Beast from the East
pre 14 godina
E sad kad je vama lose,da se okonca.ajde malo da uzivamo zajedno u tome.
Nedelja, 27.05.2012.
15:07
Američki ekonomista, nobelovac Pol Krugman novom knjigom “Okončajte ovu depresiju, sada” prenosi poruku da ne mora biti ovako.
IMAGE SOURCE
pre 14 godina
E sad kad je vama lose,da se okonca.ajde malo da uzivamo zajedno u tome.
pre 14 godina
Evroatlantisti bi slatko sad napravili svetski rat ali ne smeju od Rusa koji sve cesce pominju upotrebu nuklearnog oruzja cak i u slucaju regionalnog sukoba.
pre 14 godina
@Dusan
USA ne shtampaju novac, vec privatne ustanove pod nazivom "Banke federalnih rezervi" stvaraju elektronski novac ni iz cega, te njime od deklarisano privatnih korporacija kupuju razne bezvredne falsifikovane finansijske "instrumente", te tako poklanjaju novac korporacijama kao ochekujuci da ce korporacije kreditima proslediti novac stvarnoj ekonomiji. Ovi "bastioni uspeshnog finansijskog poslovanja" "ustupljeni" novac knjize kao profit i nastavljaju sa falsifikovanim knjigovodstvom kojim pokrivaju ne vise ni nelikvidnost, vec insolventnost.
Novac ne stize do stvarne ekonomije/poslodavaca, te ni do zaposlenih/potrosaca, stvarna ekonomija bankrotira, zaposleni gube posao, ne otplacuju rate za kucu i iste finansijske korporacije im ih oduzimaju i jedini vid potrosnje koji preostaje su socijalne markice za hranu cije je stampanje i distribuciju drzava uz placanje "usluge" ustupila istim finansijskim korporacijama.
Prema tome, nema shanse da bude "potpune zaposlenosti", te ni otkuda da se uveca poresko opterecenje (poshto drzava ne sme da ga uveca finansijskim korporacijama), jedini ko "investira" u USA je Kina koja istovremeno na svetskom trzistu - umesto "rezervne valute" dolar - kupuje tone i tone stvarne rezervne valute - zlato, a Pol Krugman je osoba koja ovde http://www.nytimes.com/2010/04/19/opinion/19krugman.html?_r=1&hp u poslednjem pasusu sektor finansijih usluga naziva "finansijskom industrijom" - prema tome, jos jedna osoba vrlo upitnog znanja ili motiva.
pre 14 godina
Nema tu nista novog. Jasno je svima da je ovo gadna depresija koja ce jos da traje godinama, jer da je ovo obicna recesija vec bi islo na bolje. Zalosno je da ljudi koji su doveli do tog kolapsa pogotovo u americi nisu u zatvoru i da se slobodno krecu.
pre 14 godina
Genije zagovara hiperinflaciju. ako ovakvi stavovi preovkadaju, a hoce, kupujte zlato to vam je jedina zastita od ovakvih 'razvojnih' ideja.
pre 14 godina
@ Dusan
A ko ce da kupuje obveznice Grčke? Ko je tolko glup???? Inflacija nece mnogo da pomogne, dapace.
pre 14 godina
Resenje je vrlo jednostavno: "Opruzi se koliko ti je guber dug". Trosi samo ono sto imas i sto zaradis.
pre 14 godina
OBRATITI PAZNJU : Prvo i najvažnije, imamo ekonomiju u kojoj jednostavno nema dovoljno potrošnje. Potrošači posrću pod dugovima, a korporacije ne žele trošiti ako ne vide potražnju. Neko mora iskoračiti i potrošiti, a taj neko je vlada - kaze Krugman. Netacno - stvaraoci profita trebaju da trose, a to svakako nije Vlada, jer Vlada pravi minus, ne proizvodi npr. zaptivace za flase i nista ne prodaje. Drzava ubira poreze zapravo samo od ljudi koji ne rade u drzavi, jer se to zaposlenima u javnom sektoru ionako kompenzuje kroz placanja poreza itd. odnosno sa druge strane kroz primanja zarade - to je isti novac, koji ide u krug. Veliki profiteri trebaju da trose, ali ne kroz ubiranje poreza, nego kod angazovanja novih kapaciteta, otvaranja novih radnih mesta itd.
pre 14 godina
Vrlo je naporno (bar meni) citati razne ideje, vidjenja, scenarija, komentare, predvidjanja... Svi znaju sta je, ali niko da kaze KAKO ili, jos bolje, KOGA. "Bogati su se osilili" - dajte resenje! Kako da to promenimo? Da cekamo da sami ukapiraju i da im "obraz proradi"? Kao sto jedan francuski ekonomista rece: "Ovo nije kapitalizam, ovo je narcizam" - ali sta dalje? Kako da mi odavde srusimo sistem i napravimo ga humanijim? Znam da za to treba jos nesrece i pokoji rat - ali zasto onda slusamo gluposti koje ne vode nicemu sem stvaranju cira na zelucu? Ili da ukidamo sistem ili da ne pricamo o njemu - ne moze oboje. Ali izgleda da se danas sve moze...
pre 14 godina
covek ima s razlogom nobela. kako sto je nemacka izvela zemlju iz velike depresije u dvadesetom veku? -- javnim radovima, tj. potrosnjom drzave. druge nema. ne postoji nacin da se ionako ugrozeni privatni kapital stavi u potrosnju u vreme krize, a da to nije nacionalizacija, revolucija ili neko slicno pravno nasilje. e sad, nece grcka to moci da uradi, niti italija, niti spanija, ali usa, nemacka, francuska ili uk to mogu. one mogu relativno jeftino da se zaduzuju. takodje te zemlje imaju bogati sloj koji se mora i treba oporezovati, o cemu autor takodje prica. to nece usporiti ekonomiju, naprotiv, u krizi privatni kapital prvi postaje inertan. na drzavi je da ga u opstem interesu kroz porez stavi u funkciju. takodje, tako se privatni sektor tera u ekonomsku aktivnost. prilicno ekonomski neliberalan potez, ali neophodan!
pre 14 godina
Lepo je objasnio odakle da se poveca potrosnja. Pre svega drzava stupa na scenu sa javnim radovuma ili subvencijama. Da se iole razumes u ekonomiju ne bi slao takve komentare.
pre 14 godina
Dzaba tebi Krugmane Nobelova nagrada za ekonomiju, mi imamo nase "eksperte"....
pre 14 godina
U svetu je kriza samo se kod nas u Srbiji sve raspada zadjih 22.godine.Nek,taj nobelovac dodje da živi malo u Srbiju,pa da ga vidim onda.Vratio bi se u SAD prvim avionom i počeo bi da hvali stanje u svojoj zemlji.Pogledajte Evropu svuda se živi bolje nego u Srbiji.Uzmite prodaju automobila koja je u odnosu na 2008.duplo pala,uzmite cenu hrane,realnu mesečnu zaradu,benzin,komunalije,garderobu,školarine,cene lekova,zdravstvo.U toj istoj Americi student može da uzme dobar kredit koji vraća kad se zaposli,svi voze automobile,benzin smešno jeftin,godišnje prodaju 15 miliona novih automobila,to su neki realni pokazatelji da se čupaju iz krize.A šta čemo mi? pa ovde se ne nazire bolje ni za 20 godina...
pre 14 godina
Treba nam svetska leva revolucija
pre 14 godina
Sve je ovo tacno do detalja.Krupni kapitalisti,vlasnici korporacija koje zaposljavaju hiljade ljudi,stalno gledaju kako da ustede-od dobavljaca,pa do cene rada i sl.Njima nikada nece biti dovoljne milijarde koje vec poseduju,vec hoce jos,i jos...upravo bi oni morali biti ti koji ce da upumpaju novce,kako kroz plate,tako kroz razlicita davanja,i onda ce imati ko i da trosi.
pre 14 godina
To je to! Covek je pogodio u srz problema samo sto politickim elitama nije stalo da ga cuju jer imaju neke svoje druge ciljeve. Dakle,kapitalizam se hrani neprekidnim rastom potrosnje.Cim ta potrosnja stane,nastupi recesija i onda se mora izmisliti nesto novo (rat,tehnoloska revolucija,internet,neka nova industrija usluga...) kako bi se tempo rasta zadrzao. Mi se trenutni nalazimo u fazi kada smo vec dosta tih stvari iscrpili i nuzno je da se aktuelni ekonomski svetski sistem mora modifikovati uz zadrzavanje pozitivnih stvari.Inace, potrosnju moze generisati drzava kroz kontrolisano stampanje novca (kao i do sada) te oprastanje postojecih dugova (kao i do sada) i to je jedini nacin za izlazak iz postojecih problema i kupovina vremena do neke nove tehnolosko-ekonomske revolucije koja bi obezbedila dalji rast potrosnje. Krugmanov recept je u potpunosti jasan i vrlo jednostavan kakva su po svom karakteru sva genijalna resenja.
pre 14 godina
Dug je virtuelna stvar koju stiti drzava. Onaj ko daje pare i ocekuje povracaj taj rizikuje da mu to nikad ne bude vraceno. Dakle, dug ne moze biti prepreka potraznji. Proizvodnja i potraznja su prirodne i nevirtuelne kategorije koje direktno slede iz covekovog rada i mogu se lako kontrolisati.
pre 14 godina
hmmm.....a kako se kaze kada ti na glavu padaju(NATO)bombe,gradjanski ratovi dve decenije,shrink ray za Jugoslaviju.Sve iz vase narodne kuhinje....i ovako bi mogao do sutra da kuckam po tastauri ti ne bi mogao da razumes.Aj pali Amer......
pre 14 godina
a nek ovaj genije objasni odakle vladama pare da bi povecale potrosnju tj. kome ce ih oteti proizvodjacima ili potrosacima tj. kako ce proizvodjaci da proizvode ako nemaju kapital koji je uzela drzava ili potrosaci da kupuju ako nemaju novac koji im je uzela vlada
pre 14 godina
Sve do onog pri kraju kada Krugman govori o "navodnom fiskalnom grehu" moze nekako da se proguta i prihvati ono sto prica. Zapravo, da ce dalja stednja voditi smanjenoj potrosnji pa stoga i smanjenom rastu sa svim opasnostima koje to nosi - u to nema sumnje i toga se svi plase. I oni koji zagovaraju stednju. Ali sta je alternativa? Dalja potrosnja iznad mogucnosti i dalji rast deficita? Dokle, i ko ce to da finansira... A sto se tice "navodnog fiskalnog greha" - pa toliko je bilo prica o tome kako su Grci pravili fiktivne fakture, imali lazne davno umrle penzionere, dobijali pare za poslove oko Olimpijade 10 godina nakon njenog zatvaranja, davali podsticaje da zaposleni dodju uopste na posao, i slicne stvari... I sada im valjda treba reci, ma OK, nema veze, trosili ste, lagali ste, frizirali ste rezultate, ali nema veze - idemo dalje tako - kasa je zajednicka, izvolite uzmite koliko vam treba, a jos cemo vam dati i dodatno para da nastavite istim putem. Fantastican primer za sve ostale koji ce onda poceti istu "politiku". A ko ce to da finansira? Valjda Nemacka? Pa ko moze tako nesto da zastupa???
pre 14 godina
jos jedan dokaz da ameri ne znaju drugacije nego kako su navikli... godinama se primenjuju ovakve mere ekonomske politike, nekad sa dobrim nekad sa losim rezultatima, zavisno od toga gde se ulazu sredstva. kada je bila velika depresija kejnz je pokusavao da je resi ulaganjem u javne radove, sto je bilo donekle lako, jer se tada tek pocinjalo sa gradnjom autoputeva i ozbiljnijim infrastrukturnim zahvatima, i sa druge strane donekle uspesno. ali pitanje je kako bi se zavrsilo da nije dosao drugi svetski rat... ne slazem se sa krugmanom, sto se mene tice efikasna ekonomija je samo ona koja trosi koliko proizvede i koja uzajmljuje koliko je dala pozajmica.. :D
pre 14 godina
U pravu je što se tiče depresije, a što se tiče jednog od komentara koji se odnosi na potrošnju, samo da navedem da je potrošnju moguće i povećati na način da država smanji poreze i ostale dadžbine i tako firmama ostane više novca koji može da se troši (investira). To je jedan od načina, a postoji ih mnogo.Može čak i da poveća poreze i da država 'visak' novca investira u velike projekte u kojima će biti angažovano mnogo manjih firmi i zaposlenih do kojih ce doći taj novac i koji ce opet trositi.Dakle ima mnogo varijanti u teoriji koje se mogu primeniti u praksi.
pre 14 godina
Ne brini Krugmane, dodji kod nas u Srbiju, imamo mi lika koji uglavnom upravlja ekonomskom politikom vec godinama a koji se lozi na tvoje knjige i tvoje ideje. Kod nas mozes da vidis kako vlada subvencionise sve i svasta. Prvo dovedemo investitora da ulozi u fabriku bele tehnike i damo mu 10.000 eur po otvorenom radnom mestu, lokalna vlast mu da zemlju i infrastukturu za dzabe, tako da oni dodju i fakticki novcem gradjana naprave novu fabriku za sklapanje bele tehnike... onda kada krenu da sklapaju belu tehniku primete da im prodaja bas i ne ide onako kako su planirali.. pa se onda ponovo obrate ekonomskom geniju a ovj trk do tvoje knjige po novi ekonomski savet i odluci da je potrebno da vlada generise potrosnju kada ljudi vec nemaju novca... i tako dobijemo subvencionisane kredite od drzave da bismo od investitora kupovali ves masine i frizidere...i tako u krug sa jos puno investotora...
ah da postoji jos jedna sitnica... sve suvencije uglavnom idu iz kredita koji lagano pocinju da dolaze na naplatu.. ili iz prodih drzavnih preduzeca koja ne mogu ponovo da se prodaju :)
pre 14 godina
Kriza je sistemska. Kapializam je kočnica daljeg progresa civilizacije. Svet mora da stvori treći ekonomski sistem, koji neće proizviditi masovno siromaštvo i ekstremno bogatstvo manjine.
Bogati nisu zaslužili toliko bogatstvo, kao što siromašn nisu krivi za svoje siromaštvo.
Pošteno i pravedno verdnovanje RADA, pre svega u sveri materijalne produkcije, može pokrenuti svedsku ekonomiju.
pre 14 godina
@LOL,
Cuo sam to vec od jednog Holandjanina. Kao, svi duguju svima! NECE BITI DA JE TAKO, NEKO MORA BITI I U PLUSU. Ovaj svet kao da je zahvatilo kolektivno ludilo, zapravo glupost nevidjenih razmera. Ti koji su u plusu su u stvari DOMACINSTVA tj. porodice ili pojedinci, danas je akcenat na pojedincu(rastuci individualizam), u stvari porodice, stare porodice. Burzujske porodice, mesta donosenja vaznih ekonomskih izbora.
A kako ce te porodice da se naplate? Jos uvek je kontrola nad aparatom nasilja u rukama politicara, bar formalno, govorim o institucionalizaciji sile. Ocigledno je pak da porodice upravljaju s obzirom na politiku koja se vodi u svetu. Onaj ko kontrolise tokove novca gospodari drustvom. Demokratija nikad nije postojala, sama rec nosi kontradiktornost, uvek je to oligarhija. Gvozdeni zakon oligarhije.
Vojna sila se sve vise robotizuje, zapravo kompjuterizuje. Pitam se kada kontrola bude direktno u njihovim rukama, kako ce svet izgledati. I sad se svi saginjemo pod batinom kapitala.
pre 14 godina
Glupost. Pa do ovde smo dosli zato sto smo trosili ono sto nije zaradjeno, na kredit. Sad ako i drzava bude nastavila da trosi sto nije zaradjeno, bice i narod i drzave prezaduzeni. Naravno, kad je drzava zaduzena, ona samo digne poreze i otima, pa je to kredit na silu a ne dobrovoljno. Glavni problem je u preniskm platama. Zato nam i treba pola zivota za kupovinu stana na kredit, i ljudi otplacuju kola po 5-6 godina. Napravljen je preveliki debalans izmedju plata i cena. Bogati su postali prebogati, a siromasni presiromasni, cak i da trose na kredit.
pre 14 godina
@ LOL Drzava iz budzeta. Lepo je objasnio, zacarani krugovi stednje na svim stranama. Dovodi do paradoksa. "strah od straha".
@ Mozak Na koga god da ciljas, ne odgovara nikom. Svuda je recesija, raste nezaposlenost potrosnja pada. Kome moze odgovarati da svi stede i da niko ne kupuje ono sto on proizvodi.
pre 14 godina
Svetu treba novo drustveno uredjenje. Surovi kapitalizam i stari komunizam su promasaji.
Najvece krize su se oduvek resavale upumpavanjem novca, jakim drzavnim uticajem i totalnim zaokretom (pokretanjem proizvodnje iz nicega) ali je svest ljudi zahvacenih krizom totalno bila drugacija nego ovo danas.
Pa kako se Nemacka pored ratne odstete i svega sto ih je pratilo izrodila u svetsku ekonomsku silu ?
Kada se promeni svest ljudi, resenje ce se izroditi samo od sebe.
pre 14 godina
Nisam siguran da ovo oko nas, sistem i euro treba spašavati.
Treba spašavati ljude , a ne sistem kojih ih ždere.
pre 14 godina
Odgovor za LOL:
Potrosnja ce se finasirati delom kroz inflatorne aktivnosti (stampanje novca - ono sto sada radi USA) i delom kroz izdavanje obveznica (velike ekonomije kao sto su USA ili Nemacka nemaju problema sa pronalazenjem investitora. Ovaj dug ce kasnije da se pokrije vecim poreskim opterecenjem ali samo onda kada svetska ekonomija dostigne "potpunu zaposlenost".
pre 14 godina
Gospodine, nema tu velike mudrosti.
Vi ste tek jednu deceniju u tim recesijama i depresijama, nemate imunitet a nemate ni vakcinu za to.
Ja 64 godine živim tako da ne znam kako će biti sutra.
Molite se Bogu da još potraje, da očvrsnete, posle će vam sve izgledati lepše.
pre 14 godina
E, moj Krugmane, dzaba tebi Nobelova nagrada za ekonomiju kad mi imamo nase "eksperte"....A sad kad smo procerdali 100 mlrd, naravno da nemamo sta da trosimo. A i gde rodjaku u agenciji za pomorske nesrece da smanjimo platu....
pre 14 godina
Pametan covek nema sta,ali ko danas slusa nekog takvog!
pre 14 godina
Kakvi Nobelovci Takva Ekonomija.
Hajde genije, nastampaj zilijardu evra i daj grcima da bi mogli da kupuju mercedes i sve je u najboljem redu. Grci vozikaju mercedes i rade u "opstinskoj kancelariji" dva tri sata dnevno a onda se suncaju, a Nemci stancuju mercedese 8 h na dan. Sta ima veze, bitno da ekonomija funkcionise i da neko proizvodi a neko trosi, sve ostalo je ********
pre 14 godina
A mozda ne treba pustiti korporacije da toliko stezu porodice. Ne postojimo mi zbog njih vec ono zbog nas. Kvalitet covekovog zivota treba da je na prvom mestu a koliko je milijardera danas na planeti (onih previse velikih da bi potonuli kojima drzave pomazu parama od poreza koje mi placamo?
pre 14 godina
Moze biti - al ne mora da znaci.
pre 14 godina
Davati pare bankama je glupost. One su dokazale da su nesposobne - veštački su podigle cene stambenog prostora svuda na svetu.
Bilo im je jednostavno i lukrativno. Taj sistem razmišljanja je postao još očigledniji pre koji dan prilikom precenjene vrednosti Fejsbuka.
pre 14 godina
Па да, рецесија се лечи потрошњом, а потрошња се изазива најлакше ратовима. Не знам шта је овај човек епохално изрекао, само ми није јасно како изазвати рат у свету атомског оружја.
Дакле, систем ће се урушити до краја, до промене (револуције), или до самог уништења.
pre 14 godina
Ajde nek nam ovaj genije kaze odakle da se poveca potrosnja? Prezaduženi i ovako svi. (LOL, 27. maj 2012 16:02)
Monetarnim instrumentima, kao sto je i rekao. Procitaj pazljivije. Baci pogled na nesto sto se zove Kejnzijanska i Postkenzijanska teorija. I ti efekti, naravno, mogu biti dugorocno losi, ali u kratkom roku mogu dati efekat. Sve je stvar procene i interesa.
pre 14 godina
LOL, a sta bi ti, sta vidis kao resenje? jel vidis da ova politika mmf-a koji ovi nasi kvaziekonomisti i nazovi eksperti primenjuju je opustosila zemlju, a ako opet bude sklopljen aranzman sa mmf, mislim da ce doci do eksplozije narodnog bunta. jel je resnje da stopa nezaposlenosti premasi 25%, da se i ovako niske plate i penzije jos snize??? kao sto vidis i lideri najvecih evropskih zemalja uvidjaju da je politika zestoke stednje katastrofalno kontraproduktivna.
pre 14 godina
Sa inflacijom je apsolutno u pravu:
*relativizuje vrednost ili velicinu duga
*generise dodatnu potrosnju
Tu su
pre 14 godina
Batice, ne znas ti sta je depresija. Mi smo u recesiji vec 32 godine. kako bi ti nase stanje imenovao?
pre 14 godina
Potrošnja se poveća kad se ljudi zaposle,kad im se plate daju na vreme,kad BANKE smanje kamate i zelenaške takse,kad javna preduzeća postanu bar poluprivatna i prestanu da se finansiraju iz budžeta,kad se stavi moratorijum na sve kredite godinu dana,kad oni koji troše finansiraju one kod koga troše,a ne banke,budžetske krvopije i neradnike,zatim falsifikatore i lažove koji uzimaju subvenc.kredite i troše ih u druge svrhe(lažni poljoprivrednici,graditelji i dr.)!Treba višestruko kažnjavati "fantom" firme,"crne" finansijere stranaka,"peračka" sportska i ostala društva i nevladin sektor,lažne donacije,međusobne transakcije i troškove banaka i velikih firmi i hapsiti sve sudije,stečajne upravnike i vladine službenike,a ne samo odgovorna lica i direktore preduzeća kad oštete državu!Znači potrošnja je kad su pare u rukama 2.500000 zaposlenih,a ne u 25 banaka i u sefovima i džepovima 25000 menadžera,direktora,savetnika,koordinatora i dr."likova iz MMF bajke"!
pre 14 godina
Nažalost ovo neće pročitati oni kojima je namenjeno. Mi obični smrtnici ionako ne možemo da utičemo na ono što su bogati "zaradili" i umrtvili već jdino možemo da čekamo da njihovi naslednici aktiviraju umrtvljen kapital.
pre 14 godina
@LOL
"Ovaj genije" je dobitnik Nobelove nagrade za ekonomiju 2008 iodine, vrhunski intelektualac i professor na najprestižnijim univerzitetima u Americi. Pritom je, kao šo se da naslutiti i iz teksta, levičar ili "liberal" kako sebe naziva u Americi. "The Return of Depresion Economics and The Crisis of 2008" zaista vredi pročitati. Plašim se da to štivo nije palo u ruke našim "stručnjacima" Borisu i njegovim stručnjacima Boži, Mlađanu, imajući u vide njihovu heavyweight retoriku o strainm investicijama kao JEDINOM(!?!?) izlazu is sadašnje srpske depressije.
pre 14 godina
Nema sumnje, razvoj i prodaja proizvoda u kapitalizmu je verovatno najbolja. Ima tu, medjutim, jos nesto. Jasno se vidi: bogatasi-monopolisti nisu nista bolji od drzave monopoliste. Zapravo, ispada da, na kraju, kod bogatasa na kraju vise ljudi umire. Kod drzave monopoliste (ili socijalizma), je obratno, a na kraju se ljudi postepeno "kvare". Dolazi se do "tranzicije", kontrarevolucije, mirne ili oruzane. A onda, kapitalizam? Ima tendenciju da ekonomska depresija na kraju podrazumeva ekonomsku obnovu (ako nema socijalizacije kao novog sistema), ali, kako istorija pokazuje, ona je uglavnom moguca u slucajevima kada nisu velike socijalne nejednakosti. Da se do toga dodje, cesto je neophodan RAT, gde nema neutralnih. Ima li neko drugi predlog da se izadje iz ovog zacaranog kruga?
pre 14 godina
Ako su svi prezaduženi, odnosno u minusu, ko je onda kreditor, to jest ko je u plusu da nadoknadi taj minus? Sve države u minusu, jedino MMF, Svetska banka i centralne banke u plusu, dakle privatna lica su u plusu i drže čitave vlade i narode kao zamorčiće. Je li sada jasno ko pušta priče o zaduženosti, umesto o potrošnji i proizvodnji? Je li sada jasno kome je u interesu da se vraćaju naduvani dugovi putem povećanja poreza, umesto da se priča o proizvodnji, potrošnji i razvoju ekonomije?
pre 14 godina
Ocekivao sam vise od Krugmana, znaci njegovo resenje je da se opet udje u zacarani krug potrosnje, i da sad drzava preuzme na sebe potrosnju i da pokrene privredu, a drzava moze samo pokrenuti potrosnju ako se zaduzi.
To je sve samo produzavanje agonije.
I taj luksuz sebi moze samo dopustiti USA jer im je njihov dolar rezervna svetska valuta.
Dok se dolar ne srusi sa mesta svetske rezervne valute, nema iskrenog izlaska iz krize.
pre 14 godina
Ovo je kapitalizam koji je iscrpeo sve resurse i logiku postojanja.
pre 14 godina
Ja ovo ne razumem
"Moraju reći - stani malo, tlačenje ljudi zbog njihovih navodnih fiskalnih greha sada nam nije prioritet - spasavanje evra jest. To znači neograničeno pozajmljivanje bankama i vladama tih zemalja: puno ekspanzivniju i u neku ruku inflacijsku monetarnu politiku. Možda to ponudi neku nadu u spasavanje sistema."
Znaci banke naprave haos a onda centralne banke treba da im pozajme neogranicene kolicine novca?
pre 14 godina
@ LOL
Ajd sto ima Nobelovu nagradu (to danas i nije neka fantasticna preporuka), ali ovaj "genije" kom se ti sprdas je de facto jedini ozbiljan ekonimosta koji je godinama nedvosmisleno i argumentovano predvidjao danasnju situaciju, o cemu postoje nebrojeni video i audio zapisi (pogledaj na youtube-u). A ako te bas interesuju detalji tu uzmi lepo i procitaj pazljivo njegovu knjigu, nece ti biti nista - sigurno neces oglupeti od toga, za to knjige sluze. Ne ocekujes valjda da ti cela mudrost ovog sveta bude servirana u jednom omanjem clanku na B92...
pre 14 godina
vezite se polecemo.
pre 14 godina
"Vlada međusobna zavisnot - tvoja je potrošnja moj prihod, ako istovremeno stegnemo remene, zapravo nam je svima gore. To je temeljna greška."
Nemacki izvoz je preko 60% u zemlje EU sto jasno indikuje zavisnost njihove ekonomije o EU potrosnji. Ako svi stezu kais, kako to da je Nemcima i dalje dobro?? U stvari, njihovoj ekonomiji nikada nije bilo bolje. Kako se to uklapa u teoriju?! Izgleda da je njihova stednja, odnosno efikasnost drzave i ekonomije uopste, ipak jaci faktor nego necija potrosnja.
pre 14 godina
Ajde nek nam ovaj genije kaze odakle da se poveca potrosnja? Prezaduženi i ovako svi.
pre 14 godina
"Već smo u petoj godini vrlo visoke nezaposlenosti, s jako lošom perspektivom za mlade ljude. To je depresija”
kako li se naziva onda ovo nase stanje,nakon 20 i vise godina kontinuiteta....
pre 14 godina
Ovaj Nobelovac nije iskusio da pozajmljene pare se brzo potrose ali se tesko i dugo vracaju.
pre 14 godina
pa u svakom slucaju, malo je pametnije napraviti fabriku od 600 miliona,koja ce jednog dana biti profitabilna,nego most koji ce tek za 20 godina da primi predvidjen promet ....
pre 14 godina
Zar niko ne ume da shvati pravi razlog recesije??!
1.Previše ljudi na zemaljskoj kugli, koji traže sve više potrošačkog zadovoljstva (novca) ponukani agresivnim marketingom.
2.Žene koje su uvek bile manji potrošači i brinule o porodici i njivi i stoki(proizvodnji hrane), dok je muškarac radio i zaradjivao, postale su potrošačko telo, koje više troši a manje doprinosi (administracija i birokratija).
3.Produžen ljudski vek i sve više penzionera.
Genioso©
pre 14 godina
Svi u dugovima? Pa dobro, a kome su onda svi duzni? Zasto taj neko kome su svi duzni ne potrosi sve te "dugove" u nekoj kompenzaciji? Zasto uopste neko moze da poseduje 100 milijardi evra? Sta ce mu? Potrebno je reformisati celu ekonomiju i udariti maksimalni limit kapitala koji neko moze da ima. Time ce se limitirati monopol i raspodeliti resursi na znatno veci broj ljudi.
pre 14 godina
Ko jos misli da je ova recdepresija slucajna.
pre 14 godina
Procitah ovo i zakljucih da nesto nije u redu. Sad ce ovi nasi ovo da rese dovodjenjem (nekih) stranih investitora i bice onda bolje. Uzmite se u pamet i manite se pomoci sa starne. Kapitalizam ocigledno propada jer se zaigrao sa velikom dobiti.Uzimao za sebe a drugima nije davao i doterao do duvara. Prestanite da prodajete sve i svasta, okrenite se poljoiprivredi i jos nekim nasim mogucnostima. U suprotnom, narod ce vas motkama oterati.
pre 14 godina
U Srbiji povecanje potrosnje ne bi puno resilo, jer nemamo vaspitanje da kupujemo domacu robu. Tako je Dinkicevo "pokretanje" potrosnje dizanjem plata u javnom sektoru napravilo samo dodatni odliv iz nase zemlje, jer je ova klasa tim novcem kupovala inostranu robu. Treba prvo podici svest o tome koliko je vazno kupovati domacu robu i da time otvaramo nova radna mesta nasim prijateljima i rodjacima. Potrosnju mozemo pametno povecati samo na dva nacina. Jedno je investicija u javne radove gde bi se omogucilo domacim firmama da ucestvuju i gde bi to pokrenulo lanac proizvodnje. Drugo je povecavanje primanja radnicima i penzionerima, ali samo onima sa najnizim primanjima jer oni nece trositi te pare na stranu robu. Istovremeno bi se trebale smanjiti najvise penzije i visoke plate u javnom sektoru. Prvo jer su nerealne i nepravedne, a drugo jer ce se ti ljudi naterati na stednju, a to znaci kupovina jeftinije domace robe. Istovremeno, visak novca treba preusmeriti u dotiranje onih proizvoda koji nam nisu kurentni, jer cemo tako pokrenuti potrosnju domace proizvodnje.
pre 14 godina
Ko jos misli da je ova recdepresija slucajna.
pre 14 godina
Ajde nek nam ovaj genije kaze odakle da se poveca potrosnja? Prezaduženi i ovako svi.
pre 14 godina
Odgovor za LOL:
Potrosnja ce se finasirati delom kroz inflatorne aktivnosti (stampanje novca - ono sto sada radi USA) i delom kroz izdavanje obveznica (velike ekonomije kao sto su USA ili Nemacka nemaju problema sa pronalazenjem investitora. Ovaj dug ce kasnije da se pokrije vecim poreskim opterecenjem ali samo onda kada svetska ekonomija dostigne "potpunu zaposlenost".
pre 14 godina
Sve je ovo tacno do detalja.Krupni kapitalisti,vlasnici korporacija koje zaposljavaju hiljade ljudi,stalno gledaju kako da ustede-od dobavljaca,pa do cene rada i sl.Njima nikada nece biti dovoljne milijarde koje vec poseduju,vec hoce jos,i jos...upravo bi oni morali biti ti koji ce da upumpaju novce,kako kroz plate,tako kroz razlicita davanja,i onda ce imati ko i da trosi.
pre 14 godina
Ne brini Krugmane, dodji kod nas u Srbiju, imamo mi lika koji uglavnom upravlja ekonomskom politikom vec godinama a koji se lozi na tvoje knjige i tvoje ideje. Kod nas mozes da vidis kako vlada subvencionise sve i svasta. Prvo dovedemo investitora da ulozi u fabriku bele tehnike i damo mu 10.000 eur po otvorenom radnom mestu, lokalna vlast mu da zemlju i infrastukturu za dzabe, tako da oni dodju i fakticki novcem gradjana naprave novu fabriku za sklapanje bele tehnike... onda kada krenu da sklapaju belu tehniku primete da im prodaja bas i ne ide onako kako su planirali.. pa se onda ponovo obrate ekonomskom geniju a ovj trk do tvoje knjige po novi ekonomski savet i odluci da je potrebno da vlada generise potrosnju kada ljudi vec nemaju novca... i tako dobijemo subvencionisane kredite od drzave da bismo od investitora kupovali ves masine i frizidere...i tako u krug sa jos puno investotora...
ah da postoji jos jedna sitnica... sve suvencije uglavnom idu iz kredita koji lagano pocinju da dolaze na naplatu.. ili iz prodih drzavnih preduzeca koja ne mogu ponovo da se prodaju :)
pre 14 godina
Evroatlantisti bi slatko sad napravili svetski rat ali ne smeju od Rusa koji sve cesce pominju upotrebu nuklearnog oruzja cak i u slucaju regionalnog sukoba.
pre 14 godina
U Srbiji povecanje potrosnje ne bi puno resilo, jer nemamo vaspitanje da kupujemo domacu robu. Tako je Dinkicevo "pokretanje" potrosnje dizanjem plata u javnom sektoru napravilo samo dodatni odliv iz nase zemlje, jer je ova klasa tim novcem kupovala inostranu robu. Treba prvo podici svest o tome koliko je vazno kupovati domacu robu i da time otvaramo nova radna mesta nasim prijateljima i rodjacima. Potrosnju mozemo pametno povecati samo na dva nacina. Jedno je investicija u javne radove gde bi se omogucilo domacim firmama da ucestvuju i gde bi to pokrenulo lanac proizvodnje. Drugo je povecavanje primanja radnicima i penzionerima, ali samo onima sa najnizim primanjima jer oni nece trositi te pare na stranu robu. Istovremeno bi se trebale smanjiti najvise penzije i visoke plate u javnom sektoru. Prvo jer su nerealne i nepravedne, a drugo jer ce se ti ljudi naterati na stednju, a to znaci kupovina jeftinije domace robe. Istovremeno, visak novca treba preusmeriti u dotiranje onih proizvoda koji nam nisu kurentni, jer cemo tako pokrenuti potrosnju domace proizvodnje.
pre 14 godina
Svetu treba novo drustveno uredjenje. Surovi kapitalizam i stari komunizam su promasaji.
Najvece krize su se oduvek resavale upumpavanjem novca, jakim drzavnim uticajem i totalnim zaokretom (pokretanjem proizvodnje iz nicega) ali je svest ljudi zahvacenih krizom totalno bila drugacija nego ovo danas.
Pa kako se Nemacka pored ratne odstete i svega sto ih je pratilo izrodila u svetsku ekonomsku silu ?
Kada se promeni svest ljudi, resenje ce se izroditi samo od sebe.
pre 14 godina
Kriza je sistemska. Kapializam je kočnica daljeg progresa civilizacije. Svet mora da stvori treći ekonomski sistem, koji neće proizviditi masovno siromaštvo i ekstremno bogatstvo manjine.
Bogati nisu zaslužili toliko bogatstvo, kao što siromašn nisu krivi za svoje siromaštvo.
Pošteno i pravedno verdnovanje RADA, pre svega u sveri materijalne produkcije, može pokrenuti svedsku ekonomiju.
pre 14 godina
Treba nam svetska leva revolucija
pre 14 godina
Ovo je kapitalizam koji je iscrpeo sve resurse i logiku postojanja.
pre 14 godina
U svetu je kriza samo se kod nas u Srbiji sve raspada zadjih 22.godine.Nek,taj nobelovac dodje da živi malo u Srbiju,pa da ga vidim onda.Vratio bi se u SAD prvim avionom i počeo bi da hvali stanje u svojoj zemlji.Pogledajte Evropu svuda se živi bolje nego u Srbiji.Uzmite prodaju automobila koja je u odnosu na 2008.duplo pala,uzmite cenu hrane,realnu mesečnu zaradu,benzin,komunalije,garderobu,školarine,cene lekova,zdravstvo.U toj istoj Americi student može da uzme dobar kredit koji vraća kad se zaposli,svi voze automobile,benzin smešno jeftin,godišnje prodaju 15 miliona novih automobila,to su neki realni pokazatelji da se čupaju iz krize.A šta čemo mi? pa ovde se ne nazire bolje ni za 20 godina...
pre 14 godina
Zar niko ne ume da shvati pravi razlog recesije??!
1.Previše ljudi na zemaljskoj kugli, koji traže sve više potrošačkog zadovoljstva (novca) ponukani agresivnim marketingom.
2.Žene koje su uvek bile manji potrošači i brinule o porodici i njivi i stoki(proizvodnji hrane), dok je muškarac radio i zaradjivao, postale su potrošačko telo, koje više troši a manje doprinosi (administracija i birokratija).
3.Produžen ljudski vek i sve više penzionera.
Genioso©
pre 14 godina
Vrlo je naporno (bar meni) citati razne ideje, vidjenja, scenarija, komentare, predvidjanja... Svi znaju sta je, ali niko da kaze KAKO ili, jos bolje, KOGA. "Bogati su se osilili" - dajte resenje! Kako da to promenimo? Da cekamo da sami ukapiraju i da im "obraz proradi"? Kao sto jedan francuski ekonomista rece: "Ovo nije kapitalizam, ovo je narcizam" - ali sta dalje? Kako da mi odavde srusimo sistem i napravimo ga humanijim? Znam da za to treba jos nesrece i pokoji rat - ali zasto onda slusamo gluposti koje ne vode nicemu sem stvaranju cira na zelucu? Ili da ukidamo sistem ili da ne pricamo o njemu - ne moze oboje. Ali izgleda da se danas sve moze...
pre 14 godina
@Dusan
USA ne shtampaju novac, vec privatne ustanove pod nazivom "Banke federalnih rezervi" stvaraju elektronski novac ni iz cega, te njime od deklarisano privatnih korporacija kupuju razne bezvredne falsifikovane finansijske "instrumente", te tako poklanjaju novac korporacijama kao ochekujuci da ce korporacije kreditima proslediti novac stvarnoj ekonomiji. Ovi "bastioni uspeshnog finansijskog poslovanja" "ustupljeni" novac knjize kao profit i nastavljaju sa falsifikovanim knjigovodstvom kojim pokrivaju ne vise ni nelikvidnost, vec insolventnost.
Novac ne stize do stvarne ekonomije/poslodavaca, te ni do zaposlenih/potrosaca, stvarna ekonomija bankrotira, zaposleni gube posao, ne otplacuju rate za kucu i iste finansijske korporacije im ih oduzimaju i jedini vid potrosnje koji preostaje su socijalne markice za hranu cije je stampanje i distribuciju drzava uz placanje "usluge" ustupila istim finansijskim korporacijama.
Prema tome, nema shanse da bude "potpune zaposlenosti", te ni otkuda da se uveca poresko opterecenje (poshto drzava ne sme da ga uveca finansijskim korporacijama), jedini ko "investira" u USA je Kina koja istovremeno na svetskom trzistu - umesto "rezervne valute" dolar - kupuje tone i tone stvarne rezervne valute - zlato, a Pol Krugman je osoba koja ovde http://www.nytimes.com/2010/04/19/opinion/19krugman.html?_r=1&hp u poslednjem pasusu sektor finansijih usluga naziva "finansijskom industrijom" - prema tome, jos jedna osoba vrlo upitnog znanja ili motiva.
pre 14 godina
"Već smo u petoj godini vrlo visoke nezaposlenosti, s jako lošom perspektivom za mlade ljude. To je depresija”
kako li se naziva onda ovo nase stanje,nakon 20 i vise godina kontinuiteta....
pre 14 godina
Potrošnja se poveća kad se ljudi zaposle,kad im se plate daju na vreme,kad BANKE smanje kamate i zelenaške takse,kad javna preduzeća postanu bar poluprivatna i prestanu da se finansiraju iz budžeta,kad se stavi moratorijum na sve kredite godinu dana,kad oni koji troše finansiraju one kod koga troše,a ne banke,budžetske krvopije i neradnike,zatim falsifikatore i lažove koji uzimaju subvenc.kredite i troše ih u druge svrhe(lažni poljoprivrednici,graditelji i dr.)!Treba višestruko kažnjavati "fantom" firme,"crne" finansijere stranaka,"peračka" sportska i ostala društva i nevladin sektor,lažne donacije,međusobne transakcije i troškove banaka i velikih firmi i hapsiti sve sudije,stečajne upravnike i vladine službenike,a ne samo odgovorna lica i direktore preduzeća kad oštete državu!Znači potrošnja je kad su pare u rukama 2.500000 zaposlenih,a ne u 25 banaka i u sefovima i džepovima 25000 menadžera,direktora,savetnika,koordinatora i dr."likova iz MMF bajke"!
pre 14 godina
Davati pare bankama je glupost. One su dokazale da su nesposobne - veštački su podigle cene stambenog prostora svuda na svetu.
Bilo im je jednostavno i lukrativno. Taj sistem razmišljanja je postao još očigledniji pre koji dan prilikom precenjene vrednosti Fejsbuka.
pre 14 godina
Sve do onog pri kraju kada Krugman govori o "navodnom fiskalnom grehu" moze nekako da se proguta i prihvati ono sto prica. Zapravo, da ce dalja stednja voditi smanjenoj potrosnji pa stoga i smanjenom rastu sa svim opasnostima koje to nosi - u to nema sumnje i toga se svi plase. I oni koji zagovaraju stednju. Ali sta je alternativa? Dalja potrosnja iznad mogucnosti i dalji rast deficita? Dokle, i ko ce to da finansira... A sto se tice "navodnog fiskalnog greha" - pa toliko je bilo prica o tome kako su Grci pravili fiktivne fakture, imali lazne davno umrle penzionere, dobijali pare za poslove oko Olimpijade 10 godina nakon njenog zatvaranja, davali podsticaje da zaposleni dodju uopste na posao, i slicne stvari... I sada im valjda treba reci, ma OK, nema veze, trosili ste, lagali ste, frizirali ste rezultate, ali nema veze - idemo dalje tako - kasa je zajednicka, izvolite uzmite koliko vam treba, a jos cemo vam dati i dodatno para da nastavite istim putem. Fantastican primer za sve ostale koji ce onda poceti istu "politiku". A ko ce to da finansira? Valjda Nemacka? Pa ko moze tako nesto da zastupa???
pre 14 godina
Resenje je vrlo jednostavno: "Opruzi se koliko ti je guber dug". Trosi samo ono sto imas i sto zaradis.
pre 14 godina
Dzaba tebi Krugmane Nobelova nagrada za ekonomiju, mi imamo nase "eksperte"....
pre 14 godina
A mozda ne treba pustiti korporacije da toliko stezu porodice. Ne postojimo mi zbog njih vec ono zbog nas. Kvalitet covekovog zivota treba da je na prvom mestu a koliko je milijardera danas na planeti (onih previse velikih da bi potonuli kojima drzave pomazu parama od poreza koje mi placamo?
pre 14 godina
jos jedan dokaz da ameri ne znaju drugacije nego kako su navikli... godinama se primenjuju ovakve mere ekonomske politike, nekad sa dobrim nekad sa losim rezultatima, zavisno od toga gde se ulazu sredstva. kada je bila velika depresija kejnz je pokusavao da je resi ulaganjem u javne radove, sto je bilo donekle lako, jer se tada tek pocinjalo sa gradnjom autoputeva i ozbiljnijim infrastrukturnim zahvatima, i sa druge strane donekle uspesno. ali pitanje je kako bi se zavrsilo da nije dosao drugi svetski rat... ne slazem se sa krugmanom, sto se mene tice efikasna ekonomija je samo ona koja trosi koliko proizvede i koja uzajmljuje koliko je dala pozajmica.. :D
pre 14 godina
OBRATITI PAZNJU : Prvo i najvažnije, imamo ekonomiju u kojoj jednostavno nema dovoljno potrošnje. Potrošači posrću pod dugovima, a korporacije ne žele trošiti ako ne vide potražnju. Neko mora iskoračiti i potrošiti, a taj neko je vlada - kaze Krugman. Netacno - stvaraoci profita trebaju da trose, a to svakako nije Vlada, jer Vlada pravi minus, ne proizvodi npr. zaptivace za flase i nista ne prodaje. Drzava ubira poreze zapravo samo od ljudi koji ne rade u drzavi, jer se to zaposlenima u javnom sektoru ionako kompenzuje kroz placanja poreza itd. odnosno sa druge strane kroz primanja zarade - to je isti novac, koji ide u krug. Veliki profiteri trebaju da trose, ali ne kroz ubiranje poreza, nego kod angazovanja novih kapaciteta, otvaranja novih radnih mesta itd.
pre 14 godina
Nema tu nista novog. Jasno je svima da je ovo gadna depresija koja ce jos da traje godinama, jer da je ovo obicna recesija vec bi islo na bolje. Zalosno je da ljudi koji su doveli do tog kolapsa pogotovo u americi nisu u zatvoru i da se slobodno krecu.
pre 14 godina
E, moj Krugmane, dzaba tebi Nobelova nagrada za ekonomiju kad mi imamo nase "eksperte"....A sad kad smo procerdali 100 mlrd, naravno da nemamo sta da trosimo. A i gde rodjaku u agenciji za pomorske nesrece da smanjimo platu....
pre 14 godina
Glupost. Pa do ovde smo dosli zato sto smo trosili ono sto nije zaradjeno, na kredit. Sad ako i drzava bude nastavila da trosi sto nije zaradjeno, bice i narod i drzave prezaduzeni. Naravno, kad je drzava zaduzena, ona samo digne poreze i otima, pa je to kredit na silu a ne dobrovoljno. Glavni problem je u preniskm platama. Zato nam i treba pola zivota za kupovinu stana na kredit, i ljudi otplacuju kola po 5-6 godina. Napravljen je preveliki debalans izmedju plata i cena. Bogati su postali prebogati, a siromasni presiromasni, cak i da trose na kredit.
pre 14 godina
To je to! Covek je pogodio u srz problema samo sto politickim elitama nije stalo da ga cuju jer imaju neke svoje druge ciljeve. Dakle,kapitalizam se hrani neprekidnim rastom potrosnje.Cim ta potrosnja stane,nastupi recesija i onda se mora izmisliti nesto novo (rat,tehnoloska revolucija,internet,neka nova industrija usluga...) kako bi se tempo rasta zadrzao. Mi se trenutni nalazimo u fazi kada smo vec dosta tih stvari iscrpili i nuzno je da se aktuelni ekonomski svetski sistem mora modifikovati uz zadrzavanje pozitivnih stvari.Inace, potrosnju moze generisati drzava kroz kontrolisano stampanje novca (kao i do sada) te oprastanje postojecih dugova (kao i do sada) i to je jedini nacin za izlazak iz postojecih problema i kupovina vremena do neke nove tehnolosko-ekonomske revolucije koja bi obezbedila dalji rast potrosnje. Krugmanov recept je u potpunosti jasan i vrlo jednostavan kakva su po svom karakteru sva genijalna resenja.
pre 14 godina
covek ima s razlogom nobela. kako sto je nemacka izvela zemlju iz velike depresije u dvadesetom veku? -- javnim radovima, tj. potrosnjom drzave. druge nema. ne postoji nacin da se ionako ugrozeni privatni kapital stavi u potrosnju u vreme krize, a da to nije nacionalizacija, revolucija ili neko slicno pravno nasilje. e sad, nece grcka to moci da uradi, niti italija, niti spanija, ali usa, nemacka, francuska ili uk to mogu. one mogu relativno jeftino da se zaduzuju. takodje te zemlje imaju bogati sloj koji se mora i treba oporezovati, o cemu autor takodje prica. to nece usporiti ekonomiju, naprotiv, u krizi privatni kapital prvi postaje inertan. na drzavi je da ga u opstem interesu kroz porez stavi u funkciju. takodje, tako se privatni sektor tera u ekonomsku aktivnost. prilicno ekonomski neliberalan potez, ali neophodan!
pre 14 godina
pa u svakom slucaju, malo je pametnije napraviti fabriku od 600 miliona,koja ce jednog dana biti profitabilna,nego most koji ce tek za 20 godina da primi predvidjen promet ....
pre 14 godina
Svi u dugovima? Pa dobro, a kome su onda svi duzni? Zasto taj neko kome su svi duzni ne potrosi sve te "dugove" u nekoj kompenzaciji? Zasto uopste neko moze da poseduje 100 milijardi evra? Sta ce mu? Potrebno je reformisati celu ekonomiju i udariti maksimalni limit kapitala koji neko moze da ima. Time ce se limitirati monopol i raspodeliti resursi na znatno veci broj ljudi.
pre 14 godina
Ja ovo ne razumem
"Moraju reći - stani malo, tlačenje ljudi zbog njihovih navodnih fiskalnih greha sada nam nije prioritet - spasavanje evra jest. To znači neograničeno pozajmljivanje bankama i vladama tih zemalja: puno ekspanzivniju i u neku ruku inflacijsku monetarnu politiku. Možda to ponudi neku nadu u spasavanje sistema."
Znaci banke naprave haos a onda centralne banke treba da im pozajme neogranicene kolicine novca?
pre 14 godina
@ LOL
Ajd sto ima Nobelovu nagradu (to danas i nije neka fantasticna preporuka), ali ovaj "genije" kom se ti sprdas je de facto jedini ozbiljan ekonimosta koji je godinama nedvosmisleno i argumentovano predvidjao danasnju situaciju, o cemu postoje nebrojeni video i audio zapisi (pogledaj na youtube-u). A ako te bas interesuju detalji tu uzmi lepo i procitaj pazljivo njegovu knjigu, nece ti biti nista - sigurno neces oglupeti od toga, za to knjige sluze. Ne ocekujes valjda da ti cela mudrost ovog sveta bude servirana u jednom omanjem clanku na B92...
pre 14 godina
Па да, рецесија се лечи потрошњом, а потрошња се изазива најлакше ратовима. Не знам шта је овај човек епохално изрекао, само ми није јасно како изазвати рат у свету атомског оружја.
Дакле, систем ће се урушити до краја, до промене (револуције), или до самог уништења.
pre 14 godina
Ajde nek nam ovaj genije kaze odakle da se poveca potrosnja? Prezaduženi i ovako svi. (LOL, 27. maj 2012 16:02)
Monetarnim instrumentima, kao sto je i rekao. Procitaj pazljivije. Baci pogled na nesto sto se zove Kejnzijanska i Postkenzijanska teorija. I ti efekti, naravno, mogu biti dugorocno losi, ali u kratkom roku mogu dati efekat. Sve je stvar procene i interesa.
pre 14 godina
Pametan covek nema sta,ali ko danas slusa nekog takvog!
pre 14 godina
@LOL,
Cuo sam to vec od jednog Holandjanina. Kao, svi duguju svima! NECE BITI DA JE TAKO, NEKO MORA BITI I U PLUSU. Ovaj svet kao da je zahvatilo kolektivno ludilo, zapravo glupost nevidjenih razmera. Ti koji su u plusu su u stvari DOMACINSTVA tj. porodice ili pojedinci, danas je akcenat na pojedincu(rastuci individualizam), u stvari porodice, stare porodice. Burzujske porodice, mesta donosenja vaznih ekonomskih izbora.
A kako ce te porodice da se naplate? Jos uvek je kontrola nad aparatom nasilja u rukama politicara, bar formalno, govorim o institucionalizaciji sile. Ocigledno je pak da porodice upravljaju s obzirom na politiku koja se vodi u svetu. Onaj ko kontrolise tokove novca gospodari drustvom. Demokratija nikad nije postojala, sama rec nosi kontradiktornost, uvek je to oligarhija. Gvozdeni zakon oligarhije.
Vojna sila se sve vise robotizuje, zapravo kompjuterizuje. Pitam se kada kontrola bude direktno u njihovim rukama, kako ce svet izgledati. I sad se svi saginjemo pod batinom kapitala.
pre 14 godina
a nek ovaj genije objasni odakle vladama pare da bi povecale potrosnju tj. kome ce ih oteti proizvodjacima ili potrosacima tj. kako ce proizvodjaci da proizvode ako nemaju kapital koji je uzela drzava ili potrosaci da kupuju ako nemaju novac koji im je uzela vlada
pre 14 godina
Genije zagovara hiperinflaciju. ako ovakvi stavovi preovkadaju, a hoce, kupujte zlato to vam je jedina zastita od ovakvih 'razvojnih' ideja.
pre 14 godina
E sad kad je vama lose,da se okonca.ajde malo da uzivamo zajedno u tome.
pre 14 godina
Procitah ovo i zakljucih da nesto nije u redu. Sad ce ovi nasi ovo da rese dovodjenjem (nekih) stranih investitora i bice onda bolje. Uzmite se u pamet i manite se pomoci sa starne. Kapitalizam ocigledno propada jer se zaigrao sa velikom dobiti.Uzimao za sebe a drugima nije davao i doterao do duvara. Prestanite da prodajete sve i svasta, okrenite se poljoiprivredi i jos nekim nasim mogucnostima. U suprotnom, narod ce vas motkama oterati.
pre 14 godina
Ako su svi prezaduženi, odnosno u minusu, ko je onda kreditor, to jest ko je u plusu da nadoknadi taj minus? Sve države u minusu, jedino MMF, Svetska banka i centralne banke u plusu, dakle privatna lica su u plusu i drže čitave vlade i narode kao zamorčiće. Je li sada jasno ko pušta priče o zaduženosti, umesto o potrošnji i proizvodnji? Je li sada jasno kome je u interesu da se vraćaju naduvani dugovi putem povećanja poreza, umesto da se priča o proizvodnji, potrošnji i razvoju ekonomije?
pre 14 godina
Batice, ne znas ti sta je depresija. Mi smo u recesiji vec 32 godine. kako bi ti nase stanje imenovao?
pre 14 godina
Kakvi Nobelovci Takva Ekonomija.
Hajde genije, nastampaj zilijardu evra i daj grcima da bi mogli da kupuju mercedes i sve je u najboljem redu. Grci vozikaju mercedes i rade u "opstinskoj kancelariji" dva tri sata dnevno a onda se suncaju, a Nemci stancuju mercedese 8 h na dan. Sta ima veze, bitno da ekonomija funkcionise i da neko proizvodi a neko trosi, sve ostalo je ********
pre 14 godina
Gospodine, nema tu velike mudrosti.
Vi ste tek jednu deceniju u tim recesijama i depresijama, nemate imunitet a nemate ni vakcinu za to.
Ja 64 godine živim tako da ne znam kako će biti sutra.
Molite se Bogu da još potraje, da očvrsnete, posle će vam sve izgledati lepše.
pre 14 godina
hmmm.....a kako se kaze kada ti na glavu padaju(NATO)bombe,gradjanski ratovi dve decenije,shrink ray za Jugoslaviju.Sve iz vase narodne kuhinje....i ovako bi mogao do sutra da kuckam po tastauri ti ne bi mogao da razumes.Aj pali Amer......
pre 14 godina
Lepo je objasnio odakle da se poveca potrosnja. Pre svega drzava stupa na scenu sa javnim radovuma ili subvencijama. Da se iole razumes u ekonomiju ne bi slao takve komentare.
pre 14 godina
@ Dusan
A ko ce da kupuje obveznice Grčke? Ko je tolko glup???? Inflacija nece mnogo da pomogne, dapace.
pre 14 godina
Ovaj Nobelovac nije iskusio da pozajmljene pare se brzo potrose ali se tesko i dugo vracaju.
pre 14 godina
Ocekivao sam vise od Krugmana, znaci njegovo resenje je da se opet udje u zacarani krug potrosnje, i da sad drzava preuzme na sebe potrosnju i da pokrene privredu, a drzava moze samo pokrenuti potrosnju ako se zaduzi.
To je sve samo produzavanje agonije.
I taj luksuz sebi moze samo dopustiti USA jer im je njihov dolar rezervna svetska valuta.
Dok se dolar ne srusi sa mesta svetske rezervne valute, nema iskrenog izlaska iz krize.
pre 14 godina
@LOL
"Ovaj genije" je dobitnik Nobelove nagrade za ekonomiju 2008 iodine, vrhunski intelektualac i professor na najprestižnijim univerzitetima u Americi. Pritom je, kao šo se da naslutiti i iz teksta, levičar ili "liberal" kako sebe naziva u Americi. "The Return of Depresion Economics and The Crisis of 2008" zaista vredi pročitati. Plašim se da to štivo nije palo u ruke našim "stručnjacima" Borisu i njegovim stručnjacima Boži, Mlađanu, imajući u vide njihovu heavyweight retoriku o strainm investicijama kao JEDINOM(!?!?) izlazu is sadašnje srpske depressije.
pre 14 godina
"Vlada međusobna zavisnot - tvoja je potrošnja moj prihod, ako istovremeno stegnemo remene, zapravo nam je svima gore. To je temeljna greška."
Nemacki izvoz je preko 60% u zemlje EU sto jasno indikuje zavisnost njihove ekonomije o EU potrosnji. Ako svi stezu kais, kako to da je Nemcima i dalje dobro?? U stvari, njihovoj ekonomiji nikada nije bilo bolje. Kako se to uklapa u teoriju?! Izgleda da je njihova stednja, odnosno efikasnost drzave i ekonomije uopste, ipak jaci faktor nego necija potrosnja.
pre 14 godina
Nema sumnje, razvoj i prodaja proizvoda u kapitalizmu je verovatno najbolja. Ima tu, medjutim, jos nesto. Jasno se vidi: bogatasi-monopolisti nisu nista bolji od drzave monopoliste. Zapravo, ispada da, na kraju, kod bogatasa na kraju vise ljudi umire. Kod drzave monopoliste (ili socijalizma), je obratno, a na kraju se ljudi postepeno "kvare". Dolazi se do "tranzicije", kontrarevolucije, mirne ili oruzane. A onda, kapitalizam? Ima tendenciju da ekonomska depresija na kraju podrazumeva ekonomsku obnovu (ako nema socijalizacije kao novog sistema), ali, kako istorija pokazuje, ona je uglavnom moguca u slucajevima kada nisu velike socijalne nejednakosti. Da se do toga dodje, cesto je neophodan RAT, gde nema neutralnih. Ima li neko drugi predlog da se izadje iz ovog zacaranog kruga?
pre 14 godina
Sa inflacijom je apsolutno u pravu:
*relativizuje vrednost ili velicinu duga
*generise dodatnu potrosnju
Tu su
pre 14 godina
LOL, a sta bi ti, sta vidis kao resenje? jel vidis da ova politika mmf-a koji ovi nasi kvaziekonomisti i nazovi eksperti primenjuju je opustosila zemlju, a ako opet bude sklopljen aranzman sa mmf, mislim da ce doci do eksplozije narodnog bunta. jel je resnje da stopa nezaposlenosti premasi 25%, da se i ovako niske plate i penzije jos snize??? kao sto vidis i lideri najvecih evropskih zemalja uvidjaju da je politika zestoke stednje katastrofalno kontraproduktivna.
pre 14 godina
Moze biti - al ne mora da znaci.
pre 14 godina
@ LOL Drzava iz budzeta. Lepo je objasnio, zacarani krugovi stednje na svim stranama. Dovodi do paradoksa. "strah od straha".
@ Mozak Na koga god da ciljas, ne odgovara nikom. Svuda je recesija, raste nezaposlenost potrosnja pada. Kome moze odgovarati da svi stede i da niko ne kupuje ono sto on proizvodi.
pre 14 godina
Nisam siguran da ovo oko nas, sistem i euro treba spašavati.
Treba spašavati ljude , a ne sistem kojih ih ždere.
pre 14 godina
Dug je virtuelna stvar koju stiti drzava. Onaj ko daje pare i ocekuje povracaj taj rizikuje da mu to nikad ne bude vraceno. Dakle, dug ne moze biti prepreka potraznji. Proizvodnja i potraznja su prirodne i nevirtuelne kategorije koje direktno slede iz covekovog rada i mogu se lako kontrolisati.
pre 14 godina
U pravu je što se tiče depresije, a što se tiče jednog od komentara koji se odnosi na potrošnju, samo da navedem da je potrošnju moguće i povećati na način da država smanji poreze i ostale dadžbine i tako firmama ostane više novca koji može da se troši (investira). To je jedan od načina, a postoji ih mnogo.Može čak i da poveća poreze i da država 'visak' novca investira u velike projekte u kojima će biti angažovano mnogo manjih firmi i zaposlenih do kojih ce doći taj novac i koji ce opet trositi.Dakle ima mnogo varijanti u teoriji koje se mogu primeniti u praksi.
pre 14 godina
vezite se polecemo.
pre 14 godina
Nažalost ovo neće pročitati oni kojima je namenjeno. Mi obični smrtnici ionako ne možemo da utičemo na ono što su bogati "zaradili" i umrtvili već jdino možemo da čekamo da njihovi naslednici aktiviraju umrtvljen kapital.
pre 14 godina
Ajde nek nam ovaj genije kaze odakle da se poveca potrosnja? Prezaduženi i ovako svi.
pre 14 godina
Ko jos misli da je ova recdepresija slucajna.
pre 14 godina
Odgovor za LOL:
Potrosnja ce se finasirati delom kroz inflatorne aktivnosti (stampanje novca - ono sto sada radi USA) i delom kroz izdavanje obveznica (velike ekonomije kao sto su USA ili Nemacka nemaju problema sa pronalazenjem investitora. Ovaj dug ce kasnije da se pokrije vecim poreskim opterecenjem ali samo onda kada svetska ekonomija dostigne "potpunu zaposlenost".
pre 14 godina
Zar niko ne ume da shvati pravi razlog recesije??!
1.Previše ljudi na zemaljskoj kugli, koji traže sve više potrošačkog zadovoljstva (novca) ponukani agresivnim marketingom.
2.Žene koje su uvek bile manji potrošači i brinule o porodici i njivi i stoki(proizvodnji hrane), dok je muškarac radio i zaradjivao, postale su potrošačko telo, koje više troši a manje doprinosi (administracija i birokratija).
3.Produžen ljudski vek i sve više penzionera.
Genioso©
pre 14 godina
Genije zagovara hiperinflaciju. ako ovakvi stavovi preovkadaju, a hoce, kupujte zlato to vam je jedina zastita od ovakvih 'razvojnih' ideja.
pre 14 godina
@Dusan
USA ne shtampaju novac, vec privatne ustanove pod nazivom "Banke federalnih rezervi" stvaraju elektronski novac ni iz cega, te njime od deklarisano privatnih korporacija kupuju razne bezvredne falsifikovane finansijske "instrumente", te tako poklanjaju novac korporacijama kao ochekujuci da ce korporacije kreditima proslediti novac stvarnoj ekonomiji. Ovi "bastioni uspeshnog finansijskog poslovanja" "ustupljeni" novac knjize kao profit i nastavljaju sa falsifikovanim knjigovodstvom kojim pokrivaju ne vise ni nelikvidnost, vec insolventnost.
Novac ne stize do stvarne ekonomije/poslodavaca, te ni do zaposlenih/potrosaca, stvarna ekonomija bankrotira, zaposleni gube posao, ne otplacuju rate za kucu i iste finansijske korporacije im ih oduzimaju i jedini vid potrosnje koji preostaje su socijalne markice za hranu cije je stampanje i distribuciju drzava uz placanje "usluge" ustupila istim finansijskim korporacijama.
Prema tome, nema shanse da bude "potpune zaposlenosti", te ni otkuda da se uveca poresko opterecenje (poshto drzava ne sme da ga uveca finansijskim korporacijama), jedini ko "investira" u USA je Kina koja istovremeno na svetskom trzistu - umesto "rezervne valute" dolar - kupuje tone i tone stvarne rezervne valute - zlato, a Pol Krugman je osoba koja ovde http://www.nytimes.com/2010/04/19/opinion/19krugman.html?_r=1&hp u poslednjem pasusu sektor finansijih usluga naziva "finansijskom industrijom" - prema tome, jos jedna osoba vrlo upitnog znanja ili motiva.
pre 14 godina
Treba nam svetska leva revolucija
pre 14 godina
U Srbiji povecanje potrosnje ne bi puno resilo, jer nemamo vaspitanje da kupujemo domacu robu. Tako je Dinkicevo "pokretanje" potrosnje dizanjem plata u javnom sektoru napravilo samo dodatni odliv iz nase zemlje, jer je ova klasa tim novcem kupovala inostranu robu. Treba prvo podici svest o tome koliko je vazno kupovati domacu robu i da time otvaramo nova radna mesta nasim prijateljima i rodjacima. Potrosnju mozemo pametno povecati samo na dva nacina. Jedno je investicija u javne radove gde bi se omogucilo domacim firmama da ucestvuju i gde bi to pokrenulo lanac proizvodnje. Drugo je povecavanje primanja radnicima i penzionerima, ali samo onima sa najnizim primanjima jer oni nece trositi te pare na stranu robu. Istovremeno bi se trebale smanjiti najvise penzije i visoke plate u javnom sektoru. Prvo jer su nerealne i nepravedne, a drugo jer ce se ti ljudi naterati na stednju, a to znaci kupovina jeftinije domace robe. Istovremeno, visak novca treba preusmeriti u dotiranje onih proizvoda koji nam nisu kurentni, jer cemo tako pokrenuti potrosnju domace proizvodnje.
pre 14 godina
U svetu je kriza samo se kod nas u Srbiji sve raspada zadjih 22.godine.Nek,taj nobelovac dodje da živi malo u Srbiju,pa da ga vidim onda.Vratio bi se u SAD prvim avionom i počeo bi da hvali stanje u svojoj zemlji.Pogledajte Evropu svuda se živi bolje nego u Srbiji.Uzmite prodaju automobila koja je u odnosu na 2008.duplo pala,uzmite cenu hrane,realnu mesečnu zaradu,benzin,komunalije,garderobu,školarine,cene lekova,zdravstvo.U toj istoj Americi student može da uzme dobar kredit koji vraća kad se zaposli,svi voze automobile,benzin smešno jeftin,godišnje prodaju 15 miliona novih automobila,to su neki realni pokazatelji da se čupaju iz krize.A šta čemo mi? pa ovde se ne nazire bolje ni za 20 godina...
pre 14 godina
Glupost. Pa do ovde smo dosli zato sto smo trosili ono sto nije zaradjeno, na kredit. Sad ako i drzava bude nastavila da trosi sto nije zaradjeno, bice i narod i drzave prezaduzeni. Naravno, kad je drzava zaduzena, ona samo digne poreze i otima, pa je to kredit na silu a ne dobrovoljno. Glavni problem je u preniskm platama. Zato nam i treba pola zivota za kupovinu stana na kredit, i ljudi otplacuju kola po 5-6 godina. Napravljen je preveliki debalans izmedju plata i cena. Bogati su postali prebogati, a siromasni presiromasni, cak i da trose na kredit.
pre 14 godina
Ne brini Krugmane, dodji kod nas u Srbiju, imamo mi lika koji uglavnom upravlja ekonomskom politikom vec godinama a koji se lozi na tvoje knjige i tvoje ideje. Kod nas mozes da vidis kako vlada subvencionise sve i svasta. Prvo dovedemo investitora da ulozi u fabriku bele tehnike i damo mu 10.000 eur po otvorenom radnom mestu, lokalna vlast mu da zemlju i infrastukturu za dzabe, tako da oni dodju i fakticki novcem gradjana naprave novu fabriku za sklapanje bele tehnike... onda kada krenu da sklapaju belu tehniku primete da im prodaja bas i ne ide onako kako su planirali.. pa se onda ponovo obrate ekonomskom geniju a ovj trk do tvoje knjige po novi ekonomski savet i odluci da je potrebno da vlada generise potrosnju kada ljudi vec nemaju novca... i tako dobijemo subvencionisane kredite od drzave da bismo od investitora kupovali ves masine i frizidere...i tako u krug sa jos puno investotora...
ah da postoji jos jedna sitnica... sve suvencije uglavnom idu iz kredita koji lagano pocinju da dolaze na naplatu.. ili iz prodih drzavnih preduzeca koja ne mogu ponovo da se prodaju :)
pre 14 godina
jos jedan dokaz da ameri ne znaju drugacije nego kako su navikli... godinama se primenjuju ovakve mere ekonomske politike, nekad sa dobrim nekad sa losim rezultatima, zavisno od toga gde se ulazu sredstva. kada je bila velika depresija kejnz je pokusavao da je resi ulaganjem u javne radove, sto je bilo donekle lako, jer se tada tek pocinjalo sa gradnjom autoputeva i ozbiljnijim infrastrukturnim zahvatima, i sa druge strane donekle uspesno. ali pitanje je kako bi se zavrsilo da nije dosao drugi svetski rat... ne slazem se sa krugmanom, sto se mene tice efikasna ekonomija je samo ona koja trosi koliko proizvede i koja uzajmljuje koliko je dala pozajmica.. :D
pre 14 godina
Sve do onog pri kraju kada Krugman govori o "navodnom fiskalnom grehu" moze nekako da se proguta i prihvati ono sto prica. Zapravo, da ce dalja stednja voditi smanjenoj potrosnji pa stoga i smanjenom rastu sa svim opasnostima koje to nosi - u to nema sumnje i toga se svi plase. I oni koji zagovaraju stednju. Ali sta je alternativa? Dalja potrosnja iznad mogucnosti i dalji rast deficita? Dokle, i ko ce to da finansira... A sto se tice "navodnog fiskalnog greha" - pa toliko je bilo prica o tome kako su Grci pravili fiktivne fakture, imali lazne davno umrle penzionere, dobijali pare za poslove oko Olimpijade 10 godina nakon njenog zatvaranja, davali podsticaje da zaposleni dodju uopste na posao, i slicne stvari... I sada im valjda treba reci, ma OK, nema veze, trosili ste, lagali ste, frizirali ste rezultate, ali nema veze - idemo dalje tako - kasa je zajednicka, izvolite uzmite koliko vam treba, a jos cemo vam dati i dodatno para da nastavite istim putem. Fantastican primer za sve ostale koji ce onda poceti istu "politiku". A ko ce to da finansira? Valjda Nemacka? Pa ko moze tako nesto da zastupa???
pre 14 godina
@ Dusan
A ko ce da kupuje obveznice Grčke? Ko je tolko glup???? Inflacija nece mnogo da pomogne, dapace.
pre 14 godina
Evroatlantisti bi slatko sad napravili svetski rat ali ne smeju od Rusa koji sve cesce pominju upotrebu nuklearnog oruzja cak i u slucaju regionalnog sukoba.
pre 14 godina
Svi u dugovima? Pa dobro, a kome su onda svi duzni? Zasto taj neko kome su svi duzni ne potrosi sve te "dugove" u nekoj kompenzaciji? Zasto uopste neko moze da poseduje 100 milijardi evra? Sta ce mu? Potrebno je reformisati celu ekonomiju i udariti maksimalni limit kapitala koji neko moze da ima. Time ce se limitirati monopol i raspodeliti resursi na znatno veci broj ljudi.
pre 14 godina
Ocekivao sam vise od Krugmana, znaci njegovo resenje je da se opet udje u zacarani krug potrosnje, i da sad drzava preuzme na sebe potrosnju i da pokrene privredu, a drzava moze samo pokrenuti potrosnju ako se zaduzi.
To je sve samo produzavanje agonije.
I taj luksuz sebi moze samo dopustiti USA jer im je njihov dolar rezervna svetska valuta.
Dok se dolar ne srusi sa mesta svetske rezervne valute, nema iskrenog izlaska iz krize.
pre 14 godina
"Vlada međusobna zavisnot - tvoja je potrošnja moj prihod, ako istovremeno stegnemo remene, zapravo nam je svima gore. To je temeljna greška."
Nemacki izvoz je preko 60% u zemlje EU sto jasno indikuje zavisnost njihove ekonomije o EU potrosnji. Ako svi stezu kais, kako to da je Nemcima i dalje dobro?? U stvari, njihovoj ekonomiji nikada nije bilo bolje. Kako se to uklapa u teoriju?! Izgleda da je njihova stednja, odnosno efikasnost drzave i ekonomije uopste, ipak jaci faktor nego necija potrosnja.
pre 14 godina
Ovo je kapitalizam koji je iscrpeo sve resurse i logiku postojanja.
pre 14 godina
Ajde nek nam ovaj genije kaze odakle da se poveca potrosnja? Prezaduženi i ovako svi. (LOL, 27. maj 2012 16:02)
Monetarnim instrumentima, kao sto je i rekao. Procitaj pazljivije. Baci pogled na nesto sto se zove Kejnzijanska i Postkenzijanska teorija. I ti efekti, naravno, mogu biti dugorocno losi, ali u kratkom roku mogu dati efekat. Sve je stvar procene i interesa.
pre 14 godina
LOL, a sta bi ti, sta vidis kao resenje? jel vidis da ova politika mmf-a koji ovi nasi kvaziekonomisti i nazovi eksperti primenjuju je opustosila zemlju, a ako opet bude sklopljen aranzman sa mmf, mislim da ce doci do eksplozije narodnog bunta. jel je resnje da stopa nezaposlenosti premasi 25%, da se i ovako niske plate i penzije jos snize??? kao sto vidis i lideri najvecih evropskih zemalja uvidjaju da je politika zestoke stednje katastrofalno kontraproduktivna.
pre 14 godina
Kakvi Nobelovci Takva Ekonomija.
Hajde genije, nastampaj zilijardu evra i daj grcima da bi mogli da kupuju mercedes i sve je u najboljem redu. Grci vozikaju mercedes i rade u "opstinskoj kancelariji" dva tri sata dnevno a onda se suncaju, a Nemci stancuju mercedese 8 h na dan. Sta ima veze, bitno da ekonomija funkcionise i da neko proizvodi a neko trosi, sve ostalo je ********
pre 14 godina
Kriza je sistemska. Kapializam je kočnica daljeg progresa civilizacije. Svet mora da stvori treći ekonomski sistem, koji neće proizviditi masovno siromaštvo i ekstremno bogatstvo manjine.
Bogati nisu zaslužili toliko bogatstvo, kao što siromašn nisu krivi za svoje siromaštvo.
Pošteno i pravedno verdnovanje RADA, pre svega u sveri materijalne produkcije, može pokrenuti svedsku ekonomiju.
pre 14 godina
U pravu je što se tiče depresije, a što se tiče jednog od komentara koji se odnosi na potrošnju, samo da navedem da je potrošnju moguće i povećati na način da država smanji poreze i ostale dadžbine i tako firmama ostane više novca koji može da se troši (investira). To je jedan od načina, a postoji ih mnogo.Može čak i da poveća poreze i da država 'visak' novca investira u velike projekte u kojima će biti angažovano mnogo manjih firmi i zaposlenih do kojih ce doći taj novac i koji ce opet trositi.Dakle ima mnogo varijanti u teoriji koje se mogu primeniti u praksi.
pre 14 godina
a nek ovaj genije objasni odakle vladama pare da bi povecale potrosnju tj. kome ce ih oteti proizvodjacima ili potrosacima tj. kako ce proizvodjaci da proizvode ako nemaju kapital koji je uzela drzava ili potrosaci da kupuju ako nemaju novac koji im je uzela vlada
pre 14 godina
hmmm.....a kako se kaze kada ti na glavu padaju(NATO)bombe,gradjanski ratovi dve decenije,shrink ray za Jugoslaviju.Sve iz vase narodne kuhinje....i ovako bi mogao do sutra da kuckam po tastauri ti ne bi mogao da razumes.Aj pali Amer......
pre 14 godina
Sve je ovo tacno do detalja.Krupni kapitalisti,vlasnici korporacija koje zaposljavaju hiljade ljudi,stalno gledaju kako da ustede-od dobavljaca,pa do cene rada i sl.Njima nikada nece biti dovoljne milijarde koje vec poseduju,vec hoce jos,i jos...upravo bi oni morali biti ti koji ce da upumpaju novce,kako kroz plate,tako kroz razlicita davanja,i onda ce imati ko i da trosi.
pre 14 godina
To je to! Covek je pogodio u srz problema samo sto politickim elitama nije stalo da ga cuju jer imaju neke svoje druge ciljeve. Dakle,kapitalizam se hrani neprekidnim rastom potrosnje.Cim ta potrosnja stane,nastupi recesija i onda se mora izmisliti nesto novo (rat,tehnoloska revolucija,internet,neka nova industrija usluga...) kako bi se tempo rasta zadrzao. Mi se trenutni nalazimo u fazi kada smo vec dosta tih stvari iscrpili i nuzno je da se aktuelni ekonomski svetski sistem mora modifikovati uz zadrzavanje pozitivnih stvari.Inace, potrosnju moze generisati drzava kroz kontrolisano stampanje novca (kao i do sada) te oprastanje postojecih dugova (kao i do sada) i to je jedini nacin za izlazak iz postojecih problema i kupovina vremena do neke nove tehnolosko-ekonomske revolucije koja bi obezbedila dalji rast potrosnje. Krugmanov recept je u potpunosti jasan i vrlo jednostavan kakva su po svom karakteru sva genijalna resenja.
pre 14 godina
covek ima s razlogom nobela. kako sto je nemacka izvela zemlju iz velike depresije u dvadesetom veku? -- javnim radovima, tj. potrosnjom drzave. druge nema. ne postoji nacin da se ionako ugrozeni privatni kapital stavi u potrosnju u vreme krize, a da to nije nacionalizacija, revolucija ili neko slicno pravno nasilje. e sad, nece grcka to moci da uradi, niti italija, niti spanija, ali usa, nemacka, francuska ili uk to mogu. one mogu relativno jeftino da se zaduzuju. takodje te zemlje imaju bogati sloj koji se mora i treba oporezovati, o cemu autor takodje prica. to nece usporiti ekonomiju, naprotiv, u krizi privatni kapital prvi postaje inertan. na drzavi je da ga u opstem interesu kroz porez stavi u funkciju. takodje, tako se privatni sektor tera u ekonomsku aktivnost. prilicno ekonomski neliberalan potez, ali neophodan!
pre 14 godina
Resenje je vrlo jednostavno: "Opruzi se koliko ti je guber dug". Trosi samo ono sto imas i sto zaradis.
pre 14 godina
Procitah ovo i zakljucih da nesto nije u redu. Sad ce ovi nasi ovo da rese dovodjenjem (nekih) stranih investitora i bice onda bolje. Uzmite se u pamet i manite se pomoci sa starne. Kapitalizam ocigledno propada jer se zaigrao sa velikom dobiti.Uzimao za sebe a drugima nije davao i doterao do duvara. Prestanite da prodajete sve i svasta, okrenite se poljoiprivredi i jos nekim nasim mogucnostima. U suprotnom, narod ce vas motkama oterati.
pre 14 godina
pa u svakom slucaju, malo je pametnije napraviti fabriku od 600 miliona,koja ce jednog dana biti profitabilna,nego most koji ce tek za 20 godina da primi predvidjen promet ....
pre 14 godina
"Već smo u petoj godini vrlo visoke nezaposlenosti, s jako lošom perspektivom za mlade ljude. To je depresija”
kako li se naziva onda ovo nase stanje,nakon 20 i vise godina kontinuiteta....
pre 14 godina
Ovaj Nobelovac nije iskusio da pozajmljene pare se brzo potrose ali se tesko i dugo vracaju.
pre 14 godina
vezite se polecemo.
pre 14 godina
Ako su svi prezaduženi, odnosno u minusu, ko je onda kreditor, to jest ko je u plusu da nadoknadi taj minus? Sve države u minusu, jedino MMF, Svetska banka i centralne banke u plusu, dakle privatna lica su u plusu i drže čitave vlade i narode kao zamorčiće. Je li sada jasno ko pušta priče o zaduženosti, umesto o potrošnji i proizvodnji? Je li sada jasno kome je u interesu da se vraćaju naduvani dugovi putem povećanja poreza, umesto da se priča o proizvodnji, potrošnji i razvoju ekonomije?
pre 14 godina
Potrošnja se poveća kad se ljudi zaposle,kad im se plate daju na vreme,kad BANKE smanje kamate i zelenaške takse,kad javna preduzeća postanu bar poluprivatna i prestanu da se finansiraju iz budžeta,kad se stavi moratorijum na sve kredite godinu dana,kad oni koji troše finansiraju one kod koga troše,a ne banke,budžetske krvopije i neradnike,zatim falsifikatore i lažove koji uzimaju subvenc.kredite i troše ih u druge svrhe(lažni poljoprivrednici,graditelji i dr.)!Treba višestruko kažnjavati "fantom" firme,"crne" finansijere stranaka,"peračka" sportska i ostala društva i nevladin sektor,lažne donacije,međusobne transakcije i troškove banaka i velikih firmi i hapsiti sve sudije,stečajne upravnike i vladine službenike,a ne samo odgovorna lica i direktore preduzeća kad oštete državu!Znači potrošnja je kad su pare u rukama 2.500000 zaposlenih,a ne u 25 banaka i u sefovima i džepovima 25000 menadžera,direktora,savetnika,koordinatora i dr."likova iz MMF bajke"!
pre 14 godina
@LOL
"Ovaj genije" je dobitnik Nobelove nagrade za ekonomiju 2008 iodine, vrhunski intelektualac i professor na najprestižnijim univerzitetima u Americi. Pritom je, kao šo se da naslutiti i iz teksta, levičar ili "liberal" kako sebe naziva u Americi. "The Return of Depresion Economics and The Crisis of 2008" zaista vredi pročitati. Plašim se da to štivo nije palo u ruke našim "stručnjacima" Borisu i njegovim stručnjacima Boži, Mlađanu, imajući u vide njihovu heavyweight retoriku o strainm investicijama kao JEDINOM(!?!?) izlazu is sadašnje srpske depressije.
pre 14 godina
Nažalost ovo neće pročitati oni kojima je namenjeno. Mi obični smrtnici ionako ne možemo da utičemo na ono što su bogati "zaradili" i umrtvili već jdino možemo da čekamo da njihovi naslednici aktiviraju umrtvljen kapital.
pre 14 godina
Ja ovo ne razumem
"Moraju reći - stani malo, tlačenje ljudi zbog njihovih navodnih fiskalnih greha sada nam nije prioritet - spasavanje evra jest. To znači neograničeno pozajmljivanje bankama i vladama tih zemalja: puno ekspanzivniju i u neku ruku inflacijsku monetarnu politiku. Možda to ponudi neku nadu u spasavanje sistema."
Znaci banke naprave haos a onda centralne banke treba da im pozajme neogranicene kolicine novca?
pre 14 godina
Nema sumnje, razvoj i prodaja proizvoda u kapitalizmu je verovatno najbolja. Ima tu, medjutim, jos nesto. Jasno se vidi: bogatasi-monopolisti nisu nista bolji od drzave monopoliste. Zapravo, ispada da, na kraju, kod bogatasa na kraju vise ljudi umire. Kod drzave monopoliste (ili socijalizma), je obratno, a na kraju se ljudi postepeno "kvare". Dolazi se do "tranzicije", kontrarevolucije, mirne ili oruzane. A onda, kapitalizam? Ima tendenciju da ekonomska depresija na kraju podrazumeva ekonomsku obnovu (ako nema socijalizacije kao novog sistema), ali, kako istorija pokazuje, ona je uglavnom moguca u slucajevima kada nisu velike socijalne nejednakosti. Da se do toga dodje, cesto je neophodan RAT, gde nema neutralnih. Ima li neko drugi predlog da se izadje iz ovog zacaranog kruga?
pre 14 godina
@ LOL
Ajd sto ima Nobelovu nagradu (to danas i nije neka fantasticna preporuka), ali ovaj "genije" kom se ti sprdas je de facto jedini ozbiljan ekonimosta koji je godinama nedvosmisleno i argumentovano predvidjao danasnju situaciju, o cemu postoje nebrojeni video i audio zapisi (pogledaj na youtube-u). A ako te bas interesuju detalji tu uzmi lepo i procitaj pazljivo njegovu knjigu, nece ti biti nista - sigurno neces oglupeti od toga, za to knjige sluze. Ne ocekujes valjda da ti cela mudrost ovog sveta bude servirana u jednom omanjem clanku na B92...
pre 14 godina
Batice, ne znas ti sta je depresija. Mi smo u recesiji vec 32 godine. kako bi ti nase stanje imenovao?
pre 14 godina
Па да, рецесија се лечи потрошњом, а потрошња се изазива најлакше ратовима. Не знам шта је овај човек епохално изрекао, само ми није јасно како изазвати рат у свету атомског оружја.
Дакле, систем ће се урушити до краја, до промене (револуције), или до самог уништења.
pre 14 godina
Davati pare bankama je glupost. One su dokazale da su nesposobne - veštački su podigle cene stambenog prostora svuda na svetu.
Bilo im je jednostavno i lukrativno. Taj sistem razmišljanja je postao još očigledniji pre koji dan prilikom precenjene vrednosti Fejsbuka.
pre 14 godina
Sa inflacijom je apsolutno u pravu:
*relativizuje vrednost ili velicinu duga
*generise dodatnu potrosnju
Tu su
pre 14 godina
A mozda ne treba pustiti korporacije da toliko stezu porodice. Ne postojimo mi zbog njih vec ono zbog nas. Kvalitet covekovog zivota treba da je na prvom mestu a koliko je milijardera danas na planeti (onih previse velikih da bi potonuli kojima drzave pomazu parama od poreza koje mi placamo?
pre 14 godina
Pametan covek nema sta,ali ko danas slusa nekog takvog!
pre 14 godina
E, moj Krugmane, dzaba tebi Nobelova nagrada za ekonomiju kad mi imamo nase "eksperte"....A sad kad smo procerdali 100 mlrd, naravno da nemamo sta da trosimo. A i gde rodjaku u agenciji za pomorske nesrece da smanjimo platu....
pre 14 godina
Gospodine, nema tu velike mudrosti.
Vi ste tek jednu deceniju u tim recesijama i depresijama, nemate imunitet a nemate ni vakcinu za to.
Ja 64 godine živim tako da ne znam kako će biti sutra.
Molite se Bogu da još potraje, da očvrsnete, posle će vam sve izgledati lepše.
pre 14 godina
Moze biti - al ne mora da znaci.
pre 14 godina
@ LOL Drzava iz budzeta. Lepo je objasnio, zacarani krugovi stednje na svim stranama. Dovodi do paradoksa. "strah od straha".
@ Mozak Na koga god da ciljas, ne odgovara nikom. Svuda je recesija, raste nezaposlenost potrosnja pada. Kome moze odgovarati da svi stede i da niko ne kupuje ono sto on proizvodi.
pre 14 godina
Svetu treba novo drustveno uredjenje. Surovi kapitalizam i stari komunizam su promasaji.
Najvece krize su se oduvek resavale upumpavanjem novca, jakim drzavnim uticajem i totalnim zaokretom (pokretanjem proizvodnje iz nicega) ali je svest ljudi zahvacenih krizom totalno bila drugacija nego ovo danas.
Pa kako se Nemacka pored ratne odstete i svega sto ih je pratilo izrodila u svetsku ekonomsku silu ?
Kada se promeni svest ljudi, resenje ce se izroditi samo od sebe.
pre 14 godina
@LOL,
Cuo sam to vec od jednog Holandjanina. Kao, svi duguju svima! NECE BITI DA JE TAKO, NEKO MORA BITI I U PLUSU. Ovaj svet kao da je zahvatilo kolektivno ludilo, zapravo glupost nevidjenih razmera. Ti koji su u plusu su u stvari DOMACINSTVA tj. porodice ili pojedinci, danas je akcenat na pojedincu(rastuci individualizam), u stvari porodice, stare porodice. Burzujske porodice, mesta donosenja vaznih ekonomskih izbora.
A kako ce te porodice da se naplate? Jos uvek je kontrola nad aparatom nasilja u rukama politicara, bar formalno, govorim o institucionalizaciji sile. Ocigledno je pak da porodice upravljaju s obzirom na politiku koja se vodi u svetu. Onaj ko kontrolise tokove novca gospodari drustvom. Demokratija nikad nije postojala, sama rec nosi kontradiktornost, uvek je to oligarhija. Gvozdeni zakon oligarhije.
Vojna sila se sve vise robotizuje, zapravo kompjuterizuje. Pitam se kada kontrola bude direktno u njihovim rukama, kako ce svet izgledati. I sad se svi saginjemo pod batinom kapitala.
pre 14 godina
Nisam siguran da ovo oko nas, sistem i euro treba spašavati.
Treba spašavati ljude , a ne sistem kojih ih ždere.
pre 14 godina
Dug je virtuelna stvar koju stiti drzava. Onaj ko daje pare i ocekuje povracaj taj rizikuje da mu to nikad ne bude vraceno. Dakle, dug ne moze biti prepreka potraznji. Proizvodnja i potraznja su prirodne i nevirtuelne kategorije koje direktno slede iz covekovog rada i mogu se lako kontrolisati.
pre 14 godina
Dzaba tebi Krugmane Nobelova nagrada za ekonomiju, mi imamo nase "eksperte"....
pre 14 godina
Lepo je objasnio odakle da se poveca potrosnja. Pre svega drzava stupa na scenu sa javnim radovuma ili subvencijama. Da se iole razumes u ekonomiju ne bi slao takve komentare.
pre 14 godina
Vrlo je naporno (bar meni) citati razne ideje, vidjenja, scenarija, komentare, predvidjanja... Svi znaju sta je, ali niko da kaze KAKO ili, jos bolje, KOGA. "Bogati su se osilili" - dajte resenje! Kako da to promenimo? Da cekamo da sami ukapiraju i da im "obraz proradi"? Kao sto jedan francuski ekonomista rece: "Ovo nije kapitalizam, ovo je narcizam" - ali sta dalje? Kako da mi odavde srusimo sistem i napravimo ga humanijim? Znam da za to treba jos nesrece i pokoji rat - ali zasto onda slusamo gluposti koje ne vode nicemu sem stvaranju cira na zelucu? Ili da ukidamo sistem ili da ne pricamo o njemu - ne moze oboje. Ali izgleda da se danas sve moze...
pre 14 godina
OBRATITI PAZNJU : Prvo i najvažnije, imamo ekonomiju u kojoj jednostavno nema dovoljno potrošnje. Potrošači posrću pod dugovima, a korporacije ne žele trošiti ako ne vide potražnju. Neko mora iskoračiti i potrošiti, a taj neko je vlada - kaze Krugman. Netacno - stvaraoci profita trebaju da trose, a to svakako nije Vlada, jer Vlada pravi minus, ne proizvodi npr. zaptivace za flase i nista ne prodaje. Drzava ubira poreze zapravo samo od ljudi koji ne rade u drzavi, jer se to zaposlenima u javnom sektoru ionako kompenzuje kroz placanja poreza itd. odnosno sa druge strane kroz primanja zarade - to je isti novac, koji ide u krug. Veliki profiteri trebaju da trose, ali ne kroz ubiranje poreza, nego kod angazovanja novih kapaciteta, otvaranja novih radnih mesta itd.
pre 14 godina
Nema tu nista novog. Jasno je svima da je ovo gadna depresija koja ce jos da traje godinama, jer da je ovo obicna recesija vec bi islo na bolje. Zalosno je da ljudi koji su doveli do tog kolapsa pogotovo u americi nisu u zatvoru i da se slobodno krecu.
pre 14 godina
E sad kad je vama lose,da se okonca.ajde malo da uzivamo zajedno u tome.
62 Komentari
Sortiraj po: