Ponedeljak, 18.03.2019.

16:10

"Nećete pretvoriti Istanbul u Konstantinopolj"

Predsednik Turske Redžep Taijp Erdogan opisao je masovnu pucnjavu u dve novozelandske džamije u kojoj je poginulo 50 ljudi kao deo šireg napada na Tursku.

Izvor: Tanjug

"Neæete pretvoriti Istanbul u Konstantinopolj" IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

72 Komentari

Sortiraj po:

DEDA CVETKO

pre 5 godina

Da pojasnim:

- Istanbul se NIKADA nije zvao "Carigrad", osim na srpskom, bugarskom i ceskom jeziku. Taj izraz je potpuno nepoznat i Grcima i Turcima i Arapima i Anglosaksoncima.

- izvorno ime grada bilo je Bizantum (na latinskom) ili Vizantion (na grckom). To ime grad je zadrzao sve dok ga rimski car Konstantin I (inace nas covek, Nislija) nije naimenovao za glavni grad Istocnog Rimskog Carstva, pocetkom 4. veka N.E., kada postaje Konstantinopolis.

- Od 4. veka do 15. veka (dakle nesto vise od 1100 godina) grad se zvanicno zove Konstantinopolis/Konstantinopolj.

- Grad postaje "Konstantinija" vrlo brzo posle pada u ruke Osmanlijama 29. Maja 1453.godine, sto ZVANICNO ostaje sve do Ataturka. izraz Stambol (grckog porekla) bio je u neformalnoj upotrebi u arapskom i muslimanskom svetu jos od 10. veka, ali nikada nije bio u zvanicnoj ili diplomatskoj upotrebi sve do 19. veka. "Istanbul" je neformalni turcizam od grckog naziva, koji nije ozvanicen sve do pocetka 20. veka.

- Tokom 19. veka, turcizirani naziv (Istanbul) i pseudo-grcki naziv Konstantija pocinju da koegzistiraju u zvanicnim turskim dokumentima.

- U vreme Ataturka (tacnu godinu nisam mogao da odredim, ali pretpostavljam sredinom 1920-tih), grad i zvanicno postaje Istanbul i gubi se svaka upotreba originalnog grckog naziva.

Kako ce se grad zvati u buducnosti, moja kristalna kugla nije mogla da mi kaze, ali se slatko nasmejala na Erdoganovu erzac opasku.

Nije sve u parama nesto je i u novcu

pre 5 godina

Stvarno neki zive u bajkama kada misle da ce Istanbul nekome drugome pripasti i da ce ga osvojiti, a u njemu zivi preko 15 miliona turaka... a da ne pricam da su medju 10 najmocnijih vojnih sila na svetu. Lako vas je manipulisati i za domace potrebe kada vidim da verujete u svakakve bajke... Pa samo u Istanbulu ima 5 miliona vise turaka nego sto ima grka na celom svetu, a za Rusiju da ce nesto da uradi to bi bilo ravno samoubistvu, Turska nije Gruzija ili Ukrajina. Pisem ovo da bi se neki otreznili i odrasli.

Miki

pre 5 godina

Ime Konstantinopolj ili na turskom “Konstantiniye” grad je nosio sve do 1923. godine, dok ga nije promenio Kemal paša Ataturk, a ne 1453. godine kako ste naveli u tekstu. Plus u komentarima citam da je grad nosio ime Carigrad. Ljudi, to smo ga mi tako zvali, on se od osnivanja pa do pre samo 90 godina zvao Konstantinopolj, ali to ocigledno smeta zatucanom islamisti Erdoganu koji bi pored hiljada postojecih dzamija u tom istom gradu i Aja Sofiju, velelepnu pravoslavnu crkvu, a sada muzej, opet da pretvori u dzamiju...

acomurija

pre 5 godina

Necu o istoriji, gde je sve jasno: istorijski Grcki grad, kao i sva Egejska obala.
Cisto vojnicki. Otkada su se Rusi ugnezdili u Hmeimu, u Siriji, i zasli za ledja Turskoj i NATO bazi Indzirlik, Turska je samo mnogoljudna maloazijska drzava, bez vojnostrateskog znacaja!
Setimo se, pre neku godinu, kad je Turski fantom oborio ruskog skolskog aviona, pa je "sultan Erdogan" poceo da se kocoperi, Putin je javno zapretio vracanjem Istambula i Bosfora, u Hriscanski posed, Erdogan je podvio rep, poceo ulizivanje Rusiji - trgovinu, naftovod, S300 i S400...
Na zaprepascenje Amerikanaca, a narocito Otomanskih starih PRIJATELJA Engleza.
A svi znaju da ovi sistemi, u slucaju konflikta s Rusima, ne bi funkcionisali! Sto sa zemlje, sto iz vazduha, a posebno sa satelita, elektronski bi bili blokirani i beskorisni.
Turska u blizini nema prijatelja, ili su beznacajni, poput Turkmenistana, npr. Blesavi Grci, nahuskani od Engleza, iracionalno su protiv Rusa, time i Kineza, i ako vise nisu ekonomski samostalni, cak.
Prema tome, ova retorika "sultana" Erdogana, u sustini nostalgicno islamisticka, je odlicna prilika da se hriscanska Evropa uozbilji, presabere i "ponudi" rat - da se konacno danasnja Turska - RASPADNE!
Pre ili posle, sasvim izvesno - desice se. Jer, sto se Turska ocuvala, to zahvaljujuci Americkoj antiruskoj histeriji, a narocito Engleskoj. Ova retorika Erdogana je pesnica u lice njihovim interesnim saveznicima, sto ce ubrzati novo prekrajanje Male Azije...

Yalla

pre 5 godina

Grci ga i danas zovu Konstantinopoljom.
 (SSSS, 18. mart 2019 19:37) 

Zar nije glupo ako mu je sluzbeni naziv Istanbul? Celi niz gradova u Bugarskoj i Grckoj je u doba Otomanske imperije nosio druge nazive ( rekli bi turske ) pa ih danas Turska ne koristi nego su preuzeli zvanicne sluzbene nazive tih gradova. Cemu svrha osim da se izazivaju nekakve tenzije?
Mene opet cudi da je po islamskom vidjenju (u Kuranu) taj grad nazvan Konstantinija a Turci bi barem iz tog ugla trebali da se drze naziva iz njihove najsvetije knjige, zar ne? Zanimljivo.

severoistok

pre 5 godina

Isti Milosevic, aktuelnu i svakodnevnu masovnu kradju i diktaturu prikriva praznom slamom, apelirajuci na istoriju pre 5 vekova, junastvo, cojstvo, emocije, vekovni neprijatelji, itd itd. Lose im se pise!

Невен

pre 5 godina

Чак и за предизборну реторику ове су речи ван свих норми здравог разума... није ово политичка борба него флипно човек...

СЕНОВИЋ

pre 5 godina

Турска своје постојање дугује Енглеској. 1912 Турска је издахнула. Енглези су је спасили . А разлог су Руси.

Dragan

pre 5 godina

Mnogo dreke za potrebe lokalnih izbora i ujedinjavanja muslimanske braće. Što se brojeva tiče, taj grad je skoro 1.000 godina bio antički Vizantion, nešto više od 1.000 godina hrišćanski Konstantinopolj i nešto manje od 600 godina turska metropola. Sve to ništa ne znači. Bog zna šta će biti. Nestalo je persijsko carstvo, rimsko, egipatsko, makedonsko, otomansko... Jedini razlog turske snage i značaja je sprečavanje Rusije da izađe na topla mora.

billy_the_cat

pre 5 godina

Jovan, Tursci ga drže vec 600 godina, malo li je? 15 000 000 turaka živi u tom gradu, stvarno misliš da neko ima snage da to promijeni?

filimeni

pre 5 godina

Niko mu ne kaze "saucesce" za ljude koji su klanjali. Cudi me, svako bi se osecao uvredjen pa i erdogan. Zar da se raduje ? zar se do toga se doslo da se ne razume covek u ovakvim situacijama ? mnogi klanjaju samo pred silom dok znaju da bog silu ne voli. Ne poznaje se autoritet boga ?

Geopolitika

pre 5 godina

@
Ovde se neko pogubio. Konstantinopolj je veoma brzo promenio ime u Carigrad i kao prestonica Vizantije postojao od 330.g. do 1453. godine. Dakle - hrišćanski je bio više od 1000 godina a turci su tu nešto malo i privremeno.
Što se tiče izjave da "Istanbul nije Konstantinopolj", ni to nije sasvim tačno. Istanbul je grčka reč-fraza i znači "ići u grad", tako da ni to nije tursko. Mislite o tome!
(jovan, 18. mart 2019 20:15)

Ovo stoji, ali se vrlo lako prelazi preko toga da je danasnji naziv Istanbul zvanicno usvojen tek 1928.godine! Do tad je manje vise formalni naziv bio Konstantiniya ili Konstantiniye, kako se kod Osmanlija zvao, a lokalni je bio Stambol ili Stambul, opet kovanica od grckih reci koju su usvojili. Znaci, tek od vremena Kemala Ataturka i donosenja zakona da se posta ne dostavlja ukoliko se ne koristi novi naziv Istanbul zvanicno je i dalje preovladavao naziv koji je grad imao od osnivanja, posebno u medjunarodnim odnosima.

Mio

pre 5 godina

@aleksa
Osmanlije su dosle na Balkan kao pomoc Kantakuzenu koji se borio za tron Vizantije protiv Paleologa kojeg je podrzavao Car Dusan.
Dusan je uvideo snagu Osmanlija, iako su oni u to vreme bili izuzetno mala drzava, neuporedivo manja od Srpskog Carstva. Medjutim, organizacija, sposobnost i snaga njihove drzave i vojske predstavljala je jasnu opasnost, sto je Dusan uvideo posle dva teska poraza srpske vojske od Osmanlija u danasnjoj Grckoj.
Planovi da krstaski pohod pod njegovim vodjstvom su propali jer je Dusan prekinuo pregovore s Papom zbog toga sto Papa nije sprecio Ugare da napadaju sever Srbije.
Dusan je umro pre nego sto je poveo bilo kakav rat protiv Osmanlija, tako da ne znamo sta bi bilo da je poziveo. Kljucni poraz Srba protiv Osmanlija desio se 1361 u Marickoj bici u kojoj je ogromna srpska vojska izmasakrirana od strane neuporedivo manje osmanske vojske. Posle toga, vise nismo imali realne sanse za pobedu. Oni su bili sve jaci, mi sve slabiji.
Sto se vrata u Carigradu tice, nije tu obesen patrijarh, nego je tu poginuo poslednji visantijski car. Patrijarh nije obesen nego mu je sultan Mehmed dao zastitu i obecao zastitu za Vaseljensku Patrijarsiju.
Dakle, ta vrata su zapravo vrata na kojima se smatra da je poginuo poslednji vizantijski car, pa je krenula legenda da ce Carigradom vladati Hriscani kada ta vrata budu otvorena. Turci ih i dan danas drze zazidanim.

Svedska

pre 5 godina

Turska ce uvek bit jak faktor sve dok ima nafte na bliskom istoku.Neznam cemu ovi komentari.Druga najaca drzava u NATO posle Amerikanaca.Nije on glup ni malo a i moze da igra jer u pitanju je interes.

Srbin iz Srbije

pre 5 godina

@Izgleda da ga preventivno branite u Utrehtu?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Pera Detlic 2, 18. mart 2019 19:48)

Pa trenutno možda, Pero, ali kad se smuči Holandezima, odoše čerge vrlo brzo nazad dole u Aziju. A diktatorčić samo neka kupuje s300 od rusa, pa eto Grčkoj vrlo brzo nazad Konstantinopolisa, na samoj granici sa Republikom Kurdistan. Mnogo se zaneo efendija...

Veteran

pre 5 godina

@Niks , bio pre dve nedelje i odlicno se proveo.Puno je turista, domacini izuzetno gostoljubivi, hrana vrh!
Preporucujem deo oko Galata tornja i Istiklal , stotine malih radnjii, barova i restorana.

Flag1o1

pre 5 godina

U turskoj su lokalni izbori 31.Marta. Čovek vodi predizbornu kampanju, bas ga briga za Galipolje, pogotovo sto je tamo pobedu izvojevao Kemal Pasa, koji mu definitivno nije omiljeni lik iz istorije. On samo pali javnost sa ratobornom retorikom koju većina turaka inače ima u sebi.

Maksa

pre 5 godina

Turci se spremaju sa rat sa Grcima. Malo malo pa testiraju Grcku avijaciju stalnim upadima u vazdusni prostor u Egejskom moru. Kao slag na tortu kupili su S-400. Jos kad imate vodju kao sto je Erdogan kome je neophodan rat da odrzi vlast, onda je ovo neizbezno. Ps- nema to veze sto su obe clanice NATO saveza, nigde ne pise sta ce se desi ako clanice medjusobno zarate.

aleksa

pre 5 godina

Car Stefan Dušan je imao u svojoj vojsci turske najamnike,mada u njegovoj vojsci je bilo i drugih naroda(Grka, Bugara, čak i Germana).
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (V. B, 18. mart 2019 18:55)

Ne, Turke je doveo Jovan Kantakuzin koji se borio za krunu cara Vizantije. Jedno vreme je bio u saveznistvu sa Stefanom Dusanom ali nije potrajalo ali u vojsci cara Dusana nikad nije bilo turskih najamnika. Dusan je video opasnost od Turaka (narocito posle poraza vojvode Preljuba kod Stefanijane) i spremao se za konacan obracun sa njima. Cak je "flertovao" sa papom kako bi obezbedio severne granice od katolika Ugara ali je na kraju odustao od tih pregovora i spremao se da krene bez podrske. Nazalost, umro je 20.12.1355 (smatra se i da je otrovan).

Inace, u Vaseljenskoj patrijarsiji postoje srednja vrata o koja je, kada su Turci zauzeli Carigrad obesen tadasnji patrijarh. Ta vrata nikada nakon toga nisu otvarana vec ce biti otvorena kada Carigrad opet bude grcki (hriscanski).

Balkanac

pre 5 godina

Gde nadje da si meta. Tako zbore diktatori. I ovi tvoji ruse po svetu, pa sta si ocekivao. Umesto da smirujes stvari ti nadje da pretis zarad vlasti.

jovan

pre 5 godina

Ovde se neko pogubio. Konstantinopolj je veoma brzo promenio ime u Carigrad i kao prestonica Vizantije postojao od 330.g. do 1453. godine. Dakle - hrišćanski je bio više od 1000 godina a turci su tu nešto malo i privremeno.
Što se tiče izjave da "Istanbul nije Konstantinopolj", ni to nije sasvim tačno. Istanbul je grčka reč-fraza i znači "ići u grad", tako da ni to nije tursko. Mislite o tome!

Irfan

pre 5 godina

Erdogan gubi podrsku i vec je u manjini zadnje izbore je dobio za 1% vrv i nekom kradjom.U svakom vecem gradu nema vecinu.U Izmiru nema ni 15% u Eskisehiru koji je jak univerzitetski grad takodje duz celog primorja Egejskog Mediteranskog je u manjini takodje i Sivas gde zive Alevi.Medjutim dugo je opstajao na vlasti zahvaljujuci Kurdima pre svega sada se i tu situacija menja pola pola je jer imaju svoju jaku partiju.U zivotu ga jos odrzavaju Turci sa crnog mora koji su uvek bili najzatucaniji i neki u centralnoj Anatoliji tipa Konija Kajzeri gde je i dalje vera jaca.Zato su mu i govori sve radikalniji e da i u dijaspori Nemackoj i Austrijskoj ima podrsku jer su tu isli najsiromasniji Turci dok u Amerrici Australiji su isli obrazovaniji i tu nema ni 15%.Toliko da objasnim ljudima sta je i kako inace dosta vlada slicno kao Vucic slicne metode.Samo sto ima jacu opoziciju tj mocne ljude biznismene.

Bot

pre 5 godina

A to što ste vi pretvorili Konstantinopolj u Istanbul, Aju Sofiju u džamiju nema veze... Ima li ičeg goreg od licemerja? Ako te neko mrzi zapitaj se zašto, možda je u pravu, i promeni nešto kod sebe. Nemoj odmah da se postaviš tako gordo kao da si samo ti dobar a svi ostali zli. Ovo naravno važi za sve ljude na ovoj jadnoj planeti...
(Realno, 18. mart 2019 17:09)

Aja Sofija nije dzamija nego muzej. Bila je dzamija u Otomanskom carstvu aline od kada je Turska postala republika. Al' da je Erdogan los to se slazem. Ataturk, koji je ziveo 100 godina pre njega je bio 100 puta civilizovaniji covek.

Niks

pre 5 godina

Nikad nisam isao u Tursku.
Planirali smo da posetimo Istanbul za 1. Maj, ali sada se pitam da li je bezbedno?
Kakva su iskustva nasih turista?

Radovan

pre 5 godina

A zar mister Erdogan nije veliki prijatelj Aleksandra Vučića? Zar ga ne zove brate Erdogane. Erdoganova retorika je retorika sslamskog radikalizma zasoljena paranojom.

Marko

pre 5 godina

Ćuti Erdogan Rusi sa jedne strane i Grci sa druge, a i Kurdi te ne ljube. Da ove tri strane krenu, cenim da Istanbul pada za mesec dana
Pričam, skoro, sa jednim vojnim licem, visokog ranga. Covek mi rece da običan čovek nema ideju kolika je vatrena moć Rusa i Amera
Kaže da im i Kina nije prineti.

Bgd89

pre 5 godina

Ako je istorija nešto pokazala, to je da na svetu, a pogotovo u Evropi, ništa nije trajno ni večno. Pogledajte samo mapu sveta iz 1918. i 2018. To nije 1000 godina, to je 100 godina. A u tih 100 godina su se izdešavale nezamislive stvari.

V. B

pre 5 godina

Inače, prvi Turci su u Evropu došli tačno 1354. godine, kao najamnici u jednom od vizantijskih građanskih ratova.(Aki, 18. mart 2019 16:42)Car Stefan Dušan je imao u svojoj vojsci turske najamnike,mada u njegovoj vojsci je bilo i drugih naroda(Grka, Bugara, čak i Germana).

Nikola

pre 5 godina

@Stevan
Mislim da nisi u pravu. U pitanju je Evropski dio Turske, tj do Bosforskog prolaza. Danas je ipak veci dio Istanbula i dalje na istocnoj strani, a vjerujem da je tako bilo i tada. Plus zapadni dijelovi male azije oko grada Smirne itd. Desio se rat 1923 koji su Grci izgubili, protjerano oko milion Grka iz male Azije u Grcku. Pritom su Turci napravili i strasan genocid nad Jermenima i jos nekim manjinama..

Realno

pre 5 godina

A to što ste vi pretvorili Konstantinopolj u Istanbul, Aju Sofiju u džamiju nema veze... Ima li ičeg goreg od licemerja? Ako te neko mrzi zapitaj se zašto, možda je u pravu, i promeni nešto kod sebe. Nemoj odmah da se postaviš tako gordo kao da si samo ti dobar a svi ostali zli. Ovo naravno važi za sve ljude na ovoj jadnoj planeti...

Tanja

pre 5 godina

Ovaj Erdogan je totalno izgubio kompas.
Gura Tursku i dalje u propast.
Uopste ne znam kako se ovaj odrzava na vlasti,niko ga u Turskoj ne voli,sem radikalista...vraca Tursku u Srednji vek...
Stalno siri neku paranoju medju sopstvenim narodom.

Stevan

pre 5 godina

U primiriju koje je potpisano posle prvog svetskog rata,otomanska imperija je trebala da vrati grad grcima (samo da se zna) a to nikada nije ucinjeno

NikolaCG

pre 5 godina

Kada ljudi ne budu zalili samo "svoje" zrtve, nebitno da li je tu pripadnost religijska, nacionalna ili rasna da se tako izrazim, svijet ce biti bolje mjesto. Do tada nece.
P.S. Nije da ga Turci nisu prvo preimenovali iz Konstantinopolja u Istanbul. I jedan predsjednik se ovako isprosipa ? Pa sta tu dalje komentarisati.

Realno

pre 5 godina

A to što ste vi pretvorili Konstantinopolj u Istanbul, Aju Sofiju u džamiju nema veze... Ima li ičeg goreg od licemerja? Ako te neko mrzi zapitaj se zašto, možda je u pravu, i promeni nešto kod sebe. Nemoj odmah da se postaviš tako gordo kao da si samo ti dobar a svi ostali zli. Ovo naravno važi za sve ljude na ovoj jadnoj planeti...

Stevan

pre 5 godina

U primiriju koje je potpisano posle prvog svetskog rata,otomanska imperija je trebala da vrati grad grcima (samo da se zna) a to nikada nije ucinjeno

NikolaCG

pre 5 godina

Kada ljudi ne budu zalili samo "svoje" zrtve, nebitno da li je tu pripadnost religijska, nacionalna ili rasna da se tako izrazim, svijet ce biti bolje mjesto. Do tada nece.
P.S. Nije da ga Turci nisu prvo preimenovali iz Konstantinopolja u Istanbul. I jedan predsjednik se ovako isprosipa ? Pa sta tu dalje komentarisati.

Tanja

pre 5 godina

Ovaj Erdogan je totalno izgubio kompas.
Gura Tursku i dalje u propast.
Uopste ne znam kako se ovaj odrzava na vlasti,niko ga u Turskoj ne voli,sem radikalista...vraca Tursku u Srednji vek...
Stalno siri neku paranoju medju sopstvenim narodom.

Nikola

pre 5 godina

@Stevan
Mislim da nisi u pravu. U pitanju je Evropski dio Turske, tj do Bosforskog prolaza. Danas je ipak veci dio Istanbula i dalje na istocnoj strani, a vjerujem da je tako bilo i tada. Plus zapadni dijelovi male azije oko grada Smirne itd. Desio se rat 1923 koji su Grci izgubili, protjerano oko milion Grka iz male Azije u Grcku. Pritom su Turci napravili i strasan genocid nad Jermenima i jos nekim manjinama..

Bgd89

pre 5 godina

Ako je istorija nešto pokazala, to je da na svetu, a pogotovo u Evropi, ništa nije trajno ni večno. Pogledajte samo mapu sveta iz 1918. i 2018. To nije 1000 godina, to je 100 godina. A u tih 100 godina su se izdešavale nezamislive stvari.

Radovan

pre 5 godina

A zar mister Erdogan nije veliki prijatelj Aleksandra Vučića? Zar ga ne zove brate Erdogane. Erdoganova retorika je retorika sslamskog radikalizma zasoljena paranojom.

Bot

pre 5 godina

A to što ste vi pretvorili Konstantinopolj u Istanbul, Aju Sofiju u džamiju nema veze... Ima li ičeg goreg od licemerja? Ako te neko mrzi zapitaj se zašto, možda je u pravu, i promeni nešto kod sebe. Nemoj odmah da se postaviš tako gordo kao da si samo ti dobar a svi ostali zli. Ovo naravno važi za sve ljude na ovoj jadnoj planeti...
(Realno, 18. mart 2019 17:09)

Aja Sofija nije dzamija nego muzej. Bila je dzamija u Otomanskom carstvu aline od kada je Turska postala republika. Al' da je Erdogan los to se slazem. Ataturk, koji je ziveo 100 godina pre njega je bio 100 puta civilizovaniji covek.

СЕНОВИЋ

pre 5 godina

Турска своје постојање дугује Енглеској. 1912 Турска је издахнула. Енглези су је спасили . А разлог су Руси.

Irfan

pre 5 godina

Erdogan gubi podrsku i vec je u manjini zadnje izbore je dobio za 1% vrv i nekom kradjom.U svakom vecem gradu nema vecinu.U Izmiru nema ni 15% u Eskisehiru koji je jak univerzitetski grad takodje duz celog primorja Egejskog Mediteranskog je u manjini takodje i Sivas gde zive Alevi.Medjutim dugo je opstajao na vlasti zahvaljujuci Kurdima pre svega sada se i tu situacija menja pola pola je jer imaju svoju jaku partiju.U zivotu ga jos odrzavaju Turci sa crnog mora koji su uvek bili najzatucaniji i neki u centralnoj Anatoliji tipa Konija Kajzeri gde je i dalje vera jaca.Zato su mu i govori sve radikalniji e da i u dijaspori Nemackoj i Austrijskoj ima podrsku jer su tu isli najsiromasniji Turci dok u Amerrici Australiji su isli obrazovaniji i tu nema ni 15%.Toliko da objasnim ljudima sta je i kako inace dosta vlada slicno kao Vucic slicne metode.Samo sto ima jacu opoziciju tj mocne ljude biznismene.

Marko

pre 5 godina

Ćuti Erdogan Rusi sa jedne strane i Grci sa druge, a i Kurdi te ne ljube. Da ove tri strane krenu, cenim da Istanbul pada za mesec dana
Pričam, skoro, sa jednim vojnim licem, visokog ranga. Covek mi rece da običan čovek nema ideju kolika je vatrena moć Rusa i Amera
Kaže da im i Kina nije prineti.

Невен

pre 5 godina

Чак и за предизборну реторику ове су речи ван свих норми здравог разума... није ово политичка борба него флипно човек...

aleksa

pre 5 godina

Car Stefan Dušan je imao u svojoj vojsci turske najamnike,mada u njegovoj vojsci je bilo i drugih naroda(Grka, Bugara, čak i Germana).
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (V. B, 18. mart 2019 18:55)

Ne, Turke je doveo Jovan Kantakuzin koji se borio za krunu cara Vizantije. Jedno vreme je bio u saveznistvu sa Stefanom Dusanom ali nije potrajalo ali u vojsci cara Dusana nikad nije bilo turskih najamnika. Dusan je video opasnost od Turaka (narocito posle poraza vojvode Preljuba kod Stefanijane) i spremao se za konacan obracun sa njima. Cak je "flertovao" sa papom kako bi obezbedio severne granice od katolika Ugara ali je na kraju odustao od tih pregovora i spremao se da krene bez podrske. Nazalost, umro je 20.12.1355 (smatra se i da je otrovan).

Inace, u Vaseljenskoj patrijarsiji postoje srednja vrata o koja je, kada su Turci zauzeli Carigrad obesen tadasnji patrijarh. Ta vrata nikada nakon toga nisu otvarana vec ce biti otvorena kada Carigrad opet bude grcki (hriscanski).

Flag1o1

pre 5 godina

U turskoj su lokalni izbori 31.Marta. Čovek vodi predizbornu kampanju, bas ga briga za Galipolje, pogotovo sto je tamo pobedu izvojevao Kemal Pasa, koji mu definitivno nije omiljeni lik iz istorije. On samo pali javnost sa ratobornom retorikom koju većina turaka inače ima u sebi.

Dragan

pre 5 godina

Mnogo dreke za potrebe lokalnih izbora i ujedinjavanja muslimanske braće. Što se brojeva tiče, taj grad je skoro 1.000 godina bio antički Vizantion, nešto više od 1.000 godina hrišćanski Konstantinopolj i nešto manje od 600 godina turska metropola. Sve to ništa ne znači. Bog zna šta će biti. Nestalo je persijsko carstvo, rimsko, egipatsko, makedonsko, otomansko... Jedini razlog turske snage i značaja je sprečavanje Rusije da izađe na topla mora.

Mio

pre 5 godina

@aleksa
Osmanlije su dosle na Balkan kao pomoc Kantakuzenu koji se borio za tron Vizantije protiv Paleologa kojeg je podrzavao Car Dusan.
Dusan je uvideo snagu Osmanlija, iako su oni u to vreme bili izuzetno mala drzava, neuporedivo manja od Srpskog Carstva. Medjutim, organizacija, sposobnost i snaga njihove drzave i vojske predstavljala je jasnu opasnost, sto je Dusan uvideo posle dva teska poraza srpske vojske od Osmanlija u danasnjoj Grckoj.
Planovi da krstaski pohod pod njegovim vodjstvom su propali jer je Dusan prekinuo pregovore s Papom zbog toga sto Papa nije sprecio Ugare da napadaju sever Srbije.
Dusan je umro pre nego sto je poveo bilo kakav rat protiv Osmanlija, tako da ne znamo sta bi bilo da je poziveo. Kljucni poraz Srba protiv Osmanlija desio se 1361 u Marickoj bici u kojoj je ogromna srpska vojska izmasakrirana od strane neuporedivo manje osmanske vojske. Posle toga, vise nismo imali realne sanse za pobedu. Oni su bili sve jaci, mi sve slabiji.
Sto se vrata u Carigradu tice, nije tu obesen patrijarh, nego je tu poginuo poslednji visantijski car. Patrijarh nije obesen nego mu je sultan Mehmed dao zastitu i obecao zastitu za Vaseljensku Patrijarsiju.
Dakle, ta vrata su zapravo vrata na kojima se smatra da je poginuo poslednji vizantijski car, pa je krenula legenda da ce Carigradom vladati Hriscani kada ta vrata budu otvorena. Turci ih i dan danas drze zazidanim.

severoistok

pre 5 godina

Isti Milosevic, aktuelnu i svakodnevnu masovnu kradju i diktaturu prikriva praznom slamom, apelirajuci na istoriju pre 5 vekova, junastvo, cojstvo, emocije, vekovni neprijatelji, itd itd. Lose im se pise!

jovan

pre 5 godina

Ovde se neko pogubio. Konstantinopolj je veoma brzo promenio ime u Carigrad i kao prestonica Vizantije postojao od 330.g. do 1453. godine. Dakle - hrišćanski je bio više od 1000 godina a turci su tu nešto malo i privremeno.
Što se tiče izjave da "Istanbul nije Konstantinopolj", ni to nije sasvim tačno. Istanbul je grčka reč-fraza i znači "ići u grad", tako da ni to nije tursko. Mislite o tome!

Srbin iz Srbije

pre 5 godina

@Izgleda da ga preventivno branite u Utrehtu?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Pera Detlic 2, 18. mart 2019 19:48)

Pa trenutno možda, Pero, ali kad se smuči Holandezima, odoše čerge vrlo brzo nazad dole u Aziju. A diktatorčić samo neka kupuje s300 od rusa, pa eto Grčkoj vrlo brzo nazad Konstantinopolisa, na samoj granici sa Republikom Kurdistan. Mnogo se zaneo efendija...

Balkanac

pre 5 godina

Gde nadje da si meta. Tako zbore diktatori. I ovi tvoji ruse po svetu, pa sta si ocekivao. Umesto da smirujes stvari ti nadje da pretis zarad vlasti.

Maksa

pre 5 godina

Turci se spremaju sa rat sa Grcima. Malo malo pa testiraju Grcku avijaciju stalnim upadima u vazdusni prostor u Egejskom moru. Kao slag na tortu kupili su S-400. Jos kad imate vodju kao sto je Erdogan kome je neophodan rat da odrzi vlast, onda je ovo neizbezno. Ps- nema to veze sto su obe clanice NATO saveza, nigde ne pise sta ce se desi ako clanice medjusobno zarate.

Geopolitika

pre 5 godina

@
Ovde se neko pogubio. Konstantinopolj je veoma brzo promenio ime u Carigrad i kao prestonica Vizantije postojao od 330.g. do 1453. godine. Dakle - hrišćanski je bio više od 1000 godina a turci su tu nešto malo i privremeno.
Što se tiče izjave da "Istanbul nije Konstantinopolj", ni to nije sasvim tačno. Istanbul je grčka reč-fraza i znači "ići u grad", tako da ni to nije tursko. Mislite o tome!
(jovan, 18. mart 2019 20:15)

Ovo stoji, ali se vrlo lako prelazi preko toga da je danasnji naziv Istanbul zvanicno usvojen tek 1928.godine! Do tad je manje vise formalni naziv bio Konstantiniya ili Konstantiniye, kako se kod Osmanlija zvao, a lokalni je bio Stambol ili Stambul, opet kovanica od grckih reci koju su usvojili. Znaci, tek od vremena Kemala Ataturka i donosenja zakona da se posta ne dostavlja ukoliko se ne koristi novi naziv Istanbul zvanicno je i dalje preovladavao naziv koji je grad imao od osnivanja, posebno u medjunarodnim odnosima.

Niks

pre 5 godina

Nikad nisam isao u Tursku.
Planirali smo da posetimo Istanbul za 1. Maj, ali sada se pitam da li je bezbedno?
Kakva su iskustva nasih turista?

V. B

pre 5 godina

Inače, prvi Turci su u Evropu došli tačno 1354. godine, kao najamnici u jednom od vizantijskih građanskih ratova.(Aki, 18. mart 2019 16:42)Car Stefan Dušan je imao u svojoj vojsci turske najamnike,mada u njegovoj vojsci je bilo i drugih naroda(Grka, Bugara, čak i Germana).

Veteran

pre 5 godina

@Niks , bio pre dve nedelje i odlicno se proveo.Puno je turista, domacini izuzetno gostoljubivi, hrana vrh!
Preporucujem deo oko Galata tornja i Istiklal , stotine malih radnjii, barova i restorana.

DEDA CVETKO

pre 5 godina

Da pojasnim:

- Istanbul se NIKADA nije zvao "Carigrad", osim na srpskom, bugarskom i ceskom jeziku. Taj izraz je potpuno nepoznat i Grcima i Turcima i Arapima i Anglosaksoncima.

- izvorno ime grada bilo je Bizantum (na latinskom) ili Vizantion (na grckom). To ime grad je zadrzao sve dok ga rimski car Konstantin I (inace nas covek, Nislija) nije naimenovao za glavni grad Istocnog Rimskog Carstva, pocetkom 4. veka N.E., kada postaje Konstantinopolis.

- Od 4. veka do 15. veka (dakle nesto vise od 1100 godina) grad se zvanicno zove Konstantinopolis/Konstantinopolj.

- Grad postaje "Konstantinija" vrlo brzo posle pada u ruke Osmanlijama 29. Maja 1453.godine, sto ZVANICNO ostaje sve do Ataturka. izraz Stambol (grckog porekla) bio je u neformalnoj upotrebi u arapskom i muslimanskom svetu jos od 10. veka, ali nikada nije bio u zvanicnoj ili diplomatskoj upotrebi sve do 19. veka. "Istanbul" je neformalni turcizam od grckog naziva, koji nije ozvanicen sve do pocetka 20. veka.

- Tokom 19. veka, turcizirani naziv (Istanbul) i pseudo-grcki naziv Konstantija pocinju da koegzistiraju u zvanicnim turskim dokumentima.

- U vreme Ataturka (tacnu godinu nisam mogao da odredim, ali pretpostavljam sredinom 1920-tih), grad i zvanicno postaje Istanbul i gubi se svaka upotreba originalnog grckog naziva.

Kako ce se grad zvati u buducnosti, moja kristalna kugla nije mogla da mi kaze, ali se slatko nasmejala na Erdoganovu erzac opasku.

billy_the_cat

pre 5 godina

Jovan, Tursci ga drže vec 600 godina, malo li je? 15 000 000 turaka živi u tom gradu, stvarno misliš da neko ima snage da to promijeni?

Svedska

pre 5 godina

Turska ce uvek bit jak faktor sve dok ima nafte na bliskom istoku.Neznam cemu ovi komentari.Druga najaca drzava u NATO posle Amerikanaca.Nije on glup ni malo a i moze da igra jer u pitanju je interes.

Miki

pre 5 godina

Ime Konstantinopolj ili na turskom “Konstantiniye” grad je nosio sve do 1923. godine, dok ga nije promenio Kemal paša Ataturk, a ne 1453. godine kako ste naveli u tekstu. Plus u komentarima citam da je grad nosio ime Carigrad. Ljudi, to smo ga mi tako zvali, on se od osnivanja pa do pre samo 90 godina zvao Konstantinopolj, ali to ocigledno smeta zatucanom islamisti Erdoganu koji bi pored hiljada postojecih dzamija u tom istom gradu i Aja Sofiju, velelepnu pravoslavnu crkvu, a sada muzej, opet da pretvori u dzamiju...

acomurija

pre 5 godina

Necu o istoriji, gde je sve jasno: istorijski Grcki grad, kao i sva Egejska obala.
Cisto vojnicki. Otkada su se Rusi ugnezdili u Hmeimu, u Siriji, i zasli za ledja Turskoj i NATO bazi Indzirlik, Turska je samo mnogoljudna maloazijska drzava, bez vojnostrateskog znacaja!
Setimo se, pre neku godinu, kad je Turski fantom oborio ruskog skolskog aviona, pa je "sultan Erdogan" poceo da se kocoperi, Putin je javno zapretio vracanjem Istambula i Bosfora, u Hriscanski posed, Erdogan je podvio rep, poceo ulizivanje Rusiji - trgovinu, naftovod, S300 i S400...
Na zaprepascenje Amerikanaca, a narocito Otomanskih starih PRIJATELJA Engleza.
A svi znaju da ovi sistemi, u slucaju konflikta s Rusima, ne bi funkcionisali! Sto sa zemlje, sto iz vazduha, a posebno sa satelita, elektronski bi bili blokirani i beskorisni.
Turska u blizini nema prijatelja, ili su beznacajni, poput Turkmenistana, npr. Blesavi Grci, nahuskani od Engleza, iracionalno su protiv Rusa, time i Kineza, i ako vise nisu ekonomski samostalni, cak.
Prema tome, ova retorika "sultana" Erdogana, u sustini nostalgicno islamisticka, je odlicna prilika da se hriscanska Evropa uozbilji, presabere i "ponudi" rat - da se konacno danasnja Turska - RASPADNE!
Pre ili posle, sasvim izvesno - desice se. Jer, sto se Turska ocuvala, to zahvaljujuci Americkoj antiruskoj histeriji, a narocito Engleskoj. Ova retorika Erdogana je pesnica u lice njihovim interesnim saveznicima, sto ce ubrzati novo prekrajanje Male Azije...

filimeni

pre 5 godina

Niko mu ne kaze "saucesce" za ljude koji su klanjali. Cudi me, svako bi se osecao uvredjen pa i erdogan. Zar da se raduje ? zar se do toga se doslo da se ne razume covek u ovakvim situacijama ? mnogi klanjaju samo pred silom dok znaju da bog silu ne voli. Ne poznaje se autoritet boga ?

Nije sve u parama nesto je i u novcu

pre 5 godina

Stvarno neki zive u bajkama kada misle da ce Istanbul nekome drugome pripasti i da ce ga osvojiti, a u njemu zivi preko 15 miliona turaka... a da ne pricam da su medju 10 najmocnijih vojnih sila na svetu. Lako vas je manipulisati i za domace potrebe kada vidim da verujete u svakakve bajke... Pa samo u Istanbulu ima 5 miliona vise turaka nego sto ima grka na celom svetu, a za Rusiju da ce nesto da uradi to bi bilo ravno samoubistvu, Turska nije Gruzija ili Ukrajina. Pisem ovo da bi se neki otreznili i odrasli.

Yalla

pre 5 godina

Grci ga i danas zovu Konstantinopoljom.
 (SSSS, 18. mart 2019 19:37) 

Zar nije glupo ako mu je sluzbeni naziv Istanbul? Celi niz gradova u Bugarskoj i Grckoj je u doba Otomanske imperije nosio druge nazive ( rekli bi turske ) pa ih danas Turska ne koristi nego su preuzeli zvanicne sluzbene nazive tih gradova. Cemu svrha osim da se izazivaju nekakve tenzije?
Mene opet cudi da je po islamskom vidjenju (u Kuranu) taj grad nazvan Konstantinija a Turci bi barem iz tog ugla trebali da se drze naziva iz njihove najsvetije knjige, zar ne? Zanimljivo.

billy_the_cat

pre 5 godina

Jovan, Tursci ga drže vec 600 godina, malo li je? 15 000 000 turaka živi u tom gradu, stvarno misliš da neko ima snage da to promijeni?

Svedska

pre 5 godina

Turska ce uvek bit jak faktor sve dok ima nafte na bliskom istoku.Neznam cemu ovi komentari.Druga najaca drzava u NATO posle Amerikanaca.Nije on glup ni malo a i moze da igra jer u pitanju je interes.

filimeni

pre 5 godina

Niko mu ne kaze "saucesce" za ljude koji su klanjali. Cudi me, svako bi se osecao uvredjen pa i erdogan. Zar da se raduje ? zar se do toga se doslo da se ne razume covek u ovakvim situacijama ? mnogi klanjaju samo pred silom dok znaju da bog silu ne voli. Ne poznaje se autoritet boga ?

Realno

pre 5 godina

A to što ste vi pretvorili Konstantinopolj u Istanbul, Aju Sofiju u džamiju nema veze... Ima li ičeg goreg od licemerja? Ako te neko mrzi zapitaj se zašto, možda je u pravu, i promeni nešto kod sebe. Nemoj odmah da se postaviš tako gordo kao da si samo ti dobar a svi ostali zli. Ovo naravno važi za sve ljude na ovoj jadnoj planeti...

Stevan

pre 5 godina

U primiriju koje je potpisano posle prvog svetskog rata,otomanska imperija je trebala da vrati grad grcima (samo da se zna) a to nikada nije ucinjeno

Marko

pre 5 godina

Ćuti Erdogan Rusi sa jedne strane i Grci sa druge, a i Kurdi te ne ljube. Da ove tri strane krenu, cenim da Istanbul pada za mesec dana
Pričam, skoro, sa jednim vojnim licem, visokog ranga. Covek mi rece da običan čovek nema ideju kolika je vatrena moć Rusa i Amera
Kaže da im i Kina nije prineti.

V. B

pre 5 godina

Inače, prvi Turci su u Evropu došli tačno 1354. godine, kao najamnici u jednom od vizantijskih građanskih ratova.(Aki, 18. mart 2019 16:42)Car Stefan Dušan je imao u svojoj vojsci turske najamnike,mada u njegovoj vojsci je bilo i drugih naroda(Grka, Bugara, čak i Germana).

Srbin iz Srbije

pre 5 godina

@Izgleda da ga preventivno branite u Utrehtu?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Pera Detlic 2, 18. mart 2019 19:48)

Pa trenutno možda, Pero, ali kad se smuči Holandezima, odoše čerge vrlo brzo nazad dole u Aziju. A diktatorčić samo neka kupuje s300 od rusa, pa eto Grčkoj vrlo brzo nazad Konstantinopolisa, na samoj granici sa Republikom Kurdistan. Mnogo se zaneo efendija...

Veteran

pre 5 godina

@Niks , bio pre dve nedelje i odlicno se proveo.Puno je turista, domacini izuzetno gostoljubivi, hrana vrh!
Preporucujem deo oko Galata tornja i Istiklal , stotine malih radnjii, barova i restorana.

Tanja

pre 5 godina

Ovaj Erdogan je totalno izgubio kompas.
Gura Tursku i dalje u propast.
Uopste ne znam kako se ovaj odrzava na vlasti,niko ga u Turskoj ne voli,sem radikalista...vraca Tursku u Srednji vek...
Stalno siri neku paranoju medju sopstvenim narodom.

aleksa

pre 5 godina

Car Stefan Dušan je imao u svojoj vojsci turske najamnike,mada u njegovoj vojsci je bilo i drugih naroda(Grka, Bugara, čak i Germana).
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (V. B, 18. mart 2019 18:55)

Ne, Turke je doveo Jovan Kantakuzin koji se borio za krunu cara Vizantije. Jedno vreme je bio u saveznistvu sa Stefanom Dusanom ali nije potrajalo ali u vojsci cara Dusana nikad nije bilo turskih najamnika. Dusan je video opasnost od Turaka (narocito posle poraza vojvode Preljuba kod Stefanijane) i spremao se za konacan obracun sa njima. Cak je "flertovao" sa papom kako bi obezbedio severne granice od katolika Ugara ali je na kraju odustao od tih pregovora i spremao se da krene bez podrske. Nazalost, umro je 20.12.1355 (smatra se i da je otrovan).

Inace, u Vaseljenskoj patrijarsiji postoje srednja vrata o koja je, kada su Turci zauzeli Carigrad obesen tadasnji patrijarh. Ta vrata nikada nakon toga nisu otvarana vec ce biti otvorena kada Carigrad opet bude grcki (hriscanski).

severoistok

pre 5 godina

Isti Milosevic, aktuelnu i svakodnevnu masovnu kradju i diktaturu prikriva praznom slamom, apelirajuci na istoriju pre 5 vekova, junastvo, cojstvo, emocije, vekovni neprijatelji, itd itd. Lose im se pise!

NikolaCG

pre 5 godina

Kada ljudi ne budu zalili samo "svoje" zrtve, nebitno da li je tu pripadnost religijska, nacionalna ili rasna da se tako izrazim, svijet ce biti bolje mjesto. Do tada nece.
P.S. Nije da ga Turci nisu prvo preimenovali iz Konstantinopolja u Istanbul. I jedan predsjednik se ovako isprosipa ? Pa sta tu dalje komentarisati.

Nije sve u parama nesto je i u novcu

pre 5 godina

Stvarno neki zive u bajkama kada misle da ce Istanbul nekome drugome pripasti i da ce ga osvojiti, a u njemu zivi preko 15 miliona turaka... a da ne pricam da su medju 10 najmocnijih vojnih sila na svetu. Lako vas je manipulisati i za domace potrebe kada vidim da verujete u svakakve bajke... Pa samo u Istanbulu ima 5 miliona vise turaka nego sto ima grka na celom svetu, a za Rusiju da ce nesto da uradi to bi bilo ravno samoubistvu, Turska nije Gruzija ili Ukrajina. Pisem ovo da bi se neki otreznili i odrasli.

Radovan

pre 5 godina

A zar mister Erdogan nije veliki prijatelj Aleksandra Vučića? Zar ga ne zove brate Erdogane. Erdoganova retorika je retorika sslamskog radikalizma zasoljena paranojom.

Niks

pre 5 godina

Nikad nisam isao u Tursku.
Planirali smo da posetimo Istanbul za 1. Maj, ali sada se pitam da li je bezbedno?
Kakva su iskustva nasih turista?

jovan

pre 5 godina

Ovde se neko pogubio. Konstantinopolj je veoma brzo promenio ime u Carigrad i kao prestonica Vizantije postojao od 330.g. do 1453. godine. Dakle - hrišćanski je bio više od 1000 godina a turci su tu nešto malo i privremeno.
Što se tiče izjave da "Istanbul nije Konstantinopolj", ni to nije sasvim tačno. Istanbul je grčka reč-fraza i znači "ići u grad", tako da ni to nije tursko. Mislite o tome!

Nikola

pre 5 godina

@Stevan
Mislim da nisi u pravu. U pitanju je Evropski dio Turske, tj do Bosforskog prolaza. Danas je ipak veci dio Istanbula i dalje na istocnoj strani, a vjerujem da je tako bilo i tada. Plus zapadni dijelovi male azije oko grada Smirne itd. Desio se rat 1923 koji su Grci izgubili, protjerano oko milion Grka iz male Azije u Grcku. Pritom su Turci napravili i strasan genocid nad Jermenima i jos nekim manjinama..

Bot

pre 5 godina

A to što ste vi pretvorili Konstantinopolj u Istanbul, Aju Sofiju u džamiju nema veze... Ima li ičeg goreg od licemerja? Ako te neko mrzi zapitaj se zašto, možda je u pravu, i promeni nešto kod sebe. Nemoj odmah da se postaviš tako gordo kao da si samo ti dobar a svi ostali zli. Ovo naravno važi za sve ljude na ovoj jadnoj planeti...
(Realno, 18. mart 2019 17:09)

Aja Sofija nije dzamija nego muzej. Bila je dzamija u Otomanskom carstvu aline od kada je Turska postala republika. Al' da je Erdogan los to se slazem. Ataturk, koji je ziveo 100 godina pre njega je bio 100 puta civilizovaniji covek.

Maksa

pre 5 godina

Turci se spremaju sa rat sa Grcima. Malo malo pa testiraju Grcku avijaciju stalnim upadima u vazdusni prostor u Egejskom moru. Kao slag na tortu kupili su S-400. Jos kad imate vodju kao sto je Erdogan kome je neophodan rat da odrzi vlast, onda je ovo neizbezno. Ps- nema to veze sto su obe clanice NATO saveza, nigde ne pise sta ce se desi ako clanice medjusobno zarate.

Mio

pre 5 godina

@aleksa
Osmanlije su dosle na Balkan kao pomoc Kantakuzenu koji se borio za tron Vizantije protiv Paleologa kojeg je podrzavao Car Dusan.
Dusan je uvideo snagu Osmanlija, iako su oni u to vreme bili izuzetno mala drzava, neuporedivo manja od Srpskog Carstva. Medjutim, organizacija, sposobnost i snaga njihove drzave i vojske predstavljala je jasnu opasnost, sto je Dusan uvideo posle dva teska poraza srpske vojske od Osmanlija u danasnjoj Grckoj.
Planovi da krstaski pohod pod njegovim vodjstvom su propali jer je Dusan prekinuo pregovore s Papom zbog toga sto Papa nije sprecio Ugare da napadaju sever Srbije.
Dusan je umro pre nego sto je poveo bilo kakav rat protiv Osmanlija, tako da ne znamo sta bi bilo da je poziveo. Kljucni poraz Srba protiv Osmanlija desio se 1361 u Marickoj bici u kojoj je ogromna srpska vojska izmasakrirana od strane neuporedivo manje osmanske vojske. Posle toga, vise nismo imali realne sanse za pobedu. Oni su bili sve jaci, mi sve slabiji.
Sto se vrata u Carigradu tice, nije tu obesen patrijarh, nego je tu poginuo poslednji visantijski car. Patrijarh nije obesen nego mu je sultan Mehmed dao zastitu i obecao zastitu za Vaseljensku Patrijarsiju.
Dakle, ta vrata su zapravo vrata na kojima se smatra da je poginuo poslednji vizantijski car, pa je krenula legenda da ce Carigradom vladati Hriscani kada ta vrata budu otvorena. Turci ih i dan danas drze zazidanim.

СЕНОВИЋ

pre 5 godina

Турска своје постојање дугује Енглеској. 1912 Турска је издахнула. Енглези су је спасили . А разлог су Руси.

Irfan

pre 5 godina

Erdogan gubi podrsku i vec je u manjini zadnje izbore je dobio za 1% vrv i nekom kradjom.U svakom vecem gradu nema vecinu.U Izmiru nema ni 15% u Eskisehiru koji je jak univerzitetski grad takodje duz celog primorja Egejskog Mediteranskog je u manjini takodje i Sivas gde zive Alevi.Medjutim dugo je opstajao na vlasti zahvaljujuci Kurdima pre svega sada se i tu situacija menja pola pola je jer imaju svoju jaku partiju.U zivotu ga jos odrzavaju Turci sa crnog mora koji su uvek bili najzatucaniji i neki u centralnoj Anatoliji tipa Konija Kajzeri gde je i dalje vera jaca.Zato su mu i govori sve radikalniji e da i u dijaspori Nemackoj i Austrijskoj ima podrsku jer su tu isli najsiromasniji Turci dok u Amerrici Australiji su isli obrazovaniji i tu nema ni 15%.Toliko da objasnim ljudima sta je i kako inace dosta vlada slicno kao Vucic slicne metode.Samo sto ima jacu opoziciju tj mocne ljude biznismene.

Bgd89

pre 5 godina

Ako je istorija nešto pokazala, to je da na svetu, a pogotovo u Evropi, ništa nije trajno ni večno. Pogledajte samo mapu sveta iz 1918. i 2018. To nije 1000 godina, to je 100 godina. A u tih 100 godina su se izdešavale nezamislive stvari.

Dragan

pre 5 godina

Mnogo dreke za potrebe lokalnih izbora i ujedinjavanja muslimanske braće. Što se brojeva tiče, taj grad je skoro 1.000 godina bio antički Vizantion, nešto više od 1.000 godina hrišćanski Konstantinopolj i nešto manje od 600 godina turska metropola. Sve to ništa ne znači. Bog zna šta će biti. Nestalo je persijsko carstvo, rimsko, egipatsko, makedonsko, otomansko... Jedini razlog turske snage i značaja je sprečavanje Rusije da izađe na topla mora.

Невен

pre 5 godina

Чак и за предизборну реторику ове су речи ван свих норми здравог разума... није ово политичка борба него флипно човек...

acomurija

pre 5 godina

Necu o istoriji, gde je sve jasno: istorijski Grcki grad, kao i sva Egejska obala.
Cisto vojnicki. Otkada su se Rusi ugnezdili u Hmeimu, u Siriji, i zasli za ledja Turskoj i NATO bazi Indzirlik, Turska je samo mnogoljudna maloazijska drzava, bez vojnostrateskog znacaja!
Setimo se, pre neku godinu, kad je Turski fantom oborio ruskog skolskog aviona, pa je "sultan Erdogan" poceo da se kocoperi, Putin je javno zapretio vracanjem Istambula i Bosfora, u Hriscanski posed, Erdogan je podvio rep, poceo ulizivanje Rusiji - trgovinu, naftovod, S300 i S400...
Na zaprepascenje Amerikanaca, a narocito Otomanskih starih PRIJATELJA Engleza.
A svi znaju da ovi sistemi, u slucaju konflikta s Rusima, ne bi funkcionisali! Sto sa zemlje, sto iz vazduha, a posebno sa satelita, elektronski bi bili blokirani i beskorisni.
Turska u blizini nema prijatelja, ili su beznacajni, poput Turkmenistana, npr. Blesavi Grci, nahuskani od Engleza, iracionalno su protiv Rusa, time i Kineza, i ako vise nisu ekonomski samostalni, cak.
Prema tome, ova retorika "sultana" Erdogana, u sustini nostalgicno islamisticka, je odlicna prilika da se hriscanska Evropa uozbilji, presabere i "ponudi" rat - da se konacno danasnja Turska - RASPADNE!
Pre ili posle, sasvim izvesno - desice se. Jer, sto se Turska ocuvala, to zahvaljujuci Americkoj antiruskoj histeriji, a narocito Engleskoj. Ova retorika Erdogana je pesnica u lice njihovim interesnim saveznicima, sto ce ubrzati novo prekrajanje Male Azije...

Balkanac

pre 5 godina

Gde nadje da si meta. Tako zbore diktatori. I ovi tvoji ruse po svetu, pa sta si ocekivao. Umesto da smirujes stvari ti nadje da pretis zarad vlasti.

Yalla

pre 5 godina

Grci ga i danas zovu Konstantinopoljom.
 (SSSS, 18. mart 2019 19:37) 

Zar nije glupo ako mu je sluzbeni naziv Istanbul? Celi niz gradova u Bugarskoj i Grckoj je u doba Otomanske imperije nosio druge nazive ( rekli bi turske ) pa ih danas Turska ne koristi nego su preuzeli zvanicne sluzbene nazive tih gradova. Cemu svrha osim da se izazivaju nekakve tenzije?
Mene opet cudi da je po islamskom vidjenju (u Kuranu) taj grad nazvan Konstantinija a Turci bi barem iz tog ugla trebali da se drze naziva iz njihove najsvetije knjige, zar ne? Zanimljivo.

Flag1o1

pre 5 godina

U turskoj su lokalni izbori 31.Marta. Čovek vodi predizbornu kampanju, bas ga briga za Galipolje, pogotovo sto je tamo pobedu izvojevao Kemal Pasa, koji mu definitivno nije omiljeni lik iz istorije. On samo pali javnost sa ratobornom retorikom koju većina turaka inače ima u sebi.

Geopolitika

pre 5 godina

@
Ovde se neko pogubio. Konstantinopolj je veoma brzo promenio ime u Carigrad i kao prestonica Vizantije postojao od 330.g. do 1453. godine. Dakle - hrišćanski je bio više od 1000 godina a turci su tu nešto malo i privremeno.
Što se tiče izjave da "Istanbul nije Konstantinopolj", ni to nije sasvim tačno. Istanbul je grčka reč-fraza i znači "ići u grad", tako da ni to nije tursko. Mislite o tome!
(jovan, 18. mart 2019 20:15)

Ovo stoji, ali se vrlo lako prelazi preko toga da je danasnji naziv Istanbul zvanicno usvojen tek 1928.godine! Do tad je manje vise formalni naziv bio Konstantiniya ili Konstantiniye, kako se kod Osmanlija zvao, a lokalni je bio Stambol ili Stambul, opet kovanica od grckih reci koju su usvojili. Znaci, tek od vremena Kemala Ataturka i donosenja zakona da se posta ne dostavlja ukoliko se ne koristi novi naziv Istanbul zvanicno je i dalje preovladavao naziv koji je grad imao od osnivanja, posebno u medjunarodnim odnosima.

DEDA CVETKO

pre 5 godina

Da pojasnim:

- Istanbul se NIKADA nije zvao "Carigrad", osim na srpskom, bugarskom i ceskom jeziku. Taj izraz je potpuno nepoznat i Grcima i Turcima i Arapima i Anglosaksoncima.

- izvorno ime grada bilo je Bizantum (na latinskom) ili Vizantion (na grckom). To ime grad je zadrzao sve dok ga rimski car Konstantin I (inace nas covek, Nislija) nije naimenovao za glavni grad Istocnog Rimskog Carstva, pocetkom 4. veka N.E., kada postaje Konstantinopolis.

- Od 4. veka do 15. veka (dakle nesto vise od 1100 godina) grad se zvanicno zove Konstantinopolis/Konstantinopolj.

- Grad postaje "Konstantinija" vrlo brzo posle pada u ruke Osmanlijama 29. Maja 1453.godine, sto ZVANICNO ostaje sve do Ataturka. izraz Stambol (grckog porekla) bio je u neformalnoj upotrebi u arapskom i muslimanskom svetu jos od 10. veka, ali nikada nije bio u zvanicnoj ili diplomatskoj upotrebi sve do 19. veka. "Istanbul" je neformalni turcizam od grckog naziva, koji nije ozvanicen sve do pocetka 20. veka.

- Tokom 19. veka, turcizirani naziv (Istanbul) i pseudo-grcki naziv Konstantija pocinju da koegzistiraju u zvanicnim turskim dokumentima.

- U vreme Ataturka (tacnu godinu nisam mogao da odredim, ali pretpostavljam sredinom 1920-tih), grad i zvanicno postaje Istanbul i gubi se svaka upotreba originalnog grckog naziva.

Kako ce se grad zvati u buducnosti, moja kristalna kugla nije mogla da mi kaze, ali se slatko nasmejala na Erdoganovu erzac opasku.

Miki

pre 5 godina

Ime Konstantinopolj ili na turskom “Konstantiniye” grad je nosio sve do 1923. godine, dok ga nije promenio Kemal paša Ataturk, a ne 1453. godine kako ste naveli u tekstu. Plus u komentarima citam da je grad nosio ime Carigrad. Ljudi, to smo ga mi tako zvali, on se od osnivanja pa do pre samo 90 godina zvao Konstantinopolj, ali to ocigledno smeta zatucanom islamisti Erdoganu koji bi pored hiljada postojecih dzamija u tom istom gradu i Aja Sofiju, velelepnu pravoslavnu crkvu, a sada muzej, opet da pretvori u dzamiju...