Nedelja, 21.07.2019.

13:30

Prvi auto u svemiru – lunarno vozilo iz 1971. VIDEO

Izvor: B92

Prvi auto u svemiru – lunarno vozilo iz 1971. VIDEO IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

58 Komentari

Sortiraj po:

omniameamecumporto

pre 4 godine

sory, pogriješio sam u žurbi,Apollo 13 je imao problem,ali je ipak ispao ne manje važna misija.Možda neki nisu primjetili pogrešku ali ipak znam da ovdje ima ljudi koji se sjećaju tih dana kao i ja, pa ih molim da mi oproste na lapsuzu.

omniameamecumporto

pre 4 godine

Kad smo već kod kosmičke brzine onda moramo znati da se ona računa kod zanemarivog otpora zraka i za Zemlju ona je negdje na oko 200km visine.Dakle u nižim slojevima zemljine atmosfere troši se mnogo više energije.Na mjesecu je gravitaciona konstanta 6 puta manja ,LEM je lagan kao perce a otpora atmosfere nema.Oni koji misle da je problem podići LEM sa mjeseca nisu u pravu,jer teret podizan sa zemlje bio je stotinama puta veći i stoga je trebao mnogostruko veću energiju za postizanje prve pa i druge kosmičke brzine u zemaljskim uvjetima.
Pozdrav iz Zagreba.

omniameamecumporto

pre 4 godine

Kad smo kod mjesečevog modula (LEM) koji je bio mase 2-3 tone moram napomenuti da se u slučaju problema pri aluniranju mogao zarotirati i vratiti nazad do servisnokomandnog modula u mjesečevoj orbiti. Dakle raspolagao je zavidnom snagom koja je bila dovoljna i za nepredviđene situacije.Dio modula kod uzljetanja(postolje)ostao je na mjesecu,pa mu je uzljetanje bilo još lakše. LEM je bio najsigurniji modul rakete Apollo čak je poslužio i kao čamac za spasavanje tročlane posade iz projekta Apollo 14 koji je imao problema sa servisnim modulom i ali je ipak morao do mjeseca i tamo se okrenuti. Astronauti su tada pet dana bili u mjesečevom modulu da bi pri spuštanju u zemljinu atmosferu prešli u komandni modul.

vozi misko

pre 4 godine

@ iako se temperature na mesecu krecu izmedju plus 130°C i minus
160°C bahterija sljaka ko u prici, kakav duracell i bakraci;)
(vozi misko, 21. jul 2019 14:11)

Da, pravljeno da sljaka par sati dok su na povrsini meseca. Natempirali su deo dana kada je tamperatura oko nule i sve je ferceralo kako je i planirano.
Ajmo sledece pitanje...
(Polo, 22. jul 2019 08:12)

Sto ti je to trebalo?

CarloNS

pre 4 godine

Napisao si mnogo, a objasnio ništa! u fizici se kosmičke brzine računaju bez otpora vazduha, ustalom otpor vazduha preko 30km visine postaje zanemarljiv. Međutom to nije bitno, pitanje je bilo kako se lunarni modul ako se pogleda slika na šta liči podigne sa meseca i savlada 1. kosmičku brzinu na Mesecu, koja je dosta manja nego na Zemlji ali još uvek značajna. Mora imati nekakve motore, rezervoare za gorivo (sve to mu povećava masu) koji treba da imaju veliki potisak, a ništa od toga se ne vidi na slici. Na kraju kako se spustio na Mesec jer gravitacija bez obzira kolika je vuče te u slobodan pad. Zašto se pri povratku na zemlju otvara 5 padobrana, a tamo su se spustili kao na sunđer. Svi govorite kao da na Mesecu nema gravitacije, a ima je i ona je vrlo značajna!
(Ludi Milojko, 22. jul 2019 08:51)

U fizici se kosmičke brzine računaju bez otpora vazduha jer je to teoirijska brzina u idealnim uslovima. U uslovima na Zemlji ta kosmička brzina nije dovoljna, a nije ni primenjiva jer pretpostavlja početnu brzinu. Ni jedna raketa nema početnu brzinu, već kreće od nule. Mnogo se goriva potroši dok se ne stigne do tačke gde je otpor vazduha zanemarljiv.

Što se tiče lunarnog modula, zaista nije bitno na šta liči spolja. Imaš šeme na netu pa vidi gde su rezervoari. Sve ima ucrtano.

U zemaljskim uslovima padobran je bolja opcija jer ne zahteva dodatno gorivo. Uostalom te 1969. zbog prestiža, bitnije je bilo otići nego vratiti se. Vraćanje je bilo u drugom planu.

trololo

pre 4 godine

Pre ili kasnije ce Kinezi ili mozda Indija poslati modul koji ce slikati mesto sletanja jedne ili vise misija.Bas me interesuje ovi sto ne veruju sta ce im tada biti opravdsnje.

brm

pre 4 godine

Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?
(Ludi Milojko, 21. jul 2019 22:51

6 puta manja gravitacija, i nema atmosfere. Da Mesec ima zemljinu atmosferu, ne bi mogli ni da slete sa tom opremom. Bili bi pretvoreni u prah dok bi došli do površine. :)

Ludi Milojko

pre 4 godine

CarloNS, 22. jul 2019 08:04)
Napisao si mnogo, a objasnio ništa! u fizici se kosmičke brzine računaju bez otpora vazduha, ustalom otpor vazduha preko 30km visine postaje zanemarljiv. Međutom to nije bitno, pitanje je bilo kako se lunarni modul ako se pogleda slika na šta liči podigne sa meseca i savlada 1. kosmičku brzinu na Mesecu, koja je dosta manja nego na Zemlji ali još uvek značajna. Mora imati nekakve motore, rezervoare za gorivo (sve to mu povećava masu) koji treba da imaju veliki potisak, a ništa od toga se ne vidi na slici. Na kraju kako se spustio na Mesec jer gravitacija bez obzira kolika je vuče te u slobodan pad. Zašto se pri povratku na zemlju otvara 5 padobrana, a tamo su se spustili kao na sunđer. Svi govorite kao da na Mesecu nema gravitacije, a ima je i ona je vrlo značajna!

Polo

pre 4 godine

@ iako se temperature na mesecu krecu izmedju plus 130°C i minus
160°C bahterija sljaka ko u prici, kakav duracell i bakraci;)
(vozi misko, 21. jul 2019 14:11)

Da, pravljeno da sljaka par sati dok su na povrsini meseca. Natempirali su deo dana kada je tamperatura oko nule i sve je ferceralo kako je i planirano.
Ajmo sledece pitanje...

CarloNS

pre 4 godine

Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?
(Ludi Milojko, 21. jul 2019 22:51)

Za put sa Zemlje je bitna druga kosmička brzina jer raketa treba da napusti orbitu. Ta brzina je 11.2 km/s. То је u idealnom slučaju, a kada se uračuna otpor vazduha ta brzina mora biti još veća. Otpor vazduha je najveći problem jer se povećava sa kvadratom brzine i sprečava ubrzanje (1/2*Cx*Ro*S*v^2 - ove konstante su manje bitne jer pri velikim brzinama dominira v^2).

E sad, zašto je na Zemlji potrebna tolika skalamerija, a na Mesecu ne? Zato što ta skalamerija mora da stigne do Meseca i da se vrati nazad. Lunarni modul ne mora da putuje daleko. Dovoljno je samo da se podigne u orbitu i da ga tamo pokupi matični brod.

Jedna od ideja za buduća istraživanja Svemira je da se rakete lansiraju iz zemljine orbite ili sa Meseca, baš zbog toga što bi bilo potrebno mnogo manje goriva nego da kada se lansira sa površine Zemlje.

DEX

pre 4 godine

Sedista od Jeep iz II Sv. rata a onaj kisobran je verovatno glumio antenu. Americka propaganda je uvek bila na visokom nivou i secam se da smo u skoli u doba komunizma dobijali slikovnice sa njihovim kosmonautima. A onima koji veruju da je Bruce Lee mogao da skoci iz mesta do prvog sprata, uopste nije tesko da poveruju i u odlazak i vozikanje po mesecu.

Strawdog

pre 4 godine

Pogledajte na snimku kako brzo pada, posle šlajfovanja zadnjih točkova, pesak na površinu. Ako je na mesecu slabija gravitacija nego što je na zemlji, onda je logično da materijal koji su podigli zadnji točkovi sporije pada na površinu terena. Inače, zabole me uvo da li su bili Amerikanci na mesecu, ili nisu, pošto to za civilizaciju nema apsolutno nikakvu upotrbnu i opštu vrednost (kao recimo patent frižidera ili veš mašine), samo sam komentarisao ovu vest jer mi je ovaj detalj zapao za oko.

Aco

pre 4 godine

"Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?"
(Ludi Milojko, 21. jul 2019 22:51)

Uzmi knjigu iz fizike pa ponovi gradivo koje si prespavao u osnovnoj. Al da te uputim u pravom smeru: Da li si ikad čuo za Ajzaka Njutna? On je još pre 300 godina spoznao da je mnogo lakše pokrenuti malu masu nego veliku (jednađba F=m*a). Ako te pored toga ne sputava Zemljina gravitacija, nego Mesečeva, onda je MNOGO, MNOGO lakše. Eto. Samo treba otvoriti knjigu i zagrejati stolac.

Srbenda

pre 4 godine

Srbi lazu kako im je lose i kako grcaju u nemastini, a od besa nemaju sta drugo da rade nego po netu bistre da li su Ameri bili na Mesecu. Koga briga...

Ludi Milojko

pre 4 godine

Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?

SOL

pre 4 godine

OK..i da su sleteli...zašto posle toliko godina ni jednom više nisu ponovili taj podvig ?! Pri tome - tehnologija je znatno napredovala do današnjih dana. Evo, objasniću vam - Ameri su poznati marketari, a tu je i radionica iz Holivuda tako da su znali da će neko i ovo pitati pa su u brzo izrežirali misliju Apollo 13 kao neuspelu sa svom dramom preko TV prenosa. Na taj način su takve misije definisane kao visokorizične i sa mogućnošću tragičnih posledica po ljudske živote. I to je to. Porastao sam na Karl Saganu i SFu tako da mi je svemir u mladosti bio baš bliska tema tj. ne komentarišem "u prolazu".

Scary

pre 4 godine

Moj malopredjasnji komentar je upucen komentatoru, za kog mi je nejasno kako moze da ima pristup internetu i moze tako nesto da napise...

google zakon

pre 4 godine

google "apollo take off from moon". Gravitacija 6 puta slabija nego zemljina, nije bio tesko.
(Pozdrav iz Toronta, 21. jul 2019 19:01)

da, to je prava adresa?

Ostoja

pre 4 godine

Gravitacija na Mesecu je neuporedivo manja nego na Zemlji. Samim tim je mnogo lakse pobeci od uticaja gravitacije. To je nesto sto se uci u osnovnoj skoli..(Srbivoje, 21. jul 2019 16:42)
BEZALI SA CASOVA PA SE SAD PRAVE PAMETNI.

Superhik

pre 4 godine

Ruska Luna , američki lunomobil,dve marsovske šklopocije plus Maskova rodster kreacija plus ozbiljna deponija u orbiti oko Zemlje ,a šta tek sledi u ovom svemirskom auto otpadu -živi bili...!

Pozdrav iz Toronta

pre 4 godine

Svi koji tvrde kako su ljudi bili na mesexu, neka mi odgovore na prosto pitanje.
Kako su se astronauti posle sletanja na Mesec i odradjivanja svih stvari, lanairali opet kući na Zemlju? Pomoću čega su uzleteli?
(haks, 21. jul 2019 14:13)

google "apollo take off from moon". Gravitacija 6 puta slabija nego zemljina, nije bio tesko.

Zoki

pre 4 godine

Ima nas koji smo kao deca gledali te misije na Mesec. Znali smo da bi na Mesecu radi slabije gravitacije mogli skočiti 3 m u visinu. Znali smo da raketa izbacuje kapsulu sa astronautima u orbitu i da raketa sagoreva u više faza i odbacuje ono što je sagorelo. Posle 50 godina se javljaju ljudi sa pitanjem kako su ljudi mogli da polete nazad i ostalim glupostima. Ovaj narod je zaglupeo, znam da nismo jedini ali to nije nikakva uteha.

all seeing eye

pre 4 godine

Pre 50 godina ljudi su sleteli na Mesec raketnom tehnikom. Pre 70 godina su sleteli antigravitacionim letelicama. Hiljadama godina u prošlosti letenje antigravitacijom je bilo normalno kao auto danas. Ovaj svet je bio hi-tek u prošlosti ali je porobljen i de-evoluiran. Obicni ljudi se danas ne bore za istinu. Puštaju autoritetaima da kroje njihove živote. Ometeni su nebitnim stvarima. Nikad ne postavljaju prava pitanja, nikad se ne organizuju za opšte dobro. Brzo život proleti pored njih i oni su reciklirani i memorija im je obrisana pri reinkarnaciji. Postoji samo jedan izlaz. Probuditi se i reci ne globalnom narativu. Prestanite biti ovca. Istina o besplatnoj energiji i antigravitaciji treba da bude prvo što ćete zahtevati. Zamislite da to ima pažnju kao nebitni sport. Žao mi je ali prosečan čovek je još uvek kompletan idiot ispranog uma.

Igor

pre 4 godine

Jel ovo dan ili noc, neznam samo zasto nema vise slika
(Miki Veliki, 21. jul 2019 14:26)

Pa dan s obzirom da valjda vidis da je tlo obasjano suncem... a nebo ne svetli plavo jer nema atmosfere..

no,no

pre 4 godine

Svim ravnozemljasima, pa procitajte kako su sleteli i uzleteli, ima i slikovnice da bi ekipa ispred zadruge lakse razumela.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Iluminat od luminijum, 21. jul 2019 15:59)

lako je za ekipu ispred zadruge, njih se tako i tako nista
ne pita, nego, da ne bi neko vazan lomio grane jednog dana?

Pera

pre 4 godine

Nije mi jasna funkcija onog kišobrana, jel on treba da glumi neku antenu ili šta. Jer parabole ovakvog tipa imaju smisao jedino ako su pričvršćene i usmerene ka jednoj tački.

pobeći negde...

pre 4 godine

"I da li neko može d ami objasni kako su se lansirali sa Meseca nazad na Zemlju? Kada znamo da ovde imaju lansirne rampe i sve ostalo."

Pa evo za početak, možde bi razlika u masi (3000 tona prema nešto manje od 5) i dimenzijama (stotinak metara u odnosu na nepuna 3) mogli da imaju nešto sa tim? Kao i nedostatak atmosfere i jedna šestina gravitacije u odnosu na Zemljinu? Ne, a? OK, onda ništa...

dragan

pre 4 godine

Krezubim komentatirima koji ne znaju kaki je loletela letilica.Dinji deo lunarnig modula je ostai na mesecu da bi letilica imala što manju težinu.Girnji dei je imai girivo za poletanje.Kad gledate kosmonaute kako hodaju vidite da oni skaču zbog male gravitacije tako da i letilici treba malo goriva da poleti u orbiti ih je čekala druga letiluca orbiter sa trećim članom sa svojim gorivom i pri letu ka Zemlji lunarni modul se odbacuje i svi se vraćaju sa orbiter letilicom.

Srbivoje

pre 4 godine

@as @haks
Gravitacija na Mesecu je neuporedivo manja nego na Zemlji. Samim tim je mnogo lakse pobeci od uticaja gravitacije. To je nesto sto se uci u osnovnoj skoli..

PeraNS

pre 4 godine

@haks i ostali teoretičari zavere...

Uzleteli su pomoću raketnog motora! Proguglaj malo, nije teško. Neverovatno je (ili nije) da se vraćamo u srednji vek sa razmišljanjima, i Rusi su čestitali sletanje...

omniameamecumporto

pre 4 godine

Svemirski brod Apollo,došao je u mjesečevu orbitu u obliku integriranog sistema zvanog servisno komandni modul sa lunarnim modulom. Lunarni modul se spušta na mjesec sa dva astronauta.On ima male raketne motore za odvajanje od servisnokomandnog modula i za korekciju putanje. Ti isti motori podižu ga sa mjeseca kada servisni modul koji kruži oko mjeseca dođe u povoljni položaj. Za uzletanje ne treba veliki potisak jer je gravitacija mjeseca mala. Kada se ponovo spoje lunarni modul se baca na mjesec a servisno komandni modul leti do Zemlje . U atmosferu se baca i servisni modul koji u početku ima čak 24 tone . Na zemlju se spušta termički otporan komandni modul koji usporavan padobranima pada u ocean gdje ga dočekuje specijalni brod.Inače na tom je programu radio i inženjer Vucelić naše gore list koji je napisao nekoliko knjiga o programu Apollo a ja sam dvije pročitao . Pozdrav iz Zagreba

Zeljka

pre 4 godine

Postoji knjiga koja see zove Idiotski mozak,a posvecena je onima Koji lako padaju pod uticaj propagande I veruju u sve te teorije zavere ka not da ljudi nisu bili na mesecu ili da je zemlja ravna ili da su su Srbi najstariji narod...

as

pre 4 godine

Pa gde je ono Maskovo auto što leti oko Zemlje?
I da li neko može d ami objasni kako su se lansirali sa Meseca nazad na Zemlju? Kada znamo da ovde imaju lansirne rampe i sve ostalo.
A zašto više deca u Srbiji ne umiru od morbila ili kako se već zovu?
Umirala samo onda kad je trebalo da se uveze ogromna količina vakcina. Baš slučajno.

Sasha

pre 4 godine

U pravu oni ljudi u komentarima od juce sto su nam pricali kako se '69 niko nije vozio po Mesecu. Zaista nije '69, jer je Rover bio u Apollo 15, '71.

I sta, sad ispada da su se Amerikanci ipak vratili na mesec?

Mnogo smo ponosni za naciju koja se '99 od pomaracenja stitila mokrim peskirima.

haks

pre 4 godine

Svi koji tvrde kako su ljudi bili na mesexu, neka mi odgovore na prosto pitanje.
Kako su se astronauti posle sletanja na Mesec i odradjivanja svih stvari, lanairali opet kući na Zemlju? Pomoću čega su uzleteli?

Posmatrac

pre 4 godine

Serial Moon machine. Jedna epizoda je posvecena ovom vozilu. Neverovatno je kako je bio upakovan u LEM.
Pogledajte, ima na YT cela serija.

Nadzirac

pre 4 godine

Mnogi teoreticari zavera ce sad da kazu: "sa ondasnjom tehnologijom to je bilo nemoguce, pa je sve Stenli Kjubrik izlazirao u studiju".

Ja kazem da je sa ondasnjom filmskom analognom tehnologijom (filmske trake, negativi istih za sliku i magnetofonske trake za ton, sve na mehanickim uredjajima) bilo mnogo teze snimiti i izrezirati 6 (sest) laznih sletanja na Mesec, nego zaista otici na njega.

Ni danas sa svim fascinantnim virtualnim filmskim trikovima i savrsenim animacijama ne bi bilo moguce uverljivo izlazirati jedan takav dogadjaj. Plus na hiljade direktnih ucesnika-svedoka u tom dogadjanju.

Sto se raketa i motora tice, nista se sustinski kod: SUS motora, raketnih motora, elektro motora i akumulatora-baterija nije od 60-tih pa do danas koncepcijski promenilo osim sto smo ih "zatrpali" elektronikom koja je uglavnom nepotrebna. Ovo vozilo je najbolji dokaz.

I najvaznije, jedna takva drzava poput Amerike, nikada sebi ne bi dozvolila da je jedna generacija politicara zbog sopstvene sujete uvuce u jednu takvu biblijsku prevaru i izrezira-falsifikuje nesto sto ce kad tad biti razotkriveno.

Niko ne zeli da ga istorija pamti toliko kompromitovanog, bez obzira koliko mu je to donelo politickih poena u trenutku u kojem je manipulisao.

Moj savet teoreticarima zavera, naivnima i lakovernima, drzite se Vi "Zemlje koja je ravna ploca sto pliva u bari", "vanzemljaka" iz letecih tanjira, globalnim zagrevanjem itd
(Nadzirac,

Sasha

pre 4 godine

U pravu oni ljudi u komentarima od juce sto su nam pricali kako se '69 niko nije vozio po Mesecu. Zaista nije '69, jer je Rover bio u Apollo 15, '71.

I sta, sad ispada da su se Amerikanci ipak vratili na mesec?

Mnogo smo ponosni za naciju koja se '99 od pomaracenja stitila mokrim peskirima.

Zoki

pre 4 godine

Ima nas koji smo kao deca gledali te misije na Mesec. Znali smo da bi na Mesecu radi slabije gravitacije mogli skočiti 3 m u visinu. Znali smo da raketa izbacuje kapsulu sa astronautima u orbitu i da raketa sagoreva u više faza i odbacuje ono što je sagorelo. Posle 50 godina se javljaju ljudi sa pitanjem kako su ljudi mogli da polete nazad i ostalim glupostima. Ovaj narod je zaglupeo, znam da nismo jedini ali to nije nikakva uteha.

omniameamecumporto

pre 4 godine

Svemirski brod Apollo,došao je u mjesečevu orbitu u obliku integriranog sistema zvanog servisno komandni modul sa lunarnim modulom. Lunarni modul se spušta na mjesec sa dva astronauta.On ima male raketne motore za odvajanje od servisnokomandnog modula i za korekciju putanje. Ti isti motori podižu ga sa mjeseca kada servisni modul koji kruži oko mjeseca dođe u povoljni položaj. Za uzletanje ne treba veliki potisak jer je gravitacija mjeseca mala. Kada se ponovo spoje lunarni modul se baca na mjesec a servisno komandni modul leti do Zemlje . U atmosferu se baca i servisni modul koji u početku ima čak 24 tone . Na zemlju se spušta termički otporan komandni modul koji usporavan padobranima pada u ocean gdje ga dočekuje specijalni brod.Inače na tom je programu radio i inženjer Vucelić naše gore list koji je napisao nekoliko knjiga o programu Apollo a ja sam dvije pročitao . Pozdrav iz Zagreba

Nadzirac

pre 4 godine

Mnogi teoreticari zavera ce sad da kazu: "sa ondasnjom tehnologijom to je bilo nemoguce, pa je sve Stenli Kjubrik izlazirao u studiju".

Ja kazem da je sa ondasnjom filmskom analognom tehnologijom (filmske trake, negativi istih za sliku i magnetofonske trake za ton, sve na mehanickim uredjajima) bilo mnogo teze snimiti i izrezirati 6 (sest) laznih sletanja na Mesec, nego zaista otici na njega.

Ni danas sa svim fascinantnim virtualnim filmskim trikovima i savrsenim animacijama ne bi bilo moguce uverljivo izlazirati jedan takav dogadjaj. Plus na hiljade direktnih ucesnika-svedoka u tom dogadjanju.

Sto se raketa i motora tice, nista se sustinski kod: SUS motora, raketnih motora, elektro motora i akumulatora-baterija nije od 60-tih pa do danas koncepcijski promenilo osim sto smo ih "zatrpali" elektronikom koja je uglavnom nepotrebna. Ovo vozilo je najbolji dokaz.

I najvaznije, jedna takva drzava poput Amerike, nikada sebi ne bi dozvolila da je jedna generacija politicara zbog sopstvene sujete uvuce u jednu takvu biblijsku prevaru i izrezira-falsifikuje nesto sto ce kad tad biti razotkriveno.

Niko ne zeli da ga istorija pamti toliko kompromitovanog, bez obzira koliko mu je to donelo politickih poena u trenutku u kojem je manipulisao.

Moj savet teoreticarima zavera, naivnima i lakovernima, drzite se Vi "Zemlje koja je ravna ploca sto pliva u bari", "vanzemljaka" iz letecih tanjira, globalnim zagrevanjem itd
(Nadzirac,

pobeći negde...

pre 4 godine

"I da li neko može d ami objasni kako su se lansirali sa Meseca nazad na Zemlju? Kada znamo da ovde imaju lansirne rampe i sve ostalo."

Pa evo za početak, možde bi razlika u masi (3000 tona prema nešto manje od 5) i dimenzijama (stotinak metara u odnosu na nepuna 3) mogli da imaju nešto sa tim? Kao i nedostatak atmosfere i jedna šestina gravitacije u odnosu na Zemljinu? Ne, a? OK, onda ništa...

PeraNS

pre 4 godine

@haks i ostali teoretičari zavere...

Uzleteli su pomoću raketnog motora! Proguglaj malo, nije teško. Neverovatno je (ili nije) da se vraćamo u srednji vek sa razmišljanjima, i Rusi su čestitali sletanje...

Zeljka

pre 4 godine

Postoji knjiga koja see zove Idiotski mozak,a posvecena je onima Koji lako padaju pod uticaj propagande I veruju u sve te teorije zavere ka not da ljudi nisu bili na mesecu ili da je zemlja ravna ili da su su Srbi najstariji narod...

Pozdrav iz Toronta

pre 4 godine

Svi koji tvrde kako su ljudi bili na mesexu, neka mi odgovore na prosto pitanje.
Kako su se astronauti posle sletanja na Mesec i odradjivanja svih stvari, lanairali opet kući na Zemlju? Pomoću čega su uzleteli?
(haks, 21. jul 2019 14:13)

google "apollo take off from moon". Gravitacija 6 puta slabija nego zemljina, nije bio tesko.

Srbivoje

pre 4 godine

@as @haks
Gravitacija na Mesecu je neuporedivo manja nego na Zemlji. Samim tim je mnogo lakse pobeci od uticaja gravitacije. To je nesto sto se uci u osnovnoj skoli..

Igor

pre 4 godine

Jel ovo dan ili noc, neznam samo zasto nema vise slika
(Miki Veliki, 21. jul 2019 14:26)

Pa dan s obzirom da valjda vidis da je tlo obasjano suncem... a nebo ne svetli plavo jer nema atmosfere..

Ostoja

pre 4 godine

Gravitacija na Mesecu je neuporedivo manja nego na Zemlji. Samim tim je mnogo lakse pobeci od uticaja gravitacije. To je nesto sto se uci u osnovnoj skoli..(Srbivoje, 21. jul 2019 16:42)
BEZALI SA CASOVA PA SE SAD PRAVE PAMETNI.

Posmatrac

pre 4 godine

Serial Moon machine. Jedna epizoda je posvecena ovom vozilu. Neverovatno je kako je bio upakovan u LEM.
Pogledajte, ima na YT cela serija.

dragan

pre 4 godine

Krezubim komentatirima koji ne znaju kaki je loletela letilica.Dinji deo lunarnig modula je ostai na mesecu da bi letilica imala što manju težinu.Girnji dei je imai girivo za poletanje.Kad gledate kosmonaute kako hodaju vidite da oni skaču zbog male gravitacije tako da i letilici treba malo goriva da poleti u orbiti ih je čekala druga letiluca orbiter sa trećim članom sa svojim gorivom i pri letu ka Zemlji lunarni modul se odbacuje i svi se vraćaju sa orbiter letilicom.

haks

pre 4 godine

Svi koji tvrde kako su ljudi bili na mesexu, neka mi odgovore na prosto pitanje.
Kako su se astronauti posle sletanja na Mesec i odradjivanja svih stvari, lanairali opet kući na Zemlju? Pomoću čega su uzleteli?

all seeing eye

pre 4 godine

Pre 50 godina ljudi su sleteli na Mesec raketnom tehnikom. Pre 70 godina su sleteli antigravitacionim letelicama. Hiljadama godina u prošlosti letenje antigravitacijom je bilo normalno kao auto danas. Ovaj svet je bio hi-tek u prošlosti ali je porobljen i de-evoluiran. Obicni ljudi se danas ne bore za istinu. Puštaju autoritetaima da kroje njihove živote. Ometeni su nebitnim stvarima. Nikad ne postavljaju prava pitanja, nikad se ne organizuju za opšte dobro. Brzo život proleti pored njih i oni su reciklirani i memorija im je obrisana pri reinkarnaciji. Postoji samo jedan izlaz. Probuditi se i reci ne globalnom narativu. Prestanite biti ovca. Istina o besplatnoj energiji i antigravitaciji treba da bude prvo što ćete zahtevati. Zamislite da to ima pažnju kao nebitni sport. Žao mi je ali prosečan čovek je još uvek kompletan idiot ispranog uma.

Pera

pre 4 godine

Nije mi jasna funkcija onog kišobrana, jel on treba da glumi neku antenu ili šta. Jer parabole ovakvog tipa imaju smisao jedino ako su pričvršćene i usmerene ka jednoj tački.

as

pre 4 godine

Pa gde je ono Maskovo auto što leti oko Zemlje?
I da li neko može d ami objasni kako su se lansirali sa Meseca nazad na Zemlju? Kada znamo da ovde imaju lansirne rampe i sve ostalo.
A zašto više deca u Srbiji ne umiru od morbila ili kako se već zovu?
Umirala samo onda kad je trebalo da se uveze ogromna količina vakcina. Baš slučajno.

Ludi Milojko

pre 4 godine

Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?

Polo

pre 4 godine

@ iako se temperature na mesecu krecu izmedju plus 130°C i minus
160°C bahterija sljaka ko u prici, kakav duracell i bakraci;)
(vozi misko, 21. jul 2019 14:11)

Da, pravljeno da sljaka par sati dok su na povrsini meseca. Natempirali su deo dana kada je tamperatura oko nule i sve je ferceralo kako je i planirano.
Ajmo sledece pitanje...

no,no

pre 4 godine

Svim ravnozemljasima, pa procitajte kako su sleteli i uzleteli, ima i slikovnice da bi ekipa ispred zadruge lakse razumela.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Iluminat od luminijum, 21. jul 2019 15:59)

lako je za ekipu ispred zadruge, njih se tako i tako nista
ne pita, nego, da ne bi neko vazan lomio grane jednog dana?

Aco

pre 4 godine

"Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?"
(Ludi Milojko, 21. jul 2019 22:51)

Uzmi knjigu iz fizike pa ponovi gradivo koje si prespavao u osnovnoj. Al da te uputim u pravom smeru: Da li si ikad čuo za Ajzaka Njutna? On je još pre 300 godina spoznao da je mnogo lakše pokrenuti malu masu nego veliku (jednađba F=m*a). Ako te pored toga ne sputava Zemljina gravitacija, nego Mesečeva, onda je MNOGO, MNOGO lakše. Eto. Samo treba otvoriti knjigu i zagrejati stolac.

CarloNS

pre 4 godine

Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?
(Ludi Milojko, 21. jul 2019 22:51)

Za put sa Zemlje je bitna druga kosmička brzina jer raketa treba da napusti orbitu. Ta brzina je 11.2 km/s. То је u idealnom slučaju, a kada se uračuna otpor vazduha ta brzina mora biti još veća. Otpor vazduha je najveći problem jer se povećava sa kvadratom brzine i sprečava ubrzanje (1/2*Cx*Ro*S*v^2 - ove konstante su manje bitne jer pri velikim brzinama dominira v^2).

E sad, zašto je na Zemlji potrebna tolika skalamerija, a na Mesecu ne? Zato što ta skalamerija mora da stigne do Meseca i da se vrati nazad. Lunarni modul ne mora da putuje daleko. Dovoljno je samo da se podigne u orbitu i da ga tamo pokupi matični brod.

Jedna od ideja za buduća istraživanja Svemira je da se rakete lansiraju iz zemljine orbite ili sa Meseca, baš zbog toga što bi bilo potrebno mnogo manje goriva nego da kada se lansira sa površine Zemlje.

google zakon

pre 4 godine

google "apollo take off from moon". Gravitacija 6 puta slabija nego zemljina, nije bio tesko.
(Pozdrav iz Toronta, 21. jul 2019 19:01)

da, to je prava adresa?

SOL

pre 4 godine

OK..i da su sleteli...zašto posle toliko godina ni jednom više nisu ponovili taj podvig ?! Pri tome - tehnologija je znatno napredovala do današnjih dana. Evo, objasniću vam - Ameri su poznati marketari, a tu je i radionica iz Holivuda tako da su znali da će neko i ovo pitati pa su u brzo izrežirali misliju Apollo 13 kao neuspelu sa svom dramom preko TV prenosa. Na taj način su takve misije definisane kao visokorizične i sa mogućnošću tragičnih posledica po ljudske živote. I to je to. Porastao sam na Karl Saganu i SFu tako da mi je svemir u mladosti bio baš bliska tema tj. ne komentarišem "u prolazu".

Superhik

pre 4 godine

Ruska Luna , američki lunomobil,dve marsovske šklopocije plus Maskova rodster kreacija plus ozbiljna deponija u orbiti oko Zemlje ,a šta tek sledi u ovom svemirskom auto otpadu -živi bili...!

trololo

pre 4 godine

Pre ili kasnije ce Kinezi ili mozda Indija poslati modul koji ce slikati mesto sletanja jedne ili vise misija.Bas me interesuje ovi sto ne veruju sta ce im tada biti opravdsnje.

brm

pre 4 godine

Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?
(Ludi Milojko, 21. jul 2019 22:51

6 puta manja gravitacija, i nema atmosfere. Da Mesec ima zemljinu atmosferu, ne bi mogli ni da slete sa tom opremom. Bili bi pretvoreni u prah dok bi došli do površine. :)

CarloNS

pre 4 godine

Napisao si mnogo, a objasnio ništa! u fizici se kosmičke brzine računaju bez otpora vazduha, ustalom otpor vazduha preko 30km visine postaje zanemarljiv. Međutom to nije bitno, pitanje je bilo kako se lunarni modul ako se pogleda slika na šta liči podigne sa meseca i savlada 1. kosmičku brzinu na Mesecu, koja je dosta manja nego na Zemlji ali još uvek značajna. Mora imati nekakve motore, rezervoare za gorivo (sve to mu povećava masu) koji treba da imaju veliki potisak, a ništa od toga se ne vidi na slici. Na kraju kako se spustio na Mesec jer gravitacija bez obzira kolika je vuče te u slobodan pad. Zašto se pri povratku na zemlju otvara 5 padobrana, a tamo su se spustili kao na sunđer. Svi govorite kao da na Mesecu nema gravitacije, a ima je i ona je vrlo značajna!
(Ludi Milojko, 22. jul 2019 08:51)

U fizici se kosmičke brzine računaju bez otpora vazduha jer je to teoirijska brzina u idealnim uslovima. U uslovima na Zemlji ta kosmička brzina nije dovoljna, a nije ni primenjiva jer pretpostavlja početnu brzinu. Ni jedna raketa nema početnu brzinu, već kreće od nule. Mnogo se goriva potroši dok se ne stigne do tačke gde je otpor vazduha zanemarljiv.

Što se tiče lunarnog modula, zaista nije bitno na šta liči spolja. Imaš šeme na netu pa vidi gde su rezervoari. Sve ima ucrtano.

U zemaljskim uslovima padobran je bolja opcija jer ne zahteva dodatno gorivo. Uostalom te 1969. zbog prestiža, bitnije je bilo otići nego vratiti se. Vraćanje je bilo u drugom planu.

omniameamecumporto

pre 4 godine

Kad smo već kod kosmičke brzine onda moramo znati da se ona računa kod zanemarivog otpora zraka i za Zemlju ona je negdje na oko 200km visine.Dakle u nižim slojevima zemljine atmosfere troši se mnogo više energije.Na mjesecu je gravitaciona konstanta 6 puta manja ,LEM je lagan kao perce a otpora atmosfere nema.Oni koji misle da je problem podići LEM sa mjeseca nisu u pravu,jer teret podizan sa zemlje bio je stotinama puta veći i stoga je trebao mnogostruko veću energiju za postizanje prve pa i druge kosmičke brzine u zemaljskim uvjetima.
Pozdrav iz Zagreba.

Srbenda

pre 4 godine

Srbi lazu kako im je lose i kako grcaju u nemastini, a od besa nemaju sta drugo da rade nego po netu bistre da li su Ameri bili na Mesecu. Koga briga...

Scary

pre 4 godine

Moj malopredjasnji komentar je upucen komentatoru, za kog mi je nejasno kako moze da ima pristup internetu i moze tako nesto da napise...

vozi misko

pre 4 godine

@ iako se temperature na mesecu krecu izmedju plus 130°C i minus
160°C bahterija sljaka ko u prici, kakav duracell i bakraci;)
(vozi misko, 21. jul 2019 14:11)

Da, pravljeno da sljaka par sati dok su na povrsini meseca. Natempirali su deo dana kada je tamperatura oko nule i sve je ferceralo kako je i planirano.
Ajmo sledece pitanje...
(Polo, 22. jul 2019 08:12)

Sto ti je to trebalo?

DEX

pre 4 godine

Sedista od Jeep iz II Sv. rata a onaj kisobran je verovatno glumio antenu. Americka propaganda je uvek bila na visokom nivou i secam se da smo u skoli u doba komunizma dobijali slikovnice sa njihovim kosmonautima. A onima koji veruju da je Bruce Lee mogao da skoci iz mesta do prvog sprata, uopste nije tesko da poveruju i u odlazak i vozikanje po mesecu.

Ludi Milojko

pre 4 godine

CarloNS, 22. jul 2019 08:04)
Napisao si mnogo, a objasnio ništa! u fizici se kosmičke brzine računaju bez otpora vazduha, ustalom otpor vazduha preko 30km visine postaje zanemarljiv. Međutom to nije bitno, pitanje je bilo kako se lunarni modul ako se pogleda slika na šta liči podigne sa meseca i savlada 1. kosmičku brzinu na Mesecu, koja je dosta manja nego na Zemlji ali još uvek značajna. Mora imati nekakve motore, rezervoare za gorivo (sve to mu povećava masu) koji treba da imaju veliki potisak, a ništa od toga se ne vidi na slici. Na kraju kako se spustio na Mesec jer gravitacija bez obzira kolika je vuče te u slobodan pad. Zašto se pri povratku na zemlju otvara 5 padobrana, a tamo su se spustili kao na sunđer. Svi govorite kao da na Mesecu nema gravitacije, a ima je i ona je vrlo značajna!

Strawdog

pre 4 godine

Pogledajte na snimku kako brzo pada, posle šlajfovanja zadnjih točkova, pesak na površinu. Ako je na mesecu slabija gravitacija nego što je na zemlji, onda je logično da materijal koji su podigli zadnji točkovi sporije pada na površinu terena. Inače, zabole me uvo da li su bili Amerikanci na mesecu, ili nisu, pošto to za civilizaciju nema apsolutno nikakvu upotrbnu i opštu vrednost (kao recimo patent frižidera ili veš mašine), samo sam komentarisao ovu vest jer mi je ovaj detalj zapao za oko.

omniameamecumporto

pre 4 godine

Kad smo kod mjesečevog modula (LEM) koji je bio mase 2-3 tone moram napomenuti da se u slučaju problema pri aluniranju mogao zarotirati i vratiti nazad do servisnokomandnog modula u mjesečevoj orbiti. Dakle raspolagao je zavidnom snagom koja je bila dovoljna i za nepredviđene situacije.Dio modula kod uzljetanja(postolje)ostao je na mjesecu,pa mu je uzljetanje bilo još lakše. LEM je bio najsigurniji modul rakete Apollo čak je poslužio i kao čamac za spasavanje tročlane posade iz projekta Apollo 14 koji je imao problema sa servisnim modulom i ali je ipak morao do mjeseca i tamo se okrenuti. Astronauti su tada pet dana bili u mjesečevom modulu da bi pri spuštanju u zemljinu atmosferu prešli u komandni modul.

omniameamecumporto

pre 4 godine

sory, pogriješio sam u žurbi,Apollo 13 je imao problem,ali je ipak ispao ne manje važna misija.Možda neki nisu primjetili pogrešku ali ipak znam da ovdje ima ljudi koji se sjećaju tih dana kao i ja, pa ih molim da mi oproste na lapsuzu.

haks

pre 4 godine

Svi koji tvrde kako su ljudi bili na mesexu, neka mi odgovore na prosto pitanje.
Kako su se astronauti posle sletanja na Mesec i odradjivanja svih stvari, lanairali opet kući na Zemlju? Pomoću čega su uzleteli?

as

pre 4 godine

Pa gde je ono Maskovo auto što leti oko Zemlje?
I da li neko može d ami objasni kako su se lansirali sa Meseca nazad na Zemlju? Kada znamo da ovde imaju lansirne rampe i sve ostalo.
A zašto više deca u Srbiji ne umiru od morbila ili kako se već zovu?
Umirala samo onda kad je trebalo da se uveze ogromna količina vakcina. Baš slučajno.

Nadzirac

pre 4 godine

Mnogi teoreticari zavera ce sad da kazu: "sa ondasnjom tehnologijom to je bilo nemoguce, pa je sve Stenli Kjubrik izlazirao u studiju".

Ja kazem da je sa ondasnjom filmskom analognom tehnologijom (filmske trake, negativi istih za sliku i magnetofonske trake za ton, sve na mehanickim uredjajima) bilo mnogo teze snimiti i izrezirati 6 (sest) laznih sletanja na Mesec, nego zaista otici na njega.

Ni danas sa svim fascinantnim virtualnim filmskim trikovima i savrsenim animacijama ne bi bilo moguce uverljivo izlazirati jedan takav dogadjaj. Plus na hiljade direktnih ucesnika-svedoka u tom dogadjanju.

Sto se raketa i motora tice, nista se sustinski kod: SUS motora, raketnih motora, elektro motora i akumulatora-baterija nije od 60-tih pa do danas koncepcijski promenilo osim sto smo ih "zatrpali" elektronikom koja je uglavnom nepotrebna. Ovo vozilo je najbolji dokaz.

I najvaznije, jedna takva drzava poput Amerike, nikada sebi ne bi dozvolila da je jedna generacija politicara zbog sopstvene sujete uvuce u jednu takvu biblijsku prevaru i izrezira-falsifikuje nesto sto ce kad tad biti razotkriveno.

Niko ne zeli da ga istorija pamti toliko kompromitovanog, bez obzira koliko mu je to donelo politickih poena u trenutku u kojem je manipulisao.

Moj savet teoreticarima zavera, naivnima i lakovernima, drzite se Vi "Zemlje koja je ravna ploca sto pliva u bari", "vanzemljaka" iz letecih tanjira, globalnim zagrevanjem itd
(Nadzirac,

SOL

pre 4 godine

OK..i da su sleteli...zašto posle toliko godina ni jednom više nisu ponovili taj podvig ?! Pri tome - tehnologija je znatno napredovala do današnjih dana. Evo, objasniću vam - Ameri su poznati marketari, a tu je i radionica iz Holivuda tako da su znali da će neko i ovo pitati pa su u brzo izrežirali misliju Apollo 13 kao neuspelu sa svom dramom preko TV prenosa. Na taj način su takve misije definisane kao visokorizične i sa mogućnošću tragičnih posledica po ljudske živote. I to je to. Porastao sam na Karl Saganu i SFu tako da mi je svemir u mladosti bio baš bliska tema tj. ne komentarišem "u prolazu".

Sasha

pre 4 godine

U pravu oni ljudi u komentarima od juce sto su nam pricali kako se '69 niko nije vozio po Mesecu. Zaista nije '69, jer je Rover bio u Apollo 15, '71.

I sta, sad ispada da su se Amerikanci ipak vratili na mesec?

Mnogo smo ponosni za naciju koja se '99 od pomaracenja stitila mokrim peskirima.

Ludi Milojko

pre 4 godine

Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?

Pera

pre 4 godine

Nije mi jasna funkcija onog kišobrana, jel on treba da glumi neku antenu ili šta. Jer parabole ovakvog tipa imaju smisao jedino ako su pričvršćene i usmerene ka jednoj tački.

all seeing eye

pre 4 godine

Pre 50 godina ljudi su sleteli na Mesec raketnom tehnikom. Pre 70 godina su sleteli antigravitacionim letelicama. Hiljadama godina u prošlosti letenje antigravitacijom je bilo normalno kao auto danas. Ovaj svet je bio hi-tek u prošlosti ali je porobljen i de-evoluiran. Obicni ljudi se danas ne bore za istinu. Puštaju autoritetaima da kroje njihove živote. Ometeni su nebitnim stvarima. Nikad ne postavljaju prava pitanja, nikad se ne organizuju za opšte dobro. Brzo život proleti pored njih i oni su reciklirani i memorija im je obrisana pri reinkarnaciji. Postoji samo jedan izlaz. Probuditi se i reci ne globalnom narativu. Prestanite biti ovca. Istina o besplatnoj energiji i antigravitaciji treba da bude prvo što ćete zahtevati. Zamislite da to ima pažnju kao nebitni sport. Žao mi je ali prosečan čovek je još uvek kompletan idiot ispranog uma.

omniameamecumporto

pre 4 godine

Svemirski brod Apollo,došao je u mjesečevu orbitu u obliku integriranog sistema zvanog servisno komandni modul sa lunarnim modulom. Lunarni modul se spušta na mjesec sa dva astronauta.On ima male raketne motore za odvajanje od servisnokomandnog modula i za korekciju putanje. Ti isti motori podižu ga sa mjeseca kada servisni modul koji kruži oko mjeseca dođe u povoljni položaj. Za uzletanje ne treba veliki potisak jer je gravitacija mjeseca mala. Kada se ponovo spoje lunarni modul se baca na mjesec a servisno komandni modul leti do Zemlje . U atmosferu se baca i servisni modul koji u početku ima čak 24 tone . Na zemlju se spušta termički otporan komandni modul koji usporavan padobranima pada u ocean gdje ga dočekuje specijalni brod.Inače na tom je programu radio i inženjer Vucelić naše gore list koji je napisao nekoliko knjiga o programu Apollo a ja sam dvije pročitao . Pozdrav iz Zagreba

Zeljka

pre 4 godine

Postoji knjiga koja see zove Idiotski mozak,a posvecena je onima Koji lako padaju pod uticaj propagande I veruju u sve te teorije zavere ka not da ljudi nisu bili na mesecu ili da je zemlja ravna ili da su su Srbi najstariji narod...

DEX

pre 4 godine

Sedista od Jeep iz II Sv. rata a onaj kisobran je verovatno glumio antenu. Americka propaganda je uvek bila na visokom nivou i secam se da smo u skoli u doba komunizma dobijali slikovnice sa njihovim kosmonautima. A onima koji veruju da je Bruce Lee mogao da skoci iz mesta do prvog sprata, uopste nije tesko da poveruju i u odlazak i vozikanje po mesecu.

Zoki

pre 4 godine

Ima nas koji smo kao deca gledali te misije na Mesec. Znali smo da bi na Mesecu radi slabije gravitacije mogli skočiti 3 m u visinu. Znali smo da raketa izbacuje kapsulu sa astronautima u orbitu i da raketa sagoreva u više faza i odbacuje ono što je sagorelo. Posle 50 godina se javljaju ljudi sa pitanjem kako su ljudi mogli da polete nazad i ostalim glupostima. Ovaj narod je zaglupeo, znam da nismo jedini ali to nije nikakva uteha.

dragan

pre 4 godine

Krezubim komentatirima koji ne znaju kaki je loletela letilica.Dinji deo lunarnig modula je ostai na mesecu da bi letilica imala što manju težinu.Girnji dei je imai girivo za poletanje.Kad gledate kosmonaute kako hodaju vidite da oni skaču zbog male gravitacije tako da i letilici treba malo goriva da poleti u orbiti ih je čekala druga letiluca orbiter sa trećim članom sa svojim gorivom i pri letu ka Zemlji lunarni modul se odbacuje i svi se vraćaju sa orbiter letilicom.

PeraNS

pre 4 godine

@haks i ostali teoretičari zavere...

Uzleteli su pomoću raketnog motora! Proguglaj malo, nije teško. Neverovatno je (ili nije) da se vraćamo u srednji vek sa razmišljanjima, i Rusi su čestitali sletanje...

Strawdog

pre 4 godine

Pogledajte na snimku kako brzo pada, posle šlajfovanja zadnjih točkova, pesak na površinu. Ako je na mesecu slabija gravitacija nego što je na zemlji, onda je logično da materijal koji su podigli zadnji točkovi sporije pada na površinu terena. Inače, zabole me uvo da li su bili Amerikanci na mesecu, ili nisu, pošto to za civilizaciju nema apsolutno nikakvu upotrbnu i opštu vrednost (kao recimo patent frižidera ili veš mašine), samo sam komentarisao ovu vest jer mi je ovaj detalj zapao za oko.

pobeći negde...

pre 4 godine

"I da li neko može d ami objasni kako su se lansirali sa Meseca nazad na Zemlju? Kada znamo da ovde imaju lansirne rampe i sve ostalo."

Pa evo za početak, možde bi razlika u masi (3000 tona prema nešto manje od 5) i dimenzijama (stotinak metara u odnosu na nepuna 3) mogli da imaju nešto sa tim? Kao i nedostatak atmosfere i jedna šestina gravitacije u odnosu na Zemljinu? Ne, a? OK, onda ništa...

Pozdrav iz Toronta

pre 4 godine

Svi koji tvrde kako su ljudi bili na mesexu, neka mi odgovore na prosto pitanje.
Kako su se astronauti posle sletanja na Mesec i odradjivanja svih stvari, lanairali opet kući na Zemlju? Pomoću čega su uzleteli?
(haks, 21. jul 2019 14:13)

google "apollo take off from moon". Gravitacija 6 puta slabija nego zemljina, nije bio tesko.

google zakon

pre 4 godine

google "apollo take off from moon". Gravitacija 6 puta slabija nego zemljina, nije bio tesko.
(Pozdrav iz Toronta, 21. jul 2019 19:01)

da, to je prava adresa?

Srbivoje

pre 4 godine

@as @haks
Gravitacija na Mesecu je neuporedivo manja nego na Zemlji. Samim tim je mnogo lakse pobeci od uticaja gravitacije. To je nesto sto se uci u osnovnoj skoli..

Posmatrac

pre 4 godine

Serial Moon machine. Jedna epizoda je posvecena ovom vozilu. Neverovatno je kako je bio upakovan u LEM.
Pogledajte, ima na YT cela serija.

Ludi Milojko

pre 4 godine

CarloNS, 22. jul 2019 08:04)
Napisao si mnogo, a objasnio ništa! u fizici se kosmičke brzine računaju bez otpora vazduha, ustalom otpor vazduha preko 30km visine postaje zanemarljiv. Međutom to nije bitno, pitanje je bilo kako se lunarni modul ako se pogleda slika na šta liči podigne sa meseca i savlada 1. kosmičku brzinu na Mesecu, koja je dosta manja nego na Zemlji ali još uvek značajna. Mora imati nekakve motore, rezervoare za gorivo (sve to mu povećava masu) koji treba da imaju veliki potisak, a ništa od toga se ne vidi na slici. Na kraju kako se spustio na Mesec jer gravitacija bez obzira kolika je vuče te u slobodan pad. Zašto se pri povratku na zemlju otvara 5 padobrana, a tamo su se spustili kao na sunđer. Svi govorite kao da na Mesecu nema gravitacije, a ima je i ona je vrlo značajna!

Igor

pre 4 godine

Jel ovo dan ili noc, neznam samo zasto nema vise slika
(Miki Veliki, 21. jul 2019 14:26)

Pa dan s obzirom da valjda vidis da je tlo obasjano suncem... a nebo ne svetli plavo jer nema atmosfere..

Ostoja

pre 4 godine

Gravitacija na Mesecu je neuporedivo manja nego na Zemlji. Samim tim je mnogo lakse pobeci od uticaja gravitacije. To je nesto sto se uci u osnovnoj skoli..(Srbivoje, 21. jul 2019 16:42)
BEZALI SA CASOVA PA SE SAD PRAVE PAMETNI.

vozi misko

pre 4 godine

@ iako se temperature na mesecu krecu izmedju plus 130°C i minus
160°C bahterija sljaka ko u prici, kakav duracell i bakraci;)
(vozi misko, 21. jul 2019 14:11)

Da, pravljeno da sljaka par sati dok su na povrsini meseca. Natempirali su deo dana kada je tamperatura oko nule i sve je ferceralo kako je i planirano.
Ajmo sledece pitanje...
(Polo, 22. jul 2019 08:12)

Sto ti je to trebalo?

no,no

pre 4 godine

Svim ravnozemljasima, pa procitajte kako su sleteli i uzleteli, ima i slikovnice da bi ekipa ispred zadruge lakse razumela.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Iluminat od luminijum, 21. jul 2019 15:59)

lako je za ekipu ispred zadruge, njih se tako i tako nista
ne pita, nego, da ne bi neko vazan lomio grane jednog dana?

Srbenda

pre 4 godine

Srbi lazu kako im je lose i kako grcaju u nemastini, a od besa nemaju sta drugo da rade nego po netu bistre da li su Ameri bili na Mesecu. Koga briga...

Polo

pre 4 godine

@ iako se temperature na mesecu krecu izmedju plus 130°C i minus
160°C bahterija sljaka ko u prici, kakav duracell i bakraci;)
(vozi misko, 21. jul 2019 14:11)

Da, pravljeno da sljaka par sati dok su na povrsini meseca. Natempirali su deo dana kada je tamperatura oko nule i sve je ferceralo kako je i planirano.
Ajmo sledece pitanje...

Aco

pre 4 godine

"Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?"
(Ludi Milojko, 21. jul 2019 22:51)

Uzmi knjigu iz fizike pa ponovi gradivo koje si prespavao u osnovnoj. Al da te uputim u pravom smeru: Da li si ikad čuo za Ajzaka Njutna? On je još pre 300 godina spoznao da je mnogo lakše pokrenuti malu masu nego veliku (jednađba F=m*a). Ako te pored toga ne sputava Zemljina gravitacija, nego Mesečeva, onda je MNOGO, MNOGO lakše. Eto. Samo treba otvoriti knjigu i zagrejati stolac.

CarloNS

pre 4 godine

Napisao si mnogo, a objasnio ništa! u fizici se kosmičke brzine računaju bez otpora vazduha, ustalom otpor vazduha preko 30km visine postaje zanemarljiv. Međutom to nije bitno, pitanje je bilo kako se lunarni modul ako se pogleda slika na šta liči podigne sa meseca i savlada 1. kosmičku brzinu na Mesecu, koja je dosta manja nego na Zemlji ali još uvek značajna. Mora imati nekakve motore, rezervoare za gorivo (sve to mu povećava masu) koji treba da imaju veliki potisak, a ništa od toga se ne vidi na slici. Na kraju kako se spustio na Mesec jer gravitacija bez obzira kolika je vuče te u slobodan pad. Zašto se pri povratku na zemlju otvara 5 padobrana, a tamo su se spustili kao na sunđer. Svi govorite kao da na Mesecu nema gravitacije, a ima je i ona je vrlo značajna!
(Ludi Milojko, 22. jul 2019 08:51)

U fizici se kosmičke brzine računaju bez otpora vazduha jer je to teoirijska brzina u idealnim uslovima. U uslovima na Zemlji ta kosmička brzina nije dovoljna, a nije ni primenjiva jer pretpostavlja početnu brzinu. Ni jedna raketa nema početnu brzinu, već kreće od nule. Mnogo se goriva potroši dok se ne stigne do tačke gde je otpor vazduha zanemarljiv.

Što se tiče lunarnog modula, zaista nije bitno na šta liči spolja. Imaš šeme na netu pa vidi gde su rezervoari. Sve ima ucrtano.

U zemaljskim uslovima padobran je bolja opcija jer ne zahteva dodatno gorivo. Uostalom te 1969. zbog prestiža, bitnije je bilo otići nego vratiti se. Vraćanje je bilo u drugom planu.

Superhik

pre 4 godine

Ruska Luna , američki lunomobil,dve marsovske šklopocije plus Maskova rodster kreacija plus ozbiljna deponija u orbiti oko Zemlje ,a šta tek sledi u ovom svemirskom auto otpadu -živi bili...!

CarloNS

pre 4 godine

Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?
(Ludi Milojko, 21. jul 2019 22:51)

Za put sa Zemlje je bitna druga kosmička brzina jer raketa treba da napusti orbitu. Ta brzina je 11.2 km/s. То је u idealnom slučaju, a kada se uračuna otpor vazduha ta brzina mora biti još veća. Otpor vazduha je najveći problem jer se povećava sa kvadratom brzine i sprečava ubrzanje (1/2*Cx*Ro*S*v^2 - ove konstante su manje bitne jer pri velikim brzinama dominira v^2).

E sad, zašto je na Zemlji potrebna tolika skalamerija, a na Mesecu ne? Zato što ta skalamerija mora da stigne do Meseca i da se vrati nazad. Lunarni modul ne mora da putuje daleko. Dovoljno je samo da se podigne u orbitu i da ga tamo pokupi matični brod.

Jedna od ideja za buduća istraživanja Svemira je da se rakete lansiraju iz zemljine orbite ili sa Meseca, baš zbog toga što bi bilo potrebno mnogo manje goriva nego da kada se lansira sa površine Zemlje.

trololo

pre 4 godine

Pre ili kasnije ce Kinezi ili mozda Indija poslati modul koji ce slikati mesto sletanja jedne ili vise misija.Bas me interesuje ovi sto ne veruju sta ce im tada biti opravdsnje.

omniameamecumporto

pre 4 godine

Kad smo kod mjesečevog modula (LEM) koji je bio mase 2-3 tone moram napomenuti da se u slučaju problema pri aluniranju mogao zarotirati i vratiti nazad do servisnokomandnog modula u mjesečevoj orbiti. Dakle raspolagao je zavidnom snagom koja je bila dovoljna i za nepredviđene situacije.Dio modula kod uzljetanja(postolje)ostao je na mjesecu,pa mu je uzljetanje bilo još lakše. LEM je bio najsigurniji modul rakete Apollo čak je poslužio i kao čamac za spasavanje tročlane posade iz projekta Apollo 14 koji je imao problema sa servisnim modulom i ali je ipak morao do mjeseca i tamo se okrenuti. Astronauti su tada pet dana bili u mjesečevom modulu da bi pri spuštanju u zemljinu atmosferu prešli u komandni modul.

Scary

pre 4 godine

Moj malopredjasnji komentar je upucen komentatoru, za kog mi je nejasno kako moze da ima pristup internetu i moze tako nesto da napise...

brm

pre 4 godine

Molim da mi neko objasni kako su poleteli sa Meseca. Na Zemlji je prva kosmićka brzina 7,9 km/s, a na Mesecu 2,38 km/s. Ako je na Zemlji potrebna onolika skalamerija, lansirna rampa, stotine ljudi koji prate i kontrolišu start. Ovo je najobičnije pitanje iz fizike. Koliki potisak treba da imaju motori da bi ubrzali modul sa Meseca do brzine od 8500km/h?
(Ludi Milojko, 21. jul 2019 22:51

6 puta manja gravitacija, i nema atmosfere. Da Mesec ima zemljinu atmosferu, ne bi mogli ni da slete sa tom opremom. Bili bi pretvoreni u prah dok bi došli do površine. :)

omniameamecumporto

pre 4 godine

Kad smo već kod kosmičke brzine onda moramo znati da se ona računa kod zanemarivog otpora zraka i za Zemlju ona je negdje na oko 200km visine.Dakle u nižim slojevima zemljine atmosfere troši se mnogo više energije.Na mjesecu je gravitaciona konstanta 6 puta manja ,LEM je lagan kao perce a otpora atmosfere nema.Oni koji misle da je problem podići LEM sa mjeseca nisu u pravu,jer teret podizan sa zemlje bio je stotinama puta veći i stoga je trebao mnogostruko veću energiju za postizanje prve pa i druge kosmičke brzine u zemaljskim uvjetima.
Pozdrav iz Zagreba.

omniameamecumporto

pre 4 godine

sory, pogriješio sam u žurbi,Apollo 13 je imao problem,ali je ipak ispao ne manje važna misija.Možda neki nisu primjetili pogrešku ali ipak znam da ovdje ima ljudi koji se sjećaju tih dana kao i ja, pa ih molim da mi oproste na lapsuzu.