Nauka

Subota, 07.11.2020.

09:26

Možda ipak nismo sami? Mlečni put ima 300 miliona nastanjivih planeta

Izvor: B92

Možda ipak nismo sami? Mleèni put ima 300 miliona nastanjivih planeta IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

53 Komentari

Sortiraj po:

Brle

pre 3 godine

Ovo su teme kojima ljudska civilizacija na današnjem nivou nije dorasla. Sve se svodi na sanjarenja, predpostavke i razmišljanja, što je dobro jer je to vekovima bio pokretac napredka i progresa. Ali realno, mi još vrlo malo znamo o bilo cemu, tek smo u povoju i sva sreca da se nauka sve brže razvija cemu doprinosi snažan rast komunikacija.Mi sada govorimo o egzo planetama a prvi avioni su poleteli pre samo 115 god. Dakle za tih 115 god. smo ostvarili fantastican skok u svi oblastima nauke što daje nadu da cemo za recimo 1000 god. bita sada nama na nezamislivom tehnološkom nivou. Veliko je pitanje dali cemo kao civilizacija to preživeti, ali ako uspemo možda cemo tada moci realnije diskutovati o ovim temama. Za sada smo suviše mladi i suviše malo znamo o bilo cemu.

Treci kamen od sunca

pre 3 godine

I tako je jednog lepog dana zeleni gospodin dosao na svoj posao i bacio pogled preko teleskopa prema galaksiji mlecni put i utvrdio da ima zivota na jednom trecem kamenu od sunca."Na ovoj planeti mozemo da zivimo ali mnogo su bre veliki ti dinosaurusi" Tako su njegove pametne glavesine zviznule 7,8 nuklearki i napravili apokalipsu koju smo mi progutali da se desila sa jednim asteroidom ubicom.

Naftas

pre 3 godine

Nema naseljivih svetova u svemiru. To sto vi zovete svemir nije nista drugo nego beskonacni okean nafte. Zato je, uostalom, nebo nocu tako crno. A ima i drugih dokaza. Na primer, duga posle kise. Jel znate one divne mirisljave barice ispod starih automobila kojima curi ulje iz motora? E pa, eto, duga na nebu je to isto, ulje i nafta koja se razlila po svemiru. Nafta je ono sto nas okruzuje, samo nikome to nije jasno, osim meni. A ja cu da uzmem jos malo ovog divnog belog brasna sto mi andjeoske vizije stvara, pa cu onda na napravim kulu do neba, ciglu po ciglu, sprat po sprat. A onda cu da razvucem crevo do zemlje. A onda cu ja da vladam svetom, nema vise Ameri i Rusi, ja cu da budem globalni preCednik! Tesko vama, tesko svima vama...!

CATAPA

pre 3 godine

Slanje informacija putem kvantne teleportacije je nešto što obećava, ali smo decenijama (pa čak i vekovima) daleko od funkcionalnog komunikacionog sistema zasnovanog na kvantnoj teleportaciji...
(ja, 9. novembar 2020 15:28)
Uopšte ne. Maltene svakodnevno se otkrivaju novi fenomeni vezani za "quantum entanglement" koji obaraju sve prethodne pretpostavke, počev od brzine (verovatno trenutno), rastojanja (izgleda da ne postoji ograničenje), pa i do broja uparenih fotona (takođe izgleda da broj takvih nije limitiran, pogotovo ne na dva kako se isprva verovalo).
Moguće je čak da su svi fotoni koji dolaze iz svemira već upareni sa milijardama takvih koji su emitovani u drugom pravcu, pa i onima koji su ostali na zvezdi emiteru. Mi "samo" ne znamo da čitamo te informacije koje nam stižu u realnom vremenu (trenutno) sa fotonima koji stižu godinama ili vekovima kasnije. Moguće je da se nikada neće otkriti nikakav "protokol komunikacije" jer ga nema (niko nam ništa ne piše), ali je sasvim izvesno da će biti moguće kreirati takav protokol za trenutnu komunikaciju sa najudaljenijim ljudskim karaulama i postajama. Ono "ljudskim" ne treba shvatati biološki ljudskim, nego veštačkom inteligencijom stvorenom od strane ljudi.

Prilično sam siguran (jasno bez ikakvog dokaza) da ljudi nikada neće pronaći identičnu repliku Zemlje, ma koliko i ma gde da traže. Ali će moći da naprave takvu. "Samo" ako mnogo pre toga ne unište originalni model, što jeste izvesnije i sve je više izvesnije.

Partibrejker

pre 3 godine

Naravno ne koriste (štetne) radio talase za komunikaciju, nego teslijanske skalarne koji se prostiru skoro beskonačnom brzinom.

ja

pre 3 godine

Nije sporno da u univerzumu ima jako puno svetova na kojima je moguć život - matematika to jednostavno nalaže. Međutim, pitanje je da li ćemo ikada uspeti da naselimo neki od njih i da li ćemo uopšte uspeti da stupimo u kontakt sa vanzemaljcima. Naime, najveći problem u svemu tome je pitanje komunikacije na tako velikom prostranstvu. Evo najprostiji primer. Nama najbliža egzoplaneta se nalazi na 20 svetlosnih godina. Čak i da uspemo da napravimo vasionski brod koji će dostići tu brzinu (a "svetlosnim godinama" smo daleko od toga. Pun intended.), istom će biti potrebno punih dvadeset godina da bi stigao do tamo. To znači da bi nam, za dvosmernu komunikaciju sa potencijalnim naseljenicima, bilo potrebno čitavih 40 godina (jer svi signali komunikacije koje imamo mogu da putuju, maksimalno, brzinom svetlosti), što je praktično pola ljudskog veka. Osoba koja je, na Zemlji, zadužena za komunikaciju sa naseljenicima, će "ispucati" čitav svoj radni vek i otići u penziju, pre nego što mu stigne odgovor na "dobar jutro" koje je poželeo naseljenicima prvog dana kad stupi na taj posao. Da ne pričamo o tome što bi bilo potrebno punih 20 godina da nam stigne hitna informacija da im je ponestalo hrane, ili da nešto drugo nije u redu.

Slanje informacija putem kvantne teleportacije je nešto što obećava, ali smo decenijama (pa čak i vekovima) daleko od funkcionalnog komunikacionog sistema zasnovanog na kvantnoj teleportaciji...

neutralni felš

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.
(neutralni felš, 9. novembar 2020 08:50)


:)))))
eh, da je onomad, kada je felširani bio mlad, bilo tog neta - možda čak ni ta srednja učenika u privredi ne bi bila neosvojiva tvrđava...
(mladići borovi, devojke jele, 09. novembar 2020 10:03)


za razliku od mene, ti si, vidim, školovala od vremena... baš umeš da se izraziš.

neutralni felš

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.
(neutralni felš, 9. novembar 2020 08:50)


:)))))
eh, da je onomad, kada je felširani bio mlad, bilo tog neta - možda čak ni ta srednja učenika u privredi ne bi bila neosvojiva tvrđava...
(mladići borovi, devojke jele, 09. novembar 2020 10:03)


gušterov osmeh.

Posmatrac

pre 3 godine

@cobo
Ja sam tvrdio da je svemir veoma redak i dalje to tvrdim. Koje mere uzimam - pa one koje imam. Da nemate Vi mozda neke druge mere, Kligonske, Vulkanske?

trt

pre 3 godine

Sve je tacno ukolilo se misli na uslove zivota za nas.....ali zivot je takodje mogao i da se razvije na taj nacin da bude otporan na zracenje u tom slucaju nije bitna snaga magnetnog polja ni ozon....sem toga zivot kao zivot je verovatno cesta pojava ali svetan zivot zasnovan na slicnim drustvenim principima i odnosima kao nas sigurno jako redak.

Trovach

pre 3 godine

@Ima ih i koji ne vole logiku...Malo si potcenio broj galaksija. Procenjuje se da ih ima bar 100 milijardi, a i broj zvezda u njima je bar 10x veci. Nas Mlecni Put ima oko 200 milijardi zvezda i malo je veci od proseka. Galaksija u Andromedi je otprilike duplo veca, a nama najblize Mali i Veliki Magelanov oblak su mnogo manje. Naravno, verovatnoca od 1% za nastanak zivota je jako proizvoljna i verovatno je mnogo manja.

Trovach

pre 3 godine

Vecina naucnika tvrdi da je deo galaksije blizi centru mnogo nepovoljniji za razvoj zivota. Naime, zvezde su tamo jako gusto "nagurane" i cesto bi svojom gravitacijom remetile putanje planeta, a zivotu vise odgovaraju stabilniji uslovi. Zamislite planetu koja se zamrzne, pa prokljuca, pa se zamrzne... Mi smo u mirnijem delu, dalje od centra galaksije, pa je ipak u proslosti bilo masovnih izumiranja zbog razlicitih uzroka.

Milan Indjija

pre 3 godine

Interesuje me zasto se konstantno trazi da ako negde postoji zivi svet, da on mora biti zasnovan na ugljeniku? Ako je ugljenik neophodan za nas i nase pojmove, zar ne bi negde mogla postojati i bica koja zive i postoje na nekom drugom jedinjenju koje nama ne odgovara. Zasto se striktno drzati da ako nema ugljenika, nema ni zivota?

Sanja

pre 3 godine

Svako malo naučnici uoče neku novu fizičku pojavu ili zakon. U svemiru postoji mnogo hemijskih elemenata i jedinjenja za koje ne znamo. Postoje i "mesta" gde ni jedan nama poznat fizički zakon nije primenljiv. Takođe, ne znamo gde je granica između hemije i biologije (i da li je ima). U gotovo beskrajno velikom u svakom smislu kosmosu, sigurno ima još mnogo neverovatnih pojava, koje se mogu svrstati u nama znane i neznane kategorije.

Dejan

pre 3 godine

Koja budala vas je ubedila da je voda uslov za stvaranje života!? Život je inteligentan dizajn i iza njega mora da stoji "Dizajner"! On je preduslov života a ne vidim razlog da ga stvara više od jednput. Potpuno smo sami, to je očigledno!!

sun1

pre 3 godine

Ne mozda, nego naravno da nismo sami. Kao sto postojimo mi, tako postoje i neki drugi. Mnogi drugi, mnogo drugde. Svemir vrvi od zivota, a to sto mi to ne mozemo da vidimo...

mladići borovi, devojke jele

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.
(neutralni felš, 9. novembar 2020 08:50)





:)))))
eh, da je onomad, kada je felširani bio mlad, bilo tog neta - možda čak ni ta srednja učenika u privredi ne bi bila neosvojiva tvrđava...

IgorPa

pre 3 godine

Da je 0.01% od tih 300mil+ planeta naseljiv i to je velika cifra. Premq nasim zakonima fizike i hemije voda je neophodna ali to ne znaci da se mozda fizika i hemija menja negde drugde sa nama nepoznatim elementima koje nismo otkrili jos uvek. Kao sto neko rece veoma je arogantno reci da smo mi sami u postojanju. I mogu se sloziti da je lako da smo mi najvece zlo u galaksiji. Ali ko zna mozda ima i gorih haha. A sto se tice ravnoglavaca, voleo bih uzivo da sretnem nekog cisto da imam konverzaciju i da uzivo vidim to ludilo koje oni poseduju jer mi je neshvatljivo da sto vise tehnoloski napredujemo da se neki ljudi trude iz svih petnih zila da se vrate u kameno doba. Od 3000 naucn8h radova koji kazu jedno i pola strane koja kaze drugacije oni se hvataju na pola te strane i propovedaju kao da im sam Bog dosao i na uvo saputao sta je istina.

dera

pre 3 godine

Gledajući izdaleka, Merkur, Venera i Mars su nastanjive planete. Ali nije reč samo o tome. Jedan od šest osnovnih elemenata bez kog je nemoguć život je fosfor. Fosfor nije baš široko rasprostranjen u kosmosu pa to dodatno sužava mogućnost postojanja života tamo. Za sada smo sami, a šanse da postoji još neki inteligentan život izvan Zemlje su zaista male. Za sve je kriv Rene Dekart. Prvi je posmatrao svemir teleskopom i pretpostavio da su kanale na Marsu napravili neki ljudi koji tamo žive, Marsovci. Danas znamo da to baš nije tako, ali ideja o vanzemaljcima je i dalje sveprisutna.

cole

pre 3 godine

Ima nastanjivih planeta...ima planeta na kojima žive nekakva bića koja nisu ljudi, kao npr.kod nas na Zemlji pre 60 miliona godina živeli su dinosaurusi. Igrom slučaja u Zemlju je udario veliki asteroid, dinosaurusi su nestali ali posle mnogo godina pojavio se čovek na Zemlji. Dakle, na našoj planeti prvenstveno su živela neka čudovišta i tu moramo da se zamislimo...moramo još mnogo da učimo.

Mici

pre 3 godine

Nama kao vrsti je potrebna tehnologija za daleka putovanja. Dok ne dodje do skoka tehnoloskog napretka vrste mozemo samo da gledamo. Nadam se da ce jedan deo civilizacije opstati da otkrije i druge svetove !

Straight Outta München

pre 3 godine

Matematicki model kaze da je sansa da je inteligentni zivot nastao slucajno 1/ 10 na 256....Dakle ipak smo sami i imali smo neverovatnu srecu.

Koroljev

pre 3 godine

Zemlja je u obliku frizbija. Sunce i mesec su panorame, kao i tzv. planete. Nit postoji svemir, nit postoje vanzemaljci. Sve što se dešava (ako se dešava), dešava se ovde, na Zemlji. Njutn je to znao, Paskal je to znao, kao i Svedenborg, čovek za koga je Borhes rekao da je najveći u istoriji ljudskog roda i za koga se govorilo da poseduje sva svetska znanja.
Nikola Tesla je to saznao negde pri kraju XIX veka i nikada više nije bio isti.

Smuleco

pre 3 godine

"Mada ovaj broj planeta nije konačan, a voda na površini je samo jedan od mnogih faktora koji čine planetu nastanjivom, veoma je uzbudljivo što znamo da postoje ovakvi svetovi", rekao je Stiv Brajson iz agencije NASA."

Moram da dodam: na dotičnoj
"nastanjivoj" planeti mora da bude prisutna voda u sva 3 agregatna stanja, kao i da ima dovoljno gustu atmosferu i ozonski omotač, koji će sprečavati štetno UV zračenje da dospe do površine planete, i naravno jako magnetno polje, koje će eliminisati bilo kakvo štetno EM zračenje da "izbombarduje" planetu.
Znači, stvari nisu baš tako jednostavne kao što izgleda, i nastanjivost neke planete zavisi od više varijabli, a nikada samo od jedne.

Srdjan

pre 3 godine

Parada gluposti
o cemu pricaju ovi ljudi, nisu spremni da potvrde da su na mesecu bili, a pricaju o drugim planetama i zivotu na njima. Ko god ima zdrav razum smeje se na ove price

mladići borovi, devojke jele

pre 3 godine

Svedenborg, čovek za koga je Borhes rekao da je najveći u istoriji ljudskog roda
(Koroljev, 9. novembar 2020 09:00)






:)))))
borhes je za svedenborga rekao da je - najneobičniji čovek svoga doba, ali zašto sitničariti kada najveći u istoriji ljudskog roda zvuči efektnije!
naravno, trebalo bi dodati i da se borhesova ne pobija!

Aca

pre 3 godine

@Milos Ruzin - voda je univerzalni rastvarač. Ne postoji ni jedno drugo jedinjenje koje može da se poredi (a da je prisutno u većoj količini u svemiru kao neorganska materija). Iako možda postoji život koji nije baziran na vodi, mnogo su manje šanse.

Mediocritical

pre 3 godine

Znate kolika je verovatnoća da budemo inteligentni savremenici, ako izuzmemo činjenicu putovanja od par hiljada godina brzinom svetlosti.
Ono Hrist da ga nisu razapeli i da je krenuo na put(brzinom svetlosti) sad bi trebalo za vek-dva da stigne.

Milos Ruzin

pre 3 godine

Zasto se i dalje vodi time da mora voda da bude stub zivota? Ok da je to nama jedino poznato, ali dokle vise...
P.S. Strah me obuzme kad pomislim koliko smo mali i koliko nemamo pojma

Papillon

pre 3 godine

@Milos Ruzin
Zato što je to hemijski optimum. Isto važi i za ugljenik. Osnovni elementi se povezuju u složenije strukture u cilju optimalnog iskorišćenja raspoložive energije.
Hemija Kosmosa je unifikovana, a složeni život izuzetno energetski skup mehanizam. Nema tu prostora zs rasipanje.

Aluvial

pre 3 godine

"Mada ovaj broj planeta nije konačan, a voda na površini je samo jedan od mnogih faktora koji čine planetu nastanjivom, veoma je uzbudljivo što znamo da postoje ovakvi svetovi".
Mi ne znamo da ti svetovi postoje, nego samo pretpostavljamo njihovo postojanje, velika je to razlika.

Mikki

pre 3 godine

Mnogi textovi Staroga i Novoga zaveta hiljadama godina unazad jasno govore o mnogim inteligentnim svetovima koji postoje u svemiru, samo sa jednom veoma važnom razlikom u odnosu na nas: To su svetovi koji nisu pali u greh i njihovi stanovnici su milionima svetlosnih godina drugaciji od onakvih bića kako ih predstavlja Holivud. Nisu oni pretnja za nas, već smo mi, generalno zli, pretnja za njih i savršeno uredjen svemir...

dzigi

pre 3 godine

Za sada smo sami. To što neko veruje da nismo je, za sada, samo verovanje i nadanja. I ja bih voleo da nismo ali moraćemo da se strpimo.

Ima ih i koji ne vole logiku

pre 3 godine

Uzmimo ugrubo da u svemiru ima 10 mlrd galaksija, i da svaka od njih ima 10 mlrd sunčevih sistema. Neka je 1% nastanjiv. Koliki je to broj?
Logika nalaže da nismo sami.

neutralni felš

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.

neutralni felš

pre 3 godine

Zasto se i dalje vodi time da mora voda da bude stub zivota? Ok da je to nama jedino poznato, ali dokle vise...
P.S. Strah me obuzme kad pomislim koliko smo mali i koliko nemamo pojma
(Milos Ruzin, 09. novembar 2020 08:19)


ne, nego je osnovni uslov života kabeza... vi ne znate neke osnovne pojkove i zato niko ne može da vam objasni neke osnovne principe hemijskih elemenata i biologije.

brzg

pre 3 godine

da je samo Mlecni put prepun zivota uopste nema sumnje ,a gde su ostale hiljade mikijardi vidljivih galaksija?Stvarno treba biti arogantan do besvesti i misliti da smo sami.Pa mi smo pronasli radio tek pre 150g.,a nama poznati Svemir je star dvadesetak milijardi godina.A tek nepiznat?To su cifre potpuno nepojmljive nasem sitnom umu,nasem skucenom znanju,nasoj ogranicenoj intelugeciji i smislom za poimanje neceg ,prakticno,beskonacnog.Mi smo tek zametak neke,mozda nekad,u dalekoj buducnosti,velike civilizacije.Ako se dotle ne samounistimo.

brzg

pre 3 godine

da je samo Mlecni put prepun zivota uopste nema sumnje ,a gde su ostale hiljade mikijardi vidljivih galaksija?Stvarno treba biti arogantan do besvesti i misliti da smo sami.Pa mi smo pronasli radio tek pre 150g.,a nama poznati Svemir je star dvadesetak milijardi godina.A tek nepiznat?To su cifre potpuno nepojmljive nasem sitnom umu,nasem skucenom znanju,nasoj ogranicenoj intelugeciji i smislom za poimanje neceg ,prakticno,beskonacnog.Mi smo tek zametak neke,mozda nekad,u dalekoj buducnosti,velike civilizacije.Ako se dotle ne samounistimo.

Ima ih i koji ne vole logiku

pre 3 godine

Uzmimo ugrubo da u svemiru ima 10 mlrd galaksija, i da svaka od njih ima 10 mlrd sunčevih sistema. Neka je 1% nastanjiv. Koliki je to broj?
Logika nalaže da nismo sami.

Milos Ruzin

pre 3 godine

Zasto se i dalje vodi time da mora voda da bude stub zivota? Ok da je to nama jedino poznato, ali dokle vise...
P.S. Strah me obuzme kad pomislim koliko smo mali i koliko nemamo pojma

Mici

pre 3 godine

Nama kao vrsti je potrebna tehnologija za daleka putovanja. Dok ne dodje do skoka tehnoloskog napretka vrste mozemo samo da gledamo. Nadam se da ce jedan deo civilizacije opstati da otkrije i druge svetove !

Papillon

pre 3 godine

@Milos Ruzin
Zato što je to hemijski optimum. Isto važi i za ugljenik. Osnovni elementi se povezuju u složenije strukture u cilju optimalnog iskorišćenja raspoložive energije.
Hemija Kosmosa je unifikovana, a složeni život izuzetno energetski skup mehanizam. Nema tu prostora zs rasipanje.

Aca

pre 3 godine

@Milos Ruzin - voda je univerzalni rastvarač. Ne postoji ni jedno drugo jedinjenje koje može da se poredi (a da je prisutno u većoj količini u svemiru kao neorganska materija). Iako možda postoji život koji nije baziran na vodi, mnogo su manje šanse.

mladići borovi, devojke jele

pre 3 godine

Svedenborg, čovek za koga je Borhes rekao da je najveći u istoriji ljudskog roda
(Koroljev, 9. novembar 2020 09:00)






:)))))
borhes je za svedenborga rekao da je - najneobičniji čovek svoga doba, ali zašto sitničariti kada najveći u istoriji ljudskog roda zvuči efektnije!
naravno, trebalo bi dodati i da se borhesova ne pobija!

dzigi

pre 3 godine

Za sada smo sami. To što neko veruje da nismo je, za sada, samo verovanje i nadanja. I ja bih voleo da nismo ali moraćemo da se strpimo.

neutralni felš

pre 3 godine

Zasto se i dalje vodi time da mora voda da bude stub zivota? Ok da je to nama jedino poznato, ali dokle vise...
P.S. Strah me obuzme kad pomislim koliko smo mali i koliko nemamo pojma
(Milos Ruzin, 09. novembar 2020 08:19)


ne, nego je osnovni uslov života kabeza... vi ne znate neke osnovne pojkove i zato niko ne može da vam objasni neke osnovne principe hemijskih elemenata i biologije.

neutralni felš

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.

Mikki

pre 3 godine

Mnogi textovi Staroga i Novoga zaveta hiljadama godina unazad jasno govore o mnogim inteligentnim svetovima koji postoje u svemiru, samo sa jednom veoma važnom razlikom u odnosu na nas: To su svetovi koji nisu pali u greh i njihovi stanovnici su milionima svetlosnih godina drugaciji od onakvih bića kako ih predstavlja Holivud. Nisu oni pretnja za nas, već smo mi, generalno zli, pretnja za njih i savršeno uredjen svemir...

cole

pre 3 godine

Ima nastanjivih planeta...ima planeta na kojima žive nekakva bića koja nisu ljudi, kao npr.kod nas na Zemlji pre 60 miliona godina živeli su dinosaurusi. Igrom slučaja u Zemlju je udario veliki asteroid, dinosaurusi su nestali ali posle mnogo godina pojavio se čovek na Zemlji. Dakle, na našoj planeti prvenstveno su živela neka čudovišta i tu moramo da se zamislimo...moramo još mnogo da učimo.

mladići borovi, devojke jele

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.
(neutralni felš, 9. novembar 2020 08:50)





:)))))
eh, da je onomad, kada je felširani bio mlad, bilo tog neta - možda čak ni ta srednja učenika u privredi ne bi bila neosvojiva tvrđava...

Smuleco

pre 3 godine

"Mada ovaj broj planeta nije konačan, a voda na površini je samo jedan od mnogih faktora koji čine planetu nastanjivom, veoma je uzbudljivo što znamo da postoje ovakvi svetovi", rekao je Stiv Brajson iz agencije NASA."

Moram da dodam: na dotičnoj
"nastanjivoj" planeti mora da bude prisutna voda u sva 3 agregatna stanja, kao i da ima dovoljno gustu atmosferu i ozonski omotač, koji će sprečavati štetno UV zračenje da dospe do površine planete, i naravno jako magnetno polje, koje će eliminisati bilo kakvo štetno EM zračenje da "izbombarduje" planetu.
Znači, stvari nisu baš tako jednostavne kao što izgleda, i nastanjivost neke planete zavisi od više varijabli, a nikada samo od jedne.

Aluvial

pre 3 godine

"Mada ovaj broj planeta nije konačan, a voda na površini je samo jedan od mnogih faktora koji čine planetu nastanjivom, veoma je uzbudljivo što znamo da postoje ovakvi svetovi".
Mi ne znamo da ti svetovi postoje, nego samo pretpostavljamo njihovo postojanje, velika je to razlika.

Straight Outta München

pre 3 godine

Matematicki model kaze da je sansa da je inteligentni zivot nastao slucajno 1/ 10 na 256....Dakle ipak smo sami i imali smo neverovatnu srecu.

Mediocritical

pre 3 godine

Znate kolika je verovatnoća da budemo inteligentni savremenici, ako izuzmemo činjenicu putovanja od par hiljada godina brzinom svetlosti.
Ono Hrist da ga nisu razapeli i da je krenuo na put(brzinom svetlosti) sad bi trebalo za vek-dva da stigne.

Srdjan

pre 3 godine

Parada gluposti
o cemu pricaju ovi ljudi, nisu spremni da potvrde da su na mesecu bili, a pricaju o drugim planetama i zivotu na njima. Ko god ima zdrav razum smeje se na ove price

IgorPa

pre 3 godine

Da je 0.01% od tih 300mil+ planeta naseljiv i to je velika cifra. Premq nasim zakonima fizike i hemije voda je neophodna ali to ne znaci da se mozda fizika i hemija menja negde drugde sa nama nepoznatim elementima koje nismo otkrili jos uvek. Kao sto neko rece veoma je arogantno reci da smo mi sami u postojanju. I mogu se sloziti da je lako da smo mi najvece zlo u galaksiji. Ali ko zna mozda ima i gorih haha. A sto se tice ravnoglavaca, voleo bih uzivo da sretnem nekog cisto da imam konverzaciju i da uzivo vidim to ludilo koje oni poseduju jer mi je neshvatljivo da sto vise tehnoloski napredujemo da se neki ljudi trude iz svih petnih zila da se vrate u kameno doba. Od 3000 naucn8h radova koji kazu jedno i pola strane koja kaze drugacije oni se hvataju na pola te strane i propovedaju kao da im sam Bog dosao i na uvo saputao sta je istina.

Trovach

pre 3 godine

@Ima ih i koji ne vole logiku...Malo si potcenio broj galaksija. Procenjuje se da ih ima bar 100 milijardi, a i broj zvezda u njima je bar 10x veci. Nas Mlecni Put ima oko 200 milijardi zvezda i malo je veci od proseka. Galaksija u Andromedi je otprilike duplo veca, a nama najblize Mali i Veliki Magelanov oblak su mnogo manje. Naravno, verovatnoca od 1% za nastanak zivota je jako proizvoljna i verovatno je mnogo manja.

Koroljev

pre 3 godine

Zemlja je u obliku frizbija. Sunce i mesec su panorame, kao i tzv. planete. Nit postoji svemir, nit postoje vanzemaljci. Sve što se dešava (ako se dešava), dešava se ovde, na Zemlji. Njutn je to znao, Paskal je to znao, kao i Svedenborg, čovek za koga je Borhes rekao da je najveći u istoriji ljudskog roda i za koga se govorilo da poseduje sva svetska znanja.
Nikola Tesla je to saznao negde pri kraju XIX veka i nikada više nije bio isti.

Trovach

pre 3 godine

Vecina naucnika tvrdi da je deo galaksije blizi centru mnogo nepovoljniji za razvoj zivota. Naime, zvezde su tamo jako gusto "nagurane" i cesto bi svojom gravitacijom remetile putanje planeta, a zivotu vise odgovaraju stabilniji uslovi. Zamislite planetu koja se zamrzne, pa prokljuca, pa se zamrzne... Mi smo u mirnijem delu, dalje od centra galaksije, pa je ipak u proslosti bilo masovnih izumiranja zbog razlicitih uzroka.

neutralni felš

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.
(neutralni felš, 9. novembar 2020 08:50)


:)))))
eh, da je onomad, kada je felširani bio mlad, bilo tog neta - možda čak ni ta srednja učenika u privredi ne bi bila neosvojiva tvrđava...
(mladići borovi, devojke jele, 09. novembar 2020 10:03)


za razliku od mene, ti si, vidim, školovala od vremena... baš umeš da se izraziš.

sun1

pre 3 godine

Ne mozda, nego naravno da nismo sami. Kao sto postojimo mi, tako postoje i neki drugi. Mnogi drugi, mnogo drugde. Svemir vrvi od zivota, a to sto mi to ne mozemo da vidimo...

ja

pre 3 godine

Nije sporno da u univerzumu ima jako puno svetova na kojima je moguć život - matematika to jednostavno nalaže. Međutim, pitanje je da li ćemo ikada uspeti da naselimo neki od njih i da li ćemo uopšte uspeti da stupimo u kontakt sa vanzemaljcima. Naime, najveći problem u svemu tome je pitanje komunikacije na tako velikom prostranstvu. Evo najprostiji primer. Nama najbliža egzoplaneta se nalazi na 20 svetlosnih godina. Čak i da uspemo da napravimo vasionski brod koji će dostići tu brzinu (a "svetlosnim godinama" smo daleko od toga. Pun intended.), istom će biti potrebno punih dvadeset godina da bi stigao do tamo. To znači da bi nam, za dvosmernu komunikaciju sa potencijalnim naseljenicima, bilo potrebno čitavih 40 godina (jer svi signali komunikacije koje imamo mogu da putuju, maksimalno, brzinom svetlosti), što je praktično pola ljudskog veka. Osoba koja je, na Zemlji, zadužena za komunikaciju sa naseljenicima, će "ispucati" čitav svoj radni vek i otići u penziju, pre nego što mu stigne odgovor na "dobar jutro" koje je poželeo naseljenicima prvog dana kad stupi na taj posao. Da ne pričamo o tome što bi bilo potrebno punih 20 godina da nam stigne hitna informacija da im je ponestalo hrane, ili da nešto drugo nije u redu.

Slanje informacija putem kvantne teleportacije je nešto što obećava, ali smo decenijama (pa čak i vekovima) daleko od funkcionalnog komunikacionog sistema zasnovanog na kvantnoj teleportaciji...

dera

pre 3 godine

Gledajući izdaleka, Merkur, Venera i Mars su nastanjive planete. Ali nije reč samo o tome. Jedan od šest osnovnih elemenata bez kog je nemoguć život je fosfor. Fosfor nije baš široko rasprostranjen u kosmosu pa to dodatno sužava mogućnost postojanja života tamo. Za sada smo sami, a šanse da postoji još neki inteligentan život izvan Zemlje su zaista male. Za sve je kriv Rene Dekart. Prvi je posmatrao svemir teleskopom i pretpostavio da su kanale na Marsu napravili neki ljudi koji tamo žive, Marsovci. Danas znamo da to baš nije tako, ali ideja o vanzemaljcima je i dalje sveprisutna.

trt

pre 3 godine

Sve je tacno ukolilo se misli na uslove zivota za nas.....ali zivot je takodje mogao i da se razvije na taj nacin da bude otporan na zracenje u tom slucaju nije bitna snaga magnetnog polja ni ozon....sem toga zivot kao zivot je verovatno cesta pojava ali svetan zivot zasnovan na slicnim drustvenim principima i odnosima kao nas sigurno jako redak.

Posmatrac

pre 3 godine

@cobo
Ja sam tvrdio da je svemir veoma redak i dalje to tvrdim. Koje mere uzimam - pa one koje imam. Da nemate Vi mozda neke druge mere, Kligonske, Vulkanske?

Partibrejker

pre 3 godine

Naravno ne koriste (štetne) radio talase za komunikaciju, nego teslijanske skalarne koji se prostiru skoro beskonačnom brzinom.

Milan Indjija

pre 3 godine

Interesuje me zasto se konstantno trazi da ako negde postoji zivi svet, da on mora biti zasnovan na ugljeniku? Ako je ugljenik neophodan za nas i nase pojmove, zar ne bi negde mogla postojati i bica koja zive i postoje na nekom drugom jedinjenju koje nama ne odgovara. Zasto se striktno drzati da ako nema ugljenika, nema ni zivota?

Sanja

pre 3 godine

Svako malo naučnici uoče neku novu fizičku pojavu ili zakon. U svemiru postoji mnogo hemijskih elemenata i jedinjenja za koje ne znamo. Postoje i "mesta" gde ni jedan nama poznat fizički zakon nije primenljiv. Takođe, ne znamo gde je granica između hemije i biologije (i da li je ima). U gotovo beskrajno velikom u svakom smislu kosmosu, sigurno ima još mnogo neverovatnih pojava, koje se mogu svrstati u nama znane i neznane kategorije.

CATAPA

pre 3 godine

Slanje informacija putem kvantne teleportacije je nešto što obećava, ali smo decenijama (pa čak i vekovima) daleko od funkcionalnog komunikacionog sistema zasnovanog na kvantnoj teleportaciji...
(ja, 9. novembar 2020 15:28)
Uopšte ne. Maltene svakodnevno se otkrivaju novi fenomeni vezani za "quantum entanglement" koji obaraju sve prethodne pretpostavke, počev od brzine (verovatno trenutno), rastojanja (izgleda da ne postoji ograničenje), pa i do broja uparenih fotona (takođe izgleda da broj takvih nije limitiran, pogotovo ne na dva kako se isprva verovalo).
Moguće je čak da su svi fotoni koji dolaze iz svemira već upareni sa milijardama takvih koji su emitovani u drugom pravcu, pa i onima koji su ostali na zvezdi emiteru. Mi "samo" ne znamo da čitamo te informacije koje nam stižu u realnom vremenu (trenutno) sa fotonima koji stižu godinama ili vekovima kasnije. Moguće je da se nikada neće otkriti nikakav "protokol komunikacije" jer ga nema (niko nam ništa ne piše), ali je sasvim izvesno da će biti moguće kreirati takav protokol za trenutnu komunikaciju sa najudaljenijim ljudskim karaulama i postajama. Ono "ljudskim" ne treba shvatati biološki ljudskim, nego veštačkom inteligencijom stvorenom od strane ljudi.

Prilično sam siguran (jasno bez ikakvog dokaza) da ljudi nikada neće pronaći identičnu repliku Zemlje, ma koliko i ma gde da traže. Ali će moći da naprave takvu. "Samo" ako mnogo pre toga ne unište originalni model, što jeste izvesnije i sve je više izvesnije.

neutralni felš

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.
(neutralni felš, 9. novembar 2020 08:50)


:)))))
eh, da je onomad, kada je felširani bio mlad, bilo tog neta - možda čak ni ta srednja učenika u privredi ne bi bila neosvojiva tvrđava...
(mladići borovi, devojke jele, 09. novembar 2020 10:03)


gušterov osmeh.

Dejan

pre 3 godine

Koja budala vas je ubedila da je voda uslov za stvaranje života!? Život je inteligentan dizajn i iza njega mora da stoji "Dizajner"! On je preduslov života a ne vidim razlog da ga stvara više od jednput. Potpuno smo sami, to je očigledno!!

Naftas

pre 3 godine

Nema naseljivih svetova u svemiru. To sto vi zovete svemir nije nista drugo nego beskonacni okean nafte. Zato je, uostalom, nebo nocu tako crno. A ima i drugih dokaza. Na primer, duga posle kise. Jel znate one divne mirisljave barice ispod starih automobila kojima curi ulje iz motora? E pa, eto, duga na nebu je to isto, ulje i nafta koja se razlila po svemiru. Nafta je ono sto nas okruzuje, samo nikome to nije jasno, osim meni. A ja cu da uzmem jos malo ovog divnog belog brasna sto mi andjeoske vizije stvara, pa cu onda na napravim kulu do neba, ciglu po ciglu, sprat po sprat. A onda cu da razvucem crevo do zemlje. A onda cu ja da vladam svetom, nema vise Ameri i Rusi, ja cu da budem globalni preCednik! Tesko vama, tesko svima vama...!

Treci kamen od sunca

pre 3 godine

I tako je jednog lepog dana zeleni gospodin dosao na svoj posao i bacio pogled preko teleskopa prema galaksiji mlecni put i utvrdio da ima zivota na jednom trecem kamenu od sunca."Na ovoj planeti mozemo da zivimo ali mnogo su bre veliki ti dinosaurusi" Tako su njegove pametne glavesine zviznule 7,8 nuklearki i napravili apokalipsu koju smo mi progutali da se desila sa jednim asteroidom ubicom.

Brle

pre 3 godine

Ovo su teme kojima ljudska civilizacija na današnjem nivou nije dorasla. Sve se svodi na sanjarenja, predpostavke i razmišljanja, što je dobro jer je to vekovima bio pokretac napredka i progresa. Ali realno, mi još vrlo malo znamo o bilo cemu, tek smo u povoju i sva sreca da se nauka sve brže razvija cemu doprinosi snažan rast komunikacija.Mi sada govorimo o egzo planetama a prvi avioni su poleteli pre samo 115 god. Dakle za tih 115 god. smo ostvarili fantastican skok u svi oblastima nauke što daje nadu da cemo za recimo 1000 god. bita sada nama na nezamislivom tehnološkom nivou. Veliko je pitanje dali cemo kao civilizacija to preživeti, ali ako uspemo možda cemo tada moci realnije diskutovati o ovim temama. Za sada smo suviše mladi i suviše malo znamo o bilo cemu.

Koroljev

pre 3 godine

Zemlja je u obliku frizbija. Sunce i mesec su panorame, kao i tzv. planete. Nit postoji svemir, nit postoje vanzemaljci. Sve što se dešava (ako se dešava), dešava se ovde, na Zemlji. Njutn je to znao, Paskal je to znao, kao i Svedenborg, čovek za koga je Borhes rekao da je najveći u istoriji ljudskog roda i za koga se govorilo da poseduje sva svetska znanja.
Nikola Tesla je to saznao negde pri kraju XIX veka i nikada više nije bio isti.

Srdjan

pre 3 godine

Parada gluposti
o cemu pricaju ovi ljudi, nisu spremni da potvrde da su na mesecu bili, a pricaju o drugim planetama i zivotu na njima. Ko god ima zdrav razum smeje se na ove price

Straight Outta München

pre 3 godine

Matematicki model kaze da je sansa da je inteligentni zivot nastao slucajno 1/ 10 na 256....Dakle ipak smo sami i imali smo neverovatnu srecu.

Mikki

pre 3 godine

Mnogi textovi Staroga i Novoga zaveta hiljadama godina unazad jasno govore o mnogim inteligentnim svetovima koji postoje u svemiru, samo sa jednom veoma važnom razlikom u odnosu na nas: To su svetovi koji nisu pali u greh i njihovi stanovnici su milionima svetlosnih godina drugaciji od onakvih bića kako ih predstavlja Holivud. Nisu oni pretnja za nas, već smo mi, generalno zli, pretnja za njih i savršeno uredjen svemir...

Mediocritical

pre 3 godine

Znate kolika je verovatnoća da budemo inteligentni savremenici, ako izuzmemo činjenicu putovanja od par hiljada godina brzinom svetlosti.
Ono Hrist da ga nisu razapeli i da je krenuo na put(brzinom svetlosti) sad bi trebalo za vek-dva da stigne.

neutralni felš

pre 3 godine

Zasto se i dalje vodi time da mora voda da bude stub zivota? Ok da je to nama jedino poznato, ali dokle vise...
P.S. Strah me obuzme kad pomislim koliko smo mali i koliko nemamo pojma
(Milos Ruzin, 09. novembar 2020 08:19)


ne, nego je osnovni uslov života kabeza... vi ne znate neke osnovne pojkove i zato niko ne može da vam objasni neke osnovne principe hemijskih elemenata i biologije.

Milos Ruzin

pre 3 godine

Zasto se i dalje vodi time da mora voda da bude stub zivota? Ok da je to nama jedino poznato, ali dokle vise...
P.S. Strah me obuzme kad pomislim koliko smo mali i koliko nemamo pojma

dzigi

pre 3 godine

Za sada smo sami. To što neko veruje da nismo je, za sada, samo verovanje i nadanja. I ja bih voleo da nismo ali moraćemo da se strpimo.

dera

pre 3 godine

Gledajući izdaleka, Merkur, Venera i Mars su nastanjive planete. Ali nije reč samo o tome. Jedan od šest osnovnih elemenata bez kog je nemoguć život je fosfor. Fosfor nije baš široko rasprostranjen u kosmosu pa to dodatno sužava mogućnost postojanja života tamo. Za sada smo sami, a šanse da postoji još neki inteligentan život izvan Zemlje su zaista male. Za sve je kriv Rene Dekart. Prvi je posmatrao svemir teleskopom i pretpostavio da su kanale na Marsu napravili neki ljudi koji tamo žive, Marsovci. Danas znamo da to baš nije tako, ali ideja o vanzemaljcima je i dalje sveprisutna.

Aluvial

pre 3 godine

"Mada ovaj broj planeta nije konačan, a voda na površini je samo jedan od mnogih faktora koji čine planetu nastanjivom, veoma je uzbudljivo što znamo da postoje ovakvi svetovi".
Mi ne znamo da ti svetovi postoje, nego samo pretpostavljamo njihovo postojanje, velika je to razlika.

neutralni felš

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.

Dejan

pre 3 godine

Koja budala vas je ubedila da je voda uslov za stvaranje života!? Život je inteligentan dizajn i iza njega mora da stoji "Dizajner"! On je preduslov života a ne vidim razlog da ga stvara više od jednput. Potpuno smo sami, to je očigledno!!

mladići borovi, devojke jele

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.
(neutralni felš, 9. novembar 2020 08:50)





:)))))
eh, da je onomad, kada je felširani bio mlad, bilo tog neta - možda čak ni ta srednja učenika u privredi ne bi bila neosvojiva tvrđava...

neutralni felš

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.
(neutralni felš, 9. novembar 2020 08:50)


:)))))
eh, da je onomad, kada je felširani bio mlad, bilo tog neta - možda čak ni ta srednja učenika u privredi ne bi bila neosvojiva tvrđava...
(mladići borovi, devojke jele, 09. novembar 2020 10:03)


gušterov osmeh.

neutralni felš

pre 3 godine

300 miliona potencijalno nastanjivih. pravi broj je daleko manji. koga zanima može po netu da procita dobre članke o astrobiologiji pa će mu sve biti malo jasnije.
(neutralni felš, 9. novembar 2020 08:50)


:)))))
eh, da je onomad, kada je felširani bio mlad, bilo tog neta - možda čak ni ta srednja učenika u privredi ne bi bila neosvojiva tvrđava...
(mladići borovi, devojke jele, 09. novembar 2020 10:03)


za razliku od mene, ti si, vidim, školovala od vremena... baš umeš da se izraziš.

Ima ih i koji ne vole logiku

pre 3 godine

Uzmimo ugrubo da u svemiru ima 10 mlrd galaksija, i da svaka od njih ima 10 mlrd sunčevih sistema. Neka je 1% nastanjiv. Koliki je to broj?
Logika nalaže da nismo sami.

brzg

pre 3 godine

da je samo Mlecni put prepun zivota uopste nema sumnje ,a gde su ostale hiljade mikijardi vidljivih galaksija?Stvarno treba biti arogantan do besvesti i misliti da smo sami.Pa mi smo pronasli radio tek pre 150g.,a nama poznati Svemir je star dvadesetak milijardi godina.A tek nepiznat?To su cifre potpuno nepojmljive nasem sitnom umu,nasem skucenom znanju,nasoj ogranicenoj intelugeciji i smislom za poimanje neceg ,prakticno,beskonacnog.Mi smo tek zametak neke,mozda nekad,u dalekoj buducnosti,velike civilizacije.Ako se dotle ne samounistimo.

IgorPa

pre 3 godine

Da je 0.01% od tih 300mil+ planeta naseljiv i to je velika cifra. Premq nasim zakonima fizike i hemije voda je neophodna ali to ne znaci da se mozda fizika i hemija menja negde drugde sa nama nepoznatim elementima koje nismo otkrili jos uvek. Kao sto neko rece veoma je arogantno reci da smo mi sami u postojanju. I mogu se sloziti da je lako da smo mi najvece zlo u galaksiji. Ali ko zna mozda ima i gorih haha. A sto se tice ravnoglavaca, voleo bih uzivo da sretnem nekog cisto da imam konverzaciju i da uzivo vidim to ludilo koje oni poseduju jer mi je neshvatljivo da sto vise tehnoloski napredujemo da se neki ljudi trude iz svih petnih zila da se vrate u kameno doba. Od 3000 naucn8h radova koji kazu jedno i pola strane koja kaze drugacije oni se hvataju na pola te strane i propovedaju kao da im sam Bog dosao i na uvo saputao sta je istina.

Papillon

pre 3 godine

@Milos Ruzin
Zato što je to hemijski optimum. Isto važi i za ugljenik. Osnovni elementi se povezuju u složenije strukture u cilju optimalnog iskorišćenja raspoložive energije.
Hemija Kosmosa je unifikovana, a složeni život izuzetno energetski skup mehanizam. Nema tu prostora zs rasipanje.

mladići borovi, devojke jele

pre 3 godine

Svedenborg, čovek za koga je Borhes rekao da je najveći u istoriji ljudskog roda
(Koroljev, 9. novembar 2020 09:00)






:)))))
borhes je za svedenborga rekao da je - najneobičniji čovek svoga doba, ali zašto sitničariti kada najveći u istoriji ljudskog roda zvuči efektnije!
naravno, trebalo bi dodati i da se borhesova ne pobija!

cole

pre 3 godine

Ima nastanjivih planeta...ima planeta na kojima žive nekakva bića koja nisu ljudi, kao npr.kod nas na Zemlji pre 60 miliona godina živeli su dinosaurusi. Igrom slučaja u Zemlju je udario veliki asteroid, dinosaurusi su nestali ali posle mnogo godina pojavio se čovek na Zemlji. Dakle, na našoj planeti prvenstveno su živela neka čudovišta i tu moramo da se zamislimo...moramo još mnogo da učimo.

Milan Indjija

pre 3 godine

Interesuje me zasto se konstantno trazi da ako negde postoji zivi svet, da on mora biti zasnovan na ugljeniku? Ako je ugljenik neophodan za nas i nase pojmove, zar ne bi negde mogla postojati i bica koja zive i postoje na nekom drugom jedinjenju koje nama ne odgovara. Zasto se striktno drzati da ako nema ugljenika, nema ni zivota?

Smuleco

pre 3 godine

"Mada ovaj broj planeta nije konačan, a voda na površini je samo jedan od mnogih faktora koji čine planetu nastanjivom, veoma je uzbudljivo što znamo da postoje ovakvi svetovi", rekao je Stiv Brajson iz agencije NASA."

Moram da dodam: na dotičnoj
"nastanjivoj" planeti mora da bude prisutna voda u sva 3 agregatna stanja, kao i da ima dovoljno gustu atmosferu i ozonski omotač, koji će sprečavati štetno UV zračenje da dospe do površine planete, i naravno jako magnetno polje, koje će eliminisati bilo kakvo štetno EM zračenje da "izbombarduje" planetu.
Znači, stvari nisu baš tako jednostavne kao što izgleda, i nastanjivost neke planete zavisi od više varijabli, a nikada samo od jedne.

Aca

pre 3 godine

@Milos Ruzin - voda je univerzalni rastvarač. Ne postoji ni jedno drugo jedinjenje koje može da se poredi (a da je prisutno u većoj količini u svemiru kao neorganska materija). Iako možda postoji život koji nije baziran na vodi, mnogo su manje šanse.

Sanja

pre 3 godine

Svako malo naučnici uoče neku novu fizičku pojavu ili zakon. U svemiru postoji mnogo hemijskih elemenata i jedinjenja za koje ne znamo. Postoje i "mesta" gde ni jedan nama poznat fizički zakon nije primenljiv. Takođe, ne znamo gde je granica između hemije i biologije (i da li je ima). U gotovo beskrajno velikom u svakom smislu kosmosu, sigurno ima još mnogo neverovatnih pojava, koje se mogu svrstati u nama znane i neznane kategorije.

Posmatrac

pre 3 godine

@cobo
Ja sam tvrdio da je svemir veoma redak i dalje to tvrdim. Koje mere uzimam - pa one koje imam. Da nemate Vi mozda neke druge mere, Kligonske, Vulkanske?

Mici

pre 3 godine

Nama kao vrsti je potrebna tehnologija za daleka putovanja. Dok ne dodje do skoka tehnoloskog napretka vrste mozemo samo da gledamo. Nadam se da ce jedan deo civilizacije opstati da otkrije i druge svetove !

ja

pre 3 godine

Nije sporno da u univerzumu ima jako puno svetova na kojima je moguć život - matematika to jednostavno nalaže. Međutim, pitanje je da li ćemo ikada uspeti da naselimo neki od njih i da li ćemo uopšte uspeti da stupimo u kontakt sa vanzemaljcima. Naime, najveći problem u svemu tome je pitanje komunikacije na tako velikom prostranstvu. Evo najprostiji primer. Nama najbliža egzoplaneta se nalazi na 20 svetlosnih godina. Čak i da uspemo da napravimo vasionski brod koji će dostići tu brzinu (a "svetlosnim godinama" smo daleko od toga. Pun intended.), istom će biti potrebno punih dvadeset godina da bi stigao do tamo. To znači da bi nam, za dvosmernu komunikaciju sa potencijalnim naseljenicima, bilo potrebno čitavih 40 godina (jer svi signali komunikacije koje imamo mogu da putuju, maksimalno, brzinom svetlosti), što je praktično pola ljudskog veka. Osoba koja je, na Zemlji, zadužena za komunikaciju sa naseljenicima, će "ispucati" čitav svoj radni vek i otići u penziju, pre nego što mu stigne odgovor na "dobar jutro" koje je poželeo naseljenicima prvog dana kad stupi na taj posao. Da ne pričamo o tome što bi bilo potrebno punih 20 godina da nam stigne hitna informacija da im je ponestalo hrane, ili da nešto drugo nije u redu.

Slanje informacija putem kvantne teleportacije je nešto što obećava, ali smo decenijama (pa čak i vekovima) daleko od funkcionalnog komunikacionog sistema zasnovanog na kvantnoj teleportaciji...

sun1

pre 3 godine

Ne mozda, nego naravno da nismo sami. Kao sto postojimo mi, tako postoje i neki drugi. Mnogi drugi, mnogo drugde. Svemir vrvi od zivota, a to sto mi to ne mozemo da vidimo...

Trovach

pre 3 godine

Vecina naucnika tvrdi da je deo galaksije blizi centru mnogo nepovoljniji za razvoj zivota. Naime, zvezde su tamo jako gusto "nagurane" i cesto bi svojom gravitacijom remetile putanje planeta, a zivotu vise odgovaraju stabilniji uslovi. Zamislite planetu koja se zamrzne, pa prokljuca, pa se zamrzne... Mi smo u mirnijem delu, dalje od centra galaksije, pa je ipak u proslosti bilo masovnih izumiranja zbog razlicitih uzroka.

Partibrejker

pre 3 godine

Naravno ne koriste (štetne) radio talase za komunikaciju, nego teslijanske skalarne koji se prostiru skoro beskonačnom brzinom.

CATAPA

pre 3 godine

Slanje informacija putem kvantne teleportacije je nešto što obećava, ali smo decenijama (pa čak i vekovima) daleko od funkcionalnog komunikacionog sistema zasnovanog na kvantnoj teleportaciji...
(ja, 9. novembar 2020 15:28)
Uopšte ne. Maltene svakodnevno se otkrivaju novi fenomeni vezani za "quantum entanglement" koji obaraju sve prethodne pretpostavke, počev od brzine (verovatno trenutno), rastojanja (izgleda da ne postoji ograničenje), pa i do broja uparenih fotona (takođe izgleda da broj takvih nije limitiran, pogotovo ne na dva kako se isprva verovalo).
Moguće je čak da su svi fotoni koji dolaze iz svemira već upareni sa milijardama takvih koji su emitovani u drugom pravcu, pa i onima koji su ostali na zvezdi emiteru. Mi "samo" ne znamo da čitamo te informacije koje nam stižu u realnom vremenu (trenutno) sa fotonima koji stižu godinama ili vekovima kasnije. Moguće je da se nikada neće otkriti nikakav "protokol komunikacije" jer ga nema (niko nam ništa ne piše), ali je sasvim izvesno da će biti moguće kreirati takav protokol za trenutnu komunikaciju sa najudaljenijim ljudskim karaulama i postajama. Ono "ljudskim" ne treba shvatati biološki ljudskim, nego veštačkom inteligencijom stvorenom od strane ljudi.

Prilično sam siguran (jasno bez ikakvog dokaza) da ljudi nikada neće pronaći identičnu repliku Zemlje, ma koliko i ma gde da traže. Ali će moći da naprave takvu. "Samo" ako mnogo pre toga ne unište originalni model, što jeste izvesnije i sve je više izvesnije.

Trovach

pre 3 godine

@Ima ih i koji ne vole logiku...Malo si potcenio broj galaksija. Procenjuje se da ih ima bar 100 milijardi, a i broj zvezda u njima je bar 10x veci. Nas Mlecni Put ima oko 200 milijardi zvezda i malo je veci od proseka. Galaksija u Andromedi je otprilike duplo veca, a nama najblize Mali i Veliki Magelanov oblak su mnogo manje. Naravno, verovatnoca od 1% za nastanak zivota je jako proizvoljna i verovatno je mnogo manja.

trt

pre 3 godine

Sve je tacno ukolilo se misli na uslove zivota za nas.....ali zivot je takodje mogao i da se razvije na taj nacin da bude otporan na zracenje u tom slucaju nije bitna snaga magnetnog polja ni ozon....sem toga zivot kao zivot je verovatno cesta pojava ali svetan zivot zasnovan na slicnim drustvenim principima i odnosima kao nas sigurno jako redak.

Naftas

pre 3 godine

Nema naseljivih svetova u svemiru. To sto vi zovete svemir nije nista drugo nego beskonacni okean nafte. Zato je, uostalom, nebo nocu tako crno. A ima i drugih dokaza. Na primer, duga posle kise. Jel znate one divne mirisljave barice ispod starih automobila kojima curi ulje iz motora? E pa, eto, duga na nebu je to isto, ulje i nafta koja se razlila po svemiru. Nafta je ono sto nas okruzuje, samo nikome to nije jasno, osim meni. A ja cu da uzmem jos malo ovog divnog belog brasna sto mi andjeoske vizije stvara, pa cu onda na napravim kulu do neba, ciglu po ciglu, sprat po sprat. A onda cu da razvucem crevo do zemlje. A onda cu ja da vladam svetom, nema vise Ameri i Rusi, ja cu da budem globalni preCednik! Tesko vama, tesko svima vama...!

Treci kamen od sunca

pre 3 godine

I tako je jednog lepog dana zeleni gospodin dosao na svoj posao i bacio pogled preko teleskopa prema galaksiji mlecni put i utvrdio da ima zivota na jednom trecem kamenu od sunca."Na ovoj planeti mozemo da zivimo ali mnogo su bre veliki ti dinosaurusi" Tako su njegove pametne glavesine zviznule 7,8 nuklearki i napravili apokalipsu koju smo mi progutali da se desila sa jednim asteroidom ubicom.

Brle

pre 3 godine

Ovo su teme kojima ljudska civilizacija na današnjem nivou nije dorasla. Sve se svodi na sanjarenja, predpostavke i razmišljanja, što je dobro jer je to vekovima bio pokretac napredka i progresa. Ali realno, mi još vrlo malo znamo o bilo cemu, tek smo u povoju i sva sreca da se nauka sve brže razvija cemu doprinosi snažan rast komunikacija.Mi sada govorimo o egzo planetama a prvi avioni su poleteli pre samo 115 god. Dakle za tih 115 god. smo ostvarili fantastican skok u svi oblastima nauke što daje nadu da cemo za recimo 1000 god. bita sada nama na nezamislivom tehnološkom nivou. Veliko je pitanje dali cemo kao civilizacija to preživeti, ali ako uspemo možda cemo tada moci realnije diskutovati o ovim temama. Za sada smo suviše mladi i suviše malo znamo o bilo cemu.