Sreda, 09.01.2019.

21:17

Potvrđeno! Radio-signali se ponavljaju duboko u svemiru

Izvor: B92, Independent

Potvrðeno! Radio-signali se ponavljaju duboko u svemiru IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

52 Komentari

Sortiraj po:

Smuleco

pre 5 godina

@BSN(poslednja replika članu @zz):

"Pa evo, mogu da pokusam da ti objasnim, ali mislim da ces inadzijski kao dete kad nece da nesto cuje, poklopiti usi rukama i vikati la-la-la... Ti si se skoro pojavio i munjevito uspeo na lestvici trolova i portal-destruktora. Tako da sumnjam da te naucno objasnjenje zanima, iako ga tako glasno trazis."

HA, HA, HA!!!:)

Trovach

pre 5 godina

@BSN...Mogu da zamislim astronoma koji foke hrani haringama, a potom foke baca polarnim medvedima. Zatim iznajmi neki batiskaf da malo proucava okeanske dubine i najzad se vrati u opservatoriju da bi shvatio da je "prozor" za posmatranje prosao. Nema veze; moze da okopa basticu u Atakami i nahrani gladne.

BSN

pre 5 godina

a kako su oni izmerili daljinu od 1.5 milijardi SG??? 
kojom naucnom metodom su dosli do tog zakljucka da im je stigao signal sa toliko dalekog puta?
(zz, 10. januar 2019 12:33)

Pa evo, mogu da pokusam da ti objasnim, ali mislim da ces inadzijski kao dete kad nece da nesto cuje, poklopiti usi rukama i vikati la-la-la... Ti si se skoro pojavio i munjevito uspeo na lestvici trolova i portal-destruktora. Tako da sumnjam da te naucno objasnjenje zanima, iako ga tako glasno trazis.

1) smatra se da je impuls na mestu nastanka poneo energiju u sirokom opsegu ucestanosti. Kada bi se impuls prostirao kroz cisti vakuum, on bi do Zemlje stigao sa svim svojim ucestanostima nepromenjen, tj. sve sastavne ucestanosti bi stigle istovremeno. Medjutim, medjugalakticki prostor je ispunjen plazmom, pa slobodni elektroni plazme menjaju nacin kako se talasi prostiru - visoke ucestanosti kasne u odnosu na niske. To se zove disperzija. Radioteleskopom na Zemlji mozemo izmeriti to kasnjenje. Kasnjenje zavisi od ukupne gustine elektrona u plazmi na putu prostiranja talasa. Ako imamo model raspodele elektrona u plazmi u nasoj galaksiji i medjugalaktickom prostoru, mozemo na osnovu izmerenog kasnjenja odrediti daljinu do izvora impulsa. Na osnovu disperzije impulsa, koja daleko nadmasuje moguce vrednosti za nasu galaksiju, odmah je zakljuceno da izvori FRB signala leze daleko izvan Mlecnog puta.

2) ako se posmatranjima teleskopom, na osnovu podataka o polozaju na nebu izvora FRB koje daje radioteleskop, uoci da izvor FRB lezi u nekoj dalekoj galaksiji, merenjem crvenog Doplerovog pomaka svetlosti te galaksije, na osnovu Hablovog zakona mozemo odrediti daljinu galaksije i izvora FRB.

NIKI

pre 5 godina

istina da je svetlosna godina mera za brzinu ne za vreme ali ako ste iole upuceni u astronomiju, prema ajnstanovojoj teoriji, nista ne moze da se krece brze od svetlosti, sto znachi da ako nesto je stiglo do nas sa udaljenosti od 1.5 miljardi svetlosnih godina, znachi da bi signal ako putuje maksimalnom brzinom svetlosti putovao 1.5 milijardi godina do nas!! e sad ako postoje neke prechice, crvotocine to je vec nesto drugo!!

kain

pre 5 godina

Godina je 2019. U Srbiji većina ljudi i dalje misli da je svetlosna godina jedinica za vreme. I posle nam je neko drugi kriv, a nacija puna debila.

zz

pre 5 godina

a kako su oni izmerili daljinu od 1.5 milijardi SG???

kojom naucnom metodom su dosli do tog zakljucka da im je stigao signal sa toliko dalekog puta?

1.5 milijardi SG?

da li je neko svstan te cifre i daljine?

dajte ljudi dozovite se pameti upotrebite mozak...ovo je vredjanje inteligencije vise nije ni smesno nego zalosno u sta sve veruju ljudi

Trovach

pre 5 godina

@POMORAC KOTOR...Jedna svetlosna godina je smesna. To nije ni cetvrtina razdaljine do najblize zvezde. Stotine svetlosnih godina od nas su razdaljine koje bi nam mogle biti interesantne u dogledno vreme, ali trenutno smo u fazi monoksila kojim zelimo preploviti Atlantik. Malo manje para za oruzje, a malo vise za fundamentalna istrazivanja, pa da preskocimo nekoliko vekova buducih ratova i svoju inteligenciju najzad upregnemo da radi za NAS.

BSN

pre 5 godina

Bolje da se naucna zajednica fokusira na odrzivi razvoj i smanjenje negativnih efekata globalnog zagrevanja. Nestaćemo na Zemlji ispitujući svemirske bezvezarije.

(St, 10. januar 2019 07:03)

Ne brini se, ima naucnika koji se time bave, ne mogu svi sve. A od astrofizicara se jos trazi da se bave okeanografijom, meteorologijom, ekologijom, proizvodnjom hrane za siromasne u svetu, demografijom, trazi se da se odreknu svojih plata... nema smisla, sjasite vec jednom.

Nes

pre 5 godina

(Mediocritical, 9. januar 2019 21:51)

Zaboravio si da pomnozis sa 1,5 milijardu :).

Meni je interesantno pitanje sta ako je to stvarno rezultat postojanja vanzemaljske civilizacije. Hajde da pretpostavimo da je ta civilizacija opstala, onda je pitanje koliko se razvila i u kom pravcu je isao taj razvoj za 1,5 milijardu godina? Zar ne treba ocekivati da oni potraze nas, bilo da pokusaju da nas kontaktiraju nekim artikulisanim radio signalima bilo, da nas fizicki posete? Neko ce reci da, ali opet za 1,5 milijardu godina, ali je ne mislim tako, mislim da granica brzine svetlosti moze biti daleko prevazidjena, a i pitanje je sta se desava pri toj brzini, kako se zakrivljuje prostor, a kako vreme? A mozda su mali zeleni vec tu, gledaju nas i cude se :).

netko

pre 5 godina

To znači da je signal poslat pre 1,5 milijardi godina. Da sada mi uzvratimo, trebalo bi još 1,5 milijardi godina da prođe da taj "neko" tamo to primi...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Saul Goodman, 9. januar 2019 22:57)

pitanje je da li mi uopste imamo uradjaj koji bi poslao te signale na toliku daljinu? pa potrefiti tacno to mesto...

neka..samo vi naucnici cackajte mecku..pa kad dodju neki do zuba neoruzani vanzemaljci sa oruzijem koji ni najbolji svetski pisci naucne fantastike ne mogu da izmisle onda cemo se svi mi onako kompletno cesati i gde nas ne svrbi...

lemy bond

pre 5 godina

@Saul Goodman
po našem poimanju da,a šta je sa civilizacijama stotinama pa i hiljadama godina ispred nas? A smatram da ovakvi kakvi smo ,sigurno nismo jedini u ovom bezgraničnom prostranstvu.

Karkadzu

pre 5 godina

To znači da je signal poslat pre 1,5 milijardi godina. Da sada mi uzvratimo, trebalo bi još 1,5 milijardi godina da prođe da taj "neko" tamo to primi...
(Saul Goodman, 09. januar 2019 22:57)

Ne znači da je signal poslat pre 1.5 milijardi godina. Svetlosna godina je mera za udaljenost a ne za vreme, što znači da je signal poslat sa udaljenosti 1.5 mil.svet.godina. A ko hoće da izračuna vreme mora da ubaci podatak da svetlost putuje brzinom 300.000km u sekundi.... Samo da pojasnim jer ljudi često greše kod pojma svetlosna godina. Pozdrav za sve ljubitelje astronomije i srećna nova 2019.godina.

deki185

pre 5 godina

Znači, svetlost putuje brzinom 300 000 km/s, to sve pomnoženo sa 60×60×24×365×1 500 000 000= toliko km udaljenosti.
(Mediocritical, 09. januar 2019 21:51)

300000m/s pa onda pomnozi:-)

POMORAC KOTOR

pre 5 godina

Udaljenost od jedne svjetlostne godine je ogromna, tolika da je pitanje dal bi mogli imati kontakt sam bilo kojim vidom zivota van planete koji je toliko udaljen. O milijardi i po nezamislivo. Jedna stvar mi nije jasna tj toliko toga al ajde, nego ukoliko je signal poslat sa tolike udaljenosti i ukoliko tako dugo putuje kako su naucnici izmjerili distancu. Mozda je na kraju bolje da se drzim brodova i pomorstva

deki185

pre 5 godina

Vise ovakvih tekstova.
(Alex021, 09. januar 2019 21:22)

Ti se salis ili volis naucnu fantastiku. Procitaj jos jednom tekst pa reci da li ti se ovo cini relnim. Cifre koje se pominju vezano za udaljenost.

Always look at the bright side of life

pre 5 godina

„i nisu previše rasuti da bi bili detektovani do trenutka kada dođu do Zemlje“

Da li ovo znači da su ciljano upućeni na Zemlju?

deki185

pre 5 godina

Jbt i u ovo ljudi veruju. Koje cifre da ti mozak stane a neki se jos i oduseve na ovakvu vest. Veliki prasak, pre iks milijardi godina iz nicega se tvorilo nesto. Jbt ovaj svet je spreman za jos jedan reset.

St

pre 5 godina

Odlicna vest. Primili su nesto sto moze biti svasta ali je uglavnom nista. Ako bi se vise novca ulozilo onda bi verovatno mozda opet bolje nista. Spekulacije i nagadjanja i mistifikacija.

Bolje da se naucna zajednica fokusira na odrzivi razvoj i smanjenje negativnih efekata globalnog zagrevanja. Nestaćemo na Zemlji ispitujući svemirske bezvezarije.

Predrag M

pre 5 godina

Zamislite da zemlju stavite u centar nekog kruga i da poluprečnik iznosi 1,5 milijardi svetlosnih godina. Pa tako prema svim tačkama tog kruga. Jeste li sigurni da smo sami u svemiru (i zašto baš mi)?

Bob

pre 5 godina

Pre koliko godina se to dogodilo kad je sa te udaljenosti tek sad registrovano na Zemlji??
(Ridix, 9. januar 2019 22:57)

Je li, otprilike koliko sati je trebalo automobilu da pređe 60 kilometara ako je išao 60 kilometara na sat?

miki

pre 5 godina

Uzbudljiva je ideja da je to poslato od steane neke inteligentne vrste, ali je i tuzno kada se shvati da je to poslato pre milijardu godina.

EU Citizen

pre 5 godina

Ovo sa velikom verovatnoćom nema veze sa vanzemaljcima, te hipoteze su marginalne, iako je tačno da niko,za sada nema pojma o čemu se radi, opet su laki senzacionalizam izvora i nevešt prevod malo zamutili stvari, koga zanima neka pottaži pod Fast Radio Bursts (FRB).

Dejan

pre 5 godina

Čoveče, udaljenost 1,5 milijardi svetlosnih godina. Kako mogu da budu tako sigurni da su baš precizno izmerili toliku razdaljinu? Šta ako je signal doputovao na neki drugi način/drugačijom putanjom/šta ako je signal na neki nama nepoznati način modifikovan?

Didule

pre 5 godina

I najmanji (najmanji!!) nepravilan rad elektronike radio teleskopa može proizvesti šum. Isto tako šum mogu proizvesti i uređaji u daljoj okolini radio teleskopa, kao što su repetitori, antene, mobilni telefoni, pa možda čak i GPS. Zato se radio teleskopi postavljaju u udaljenim lokacijama daleko od gore pomenute opreme i uređaja.

Trilijardi mi gromova i bubnjeva Darkvuda!

pre 5 godina

(Saul Goodman, 9. januar 2019 22:57)

Da, ali da signal ide brzinom svetlosti minimum...

A mi jedino možemo onom brzinom kojom nam Montenigersi otpevaše da ne treba - ne brže od života e, a mi, baš tom brznom!

Što je ipak nedovoljno da može da parira ovim majmunarijama naučnim što se gađaju milijardama i zilijardama i bilijardama.

Ne znaju ni šta je svetlo, ali znaju brzinu istog. I da znaju brzinu, to je mera brzine između dva objekta, kako meriti brzinu u odnosu na večnost, ili na svemir?

Pa isto kako i premeriti more u jednoj kapi vode - nije moguće!

Jer je more zbir kapi, a ne kap zbir mora. A more je veće od čoveka dovoljno da se u njemu izgubi, a mi ovo "More" nad nama bi da merimo... brzinom većom bržom od života.

No opet ni jedna kap nije tako mala, da se veliko sunce ne bi ogledalo u njoj?

Pratite li vi mene... budne svesti ili ste zombi nacija koja je u nastajanju tamo od Ajštajna i Tesle pa do danas evo progres sve brži!? I u sve većim brojevima... pa ko poslednji prsne u šizofreniji neka mu jedna od zlijardu ličnosti ugasi svetlo ako nije problem... mislim na sijalicu.

Ovo Svetlo koje naučnici bi hteli da pale i gase po volji svojoj i bezakonju sovjem, nije od njih, pa neće biti ni do njih da njome išta čine...

krkela

pre 5 godina

Ljudi i dalje misle da je planeta ravna, pola Srbije ima dva kanala na TVu kao da je 1960. god. Daleko je nasa drzava za ovakve vesti

Saul Goodman

pre 5 godina

To znači da je signal poslat pre 1,5 milijardi godina. Da sada mi uzvratimo, trebalo bi još 1,5 milijardi godina da prođe da taj "neko" tamo to primi...

juNko

pre 5 godina

To su pojave koje su se i pre dogadjale.Nista cudno i nema veze sa vanzemaljcima vec od zvezda ili neceg drugog u svemiru.
(King Roger, 9. januar 2019 21:34)

Ma otkud ti Jumko znas sta salje signal? Sve moze biti.

YIFY

pre 5 godina

Jedan taj zvuk koji je detektovan star je 1.5 milijardi godina pa vi vidite. Moguce je da ta civilizacija odavno ni ne postoji ako je izvor zvuka neka civilizacija.

Saul Goodman

pre 5 godina

To znači da je signal poslat pre 1,5 milijardi godina. Da sada mi uzvratimo, trebalo bi još 1,5 milijardi godina da prođe da taj "neko" tamo to primi...

YIFY

pre 5 godina

Jedan taj zvuk koji je detektovan star je 1.5 milijardi godina pa vi vidite. Moguce je da ta civilizacija odavno ni ne postoji ako je izvor zvuka neka civilizacija.

juNko

pre 5 godina

To su pojave koje su se i pre dogadjale.Nista cudno i nema veze sa vanzemaljcima vec od zvezda ili neceg drugog u svemiru.
(King Roger, 9. januar 2019 21:34)

Ma otkud ti Jumko znas sta salje signal? Sve moze biti.

krkela

pre 5 godina

Ljudi i dalje misle da je planeta ravna, pola Srbije ima dva kanala na TVu kao da je 1960. god. Daleko je nasa drzava za ovakve vesti

Bob

pre 5 godina

Pre koliko godina se to dogodilo kad je sa te udaljenosti tek sad registrovano na Zemlji??
(Ridix, 9. januar 2019 22:57)

Je li, otprilike koliko sati je trebalo automobilu da pređe 60 kilometara ako je išao 60 kilometara na sat?

Karkadzu

pre 5 godina

To znači da je signal poslat pre 1,5 milijardi godina. Da sada mi uzvratimo, trebalo bi još 1,5 milijardi godina da prođe da taj "neko" tamo to primi...
(Saul Goodman, 09. januar 2019 22:57)

Ne znači da je signal poslat pre 1.5 milijardi godina. Svetlosna godina je mera za udaljenost a ne za vreme, što znači da je signal poslat sa udaljenosti 1.5 mil.svet.godina. A ko hoće da izračuna vreme mora da ubaci podatak da svetlost putuje brzinom 300.000km u sekundi.... Samo da pojasnim jer ljudi često greše kod pojma svetlosna godina. Pozdrav za sve ljubitelje astronomije i srećna nova 2019.godina.

BSN

pre 5 godina

a kako su oni izmerili daljinu od 1.5 milijardi SG??? 
kojom naucnom metodom su dosli do tog zakljucka da im je stigao signal sa toliko dalekog puta?
(zz, 10. januar 2019 12:33)

Pa evo, mogu da pokusam da ti objasnim, ali mislim da ces inadzijski kao dete kad nece da nesto cuje, poklopiti usi rukama i vikati la-la-la... Ti si se skoro pojavio i munjevito uspeo na lestvici trolova i portal-destruktora. Tako da sumnjam da te naucno objasnjenje zanima, iako ga tako glasno trazis.

1) smatra se da je impuls na mestu nastanka poneo energiju u sirokom opsegu ucestanosti. Kada bi se impuls prostirao kroz cisti vakuum, on bi do Zemlje stigao sa svim svojim ucestanostima nepromenjen, tj. sve sastavne ucestanosti bi stigle istovremeno. Medjutim, medjugalakticki prostor je ispunjen plazmom, pa slobodni elektroni plazme menjaju nacin kako se talasi prostiru - visoke ucestanosti kasne u odnosu na niske. To se zove disperzija. Radioteleskopom na Zemlji mozemo izmeriti to kasnjenje. Kasnjenje zavisi od ukupne gustine elektrona u plazmi na putu prostiranja talasa. Ako imamo model raspodele elektrona u plazmi u nasoj galaksiji i medjugalaktickom prostoru, mozemo na osnovu izmerenog kasnjenja odrediti daljinu do izvora impulsa. Na osnovu disperzije impulsa, koja daleko nadmasuje moguce vrednosti za nasu galaksiju, odmah je zakljuceno da izvori FRB signala leze daleko izvan Mlecnog puta.

2) ako se posmatranjima teleskopom, na osnovu podataka o polozaju na nebu izvora FRB koje daje radioteleskop, uoci da izvor FRB lezi u nekoj dalekoj galaksiji, merenjem crvenog Doplerovog pomaka svetlosti te galaksije, na osnovu Hablovog zakona mozemo odrediti daljinu galaksije i izvora FRB.

BSN

pre 5 godina

Bolje da se naucna zajednica fokusira na odrzivi razvoj i smanjenje negativnih efekata globalnog zagrevanja. Nestaćemo na Zemlji ispitujući svemirske bezvezarije.

(St, 10. januar 2019 07:03)

Ne brini se, ima naucnika koji se time bave, ne mogu svi sve. A od astrofizicara se jos trazi da se bave okeanografijom, meteorologijom, ekologijom, proizvodnjom hrane za siromasne u svetu, demografijom, trazi se da se odreknu svojih plata... nema smisla, sjasite vec jednom.

EU Citizen

pre 5 godina

Ovo sa velikom verovatnoćom nema veze sa vanzemaljcima, te hipoteze su marginalne, iako je tačno da niko,za sada nema pojma o čemu se radi, opet su laki senzacionalizam izvora i nevešt prevod malo zamutili stvari, koga zanima neka pottaži pod Fast Radio Bursts (FRB).

miki

pre 5 godina

Uzbudljiva je ideja da je to poslato od steane neke inteligentne vrste, ali je i tuzno kada se shvati da je to poslato pre milijardu godina.

Always look at the bright side of life

pre 5 godina

„i nisu previše rasuti da bi bili detektovani do trenutka kada dođu do Zemlje“

Da li ovo znači da su ciljano upućeni na Zemlju?

netko

pre 5 godina

To znači da je signal poslat pre 1,5 milijardi godina. Da sada mi uzvratimo, trebalo bi još 1,5 milijardi godina da prođe da taj "neko" tamo to primi...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Saul Goodman, 9. januar 2019 22:57)

pitanje je da li mi uopste imamo uradjaj koji bi poslao te signale na toliku daljinu? pa potrefiti tacno to mesto...

neka..samo vi naucnici cackajte mecku..pa kad dodju neki do zuba neoruzani vanzemaljci sa oruzijem koji ni najbolji svetski pisci naucne fantastike ne mogu da izmisle onda cemo se svi mi onako kompletno cesati i gde nas ne svrbi...

kain

pre 5 godina

Godina je 2019. U Srbiji većina ljudi i dalje misli da je svetlosna godina jedinica za vreme. I posle nam je neko drugi kriv, a nacija puna debila.

Predrag M

pre 5 godina

Zamislite da zemlju stavite u centar nekog kruga i da poluprečnik iznosi 1,5 milijardi svetlosnih godina. Pa tako prema svim tačkama tog kruga. Jeste li sigurni da smo sami u svemiru (i zašto baš mi)?

lemy bond

pre 5 godina

@Saul Goodman
po našem poimanju da,a šta je sa civilizacijama stotinama pa i hiljadama godina ispred nas? A smatram da ovakvi kakvi smo ,sigurno nismo jedini u ovom bezgraničnom prostranstvu.

St

pre 5 godina

Odlicna vest. Primili su nesto sto moze biti svasta ali je uglavnom nista. Ako bi se vise novca ulozilo onda bi verovatno mozda opet bolje nista. Spekulacije i nagadjanja i mistifikacija.

Bolje da se naucna zajednica fokusira na odrzivi razvoj i smanjenje negativnih efekata globalnog zagrevanja. Nestaćemo na Zemlji ispitujući svemirske bezvezarije.

POMORAC KOTOR

pre 5 godina

Udaljenost od jedne svjetlostne godine je ogromna, tolika da je pitanje dal bi mogli imati kontakt sam bilo kojim vidom zivota van planete koji je toliko udaljen. O milijardi i po nezamislivo. Jedna stvar mi nije jasna tj toliko toga al ajde, nego ukoliko je signal poslat sa tolike udaljenosti i ukoliko tako dugo putuje kako su naucnici izmjerili distancu. Mozda je na kraju bolje da se drzim brodova i pomorstva

deki185

pre 5 godina

Jbt i u ovo ljudi veruju. Koje cifre da ti mozak stane a neki se jos i oduseve na ovakvu vest. Veliki prasak, pre iks milijardi godina iz nicega se tvorilo nesto. Jbt ovaj svet je spreman za jos jedan reset.

deki185

pre 5 godina

Vise ovakvih tekstova.
(Alex021, 09. januar 2019 21:22)

Ti se salis ili volis naucnu fantastiku. Procitaj jos jednom tekst pa reci da li ti se ovo cini relnim. Cifre koje se pominju vezano za udaljenost.

Trovach

pre 5 godina

@POMORAC KOTOR...Jedna svetlosna godina je smesna. To nije ni cetvrtina razdaljine do najblize zvezde. Stotine svetlosnih godina od nas su razdaljine koje bi nam mogle biti interesantne u dogledno vreme, ali trenutno smo u fazi monoksila kojim zelimo preploviti Atlantik. Malo manje para za oruzje, a malo vise za fundamentalna istrazivanja, pa da preskocimo nekoliko vekova buducih ratova i svoju inteligenciju najzad upregnemo da radi za NAS.

deki185

pre 5 godina

Znači, svetlost putuje brzinom 300 000 km/s, to sve pomnoženo sa 60×60×24×365×1 500 000 000= toliko km udaljenosti.
(Mediocritical, 09. januar 2019 21:51)

300000m/s pa onda pomnozi:-)

Nes

pre 5 godina

(Mediocritical, 9. januar 2019 21:51)

Zaboravio si da pomnozis sa 1,5 milijardu :).

Meni je interesantno pitanje sta ako je to stvarno rezultat postojanja vanzemaljske civilizacije. Hajde da pretpostavimo da je ta civilizacija opstala, onda je pitanje koliko se razvila i u kom pravcu je isao taj razvoj za 1,5 milijardu godina? Zar ne treba ocekivati da oni potraze nas, bilo da pokusaju da nas kontaktiraju nekim artikulisanim radio signalima bilo, da nas fizicki posete? Neko ce reci da, ali opet za 1,5 milijardu godina, ali je ne mislim tako, mislim da granica brzine svetlosti moze biti daleko prevazidjena, a i pitanje je sta se desava pri toj brzini, kako se zakrivljuje prostor, a kako vreme? A mozda su mali zeleni vec tu, gledaju nas i cude se :).

Didule

pre 5 godina

I najmanji (najmanji!!) nepravilan rad elektronike radio teleskopa može proizvesti šum. Isto tako šum mogu proizvesti i uređaji u daljoj okolini radio teleskopa, kao što su repetitori, antene, mobilni telefoni, pa možda čak i GPS. Zato se radio teleskopi postavljaju u udaljenim lokacijama daleko od gore pomenute opreme i uređaja.

NIKI

pre 5 godina

istina da je svetlosna godina mera za brzinu ne za vreme ali ako ste iole upuceni u astronomiju, prema ajnstanovojoj teoriji, nista ne moze da se krece brze od svetlosti, sto znachi da ako nesto je stiglo do nas sa udaljenosti od 1.5 miljardi svetlosnih godina, znachi da bi signal ako putuje maksimalnom brzinom svetlosti putovao 1.5 milijardi godina do nas!! e sad ako postoje neke prechice, crvotocine to je vec nesto drugo!!

Dejan

pre 5 godina

Čoveče, udaljenost 1,5 milijardi svetlosnih godina. Kako mogu da budu tako sigurni da su baš precizno izmerili toliku razdaljinu? Šta ako je signal doputovao na neki drugi način/drugačijom putanjom/šta ako je signal na neki nama nepoznati način modifikovan?

zz

pre 5 godina

a kako su oni izmerili daljinu od 1.5 milijardi SG???

kojom naucnom metodom su dosli do tog zakljucka da im je stigao signal sa toliko dalekog puta?

1.5 milijardi SG?

da li je neko svstan te cifre i daljine?

dajte ljudi dozovite se pameti upotrebite mozak...ovo je vredjanje inteligencije vise nije ni smesno nego zalosno u sta sve veruju ljudi

Trilijardi mi gromova i bubnjeva Darkvuda!

pre 5 godina

(Saul Goodman, 9. januar 2019 22:57)

Da, ali da signal ide brzinom svetlosti minimum...

A mi jedino možemo onom brzinom kojom nam Montenigersi otpevaše da ne treba - ne brže od života e, a mi, baš tom brznom!

Što je ipak nedovoljno da može da parira ovim majmunarijama naučnim što se gađaju milijardama i zilijardama i bilijardama.

Ne znaju ni šta je svetlo, ali znaju brzinu istog. I da znaju brzinu, to je mera brzine između dva objekta, kako meriti brzinu u odnosu na večnost, ili na svemir?

Pa isto kako i premeriti more u jednoj kapi vode - nije moguće!

Jer je more zbir kapi, a ne kap zbir mora. A more je veće od čoveka dovoljno da se u njemu izgubi, a mi ovo "More" nad nama bi da merimo... brzinom većom bržom od života.

No opet ni jedna kap nije tako mala, da se veliko sunce ne bi ogledalo u njoj?

Pratite li vi mene... budne svesti ili ste zombi nacija koja je u nastajanju tamo od Ajštajna i Tesle pa do danas evo progres sve brži!? I u sve većim brojevima... pa ko poslednji prsne u šizofreniji neka mu jedna od zlijardu ličnosti ugasi svetlo ako nije problem... mislim na sijalicu.

Ovo Svetlo koje naučnici bi hteli da pale i gase po volji svojoj i bezakonju sovjem, nije od njih, pa neće biti ni do njih da njome išta čine...

Trovach

pre 5 godina

@BSN...Mogu da zamislim astronoma koji foke hrani haringama, a potom foke baca polarnim medvedima. Zatim iznajmi neki batiskaf da malo proucava okeanske dubine i najzad se vrati u opservatoriju da bi shvatio da je "prozor" za posmatranje prosao. Nema veze; moze da okopa basticu u Atakami i nahrani gladne.

Smuleco

pre 5 godina

@BSN(poslednja replika članu @zz):

"Pa evo, mogu da pokusam da ti objasnim, ali mislim da ces inadzijski kao dete kad nece da nesto cuje, poklopiti usi rukama i vikati la-la-la... Ti si se skoro pojavio i munjevito uspeo na lestvici trolova i portal-destruktora. Tako da sumnjam da te naucno objasnjenje zanima, iako ga tako glasno trazis."

HA, HA, HA!!!:)

Saul Goodman

pre 5 godina

To znači da je signal poslat pre 1,5 milijardi godina. Da sada mi uzvratimo, trebalo bi još 1,5 milijardi godina da prođe da taj "neko" tamo to primi...

deki185

pre 5 godina

Jbt i u ovo ljudi veruju. Koje cifre da ti mozak stane a neki se jos i oduseve na ovakvu vest. Veliki prasak, pre iks milijardi godina iz nicega se tvorilo nesto. Jbt ovaj svet je spreman za jos jedan reset.

juNko

pre 5 godina

To su pojave koje su se i pre dogadjale.Nista cudno i nema veze sa vanzemaljcima vec od zvezda ili neceg drugog u svemiru.
(King Roger, 9. januar 2019 21:34)

Ma otkud ti Jumko znas sta salje signal? Sve moze biti.

Trilijardi mi gromova i bubnjeva Darkvuda!

pre 5 godina

(Saul Goodman, 9. januar 2019 22:57)

Da, ali da signal ide brzinom svetlosti minimum...

A mi jedino možemo onom brzinom kojom nam Montenigersi otpevaše da ne treba - ne brže od života e, a mi, baš tom brznom!

Što je ipak nedovoljno da može da parira ovim majmunarijama naučnim što se gađaju milijardama i zilijardama i bilijardama.

Ne znaju ni šta je svetlo, ali znaju brzinu istog. I da znaju brzinu, to je mera brzine između dva objekta, kako meriti brzinu u odnosu na večnost, ili na svemir?

Pa isto kako i premeriti more u jednoj kapi vode - nije moguće!

Jer je more zbir kapi, a ne kap zbir mora. A more je veće od čoveka dovoljno da se u njemu izgubi, a mi ovo "More" nad nama bi da merimo... brzinom većom bržom od života.

No opet ni jedna kap nije tako mala, da se veliko sunce ne bi ogledalo u njoj?

Pratite li vi mene... budne svesti ili ste zombi nacija koja je u nastajanju tamo od Ajštajna i Tesle pa do danas evo progres sve brži!? I u sve većim brojevima... pa ko poslednji prsne u šizofreniji neka mu jedna od zlijardu ličnosti ugasi svetlo ako nije problem... mislim na sijalicu.

Ovo Svetlo koje naučnici bi hteli da pale i gase po volji svojoj i bezakonju sovjem, nije od njih, pa neće biti ni do njih da njome išta čine...

deki185

pre 5 godina

Vise ovakvih tekstova.
(Alex021, 09. januar 2019 21:22)

Ti se salis ili volis naucnu fantastiku. Procitaj jos jednom tekst pa reci da li ti se ovo cini relnim. Cifre koje se pominju vezano za udaljenost.

YIFY

pre 5 godina

Jedan taj zvuk koji je detektovan star je 1.5 milijardi godina pa vi vidite. Moguce je da ta civilizacija odavno ni ne postoji ako je izvor zvuka neka civilizacija.

netko

pre 5 godina

To znači da je signal poslat pre 1,5 milijardi godina. Da sada mi uzvratimo, trebalo bi još 1,5 milijardi godina da prođe da taj "neko" tamo to primi...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Saul Goodman, 9. januar 2019 22:57)

pitanje je da li mi uopste imamo uradjaj koji bi poslao te signale na toliku daljinu? pa potrefiti tacno to mesto...

neka..samo vi naucnici cackajte mecku..pa kad dodju neki do zuba neoruzani vanzemaljci sa oruzijem koji ni najbolji svetski pisci naucne fantastike ne mogu da izmisle onda cemo se svi mi onako kompletno cesati i gde nas ne svrbi...

Karkadzu

pre 5 godina

To znači da je signal poslat pre 1,5 milijardi godina. Da sada mi uzvratimo, trebalo bi još 1,5 milijardi godina da prođe da taj "neko" tamo to primi...
(Saul Goodman, 09. januar 2019 22:57)

Ne znači da je signal poslat pre 1.5 milijardi godina. Svetlosna godina je mera za udaljenost a ne za vreme, što znači da je signal poslat sa udaljenosti 1.5 mil.svet.godina. A ko hoće da izračuna vreme mora da ubaci podatak da svetlost putuje brzinom 300.000km u sekundi.... Samo da pojasnim jer ljudi često greše kod pojma svetlosna godina. Pozdrav za sve ljubitelje astronomije i srećna nova 2019.godina.

deki185

pre 5 godina

Znači, svetlost putuje brzinom 300 000 km/s, to sve pomnoženo sa 60×60×24×365×1 500 000 000= toliko km udaljenosti.
(Mediocritical, 09. januar 2019 21:51)

300000m/s pa onda pomnozi:-)

St

pre 5 godina

Odlicna vest. Primili su nesto sto moze biti svasta ali je uglavnom nista. Ako bi se vise novca ulozilo onda bi verovatno mozda opet bolje nista. Spekulacije i nagadjanja i mistifikacija.

Bolje da se naucna zajednica fokusira na odrzivi razvoj i smanjenje negativnih efekata globalnog zagrevanja. Nestaćemo na Zemlji ispitujući svemirske bezvezarije.

zz

pre 5 godina

a kako su oni izmerili daljinu od 1.5 milijardi SG???

kojom naucnom metodom su dosli do tog zakljucka da im je stigao signal sa toliko dalekog puta?

1.5 milijardi SG?

da li je neko svstan te cifre i daljine?

dajte ljudi dozovite se pameti upotrebite mozak...ovo je vredjanje inteligencije vise nije ni smesno nego zalosno u sta sve veruju ljudi

Dejan

pre 5 godina

Čoveče, udaljenost 1,5 milijardi svetlosnih godina. Kako mogu da budu tako sigurni da su baš precizno izmerili toliku razdaljinu? Šta ako je signal doputovao na neki drugi način/drugačijom putanjom/šta ako je signal na neki nama nepoznati način modifikovan?

krkela

pre 5 godina

Ljudi i dalje misle da je planeta ravna, pola Srbije ima dva kanala na TVu kao da je 1960. god. Daleko je nasa drzava za ovakve vesti

kain

pre 5 godina

Godina je 2019. U Srbiji većina ljudi i dalje misli da je svetlosna godina jedinica za vreme. I posle nam je neko drugi kriv, a nacija puna debila.

Nes

pre 5 godina

(Mediocritical, 9. januar 2019 21:51)

Zaboravio si da pomnozis sa 1,5 milijardu :).

Meni je interesantno pitanje sta ako je to stvarno rezultat postojanja vanzemaljske civilizacije. Hajde da pretpostavimo da je ta civilizacija opstala, onda je pitanje koliko se razvila i u kom pravcu je isao taj razvoj za 1,5 milijardu godina? Zar ne treba ocekivati da oni potraze nas, bilo da pokusaju da nas kontaktiraju nekim artikulisanim radio signalima bilo, da nas fizicki posete? Neko ce reci da, ali opet za 1,5 milijardu godina, ali je ne mislim tako, mislim da granica brzine svetlosti moze biti daleko prevazidjena, a i pitanje je sta se desava pri toj brzini, kako se zakrivljuje prostor, a kako vreme? A mozda su mali zeleni vec tu, gledaju nas i cude se :).

POMORAC KOTOR

pre 5 godina

Udaljenost od jedne svjetlostne godine je ogromna, tolika da je pitanje dal bi mogli imati kontakt sam bilo kojim vidom zivota van planete koji je toliko udaljen. O milijardi i po nezamislivo. Jedna stvar mi nije jasna tj toliko toga al ajde, nego ukoliko je signal poslat sa tolike udaljenosti i ukoliko tako dugo putuje kako su naucnici izmjerili distancu. Mozda je na kraju bolje da se drzim brodova i pomorstva

miki

pre 5 godina

Uzbudljiva je ideja da je to poslato od steane neke inteligentne vrste, ali je i tuzno kada se shvati da je to poslato pre milijardu godina.

NIKI

pre 5 godina

istina da je svetlosna godina mera za brzinu ne za vreme ali ako ste iole upuceni u astronomiju, prema ajnstanovojoj teoriji, nista ne moze da se krece brze od svetlosti, sto znachi da ako nesto je stiglo do nas sa udaljenosti od 1.5 miljardi svetlosnih godina, znachi da bi signal ako putuje maksimalnom brzinom svetlosti putovao 1.5 milijardi godina do nas!! e sad ako postoje neke prechice, crvotocine to je vec nesto drugo!!

EU Citizen

pre 5 godina

Ovo sa velikom verovatnoćom nema veze sa vanzemaljcima, te hipoteze su marginalne, iako je tačno da niko,za sada nema pojma o čemu se radi, opet su laki senzacionalizam izvora i nevešt prevod malo zamutili stvari, koga zanima neka pottaži pod Fast Radio Bursts (FRB).

lemy bond

pre 5 godina

@Saul Goodman
po našem poimanju da,a šta je sa civilizacijama stotinama pa i hiljadama godina ispred nas? A smatram da ovakvi kakvi smo ,sigurno nismo jedini u ovom bezgraničnom prostranstvu.

Bob

pre 5 godina

Pre koliko godina se to dogodilo kad je sa te udaljenosti tek sad registrovano na Zemlji??
(Ridix, 9. januar 2019 22:57)

Je li, otprilike koliko sati je trebalo automobilu da pređe 60 kilometara ako je išao 60 kilometara na sat?

Didule

pre 5 godina

I najmanji (najmanji!!) nepravilan rad elektronike radio teleskopa može proizvesti šum. Isto tako šum mogu proizvesti i uređaji u daljoj okolini radio teleskopa, kao što su repetitori, antene, mobilni telefoni, pa možda čak i GPS. Zato se radio teleskopi postavljaju u udaljenim lokacijama daleko od gore pomenute opreme i uređaja.

Predrag M

pre 5 godina

Zamislite da zemlju stavite u centar nekog kruga i da poluprečnik iznosi 1,5 milijardi svetlosnih godina. Pa tako prema svim tačkama tog kruga. Jeste li sigurni da smo sami u svemiru (i zašto baš mi)?

Always look at the bright side of life

pre 5 godina

„i nisu previše rasuti da bi bili detektovani do trenutka kada dođu do Zemlje“

Da li ovo znači da su ciljano upućeni na Zemlju?

BSN

pre 5 godina

Bolje da se naucna zajednica fokusira na odrzivi razvoj i smanjenje negativnih efekata globalnog zagrevanja. Nestaćemo na Zemlji ispitujući svemirske bezvezarije.

(St, 10. januar 2019 07:03)

Ne brini se, ima naucnika koji se time bave, ne mogu svi sve. A od astrofizicara se jos trazi da se bave okeanografijom, meteorologijom, ekologijom, proizvodnjom hrane za siromasne u svetu, demografijom, trazi se da se odreknu svojih plata... nema smisla, sjasite vec jednom.

Trovach

pre 5 godina

@POMORAC KOTOR...Jedna svetlosna godina je smesna. To nije ni cetvrtina razdaljine do najblize zvezde. Stotine svetlosnih godina od nas su razdaljine koje bi nam mogle biti interesantne u dogledno vreme, ali trenutno smo u fazi monoksila kojim zelimo preploviti Atlantik. Malo manje para za oruzje, a malo vise za fundamentalna istrazivanja, pa da preskocimo nekoliko vekova buducih ratova i svoju inteligenciju najzad upregnemo da radi za NAS.

BSN

pre 5 godina

a kako su oni izmerili daljinu od 1.5 milijardi SG??? 
kojom naucnom metodom su dosli do tog zakljucka da im je stigao signal sa toliko dalekog puta?
(zz, 10. januar 2019 12:33)

Pa evo, mogu da pokusam da ti objasnim, ali mislim da ces inadzijski kao dete kad nece da nesto cuje, poklopiti usi rukama i vikati la-la-la... Ti si se skoro pojavio i munjevito uspeo na lestvici trolova i portal-destruktora. Tako da sumnjam da te naucno objasnjenje zanima, iako ga tako glasno trazis.

1) smatra se da je impuls na mestu nastanka poneo energiju u sirokom opsegu ucestanosti. Kada bi se impuls prostirao kroz cisti vakuum, on bi do Zemlje stigao sa svim svojim ucestanostima nepromenjen, tj. sve sastavne ucestanosti bi stigle istovremeno. Medjutim, medjugalakticki prostor je ispunjen plazmom, pa slobodni elektroni plazme menjaju nacin kako se talasi prostiru - visoke ucestanosti kasne u odnosu na niske. To se zove disperzija. Radioteleskopom na Zemlji mozemo izmeriti to kasnjenje. Kasnjenje zavisi od ukupne gustine elektrona u plazmi na putu prostiranja talasa. Ako imamo model raspodele elektrona u plazmi u nasoj galaksiji i medjugalaktickom prostoru, mozemo na osnovu izmerenog kasnjenja odrediti daljinu do izvora impulsa. Na osnovu disperzije impulsa, koja daleko nadmasuje moguce vrednosti za nasu galaksiju, odmah je zakljuceno da izvori FRB signala leze daleko izvan Mlecnog puta.

2) ako se posmatranjima teleskopom, na osnovu podataka o polozaju na nebu izvora FRB koje daje radioteleskop, uoci da izvor FRB lezi u nekoj dalekoj galaksiji, merenjem crvenog Doplerovog pomaka svetlosti te galaksije, na osnovu Hablovog zakona mozemo odrediti daljinu galaksije i izvora FRB.

Trovach

pre 5 godina

@BSN...Mogu da zamislim astronoma koji foke hrani haringama, a potom foke baca polarnim medvedima. Zatim iznajmi neki batiskaf da malo proucava okeanske dubine i najzad se vrati u opservatoriju da bi shvatio da je "prozor" za posmatranje prosao. Nema veze; moze da okopa basticu u Atakami i nahrani gladne.

Smuleco

pre 5 godina

@BSN(poslednja replika članu @zz):

"Pa evo, mogu da pokusam da ti objasnim, ali mislim da ces inadzijski kao dete kad nece da nesto cuje, poklopiti usi rukama i vikati la-la-la... Ti si se skoro pojavio i munjevito uspeo na lestvici trolova i portal-destruktora. Tako da sumnjam da te naucno objasnjenje zanima, iako ga tako glasno trazis."

HA, HA, HA!!!:)