Nauka

Ponedeljak, 23.09.2019.

15:39

Matematičari uzvraćaju udarac: Pronašli tri kubna broja koja u zbiru daju 3

Izvor: B92

Matematièari uzvraæaju udarac: Pronašli tri kubna broja koja u zbiru daju 3 IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

67 Komentari

Sortiraj po:

KiMi

pre 4 godine

Nisam neki matematicar.. Osnovna matematika mi je kako razvuci platu od prvog do prvog i ovakve vesti verovatno razumeju ljudi koji su zavrsili neki matematicki smer ili masinski.. da ne lupam dalje..
Ono sto zelim da kazem je da ljudi koji se bave naukom koja nam je itekako bitna u zivotu sa raznoraznim inovacijama su itekako zapostavljeni iako svoje vreme i zivote posvecuju nauci kako bi svima nama na neki nacin pomogli .. ali zato narikace sa rijalitija su nam top tema svaki dan, koji narod hrani sa hiljadama evra dnevno za izvodjenje kojekakvih nebuloza ..

ultrasrbin

pre 4 godine

Dostojevski, 24. septembar 2019 21:56

Ne treba ti recimo da napises komentar, ali je zato neophodna da bi bio uopste u situaciji da taj komentar pises i da ga objavis na netu.

Sexisto

pre 4 godine

@Panajotović mogao si bar da proveriš digitronom kad već pišeš tako nešto. Ni jedno ti nije tačno.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Brka, 24. septembar 2019 18:10)

A Vi ste uzeli digitron koji Vam je pokazao drugacije? Probajte ponovo.

Yxc

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)


a=-2, b=2, c=0, n=3 ili bilo koj neparan broj.

Breba

pre 4 godine

Ovo je interesantnija vijest za kompjuterske nauke nego matematičare. Nije riješeno elegantnom formulom već kalkulacijama super kompjutera. Nista protiv matematike, samo kažem.

Milena

pre 4 godine

Dostojevski, 24. septembar 2019 21:56

Apsolutno se slažem. I ja sam završila prestižan tehnički fakultet na BU, posle matematičke gimnazije. I to devedesetih. Iz svih matematika cista 10-ka. Ali posle 25 godina staža shvatiš da su za život potrebne samo osnove iz matematike.

Toto-ko-tunjo-ispijajuci-na-treci-s-Holmsom

pre 4 godine

Pa čekajte svaki broj na 0 je uvek 1. znači da mora bilo koji broj na 0 biti jedan. Znači da bilo koji broj može biti A,B ili C ???
(sremcina, 24. septembar 2019 20:48)

Naravno. Uz to nas nadigrao Partizan u derbiju i ponisten nam gol. Navodim cisto da ne izgubis tok misli.

Dostojevski

pre 4 godine

Bio sam dobar matematičar i nikada mi u školi nije pravila veće probleme,
a nastavnici i profesori su mi bili jako strogi, međutim realno gledano, sem ovih nekoliko najosnovnijih računskih operacija, matematika vam nimalo nije potrebna, bar ne za ubedljivo veliku većinu stvari kojim biste se u životu mogli bavili, stoga je to jedan beskoristan nastavni predmet koga treba izbaciti iz škola, pa neka se tim glupostima bave samo oni koji to žele.

antifa

pre 4 godine

@(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

Već je dokazana čuvena Fermaova teorema koja to tvrdi, ne postoji nijedna 3 prirodna broja a,b,c koji za prirodan broj n>2 daju jednakost a^n + b^n = c^n, a dokaz je objavljen još 1995. godine i izveden je uz primenu eliptičkih krivih i modularnih formi.

Teorema je dokazana indirektno, korišćenjem Tanijama-Šimamura pretpostavke, za koju je već bilo dokazano da daje eliptičku krivu određenog oblika u slučaju da ne važi Fermaova teorema, a Endru Vajls i njegov bivši student Ričard Tejlor su uspeli da dokažu poseban slučaj Tanijama-Šimamura pretpostavke koji isključuje postojanje bilo kakvih primera nevaženja Fermaove teoreme.
Na dokazu je radio sam Vajls oko 7 godina, da bi u dokazu bila pronađena greška, zbog koje je on sa Tejlorom proveo još godinu dana tražeći put do konačnog rešenja.


Najveće iznenađenje je u celoj priči je u stvari veza koja je utvrđena između Fermaove teoreme i određenih eliptičkih krivih i drugih stvari vezanih za algebarsku geometriju.
(Veliki brat, 24. septembar 2019 18:29)

Ima fenomenalan dokumentarac na tu temu. Mogu da ga gledaju i nematematicari i stavrno je fenomenalan. Sad kako se zove, ne znam. Davno sam ga gledao. Ali koliko sreće, tj sudbine je bilo upleteno u celu priču je neverovatno.

Najbliži kolega sa katedre mu je oborio prvobitni dokaz. Naravno iz najbolje namere. A kod nas 5 god utvrđuju očigledan plagijat.

Geliptic

pre 4 godine

Profa matematike koji nas je osamdesetih vodio po republickim i saveznim takmicenjima nam je govorio " Matematika nije racun, matematika je nauka o ispravnom razmisljanju. I jedina svrha joj je da te nauci kako da sto brze nadjes sto jednostavnije i sto elegantnije resenje". Svaki dan vec 35 godina ga se setim.A bogme i svakog dana ima se ovo naravoucenije na sta i koga primeniti. Steta je sto vrhunski matematicari ostanu zaglibljeni i budalastine. Sto npr kad izbrusemozak i pronicljivost ne krenu putem medicine, psihologije, socijalnog inzenjeringa. Tu lezi istinska eshatologija napretka covecanstva a ne u berzama, telekomunikacijama ili raketama i sl.

Sashamath

pre 4 godine

Vidim da neko prati izvanredan youtube kanal Numberphile.
Inace link o objasnjenju je ovde

https://www.youtube.com/watch?v=zyG8Vlw5aAw

Ko voli matematiku na ovom kanalu ce naci gomilu zanimljivog sadrzaja.

Psychoooo!!!

pre 4 godine

Е чиме се не ки баве. Штаћеш, имају си време. Икс на трећи плус ипсилон на квадрат, па коњ на магарца...хахахахаха! Какве глупости, забава за безпослене. Боље нексе пријаве да служе војску, треба дасе вратимо код наше браће на Космет.

sremcina

pre 4 godine

Pa čekajte svaki broj na 0 je uvek 1. znači da mora bilo koji broj na 0 biti jedan. Znači da bilo koji broj može biti A,B ili C ???

lav u regionu

pre 4 godine

@Panajotović mogao si bar da proveriš digitronom kad već pišeš tako nešto. Ni jedno ti nije tačno.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Brka, 24. septembar 2019 18:10)

@ Brka
Krivo ste prepisali cifre od Ponajotovića. Pogledajte bolje. Ponajotović je verujem u pravu.

Прозорљив у прошлост

pre 4 godine

А до мог коментара, било је 42 коментара.....Тајна универзума се крије иза бројева?.

Veliki brat

pre 4 godine

@(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

Već je dokazana čuvena Fermaova teorema koja to tvrdi, ne postoji nijedna 3 prirodna broja a,b,c koji za prirodan broj n>2 daju jednakost a^n + b^n = c^n, a dokaz je objavljen još 1995. godine i izveden je uz primenu eliptičkih krivih i modularnih formi.

Teorema je dokazana indirektno, korišćenjem Tanijama-Šimamura pretpostavke, za koju je već bilo dokazano da daje eliptičku krivu određenog oblika u slučaju da ne važi Fermaova teorema, a Endru Vajls i njegov bivši student Ričard Tejlor su uspeli da dokažu poseban slučaj Tanijama-Šimamura pretpostavke koji isključuje postojanje bilo kakvih primera nevaženja Fermaove teoreme.
Na dokazu je radio sam Vajls oko 7 godina, da bi u dokazu bila pronađena greška, zbog koje je on sa Tejlorom proveo još godinu dana tražeći put do konačnog rešenja.


Najveće iznenađenje je u celoj priči je u stvari veza koja je utvrđena između Fermaove teoreme i određenih eliptičkih krivih i drugih stvari vezanih za algebarsku geometriju.

Matematika je odlicna

pre 4 godine

@CasualMath
a^n + b^n = c^n za n>2 je vec dokazano da se ne mogu naci celi brojevi. Takozvana poslednje teorema Fermat-a je dokazana preko eliptickih krivi u kombinaciji sa "Taniyama–Shimura–Weil conjecture". Ovde mozes naci knjigu koja daje istoriju ovog problema i besplatna je: https://www.math.wisc.edu/~boston/869.pdf.

oberin martel

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

To je Velika Fermaova teorema. Jedan od najpoznatijih matematičkih problema. Dokazao ju je engleski matematičar Vajls.

pivljanin

pre 4 godine

ocu i ja da mi bude tako dosadno u zivotu pa da se ovakvim stvarima bavim!
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (abc, 24. septembar 2019 14:40)

Možda ti 'oćeš' ali teško da možeš. Matematika nije za svakoga. To se vidi već u trećem osnovne a kamoli na ovom nivou. Ovo je veoma ozbiljan problem i divim se tvojoj hrabrosti da ovako nešto komentarišeš.

Ceca

pre 4 godine

Mnogi pronalasci u matematici su bili potpuno neupotrebljivi u vremenu u kome su otkriveni. Tako je sa npr. Grupom, poljem, prstenom, furijeovom transformacijom....
E sad ovi što ironišu ne bi imali svoj mobilni ni internet da ne beše ovih "gluposti za besposlene" koje su sto godina kasnije primenjene u telekomunikacijama.
Matematika je vrhunska filozofija! Nije čudno sto u politici skoro da nema matematičara.

mr.wolf

pre 4 godine

lepo. al mnogi ovo ne razumu. trebalibste objasniti cemu koristi ovo...
(biki, 24. septembar 2019 15:03)

Auuu, ne "razumu" ljudi ni tebe.

Joseph Picone

pre 4 godine

Koliko neprosvećenih ljudi u komentarima. Nisu svesni šta je matematika i koliko je dobrog (pa i lošeg) čovečanstvu donela, kolika joj je moć, i koliko je i sami svakodnevno koriste. Što bi se reklo - nisu svesni svoje nesvesti.

Aleksa

pre 4 godine

Svako koje čitao Autostoperski vodič kroz galaksiju zna daje smisao svega i svačega... 42
(Viduljevic, 24. septembar 2019 15:56)

бојим се да нисте негде затурили Ваш пешкир, баш као и Вашу копију Водича, јер Водич можете лако пронаћи, а без пешкира се не може.

Број 42 није смисао свега и свачега, већ је одговор на универзално питање живота, свемира и свега. Нажалост, ми, потомци фризера, пекара и чистача телефонских слушалица, одговорни смо што се само питање никад неће сазнати...


Иначе сјајан чланак. Најбољи који сам прочитао ове недеље...

Ferma

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

"To" (velika Fermaova teorema) vazi i vec je dokazano.

mr.wolf

pre 4 godine

Ovo jeste lepa vest! 
Za one koji se pitaju "čemu ovo?" ili "šta ću ja sada sa tim?" poručiću samo da se matematika ne svodi samo na trgovinski račun, i da primene ne moraju biti odmah uočljive. 
Baviti se matematikom kao naukom je ozbiljna stvar, i (očigledno) nije za svakog.
(Dr Nihilism, 24. septembar 2019 16:28)

Slazem se sa tobom 100%. I verovatno se slaze svako ko ima malo mozga u glavi.Ali jedno gubis iz vida. Matematikom se bavi veoma mali broj ljudi na nacin koji ti opisujes, tako da vecini ovo jeste apsolutno beznacajno i "cemu ovo". Glupo je ocekivati da se ovom vescu odusevi veliki broj ljudi. Konkretno, eto, osim toga sto je matematika nauka i ovo je definitivno otkrice, koja je realna primena u zivot za 99,9% ljudi ?

dux

pre 4 godine

ocu i ja da mi bude tako dosadno u zivotu pa da se ovakvim stvarima bavim!
(abc, 24. septembar 2019 14:40)
Ne može, nisi dovoljno pametan ni da razumeš zbog čega je to bitno, a kamoli da se baviš time.

Darko

pre 4 godine

Još jedna vest na nivou "HAARP". Čekamo salvu komentara ljudi koji ne razumeju o čemu se radi ali će iskoristiti priliku da reaguju (prirodna reakcija na strah od nepoznatog). Iskreno mene je više strah što su godine potrebne čovečanstvu za rešavanje trivijalnih problema, dok AI sa postojećim računarskim kapacitetima rešava ovakve probleme na nivou sekundi. Šta li će tek biti ako kvantni računari postanu široko dostupni?

fun fact

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

to svakako! bilo ko da dokaze da pitagorina teorema ne vazi sigurno bi dobio bar milionce za nobela i ostao poznat zauvek...

BSN

pre 4 godine

@Ovo jeste lepa vest! 
Za one koji se pitaju "čemu ovo?" ili "šta ću ja sada sa tim?" poručiću samo da se matematika ne svodi samo na trgovinski račun, i da primene ne moraju biti odmah uočljive. 
Baviti se matematikom kao naukom je ozbiljna stvar, i (očigledno) nije za svakog.
(Dr Nihilism, 24. septembar 2019 16:28)

Mene zanima da mi vi mene kažete gde ima jevtina kavurma, čvarci... Mene to brine jutros...

iq150

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31) # Link komentara

1^3+2^3=3^3

Može nagrada?

Dr Nihilism

pre 4 godine

Ovo jeste lepa vest!
Za one koji se pitaju "čemu ovo?" ili "šta ću ja sada sa tim?" poručiću samo da se matematika ne svodi samo na trgovinski račun, i da primene ne moraju biti odmah uočljive.
Baviti se matematikom kao naukom je ozbiljna stvar, i (očigledno) nije za svakog.

CasualMath

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.

Dr Nihilism

pre 4 godine

Ovo jeste lepa vest!
Za one koji se pitaju "čemu ovo?" ili "šta ću ja sada sa tim?" poručiću samo da se matematika ne svodi samo na trgovinski račun, i da primene ne moraju biti odmah uočljive.
Baviti se matematikom kao naukom je ozbiljna stvar, i (očigledno) nije za svakog.

Ceca

pre 4 godine

Mnogi pronalasci u matematici su bili potpuno neupotrebljivi u vremenu u kome su otkriveni. Tako je sa npr. Grupom, poljem, prstenom, furijeovom transformacijom....
E sad ovi što ironišu ne bi imali svoj mobilni ni internet da ne beše ovih "gluposti za besposlene" koje su sto godina kasnije primenjene u telekomunikacijama.
Matematika je vrhunska filozofija! Nije čudno sto u politici skoro da nema matematičara.

dux

pre 4 godine

ocu i ja da mi bude tako dosadno u zivotu pa da se ovakvim stvarima bavim!
(abc, 24. septembar 2019 14:40)
Ne može, nisi dovoljno pametan ni da razumeš zbog čega je to bitno, a kamoli da se baviš time.

pivljanin

pre 4 godine

ocu i ja da mi bude tako dosadno u zivotu pa da se ovakvim stvarima bavim!
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (abc, 24. septembar 2019 14:40)

Možda ti 'oćeš' ali teško da možeš. Matematika nije za svakoga. To se vidi već u trećem osnovne a kamoli na ovom nivou. Ovo je veoma ozbiljan problem i divim se tvojoj hrabrosti da ovako nešto komentarišeš.

antifa

pre 4 godine

@(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

Već je dokazana čuvena Fermaova teorema koja to tvrdi, ne postoji nijedna 3 prirodna broja a,b,c koji za prirodan broj n>2 daju jednakost a^n + b^n = c^n, a dokaz je objavljen još 1995. godine i izveden je uz primenu eliptičkih krivih i modularnih formi.

Teorema je dokazana indirektno, korišćenjem Tanijama-Šimamura pretpostavke, za koju je već bilo dokazano da daje eliptičku krivu određenog oblika u slučaju da ne važi Fermaova teorema, a Endru Vajls i njegov bivši student Ričard Tejlor su uspeli da dokažu poseban slučaj Tanijama-Šimamura pretpostavke koji isključuje postojanje bilo kakvih primera nevaženja Fermaove teoreme.
Na dokazu je radio sam Vajls oko 7 godina, da bi u dokazu bila pronađena greška, zbog koje je on sa Tejlorom proveo još godinu dana tražeći put do konačnog rešenja.


Najveće iznenađenje je u celoj priči je u stvari veza koja je utvrđena između Fermaove teoreme i određenih eliptičkih krivih i drugih stvari vezanih za algebarsku geometriju.
(Veliki brat, 24. septembar 2019 18:29)

Ima fenomenalan dokumentarac na tu temu. Mogu da ga gledaju i nematematicari i stavrno je fenomenalan. Sad kako se zove, ne znam. Davno sam ga gledao. Ali koliko sreće, tj sudbine je bilo upleteno u celu priču je neverovatno.

Najbliži kolega sa katedre mu je oborio prvobitni dokaz. Naravno iz najbolje namere. A kod nas 5 god utvrđuju očigledan plagijat.

Joseph Picone

pre 4 godine

Koliko neprosvećenih ljudi u komentarima. Nisu svesni šta je matematika i koliko je dobrog (pa i lošeg) čovečanstvu donela, kolika joj je moć, i koliko je i sami svakodnevno koriste. Što bi se reklo - nisu svesni svoje nesvesti.

mr.wolf

pre 4 godine

lepo. al mnogi ovo ne razumu. trebalibste objasniti cemu koristi ovo...
(biki, 24. septembar 2019 15:03)

Auuu, ne "razumu" ljudi ni tebe.

Geliptic

pre 4 godine

Profa matematike koji nas je osamdesetih vodio po republickim i saveznim takmicenjima nam je govorio " Matematika nije racun, matematika je nauka o ispravnom razmisljanju. I jedina svrha joj je da te nauci kako da sto brze nadjes sto jednostavnije i sto elegantnije resenje". Svaki dan vec 35 godina ga se setim.A bogme i svakog dana ima se ovo naravoucenije na sta i koga primeniti. Steta je sto vrhunski matematicari ostanu zaglibljeni i budalastine. Sto npr kad izbrusemozak i pronicljivost ne krenu putem medicine, psihologije, socijalnog inzenjeringa. Tu lezi istinska eshatologija napretka covecanstva a ne u berzama, telekomunikacijama ili raketama i sl.

Aleksa

pre 4 godine

Svako koje čitao Autostoperski vodič kroz galaksiju zna daje smisao svega i svačega... 42
(Viduljevic, 24. septembar 2019 15:56)

бојим се да нисте негде затурили Ваш пешкир, баш као и Вашу копију Водича, јер Водич можете лако пронаћи, а без пешкира се не може.

Број 42 није смисао свега и свачега, већ је одговор на универзално питање живота, свемира и свега. Нажалост, ми, потомци фризера, пекара и чистача телефонских слушалица, одговорни смо што се само питање никад неће сазнати...


Иначе сјајан чланак. Најбољи који сам прочитао ове недеље...

CasualMath

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.

Toto-ko-tunjo-ispijajuci-na-treci-s-Holmsom

pre 4 godine

Pa čekajte svaki broj na 0 je uvek 1. znači da mora bilo koji broj na 0 biti jedan. Znači da bilo koji broj može biti A,B ili C ???
(sremcina, 24. septembar 2019 20:48)

Naravno. Uz to nas nadigrao Partizan u derbiju i ponisten nam gol. Navodim cisto da ne izgubis tok misli.

Veliki brat

pre 4 godine

@(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

Već je dokazana čuvena Fermaova teorema koja to tvrdi, ne postoji nijedna 3 prirodna broja a,b,c koji za prirodan broj n>2 daju jednakost a^n + b^n = c^n, a dokaz je objavljen još 1995. godine i izveden je uz primenu eliptičkih krivih i modularnih formi.

Teorema je dokazana indirektno, korišćenjem Tanijama-Šimamura pretpostavke, za koju je već bilo dokazano da daje eliptičku krivu određenog oblika u slučaju da ne važi Fermaova teorema, a Endru Vajls i njegov bivši student Ričard Tejlor su uspeli da dokažu poseban slučaj Tanijama-Šimamura pretpostavke koji isključuje postojanje bilo kakvih primera nevaženja Fermaove teoreme.
Na dokazu je radio sam Vajls oko 7 godina, da bi u dokazu bila pronađena greška, zbog koje je on sa Tejlorom proveo još godinu dana tražeći put do konačnog rešenja.


Najveće iznenađenje je u celoj priči je u stvari veza koja je utvrđena između Fermaove teoreme i određenih eliptičkih krivih i drugih stvari vezanih za algebarsku geometriju.

Sashamath

pre 4 godine

Vidim da neko prati izvanredan youtube kanal Numberphile.
Inace link o objasnjenju je ovde

https://www.youtube.com/watch?v=zyG8Vlw5aAw

Ko voli matematiku na ovom kanalu ce naci gomilu zanimljivog sadrzaja.

oberin martel

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

To je Velika Fermaova teorema. Jedan od najpoznatijih matematičkih problema. Dokazao ju je engleski matematičar Vajls.

mr.wolf

pre 4 godine

Ovo jeste lepa vest! 
Za one koji se pitaju "čemu ovo?" ili "šta ću ja sada sa tim?" poručiću samo da se matematika ne svodi samo na trgovinski račun, i da primene ne moraju biti odmah uočljive. 
Baviti se matematikom kao naukom je ozbiljna stvar, i (očigledno) nije za svakog.
(Dr Nihilism, 24. septembar 2019 16:28)

Slazem se sa tobom 100%. I verovatno se slaze svako ko ima malo mozga u glavi.Ali jedno gubis iz vida. Matematikom se bavi veoma mali broj ljudi na nacin koji ti opisujes, tako da vecini ovo jeste apsolutno beznacajno i "cemu ovo". Glupo je ocekivati da se ovom vescu odusevi veliki broj ljudi. Konkretno, eto, osim toga sto je matematika nauka i ovo je definitivno otkrice, koja je realna primena u zivot za 99,9% ljudi ?

Darko

pre 4 godine

Još jedna vest na nivou "HAARP". Čekamo salvu komentara ljudi koji ne razumeju o čemu se radi ali će iskoristiti priliku da reaguju (prirodna reakcija na strah od nepoznatog). Iskreno mene je više strah što su godine potrebne čovečanstvu za rešavanje trivijalnih problema, dok AI sa postojećim računarskim kapacitetima rešava ovakve probleme na nivou sekundi. Šta li će tek biti ako kvantni računari postanu široko dostupni?

Matematika je odlicna

pre 4 godine

@CasualMath
a^n + b^n = c^n za n>2 je vec dokazano da se ne mogu naci celi brojevi. Takozvana poslednje teorema Fermat-a je dokazana preko eliptickih krivi u kombinaciji sa "Taniyama–Shimura–Weil conjecture". Ovde mozes naci knjigu koja daje istoriju ovog problema i besplatna je: https://www.math.wisc.edu/~boston/869.pdf.

Dostojevski

pre 4 godine

Bio sam dobar matematičar i nikada mi u školi nije pravila veće probleme,
a nastavnici i profesori su mi bili jako strogi, međutim realno gledano, sem ovih nekoliko najosnovnijih računskih operacija, matematika vam nimalo nije potrebna, bar ne za ubedljivo veliku većinu stvari kojim biste se u životu mogli bavili, stoga je to jedan beskoristan nastavni predmet koga treba izbaciti iz škola, pa neka se tim glupostima bave samo oni koji to žele.

Ferma

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

"To" (velika Fermaova teorema) vazi i vec je dokazano.

Прозорљив у прошлост

pre 4 godine

А до мог коментара, било је 42 коментара.....Тајна универзума се крије иза бројева?.

BSN

pre 4 godine

@Ovo jeste lepa vest! 
Za one koji se pitaju "čemu ovo?" ili "šta ću ja sada sa tim?" poručiću samo da se matematika ne svodi samo na trgovinski račun, i da primene ne moraju biti odmah uočljive. 
Baviti se matematikom kao naukom je ozbiljna stvar, i (očigledno) nije za svakog.
(Dr Nihilism, 24. septembar 2019 16:28)

Mene zanima da mi vi mene kažete gde ima jevtina kavurma, čvarci... Mene to brine jutros...

fun fact

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

to svakako! bilo ko da dokaze da pitagorina teorema ne vazi sigurno bi dobio bar milionce za nobela i ostao poznat zauvek...

KiMi

pre 4 godine

Nisam neki matematicar.. Osnovna matematika mi je kako razvuci platu od prvog do prvog i ovakve vesti verovatno razumeju ljudi koji su zavrsili neki matematicki smer ili masinski.. da ne lupam dalje..
Ono sto zelim da kazem je da ljudi koji se bave naukom koja nam je itekako bitna u zivotu sa raznoraznim inovacijama su itekako zapostavljeni iako svoje vreme i zivote posvecuju nauci kako bi svima nama na neki nacin pomogli .. ali zato narikace sa rijalitija su nam top tema svaki dan, koji narod hrani sa hiljadama evra dnevno za izvodjenje kojekakvih nebuloza ..

lav u regionu

pre 4 godine

@Panajotović mogao si bar da proveriš digitronom kad već pišeš tako nešto. Ni jedno ti nije tačno.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Brka, 24. septembar 2019 18:10)

@ Brka
Krivo ste prepisali cifre od Ponajotovića. Pogledajte bolje. Ponajotović je verujem u pravu.

Psychoooo!!!

pre 4 godine

Е чиме се не ки баве. Штаћеш, имају си време. Икс на трећи плус ипсилон на квадрат, па коњ на магарца...хахахахаха! Какве глупости, забава за безпослене. Боље нексе пријаве да служе војску, треба дасе вратимо код наше браће на Космет.

iq150

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31) # Link komentara

1^3+2^3=3^3

Može nagrada?

ultrasrbin

pre 4 godine

Dostojevski, 24. septembar 2019 21:56

Ne treba ti recimo da napises komentar, ali je zato neophodna da bi bio uopste u situaciji da taj komentar pises i da ga objavis na netu.

Milena

pre 4 godine

Dostojevski, 24. septembar 2019 21:56

Apsolutno se slažem. I ja sam završila prestižan tehnički fakultet na BU, posle matematičke gimnazije. I to devedesetih. Iz svih matematika cista 10-ka. Ali posle 25 godina staža shvatiš da su za život potrebne samo osnove iz matematike.

Breba

pre 4 godine

Ovo je interesantnija vijest za kompjuterske nauke nego matematičare. Nije riješeno elegantnom formulom već kalkulacijama super kompjutera. Nista protiv matematike, samo kažem.

sremcina

pre 4 godine

Pa čekajte svaki broj na 0 je uvek 1. znači da mora bilo koji broj na 0 biti jedan. Znači da bilo koji broj može biti A,B ili C ???

Yxc

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)


a=-2, b=2, c=0, n=3 ili bilo koj neparan broj.

Sexisto

pre 4 godine

@Panajotović mogao si bar da proveriš digitronom kad već pišeš tako nešto. Ni jedno ti nije tačno.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Brka, 24. septembar 2019 18:10)

A Vi ste uzeli digitron koji Vam je pokazao drugacije? Probajte ponovo.

Dostojevski

pre 4 godine

Bio sam dobar matematičar i nikada mi u školi nije pravila veće probleme,
a nastavnici i profesori su mi bili jako strogi, međutim realno gledano, sem ovih nekoliko najosnovnijih računskih operacija, matematika vam nimalo nije potrebna, bar ne za ubedljivo veliku većinu stvari kojim biste se u životu mogli bavili, stoga je to jedan beskoristan nastavni predmet koga treba izbaciti iz škola, pa neka se tim glupostima bave samo oni koji to žele.

Psychoooo!!!

pre 4 godine

Е чиме се не ки баве. Штаћеш, имају си време. Икс на трећи плус ипсилон на квадрат, па коњ на магарца...хахахахаха! Какве глупости, забава за безпослене. Боље нексе пријаве да служе војску, треба дасе вратимо код наше браће на Космет.

iq150

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31) # Link komentara

1^3+2^3=3^3

Može nagrada?

BSN

pre 4 godine

@Ovo jeste lepa vest! 
Za one koji se pitaju "čemu ovo?" ili "šta ću ja sada sa tim?" poručiću samo da se matematika ne svodi samo na trgovinski račun, i da primene ne moraju biti odmah uočljive. 
Baviti se matematikom kao naukom je ozbiljna stvar, i (očigledno) nije za svakog.
(Dr Nihilism, 24. septembar 2019 16:28)

Mene zanima da mi vi mene kažete gde ima jevtina kavurma, čvarci... Mene to brine jutros...

sremcina

pre 4 godine

Pa čekajte svaki broj na 0 je uvek 1. znači da mora bilo koji broj na 0 biti jedan. Znači da bilo koji broj može biti A,B ili C ???

CasualMath

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.

Dr Nihilism

pre 4 godine

Ovo jeste lepa vest!
Za one koji se pitaju "čemu ovo?" ili "šta ću ja sada sa tim?" poručiću samo da se matematika ne svodi samo na trgovinski račun, i da primene ne moraju biti odmah uočljive.
Baviti se matematikom kao naukom je ozbiljna stvar, i (očigledno) nije za svakog.

fun fact

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

to svakako! bilo ko da dokaze da pitagorina teorema ne vazi sigurno bi dobio bar milionce za nobela i ostao poznat zauvek...

mr.wolf

pre 4 godine

Ovo jeste lepa vest! 
Za one koji se pitaju "čemu ovo?" ili "šta ću ja sada sa tim?" poručiću samo da se matematika ne svodi samo na trgovinski račun, i da primene ne moraju biti odmah uočljive. 
Baviti se matematikom kao naukom je ozbiljna stvar, i (očigledno) nije za svakog.
(Dr Nihilism, 24. septembar 2019 16:28)

Slazem se sa tobom 100%. I verovatno se slaze svako ko ima malo mozga u glavi.Ali jedno gubis iz vida. Matematikom se bavi veoma mali broj ljudi na nacin koji ti opisujes, tako da vecini ovo jeste apsolutno beznacajno i "cemu ovo". Glupo je ocekivati da se ovom vescu odusevi veliki broj ljudi. Konkretno, eto, osim toga sto je matematika nauka i ovo je definitivno otkrice, koja je realna primena u zivot za 99,9% ljudi ?

Geliptic

pre 4 godine

Profa matematike koji nas je osamdesetih vodio po republickim i saveznim takmicenjima nam je govorio " Matematika nije racun, matematika je nauka o ispravnom razmisljanju. I jedina svrha joj je da te nauci kako da sto brze nadjes sto jednostavnije i sto elegantnije resenje". Svaki dan vec 35 godina ga se setim.A bogme i svakog dana ima se ovo naravoucenije na sta i koga primeniti. Steta je sto vrhunski matematicari ostanu zaglibljeni i budalastine. Sto npr kad izbrusemozak i pronicljivost ne krenu putem medicine, psihologije, socijalnog inzenjeringa. Tu lezi istinska eshatologija napretka covecanstva a ne u berzama, telekomunikacijama ili raketama i sl.

pivljanin

pre 4 godine

ocu i ja da mi bude tako dosadno u zivotu pa da se ovakvim stvarima bavim!
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (abc, 24. septembar 2019 14:40)

Možda ti 'oćeš' ali teško da možeš. Matematika nije za svakoga. To se vidi već u trećem osnovne a kamoli na ovom nivou. Ovo je veoma ozbiljan problem i divim se tvojoj hrabrosti da ovako nešto komentarišeš.

Darko

pre 4 godine

Još jedna vest na nivou "HAARP". Čekamo salvu komentara ljudi koji ne razumeju o čemu se radi ali će iskoristiti priliku da reaguju (prirodna reakcija na strah od nepoznatog). Iskreno mene je više strah što su godine potrebne čovečanstvu za rešavanje trivijalnih problema, dok AI sa postojećim računarskim kapacitetima rešava ovakve probleme na nivou sekundi. Šta li će tek biti ako kvantni računari postanu široko dostupni?

dux

pre 4 godine

ocu i ja da mi bude tako dosadno u zivotu pa da se ovakvim stvarima bavim!
(abc, 24. septembar 2019 14:40)
Ne može, nisi dovoljno pametan ni da razumeš zbog čega je to bitno, a kamoli da se baviš time.

Joseph Picone

pre 4 godine

Koliko neprosvećenih ljudi u komentarima. Nisu svesni šta je matematika i koliko je dobrog (pa i lošeg) čovečanstvu donela, kolika joj je moć, i koliko je i sami svakodnevno koriste. Što bi se reklo - nisu svesni svoje nesvesti.

Aleksa

pre 4 godine

Svako koje čitao Autostoperski vodič kroz galaksiju zna daje smisao svega i svačega... 42
(Viduljevic, 24. septembar 2019 15:56)

бојим се да нисте негде затурили Ваш пешкир, баш као и Вашу копију Водича, јер Водич можете лако пронаћи, а без пешкира се не може.

Број 42 није смисао свега и свачега, већ је одговор на универзално питање живота, свемира и свега. Нажалост, ми, потомци фризера, пекара и чистача телефонских слушалица, одговорни смо што се само питање никад неће сазнати...


Иначе сјајан чланак. Најбољи који сам прочитао ове недеље...

mr.wolf

pre 4 godine

lepo. al mnogi ovo ne razumu. trebalibste objasniti cemu koristi ovo...
(biki, 24. septembar 2019 15:03)

Auuu, ne "razumu" ljudi ni tebe.

Ceca

pre 4 godine

Mnogi pronalasci u matematici su bili potpuno neupotrebljivi u vremenu u kome su otkriveni. Tako je sa npr. Grupom, poljem, prstenom, furijeovom transformacijom....
E sad ovi što ironišu ne bi imali svoj mobilni ni internet da ne beše ovih "gluposti za besposlene" koje su sto godina kasnije primenjene u telekomunikacijama.
Matematika je vrhunska filozofija! Nije čudno sto u politici skoro da nema matematičara.

Toto-ko-tunjo-ispijajuci-na-treci-s-Holmsom

pre 4 godine

Pa čekajte svaki broj na 0 je uvek 1. znači da mora bilo koji broj na 0 biti jedan. Znači da bilo koji broj može biti A,B ili C ???
(sremcina, 24. septembar 2019 20:48)

Naravno. Uz to nas nadigrao Partizan u derbiju i ponisten nam gol. Navodim cisto da ne izgubis tok misli.

Ferma

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

"To" (velika Fermaova teorema) vazi i vec je dokazano.

Matematika je odlicna

pre 4 godine

@CasualMath
a^n + b^n = c^n za n>2 je vec dokazano da se ne mogu naci celi brojevi. Takozvana poslednje teorema Fermat-a je dokazana preko eliptickih krivi u kombinaciji sa "Taniyama–Shimura–Weil conjecture". Ovde mozes naci knjigu koja daje istoriju ovog problema i besplatna je: https://www.math.wisc.edu/~boston/869.pdf.

Yxc

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)


a=-2, b=2, c=0, n=3 ili bilo koj neparan broj.

antifa

pre 4 godine

@(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

Već je dokazana čuvena Fermaova teorema koja to tvrdi, ne postoji nijedna 3 prirodna broja a,b,c koji za prirodan broj n>2 daju jednakost a^n + b^n = c^n, a dokaz je objavljen još 1995. godine i izveden je uz primenu eliptičkih krivih i modularnih formi.

Teorema je dokazana indirektno, korišćenjem Tanijama-Šimamura pretpostavke, za koju je već bilo dokazano da daje eliptičku krivu određenog oblika u slučaju da ne važi Fermaova teorema, a Endru Vajls i njegov bivši student Ričard Tejlor su uspeli da dokažu poseban slučaj Tanijama-Šimamura pretpostavke koji isključuje postojanje bilo kakvih primera nevaženja Fermaove teoreme.
Na dokazu je radio sam Vajls oko 7 godina, da bi u dokazu bila pronađena greška, zbog koje je on sa Tejlorom proveo još godinu dana tražeći put do konačnog rešenja.


Najveće iznenađenje je u celoj priči je u stvari veza koja je utvrđena između Fermaove teoreme i određenih eliptičkih krivih i drugih stvari vezanih za algebarsku geometriju.
(Veliki brat, 24. septembar 2019 18:29)

Ima fenomenalan dokumentarac na tu temu. Mogu da ga gledaju i nematematicari i stavrno je fenomenalan. Sad kako se zove, ne znam. Davno sam ga gledao. Ali koliko sreće, tj sudbine je bilo upleteno u celu priču je neverovatno.

Najbliži kolega sa katedre mu je oborio prvobitni dokaz. Naravno iz najbolje namere. A kod nas 5 god utvrđuju očigledan plagijat.

Milena

pre 4 godine

Dostojevski, 24. septembar 2019 21:56

Apsolutno se slažem. I ja sam završila prestižan tehnički fakultet na BU, posle matematičke gimnazije. I to devedesetih. Iz svih matematika cista 10-ka. Ali posle 25 godina staža shvatiš da su za život potrebne samo osnove iz matematike.

Veliki brat

pre 4 godine

@(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

Već je dokazana čuvena Fermaova teorema koja to tvrdi, ne postoji nijedna 3 prirodna broja a,b,c koji za prirodan broj n>2 daju jednakost a^n + b^n = c^n, a dokaz je objavljen još 1995. godine i izveden je uz primenu eliptičkih krivih i modularnih formi.

Teorema je dokazana indirektno, korišćenjem Tanijama-Šimamura pretpostavke, za koju je već bilo dokazano da daje eliptičku krivu određenog oblika u slučaju da ne važi Fermaova teorema, a Endru Vajls i njegov bivši student Ričard Tejlor su uspeli da dokažu poseban slučaj Tanijama-Šimamura pretpostavke koji isključuje postojanje bilo kakvih primera nevaženja Fermaove teoreme.
Na dokazu je radio sam Vajls oko 7 godina, da bi u dokazu bila pronađena greška, zbog koje je on sa Tejlorom proveo još godinu dana tražeći put do konačnog rešenja.


Najveće iznenađenje je u celoj priči je u stvari veza koja je utvrđena između Fermaove teoreme i određenih eliptičkih krivih i drugih stvari vezanih za algebarsku geometriju.

oberin martel

pre 4 godine

Ovo me podseca na pretpostavku da a^n + b^n = c^n nema resenja za n>2. Ako bi dokazali ili opovrgnuli ovo verovatno bi uzeli neku masnu nagradu.
(CasualMath, 24. septembar 2019 15:31)

To je Velika Fermaova teorema. Jedan od najpoznatijih matematičkih problema. Dokazao ju je engleski matematičar Vajls.

lav u regionu

pre 4 godine

@Panajotović mogao si bar da proveriš digitronom kad već pišeš tako nešto. Ni jedno ti nije tačno.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Brka, 24. septembar 2019 18:10)

@ Brka
Krivo ste prepisali cifre od Ponajotovića. Pogledajte bolje. Ponajotović je verujem u pravu.

Breba

pre 4 godine

Ovo je interesantnija vijest za kompjuterske nauke nego matematičare. Nije riješeno elegantnom formulom već kalkulacijama super kompjutera. Nista protiv matematike, samo kažem.

KiMi

pre 4 godine

Nisam neki matematicar.. Osnovna matematika mi je kako razvuci platu od prvog do prvog i ovakve vesti verovatno razumeju ljudi koji su zavrsili neki matematicki smer ili masinski.. da ne lupam dalje..
Ono sto zelim da kazem je da ljudi koji se bave naukom koja nam je itekako bitna u zivotu sa raznoraznim inovacijama su itekako zapostavljeni iako svoje vreme i zivote posvecuju nauci kako bi svima nama na neki nacin pomogli .. ali zato narikace sa rijalitija su nam top tema svaki dan, koji narod hrani sa hiljadama evra dnevno za izvodjenje kojekakvih nebuloza ..

Прозорљив у прошлост

pre 4 godine

А до мог коментара, било је 42 коментара.....Тајна универзума се крије иза бројева?.

Sashamath

pre 4 godine

Vidim da neko prati izvanredan youtube kanal Numberphile.
Inace link o objasnjenju je ovde

https://www.youtube.com/watch?v=zyG8Vlw5aAw

Ko voli matematiku na ovom kanalu ce naci gomilu zanimljivog sadrzaja.

ultrasrbin

pre 4 godine

Dostojevski, 24. septembar 2019 21:56

Ne treba ti recimo da napises komentar, ali je zato neophodna da bi bio uopste u situaciji da taj komentar pises i da ga objavis na netu.

Sexisto

pre 4 godine

@Panajotović mogao si bar da proveriš digitronom kad već pišeš tako nešto. Ni jedno ti nije tačno.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Brka, 24. septembar 2019 18:10)

A Vi ste uzeli digitron koji Vam je pokazao drugacije? Probajte ponovo.