Partizani sve do kraja 1944. nisu ni delovali na teritoriji Srbije" (i tu napravih lapsus, htedoh napisati "do pocetka 1944.").
Srbi su pruzali aktivan otpor nacistickoj Nemackoj tokom celog rata. Ali, nisu svi Srbi bili Partizani, znacajnije omasovljenje tog pokreta je pocelo tek sa probojem u Srbiju pocetkom 1944-te, i malo kasnije, sa ulaskom Crvene Armije na teritoriju Jugoslavije.

S druge strane, uz Hitlera su bili svi oko nas - Ustase, Slovenci, Muslimani, kao i Rumunija, Bugarska, Albanija, Madjarska, Italija.
Na volseban nacin, svi oni su 50-ak godina kasnije nagradjeni od strane Zapada, prvi svojim drzavama koje nikada nisu imali i "statusom pravednika i zrtava ratova 90-ih", a svi zajedno clanstvom u EU i NATO.
To sto su svi nabrojani pre svega izvrsili strasan pogrom nad Srbima u oba svetska rata, to mu valjda dodje kao bonus premija i za jedne, i za druge i trece...

Dule

pre 2 godine

Za sve one koji ne znaju!U G.Milanovcu postoji Spomen park "Brdo mira" posvećen ovim "Jugoslovenima".U znak zahvalnosti norveškom narodu,na Ibarskoj magistrali,kod ovog grada,je izgrađena "Norveška kuća " u obliku vikinškog broda.Verovatno su mnogi od vas svraćali na piće tu ali vas nije interesovalo zašto se tako zove !

Siniša

pre 2 godine

drugari sta ja da radim sa tom istinom ?
(realno, 03. oktobar 2021 21:31)

Postani svestan posledica i pokušaj da dokučiš uzroke kako bi znao šta da menjaš da se ne bi ponovilo.

Pantagruel

pre 2 godine

Inače zanimljivo je da su ti zarobljeni muškarci prvo slani u logor na Banjici, a kasnije su Njemci njih oko 8000 transportirali u Norvešku.
(Antraxxx, 03. oktobar 2021 21:55)
Не на Бањици, него на Старом сајмишту. Оно је, након што су истребљени београдски Јевреји смештени у његовим халама до маја 1942, постало тријажни центар за заробљенике из НДХ планиране за даљи транспорт у радне логоре. Ту су најпре убијали (премлаћивањем, без испаљеног метка) неспособне за рад, изнемогле и болесне, за које се процењивало да не би издржали пут до Немачке или Норвешке. После су их сахрањивали по Земунском гробљу, Бежанијској Коси и Јакову. Све је лепо описано у књизи Јована Бајфорда "Старо сајмиште". Може бесплатно да се преузме са Интернета.