Nedelja, 13.06.2021.

09:45

Koji električni automobili mogu da pređu najviše kilometara sa punom baterijom?

Izvor: Izvor: B92, Revijahak.hr

Koji elektrièni automobili mogu da preðu najviše kilometara sa punom baterijom? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

67 Komentari

Sortiraj po:

mikki

pre 2 godine

@ нс бој. Plug in hibrid je (po meni) obicna sarena laza.Potrosnja na toj kilometrazi ce ti biti ista kao kod sus motora.Pravi hibrid je 2. prica.

Lancia Delta

pre 2 godine

Ne znam odakle ljudima te ideje da ce elektroenergetski sistem da se raspadne ako se predje na elektro automobile. Mislite da rafinerije nafte ne trose elektricnu energiju? Nas elektroenergetski sistem je izuzetno potentan, daleko vise od vecine zemalja u regionu, imamo najveci procenat proizvodnje iz hidroelektrana, i nikakvih problema sa stabilnoscu sistema. Pravi problem je nerasprostranjenost stanica za punjenje u Srbiji, jer u vecum gradovima retko ko ima dvoriste u kome moze da parkira auto i puni preko noci. Domet sam po sebi nije toliki problem, s obzirom da i endotermicki motori trose poprilicno, i uvek vise od deklarisanog. Brzina punjenja je ono sto ce morati da se unapredi. Ili da se baterije standardizuju, pa se na stanicama ne pune, nego menjaju. Nikakav nagli napredak u tehnologiji nikada nije bio dobar, ali ne treba biti protiv postepenog uvodjenja inovacija.

Vlada

pre 2 godine

(Milan, 14. jun 2021 12:40) 

U pravu si, ja sam slepac pogresno citao 138 miliona kWh kao 138MWh, a ne kao 138GWh. Ne trpi mi mozak kilo-kila (umesto tona) ili mega-kila umesto hiljada tona i tu sam se zeznuo. Hvala sto si mi skrenuo paznju.
Izvinjavam se svima sto sam zabrljao matematiku i sto iako nezanemarljivo ipak nije dramaticno kako sam predstavio.

Milan

pre 2 godine

@Vlado - Vlado druze 138 miliona kWh je 138 hiljada MWh to jest 138 GWh struje. To je 5,75 GW konstantne potrosnje, gore dole 10%.

Da li znas da je radjen proracun kada bi SVA vozila u Srbiji bila elektro i mada bi SVA vozila prelazila 50 km na dan (sto se nikad nece desiti) koliko bi se dodatno struje trosilo???
700 MW! Na sat! To ti je, na ovih 5,75 GW jos 12,5% dodatne potrosnje! Kao sto mozes da vidis, imali bi dve opcije, to jest imamo ih i danas, tacnije 3-
1. Uvoz od onih koji su pametniji od nas pa imaju elektrane na gas, vetar, solar...
2. Gradnja elektrana na gas, vetar, solari...ovih 700 MW ti je na primer 100 velikih vetrenjaca.
3. Gradnja novih blokova termoelektrana (sto mi trenutno radimo u TENT i Kostolcu)

Ne sekiraj se, nece od EV kolabirati EPS. Ako ne kolabira od miliona kojekakvih neefikasnih klima uredjaja i stotine hiljada invertera na koje ljudi masovno prelaze pa se tako greju nece ni od nekoliko stotina hiljada (za pocetak) EV koji se ionako ne voze vise od 30-ak km dnevno

Nata

pre 2 godine

Gospodo, slobodno vozite i kupujte dizele i benzince! Danasnje Litijumske baterije ne valjaju nista (mali kapacitet, duzina punjenja, zapaljivost, pogubni uticaj na zivotnu sredinu, tezina, cena), pa dok se ne pronadje nova tehnologija za baterije (jedna koja mozda najvise obecava je zink manganese oxide tehnologija od Pacific Northwest National Laborotry) procice jos najmanje 10 godina da se sve to implementira i omasovi. Kada bude moguce da auto sigurno prodje 1000 km bez punjenja i da je mogice dopuniti ga za 5 min do 80% kapaciteta, eto mene u redu za kupovinu elektro automobila. A do tada ce vljda i smisliti kako da se proizvede tolika elektro energija. Ko ziv, ko mrtav do tada….

Zer01

pre 2 godine

Ma vodonik ce na kraju da pobedi, vec se rade jeftine tehnike ekstrakcije iz morske vode koje ne zagadjuju. Kada se to omasovi dizel, benzin, EV na baterije postaju proslost. Autonomija preko 1000km sa punim rezervoarom, puni se za 3 minuta, iz auspuha izlazi voda.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

iz auspuha izlazi voda.
(Zer01, 14. jun 2021 11:16)

zamisli te pogibije na zaleđenim putevima zimi. mrtvih ko na solunskom frontu. a redovne explozije H2 stanica koje ruše okolne zgrade. još na sve to 17 godina star polovnjak na vodonik za 3000€, pa to je bomba na točkovima.

srbija bi ličila na bejrut. iovako nije daleko.

karburator

pre 2 godine

Na efikasnost baterije utice ne samo koliko se prazni (usponi i padovi trase, glatkost podloge, težina, tj. masa vozila, brzina, kočenje...) već i dubina ispražnjavanja koja ne bi trebala da češće podbacuje 20%, kao i da punjenje ne prebacuje 80% nazivnog kapaciteta. Brzina punjenja (snaga punjača) je bolje da bude manja nego veća. Velike struje punjenja dakle nisu dobre, ali i velike struje pražnjenja (velika potražnja za snagom kao što se događa za vreme najvećih ubrzavanja, kao i "uzletanja uzbrdo) nisu poželjne.
Temperatura ambijenta je najbolja da bude 25C. Već na 5C kapacitet baterije se znatno smanjuje.

Aleksandar

pre 2 godine

Може ли један текст за Plug in hybrid рецимо RAV 4.Интересује ме потрошња аута рецимо на 1000,1500 км.Видим да је Outlander скроз приступачан.Јел могуће да троше 1,7 л,како мере и дођу до те цифре.
(нс бој, 13. jun 2021 23:05)
Mitsubisi se vise ne prodaje u Evropi.

pitam

pre 2 godine

Nisam citao pod kojim uslovima je testiran auto,koliko je opterecen,koliko putnika,prosecna brzina,konfiguracija terena,spoljna temperatura,itd..
Pitanje je sad,koliko bi mogao da predje sa 4 putnika,sa prtljagom i klima uredjajem,pri proseku od 100km/h.Nisam bas siguran da bi presao ni 300 km ?
Kako god bilo,u odnosu na cenu auta i onoga sto pruza,nije jos to dobro.

Vlada

pre 2 godine

Ajmo sa druge strane:

"Potrošnja električne energije u Srbiji, na teritoriji koju snabdeva "Elektroprivreda Srbije" (EPS), iz dana u dan je sve veća, i u toku jučerašnjeg dana dostignut je apsolutni rekord od 162 miliona kilovat-sati, saopštio je EPS i apelovao na građane da racionalno troše struju.
Srbija je juče uvezla 14,04 miliona kilovat-časova struje, što je 10 odsto potrošnje.", vest od 07.02.2012., jos gori primer od prethodnog.

"Tokom prvog vikenda u avgustu na srpske autoputeve uključilo se 734.058 vozila, dodaje u saopštenju za javnost JP „Putevi Srbije." > nek vikend racunamo 3 dana, znaci 244686 vozila dnevno.

Nek svaki DESETI (nije vise egzotika kao sad npr) mora da dopuni 50kWh (baterije su obicno 30-80kWh), iz mreze ravnomerno u toku dana to je 24468x50=1345MWh!

Nek je i ona prva vest novinarska greska i trosi se 162MWh svaki sat (ne bi trebalo, al' nek jeste), to je 3888MWh dnevno... Trecina po ovome (1345) otpada na punjenje samo EV.

A sta cemo kad bude svaki peti, ili svaki cetvrti ili svaki drugi EV?

Dragan EV

pre 2 godine

@Vlada:"I trik pitanje, sta se dogadja sa elektromobilom kad potpuno ostane bez corbe? Jel ekvivalent "P" kod automatskom menjaca ili moze da se gura, posto ja ne znam odgovor?"

Već pet godina vozim električne automobile i odgovor je skedeći:

Auto se zakači sajlom za šlepovanje za drugi auto i ručica menjača se "ubaci" u D (drajv). Dok vas auto ispred vuče, vaša baterija se pri 50 km/h puni sa oko 8 kW. Koliko kilometara vas šlepuje, polovinu od toga posle šlepovanja možete da pređete. Na primer, ako su vas šlepovali 10 km moći ćete da pređete 5 km.

Vlada

pre 2 godine

(dzoni, 13. jun 2021 22:50)

Pa i sredstvima javnog informisanja, kao i svo ostali. Evo vest od npr 31.01.2021.
"U januaru se dnevna potrošnja struje približila rekordu iz februara 2012, a 10. januara, kada je u nekim delovima Srbije minus dostizao i 33 stepena Celzijusa, potrošnja struje iznosila 138 miliona kilovat-sati, što je 20 odsto više nego istog datuma prošle godine."

Nek je tih 138MWh ne dnevna, nego za jedan sat, mozda su novinari pogresno preneli, opet je zabrinjavajuce veliki uticaj EV na elektromrezu.
A kad krene sezona godisnjih i puno automobila koji tranzitiraju kroz RS imaj u vidu da od ulaza da izlaza iz zemlje ima bar 450km (Batrovci-Dimitrovgrad), recimo Horgos-Presevo je 580km i vrlo verovatno svi moraju bar jednom da se dopune negde u Srbiji.

rebro

pre 2 godine

@dzo, od Osla do Beograda ima 2300km, a od Trondhajma 2800km i taj majstor to prelazi autom?
Izgleda da u Norveškoj još nisu čuli za avion.

Pepe

pre 2 godine

JA ne mogu toliko da predjem sa mojim C-MAX-om 1.8 CVT, benzinac. Kada smo natrpani (a realno uvek jesmo kada putujemo na nekoliko dana) na autoputu trosi oko 9L, prosecna brzina oko 115-120kmh. Auto prima 55L, puta 9= 600km, i to kada bih vozio dok ne stane. Kada punimo gorivo, pravimo pauze barem pola sata do 45 minuta, dok se protegnemo, popijemo kafu i sl. Okreni obrni, posle neka mi kazu da su elektricna vozila s*anje, i nisu za put.

Da da, znam, i elektricni auto natrpan koferima, dvoje odraslih i dvoje dece, klima, radio, farovi, bi verovatno prelazio i do 20-30% kraci put, ali da se razumemo, meni je i 500km autonomija u tim uslovima fantasticna. I ovako ne mogu voziti u cugu duze od 300-400km.

Nata

pre 2 godine

U pravu si za put do crne gore
Osim sto neko ko vozi takav auto ne bi ni za tri naredna zivota isso u crnu goru
(alex, 13. jun 2021 20:47). Pa jasno, ti sa Teslama idu u Paraliju i na srednji prst kao i ti.

šanse nema

pre 2 godine

Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer… Da li mogu ja sa nekim takvim awd modelom na kop ili gde vec?
(shomika, 13. jun 2021 10:16)

Ovo je pravo pitanje ne znam cemu minusi - sta i kako kad padne temperatura ispod -5, -10
(miskic, 13. jun 2021 22:46)

Pa, od BG do isključenja sa auto puta imaš oko 170 km vožnje auto putem. Ako bi vozio "po ograničenju", to bi uz uključeno grejanje po debelom minusu bilo jako stresno za bateriju, jer bi ti pri toj brzini potrošnja bila 25-30 kwh/na 100 km.
Ne verujem da bi stigao do Kopaonika

нс бој

pre 2 godine

Може ли један текст за Plug in hybrid рецимо RAV 4.Интересује ме потрошња аута рецимо на 1000,1500 км.Видим да је Outlander скроз приступачан.Јел могуће да троше 1,7 л,како мере и дођу до те цифре.

Nikola

pre 2 godine

Ne znam ali ja uvek prvo pomislim šta bi majstor Mile rekao ako ti zatreba nova baterija... Sve što nije čista mehanika, da može to čekićem nije za prosečnog čoveka iz Srbije . Možda za 30 godina kada sin majstor Mileta poraste a pod uslovom da oko sebe ima da vidi neke ispravne vrednosti i izuči zanat, bude nešto od toga. Plašim se da će se ipak odlučiti za valjanje polovnjaka iz Nemačke i to po sistemu, dobra baterija drži sat i dvadeset....

miskic

pre 2 godine

Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer… Da li mogu ja sa nekim takvim awd modelom na kop ili gde vec?
(shomika, 13. jun 2021 10:16)

Ovo je pravo pitanje ne znam cemu minusi - sta i kako kad padne temperatura ispod -5, -10

dzo

pre 2 godine

Ovde kod mene ima jedan gasterbajer.. Dolazi 3 puta godisnje iz Norveske do Srbije sa Teslom Model S.. 99% auta koji Srbi voze bi se pokvarilo na pola puta do Norveske

dzoni

pre 2 godine

Vlada
Ne znam Gde citas te gluposti..kojih 150mw da se EPS raspada.

Samo Djerdap 1.. Svaka turbina ima po 170-190Mw a to su turbine Instalirane jos 1970te godine ..ima ih 6.. I mogu da daju I vise od deklarisane snage.. Znaci bar 1000 Mw od Djerdap 1. Za 24 h to ti je 24 000 Mwh.. A baterije u autu neka se napuni sa 50 kwh.. Znaci samo Djerdap 1 hidrolektrana moze dnevno da napuni 20*24 000 tj pola miliona automobila.. A ne vozi svako 300 km dnevno..

Miloš

pre 2 godine

Od tih 21 EV svi bi trebalo da se parkiraju i stanu u red za punjenje koje traje za 80% vrv oko 30,40 minuta..
To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde?
(C i n i k, 13. jun 2021 16:12)

Informiši se malo, mnoge lokacije sa Teslinim punjačima imaju preko 50 punjača, najveća ima 76. Što se tiče drugih mreža za punjenje, malo kaskaju za Teslom, ali broj punjača je u proseku oko 10-20 po lokaciji, jer često su na istoj lokaciji više različitih firmi koje prave punjače. Samo u nekim zabačenim mestima možeš da nađeš lokacije sa samo 2-4 punjača.

Miloš

pre 2 godine

Ko bi prodao auto koji je presao 30000? Nazalost necemo mi taj film gledati, ovamo ce uglavnom lesevi kojima je autonomija na pola pocetne i koji su zreli za skupi remont (bar 7000e).
(Vlada, 13. jun 2021 19:40

Koliko ja znam Vlado, svaki polovnjak prodat u Srbiji nije prešao više od 30.000km i vozile su ga isključivo starije žene, vikendom, do pijace i crkve.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

... auto stajao 72 sata na -20 stepeni ...
(C3, 13. jun 2021 19:42)

tvoje dizlo ne bi upalilo na -20.

inače, evo norvežani upravo javljaju da im se smučila ova diskusija. njihova poruka je: "braćo srbi, ako ne znate kako tesla ide na -20, dođite kod nas da vam pokažemo, nemojte više lupetati ko boga vas molimo."

treba da im javimo da su nam uveli vize.

C3

pre 2 godine

Napolju -20, i ti parkiras auto sa 60% punom baterijom u petak popodne .Ne vozis preko vikenda. Upalis auto u ponedeljak ujutu, auto stajao 72 sata na -20 stepeni. Koliko je puna baterija? Dal moze do posla 120 km i natrag, ili da ga punis kuci pa na posao u utorak?

Vlada

pre 2 godine

Bez brige, biće i ovde za 30-40 godina kada krenu sa stižu polovnjaci sa 30.000km. 

(Milos, 13. jun 2021 17:33)

Ko bi prodao auto koji je presao 30000? Nazalost necemo mi taj film gledati, ovamo ce uglavnom lesevi kojima je autonomija na pola pocetne i koji su zreli za skupi remont (bar 7000e). Jedino ako krene da im pada cena kao mobilnim telefonima...

Vlada

pre 2 godine

(Stampar, 13. jun 2021 17:04)

Litijumske formule najvise "vole" da se koriste u rasponu 25-80%, tu je najbolji kompromis izmedju broja punjenja, kapaciteta i ukupno prikupljene/oslobodjene energije za ceo zivotni vek. Potom idu 30-70, pa 10-90, 0-100 je najgora eksploatacija.
Vecina (postenih) proizvodjaca zacementira ovo 10-90 u software-u i deklarise ukupan kapacitet po ovome a korisniku prikazuje da je to 0-100, da bi produzili zivot celom sklopu baterije.
I trik pitanje, sta se dogadja sa elektromobilom kad potpuno ostane bez corbe? Jel ekvivalent "P" kod automatskom menjaca ili moze da se gura, posto ja ne znam odgovor?

Milan

pre 2 godine

@Deki- sto ne bi mogao Teslom za CG?
Kreni iz Subotice, stani kod BG-a na novoj pumpi kod Nove Pazove (ima 9 punjaca, kao na Zapadu) na 45 min, onda stani kod Cacka jos 45 min i to je to sto se tice punjenja. Posle toga dopunis u CG u smestaju gde si i to je to

Gradimir

pre 2 godine

Ova Nata u komentarima je verovatno neka skraćenica. Nafta, asocijacija, trgovina, autodelovi ili autoservisi... Ne znam drugo objašnjenje za toliku mržnju prema EV.

Vlada

pre 2 godine

To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde? 

(C i n i k, 13. jun 2021 16:12)

Verovatno negde i postoji, ali klasicna pumpa sa 8 tocionih mesta za sat vremena moze da podmiri oko 100 automobila.
Elektrostanica sa 20 punjaca ce za iato vreme podmiriti 20-50 automobila i gradice se trafostanica i dalekovod samo za nju, pricamo o megavatima potrosnje.

Zasto je ovo sci-fi jos uvek za nas:
EPS se bese raspadao kada je dnevno opterecenje pre 15-20 godina bilo 150MWh. Nisam u struci da li se kapacitet povevao, ali opet da se vratimo na iX3, prosecno punjenje 20-80% je snagom 100KW (150-50KW, opada kako je baterija punija), kad to pomnozimo sa pola sata koliko traje punjenje, jedan utrosi 50KWh za brzu dopunu. Znaci punjenje 3000 takvih automobila u toku dana baca EPS na kolena. A u letnjim mesecima mislim da je broj vozila koji stanu na bar jednu pumpu od Batrovaca/Horgosa do Preseva/Dimitrovgrada veci od ovog broja...

Stampar

pre 2 godine

Renault Zoe iz licnog iskustva u Novom Sadu na kucnoj uticnici od 10% do 100% treba 11 sati, stavim uvece oko 19:00 i ujutro u 06:00 je na 100%, nasledio sam ga od sestre koja je kupila novog trenutni domet mu je 330 km a bio je oko 370-380 redovne voznje, 95% punjenja za ovih 5 godina je punjen na kucnoj uticnici i mislim da je zato sacuvao dosta dobro bateriju jer je poznato da brzi punjaci dosta skracuju vek baterije

Milos

pre 2 godine

“To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde?”

Postoji. Tamo gde ima puno EV. Norveska, Kalifornija, itd. Bez brige, biće i ovde za 30-40 godina kada krenu sa stižu polovnjaci sa 30.000km.

Bez šale, u BG ima desetak mesta za javno punjenje i ja nikad, ali nikada, nisam video da je zauzeto više od 50% kapaciteta bilo koje stanice. A u 90% slučajeva to su bila vozila sa stranim tablicama.

Куп је битан

pre 2 godine

Све ово што се сада ради са електричним возилима је "навлакуша". Ако таква врста возила постане доминантна, државе ће уводити акцизе и разне намете на струју.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

Све ово што се сада ради са електричним возилима је "навлакуша". Ако таква врста возила постане доминантна, државе ће уводити акцизе и разне намете на струју.
(Куп је битан, 13. jun 2021 17:15)

a mi srbi ćemo zeznuti državu tako što ćemo instalirati solarne ploče na krovove zgrada i kuća! proizvodićemo sami svoju kućnu struju. još ako imate dvorište, pa zabodete wind turbine, ima da se obogatite. nikad država nije nadmudrila srbina, pa neće ni sada. samo mudro braćo srbi, knjigu u ruke, i naučićemo da je sve moguće.

Milos

pre 2 godine

“Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer…”

Googluj Bjorna na YT. Norvezanin testirao Teslu tako sto je palio na -25, spavao preko noći u njoj i sve ostalo.

C i n i k

pre 2 godine

I sta posle 400,500 km?
Od tih 21 EV svi bi trebalo da se parkiraju i stanu u red za punjenje koje traje za 80% vrv oko 30,40 minuta..
To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde?
Dakle veliki je problem punjenje baterije a onda i to sto to ne podrazumeva komfor koji vozaci imaju na benzinskim stanicama..

Kolce u plicaku

pre 2 godine

u oslu svaki treci ili cetvrti auto je elektricni, a tamo je zima prava, norveska i niko ne brine previse o dometu.
(zmitjkoe, 13. jun 2021 14:22)

A jel' nose pasulj kad krenu na Halkidiki

Deki

pre 2 godine

Najbolje je ovima sto zive na osmom spratu pa im treba 200m kabla da odvedu struj od stana do auta da pune bateriju ili kao slepci da sede pored nekog punjaca 2 sata.... putovanje na more sa punim autom 3 dana traje kao konja da jasu..o ovome kao borbi za cistiju planetu samo budale mogu da pricaju.. ako hocemo cistiju planetu odreknimo sa plastike

Vlada

pre 2 godine

Lepo je to, samo niko ne pominje da npr brzo punjenje tog BMW iX3 pocinje na oko 150KW, a zavrsava na oko 50 kW (20-80%) za tih pola sata koliko traje.

Infrastruktura punjaca koji ce morati biti instalirani uz puteve i elektrana koje ce to napajati je potpuno nerealna i nenormalna za iole ozbiljniju upotrebu (omasovljenje), sa sve solarno/vetro/kakvom god proizvodnjom. Morace mnogo mnogo nuklearki da se gradi.

Cak i sporo punjenje (preko noci u svojoj garazi) zahteva nekih ~95kWh utroska, recimo 8h x 12kW. Morace ozbiljno da se doradjuje kompletna elektromreza u svim zemljama...

Nata

pre 2 godine

Dosadno je vise to silovanje citaoca sa elektricnim automobilima. Narod u celom svetu (osim tamo gde drzava zestoko doplacuje) nece da ih kupuje i tacka. Na svetskom trzistu EV su zastupljeni sa “impresivnih” 1,4%. Ko je lud da kupi duplo skuplje EV u odnosu na klasican auto i da se posle maltretira sa punjenjem baterija i uvek neizvesnim dometom vozila? Treba razvijati vozila na prirodni gas koga na nasoj planeti ima u izobilju.

Nauta

pre 2 godine

Hoce da nas naviknu da vozila (elektricna) placamo duplo skuplje nego klasicna i da nam to postane normalno. Kao, skupe su baterije a to sto nema mnogo drugih sklopova( motor, menjac) nema veze. Ista prica kao sa sijalicama kao sto je neko prethodno pomenuo. Znaci, globalna, svetska pljacka koju su smislili mudri svetski mocnici. Bice tako i sa svim ostalim proizvodima (sadasnji primer: kucni usisivaci na baterije u odnosu na klasicne). Najglupli su mi oni koji se odusevljavaju sa ovim “novim tehnologijama” a ne shvataju da ih neko pljacka. A jos su gluplji oni koji misled da ce se struja za punjenje automobila prodavati po istoj ceni kao za domacinstva( primer- loz ulje i dizel gorivo)

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

Биће као са паметним сијалицама прве генерације.
(Кружно окретање, 13. jun 2021 11:36)

koje su to pametne sijalice prve generacije, a koje druge?

ja imam pametnu sijalicu povezanu na (xiaomi) Mi Home preko WiFi, jel to prva ili druga generacija? biće da si nešto pametno oko sijalica pročitao na FB grupi: zemlja je velika keramička pločica.

inače, da, baterija jeste prelazno rešenje. finalno, svi automobili će biti na nuklearnu fisiju/fuziju. to je ultimativno rešenje.


malo edukacije za srbe (nije sa FB):

Nuklearna fisija (lat. fissio — razdvajanje, deljenje) je ona vrsta nuklearne reakcije, koja nastaje kad se jezgra atoma nekog hemijskog elementa cepa na dva fisijska produkta ili fisiona fragmenta sličnih masa, uz emisiju jednog ili više neutrona, te velike količine energije. Tokom procesa fisije dolazi do oslobađanja energije, jer je manje energije potrebno za formiranje dva lakša jezgra nego jednog težeg jezgra.

Nuklearna fuzija je proces tokom kojeg se više atomskih jezgara spajaju formirajući jedno teže jezgro. Ovaj proces prati oslobađanje energije zavisno od mase jezgara koja su u njega uključena. Proces dobijanja energije cepanjem jezgara teških elemenata, kao na primer U-235, pri čemu nastaju dva atoma srednje težine naziva se nuklearna fisija. Pri nuklearnoj fisiji mali deo mase atoma pretvara se u energiju. Ali sa lakim elementima, kao na primer vodonikom, neophodno je spojiti dva ili više atoma u cilju dobijanja atoma veće težine.

Кружно окретање

pre 2 godine

Биће као са паметним сијалицама прве генерације. Најпре су нас натерали да пређемо на нову, скупу технологију, па када се испоставило да су гасови из њих изузетно опасни, онда се прешло на ЛЕД. Завршна прича су водоничне горивне ћелије.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer… Da li mogu ja sa nekim takvim awd modelom na kop ili gde vec?
(shomika, 13. jun 2021 10:16)

braća norvežani su apsolvirali niske temperature.
kažu, kad dizlo ne može da upali, tesla ide ko mećava.
tako da možeš na kop, kop su havaji naspram onoga gde se tesla vozi u norveškoj.

Ivan ZG

pre 2 godine

Nema baš preciznih podataka u tekstu iako je na testiranju sve vrlo precizno objašnjeno. Testiranje na autocesti je rađeno pri brzini od 110-115 km/h i obuhvaća oko trećinu testne rute. Većina je testirana i ljeti i zimi. Ljeti sa uključenom klimom, a zimi sa grijanjem. Testovi zimi su pokazali da je domet manji za cca. 20% odnosno ovi sa 600 i nešto km prošli bi 500 i nešto km, oni sa 500 oko 400 i sl. Većina je i u tako nepovoljnim uvjetima imala sasvim solidan domet od 350+ kilometara.
Ovo je test rađen u Norveškoj, a testni vozači su pokušali u potpunosti imitirati uobičajenu vožnju prosječnog vozača te zemlje. Test je išao i preko planine, a ovi sa velikim dometom su ju prešli i dva puta.

Milan

pre 2 godine

To što su svi premašili rezultate zvaničnog testa koji slovi kao nepouzdan i daje bar 30% bolje podatke od realnog govori nam da su uslovi namešteni radi reklame EV. Videh tako i mnogo testova na praznom autoputu ili kako tokom testa kamion obilazi EV. Da li stvarno želite tako da vozite autoputem?
Sa druge strane nije sporno da EV postaju sve bolja i da napredak postaje očigledan ako uporedite nove i EV od pre samo dve-tri godine.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

... Tesla Model 3 Long Range bio je ukupni pobednik i uspeo je postići impresivnih 654,9 km. ...

BRAĆO SRBI, NAŠ NAJVEĆI STRAH JE NEOSNOVAN, MOŽE DO HALKIDIKIJA !!!

poljubimo kamen mudrosti, zalijmo sa ljutom lozom, sad samo da pokupujemo te tesle. i da zapalimo za grčku svi složno i ponosno u teslama. da pokažemo braći grcima kako su oni u krizi, a mi imamo najveći ekonomski rast u EU.

Djorke

pre 2 godine

To su lepe autonomije. Dok sam vozio na gas, autonomija mi je bila 350-400 km.
Ok mozda nije isto zbog vremena punjenja, ali sa ovim kilometrazama "moze da se zivi" bez problema. Pokriva posao-kuca, pokriva vikend voznje, malo muke oko godisnjeg odmora, ali nije neresivo.

Djorke

pre 2 godine

To su lepe autonomije. Dok sam vozio na gas, autonomija mi je bila 350-400 km.
Ok mozda nije isto zbog vremena punjenja, ali sa ovim kilometrazama "moze da se zivi" bez problema. Pokriva posao-kuca, pokriva vikend voznje, malo muke oko godisnjeg odmora, ali nije neresivo.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

... Tesla Model 3 Long Range bio je ukupni pobednik i uspeo je postići impresivnih 654,9 km. ...

BRAĆO SRBI, NAŠ NAJVEĆI STRAH JE NEOSNOVAN, MOŽE DO HALKIDIKIJA !!!

poljubimo kamen mudrosti, zalijmo sa ljutom lozom, sad samo da pokupujemo te tesle. i da zapalimo za grčku svi složno i ponosno u teslama. da pokažemo braći grcima kako su oni u krizi, a mi imamo najveći ekonomski rast u EU.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer… Da li mogu ja sa nekim takvim awd modelom na kop ili gde vec?
(shomika, 13. jun 2021 10:16)

braća norvežani su apsolvirali niske temperature.
kažu, kad dizlo ne može da upali, tesla ide ko mećava.
tako da možeš na kop, kop su havaji naspram onoga gde se tesla vozi u norveškoj.

Vlada

pre 2 godine

Lepo je to, samo niko ne pominje da npr brzo punjenje tog BMW iX3 pocinje na oko 150KW, a zavrsava na oko 50 kW (20-80%) za tih pola sata koliko traje.

Infrastruktura punjaca koji ce morati biti instalirani uz puteve i elektrana koje ce to napajati je potpuno nerealna i nenormalna za iole ozbiljniju upotrebu (omasovljenje), sa sve solarno/vetro/kakvom god proizvodnjom. Morace mnogo mnogo nuklearki da se gradi.

Cak i sporo punjenje (preko noci u svojoj garazi) zahteva nekih ~95kWh utroska, recimo 8h x 12kW. Morace ozbiljno da se doradjuje kompletna elektromreza u svim zemljama...

Nata

pre 2 godine

Dosadno je vise to silovanje citaoca sa elektricnim automobilima. Narod u celom svetu (osim tamo gde drzava zestoko doplacuje) nece da ih kupuje i tacka. Na svetskom trzistu EV su zastupljeni sa “impresivnih” 1,4%. Ko je lud da kupi duplo skuplje EV u odnosu na klasican auto i da se posle maltretira sa punjenjem baterija i uvek neizvesnim dometom vozila? Treba razvijati vozila na prirodni gas koga na nasoj planeti ima u izobilju.

Nauta

pre 2 godine

Hoce da nas naviknu da vozila (elektricna) placamo duplo skuplje nego klasicna i da nam to postane normalno. Kao, skupe su baterije a to sto nema mnogo drugih sklopova( motor, menjac) nema veze. Ista prica kao sa sijalicama kao sto je neko prethodno pomenuo. Znaci, globalna, svetska pljacka koju su smislili mudri svetski mocnici. Bice tako i sa svim ostalim proizvodima (sadasnji primer: kucni usisivaci na baterije u odnosu na klasicne). Najglupli su mi oni koji se odusevljavaju sa ovim “novim tehnologijama” a ne shvataju da ih neko pljacka. A jos su gluplji oni koji misled da ce se struja za punjenje automobila prodavati po istoj ceni kao za domacinstva( primer- loz ulje i dizel gorivo)

Miloš

pre 2 godine

Ko bi prodao auto koji je presao 30000? Nazalost necemo mi taj film gledati, ovamo ce uglavnom lesevi kojima je autonomija na pola pocetne i koji su zreli za skupi remont (bar 7000e).
(Vlada, 13. jun 2021 19:40

Koliko ja znam Vlado, svaki polovnjak prodat u Srbiji nije prešao više od 30.000km i vozile su ga isključivo starije žene, vikendom, do pijace i crkve.

Ivan ZG

pre 2 godine

Nema baš preciznih podataka u tekstu iako je na testiranju sve vrlo precizno objašnjeno. Testiranje na autocesti je rađeno pri brzini od 110-115 km/h i obuhvaća oko trećinu testne rute. Većina je testirana i ljeti i zimi. Ljeti sa uključenom klimom, a zimi sa grijanjem. Testovi zimi su pokazali da je domet manji za cca. 20% odnosno ovi sa 600 i nešto km prošli bi 500 i nešto km, oni sa 500 oko 400 i sl. Većina je i u tako nepovoljnim uvjetima imala sasvim solidan domet od 350+ kilometara.
Ovo je test rađen u Norveškoj, a testni vozači su pokušali u potpunosti imitirati uobičajenu vožnju prosječnog vozača te zemlje. Test je išao i preko planine, a ovi sa velikim dometom su ju prešli i dva puta.

Stampar

pre 2 godine

Renault Zoe iz licnog iskustva u Novom Sadu na kucnoj uticnici od 10% do 100% treba 11 sati, stavim uvece oko 19:00 i ujutro u 06:00 je na 100%, nasledio sam ga od sestre koja je kupila novog trenutni domet mu je 330 km a bio je oko 370-380 redovne voznje, 95% punjenja za ovih 5 godina je punjen na kucnoj uticnici i mislim da je zato sacuvao dosta dobro bateriju jer je poznato da brzi punjaci dosta skracuju vek baterije

Kolce u plicaku

pre 2 godine

u oslu svaki treci ili cetvrti auto je elektricni, a tamo je zima prava, norveska i niko ne brine previse o dometu.
(zmitjkoe, 13. jun 2021 14:22)

A jel' nose pasulj kad krenu na Halkidiki

Vlada

pre 2 godine

(Stampar, 13. jun 2021 17:04)

Litijumske formule najvise "vole" da se koriste u rasponu 25-80%, tu je najbolji kompromis izmedju broja punjenja, kapaciteta i ukupno prikupljene/oslobodjene energije za ceo zivotni vek. Potom idu 30-70, pa 10-90, 0-100 je najgora eksploatacija.
Vecina (postenih) proizvodjaca zacementira ovo 10-90 u software-u i deklarise ukupan kapacitet po ovome a korisniku prikazuje da je to 0-100, da bi produzili zivot celom sklopu baterije.
I trik pitanje, sta se dogadja sa elektromobilom kad potpuno ostane bez corbe? Jel ekvivalent "P" kod automatskom menjaca ili moze da se gura, posto ja ne znam odgovor?

Deki

pre 2 godine

Najbolje je ovima sto zive na osmom spratu pa im treba 200m kabla da odvedu struj od stana do auta da pune bateriju ili kao slepci da sede pored nekog punjaca 2 sata.... putovanje na more sa punim autom 3 dana traje kao konja da jasu..o ovome kao borbi za cistiju planetu samo budale mogu da pricaju.. ako hocemo cistiju planetu odreknimo sa plastike

Milos

pre 2 godine

“Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer…”

Googluj Bjorna na YT. Norvezanin testirao Teslu tako sto je palio na -25, spavao preko noći u njoj i sve ostalo.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

Све ово што се сада ради са електричним возилима је "навлакуша". Ако таква врста возила постане доминантна, државе ће уводити акцизе и разне намете на струју.
(Куп је битан, 13. jun 2021 17:15)

a mi srbi ćemo zeznuti državu tako što ćemo instalirati solarne ploče na krovove zgrada i kuća! proizvodićemo sami svoju kućnu struju. još ako imate dvorište, pa zabodete wind turbine, ima da se obogatite. nikad država nije nadmudrila srbina, pa neće ni sada. samo mudro braćo srbi, knjigu u ruke, i naučićemo da je sve moguće.

Milan

pre 2 godine

To što su svi premašili rezultate zvaničnog testa koji slovi kao nepouzdan i daje bar 30% bolje podatke od realnog govori nam da su uslovi namešteni radi reklame EV. Videh tako i mnogo testova na praznom autoputu ili kako tokom testa kamion obilazi EV. Da li stvarno želite tako da vozite autoputem?
Sa druge strane nije sporno da EV postaju sve bolja i da napredak postaje očigledan ako uporedite nove i EV od pre samo dve-tri godine.

Milan

pre 2 godine

@Deki- sto ne bi mogao Teslom za CG?
Kreni iz Subotice, stani kod BG-a na novoj pumpi kod Nove Pazove (ima 9 punjaca, kao na Zapadu) na 45 min, onda stani kod Cacka jos 45 min i to je to sto se tice punjenja. Posle toga dopunis u CG u smestaju gde si i to je to

Кружно окретање

pre 2 godine

Биће као са паметним сијалицама прве генерације. Најпре су нас натерали да пређемо на нову, скупу технологију, па када се испоставило да су гасови из њих изузетно опасни, онда се прешло на ЛЕД. Завршна прича су водоничне горивне ћелије.

Vlada

pre 2 godine

To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde? 

(C i n i k, 13. jun 2021 16:12)

Verovatno negde i postoji, ali klasicna pumpa sa 8 tocionih mesta za sat vremena moze da podmiri oko 100 automobila.
Elektrostanica sa 20 punjaca ce za iato vreme podmiriti 20-50 automobila i gradice se trafostanica i dalekovod samo za nju, pricamo o megavatima potrosnje.

Zasto je ovo sci-fi jos uvek za nas:
EPS se bese raspadao kada je dnevno opterecenje pre 15-20 godina bilo 150MWh. Nisam u struci da li se kapacitet povevao, ali opet da se vratimo na iX3, prosecno punjenje 20-80% je snagom 100KW (150-50KW, opada kako je baterija punija), kad to pomnozimo sa pola sata koliko traje punjenje, jedan utrosi 50KWh za brzu dopunu. Znaci punjenje 3000 takvih automobila u toku dana baca EPS na kolena. A u letnjim mesecima mislim da je broj vozila koji stanu na bar jednu pumpu od Batrovaca/Horgosa do Preseva/Dimitrovgrada veci od ovog broja...

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

... auto stajao 72 sata na -20 stepeni ...
(C3, 13. jun 2021 19:42)

tvoje dizlo ne bi upalilo na -20.

inače, evo norvežani upravo javljaju da im se smučila ova diskusija. njihova poruka je: "braćo srbi, ako ne znate kako tesla ide na -20, dođite kod nas da vam pokažemo, nemojte više lupetati ko boga vas molimo."

treba da im javimo da su nam uveli vize.

Gradimir

pre 2 godine

Ova Nata u komentarima je verovatno neka skraćenica. Nafta, asocijacija, trgovina, autodelovi ili autoservisi... Ne znam drugo objašnjenje za toliku mržnju prema EV.

dzoni

pre 2 godine

Vlada
Ne znam Gde citas te gluposti..kojih 150mw da se EPS raspada.

Samo Djerdap 1.. Svaka turbina ima po 170-190Mw a to su turbine Instalirane jos 1970te godine ..ima ih 6.. I mogu da daju I vise od deklarisane snage.. Znaci bar 1000 Mw od Djerdap 1. Za 24 h to ti je 24 000 Mwh.. A baterije u autu neka se napuni sa 50 kwh.. Znaci samo Djerdap 1 hidrolektrana moze dnevno da napuni 20*24 000 tj pola miliona automobila.. A ne vozi svako 300 km dnevno..

Куп је битан

pre 2 godine

Све ово што се сада ради са електричним возилима је "навлакуша". Ако таква врста возила постане доминантна, државе ће уводити акцизе и разне намете на струју.

C3

pre 2 godine

Napolju -20, i ti parkiras auto sa 60% punom baterijom u petak popodne .Ne vozis preko vikenda. Upalis auto u ponedeljak ujutu, auto stajao 72 sata na -20 stepeni. Koliko je puna baterija? Dal moze do posla 120 km i natrag, ili da ga punis kuci pa na posao u utorak?

dzo

pre 2 godine

Ovde kod mene ima jedan gasterbajer.. Dolazi 3 puta godisnje iz Norveske do Srbije sa Teslom Model S.. 99% auta koji Srbi voze bi se pokvarilo na pola puta do Norveske

miskic

pre 2 godine

Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer… Da li mogu ja sa nekim takvim awd modelom na kop ili gde vec?
(shomika, 13. jun 2021 10:16)

Ovo je pravo pitanje ne znam cemu minusi - sta i kako kad padne temperatura ispod -5, -10

C i n i k

pre 2 godine

I sta posle 400,500 km?
Od tih 21 EV svi bi trebalo da se parkiraju i stanu u red za punjenje koje traje za 80% vrv oko 30,40 minuta..
To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde?
Dakle veliki je problem punjenje baterije a onda i to sto to ne podrazumeva komfor koji vozaci imaju na benzinskim stanicama..

Milos

pre 2 godine

“To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde?”

Postoji. Tamo gde ima puno EV. Norveska, Kalifornija, itd. Bez brige, biće i ovde za 30-40 godina kada krenu sa stižu polovnjaci sa 30.000km.

Bez šale, u BG ima desetak mesta za javno punjenje i ja nikad, ali nikada, nisam video da je zauzeto više od 50% kapaciteta bilo koje stanice. A u 90% slučajeva to su bila vozila sa stranim tablicama.

Miloš

pre 2 godine

Od tih 21 EV svi bi trebalo da se parkiraju i stanu u red za punjenje koje traje za 80% vrv oko 30,40 minuta..
To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde?
(C i n i k, 13. jun 2021 16:12)

Informiši se malo, mnoge lokacije sa Teslinim punjačima imaju preko 50 punjača, najveća ima 76. Što se tiče drugih mreža za punjenje, malo kaskaju za Teslom, ali broj punjača je u proseku oko 10-20 po lokaciji, jer često su na istoj lokaciji više različitih firmi koje prave punjače. Samo u nekim zabačenim mestima možeš da nađeš lokacije sa samo 2-4 punjača.

šanse nema

pre 2 godine

Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer… Da li mogu ja sa nekim takvim awd modelom na kop ili gde vec?
(shomika, 13. jun 2021 10:16)

Ovo je pravo pitanje ne znam cemu minusi - sta i kako kad padne temperatura ispod -5, -10
(miskic, 13. jun 2021 22:46)

Pa, od BG do isključenja sa auto puta imaš oko 170 km vožnje auto putem. Ako bi vozio "po ograničenju", to bi uz uključeno grejanje po debelom minusu bilo jako stresno za bateriju, jer bi ti pri toj brzini potrošnja bila 25-30 kwh/na 100 km.
Ne verujem da bi stigao do Kopaonika

нс бој

pre 2 godine

Може ли један текст за Plug in hybrid рецимо RAV 4.Интересује ме потрошња аута рецимо на 1000,1500 км.Видим да је Outlander скроз приступачан.Јел могуће да троше 1,7 л,како мере и дођу до те цифре.

Nikola

pre 2 godine

Ne znam ali ja uvek prvo pomislim šta bi majstor Mile rekao ako ti zatreba nova baterija... Sve što nije čista mehanika, da može to čekićem nije za prosečnog čoveka iz Srbije . Možda za 30 godina kada sin majstor Mileta poraste a pod uslovom da oko sebe ima da vidi neke ispravne vrednosti i izuči zanat, bude nešto od toga. Plašim se da će se ipak odlučiti za valjanje polovnjaka iz Nemačke i to po sistemu, dobra baterija drži sat i dvadeset....

Vlada

pre 2 godine

Bez brige, biće i ovde za 30-40 godina kada krenu sa stižu polovnjaci sa 30.000km. 

(Milos, 13. jun 2021 17:33)

Ko bi prodao auto koji je presao 30000? Nazalost necemo mi taj film gledati, ovamo ce uglavnom lesevi kojima je autonomija na pola pocetne i koji su zreli za skupi remont (bar 7000e). Jedino ako krene da im pada cena kao mobilnim telefonima...

Milan

pre 2 godine

@Vlado - Vlado druze 138 miliona kWh je 138 hiljada MWh to jest 138 GWh struje. To je 5,75 GW konstantne potrosnje, gore dole 10%.

Da li znas da je radjen proracun kada bi SVA vozila u Srbiji bila elektro i mada bi SVA vozila prelazila 50 km na dan (sto se nikad nece desiti) koliko bi se dodatno struje trosilo???
700 MW! Na sat! To ti je, na ovih 5,75 GW jos 12,5% dodatne potrosnje! Kao sto mozes da vidis, imali bi dve opcije, to jest imamo ih i danas, tacnije 3-
1. Uvoz od onih koji su pametniji od nas pa imaju elektrane na gas, vetar, solar...
2. Gradnja elektrana na gas, vetar, solari...ovih 700 MW ti je na primer 100 velikih vetrenjaca.
3. Gradnja novih blokova termoelektrana (sto mi trenutno radimo u TENT i Kostolcu)

Ne sekiraj se, nece od EV kolabirati EPS. Ako ne kolabira od miliona kojekakvih neefikasnih klima uredjaja i stotine hiljada invertera na koje ljudi masovno prelaze pa se tako greju nece ni od nekoliko stotina hiljada (za pocetak) EV koji se ionako ne voze vise od 30-ak km dnevno

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

Биће као са паметним сијалицама прве генерације.
(Кружно окретање, 13. jun 2021 11:36)

koje su to pametne sijalice prve generacije, a koje druge?

ja imam pametnu sijalicu povezanu na (xiaomi) Mi Home preko WiFi, jel to prva ili druga generacija? biće da si nešto pametno oko sijalica pročitao na FB grupi: zemlja je velika keramička pločica.

inače, da, baterija jeste prelazno rešenje. finalno, svi automobili će biti na nuklearnu fisiju/fuziju. to je ultimativno rešenje.


malo edukacije za srbe (nije sa FB):

Nuklearna fisija (lat. fissio — razdvajanje, deljenje) je ona vrsta nuklearne reakcije, koja nastaje kad se jezgra atoma nekog hemijskog elementa cepa na dva fisijska produkta ili fisiona fragmenta sličnih masa, uz emisiju jednog ili više neutrona, te velike količine energije. Tokom procesa fisije dolazi do oslobađanja energije, jer je manje energije potrebno za formiranje dva lakša jezgra nego jednog težeg jezgra.

Nuklearna fuzija je proces tokom kojeg se više atomskih jezgara spajaju formirajući jedno teže jezgro. Ovaj proces prati oslobađanje energije zavisno od mase jezgara koja su u njega uključena. Proces dobijanja energije cepanjem jezgara teških elemenata, kao na primer U-235, pri čemu nastaju dva atoma srednje težine naziva se nuklearna fisija. Pri nuklearnoj fisiji mali deo mase atoma pretvara se u energiju. Ali sa lakim elementima, kao na primer vodonikom, neophodno je spojiti dva ili više atoma u cilju dobijanja atoma veće težine.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

iz auspuha izlazi voda.
(Zer01, 14. jun 2021 11:16)

zamisli te pogibije na zaleđenim putevima zimi. mrtvih ko na solunskom frontu. a redovne explozije H2 stanica koje ruše okolne zgrade. još na sve to 17 godina star polovnjak na vodonik za 3000€, pa to je bomba na točkovima.

srbija bi ličila na bejrut. iovako nije daleko.

Zer01

pre 2 godine

Ma vodonik ce na kraju da pobedi, vec se rade jeftine tehnike ekstrakcije iz morske vode koje ne zagadjuju. Kada se to omasovi dizel, benzin, EV na baterije postaju proslost. Autonomija preko 1000km sa punim rezervoarom, puni se za 3 minuta, iz auspuha izlazi voda.

karburator

pre 2 godine

Na efikasnost baterije utice ne samo koliko se prazni (usponi i padovi trase, glatkost podloge, težina, tj. masa vozila, brzina, kočenje...) već i dubina ispražnjavanja koja ne bi trebala da češće podbacuje 20%, kao i da punjenje ne prebacuje 80% nazivnog kapaciteta. Brzina punjenja (snaga punjača) je bolje da bude manja nego veća. Velike struje punjenja dakle nisu dobre, ali i velike struje pražnjenja (velika potražnja za snagom kao što se događa za vreme najvećih ubrzavanja, kao i "uzletanja uzbrdo) nisu poželjne.
Temperatura ambijenta je najbolja da bude 25C. Već na 5C kapacitet baterije se znatno smanjuje.

Vlada

pre 2 godine

(Milan, 14. jun 2021 12:40) 

U pravu si, ja sam slepac pogresno citao 138 miliona kWh kao 138MWh, a ne kao 138GWh. Ne trpi mi mozak kilo-kila (umesto tona) ili mega-kila umesto hiljada tona i tu sam se zeznuo. Hvala sto si mi skrenuo paznju.
Izvinjavam se svima sto sam zabrljao matematiku i sto iako nezanemarljivo ipak nije dramaticno kako sam predstavio.

Dragan EV

pre 2 godine

@Vlada:"I trik pitanje, sta se dogadja sa elektromobilom kad potpuno ostane bez corbe? Jel ekvivalent "P" kod automatskom menjaca ili moze da se gura, posto ja ne znam odgovor?"

Već pet godina vozim električne automobile i odgovor je skedeći:

Auto se zakači sajlom za šlepovanje za drugi auto i ručica menjača se "ubaci" u D (drajv). Dok vas auto ispred vuče, vaša baterija se pri 50 km/h puni sa oko 8 kW. Koliko kilometara vas šlepuje, polovinu od toga posle šlepovanja možete da pređete. Na primer, ako su vas šlepovali 10 km moći ćete da pređete 5 km.

Nata

pre 2 godine

Gospodo, slobodno vozite i kupujte dizele i benzince! Danasnje Litijumske baterije ne valjaju nista (mali kapacitet, duzina punjenja, zapaljivost, pogubni uticaj na zivotnu sredinu, tezina, cena), pa dok se ne pronadje nova tehnologija za baterije (jedna koja mozda najvise obecava je zink manganese oxide tehnologija od Pacific Northwest National Laborotry) procice jos najmanje 10 godina da se sve to implementira i omasovi. Kada bude moguce da auto sigurno prodje 1000 km bez punjenja i da je mogice dopuniti ga za 5 min do 80% kapaciteta, eto mene u redu za kupovinu elektro automobila. A do tada ce vljda i smisliti kako da se proizvede tolika elektro energija. Ko ziv, ko mrtav do tada….

Pepe

pre 2 godine

JA ne mogu toliko da predjem sa mojim C-MAX-om 1.8 CVT, benzinac. Kada smo natrpani (a realno uvek jesmo kada putujemo na nekoliko dana) na autoputu trosi oko 9L, prosecna brzina oko 115-120kmh. Auto prima 55L, puta 9= 600km, i to kada bih vozio dok ne stane. Kada punimo gorivo, pravimo pauze barem pola sata do 45 minuta, dok se protegnemo, popijemo kafu i sl. Okreni obrni, posle neka mi kazu da su elektricna vozila s*anje, i nisu za put.

Da da, znam, i elektricni auto natrpan koferima, dvoje odraslih i dvoje dece, klima, radio, farovi, bi verovatno prelazio i do 20-30% kraci put, ali da se razumemo, meni je i 500km autonomija u tim uslovima fantasticna. I ovako ne mogu voziti u cugu duze od 300-400km.

Lancia Delta

pre 2 godine

Ne znam odakle ljudima te ideje da ce elektroenergetski sistem da se raspadne ako se predje na elektro automobile. Mislite da rafinerije nafte ne trose elektricnu energiju? Nas elektroenergetski sistem je izuzetno potentan, daleko vise od vecine zemalja u regionu, imamo najveci procenat proizvodnje iz hidroelektrana, i nikakvih problema sa stabilnoscu sistema. Pravi problem je nerasprostranjenost stanica za punjenje u Srbiji, jer u vecum gradovima retko ko ima dvoriste u kome moze da parkira auto i puni preko noci. Domet sam po sebi nije toliki problem, s obzirom da i endotermicki motori trose poprilicno, i uvek vise od deklarisanog. Brzina punjenja je ono sto ce morati da se unapredi. Ili da se baterije standardizuju, pa se na stanicama ne pune, nego menjaju. Nikakav nagli napredak u tehnologiji nikada nije bio dobar, ali ne treba biti protiv postepenog uvodjenja inovacija.

rebro

pre 2 godine

@dzo, od Osla do Beograda ima 2300km, a od Trondhajma 2800km i taj majstor to prelazi autom?
Izgleda da u Norveškoj još nisu čuli za avion.

pitam

pre 2 godine

Nisam citao pod kojim uslovima je testiran auto,koliko je opterecen,koliko putnika,prosecna brzina,konfiguracija terena,spoljna temperatura,itd..
Pitanje je sad,koliko bi mogao da predje sa 4 putnika,sa prtljagom i klima uredjajem,pri proseku od 100km/h.Nisam bas siguran da bi presao ni 300 km ?
Kako god bilo,u odnosu na cenu auta i onoga sto pruza,nije jos to dobro.

Vlada

pre 2 godine

Ajmo sa druge strane:

"Potrošnja električne energije u Srbiji, na teritoriji koju snabdeva "Elektroprivreda Srbije" (EPS), iz dana u dan je sve veća, i u toku jučerašnjeg dana dostignut je apsolutni rekord od 162 miliona kilovat-sati, saopštio je EPS i apelovao na građane da racionalno troše struju.
Srbija je juče uvezla 14,04 miliona kilovat-časova struje, što je 10 odsto potrošnje.", vest od 07.02.2012., jos gori primer od prethodnog.

"Tokom prvog vikenda u avgustu na srpske autoputeve uključilo se 734.058 vozila, dodaje u saopštenju za javnost JP „Putevi Srbije." > nek vikend racunamo 3 dana, znaci 244686 vozila dnevno.

Nek svaki DESETI (nije vise egzotika kao sad npr) mora da dopuni 50kWh (baterije su obicno 30-80kWh), iz mreze ravnomerno u toku dana to je 24468x50=1345MWh!

Nek je i ona prva vest novinarska greska i trosi se 162MWh svaki sat (ne bi trebalo, al' nek jeste), to je 3888MWh dnevno... Trecina po ovome (1345) otpada na punjenje samo EV.

A sta cemo kad bude svaki peti, ili svaki cetvrti ili svaki drugi EV?

Nata

pre 2 godine

U pravu si za put do crne gore
Osim sto neko ko vozi takav auto ne bi ni za tri naredna zivota isso u crnu goru
(alex, 13. jun 2021 20:47). Pa jasno, ti sa Teslama idu u Paraliju i na srednji prst kao i ti.

Aleksandar

pre 2 godine

Може ли један текст за Plug in hybrid рецимо RAV 4.Интересује ме потрошња аута рецимо на 1000,1500 км.Видим да је Outlander скроз приступачан.Јел могуће да троше 1,7 л,како мере и дођу до те цифре.
(нс бој, 13. jun 2021 23:05)
Mitsubisi se vise ne prodaje u Evropi.

mikki

pre 2 godine

@ нс бој. Plug in hibrid je (po meni) obicna sarena laza.Potrosnja na toj kilometrazi ce ti biti ista kao kod sus motora.Pravi hibrid je 2. prica.

Vlada

pre 2 godine

(dzoni, 13. jun 2021 22:50)

Pa i sredstvima javnog informisanja, kao i svo ostali. Evo vest od npr 31.01.2021.
"U januaru se dnevna potrošnja struje približila rekordu iz februara 2012, a 10. januara, kada je u nekim delovima Srbije minus dostizao i 33 stepena Celzijusa, potrošnja struje iznosila 138 miliona kilovat-sati, što je 20 odsto više nego istog datuma prošle godine."

Nek je tih 138MWh ne dnevna, nego za jedan sat, mozda su novinari pogresno preneli, opet je zabrinjavajuce veliki uticaj EV na elektromrezu.
A kad krene sezona godisnjih i puno automobila koji tranzitiraju kroz RS imaj u vidu da od ulaza da izlaza iz zemlje ima bar 450km (Batrovci-Dimitrovgrad), recimo Horgos-Presevo je 580km i vrlo verovatno svi moraju bar jednom da se dopune negde u Srbiji.

Nata

pre 2 godine

Dosadno je vise to silovanje citaoca sa elektricnim automobilima. Narod u celom svetu (osim tamo gde drzava zestoko doplacuje) nece da ih kupuje i tacka. Na svetskom trzistu EV su zastupljeni sa “impresivnih” 1,4%. Ko je lud da kupi duplo skuplje EV u odnosu na klasican auto i da se posle maltretira sa punjenjem baterija i uvek neizvesnim dometom vozila? Treba razvijati vozila na prirodni gas koga na nasoj planeti ima u izobilju.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

Биће као са паметним сијалицама прве генерације.
(Кружно окретање, 13. jun 2021 11:36)

koje su to pametne sijalice prve generacije, a koje druge?

ja imam pametnu sijalicu povezanu na (xiaomi) Mi Home preko WiFi, jel to prva ili druga generacija? biće da si nešto pametno oko sijalica pročitao na FB grupi: zemlja je velika keramička pločica.

inače, da, baterija jeste prelazno rešenje. finalno, svi automobili će biti na nuklearnu fisiju/fuziju. to je ultimativno rešenje.


malo edukacije za srbe (nije sa FB):

Nuklearna fisija (lat. fissio — razdvajanje, deljenje) je ona vrsta nuklearne reakcije, koja nastaje kad se jezgra atoma nekog hemijskog elementa cepa na dva fisijska produkta ili fisiona fragmenta sličnih masa, uz emisiju jednog ili više neutrona, te velike količine energije. Tokom procesa fisije dolazi do oslobađanja energije, jer je manje energije potrebno za formiranje dva lakša jezgra nego jednog težeg jezgra.

Nuklearna fuzija je proces tokom kojeg se više atomskih jezgara spajaju formirajući jedno teže jezgro. Ovaj proces prati oslobađanje energije zavisno od mase jezgara koja su u njega uključena. Proces dobijanja energije cepanjem jezgara teških elemenata, kao na primer U-235, pri čemu nastaju dva atoma srednje težine naziva se nuklearna fisija. Pri nuklearnoj fisiji mali deo mase atoma pretvara se u energiju. Ali sa lakim elementima, kao na primer vodonikom, neophodno je spojiti dva ili više atoma u cilju dobijanja atoma veće težine.

Nauta

pre 2 godine

Hoce da nas naviknu da vozila (elektricna) placamo duplo skuplje nego klasicna i da nam to postane normalno. Kao, skupe su baterije a to sto nema mnogo drugih sklopova( motor, menjac) nema veze. Ista prica kao sa sijalicama kao sto je neko prethodno pomenuo. Znaci, globalna, svetska pljacka koju su smislili mudri svetski mocnici. Bice tako i sa svim ostalim proizvodima (sadasnji primer: kucni usisivaci na baterije u odnosu na klasicne). Najglupli su mi oni koji se odusevljavaju sa ovim “novim tehnologijama” a ne shvataju da ih neko pljacka. A jos su gluplji oni koji misled da ce se struja za punjenje automobila prodavati po istoj ceni kao za domacinstva( primer- loz ulje i dizel gorivo)

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

... Tesla Model 3 Long Range bio je ukupni pobednik i uspeo je postići impresivnih 654,9 km. ...

BRAĆO SRBI, NAŠ NAJVEĆI STRAH JE NEOSNOVAN, MOŽE DO HALKIDIKIJA !!!

poljubimo kamen mudrosti, zalijmo sa ljutom lozom, sad samo da pokupujemo te tesle. i da zapalimo za grčku svi složno i ponosno u teslama. da pokažemo braći grcima kako su oni u krizi, a mi imamo najveći ekonomski rast u EU.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer… Da li mogu ja sa nekim takvim awd modelom na kop ili gde vec?
(shomika, 13. jun 2021 10:16)

braća norvežani su apsolvirali niske temperature.
kažu, kad dizlo ne može da upali, tesla ide ko mećava.
tako da možeš na kop, kop su havaji naspram onoga gde se tesla vozi u norveškoj.

Кружно окретање

pre 2 godine

Биће као са паметним сијалицама прве генерације. Најпре су нас натерали да пређемо на нову, скупу технологију, па када се испоставило да су гасови из њих изузетно опасни, онда се прешло на ЛЕД. Завршна прича су водоничне горивне ћелије.

Milan

pre 2 godine

To što su svi premašili rezultate zvaničnog testa koji slovi kao nepouzdan i daje bar 30% bolje podatke od realnog govori nam da su uslovi namešteni radi reklame EV. Videh tako i mnogo testova na praznom autoputu ili kako tokom testa kamion obilazi EV. Da li stvarno želite tako da vozite autoputem?
Sa druge strane nije sporno da EV postaju sve bolja i da napredak postaje očigledan ako uporedite nove i EV od pre samo dve-tri godine.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

... auto stajao 72 sata na -20 stepeni ...
(C3, 13. jun 2021 19:42)

tvoje dizlo ne bi upalilo na -20.

inače, evo norvežani upravo javljaju da im se smučila ova diskusija. njihova poruka je: "braćo srbi, ako ne znate kako tesla ide na -20, dođite kod nas da vam pokažemo, nemojte više lupetati ko boga vas molimo."

treba da im javimo da su nam uveli vize.

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

Све ово што се сада ради са електричним возилима је "навлакуша". Ако таква врста возила постане доминантна, државе ће уводити акцизе и разне намете на струју.
(Куп је битан, 13. jun 2021 17:15)

a mi srbi ćemo zeznuti državu tako što ćemo instalirati solarne ploče na krovove zgrada i kuća! proizvodićemo sami svoju kućnu struju. još ako imate dvorište, pa zabodete wind turbine, ima da se obogatite. nikad država nije nadmudrila srbina, pa neće ni sada. samo mudro braćo srbi, knjigu u ruke, i naučićemo da je sve moguće.

C i n i k

pre 2 godine

I sta posle 400,500 km?
Od tih 21 EV svi bi trebalo da se parkiraju i stanu u red za punjenje koje traje za 80% vrv oko 30,40 minuta..
To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde?
Dakle veliki je problem punjenje baterije a onda i to sto to ne podrazumeva komfor koji vozaci imaju na benzinskim stanicama..

Deki

pre 2 godine

Najbolje je ovima sto zive na osmom spratu pa im treba 200m kabla da odvedu struj od stana do auta da pune bateriju ili kao slepci da sede pored nekog punjaca 2 sata.... putovanje na more sa punim autom 3 dana traje kao konja da jasu..o ovome kao borbi za cistiju planetu samo budale mogu da pricaju.. ako hocemo cistiju planetu odreknimo sa plastike

C3

pre 2 godine

Napolju -20, i ti parkiras auto sa 60% punom baterijom u petak popodne .Ne vozis preko vikenda. Upalis auto u ponedeljak ujutu, auto stajao 72 sata na -20 stepeni. Koliko je puna baterija? Dal moze do posla 120 km i natrag, ili da ga punis kuci pa na posao u utorak?

dzo

pre 2 godine

Ovde kod mene ima jedan gasterbajer.. Dolazi 3 puta godisnje iz Norveske do Srbije sa Teslom Model S.. 99% auta koji Srbi voze bi se pokvarilo na pola puta do Norveske

Vlada

pre 2 godine

Lepo je to, samo niko ne pominje da npr brzo punjenje tog BMW iX3 pocinje na oko 150KW, a zavrsava na oko 50 kW (20-80%) za tih pola sata koliko traje.

Infrastruktura punjaca koji ce morati biti instalirani uz puteve i elektrana koje ce to napajati je potpuno nerealna i nenormalna za iole ozbiljniju upotrebu (omasovljenje), sa sve solarno/vetro/kakvom god proizvodnjom. Morace mnogo mnogo nuklearki da se gradi.

Cak i sporo punjenje (preko noci u svojoj garazi) zahteva nekih ~95kWh utroska, recimo 8h x 12kW. Morace ozbiljno da se doradjuje kompletna elektromreza u svim zemljama...

Куп је битан

pre 2 godine

Све ово што се сада ради са електричним возилима је "навлакуша". Ако таква врста возила постане доминантна, државе ће уводити акцизе и разне намете на струју.

Vlada

pre 2 godine

To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde? 

(C i n i k, 13. jun 2021 16:12)

Verovatno negde i postoji, ali klasicna pumpa sa 8 tocionih mesta za sat vremena moze da podmiri oko 100 automobila.
Elektrostanica sa 20 punjaca ce za iato vreme podmiriti 20-50 automobila i gradice se trafostanica i dalekovod samo za nju, pricamo o megavatima potrosnje.

Zasto je ovo sci-fi jos uvek za nas:
EPS se bese raspadao kada je dnevno opterecenje pre 15-20 godina bilo 150MWh. Nisam u struci da li se kapacitet povevao, ali opet da se vratimo na iX3, prosecno punjenje 20-80% je snagom 100KW (150-50KW, opada kako je baterija punija), kad to pomnozimo sa pola sata koliko traje punjenje, jedan utrosi 50KWh za brzu dopunu. Znaci punjenje 3000 takvih automobila u toku dana baca EPS na kolena. A u letnjim mesecima mislim da je broj vozila koji stanu na bar jednu pumpu od Batrovaca/Horgosa do Preseva/Dimitrovgrada veci od ovog broja...

Milan

pre 2 godine

@Deki- sto ne bi mogao Teslom za CG?
Kreni iz Subotice, stani kod BG-a na novoj pumpi kod Nove Pazove (ima 9 punjaca, kao na Zapadu) na 45 min, onda stani kod Cacka jos 45 min i to je to sto se tice punjenja. Posle toga dopunis u CG u smestaju gde si i to je to

Kolce u plicaku

pre 2 godine

u oslu svaki treci ili cetvrti auto je elektricni, a tamo je zima prava, norveska i niko ne brine previse o dometu.
(zmitjkoe, 13. jun 2021 14:22)

A jel' nose pasulj kad krenu na Halkidiki

Gradimir

pre 2 godine

Ova Nata u komentarima je verovatno neka skraćenica. Nafta, asocijacija, trgovina, autodelovi ili autoservisi... Ne znam drugo objašnjenje za toliku mržnju prema EV.

Nikola

pre 2 godine

Ne znam ali ja uvek prvo pomislim šta bi majstor Mile rekao ako ti zatreba nova baterija... Sve što nije čista mehanika, da može to čekićem nije za prosečnog čoveka iz Srbije . Možda za 30 godina kada sin majstor Mileta poraste a pod uslovom da oko sebe ima da vidi neke ispravne vrednosti i izuči zanat, bude nešto od toga. Plašim se da će se ipak odlučiti za valjanje polovnjaka iz Nemačke i to po sistemu, dobra baterija drži sat i dvadeset....

Djorke

pre 2 godine

To su lepe autonomije. Dok sam vozio na gas, autonomija mi je bila 350-400 km.
Ok mozda nije isto zbog vremena punjenja, ali sa ovim kilometrazama "moze da se zivi" bez problema. Pokriva posao-kuca, pokriva vikend voznje, malo muke oko godisnjeg odmora, ali nije neresivo.

dzoni

pre 2 godine

Vlada
Ne znam Gde citas te gluposti..kojih 150mw da se EPS raspada.

Samo Djerdap 1.. Svaka turbina ima po 170-190Mw a to su turbine Instalirane jos 1970te godine ..ima ih 6.. I mogu da daju I vise od deklarisane snage.. Znaci bar 1000 Mw od Djerdap 1. Za 24 h to ti je 24 000 Mwh.. A baterije u autu neka se napuni sa 50 kwh.. Znaci samo Djerdap 1 hidrolektrana moze dnevno da napuni 20*24 000 tj pola miliona automobila.. A ne vozi svako 300 km dnevno..

Ivan ZG

pre 2 godine

Nema baš preciznih podataka u tekstu iako je na testiranju sve vrlo precizno objašnjeno. Testiranje na autocesti je rađeno pri brzini od 110-115 km/h i obuhvaća oko trećinu testne rute. Većina je testirana i ljeti i zimi. Ljeti sa uključenom klimom, a zimi sa grijanjem. Testovi zimi su pokazali da je domet manji za cca. 20% odnosno ovi sa 600 i nešto km prošli bi 500 i nešto km, oni sa 500 oko 400 i sl. Većina je i u tako nepovoljnim uvjetima imala sasvim solidan domet od 350+ kilometara.
Ovo je test rađen u Norveškoj, a testni vozači su pokušali u potpunosti imitirati uobičajenu vožnju prosječnog vozača te zemlje. Test je išao i preko planine, a ovi sa velikim dometom su ju prešli i dva puta.

šanse nema

pre 2 godine

Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer… Da li mogu ja sa nekim takvim awd modelom na kop ili gde vec?
(shomika, 13. jun 2021 10:16)

Ovo je pravo pitanje ne znam cemu minusi - sta i kako kad padne temperatura ispod -5, -10
(miskic, 13. jun 2021 22:46)

Pa, od BG do isključenja sa auto puta imaš oko 170 km vožnje auto putem. Ako bi vozio "po ograničenju", to bi uz uključeno grejanje po debelom minusu bilo jako stresno za bateriju, jer bi ti pri toj brzini potrošnja bila 25-30 kwh/na 100 km.
Ne verujem da bi stigao do Kopaonika

Miloš

pre 2 godine

Od tih 21 EV svi bi trebalo da se parkiraju i stanu u red za punjenje koje traje za 80% vrv oko 30,40 minuta..
To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde?
(C i n i k, 13. jun 2021 16:12)

Informiši se malo, mnoge lokacije sa Teslinim punjačima imaju preko 50 punjača, najveća ima 76. Što se tiče drugih mreža za punjenje, malo kaskaju za Teslom, ali broj punjača je u proseku oko 10-20 po lokaciji, jer često su na istoj lokaciji više različitih firmi koje prave punjače. Samo u nekim zabačenim mestima možeš da nađeš lokacije sa samo 2-4 punjača.

mikki

pre 2 godine

@ нс бој. Plug in hibrid je (po meni) obicna sarena laza.Potrosnja na toj kilometrazi ce ti biti ista kao kod sus motora.Pravi hibrid je 2. prica.

Milos

pre 2 godine

“To bi bila nesnosna situacija sem ako nbi postojale "pumpe" sa 20 punjaca sto je za sada tesko jer nzn dal tako nesto postoji negde?”

Postoji. Tamo gde ima puno EV. Norveska, Kalifornija, itd. Bez brige, biće i ovde za 30-40 godina kada krenu sa stižu polovnjaci sa 30.000km.

Bez šale, u BG ima desetak mesta za javno punjenje i ja nikad, ali nikada, nisam video da je zauzeto više od 50% kapaciteta bilo koje stanice. A u 90% slučajeva to su bila vozila sa stranim tablicama.

Miloš

pre 2 godine

Ko bi prodao auto koji je presao 30000? Nazalost necemo mi taj film gledati, ovamo ce uglavnom lesevi kojima je autonomija na pola pocetne i koji su zreli za skupi remont (bar 7000e).
(Vlada, 13. jun 2021 19:40

Koliko ja znam Vlado, svaki polovnjak prodat u Srbiji nije prešao više od 30.000km i vozile su ga isključivo starije žene, vikendom, do pijace i crkve.

miskic

pre 2 godine

Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer… Da li mogu ja sa nekim takvim awd modelom na kop ili gde vec?
(shomika, 13. jun 2021 10:16)

Ovo je pravo pitanje ne znam cemu minusi - sta i kako kad padne temperatura ispod -5, -10

ko tebe dimom ti njega (vrelom) jaretinom, jer, budimo ljudi iako smo srbi

pre 2 godine

iz auspuha izlazi voda.
(Zer01, 14. jun 2021 11:16)

zamisli te pogibije na zaleđenim putevima zimi. mrtvih ko na solunskom frontu. a redovne explozije H2 stanica koje ruše okolne zgrade. još na sve to 17 godina star polovnjak na vodonik za 3000€, pa to je bomba na točkovima.

srbija bi ličila na bejrut. iovako nije daleko.

Vlada

pre 2 godine

Bez brige, biće i ovde za 30-40 godina kada krenu sa stižu polovnjaci sa 30.000km. 

(Milos, 13. jun 2021 17:33)

Ko bi prodao auto koji je presao 30000? Nazalost necemo mi taj film gledati, ovamo ce uglavnom lesevi kojima je autonomija na pola pocetne i koji su zreli za skupi remont (bar 7000e). Jedino ako krene da im pada cena kao mobilnim telefonima...

Milos

pre 2 godine

“Mene zanima eksploatacija na niskim temperaturama na primer…”

Googluj Bjorna na YT. Norvezanin testirao Teslu tako sto je palio na -25, spavao preko noći u njoj i sve ostalo.

Stampar

pre 2 godine

Renault Zoe iz licnog iskustva u Novom Sadu na kucnoj uticnici od 10% do 100% treba 11 sati, stavim uvece oko 19:00 i ujutro u 06:00 je na 100%, nasledio sam ga od sestre koja je kupila novog trenutni domet mu je 330 km a bio je oko 370-380 redovne voznje, 95% punjenja za ovih 5 godina je punjen na kucnoj uticnici i mislim da je zato sacuvao dosta dobro bateriju jer je poznato da brzi punjaci dosta skracuju vek baterije

Nata

pre 2 godine

Gospodo, slobodno vozite i kupujte dizele i benzince! Danasnje Litijumske baterije ne valjaju nista (mali kapacitet, duzina punjenja, zapaljivost, pogubni uticaj na zivotnu sredinu, tezina, cena), pa dok se ne pronadje nova tehnologija za baterije (jedna koja mozda najvise obecava je zink manganese oxide tehnologija od Pacific Northwest National Laborotry) procice jos najmanje 10 godina da se sve to implementira i omasovi. Kada bude moguce da auto sigurno prodje 1000 km bez punjenja i da je mogice dopuniti ga za 5 min do 80% kapaciteta, eto mene u redu za kupovinu elektro automobila. A do tada ce vljda i smisliti kako da se proizvede tolika elektro energija. Ko ziv, ko mrtav do tada….

Zer01

pre 2 godine

Ma vodonik ce na kraju da pobedi, vec se rade jeftine tehnike ekstrakcije iz morske vode koje ne zagadjuju. Kada se to omasovi dizel, benzin, EV na baterije postaju proslost. Autonomija preko 1000km sa punim rezervoarom, puni se za 3 minuta, iz auspuha izlazi voda.

Vlada

pre 2 godine

(Stampar, 13. jun 2021 17:04)

Litijumske formule najvise "vole" da se koriste u rasponu 25-80%, tu je najbolji kompromis izmedju broja punjenja, kapaciteta i ukupno prikupljene/oslobodjene energije za ceo zivotni vek. Potom idu 30-70, pa 10-90, 0-100 je najgora eksploatacija.
Vecina (postenih) proizvodjaca zacementira ovo 10-90 u software-u i deklarise ukupan kapacitet po ovome a korisniku prikazuje da je to 0-100, da bi produzili zivot celom sklopu baterije.
I trik pitanje, sta se dogadja sa elektromobilom kad potpuno ostane bez corbe? Jel ekvivalent "P" kod automatskom menjaca ili moze da se gura, posto ja ne znam odgovor?

Nata

pre 2 godine

U pravu si za put do crne gore
Osim sto neko ko vozi takav auto ne bi ni za tri naredna zivota isso u crnu goru
(alex, 13. jun 2021 20:47). Pa jasno, ti sa Teslama idu u Paraliju i na srednji prst kao i ti.

Pepe

pre 2 godine

JA ne mogu toliko da predjem sa mojim C-MAX-om 1.8 CVT, benzinac. Kada smo natrpani (a realno uvek jesmo kada putujemo na nekoliko dana) na autoputu trosi oko 9L, prosecna brzina oko 115-120kmh. Auto prima 55L, puta 9= 600km, i to kada bih vozio dok ne stane. Kada punimo gorivo, pravimo pauze barem pola sata do 45 minuta, dok se protegnemo, popijemo kafu i sl. Okreni obrni, posle neka mi kazu da su elektricna vozila s*anje, i nisu za put.

Da da, znam, i elektricni auto natrpan koferima, dvoje odraslih i dvoje dece, klima, radio, farovi, bi verovatno prelazio i do 20-30% kraci put, ali da se razumemo, meni je i 500km autonomija u tim uslovima fantasticna. I ovako ne mogu voziti u cugu duze od 300-400km.

rebro

pre 2 godine

@dzo, od Osla do Beograda ima 2300km, a od Trondhajma 2800km i taj majstor to prelazi autom?
Izgleda da u Norveškoj još nisu čuli za avion.

Lancia Delta

pre 2 godine

Ne znam odakle ljudima te ideje da ce elektroenergetski sistem da se raspadne ako se predje na elektro automobile. Mislite da rafinerije nafte ne trose elektricnu energiju? Nas elektroenergetski sistem je izuzetno potentan, daleko vise od vecine zemalja u regionu, imamo najveci procenat proizvodnje iz hidroelektrana, i nikakvih problema sa stabilnoscu sistema. Pravi problem je nerasprostranjenost stanica za punjenje u Srbiji, jer u vecum gradovima retko ko ima dvoriste u kome moze da parkira auto i puni preko noci. Domet sam po sebi nije toliki problem, s obzirom da i endotermicki motori trose poprilicno, i uvek vise od deklarisanog. Brzina punjenja je ono sto ce morati da se unapredi. Ili da se baterije standardizuju, pa se na stanicama ne pune, nego menjaju. Nikakav nagli napredak u tehnologiji nikada nije bio dobar, ali ne treba biti protiv postepenog uvodjenja inovacija.

нс бој

pre 2 godine

Може ли један текст за Plug in hybrid рецимо RAV 4.Интересује ме потрошња аута рецимо на 1000,1500 км.Видим да је Outlander скроз приступачан.Јел могуће да троше 1,7 л,како мере и дођу до те цифре.

Vlada

pre 2 godine

(dzoni, 13. jun 2021 22:50)

Pa i sredstvima javnog informisanja, kao i svo ostali. Evo vest od npr 31.01.2021.
"U januaru se dnevna potrošnja struje približila rekordu iz februara 2012, a 10. januara, kada je u nekim delovima Srbije minus dostizao i 33 stepena Celzijusa, potrošnja struje iznosila 138 miliona kilovat-sati, što je 20 odsto više nego istog datuma prošle godine."

Nek je tih 138MWh ne dnevna, nego za jedan sat, mozda su novinari pogresno preneli, opet je zabrinjavajuce veliki uticaj EV na elektromrezu.
A kad krene sezona godisnjih i puno automobila koji tranzitiraju kroz RS imaj u vidu da od ulaza da izlaza iz zemlje ima bar 450km (Batrovci-Dimitrovgrad), recimo Horgos-Presevo je 580km i vrlo verovatno svi moraju bar jednom da se dopune negde u Srbiji.

Dragan EV

pre 2 godine

@Vlada:"I trik pitanje, sta se dogadja sa elektromobilom kad potpuno ostane bez corbe? Jel ekvivalent "P" kod automatskom menjaca ili moze da se gura, posto ja ne znam odgovor?"

Već pet godina vozim električne automobile i odgovor je skedeći:

Auto se zakači sajlom za šlepovanje za drugi auto i ručica menjača se "ubaci" u D (drajv). Dok vas auto ispred vuče, vaša baterija se pri 50 km/h puni sa oko 8 kW. Koliko kilometara vas šlepuje, polovinu od toga posle šlepovanja možete da pređete. Na primer, ako su vas šlepovali 10 km moći ćete da pređete 5 km.

Vlada

pre 2 godine

Ajmo sa druge strane:

"Potrošnja električne energije u Srbiji, na teritoriji koju snabdeva "Elektroprivreda Srbije" (EPS), iz dana u dan je sve veća, i u toku jučerašnjeg dana dostignut je apsolutni rekord od 162 miliona kilovat-sati, saopštio je EPS i apelovao na građane da racionalno troše struju.
Srbija je juče uvezla 14,04 miliona kilovat-časova struje, što je 10 odsto potrošnje.", vest od 07.02.2012., jos gori primer od prethodnog.

"Tokom prvog vikenda u avgustu na srpske autoputeve uključilo se 734.058 vozila, dodaje u saopštenju za javnost JP „Putevi Srbije." > nek vikend racunamo 3 dana, znaci 244686 vozila dnevno.

Nek svaki DESETI (nije vise egzotika kao sad npr) mora da dopuni 50kWh (baterije su obicno 30-80kWh), iz mreze ravnomerno u toku dana to je 24468x50=1345MWh!

Nek je i ona prva vest novinarska greska i trosi se 162MWh svaki sat (ne bi trebalo, al' nek jeste), to je 3888MWh dnevno... Trecina po ovome (1345) otpada na punjenje samo EV.

A sta cemo kad bude svaki peti, ili svaki cetvrti ili svaki drugi EV?

pitam

pre 2 godine

Nisam citao pod kojim uslovima je testiran auto,koliko je opterecen,koliko putnika,prosecna brzina,konfiguracija terena,spoljna temperatura,itd..
Pitanje je sad,koliko bi mogao da predje sa 4 putnika,sa prtljagom i klima uredjajem,pri proseku od 100km/h.Nisam bas siguran da bi presao ni 300 km ?
Kako god bilo,u odnosu na cenu auta i onoga sto pruza,nije jos to dobro.

karburator

pre 2 godine

Na efikasnost baterije utice ne samo koliko se prazni (usponi i padovi trase, glatkost podloge, težina, tj. masa vozila, brzina, kočenje...) već i dubina ispražnjavanja koja ne bi trebala da češće podbacuje 20%, kao i da punjenje ne prebacuje 80% nazivnog kapaciteta. Brzina punjenja (snaga punjača) je bolje da bude manja nego veća. Velike struje punjenja dakle nisu dobre, ali i velike struje pražnjenja (velika potražnja za snagom kao što se događa za vreme najvećih ubrzavanja, kao i "uzletanja uzbrdo) nisu poželjne.
Temperatura ambijenta je najbolja da bude 25C. Već na 5C kapacitet baterije se znatno smanjuje.

Vlada

pre 2 godine

(Milan, 14. jun 2021 12:40) 

U pravu si, ja sam slepac pogresno citao 138 miliona kWh kao 138MWh, a ne kao 138GWh. Ne trpi mi mozak kilo-kila (umesto tona) ili mega-kila umesto hiljada tona i tu sam se zeznuo. Hvala sto si mi skrenuo paznju.
Izvinjavam se svima sto sam zabrljao matematiku i sto iako nezanemarljivo ipak nije dramaticno kako sam predstavio.

Aleksandar

pre 2 godine

Може ли један текст за Plug in hybrid рецимо RAV 4.Интересује ме потрошња аута рецимо на 1000,1500 км.Видим да је Outlander скроз приступачан.Јел могуће да троше 1,7 л,како мере и дођу до те цифре.
(нс бој, 13. jun 2021 23:05)
Mitsubisi se vise ne prodaje u Evropi.

Milan

pre 2 godine

@Vlado - Vlado druze 138 miliona kWh je 138 hiljada MWh to jest 138 GWh struje. To je 5,75 GW konstantne potrosnje, gore dole 10%.

Da li znas da je radjen proracun kada bi SVA vozila u Srbiji bila elektro i mada bi SVA vozila prelazila 50 km na dan (sto se nikad nece desiti) koliko bi se dodatno struje trosilo???
700 MW! Na sat! To ti je, na ovih 5,75 GW jos 12,5% dodatne potrosnje! Kao sto mozes da vidis, imali bi dve opcije, to jest imamo ih i danas, tacnije 3-
1. Uvoz od onih koji su pametniji od nas pa imaju elektrane na gas, vetar, solar...
2. Gradnja elektrana na gas, vetar, solari...ovih 700 MW ti je na primer 100 velikih vetrenjaca.
3. Gradnja novih blokova termoelektrana (sto mi trenutno radimo u TENT i Kostolcu)

Ne sekiraj se, nece od EV kolabirati EPS. Ako ne kolabira od miliona kojekakvih neefikasnih klima uredjaja i stotine hiljada invertera na koje ljudi masovno prelaze pa se tako greju nece ni od nekoliko stotina hiljada (za pocetak) EV koji se ionako ne voze vise od 30-ak km dnevno