Aktuelno

Petak, 07.03.2014.

21:40

"Kako se moj posao zove u ženskom rodu"

Izvor: Tanjug

"Kako se moj posao zove u ženskom rodu" IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

135 Komentari

Sortiraj po:

racica

pre 11 godina

@racica kaze se "psiholoskinja" (mimi, 08. mart 2014 01:45)

Njet, jer: bog i bogINJA, zato i psiholog i psihologINJA. I nije to moj izum, nego jednog lektora srpskog jezika :).

Maca

pre 11 godina

, ja sam diplomirana INZENJERKA gradjevine. A kad bi slusali vas koji uvek govore da ima nekih precih poslova, nikad ne bi smo uradili nista. Uvek treba raditi nesto. Jedno po jedno i na kraju bude uradjeno.SVE (homo sapiens femininum, 08. mart 2014 08:48)
Bogami, JA sam diplomirani INZENJER elektrotehnike. I uopste mi nije najprece da me neko zove inzenjerka, to mi para usi jer zvuci sojicevski. Moj preci posao bio je da rodno ispravno nazvanim vaspitacicama u vrticu objasnim da ne smeju moju cerku da odvajaju od igranja kockama i da je teraju da se igra "kuhinje" uz reci "to nije za devojcice".

Leon

pre 11 godina

U skladu s ovime što je rečeno, Francuska je jedna nazadna sredina jer francuki jezik ne poznaje ženski rod za niz zanimanja. Primer: "madame le consul".

Petar

pre 11 godina

Ljudi moji stvar je vrlo prosta!GRAMATIKA SRPSKOG JEZIKA NALAZE DA SE NAZIVI ZANIMANJA UVEK IZGOVARAJU U MUSKOM RODU!!!!!dalja rasprava nije potrebna!
ja imam samo srednju skolu /gimn. i nije mi jasno kako se do sad nije naso niko skolovaniji sto u ovim komentarima i sto je jos vaznije u urednistvu televizije!?? cela prica oko musko-zenskog roda jeste rezultat pomodarstva..''ugrozenih'' zenskih prava na koja se bespotrebno odvraca paznja!

adam

pre 11 godina

A gde je ravnopravan zastupljenost žena ma gradilištima? Zašto isti broj žena koji po ovim normativima EU treba da bude u parlamentu nije zastupljen na mešalicama, kad se nose cigle, u kompanijama koje se bave selidama.

Srča u ušima

pre 11 godina

Naravno,da je jezik "živi organizam",naravno, da se u njemu može "umreti" kao i u pravoj smrti,gde su,upravo, arhaizmi primer za to.
Pa, ipak, nekritično uvođenje novih reči i pojmova, a naročito sa svrhom "rodne ravnopravnosti" gubi smisao, pre svega u estetskom ali i u fiziološkom pogledu ; psihološkinja, sudkinja, lovkinja... izaziva efekat "srče u ušima".

nada 22

pre 11 godina

Da li poverenica za zastitu ravnopravnosti Nevena Petrusić TVRDI, misli, ili MORA nas (žene) da ubedi da ćemo biti "ravnopravnije" (na berzi rada, na radnom mestu,... ako budemo oslovljavani i nazivani "kao, na primer, u demokrtsakoj Austriji"?
Zašto li se toliko zalaže da pored "NEravnopravnog položaja u društvu", žene dobiju i NAKARADNA oslovljavanja, koja su ne samo SMEŠNA i GLUPA već U NAŠEM jeziku mogu da imaju i sasvim drugo, ne baš lepo značenje. A i ovi naši "tručnjaci", ako im je cilj da stvaraju NOV "eUropsko"-srpski jezik neka se bave naučno-istraživačkim radom (i tu se lepo zarađuje!) i međusobno komuniciraju tim, njima tako prihvatljivim i "logičnim" NOVOM rečima u srpskom jeziku. Usput da ne zaborave i PREVODE na Bošnjački, Hrvatski, Crnogorski, Mađarski, Romski, Vlaški,... Ipak se ovde radi o ZAŠTITI RAVNOPRAVNOSTI U SRBIJI.

Realista

pre 11 godina

Sve ovo lici na par dokonih pripadnika imaginarnog ministarstva za istrazivanje ruda i gubljenje vremena, dok neki majmun siluje zenu ovi tupe o tome kako ce zrtva da se zove...kakav kretenizam i kretenkenizam (da budem rodno korektan)...

Djoshica

pre 11 godina

Zvaće se : "Besposlen i Besposlena".
Intelektualna onanacija, pokušaj da se pričom zaradi posao.
Kad se dobro radi, onda se zaradi, a može da se zove i "dobra zajebancija".

djordje

pre 11 godina

U kakvom krechu zivim, cudi me da ima i ovakvih komentara.
Ma da, uzivajte Srbi u svojim muskim zvanjima, pravite slave, kadite i sve super. Mnogo ste isfrustrirani, ali preterano.

Zoki

pre 11 godina

Srećan 8. mart svima koji danas slave, ali ovo sa prekrajanjem jezika je glupost. Tradicionalni rodni nazivi za zanimanja (učitelj - učiteljica) su ok, ali sve ostalo treba ostaviti u muškom rodu za oba pola. U engleskom su promenjeni nazivi koji su uključivali "man" (policeman = police officer, fireman + fire fighter, itd.) ali nikome nije palo na pamet da pravi ženske nazive za zanimanja. Osim toga, jednog dana će se pojaviti i treći pol (biseksualci su u nekim državama već dobili pravo da u dokumentima ne budu ni muško ni žensko) - hoćemo li onda izmišljati treću varijantu: policajac-policajka-policajče :)

Jo

pre 11 godina

Pisac = spisateljica.
Jel?
Pisac = piškinja!
Spisatelj = spisateljica!

Čemu ovu priču dizati na ovaj nivo, zaista mi nije jasno, osim ako se imaju pripremljena rešenja za sve!

Peđa

pre 11 godina

Udruženje za zaštitu prava životinja zahteva da RODA dobije muža. Pozivajući se na činjenicu da mačke imaju mačore, da krave imaju bikove, zahteva se da rode, kao jedna od najznačajnijih vrsta u životu čoveka, dobiju ista prava!

Udruženje kobila pokreće inicijativu za promenu mužjaka. Između ostalog u saopštenju stoji i sledeće:
"Onakve koze dobiše jarčeve a mi, kobile, dobismo ovolike konje za muževe..."

djole

pre 11 godina

8. mart treba da se ukine a da se praznuje dan pampersa , ovaj praznik će nam doći glave kroz koju godinu !SLEDEĆE GENERACIJE ĆE IMATI VELIKIH PROBLEMA ! Žensko ,ne može da bude muško i obratno .Evropske zemlje kojima i mi težimo po zakonodavstvu ,polako kreću tom suptilnom stranputicom . Stvaraće se društveni deformiteti ,a vrednovaće se potrošačko društvo a ne porodica ,bilo kako bilo narodi koji ne vrednuju taj trend polako naseljavaju Zapadne zemlje. Nemački priraštaj je u opadanju ,zamenjuje ga Turski,Francusku isto zamenjuju arapski ,Kinezi nadiru polako ,a Srbija polako oslobadja svoje ne razivjene teritorije bežeći svi u BG i NS ,ostaju prazni domovi širom Srbije ,imali smo problem sa Kosovom jer je naše stanovništvo manjinsko ,valjda smo naučili neke lekcije kroz decenije i vekove. Žene prate zapadne trendove ,tražeći standard kroz serije tipa SEKS i GRAD i stavljaju pred muškarce NEMOGUĆU MISIJU da ostvare ženine snove i ostave stabilnu porodicu a to sve podržava društvo uz pomoć medija.Sve je više nastranosti u oba pola ,sve je više razvoda i samoubistava.Zbog čega je žena preuzela ulogu muškarca i otela mu radno mesto i stabilnost porodice dovedena u pitanje ? Pokazaće se kroz koju deceniju nakaradnost celog sistema .Treba se boriti protiv toga na vreme ,narod treba da otvori oči .Nisam za to da se žene diskriminišu ali dolazi do velikih zloupotreba ,koje će nas koštati i to mnogo!

drage moje srecan vam 8. mart

pre 11 godina

Kako se u Srbiji u zenskom rodu kaze nemati posao uopste-kaže se BITI NEZAPOSLENA! To je osnovno pitanje o kome treba misliti, a ne o tome da li ćemo reći ginekolog ili ginekologinja, psiholog ili psihološkinja..i slične nepotrebne gluposti, Bože sačuvaj čime se sve bave ovi ljudi,uzas!!

c.o.a.

pre 11 godina

nemam nista protiv zena, cak ih volim ;-) ali reci da su dikriminisane i da nemaju ista gradjanska prava kao muskarci je apsurdno. nemojmo ici hrvatskim stopama i skrnaviti srpski jezik, koji je jedan od najlepsih u svetu. inace za skoro svaki pojam imamo nekoliko sinonima.
a sto se tice zaposlenja. kad budete izasle iz kancelarija i bile gradjevinarke, molerke, malteruse i ostalo, onda pricajte o ravnopravnosti prililom zaposlenja.
i jos jedna stvar. rec sudija je i muskog i zenskog roda. ko ne veruje neka promeni rec po rodovima ;-)

Aman ljudi....

pre 11 godina

Aman, pa odavno je sam narod napravio "zenske imenice" za ona zanimanja-titule za koja je to logicno: ministarka, doktorka, advokatica, kuvarica, krojacica, zubarka, koleginica, kraljica, carica...
NVO uzimaju pare za ovakva zaglupljivanja/zaludjivanja ljudi i idealno bi bilo da mediji jednostavno ne prenose izvestaje sa takvih meta-seminara i meta-dogadjanja. Evo kod mene u firmi,jako velika firma, je mnogo vise zena nego muskaraca, sve vodece pozicije su zene, menadzment, marketing, planiranje, razvoj, PR, pravna sluzba, HR... Muskarcima su bukvalno ostavljeni logistika, prodaja i IT, dakle sve ono sto zahteva veci fizicki napor. Pozicije na kojima su zene nose i mnogo vece plate. I sta cemo sad? Pa sve se one smeju na ovakve gluposti i hoce da budu menadzeri, a ne menadzerke i hoce da budu vozaci a ne vozacice.

A jel to Davenport kaze da se zenski rod (npr. actress) izbacuje iz engleskog??? Pa sta nam onda drobite? Jako me zanima ko finansira ovu forsirano ludilo, jos jedno od bezbroj ludila koje samo skrece paznju sa bitnih stvari...

homo sapiens femininum

pre 11 godina

Bez obzira sto u mojoj diplomi ( pocetak osamdesetih) pise Ta i Ta je...tralala ....i stekla zvanje: diplomirani INZENJER gradjevine, ja sam diplomirana INZENJERKA gradjevine.
A kad bi slusali vas koji uvek govore da ima nekih precih poslova, nikad ne bi smo uradili nista. Uvek treba raditi nesto. Jedno po jedno i na kraju bude uradjeno SVE.

Alex

pre 11 godina

Nemaju devojke studenti dvostruko manju šansu za zapošljenje. To jednostavno nije istina. Veliki broj devojaka, nakon studija odluči da rodi dete i to je veliki razlog zašto se nakon fakulteta ne zapošljavaju u istom broju. Inače u mojoj firmi trenutno zapošljavamo više devojaka, jer tražimo najbolje rešenje i nije nam bitno kog je pola kandidat. Činjenica je da postoji diskriminacija kada neko treba da zaposli ženu sa malim detetom, ali firma mora da gleda svoj interes. Kada bi država plaćala svaki dan bolovanja ženama koje ga koriste zbog bolesti deteta, firme ne bi imale problema. Ovo je biznis i tržišna ekonomija i firme prevashodno brinu u profitu. Nije to diskriminacija.

seks-na-eks

pre 11 godina

U srpskoj politici dominantna aktivnost nije ni muškog ni ženskog nego srednjeg roda. To što rade zove se 'političko kurvarenje'

sremac

pre 11 godina

Kad budete ravnopravne u rudniku onda mozete da budete ravnopravne i u ostalim profesijama !!!

Kad budemo ravnopravni u porodilistu mozemo i u rudniku...
Muskarac sam i to pravi...

објективаН

pre 11 godina

Занимљив је случај, за мене, Исидоре Секулић.
Ја знам да је била књижевница, али су ми рекли - НЕ!, она је списатељица.
Објективно, очигледно је да се нешто догађа и после смрти.
Такође је објективно, да се у животу ништа не догађа.
Истина јесте вечна, али су људи смртни; бар неки.
Сад одједном тврде и да бели протестанти воле животиње, али не и људе.

...

pre 11 godina

Vi u Srbiji ne umete da rešite problem sa ženskim prezimenima. Da li je Prokopijevićeva dodala loptu Alimpijevićevoj ili je Petrov promašila... Vi dodajete -ov na prezimena na -ić, ali ne kažete Petrova ako ta Petrova ima državljanstvo Srbije. A Eštonova je komesar ili komesarka?

sova

pre 11 godina

Pozdravljam najsrdacnije komentar Oje Beckovic: kako zvuci silovani izraz SUTKINJA a moze se izrazajnije upotrebiti - zena sudija. Zamislite reciprocni pokusaj: dadilja - DADILJAN, tetkica - TETKAN, babica -BABAN..

licerod

pre 11 godina

Normalno je da se jezik menja kroz upotrebu.
Sadasnje sanje je rezultat dosadasnjeg nacina zivljenja, tj postoje imena zanimanja u zenskom rodu ako su ih zene do sada obavljale, i ako ne zvuci rogobatno (uciteljica, domacica, novinarka, doktorka itd). Pitanje je samo da li bi uvodjenje imena zanimanja u zenskom rodu stvarno doprinelo vecoj ravnopravnosti zena.

Moguce je i da bi se stvari ovime samo zakomplikovale, posto u svetu postoji i jaca trend neizjasnjavanja o polu; mozda cemo uskoro imati i imena zanimanja u srednjem rodu?

kralj-ica

pre 11 godina

Hahaha eee Olja Olja, da nije bilo 8. marta ne bi ti sad radila na televiziji, nego bi radjala decu i bila domacica (eto ga zenski rod)

Em

pre 11 godina

Vazim za smirenu osobu, ali rec koja koja me izvodi iz takta je "spisateljica". Em odvratno zvuci, em nije nasa, em se koristi (relativno) od skoro, em....Pa onda bi u muskom rodu bilo ispravno "spisac". Zar nije lepse, otmenije I srpskije reci "zena pisac", ili "knjizevnica" ako bas hocete?

Prota Mateja

pre 11 godina

Meni je najsimpaticnija ova uobrazenkinja Mirjana Karanovic koja u toku emisije (vidi sliku) koristi mobilni telefon, jako nevaspitano bar sto se mene tice.

gramatičar/ka?

pre 11 godina

Onima koji insistiraju na feminističkim teorijama treba objasniti da jezik ne funkcioniše tako. Nazivi sudija, psiholog i druga samo su nazivi za profesije, a gramatički muški rod nije isto što i prirodni muški rod, jer bismo u tom slučaju za Nikolu, dedu, vladiku i pijanicu rekli da je to uvek osoba ženskog pola, a nije (u poslednjem primeru može biti i jedno i drugo). Slično je i sa nazivima za životinje - da li će se uskoro javiti borci za zaštitu prava životinja zato što u jeziku ne postoje veverac, žiraf ili papagajka? Ako je baš potrebno istaći pol životinje, koristi se reč ženka/mužjak. Ali treba razumeti da su ovi nazivi prvenstveno nazivi vrste, odnosno profesije, a ne isključivo nazivi za muške jedinke. Jezik će sam prepoznati kada treba da napravi razliku i ima sredstva za to, sufikse -kinja, -ka, -ica i dr.

vlada_bg

pre 11 godina

Bolje se pozabaviti zaštitom žena od nasilja, da i dalje ne budu mlaćene kao krave u kupusu. Nisam upotrebio reč vo radi rodne ravnopravnosti.

vlada_bg

pre 11 godina

Bolje se pozabaviti zaštitom žena od nasilja, da i dalje ne budu mlaćene kao krave u kupusu. Nisam upotrebio reč vo radi rodne ravnopravnosti.

Pinki

pre 11 godina

Oldicno je rekao ovaj gospodin - ambasador EU. On je prakticno Petrusiki i ekipi odrzao lekciju - jer upravo to i jeste poenta: pre nego sto se nesto izoponasa treba da se znaju prilike u sopstvenom jeziku, sta se menja, koliko bi dalekosezne bile one u pocetku slabije vidljive promene, da li i na koje nacin jezik zaista diskriminise.

zone

pre 11 godina

Mi se smejali Hrvatima, a vidi sta nasi rade...Pored ubrzanog uvodjenja anglicizama, samo nam jos ovo treba. Ovo bih nazvao silovanjem srpskog jezika.

Unity3D

pre 11 godina

Ja sam davno rekao da je Olja Bećković jedan veliki doktor po raznim pitanjima, što ona svakoga dana samo potvrđuje. A za ostalo - žali bože para što dadoše za ove sokove i vodu što im stoji na stolu, da ne pominjem ostalo. Čime se ljudi bave u ovoj i ovakvoj zemlji, kakva je naša danas, da te muka uhvati... :/ Hapsite budale koje tuku žene, radite nešto konkretno, aman, šta je ovo?!?

keke

pre 11 godina

Previse licemerja u ovim pricama o "pravima". Slabo se trazi uporedo i jednakost po SVIN pitanjima. Jednostavno, bioloski su muskarci drugaciji od zena i stoga neke razkike moraju postojati. Nekad u prednosti musko, nekad zensko. Preteruje se kao i u svim pitanjima oko ravnopravnosti, bilo polnoj, bilo po pitanju recimo nacionalnih manjina... No, da ne duzim, cestit svet ce me razumeti.

ree

pre 11 godina

arhiteKTKinja je ubedljivo najrogobatnija reč koju sam čula (dobro sam napisala reč) pisanje i đene-đene, ali izgovaranje... probajte...mene je sramota da je upotrebljavam.

ranGo Unchained

pre 11 godina

što se mene tiče, nemam ništa da svaki vojnik bude žensko, ali ja nikad neću govoriti vojnikinja jer nisam malouman!
a da se malo pogleda nešto bitnije, tipa - otkazi na porodiljskom, plaćeno porodiljsko, na intervjuima za posao pitanja da li planiras da radjas decu, pa te posle ne zaposle jer ono, planiras, itd....

man and children first?

pre 11 godina

Ti mene zovi pašo a ja tebe vojvodo
A mi znamo ko smo

NESELEKTIVNA rodna ravnopravnost sa JEDINSTVENOM normom, ne izjednačava polove već ističe razlike. Nedostatak trezvenog pogleda lišenog strasti i interesa, uzrok je današnjeg potpunog poremećaja vrednosnog sistema. Instalirani su brojni mehanizmi održanja tog stanja

stoga DA: psihološkinja;dramaturškinja;bekinja;pralja;kopačica;kovačica;padobranka;nosilja;trenerka;konjanica;stručnjakinja;ležećapolicajka;gnjuraljka;pedagogistkinja..

Silovanje čoveka, opšta perverzija i izbezumljenje, preslikava se na silovanje jezika kojim bi se to iskazalo. Čovek stvari retko prepoznaje direktno - mnogo češće u refleksu/odrazu. Stoga, ovo je napredak! Činjenica da su polovi, po milosti ‘božjoj’, izvorno neravnopravni u mnogo čemu pored rađanja, dobija prepoznatljivu formu. Ako unapred znamo da li ćemo gledati WTA ili ATP tenis (ima li razlike ili je predrasuda?), nije li onda važnije da znamo da li avionom pilotira pilot ili pilotica? Bez uvrede/sujete i lažnog morala -zašto bi neko imao protiv ako drugi bira samo.. pilotice npr? Ali ako neko uporno pokušava da predstavi da nema razlike (dok M sve ne robotizuje), onda..
mornarka;kombajnerka;pecaljka;lovkinja;kosmonautica;mašinovodkinja;djačica;vojnikuša;traktoristkinja;patrijarhinja..

psihologinja amaterica

pre 11 godina

@racica
" bolje da su ti borci za moja prava zagrebali po razlici u platama koja postoji izmedju zena i muskaraca za ISTI POSAO"
Zene ocekuju od supruga da imaju dobar posao (pozeljno visok drustveni status, ekonomsku moc itd), odnosno da vise zaradjuju od njih (ili minimum jednako). Pitajte se da li bi ste bili u vezi/braku sa muskarcem koji ima losiji posao od vas, fizicki radnik, portir, nezaposleno/izdrzavano lice a vi ste recimo, neka Ana Ivanovic, neka direktorka, vlasnica kompanije, poznata glumica...(karikiram malo da bi slika bila jasnija). Malo verovatno. Problem je u i porodici ako zena ima bolji/bolje placen posao od muza i to je obicno izvor konflikata (u ekstremu, nedo bog da muskarac ne radi, da zena izdrzava porodicu na duze staze). Mnogo je prihvatljivije i "prirodnije" da je obrnuto. Zasto? Mnoge "nepravde" na ovom svetu imaju svoje razloge sto opet ne znaci da se treba miriti s mnogima od njih. Tako da, na nivou pojedinca, u pravu ste ali na nivou zajednice...hm. Kad bi zene vise zaradjivale od muskaraca (imale bolje poslove, vece plate, drustveni status itd) iskrsli bi drugi problemi (koji bi se mozda resili ukidanjem monogamije, odnosno neki ekstra bogati alfa muzjak bi imao harem zena uz porast drustvenih tenzija na drugoj strani itd)

Nikola

pre 11 godina

Masinovotkinja. :-D A potpuno se slazem sa ovim Davenpurto (po prvi put). I tacno je da se ovakvim uvodjenjem reci jos vise pravi diferencijacija.

mimi

pre 11 godina

Vecina komentara je posmesljivo intonirana da degradira samu temu, a to vec ponesto bitno govori o nama. Kao, nemamo sad pametnija posla vec da razglabamo o tome. A zasto da ne? Jeste li primetili da su u serijalu 'Prvi glas Srbije' clanovi zirija svi odreda, svim pevacicama govorili: 'Ti si vrlo kvalitetan pevac?' uprkos tome sto je 'pevacica' odomacena rec u nasem jeziku. U izboru reci se, makar nesvesno odabrane, krije vrednosni sud, u tome je kvaka.

ns

pre 11 godina

@svejedno
Mašinovodja - Mašinovoditeljka... hehehehe, ma može sve da se prevede u ženski rod, ali je gluupoooo.. Kakve veze ima kojeg je roda onaj ko obavlja posao,u pitanju su nazivi posla a ne kojeg je roda onaj koji ga radi, e to je prava ravnopravnost.
Varilac? Žetelac? Drvoseča? Šofer? Vozač? Vinogradar?
Pajtonovci imaju dobar skeč u vezi rodne ravnopravnosti.
http://www.youtube.com/watch?v=Dgp9MPLEAqA

urke

pre 11 godina

A može i obrnuto. Konjokradica, onda bi valjda, ako je muško u pitanju trebalo da se kaže - KONJOKRADAC, ili bi trebalo imati i mušku imenicu za Mažoretkinju, predložio bih recimo Mažoretan :) hehe, a sad malo ozbiljno. Po ovoj logici, Udruženje novinara Srbije bi trebalo da se zove Udruženje novinara i novinarki Srbije i tako sve redom da se menja. Mislim da je sve ovo glupost, jer naziv posla ne označava kojeg je roda vršilac posla, nego je samo naziv posla. Ali nekome odgovara da se bavimo i zamlaćujemo ovakvim glupostima, verovatno neko dobija neka sredstva da se bakće time.

Dedukcija

pre 11 godina

Mislim da je bolje da zakonom zaštitimo žene od nasilja, seksizma i patrijarhalnog nasleđivanja. Da budu sigurne i bogate novcem i znanjem. Rečima su im svi do sad pomagali... bolje delima! Muškarac sam i volim žene.

Nevena

pre 11 godina

A sta je sa skracenicama za titule? Da li za doktorica/doktorka treba da bude dr-ca/dr-ka, za inženjerka, ing-ka, za profesorka, prof-ka itd., itd. Besmisleno, kao i mnoge predložene "rodno-ravnopravne" izvedenice da bi se pokazalo da se bar na ovaj nesuvisli nacin vodi briga o ravnopravnosti polova! Na stranu sto su pojedine izvedenice ružne ili rogobatne da ce biti tesko prihvatljive.

Dalibor

pre 11 godina

Ni u jednoj firmi u kojoj sam radio žene nisu primale manju platu na istoj poziciji, koeficijenti su potpuno isti. Šta više državne firme za 8. mart uplaćuju bonuse samo ženama što je diskriminatorski i palo bi na sudu. Umesto da uživaju u pravima žena koja su u najmanju ruku po zakonu veća nego u većini država, žene ovde pokušavaju i jezik da feminizuju. Feministikinje ne žele ravnopravnost, nego muškarce u lancima.

This time next year, Rodney dear

pre 11 godina

Da li znate kada ćemo zaista imati pravu rodnu ravnopravnost?

Kada bude zaista rodna godina, i kada svi ljudi dobiju podjednako od tog bogatog roda, te tako žive srećni, veseli iu jednaki do kraja veka.

Miroslav

pre 11 godina

Kakve veze ima rod imenice koja označava zanimanje, sa rodom osobe koja se tim zanimanjem bavi? Koje je ovo mlaćenje prazne slame. Hoćemo automobil da preimenujemo u automoblikinja ako je vlasnik žena (oni bi sad rekli, nije vlasnik nego vlasnica)? Zanimanje sudija je dobar primer kakva je ovo nebuloza. Eto starog zanimanja, kada je nastalo sigurno je bilo rezervisano samo za muškarce, a ženskog je roda. Ako ćete se boriti za prava žena, radite to stvarno, a ne ovako da se sprdate sa svima nama.

vlada

pre 11 godina

Budalaština!!!

Zanimanje se tretira, ili bi se trebalo tretirati kao i titula. Znači savko zanimanje, svaka titula, ima svoje ime i to zanimanje ili titulu nosi čovek ili žena i iakve sad tu gluposti lupaju ovi. Znači ako si PROFESOR na fakultetu onda ti je titula Profesor Milica, Una, Nina, Jovan, Nemanja. Ako si DOKTOR onda ti je titula DOKTOR Ana, Maja, Izabela, Miloš Stevan ili kako god. Isto ako si frizer, onda si Frizer i ćao! To što mi svi kolokvijalno koristimo Profesorka, Doktorka, Frizerka, to ima prodju na nekom od tih "nižih" nivoa komunikacije. U zvaničnom književnom jeziku bi to trebalo biti pogrešno. Ne zato što sam ja seksista ili šta već, nego zato što je titula titula, i zove se tako kako se zove. Ne možeš ti da budeš Magistarka, Masterka... Na kraju krajeva profesor lingvistike, koju neću imenovati je na predavanju dala jedan lep primer, kao dokaz njene teorije da je to sve tako zbog toga što je muški rod "filogenteski" stariji od ženskog i srednjeg. Primer glasi: "Jedan maljavi, debeli, odvratni, nikavi muškarac i devetstotina devedeste i devet prelepih i prezgodnih žena su se sunčali na plaži". I to je pravilna rečenica, nije pravilno "su se sunačale" ili "su se sunačala", nego "su se sunčali!"

Primer vrlo jasno opisuje ovaj "komplexni problem", a žene koje sebe i pored toga smatraju ugroženim, nema tog zakona ili pravila koji će ih na adekvatan način "zaštititi"

Zvezdana

pre 11 godina

Trener-trenerka, a kako ćemo onda ubuduće zvati sdašnju trenerku - sportsku odeću, izmislićmo neko novo nebulozno ime i za to ?! Sutkinja, psihologiškinja, vojnikinja, lovkinja - sve u svemu zamlaćuju se sa apsolutno nebitnim stvarima, daju narodu odličan materijal za viceve i sprdnju...

Pezza

pre 11 godina

Ravnopravnost? Žene rade u buticima, šiju, rade kao kasirke, prodavačice, knjigovođe, medicinske sestre, učiteljice..... Muškarci voze kamione, nose cement, zidaju, rade u rudnicima, ratuju (ne daj bože),... Ima li neka dama, koja bi htela da se menja? RAVNOPRAVNOST ? Naziv, ime, ili nešto drugo? Kako se zove žena koja kopa u rudniku?

uča

pre 11 godina

"Ne znam da li je jezik prepreka, ali čini mi se da je najveći problem način mišljenja, koji se ponekad reflektuje i u jeziku", kazao je Devenport.

Baš tako, kako je rekao.

Arsenije

pre 11 godina

Hoce li se i horoskopski znaci menjati po rodu?
ovan - ovca
bik - krava
blizanci - bliznakinje
rak - rakinja
lav - lavica
nevin - devica
kantar - vaga
skorpion - skorpija
strelac - strelica
jarac - koza
vodolijac - vodolija
riboni - ribe

GoranS

pre 11 godina

Pa mašinovotkinja, ronilica (ta je malo čudna) i padobranka (ovaj je najlakši) - ja podržavam, da se koristi ženski naziv kad žena obavlja neki posao. Bogati se rečnik, a automatski saznaš da je žena u pitanju (Slovenci imaju za sve profesije i žensku formu) za razliku od stranih jezika i muške forme kod nas (često se iznenadim jer očekujem muškarca zbog toga).

ZENA

pre 11 godina

Nagradno pitanje: kako se zove muskarac koji radi na kasi u prodavnici?
Predlazem da se zove kasirka!Posto drugog termina nema. Izbila bi revolucija, kada bi ga neko tako oslovio.
Dugo je postojalo samo medicinska sestra, jer su taj posao obavljale samo zene. A, onda se pojavilo i medicinski brat i ljudi su se "kidali od smeha". Zasto nije ostalo medicinska sestra? Bas me zanima kako bi se ti muskarci osecali?
Ajde, razmislite malo o tome, pogotovo ako strucnjak za jezik kaze da srpski jezik dozvoljava tu vrstu izmene, a ubedljivo je i njegovo misljenje u vezi sudije.Mozda bi trebalo onda muskarca sudiju nazvati sudac? Neko ce reci da bi to bilo kroatizovanje srpskog jezika.Sve je stvar konvencije, navike, upotrebe, a mis eovd emnogo bojimo novih stvari i ideja. Utonuli smo u konzervativizam, a mnogi (muskarci, naravno) bi zenu da vrate u kucu, da rodi bar troje dece, da nema svoju karijeru, a da oni onda slobodno mogu da provode vreme u kafani i da "bistre politiku", na utakmicama i da izigravaju "male bogove".

Ribnički Delfin

pre 11 godina

Radio sam u nekoliko firmi i nikada nisam cuo da na istoj poziciji plata zavisi od pola. Ako je to istina onda je to zaista tuzno, ali mi ne zvuci kao istina.
Ravnopravnost je da se valjda izbaci ta podela na sudkinje, sudinice i sudije... u konkretnom slucaju mene zanima pravda a ne pol arbitra. Ovo je lepo primljeno u hrvatskom jeziku i sada neko ovde to pokusava da nagrdi jezik. U svetskim jezicima takvih prostaklika nema.

osmi mart

pre 11 godina

stojim iza toga da lingvisti i istoricari, svadjaju polove i narode bez potrebe umesto da ih mire! "zovi me loncem, al' me nemoj razbiti".

Deja Vu

pre 11 godina

Ovo nema nikakve veze sa 8. martom, već sa zdravim razumom. Grejs Keli nikako ne može i ne treba da bude KNEZ od Monaka, već kneginja, Elizabeta sigurno nije kralj Ujedinjenog Kraljevstva, već KRALJICA! Prema tome - dabome! Nadam se da gospođi Bećković ne smeta ako je oslove sa NOVINARKA?

nebojša

pre 11 godina

Upotreba muškog roda kao rodno neutralnog je u redu kada to ženama odgovara. A pri tome nazovi nekoga konobaricom i opet ćeš biti označen kao muški šovinista.

decka

pre 11 godina

"...ne oseća problem neravnopravnosti žena jer u novinarstvu su, kako je ocenila, žene dominantne."

jesu li dominantne ili su ravnopravne? Ne razumem sta je pisac(ica) htelo da kaze.

Aleksandra

pre 11 godina

Presmesno! Pa ovi ljudi ne znaju nista o sopstvenom, kakve veze ima zenski muski rod sa zanimanjem, pa toliko je nepravilno koristiti npr.''doktorka'' da se stidim i kada to cujem. Ne znam kako se oni ne stide da javno govore o nepoznavanju pojmova, posto opis posla nema nikakve veze sa polom.

milesa

pre 11 godina

ne znam zasto se toliko propagira ovo, pa ovo je skrnavljenje jezika, kao da neko namernk hoce da provocira ionako namucen narod vojnikinja, kamiondzijka, padobrankinja, masinovodjkinjka, ronilka. jesu sad svi srecni i zadovoljni

Mika

pre 11 godina

Tehnolog - tehnoloŠkinja, stomatolog - stomatoloŠkinja. U mom selu lepša imena daju kravama... Vodnik - vodnikinja (vodnikuša), gradonačelnik -gradonačelnikuša... Sramota šta radite od našeg lepog jezika, sve prepisujete od Hrvata...

Jelena

pre 11 godina

Ma gluposti. lepo rece onaj englez. ja zivim u nemackoj, ovde sva zanimanja imaju zenski Rod jer je takav jezik, dodas "in" na kraju i eto ti zene. kod nas to nije slucaj, kao sto i neka zanimanja sasvim prirodno imaju zenski Rod. daj mi posao i platu pa me zovi kako hoces, bila musko ili zensko, iliti sto je moja baba govorila, zovi me i lonac samo me nemoj razbiti.

wukiw

pre 11 godina

jezik ne moze da se menja na silu niti se rod imenice koja oznacava profesiju odnosi na osobu koja tu profesiju obavlja nego se odnosi na samu imenicu... jezik nam je dovoljno unakazen a ljudi neobrazovani tako da vam je bolje da se okrenete pravim stvarima koje unapredjuju drustvo a jezik ce sam po sebi to ispratiti... za prava se treba boriti i izboriti jer vam slobodu niko nece pokloniti...

racica

pre 11 godina

Umesto sto izigravaju vece katolike od pape sa tim smesnim izrazima bolje da su ti borci za moja prava zagrebali po razlici u platama koja postoji izmedju zena i muskaraca za ISTI POSAO. Ovo je mlacenje prazne slame, sutkinja, pesakinja (ko ne zna, to je zenski pesak u saobracaju), psihologinja - gluposti, uvredljivi cak nazivi, kao da je pitanju genetski modifikovan covek. Dajte vi da ne sikaniraju zene koje su u drugom stanju, imaju decu i porodicu, eno muskarac 6 meseci na bolovanju i to je u redu, ceka ga unapredjenje, dok zena ne moze o tome ni da sanja.

Aleksandar

pre 11 godina

Kakvo presipanje iz supljeg u prazno. Pored toliko problema u ovoj zemlji, ovi trose vreme, energiju i novac da debatuju o muskim i zenskim nazivima pojedinih profesija. Da ne kazem koliko odvratno zvuci kad kazete vojnikinja ili lovkinja, mislim stvarno, nema to nikakve veze ni sa cijom diskriminacijom, jednostavno nije u duhu srpskog jezika. Nemam reci koliko je sve ovo bez veze.

Slavica

pre 11 godina

Samo me zanima u kom svojstvu je Davenport "učestvovao" u ovoj polemici? Znam šta je studirao ali ni slavistiku ni srpski nije...

Ima li kraja ovoj snishodljivosti i poltronizmu? 8. mart je divan praznik i njegov značaj se baca u senku ovakvim budalaštinama...

Bojan

pre 11 godina

Ništa strašno, na B92 se za vreme prvenstva u odbojci moglo čuti primačica i dizačica. Možda je ronilica najzanimljivije. Na silu da izmenimo jezik, pa neka je i smešno...

milica

pre 11 godina

lepo receno " ne treba tvrdoglavo insistirati na feminizaciji imenica"
ja sam inzenjer elektrotehnike. to je moje zvanje. ne nekakva "inzenjerka" pobogu!
hajde, ucitelj/uciteljica, lekar/lekarka, kuvar/kuvarica
ali psiholoskinja, socioloskinja, vojnikinja, potpunkovinkovica?... to je nakaradno.

treba se boriti za istu platu, a ne za ove budalastine.
da, u jeziku se "oseca" diskriminacija, ali ljudi su ti koji praktikuju istu, reci sa tim nemaju veze.

mik

pre 11 godina

Ma bezveze sad izmisljaju, nazivi profesija su ustanovljeni u muskom rodu jer su ih nekada vecinom obavljali muskarci, ali ti nazivi prvenstveno oznacavaju sta neko radi a ne kog je pola taj ko to zanimanje obavlja. Ako npr. citam clanak o nekom sudjenju da li ce stvarno biti vazno da li je sudjenje vodio sudija ili sutkinja i da li je optuzenog zastupao advokat ili advokatica? Ja bih se pre pozabavila time da se zenama da pravo da obavljaju sva zanimanja kao i muskarci, pa da sutra, dace Bog, imamo i zene popove. A kad smo vec kod ovih naziva za razna zanimanja, kako se zove muskarac babica... ili su one iskljucivo zene?

Бојан Илић

pre 11 godina

Samo me zanima u kom svojstvu je Davenport "učestvovao" u ovoj polemici? Znam šta je studirao ali ni slavistiku ni srpski nije... Ima li kraja ovoj snishodljivosti i poltronizmu? 8. mart je divan praznik i njegov značaj se baca u senku ovakvim budalaštinama...
(Slavica, 07. mart 2014 22:07)

Срећан Вам 8.март!:-)

Da li je ovo moguće?

pre 11 godina

Umesto što se bavimo besmislenim stvarima poput toga da li je taksista ili taksistkinja bilo bi bolje da se spreči diskriminacija žena tamo gde postoji! Za početak da se zaštite u slučaju trudnoće, a ne da ih razne firme, banke i slični ucenjuju jer bez dece neće biti radne snage za 20ak godina, a kako će onda država da puni budžet?! Znači zaštiti majke, da ne strepe za svoj posao ako žele decu!
Onda obezbediti da plate budu jednake za iste poslove! Ne može žena biti manje plaćena ako ima isto zvanje i radi isti posao!
To su dve bitne stvari! Sa druge strane prestati sa tom famom u medijima da treba žene gurati u svaku profesiju! Na 20 medicinskih sestara dođe možda 1 medicinski tehničar! Na 20 učiteljica, možda 1 učitelj! Više je profesorki nego profesora! Administracija? Uglavnom žene! Znači postoje profesije koje su bliže ženama i one koje su bliže muškarcima. Ne treba da postoji diskriminacija da žena ne sme da radi neki posao, ali ne sme se na silu terati da radi samo da bi imali navodnu ravnopravnost!
Besmislene rasprave nigde ne vode i ovo mi liči na mlaćenje prazne slame dok prave probleme niko i ne gleda...
E da na kraju, u Norveškom skoro i da nema ženskog roda (koristi se retko, a svaka reč ženskog roda se može reći u muškom dama/damen), ali verovali ili ne žene vladaju tom državom! Što ne svrati EU da im objasni kako to tako ne može?

ronilac

pre 11 godina

Moja zena i ja se bavimo ronjenjem. Ja sam ronilac, a ona je....????
Moj prijatelj i njegova devojka skacu padobranom. On je padobranac, a ona je ....?????

Mihailistkinja

pre 11 godina

Dragi Mihailo, kao pripadnica zenskog roda zelim da potpuno podrzim tvoju izjavu. Teska glupost. Za gramaticka prava zena u drzavi gde nema dovoljno sigurnih kuca moze da se bori samo neko vrlo ogranicenih mentalnih sposobnosti.

Slavica

pre 11 godina

Samo me zanima u kom svojstvu je Davenport "učestvovao" u ovoj polemici? Znam šta je studirao ali ni slavistiku ni srpski nije...

Ima li kraja ovoj snishodljivosti i poltronizmu? 8. mart je divan praznik i njegov značaj se baca u senku ovakvim budalaštinama...

racica

pre 11 godina

Umesto sto izigravaju vece katolike od pape sa tim smesnim izrazima bolje da su ti borci za moja prava zagrebali po razlici u platama koja postoji izmedju zena i muskaraca za ISTI POSAO. Ovo je mlacenje prazne slame, sutkinja, pesakinja (ko ne zna, to je zenski pesak u saobracaju), psihologinja - gluposti, uvredljivi cak nazivi, kao da je pitanju genetski modifikovan covek. Dajte vi da ne sikaniraju zene koje su u drugom stanju, imaju decu i porodicu, eno muskarac 6 meseci na bolovanju i to je u redu, ceka ga unapredjenje, dok zena ne moze o tome ni da sanja.

ronilac

pre 11 godina

Moja zena i ja se bavimo ronjenjem. Ja sam ronilac, a ona je....????
Moj prijatelj i njegova devojka skacu padobranom. On je padobranac, a ona je ....?????

wukiw

pre 11 godina

jezik ne moze da se menja na silu niti se rod imenice koja oznacava profesiju odnosi na osobu koja tu profesiju obavlja nego se odnosi na samu imenicu... jezik nam je dovoljno unakazen a ljudi neobrazovani tako da vam je bolje da se okrenete pravim stvarima koje unapredjuju drustvo a jezik ce sam po sebi to ispratiti... za prava se treba boriti i izboriti jer vam slobodu niko nece pokloniti...

Mika

pre 11 godina

Tehnolog - tehnoloŠkinja, stomatolog - stomatoloŠkinja. U mom selu lepša imena daju kravama... Vodnik - vodnikinja (vodnikuša), gradonačelnik -gradonačelnikuša... Sramota šta radite od našeg lepog jezika, sve prepisujete od Hrvata...

Da li je ovo moguće?

pre 11 godina

Umesto što se bavimo besmislenim stvarima poput toga da li je taksista ili taksistkinja bilo bi bolje da se spreči diskriminacija žena tamo gde postoji! Za početak da se zaštite u slučaju trudnoće, a ne da ih razne firme, banke i slični ucenjuju jer bez dece neće biti radne snage za 20ak godina, a kako će onda država da puni budžet?! Znači zaštiti majke, da ne strepe za svoj posao ako žele decu!
Onda obezbediti da plate budu jednake za iste poslove! Ne može žena biti manje plaćena ako ima isto zvanje i radi isti posao!
To su dve bitne stvari! Sa druge strane prestati sa tom famom u medijima da treba žene gurati u svaku profesiju! Na 20 medicinskih sestara dođe možda 1 medicinski tehničar! Na 20 učiteljica, možda 1 učitelj! Više je profesorki nego profesora! Administracija? Uglavnom žene! Znači postoje profesije koje su bliže ženama i one koje su bliže muškarcima. Ne treba da postoji diskriminacija da žena ne sme da radi neki posao, ali ne sme se na silu terati da radi samo da bi imali navodnu ravnopravnost!
Besmislene rasprave nigde ne vode i ovo mi liči na mlaćenje prazne slame dok prave probleme niko i ne gleda...
E da na kraju, u Norveškom skoro i da nema ženskog roda (koristi se retko, a svaka reč ženskog roda se može reći u muškom dama/damen), ali verovali ili ne žene vladaju tom državom! Što ne svrati EU da im objasni kako to tako ne može?

osmi mart

pre 11 godina

stojim iza toga da lingvisti i istoricari, svadjaju polove i narode bez potrebe umesto da ih mire! "zovi me loncem, al' me nemoj razbiti".

Jelena

pre 11 godina

Ma gluposti. lepo rece onaj englez. ja zivim u nemackoj, ovde sva zanimanja imaju zenski Rod jer je takav jezik, dodas "in" na kraju i eto ti zene. kod nas to nije slucaj, kao sto i neka zanimanja sasvim prirodno imaju zenski Rod. daj mi posao i platu pa me zovi kako hoces, bila musko ili zensko, iliti sto je moja baba govorila, zovi me i lonac samo me nemoj razbiti.

milesa

pre 11 godina

ne znam zasto se toliko propagira ovo, pa ovo je skrnavljenje jezika, kao da neko namernk hoce da provocira ionako namucen narod vojnikinja, kamiondzijka, padobrankinja, masinovodjkinjka, ronilka. jesu sad svi srecni i zadovoljni

milica

pre 11 godina

lepo receno " ne treba tvrdoglavo insistirati na feminizaciji imenica"
ja sam inzenjer elektrotehnike. to je moje zvanje. ne nekakva "inzenjerka" pobogu!
hajde, ucitelj/uciteljica, lekar/lekarka, kuvar/kuvarica
ali psiholoskinja, socioloskinja, vojnikinja, potpunkovinkovica?... to je nakaradno.

treba se boriti za istu platu, a ne za ove budalastine.
da, u jeziku se "oseca" diskriminacija, ali ljudi su ti koji praktikuju istu, reci sa tim nemaju veze.

Aleksandar

pre 11 godina

Kakvo presipanje iz supljeg u prazno. Pored toliko problema u ovoj zemlji, ovi trose vreme, energiju i novac da debatuju o muskim i zenskim nazivima pojedinih profesija. Da ne kazem koliko odvratno zvuci kad kazete vojnikinja ili lovkinja, mislim stvarno, nema to nikakve veze ni sa cijom diskriminacijom, jednostavno nije u duhu srpskog jezika. Nemam reci koliko je sve ovo bez veze.

Mihailistkinja

pre 11 godina

Dragi Mihailo, kao pripadnica zenskog roda zelim da potpuno podrzim tvoju izjavu. Teska glupost. Za gramaticka prava zena u drzavi gde nema dovoljno sigurnih kuca moze da se bori samo neko vrlo ogranicenih mentalnih sposobnosti.

Bojan

pre 11 godina

Ništa strašno, na B92 se za vreme prvenstva u odbojci moglo čuti primačica i dizačica. Možda je ronilica najzanimljivije. Na silu da izmenimo jezik, pa neka je i smešno...

nebojša

pre 11 godina

Upotreba muškog roda kao rodno neutralnog je u redu kada to ženama odgovara. A pri tome nazovi nekoga konobaricom i opet ćeš biti označen kao muški šovinista.

Aleksandra

pre 11 godina

Presmesno! Pa ovi ljudi ne znaju nista o sopstvenom, kakve veze ima zenski muski rod sa zanimanjem, pa toliko je nepravilno koristiti npr.''doktorka'' da se stidim i kada to cujem. Ne znam kako se oni ne stide da javno govore o nepoznavanju pojmova, posto opis posla nema nikakve veze sa polom.

mik

pre 11 godina

Ma bezveze sad izmisljaju, nazivi profesija su ustanovljeni u muskom rodu jer su ih nekada vecinom obavljali muskarci, ali ti nazivi prvenstveno oznacavaju sta neko radi a ne kog je pola taj ko to zanimanje obavlja. Ako npr. citam clanak o nekom sudjenju da li ce stvarno biti vazno da li je sudjenje vodio sudija ili sutkinja i da li je optuzenog zastupao advokat ili advokatica? Ja bih se pre pozabavila time da se zenama da pravo da obavljaju sva zanimanja kao i muskarci, pa da sutra, dace Bog, imamo i zene popove. A kad smo vec kod ovih naziva za razna zanimanja, kako se zove muskarac babica... ili su one iskljucivo zene?

Бојан Илић

pre 11 godina

Samo me zanima u kom svojstvu je Davenport "učestvovao" u ovoj polemici? Znam šta je studirao ali ni slavistiku ni srpski nije... Ima li kraja ovoj snishodljivosti i poltronizmu? 8. mart je divan praznik i njegov značaj se baca u senku ovakvim budalaštinama...
(Slavica, 07. mart 2014 22:07)

Срећан Вам 8.март!:-)

Realista

pre 11 godina

Sve ovo lici na par dokonih pripadnika imaginarnog ministarstva za istrazivanje ruda i gubljenje vremena, dok neki majmun siluje zenu ovi tupe o tome kako ce zrtva da se zove...kakav kretenizam i kretenkenizam (da budem rodno korektan)...

decka

pre 11 godina

"...ne oseća problem neravnopravnosti žena jer u novinarstvu su, kako je ocenila, žene dominantne."

jesu li dominantne ili su ravnopravne? Ne razumem sta je pisac(ica) htelo da kaze.

Peđa

pre 11 godina

Udruženje za zaštitu prava životinja zahteva da RODA dobije muža. Pozivajući se na činjenicu da mačke imaju mačore, da krave imaju bikove, zahteva se da rode, kao jedna od najznačajnijih vrsta u životu čoveka, dobiju ista prava!

Udruženje kobila pokreće inicijativu za promenu mužjaka. Između ostalog u saopštenju stoji i sledeće:
"Onakve koze dobiše jarčeve a mi, kobile, dobismo ovolike konje za muževe..."

Petar

pre 11 godina

Ljudi moji stvar je vrlo prosta!GRAMATIKA SRPSKOG JEZIKA NALAZE DA SE NAZIVI ZANIMANJA UVEK IZGOVARAJU U MUSKOM RODU!!!!!dalja rasprava nije potrebna!
ja imam samo srednju skolu /gimn. i nije mi jasno kako se do sad nije naso niko skolovaniji sto u ovim komentarima i sto je jos vaznije u urednistvu televizije!?? cela prica oko musko-zenskog roda jeste rezultat pomodarstva..''ugrozenih'' zenskih prava na koja se bespotrebno odvraca paznja!

Deja Vu

pre 11 godina

Ovo nema nikakve veze sa 8. martom, već sa zdravim razumom. Grejs Keli nikako ne može i ne treba da bude KNEZ od Monaka, već kneginja, Elizabeta sigurno nije kralj Ujedinjenog Kraljevstva, već KRALJICA! Prema tome - dabome! Nadam se da gospođi Bećković ne smeta ako je oslove sa NOVINARKA?

nada 22

pre 11 godina

Da li poverenica za zastitu ravnopravnosti Nevena Petrusić TVRDI, misli, ili MORA nas (žene) da ubedi da ćemo biti "ravnopravnije" (na berzi rada, na radnom mestu,... ako budemo oslovljavani i nazivani "kao, na primer, u demokrtsakoj Austriji"?
Zašto li se toliko zalaže da pored "NEravnopravnog položaja u društvu", žene dobiju i NAKARADNA oslovljavanja, koja su ne samo SMEŠNA i GLUPA već U NAŠEM jeziku mogu da imaju i sasvim drugo, ne baš lepo značenje. A i ovi naši "tručnjaci", ako im je cilj da stvaraju NOV "eUropsko"-srpski jezik neka se bave naučno-istraživačkim radom (i tu se lepo zarađuje!) i međusobno komuniciraju tim, njima tako prihvatljivim i "logičnim" NOVOM rečima u srpskom jeziku. Usput da ne zaborave i PREVODE na Bošnjački, Hrvatski, Crnogorski, Mađarski, Romski, Vlaški,... Ipak se ovde radi o ZAŠTITI RAVNOPRAVNOSTI U SRBIJI.

Maca

pre 11 godina

, ja sam diplomirana INZENJERKA gradjevine. A kad bi slusali vas koji uvek govore da ima nekih precih poslova, nikad ne bi smo uradili nista. Uvek treba raditi nesto. Jedno po jedno i na kraju bude uradjeno.SVE (homo sapiens femininum, 08. mart 2014 08:48)
Bogami, JA sam diplomirani INZENJER elektrotehnike. I uopste mi nije najprece da me neko zove inzenjerka, to mi para usi jer zvuci sojicevski. Moj preci posao bio je da rodno ispravno nazvanim vaspitacicama u vrticu objasnim da ne smeju moju cerku da odvajaju od igranja kockama i da je teraju da se igra "kuhinje" uz reci "to nije za devojcice".

adam

pre 11 godina

A gde je ravnopravan zastupljenost žena ma gradilištima? Zašto isti broj žena koji po ovim normativima EU treba da bude u parlamentu nije zastupljen na mešalicama, kad se nose cigle, u kompanijama koje se bave selidama.

Arsenije

pre 11 godina

Hoce li se i horoskopski znaci menjati po rodu?
ovan - ovca
bik - krava
blizanci - bliznakinje
rak - rakinja
lav - lavica
nevin - devica
kantar - vaga
skorpion - skorpija
strelac - strelica
jarac - koza
vodolijac - vodolija
riboni - ribe

Zoki

pre 11 godina

Srećan 8. mart svima koji danas slave, ali ovo sa prekrajanjem jezika je glupost. Tradicionalni rodni nazivi za zanimanja (učitelj - učiteljica) su ok, ali sve ostalo treba ostaviti u muškom rodu za oba pola. U engleskom su promenjeni nazivi koji su uključivali "man" (policeman = police officer, fireman + fire fighter, itd.) ali nikome nije palo na pamet da pravi ženske nazive za zanimanja. Osim toga, jednog dana će se pojaviti i treći pol (biseksualci su u nekim državama već dobili pravo da u dokumentima ne budu ni muško ni žensko) - hoćemo li onda izmišljati treću varijantu: policajac-policajka-policajče :)

Leon

pre 11 godina

U skladu s ovime što je rečeno, Francuska je jedna nazadna sredina jer francuki jezik ne poznaje ženski rod za niz zanimanja. Primer: "madame le consul".

ranGo Unchained

pre 11 godina

što se mene tiče, nemam ništa da svaki vojnik bude žensko, ali ja nikad neću govoriti vojnikinja jer nisam malouman!
a da se malo pogleda nešto bitnije, tipa - otkazi na porodiljskom, plaćeno porodiljsko, na intervjuima za posao pitanja da li planiras da radjas decu, pa te posle ne zaposle jer ono, planiras, itd....

sova

pre 11 godina

Pozdravljam najsrdacnije komentar Oje Beckovic: kako zvuci silovani izraz SUTKINJA a moze se izrazajnije upotrebiti - zena sudija. Zamislite reciprocni pokusaj: dadilja - DADILJAN, tetkica - TETKAN, babica -BABAN..

Jo

pre 11 godina

Pisac = spisateljica.
Jel?
Pisac = piškinja!
Spisatelj = spisateljica!

Čemu ovu priču dizati na ovaj nivo, zaista mi nije jasno, osim ako se imaju pripremljena rešenja za sve!

gramatičar/ka?

pre 11 godina

Onima koji insistiraju na feminističkim teorijama treba objasniti da jezik ne funkcioniše tako. Nazivi sudija, psiholog i druga samo su nazivi za profesije, a gramatički muški rod nije isto što i prirodni muški rod, jer bismo u tom slučaju za Nikolu, dedu, vladiku i pijanicu rekli da je to uvek osoba ženskog pola, a nije (u poslednjem primeru može biti i jedno i drugo). Slično je i sa nazivima za životinje - da li će se uskoro javiti borci za zaštitu prava životinja zato što u jeziku ne postoje veverac, žiraf ili papagajka? Ako je baš potrebno istaći pol životinje, koristi se reč ženka/mužjak. Ali treba razumeti da su ovi nazivi prvenstveno nazivi vrste, odnosno profesije, a ne isključivo nazivi za muške jedinke. Jezik će sam prepoznati kada treba da napravi razliku i ima sredstva za to, sufikse -kinja, -ka, -ica i dr.

Srča u ušima

pre 11 godina

Naravno,da je jezik "živi organizam",naravno, da se u njemu može "umreti" kao i u pravoj smrti,gde su,upravo, arhaizmi primer za to.
Pa, ipak, nekritično uvođenje novih reči i pojmova, a naročito sa svrhom "rodne ravnopravnosti" gubi smisao, pre svega u estetskom ali i u fiziološkom pogledu ; psihološkinja, sudkinja, lovkinja... izaziva efekat "srče u ušima".

djole

pre 11 godina

8. mart treba da se ukine a da se praznuje dan pampersa , ovaj praznik će nam doći glave kroz koju godinu !SLEDEĆE GENERACIJE ĆE IMATI VELIKIH PROBLEMA ! Žensko ,ne može da bude muško i obratno .Evropske zemlje kojima i mi težimo po zakonodavstvu ,polako kreću tom suptilnom stranputicom . Stvaraće se društveni deformiteti ,a vrednovaće se potrošačko društvo a ne porodica ,bilo kako bilo narodi koji ne vrednuju taj trend polako naseljavaju Zapadne zemlje. Nemački priraštaj je u opadanju ,zamenjuje ga Turski,Francusku isto zamenjuju arapski ,Kinezi nadiru polako ,a Srbija polako oslobadja svoje ne razivjene teritorije bežeći svi u BG i NS ,ostaju prazni domovi širom Srbije ,imali smo problem sa Kosovom jer je naše stanovništvo manjinsko ,valjda smo naučili neke lekcije kroz decenije i vekove. Žene prate zapadne trendove ,tražeći standard kroz serije tipa SEKS i GRAD i stavljaju pred muškarce NEMOGUĆU MISIJU da ostvare ženine snove i ostave stabilnu porodicu a to sve podržava društvo uz pomoć medija.Sve je više nastranosti u oba pola ,sve je više razvoda i samoubistava.Zbog čega je žena preuzela ulogu muškarca i otela mu radno mesto i stabilnost porodice dovedena u pitanje ? Pokazaće se kroz koju deceniju nakaradnost celog sistema .Treba se boriti protiv toga na vreme ,narod treba da otvori oči .Nisam za to da se žene diskriminišu ali dolazi do velikih zloupotreba ,koje će nas koštati i to mnogo!

urke

pre 11 godina

A može i obrnuto. Konjokradica, onda bi valjda, ako je muško u pitanju trebalo da se kaže - KONJOKRADAC, ili bi trebalo imati i mušku imenicu za Mažoretkinju, predložio bih recimo Mažoretan :) hehe, a sad malo ozbiljno. Po ovoj logici, Udruženje novinara Srbije bi trebalo da se zove Udruženje novinara i novinarki Srbije i tako sve redom da se menja. Mislim da je sve ovo glupost, jer naziv posla ne označava kojeg je roda vršilac posla, nego je samo naziv posla. Ali nekome odgovara da se bavimo i zamlaćujemo ovakvim glupostima, verovatno neko dobija neka sredstva da se bakće time.

Unity3D

pre 11 godina

Ja sam davno rekao da je Olja Bećković jedan veliki doktor po raznim pitanjima, što ona svakoga dana samo potvrđuje. A za ostalo - žali bože para što dadoše za ove sokove i vodu što im stoji na stolu, da ne pominjem ostalo. Čime se ljudi bave u ovoj i ovakvoj zemlji, kakva je naša danas, da te muka uhvati... :/ Hapsite budale koje tuku žene, radite nešto konkretno, aman, šta je ovo?!?

Alex

pre 11 godina

Nemaju devojke studenti dvostruko manju šansu za zapošljenje. To jednostavno nije istina. Veliki broj devojaka, nakon studija odluči da rodi dete i to je veliki razlog zašto se nakon fakulteta ne zapošljavaju u istom broju. Inače u mojoj firmi trenutno zapošljavamo više devojaka, jer tražimo najbolje rešenje i nije nam bitno kog je pola kandidat. Činjenica je da postoji diskriminacija kada neko treba da zaposli ženu sa malim detetom, ali firma mora da gleda svoj interes. Kada bi država plaćala svaki dan bolovanja ženama koje ga koriste zbog bolesti deteta, firme ne bi imale problema. Ovo je biznis i tržišna ekonomija i firme prevashodno brinu u profitu. Nije to diskriminacija.

Dalibor

pre 11 godina

Ni u jednoj firmi u kojoj sam radio žene nisu primale manju platu na istoj poziciji, koeficijenti su potpuno isti. Šta više državne firme za 8. mart uplaćuju bonuse samo ženama što je diskriminatorski i palo bi na sudu. Umesto da uživaju u pravima žena koja su u najmanju ruku po zakonu veća nego u većini država, žene ovde pokušavaju i jezik da feminizuju. Feministikinje ne žele ravnopravnost, nego muškarce u lancima.

Miroslav

pre 11 godina

Kakve veze ima rod imenice koja označava zanimanje, sa rodom osobe koja se tim zanimanjem bavi? Koje je ovo mlaćenje prazne slame. Hoćemo automobil da preimenujemo u automoblikinja ako je vlasnik žena (oni bi sad rekli, nije vlasnik nego vlasnica)? Zanimanje sudija je dobar primer kakva je ovo nebuloza. Eto starog zanimanja, kada je nastalo sigurno je bilo rezervisano samo za muškarce, a ženskog je roda. Ako ćete se boriti za prava žena, radite to stvarno, a ne ovako da se sprdate sa svima nama.

Prota Mateja

pre 11 godina

Meni je najsimpaticnija ova uobrazenkinja Mirjana Karanovic koja u toku emisije (vidi sliku) koristi mobilni telefon, jako nevaspitano bar sto se mene tice.

sremac

pre 11 godina

Kad budete ravnopravne u rudniku onda mozete da budete ravnopravne i u ostalim profesijama !!!

Kad budemo ravnopravni u porodilistu mozemo i u rudniku...
Muskarac sam i to pravi...

Aman ljudi....

pre 11 godina

Aman, pa odavno je sam narod napravio "zenske imenice" za ona zanimanja-titule za koja je to logicno: ministarka, doktorka, advokatica, kuvarica, krojacica, zubarka, koleginica, kraljica, carica...
NVO uzimaju pare za ovakva zaglupljivanja/zaludjivanja ljudi i idealno bi bilo da mediji jednostavno ne prenose izvestaje sa takvih meta-seminara i meta-dogadjanja. Evo kod mene u firmi,jako velika firma, je mnogo vise zena nego muskaraca, sve vodece pozicije su zene, menadzment, marketing, planiranje, razvoj, PR, pravna sluzba, HR... Muskarcima su bukvalno ostavljeni logistika, prodaja i IT, dakle sve ono sto zahteva veci fizicki napor. Pozicije na kojima su zene nose i mnogo vece plate. I sta cemo sad? Pa sve se one smeju na ovakve gluposti i hoce da budu menadzeri, a ne menadzerke i hoce da budu vozaci a ne vozacice.

A jel to Davenport kaze da se zenski rod (npr. actress) izbacuje iz engleskog??? Pa sta nam onda drobite? Jako me zanima ko finansira ovu forsirano ludilo, jos jedno od bezbroj ludila koje samo skrece paznju sa bitnih stvari...

homo sapiens femininum

pre 11 godina

Bez obzira sto u mojoj diplomi ( pocetak osamdesetih) pise Ta i Ta je...tralala ....i stekla zvanje: diplomirani INZENJER gradjevine, ja sam diplomirana INZENJERKA gradjevine.
A kad bi slusali vas koji uvek govore da ima nekih precih poslova, nikad ne bi smo uradili nista. Uvek treba raditi nesto. Jedno po jedno i na kraju bude uradjeno SVE.

Zvezdana

pre 11 godina

Trener-trenerka, a kako ćemo onda ubuduće zvati sdašnju trenerku - sportsku odeću, izmislićmo neko novo nebulozno ime i za to ?! Sutkinja, psihologiškinja, vojnikinja, lovkinja - sve u svemu zamlaćuju se sa apsolutno nebitnim stvarima, daju narodu odličan materijal za viceve i sprdnju...

vlada_bg

pre 11 godina

Bolje se pozabaviti zaštitom žena od nasilja, da i dalje ne budu mlaćene kao krave u kupusu. Nisam upotrebio reč vo radi rodne ravnopravnosti.

vlada_bg

pre 11 godina

Bolje se pozabaviti zaštitom žena od nasilja, da i dalje ne budu mlaćene kao krave u kupusu. Nisam upotrebio reč vo radi rodne ravnopravnosti.

Em

pre 11 godina

Vazim za smirenu osobu, ali rec koja koja me izvodi iz takta je "spisateljica". Em odvratno zvuci, em nije nasa, em se koristi (relativno) od skoro, em....Pa onda bi u muskom rodu bilo ispravno "spisac". Zar nije lepse, otmenije I srpskije reci "zena pisac", ili "knjizevnica" ako bas hocete?

drage moje srecan vam 8. mart

pre 11 godina

Kako se u Srbiji u zenskom rodu kaze nemati posao uopste-kaže se BITI NEZAPOSLENA! To je osnovno pitanje o kome treba misliti, a ne o tome da li ćemo reći ginekolog ili ginekologinja, psiholog ili psihološkinja..i slične nepotrebne gluposti, Bože sačuvaj čime se sve bave ovi ljudi,uzas!!

seks-na-eks

pre 11 godina

U srpskoj politici dominantna aktivnost nije ni muškog ni ženskog nego srednjeg roda. To što rade zove se 'političko kurvarenje'

djordje

pre 11 godina

U kakvom krechu zivim, cudi me da ima i ovakvih komentara.
Ma da, uzivajte Srbi u svojim muskim zvanjima, pravite slave, kadite i sve super. Mnogo ste isfrustrirani, ali preterano.

racica

pre 11 godina

@racica kaze se "psiholoskinja" (mimi, 08. mart 2014 01:45)

Njet, jer: bog i bogINJA, zato i psiholog i psihologINJA. I nije to moj izum, nego jednog lektora srpskog jezika :).

vlada

pre 11 godina

Budalaština!!!

Zanimanje se tretira, ili bi se trebalo tretirati kao i titula. Znači savko zanimanje, svaka titula, ima svoje ime i to zanimanje ili titulu nosi čovek ili žena i iakve sad tu gluposti lupaju ovi. Znači ako si PROFESOR na fakultetu onda ti je titula Profesor Milica, Una, Nina, Jovan, Nemanja. Ako si DOKTOR onda ti je titula DOKTOR Ana, Maja, Izabela, Miloš Stevan ili kako god. Isto ako si frizer, onda si Frizer i ćao! To što mi svi kolokvijalno koristimo Profesorka, Doktorka, Frizerka, to ima prodju na nekom od tih "nižih" nivoa komunikacije. U zvaničnom književnom jeziku bi to trebalo biti pogrešno. Ne zato što sam ja seksista ili šta već, nego zato što je titula titula, i zove se tako kako se zove. Ne možeš ti da budeš Magistarka, Masterka... Na kraju krajeva profesor lingvistike, koju neću imenovati je na predavanju dala jedan lep primer, kao dokaz njene teorije da je to sve tako zbog toga što je muški rod "filogenteski" stariji od ženskog i srednjeg. Primer glasi: "Jedan maljavi, debeli, odvratni, nikavi muškarac i devetstotina devedeste i devet prelepih i prezgodnih žena su se sunčali na plaži". I to je pravilna rečenica, nije pravilno "su se sunačale" ili "su se sunačala", nego "su se sunčali!"

Primer vrlo jasno opisuje ovaj "komplexni problem", a žene koje sebe i pored toga smatraju ugroženim, nema tog zakona ili pravila koji će ih na adekvatan način "zaštititi"

Dedukcija

pre 11 godina

Mislim da je bolje da zakonom zaštitimo žene od nasilja, seksizma i patrijarhalnog nasleđivanja. Da budu sigurne i bogate novcem i znanjem. Rečima su im svi do sad pomagali... bolje delima! Muškarac sam i volim žene.

ns

pre 11 godina

@svejedno
Mašinovodja - Mašinovoditeljka... hehehehe, ma može sve da se prevede u ženski rod, ali je gluupoooo.. Kakve veze ima kojeg je roda onaj ko obavlja posao,u pitanju su nazivi posla a ne kojeg je roda onaj koji ga radi, e to je prava ravnopravnost.
Varilac? Žetelac? Drvoseča? Šofer? Vozač? Vinogradar?
Pajtonovci imaju dobar skeč u vezi rodne ravnopravnosti.
http://www.youtube.com/watch?v=Dgp9MPLEAqA

ree

pre 11 godina

arhiteKTKinja je ubedljivo najrogobatnija reč koju sam čula (dobro sam napisala reč) pisanje i đene-đene, ali izgovaranje... probajte...mene je sramota da je upotrebljavam.

Ribnički Delfin

pre 11 godina

Radio sam u nekoliko firmi i nikada nisam cuo da na istoj poziciji plata zavisi od pola. Ako je to istina onda je to zaista tuzno, ali mi ne zvuci kao istina.
Ravnopravnost je da se valjda izbaci ta podela na sudkinje, sudinice i sudije... u konkretnom slucaju mene zanima pravda a ne pol arbitra. Ovo je lepo primljeno u hrvatskom jeziku i sada neko ovde to pokusava da nagrdi jezik. U svetskim jezicima takvih prostaklika nema.

ZENA

pre 11 godina

Nagradno pitanje: kako se zove muskarac koji radi na kasi u prodavnici?
Predlazem da se zove kasirka!Posto drugog termina nema. Izbila bi revolucija, kada bi ga neko tako oslovio.
Dugo je postojalo samo medicinska sestra, jer su taj posao obavljale samo zene. A, onda se pojavilo i medicinski brat i ljudi su se "kidali od smeha". Zasto nije ostalo medicinska sestra? Bas me zanima kako bi se ti muskarci osecali?
Ajde, razmislite malo o tome, pogotovo ako strucnjak za jezik kaze da srpski jezik dozvoljava tu vrstu izmene, a ubedljivo je i njegovo misljenje u vezi sudije.Mozda bi trebalo onda muskarca sudiju nazvati sudac? Neko ce reci da bi to bilo kroatizovanje srpskog jezika.Sve je stvar konvencije, navike, upotrebe, a mis eovd emnogo bojimo novih stvari i ideja. Utonuli smo u konzervativizam, a mnogi (muskarci, naravno) bi zenu da vrate u kucu, da rodi bar troje dece, da nema svoju karijeru, a da oni onda slobodno mogu da provode vreme u kafani i da "bistre politiku", na utakmicama i da izigravaju "male bogove".

keke

pre 11 godina

Previse licemerja u ovim pricama o "pravima". Slabo se trazi uporedo i jednakost po SVIN pitanjima. Jednostavno, bioloski su muskarci drugaciji od zena i stoga neke razkike moraju postojati. Nekad u prednosti musko, nekad zensko. Preteruje se kao i u svim pitanjima oko ravnopravnosti, bilo polnoj, bilo po pitanju recimo nacionalnih manjina... No, da ne duzim, cestit svet ce me razumeti.

zone

pre 11 godina

Mi se smejali Hrvatima, a vidi sta nasi rade...Pored ubrzanog uvodjenja anglicizama, samo nam jos ovo treba. Ovo bih nazvao silovanjem srpskog jezika.

...

pre 11 godina

Vi u Srbiji ne umete da rešite problem sa ženskim prezimenima. Da li je Prokopijevićeva dodala loptu Alimpijevićevoj ili je Petrov promašila... Vi dodajete -ov na prezimena na -ić, ali ne kažete Petrova ako ta Petrova ima državljanstvo Srbije. A Eštonova je komesar ili komesarka?

објективаН

pre 11 godina

Занимљив је случај, за мене, Исидоре Секулић.
Ја знам да је била књижевница, али су ми рекли - НЕ!, она је списатељица.
Објективно, очигледно је да се нешто догађа и после смрти.
Такође је објективно, да се у животу ништа не догађа.
Истина јесте вечна, али су људи смртни; бар неки.
Сад одједном тврде и да бели протестанти воле животиње, али не и људе.

c.o.a.

pre 11 godina

nemam nista protiv zena, cak ih volim ;-) ali reci da su dikriminisane i da nemaju ista gradjanska prava kao muskarci je apsurdno. nemojmo ici hrvatskim stopama i skrnaviti srpski jezik, koji je jedan od najlepsih u svetu. inace za skoro svaki pojam imamo nekoliko sinonima.
a sto se tice zaposlenja. kad budete izasle iz kancelarija i bile gradjevinarke, molerke, malteruse i ostalo, onda pricajte o ravnopravnosti prililom zaposlenja.
i jos jedna stvar. rec sudija je i muskog i zenskog roda. ko ne veruje neka promeni rec po rodovima ;-)

Pezza

pre 11 godina

Ravnopravnost? Žene rade u buticima, šiju, rade kao kasirke, prodavačice, knjigovođe, medicinske sestre, učiteljice..... Muškarci voze kamione, nose cement, zidaju, rade u rudnicima, ratuju (ne daj bože),... Ima li neka dama, koja bi htela da se menja? RAVNOPRAVNOST ? Naziv, ime, ili nešto drugo? Kako se zove žena koja kopa u rudniku?

psihologinja amaterica

pre 11 godina

@racica
" bolje da su ti borci za moja prava zagrebali po razlici u platama koja postoji izmedju zena i muskaraca za ISTI POSAO"
Zene ocekuju od supruga da imaju dobar posao (pozeljno visok drustveni status, ekonomsku moc itd), odnosno da vise zaradjuju od njih (ili minimum jednako). Pitajte se da li bi ste bili u vezi/braku sa muskarcem koji ima losiji posao od vas, fizicki radnik, portir, nezaposleno/izdrzavano lice a vi ste recimo, neka Ana Ivanovic, neka direktorka, vlasnica kompanije, poznata glumica...(karikiram malo da bi slika bila jasnija). Malo verovatno. Problem je u i porodici ako zena ima bolji/bolje placen posao od muza i to je obicno izvor konflikata (u ekstremu, nedo bog da muskarac ne radi, da zena izdrzava porodicu na duze staze). Mnogo je prihvatljivije i "prirodnije" da je obrnuto. Zasto? Mnoge "nepravde" na ovom svetu imaju svoje razloge sto opet ne znaci da se treba miriti s mnogima od njih. Tako da, na nivou pojedinca, u pravu ste ali na nivou zajednice...hm. Kad bi zene vise zaradjivale od muskaraca (imale bolje poslove, vece plate, drustveni status itd) iskrsli bi drugi problemi (koji bi se mozda resili ukidanjem monogamije, odnosno neki ekstra bogati alfa muzjak bi imao harem zena uz porast drustvenih tenzija na drugoj strani itd)

kralj-ica

pre 11 godina

Hahaha eee Olja Olja, da nije bilo 8. marta ne bi ti sad radila na televiziji, nego bi radjala decu i bila domacica (eto ga zenski rod)

Djoshica

pre 11 godina

Zvaće se : "Besposlen i Besposlena".
Intelektualna onanacija, pokušaj da se pričom zaradi posao.
Kad se dobro radi, onda se zaradi, a može da se zove i "dobra zajebancija".

This time next year, Rodney dear

pre 11 godina

Da li znate kada ćemo zaista imati pravu rodnu ravnopravnost?

Kada bude zaista rodna godina, i kada svi ljudi dobiju podjednako od tog bogatog roda, te tako žive srećni, veseli iu jednaki do kraja veka.

mimi

pre 11 godina

Vecina komentara je posmesljivo intonirana da degradira samu temu, a to vec ponesto bitno govori o nama. Kao, nemamo sad pametnija posla vec da razglabamo o tome. A zasto da ne? Jeste li primetili da su u serijalu 'Prvi glas Srbije' clanovi zirija svi odreda, svim pevacicama govorili: 'Ti si vrlo kvalitetan pevac?' uprkos tome sto je 'pevacica' odomacena rec u nasem jeziku. U izboru reci se, makar nesvesno odabrane, krije vrednosni sud, u tome je kvaka.

licerod

pre 11 godina

Normalno je da se jezik menja kroz upotrebu.
Sadasnje sanje je rezultat dosadasnjeg nacina zivljenja, tj postoje imena zanimanja u zenskom rodu ako su ih zene do sada obavljale, i ako ne zvuci rogobatno (uciteljica, domacica, novinarka, doktorka itd). Pitanje je samo da li bi uvodjenje imena zanimanja u zenskom rodu stvarno doprinelo vecoj ravnopravnosti zena.

Moguce je i da bi se stvari ovime samo zakomplikovale, posto u svetu postoji i jaca trend neizjasnjavanja o polu; mozda cemo uskoro imati i imena zanimanja u srednjem rodu?

GoranS

pre 11 godina

Pa mašinovotkinja, ronilica (ta je malo čudna) i padobranka (ovaj je najlakši) - ja podržavam, da se koristi ženski naziv kad žena obavlja neki posao. Bogati se rečnik, a automatski saznaš da je žena u pitanju (Slovenci imaju za sve profesije i žensku formu) za razliku od stranih jezika i muške forme kod nas (često se iznenadim jer očekujem muškarca zbog toga).

uča

pre 11 godina

"Ne znam da li je jezik prepreka, ali čini mi se da je najveći problem način mišljenja, koji se ponekad reflektuje i u jeziku", kazao je Devenport.

Baš tako, kako je rekao.

Nevena

pre 11 godina

A sta je sa skracenicama za titule? Da li za doktorica/doktorka treba da bude dr-ca/dr-ka, za inženjerka, ing-ka, za profesorka, prof-ka itd., itd. Besmisleno, kao i mnoge predložene "rodno-ravnopravne" izvedenice da bi se pokazalo da se bar na ovaj nesuvisli nacin vodi briga o ravnopravnosti polova! Na stranu sto su pojedine izvedenice ružne ili rogobatne da ce biti tesko prihvatljive.

Nikola

pre 11 godina

Masinovotkinja. :-D A potpuno se slazem sa ovim Davenpurto (po prvi put). I tacno je da se ovakvim uvodjenjem reci jos vise pravi diferencijacija.

man and children first?

pre 11 godina

Ti mene zovi pašo a ja tebe vojvodo
A mi znamo ko smo

NESELEKTIVNA rodna ravnopravnost sa JEDINSTVENOM normom, ne izjednačava polove već ističe razlike. Nedostatak trezvenog pogleda lišenog strasti i interesa, uzrok je današnjeg potpunog poremećaja vrednosnog sistema. Instalirani su brojni mehanizmi održanja tog stanja

stoga DA: psihološkinja;dramaturškinja;bekinja;pralja;kopačica;kovačica;padobranka;nosilja;trenerka;konjanica;stručnjakinja;ležećapolicajka;gnjuraljka;pedagogistkinja..

Silovanje čoveka, opšta perverzija i izbezumljenje, preslikava se na silovanje jezika kojim bi se to iskazalo. Čovek stvari retko prepoznaje direktno - mnogo češće u refleksu/odrazu. Stoga, ovo je napredak! Činjenica da su polovi, po milosti ‘božjoj’, izvorno neravnopravni u mnogo čemu pored rađanja, dobija prepoznatljivu formu. Ako unapred znamo da li ćemo gledati WTA ili ATP tenis (ima li razlike ili je predrasuda?), nije li onda važnije da znamo da li avionom pilotira pilot ili pilotica? Bez uvrede/sujete i lažnog morala -zašto bi neko imao protiv ako drugi bira samo.. pilotice npr? Ali ako neko uporno pokušava da predstavi da nema razlike (dok M sve ne robotizuje), onda..
mornarka;kombajnerka;pecaljka;lovkinja;kosmonautica;mašinovodkinja;djačica;vojnikuša;traktoristkinja;patrijarhinja..

Pinki

pre 11 godina

Oldicno je rekao ovaj gospodin - ambasador EU. On je prakticno Petrusiki i ekipi odrzao lekciju - jer upravo to i jeste poenta: pre nego sto se nesto izoponasa treba da se znaju prilike u sopstvenom jeziku, sta se menja, koliko bi dalekosezne bile one u pocetku slabije vidljive promene, da li i na koje nacin jezik zaista diskriminise.

Deja Vu

pre 11 godina

Ovo nema nikakve veze sa 8. martom, već sa zdravim razumom. Grejs Keli nikako ne može i ne treba da bude KNEZ od Monaka, već kneginja, Elizabeta sigurno nije kralj Ujedinjenog Kraljevstva, već KRALJICA! Prema tome - dabome! Nadam se da gospođi Bećković ne smeta ako je oslove sa NOVINARKA?

Slavica

pre 11 godina

Samo me zanima u kom svojstvu je Davenport "učestvovao" u ovoj polemici? Znam šta je studirao ali ni slavistiku ni srpski nije...

Ima li kraja ovoj snishodljivosti i poltronizmu? 8. mart je divan praznik i njegov značaj se baca u senku ovakvim budalaštinama...

racica

pre 11 godina

Umesto sto izigravaju vece katolike od pape sa tim smesnim izrazima bolje da su ti borci za moja prava zagrebali po razlici u platama koja postoji izmedju zena i muskaraca za ISTI POSAO. Ovo je mlacenje prazne slame, sutkinja, pesakinja (ko ne zna, to je zenski pesak u saobracaju), psihologinja - gluposti, uvredljivi cak nazivi, kao da je pitanju genetski modifikovan covek. Dajte vi da ne sikaniraju zene koje su u drugom stanju, imaju decu i porodicu, eno muskarac 6 meseci na bolovanju i to je u redu, ceka ga unapredjenje, dok zena ne moze o tome ni da sanja.

wukiw

pre 11 godina

jezik ne moze da se menja na silu niti se rod imenice koja oznacava profesiju odnosi na osobu koja tu profesiju obavlja nego se odnosi na samu imenicu... jezik nam je dovoljno unakazen a ljudi neobrazovani tako da vam je bolje da se okrenete pravim stvarima koje unapredjuju drustvo a jezik ce sam po sebi to ispratiti... za prava se treba boriti i izboriti jer vam slobodu niko nece pokloniti...

ronilac

pre 11 godina

Moja zena i ja se bavimo ronjenjem. Ja sam ronilac, a ona je....????
Moj prijatelj i njegova devojka skacu padobranom. On je padobranac, a ona je ....?????

djordje

pre 11 godina

U kakvom krechu zivim, cudi me da ima i ovakvih komentara.
Ma da, uzivajte Srbi u svojim muskim zvanjima, pravite slave, kadite i sve super. Mnogo ste isfrustrirani, ali preterano.

homo sapiens femininum

pre 11 godina

Bez obzira sto u mojoj diplomi ( pocetak osamdesetih) pise Ta i Ta je...tralala ....i stekla zvanje: diplomirani INZENJER gradjevine, ja sam diplomirana INZENJERKA gradjevine.
A kad bi slusali vas koji uvek govore da ima nekih precih poslova, nikad ne bi smo uradili nista. Uvek treba raditi nesto. Jedno po jedno i na kraju bude uradjeno SVE.

decka

pre 11 godina

"...ne oseća problem neravnopravnosti žena jer u novinarstvu su, kako je ocenila, žene dominantne."

jesu li dominantne ili su ravnopravne? Ne razumem sta je pisac(ica) htelo da kaze.

Mika

pre 11 godina

Tehnolog - tehnoloŠkinja, stomatolog - stomatoloŠkinja. U mom selu lepša imena daju kravama... Vodnik - vodnikinja (vodnikuša), gradonačelnik -gradonačelnikuša... Sramota šta radite od našeg lepog jezika, sve prepisujete od Hrvata...

Alex

pre 11 godina

Nemaju devojke studenti dvostruko manju šansu za zapošljenje. To jednostavno nije istina. Veliki broj devojaka, nakon studija odluči da rodi dete i to je veliki razlog zašto se nakon fakulteta ne zapošljavaju u istom broju. Inače u mojoj firmi trenutno zapošljavamo više devojaka, jer tražimo najbolje rešenje i nije nam bitno kog je pola kandidat. Činjenica je da postoji diskriminacija kada neko treba da zaposli ženu sa malim detetom, ali firma mora da gleda svoj interes. Kada bi država plaćala svaki dan bolovanja ženama koje ga koriste zbog bolesti deteta, firme ne bi imale problema. Ovo je biznis i tržišna ekonomija i firme prevashodno brinu u profitu. Nije to diskriminacija.

Petar

pre 11 godina

Ljudi moji stvar je vrlo prosta!GRAMATIKA SRPSKOG JEZIKA NALAZE DA SE NAZIVI ZANIMANJA UVEK IZGOVARAJU U MUSKOM RODU!!!!!dalja rasprava nije potrebna!
ja imam samo srednju skolu /gimn. i nije mi jasno kako se do sad nije naso niko skolovaniji sto u ovim komentarima i sto je jos vaznije u urednistvu televizije!?? cela prica oko musko-zenskog roda jeste rezultat pomodarstva..''ugrozenih'' zenskih prava na koja se bespotrebno odvraca paznja!

kralj-ica

pre 11 godina

Hahaha eee Olja Olja, da nije bilo 8. marta ne bi ti sad radila na televiziji, nego bi radjala decu i bila domacica (eto ga zenski rod)

djole

pre 11 godina

8. mart treba da se ukine a da se praznuje dan pampersa , ovaj praznik će nam doći glave kroz koju godinu !SLEDEĆE GENERACIJE ĆE IMATI VELIKIH PROBLEMA ! Žensko ,ne može da bude muško i obratno .Evropske zemlje kojima i mi težimo po zakonodavstvu ,polako kreću tom suptilnom stranputicom . Stvaraće se društveni deformiteti ,a vrednovaće se potrošačko društvo a ne porodica ,bilo kako bilo narodi koji ne vrednuju taj trend polako naseljavaju Zapadne zemlje. Nemački priraštaj je u opadanju ,zamenjuje ga Turski,Francusku isto zamenjuju arapski ,Kinezi nadiru polako ,a Srbija polako oslobadja svoje ne razivjene teritorije bežeći svi u BG i NS ,ostaju prazni domovi širom Srbije ,imali smo problem sa Kosovom jer je naše stanovništvo manjinsko ,valjda smo naučili neke lekcije kroz decenije i vekove. Žene prate zapadne trendove ,tražeći standard kroz serije tipa SEKS i GRAD i stavljaju pred muškarce NEMOGUĆU MISIJU da ostvare ženine snove i ostave stabilnu porodicu a to sve podržava društvo uz pomoć medija.Sve je više nastranosti u oba pola ,sve je više razvoda i samoubistava.Zbog čega je žena preuzela ulogu muškarca i otela mu radno mesto i stabilnost porodice dovedena u pitanje ? Pokazaće se kroz koju deceniju nakaradnost celog sistema .Treba se boriti protiv toga na vreme ,narod treba da otvori oči .Nisam za to da se žene diskriminišu ali dolazi do velikih zloupotreba ,koje će nas koštati i to mnogo!

man and children first?

pre 11 godina

Ti mene zovi pašo a ja tebe vojvodo
A mi znamo ko smo

NESELEKTIVNA rodna ravnopravnost sa JEDINSTVENOM normom, ne izjednačava polove već ističe razlike. Nedostatak trezvenog pogleda lišenog strasti i interesa, uzrok je današnjeg potpunog poremećaja vrednosnog sistema. Instalirani su brojni mehanizmi održanja tog stanja

stoga DA: psihološkinja;dramaturškinja;bekinja;pralja;kopačica;kovačica;padobranka;nosilja;trenerka;konjanica;stručnjakinja;ležećapolicajka;gnjuraljka;pedagogistkinja..

Silovanje čoveka, opšta perverzija i izbezumljenje, preslikava se na silovanje jezika kojim bi se to iskazalo. Čovek stvari retko prepoznaje direktno - mnogo češće u refleksu/odrazu. Stoga, ovo je napredak! Činjenica da su polovi, po milosti ‘božjoj’, izvorno neravnopravni u mnogo čemu pored rađanja, dobija prepoznatljivu formu. Ako unapred znamo da li ćemo gledati WTA ili ATP tenis (ima li razlike ili je predrasuda?), nije li onda važnije da znamo da li avionom pilotira pilot ili pilotica? Bez uvrede/sujete i lažnog morala -zašto bi neko imao protiv ako drugi bira samo.. pilotice npr? Ali ako neko uporno pokušava da predstavi da nema razlike (dok M sve ne robotizuje), onda..
mornarka;kombajnerka;pecaljka;lovkinja;kosmonautica;mašinovodkinja;djačica;vojnikuša;traktoristkinja;patrijarhinja..

psihologinja amaterica

pre 11 godina

@racica
" bolje da su ti borci za moja prava zagrebali po razlici u platama koja postoji izmedju zena i muskaraca za ISTI POSAO"
Zene ocekuju od supruga da imaju dobar posao (pozeljno visok drustveni status, ekonomsku moc itd), odnosno da vise zaradjuju od njih (ili minimum jednako). Pitajte se da li bi ste bili u vezi/braku sa muskarcem koji ima losiji posao od vas, fizicki radnik, portir, nezaposleno/izdrzavano lice a vi ste recimo, neka Ana Ivanovic, neka direktorka, vlasnica kompanije, poznata glumica...(karikiram malo da bi slika bila jasnija). Malo verovatno. Problem je u i porodici ako zena ima bolji/bolje placen posao od muza i to je obicno izvor konflikata (u ekstremu, nedo bog da muskarac ne radi, da zena izdrzava porodicu na duze staze). Mnogo je prihvatljivije i "prirodnije" da je obrnuto. Zasto? Mnoge "nepravde" na ovom svetu imaju svoje razloge sto opet ne znaci da se treba miriti s mnogima od njih. Tako da, na nivou pojedinca, u pravu ste ali na nivou zajednice...hm. Kad bi zene vise zaradjivale od muskaraca (imale bolje poslove, vece plate, drustveni status itd) iskrsli bi drugi problemi (koji bi se mozda resili ukidanjem monogamije, odnosno neki ekstra bogati alfa muzjak bi imao harem zena uz porast drustvenih tenzija na drugoj strani itd)

c.o.a.

pre 11 godina

nemam nista protiv zena, cak ih volim ;-) ali reci da su dikriminisane i da nemaju ista gradjanska prava kao muskarci je apsurdno. nemojmo ici hrvatskim stopama i skrnaviti srpski jezik, koji je jedan od najlepsih u svetu. inace za skoro svaki pojam imamo nekoliko sinonima.
a sto se tice zaposlenja. kad budete izasle iz kancelarija i bile gradjevinarke, molerke, malteruse i ostalo, onda pricajte o ravnopravnosti prililom zaposlenja.
i jos jedna stvar. rec sudija je i muskog i zenskog roda. ko ne veruje neka promeni rec po rodovima ;-)

adam

pre 11 godina

A gde je ravnopravan zastupljenost žena ma gradilištima? Zašto isti broj žena koji po ovim normativima EU treba da bude u parlamentu nije zastupljen na mešalicama, kad se nose cigle, u kompanijama koje se bave selidama.

milica

pre 11 godina

lepo receno " ne treba tvrdoglavo insistirati na feminizaciji imenica"
ja sam inzenjer elektrotehnike. to je moje zvanje. ne nekakva "inzenjerka" pobogu!
hajde, ucitelj/uciteljica, lekar/lekarka, kuvar/kuvarica
ali psiholoskinja, socioloskinja, vojnikinja, potpunkovinkovica?... to je nakaradno.

treba se boriti za istu platu, a ne za ove budalastine.
da, u jeziku se "oseca" diskriminacija, ali ljudi su ti koji praktikuju istu, reci sa tim nemaju veze.

Da li je ovo moguće?

pre 11 godina

Umesto što se bavimo besmislenim stvarima poput toga da li je taksista ili taksistkinja bilo bi bolje da se spreči diskriminacija žena tamo gde postoji! Za početak da se zaštite u slučaju trudnoće, a ne da ih razne firme, banke i slični ucenjuju jer bez dece neće biti radne snage za 20ak godina, a kako će onda država da puni budžet?! Znači zaštiti majke, da ne strepe za svoj posao ako žele decu!
Onda obezbediti da plate budu jednake za iste poslove! Ne može žena biti manje plaćena ako ima isto zvanje i radi isti posao!
To su dve bitne stvari! Sa druge strane prestati sa tom famom u medijima da treba žene gurati u svaku profesiju! Na 20 medicinskih sestara dođe možda 1 medicinski tehničar! Na 20 učiteljica, možda 1 učitelj! Više je profesorki nego profesora! Administracija? Uglavnom žene! Znači postoje profesije koje su bliže ženama i one koje su bliže muškarcima. Ne treba da postoji diskriminacija da žena ne sme da radi neki posao, ali ne sme se na silu terati da radi samo da bi imali navodnu ravnopravnost!
Besmislene rasprave nigde ne vode i ovo mi liči na mlaćenje prazne slame dok prave probleme niko i ne gleda...
E da na kraju, u Norveškom skoro i da nema ženskog roda (koristi se retko, a svaka reč ženskog roda se može reći u muškom dama/damen), ali verovali ili ne žene vladaju tom državom! Što ne svrati EU da im objasni kako to tako ne može?

Aleksandra

pre 11 godina

Presmesno! Pa ovi ljudi ne znaju nista o sopstvenom, kakve veze ima zenski muski rod sa zanimanjem, pa toliko je nepravilno koristiti npr.''doktorka'' da se stidim i kada to cujem. Ne znam kako se oni ne stide da javno govore o nepoznavanju pojmova, posto opis posla nema nikakve veze sa polom.

GoranS

pre 11 godina

Pa mašinovotkinja, ronilica (ta je malo čudna) i padobranka (ovaj je najlakši) - ja podržavam, da se koristi ženski naziv kad žena obavlja neki posao. Bogati se rečnik, a automatski saznaš da je žena u pitanju (Slovenci imaju za sve profesije i žensku formu) za razliku od stranih jezika i muške forme kod nas (često se iznenadim jer očekujem muškarca zbog toga).

ZENA

pre 11 godina

Nagradno pitanje: kako se zove muskarac koji radi na kasi u prodavnici?
Predlazem da se zove kasirka!Posto drugog termina nema. Izbila bi revolucija, kada bi ga neko tako oslovio.
Dugo je postojalo samo medicinska sestra, jer su taj posao obavljale samo zene. A, onda se pojavilo i medicinski brat i ljudi su se "kidali od smeha". Zasto nije ostalo medicinska sestra? Bas me zanima kako bi se ti muskarci osecali?
Ajde, razmislite malo o tome, pogotovo ako strucnjak za jezik kaze da srpski jezik dozvoljava tu vrstu izmene, a ubedljivo je i njegovo misljenje u vezi sudije.Mozda bi trebalo onda muskarca sudiju nazvati sudac? Neko ce reci da bi to bilo kroatizovanje srpskog jezika.Sve je stvar konvencije, navike, upotrebe, a mis eovd emnogo bojimo novih stvari i ideja. Utonuli smo u konzervativizam, a mnogi (muskarci, naravno) bi zenu da vrate u kucu, da rodi bar troje dece, da nema svoju karijeru, a da oni onda slobodno mogu da provode vreme u kafani i da "bistre politiku", na utakmicama i da izigravaju "male bogove".

Dalibor

pre 11 godina

Ni u jednoj firmi u kojoj sam radio žene nisu primale manju platu na istoj poziciji, koeficijenti su potpuno isti. Šta više državne firme za 8. mart uplaćuju bonuse samo ženama što je diskriminatorski i palo bi na sudu. Umesto da uživaju u pravima žena koja su u najmanju ruku po zakonu veća nego u većini država, žene ovde pokušavaju i jezik da feminizuju. Feministikinje ne žele ravnopravnost, nego muškarce u lancima.

mimi

pre 11 godina

Vecina komentara je posmesljivo intonirana da degradira samu temu, a to vec ponesto bitno govori o nama. Kao, nemamo sad pametnija posla vec da razglabamo o tome. A zasto da ne? Jeste li primetili da su u serijalu 'Prvi glas Srbije' clanovi zirija svi odreda, svim pevacicama govorili: 'Ti si vrlo kvalitetan pevac?' uprkos tome sto je 'pevacica' odomacena rec u nasem jeziku. U izboru reci se, makar nesvesno odabrane, krije vrednosni sud, u tome je kvaka.

sremac

pre 11 godina

Kad budete ravnopravne u rudniku onda mozete da budete ravnopravne i u ostalim profesijama !!!

Kad budemo ravnopravni u porodilistu mozemo i u rudniku...
Muskarac sam i to pravi...

Aleksandar

pre 11 godina

Kakvo presipanje iz supljeg u prazno. Pored toliko problema u ovoj zemlji, ovi trose vreme, energiju i novac da debatuju o muskim i zenskim nazivima pojedinih profesija. Da ne kazem koliko odvratno zvuci kad kazete vojnikinja ili lovkinja, mislim stvarno, nema to nikakve veze ni sa cijom diskriminacijom, jednostavno nije u duhu srpskog jezika. Nemam reci koliko je sve ovo bez veze.

Jelena

pre 11 godina

Ma gluposti. lepo rece onaj englez. ja zivim u nemackoj, ovde sva zanimanja imaju zenski Rod jer je takav jezik, dodas "in" na kraju i eto ti zene. kod nas to nije slucaj, kao sto i neka zanimanja sasvim prirodno imaju zenski Rod. daj mi posao i platu pa me zovi kako hoces, bila musko ili zensko, iliti sto je moja baba govorila, zovi me i lonac samo me nemoj razbiti.

milesa

pre 11 godina

ne znam zasto se toliko propagira ovo, pa ovo je skrnavljenje jezika, kao da neko namernk hoce da provocira ionako namucen narod vojnikinja, kamiondzijka, padobrankinja, masinovodjkinjka, ronilka. jesu sad svi srecni i zadovoljni

nebojša

pre 11 godina

Upotreba muškog roda kao rodno neutralnog je u redu kada to ženama odgovara. A pri tome nazovi nekoga konobaricom i opet ćeš biti označen kao muški šovinista.

osmi mart

pre 11 godina

stojim iza toga da lingvisti i istoricari, svadjaju polove i narode bez potrebe umesto da ih mire! "zovi me loncem, al' me nemoj razbiti".

Pezza

pre 11 godina

Ravnopravnost? Žene rade u buticima, šiju, rade kao kasirke, prodavačice, knjigovođe, medicinske sestre, učiteljice..... Muškarci voze kamione, nose cement, zidaju, rade u rudnicima, ratuju (ne daj bože),... Ima li neka dama, koja bi htela da se menja? RAVNOPRAVNOST ? Naziv, ime, ili nešto drugo? Kako se zove žena koja kopa u rudniku?

keke

pre 11 godina

Previse licemerja u ovim pricama o "pravima". Slabo se trazi uporedo i jednakost po SVIN pitanjima. Jednostavno, bioloski su muskarci drugaciji od zena i stoga neke razkike moraju postojati. Nekad u prednosti musko, nekad zensko. Preteruje se kao i u svim pitanjima oko ravnopravnosti, bilo polnoj, bilo po pitanju recimo nacionalnih manjina... No, da ne duzim, cestit svet ce me razumeti.

...

pre 11 godina

Vi u Srbiji ne umete da rešite problem sa ženskim prezimenima. Da li je Prokopijevićeva dodala loptu Alimpijevićevoj ili je Petrov promašila... Vi dodajete -ov na prezimena na -ić, ali ne kažete Petrova ako ta Petrova ima državljanstvo Srbije. A Eštonova je komesar ili komesarka?

racica

pre 11 godina

@racica kaze se "psiholoskinja" (mimi, 08. mart 2014 01:45)

Njet, jer: bog i bogINJA, zato i psiholog i psihologINJA. I nije to moj izum, nego jednog lektora srpskog jezika :).

Bojan

pre 11 godina

Ništa strašno, na B92 se za vreme prvenstva u odbojci moglo čuti primačica i dizačica. Možda je ronilica najzanimljivije. Na silu da izmenimo jezik, pa neka je i smešno...

Mihailistkinja

pre 11 godina

Dragi Mihailo, kao pripadnica zenskog roda zelim da potpuno podrzim tvoju izjavu. Teska glupost. Za gramaticka prava zena u drzavi gde nema dovoljno sigurnih kuca moze da se bori samo neko vrlo ogranicenih mentalnih sposobnosti.

Ribnički Delfin

pre 11 godina

Radio sam u nekoliko firmi i nikada nisam cuo da na istoj poziciji plata zavisi od pola. Ako je to istina onda je to zaista tuzno, ali mi ne zvuci kao istina.
Ravnopravnost je da se valjda izbaci ta podela na sudkinje, sudinice i sudije... u konkretnom slucaju mene zanima pravda a ne pol arbitra. Ovo je lepo primljeno u hrvatskom jeziku i sada neko ovde to pokusava da nagrdi jezik. U svetskim jezicima takvih prostaklika nema.

Unity3D

pre 11 godina

Ja sam davno rekao da je Olja Bećković jedan veliki doktor po raznim pitanjima, što ona svakoga dana samo potvrđuje. A za ostalo - žali bože para što dadoše za ove sokove i vodu što im stoji na stolu, da ne pominjem ostalo. Čime se ljudi bave u ovoj i ovakvoj zemlji, kakva je naša danas, da te muka uhvati... :/ Hapsite budale koje tuku žene, radite nešto konkretno, aman, šta je ovo?!?

gramatičar/ka?

pre 11 godina

Onima koji insistiraju na feminističkim teorijama treba objasniti da jezik ne funkcioniše tako. Nazivi sudija, psiholog i druga samo su nazivi za profesije, a gramatički muški rod nije isto što i prirodni muški rod, jer bismo u tom slučaju za Nikolu, dedu, vladiku i pijanicu rekli da je to uvek osoba ženskog pola, a nije (u poslednjem primeru može biti i jedno i drugo). Slično je i sa nazivima za životinje - da li će se uskoro javiti borci za zaštitu prava životinja zato što u jeziku ne postoje veverac, žiraf ili papagajka? Ako je baš potrebno istaći pol životinje, koristi se reč ženka/mužjak. Ali treba razumeti da su ovi nazivi prvenstveno nazivi vrste, odnosno profesije, a ne isključivo nazivi za muške jedinke. Jezik će sam prepoznati kada treba da napravi razliku i ima sredstva za to, sufikse -kinja, -ka, -ica i dr.

Em

pre 11 godina

Vazim za smirenu osobu, ali rec koja koja me izvodi iz takta je "spisateljica". Em odvratno zvuci, em nije nasa, em se koristi (relativno) od skoro, em....Pa onda bi u muskom rodu bilo ispravno "spisac". Zar nije lepse, otmenije I srpskije reci "zena pisac", ili "knjizevnica" ako bas hocete?

Prota Mateja

pre 11 godina

Meni je najsimpaticnija ova uobrazenkinja Mirjana Karanovic koja u toku emisije (vidi sliku) koristi mobilni telefon, jako nevaspitano bar sto se mene tice.

sova

pre 11 godina

Pozdravljam najsrdacnije komentar Oje Beckovic: kako zvuci silovani izraz SUTKINJA a moze se izrazajnije upotrebiti - zena sudija. Zamislite reciprocni pokusaj: dadilja - DADILJAN, tetkica - TETKAN, babica -BABAN..

објективаН

pre 11 godina

Занимљив је случај, за мене, Исидоре Секулић.
Ја знам да је била књижевница, али су ми рекли - НЕ!, она је списатељица.
Објективно, очигледно је да се нешто догађа и после смрти.
Такође је објективно, да се у животу ништа не догађа.
Истина јесте вечна, али су људи смртни; бар неки.
Сад одједном тврде и да бели протестанти воле животиње, али не и људе.

seks-na-eks

pre 11 godina

U srpskoj politici dominantna aktivnost nije ni muškog ni ženskog nego srednjeg roda. To što rade zove se 'političko kurvarenje'

Realista

pre 11 godina

Sve ovo lici na par dokonih pripadnika imaginarnog ministarstva za istrazivanje ruda i gubljenje vremena, dok neki majmun siluje zenu ovi tupe o tome kako ce zrtva da se zove...kakav kretenizam i kretenkenizam (da budem rodno korektan)...

Бојан Илић

pre 11 godina

Samo me zanima u kom svojstvu je Davenport "učestvovao" u ovoj polemici? Znam šta je studirao ali ni slavistiku ni srpski nije... Ima li kraja ovoj snishodljivosti i poltronizmu? 8. mart je divan praznik i njegov značaj se baca u senku ovakvim budalaštinama...
(Slavica, 07. mart 2014 22:07)

Срећан Вам 8.март!:-)

Zvezdana

pre 11 godina

Trener-trenerka, a kako ćemo onda ubuduće zvati sdašnju trenerku - sportsku odeću, izmislićmo neko novo nebulozno ime i za to ?! Sutkinja, psihologiškinja, vojnikinja, lovkinja - sve u svemu zamlaćuju se sa apsolutno nebitnim stvarima, daju narodu odličan materijal za viceve i sprdnju...

vlada

pre 11 godina

Budalaština!!!

Zanimanje se tretira, ili bi se trebalo tretirati kao i titula. Znači savko zanimanje, svaka titula, ima svoje ime i to zanimanje ili titulu nosi čovek ili žena i iakve sad tu gluposti lupaju ovi. Znači ako si PROFESOR na fakultetu onda ti je titula Profesor Milica, Una, Nina, Jovan, Nemanja. Ako si DOKTOR onda ti je titula DOKTOR Ana, Maja, Izabela, Miloš Stevan ili kako god. Isto ako si frizer, onda si Frizer i ćao! To što mi svi kolokvijalno koristimo Profesorka, Doktorka, Frizerka, to ima prodju na nekom od tih "nižih" nivoa komunikacije. U zvaničnom književnom jeziku bi to trebalo biti pogrešno. Ne zato što sam ja seksista ili šta već, nego zato što je titula titula, i zove se tako kako se zove. Ne možeš ti da budeš Magistarka, Masterka... Na kraju krajeva profesor lingvistike, koju neću imenovati je na predavanju dala jedan lep primer, kao dokaz njene teorije da je to sve tako zbog toga što je muški rod "filogenteski" stariji od ženskog i srednjeg. Primer glasi: "Jedan maljavi, debeli, odvratni, nikavi muškarac i devetstotina devedeste i devet prelepih i prezgodnih žena su se sunčali na plaži". I to je pravilna rečenica, nije pravilno "su se sunačale" ili "su se sunačala", nego "su se sunčali!"

Primer vrlo jasno opisuje ovaj "komplexni problem", a žene koje sebe i pored toga smatraju ugroženim, nema tog zakona ili pravila koji će ih na adekvatan način "zaštititi"

zone

pre 11 godina

Mi se smejali Hrvatima, a vidi sta nasi rade...Pored ubrzanog uvodjenja anglicizama, samo nam jos ovo treba. Ovo bih nazvao silovanjem srpskog jezika.

nada 22

pre 11 godina

Da li poverenica za zastitu ravnopravnosti Nevena Petrusić TVRDI, misli, ili MORA nas (žene) da ubedi da ćemo biti "ravnopravnije" (na berzi rada, na radnom mestu,... ako budemo oslovljavani i nazivani "kao, na primer, u demokrtsakoj Austriji"?
Zašto li se toliko zalaže da pored "NEravnopravnog položaja u društvu", žene dobiju i NAKARADNA oslovljavanja, koja su ne samo SMEŠNA i GLUPA već U NAŠEM jeziku mogu da imaju i sasvim drugo, ne baš lepo značenje. A i ovi naši "tručnjaci", ako im je cilj da stvaraju NOV "eUropsko"-srpski jezik neka se bave naučno-istraživačkim radom (i tu se lepo zarađuje!) i međusobno komuniciraju tim, njima tako prihvatljivim i "logičnim" NOVOM rečima u srpskom jeziku. Usput da ne zaborave i PREVODE na Bošnjački, Hrvatski, Crnogorski, Mađarski, Romski, Vlaški,... Ipak se ovde radi o ZAŠTITI RAVNOPRAVNOSTI U SRBIJI.

Leon

pre 11 godina

U skladu s ovime što je rečeno, Francuska je jedna nazadna sredina jer francuki jezik ne poznaje ženski rod za niz zanimanja. Primer: "madame le consul".

Maca

pre 11 godina

, ja sam diplomirana INZENJERKA gradjevine. A kad bi slusali vas koji uvek govore da ima nekih precih poslova, nikad ne bi smo uradili nista. Uvek treba raditi nesto. Jedno po jedno i na kraju bude uradjeno.SVE (homo sapiens femininum, 08. mart 2014 08:48)
Bogami, JA sam diplomirani INZENJER elektrotehnike. I uopste mi nije najprece da me neko zove inzenjerka, to mi para usi jer zvuci sojicevski. Moj preci posao bio je da rodno ispravno nazvanim vaspitacicama u vrticu objasnim da ne smeju moju cerku da odvajaju od igranja kockama i da je teraju da se igra "kuhinje" uz reci "to nije za devojcice".

mik

pre 11 godina

Ma bezveze sad izmisljaju, nazivi profesija su ustanovljeni u muskom rodu jer su ih nekada vecinom obavljali muskarci, ali ti nazivi prvenstveno oznacavaju sta neko radi a ne kog je pola taj ko to zanimanje obavlja. Ako npr. citam clanak o nekom sudjenju da li ce stvarno biti vazno da li je sudjenje vodio sudija ili sutkinja i da li je optuzenog zastupao advokat ili advokatica? Ja bih se pre pozabavila time da se zenama da pravo da obavljaju sva zanimanja kao i muskarci, pa da sutra, dace Bog, imamo i zene popove. A kad smo vec kod ovih naziva za razna zanimanja, kako se zove muskarac babica... ili su one iskljucivo zene?

This time next year, Rodney dear

pre 11 godina

Da li znate kada ćemo zaista imati pravu rodnu ravnopravnost?

Kada bude zaista rodna godina, i kada svi ljudi dobiju podjednako od tog bogatog roda, te tako žive srećni, veseli iu jednaki do kraja veka.

uča

pre 11 godina

"Ne znam da li je jezik prepreka, ali čini mi se da je najveći problem način mišljenja, koji se ponekad reflektuje i u jeziku", kazao je Devenport.

Baš tako, kako je rekao.

Arsenije

pre 11 godina

Hoce li se i horoskopski znaci menjati po rodu?
ovan - ovca
bik - krava
blizanci - bliznakinje
rak - rakinja
lav - lavica
nevin - devica
kantar - vaga
skorpion - skorpija
strelac - strelica
jarac - koza
vodolijac - vodolija
riboni - ribe

Miroslav

pre 11 godina

Kakve veze ima rod imenice koja označava zanimanje, sa rodom osobe koja se tim zanimanjem bavi? Koje je ovo mlaćenje prazne slame. Hoćemo automobil da preimenujemo u automoblikinja ako je vlasnik žena (oni bi sad rekli, nije vlasnik nego vlasnica)? Zanimanje sudija je dobar primer kakva je ovo nebuloza. Eto starog zanimanja, kada je nastalo sigurno je bilo rezervisano samo za muškarce, a ženskog je roda. Ako ćete se boriti za prava žena, radite to stvarno, a ne ovako da se sprdate sa svima nama.

urke

pre 11 godina

A može i obrnuto. Konjokradica, onda bi valjda, ako je muško u pitanju trebalo da se kaže - KONJOKRADAC, ili bi trebalo imati i mušku imenicu za Mažoretkinju, predložio bih recimo Mažoretan :) hehe, a sad malo ozbiljno. Po ovoj logici, Udruženje novinara Srbije bi trebalo da se zove Udruženje novinara i novinarki Srbije i tako sve redom da se menja. Mislim da je sve ovo glupost, jer naziv posla ne označava kojeg je roda vršilac posla, nego je samo naziv posla. Ali nekome odgovara da se bavimo i zamlaćujemo ovakvim glupostima, verovatno neko dobija neka sredstva da se bakće time.

Dedukcija

pre 11 godina

Mislim da je bolje da zakonom zaštitimo žene od nasilja, seksizma i patrijarhalnog nasleđivanja. Da budu sigurne i bogate novcem i znanjem. Rečima su im svi do sad pomagali... bolje delima! Muškarac sam i volim žene.

Nevena

pre 11 godina

A sta je sa skracenicama za titule? Da li za doktorica/doktorka treba da bude dr-ca/dr-ka, za inženjerka, ing-ka, za profesorka, prof-ka itd., itd. Besmisleno, kao i mnoge predložene "rodno-ravnopravne" izvedenice da bi se pokazalo da se bar na ovaj nesuvisli nacin vodi briga o ravnopravnosti polova! Na stranu sto su pojedine izvedenice ružne ili rogobatne da ce biti tesko prihvatljive.

ns

pre 11 godina

@svejedno
Mašinovodja - Mašinovoditeljka... hehehehe, ma može sve da se prevede u ženski rod, ali je gluupoooo.. Kakve veze ima kojeg je roda onaj ko obavlja posao,u pitanju su nazivi posla a ne kojeg je roda onaj koji ga radi, e to je prava ravnopravnost.
Varilac? Žetelac? Drvoseča? Šofer? Vozač? Vinogradar?
Pajtonovci imaju dobar skeč u vezi rodne ravnopravnosti.
http://www.youtube.com/watch?v=Dgp9MPLEAqA

Nikola

pre 11 godina

Masinovotkinja. :-D A potpuno se slazem sa ovim Davenpurto (po prvi put). I tacno je da se ovakvim uvodjenjem reci jos vise pravi diferencijacija.

ree

pre 11 godina

arhiteKTKinja je ubedljivo najrogobatnija reč koju sam čula (dobro sam napisala reč) pisanje i đene-đene, ali izgovaranje... probajte...mene je sramota da je upotrebljavam.

ranGo Unchained

pre 11 godina

što se mene tiče, nemam ništa da svaki vojnik bude žensko, ali ja nikad neću govoriti vojnikinja jer nisam malouman!
a da se malo pogleda nešto bitnije, tipa - otkazi na porodiljskom, plaćeno porodiljsko, na intervjuima za posao pitanja da li planiras da radjas decu, pa te posle ne zaposle jer ono, planiras, itd....

vlada_bg

pre 11 godina

Bolje se pozabaviti zaštitom žena od nasilja, da i dalje ne budu mlaćene kao krave u kupusu. Nisam upotrebio reč vo radi rodne ravnopravnosti.

vlada_bg

pre 11 godina

Bolje se pozabaviti zaštitom žena od nasilja, da i dalje ne budu mlaćene kao krave u kupusu. Nisam upotrebio reč vo radi rodne ravnopravnosti.

Pinki

pre 11 godina

Oldicno je rekao ovaj gospodin - ambasador EU. On je prakticno Petrusiki i ekipi odrzao lekciju - jer upravo to i jeste poenta: pre nego sto se nesto izoponasa treba da se znaju prilike u sopstvenom jeziku, sta se menja, koliko bi dalekosezne bile one u pocetku slabije vidljive promene, da li i na koje nacin jezik zaista diskriminise.

licerod

pre 11 godina

Normalno je da se jezik menja kroz upotrebu.
Sadasnje sanje je rezultat dosadasnjeg nacina zivljenja, tj postoje imena zanimanja u zenskom rodu ako su ih zene do sada obavljale, i ako ne zvuci rogobatno (uciteljica, domacica, novinarka, doktorka itd). Pitanje je samo da li bi uvodjenje imena zanimanja u zenskom rodu stvarno doprinelo vecoj ravnopravnosti zena.

Moguce je i da bi se stvari ovime samo zakomplikovale, posto u svetu postoji i jaca trend neizjasnjavanja o polu; mozda cemo uskoro imati i imena zanimanja u srednjem rodu?

Aman ljudi....

pre 11 godina

Aman, pa odavno je sam narod napravio "zenske imenice" za ona zanimanja-titule za koja je to logicno: ministarka, doktorka, advokatica, kuvarica, krojacica, zubarka, koleginica, kraljica, carica...
NVO uzimaju pare za ovakva zaglupljivanja/zaludjivanja ljudi i idealno bi bilo da mediji jednostavno ne prenose izvestaje sa takvih meta-seminara i meta-dogadjanja. Evo kod mene u firmi,jako velika firma, je mnogo vise zena nego muskaraca, sve vodece pozicije su zene, menadzment, marketing, planiranje, razvoj, PR, pravna sluzba, HR... Muskarcima su bukvalno ostavljeni logistika, prodaja i IT, dakle sve ono sto zahteva veci fizicki napor. Pozicije na kojima su zene nose i mnogo vece plate. I sta cemo sad? Pa sve se one smeju na ovakve gluposti i hoce da budu menadzeri, a ne menadzerke i hoce da budu vozaci a ne vozacice.

A jel to Davenport kaze da se zenski rod (npr. actress) izbacuje iz engleskog??? Pa sta nam onda drobite? Jako me zanima ko finansira ovu forsirano ludilo, jos jedno od bezbroj ludila koje samo skrece paznju sa bitnih stvari...

drage moje srecan vam 8. mart

pre 11 godina

Kako se u Srbiji u zenskom rodu kaze nemati posao uopste-kaže se BITI NEZAPOSLENA! To je osnovno pitanje o kome treba misliti, a ne o tome da li ćemo reći ginekolog ili ginekologinja, psiholog ili psihološkinja..i slične nepotrebne gluposti, Bože sačuvaj čime se sve bave ovi ljudi,uzas!!

Djoshica

pre 11 godina

Zvaće se : "Besposlen i Besposlena".
Intelektualna onanacija, pokušaj da se pričom zaradi posao.
Kad se dobro radi, onda se zaradi, a može da se zove i "dobra zajebancija".

Zoki

pre 11 godina

Srećan 8. mart svima koji danas slave, ali ovo sa prekrajanjem jezika je glupost. Tradicionalni rodni nazivi za zanimanja (učitelj - učiteljica) su ok, ali sve ostalo treba ostaviti u muškom rodu za oba pola. U engleskom su promenjeni nazivi koji su uključivali "man" (policeman = police officer, fireman + fire fighter, itd.) ali nikome nije palo na pamet da pravi ženske nazive za zanimanja. Osim toga, jednog dana će se pojaviti i treći pol (biseksualci su u nekim državama već dobili pravo da u dokumentima ne budu ni muško ni žensko) - hoćemo li onda izmišljati treću varijantu: policajac-policajka-policajče :)

Jo

pre 11 godina

Pisac = spisateljica.
Jel?
Pisac = piškinja!
Spisatelj = spisateljica!

Čemu ovu priču dizati na ovaj nivo, zaista mi nije jasno, osim ako se imaju pripremljena rešenja za sve!

Srča u ušima

pre 11 godina

Naravno,da je jezik "živi organizam",naravno, da se u njemu može "umreti" kao i u pravoj smrti,gde su,upravo, arhaizmi primer za to.
Pa, ipak, nekritično uvođenje novih reči i pojmova, a naročito sa svrhom "rodne ravnopravnosti" gubi smisao, pre svega u estetskom ali i u fiziološkom pogledu ; psihološkinja, sudkinja, lovkinja... izaziva efekat "srče u ušima".

Peđa

pre 11 godina

Udruženje za zaštitu prava životinja zahteva da RODA dobije muža. Pozivajući se na činjenicu da mačke imaju mačore, da krave imaju bikove, zahteva se da rode, kao jedna od najznačajnijih vrsta u životu čoveka, dobiju ista prava!

Udruženje kobila pokreće inicijativu za promenu mužjaka. Između ostalog u saopštenju stoji i sledeće:
"Onakve koze dobiše jarčeve a mi, kobile, dobismo ovolike konje za muževe..."