Nauka

Petak, 19.03.2021.

12:43

NASA uspešno testirala najsnažniju raketu na svetu VIDEO

Izvor: B92

NASA uspešno testirala najsnažniju raketu na svetu VIDEO IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

44 Komentari

Sortiraj po:

Toronto

pre 3 godine

@(Nikola, 19. mart 2021 21:57)

Da, koriste 4 rs25 motora iz space shuttle programa ali samo za test letove. Praviće jednokratne i višestruko jeftinije verzije rs25 za stvarnu upotrebu. Inače to su motori samo za MPS, "centralnu raketu". Postoje još dva bustera sa strane na čvrsto raketno gorivo. Tu je još i drugi stepen (tzv. gornji stepen) sa svojim motorima. Ovaj stepen ima nekoliko varijanti, u zavisnosti od potreba i namene. U najjačoj varijanti, imaće nosivost od 130t do niske orbite, slično kao i legendarni Saturn V, najjača i najveća raketa ikada napravljena. U odnosu na space shuttle projekat je višestruko jeftiniji. Cena po lansiranju space shuttle u vrednosti iz 2020 bi bila oko 1.75 milijarde dolara. Suluda cifra.
Zanimljivo je da i Kinezi planiraju za 2030 g. LM9, slične nosivosti i performansi. Tu je, naravno i Space X sa još moćnijim Spaceship sa Super Heavy busterom i planiranom nosivošću od 150t i neverovatni potisak od čak 76000 kN. Ovaj buster bi trebalo da ima čak 28 raptor motora. Lol, šta može da krene naopako. Sva vozila se planiraju prvenstveno za misije na Marsu. Ova dekada će izgleda biti vrlo zanimljiva. Ipak, NASA je u ogromnoj pednosti jer je sve to (rs25 motori, busteri, gornji stepen) vrlo dobro dokazano u praksi upravo kroz space shuttle program, više od 100 puta.

XXL

pre 3 godine

Kako god al' motor je ili ruski ili kineski. Naravno titanijum za izradu delova motora prodaju ove dve države Americi. Bez toga amerikanci nemaju krila.

Toronto

pre 3 godine

@(Nikola, 19. mart 2021 21:57)

Da, koriste rs25 od Space shuttle ali te će iskoristiti tokom probnih letova. Praviće nove jeftinije jednokratne rs25 motore za ovu namenu. Inače, to su motori za MPS, centralnu raketu. Postoje još dva bustera sa strane koji su na čvrsto raketno gorivo i kada se sve ovo odvoji, još jedan stepen sa svojim motorima. Najača varijanta bi trebala imati slične karakteristike kao i čuveni Saturn V. Zanimljivo je da i Kinezi imaju u planu LM9 za 2030 god. slične nosivosti i naravno, SpaceX planira svoj ogromni Starship Super Heavy., sa čak neverovatnih 28 raptor motora u super heavy busteru. Lol, šta može da krene loše? Sva tri vozila su planirana za misije za Mars. Trka se zahuktava. Ova decenija će biti uzbudljiva, čini se.

Gradimir

pre 3 godine

SLS je bačenih 30 ili više milijardi $, i to zato što se jako sporo razvija, jako je skupo jer je razvoj razbacan po celoj Americi, a SpaceX će pre imati lansiranje u orbitu svog Starshipa i noseće rakete Super heavy. Nasi će biti jeftinije da plaćaju SpaceX-u letove nego da koriste SLS, čak i da ne računamo do sada potrošene pare. Ekonomski bi im bilo najpametnije da prekinu odmah razvoj SLS-a i sačekaju SpaceX, koji će već tokom leta verovatno imati prvi orbitalni let sa novom raketom. Problem je što razvoj SLS-a znači mnogo zaposlenih u mnogim saveznim državama i prekid bi bio politički problem.

Posmatrac

pre 3 godine

Ajd sad da dodam ozbiljan komentar (ali i dalje mislim da nema sanse da NASA sklopi raketu ove godine).

Trka u svemiru se zahuhtava, sto je dobro. I vodi se na dva fronta. Prvi je Kina protiv svih. Kina ne zeli da ucestvuje u zajednickim poduhvatima, kao Svemirska stanica i u prilicnoj tajnosti razvija svoj program.

Drugi front je Mask protiv Bezosa. Tacnije trka vise americkih kompanija u upotrebi svemira. Trenutno Bezos, Mask i jos nekoliko kompanija ucestvuju u trci ko ce se biti prvi privatnik koji ce se spustiti na Mesec. Sa Startship projektom Mask vodi, ali Blue Origin moze da iznanadi. Mada je Maskov plan daleko ambiciozniji i uzbudljiviji.

Za sada Mask jedini cilja i Mars, mada opet Kinezi mogu da iznenade.

Koga ovde nisam pomenuo - pa Ruse. Ne zato sto ih ne volim, sto sam NASA bot, anglofil - prosto ne rade nista vredno pomena. Steta, steta.....

Toronto

pre 3 godine

Brate mili šta se palite? Sve motore koje NASA koristi su proizveli Rusi. Iskreno baš me briga i za jedne i druge ali ovi kako bi ih nazvao ''amerofili'' imate li vi osim te mržnje prema Rujama imalo znanja? Ok , guglate ali to nije to. Znate li uopšte koji su motori u pitanju, ko ih pravi, zašto su odavno odustali od svojih i zašto koriste rusku tehniku? E ljudi, ljudi , ok ako ste plaćeni botovi , to razumem , morate da pljujete po zadatku, ostalo je teška bruka za vas.
(Milo, 19. mart 2021 19:03)

Ovi ruski motori nemaju veze sa NASA-om. Amerikanci su koristili samo ruske motore rd180 od 2000 god. kao prvi stepen za rakete iz porodice Atlas koje proizvodi ULA, zajednička firma Lockheed Martin-a i Boeing-a. Trenutno samo za Atlas V. Uglavnom se koriste za vojne programe. Čini mi se da od ove godine treba da ga zameni novi američki motor. Nisam baš pratio u poslednje vreme, da li je došlo do odlaganja i šta se dešava. Nakon ukidanja Space shuttle programa i smanjenja finansiranja, NASA je, kao jeftiniju varijantu od razvoja novog programa, plaćala prevoz astronauta i robe do ISS Rusima. Tu je sve bilo rusko i lansiralo se sa njihovog kosmodroma. Ceo ovaj posao, kao i posao sa motorima rd180 je itekako dobrodošao Rusima kao slamka spasa njihovog svemirskog programa. Svima je to koristilo i dobro je da je tako. Svetu je potrebno više saradnje, a manje neprijateljstava. Medjutim, u proteklih 10tak godina desilo se nešto što nikako ne ide Rusima na ruku. To je SpaceX. Za vrlo kratko vreme su svojim višekratnim raketama i jeftinim lansiranjima preuzeli više od 80% komercijalnih letova na svetskom nivou (lansiranja komercijalnih satelita), a ulaze i u vojni program, kao i u saradnju sa NASA-om i letove sa ljudskom posadom. Nisam siguran da Rusi imaju finansijske snage da isprate ono što se trenutno dogadja, pogotovo jer gube tržište i komercijalnu potporu svog programa, a to nije nikako dobro, jer imaju veliku tradiciju na tom polju. Lično se nadam da će i dalje biti neke saradnje i da će Rusi naći snage da održe svoj program u značajnijoj meri.

Nikola

pre 3 godine

Ne znam. Sto mi nije objavljen komentar.. Motori korisceni su RS-25..i to su motori koji su vec leteli u svemir sa spejs satlom.. To jest skinuti su sa njih.. NASA ima 16 tih motora.. Za SLS ide 4..i svih 16 ce biti iskorisceni.. Znaci to su motori koji su stari po 30 godina Ali naravno "uradjena generalna"
A zasto NASA ne naruci nove motore

Jer za jedan RS-25 rocket dune trazi 125 miliona $ po jednom jednom motoru..znaci 600 miliona za 4 koliko treba za jednu jedinu raketu a za razliku od spejs satla koji bi sleteo I vratio te motore.. SLS ih Baca u more.. Tj 600 miliona dolara ce da se baci za svako poletanje.. A to su samo motori.. Zato je SLS krava muzara za izvlacenje drzavnih para..

Nisam vegeterijanac al ne jedem meso

pre 3 godine

Nisam "teoretičar zavere", ali mi nije jasno jedno. Kako to da su od ideje o odlasku u svemir i na Mesec 60i neke godine, uspeli da do 70i neke vec realizuju pomenuti odlazak, a od onda vise eto nisu zeleli da idu tamo?
(gradjanin, 19. mart 2021 18:37) 

Zato sto je odlazak na Mesec skupa rabota, a nema neki naucni znacaj tj ne postize nista vise nego sto moze neki satelit iz orbite. Cak ni robot na mesecu nema neki preteran smisao jer je meseceva povesina prilicno jednolicna. Odlazak na mesec 60tih je bio cista politika i utrkivanje sa sovjetskim savezom. Posto su trku dobili, nije bilo potrebe vise ici, a osim sto je i skupo, opasno je. Dzaba bi im bila pobeda u toj trci da im neko pogine.

Najjednostavnije resenje je ujedno i najverovatnije. Zavera da je snimano sve u studiju, osim sto nema nikakvih dokaza za to, proizvodi vise problema i pitanja nego sto objasnjava.

delboj

pre 3 godine

Nisam "teoretičar zavere", ali mi nije jasno jedno. Kako to da su od ideje o odlasku u svemir i na Mesec 60i neke godine, uspeli da do 70i neke vec realizuju pomenuti odlazak, a od onda vise eto nisu zeleli da idu tamo?
(gradjanin, 19. mart 2021 18:37)

Ima dosta realnih odgovora na to. Prvo, i tada i sada suvise je opasno za ljudski zivot. Pionirski poduhvat je moguce podrazumijevao zrtvu sad bi to vec bilo problematicno. Drugo, dosta letjelica i robotike a bez ljudi je poslato tamo za to sto treba da sakupe od podataka. Trece na mjesecu nema bas skoro nista sto bi bilo zanimljivo da salju ljude tamo. I cetvrto a najbitnije, da su lagali Rusi bi to objerucke prihvatili.

aleksa

pre 3 godine

Koliko neozbiljnih komentara i s jedne i s druge 'strane'. Kao, da li su bolji Rusi ili Ameri, da li je ova raketa ili ona... Zašto ne prihvatiti da obe nacije briljiraju i blistaju po pitanju tehnoloških inovacija, svaka na svoj način. Pravi entuzijasti za svemirska istraživanja i za (istorijsku) Svemirsku trku ne gledaju to na način Ovaj vs onaj, nego više kao hronologiju neverovatnih otkrića i poduhvata koje je čovečanstvo do sad ostvarilo. Uostalom, ni sami naučnici u tim krugovima već odavno ne gledaju tako 'mi vs oni', još pre nego što je pao Berlinski zid. Već cene i uče jedni od drugih.

Nn

pre 3 godine

Znači ništa bolje niste napravili od kidnapovanog i amnestiranog Von Brauna...
Beše to jurnjava sa Rusima ko će pre da dođe do patenata i zlata iz Berlina... Pa kad je pukla tikva, podigiste zid.
(Mediocritical, 19. mart 2021 17:43) 

Ako mislis na berlinski zid, njega su podigli rusi i to da bi sprecili masovne prebege na zapad. Sto bas mnogo i dovoljno govori o toj vrsti uredjenja. A za ostalo nemam nameru da hranim trola

Vili

pre 3 godine

RS-5 motori su kopija Ruskih motora koje su im Rusi pre tri godine prodali. Ameri su tada od Rusa kupili 45 raketna motora najvece snage da bi obnovili program letova u orbitu jer su obustavili satlove. Kad su dobili motore od Rusa zinuli su od cuda kad su videli koliko je to jednostavan i efikasan motor. E RS-5 je kopija tih ruskih motora. Draga gospodo.

Milo

pre 3 godine

Brate mili šta se palite? Sve motore koje NASA koristi su proizveli Rusi. Iskreno baš me briga i za jedne i druge ali ovi kako bi ih nazvao ''amerofili'' imate li vi osim te mržnje prema Rujama imalo znanja? Ok , guglate ali to nije to. Znate li uopšte koji su motori u pitanju, ko ih pravi, zašto su odavno odustali od svojih i zašto koriste rusku tehniku? E ljudi, ljudi , ok ako ste plaćeni botovi , to razumem , morate da pljujete po zadatku, ostalo je teška bruka za vas.

Kaubojska lažna država sa medijima koji lažu

pre 3 godine

Gde su sada svi američki borci za životnu sredinu? Da li neko od njih vidi ovo ogromno zagađenje sa ovom "raketom". Inače oni uporno teraju priču da su bili na mesecu a mnogi dokumentarci i stručnjaci su ih demantovali a i na golo oko se vidi da je izašlo iz Holivuda. Da nije tako, ne bi i dalje pravili rakete koje tek treba da polete na mesec. Priča ista kao što je avion srušio kule bliznakinje a zgrada bila minirana jer da nije ostala bi čvrsta čelična konstrukcija. Pogledajte kada su gađali našu zgradu CK, sve ostalo na mestu što se tiče konstrukcije iako je pogođena zgrada tomahavkom.

gradjanin

pre 3 godine

Nisam "teoretičar zavere", ali mi nije jasno jedno. Kako to da su od ideje o odlasku u svemir i na Mesec 60i neke godine, uspeli da do 70i neke vec realizuju pomenuti odlazak, a od onda vise eto nisu zeleli da idu tamo?

Los Angeles

pre 3 godine

@Najpouzdaniji ubedljivo: RD-180 su zaostavstina NK motora koji su morali biti usavrseni da bi odveli sovjete na mesec. SSSR nije imao mogucnosti da napravi tako velike motore kao F1 za Apollo misije, nego je morao biti veliki broj NK motora sa visokom efikasnoscu. Zato su i pukli u trci za Mesec. Kada se SSSR raspao, USA je napravila ugovor sa Energomašom da prave motore za USA jer je rizik bio da ti stručnjaci, bez posla, odu u Iran i rade na razvoju raketa od njih. Inace je i kupljena licenca, znaci mogu da prave te motore i u USA ako zele, ali ne zele jer je jeftinije i drzi ih zaposlenima. USA je posle Apollo misija presla na motore na vodonik kao daleko savrsenije gorivo, koje Rusija nikada nije uspela da razvije. Plus presli su na program Space Shuttle-a, koji je medjutim morao biti otkazan usled nesreca i pritiska javnosti. Zato su se vratili obicnim raketama, koristili jeftine motore stare tehnologije kao sto je RD-180, dok razvijaju SLA rakete na vodonicne RS-25 motore, koji je ovde i testiran. To je isti/slican motor kao sa space shuttle-a. Za to vreme, SpaceX je razvio najnapredniji Raptor motor, po ciklusu koji niko drugi nema, a njihov manji Merlin motor razvija zve dosadasnje rekorde tih RS-180 dinosaurus motora. To je i Blue Origin sa svojim motorima. Vi tamo imate manjak kvalitetnih informacija da bi sudili, plus sto su vam servirane informacije u startu polupropaganda, ili autocenzura domacih izdajnika rusoljuba.

ARIJEJ16

pre 3 godine

Ja sve sto sam ovde videJo i cuo je parna masina i " arijej 16 kanal" i oblake belog dima ili pare ali ta raketica nije mrdnula sa planete nase... Kao sto bi rekli u jednom crticu: "Cemu to sluzi a usto i ne radi? " :)

Lola

pre 3 godine

Znači ništa bolje niste napravili od kidnapovanog i amnestiranog Von Brauna...
Beše to jurnjava sa Rusima ko će pre da dođe do patenata i zlata iz Berlina... Pa kad je pukla tikva, podigiste zid.
(Mediocritical, 19. mart 2021 17:43)

Nivo neznanja je impresivan. Jedno otkrice za tebe; berlinski zid su napravili Rusi, a ne zapad.

c i t i z e n

pre 3 godine

@TS: При сагоревању ракетног горива (водоника) настаје само вода. Ни трага угљен диоксиду.

Gradimir Bouvadel

pre 3 godine

Gluposti. Ljudi nikada nisu sleteli na Mesec a raketa koju su testirali je stara 50 godina i naravno nikada neće odneti ljudsku posadu u orbitu.

najpouzdaniji ubedljivo

pre 3 godine

nije raketa nego motori za tu raketu.
gledajte američki dokumentarac o ruskim rd-180 motorima.
ti motori se ugrađuju u američke atlas rakete.

acca

pre 3 godine

"SLS je dizajniran tako da omogući putovanje ljudi na Mesec prvi put od 1972. godine, a deo je projekta Artemis koji je agencija NASA pokrenula još 2017."


"NASA uspesno testirala najsnazniju raketu"

Znaci 1972 ljudi su otisli na mesec, da bi 2021 godine napravili najsnazniju raketu koja ce omoguciti da ljudi odu na mesec!!!

ppp

pre 3 godine

Dok god testirate rakete, the tehnologiju old pre vet I po, niste daleko odmakli. Sprdnja. Ingram of se raketama. Milijarde evra da se posalje paketic u orbits

Mediocritical

pre 3 godine

Znači ništa bolje niste napravili od kidnapovanog i amnestiranog Von Brauna...
Beše to jurnjava sa Rusima ko će pre da dođe do patenata i zlata iz Berlina... Pa kad je pukla tikva, podigiste zid.

najpouzdaniji ubedljivo

pre 3 godine

nije raketa nego motori za tu raketu.
gledajte američki dokumentarac o ruskim rd-180 motorima.
ti motori se ugrađuju u američke atlas rakete.

acca

pre 3 godine

"SLS je dizajniran tako da omogući putovanje ljudi na Mesec prvi put od 1972. godine, a deo je projekta Artemis koji je agencija NASA pokrenula još 2017."


"NASA uspesno testirala najsnazniju raketu"

Znaci 1972 ljudi su otisli na mesec, da bi 2021 godine napravili najsnazniju raketu koja ce omoguciti da ljudi odu na mesec!!!

Mediocritical

pre 3 godine

Znači ništa bolje niste napravili od kidnapovanog i amnestiranog Von Brauna...
Beše to jurnjava sa Rusima ko će pre da dođe do patenata i zlata iz Berlina... Pa kad je pukla tikva, podigiste zid.

delboj

pre 3 godine

Nisam "teoretičar zavere", ali mi nije jasno jedno. Kako to da su od ideje o odlasku u svemir i na Mesec 60i neke godine, uspeli da do 70i neke vec realizuju pomenuti odlazak, a od onda vise eto nisu zeleli da idu tamo?
(gradjanin, 19. mart 2021 18:37)

Ima dosta realnih odgovora na to. Prvo, i tada i sada suvise je opasno za ljudski zivot. Pionirski poduhvat je moguce podrazumijevao zrtvu sad bi to vec bilo problematicno. Drugo, dosta letjelica i robotike a bez ljudi je poslato tamo za to sto treba da sakupe od podataka. Trece na mjesecu nema bas skoro nista sto bi bilo zanimljivo da salju ljude tamo. I cetvrto a najbitnije, da su lagali Rusi bi to objerucke prihvatili.

Nn

pre 3 godine

Znači ništa bolje niste napravili od kidnapovanog i amnestiranog Von Brauna...
Beše to jurnjava sa Rusima ko će pre da dođe do patenata i zlata iz Berlina... Pa kad je pukla tikva, podigiste zid.
(Mediocritical, 19. mart 2021 17:43) 

Ako mislis na berlinski zid, njega su podigli rusi i to da bi sprecili masovne prebege na zapad. Sto bas mnogo i dovoljno govori o toj vrsti uredjenja. A za ostalo nemam nameru da hranim trola

Los Angeles

pre 3 godine

@Najpouzdaniji ubedljivo: RD-180 su zaostavstina NK motora koji su morali biti usavrseni da bi odveli sovjete na mesec. SSSR nije imao mogucnosti da napravi tako velike motore kao F1 za Apollo misije, nego je morao biti veliki broj NK motora sa visokom efikasnoscu. Zato su i pukli u trci za Mesec. Kada se SSSR raspao, USA je napravila ugovor sa Energomašom da prave motore za USA jer je rizik bio da ti stručnjaci, bez posla, odu u Iran i rade na razvoju raketa od njih. Inace je i kupljena licenca, znaci mogu da prave te motore i u USA ako zele, ali ne zele jer je jeftinije i drzi ih zaposlenima. USA je posle Apollo misija presla na motore na vodonik kao daleko savrsenije gorivo, koje Rusija nikada nije uspela da razvije. Plus presli su na program Space Shuttle-a, koji je medjutim morao biti otkazan usled nesreca i pritiska javnosti. Zato su se vratili obicnim raketama, koristili jeftine motore stare tehnologije kao sto je RD-180, dok razvijaju SLA rakete na vodonicne RS-25 motore, koji je ovde i testiran. To je isti/slican motor kao sa space shuttle-a. Za to vreme, SpaceX je razvio najnapredniji Raptor motor, po ciklusu koji niko drugi nema, a njihov manji Merlin motor razvija zve dosadasnje rekorde tih RS-180 dinosaurus motora. To je i Blue Origin sa svojim motorima. Vi tamo imate manjak kvalitetnih informacija da bi sudili, plus sto su vam servirane informacije u startu polupropaganda, ili autocenzura domacih izdajnika rusoljuba.

aleksa

pre 3 godine

Koliko neozbiljnih komentara i s jedne i s druge 'strane'. Kao, da li su bolji Rusi ili Ameri, da li je ova raketa ili ona... Zašto ne prihvatiti da obe nacije briljiraju i blistaju po pitanju tehnoloških inovacija, svaka na svoj način. Pravi entuzijasti za svemirska istraživanja i za (istorijsku) Svemirsku trku ne gledaju to na način Ovaj vs onaj, nego više kao hronologiju neverovatnih otkrića i poduhvata koje je čovečanstvo do sad ostvarilo. Uostalom, ni sami naučnici u tim krugovima već odavno ne gledaju tako 'mi vs oni', još pre nego što je pao Berlinski zid. Već cene i uče jedni od drugih.

Lola

pre 3 godine

Znači ništa bolje niste napravili od kidnapovanog i amnestiranog Von Brauna...
Beše to jurnjava sa Rusima ko će pre da dođe do patenata i zlata iz Berlina... Pa kad je pukla tikva, podigiste zid.
(Mediocritical, 19. mart 2021 17:43)

Nivo neznanja je impresivan. Jedno otkrice za tebe; berlinski zid su napravili Rusi, a ne zapad.

Nisam vegeterijanac al ne jedem meso

pre 3 godine

Nisam "teoretičar zavere", ali mi nije jasno jedno. Kako to da su od ideje o odlasku u svemir i na Mesec 60i neke godine, uspeli da do 70i neke vec realizuju pomenuti odlazak, a od onda vise eto nisu zeleli da idu tamo?
(gradjanin, 19. mart 2021 18:37) 

Zato sto je odlazak na Mesec skupa rabota, a nema neki naucni znacaj tj ne postize nista vise nego sto moze neki satelit iz orbite. Cak ni robot na mesecu nema neki preteran smisao jer je meseceva povesina prilicno jednolicna. Odlazak na mesec 60tih je bio cista politika i utrkivanje sa sovjetskim savezom. Posto su trku dobili, nije bilo potrebe vise ici, a osim sto je i skupo, opasno je. Dzaba bi im bila pobeda u toj trci da im neko pogine.

Najjednostavnije resenje je ujedno i najverovatnije. Zavera da je snimano sve u studiju, osim sto nema nikakvih dokaza za to, proizvodi vise problema i pitanja nego sto objasnjava.

Vili

pre 3 godine

RS-5 motori su kopija Ruskih motora koje su im Rusi pre tri godine prodali. Ameri su tada od Rusa kupili 45 raketna motora najvece snage da bi obnovili program letova u orbitu jer su obustavili satlove. Kad su dobili motore od Rusa zinuli su od cuda kad su videli koliko je to jednostavan i efikasan motor. E RS-5 je kopija tih ruskih motora. Draga gospodo.

Toronto

pre 3 godine

Brate mili šta se palite? Sve motore koje NASA koristi su proizveli Rusi. Iskreno baš me briga i za jedne i druge ali ovi kako bi ih nazvao ''amerofili'' imate li vi osim te mržnje prema Rujama imalo znanja? Ok , guglate ali to nije to. Znate li uopšte koji su motori u pitanju, ko ih pravi, zašto su odavno odustali od svojih i zašto koriste rusku tehniku? E ljudi, ljudi , ok ako ste plaćeni botovi , to razumem , morate da pljujete po zadatku, ostalo je teška bruka za vas.
(Milo, 19. mart 2021 19:03)

Ovi ruski motori nemaju veze sa NASA-om. Amerikanci su koristili samo ruske motore rd180 od 2000 god. kao prvi stepen za rakete iz porodice Atlas koje proizvodi ULA, zajednička firma Lockheed Martin-a i Boeing-a. Trenutno samo za Atlas V. Uglavnom se koriste za vojne programe. Čini mi se da od ove godine treba da ga zameni novi američki motor. Nisam baš pratio u poslednje vreme, da li je došlo do odlaganja i šta se dešava. Nakon ukidanja Space shuttle programa i smanjenja finansiranja, NASA je, kao jeftiniju varijantu od razvoja novog programa, plaćala prevoz astronauta i robe do ISS Rusima. Tu je sve bilo rusko i lansiralo se sa njihovog kosmodroma. Ceo ovaj posao, kao i posao sa motorima rd180 je itekako dobrodošao Rusima kao slamka spasa njihovog svemirskog programa. Svima je to koristilo i dobro je da je tako. Svetu je potrebno više saradnje, a manje neprijateljstava. Medjutim, u proteklih 10tak godina desilo se nešto što nikako ne ide Rusima na ruku. To je SpaceX. Za vrlo kratko vreme su svojim višekratnim raketama i jeftinim lansiranjima preuzeli više od 80% komercijalnih letova na svetskom nivou (lansiranja komercijalnih satelita), a ulaze i u vojni program, kao i u saradnju sa NASA-om i letove sa ljudskom posadom. Nisam siguran da Rusi imaju finansijske snage da isprate ono što se trenutno dogadja, pogotovo jer gube tržište i komercijalnu potporu svog programa, a to nije nikako dobro, jer imaju veliku tradiciju na tom polju. Lično se nadam da će i dalje biti neke saradnje i da će Rusi naći snage da održe svoj program u značajnijoj meri.

Kaubojska lažna država sa medijima koji lažu

pre 3 godine

Gde su sada svi američki borci za životnu sredinu? Da li neko od njih vidi ovo ogromno zagađenje sa ovom "raketom". Inače oni uporno teraju priču da su bili na mesecu a mnogi dokumentarci i stručnjaci su ih demantovali a i na golo oko se vidi da je izašlo iz Holivuda. Da nije tako, ne bi i dalje pravili rakete koje tek treba da polete na mesec. Priča ista kao što je avion srušio kule bliznakinje a zgrada bila minirana jer da nije ostala bi čvrsta čelična konstrukcija. Pogledajte kada su gađali našu zgradu CK, sve ostalo na mestu što se tiče konstrukcije iako je pogođena zgrada tomahavkom.

Gradimir Bouvadel

pre 3 godine

Gluposti. Ljudi nikada nisu sleteli na Mesec a raketa koju su testirali je stara 50 godina i naravno nikada neće odneti ljudsku posadu u orbitu.

gradjanin

pre 3 godine

Nisam "teoretičar zavere", ali mi nije jasno jedno. Kako to da su od ideje o odlasku u svemir i na Mesec 60i neke godine, uspeli da do 70i neke vec realizuju pomenuti odlazak, a od onda vise eto nisu zeleli da idu tamo?

c i t i z e n

pre 3 godine

@TS: При сагоревању ракетног горива (водоника) настаје само вода. Ни трага угљен диоксиду.

Milo

pre 3 godine

Brate mili šta se palite? Sve motore koje NASA koristi su proizveli Rusi. Iskreno baš me briga i za jedne i druge ali ovi kako bi ih nazvao ''amerofili'' imate li vi osim te mržnje prema Rujama imalo znanja? Ok , guglate ali to nije to. Znate li uopšte koji su motori u pitanju, ko ih pravi, zašto su odavno odustali od svojih i zašto koriste rusku tehniku? E ljudi, ljudi , ok ako ste plaćeni botovi , to razumem , morate da pljujete po zadatku, ostalo je teška bruka za vas.

ppp

pre 3 godine

Dok god testirate rakete, the tehnologiju old pre vet I po, niste daleko odmakli. Sprdnja. Ingram of se raketama. Milijarde evra da se posalje paketic u orbits

Posmatrac

pre 3 godine

Ajd sad da dodam ozbiljan komentar (ali i dalje mislim da nema sanse da NASA sklopi raketu ove godine).

Trka u svemiru se zahuhtava, sto je dobro. I vodi se na dva fronta. Prvi je Kina protiv svih. Kina ne zeli da ucestvuje u zajednickim poduhvatima, kao Svemirska stanica i u prilicnoj tajnosti razvija svoj program.

Drugi front je Mask protiv Bezosa. Tacnije trka vise americkih kompanija u upotrebi svemira. Trenutno Bezos, Mask i jos nekoliko kompanija ucestvuju u trci ko ce se biti prvi privatnik koji ce se spustiti na Mesec. Sa Startship projektom Mask vodi, ali Blue Origin moze da iznanadi. Mada je Maskov plan daleko ambiciozniji i uzbudljiviji.

Za sada Mask jedini cilja i Mars, mada opet Kinezi mogu da iznenade.

Koga ovde nisam pomenuo - pa Ruse. Ne zato sto ih ne volim, sto sam NASA bot, anglofil - prosto ne rade nista vredno pomena. Steta, steta.....

ARIJEJ16

pre 3 godine

Ja sve sto sam ovde videJo i cuo je parna masina i " arijej 16 kanal" i oblake belog dima ili pare ali ta raketica nije mrdnula sa planete nase... Kao sto bi rekli u jednom crticu: "Cemu to sluzi a usto i ne radi? " :)

Nikola

pre 3 godine

Ne znam. Sto mi nije objavljen komentar.. Motori korisceni su RS-25..i to su motori koji su vec leteli u svemir sa spejs satlom.. To jest skinuti su sa njih.. NASA ima 16 tih motora.. Za SLS ide 4..i svih 16 ce biti iskorisceni.. Znaci to su motori koji su stari po 30 godina Ali naravno "uradjena generalna"
A zasto NASA ne naruci nove motore

Jer za jedan RS-25 rocket dune trazi 125 miliona $ po jednom jednom motoru..znaci 600 miliona za 4 koliko treba za jednu jedinu raketu a za razliku od spejs satla koji bi sleteo I vratio te motore.. SLS ih Baca u more.. Tj 600 miliona dolara ce da se baci za svako poletanje.. A to su samo motori.. Zato je SLS krava muzara za izvlacenje drzavnih para..

Toronto

pre 3 godine

@(Nikola, 19. mart 2021 21:57)

Da, koriste 4 rs25 motora iz space shuttle programa ali samo za test letove. Praviće jednokratne i višestruko jeftinije verzije rs25 za stvarnu upotrebu. Inače to su motori samo za MPS, "centralnu raketu". Postoje još dva bustera sa strane na čvrsto raketno gorivo. Tu je još i drugi stepen (tzv. gornji stepen) sa svojim motorima. Ovaj stepen ima nekoliko varijanti, u zavisnosti od potreba i namene. U najjačoj varijanti, imaće nosivost od 130t do niske orbite, slično kao i legendarni Saturn V, najjača i najveća raketa ikada napravljena. U odnosu na space shuttle projekat je višestruko jeftiniji. Cena po lansiranju space shuttle u vrednosti iz 2020 bi bila oko 1.75 milijarde dolara. Suluda cifra.
Zanimljivo je da i Kinezi planiraju za 2030 g. LM9, slične nosivosti i performansi. Tu je, naravno i Space X sa još moćnijim Spaceship sa Super Heavy busterom i planiranom nosivošću od 150t i neverovatni potisak od čak 76000 kN. Ovaj buster bi trebalo da ima čak 28 raptor motora. Lol, šta može da krene naopako. Sva vozila se planiraju prvenstveno za misije na Marsu. Ova dekada će izgleda biti vrlo zanimljiva. Ipak, NASA je u ogromnoj pednosti jer je sve to (rs25 motori, busteri, gornji stepen) vrlo dobro dokazano u praksi upravo kroz space shuttle program, više od 100 puta.

Gradimir

pre 3 godine

SLS je bačenih 30 ili više milijardi $, i to zato što se jako sporo razvija, jako je skupo jer je razvoj razbacan po celoj Americi, a SpaceX će pre imati lansiranje u orbitu svog Starshipa i noseće rakete Super heavy. Nasi će biti jeftinije da plaćaju SpaceX-u letove nego da koriste SLS, čak i da ne računamo do sada potrošene pare. Ekonomski bi im bilo najpametnije da prekinu odmah razvoj SLS-a i sačekaju SpaceX, koji će već tokom leta verovatno imati prvi orbitalni let sa novom raketom. Problem je što razvoj SLS-a znači mnogo zaposlenih u mnogim saveznim državama i prekid bi bio politički problem.

Toronto

pre 3 godine

@(Nikola, 19. mart 2021 21:57)

Da, koriste rs25 od Space shuttle ali te će iskoristiti tokom probnih letova. Praviće nove jeftinije jednokratne rs25 motore za ovu namenu. Inače, to su motori za MPS, centralnu raketu. Postoje još dva bustera sa strane koji su na čvrsto raketno gorivo i kada se sve ovo odvoji, još jedan stepen sa svojim motorima. Najača varijanta bi trebala imati slične karakteristike kao i čuveni Saturn V. Zanimljivo je da i Kinezi imaju u planu LM9 za 2030 god. slične nosivosti i naravno, SpaceX planira svoj ogromni Starship Super Heavy., sa čak neverovatnih 28 raptor motora u super heavy busteru. Lol, šta može da krene loše? Sva tri vozila su planirana za misije za Mars. Trka se zahuktava. Ova decenija će biti uzbudljiva, čini se.

XXL

pre 3 godine

Kako god al' motor je ili ruski ili kineski. Naravno titanijum za izradu delova motora prodaju ove dve države Americi. Bez toga amerikanci nemaju krila.

acca

pre 3 godine

"SLS je dizajniran tako da omogući putovanje ljudi na Mesec prvi put od 1972. godine, a deo je projekta Artemis koji je agencija NASA pokrenula još 2017."


"NASA uspesno testirala najsnazniju raketu"

Znaci 1972 ljudi su otisli na mesec, da bi 2021 godine napravili najsnazniju raketu koja ce omoguciti da ljudi odu na mesec!!!

Gradimir Bouvadel

pre 3 godine

Gluposti. Ljudi nikada nisu sleteli na Mesec a raketa koju su testirali je stara 50 godina i naravno nikada neće odneti ljudsku posadu u orbitu.

Kaubojska lažna država sa medijima koji lažu

pre 3 godine

Gde su sada svi američki borci za životnu sredinu? Da li neko od njih vidi ovo ogromno zagađenje sa ovom "raketom". Inače oni uporno teraju priču da su bili na mesecu a mnogi dokumentarci i stručnjaci su ih demantovali a i na golo oko se vidi da je izašlo iz Holivuda. Da nije tako, ne bi i dalje pravili rakete koje tek treba da polete na mesec. Priča ista kao što je avion srušio kule bliznakinje a zgrada bila minirana jer da nije ostala bi čvrsta čelična konstrukcija. Pogledajte kada su gađali našu zgradu CK, sve ostalo na mestu što se tiče konstrukcije iako je pogođena zgrada tomahavkom.

ppp

pre 3 godine

Dok god testirate rakete, the tehnologiju old pre vet I po, niste daleko odmakli. Sprdnja. Ingram of se raketama. Milijarde evra da se posalje paketic u orbits

Vili

pre 3 godine

RS-5 motori su kopija Ruskih motora koje su im Rusi pre tri godine prodali. Ameri su tada od Rusa kupili 45 raketna motora najvece snage da bi obnovili program letova u orbitu jer su obustavili satlove. Kad su dobili motore od Rusa zinuli su od cuda kad su videli koliko je to jednostavan i efikasan motor. E RS-5 je kopija tih ruskih motora. Draga gospodo.

Mediocritical

pre 3 godine

Znači ništa bolje niste napravili od kidnapovanog i amnestiranog Von Brauna...
Beše to jurnjava sa Rusima ko će pre da dođe do patenata i zlata iz Berlina... Pa kad je pukla tikva, podigiste zid.

Milo

pre 3 godine

Brate mili šta se palite? Sve motore koje NASA koristi su proizveli Rusi. Iskreno baš me briga i za jedne i druge ali ovi kako bi ih nazvao ''amerofili'' imate li vi osim te mržnje prema Rujama imalo znanja? Ok , guglate ali to nije to. Znate li uopšte koji su motori u pitanju, ko ih pravi, zašto su odavno odustali od svojih i zašto koriste rusku tehniku? E ljudi, ljudi , ok ako ste plaćeni botovi , to razumem , morate da pljujete po zadatku, ostalo je teška bruka za vas.

gradjanin

pre 3 godine

Nisam "teoretičar zavere", ali mi nije jasno jedno. Kako to da su od ideje o odlasku u svemir i na Mesec 60i neke godine, uspeli da do 70i neke vec realizuju pomenuti odlazak, a od onda vise eto nisu zeleli da idu tamo?

najpouzdaniji ubedljivo

pre 3 godine

nije raketa nego motori za tu raketu.
gledajte američki dokumentarac o ruskim rd-180 motorima.
ti motori se ugrađuju u američke atlas rakete.

ARIJEJ16

pre 3 godine

Ja sve sto sam ovde videJo i cuo je parna masina i " arijej 16 kanal" i oblake belog dima ili pare ali ta raketica nije mrdnula sa planete nase... Kao sto bi rekli u jednom crticu: "Cemu to sluzi a usto i ne radi? " :)

Los Angeles

pre 3 godine

@Najpouzdaniji ubedljivo: RD-180 su zaostavstina NK motora koji su morali biti usavrseni da bi odveli sovjete na mesec. SSSR nije imao mogucnosti da napravi tako velike motore kao F1 za Apollo misije, nego je morao biti veliki broj NK motora sa visokom efikasnoscu. Zato su i pukli u trci za Mesec. Kada se SSSR raspao, USA je napravila ugovor sa Energomašom da prave motore za USA jer je rizik bio da ti stručnjaci, bez posla, odu u Iran i rade na razvoju raketa od njih. Inace je i kupljena licenca, znaci mogu da prave te motore i u USA ako zele, ali ne zele jer je jeftinije i drzi ih zaposlenima. USA je posle Apollo misija presla na motore na vodonik kao daleko savrsenije gorivo, koje Rusija nikada nije uspela da razvije. Plus presli su na program Space Shuttle-a, koji je medjutim morao biti otkazan usled nesreca i pritiska javnosti. Zato su se vratili obicnim raketama, koristili jeftine motore stare tehnologije kao sto je RD-180, dok razvijaju SLA rakete na vodonicne RS-25 motore, koji je ovde i testiran. To je isti/slican motor kao sa space shuttle-a. Za to vreme, SpaceX je razvio najnapredniji Raptor motor, po ciklusu koji niko drugi nema, a njihov manji Merlin motor razvija zve dosadasnje rekorde tih RS-180 dinosaurus motora. To je i Blue Origin sa svojim motorima. Vi tamo imate manjak kvalitetnih informacija da bi sudili, plus sto su vam servirane informacije u startu polupropaganda, ili autocenzura domacih izdajnika rusoljuba.

delboj

pre 3 godine

Nisam "teoretičar zavere", ali mi nije jasno jedno. Kako to da su od ideje o odlasku u svemir i na Mesec 60i neke godine, uspeli da do 70i neke vec realizuju pomenuti odlazak, a od onda vise eto nisu zeleli da idu tamo?
(gradjanin, 19. mart 2021 18:37)

Ima dosta realnih odgovora na to. Prvo, i tada i sada suvise je opasno za ljudski zivot. Pionirski poduhvat je moguce podrazumijevao zrtvu sad bi to vec bilo problematicno. Drugo, dosta letjelica i robotike a bez ljudi je poslato tamo za to sto treba da sakupe od podataka. Trece na mjesecu nema bas skoro nista sto bi bilo zanimljivo da salju ljude tamo. I cetvrto a najbitnije, da su lagali Rusi bi to objerucke prihvatili.

XXL

pre 3 godine

Kako god al' motor je ili ruski ili kineski. Naravno titanijum za izradu delova motora prodaju ove dve države Americi. Bez toga amerikanci nemaju krila.

Nn

pre 3 godine

Znači ništa bolje niste napravili od kidnapovanog i amnestiranog Von Brauna...
Beše to jurnjava sa Rusima ko će pre da dođe do patenata i zlata iz Berlina... Pa kad je pukla tikva, podigiste zid.
(Mediocritical, 19. mart 2021 17:43) 

Ako mislis na berlinski zid, njega su podigli rusi i to da bi sprecili masovne prebege na zapad. Sto bas mnogo i dovoljno govori o toj vrsti uredjenja. A za ostalo nemam nameru da hranim trola

Lola

pre 3 godine

Znači ništa bolje niste napravili od kidnapovanog i amnestiranog Von Brauna...
Beše to jurnjava sa Rusima ko će pre da dođe do patenata i zlata iz Berlina... Pa kad je pukla tikva, podigiste zid.
(Mediocritical, 19. mart 2021 17:43)

Nivo neznanja je impresivan. Jedno otkrice za tebe; berlinski zid su napravili Rusi, a ne zapad.

c i t i z e n

pre 3 godine

@TS: При сагоревању ракетног горива (водоника) настаје само вода. Ни трага угљен диоксиду.

Nisam vegeterijanac al ne jedem meso

pre 3 godine

Nisam "teoretičar zavere", ali mi nije jasno jedno. Kako to da su od ideje o odlasku u svemir i na Mesec 60i neke godine, uspeli da do 70i neke vec realizuju pomenuti odlazak, a od onda vise eto nisu zeleli da idu tamo?
(gradjanin, 19. mart 2021 18:37) 

Zato sto je odlazak na Mesec skupa rabota, a nema neki naucni znacaj tj ne postize nista vise nego sto moze neki satelit iz orbite. Cak ni robot na mesecu nema neki preteran smisao jer je meseceva povesina prilicno jednolicna. Odlazak na mesec 60tih je bio cista politika i utrkivanje sa sovjetskim savezom. Posto su trku dobili, nije bilo potrebe vise ici, a osim sto je i skupo, opasno je. Dzaba bi im bila pobeda u toj trci da im neko pogine.

Najjednostavnije resenje je ujedno i najverovatnije. Zavera da je snimano sve u studiju, osim sto nema nikakvih dokaza za to, proizvodi vise problema i pitanja nego sto objasnjava.

Toronto

pre 3 godine

Brate mili šta se palite? Sve motore koje NASA koristi su proizveli Rusi. Iskreno baš me briga i za jedne i druge ali ovi kako bi ih nazvao ''amerofili'' imate li vi osim te mržnje prema Rujama imalo znanja? Ok , guglate ali to nije to. Znate li uopšte koji su motori u pitanju, ko ih pravi, zašto su odavno odustali od svojih i zašto koriste rusku tehniku? E ljudi, ljudi , ok ako ste plaćeni botovi , to razumem , morate da pljujete po zadatku, ostalo je teška bruka za vas.
(Milo, 19. mart 2021 19:03)

Ovi ruski motori nemaju veze sa NASA-om. Amerikanci su koristili samo ruske motore rd180 od 2000 god. kao prvi stepen za rakete iz porodice Atlas koje proizvodi ULA, zajednička firma Lockheed Martin-a i Boeing-a. Trenutno samo za Atlas V. Uglavnom se koriste za vojne programe. Čini mi se da od ove godine treba da ga zameni novi američki motor. Nisam baš pratio u poslednje vreme, da li je došlo do odlaganja i šta se dešava. Nakon ukidanja Space shuttle programa i smanjenja finansiranja, NASA je, kao jeftiniju varijantu od razvoja novog programa, plaćala prevoz astronauta i robe do ISS Rusima. Tu je sve bilo rusko i lansiralo se sa njihovog kosmodroma. Ceo ovaj posao, kao i posao sa motorima rd180 je itekako dobrodošao Rusima kao slamka spasa njihovog svemirskog programa. Svima je to koristilo i dobro je da je tako. Svetu je potrebno više saradnje, a manje neprijateljstava. Medjutim, u proteklih 10tak godina desilo se nešto što nikako ne ide Rusima na ruku. To je SpaceX. Za vrlo kratko vreme su svojim višekratnim raketama i jeftinim lansiranjima preuzeli više od 80% komercijalnih letova na svetskom nivou (lansiranja komercijalnih satelita), a ulaze i u vojni program, kao i u saradnju sa NASA-om i letove sa ljudskom posadom. Nisam siguran da Rusi imaju finansijske snage da isprate ono što se trenutno dogadja, pogotovo jer gube tržište i komercijalnu potporu svog programa, a to nije nikako dobro, jer imaju veliku tradiciju na tom polju. Lično se nadam da će i dalje biti neke saradnje i da će Rusi naći snage da održe svoj program u značajnijoj meri.

Posmatrac

pre 3 godine

Ajd sad da dodam ozbiljan komentar (ali i dalje mislim da nema sanse da NASA sklopi raketu ove godine).

Trka u svemiru se zahuhtava, sto je dobro. I vodi se na dva fronta. Prvi je Kina protiv svih. Kina ne zeli da ucestvuje u zajednickim poduhvatima, kao Svemirska stanica i u prilicnoj tajnosti razvija svoj program.

Drugi front je Mask protiv Bezosa. Tacnije trka vise americkih kompanija u upotrebi svemira. Trenutno Bezos, Mask i jos nekoliko kompanija ucestvuju u trci ko ce se biti prvi privatnik koji ce se spustiti na Mesec. Sa Startship projektom Mask vodi, ali Blue Origin moze da iznanadi. Mada je Maskov plan daleko ambiciozniji i uzbudljiviji.

Za sada Mask jedini cilja i Mars, mada opet Kinezi mogu da iznenade.

Koga ovde nisam pomenuo - pa Ruse. Ne zato sto ih ne volim, sto sam NASA bot, anglofil - prosto ne rade nista vredno pomena. Steta, steta.....

aleksa

pre 3 godine

Koliko neozbiljnih komentara i s jedne i s druge 'strane'. Kao, da li su bolji Rusi ili Ameri, da li je ova raketa ili ona... Zašto ne prihvatiti da obe nacije briljiraju i blistaju po pitanju tehnoloških inovacija, svaka na svoj način. Pravi entuzijasti za svemirska istraživanja i za (istorijsku) Svemirsku trku ne gledaju to na način Ovaj vs onaj, nego više kao hronologiju neverovatnih otkrića i poduhvata koje je čovečanstvo do sad ostvarilo. Uostalom, ni sami naučnici u tim krugovima već odavno ne gledaju tako 'mi vs oni', još pre nego što je pao Berlinski zid. Već cene i uče jedni od drugih.

Nikola

pre 3 godine

Ne znam. Sto mi nije objavljen komentar.. Motori korisceni su RS-25..i to su motori koji su vec leteli u svemir sa spejs satlom.. To jest skinuti su sa njih.. NASA ima 16 tih motora.. Za SLS ide 4..i svih 16 ce biti iskorisceni.. Znaci to su motori koji su stari po 30 godina Ali naravno "uradjena generalna"
A zasto NASA ne naruci nove motore

Jer za jedan RS-25 rocket dune trazi 125 miliona $ po jednom jednom motoru..znaci 600 miliona za 4 koliko treba za jednu jedinu raketu a za razliku od spejs satla koji bi sleteo I vratio te motore.. SLS ih Baca u more.. Tj 600 miliona dolara ce da se baci za svako poletanje.. A to su samo motori.. Zato je SLS krava muzara za izvlacenje drzavnih para..

Gradimir

pre 3 godine

SLS je bačenih 30 ili više milijardi $, i to zato što se jako sporo razvija, jako je skupo jer je razvoj razbacan po celoj Americi, a SpaceX će pre imati lansiranje u orbitu svog Starshipa i noseće rakete Super heavy. Nasi će biti jeftinije da plaćaju SpaceX-u letove nego da koriste SLS, čak i da ne računamo do sada potrošene pare. Ekonomski bi im bilo najpametnije da prekinu odmah razvoj SLS-a i sačekaju SpaceX, koji će već tokom leta verovatno imati prvi orbitalni let sa novom raketom. Problem je što razvoj SLS-a znači mnogo zaposlenih u mnogim saveznim državama i prekid bi bio politički problem.

Toronto

pre 3 godine

@(Nikola, 19. mart 2021 21:57)

Da, koriste rs25 od Space shuttle ali te će iskoristiti tokom probnih letova. Praviće nove jeftinije jednokratne rs25 motore za ovu namenu. Inače, to su motori za MPS, centralnu raketu. Postoje još dva bustera sa strane koji su na čvrsto raketno gorivo i kada se sve ovo odvoji, još jedan stepen sa svojim motorima. Najača varijanta bi trebala imati slične karakteristike kao i čuveni Saturn V. Zanimljivo je da i Kinezi imaju u planu LM9 za 2030 god. slične nosivosti i naravno, SpaceX planira svoj ogromni Starship Super Heavy., sa čak neverovatnih 28 raptor motora u super heavy busteru. Lol, šta može da krene loše? Sva tri vozila su planirana za misije za Mars. Trka se zahuktava. Ova decenija će biti uzbudljiva, čini se.

Toronto

pre 3 godine

@(Nikola, 19. mart 2021 21:57)

Da, koriste 4 rs25 motora iz space shuttle programa ali samo za test letove. Praviće jednokratne i višestruko jeftinije verzije rs25 za stvarnu upotrebu. Inače to su motori samo za MPS, "centralnu raketu". Postoje još dva bustera sa strane na čvrsto raketno gorivo. Tu je još i drugi stepen (tzv. gornji stepen) sa svojim motorima. Ovaj stepen ima nekoliko varijanti, u zavisnosti od potreba i namene. U najjačoj varijanti, imaće nosivost od 130t do niske orbite, slično kao i legendarni Saturn V, najjača i najveća raketa ikada napravljena. U odnosu na space shuttle projekat je višestruko jeftiniji. Cena po lansiranju space shuttle u vrednosti iz 2020 bi bila oko 1.75 milijarde dolara. Suluda cifra.
Zanimljivo je da i Kinezi planiraju za 2030 g. LM9, slične nosivosti i performansi. Tu je, naravno i Space X sa još moćnijim Spaceship sa Super Heavy busterom i planiranom nosivošću od 150t i neverovatni potisak od čak 76000 kN. Ovaj buster bi trebalo da ima čak 28 raptor motora. Lol, šta može da krene naopako. Sva vozila se planiraju prvenstveno za misije na Marsu. Ova dekada će izgleda biti vrlo zanimljiva. Ipak, NASA je u ogromnoj pednosti jer je sve to (rs25 motori, busteri, gornji stepen) vrlo dobro dokazano u praksi upravo kroz space shuttle program, više od 100 puta.