Petak, 15.05.2020.

07:13

Svi se čudili švedskom modelu, sad im zavide?

Švedska je zemlja koja je primenila potpuno drugačiji model u suzbijanju epidemije koronavirusa, što je naišlo na mnogo komentara.

Izvor: B92

Svi se èudili švedskom modelu, sad im zavide? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

94 Komentari

Sortiraj po:

sweswe

pre 4 godine

Apsolutno netačno,žena mi je medicinska sestra ovde u Švedskoj,najveći broj mrtvih i zaraženih prema broju stanovnika u celoj Skandinaviji.Totalni promašaj i greška.Linda i Martin Lang
(Martin Lang, 15. maj 2020 13:02)

Hejsan Martine, pozdrav i za Lindu...
Ja zivim u Svedskoj (Stockholm/Tyresö) i radim sa osobama sa psihickim varijacijama (kako se to sad zove ovde u Svedskoj, u Srbiji bi rekli "psihicki bolesni"). Ovde (u Svedskoj) postoji jedan sistem pomoci koji se zove LSS (Lag (1993:387) om stöd och service/Zakon o pomoci i uslugama, misli se na osobe koje trebaju tu pomoc, psihicki ili fizicki, ili kombinacija istih). Da su uveli iste mjere kao vecina zemalja u Evropi, a i sire, cijeli sistem bi krahirao, tj nisu imali plan B za isti. Odluka je vjerovatno pala iza zavjesa i...?
Rizikovali su jednu rizicnu grupu (starije osobe) da bi spasili sistem koji su gradili 50-ak godina i koji pomaze najugrozenijoj grupi u drzavi. Da li su pogrijesili pokazace vrijeme i analize. Inace..., kada se pogleda budzet Svedske LSS je na drugom mjestu finansiranja, odbrana je na prvom. Ekonomiju ne bih veceras spominjao, nije moja svera interesovanja, ali cujem da je Svedska prosla mnogo bolje od mnogo drugih zemalja...

Pozdrav iz Toronta

pre 4 godine

"Švedska je nakon izbijanja epidemije novog koronavirusa samo pozvala građane da poštuju mere socijalnog distanciranja"

To je to, drugačiji narod. Probali su i Englezi isto, na finjaka, ali se narod sprdao, išao u pabove kao da se ništa ne dešava.

Martin Lang

pre 4 godine

Apsolutno netačno,žena mi je medicinska sestra ovde u Švedskoj,najveći broj mrtvih i zaraženih prema broju stanovnika u celoj Skandinaviji.Totalni promašaj i greška.Linda i Martin Lang

ja

pre 4 godine

Ne znam kako je to uspeh. Živim u swe, ovde je umrlo mnogo, mnogo ljudi. Nije moralo tako, što lepo vidimo i kod komšija u Danskoj i Finskoj. Nema Švedska nikakav "plan" koji je uspeo već upravo suprotno, toliko su neorganizovani po ovom pitanju pa je tako ispalo. Žao mi je što se u svetu smatra da je to neki "model". Jednostavno nije.
(Biljana, 15. maj 2020 08:26)

Računica se svodi na kraju, nakon drugog, trećeg talasa...videćemo još koliko je to uspešan model, odnosno kako će Švedska izgledati u odnosu na te druge zemlje tokom sledećih talasa pošto postoji visok nivo kolektivnog imuniteta. Primera radi Slovenija je izmerila prisustvo antitela kod svega 2% populacije.

Sanavabic

pre 4 godine

@Braćan

Buraz, prvi da posle ukidanja vanrednog stanja, odem sa zenom do trznog centra po neke patike. Jedino nas dvoje nosimo maske, k'o da smo nenormalni.

Braćan

pre 4 godine

Lako je pozvati Šveđane da poštuju nešto. Neka švedske vlasti pozovu građane Srbije da poštuju distancu i mere, pa da vidim kako će to da ide. Masku najobičniju niko skoro više ne nosi. Sinoć sam bio do Lidla, nemaju je više ni kasirke, ni radnici. Od kupaca možda nas 5 je imalo masku. Izgledamo kao paranoici.

Stefan

pre 4 godine

Sve što ću da kažem je da se po komentarima porede babe i žabe . Niti su Srbija i Švedska po bilo čemu iste niti su se isto postavali . Živeo sam pola života u Srbiji i sad već neko vreme u Švedskoj . Gotovo u svemu različite zemlje . Generalno sve mere su imale podršku medju većinom gradjana u Švedskoj i tu je kraj priče . Većina nije htela niti sada hoće da se bilo šta zatvara a kamoli karantin da se uvede . Život uglavnom teče normalno sa koronom ili bez . Prve komšije su mi bračni par od skoro 80 godina i generalno su stava "šta da se radi , ako nas uhvati , uhavtilo nas je i to je to " . Tako da je glupo porediti bilo šta sve i da je bilo 10 ili više hiljada mrtvih .

HanSolo

pre 4 godine

Ko je bio u Švedskoj upoznat je i sa činjenicom da Švedi i pored korone žive u samoizolaciji... po 3 km jedno od drugih:)... ne toliko društveni:). Osim naravno Štokholma i par ostalih gradova. Ogromna zemlja po prostoru sa najmanjom stopom naseljenosti.
(U Švedskoj problemi zdravo, 15. maj 2020 08:09)

Po tvom komentaru je jasno da ti nikad nisi bio i Švedskoj..

Problem sa Švedskom je to što je korona stigla u privatne staračke domove.. Zato što privatnici nisu dobili adekvatnu obuku.. Kod privatnika to nije važno, nego samo zarada.. Inače u zdravstvu im je normalna statistika.. Nije niko hladno "računao i žrtvovao" stare ljude.. Glupost, i srpske teorije zavere po starom..

zen

pre 4 godine

Švedjani seniori stvorili državu i jedan od najvećih standarda na svetu pa ih njihovi naslednici prepustili vetrometini virusa po principu " nisi nam koristan više". Naši seniori nas doveli do totalnog kolapsa države i 10 godina ratova i sankcija pa ih štitimo kao da su pande. Posle neko kaže da smo zlobni individualisti.

qwerty

pre 4 godine

Kada je Radulovic pricao o ovome u parlamentu Vulin i Brnabicka su mu porucili da je lud i da treba da ide da se leci.
Pa sad vi procenite ...

Toni

pre 4 godine

Čuo sam od nekoliko naših ljudi koji žive u Švedskoj kakav je njihov odnos prema starijima (jedan i radi na poslovima njege starijih u domovima). Puno njih nema pojma gdje su im djeca i nisu se vidjeli ko zna koliko dugo, iako odrasli potomci čak žive u istom gradu (!) Zvučalo mi je čudno, ali sam to ipak čuo iz više izvora. Možda i to ima veze sa brojem preminulih u domovima za stare.

Ik

pre 4 godine

Holandija nije mogla da ne zatvori neke stvari. Urgentna nega je bila prebukirana, jednostavno nisu imali izbora inace bi morali da biraju koga da spase. Gustina naseljenosti jednostavno ima veliku ulogu a verovatno i kultura/druzeljubivost.

colchonero

pre 4 godine

Interesantno je da ovde svi napadaju 3500 mrtvih na 10ak miliona, i kao strasne su to cifre. A to sto u zemljama kao sto su Srbija i Svedska mesecno umire oko 10 000 ljudi, to nista. Naravno i ovih 10 000 mesecno i ovih 3500 od korone su mahom slabiji/stariji ljudi sa drugim bolestima. Samo posledice duvana (i to i neke koji ne puse ali su izlozeni) uzmu 40ak zivota DNEVNO kod nas i niko ne panici, od zagadjenja isto mnogo, al kad od korone skoci sa 2 zrtve dnevno na 4 to se predstavlja kao haos. Samo u tome je stvar. Znaci ne pricam uopste o nekom iznenadnom kanceru pu pu ili bolestima koje "ne mogu da se izbegnu" nego na ovo na sta moze da se utice, pusenje i zagadjenje.

Poenta teksta i zasto im neki "zavide" je to sto oni nisu zaustavili celu drzavu i zivot, zbog 500-1000 (od tih 3500) ljudi koji su mozda bili malo zdraviji i doziveli bi jos par godina da nije bilo korone. Prebaceno na populaciju to je 1/10 000 - 1/20 000, zavisi koji broj uzmemo.

nada22

pre 4 godine

I u beogradu ima baš mnogo "Šveđana" SVIH UZRASTA! Nema šanse da ih izbegneš, pogotovo u GSP-u i prodavnicama, a na ulici moraš da se "parkiraš" između automobila dok grupa "šveđana" ne prođe, naravno laganim korakom.

Milorad Zlorad

pre 4 godine

Pitao bih ja njih kad bi im umiralo po hiljadu ljudi na dan kao u Italiji i Španiji da li bi im radio metro,kafići,restorani i sve ostalo..Može se reći da su u ovoj turi samo imali ludu sreću i ništa više..

O tebi Mile sve se zna

pre 4 godine

Švedi mogu tako jer imaju jak zdravstveni sistem, dovoljno aspiratora, jaku socijalnu državu i stručnu i odgovornu vlast. Pronađite razlike u odnosu na nas.
Umesto da jurimo nordijski model države, mi se i dalje majemo crtanjem granica i zatupljujemo nacionalizmom i religijom.
(Arch, 15. maj 2020 07:27)

A šta ti "Švedi mogu tako"? Da dopuste da im virus ubije 3500 ljudi? Po čemu je to "jak zdravstveni sistem" koji se nije uhvatio u koštac sa epidemijom u cilju spasavanja života ljudi? Naš nedostatak u odnosu na Švedsku je što imamo takve likove poput tebe, smradove lažljive, politikante licemerne koji se stide samih sebe pa tu projekciju prenose na celo društvo. U svakom slučaju smo u ovoj situaciji pokazali da smo bolja, humanija i efikasnija država od Švedske. Najmanje deset puta bolji, još da samo nađemo način da virus odnese takvu trulovinu i beskorisnu iskompleksiranu đubrad iz naše populacije, Švedska bi bila decenijama iza nas.

nastymaid

pre 4 godine

Ekonomija može da bude bolja ili lošija, a ljudski životi ne mogu da se nadohnade, borba za svakog građanina i bolji standard a u stvari nije ih briga za nekoliko hiljada starih ili hronično bolesnih ljudi. Što je zemlja bogatija, to je više preminulih iz ugroženih slojeva, zanimljivo,i to uglavnom iz zapadnih zemalja.

eKomentator

pre 4 godine

ne samo sto su imali ubedljivo najvecu smrtnost, nego imaju I najmanju gustinu naseljenosti. ne mozete da poredite austriju I svedsku recimo bez obzira sto imaju po 10m stanovnika, kao sto ne mozete da poredite ceo region sa Beogradom. svi glavni gradovi zajedno u regionu imaju stanovnika koliko Beograd, a Beograd je trecina zarazenih u Srbiji. kad dodamo na to pricu o glupom imunitetu koji nepostoji posto od korone mozete opet I opet da se zarazite, pa jos dodate na to da cete krace ziveti posle korone posto steti organizam, lako dolazite do zakljucka da svedska ne samo sto je izvrsila pokolj svog stanovnistva, vec preti da ugrozi celu generaciju koja ce ziveti sa korona posledicama. prosto je uzasno sta su uradili.

Mare

pre 4 godine

Najveci broj umrlih imaju u tom delu Evrope, ubedljivo! A ova prica o kolektivnom imenuitetu je BS njihovih medija koji ne znaju kako da vise opravdaju lose poteze, pa su sad morali da vode matematicare da dokazu kolektivni imunitet. Niko u Ebropi nije blizu imuniteta, juce su Spanci pokazali rezultate testa na antitela u najjace zahvacenim podrucjima i pokazalo se da nisu ni blizu kolektivnog imuniteta. A Spanija ima vise obolelih na mil stanovnika od Svedske. Pa kako onda Svedjani imaju kolektivni imunitet, ili ne testiraju dovoljno (sto znaci da onda nemaju ni validne podatke da pricaju o kol imunitetu) ili prosto nemaju nego unajmljuju matematicare da pricaju o statistici. A sto se tice ekonomija, pa Svedska je izvozno orijentisana zemlja, kako oni misle da ih ne pogodi recesija???

Sremčina

pre 4 godine

U Švedskoj je u martu 2019 umrlo više nego u martu 2020. Videćemo za april. Meni je samo to merodovno jer ljudi umiru i ovako i onako. Medjutim stvar je u tome što se ovde uvek promaši tema. Tema je ta da njihov epidemiolog stalno govori da mu to nije taktika i da nije najpametniji na svetu već da karantin ne zaustavlja virus a i da ne može karantin u nedogled i da će i sve ostale države imati slične brojke kad popuste sa zabranama. Jeste u Srbiji umrlo manje ali je vojska čuvala neke ulaze. Vidićemo šta će biti posle. Zasad se Srbija ne može sa Švedskom uporedjivati i obrnuto..

Zoran Bugarinovic

pre 4 godine

Britanska Kolumbija u Kanadi je uvela nesto izmedju. Nije bilo zabrane kretanja, saobracaj nije ukinut, prodavnice hrane i pica (vazno) i gradjevinski radovi, mehanicari, apoteke i jos stosta nije prestajalo s radom. Ali, sve skole, fakulteti, biblioteke, soping centri, frizeri, bazeni, teretane, fizioterapeuti, barovi, kafici, restorani i dalje ne rade. I pored malog broja novih slucajeva (desetak dnevno) popustanje mera ce poceti tek sledece nedelje. Ljudi su se pridrzavali mera vise nego u Svedskoj, ne krece se i ne putuje bez ozbiljnog razloga, redovi za ulazak u prodavnicu su cuvali rastojanje, nose se maske... Broj umrlih je 135, a Svedski je presao 3,500. Jeste, ova kanadska provincija ima duplo manju populaciju od Svedske, ali Metro Vankuver je veci od Stkholma. Jos nije gotovo, ali izgleda da je ovdasnji model bio uspesniji. Ne zavidimo Svedjanima.

kk

pre 4 godine

Uz duzno postovanje Svedjanima, ali njihov model nisu primenili ni Danci koji su u jednom momentu zatvorili granicu prema njima. Velika Britanija je prvih dvadest dana epidemije krenula sa tim modelom, pa su shvatili da ne ide, a evo i danas placaju ceh tog blagog pristupa s pocetka. Eto primera razvijenih zemalja, da ne bude da samo mi zatucani Balkanci nismo primenili svedski model.

Lekar

pre 4 godine

Besmislen tekst. Čudo jedno kako se lako kreira javno mnenje. Pa Švedska ima 4000 mrtvih na 10 miliona stanovnika. Ko bi platio tu cenu za tzv. kolektivni imunitet? Skupo je. Dalje, u tekstu se navodi koja zemlja šta otvara, a mi smo to otvorili još pre 2-3 nedelje.
(drHouse, 15. maj 2020 07:19)

Slažem se, potpuno besmisleno. Naročito deo da neke zemlje sada "podražavaju" švedski model što je budalaština, u tim zemljama je epidemija pri kraju i počinju polako stvari da se otvaraju.
I ponovo pišem nešto što sam već pisao, postoje epidemiološki parametri u širem smislu koji nisu puko prebrojavanje zaraženih, a veoma utiču na širenje epidemije. Osim, naravno, gustine naseljenosti, koja je u Šbedskoj niska što svakako usporava širenje, recimo da samo 2% starijih od 65 živi sa nekim mlađim članom porodice, za razliku od mediterana/balkana i nekih drugih kultura življenja. Samim tim su stariji i ugroženiji manje izloženi. Na našim prostorima bi smrtnost sa "švedskim modelom" bila verovatno 10 ili više puta veća. Uz to, postoji drugi parametri, kulturološki, klimatski, dinamika kretanja virusa, itd. koji možda ili sigurno utiču. Tako olako donositi ocene je pogrešno, neodgovorno i dovodi do iskrivljene slike koju mnogi koji nemaju znanje prihvate bez dodatnih objašnjenja.

I na kraju, 4000 ljudi je mnogo, ne mogu prihvatiti taj utilitaristički pristup i žrtvovanje ljudi zbog nekog (lošeg) ekonomskog sistema. Onda menjajmo sistem, učinimo ga boljim za čoveka, održivim, otpornijim na krize, napravimo sistem koji poštuje čoveka, a ne kapital, a ne da žrtvujemo ljude da bi loš sistem ostao.

Ana

pre 4 godine

Kao sto je neko lepo primetio ovo je eksperiment.I crta se ne povlaci sada vec na kraju godine.Na kraju ce sve zemlje biti sa gotovo istim brojem umrlih.Na zalost radili smo skoro mesec dana bez odgovarajuce zastitne opreme.Kao sto vam je poznato nije epidemija krenula u martu vec mnogo ranije.Radim u operacionoj sali u Stokholmu.Sada nas testiraju.Sa epruvete im padaju etikete pa ce morati ponovo da testiraju.Ja se necu jos testirati ali sam gotovo 99% sigurna da smo mi u zdrsvstvu gotovo svi bili zarazeni.Jer dosta kolega je bilo na bolovanju jos u februaru.Apsolutno je svima zao starih i to necemo oprostiti ovim debilima na vlasti.Inace pozdravljam mere da se nije sirila panika vec pozivanje na licnu odgovornost.Ovo ce potrajati i moracemo da se naucimo da zivimo sa ovim virusom.Ovaj hokuspokus virus je iz laboratorije.Hvala Trampu sto je imao hrabrosti da to javno kaze!

Biljana

pre 4 godine

Ne znam kako je to uspeh. Živim u swe, ovde je umrlo mnogo, mnogo ljudi. Nije moralo tako, što lepo vidimo i kod komšija u Danskoj i Finskoj. Nema Švedska nikakav "plan" koji je uspeo već upravo suprotno, toliko su neorganizovani po ovom pitanju pa je tako ispalo. Žao mi je što se u svetu smatra da je to neki "model". Jednostavno nije.

Mr M

pre 4 godine

Je l vi ljudi stvarno verujete prijkama gde je koliko umrlo? U rusiji ima više od 180 hiljada zaraženih a umrlo je manje nego u švedksoj, aha kako da ne...nemojte mnogo da verujete brojkama...

dekan

pre 4 godine

U Svedskoj je pobuna sto nemaju maske u domovima pa lecnici rade i sa bolesnima i zdravima bez maski. Svedska ekonomija je prosla gore nego susedne zemlje jer nemoze mere od 500 milijardi kruna da pomognu. na biro danas ima 800 000 nezaposlenih.

tatamata

pre 4 godine

Psihicki problemi i propast sveta zbog mesec dana kucnog zatvora. Nasi stari su preziveli 4 godine drugog svetskog rata cesto daleko od kuca, po logorima, s hranom na bonove ... pa nisu poludeli, a sve su izgradili posle rata za 5 godina i to sto su oni tada izgradili mi ne umemo sami ni da okrecimo, vec nam treba moler, toliko o tome! Upropastilo nas je 50 godina besnog zivota. Ajd zdravo, odoh da zapalim ...

Nenad Z.

pre 4 godine

3550 mrtvih je vama dobar model, na 10 miliona ljudi.
Sta bi se desilo da u Srbiji, gde je 7 miliona i bude 2550 mrtvih? To bi bio dobar model?

Kramp

pre 4 godine

Mi smo se borili na svoj nacin..i dobro smo prosli..Svedjani su daleko ispred nas, tako da apel njihovih vlasti, dolazi do razumevanja kod gradjana..Kod nas, ne bi bilo efekta! Oni su ustedeli pare, mi zivote..

Boris

pre 4 godine

Sta znaci SOCIJALNA DISTANCA?
U vreme epidemije da se nebi zarazili treba biti dovoljno udaljen od drug osobe. Da jedno drugome ne prenesu virus. Jeli to ta socijalna distanca. Nije. To je fizicka distanca, srpski receno. Preporucljivo rastojanje.
Cudim se da prihvatamo i bukvalno prevodimo, ne razmisljajuci, sta to zapravo na nasem jeziku znaci.
U Indiji je itekako prisutna socijalna distanca kroz kaste, u Silikonskoj doliniinzinjeri istrazivaci se ne druze sa obicnim tehnicarima i sekretaricama... socijalno su diferencirani.
Novinari koji pisu za srpske medije treba da ignorisu formulaciju koja je u nas besmislena kada se govori o preventivi na Corona virus!

U Švedskoj problemi zdravo

pre 4 godine

Ko je bio u Švedskoj upoznat je i sa činjenicom da Švedi i pored korone žive u samoizolaciji... po 3 km jedno od drugih:)... ne toliko društveni:). Osim naravno Štokholma i par ostalih gradova. Ogromna zemlja po prostoru sa najmanjom stopom naseljenosti.

Moca NS

pre 4 godine

Da, da... Računi se još nisu sveli, a mnogi su se ismevali i u, tek će se videti koliko (ne)opravdanim, kritikama oholo osilili.
Videćemo...

jelena

pre 4 godine

Druge drzave su sacuvale zivote i sada polako otvaraju poput Srbije Norveske Danske Slovenije, dok Svedska izgubila preko 3500 ljudi i dan danas nesmiju da otvore skole bioskope okupljanja, nesmiju da igraju fudbal dok Danska i Nemacka krecu.

Portir

pre 4 godine

(Jovan, 15. maj 2020 07:53)
Postovani gdine Jovane, da u Srbiji zive svedjani lako bi se krizom upravljalo preporukama i saopstenjima, ali nama srbima NIKO i NISTA ne moze ograniciti ponasanje po sopstvenom nahodjenju. Nemamo razvijenu kolektivnu svest, vecina nas smo surovi (ograciniceni) individualci, koji ugadjaju sebi po volji.
Dokaz mozemo i danas videti po kaficima, parkovima i javnim zatvorenim prostorima.
Meni je i ovih 222 preminulih od Covida previse, a poznajem ljude koji su lezali na Sajmu, Zemunskoj bolnici, a i koji su nas napustili.
U poslednjih 120 god smo izginuli za dva milenijuma, povedimo racuna sta ostavljamo deci.

Keke

pre 4 godine

Imaju deset puta više umrlih nego ostale nordijske zemlje. Ekonomija je bolje prošla, tako da je s te strane bolje, osim za one koji su nepotrebno umrli i njihove bližnje.

Aca

pre 4 godine

Interesantan je taj Svedski m9del zar ne. Evo i mi u Srbiji dobijamo takve informacije i cak ga nazivamo Svedski model a koliko sam cuo pre njih i sa boljim rezultatima je to primenila Belorusija ali izgleda da sa zapada sve sija pa i trulez. Dobri rezultati su kad na 10 miliona umre 3500 ljudi? Izracunajte procenat smrtnosti po zemljama u evropi pa cete videti da je Svedska u vrhu

Svetski putnik

pre 4 godine

Pozdrav iz Geteborga. Ovde su stvarno posebnu taktiku. Posto ne zivim bas dugo ovde, bilo mi je dosta cudno kako su oni uvodili mere. Bio sam naravno u kontaktu sa prijateljima i rodbinom u Srbiji i kada sam uporedio, to je stvarno bilo totalno drugaciji pristup. Prvo oni su u svim firmama gde je to moguce dali savet da se radi od kuce. U mojoj firmi je isti dan 95 % ljudi otislo kuci sa laptopom i nastavilo da radi od kuce i jos uvek tako rade, ja sam bio iznenadjen posto nije bila nikakva obaveza nego samo ako zelis..A dan pre toga su se salili na racun restrikcija... Zatvorili su pozorista, sportske manifestacije, koncerte i slicno. Trzni centri su nastavili da rade. Kafici, restorani takodje. Malo ko je nosio maske, bilo je ljudi sa rukavicama ali ne neki ogroman broj. Javni prevoz iako je radio, bio je pust. Bankrotiralo je prilicno puno preduzeca koji prodaju robu iako nije bilo zabrane rada. Ono sto je zanimljivo je da su npr. smanjili rad mnogim ljudima na 60% radnog vremena a drzava je platila firmama razliku tako da im je plata smanjena za samo 6%... Neke firme je drzava uspela da spase od bankrota ali mnoge nije nazalost. Svedska ima neke 3 nivoa kasa za pomoc u slucaju za ekonomske krize, ratove, i ostale katastrofe. Bila je totalna sloboda kretanja ali je ipak bila preporuka da se izbegavaju guzve. Oni su to poslusali, tako da se uglavnom setalo po jezerima, sumama itd.

Djordje P

pre 4 godine

Jedini razuman model (s tim da su omanuli u protekciji starackih domova), ali izvodjliv samo kod odgovornih i disciplinovanih Svedjana. Kod nas? Kod nas brdo plastike prvi dan nakon "otkljucavanja" - ako ne mozemo ni oko toga da budemo disciplinovani, mogu misliti tek oko drugih stvari...

Matematičar

pre 4 godine

Švedska je od svojih građana napravila eksperiment, nažalost broj umrlih i zaraženih je visok. Ono što brine je da i posle 3 meseca oni imaju svaki dan preko 600 novozaraženih. Nadam se da znaju šta rade

nedostizni

pre 4 godine

Voleo bih da vidim neku statistiku o broju zaraženih u uslužnom sektoru kod nas. Jer realno najviše su bili izloženi radnici u prodavnicama. Mesec i po dana sam ih posmatrao kako nose one maske ispod nosa, ponekad ispod brade. A opet, imam utisak da im ništa nije bilo. Možda grešim pa bih zato voleo da vidim neku statistiku o tome.

Sandzak

pre 4 godine

Svedjani nisu zabranili totalno krecanje samo iz jednog razloga, nisu smeli da nebi ostali bez radne snage u zdravstvu, jer da su zatvorili skole i vrtice nebi imao ko da radi jer bi roditelji ostali kuci. A sve ostalo je zatvoreno, sva sportska takmicenja su prekinuta, nijedna liga se dan danas neigra, zatvorilinsu srednje skole i fakultete, pozorista, bioskopi, restorani se danas zatvaraju ko ne drzi distancu, nedaju da se krene sa ligom fudbala, nedaju da se okuplja vise ljudi, nedaju putovanja dalje od 1 sat voznje. Zatvorili su staracke domove da niko od svojte nemoze da ih vidi a ipak im korona usla u domove i napravila haos. u Svedskoj je umrlo duplo vise nego u Dansku Finsku Norvesku i Island zajendo . 122 000 je ostalo bez posla a 200 000 je otislo kuci na cekanje. Duplo su Izgubili i zivote i ekonomiju.

Sandzak

pre 4 godine

U Svedskoj su sada okrenuli plocu i kritikuju vlast da se igrala sa zivotima sve radi immuniteta. Spanija i Belgija su imale mnogo vise zrtava a tek imaju 5% imuniteta sto je dalo do znanja da je strategija Svedske totalni promasaj a vec je umrlo 3560 ljudi.

sitno

pre 4 godine

Не разумем како Шведска може да буде позитиван пример кад је свесно допустила да јој старији људи по домовима настрадају. Ваљда је обавеза да се сви сачувају док год то може. Јер, уколико и даље не чувају старије они ће и даље умирати од вируса.

Тек на крају свега овога видеће се колико је ко био успешан.

OK Real

pre 4 godine

Sta bre pisete: i Svedskoj 3529 umrlih, to je 350 ljudia 1M (mislim da je broj umrlih na 1M stanovnika najpravicnije poredjenje).
Kod nas je 224 umrlih sto je 26 ljudi na 1M....
Kako je to dobar model? Ko im zavidi? Intalijani ili Francuzi ili Spanci ili GB koji su pokusali isti model da primene?

Anonymous

pre 4 godine

Trenutno su osmi na svetu po broju umrlih u odnosu na populaciju. Ovo nije zavidan rezultat, no možda za recimo 3 meseca ipak budu bolji.

Goran

pre 4 godine

3500 mrtvih. Ko da im zavidi? Izvrsili su nameran genocid nad starijom populacijom da bi krdo dobilo imunitet. Sram vas bilo sta pisete! Srbija ima preko 220 mrtvih a i to je genocid jer se drzava neozbiljno uhvatila u kostac sa problemom. U odnosu na debilnu Svedsku sve ostale zemlje germanskog i slovenskog stanovnistva su dobro radile. Sa izuzetkom Britanije, Rusije i SAD.

Dejan

pre 4 godine

Ko je pratio vesti jucer mogo je cuti da se Svedska suocava sa masovnim kritikama unutar drzave. 22 strucnjaka su poslali pismo osude prema vlastima i epidemiologu zato sto je uvela pokazalo se pogresnu strategiju. previse ljudi je umrlo a kolektivnog immuniteta nece biti jer su neke gore pogodjene zemlje dostigle tek mali broj immuniteta.

0antI

pre 4 godine

Besmislen tekst. Čudo jedno kako se lako kreira javno mnenje. Pa Švedska ima 4000 mrtvih na 10 miliona stanovnika. Ko bi platio tu cenu za tzv. kolektivni imunitet? Skupo je. Dalje, u tekstu se navodi koja zemlja šta otvara, a mi smo to otvorili još pre 2-3 nedelje.
(drHouse, 15. maj 2020 07:19)

Pa teza je da su Šveđani stigli daleko dalje od ostalih koji će tek sad početi da ukidaju restrikcije, i očekuje se da broj zaraženih i žrtava COVID-19 počne da raste u tim zemljama. A kao Šveđani kažu, oni misle da je ovo korektan način što se tiče Švedske, međutim ostale zemlje moraju da odluče šta je najbolje za njih. Na kraju krajeva, i sam Dr Tegnell kaže da niko nije siguran koji je pravi put, i da je 3500 preminulih ogromni neuspeh zaštite staračkih domova.

Суперхик

pre 4 godine

Побити пензионере биолошким оружјем којим још желиш да прокужиш целу нацију па ко жив ко мртав - није никаква тактика него одсуство одговорности према најстаријима који су најосетљивији ,а највише допринели висини шведског стандарда ! Кад се буде схватило да се не ради о природној вирусној инфекцији него о синтетисаном агенсу са сврхом уцене и застрашивања - биће јасније ! Успут Шведску су изоловали опрезни суседи који су увели мере на време па су јој тако неопрезној,без заштитне опреме и респиратора, много помогли !

Rembo

pre 4 godine

Proveravajte informacije koje objavljujete. Nemačka je odavno otvorila skoro sve prodavnice, a sada se otvaraju i restorani. Škole su počele sa radom u manjem obimu.

Luka

pre 4 godine

3 500 umrlih na 10 000 000 stanovnika, i sve to zbog teoretskog kolektivnog imuniteta od 40%, a u praksi...videcemo kad dodju testovi. Na cemu da im svet zavidi? Naravno pitanje se odnosi iskljucivo na upravljanje covid 19 krizom.

znam ja nas

pre 4 godine

Izostavljen je možda i najznačajniji zaključak njihovog epidemiologa...
U Švedskoj su najgore prošli privatni starački domovi... Nisu mogli da im nametnu mere

Bojan

pre 4 godine

Ako se posmatra smrtnost od ovog virusa, Švedska je sa 350 mrtvih na milion stanovnika na 6. mestu zemalja sa najvećom smrtnosti. Susedna Norveška npr. ima 43 mrtva na milion stanovnika.
Dakle ako je svesno žrtvovanje sopstvenog stanovništva uspeh, onda ok, ide im super.

mićo

pre 4 godine

ovo je glupost koja nije naučno utemeljena, i tek je jedno od mišljenja...još nije dokazano niti da li je imunitet nakon prebolenja kovida stalan, niti se može točno utvrditi broj lica koje su imale kovid, uglavnom jako šuplja priča

boban

pre 4 godine

Sada kada su pobili skoro sve od penzionera sto su imali, sada nam prodaju pricu kako ce oni ubuduce imati manje zrtava. Pa ako pobiju jos ono malo penzionera sto im je ostalo, verovatno i nece imati neku veliku smrtnost u nekom sledecem naletu jer i nema ko da umre. Bruka

Da li je to bas tako

pre 4 godine

Smrtnost od Covid 19 u Svedskoj je verovatno preko 10%. Ko su ‘gospodari života i smrti’ u toj zemlji, koji mogu da odluče da se deo najranjivije populacije prakticno ‘žrtvuje’ da bi se dostigao taj, još uvek imaginarni, kolektivni imunitet. Stradali su najviše stari, oni koji se celog života placali porez da bi imali efikasan zdravstveni sistem, koji treba da ih zaštiti kad im najviše bude trebalo. Svi starimo i skoro svi ćemo dostići starost. Stari ljudi su nečiji roditelji, babe i dede. Zaslužuju zaštitu mladjih, a pogotovu drzavnih sistema kojima su toliko doprineli.

Arch

pre 4 godine

Švedi mogu tako jer imaju jak zdravstveni sistem, dovoljno aspiratora, jaku socijalnu državu i stručnu i odgovornu vlast. Pronađite razlike u odnosu na nas.
Umesto da jurimo nordijski model države, mi se i dalje majemo crtanjem granica i zatupljujemo nacionalizmom i religijom.

drHouse

pre 4 godine

Besmislen tekst. Čudo jedno kako se lako kreira javno mnenje. Pa Švedska ima 4000 mrtvih na 10 miliona stanovnika. Ko bi platio tu cenu za tzv. kolektivni imunitet? Skupo je. Dalje, u tekstu se navodi koja zemlja šta otvara, a mi smo to otvorili još pre 2-3 nedelje.

boki

pre 4 godine

Vreme ce pokazati tj samo ako bude tog famoznog drugog talasa i ako se tada izjednaci broj umrlih u Svedskoj i okolnim zemljama mozemo da kazemo da su bili u pravu.

U ovom trenutku broj mrtvih u Svedskoj 3500...u Norveskoj 250...

Malo li je 3250 spasenih zivota?

Sa druge strane, ako i bude drugog talasa ne vverujem da ce broj smrtnih slucajeva u Norveskoj biti 3000...tako da svakako ne vidim prednost Svedskog modela...

bora

pre 4 godine

Ovaj tekst je pun filtriranih podataka a oslanja se na predpostavku da će rezultati testiranja stanovništva na antitela u Stokholmu biti 40%. Možda će biti toliko a možda i ne. Nisam baš siguran da "svi" baš zavide Šveđanima. Čak i da je sve to tako kako piše u tekstu, države kao što je naša zbog krhkog zdravstvenog sistema ne bi izdržale toliki procenat obolelih u prvom talasu. Jednostavno, nemamo tolike kapacitete u zdravstvu i ovo što je rađeno kod nas je bila jedina opcija (uz izuzetak pojedinih brljtina od stane struke i političara). I nisu samo stari Šveđani platili glavom ovu strategiju nego i hronični bolesnici koji su mogli još decenijama relativno kvalitetno živeti, to nije spomenuto u tekstu.

Dr Radisa

pre 4 godine

Mislim da gresite,nijedan epidemiolog Vam nebi takav metod preporucio a nisu Svedjani ni tako uspesni.
Svedska ima 10.5 miliona stanovnika, gustinu od 23 Stanovnika na km2 i okruzene je sa zemljama ( Finska Danska i Norveska) koje imaju mnogo manje i zarazenih i umrlih i od nje i po evropskom poredjenju.
Svajcarska ima 8.6 miliona stanovnika, gustinu stanovnistva od 207 na km2 i okruzena je Italijom, Francuskom Nemackom i Austrijom.
Pogledajte broj umrilh ove dve zemlje.
Mere ili bolje recene necinjenje Svedske su samo populisticke.

jako im zavidimo...

pre 4 godine

Imaju 3x vise zarazenih i 10x vise smrti. Taj bezosecajan kapitalisticki pristup. Hvala Bogu jos nismo toliko pali. Ali idemo ka tome. Ljudi su ljudi, nisu statistika i roba.

dd

pre 4 godine

И онда неки Хрвати који су радили у Шведској њих 12, се врате кући 2.маја и сви заражени. Сад јуре њихове контакте из авионе, таксисте који су их возили, сапутник из авиона. И велики је успех 3460 мртвих. Поготово за породице преминулих.

Jovan

pre 4 godine

Vrlo elegantno i bez panike su prošli kroz epidemiju. Treba analizirati njihovo iskustvo, i možda još poboljšati, i primeniti sledeći put umesto povika da će nam groblja biti tesna i da nas čeka italijanski scenario.

Deki CZ

pre 4 godine

Da razjasnim, taktika Švedske nije da jure kolektivni imunitet, nego da pokušaju održati nivo obolelih na nivou koje njihovo zdravstvo može da kontroliše. Nažalost, Švedska nije uspela, kao ni mnoge druge zemlje, da odbrani staračke domove ni osobe koje primaju pomoć kod kuće. Zato su u prvih 10 u svetu po broju smrtnih slučajeva po glavi stanovnika. No, i to je sve relativno, jer kad druge zemlje počinju da smanjuju svoje restrikcije, broj zaraženih i umrlih će skočiti u tim zemljama. Prva merenja kolektivnog imuniteta u Španiji i Portugalu su zastrašujuća i nikako ohrabrujuća, samo 5% ima utvrđena anti tela...

Bob Rock

pre 4 godine

Систем је свакако ефикаснији, али о његовој хуманости би се дало расправљати. Ипак преко 3000 мртвих на њихов број становника није мало?

прле

pre 4 godine

Пишем из Норвешке, где живим и радим последњих 21 годину! Шведска је тотално промашила овом стратегијом! Умрло их је 12 пута више него у суседним државама. Њихова влада и главни епидомолиг Андерш Тегетел ће морати одговарати њиховом суду, после парламентарних избора!
То се већ увелико пише у Шведскум медијима.
Молим медије у Србији да преносе проверене изворе вести!

Jorgos

pre 4 godine

Priča da su blizu kolektivnog imuniteta su samo spekulacije Andresa Tegnela. Serološki testovi u drugim zemljama pokazuju da je i Španija daleko od imuniteta, a Švedska je verovatno još dalje. Šveđani vole da misle da sve rade najbolje na svetu, ali to ovde jednostavno nije slučaj. Daleko od toga. A najviše im zavide teoretičari zavera po kojima virus ne postoji. A nipošto im ne zavide svi.

Goran

pre 4 godine

I sta sad? Ispade da smo bez ikakvog razloga bili uskraceni za slobodu kretanja, a da je od samog pocetka bilo pravilno da se najrizicnije grupe stite dok ostali steknu kolektivni imunitet... I posle zasto nismo ko Svedska, evo zasto...

VUK

pre 4 godine

Znači pustili su da umre skoro 5000 ljudi ( ako je istina) zbog kolektivnog imuniteta koji ovih dana doživljava fijasko u ponovnom uvođenju karantina u Vuhanu ili Seulu . Jedina istina je da niko nema pojma kako da se zaustavi ovaj virus. I sad Hrvati,Grci i mi smo budale što svi zajedno nemamo 400 mrtvih, a Švedska nekoliko hiljada. Ako Šveđani počnu na jesen i zimu da umiru od Corone , da li će odgovarati ljudi koji su štitili ekonomiju i kao cenu ubili ljudska bića. Naravno da će vlada pasti.

Fica

pre 4 godine

Po mom misljenju svako ima pravo da o svom zdravlju i zivotu vodi racuna kako on zeli i nije bilo smisla zatvarati sve gradjane u Srbiji u kuce kada je samo nekih 5% ugrozeno. Da je receno da je sve dozvoljeno (ogranicen broj ljudi) i dato ozbiljno upozorenje za najugrozenije,sve bi bilo uradjeno kako treba. Ako neko toliko ne vodi racuna o sebi,da zna da je ugrozen i da izadje da seta,tom se svakako nece pomoci karantinom jer ce virus zakaciti kad-tad.

Biljana

pre 4 godine

Ne znam kako je to uspeh. Živim u swe, ovde je umrlo mnogo, mnogo ljudi. Nije moralo tako, što lepo vidimo i kod komšija u Danskoj i Finskoj. Nema Švedska nikakav "plan" koji je uspeo već upravo suprotno, toliko su neorganizovani po ovom pitanju pa je tako ispalo. Žao mi je što se u svetu smatra da je to neki "model". Jednostavno nije.

Da li je to bas tako

pre 4 godine

Smrtnost od Covid 19 u Svedskoj je verovatno preko 10%. Ko su ‘gospodari života i smrti’ u toj zemlji, koji mogu da odluče da se deo najranjivije populacije prakticno ‘žrtvuje’ da bi se dostigao taj, još uvek imaginarni, kolektivni imunitet. Stradali su najviše stari, oni koji se celog života placali porez da bi imali efikasan zdravstveni sistem, koji treba da ih zaštiti kad im najviše bude trebalo. Svi starimo i skoro svi ćemo dostići starost. Stari ljudi su nečiji roditelji, babe i dede. Zaslužuju zaštitu mladjih, a pogotovu drzavnih sistema kojima su toliko doprineli.

dd

pre 4 godine

И онда неки Хрвати који су радили у Шведској њих 12, се врате кући 2.маја и сви заражени. Сад јуре њихове контакте из авионе, таксисте који су их возили, сапутник из авиона. И велики је успех 3460 мртвих. Поготово за породице преминулих.

bora

pre 4 godine

Ovaj tekst je pun filtriranih podataka a oslanja se na predpostavku da će rezultati testiranja stanovništva na antitela u Stokholmu biti 40%. Možda će biti toliko a možda i ne. Nisam baš siguran da "svi" baš zavide Šveđanima. Čak i da je sve to tako kako piše u tekstu, države kao što je naša zbog krhkog zdravstvenog sistema ne bi izdržale toliki procenat obolelih u prvom talasu. Jednostavno, nemamo tolike kapacitete u zdravstvu i ovo što je rađeno kod nas je bila jedina opcija (uz izuzetak pojedinih brljtina od stane struke i političara). I nisu samo stari Šveđani platili glavom ovu strategiju nego i hronični bolesnici koji su mogli još decenijama relativno kvalitetno živeti, to nije spomenuto u tekstu.

tatamata

pre 4 godine

Psihicki problemi i propast sveta zbog mesec dana kucnog zatvora. Nasi stari su preziveli 4 godine drugog svetskog rata cesto daleko od kuca, po logorima, s hranom na bonove ... pa nisu poludeli, a sve su izgradili posle rata za 5 godina i to sto su oni tada izgradili mi ne umemo sami ni da okrecimo, vec nam treba moler, toliko o tome! Upropastilo nas je 50 godina besnog zivota. Ajd zdravo, odoh da zapalim ...

Keke

pre 4 godine

Imaju deset puta više umrlih nego ostale nordijske zemlje. Ekonomija je bolje prošla, tako da je s te strane bolje, osim za one koji su nepotrebno umrli i njihove bližnje.

Aca

pre 4 godine

Interesantan je taj Svedski m9del zar ne. Evo i mi u Srbiji dobijamo takve informacije i cak ga nazivamo Svedski model a koliko sam cuo pre njih i sa boljim rezultatima je to primenila Belorusija ali izgleda da sa zapada sve sija pa i trulez. Dobri rezultati su kad na 10 miliona umre 3500 ljudi? Izracunajte procenat smrtnosti po zemljama u evropi pa cete videti da je Svedska u vrhu

Dr Radisa

pre 4 godine

Mislim da gresite,nijedan epidemiolog Vam nebi takav metod preporucio a nisu Svedjani ni tako uspesni.
Svedska ima 10.5 miliona stanovnika, gustinu od 23 Stanovnika na km2 i okruzene je sa zemljama ( Finska Danska i Norveska) koje imaju mnogo manje i zarazenih i umrlih i od nje i po evropskom poredjenju.
Svajcarska ima 8.6 miliona stanovnika, gustinu stanovnistva od 207 na km2 i okruzena je Italijom, Francuskom Nemackom i Austrijom.
Pogledajte broj umrilh ove dve zemlje.
Mere ili bolje recene necinjenje Svedske su samo populisticke.

прле

pre 4 godine

Пишем из Норвешке, где живим и радим последњих 21 годину! Шведска је тотално промашила овом стратегијом! Умрло их је 12 пута више него у суседним државама. Њихова влада и главни епидомолиг Андерш Тегетел ће морати одговарати њиховом суду, после парламентарних избора!
То се већ увелико пише у Шведскум медијима.
Молим медије у Србији да преносе проверене изворе вести!

Goran

pre 4 godine

3500 mrtvih. Ko da im zavidi? Izvrsili su nameran genocid nad starijom populacijom da bi krdo dobilo imunitet. Sram vas bilo sta pisete! Srbija ima preko 220 mrtvih a i to je genocid jer se drzava neozbiljno uhvatila u kostac sa problemom. U odnosu na debilnu Svedsku sve ostale zemlje germanskog i slovenskog stanovnistva su dobro radile. Sa izuzetkom Britanije, Rusije i SAD.

Svetski putnik

pre 4 godine

Pozdrav iz Geteborga. Ovde su stvarno posebnu taktiku. Posto ne zivim bas dugo ovde, bilo mi je dosta cudno kako su oni uvodili mere. Bio sam naravno u kontaktu sa prijateljima i rodbinom u Srbiji i kada sam uporedio, to je stvarno bilo totalno drugaciji pristup. Prvo oni su u svim firmama gde je to moguce dali savet da se radi od kuce. U mojoj firmi je isti dan 95 % ljudi otislo kuci sa laptopom i nastavilo da radi od kuce i jos uvek tako rade, ja sam bio iznenadjen posto nije bila nikakva obaveza nego samo ako zelis..A dan pre toga su se salili na racun restrikcija... Zatvorili su pozorista, sportske manifestacije, koncerte i slicno. Trzni centri su nastavili da rade. Kafici, restorani takodje. Malo ko je nosio maske, bilo je ljudi sa rukavicama ali ne neki ogroman broj. Javni prevoz iako je radio, bio je pust. Bankrotiralo je prilicno puno preduzeca koji prodaju robu iako nije bilo zabrane rada. Ono sto je zanimljivo je da su npr. smanjili rad mnogim ljudima na 60% radnog vremena a drzava je platila firmama razliku tako da im je plata smanjena za samo 6%... Neke firme je drzava uspela da spase od bankrota ali mnoge nije nazalost. Svedska ima neke 3 nivoa kasa za pomoc u slucaju za ekonomske krize, ratove, i ostale katastrofe. Bila je totalna sloboda kretanja ali je ipak bila preporuka da se izbegavaju guzve. Oni su to poslusali, tako da se uglavnom setalo po jezerima, sumama itd.

boki

pre 4 godine

Vreme ce pokazati tj samo ako bude tog famoznog drugog talasa i ako se tada izjednaci broj umrlih u Svedskoj i okolnim zemljama mozemo da kazemo da su bili u pravu.

U ovom trenutku broj mrtvih u Svedskoj 3500...u Norveskoj 250...

Malo li je 3250 spasenih zivota?

Sa druge strane, ako i bude drugog talasa ne vverujem da ce broj smrtnih slucajeva u Norveskoj biti 3000...tako da svakako ne vidim prednost Svedskog modela...

nedostizni

pre 4 godine

Voleo bih da vidim neku statistiku o broju zaraženih u uslužnom sektoru kod nas. Jer realno najviše su bili izloženi radnici u prodavnicama. Mesec i po dana sam ih posmatrao kako nose one maske ispod nosa, ponekad ispod brade. A opet, imam utisak da im ništa nije bilo. Možda grešim pa bih zato voleo da vidim neku statistiku o tome.

Boris

pre 4 godine

Sta znaci SOCIJALNA DISTANCA?
U vreme epidemije da se nebi zarazili treba biti dovoljno udaljen od drug osobe. Da jedno drugome ne prenesu virus. Jeli to ta socijalna distanca. Nije. To je fizicka distanca, srpski receno. Preporucljivo rastojanje.
Cudim se da prihvatamo i bukvalno prevodimo, ne razmisljajuci, sta to zapravo na nasem jeziku znaci.
U Indiji je itekako prisutna socijalna distanca kroz kaste, u Silikonskoj doliniinzinjeri istrazivaci se ne druze sa obicnim tehnicarima i sekretaricama... socijalno su diferencirani.
Novinari koji pisu za srpske medije treba da ignorisu formulaciju koja je u nas besmislena kada se govori o preventivi na Corona virus!

Jorgos

pre 4 godine

Priča da su blizu kolektivnog imuniteta su samo spekulacije Andresa Tegnela. Serološki testovi u drugim zemljama pokazuju da je i Španija daleko od imuniteta, a Švedska je verovatno još dalje. Šveđani vole da misle da sve rade najbolje na svetu, ali to ovde jednostavno nije slučaj. Daleko od toga. A najviše im zavide teoretičari zavera po kojima virus ne postoji. A nipošto im ne zavide svi.

drHouse

pre 4 godine

Besmislen tekst. Čudo jedno kako se lako kreira javno mnenje. Pa Švedska ima 4000 mrtvih na 10 miliona stanovnika. Ko bi platio tu cenu za tzv. kolektivni imunitet? Skupo je. Dalje, u tekstu se navodi koja zemlja šta otvara, a mi smo to otvorili još pre 2-3 nedelje.

boban

pre 4 godine

Sada kada su pobili skoro sve od penzionera sto su imali, sada nam prodaju pricu kako ce oni ubuduce imati manje zrtava. Pa ako pobiju jos ono malo penzionera sto im je ostalo, verovatno i nece imati neku veliku smrtnost u nekom sledecem naletu jer i nema ko da umre. Bruka

U Švedskoj problemi zdravo

pre 4 godine

Ko je bio u Švedskoj upoznat je i sa činjenicom da Švedi i pored korone žive u samoizolaciji... po 3 km jedno od drugih:)... ne toliko društveni:). Osim naravno Štokholma i par ostalih gradova. Ogromna zemlja po prostoru sa najmanjom stopom naseljenosti.

Суперхик

pre 4 godine

Побити пензионере биолошким оружјем којим још желиш да прокужиш целу нацију па ко жив ко мртав - није никаква тактика него одсуство одговорности према најстаријима који су најосетљивији ,а највише допринели висини шведског стандарда ! Кад се буде схватило да се не ради о природној вирусној инфекцији него о синтетисаном агенсу са сврхом уцене и застрашивања - биће јасније ! Успут Шведску су изоловали опрезни суседи који су увели мере на време па су јој тако неопрезној,без заштитне опреме и респиратора, много помогли !

Bob Rock

pre 4 godine

Систем је свакако ефикаснији, али о његовој хуманости би се дало расправљати. Ипак преко 3000 мртвих на њихов број становника није мало?

Goran

pre 4 godine

I sta sad? Ispade da smo bez ikakvog razloga bili uskraceni za slobodu kretanja, a da je od samog pocetka bilo pravilno da se najrizicnije grupe stite dok ostali steknu kolektivni imunitet... I posle zasto nismo ko Svedska, evo zasto...

mićo

pre 4 godine

ovo je glupost koja nije naučno utemeljena, i tek je jedno od mišljenja...još nije dokazano niti da li je imunitet nakon prebolenja kovida stalan, niti se može točno utvrditi broj lica koje su imale kovid, uglavnom jako šuplja priča

Nenad Z.

pre 4 godine

3550 mrtvih je vama dobar model, na 10 miliona ljudi.
Sta bi se desilo da u Srbiji, gde je 7 miliona i bude 2550 mrtvih? To bi bio dobar model?

Djordje P

pre 4 godine

Jedini razuman model (s tim da su omanuli u protekciji starackih domova), ali izvodjliv samo kod odgovornih i disciplinovanih Svedjana. Kod nas? Kod nas brdo plastike prvi dan nakon "otkljucavanja" - ako ne mozemo ni oko toga da budemo disciplinovani, mogu misliti tek oko drugih stvari...

znam ja nas

pre 4 godine

Izostavljen je možda i najznačajniji zaključak njihovog epidemiologa...
U Švedskoj su najgore prošli privatni starački domovi... Nisu mogli da im nametnu mere

OK Real

pre 4 godine

Sta bre pisete: i Svedskoj 3529 umrlih, to je 350 ljudia 1M (mislim da je broj umrlih na 1M stanovnika najpravicnije poredjenje).
Kod nas je 224 umrlih sto je 26 ljudi na 1M....
Kako je to dobar model? Ko im zavidi? Intalijani ili Francuzi ili Spanci ili GB koji su pokusali isti model da primene?

zen

pre 4 godine

Švedjani seniori stvorili državu i jedan od najvećih standarda na svetu pa ih njihovi naslednici prepustili vetrometini virusa po principu " nisi nam koristan više". Naši seniori nas doveli do totalnog kolapsa države i 10 godina ratova i sankcija pa ih štitimo kao da su pande. Posle neko kaže da smo zlobni individualisti.

Bojan

pre 4 godine

Ako se posmatra smrtnost od ovog virusa, Švedska je sa 350 mrtvih na milion stanovnika na 6. mestu zemalja sa najvećom smrtnosti. Susedna Norveška npr. ima 43 mrtva na milion stanovnika.
Dakle ako je svesno žrtvovanje sopstvenog stanovništva uspeh, onda ok, ide im super.

Deki CZ

pre 4 godine

Da razjasnim, taktika Švedske nije da jure kolektivni imunitet, nego da pokušaju održati nivo obolelih na nivou koje njihovo zdravstvo može da kontroliše. Nažalost, Švedska nije uspela, kao ni mnoge druge zemlje, da odbrani staračke domove ni osobe koje primaju pomoć kod kuće. Zato su u prvih 10 u svetu po broju smrtnih slučajeva po glavi stanovnika. No, i to je sve relativno, jer kad druge zemlje počinju da smanjuju svoje restrikcije, broj zaraženih i umrlih će skočiti u tim zemljama. Prva merenja kolektivnog imuniteta u Španiji i Portugalu su zastrašujuća i nikako ohrabrujuća, samo 5% ima utvrđena anti tela...

Lekar

pre 4 godine

Besmislen tekst. Čudo jedno kako se lako kreira javno mnenje. Pa Švedska ima 4000 mrtvih na 10 miliona stanovnika. Ko bi platio tu cenu za tzv. kolektivni imunitet? Skupo je. Dalje, u tekstu se navodi koja zemlja šta otvara, a mi smo to otvorili još pre 2-3 nedelje.
(drHouse, 15. maj 2020 07:19)

Slažem se, potpuno besmisleno. Naročito deo da neke zemlje sada "podražavaju" švedski model što je budalaština, u tim zemljama je epidemija pri kraju i počinju polako stvari da se otvaraju.
I ponovo pišem nešto što sam već pisao, postoje epidemiološki parametri u širem smislu koji nisu puko prebrojavanje zaraženih, a veoma utiču na širenje epidemije. Osim, naravno, gustine naseljenosti, koja je u Šbedskoj niska što svakako usporava širenje, recimo da samo 2% starijih od 65 živi sa nekim mlađim članom porodice, za razliku od mediterana/balkana i nekih drugih kultura življenja. Samim tim su stariji i ugroženiji manje izloženi. Na našim prostorima bi smrtnost sa "švedskim modelom" bila verovatno 10 ili više puta veća. Uz to, postoji drugi parametri, kulturološki, klimatski, dinamika kretanja virusa, itd. koji možda ili sigurno utiču. Tako olako donositi ocene je pogrešno, neodgovorno i dovodi do iskrivljene slike koju mnogi koji nemaju znanje prihvate bez dodatnih objašnjenja.

I na kraju, 4000 ljudi je mnogo, ne mogu prihvatiti taj utilitaristički pristup i žrtvovanje ljudi zbog nekog (lošeg) ekonomskog sistema. Onda menjajmo sistem, učinimo ga boljim za čoveka, održivim, otpornijim na krize, napravimo sistem koji poštuje čoveka, a ne kapital, a ne da žrtvujemo ljude da bi loš sistem ostao.

Sremčina

pre 4 godine

U Švedskoj je u martu 2019 umrlo više nego u martu 2020. Videćemo za april. Meni je samo to merodovno jer ljudi umiru i ovako i onako. Medjutim stvar je u tome što se ovde uvek promaši tema. Tema je ta da njihov epidemiolog stalno govori da mu to nije taktika i da nije najpametniji na svetu već da karantin ne zaustavlja virus a i da ne može karantin u nedogled i da će i sve ostale države imati slične brojke kad popuste sa zabranama. Jeste u Srbiji umrlo manje ali je vojska čuvala neke ulaze. Vidićemo šta će biti posle. Zasad se Srbija ne može sa Švedskom uporedjivati i obrnuto..

jako im zavidimo...

pre 4 godine

Imaju 3x vise zarazenih i 10x vise smrti. Taj bezosecajan kapitalisticki pristup. Hvala Bogu jos nismo toliko pali. Ali idemo ka tome. Ljudi su ljudi, nisu statistika i roba.

Sandzak

pre 4 godine

U Svedskoj su sada okrenuli plocu i kritikuju vlast da se igrala sa zivotima sve radi immuniteta. Spanija i Belgija su imale mnogo vise zrtava a tek imaju 5% imuniteta sto je dalo do znanja da je strategija Svedske totalni promasaj a vec je umrlo 3560 ljudi.

Toni

pre 4 godine

Čuo sam od nekoliko naših ljudi koji žive u Švedskoj kakav je njihov odnos prema starijima (jedan i radi na poslovima njege starijih u domovima). Puno njih nema pojma gdje su im djeca i nisu se vidjeli ko zna koliko dugo, iako odrasli potomci čak žive u istom gradu (!) Zvučalo mi je čudno, ali sam to ipak čuo iz više izvora. Možda i to ima veze sa brojem preminulih u domovima za stare.

VUK

pre 4 godine

Znači pustili su da umre skoro 5000 ljudi ( ako je istina) zbog kolektivnog imuniteta koji ovih dana doživljava fijasko u ponovnom uvođenju karantina u Vuhanu ili Seulu . Jedina istina je da niko nema pojma kako da se zaustavi ovaj virus. I sad Hrvati,Grci i mi smo budale što svi zajedno nemamo 400 mrtvih, a Švedska nekoliko hiljada. Ako Šveđani počnu na jesen i zimu da umiru od Corone , da li će odgovarati ljudi koji su štitili ekonomiju i kao cenu ubili ljudska bića. Naravno da će vlada pasti.

Sandzak

pre 4 godine

Svedjani nisu zabranili totalno krecanje samo iz jednog razloga, nisu smeli da nebi ostali bez radne snage u zdravstvu, jer da su zatvorili skole i vrtice nebi imao ko da radi jer bi roditelji ostali kuci. A sve ostalo je zatvoreno, sva sportska takmicenja su prekinuta, nijedna liga se dan danas neigra, zatvorilinsu srednje skole i fakultete, pozorista, bioskopi, restorani se danas zatvaraju ko ne drzi distancu, nedaju da se krene sa ligom fudbala, nedaju da se okuplja vise ljudi, nedaju putovanja dalje od 1 sat voznje. Zatvorili su staracke domove da niko od svojte nemoze da ih vidi a ipak im korona usla u domove i napravila haos. u Svedskoj je umrlo duplo vise nego u Dansku Finsku Norvesku i Island zajendo . 122 000 je ostalo bez posla a 200 000 je otislo kuci na cekanje. Duplo su Izgubili i zivote i ekonomiju.

sitno

pre 4 godine

Не разумем како Шведска може да буде позитиван пример кад је свесно допустила да јој старији људи по домовима настрадају. Ваљда је обавеза да се сви сачувају док год то може. Јер, уколико и даље не чувају старије они ће и даље умирати од вируса.

Тек на крају свега овога видеће се колико је ко био успешан.

dekan

pre 4 godine

U Svedskoj je pobuna sto nemaju maske u domovima pa lecnici rade i sa bolesnima i zdravima bez maski. Svedska ekonomija je prosla gore nego susedne zemlje jer nemoze mere od 500 milijardi kruna da pomognu. na biro danas ima 800 000 nezaposlenih.

Matematičar

pre 4 godine

Švedska je od svojih građana napravila eksperiment, nažalost broj umrlih i zaraženih je visok. Ono što brine je da i posle 3 meseca oni imaju svaki dan preko 600 novozaraženih. Nadam se da znaju šta rade

Arch

pre 4 godine

Švedi mogu tako jer imaju jak zdravstveni sistem, dovoljno aspiratora, jaku socijalnu državu i stručnu i odgovornu vlast. Pronađite razlike u odnosu na nas.
Umesto da jurimo nordijski model države, mi se i dalje majemo crtanjem granica i zatupljujemo nacionalizmom i religijom.

Dejan

pre 4 godine

Ko je pratio vesti jucer mogo je cuti da se Svedska suocava sa masovnim kritikama unutar drzave. 22 strucnjaka su poslali pismo osude prema vlastima i epidemiologu zato sto je uvela pokazalo se pogresnu strategiju. previse ljudi je umrlo a kolektivnog immuniteta nece biti jer su neke gore pogodjene zemlje dostigle tek mali broj immuniteta.

nastymaid

pre 4 godine

Ekonomija može da bude bolja ili lošija, a ljudski životi ne mogu da se nadohnade, borba za svakog građanina i bolji standard a u stvari nije ih briga za nekoliko hiljada starih ili hronično bolesnih ljudi. Što je zemlja bogatija, to je više preminulih iz ugroženih slojeva, zanimljivo,i to uglavnom iz zapadnih zemalja.

nada22

pre 4 godine

I u beogradu ima baš mnogo "Šveđana" SVIH UZRASTA! Nema šanse da ih izbegneš, pogotovo u GSP-u i prodavnicama, a na ulici moraš da se "parkiraš" između automobila dok grupa "šveđana" ne prođe, naravno laganim korakom.

Anonymous

pre 4 godine

Trenutno su osmi na svetu po broju umrlih u odnosu na populaciju. Ovo nije zavidan rezultat, no možda za recimo 3 meseca ipak budu bolji.

kk

pre 4 godine

Uz duzno postovanje Svedjanima, ali njihov model nisu primenili ni Danci koji su u jednom momentu zatvorili granicu prema njima. Velika Britanija je prvih dvadest dana epidemije krenula sa tim modelom, pa su shvatili da ne ide, a evo i danas placaju ceh tog blagog pristupa s pocetka. Eto primera razvijenih zemalja, da ne bude da samo mi zatucani Balkanci nismo primenili svedski model.

O tebi Mile sve se zna

pre 4 godine

Švedi mogu tako jer imaju jak zdravstveni sistem, dovoljno aspiratora, jaku socijalnu državu i stručnu i odgovornu vlast. Pronađite razlike u odnosu na nas.
Umesto da jurimo nordijski model države, mi se i dalje majemo crtanjem granica i zatupljujemo nacionalizmom i religijom.
(Arch, 15. maj 2020 07:27)

A šta ti "Švedi mogu tako"? Da dopuste da im virus ubije 3500 ljudi? Po čemu je to "jak zdravstveni sistem" koji se nije uhvatio u koštac sa epidemijom u cilju spasavanja života ljudi? Naš nedostatak u odnosu na Švedsku je što imamo takve likove poput tebe, smradove lažljive, politikante licemerne koji se stide samih sebe pa tu projekciju prenose na celo društvo. U svakom slučaju smo u ovoj situaciji pokazali da smo bolja, humanija i efikasnija država od Švedske. Najmanje deset puta bolji, još da samo nađemo način da virus odnese takvu trulovinu i beskorisnu iskompleksiranu đubrad iz naše populacije, Švedska bi bila decenijama iza nas.

jelena

pre 4 godine

Druge drzave su sacuvale zivote i sada polako otvaraju poput Srbije Norveske Danske Slovenije, dok Svedska izgubila preko 3500 ljudi i dan danas nesmiju da otvore skole bioskope okupljanja, nesmiju da igraju fudbal dok Danska i Nemacka krecu.

Portir

pre 4 godine

(Jovan, 15. maj 2020 07:53)
Postovani gdine Jovane, da u Srbiji zive svedjani lako bi se krizom upravljalo preporukama i saopstenjima, ali nama srbima NIKO i NISTA ne moze ograniciti ponasanje po sopstvenom nahodjenju. Nemamo razvijenu kolektivnu svest, vecina nas smo surovi (ograciniceni) individualci, koji ugadjaju sebi po volji.
Dokaz mozemo i danas videti po kaficima, parkovima i javnim zatvorenim prostorima.
Meni je i ovih 222 preminulih od Covida previse, a poznajem ljude koji su lezali na Sajmu, Zemunskoj bolnici, a i koji su nas napustili.
U poslednjih 120 god smo izginuli za dva milenijuma, povedimo racuna sta ostavljamo deci.

Braćan

pre 4 godine

Lako je pozvati Šveđane da poštuju nešto. Neka švedske vlasti pozovu građane Srbije da poštuju distancu i mere, pa da vidim kako će to da ide. Masku najobičniju niko skoro više ne nosi. Sinoć sam bio do Lidla, nemaju je više ni kasirke, ni radnici. Od kupaca možda nas 5 je imalo masku. Izgledamo kao paranoici.

Mare

pre 4 godine

Najveci broj umrlih imaju u tom delu Evrope, ubedljivo! A ova prica o kolektivnom imenuitetu je BS njihovih medija koji ne znaju kako da vise opravdaju lose poteze, pa su sad morali da vode matematicare da dokazu kolektivni imunitet. Niko u Ebropi nije blizu imuniteta, juce su Spanci pokazali rezultate testa na antitela u najjace zahvacenim podrucjima i pokazalo se da nisu ni blizu kolektivnog imuniteta. A Spanija ima vise obolelih na mil stanovnika od Svedske. Pa kako onda Svedjani imaju kolektivni imunitet, ili ne testiraju dovoljno (sto znaci da onda nemaju ni validne podatke da pricaju o kol imunitetu) ili prosto nemaju nego unajmljuju matematicare da pricaju o statistici. A sto se tice ekonomija, pa Svedska je izvozno orijentisana zemlja, kako oni misle da ih ne pogodi recesija???

Rembo

pre 4 godine

Proveravajte informacije koje objavljujete. Nemačka je odavno otvorila skoro sve prodavnice, a sada se otvaraju i restorani. Škole su počele sa radom u manjem obimu.

qwerty

pre 4 godine

Kada je Radulovic pricao o ovome u parlamentu Vulin i Brnabicka su mu porucili da je lud i da treba da ide da se leci.
Pa sad vi procenite ...

Stefan

pre 4 godine

Sve što ću da kažem je da se po komentarima porede babe i žabe . Niti su Srbija i Švedska po bilo čemu iste niti su se isto postavali . Živeo sam pola života u Srbiji i sad već neko vreme u Švedskoj . Gotovo u svemu različite zemlje . Generalno sve mere su imale podršku medju većinom gradjana u Švedskoj i tu je kraj priče . Većina nije htela niti sada hoće da se bilo šta zatvara a kamoli karantin da se uvede . Život uglavnom teče normalno sa koronom ili bez . Prve komšije su mi bračni par od skoro 80 godina i generalno su stava "šta da se radi , ako nas uhvati , uhavtilo nas je i to je to " . Tako da je glupo porediti bilo šta sve i da je bilo 10 ili više hiljada mrtvih .

Kramp

pre 4 godine

Mi smo se borili na svoj nacin..i dobro smo prosli..Svedjani su daleko ispred nas, tako da apel njihovih vlasti, dolazi do razumevanja kod gradjana..Kod nas, ne bi bilo efekta! Oni su ustedeli pare, mi zivote..

Martin Lang

pre 4 godine

Apsolutno netačno,žena mi je medicinska sestra ovde u Švedskoj,najveći broj mrtvih i zaraženih prema broju stanovnika u celoj Skandinaviji.Totalni promašaj i greška.Linda i Martin Lang

eKomentator

pre 4 godine

ne samo sto su imali ubedljivo najvecu smrtnost, nego imaju I najmanju gustinu naseljenosti. ne mozete da poredite austriju I svedsku recimo bez obzira sto imaju po 10m stanovnika, kao sto ne mozete da poredite ceo region sa Beogradom. svi glavni gradovi zajedno u regionu imaju stanovnika koliko Beograd, a Beograd je trecina zarazenih u Srbiji. kad dodamo na to pricu o glupom imunitetu koji nepostoji posto od korone mozete opet I opet da se zarazite, pa jos dodate na to da cete krace ziveti posle korone posto steti organizam, lako dolazite do zakljucka da svedska ne samo sto je izvrsila pokolj svog stanovnistva, vec preti da ugrozi celu generaciju koja ce ziveti sa korona posledicama. prosto je uzasno sta su uradili.

Milorad Zlorad

pre 4 godine

Pitao bih ja njih kad bi im umiralo po hiljadu ljudi na dan kao u Italiji i Španiji da li bi im radio metro,kafići,restorani i sve ostalo..Može se reći da su u ovoj turi samo imali ludu sreću i ništa više..

Ik

pre 4 godine

Holandija nije mogla da ne zatvori neke stvari. Urgentna nega je bila prebukirana, jednostavno nisu imali izbora inace bi morali da biraju koga da spase. Gustina naseljenosti jednostavno ima veliku ulogu a verovatno i kultura/druzeljubivost.

Zoran Bugarinovic

pre 4 godine

Britanska Kolumbija u Kanadi je uvela nesto izmedju. Nije bilo zabrane kretanja, saobracaj nije ukinut, prodavnice hrane i pica (vazno) i gradjevinski radovi, mehanicari, apoteke i jos stosta nije prestajalo s radom. Ali, sve skole, fakulteti, biblioteke, soping centri, frizeri, bazeni, teretane, fizioterapeuti, barovi, kafici, restorani i dalje ne rade. I pored malog broja novih slucajeva (desetak dnevno) popustanje mera ce poceti tek sledece nedelje. Ljudi su se pridrzavali mera vise nego u Svedskoj, ne krece se i ne putuje bez ozbiljnog razloga, redovi za ulazak u prodavnicu su cuvali rastojanje, nose se maske... Broj umrlih je 135, a Svedski je presao 3,500. Jeste, ova kanadska provincija ima duplo manju populaciju od Svedske, ali Metro Vankuver je veci od Stkholma. Jos nije gotovo, ali izgleda da je ovdasnji model bio uspesniji. Ne zavidimo Svedjanima.

Jovan

pre 4 godine

Vrlo elegantno i bez panike su prošli kroz epidemiju. Treba analizirati njihovo iskustvo, i možda još poboljšati, i primeniti sledeći put umesto povika da će nam groblja biti tesna i da nas čeka italijanski scenario.

Fica

pre 4 godine

Po mom misljenju svako ima pravo da o svom zdravlju i zivotu vodi racuna kako on zeli i nije bilo smisla zatvarati sve gradjane u Srbiji u kuce kada je samo nekih 5% ugrozeno. Da je receno da je sve dozvoljeno (ogranicen broj ljudi) i dato ozbiljno upozorenje za najugrozenije,sve bi bilo uradjeno kako treba. Ako neko toliko ne vodi racuna o sebi,da zna da je ugrozen i da izadje da seta,tom se svakako nece pomoci karantinom jer ce virus zakaciti kad-tad.

Ana

pre 4 godine

Kao sto je neko lepo primetio ovo je eksperiment.I crta se ne povlaci sada vec na kraju godine.Na kraju ce sve zemlje biti sa gotovo istim brojem umrlih.Na zalost radili smo skoro mesec dana bez odgovarajuce zastitne opreme.Kao sto vam je poznato nije epidemija krenula u martu vec mnogo ranije.Radim u operacionoj sali u Stokholmu.Sada nas testiraju.Sa epruvete im padaju etikete pa ce morati ponovo da testiraju.Ja se necu jos testirati ali sam gotovo 99% sigurna da smo mi u zdrsvstvu gotovo svi bili zarazeni.Jer dosta kolega je bilo na bolovanju jos u februaru.Apsolutno je svima zao starih i to necemo oprostiti ovim debilima na vlasti.Inace pozdravljam mere da se nije sirila panika vec pozivanje na licnu odgovornost.Ovo ce potrajati i moracemo da se naucimo da zivimo sa ovim virusom.Ovaj hokuspokus virus je iz laboratorije.Hvala Trampu sto je imao hrabrosti da to javno kaze!

colchonero

pre 4 godine

Interesantno je da ovde svi napadaju 3500 mrtvih na 10ak miliona, i kao strasne su to cifre. A to sto u zemljama kao sto su Srbija i Svedska mesecno umire oko 10 000 ljudi, to nista. Naravno i ovih 10 000 mesecno i ovih 3500 od korone su mahom slabiji/stariji ljudi sa drugim bolestima. Samo posledice duvana (i to i neke koji ne puse ali su izlozeni) uzmu 40ak zivota DNEVNO kod nas i niko ne panici, od zagadjenja isto mnogo, al kad od korone skoci sa 2 zrtve dnevno na 4 to se predstavlja kao haos. Samo u tome je stvar. Znaci ne pricam uopste o nekom iznenadnom kanceru pu pu ili bolestima koje "ne mogu da se izbegnu" nego na ovo na sta moze da se utice, pusenje i zagadjenje.

Poenta teksta i zasto im neki "zavide" je to sto oni nisu zaustavili celu drzavu i zivot, zbog 500-1000 (od tih 3500) ljudi koji su mozda bili malo zdraviji i doziveli bi jos par godina da nije bilo korone. Prebaceno na populaciju to je 1/10 000 - 1/20 000, zavisi koji broj uzmemo.

HanSolo

pre 4 godine

Ko je bio u Švedskoj upoznat je i sa činjenicom da Švedi i pored korone žive u samoizolaciji... po 3 km jedno od drugih:)... ne toliko društveni:). Osim naravno Štokholma i par ostalih gradova. Ogromna zemlja po prostoru sa najmanjom stopom naseljenosti.
(U Švedskoj problemi zdravo, 15. maj 2020 08:09)

Po tvom komentaru je jasno da ti nikad nisi bio i Švedskoj..

Problem sa Švedskom je to što je korona stigla u privatne staračke domove.. Zato što privatnici nisu dobili adekvatnu obuku.. Kod privatnika to nije važno, nego samo zarada.. Inače u zdravstvu im je normalna statistika.. Nije niko hladno "računao i žrtvovao" stare ljude.. Glupost, i srpske teorije zavere po starom..

Luka

pre 4 godine

3 500 umrlih na 10 000 000 stanovnika, i sve to zbog teoretskog kolektivnog imuniteta od 40%, a u praksi...videcemo kad dodju testovi. Na cemu da im svet zavidi? Naravno pitanje se odnosi iskljucivo na upravljanje covid 19 krizom.

ja

pre 4 godine

Ne znam kako je to uspeh. Živim u swe, ovde je umrlo mnogo, mnogo ljudi. Nije moralo tako, što lepo vidimo i kod komšija u Danskoj i Finskoj. Nema Švedska nikakav "plan" koji je uspeo već upravo suprotno, toliko su neorganizovani po ovom pitanju pa je tako ispalo. Žao mi je što se u svetu smatra da je to neki "model". Jednostavno nije.
(Biljana, 15. maj 2020 08:26)

Računica se svodi na kraju, nakon drugog, trećeg talasa...videćemo još koliko je to uspešan model, odnosno kako će Švedska izgledati u odnosu na te druge zemlje tokom sledećih talasa pošto postoji visok nivo kolektivnog imuniteta. Primera radi Slovenija je izmerila prisustvo antitela kod svega 2% populacije.

Sanavabic

pre 4 godine

@Braćan

Buraz, prvi da posle ukidanja vanrednog stanja, odem sa zenom do trznog centra po neke patike. Jedino nas dvoje nosimo maske, k'o da smo nenormalni.

0antI

pre 4 godine

Besmislen tekst. Čudo jedno kako se lako kreira javno mnenje. Pa Švedska ima 4000 mrtvih na 10 miliona stanovnika. Ko bi platio tu cenu za tzv. kolektivni imunitet? Skupo je. Dalje, u tekstu se navodi koja zemlja šta otvara, a mi smo to otvorili još pre 2-3 nedelje.
(drHouse, 15. maj 2020 07:19)

Pa teza je da su Šveđani stigli daleko dalje od ostalih koji će tek sad početi da ukidaju restrikcije, i očekuje se da broj zaraženih i žrtava COVID-19 počne da raste u tim zemljama. A kao Šveđani kažu, oni misle da je ovo korektan način što se tiče Švedske, međutim ostale zemlje moraju da odluče šta je najbolje za njih. Na kraju krajeva, i sam Dr Tegnell kaže da niko nije siguran koji je pravi put, i da je 3500 preminulih ogromni neuspeh zaštite staračkih domova.

Mr M

pre 4 godine

Je l vi ljudi stvarno verujete prijkama gde je koliko umrlo? U rusiji ima više od 180 hiljada zaraženih a umrlo je manje nego u švedksoj, aha kako da ne...nemojte mnogo da verujete brojkama...

Moca NS

pre 4 godine

Da, da... Računi se još nisu sveli, a mnogi su se ismevali i u, tek će se videti koliko (ne)opravdanim, kritikama oholo osilili.
Videćemo...

Pozdrav iz Toronta

pre 4 godine

"Švedska je nakon izbijanja epidemije novog koronavirusa samo pozvala građane da poštuju mere socijalnog distanciranja"

To je to, drugačiji narod. Probali su i Englezi isto, na finjaka, ali se narod sprdao, išao u pabove kao da se ništa ne dešava.

sweswe

pre 4 godine

Apsolutno netačno,žena mi je medicinska sestra ovde u Švedskoj,najveći broj mrtvih i zaraženih prema broju stanovnika u celoj Skandinaviji.Totalni promašaj i greška.Linda i Martin Lang
(Martin Lang, 15. maj 2020 13:02)

Hejsan Martine, pozdrav i za Lindu...
Ja zivim u Svedskoj (Stockholm/Tyresö) i radim sa osobama sa psihickim varijacijama (kako se to sad zove ovde u Svedskoj, u Srbiji bi rekli "psihicki bolesni"). Ovde (u Svedskoj) postoji jedan sistem pomoci koji se zove LSS (Lag (1993:387) om stöd och service/Zakon o pomoci i uslugama, misli se na osobe koje trebaju tu pomoc, psihicki ili fizicki, ili kombinacija istih). Da su uveli iste mjere kao vecina zemalja u Evropi, a i sire, cijeli sistem bi krahirao, tj nisu imali plan B za isti. Odluka je vjerovatno pala iza zavjesa i...?
Rizikovali su jednu rizicnu grupu (starije osobe) da bi spasili sistem koji su gradili 50-ak godina i koji pomaze najugrozenijoj grupi u drzavi. Da li su pogrijesili pokazace vrijeme i analize. Inace..., kada se pogleda budzet Svedske LSS je na drugom mjestu finansiranja, odbrana je na prvom. Ekonomiju ne bih veceras spominjao, nije moja svera interesovanja, ali cujem da je Svedska prosla mnogo bolje od mnogo drugih zemalja...

Goran

pre 4 godine

3500 mrtvih. Ko da im zavidi? Izvrsili su nameran genocid nad starijom populacijom da bi krdo dobilo imunitet. Sram vas bilo sta pisete! Srbija ima preko 220 mrtvih a i to je genocid jer se drzava neozbiljno uhvatila u kostac sa problemom. U odnosu na debilnu Svedsku sve ostale zemlje germanskog i slovenskog stanovnistva su dobro radile. Sa izuzetkom Britanije, Rusije i SAD.

Biljana

pre 4 godine

Ne znam kako je to uspeh. Živim u swe, ovde je umrlo mnogo, mnogo ljudi. Nije moralo tako, što lepo vidimo i kod komšija u Danskoj i Finskoj. Nema Švedska nikakav "plan" koji je uspeo već upravo suprotno, toliko su neorganizovani po ovom pitanju pa je tako ispalo. Žao mi je što se u svetu smatra da je to neki "model". Jednostavno nije.

Goran

pre 4 godine

I sta sad? Ispade da smo bez ikakvog razloga bili uskraceni za slobodu kretanja, a da je od samog pocetka bilo pravilno da se najrizicnije grupe stite dok ostali steknu kolektivni imunitet... I posle zasto nismo ko Svedska, evo zasto...

Jovan

pre 4 godine

Vrlo elegantno i bez panike su prošli kroz epidemiju. Treba analizirati njihovo iskustvo, i možda još poboljšati, i primeniti sledeći put umesto povika da će nam groblja biti tesna i da nas čeka italijanski scenario.

Arch

pre 4 godine

Švedi mogu tako jer imaju jak zdravstveni sistem, dovoljno aspiratora, jaku socijalnu državu i stručnu i odgovornu vlast. Pronađite razlike u odnosu na nas.
Umesto da jurimo nordijski model države, mi se i dalje majemo crtanjem granica i zatupljujemo nacionalizmom i religijom.

Da li je to bas tako

pre 4 godine

Smrtnost od Covid 19 u Svedskoj je verovatno preko 10%. Ko su ‘gospodari života i smrti’ u toj zemlji, koji mogu da odluče da se deo najranjivije populacije prakticno ‘žrtvuje’ da bi se dostigao taj, još uvek imaginarni, kolektivni imunitet. Stradali su najviše stari, oni koji se celog života placali porez da bi imali efikasan zdravstveni sistem, koji treba da ih zaštiti kad im najviše bude trebalo. Svi starimo i skoro svi ćemo dostići starost. Stari ljudi su nečiji roditelji, babe i dede. Zaslužuju zaštitu mladjih, a pogotovu drzavnih sistema kojima su toliko doprineli.

Aca

pre 4 godine

Interesantan je taj Svedski m9del zar ne. Evo i mi u Srbiji dobijamo takve informacije i cak ga nazivamo Svedski model a koliko sam cuo pre njih i sa boljim rezultatima je to primenila Belorusija ali izgleda da sa zapada sve sija pa i trulez. Dobri rezultati su kad na 10 miliona umre 3500 ljudi? Izracunajte procenat smrtnosti po zemljama u evropi pa cete videti da je Svedska u vrhu

O tebi Mile sve se zna

pre 4 godine

Švedi mogu tako jer imaju jak zdravstveni sistem, dovoljno aspiratora, jaku socijalnu državu i stručnu i odgovornu vlast. Pronađite razlike u odnosu na nas.
Umesto da jurimo nordijski model države, mi se i dalje majemo crtanjem granica i zatupljujemo nacionalizmom i religijom.
(Arch, 15. maj 2020 07:27)

A šta ti "Švedi mogu tako"? Da dopuste da im virus ubije 3500 ljudi? Po čemu je to "jak zdravstveni sistem" koji se nije uhvatio u koštac sa epidemijom u cilju spasavanja života ljudi? Naš nedostatak u odnosu na Švedsku je što imamo takve likove poput tebe, smradove lažljive, politikante licemerne koji se stide samih sebe pa tu projekciju prenose na celo društvo. U svakom slučaju smo u ovoj situaciji pokazali da smo bolja, humanija i efikasnija država od Švedske. Najmanje deset puta bolji, još da samo nađemo način da virus odnese takvu trulovinu i beskorisnu iskompleksiranu đubrad iz naše populacije, Švedska bi bila decenijama iza nas.

Fica

pre 4 godine

Po mom misljenju svako ima pravo da o svom zdravlju i zivotu vodi racuna kako on zeli i nije bilo smisla zatvarati sve gradjane u Srbiji u kuce kada je samo nekih 5% ugrozeno. Da je receno da je sve dozvoljeno (ogranicen broj ljudi) i dato ozbiljno upozorenje za najugrozenije,sve bi bilo uradjeno kako treba. Ako neko toliko ne vodi racuna o sebi,da zna da je ugrozen i da izadje da seta,tom se svakako nece pomoci karantinom jer ce virus zakaciti kad-tad.

drHouse

pre 4 godine

Besmislen tekst. Čudo jedno kako se lako kreira javno mnenje. Pa Švedska ima 4000 mrtvih na 10 miliona stanovnika. Ko bi platio tu cenu za tzv. kolektivni imunitet? Skupo je. Dalje, u tekstu se navodi koja zemlja šta otvara, a mi smo to otvorili još pre 2-3 nedelje.

Milorad Zlorad

pre 4 godine

Pitao bih ja njih kad bi im umiralo po hiljadu ljudi na dan kao u Italiji i Španiji da li bi im radio metro,kafići,restorani i sve ostalo..Može se reći da su u ovoj turi samo imali ludu sreću i ništa više..

eKomentator

pre 4 godine

ne samo sto su imali ubedljivo najvecu smrtnost, nego imaju I najmanju gustinu naseljenosti. ne mozete da poredite austriju I svedsku recimo bez obzira sto imaju po 10m stanovnika, kao sto ne mozete da poredite ceo region sa Beogradom. svi glavni gradovi zajedno u regionu imaju stanovnika koliko Beograd, a Beograd je trecina zarazenih u Srbiji. kad dodamo na to pricu o glupom imunitetu koji nepostoji posto od korone mozete opet I opet da se zarazite, pa jos dodate na to da cete krace ziveti posle korone posto steti organizam, lako dolazite do zakljucka da svedska ne samo sto je izvrsila pokolj svog stanovnistva, vec preti da ugrozi celu generaciju koja ce ziveti sa korona posledicama. prosto je uzasno sta su uradili.

colchonero

pre 4 godine

Interesantno je da ovde svi napadaju 3500 mrtvih na 10ak miliona, i kao strasne su to cifre. A to sto u zemljama kao sto su Srbija i Svedska mesecno umire oko 10 000 ljudi, to nista. Naravno i ovih 10 000 mesecno i ovih 3500 od korone su mahom slabiji/stariji ljudi sa drugim bolestima. Samo posledice duvana (i to i neke koji ne puse ali su izlozeni) uzmu 40ak zivota DNEVNO kod nas i niko ne panici, od zagadjenja isto mnogo, al kad od korone skoci sa 2 zrtve dnevno na 4 to se predstavlja kao haos. Samo u tome je stvar. Znaci ne pricam uopste o nekom iznenadnom kanceru pu pu ili bolestima koje "ne mogu da se izbegnu" nego na ovo na sta moze da se utice, pusenje i zagadjenje.

Poenta teksta i zasto im neki "zavide" je to sto oni nisu zaustavili celu drzavu i zivot, zbog 500-1000 (od tih 3500) ljudi koji su mozda bili malo zdraviji i doziveli bi jos par godina da nije bilo korone. Prebaceno na populaciju to je 1/10 000 - 1/20 000, zavisi koji broj uzmemo.

Jorgos

pre 4 godine

Priča da su blizu kolektivnog imuniteta su samo spekulacije Andresa Tegnela. Serološki testovi u drugim zemljama pokazuju da je i Španija daleko od imuniteta, a Švedska je verovatno još dalje. Šveđani vole da misle da sve rade najbolje na svetu, ali to ovde jednostavno nije slučaj. Daleko od toga. A najviše im zavide teoretičari zavera po kojima virus ne postoji. A nipošto im ne zavide svi.

dd

pre 4 godine

И онда неки Хрвати који су радили у Шведској њих 12, се врате кући 2.маја и сви заражени. Сад јуре њихове контакте из авионе, таксисте који су их возили, сапутник из авиона. И велики је успех 3460 мртвих. Поготово за породице преминулих.

tatamata

pre 4 godine

Psihicki problemi i propast sveta zbog mesec dana kucnog zatvora. Nasi stari su preziveli 4 godine drugog svetskog rata cesto daleko od kuca, po logorima, s hranom na bonove ... pa nisu poludeli, a sve su izgradili posle rata za 5 godina i to sto su oni tada izgradili mi ne umemo sami ni da okrecimo, vec nam treba moler, toliko o tome! Upropastilo nas je 50 godina besnog zivota. Ajd zdravo, odoh da zapalim ...

Dr Radisa

pre 4 godine

Mislim da gresite,nijedan epidemiolog Vam nebi takav metod preporucio a nisu Svedjani ni tako uspesni.
Svedska ima 10.5 miliona stanovnika, gustinu od 23 Stanovnika na km2 i okruzene je sa zemljama ( Finska Danska i Norveska) koje imaju mnogo manje i zarazenih i umrlih i od nje i po evropskom poredjenju.
Svajcarska ima 8.6 miliona stanovnika, gustinu stanovnistva od 207 na km2 i okruzena je Italijom, Francuskom Nemackom i Austrijom.
Pogledajte broj umrilh ove dve zemlje.
Mere ili bolje recene necinjenje Svedske su samo populisticke.

Bob Rock

pre 4 godine

Систем је свакако ефикаснији, али о његовој хуманости би се дало расправљати. Ипак преко 3000 мртвих на њихов број становника није мало?

Djordje P

pre 4 godine

Jedini razuman model (s tim da su omanuli u protekciji starackih domova), ali izvodjliv samo kod odgovornih i disciplinovanih Svedjana. Kod nas? Kod nas brdo plastike prvi dan nakon "otkljucavanja" - ako ne mozemo ni oko toga da budemo disciplinovani, mogu misliti tek oko drugih stvari...

boban

pre 4 godine

Sada kada su pobili skoro sve od penzionera sto su imali, sada nam prodaju pricu kako ce oni ubuduce imati manje zrtava. Pa ako pobiju jos ono malo penzionera sto im je ostalo, verovatno i nece imati neku veliku smrtnost u nekom sledecem naletu jer i nema ko da umre. Bruka

mićo

pre 4 godine

ovo je glupost koja nije naučno utemeljena, i tek je jedno od mišljenja...još nije dokazano niti da li je imunitet nakon prebolenja kovida stalan, niti se može točno utvrditi broj lica koje su imale kovid, uglavnom jako šuplja priča

Суперхик

pre 4 godine

Побити пензионере биолошким оружјем којим још желиш да прокужиш целу нацију па ко жив ко мртав - није никаква тактика него одсуство одговорности према најстаријима који су најосетљивији ,а највише допринели висини шведског стандарда ! Кад се буде схватило да се не ради о природној вирусној инфекцији него о синтетисаном агенсу са сврхом уцене и застрашивања - биће јасније ! Успут Шведску су изоловали опрезни суседи који су увели мере на време па су јој тако неопрезној,без заштитне опреме и респиратора, много помогли !

bora

pre 4 godine

Ovaj tekst je pun filtriranih podataka a oslanja se na predpostavku da će rezultati testiranja stanovništva na antitela u Stokholmu biti 40%. Možda će biti toliko a možda i ne. Nisam baš siguran da "svi" baš zavide Šveđanima. Čak i da je sve to tako kako piše u tekstu, države kao što je naša zbog krhkog zdravstvenog sistema ne bi izdržale toliki procenat obolelih u prvom talasu. Jednostavno, nemamo tolike kapacitete u zdravstvu i ovo što je rađeno kod nas je bila jedina opcija (uz izuzetak pojedinih brljtina od stane struke i političara). I nisu samo stari Šveđani platili glavom ovu strategiju nego i hronični bolesnici koji su mogli još decenijama relativno kvalitetno živeti, to nije spomenuto u tekstu.

Moca NS

pre 4 godine

Da, da... Računi se još nisu sveli, a mnogi su se ismevali i u, tek će se videti koliko (ne)opravdanim, kritikama oholo osilili.
Videćemo...

nastymaid

pre 4 godine

Ekonomija može da bude bolja ili lošija, a ljudski životi ne mogu da se nadohnade, borba za svakog građanina i bolji standard a u stvari nije ih briga za nekoliko hiljada starih ili hronično bolesnih ljudi. Što je zemlja bogatija, to je više preminulih iz ugroženih slojeva, zanimljivo,i to uglavnom iz zapadnih zemalja.

Keke

pre 4 godine

Imaju deset puta više umrlih nego ostale nordijske zemlje. Ekonomija je bolje prošla, tako da je s te strane bolje, osim za one koji su nepotrebno umrli i njihove bližnje.

qwerty

pre 4 godine

Kada je Radulovic pricao o ovome u parlamentu Vulin i Brnabicka su mu porucili da je lud i da treba da ide da se leci.
Pa sad vi procenite ...

HanSolo

pre 4 godine

Ko je bio u Švedskoj upoznat je i sa činjenicom da Švedi i pored korone žive u samoizolaciji... po 3 km jedno od drugih:)... ne toliko društveni:). Osim naravno Štokholma i par ostalih gradova. Ogromna zemlja po prostoru sa najmanjom stopom naseljenosti.
(U Švedskoj problemi zdravo, 15. maj 2020 08:09)

Po tvom komentaru je jasno da ti nikad nisi bio i Švedskoj..

Problem sa Švedskom je to što je korona stigla u privatne staračke domove.. Zato što privatnici nisu dobili adekvatnu obuku.. Kod privatnika to nije važno, nego samo zarada.. Inače u zdravstvu im je normalna statistika.. Nije niko hladno "računao i žrtvovao" stare ljude.. Glupost, i srpske teorije zavere po starom..

dekan

pre 4 godine

U Svedskoj je pobuna sto nemaju maske u domovima pa lecnici rade i sa bolesnima i zdravima bez maski. Svedska ekonomija je prosla gore nego susedne zemlje jer nemoze mere od 500 milijardi kruna da pomognu. na biro danas ima 800 000 nezaposlenih.

прле

pre 4 godine

Пишем из Норвешке, где живим и радим последњих 21 годину! Шведска је тотално промашила овом стратегијом! Умрло их је 12 пута више него у суседним државама. Њихова влада и главни епидомолиг Андерш Тегетел ће морати одговарати њиховом суду, после парламентарних избора!
То се већ увелико пише у Шведскум медијима.
Молим медије у Србији да преносе проверене изворе вести!

Ana

pre 4 godine

Kao sto je neko lepo primetio ovo je eksperiment.I crta se ne povlaci sada vec na kraju godine.Na kraju ce sve zemlje biti sa gotovo istim brojem umrlih.Na zalost radili smo skoro mesec dana bez odgovarajuce zastitne opreme.Kao sto vam je poznato nije epidemija krenula u martu vec mnogo ranije.Radim u operacionoj sali u Stokholmu.Sada nas testiraju.Sa epruvete im padaju etikete pa ce morati ponovo da testiraju.Ja se necu jos testirati ali sam gotovo 99% sigurna da smo mi u zdrsvstvu gotovo svi bili zarazeni.Jer dosta kolega je bilo na bolovanju jos u februaru.Apsolutno je svima zao starih i to necemo oprostiti ovim debilima na vlasti.Inace pozdravljam mere da se nije sirila panika vec pozivanje na licnu odgovornost.Ovo ce potrajati i moracemo da se naucimo da zivimo sa ovim virusom.Ovaj hokuspokus virus je iz laboratorije.Hvala Trampu sto je imao hrabrosti da to javno kaze!

Sremčina

pre 4 godine

U Švedskoj je u martu 2019 umrlo više nego u martu 2020. Videćemo za april. Meni je samo to merodovno jer ljudi umiru i ovako i onako. Medjutim stvar je u tome što se ovde uvek promaši tema. Tema je ta da njihov epidemiolog stalno govori da mu to nije taktika i da nije najpametniji na svetu već da karantin ne zaustavlja virus a i da ne može karantin u nedogled i da će i sve ostale države imati slične brojke kad popuste sa zabranama. Jeste u Srbiji umrlo manje ali je vojska čuvala neke ulaze. Vidićemo šta će biti posle. Zasad se Srbija ne može sa Švedskom uporedjivati i obrnuto..

Lekar

pre 4 godine

Besmislen tekst. Čudo jedno kako se lako kreira javno mnenje. Pa Švedska ima 4000 mrtvih na 10 miliona stanovnika. Ko bi platio tu cenu za tzv. kolektivni imunitet? Skupo je. Dalje, u tekstu se navodi koja zemlja šta otvara, a mi smo to otvorili još pre 2-3 nedelje.
(drHouse, 15. maj 2020 07:19)

Slažem se, potpuno besmisleno. Naročito deo da neke zemlje sada "podražavaju" švedski model što je budalaština, u tim zemljama je epidemija pri kraju i počinju polako stvari da se otvaraju.
I ponovo pišem nešto što sam već pisao, postoje epidemiološki parametri u širem smislu koji nisu puko prebrojavanje zaraženih, a veoma utiču na širenje epidemije. Osim, naravno, gustine naseljenosti, koja je u Šbedskoj niska što svakako usporava širenje, recimo da samo 2% starijih od 65 živi sa nekim mlađim članom porodice, za razliku od mediterana/balkana i nekih drugih kultura življenja. Samim tim su stariji i ugroženiji manje izloženi. Na našim prostorima bi smrtnost sa "švedskim modelom" bila verovatno 10 ili više puta veća. Uz to, postoji drugi parametri, kulturološki, klimatski, dinamika kretanja virusa, itd. koji možda ili sigurno utiču. Tako olako donositi ocene je pogrešno, neodgovorno i dovodi do iskrivljene slike koju mnogi koji nemaju znanje prihvate bez dodatnih objašnjenja.

I na kraju, 4000 ljudi je mnogo, ne mogu prihvatiti taj utilitaristički pristup i žrtvovanje ljudi zbog nekog (lošeg) ekonomskog sistema. Onda menjajmo sistem, učinimo ga boljim za čoveka, održivim, otpornijim na krize, napravimo sistem koji poštuje čoveka, a ne kapital, a ne da žrtvujemo ljude da bi loš sistem ostao.

boki

pre 4 godine

Vreme ce pokazati tj samo ako bude tog famoznog drugog talasa i ako se tada izjednaci broj umrlih u Svedskoj i okolnim zemljama mozemo da kazemo da su bili u pravu.

U ovom trenutku broj mrtvih u Svedskoj 3500...u Norveskoj 250...

Malo li je 3250 spasenih zivota?

Sa druge strane, ako i bude drugog talasa ne vverujem da ce broj smrtnih slucajeva u Norveskoj biti 3000...tako da svakako ne vidim prednost Svedskog modela...

jelena

pre 4 godine

Druge drzave su sacuvale zivote i sada polako otvaraju poput Srbije Norveske Danske Slovenije, dok Svedska izgubila preko 3500 ljudi i dan danas nesmiju da otvore skole bioskope okupljanja, nesmiju da igraju fudbal dok Danska i Nemacka krecu.

Mare

pre 4 godine

Najveci broj umrlih imaju u tom delu Evrope, ubedljivo! A ova prica o kolektivnom imenuitetu je BS njihovih medija koji ne znaju kako da vise opravdaju lose poteze, pa su sad morali da vode matematicare da dokazu kolektivni imunitet. Niko u Ebropi nije blizu imuniteta, juce su Spanci pokazali rezultate testa na antitela u najjace zahvacenim podrucjima i pokazalo se da nisu ni blizu kolektivnog imuniteta. A Spanija ima vise obolelih na mil stanovnika od Svedske. Pa kako onda Svedjani imaju kolektivni imunitet, ili ne testiraju dovoljno (sto znaci da onda nemaju ni validne podatke da pricaju o kol imunitetu) ili prosto nemaju nego unajmljuju matematicare da pricaju o statistici. A sto se tice ekonomija, pa Svedska je izvozno orijentisana zemlja, kako oni misle da ih ne pogodi recesija???

Martin Lang

pre 4 godine

Apsolutno netačno,žena mi je medicinska sestra ovde u Švedskoj,najveći broj mrtvih i zaraženih prema broju stanovnika u celoj Skandinaviji.Totalni promašaj i greška.Linda i Martin Lang

kk

pre 4 godine

Uz duzno postovanje Svedjanima, ali njihov model nisu primenili ni Danci koji su u jednom momentu zatvorili granicu prema njima. Velika Britanija je prvih dvadest dana epidemije krenula sa tim modelom, pa su shvatili da ne ide, a evo i danas placaju ceh tog blagog pristupa s pocetka. Eto primera razvijenih zemalja, da ne bude da samo mi zatucani Balkanci nismo primenili svedski model.

Sandzak

pre 4 godine

Svedjani nisu zabranili totalno krecanje samo iz jednog razloga, nisu smeli da nebi ostali bez radne snage u zdravstvu, jer da su zatvorili skole i vrtice nebi imao ko da radi jer bi roditelji ostali kuci. A sve ostalo je zatvoreno, sva sportska takmicenja su prekinuta, nijedna liga se dan danas neigra, zatvorilinsu srednje skole i fakultete, pozorista, bioskopi, restorani se danas zatvaraju ko ne drzi distancu, nedaju da se krene sa ligom fudbala, nedaju da se okuplja vise ljudi, nedaju putovanja dalje od 1 sat voznje. Zatvorili su staracke domove da niko od svojte nemoze da ih vidi a ipak im korona usla u domove i napravila haos. u Svedskoj je umrlo duplo vise nego u Dansku Finsku Norvesku i Island zajendo . 122 000 je ostalo bez posla a 200 000 je otislo kuci na cekanje. Duplo su Izgubili i zivote i ekonomiju.

Mr M

pre 4 godine

Je l vi ljudi stvarno verujete prijkama gde je koliko umrlo? U rusiji ima više od 180 hiljada zaraženih a umrlo je manje nego u švedksoj, aha kako da ne...nemojte mnogo da verujete brojkama...

Nenad Z.

pre 4 godine

3550 mrtvih je vama dobar model, na 10 miliona ljudi.
Sta bi se desilo da u Srbiji, gde je 7 miliona i bude 2550 mrtvih? To bi bio dobar model?

nada22

pre 4 godine

I u beogradu ima baš mnogo "Šveđana" SVIH UZRASTA! Nema šanse da ih izbegneš, pogotovo u GSP-u i prodavnicama, a na ulici moraš da se "parkiraš" između automobila dok grupa "šveđana" ne prođe, naravno laganim korakom.

Dejan

pre 4 godine

Ko je pratio vesti jucer mogo je cuti da se Svedska suocava sa masovnim kritikama unutar drzave. 22 strucnjaka su poslali pismo osude prema vlastima i epidemiologu zato sto je uvela pokazalo se pogresnu strategiju. previse ljudi je umrlo a kolektivnog immuniteta nece biti jer su neke gore pogodjene zemlje dostigle tek mali broj immuniteta.

Matematičar

pre 4 godine

Švedska je od svojih građana napravila eksperiment, nažalost broj umrlih i zaraženih je visok. Ono što brine je da i posle 3 meseca oni imaju svaki dan preko 600 novozaraženih. Nadam se da znaju šta rade

Kramp

pre 4 godine

Mi smo se borili na svoj nacin..i dobro smo prosli..Svedjani su daleko ispred nas, tako da apel njihovih vlasti, dolazi do razumevanja kod gradjana..Kod nas, ne bi bilo efekta! Oni su ustedeli pare, mi zivote..

Sandzak

pre 4 godine

U Svedskoj su sada okrenuli plocu i kritikuju vlast da se igrala sa zivotima sve radi immuniteta. Spanija i Belgija su imale mnogo vise zrtava a tek imaju 5% imuniteta sto je dalo do znanja da je strategija Svedske totalni promasaj a vec je umrlo 3560 ljudi.

OK Real

pre 4 godine

Sta bre pisete: i Svedskoj 3529 umrlih, to je 350 ljudia 1M (mislim da je broj umrlih na 1M stanovnika najpravicnije poredjenje).
Kod nas je 224 umrlih sto je 26 ljudi na 1M....
Kako je to dobar model? Ko im zavidi? Intalijani ili Francuzi ili Spanci ili GB koji su pokusali isti model da primene?

Luka

pre 4 godine

3 500 umrlih na 10 000 000 stanovnika, i sve to zbog teoretskog kolektivnog imuniteta od 40%, a u praksi...videcemo kad dodju testovi. Na cemu da im svet zavidi? Naravno pitanje se odnosi iskljucivo na upravljanje covid 19 krizom.

jako im zavidimo...

pre 4 godine

Imaju 3x vise zarazenih i 10x vise smrti. Taj bezosecajan kapitalisticki pristup. Hvala Bogu jos nismo toliko pali. Ali idemo ka tome. Ljudi su ljudi, nisu statistika i roba.

ja

pre 4 godine

Ne znam kako je to uspeh. Živim u swe, ovde je umrlo mnogo, mnogo ljudi. Nije moralo tako, što lepo vidimo i kod komšija u Danskoj i Finskoj. Nema Švedska nikakav "plan" koji je uspeo već upravo suprotno, toliko su neorganizovani po ovom pitanju pa je tako ispalo. Žao mi je što se u svetu smatra da je to neki "model". Jednostavno nije.
(Biljana, 15. maj 2020 08:26)

Računica se svodi na kraju, nakon drugog, trećeg talasa...videćemo još koliko je to uspešan model, odnosno kako će Švedska izgledati u odnosu na te druge zemlje tokom sledećih talasa pošto postoji visok nivo kolektivnog imuniteta. Primera radi Slovenija je izmerila prisustvo antitela kod svega 2% populacije.

Braćan

pre 4 godine

Lako je pozvati Šveđane da poštuju nešto. Neka švedske vlasti pozovu građane Srbije da poštuju distancu i mere, pa da vidim kako će to da ide. Masku najobičniju niko skoro više ne nosi. Sinoć sam bio do Lidla, nemaju je više ni kasirke, ni radnici. Od kupaca možda nas 5 je imalo masku. Izgledamo kao paranoici.

zen

pre 4 godine

Švedjani seniori stvorili državu i jedan od najvećih standarda na svetu pa ih njihovi naslednici prepustili vetrometini virusa po principu " nisi nam koristan više". Naši seniori nas doveli do totalnog kolapsa države i 10 godina ratova i sankcija pa ih štitimo kao da su pande. Posle neko kaže da smo zlobni individualisti.

VUK

pre 4 godine

Znači pustili su da umre skoro 5000 ljudi ( ako je istina) zbog kolektivnog imuniteta koji ovih dana doživljava fijasko u ponovnom uvođenju karantina u Vuhanu ili Seulu . Jedina istina je da niko nema pojma kako da se zaustavi ovaj virus. I sad Hrvati,Grci i mi smo budale što svi zajedno nemamo 400 mrtvih, a Švedska nekoliko hiljada. Ako Šveđani počnu na jesen i zimu da umiru od Corone , da li će odgovarati ljudi koji su štitili ekonomiju i kao cenu ubili ljudska bića. Naravno da će vlada pasti.

sitno

pre 4 godine

Не разумем како Шведска може да буде позитиван пример кад је свесно допустила да јој старији људи по домовима настрадају. Ваљда је обавеза да се сви сачувају док год то може. Јер, уколико и даље не чувају старије они ће и даље умирати од вируса.

Тек на крају свега овога видеће се колико је ко био успешан.

Stefan

pre 4 godine

Sve što ću da kažem je da se po komentarima porede babe i žabe . Niti su Srbija i Švedska po bilo čemu iste niti su se isto postavali . Živeo sam pola života u Srbiji i sad već neko vreme u Švedskoj . Gotovo u svemu različite zemlje . Generalno sve mere su imale podršku medju većinom gradjana u Švedskoj i tu je kraj priče . Većina nije htela niti sada hoće da se bilo šta zatvara a kamoli karantin da se uvede . Život uglavnom teče normalno sa koronom ili bez . Prve komšije su mi bračni par od skoro 80 godina i generalno su stava "šta da se radi , ako nas uhvati , uhavtilo nas je i to je to " . Tako da je glupo porediti bilo šta sve i da je bilo 10 ili više hiljada mrtvih .

Bojan

pre 4 godine

Ako se posmatra smrtnost od ovog virusa, Švedska je sa 350 mrtvih na milion stanovnika na 6. mestu zemalja sa najvećom smrtnosti. Susedna Norveška npr. ima 43 mrtva na milion stanovnika.
Dakle ako je svesno žrtvovanje sopstvenog stanovništva uspeh, onda ok, ide im super.

Portir

pre 4 godine

(Jovan, 15. maj 2020 07:53)
Postovani gdine Jovane, da u Srbiji zive svedjani lako bi se krizom upravljalo preporukama i saopstenjima, ali nama srbima NIKO i NISTA ne moze ograniciti ponasanje po sopstvenom nahodjenju. Nemamo razvijenu kolektivnu svest, vecina nas smo surovi (ograciniceni) individualci, koji ugadjaju sebi po volji.
Dokaz mozemo i danas videti po kaficima, parkovima i javnim zatvorenim prostorima.
Meni je i ovih 222 preminulih od Covida previse, a poznajem ljude koji su lezali na Sajmu, Zemunskoj bolnici, a i koji su nas napustili.
U poslednjih 120 god smo izginuli za dva milenijuma, povedimo racuna sta ostavljamo deci.

Anonymous

pre 4 godine

Trenutno su osmi na svetu po broju umrlih u odnosu na populaciju. Ovo nije zavidan rezultat, no možda za recimo 3 meseca ipak budu bolji.

Zoran Bugarinovic

pre 4 godine

Britanska Kolumbija u Kanadi je uvela nesto izmedju. Nije bilo zabrane kretanja, saobracaj nije ukinut, prodavnice hrane i pica (vazno) i gradjevinski radovi, mehanicari, apoteke i jos stosta nije prestajalo s radom. Ali, sve skole, fakulteti, biblioteke, soping centri, frizeri, bazeni, teretane, fizioterapeuti, barovi, kafici, restorani i dalje ne rade. I pored malog broja novih slucajeva (desetak dnevno) popustanje mera ce poceti tek sledece nedelje. Ljudi su se pridrzavali mera vise nego u Svedskoj, ne krece se i ne putuje bez ozbiljnog razloga, redovi za ulazak u prodavnicu su cuvali rastojanje, nose se maske... Broj umrlih je 135, a Svedski je presao 3,500. Jeste, ova kanadska provincija ima duplo manju populaciju od Svedske, ali Metro Vankuver je veci od Stkholma. Jos nije gotovo, ali izgleda da je ovdasnji model bio uspesniji. Ne zavidimo Svedjanima.

Toni

pre 4 godine

Čuo sam od nekoliko naših ljudi koji žive u Švedskoj kakav je njihov odnos prema starijima (jedan i radi na poslovima njege starijih u domovima). Puno njih nema pojma gdje su im djeca i nisu se vidjeli ko zna koliko dugo, iako odrasli potomci čak žive u istom gradu (!) Zvučalo mi je čudno, ali sam to ipak čuo iz više izvora. Možda i to ima veze sa brojem preminulih u domovima za stare.

0antI

pre 4 godine

Besmislen tekst. Čudo jedno kako se lako kreira javno mnenje. Pa Švedska ima 4000 mrtvih na 10 miliona stanovnika. Ko bi platio tu cenu za tzv. kolektivni imunitet? Skupo je. Dalje, u tekstu se navodi koja zemlja šta otvara, a mi smo to otvorili još pre 2-3 nedelje.
(drHouse, 15. maj 2020 07:19)

Pa teza je da su Šveđani stigli daleko dalje od ostalih koji će tek sad početi da ukidaju restrikcije, i očekuje se da broj zaraženih i žrtava COVID-19 počne da raste u tim zemljama. A kao Šveđani kažu, oni misle da je ovo korektan način što se tiče Švedske, međutim ostale zemlje moraju da odluče šta je najbolje za njih. Na kraju krajeva, i sam Dr Tegnell kaže da niko nije siguran koji je pravi put, i da je 3500 preminulih ogromni neuspeh zaštite staračkih domova.

Sanavabic

pre 4 godine

@Braćan

Buraz, prvi da posle ukidanja vanrednog stanja, odem sa zenom do trznog centra po neke patike. Jedino nas dvoje nosimo maske, k'o da smo nenormalni.

Deki CZ

pre 4 godine

Da razjasnim, taktika Švedske nije da jure kolektivni imunitet, nego da pokušaju održati nivo obolelih na nivou koje njihovo zdravstvo može da kontroliše. Nažalost, Švedska nije uspela, kao ni mnoge druge zemlje, da odbrani staračke domove ni osobe koje primaju pomoć kod kuće. Zato su u prvih 10 u svetu po broju smrtnih slučajeva po glavi stanovnika. No, i to je sve relativno, jer kad druge zemlje počinju da smanjuju svoje restrikcije, broj zaraženih i umrlih će skočiti u tim zemljama. Prva merenja kolektivnog imuniteta u Španiji i Portugalu su zastrašujuća i nikako ohrabrujuća, samo 5% ima utvrđena anti tela...

U Švedskoj problemi zdravo

pre 4 godine

Ko je bio u Švedskoj upoznat je i sa činjenicom da Švedi i pored korone žive u samoizolaciji... po 3 km jedno od drugih:)... ne toliko društveni:). Osim naravno Štokholma i par ostalih gradova. Ogromna zemlja po prostoru sa najmanjom stopom naseljenosti.

Boris

pre 4 godine

Sta znaci SOCIJALNA DISTANCA?
U vreme epidemije da se nebi zarazili treba biti dovoljno udaljen od drug osobe. Da jedno drugome ne prenesu virus. Jeli to ta socijalna distanca. Nije. To je fizicka distanca, srpski receno. Preporucljivo rastojanje.
Cudim se da prihvatamo i bukvalno prevodimo, ne razmisljajuci, sta to zapravo na nasem jeziku znaci.
U Indiji je itekako prisutna socijalna distanca kroz kaste, u Silikonskoj doliniinzinjeri istrazivaci se ne druze sa obicnim tehnicarima i sekretaricama... socijalno su diferencirani.
Novinari koji pisu za srpske medije treba da ignorisu formulaciju koja je u nas besmislena kada se govori o preventivi na Corona virus!

nedostizni

pre 4 godine

Voleo bih da vidim neku statistiku o broju zaraženih u uslužnom sektoru kod nas. Jer realno najviše su bili izloženi radnici u prodavnicama. Mesec i po dana sam ih posmatrao kako nose one maske ispod nosa, ponekad ispod brade. A opet, imam utisak da im ništa nije bilo. Možda grešim pa bih zato voleo da vidim neku statistiku o tome.

sweswe

pre 4 godine

Apsolutno netačno,žena mi je medicinska sestra ovde u Švedskoj,najveći broj mrtvih i zaraženih prema broju stanovnika u celoj Skandinaviji.Totalni promašaj i greška.Linda i Martin Lang
(Martin Lang, 15. maj 2020 13:02)

Hejsan Martine, pozdrav i za Lindu...
Ja zivim u Svedskoj (Stockholm/Tyresö) i radim sa osobama sa psihickim varijacijama (kako se to sad zove ovde u Svedskoj, u Srbiji bi rekli "psihicki bolesni"). Ovde (u Svedskoj) postoji jedan sistem pomoci koji se zove LSS (Lag (1993:387) om stöd och service/Zakon o pomoci i uslugama, misli se na osobe koje trebaju tu pomoc, psihicki ili fizicki, ili kombinacija istih). Da su uveli iste mjere kao vecina zemalja u Evropi, a i sire, cijeli sistem bi krahirao, tj nisu imali plan B za isti. Odluka je vjerovatno pala iza zavjesa i...?
Rizikovali su jednu rizicnu grupu (starije osobe) da bi spasili sistem koji su gradili 50-ak godina i koji pomaze najugrozenijoj grupi u drzavi. Da li su pogrijesili pokazace vrijeme i analize. Inace..., kada se pogleda budzet Svedske LSS je na drugom mjestu finansiranja, odbrana je na prvom. Ekonomiju ne bih veceras spominjao, nije moja svera interesovanja, ali cujem da je Svedska prosla mnogo bolje od mnogo drugih zemalja...

znam ja nas

pre 4 godine

Izostavljen je možda i najznačajniji zaključak njihovog epidemiologa...
U Švedskoj su najgore prošli privatni starački domovi... Nisu mogli da im nametnu mere

Pozdrav iz Toronta

pre 4 godine

"Švedska je nakon izbijanja epidemije novog koronavirusa samo pozvala građane da poštuju mere socijalnog distanciranja"

To je to, drugačiji narod. Probali su i Englezi isto, na finjaka, ali se narod sprdao, išao u pabove kao da se ništa ne dešava.

Rembo

pre 4 godine

Proveravajte informacije koje objavljujete. Nemačka je odavno otvorila skoro sve prodavnice, a sada se otvaraju i restorani. Škole su počele sa radom u manjem obimu.

Svetski putnik

pre 4 godine

Pozdrav iz Geteborga. Ovde su stvarno posebnu taktiku. Posto ne zivim bas dugo ovde, bilo mi je dosta cudno kako su oni uvodili mere. Bio sam naravno u kontaktu sa prijateljima i rodbinom u Srbiji i kada sam uporedio, to je stvarno bilo totalno drugaciji pristup. Prvo oni su u svim firmama gde je to moguce dali savet da se radi od kuce. U mojoj firmi je isti dan 95 % ljudi otislo kuci sa laptopom i nastavilo da radi od kuce i jos uvek tako rade, ja sam bio iznenadjen posto nije bila nikakva obaveza nego samo ako zelis..A dan pre toga su se salili na racun restrikcija... Zatvorili su pozorista, sportske manifestacije, koncerte i slicno. Trzni centri su nastavili da rade. Kafici, restorani takodje. Malo ko je nosio maske, bilo je ljudi sa rukavicama ali ne neki ogroman broj. Javni prevoz iako je radio, bio je pust. Bankrotiralo je prilicno puno preduzeca koji prodaju robu iako nije bilo zabrane rada. Ono sto je zanimljivo je da su npr. smanjili rad mnogim ljudima na 60% radnog vremena a drzava je platila firmama razliku tako da im je plata smanjena za samo 6%... Neke firme je drzava uspela da spase od bankrota ali mnoge nije nazalost. Svedska ima neke 3 nivoa kasa za pomoc u slucaju za ekonomske krize, ratove, i ostale katastrofe. Bila je totalna sloboda kretanja ali je ipak bila preporuka da se izbegavaju guzve. Oni su to poslusali, tako da se uglavnom setalo po jezerima, sumama itd.

Ik

pre 4 godine

Holandija nije mogla da ne zatvori neke stvari. Urgentna nega je bila prebukirana, jednostavno nisu imali izbora inace bi morali da biraju koga da spase. Gustina naseljenosti jednostavno ima veliku ulogu a verovatno i kultura/druzeljubivost.