Milodar
pre 5 godina
@Pedja pogledaj BBC seriju "39 dana" i prestani da siris neistine.
Subota, 10.11.2018.
14:00
Izvor: B. Gigoviæ Grubiæ
pre 5 godina
@Pedja pogledaj BBC seriju "39 dana" i prestani da siris neistine.
pre 5 godina
Nije ni Ferdinand dosao u Sarajevo da aneksira Bosnu, Bosna je tada vec bila u sastavu Austrougarske. Ko sve udise vazduh na ovoj planeti, uzas.
(Pedja)
Treba biti, hm, talentovan da bi koncetrisao ovoliko logickog nonsensa u samo jednu recenicu. Sto se grbo rodi, vrijeme ga ne ispravi, maksima koja adekvatno oslikava legitimnost austrougarske kolonizacije Bosne kao i nivo tvojih analitickih sposobnosti.
pre 5 godina
Da ubistvo kralja Aleksandra u Marseju je terorizam jer on nije otisao u Marsej da aneksira Francusku. Jel ti sada jasnije.
Sta sve udise u Srbiji isti vazduh kao i ja. Uzas.
(Referendum, 10. novembar 2018 22:32)
Nije ni Ferdinand dosao u Sarajevo da aneksira Bosnu, Bosna je tada vec bila u sastavu Austrougarske. Ko sve udise vazduh na ovoj planeti, uzas.
pre 5 godina
Prvo, ne bih mešao današnje političke prilike sa nečim što se dogodilo pre 100 godina. Drugo, čak i da je tačno sve to što si napisao (A NIJE), to ne može biti nikakvo opravdanje, ni uzrok, a ni valjani povod za tako krvavi rat koga je otpočela Austro-Ugarska i na kraju krajeva ono što je i najvažnije, a to je da: ATENTAT NA FRANCA FERDINANDA NIJE IZVRŠIO NEKAKAV SRBIN IZ SRBIJE, VEĆ AUSTRO-UGARSKI DRŽAVLjANIN IZ BOSNE i HERCEGOVINE, po nacionalnosti Srbin, ALI NjIHOV GRAĐANIN!!!
(Pako Alkaser, 10. novembar 2018 23:53)
Posto si me nazvao lazovom idi do muzeja i proveri. A imas i internet novine iz 1914g.Izvrsilac ubistva nije Srbin iz Srbije ali neki ucesnici su Apisovi saradnici iz nase obavestajne sluzbe koji su bili bliski Mladoj Bosni. Apis je ucestvovao u majskom prevratu 1903, kasnije pokusao i atentat na Karadjordjevica pa je streljan zbog toga. Bio je sklon toj vrsti terorizma.
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju...
(Samosvesna gradjanka)
Vi svakako ne spadate u tu kategoriju.
(Nadezda Petrovic)
U pravu ste: ne SPADAM u tu kategoriju, ali toj kategoriji PRIPADAM.
(Samosvesna gradjanka)
Na zalost, ne spadate. Sve ostalo je zvaka.
pre 5 godina
Alojzije Stepinac (kasnije kardinal) se 1918 pridružio legiji sastavljenoj od zarobljenih hrvatskih vojnika u Italiji koja je trebala otići na solunski front. Zaslugom jugoslavenskog odbora, tek je 6. decembra pušten iz zarobljeništva i prebačen o Solun. Prilikom prijelaza u jugoslavensku vojsku priznat mu je čin potporučnika te je prebačen iz Soluna nakon vrlo kratkog vremena u Gnjilane, odnosno Prištinu, na Kosovu. U proljeće 1919. bio je demobiliziran, a 1920. promaknut u čin rezervnog poručnika. Stepinac bio odlikovan od strane kralja, za njegovu dragovoljnu sluzbu u jugoslovenskoj vojsci na solunskom frontu, i to s Ordenom Karadjordjeve zvijezde
pre 5 godina
(Pako Alkaser, 10. novembar 2018 18:06)
Imao sam priliku da procitam tadasnju "prepisku" izmedju Srbije, Austrougarske i Rusije kao i original Austrougarskog ultimatuma. Tadasnja radikalska vlast je lagala srpski narod (slicno kao i ova sada) pa smo na osnovu njihove demagogije ucili falsifikovanu stranu istorije. Austrougarska je od Srbije trazila da zajednickim snagama istraze ubistvo prestolonaslednika, Pasic je znajuci da bi takva istraga dosla do nekoliko njemu bliskih ljudi izmislio tu mantru kako "Austrougarska trazi nesto na sta ni jedna nezavisna drzava ne bi pristala" i odbio sve molbe, zahteve i na kraju ultimatum. Ponasanje Pasiceve vlasti izazvalo je bes i sumnju Austrougarske jer je i ako nije imala dokaze o umesanosti Srbije postala ubedjena da Srbija stoji iza ubistva i da krije organizatore.
#(Pedja, 10. novembar 2018 22:40)
Prvo, ne bih mešao današnje političke prilike sa nečim što se dogodilo pre 100 godina. Drugo, čak i da je tačno sve to što si napisao (A NIJE), to ne može biti nikakvo opravdanje, ni uzrok, a ni valjani povod za tako krvavi rat koga je otpočela Austro-Ugarska i na kraju krajeva ono što je i najvažnije, a to je da: ATENTAT NA FRANCA FERDINANDA NIJE IZVRŠIO NEKAKAV SRBIN IZ SRBIJE, VEĆ AUSTRO-UGARSKI DRŽAVLjANIN IZ BOSNE i HERCEGOVINE, po nacionalnosti Srbin, ALI NjIHOV GRAĐANIN!!!
pre 5 godina
(Zeljko, 10. novembar 2018 21:02)
Nijedan od tih dogadjaja nije bio terorizam. Taj savremeni izraz, koji koristimo da opisemo pokusaj postizanja politickog cilja nasilnim aktom kojim bi se uterao strah (teror) u narod i civilne strukture vlasti naterale na ustupke, ne moze se ekstrapolisati unazad na to vreme.
pre 5 godina
@Zeljko
Pitanje nema smisla (tacnije znam sta pokusavas postici ali opet nema smisla) ali odgovoricu. Ni jedno ni drugo nije teroristicki napad nego atentat... A o razlikama, ako ti nije jasno, citaj pa saznaj. I ta dva atentata se ne mogu porediti. Austrougarska je doslovno okupirala Bosnu, ni prvi ni poslednji okupator na koga je izvrsen atentat, a Kralj je ubijen u slobodnoj, tada saveznickoj Francuskoj...
pre 5 godina
Mozda @Drasko nije nista pobrkao, sad se mislim, nego je mislio na TAJNI Londonski sporazum izmedju Saveznika i ITALIJE o teritorijalnim ustupcima koje bi Italija dobila na racun Austrougarske, ako udje u rat na strani saveznika. Tim sporazumom je Italija namamljena na stranu Saveznika iako je imala odbrambeni sporazum sa Austrougarskom i Nemackom. I Italija je usla u dugotrajan i krvav (700000 poginulih) rat sa Austrougarskom bez nekog uspeha do pred sam kraj rata.
Srbija NIJE bila ucesnik tog sporazuma, pa nije imala ni sta da odbije da potpise, nije joj nista nudjeno, nije trazeno da se odrekne Makedonije Bugarskoj u korist (to su Rusi zahtevali od nas), na zahtev Italije Srbija NIJE OBAVESTENA o sporazumu, mada je to kasnije prekrseno i Srbiji je sporazum, koji je potpisan aprila 1915., dostavljen u avgustu 1915. kad je Italija vec bila nekoliko meseci u ratu. Bugarska pristupa Centralnim silama u septembru 1915.
Pitanje postupanja Srbije posle rata - osvajanje ili ujedinjenje - je pitanje odnosa Srbije i Srba koji su bili pod Austrougarskom i koji su sa Hrvatima i Slovencima imali svoje predstavnike. Tu je Pasic ostao u manjini sto je ozvaniceno Krfskom deklaracijom 1917. (verovatno oslabljen izlaskom Rusije iz rata) i Srbija je krenula putem ujedinjenja.
pre 5 godina
Za poznavaoce istorije imam jedno pitanje:
Da li je neki od sledećih događaja za vas terorizam:
Ubistvo nadvojvode Franca Ferdinanda u Sarajevu 1914.
Ubistvo kralja Aleksandra I Karađorđevića u Marseju 1934.
(Zeljko, 10. novembar 2018 21:02)
Da ubistvo kralja Aleksandra u Marseju je terorizam jer on nije otisao u Marsej da aneksira Francusku. Jel ti sada jasnije.
Sta sve udise u Srbiji isti vazduh kao i ja. Uzas.
pre 5 godina
Moj pradeda, Krstivoje Lazarević, preživeo Albaniju, učestvovao u probijanju Solunskog fronta i oslobađanju Srbije. Moj deda, Svetozar Lazarević, u Drugom svetskom ratu, ratovao na strani partizana, zarobljen, deportovan u Nemačku, preživeo logor. Hvala vam slavni preci za sve!
(moje mišljenje, 10. novembar 2018 17:52)i moja tetka isto
pre 5 godina
(Pako Alkaser, 10. novembar 2018 18:06)
Imao sam priliku da procitam tadasnju "prepisku" izmedju Srbije, Austrougarske i Rusije kao i original Austrougarskog ultimatuma. Tadasnja radikalska vlast je lagala srpski narod (slicno kao i ova sada) pa smo na osnovu njihove demagogije ucili falsifikovanu stranu istorije. Austrougarska je od Srbije trazila da zajednickim snagama istraze ubistvo prestolonaslednika, Pasic je znajuci da bi takva istraga dosla do nekoliko njemu bliskih ljudi izmislio tu mantru kako "Austrougarska trazi nesto na sta ni jedna nezavisna drzava ne bi pristala" i odbio sve molbe, zahteve i na kraju ultimatum. Ponasanje Pasiceve vlasti izazvalo je bes i sumnju Austrougarske jer je i ako nije imala dokaze o umesanosti Srbije postala ubedjena da Srbija stoji iza ubistva i da krije organizatore.
pre 5 godina
Da je Gavrilo Princip znao da ćemo biti nedostojni nasljednici njegovog patriotizma i njegove žrtve, sigurno ne bi izvršio atentat na Franza Ferdinanda. Kad pogledam kako nas naši političari bezočno kradu bez ikakvih posljedica, jer je sudstvo najkorumpiraniji dio društva, dođe mi žao što nam vlada nije u Beču. Mi nismo dostojni nasljednici slave naših srpskih predaka - nažalost. Ovo piše unuk Solunca koji je rođen u Hrvatskoj a na Galiciji dezertirao i prešao na rusku stranu pa u srpsku vojsku. Vječna im slava!
pre 5 godina
Jel ima neko da zna poreklo celnika ovog rezima - na kojoj strani su im bili dedovi, pradedovi 1814-1918? Pocevsi od vucjaka, vuljina, seselja, dr sline, martinovica, . . .
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju...
(Samosvesna gradjanka)
Vi svakako ne spadate u tu kategoriju.
(Nadezda Petrovic, 10. novembar 2018 18:40)
U pravu ste: ne SPADAM u tu kategoriju, ali toj kategoriji PRIPADAM.
pre 5 godina
Za poznavaoce istorije imam jedno pitanje:
Da li je neki od sledećih događaja za vas terorizam:
Ubistvo nadvojvode Franca Ferdinanda u Sarajevu 1914.
Ubistvo kralja Aleksandra I Karađorđevića u Marseju 1934.
(Zeljko, 10. novembar 2018 21:02)
Oba ubistva su terorizam.
pre 5 godina
Za poznavaoce istorije imam jedno pitanje:
Da li je neki od sledećih događaja za vas terorizam:
Ubistvo nadvojvode Franca Ferdinanda u Sarajevu 1914.
Ubistvo kralja Aleksandra I Karađorđevića u Marseju 1934.
pre 5 godina
Neki su crtali te granice nedje mirno u fotelji, a drugi su morali poginuti.
Zbog cega su jedni ginuli i umirali zbog planova drugih, kad se moglo pretpostaviti da su planovi dogovoreni medju crtacima?
Isto tako, zbog cega su mnogi ginuli u skorasnjim ratovima, ako se znalo da su planovi novih granica dogovoreni. Istorija uci da su planovi podlozni ispravkama i mogu se mjenjati neprestano.
Zasto onda gubiti zivot? Mrtav covjek ne zivi teritoriju i jos gore nije u stanju ni da utice na planove.
pre 5 godina
@BeKo
Srpska tragedija je što najveći broj naših političara spada u dve grupe.Jedni su oportunisti a drugi idealisti.
I jedni i drugi su spremni da ugroze opšti (nacionalni) interes zarad lične koristi ili ideologije kojom su inficirani.
Nama (narodu,gradjanima) dodje na isto.
Da ne gubimo vreme objašnjavajući koliko su antislovenski i antisrpski stavovi Marksa i Engelsa uticali na komunističku ideologiju (Engels o Srbima izguglati) niti koliko je bečko - berlinski pogled na svet uticao na socijalističke internacionale.
To je manje - više nebitno jer su sve ideologije oblikovane tako da budu celofan u koji se pakuju interesi velikih igrača.
Nesrećni Tucović je sve podredio ideologiji ,kao mnogi pre njega i posle njega.Neosvrtanje na to da li je slučajno koristan nekom drugom a ne svojoj zajednici je logična posledica - na to nije imun niko,pa ma koliko ideja kojom je obuzet bila napredna.
pre 5 godina
"Takođe, koškanja su i na slovenačko-austrijskoj granici, italijansko-slovenačkoj granici i bilo je pitanje stići što pre i postaviti tu granicu."
U stvari, cela 1919. je prosla u uspostavljanju granice. Slovenija se podelila na gradove-polise, koji su imali svoje milicije. Neki su bili za pristupanje SHS, neki ne.
pre 5 godina
na šta smo mi danas spali i kakvi smo,nismo dostojni ni imena im pomenuti,i što je naj crnje,za koga su ti VELIKANI izginuli ?
pre 5 godina
"А Димитрије је мислио добро свима осим свом народу, KAO и сви остали српски комунисти!"
...tucovic komunista...???
...umro 1914-te, kpj osnovana 1919-te...
...sedi dole jedan...
...i nastavi da se obrazujes po zutoj stampi...
pre 5 godina
@Draško
Srbija je ,sasvim racionalno odustala od stvaranja Jugoslavije još u periodu 1841-1844. Bilo je to vreme kada je Beč ofanzivnije nastupio i marginalizovao Ljudevita Gaja da bi stvaranje hrvatske nacije teklo po Austeijskom ukusu - cilj je bio posejati antisrpstvo kako bi se onemogućio svaki oblik saradnje.
Potpuno pogrešno je misliti da je srpska promašena šansa bio Londonski pakt ,da smo mogli bilo šta da radimo osim onoga što je Aleksandar radio (izuzezak je odnos prema Nikoli - katasteofalna greška ) To je Ćosićeva naknadna pamet.
Ako je išta moglo da se promeni to je trenutak posle atentata u skupštini kada je Kralj Aleksandar poslao poruku Radiću i Pribićeviću da će im ostaviti hrvatsku teritoriju i povući vojsku kada oni formiraju dvoju ,kako ih ne bi ostavio na milost i nemilost Italiji.Pominjao je i koridor ka Sloveniji (Slivence mnogi pominju u negativnom kontekstu a oni su nam u Jugoslaviji bili prirodni saveznici ) .
E,tu je greška.
Nije trebalo da preti nego to da uradi i saopšti.Tada je bio u poziciji i eventualno je neko mogao da ga ubije zbog toga ,što mu se svakako i desilo.
A pre i za vreme Velikog rata Srbija nije mogla da bira,pokazivanje zuba Beču i Berlinu je bilo više od maksimuma i svako sledeće bi bilo ravno samouništenju.
Ne valja po automatizmu preuzimati ideje Dobrice Ćosića - komunista pokajnik,da je merio srpskim metrom nikada ne bi ni ušao u kolo sa austrokomunistima.
pre 5 godina
Da smo lepo sami zamolili Striceka Franju da nas primi u monarhiju, i da smo se sacuvali trecinu stanovnistva.
pre 5 godina
Srbija je odbila da potpise Londonski ugovor po kome je trebala da ustupi veci deo Makedonije Bugarskoj,a za uzvrat bi dobila;izlaz na Jadran,BiH,Slavoniju,Baranju,Backu i Srem.
Epilog znamo.Bugari ulaze u rat na srani centralni sila i napadaju Srbiju.
(Drasko, 10. novembar 2018 17:24) q
Londonski sporazum je pravljen posle I Balkanskog rata. Izlaz na Jadran i teritorije tadasnje Austrougarske nisu mogle biti predmet sporazuma jer je tada Austrougarska jos postojala i nije bila u ratu, stavise, ona je ucestvovala u kreiranju Londonskog sporazuma i sigurno ne bi ponudila svoje teritorije Srbiji. Londonskim sporazumom je "samo" blokiran srpski izlaz na Jadran preko (tadasnje turske teritorije) Albanije. Ti si nesto pobrkao vreme posle 1. Balkanskog i 1. svetskog rata.
pre 5 godina
I sutra će da govor o ovome da drži Vulin, legalan naslednik Mišića i ostalih generala.
pre 5 godina
(Srbin koji ne voli mitove, 10. novembar 2018 16:48)
Teško tebi! Povlačenje je bio jedini način da se spasi vojska i deo naroda na udaru, inače bi svi bili zbrisani, i ti sad ne bi mogao da se nazivaš Srbinom (bilo sa mitovima ili bez njih), nego Austrijancem, Bugarinom, Mađarom, Albancem i sl. Što se pomoći tiče, da Ruski car nije ucenio saveznike da će izaći iz saveza ukoliko ne pomognu Srbe, ne bi nas ni na Krf primili, nego ostavili da umremo od bolesti i gladi. Čitaj malo, obrazuj se, mlad si još da bi znao sve, i to šta su mitovi, a šta ne!
pre 5 godina
A danas Vulin ministar vojske...
pre 5 godina
@(Drasko, 10. novembar 2018 17:24)
"Da nije došlo do ujedinjavanja sa Srbijom, upravo bi Hrvatskom zapadni saveznici (Londonski sporazum) platili i Italiji i Srbiji, jer bi Dalmacija potpala pod Italiju, a Srbija bi vjerojatno dobila gotovo sve ono što je danas (1991) htjela osvojiti."
Franjo Tuđman
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
# (Borisov, 10. novembar 2018 16:13)
Ti i tebi slični, genocidni revizionisti istorije, baš nemate srama, čime su to Srbi hteli ceo Balkan za sebe, time što im je Austro-ugarska bez povoda napala domovinu?! Zastanite svi vi koji ste poraženi u tom ratu, bar na kratko, pre nego što odvalite neku sličnu glupost!
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju...
(Samosvesna gradjanka)
Vi svakako ne spadate u tu kategoriju.
pre 5 godina
Hvala istoricarima, svake godine sve noviju i lepsu istoriju.
pre 5 godina
Srbija je odbila da potpise Londonski ugovor po kome je trebala da ustupi veci deo Makedonije Bugarskoj,a za uzvrat bi dobila;izlaz na Jadran,BiH,Slavoniju,Baranju,Backu i Srem.
Epilog znamo.Bugari ulaze u rat na srani centralni sila i napadaju Srbiju.
Neki su predlagali preventivni rat sa Bugarskom ( da ih napadnemo pre nego oni nas i spojimo se sa Rusima),ali je i to odbila vlada i regent jer su bili ubjedjeni da Bugari nece napasti.
Sa prvom opcijom sile antante su htele da obnove balkanski savez,ovaj put usmeren protiv AU,ali vlada i regent nisu hteli da odustanu od ratnog cilja.A to je bilo oslobodjenje svih Srba,Hrvata i Slovenaca,iako do tada ni jedan Hrvat i Slovenac nisu bacili pusku i presli da se bore sa bracom zajedno do oslobodjenja.
Sve u svemu struka se nije slusala tj pitala,konce su vukli regent Aleksandar i Pasic.Bolje bi prosli i u balkanskim ratovima,ludost je bila postaviti jednog balavca od 23 god. za vrhovnog komadanta.
Ubice nas mitovi i robovanje njima, povlacenje preko Albanije je svakako imalo alternativu.
pre 5 godina
"E, baš tako!
A heroji, ama šta heroji, HEROJČINE, u zimu 1915/16. - bežanija u Grčku!
A ostavili žene Austrougarima i Bugarima da ih siluju. A decu i starce da muče, izgladnjuju, ubijaju, pljačkaju Srbiju, itd. Nije to dugo trajalo... skoro tri godine.
Junačine!
A da nije bilo saveznika - pocrkali bi u toj Grčkoj. :(
Moreeee, pun mi je kufer MITOVA!"
Nisi ti ucio istoriju i situaciju koja je bila i zasto je doneta ta odluka. A, sto se tebe tice, ti bi zapalio i pre nego sto te pozovu. Nas narod ima lep naziv za takve....pi*da. Nisi ti ni dostojan tih slavnih predaka i onoga sto su oni dali, jednostavno si jedna najobicnija ljiga bez trunke casti i postovanja. Aj nazad u rupu.
pre 5 godina
@ (Srbin koji ne voli mitove, 10. novembar 2018 16:48). Prvo uci istoriju,pa komentarisi.Sta su uradili npr. Francuzi u 2.ratu kada su ih napali Nemci? Bilo je neophodno povuci se pred mnogo vecom silom da bi se sacuvala vojska,za konacni obracun.Ovako bi svi poginuli bez veze.
pre 5 godina
„I kako Srbija obelezava 100 godina od zavrsetka najvece klanice u kojoj je ucestvovala? I da li uopste i obelezava?“
Da, u crkvi na Vračaru.
Među mnoštvom bili su Dačić, bečki biskup, austrijski vojni biskup i predstavnici mnogih ambasada sa nadbiskupom Hočevarom.
Svečano, za pohvalu...
pre 5 godina
Srbija je odbila da potpise Londonski ugovor po kome je trebala da ustupi veci deo Makedonije Bugarskoj,a za uzvrat bi dobila;izlaz na Jadran,BiH,Slavoniju,Baranju,Backu i Srem.
Epilog znamo.Bugari ulaze u rat na srani centralni sila i napadaju Srbiju.
Neki su predlagali preventivni rat sa Bugarskom ( da ih napadnemo pre nego oni nas i spojimo se sa Rusima),ali je i to odbila vlada i regent jer su bili ubjedjeni da Bugari nece napasti.
Sa prvom opcijom sile antante su htele da obnove balkanski savez,ovaj put usmeren protiv AU,ali vlada i regent nisu hteli da odustanu od ratnog cilja.A to je bilo oslobodjenje svih Srba,Hrvata i Slovenaca,iako do tada ni jedan Hrvat i Slovenac nisu bacili pusku i presli da se bore sa bracom zajedno do oslobodjenja.
Sve u svemu struka se nije slusala tj pitala,konce su vukli regent Aleksandar i Pasic.Bolje bi prosli i u balkanskim ratovima,ludost je bila postaviti jednog balavca od 23 god. za vrhovnog komadanta.
Ubice nas mitovi i robovanje njima, povlacenje preko Albanije je svakako imalo alternativu.(Drasko, 10. novembar 2018 17:24)
Srbiji je sudjeno da prolazi kroz golgotu u protivnom ne bi bili Srbi nego bili Hrvati Slovenci koji su Hitlera docekivali sa cvecem i osmehom.
pre 5 godina
@BeKo
Лаж!!
Моја породица је са обе стране била богата или добростојећа, па су и учествовали у ратовима и давали за Србију!
А Димитрије је мислио добро свима осим свом народу, као и сви остали српски комунисти!
pre 5 godina
Retki trenuci kada osetim PONOS! Ponosan sam na svoje pretke i narod. Danas smo svi jedna velika sramota nedostojna tih ljudi.
pre 5 godina
Moj pradeda, Krstivoje Lazarević, preživeo Albaniju, učestvovao u probijanju Solunskog fronta i oslobađanju Srbije. Moj deda, Svetozar Lazarević, u Drugom svetskom ratu, ratovao na strani partizana, zarobljen, deportovan u Nemačku, preživeo logor. Hvala vam slavni preci za sve!
pre 5 godina
Sve sto je vredlo je izginulo. Ostali samo sinovi izdajnika, dezertera i izdajnika. Sto je najgore takvi nam danas vode drzavu.
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
(Borisov, 10. novembar 2018 16:13)
Nije lepo hvaliti se svojim neznanjem. Imas knjige, imas Google... uci, obrazuj se da se ne bi ovako brukao mada najbolje bi bilo da postoji vremenska masina onda bi neke stvari bolje video i sagledao.
pre 5 godina
@(Перица, 10. novembar 2018 17:04)
"U dvorištu jedne kuće, u kome je trava bila iskopana da se načini grob za mnogo njih, zborana hroma žena stajala je okružena s devetoro dece, sve ispod petnaest godina. Dvoje od njih jedva je bilo u stanju da stoji, mrtvački belo i drhteći od neke groznice, drugo troje dece, od toga jedno još beba, bilo je pokriveno nezalečenim ranama i krastama. Žena je pokazala na grob.
’Izgubila sam sve svoje, osim ovih ovde. Tamo su mi muž, sestra, otac, dever i njegova žena. I nemam ništa čime bih mogla da nahranim ovu bolesnu decu. Kondenzovano mleko koje Vlada šalje za decu predsednik opštine daje samo svojim političkim prijateljima, lopužama…’
Rat u Srbiji 1915 John Reed
pre 5 godina
Има још једна особина код наших предака из Великог рата која ме фасцинира, поред њихове неупитне храбрости. Наиме, велики број српских ветерана добио је стипендију за образовање и живот у Француској или В. Британији. Стање у послератној краљевини СХС (потоњој Југославији) било је, на жалост, не много друкчије него у данашњој Србији... Оно мало ветерана што су живели као људи живели су махом на западу, под влашћу која их је ценила и са народом који је на њих гледао као на пријатеље. Али, ипак: велики број њих који су отишли преко – одлучили су да се врате својим селима и градовима у Србији, вучени носталгијом. Знали су да је ово тада била шупа од земље, да ће њихова деца одрастати срећнија у Француској или Енглеској него у оној страдији из описа А. Рајса у “Чујте, Срби”. Али ипак су се вратили. Толико је јака и категоричка била њихова љубав према својој отаџбини. Штавише, читао сам да су поједини од њих успели да убеде и своје супруге, Францускиње, да се преселе са њима у Србију (баба по оцу Микија Манојловића, нпр.). Мени је то, са визуре данашњих трендова и колективног размишљања, непојмљиво. Типа, скрасио си се средином ’90-тих у САД или Канади, и тамо си добио све, од дома до породице – али једног дана у теби победи онај неумрли трачак српства и патриотизма, и вратиш се, без обзира на Вучића, или твоје мишљење о њему. Мени је такав потез за дивљење, макар само на основу дијамантске чврстине воље коју изискује.
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
pre 5 godina
"Mnogo bolje od ranijih ovi ratovi su pokazali da je opšta vojna obaveza jedna krupna laž. Ukoliko je vojna obaveza uopšte zahvatila po nekoga činovnika, trgovca, bogata rentijera ili kapitalista, oni su monopolisali neboračke službe, koje se najčešće svode na haranje države i pijančenje. Njih ćete naći pri štabovima, u komesarijatima, u kujni ili komori, ili kod komandanata kao posilne koji opet imaju svoje posilne! Tu praksu je država javno priznala. Ko ima da stavi vojsci na raspolaganje jednu zapregu, jednoga konja, kola ili automobil, oslobođava se borbenog lanca. Taj je svet provodio vreme u patriotskim opkladama ili u patriotskom pijančenju, dokle su užasi rata desetkovali mase siromašnog naroda"
Dimitrije Tucović
pre 5 godina
I kako Srbija obelezava 100 godina od zavrsetka najvece klanice u kojoj je ucestvovala? I da li uopste i obelezava?
pre 5 godina
nakon toga smo opet docekali da nam nemci kroje sudbinu....
pre 5 godina
"Hvala dedovi, heroji naši! E da smo trećinu na vas gde bi nam kraj bio! E to je bilo čojstvo i junaštvo... to je bilo vreme junaka
(Stef, 10. novembar 2018 16:29)"
E, baš tako!
A heroji, ama šta heroji, HEROJČINE, u zimu 1915/16. - bežanija u Grčku!
A ostavili žene Austrougarima i Bugarima da ih siluju. A decu i starce da muče, izgladnjuju, ubijaju, pljačkaju Srbiju, itd. Nije to dugo trajalo... skoro tri godine.
Junačine!
A da nije bilo saveznika - pocrkali bi u toj Grčkoj. :(
Moreeee, pun mi je kufer MITOVA!
pre 5 godina
Hvala dedovi, heroji naši! E da smo trećinu na vas gde bi nam kraj bio! E to je bilo čojstvo i junaštvo... to je bilo vreme junaka
pre 5 godina
E ovo je za mene oslobodjenje Beograda i Srbije.Nema streljanja po ulicama,nema jama po obodima Beograda,nema zatvora u Djusinoj ulici u cijem dvoristu su naizmenicno streljanu zatvorenici,nema 7000 zrtava oslobodjenja.Jel mislite da u prvom svetskom ratu nije bilo srpskih izdajnika i raznih kolaboracionista?Bilo ih je i te kako.Ali znalo se sta se radi sa takvim ljudima.Ostavljaju se da zive obelezeni u svojoj sramoti ali slavna srpska vojska ih nije poubijala kao ona koja je oslobadjala 44.i pritom pobila pod sifrom "izdajnik"svakog onog ko im je smetao u osvajanju vlasti.Zbog te iskrene,hriscanske velicine u pobedi u Velikom ratu Srbija se danas nepodeljena sa ponosom priseca svojih velikih predaka koji su nam doneli slobodu.
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
(Borisov, 10. novembar 2018 16:13)
Ko je oslobađao tu Makedoniju od Turaka i od Bugara i od Nemaca? Srbija je njima bila spas.
Crna Gora je država starija od Srbije. 1918. je skupština izglasali pripajanje sa Srbijom. Raspoloženje naroda nije bilo antisrpsko.
Albanci mogu živeti samo u jednonacionalnoj državi.
pre 5 godina
Moj pradjed je učesnik Cerske bitke.Upamtio sam ga kao oronulog starog coveka bez velike zelje za životom.Ranjen je u nogu bio.Nije puno pričao o ratu i svim mukama....
pre 5 godina
Hvala za sve našim slavnim precima! Nažalost, uzalud ste ginuli.
pre 5 godina
Vaša dela su večna! Hvala vam i slava vam, srpstvo vas slavi i pamti za sva vremena!
pre 5 godina
"... očaran snagom Srbije, ... koji su prošli golgotu povlačenjem preko Albanije, ali koji su imali dovoljno volje i snage da krenu u oslobađanje svoje domovine."
Čudan taj Vilson... Mogao je i neku primereniju pohvalu da nam da. Ja sumnjam da bi njegovi vojnici rekli 'pustite nas na miru, nemamo snage ni volje da oslobođamo naše žene i nejač od okupatora, Namučismo se preko po onom krua i onoj jezivoj hladnoći pre dve godine. Neka ih aslobađaju saveznici." ili još bolje "Neka im je Bog u pomoći"
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju treba da pročitaju ili odslušaju (Jutjub) ,,Devestopetnaestu'' Branislava Nušića i ,,Srpsku trilogiju'' Stevana Jakovljevića, a i da čita i/li sluša šta govore istinski poznavaoci istorije Miloš Ković, Milo Lompar...
pre 5 godina
Vise ovakvih tekstova! Na sutrasnji dan red bi bio da svi, na svoji nacin, odaju pocast precima i njihovim zrtvama.
pre 5 godina
Hvala vam za sve! Nismo vas dostojni!
pre 5 godina
Hvala vam za sve! Nismo vas dostojni!
pre 5 godina
Moj pradjed je učesnik Cerske bitke.Upamtio sam ga kao oronulog starog coveka bez velike zelje za životom.Ranjen je u nogu bio.Nije puno pričao o ratu i svim mukama....
pre 5 godina
Vise ovakvih tekstova! Na sutrasnji dan red bi bio da svi, na svoji nacin, odaju pocast precima i njihovim zrtvama.
pre 5 godina
Hvala dedovi, heroji naši! E da smo trećinu na vas gde bi nam kraj bio! E to je bilo čojstvo i junaštvo... to je bilo vreme junaka
pre 5 godina
"Mnogo bolje od ranijih ovi ratovi su pokazali da je opšta vojna obaveza jedna krupna laž. Ukoliko je vojna obaveza uopšte zahvatila po nekoga činovnika, trgovca, bogata rentijera ili kapitalista, oni su monopolisali neboračke službe, koje se najčešće svode na haranje države i pijančenje. Njih ćete naći pri štabovima, u komesarijatima, u kujni ili komori, ili kod komandanata kao posilne koji opet imaju svoje posilne! Tu praksu je država javno priznala. Ko ima da stavi vojsci na raspolaganje jednu zapregu, jednoga konja, kola ili automobil, oslobođava se borbenog lanca. Taj je svet provodio vreme u patriotskim opkladama ili u patriotskom pijančenju, dokle su užasi rata desetkovali mase siromašnog naroda"
Dimitrije Tucović
pre 5 godina
nakon toga smo opet docekali da nam nemci kroje sudbinu....
pre 5 godina
E ovo je za mene oslobodjenje Beograda i Srbije.Nema streljanja po ulicama,nema jama po obodima Beograda,nema zatvora u Djusinoj ulici u cijem dvoristu su naizmenicno streljanu zatvorenici,nema 7000 zrtava oslobodjenja.Jel mislite da u prvom svetskom ratu nije bilo srpskih izdajnika i raznih kolaboracionista?Bilo ih je i te kako.Ali znalo se sta se radi sa takvim ljudima.Ostavljaju se da zive obelezeni u svojoj sramoti ali slavna srpska vojska ih nije poubijala kao ona koja je oslobadjala 44.i pritom pobila pod sifrom "izdajnik"svakog onog ko im je smetao u osvajanju vlasti.Zbog te iskrene,hriscanske velicine u pobedi u Velikom ratu Srbija se danas nepodeljena sa ponosom priseca svojih velikih predaka koji su nam doneli slobodu.
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
(Borisov, 10. novembar 2018 16:13)
Ko je oslobađao tu Makedoniju od Turaka i od Bugara i od Nemaca? Srbija je njima bila spas.
Crna Gora je država starija od Srbije. 1918. je skupština izglasali pripajanje sa Srbijom. Raspoloženje naroda nije bilo antisrpsko.
Albanci mogu živeti samo u jednonacionalnoj državi.
pre 5 godina
Sve sto je vredlo je izginulo. Ostali samo sinovi izdajnika, dezertera i izdajnika. Sto je najgore takvi nam danas vode drzavu.
pre 5 godina
"E, baš tako!
A heroji, ama šta heroji, HEROJČINE, u zimu 1915/16. - bežanija u Grčku!
A ostavili žene Austrougarima i Bugarima da ih siluju. A decu i starce da muče, izgladnjuju, ubijaju, pljačkaju Srbiju, itd. Nije to dugo trajalo... skoro tri godine.
Junačine!
A da nije bilo saveznika - pocrkali bi u toj Grčkoj. :(
Moreeee, pun mi je kufer MITOVA!"
Nisi ti ucio istoriju i situaciju koja je bila i zasto je doneta ta odluka. A, sto se tebe tice, ti bi zapalio i pre nego sto te pozovu. Nas narod ima lep naziv za takve....pi*da. Nisi ti ni dostojan tih slavnih predaka i onoga sto su oni dali, jednostavno si jedna najobicnija ljiga bez trunke casti i postovanja. Aj nazad u rupu.
pre 5 godina
Има још једна особина код наших предака из Великог рата која ме фасцинира, поред њихове неупитне храбрости. Наиме, велики број српских ветерана добио је стипендију за образовање и живот у Француској или В. Британији. Стање у послератној краљевини СХС (потоњој Југославији) било је, на жалост, не много друкчије него у данашњој Србији... Оно мало ветерана што су живели као људи живели су махом на западу, под влашћу која их је ценила и са народом који је на њих гледао као на пријатеље. Али, ипак: велики број њих који су отишли преко – одлучили су да се врате својим селима и градовима у Србији, вучени носталгијом. Знали су да је ово тада била шупа од земље, да ће њихова деца одрастати срећнија у Француској или Енглеској него у оној страдији из описа А. Рајса у “Чујте, Срби”. Али ипак су се вратили. Толико је јака и категоричка била њихова љубав према својој отаџбини. Штавише, читао сам да су поједини од њих успели да убеде и своје супруге, Францускиње, да се преселе са њима у Србију (баба по оцу Микија Манојловића, нпр.). Мени је то, са визуре данашњих трендова и колективног размишљања, непојмљиво. Типа, скрасио си се средином ’90-тих у САД или Канади, и тамо си добио све, од дома до породице – али једног дана у теби победи онај неумрли трачак српства и патриотизма, и вратиш се, без обзира на Вучића, или твоје мишљење о њему. Мени је такав потез за дивљење, макар само на основу дијамантске чврстине воље коју изискује.
pre 5 godina
@ (Srbin koji ne voli mitove, 10. novembar 2018 16:48). Prvo uci istoriju,pa komentarisi.Sta su uradili npr. Francuzi u 2.ratu kada su ih napali Nemci? Bilo je neophodno povuci se pred mnogo vecom silom da bi se sacuvala vojska,za konacni obracun.Ovako bi svi poginuli bez veze.
pre 5 godina
A danas Vulin ministar vojske...
pre 5 godina
Vaša dela su večna! Hvala vam i slava vam, srpstvo vas slavi i pamti za sva vremena!
pre 5 godina
Hvala za sve našim slavnim precima! Nažalost, uzalud ste ginuli.
pre 5 godina
Moj pradeda, Krstivoje Lazarević, preživeo Albaniju, učestvovao u probijanju Solunskog fronta i oslobađanju Srbije. Moj deda, Svetozar Lazarević, u Drugom svetskom ratu, ratovao na strani partizana, zarobljen, deportovan u Nemačku, preživeo logor. Hvala vam slavni preci za sve!
pre 5 godina
I sutra će da govor o ovome da drži Vulin, legalan naslednik Mišića i ostalih generala.
pre 5 godina
@(Перица, 10. novembar 2018 17:04)
"U dvorištu jedne kuće, u kome je trava bila iskopana da se načini grob za mnogo njih, zborana hroma žena stajala je okružena s devetoro dece, sve ispod petnaest godina. Dvoje od njih jedva je bilo u stanju da stoji, mrtvački belo i drhteći od neke groznice, drugo troje dece, od toga jedno još beba, bilo je pokriveno nezalečenim ranama i krastama. Žena je pokazala na grob.
’Izgubila sam sve svoje, osim ovih ovde. Tamo su mi muž, sestra, otac, dever i njegova žena. I nemam ništa čime bih mogla da nahranim ovu bolesnu decu. Kondenzovano mleko koje Vlada šalje za decu predsednik opštine daje samo svojim političkim prijateljima, lopužama…’
Rat u Srbiji 1915 John Reed
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju treba da pročitaju ili odslušaju (Jutjub) ,,Devestopetnaestu'' Branislava Nušića i ,,Srpsku trilogiju'' Stevana Jakovljevića, a i da čita i/li sluša šta govore istinski poznavaoci istorije Miloš Ković, Milo Lompar...
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
# (Borisov, 10. novembar 2018 16:13)
Ti i tebi slični, genocidni revizionisti istorije, baš nemate srama, čime su to Srbi hteli ceo Balkan za sebe, time što im je Austro-ugarska bez povoda napala domovinu?! Zastanite svi vi koji ste poraženi u tom ratu, bar na kratko, pre nego što odvalite neku sličnu glupost!
pre 5 godina
Retki trenuci kada osetim PONOS! Ponosan sam na svoje pretke i narod. Danas smo svi jedna velika sramota nedostojna tih ljudi.
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
(Borisov, 10. novembar 2018 16:13)
Nije lepo hvaliti se svojim neznanjem. Imas knjige, imas Google... uci, obrazuj se da se ne bi ovako brukao mada najbolje bi bilo da postoji vremenska masina onda bi neke stvari bolje video i sagledao.
pre 5 godina
I kako Srbija obelezava 100 godina od zavrsetka najvece klanice u kojoj je ucestvovala? I da li uopste i obelezava?
pre 5 godina
(Srbin koji ne voli mitove, 10. novembar 2018 16:48)
Teško tebi! Povlačenje je bio jedini način da se spasi vojska i deo naroda na udaru, inače bi svi bili zbrisani, i ti sad ne bi mogao da se nazivaš Srbinom (bilo sa mitovima ili bez njih), nego Austrijancem, Bugarinom, Mađarom, Albancem i sl. Što se pomoći tiče, da Ruski car nije ucenio saveznike da će izaći iz saveza ukoliko ne pomognu Srbe, ne bi nas ni na Krf primili, nego ostavili da umremo od bolesti i gladi. Čitaj malo, obrazuj se, mlad si još da bi znao sve, i to šta su mitovi, a šta ne!
pre 5 godina
Srbija je odbila da potpise Londonski ugovor po kome je trebala da ustupi veci deo Makedonije Bugarskoj,a za uzvrat bi dobila;izlaz na Jadran,BiH,Slavoniju,Baranju,Backu i Srem.
Epilog znamo.Bugari ulaze u rat na srani centralni sila i napadaju Srbiju.
Neki su predlagali preventivni rat sa Bugarskom ( da ih napadnemo pre nego oni nas i spojimo se sa Rusima),ali je i to odbila vlada i regent jer su bili ubjedjeni da Bugari nece napasti.
Sa prvom opcijom sile antante su htele da obnove balkanski savez,ovaj put usmeren protiv AU,ali vlada i regent nisu hteli da odustanu od ratnog cilja.A to je bilo oslobodjenje svih Srba,Hrvata i Slovenaca,iako do tada ni jedan Hrvat i Slovenac nisu bacili pusku i presli da se bore sa bracom zajedno do oslobodjenja.
Sve u svemu struka se nije slusala tj pitala,konce su vukli regent Aleksandar i Pasic.Bolje bi prosli i u balkanskim ratovima,ludost je bila postaviti jednog balavca od 23 god. za vrhovnog komadanta.
Ubice nas mitovi i robovanje njima, povlacenje preko Albanije je svakako imalo alternativu.(Drasko, 10. novembar 2018 17:24)
Srbiji je sudjeno da prolazi kroz golgotu u protivnom ne bi bili Srbi nego bili Hrvati Slovenci koji su Hitlera docekivali sa cvecem i osmehom.
pre 5 godina
Srbija je odbila da potpise Londonski ugovor po kome je trebala da ustupi veci deo Makedonije Bugarskoj,a za uzvrat bi dobila;izlaz na Jadran,BiH,Slavoniju,Baranju,Backu i Srem.
Epilog znamo.Bugari ulaze u rat na srani centralni sila i napadaju Srbiju.
Neki su predlagali preventivni rat sa Bugarskom ( da ih napadnemo pre nego oni nas i spojimo se sa Rusima),ali je i to odbila vlada i regent jer su bili ubjedjeni da Bugari nece napasti.
Sa prvom opcijom sile antante su htele da obnove balkanski savez,ovaj put usmeren protiv AU,ali vlada i regent nisu hteli da odustanu od ratnog cilja.A to je bilo oslobodjenje svih Srba,Hrvata i Slovenaca,iako do tada ni jedan Hrvat i Slovenac nisu bacili pusku i presli da se bore sa bracom zajedno do oslobodjenja.
Sve u svemu struka se nije slusala tj pitala,konce su vukli regent Aleksandar i Pasic.Bolje bi prosli i u balkanskim ratovima,ludost je bila postaviti jednog balavca od 23 god. za vrhovnog komadanta.
Ubice nas mitovi i robovanje njima, povlacenje preko Albanije je svakako imalo alternativu.
pre 5 godina
@(Drasko, 10. novembar 2018 17:24)
"Da nije došlo do ujedinjavanja sa Srbijom, upravo bi Hrvatskom zapadni saveznici (Londonski sporazum) platili i Italiji i Srbiji, jer bi Dalmacija potpala pod Italiju, a Srbija bi vjerojatno dobila gotovo sve ono što je danas (1991) htjela osvojiti."
Franjo Tuđman
pre 5 godina
@BeKo
Лаж!!
Моја породица је са обе стране била богата или добростојећа, па су и учествовали у ратовима и давали за Србију!
А Димитрије је мислио добро свима осим свом народу, као и сви остали српски комунисти!
pre 5 godina
Srbija je odbila da potpise Londonski ugovor po kome je trebala da ustupi veci deo Makedonije Bugarskoj,a za uzvrat bi dobila;izlaz na Jadran,BiH,Slavoniju,Baranju,Backu i Srem.
Epilog znamo.Bugari ulaze u rat na srani centralni sila i napadaju Srbiju.
(Drasko, 10. novembar 2018 17:24) q
Londonski sporazum je pravljen posle I Balkanskog rata. Izlaz na Jadran i teritorije tadasnje Austrougarske nisu mogle biti predmet sporazuma jer je tada Austrougarska jos postojala i nije bila u ratu, stavise, ona je ucestvovala u kreiranju Londonskog sporazuma i sigurno ne bi ponudila svoje teritorije Srbiji. Londonskim sporazumom je "samo" blokiran srpski izlaz na Jadran preko (tadasnje turske teritorije) Albanije. Ti si nesto pobrkao vreme posle 1. Balkanskog i 1. svetskog rata.
pre 5 godina
"Hvala dedovi, heroji naši! E da smo trećinu na vas gde bi nam kraj bio! E to je bilo čojstvo i junaštvo... to je bilo vreme junaka
(Stef, 10. novembar 2018 16:29)"
E, baš tako!
A heroji, ama šta heroji, HEROJČINE, u zimu 1915/16. - bežanija u Grčku!
A ostavili žene Austrougarima i Bugarima da ih siluju. A decu i starce da muče, izgladnjuju, ubijaju, pljačkaju Srbiju, itd. Nije to dugo trajalo... skoro tri godine.
Junačine!
A da nije bilo saveznika - pocrkali bi u toj Grčkoj. :(
Moreeee, pun mi je kufer MITOVA!
pre 5 godina
„I kako Srbija obelezava 100 godina od zavrsetka najvece klanice u kojoj je ucestvovala? I da li uopste i obelezava?“
Da, u crkvi na Vračaru.
Među mnoštvom bili su Dačić, bečki biskup, austrijski vojni biskup i predstavnici mnogih ambasada sa nadbiskupom Hočevarom.
Svečano, za pohvalu...
pre 5 godina
Za poznavaoce istorije imam jedno pitanje:
Da li je neki od sledećih događaja za vas terorizam:
Ubistvo nadvojvode Franca Ferdinanda u Sarajevu 1914.
Ubistvo kralja Aleksandra I Karađorđevića u Marseju 1934.
(Zeljko, 10. novembar 2018 21:02)
Da ubistvo kralja Aleksandra u Marseju je terorizam jer on nije otisao u Marsej da aneksira Francusku. Jel ti sada jasnije.
Sta sve udise u Srbiji isti vazduh kao i ja. Uzas.
pre 5 godina
na šta smo mi danas spali i kakvi smo,nismo dostojni ni imena im pomenuti,i što je naj crnje,za koga su ti VELIKANI izginuli ?
pre 5 godina
@Zeljko
Pitanje nema smisla (tacnije znam sta pokusavas postici ali opet nema smisla) ali odgovoricu. Ni jedno ni drugo nije teroristicki napad nego atentat... A o razlikama, ako ti nije jasno, citaj pa saznaj. I ta dva atentata se ne mogu porediti. Austrougarska je doslovno okupirala Bosnu, ni prvi ni poslednji okupator na koga je izvrsen atentat, a Kralj je ubijen u slobodnoj, tada saveznickoj Francuskoj...
pre 5 godina
Da je Gavrilo Princip znao da ćemo biti nedostojni nasljednici njegovog patriotizma i njegove žrtve, sigurno ne bi izvršio atentat na Franza Ferdinanda. Kad pogledam kako nas naši političari bezočno kradu bez ikakvih posljedica, jer je sudstvo najkorumpiraniji dio društva, dođe mi žao što nam vlada nije u Beču. Mi nismo dostojni nasljednici slave naših srpskih predaka - nažalost. Ovo piše unuk Solunca koji je rođen u Hrvatskoj a na Galiciji dezertirao i prešao na rusku stranu pa u srpsku vojsku. Vječna im slava!
pre 5 godina
Jel ima neko da zna poreklo celnika ovog rezima - na kojoj strani su im bili dedovi, pradedovi 1814-1918? Pocevsi od vucjaka, vuljina, seselja, dr sline, martinovica, . . .
pre 5 godina
"Takođe, koškanja su i na slovenačko-austrijskoj granici, italijansko-slovenačkoj granici i bilo je pitanje stići što pre i postaviti tu granicu."
U stvari, cela 1919. je prosla u uspostavljanju granice. Slovenija se podelila na gradove-polise, koji su imali svoje milicije. Neki su bili za pristupanje SHS, neki ne.
pre 5 godina
@Draško
Srbija je ,sasvim racionalno odustala od stvaranja Jugoslavije još u periodu 1841-1844. Bilo je to vreme kada je Beč ofanzivnije nastupio i marginalizovao Ljudevita Gaja da bi stvaranje hrvatske nacije teklo po Austeijskom ukusu - cilj je bio posejati antisrpstvo kako bi se onemogućio svaki oblik saradnje.
Potpuno pogrešno je misliti da je srpska promašena šansa bio Londonski pakt ,da smo mogli bilo šta da radimo osim onoga što je Aleksandar radio (izuzezak je odnos prema Nikoli - katasteofalna greška ) To je Ćosićeva naknadna pamet.
Ako je išta moglo da se promeni to je trenutak posle atentata u skupštini kada je Kralj Aleksandar poslao poruku Radiću i Pribićeviću da će im ostaviti hrvatsku teritoriju i povući vojsku kada oni formiraju dvoju ,kako ih ne bi ostavio na milost i nemilost Italiji.Pominjao je i koridor ka Sloveniji (Slivence mnogi pominju u negativnom kontekstu a oni su nam u Jugoslaviji bili prirodni saveznici ) .
E,tu je greška.
Nije trebalo da preti nego to da uradi i saopšti.Tada je bio u poziciji i eventualno je neko mogao da ga ubije zbog toga ,što mu se svakako i desilo.
A pre i za vreme Velikog rata Srbija nije mogla da bira,pokazivanje zuba Beču i Berlinu je bilo više od maksimuma i svako sledeće bi bilo ravno samouništenju.
Ne valja po automatizmu preuzimati ideje Dobrice Ćosića - komunista pokajnik,da je merio srpskim metrom nikada ne bi ni ušao u kolo sa austrokomunistima.
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
pre 5 godina
Hvala istoricarima, svake godine sve noviju i lepsu istoriju.
pre 5 godina
(Zeljko, 10. novembar 2018 21:02)
Nijedan od tih dogadjaja nije bio terorizam. Taj savremeni izraz, koji koristimo da opisemo pokusaj postizanja politickog cilja nasilnim aktom kojim bi se uterao strah (teror) u narod i civilne strukture vlasti naterale na ustupke, ne moze se ekstrapolisati unazad na to vreme.
pre 5 godina
Neki su crtali te granice nedje mirno u fotelji, a drugi su morali poginuti.
Zbog cega su jedni ginuli i umirali zbog planova drugih, kad se moglo pretpostaviti da su planovi dogovoreni medju crtacima?
Isto tako, zbog cega su mnogi ginuli u skorasnjim ratovima, ako se znalo da su planovi novih granica dogovoreni. Istorija uci da su planovi podlozni ispravkama i mogu se mjenjati neprestano.
Zasto onda gubiti zivot? Mrtav covjek ne zivi teritoriju i jos gore nije u stanju ni da utice na planove.
pre 5 godina
Moj pradeda, Krstivoje Lazarević, preživeo Albaniju, učestvovao u probijanju Solunskog fronta i oslobađanju Srbije. Moj deda, Svetozar Lazarević, u Drugom svetskom ratu, ratovao na strani partizana, zarobljen, deportovan u Nemačku, preživeo logor. Hvala vam slavni preci za sve!
(moje mišljenje, 10. novembar 2018 17:52)i moja tetka isto
pre 5 godina
Da smo lepo sami zamolili Striceka Franju da nas primi u monarhiju, i da smo se sacuvali trecinu stanovnistva.
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju...
(Samosvesna gradjanka)
Vi svakako ne spadate u tu kategoriju.
pre 5 godina
"А Димитрије је мислио добро свима осим свом народу, KAO и сви остали српски комунисти!"
...tucovic komunista...???
...umro 1914-te, kpj osnovana 1919-te...
...sedi dole jedan...
...i nastavi da se obrazujes po zutoj stampi...
pre 5 godina
"... očaran snagom Srbije, ... koji su prošli golgotu povlačenjem preko Albanije, ali koji su imali dovoljno volje i snage da krenu u oslobađanje svoje domovine."
Čudan taj Vilson... Mogao je i neku primereniju pohvalu da nam da. Ja sumnjam da bi njegovi vojnici rekli 'pustite nas na miru, nemamo snage ni volje da oslobođamo naše žene i nejač od okupatora, Namučismo se preko po onom krua i onoj jezivoj hladnoći pre dve godine. Neka ih aslobađaju saveznici." ili još bolje "Neka im je Bog u pomoći"
pre 5 godina
Mozda @Drasko nije nista pobrkao, sad se mislim, nego je mislio na TAJNI Londonski sporazum izmedju Saveznika i ITALIJE o teritorijalnim ustupcima koje bi Italija dobila na racun Austrougarske, ako udje u rat na strani saveznika. Tim sporazumom je Italija namamljena na stranu Saveznika iako je imala odbrambeni sporazum sa Austrougarskom i Nemackom. I Italija je usla u dugotrajan i krvav (700000 poginulih) rat sa Austrougarskom bez nekog uspeha do pred sam kraj rata.
Srbija NIJE bila ucesnik tog sporazuma, pa nije imala ni sta da odbije da potpise, nije joj nista nudjeno, nije trazeno da se odrekne Makedonije Bugarskoj u korist (to su Rusi zahtevali od nas), na zahtev Italije Srbija NIJE OBAVESTENA o sporazumu, mada je to kasnije prekrseno i Srbiji je sporazum, koji je potpisan aprila 1915., dostavljen u avgustu 1915. kad je Italija vec bila nekoliko meseci u ratu. Bugarska pristupa Centralnim silama u septembru 1915.
Pitanje postupanja Srbije posle rata - osvajanje ili ujedinjenje - je pitanje odnosa Srbije i Srba koji su bili pod Austrougarskom i koji su sa Hrvatima i Slovencima imali svoje predstavnike. Tu je Pasic ostao u manjini sto je ozvaniceno Krfskom deklaracijom 1917. (verovatno oslabljen izlaskom Rusije iz rata) i Srbija je krenula putem ujedinjenja.
pre 5 godina
Za poznavaoce istorije imam jedno pitanje:
Da li je neki od sledećih događaja za vas terorizam:
Ubistvo nadvojvode Franca Ferdinanda u Sarajevu 1914.
Ubistvo kralja Aleksandra I Karađorđevića u Marseju 1934.
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju...
(Samosvesna gradjanka)
Vi svakako ne spadate u tu kategoriju.
(Nadezda Petrovic, 10. novembar 2018 18:40)
U pravu ste: ne SPADAM u tu kategoriju, ali toj kategoriji PRIPADAM.
pre 5 godina
(Pako Alkaser, 10. novembar 2018 18:06)
Imao sam priliku da procitam tadasnju "prepisku" izmedju Srbije, Austrougarske i Rusije kao i original Austrougarskog ultimatuma. Tadasnja radikalska vlast je lagala srpski narod (slicno kao i ova sada) pa smo na osnovu njihove demagogije ucili falsifikovanu stranu istorije. Austrougarska je od Srbije trazila da zajednickim snagama istraze ubistvo prestolonaslednika, Pasic je znajuci da bi takva istraga dosla do nekoliko njemu bliskih ljudi izmislio tu mantru kako "Austrougarska trazi nesto na sta ni jedna nezavisna drzava ne bi pristala" i odbio sve molbe, zahteve i na kraju ultimatum. Ponasanje Pasiceve vlasti izazvalo je bes i sumnju Austrougarske jer je i ako nije imala dokaze o umesanosti Srbije postala ubedjena da Srbija stoji iza ubistva i da krije organizatore.
pre 5 godina
@BeKo
Srpska tragedija je što najveći broj naših političara spada u dve grupe.Jedni su oportunisti a drugi idealisti.
I jedni i drugi su spremni da ugroze opšti (nacionalni) interes zarad lične koristi ili ideologije kojom su inficirani.
Nama (narodu,gradjanima) dodje na isto.
Da ne gubimo vreme objašnjavajući koliko su antislovenski i antisrpski stavovi Marksa i Engelsa uticali na komunističku ideologiju (Engels o Srbima izguglati) niti koliko je bečko - berlinski pogled na svet uticao na socijalističke internacionale.
To je manje - više nebitno jer su sve ideologije oblikovane tako da budu celofan u koji se pakuju interesi velikih igrača.
Nesrećni Tucović je sve podredio ideologiji ,kao mnogi pre njega i posle njega.Neosvrtanje na to da li je slučajno koristan nekom drugom a ne svojoj zajednici je logična posledica - na to nije imun niko,pa ma koliko ideja kojom je obuzet bila napredna.
pre 5 godina
(Pako Alkaser, 10. novembar 2018 18:06)
Imao sam priliku da procitam tadasnju "prepisku" izmedju Srbije, Austrougarske i Rusije kao i original Austrougarskog ultimatuma. Tadasnja radikalska vlast je lagala srpski narod (slicno kao i ova sada) pa smo na osnovu njihove demagogije ucili falsifikovanu stranu istorije. Austrougarska je od Srbije trazila da zajednickim snagama istraze ubistvo prestolonaslednika, Pasic je znajuci da bi takva istraga dosla do nekoliko njemu bliskih ljudi izmislio tu mantru kako "Austrougarska trazi nesto na sta ni jedna nezavisna drzava ne bi pristala" i odbio sve molbe, zahteve i na kraju ultimatum. Ponasanje Pasiceve vlasti izazvalo je bes i sumnju Austrougarske jer je i ako nije imala dokaze o umesanosti Srbije postala ubedjena da Srbija stoji iza ubistva i da krije organizatore.
#(Pedja, 10. novembar 2018 22:40)
Prvo, ne bih mešao današnje političke prilike sa nečim što se dogodilo pre 100 godina. Drugo, čak i da je tačno sve to što si napisao (A NIJE), to ne može biti nikakvo opravdanje, ni uzrok, a ni valjani povod za tako krvavi rat koga je otpočela Austro-Ugarska i na kraju krajeva ono što je i najvažnije, a to je da: ATENTAT NA FRANCA FERDINANDA NIJE IZVRŠIO NEKAKAV SRBIN IZ SRBIJE, VEĆ AUSTRO-UGARSKI DRŽAVLjANIN IZ BOSNE i HERCEGOVINE, po nacionalnosti Srbin, ALI NjIHOV GRAĐANIN!!!
pre 5 godina
Za poznavaoce istorije imam jedno pitanje:
Da li je neki od sledećih događaja za vas terorizam:
Ubistvo nadvojvode Franca Ferdinanda u Sarajevu 1914.
Ubistvo kralja Aleksandra I Karađorđevića u Marseju 1934.
(Zeljko, 10. novembar 2018 21:02)
Oba ubistva su terorizam.
pre 5 godina
Alojzije Stepinac (kasnije kardinal) se 1918 pridružio legiji sastavljenoj od zarobljenih hrvatskih vojnika u Italiji koja je trebala otići na solunski front. Zaslugom jugoslavenskog odbora, tek je 6. decembra pušten iz zarobljeništva i prebačen o Solun. Prilikom prijelaza u jugoslavensku vojsku priznat mu je čin potporučnika te je prebačen iz Soluna nakon vrlo kratkog vremena u Gnjilane, odnosno Prištinu, na Kosovu. U proljeće 1919. bio je demobiliziran, a 1920. promaknut u čin rezervnog poručnika. Stepinac bio odlikovan od strane kralja, za njegovu dragovoljnu sluzbu u jugoslovenskoj vojsci na solunskom frontu, i to s Ordenom Karadjordjeve zvijezde
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju...
(Samosvesna gradjanka)
Vi svakako ne spadate u tu kategoriju.
(Nadezda Petrovic)
U pravu ste: ne SPADAM u tu kategoriju, ali toj kategoriji PRIPADAM.
(Samosvesna gradjanka)
Na zalost, ne spadate. Sve ostalo je zvaka.
pre 5 godina
Da ubistvo kralja Aleksandra u Marseju je terorizam jer on nije otisao u Marsej da aneksira Francusku. Jel ti sada jasnije.
Sta sve udise u Srbiji isti vazduh kao i ja. Uzas.
(Referendum, 10. novembar 2018 22:32)
Nije ni Ferdinand dosao u Sarajevo da aneksira Bosnu, Bosna je tada vec bila u sastavu Austrougarske. Ko sve udise vazduh na ovoj planeti, uzas.
pre 5 godina
Prvo, ne bih mešao današnje političke prilike sa nečim što se dogodilo pre 100 godina. Drugo, čak i da je tačno sve to što si napisao (A NIJE), to ne može biti nikakvo opravdanje, ni uzrok, a ni valjani povod za tako krvavi rat koga je otpočela Austro-Ugarska i na kraju krajeva ono što je i najvažnije, a to je da: ATENTAT NA FRANCA FERDINANDA NIJE IZVRŠIO NEKAKAV SRBIN IZ SRBIJE, VEĆ AUSTRO-UGARSKI DRŽAVLjANIN IZ BOSNE i HERCEGOVINE, po nacionalnosti Srbin, ALI NjIHOV GRAĐANIN!!!
(Pako Alkaser, 10. novembar 2018 23:53)
Posto si me nazvao lazovom idi do muzeja i proveri. A imas i internet novine iz 1914g.Izvrsilac ubistva nije Srbin iz Srbije ali neki ucesnici su Apisovi saradnici iz nase obavestajne sluzbe koji su bili bliski Mladoj Bosni. Apis je ucestvovao u majskom prevratu 1903, kasnije pokusao i atentat na Karadjordjevica pa je streljan zbog toga. Bio je sklon toj vrsti terorizma.
pre 5 godina
Nije ni Ferdinand dosao u Sarajevo da aneksira Bosnu, Bosna je tada vec bila u sastavu Austrougarske. Ko sve udise vazduh na ovoj planeti, uzas.
(Pedja)
Treba biti, hm, talentovan da bi koncetrisao ovoliko logickog nonsensa u samo jednu recenicu. Sto se grbo rodi, vrijeme ga ne ispravi, maksima koja adekvatno oslikava legitimnost austrougarske kolonizacije Bosne kao i nivo tvojih analitickih sposobnosti.
pre 5 godina
@Pedja pogledaj BBC seriju "39 dana" i prestani da siris neistine.
pre 5 godina
"Hvala dedovi, heroji naši! E da smo trećinu na vas gde bi nam kraj bio! E to je bilo čojstvo i junaštvo... to je bilo vreme junaka
(Stef, 10. novembar 2018 16:29)"
E, baš tako!
A heroji, ama šta heroji, HEROJČINE, u zimu 1915/16. - bežanija u Grčku!
A ostavili žene Austrougarima i Bugarima da ih siluju. A decu i starce da muče, izgladnjuju, ubijaju, pljačkaju Srbiju, itd. Nije to dugo trajalo... skoro tri godine.
Junačine!
A da nije bilo saveznika - pocrkali bi u toj Grčkoj. :(
Moreeee, pun mi je kufer MITOVA!
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
pre 5 godina
"... očaran snagom Srbije, ... koji su prošli golgotu povlačenjem preko Albanije, ali koji su imali dovoljno volje i snage da krenu u oslobađanje svoje domovine."
Čudan taj Vilson... Mogao je i neku primereniju pohvalu da nam da. Ja sumnjam da bi njegovi vojnici rekli 'pustite nas na miru, nemamo snage ni volje da oslobođamo naše žene i nejač od okupatora, Namučismo se preko po onom krua i onoj jezivoj hladnoći pre dve godine. Neka ih aslobađaju saveznici." ili još bolje "Neka im je Bog u pomoći"
pre 5 godina
Da smo lepo sami zamolili Striceka Franju da nas primi u monarhiju, i da smo se sacuvali trecinu stanovnistva.
pre 5 godina
"Mnogo bolje od ranijih ovi ratovi su pokazali da je opšta vojna obaveza jedna krupna laž. Ukoliko je vojna obaveza uopšte zahvatila po nekoga činovnika, trgovca, bogata rentijera ili kapitalista, oni su monopolisali neboračke službe, koje se najčešće svode na haranje države i pijančenje. Njih ćete naći pri štabovima, u komesarijatima, u kujni ili komori, ili kod komandanata kao posilne koji opet imaju svoje posilne! Tu praksu je država javno priznala. Ko ima da stavi vojsci na raspolaganje jednu zapregu, jednoga konja, kola ili automobil, oslobođava se borbenog lanca. Taj je svet provodio vreme u patriotskim opkladama ili u patriotskom pijančenju, dokle su užasi rata desetkovali mase siromašnog naroda"
Dimitrije Tucović
pre 5 godina
Za poznavaoce istorije imam jedno pitanje:
Da li je neki od sledećih događaja za vas terorizam:
Ubistvo nadvojvode Franca Ferdinanda u Sarajevu 1914.
Ubistvo kralja Aleksandra I Karađorđevića u Marseju 1934.
(Zeljko, 10. novembar 2018 21:02)
Oba ubistva su terorizam.
pre 5 godina
(Pako Alkaser, 10. novembar 2018 18:06)
Imao sam priliku da procitam tadasnju "prepisku" izmedju Srbije, Austrougarske i Rusije kao i original Austrougarskog ultimatuma. Tadasnja radikalska vlast je lagala srpski narod (slicno kao i ova sada) pa smo na osnovu njihove demagogije ucili falsifikovanu stranu istorije. Austrougarska je od Srbije trazila da zajednickim snagama istraze ubistvo prestolonaslednika, Pasic je znajuci da bi takva istraga dosla do nekoliko njemu bliskih ljudi izmislio tu mantru kako "Austrougarska trazi nesto na sta ni jedna nezavisna drzava ne bi pristala" i odbio sve molbe, zahteve i na kraju ultimatum. Ponasanje Pasiceve vlasti izazvalo je bes i sumnju Austrougarske jer je i ako nije imala dokaze o umesanosti Srbije postala ubedjena da Srbija stoji iza ubistva i da krije organizatore.
pre 5 godina
Za poznavaoce istorije imam jedno pitanje:
Da li je neki od sledećih događaja za vas terorizam:
Ubistvo nadvojvode Franca Ferdinanda u Sarajevu 1914.
Ubistvo kralja Aleksandra I Karađorđevića u Marseju 1934.
pre 5 godina
Hvala istoricarima, svake godine sve noviju i lepsu istoriju.
pre 5 godina
@BeKo
Лаж!!
Моја породица је са обе стране била богата или добростојећа, па су и учествовали у ратовима и давали за Србију!
А Димитрије је мислио добро свима осим свом народу, као и сви остали српски комунисти!
pre 5 godina
Srbija je odbila da potpise Londonski ugovor po kome je trebala da ustupi veci deo Makedonije Bugarskoj,a za uzvrat bi dobila;izlaz na Jadran,BiH,Slavoniju,Baranju,Backu i Srem.
Epilog znamo.Bugari ulaze u rat na srani centralni sila i napadaju Srbiju.
Neki su predlagali preventivni rat sa Bugarskom ( da ih napadnemo pre nego oni nas i spojimo se sa Rusima),ali je i to odbila vlada i regent jer su bili ubjedjeni da Bugari nece napasti.
Sa prvom opcijom sile antante su htele da obnove balkanski savez,ovaj put usmeren protiv AU,ali vlada i regent nisu hteli da odustanu od ratnog cilja.A to je bilo oslobodjenje svih Srba,Hrvata i Slovenaca,iako do tada ni jedan Hrvat i Slovenac nisu bacili pusku i presli da se bore sa bracom zajedno do oslobodjenja.
Sve u svemu struka se nije slusala tj pitala,konce su vukli regent Aleksandar i Pasic.Bolje bi prosli i u balkanskim ratovima,ludost je bila postaviti jednog balavca od 23 god. za vrhovnog komadanta.
Ubice nas mitovi i robovanje njima, povlacenje preko Albanije je svakako imalo alternativu.
pre 5 godina
Srbija je odbila da potpise Londonski ugovor po kome je trebala da ustupi veci deo Makedonije Bugarskoj,a za uzvrat bi dobila;izlaz na Jadran,BiH,Slavoniju,Baranju,Backu i Srem.
Epilog znamo.Bugari ulaze u rat na srani centralni sila i napadaju Srbiju.
Neki su predlagali preventivni rat sa Bugarskom ( da ih napadnemo pre nego oni nas i spojimo se sa Rusima),ali je i to odbila vlada i regent jer su bili ubjedjeni da Bugari nece napasti.
Sa prvom opcijom sile antante su htele da obnove balkanski savez,ovaj put usmeren protiv AU,ali vlada i regent nisu hteli da odustanu od ratnog cilja.A to je bilo oslobodjenje svih Srba,Hrvata i Slovenaca,iako do tada ni jedan Hrvat i Slovenac nisu bacili pusku i presli da se bore sa bracom zajedno do oslobodjenja.
Sve u svemu struka se nije slusala tj pitala,konce su vukli regent Aleksandar i Pasic.Bolje bi prosli i u balkanskim ratovima,ludost je bila postaviti jednog balavca od 23 god. za vrhovnog komadanta.
Ubice nas mitovi i robovanje njima, povlacenje preko Albanije je svakako imalo alternativu.(Drasko, 10. novembar 2018 17:24)
Srbiji je sudjeno da prolazi kroz golgotu u protivnom ne bi bili Srbi nego bili Hrvati Slovenci koji su Hitlera docekivali sa cvecem i osmehom.
pre 5 godina
E ovo je za mene oslobodjenje Beograda i Srbije.Nema streljanja po ulicama,nema jama po obodima Beograda,nema zatvora u Djusinoj ulici u cijem dvoristu su naizmenicno streljanu zatvorenici,nema 7000 zrtava oslobodjenja.Jel mislite da u prvom svetskom ratu nije bilo srpskih izdajnika i raznih kolaboracionista?Bilo ih je i te kako.Ali znalo se sta se radi sa takvim ljudima.Ostavljaju se da zive obelezeni u svojoj sramoti ali slavna srpska vojska ih nije poubijala kao ona koja je oslobadjala 44.i pritom pobila pod sifrom "izdajnik"svakog onog ko im je smetao u osvajanju vlasti.Zbog te iskrene,hriscanske velicine u pobedi u Velikom ratu Srbija se danas nepodeljena sa ponosom priseca svojih velikih predaka koji su nam doneli slobodu.
pre 5 godina
Sve sto je vredlo je izginulo. Ostali samo sinovi izdajnika, dezertera i izdajnika. Sto je najgore takvi nam danas vode drzavu.
pre 5 godina
(Srbin koji ne voli mitove, 10. novembar 2018 16:48)
Teško tebi! Povlačenje je bio jedini način da se spasi vojska i deo naroda na udaru, inače bi svi bili zbrisani, i ti sad ne bi mogao da se nazivaš Srbinom (bilo sa mitovima ili bez njih), nego Austrijancem, Bugarinom, Mađarom, Albancem i sl. Što se pomoći tiče, da Ruski car nije ucenio saveznike da će izaći iz saveza ukoliko ne pomognu Srbe, ne bi nas ni na Krf primili, nego ostavili da umremo od bolesti i gladi. Čitaj malo, obrazuj se, mlad si još da bi znao sve, i to šta su mitovi, a šta ne!
pre 5 godina
Hvala dedovi, heroji naši! E da smo trećinu na vas gde bi nam kraj bio! E to je bilo čojstvo i junaštvo... to je bilo vreme junaka
pre 5 godina
"E, baš tako!
A heroji, ama šta heroji, HEROJČINE, u zimu 1915/16. - bežanija u Grčku!
A ostavili žene Austrougarima i Bugarima da ih siluju. A decu i starce da muče, izgladnjuju, ubijaju, pljačkaju Srbiju, itd. Nije to dugo trajalo... skoro tri godine.
Junačine!
A da nije bilo saveznika - pocrkali bi u toj Grčkoj. :(
Moreeee, pun mi je kufer MITOVA!"
Nisi ti ucio istoriju i situaciju koja je bila i zasto je doneta ta odluka. A, sto se tebe tice, ti bi zapalio i pre nego sto te pozovu. Nas narod ima lep naziv za takve....pi*da. Nisi ti ni dostojan tih slavnih predaka i onoga sto su oni dali, jednostavno si jedna najobicnija ljiga bez trunke casti i postovanja. Aj nazad u rupu.
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
# (Borisov, 10. novembar 2018 16:13)
Ti i tebi slični, genocidni revizionisti istorije, baš nemate srama, čime su to Srbi hteli ceo Balkan za sebe, time što im je Austro-ugarska bez povoda napala domovinu?! Zastanite svi vi koji ste poraženi u tom ratu, bar na kratko, pre nego što odvalite neku sličnu glupost!
pre 5 godina
Hvala vam za sve! Nismo vas dostojni!
pre 5 godina
@ (Srbin koji ne voli mitove, 10. novembar 2018 16:48). Prvo uci istoriju,pa komentarisi.Sta su uradili npr. Francuzi u 2.ratu kada su ih napali Nemci? Bilo je neophodno povuci se pred mnogo vecom silom da bi se sacuvala vojska,za konacni obracun.Ovako bi svi poginuli bez veze.
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju...
(Samosvesna gradjanka)
Vi svakako ne spadate u tu kategoriju.
(Nadezda Petrovic, 10. novembar 2018 18:40)
U pravu ste: ne SPADAM u tu kategoriju, ali toj kategoriji PRIPADAM.
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
(Borisov, 10. novembar 2018 16:13)
Nije lepo hvaliti se svojim neznanjem. Imas knjige, imas Google... uci, obrazuj se da se ne bi ovako brukao mada najbolje bi bilo da postoji vremenska masina onda bi neke stvari bolje video i sagledao.
pre 5 godina
Srbija je odbila da potpise Londonski ugovor po kome je trebala da ustupi veci deo Makedonije Bugarskoj,a za uzvrat bi dobila;izlaz na Jadran,BiH,Slavoniju,Baranju,Backu i Srem.
Epilog znamo.Bugari ulaze u rat na srani centralni sila i napadaju Srbiju.
(Drasko, 10. novembar 2018 17:24) q
Londonski sporazum je pravljen posle I Balkanskog rata. Izlaz na Jadran i teritorije tadasnje Austrougarske nisu mogle biti predmet sporazuma jer je tada Austrougarska jos postojala i nije bila u ratu, stavise, ona je ucestvovala u kreiranju Londonskog sporazuma i sigurno ne bi ponudila svoje teritorije Srbiji. Londonskim sporazumom je "samo" blokiran srpski izlaz na Jadran preko (tadasnje turske teritorije) Albanije. Ti si nesto pobrkao vreme posle 1. Balkanskog i 1. svetskog rata.
pre 5 godina
"А Димитрије је мислио добро свима осим свом народу, KAO и сви остали српски комунисти!"
...tucovic komunista...???
...umro 1914-te, kpj osnovana 1919-te...
...sedi dole jedan...
...i nastavi da se obrazujes po zutoj stampi...
pre 5 godina
Vise ovakvih tekstova! Na sutrasnji dan red bi bio da svi, na svoji nacin, odaju pocast precima i njihovim zrtvama.
pre 5 godina
Hvala za sve našim slavnim precima! Nažalost, uzalud ste ginuli.
pre 5 godina
Ma kakav Beograd, ceo Balkan ste zeleli samo za sebe. I Makedonce i Albance i Crnogorce ste na silu ubacili u vasu državu.
(Borisov, 10. novembar 2018 16:13)
Ko je oslobađao tu Makedoniju od Turaka i od Bugara i od Nemaca? Srbija je njima bila spas.
Crna Gora je država starija od Srbije. 1918. je skupština izglasali pripajanje sa Srbijom. Raspoloženje naroda nije bilo antisrpsko.
Albanci mogu živeti samo u jednonacionalnoj državi.
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju...
(Samosvesna gradjanka)
Vi svakako ne spadate u tu kategoriju.
pre 5 godina
nakon toga smo opet docekali da nam nemci kroje sudbinu....
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju treba da pročitaju ili odslušaju (Jutjub) ,,Devestopetnaestu'' Branislava Nušića i ,,Srpsku trilogiju'' Stevana Jakovljevića, a i da čita i/li sluša šta govore istinski poznavaoci istorije Miloš Ković, Milo Lompar...
pre 5 godina
Za poznavaoce istorije imam jedno pitanje:
Da li je neki od sledećih događaja za vas terorizam:
Ubistvo nadvojvode Franca Ferdinanda u Sarajevu 1914.
Ubistvo kralja Aleksandra I Karađorđevića u Marseju 1934.
(Zeljko, 10. novembar 2018 21:02)
Da ubistvo kralja Aleksandra u Marseju je terorizam jer on nije otisao u Marsej da aneksira Francusku. Jel ti sada jasnije.
Sta sve udise u Srbiji isti vazduh kao i ja. Uzas.
pre 5 godina
@Draško
Srbija je ,sasvim racionalno odustala od stvaranja Jugoslavije još u periodu 1841-1844. Bilo je to vreme kada je Beč ofanzivnije nastupio i marginalizovao Ljudevita Gaja da bi stvaranje hrvatske nacije teklo po Austeijskom ukusu - cilj je bio posejati antisrpstvo kako bi se onemogućio svaki oblik saradnje.
Potpuno pogrešno je misliti da je srpska promašena šansa bio Londonski pakt ,da smo mogli bilo šta da radimo osim onoga što je Aleksandar radio (izuzezak je odnos prema Nikoli - katasteofalna greška ) To je Ćosićeva naknadna pamet.
Ako je išta moglo da se promeni to je trenutak posle atentata u skupštini kada je Kralj Aleksandar poslao poruku Radiću i Pribićeviću da će im ostaviti hrvatsku teritoriju i povući vojsku kada oni formiraju dvoju ,kako ih ne bi ostavio na milost i nemilost Italiji.Pominjao je i koridor ka Sloveniji (Slivence mnogi pominju u negativnom kontekstu a oni su nam u Jugoslaviji bili prirodni saveznici ) .
E,tu je greška.
Nije trebalo da preti nego to da uradi i saopšti.Tada je bio u poziciji i eventualno je neko mogao da ga ubije zbog toga ,što mu se svakako i desilo.
A pre i za vreme Velikog rata Srbija nije mogla da bira,pokazivanje zuba Beču i Berlinu je bilo više od maksimuma i svako sledeće bi bilo ravno samouništenju.
Ne valja po automatizmu preuzimati ideje Dobrice Ćosića - komunista pokajnik,da je merio srpskim metrom nikada ne bi ni ušao u kolo sa austrokomunistima.
pre 5 godina
Vaša dela su večna! Hvala vam i slava vam, srpstvo vas slavi i pamti za sva vremena!
pre 5 godina
Moj pradeda, Krstivoje Lazarević, preživeo Albaniju, učestvovao u probijanju Solunskog fronta i oslobađanju Srbije. Moj deda, Svetozar Lazarević, u Drugom svetskom ratu, ratovao na strani partizana, zarobljen, deportovan u Nemačku, preživeo logor. Hvala vam slavni preci za sve!
(moje mišljenje, 10. novembar 2018 17:52)i moja tetka isto
pre 5 godina
Da ubistvo kralja Aleksandra u Marseju je terorizam jer on nije otisao u Marsej da aneksira Francusku. Jel ti sada jasnije.
Sta sve udise u Srbiji isti vazduh kao i ja. Uzas.
(Referendum, 10. novembar 2018 22:32)
Nije ni Ferdinand dosao u Sarajevo da aneksira Bosnu, Bosna je tada vec bila u sastavu Austrougarske. Ko sve udise vazduh na ovoj planeti, uzas.
pre 5 godina
I kako Srbija obelezava 100 godina od zavrsetka najvece klanice u kojoj je ucestvovala? I da li uopste i obelezava?
pre 5 godina
Има још једна особина код наших предака из Великог рата која ме фасцинира, поред њихове неупитне храбрости. Наиме, велики број српских ветерана добио је стипендију за образовање и живот у Француској или В. Британији. Стање у послератној краљевини СХС (потоњој Југославији) било је, на жалост, не много друкчије него у данашњој Србији... Оно мало ветерана што су живели као људи живели су махом на западу, под влашћу која их је ценила и са народом који је на њих гледао као на пријатеље. Али, ипак: велики број њих који су отишли преко – одлучили су да се врате својим селима и градовима у Србији, вучени носталгијом. Знали су да је ово тада била шупа од земље, да ће њихова деца одрастати срећнија у Француској или Енглеској него у оној страдији из описа А. Рајса у “Чујте, Срби”. Али ипак су се вратили. Толико је јака и категоричка била њихова љубав према својој отаџбини. Штавише, читао сам да су поједини од њих успели да убеде и своје супруге, Францускиње, да се преселе са њима у Србију (баба по оцу Микија Манојловића, нпр.). Мени је то, са визуре данашњих трендова и колективног размишљања, непојмљиво. Типа, скрасио си се средином ’90-тих у САД или Канади, и тамо си добио све, од дома до породице – али једног дана у теби победи онај неумрли трачак српства и патриотизма, и вратиш се, без обзира на Вучића, или твоје мишљење о њему. Мени је такав потез за дивљење, макар само на основу дијамантске чврстине воље коју изискује.
pre 5 godina
Retki trenuci kada osetim PONOS! Ponosan sam na svoje pretke i narod. Danas smo svi jedna velika sramota nedostojna tih ljudi.
pre 5 godina
Moj pradjed je učesnik Cerske bitke.Upamtio sam ga kao oronulog starog coveka bez velike zelje za životom.Ranjen je u nogu bio.Nije puno pričao o ratu i svim mukama....
pre 5 godina
„I kako Srbija obelezava 100 godina od zavrsetka najvece klanice u kojoj je ucestvovala? I da li uopste i obelezava?“
Da, u crkvi na Vračaru.
Među mnoštvom bili su Dačić, bečki biskup, austrijski vojni biskup i predstavnici mnogih ambasada sa nadbiskupom Hočevarom.
Svečano, za pohvalu...
pre 5 godina
Moj pradeda, Krstivoje Lazarević, preživeo Albaniju, učestvovao u probijanju Solunskog fronta i oslobađanju Srbije. Moj deda, Svetozar Lazarević, u Drugom svetskom ratu, ratovao na strani partizana, zarobljen, deportovan u Nemačku, preživeo logor. Hvala vam slavni preci za sve!
pre 5 godina
@(Drasko, 10. novembar 2018 17:24)
"Da nije došlo do ujedinjavanja sa Srbijom, upravo bi Hrvatskom zapadni saveznici (Londonski sporazum) platili i Italiji i Srbiji, jer bi Dalmacija potpala pod Italiju, a Srbija bi vjerojatno dobila gotovo sve ono što je danas (1991) htjela osvojiti."
Franjo Tuđman
pre 5 godina
I sutra će da govor o ovome da drži Vulin, legalan naslednik Mišića i ostalih generala.
pre 5 godina
Neki su crtali te granice nedje mirno u fotelji, a drugi su morali poginuti.
Zbog cega su jedni ginuli i umirali zbog planova drugih, kad se moglo pretpostaviti da su planovi dogovoreni medju crtacima?
Isto tako, zbog cega su mnogi ginuli u skorasnjim ratovima, ako se znalo da su planovi novih granica dogovoreni. Istorija uci da su planovi podlozni ispravkama i mogu se mjenjati neprestano.
Zasto onda gubiti zivot? Mrtav covjek ne zivi teritoriju i jos gore nije u stanju ni da utice na planove.
pre 5 godina
Jel ima neko da zna poreklo celnika ovog rezima - na kojoj strani su im bili dedovi, pradedovi 1814-1918? Pocevsi od vucjaka, vuljina, seselja, dr sline, martinovica, . . .
pre 5 godina
na šta smo mi danas spali i kakvi smo,nismo dostojni ni imena im pomenuti,i što je naj crnje,za koga su ti VELIKANI izginuli ?
pre 5 godina
@BeKo
Srpska tragedija je što najveći broj naših političara spada u dve grupe.Jedni su oportunisti a drugi idealisti.
I jedni i drugi su spremni da ugroze opšti (nacionalni) interes zarad lične koristi ili ideologije kojom su inficirani.
Nama (narodu,gradjanima) dodje na isto.
Da ne gubimo vreme objašnjavajući koliko su antislovenski i antisrpski stavovi Marksa i Engelsa uticali na komunističku ideologiju (Engels o Srbima izguglati) niti koliko je bečko - berlinski pogled na svet uticao na socijalističke internacionale.
To je manje - više nebitno jer su sve ideologije oblikovane tako da budu celofan u koji se pakuju interesi velikih igrača.
Nesrećni Tucović je sve podredio ideologiji ,kao mnogi pre njega i posle njega.Neosvrtanje na to da li je slučajno koristan nekom drugom a ne svojoj zajednici je logična posledica - na to nije imun niko,pa ma koliko ideja kojom je obuzet bila napredna.
pre 5 godina
(Zeljko, 10. novembar 2018 21:02)
Nijedan od tih dogadjaja nije bio terorizam. Taj savremeni izraz, koji koristimo da opisemo pokusaj postizanja politickog cilja nasilnim aktom kojim bi se uterao strah (teror) u narod i civilne strukture vlasti naterale na ustupke, ne moze se ekstrapolisati unazad na to vreme.
pre 5 godina
Da je Gavrilo Princip znao da ćemo biti nedostojni nasljednici njegovog patriotizma i njegove žrtve, sigurno ne bi izvršio atentat na Franza Ferdinanda. Kad pogledam kako nas naši političari bezočno kradu bez ikakvih posljedica, jer je sudstvo najkorumpiraniji dio društva, dođe mi žao što nam vlada nije u Beču. Mi nismo dostojni nasljednici slave naših srpskih predaka - nažalost. Ovo piše unuk Solunca koji je rođen u Hrvatskoj a na Galiciji dezertirao i prešao na rusku stranu pa u srpsku vojsku. Vječna im slava!
pre 5 godina
Prvo, ne bih mešao današnje političke prilike sa nečim što se dogodilo pre 100 godina. Drugo, čak i da je tačno sve to što si napisao (A NIJE), to ne može biti nikakvo opravdanje, ni uzrok, a ni valjani povod za tako krvavi rat koga je otpočela Austro-Ugarska i na kraju krajeva ono što je i najvažnije, a to je da: ATENTAT NA FRANCA FERDINANDA NIJE IZVRŠIO NEKAKAV SRBIN IZ SRBIJE, VEĆ AUSTRO-UGARSKI DRŽAVLjANIN IZ BOSNE i HERCEGOVINE, po nacionalnosti Srbin, ALI NjIHOV GRAĐANIN!!!
(Pako Alkaser, 10. novembar 2018 23:53)
Posto si me nazvao lazovom idi do muzeja i proveri. A imas i internet novine iz 1914g.Izvrsilac ubistva nije Srbin iz Srbije ali neki ucesnici su Apisovi saradnici iz nase obavestajne sluzbe koji su bili bliski Mladoj Bosni. Apis je ucestvovao u majskom prevratu 1903, kasnije pokusao i atentat na Karadjordjevica pa je streljan zbog toga. Bio je sklon toj vrsti terorizma.
pre 5 godina
A danas Vulin ministar vojske...
pre 5 godina
@Zeljko
Pitanje nema smisla (tacnije znam sta pokusavas postici ali opet nema smisla) ali odgovoricu. Ni jedno ni drugo nije teroristicki napad nego atentat... A o razlikama, ako ti nije jasno, citaj pa saznaj. I ta dva atentata se ne mogu porediti. Austrougarska je doslovno okupirala Bosnu, ni prvi ni poslednji okupator na koga je izvrsen atentat, a Kralj je ubijen u slobodnoj, tada saveznickoj Francuskoj...
pre 5 godina
@(Перица, 10. novembar 2018 17:04)
"U dvorištu jedne kuće, u kome je trava bila iskopana da se načini grob za mnogo njih, zborana hroma žena stajala je okružena s devetoro dece, sve ispod petnaest godina. Dvoje od njih jedva je bilo u stanju da stoji, mrtvački belo i drhteći od neke groznice, drugo troje dece, od toga jedno još beba, bilo je pokriveno nezalečenim ranama i krastama. Žena je pokazala na grob.
’Izgubila sam sve svoje, osim ovih ovde. Tamo su mi muž, sestra, otac, dever i njegova žena. I nemam ništa čime bih mogla da nahranim ovu bolesnu decu. Kondenzovano mleko koje Vlada šalje za decu predsednik opštine daje samo svojim političkim prijateljima, lopužama…’
Rat u Srbiji 1915 John Reed
pre 5 godina
(Pako Alkaser, 10. novembar 2018 18:06)
Imao sam priliku da procitam tadasnju "prepisku" izmedju Srbije, Austrougarske i Rusije kao i original Austrougarskog ultimatuma. Tadasnja radikalska vlast je lagala srpski narod (slicno kao i ova sada) pa smo na osnovu njihove demagogije ucili falsifikovanu stranu istorije. Austrougarska je od Srbije trazila da zajednickim snagama istraze ubistvo prestolonaslednika, Pasic je znajuci da bi takva istraga dosla do nekoliko njemu bliskih ljudi izmislio tu mantru kako "Austrougarska trazi nesto na sta ni jedna nezavisna drzava ne bi pristala" i odbio sve molbe, zahteve i na kraju ultimatum. Ponasanje Pasiceve vlasti izazvalo je bes i sumnju Austrougarske jer je i ako nije imala dokaze o umesanosti Srbije postala ubedjena da Srbija stoji iza ubistva i da krije organizatore.
#(Pedja, 10. novembar 2018 22:40)
Prvo, ne bih mešao današnje političke prilike sa nečim što se dogodilo pre 100 godina. Drugo, čak i da je tačno sve to što si napisao (A NIJE), to ne može biti nikakvo opravdanje, ni uzrok, a ni valjani povod za tako krvavi rat koga je otpočela Austro-Ugarska i na kraju krajeva ono što je i najvažnije, a to je da: ATENTAT NA FRANCA FERDINANDA NIJE IZVRŠIO NEKAKAV SRBIN IZ SRBIJE, VEĆ AUSTRO-UGARSKI DRŽAVLjANIN IZ BOSNE i HERCEGOVINE, po nacionalnosti Srbin, ALI NjIHOV GRAĐANIN!!!
pre 5 godina
Mozda @Drasko nije nista pobrkao, sad se mislim, nego je mislio na TAJNI Londonski sporazum izmedju Saveznika i ITALIJE o teritorijalnim ustupcima koje bi Italija dobila na racun Austrougarske, ako udje u rat na strani saveznika. Tim sporazumom je Italija namamljena na stranu Saveznika iako je imala odbrambeni sporazum sa Austrougarskom i Nemackom. I Italija je usla u dugotrajan i krvav (700000 poginulih) rat sa Austrougarskom bez nekog uspeha do pred sam kraj rata.
Srbija NIJE bila ucesnik tog sporazuma, pa nije imala ni sta da odbije da potpise, nije joj nista nudjeno, nije trazeno da se odrekne Makedonije Bugarskoj u korist (to su Rusi zahtevali od nas), na zahtev Italije Srbija NIJE OBAVESTENA o sporazumu, mada je to kasnije prekrseno i Srbiji je sporazum, koji je potpisan aprila 1915., dostavljen u avgustu 1915. kad je Italija vec bila nekoliko meseci u ratu. Bugarska pristupa Centralnim silama u septembru 1915.
Pitanje postupanja Srbije posle rata - osvajanje ili ujedinjenje - je pitanje odnosa Srbije i Srba koji su bili pod Austrougarskom i koji su sa Hrvatima i Slovencima imali svoje predstavnike. Tu je Pasic ostao u manjini sto je ozvaniceno Krfskom deklaracijom 1917. (verovatno oslabljen izlaskom Rusije iz rata) i Srbija je krenula putem ujedinjenja.
pre 5 godina
Svako ko poštuje srpske žrtve iz Prvog svetskog rata a i svi koji vole i poštuju Srbiju...
(Samosvesna gradjanka)
Vi svakako ne spadate u tu kategoriju.
(Nadezda Petrovic)
U pravu ste: ne SPADAM u tu kategoriju, ali toj kategoriji PRIPADAM.
(Samosvesna gradjanka)
Na zalost, ne spadate. Sve ostalo je zvaka.
pre 5 godina
Nije ni Ferdinand dosao u Sarajevo da aneksira Bosnu, Bosna je tada vec bila u sastavu Austrougarske. Ko sve udise vazduh na ovoj planeti, uzas.
(Pedja)
Treba biti, hm, talentovan da bi koncetrisao ovoliko logickog nonsensa u samo jednu recenicu. Sto se grbo rodi, vrijeme ga ne ispravi, maksima koja adekvatno oslikava legitimnost austrougarske kolonizacije Bosne kao i nivo tvojih analitickih sposobnosti.
pre 5 godina
"Takođe, koškanja su i na slovenačko-austrijskoj granici, italijansko-slovenačkoj granici i bilo je pitanje stići što pre i postaviti tu granicu."
U stvari, cela 1919. je prosla u uspostavljanju granice. Slovenija se podelila na gradove-polise, koji su imali svoje milicije. Neki su bili za pristupanje SHS, neki ne.
pre 5 godina
Alojzije Stepinac (kasnije kardinal) se 1918 pridružio legiji sastavljenoj od zarobljenih hrvatskih vojnika u Italiji koja je trebala otići na solunski front. Zaslugom jugoslavenskog odbora, tek je 6. decembra pušten iz zarobljeništva i prebačen o Solun. Prilikom prijelaza u jugoslavensku vojsku priznat mu je čin potporučnika te je prebačen iz Soluna nakon vrlo kratkog vremena u Gnjilane, odnosno Prištinu, na Kosovu. U proljeće 1919. bio je demobiliziran, a 1920. promaknut u čin rezervnog poručnika. Stepinac bio odlikovan od strane kralja, za njegovu dragovoljnu sluzbu u jugoslovenskoj vojsci na solunskom frontu, i to s Ordenom Karadjordjeve zvijezde
pre 5 godina
@Pedja pogledaj BBC seriju "39 dana" i prestani da siris neistine.
60 Komentari
Sortiraj po: