Ponedeljak, 09.10.2017.

11:13

Ruski vojni časopis: Srpski piloti malo lete i stari su

Ruski vojni časopis pisao o vazduhoplovnoj vežbi "Bratstvo avijatičara Rusije i Srbije - BARS". "Mali broj naleta srpskih pilota, starih oko 40 godina".

Izvor: Beta

Ruski vojni èasopis: Srpski piloti malo lete i stari su IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

61 Komentari

Sortiraj po:

nisandzija

pre 6 godina

Za gospodu sto se pitaju sta rade dok ne lete. Imaju druga zaduzenja, kao svaki vojni pilot na svetu (npr. dezurstva, trening itd.). Ocekujete da ce da lete tih 2000+ sati? Tesko...
Onda i momci iz SAJ-a po vama ne rade nista?? Da li ih treba poslati na prinudni odmor? Samo se Vi opustite, ima ko da misli da li su nam potrebni ili ne...

Black Eagle

pre 6 godina

Kupovina vojne opreme ima 2 svrhe u danasnje vreme:
- korupcija na najvisem nivou
- skretanje mentalnog konteksta nacije na indukovani strah od nekog tamo...

Patriotizam je kad ulazes u zdravlje, moralne vrednosti, skolovanje i prosperitet dece koja dolaze.
Sve ostalo je samo slag za oligarhiju.

johnzie

pre 6 godina

Srećan sam što makar u komentarima na ovakve vesti ima toliko pametnih ljudi sa zdravim pogledom na svet. Budi neku nadu.
Ono što bih ja rekao u vezi svega napisanog je sledeće: iza svake brojke pomenute u tekstu i komentarima (optimalan broj sati naleta, cena sata naleta, optimalna starost pilota itd.) stoji ozbiljna nauka! Sve te cifre su utvrđene eksperimentalno i teorijski, naučnim radom. I to važi za skoro svaku oblast života. A mi kao narod, oduvek siromašan, majstori improvizacije, a pun sujete i kompleksa, ismevamo i osporavamo tu istu nauku, skoro svakodnevno. I nikako da shvatimo da se NE MOŽE baš uvek improvizovati, pogotovo ako se želi biti u vrhu, deo elite, deo onih na koje se ostali ugledaju. I kao da to nije dovoljno za državno (i skoro svako drugo) rukovodstvo smo birali i biramo najveće improvizatore među nama, diletante bez premca, usudio bih se reći - štetočine.
Tako se može samo ravno u propast i nigde drugde.
Svako dobro.

Косанчић БГ

pre 6 godina

Капа доле и велико хвала нашим војним пилотима! Од мене само велико поштовање и дивљење.

Dusan

pre 6 godina

Kupujemo krseve koji kostaju vise od nekih zapadnih aviona po satu leta a nemamo para.Mig 29SMT verzija kosta duplo manje po satu leta u odnosu na starije verzije Mig29.

leptirica

pre 6 godina

Ljudi. Vojni piloti u Srbiji imaju malo naleta iz 2 razloga.

1. Cijena sata leta je visoka za Srpski budžet.
2. Svaki avion ima određeni broj sati nakon kojih mora na remont, odnosno postaje opasan i nesmije letjeti. Ovi mig29 će nakon remonta imati pravo letjeti 10 godina ili 700 sati po aparatu. Znači svaki sat u zraku je i sat manje za životni vijek aviona. To ispada da svaki ovaj mig29 u prosjeku provede u zraku oko 5 i po sati mjesečno. Ne znam podatke za novi mig29, ali f16 od novog do nije za uporabu može imati do 6000 sati. U tome je razlika između kupovine 30 godina starog aviona i kupovine novog.

Nakon svega napisanog, mislim da je Srbija dobila dobre avione, po povoljnim uvjetima i da će ovim potezom zadržati vojno zrakoplovstvo i moci obavljati air policing. Na zaradi od prolaska civilnih aviona kroz Srpski zračni prostor Srbija će pokriti dio troškova ovih migova.

Abrakadabra

pre 6 godina

Sve to oko malog broja sati naleta, relativno se jevtino može rešiti...
Potrebno je nabaviti OZBILJAN trenažni simulator!
U fizičkom smislu, piloti neće imati potpuni osećaj stvarnog letenja, ali se čak i to postiže do nekih 80-85%...
Međutim, sa neuporedivo manjim troškovima u odnosu na prave letove, može se postići izuzetno dobra uvežbanost i obuka - skoro kao u realnim uslovima.
I što je još važnije: na simulatoru je moguće izvoditi i BORBENE situacije, koje se u normalnim trenažnim okolnostima (letenjem u pravom avionu) nikako ne mogu ostvariti.

gram, kilogram, tona

pre 6 godina

српски пилоти су супер. проблем је што не трошимо толико кинте на војску као руси да би могли толико налета да платимо. али са миговима то се можда и промјени.

Виоп

pre 6 godina

Жива истина. Многе од њих који сад имају 4 банке сам испраћао на лет. Службу напустио пре целе деценије и тада је техника била при крају ресурса, пилоти летели на полуисправним авионима како би имали потребно време налета да не изгубе лиценцу, могу мислити сад. Жалосно јер имамо заиста добре пилоте. Акро група је била заиста врхунска са јако мало сати летења. Ристић је имо више леђног лета него нормалног, врхунски пилот. Без великог новца нема ни правог РВ-а.

Skopje

pre 6 godina

Treba imati u vidu tri cinjenice. Rusi trenutno imaju najvise sati naleta na svetu,cak u poredjenju sa SAD imaju u mladje avione (prosek starosti USA i RUS letelica na brojnom stanju je zabrinjavajci po pentagon),imaju ubedljivo najveci utrosak bombi-raketa po pilotu tako da sa njihovog stanovista nasi piloti jako malo lete. Druga stvar je cinjenica da smo od 4 MIG-29 sa brojnog stanja imali jedan koji godinama nije leteo i jos jedan koji je vise na zemlji nego u vazduhu. Realno je 20 sati naleta jako malo a sa druge strane smo bili ograniceni resursima i neispravnim aparatima. Do dolaska novih Migova i modernizacije postojecih je situacija nalagala da moramo imati dezurnu paru i odredjen broj sati naleta koji je neophodan po pilotu godisnje ( blizu minimuma ). Treca stvar je da Rusi sat naleta racunaju iskljucivo kao sat proveden u vazduhu dok je u vecini NATO zemalja praksa da se upisuju sati provedeni u simulatorima. Rusi imaju jednako kvalitetne simulatore za svoje avione ( sedeo u simulatoru SU-30sm ) i na postojecih 10 aviona nama je dovoljno da nabavimo 2 simulatora ( eventualno 3 ako se planiraju Beloruski MIG-ovi i cifra od 18 ) i da se dobaci do 80 sati naleta od cega 50% u simulatoru. Za novopristigle avione se obucavaju novi piloti tako da cemo drasticno spustiti prosek godina sto je u ovom zanatu hendikep jer iskustvo pilota borbenog aviona znaci jako mnogo na polju efikasnosti.

Zoki

pre 6 godina

Osim u ratnim uslovima, niko ne leti na nadzvucnim avionima 200 sati godisnje. Vrhunski americki piloti ne provedu vise od 120-150 sati u vazduhu. Zato narednih 150 sati provedu u simulatorima. Bilo bi sjajno kada bi srpski piloti leteli bar 70 sati godisnje. Upotreba dvoseda povecava broj sati koje piloti provode u vazduhu. Inace civili u Rusiji ne lete na avionima ruskog vazduhoplovstva, to su avioni kompanija i opitnih centara.

Dex

pre 6 godina

Vojska ne može da bude moderna i da ima dobro obučen kadar bez dobre privrede.
(Nomad, 9. oktobar 2017 12:28)

Ne, ali kod ovih stvari nema izmedju. Ili imas obucenu vojsku, ili ona gubi smisao. U slucaju napada na nas, ko bi pri zdravoj svesti slao ove pilote i avione na nebo? Ako vec ne mogu da borbeno deluju, a vlast je nesposobna da odrzava borbeno sposobnu avijaciju, cemu onda i ovaj (za nas ogroman) trosak? Air policing? Smesan izgovor. Mnogo bi bilo jeftinije i efikasnije to prepustiti nekoj Italiji npr. Bar ne bi rizikovali zivote neduznih pilota.

Gaston

pre 6 godina

Radna nedelja ima 40 sati puta 52 nedelje godisnje dodjemo do cifre od 2080h a oni lete 12-20h. Pitanje je sta rade ostalih 2060-2068h ????
(Zeljko, 09. oktobar 2017 14:36)

I da lete npr. 200 sati ti bi verovatno opet rekao "to je 5 radnih nedelja, šta rade ostatk vremena". Prvo i osnovno, letenje mlaznim avionima nije isto što i sedenje u kancelariji. Naprezanje organizma je ogromno i zahteva vremensko ograničavanje. Drugo, postoje aktivnosti koje piloti sprovode pre i posle letenja a koje se ne računaju u ove sate letenja. Priprema pred let, obuka, analiza posle leta i sl. Treće, budi ti vojni pilot pa da vidim da li bi izdržao da letiš "40 sati puta 52 nedelje".

bendower

pre 6 godina

"Radna nedelja ima 40 sati puta 52 nedelje godisnje dodjemo do cifre od 2080h a oni lete 12-20h. Pitanje je sta rade ostalih 2060-2068h ????"

Vezbaju dogfight na poljancetu - trce rasirenih ruku i vicu brrrm, brrrm, brrrm, ..... rata-ta-ta-ta!

артиљерац

pre 6 godina

Да покушам да објасним.Ваздухпловни сам инжењер,са вишедеценијским
искуством.Седео сам у кокпиту,1985-6,Бгд-Багдад(В-727).Капетан,мој
добар пријатељ,дошао с одмора,није летео 3 недеље.Имао је тад 52-53
године.10 000 сати налета,сео и почео да греши.Срећом,у цивилном
ваздухопловству имате првог официра(копилота)који га је исправио.
"Добро мали,знам ја,претерао сам с одмором".И,знао је он,али није
дуго летео.А он је имао копилота.У војном ваздухопловству,где су
ствари много жешће,искуство(број сати налета)су много важнији.Ја
никад нисам сумњао у квалитет наших војних пилота.Таман посла.Само
Repetio mater studiorum est.Понављање је мајка учења,или науке.Како
хоћете.Не пљујте српске пилоте,одлични су.Само им треба више налета.

Dragan A.

pre 6 godina

To je jedna od stvari o kojima se kod nas veoma retko piše pa laici priču uglavnom završavaju raspravama o tome koji je avion bolji, koje rakete su preciznije i tako dalje. A zaboravlja se da iza svega toga uvek stoji čovek. Naši piloti 1999. nisu skidani s neba kao komarci samo zbog zastarelih i poluispravnih Migova, nego i zato što su (kao i danas uostalom) leteli svega 10-20 sati godišnje, za razliku od pilota NATO koji imaju 200-300 sati. To su neuporedive stvari. O platama da ni ne pričamo...

Ukratko: u praksi je bolji MiG-21 sa dobro plaćenim i uvežbanim pilotom sa 200 sati naleta godišnje, nego F-22 Raptor u koji pilot sedne jednom mesečno tek da napravi par krugova oko aerodroma, i za to dobije džak brašna i svinjske polutke.

dumpster diving championship

pre 6 godina

Mnogi pitaju ovde sta nasi piloti rade posto ne lete. E pa, ko poznaje makar jedno vojnog pilota zna da mnogi od njih rade moleraj, prave kuhinje, postavljaju laminate kako bi dosli do nekog dodatnog profita kako bi prehranili porodice jer su u vecini do guse u kreditima za stanove koje im vojska NIJE OBEZBEDILA pa su morali sami. I to van radnog vremena, da ne bude zabune.

Ostatak vremena provode u redovnim vojnim aktivnostima jer se ne moze leteti 8 sati dnevno, pogoto ne L avijacija koja ostavlja posledice po ljudsko telo kakve vi ne mozete da zamislite. U svetu pilot od 40+ godina ima minimalno cin pukovinika (2500+ sati naleta) i blizi se dobroj penziji. Ovde se drze posla sto duze jer znaju da ce im penzija biti mizerna. A oni su jedni od placenijih u Vojsci Srbije pa sad vi vidite kako je ostalima i kakvo je stanje zapravo... Bilo sta sto cujete od politicara vezano za vojsku je teska laz!

T-Zex

pre 6 godina

Nema se para. Zato ne lete. Nije hir ili sta drugo. Kako se bude stanje u drzavi popravljalo , bice vise naleta. Sto se starosti tice , u pravu su . Pa nisu imali na cemu da lete pa nisu nove pilote ni obucavali . Imam kadra , proci ce obuku pa ce biti i mladih pilota . Idemo dalje .

infidel

pre 6 godina

E onda gledate snimke iz sirije gde na najmodernijim su34 leti bucmasti rus od sigurno preko 40 leta... Garantujem da ne bi mogao 50 sklekova da uradi ili da istrči vojni poligon sa preprekama. Naši, pošto se ugledaju na Ruje imaju sede pilote, koji uglavnom sede i igraju igrice umesto da vežbaju, lete ili rade nešto korisno. Ovako se šetaju u fajerkama ili rejbankama kupljenim na 50 čekova i izigravaju elitu. Ne sumnjam u teVorijsko znanje istih ali činjenica je da država nema love da im pruži sate naleta - pa jedan sat MIG29 košta u proseku od 5-10keur samo gorivo! Da su pametni da su nabavili UB verzije i da upola cene prodaju letove civilima pa da nabiju sate. Tako se recimo Ruje sufinansiraju - 18k eur sat vremena letenja u MiG29. Ali nemaju naši osećaj za filing.

артиљерац

pre 6 godina

20 сати годишњег налета је минимум,минимума.Колико да одрже пилотску
дозволу.Исто тако,40-годишњи пилоти су у доба СФРЈ ишли у пензију,
па прелазили у ЈАТ,или су остајали у Команди Ваздухопловства,али
нису летели.И људски организам,као и авион,има ресурсе.О платама
наших пилота знам мало,ништа,па није лепо да причам.Прочитао сам у
Flight-u колике су плате руских пилота.3000$ месечно у европском
делу Русије,3500$ у зауралском,а 4000$ на Далеком Истоку.И лете
много више.И до 400 сати годишње.Барабар са америчким и израелским
пилотима.Ево примера:Ја сам до 2014 прешао око 2 милиона км у вожњи.
Октобра 2014 сам оперисао десно око,не видим добро на њега,избегавам
да возим.Изгубио сам рутину коју сам имао.С пилотима је много горе,
јер пилотирање авионом је много комплексније од вожње аутомобила.

xda

pre 6 godina

@Zeljko
Eh da ti je samo znati sta radimo kada ne letimo...:) Kolika nam je plata i to je puno naleta. Ljudi skup je sat naleta a znate kako smo bogata zemlja. Tako da...

alo

pre 6 godina

Bez ibzira na sve, nasi piloti su mnogo bolji od ovih aviona koje treba da dobiju. Da su pametni pa da svi redom odbiju da udju u te previse placene raspale kante.

Felix

pre 6 godina

Danima čitam hvalisanja i Srpskih portala a i Hrvatskih tko će imati moćnije zrakoplovstvo Srbija sa 10 Migova 29 ili Hrvatska sa 12 lovaca F 16 koje izgledno nabavljamo. I onda prije par dana pogledam dokumentarac o Izraelskom ratnom zrakoplovstvu gdje njihovi elitni piloti lete i po 300-400 sati i govore o svom iskustvu treninga i obuke. I Srbija i Hrvatska mogu kupiti šta god žele ali bez ozbiljnih sati naleta i obuke ti avioni će biti samo dobra meta za bilo kojeg iskusnijeg pilota . S Izraelcima i naši i vaši nemaju šta tražit .

Збуњен

pre 6 godina

Па како, па зашто... мени није јасно.

Ако је држава најкомплекснији систем, а РВ и ПВО подсистем тог система, а наш га вођа води сасвим успешно без дана радног искуства, не видим разлог да и пилоти имају летачко искуство. Мислим, имају ваљда неки симулатори.

Јако тенденциозан чланак, слажемо се сви.

samba-6

pre 6 godina

Kad bi bilo upola manje državne i lokalne birokratije nego što je ima sada, i kad bi krađa državnih službenika bila svedena na pola sadašnje, Srbija bi imala uvek dovoljno para za bar jednu eskadrilu modernih aviona i utreniranih pilota.

Mada, jedino što odvraća agresore su rakete (pvo i zemlja-zemlja) a ne avioni.

Zeljko

pre 6 godina

Radna nedelja ima 40 sati puta 52 nedelje godisnje dodjemo do cifre od 2080h a oni lete 12-20h. Pitanje je sta rade ostalih 2060-2068h ????

Džoni

pre 6 godina

Sećam se da je priča bila kada sam služio na Bataji '95 da je jedan prosečan let 29ke koštao 10000$ sa svim pratećim troškovima, tako da to nije ni malo jeftin "sport". Gorivo, plata pilota, kontrola leta, mehaničari, deponažna ekipa, medicinska ekipa, vatrogasno spasilačka ekipa, ekipa za opsluživanje aviona gorivom, kiseonikom, APA za startovanje aviona, akumulatorsko odeljenje, startna kola, padobranska sekcija, amortizacija i potrošnja guma, kočnica... Veoma kompleksna stvar!

Niko ne gine tako lako kao Srbin

pre 6 godina

Tako je to kad se udruze stara tehnoliogija sa staroscu pilota. Sad bar znamo zasto su nas 1999 skidali sa neba kao glinene golubove. Onaj ko je nasim pilotima 1999 naredio poletanje, taj ih je svesno zrtvovao...time je u mojim ocima zlocinac...ratni.

Tarzan

pre 6 godina

Koliko je meni poznato, doduse samo informativno na ovu temu... u svetu vojni piloti na lovackoj avijaciji lete do otprilike 30-e godine ili barem ranih tridesetih. To je zato sto je letenje na ovoj vrsti avijacije veoma fizicki zahtevno, svima nam je poznato da su tokom odredjenih manevara piloti podvrgnuti i opterecenju do 5G sto zahteva izvanredan fizicki potencijal, pre svega, pa onda uvezbanasti... dzaba ti fantastican pilot koji na 3,5G padne u nesvest u kabini, pa jos i jednosedu... citao sam da su francuski piloti na Mirazima dostizali i 8G u nekim manevrima sto se smatra najvece opterecenje koje ljudsko telo moze da izdrzi a da covek ne izgubi svest. Shodno tome, u svetu se za ovu vrstu avijacije "koriste" ljudi u dobu kada dostizu svoj maximalni fizicki potencijal a to je doba do 30-e godine. Posle toga idu u transportnu avijaciju, budu instruktori, lete podzvucno... ali ne lete vise lovacku avijaciju. Sveukupni potencijal posade, fizicki/psiholoski/uvezbanost garantuje da ce od masine moci da ïzvuce"sve performanse za koje je avion projektovan i namenjen. Ako nesto od ova 3 gore-navedena manjka kombinacija posada/avion nikada nece moci da postigne maximum efikasnosti. Prevedeno na srpski - dzaba nam i najbolji avioni na svetu ako nemamo adekvatan kadar koji moze da leti na njima iz bilo kog razloga - nedostatak fizicke spreme/neadekvatna motivacija/nedostatak treninga. Sa prosekom godina 40, na Mig 29.... ma suuuuuuuper!

Boris

pre 6 godina

Pa nije baš tačno da svi sprski piloti malo lete. Piloti što prskaju komarce lete mnogo više od vojnih pilota, mada su ove godine i oni nešto zabušavali.

Gavrilo

pre 6 godina

Braca bas ''nahvalise'' srpske kolege, nije da nema istine ali sta njih zanima godiste nasih pilota,neka gledaju svoja posla. Bar dok i zvanicno ne postanemo gubernija...

...već boj bije srce u junaka

pre 6 godina

Razlika između 12-20 i 100-150 sati naleta godišnje leži u odobrenom budžetu za ratno vazduhoplovstvo. Što više časova naleta, to kraće traju resursi aviona i više se goriva potroši. Prvi standard odnosi se na veoma skroman budžet, a potonji podrazumeva veoma visok budžet.

Nasuprot tome, piloti u civilnom vazduhoplovstvu mogu da imaju i do 1.000 sati naleta godišnje, jer time pune kasu aviokompanije. Mislite li da su civilni piloti sa 1.000 sati godišnje 10 puta veštiji od ruskih vojnih pilota? Ili 75 puta veštiji od srpskih vojnih pilota?

seljadin

pre 6 godina

nas pilot je placen koliko ruski vojnik redov, mi jesmo siromasna zemlja u poredjenju sa Rusijom, ali ipak mislim da je nasa vojska potcenjena

tz

pre 6 godina

letece penzioneri...brate savremena avijacija zahteva jako mnogo,ako hoces nesto solidno treba jako puno para da ulozis,ljudstvo,infrastruktura,logistika,radari,i najsavremeniji lovci....sve sto srbija trenutno nema.

nemoj da se svi lazemo ovde pogledajmo se u oci...dobili smo najstarije avione koji zahtevaju dug i skup remont i osposobljavanje da bi uopste mogli da lete,to ce trajati mesecima a mozda i godinu dana.dobili smo i previse s'obzirom na trenutnu situaciju i da smo najsiromasnija zemlja u evropi,gde radnik robuje strancu za crkavicu.

to je roba za siromasne zemlje...ova prica i sve sto se desava je samo hir predsednika i ministra odbrane,srbija nema finansijske moci da odrzava 10 migova,zato sto su trenazni letovi jako skupi i treba brdo para da ulozis u te casove leta da bi pilot stekao vestinu.a pilote nemamo???

treba oko 200 casova leta godisnje po pilotu...pa vi racunajte kolike su to pare...DA VAM SE ZAVRTI U GLAVI!!! mnogi misle dobili smo avione a niko da sagleda ekonomsku isplativost ovog SULUDOG PODUHVATA!!

kostace nas ovaj biznis ko svetog petra kajgana,pozz

Nomad

pre 6 godina

Srpski piloti ni ne mogu da imaju više časova naleta, najpre iz finansijskih razloga.
Nije potreban novac samo za gorivo - svaka priprema i povratak sa leta zahtevaju pregled aviona, što opet zahteva dodatne resurse. Takođe svaki sat leta skraćuje radni vek komponentama čiji je vek trajanja ograničen brojem radnih sati.

O starosti pilota ne vredi komentarisati - mladi piloti nemaju adekvatne uslove za obuku - nedostaju avioni, instruktori, i naravno obuka za vojnog pilota košta.

Vojska ne može da bude moderna i da ima dobro obučen kadar bez dobre privrede.

Džoni

pre 6 godina

I da si njtalentovaniji pilot na Svetu sa 12h naleta i bez trenaže nema ni kvaliteta. To je naša tužna istina. Sirotinjo i Bogu si teška!

dumpster diving championship

pre 6 godina

E ovo je poenta! Ne koji avioni su kupljeni i koliko su dobri ili nisu, jednostavno ljudi nisu osposobljeni za bezbedne letove! A to stanje se popraviti ne moze u kratkom roku, pricamo od nekih 10 godina da bi se stanje popravilo...

Baba Vanga

pre 6 godina

To ti je tako kada se drzava i politicari brinu o vojsci samo pricom i slikanjem.... To je ostalo, stari lavovi..... mladi odose preko....

kraja

pre 6 godina

"Piloti su tokom vežbe obavili 75 poletanja, proveli u vazduhu više od 91 časa i dejstvovali sa 1.096 komada municije, raketa i avio-bombi."

...to im je za narednih 5 godina...

posmatrac

pre 6 godina

E sad znam i razumem poteze nase vlade!Godiste "novih" aviona u skladu sa godinama pilota,bez starca nema udarca.
Bravo za vladu. Kako niko od kriticara nije razmisljao u tom pravcu.
Zato nam brat rus objasnio,nije se smejao kao svi drugi nego lepo covek rekao sta mu na dusi,valjda i njemu bilo neprijatno zbog nasih uspeha...

Boris

pre 6 godina

Pa nije baš tačno da svi sprski piloti malo lete. Piloti što prskaju komarce lete mnogo više od vojnih pilota, mada su ove godine i oni nešto zabušavali.

Džoni

pre 6 godina

I da si njtalentovaniji pilot na Svetu sa 12h naleta i bez trenaže nema ni kvaliteta. To je naša tužna istina. Sirotinjo i Bogu si teška!

kraja

pre 6 godina

"Piloti su tokom vežbe obavili 75 poletanja, proveli u vazduhu više od 91 časa i dejstvovali sa 1.096 komada municije, raketa i avio-bombi."

...to im je za narednih 5 godina...

posmatrac

pre 6 godina

E sad znam i razumem poteze nase vlade!Godiste "novih" aviona u skladu sa godinama pilota,bez starca nema udarca.
Bravo za vladu. Kako niko od kriticara nije razmisljao u tom pravcu.
Zato nam brat rus objasnio,nije se smejao kao svi drugi nego lepo covek rekao sta mu na dusi,valjda i njemu bilo neprijatno zbog nasih uspeha...

Nomad

pre 6 godina

Srpski piloti ni ne mogu da imaju više časova naleta, najpre iz finansijskih razloga.
Nije potreban novac samo za gorivo - svaka priprema i povratak sa leta zahtevaju pregled aviona, što opet zahteva dodatne resurse. Takođe svaki sat leta skraćuje radni vek komponentama čiji je vek trajanja ograničen brojem radnih sati.

O starosti pilota ne vredi komentarisati - mladi piloti nemaju adekvatne uslove za obuku - nedostaju avioni, instruktori, i naravno obuka za vojnog pilota košta.

Vojska ne može da bude moderna i da ima dobro obučen kadar bez dobre privrede.

Baba Vanga

pre 6 godina

To ti je tako kada se drzava i politicari brinu o vojsci samo pricom i slikanjem.... To je ostalo, stari lavovi..... mladi odose preko....

Felix

pre 6 godina

Danima čitam hvalisanja i Srpskih portala a i Hrvatskih tko će imati moćnije zrakoplovstvo Srbija sa 10 Migova 29 ili Hrvatska sa 12 lovaca F 16 koje izgledno nabavljamo. I onda prije par dana pogledam dokumentarac o Izraelskom ratnom zrakoplovstvu gdje njihovi elitni piloti lete i po 300-400 sati i govore o svom iskustvu treninga i obuke. I Srbija i Hrvatska mogu kupiti šta god žele ali bez ozbiljnih sati naleta i obuke ti avioni će biti samo dobra meta za bilo kojeg iskusnijeg pilota . S Izraelcima i naši i vaši nemaju šta tražit .

Niko ne gine tako lako kao Srbin

pre 6 godina

Tako je to kad se udruze stara tehnoliogija sa staroscu pilota. Sad bar znamo zasto su nas 1999 skidali sa neba kao glinene golubove. Onaj ko je nasim pilotima 1999 naredio poletanje, taj ih je svesno zrtvovao...time je u mojim ocima zlocinac...ratni.

tz

pre 6 godina

letece penzioneri...brate savremena avijacija zahteva jako mnogo,ako hoces nesto solidno treba jako puno para da ulozis,ljudstvo,infrastruktura,logistika,radari,i najsavremeniji lovci....sve sto srbija trenutno nema.

nemoj da se svi lazemo ovde pogledajmo se u oci...dobili smo najstarije avione koji zahtevaju dug i skup remont i osposobljavanje da bi uopste mogli da lete,to ce trajati mesecima a mozda i godinu dana.dobili smo i previse s'obzirom na trenutnu situaciju i da smo najsiromasnija zemlja u evropi,gde radnik robuje strancu za crkavicu.

to je roba za siromasne zemlje...ova prica i sve sto se desava je samo hir predsednika i ministra odbrane,srbija nema finansijske moci da odrzava 10 migova,zato sto su trenazni letovi jako skupi i treba brdo para da ulozis u te casove leta da bi pilot stekao vestinu.a pilote nemamo???

treba oko 200 casova leta godisnje po pilotu...pa vi racunajte kolike su to pare...DA VAM SE ZAVRTI U GLAVI!!! mnogi misle dobili smo avione a niko da sagleda ekonomsku isplativost ovog SULUDOG PODUHVATA!!

kostace nas ovaj biznis ko svetog petra kajgana,pozz

dumpster diving championship

pre 6 godina

Mnogi pitaju ovde sta nasi piloti rade posto ne lete. E pa, ko poznaje makar jedno vojnog pilota zna da mnogi od njih rade moleraj, prave kuhinje, postavljaju laminate kako bi dosli do nekog dodatnog profita kako bi prehranili porodice jer su u vecini do guse u kreditima za stanove koje im vojska NIJE OBEZBEDILA pa su morali sami. I to van radnog vremena, da ne bude zabune.

Ostatak vremena provode u redovnim vojnim aktivnostima jer se ne moze leteti 8 sati dnevno, pogoto ne L avijacija koja ostavlja posledice po ljudsko telo kakve vi ne mozete da zamislite. U svetu pilot od 40+ godina ima minimalno cin pukovinika (2500+ sati naleta) i blizi se dobroj penziji. Ovde se drze posla sto duze jer znaju da ce im penzija biti mizerna. A oni su jedni od placenijih u Vojsci Srbije pa sad vi vidite kako je ostalima i kakvo je stanje zapravo... Bilo sta sto cujete od politicara vezano za vojsku je teska laz!

Džoni

pre 6 godina

Sećam se da je priča bila kada sam služio na Bataji '95 da je jedan prosečan let 29ke koštao 10000$ sa svim pratećim troškovima, tako da to nije ni malo jeftin "sport". Gorivo, plata pilota, kontrola leta, mehaničari, deponažna ekipa, medicinska ekipa, vatrogasno spasilačka ekipa, ekipa za opsluživanje aviona gorivom, kiseonikom, APA za startovanje aviona, akumulatorsko odeljenje, startna kola, padobranska sekcija, amortizacija i potrošnja guma, kočnica... Veoma kompleksna stvar!

Tarzan

pre 6 godina

Koliko je meni poznato, doduse samo informativno na ovu temu... u svetu vojni piloti na lovackoj avijaciji lete do otprilike 30-e godine ili barem ranih tridesetih. To je zato sto je letenje na ovoj vrsti avijacije veoma fizicki zahtevno, svima nam je poznato da su tokom odredjenih manevara piloti podvrgnuti i opterecenju do 5G sto zahteva izvanredan fizicki potencijal, pre svega, pa onda uvezbanasti... dzaba ti fantastican pilot koji na 3,5G padne u nesvest u kabini, pa jos i jednosedu... citao sam da su francuski piloti na Mirazima dostizali i 8G u nekim manevrima sto se smatra najvece opterecenje koje ljudsko telo moze da izdrzi a da covek ne izgubi svest. Shodno tome, u svetu se za ovu vrstu avijacije "koriste" ljudi u dobu kada dostizu svoj maximalni fizicki potencijal a to je doba do 30-e godine. Posle toga idu u transportnu avijaciju, budu instruktori, lete podzvucno... ali ne lete vise lovacku avijaciju. Sveukupni potencijal posade, fizicki/psiholoski/uvezbanost garantuje da ce od masine moci da ïzvuce"sve performanse za koje je avion projektovan i namenjen. Ako nesto od ova 3 gore-navedena manjka kombinacija posada/avion nikada nece moci da postigne maximum efikasnosti. Prevedeno na srpski - dzaba nam i najbolji avioni na svetu ako nemamo adekvatan kadar koji moze da leti na njima iz bilo kog razloga - nedostatak fizicke spreme/neadekvatna motivacija/nedostatak treninga. Sa prosekom godina 40, na Mig 29.... ma suuuuuuuper!

артиљерац

pre 6 godina

20 сати годишњег налета је минимум,минимума.Колико да одрже пилотску
дозволу.Исто тако,40-годишњи пилоти су у доба СФРЈ ишли у пензију,
па прелазили у ЈАТ,или су остајали у Команди Ваздухопловства,али
нису летели.И људски организам,као и авион,има ресурсе.О платама
наших пилота знам мало,ништа,па није лепо да причам.Прочитао сам у
Flight-u колике су плате руских пилота.3000$ месечно у европском
делу Русије,3500$ у зауралском,а 4000$ на Далеком Истоку.И лете
много више.И до 400 сати годишње.Барабар са америчким и израелским
пилотима.Ево примера:Ја сам до 2014 прешао око 2 милиона км у вожњи.
Октобра 2014 сам оперисао десно око,не видим добро на њега,избегавам
да возим.Изгубио сам рутину коју сам имао.С пилотима је много горе,
јер пилотирање авионом је много комплексније од вожње аутомобила.

Dragan A.

pre 6 godina

To je jedna od stvari o kojima se kod nas veoma retko piše pa laici priču uglavnom završavaju raspravama o tome koji je avion bolji, koje rakete su preciznije i tako dalje. A zaboravlja se da iza svega toga uvek stoji čovek. Naši piloti 1999. nisu skidani s neba kao komarci samo zbog zastarelih i poluispravnih Migova, nego i zato što su (kao i danas uostalom) leteli svega 10-20 sati godišnje, za razliku od pilota NATO koji imaju 200-300 sati. To su neuporedive stvari. O platama da ni ne pričamo...

Ukratko: u praksi je bolji MiG-21 sa dobro plaćenim i uvežbanim pilotom sa 200 sati naleta godišnje, nego F-22 Raptor u koji pilot sedne jednom mesečno tek da napravi par krugova oko aerodroma, i za to dobije džak brašna i svinjske polutke.

артиљерац

pre 6 godina

Да покушам да објасним.Ваздухпловни сам инжењер,са вишедеценијским
искуством.Седео сам у кокпиту,1985-6,Бгд-Багдад(В-727).Капетан,мој
добар пријатељ,дошао с одмора,није летео 3 недеље.Имао је тад 52-53
године.10 000 сати налета,сео и почео да греши.Срећом,у цивилном
ваздухопловству имате првог официра(копилота)који га је исправио.
"Добро мали,знам ја,претерао сам с одмором".И,знао је он,али није
дуго летео.А он је имао копилота.У војном ваздухопловству,где су
ствари много жешће,искуство(број сати налета)су много важнији.Ја
никад нисам сумњао у квалитет наших војних пилота.Таман посла.Само
Repetio mater studiorum est.Понављање је мајка учења,или науке.Како
хоћете.Не пљујте српске пилоте,одлични су.Само им треба више налета.

dumpster diving championship

pre 6 godina

E ovo je poenta! Ne koji avioni su kupljeni i koliko su dobri ili nisu, jednostavno ljudi nisu osposobljeni za bezbedne letove! A to stanje se popraviti ne moze u kratkom roku, pricamo od nekih 10 godina da bi se stanje popravilo...

bendower

pre 6 godina

"Radna nedelja ima 40 sati puta 52 nedelje godisnje dodjemo do cifre od 2080h a oni lete 12-20h. Pitanje je sta rade ostalih 2060-2068h ????"

Vezbaju dogfight na poljancetu - trce rasirenih ruku i vicu brrrm, brrrm, brrrm, ..... rata-ta-ta-ta!

seljadin

pre 6 godina

nas pilot je placen koliko ruski vojnik redov, mi jesmo siromasna zemlja u poredjenju sa Rusijom, ali ipak mislim da je nasa vojska potcenjena

Gaston

pre 6 godina

Radna nedelja ima 40 sati puta 52 nedelje godisnje dodjemo do cifre od 2080h a oni lete 12-20h. Pitanje je sta rade ostalih 2060-2068h ????
(Zeljko, 09. oktobar 2017 14:36)

I da lete npr. 200 sati ti bi verovatno opet rekao "to je 5 radnih nedelja, šta rade ostatk vremena". Prvo i osnovno, letenje mlaznim avionima nije isto što i sedenje u kancelariji. Naprezanje organizma je ogromno i zahteva vremensko ograničavanje. Drugo, postoje aktivnosti koje piloti sprovode pre i posle letenja a koje se ne računaju u ove sate letenja. Priprema pred let, obuka, analiza posle leta i sl. Treće, budi ti vojni pilot pa da vidim da li bi izdržao da letiš "40 sati puta 52 nedelje".

samba-6

pre 6 godina

Kad bi bilo upola manje državne i lokalne birokratije nego što je ima sada, i kad bi krađa državnih službenika bila svedena na pola sadašnje, Srbija bi imala uvek dovoljno para za bar jednu eskadrilu modernih aviona i utreniranih pilota.

Mada, jedino što odvraća agresore su rakete (pvo i zemlja-zemlja) a ne avioni.

Gavrilo

pre 6 godina

Braca bas ''nahvalise'' srpske kolege, nije da nema istine ali sta njih zanima godiste nasih pilota,neka gledaju svoja posla. Bar dok i zvanicno ne postanemo gubernija...

Виоп

pre 6 godina

Жива истина. Многе од њих који сад имају 4 банке сам испраћао на лет. Службу напустио пре целе деценије и тада је техника била при крају ресурса, пилоти летели на полуисправним авионима како би имали потребно време налета да не изгубе лиценцу, могу мислити сад. Жалосно јер имамо заиста добре пилоте. Акро група је била заиста врхунска са јако мало сати летења. Ристић је имо више леђног лета него нормалног, врхунски пилот. Без великог новца нема ни правог РВ-а.

Zeljko

pre 6 godina

Radna nedelja ima 40 sati puta 52 nedelje godisnje dodjemo do cifre od 2080h a oni lete 12-20h. Pitanje je sta rade ostalih 2060-2068h ????

xda

pre 6 godina

@Zeljko
Eh da ti je samo znati sta radimo kada ne letimo...:) Kolika nam je plata i to je puno naleta. Ljudi skup je sat naleta a znate kako smo bogata zemlja. Tako da...

Збуњен

pre 6 godina

Па како, па зашто... мени није јасно.

Ако је држава најкомплекснији систем, а РВ и ПВО подсистем тог система, а наш га вођа води сасвим успешно без дана радног искуства, не видим разлог да и пилоти имају летачко искуство. Мислим, имају ваљда неки симулатори.

Јако тенденциозан чланак, слажемо се сви.

Косанчић БГ

pre 6 godina

Капа доле и велико хвала нашим војним пилотима! Од мене само велико поштовање и дивљење.

alo

pre 6 godina

Bez ibzira na sve, nasi piloti su mnogo bolji od ovih aviona koje treba da dobiju. Da su pametni pa da svi redom odbiju da udju u te previse placene raspale kante.

Skopje

pre 6 godina

Treba imati u vidu tri cinjenice. Rusi trenutno imaju najvise sati naleta na svetu,cak u poredjenju sa SAD imaju u mladje avione (prosek starosti USA i RUS letelica na brojnom stanju je zabrinjavajci po pentagon),imaju ubedljivo najveci utrosak bombi-raketa po pilotu tako da sa njihovog stanovista nasi piloti jako malo lete. Druga stvar je cinjenica da smo od 4 MIG-29 sa brojnog stanja imali jedan koji godinama nije leteo i jos jedan koji je vise na zemlji nego u vazduhu. Realno je 20 sati naleta jako malo a sa druge strane smo bili ograniceni resursima i neispravnim aparatima. Do dolaska novih Migova i modernizacije postojecih je situacija nalagala da moramo imati dezurnu paru i odredjen broj sati naleta koji je neophodan po pilotu godisnje ( blizu minimuma ). Treca stvar je da Rusi sat naleta racunaju iskljucivo kao sat proveden u vazduhu dok je u vecini NATO zemalja praksa da se upisuju sati provedeni u simulatorima. Rusi imaju jednako kvalitetne simulatore za svoje avione ( sedeo u simulatoru SU-30sm ) i na postojecih 10 aviona nama je dovoljno da nabavimo 2 simulatora ( eventualno 3 ako se planiraju Beloruski MIG-ovi i cifra od 18 ) i da se dobaci do 80 sati naleta od cega 50% u simulatoru. Za novopristigle avione se obucavaju novi piloti tako da cemo drasticno spustiti prosek godina sto je u ovom zanatu hendikep jer iskustvo pilota borbenog aviona znaci jako mnogo na polju efikasnosti.

Black Eagle

pre 6 godina

Kupovina vojne opreme ima 2 svrhe u danasnje vreme:
- korupcija na najvisem nivou
- skretanje mentalnog konteksta nacije na indukovani strah od nekog tamo...

Patriotizam je kad ulazes u zdravlje, moralne vrednosti, skolovanje i prosperitet dece koja dolaze.
Sve ostalo je samo slag za oligarhiju.

T-Zex

pre 6 godina

Nema se para. Zato ne lete. Nije hir ili sta drugo. Kako se bude stanje u drzavi popravljalo , bice vise naleta. Sto se starosti tice , u pravu su . Pa nisu imali na cemu da lete pa nisu nove pilote ni obucavali . Imam kadra , proci ce obuku pa ce biti i mladih pilota . Idemo dalje .

leptirica

pre 6 godina

Ljudi. Vojni piloti u Srbiji imaju malo naleta iz 2 razloga.

1. Cijena sata leta je visoka za Srpski budžet.
2. Svaki avion ima određeni broj sati nakon kojih mora na remont, odnosno postaje opasan i nesmije letjeti. Ovi mig29 će nakon remonta imati pravo letjeti 10 godina ili 700 sati po aparatu. Znači svaki sat u zraku je i sat manje za životni vijek aviona. To ispada da svaki ovaj mig29 u prosjeku provede u zraku oko 5 i po sati mjesečno. Ne znam podatke za novi mig29, ali f16 od novog do nije za uporabu može imati do 6000 sati. U tome je razlika između kupovine 30 godina starog aviona i kupovine novog.

Nakon svega napisanog, mislim da je Srbija dobila dobre avione, po povoljnim uvjetima i da će ovim potezom zadržati vojno zrakoplovstvo i moci obavljati air policing. Na zaradi od prolaska civilnih aviona kroz Srpski zračni prostor Srbija će pokriti dio troškova ovih migova.

johnzie

pre 6 godina

Srećan sam što makar u komentarima na ovakve vesti ima toliko pametnih ljudi sa zdravim pogledom na svet. Budi neku nadu.
Ono što bih ja rekao u vezi svega napisanog je sledeće: iza svake brojke pomenute u tekstu i komentarima (optimalan broj sati naleta, cena sata naleta, optimalna starost pilota itd.) stoji ozbiljna nauka! Sve te cifre su utvrđene eksperimentalno i teorijski, naučnim radom. I to važi za skoro svaku oblast života. A mi kao narod, oduvek siromašan, majstori improvizacije, a pun sujete i kompleksa, ismevamo i osporavamo tu istu nauku, skoro svakodnevno. I nikako da shvatimo da se NE MOŽE baš uvek improvizovati, pogotovo ako se želi biti u vrhu, deo elite, deo onih na koje se ostali ugledaju. I kao da to nije dovoljno za državno (i skoro svako drugo) rukovodstvo smo birali i biramo najveće improvizatore među nama, diletante bez premca, usudio bih se reći - štetočine.
Tako se može samo ravno u propast i nigde drugde.
Svako dobro.

...već boj bije srce u junaka

pre 6 godina

Razlika između 12-20 i 100-150 sati naleta godišnje leži u odobrenom budžetu za ratno vazduhoplovstvo. Što više časova naleta, to kraće traju resursi aviona i više se goriva potroši. Prvi standard odnosi se na veoma skroman budžet, a potonji podrazumeva veoma visok budžet.

Nasuprot tome, piloti u civilnom vazduhoplovstvu mogu da imaju i do 1.000 sati naleta godišnje, jer time pune kasu aviokompanije. Mislite li da su civilni piloti sa 1.000 sati godišnje 10 puta veštiji od ruskih vojnih pilota? Ili 75 puta veštiji od srpskih vojnih pilota?

Abrakadabra

pre 6 godina

Sve to oko malog broja sati naleta, relativno se jevtino može rešiti...
Potrebno je nabaviti OZBILJAN trenažni simulator!
U fizičkom smislu, piloti neće imati potpuni osećaj stvarnog letenja, ali se čak i to postiže do nekih 80-85%...
Međutim, sa neuporedivo manjim troškovima u odnosu na prave letove, može se postići izuzetno dobra uvežbanost i obuka - skoro kao u realnim uslovima.
I što je još važnije: na simulatoru je moguće izvoditi i BORBENE situacije, koje se u normalnim trenažnim okolnostima (letenjem u pravom avionu) nikako ne mogu ostvariti.

infidel

pre 6 godina

E onda gledate snimke iz sirije gde na najmodernijim su34 leti bucmasti rus od sigurno preko 40 leta... Garantujem da ne bi mogao 50 sklekova da uradi ili da istrči vojni poligon sa preprekama. Naši, pošto se ugledaju na Ruje imaju sede pilote, koji uglavnom sede i igraju igrice umesto da vežbaju, lete ili rade nešto korisno. Ovako se šetaju u fajerkama ili rejbankama kupljenim na 50 čekova i izigravaju elitu. Ne sumnjam u teVorijsko znanje istih ali činjenica je da država nema love da im pruži sate naleta - pa jedan sat MIG29 košta u proseku od 5-10keur samo gorivo! Da su pametni da su nabavili UB verzije i da upola cene prodaju letove civilima pa da nabiju sate. Tako se recimo Ruje sufinansiraju - 18k eur sat vremena letenja u MiG29. Ali nemaju naši osećaj za filing.

Dex

pre 6 godina

Vojska ne može da bude moderna i da ima dobro obučen kadar bez dobre privrede.
(Nomad, 9. oktobar 2017 12:28)

Ne, ali kod ovih stvari nema izmedju. Ili imas obucenu vojsku, ili ona gubi smisao. U slucaju napada na nas, ko bi pri zdravoj svesti slao ove pilote i avione na nebo? Ako vec ne mogu da borbeno deluju, a vlast je nesposobna da odrzava borbeno sposobnu avijaciju, cemu onda i ovaj (za nas ogroman) trosak? Air policing? Smesan izgovor. Mnogo bi bilo jeftinije i efikasnije to prepustiti nekoj Italiji npr. Bar ne bi rizikovali zivote neduznih pilota.

gram, kilogram, tona

pre 6 godina

српски пилоти су супер. проблем је што не трошимо толико кинте на војску као руси да би могли толико налета да платимо. али са миговима то се можда и промјени.

Zoki

pre 6 godina

Osim u ratnim uslovima, niko ne leti na nadzvucnim avionima 200 sati godisnje. Vrhunski americki piloti ne provedu vise od 120-150 sati u vazduhu. Zato narednih 150 sati provedu u simulatorima. Bilo bi sjajno kada bi srpski piloti leteli bar 70 sati godisnje. Upotreba dvoseda povecava broj sati koje piloti provode u vazduhu. Inace civili u Rusiji ne lete na avionima ruskog vazduhoplovstva, to su avioni kompanija i opitnih centara.

nisandzija

pre 6 godina

Za gospodu sto se pitaju sta rade dok ne lete. Imaju druga zaduzenja, kao svaki vojni pilot na svetu (npr. dezurstva, trening itd.). Ocekujete da ce da lete tih 2000+ sati? Tesko...
Onda i momci iz SAJ-a po vama ne rade nista?? Da li ih treba poslati na prinudni odmor? Samo se Vi opustite, ima ko da misli da li su nam potrebni ili ne...

Dusan

pre 6 godina

Kupujemo krseve koji kostaju vise od nekih zapadnih aviona po satu leta a nemamo para.Mig 29SMT verzija kosta duplo manje po satu leta u odnosu na starije verzije Mig29.

Gavrilo

pre 6 godina

Braca bas ''nahvalise'' srpske kolege, nije da nema istine ali sta njih zanima godiste nasih pilota,neka gledaju svoja posla. Bar dok i zvanicno ne postanemo gubernija...

...već boj bije srce u junaka

pre 6 godina

Razlika između 12-20 i 100-150 sati naleta godišnje leži u odobrenom budžetu za ratno vazduhoplovstvo. Što više časova naleta, to kraće traju resursi aviona i više se goriva potroši. Prvi standard odnosi se na veoma skroman budžet, a potonji podrazumeva veoma visok budžet.

Nasuprot tome, piloti u civilnom vazduhoplovstvu mogu da imaju i do 1.000 sati naleta godišnje, jer time pune kasu aviokompanije. Mislite li da su civilni piloti sa 1.000 sati godišnje 10 puta veštiji od ruskih vojnih pilota? Ili 75 puta veštiji od srpskih vojnih pilota?

seljadin

pre 6 godina

nas pilot je placen koliko ruski vojnik redov, mi jesmo siromasna zemlja u poredjenju sa Rusijom, ali ipak mislim da je nasa vojska potcenjena

Zeljko

pre 6 godina

Radna nedelja ima 40 sati puta 52 nedelje godisnje dodjemo do cifre od 2080h a oni lete 12-20h. Pitanje je sta rade ostalih 2060-2068h ????

alo

pre 6 godina

Bez ibzira na sve, nasi piloti su mnogo bolji od ovih aviona koje treba da dobiju. Da su pametni pa da svi redom odbiju da udju u te previse placene raspale kante.

tz

pre 6 godina

letece penzioneri...brate savremena avijacija zahteva jako mnogo,ako hoces nesto solidno treba jako puno para da ulozis,ljudstvo,infrastruktura,logistika,radari,i najsavremeniji lovci....sve sto srbija trenutno nema.

nemoj da se svi lazemo ovde pogledajmo se u oci...dobili smo najstarije avione koji zahtevaju dug i skup remont i osposobljavanje da bi uopste mogli da lete,to ce trajati mesecima a mozda i godinu dana.dobili smo i previse s'obzirom na trenutnu situaciju i da smo najsiromasnija zemlja u evropi,gde radnik robuje strancu za crkavicu.

to je roba za siromasne zemlje...ova prica i sve sto se desava je samo hir predsednika i ministra odbrane,srbija nema finansijske moci da odrzava 10 migova,zato sto su trenazni letovi jako skupi i treba brdo para da ulozis u te casove leta da bi pilot stekao vestinu.a pilote nemamo???

treba oko 200 casova leta godisnje po pilotu...pa vi racunajte kolike su to pare...DA VAM SE ZAVRTI U GLAVI!!! mnogi misle dobili smo avione a niko da sagleda ekonomsku isplativost ovog SULUDOG PODUHVATA!!

kostace nas ovaj biznis ko svetog petra kajgana,pozz

Niko ne gine tako lako kao Srbin

pre 6 godina

Tako je to kad se udruze stara tehnoliogija sa staroscu pilota. Sad bar znamo zasto su nas 1999 skidali sa neba kao glinene golubove. Onaj ko je nasim pilotima 1999 naredio poletanje, taj ih je svesno zrtvovao...time je u mojim ocima zlocinac...ratni.

bendower

pre 6 godina

"Radna nedelja ima 40 sati puta 52 nedelje godisnje dodjemo do cifre od 2080h a oni lete 12-20h. Pitanje je sta rade ostalih 2060-2068h ????"

Vezbaju dogfight na poljancetu - trce rasirenih ruku i vicu brrrm, brrrm, brrrm, ..... rata-ta-ta-ta!

infidel

pre 6 godina

E onda gledate snimke iz sirije gde na najmodernijim su34 leti bucmasti rus od sigurno preko 40 leta... Garantujem da ne bi mogao 50 sklekova da uradi ili da istrči vojni poligon sa preprekama. Naši, pošto se ugledaju na Ruje imaju sede pilote, koji uglavnom sede i igraju igrice umesto da vežbaju, lete ili rade nešto korisno. Ovako se šetaju u fajerkama ili rejbankama kupljenim na 50 čekova i izigravaju elitu. Ne sumnjam u teVorijsko znanje istih ali činjenica je da država nema love da im pruži sate naleta - pa jedan sat MIG29 košta u proseku od 5-10keur samo gorivo! Da su pametni da su nabavili UB verzije i da upola cene prodaju letove civilima pa da nabiju sate. Tako se recimo Ruje sufinansiraju - 18k eur sat vremena letenja u MiG29. Ali nemaju naši osećaj za filing.

T-Zex

pre 6 godina

Nema se para. Zato ne lete. Nije hir ili sta drugo. Kako se bude stanje u drzavi popravljalo , bice vise naleta. Sto se starosti tice , u pravu su . Pa nisu imali na cemu da lete pa nisu nove pilote ni obucavali . Imam kadra , proci ce obuku pa ce biti i mladih pilota . Idemo dalje .

Dex

pre 6 godina

Vojska ne može da bude moderna i da ima dobro obučen kadar bez dobre privrede.
(Nomad, 9. oktobar 2017 12:28)

Ne, ali kod ovih stvari nema izmedju. Ili imas obucenu vojsku, ili ona gubi smisao. U slucaju napada na nas, ko bi pri zdravoj svesti slao ove pilote i avione na nebo? Ako vec ne mogu da borbeno deluju, a vlast je nesposobna da odrzava borbeno sposobnu avijaciju, cemu onda i ovaj (za nas ogroman) trosak? Air policing? Smesan izgovor. Mnogo bi bilo jeftinije i efikasnije to prepustiti nekoj Italiji npr. Bar ne bi rizikovali zivote neduznih pilota.

gram, kilogram, tona

pre 6 godina

српски пилоти су супер. проблем је што не трошимо толико кинте на војску као руси да би могли толико налета да платимо. али са миговима то се можда и промјени.

posmatrac

pre 6 godina

E sad znam i razumem poteze nase vlade!Godiste "novih" aviona u skladu sa godinama pilota,bez starca nema udarca.
Bravo za vladu. Kako niko od kriticara nije razmisljao u tom pravcu.
Zato nam brat rus objasnio,nije se smejao kao svi drugi nego lepo covek rekao sta mu na dusi,valjda i njemu bilo neprijatno zbog nasih uspeha...

Boris

pre 6 godina

Pa nije baš tačno da svi sprski piloti malo lete. Piloti što prskaju komarce lete mnogo više od vojnih pilota, mada su ove godine i oni nešto zabušavali.

Dusan

pre 6 godina

Kupujemo krseve koji kostaju vise od nekih zapadnih aviona po satu leta a nemamo para.Mig 29SMT verzija kosta duplo manje po satu leta u odnosu na starije verzije Mig29.

leptirica

pre 6 godina

Ljudi. Vojni piloti u Srbiji imaju malo naleta iz 2 razloga.

1. Cijena sata leta je visoka za Srpski budžet.
2. Svaki avion ima određeni broj sati nakon kojih mora na remont, odnosno postaje opasan i nesmije letjeti. Ovi mig29 će nakon remonta imati pravo letjeti 10 godina ili 700 sati po aparatu. Znači svaki sat u zraku je i sat manje za životni vijek aviona. To ispada da svaki ovaj mig29 u prosjeku provede u zraku oko 5 i po sati mjesečno. Ne znam podatke za novi mig29, ali f16 od novog do nije za uporabu može imati do 6000 sati. U tome je razlika između kupovine 30 godina starog aviona i kupovine novog.

Nakon svega napisanog, mislim da je Srbija dobila dobre avione, po povoljnim uvjetima i da će ovim potezom zadržati vojno zrakoplovstvo i moci obavljati air policing. Na zaradi od prolaska civilnih aviona kroz Srpski zračni prostor Srbija će pokriti dio troškova ovih migova.

samba-6

pre 6 godina

Kad bi bilo upola manje državne i lokalne birokratije nego što je ima sada, i kad bi krađa državnih službenika bila svedena na pola sadašnje, Srbija bi imala uvek dovoljno para za bar jednu eskadrilu modernih aviona i utreniranih pilota.

Mada, jedino što odvraća agresore su rakete (pvo i zemlja-zemlja) a ne avioni.

Збуњен

pre 6 godina

Па како, па зашто... мени није јасно.

Ако је држава најкомплекснији систем, а РВ и ПВО подсистем тог система, а наш га вођа води сасвим успешно без дана радног искуства, не видим разлог да и пилоти имају летачко искуство. Мислим, имају ваљда неки симулатори.

Јако тенденциозан чланак, слажемо се сви.

Black Eagle

pre 6 godina

Kupovina vojne opreme ima 2 svrhe u danasnje vreme:
- korupcija na najvisem nivou
- skretanje mentalnog konteksta nacije na indukovani strah od nekog tamo...

Patriotizam je kad ulazes u zdravlje, moralne vrednosti, skolovanje i prosperitet dece koja dolaze.
Sve ostalo je samo slag za oligarhiju.

dumpster diving championship

pre 6 godina

E ovo je poenta! Ne koji avioni su kupljeni i koliko su dobri ili nisu, jednostavno ljudi nisu osposobljeni za bezbedne letove! A to stanje se popraviti ne moze u kratkom roku, pricamo od nekih 10 godina da bi se stanje popravilo...

Gaston

pre 6 godina

Radna nedelja ima 40 sati puta 52 nedelje godisnje dodjemo do cifre od 2080h a oni lete 12-20h. Pitanje je sta rade ostalih 2060-2068h ????
(Zeljko, 09. oktobar 2017 14:36)

I da lete npr. 200 sati ti bi verovatno opet rekao "to je 5 radnih nedelja, šta rade ostatk vremena". Prvo i osnovno, letenje mlaznim avionima nije isto što i sedenje u kancelariji. Naprezanje organizma je ogromno i zahteva vremensko ograničavanje. Drugo, postoje aktivnosti koje piloti sprovode pre i posle letenja a koje se ne računaju u ove sate letenja. Priprema pred let, obuka, analiza posle leta i sl. Treće, budi ti vojni pilot pa da vidim da li bi izdržao da letiš "40 sati puta 52 nedelje".

Zoki

pre 6 godina

Osim u ratnim uslovima, niko ne leti na nadzvucnim avionima 200 sati godisnje. Vrhunski americki piloti ne provedu vise od 120-150 sati u vazduhu. Zato narednih 150 sati provedu u simulatorima. Bilo bi sjajno kada bi srpski piloti leteli bar 70 sati godisnje. Upotreba dvoseda povecava broj sati koje piloti provode u vazduhu. Inace civili u Rusiji ne lete na avionima ruskog vazduhoplovstva, to su avioni kompanija i opitnih centara.

Abrakadabra

pre 6 godina

Sve to oko malog broja sati naleta, relativno se jevtino može rešiti...
Potrebno je nabaviti OZBILJAN trenažni simulator!
U fizičkom smislu, piloti neće imati potpuni osećaj stvarnog letenja, ali se čak i to postiže do nekih 80-85%...
Međutim, sa neuporedivo manjim troškovima u odnosu na prave letove, može se postići izuzetno dobra uvežbanost i obuka - skoro kao u realnim uslovima.
I što je još važnije: na simulatoru je moguće izvoditi i BORBENE situacije, koje se u normalnim trenažnim okolnostima (letenjem u pravom avionu) nikako ne mogu ostvariti.

Косанчић БГ

pre 6 godina

Капа доле и велико хвала нашим војним пилотима! Од мене само велико поштовање и дивљење.

Felix

pre 6 godina

Danima čitam hvalisanja i Srpskih portala a i Hrvatskih tko će imati moćnije zrakoplovstvo Srbija sa 10 Migova 29 ili Hrvatska sa 12 lovaca F 16 koje izgledno nabavljamo. I onda prije par dana pogledam dokumentarac o Izraelskom ratnom zrakoplovstvu gdje njihovi elitni piloti lete i po 300-400 sati i govore o svom iskustvu treninga i obuke. I Srbija i Hrvatska mogu kupiti šta god žele ali bez ozbiljnih sati naleta i obuke ti avioni će biti samo dobra meta za bilo kojeg iskusnijeg pilota . S Izraelcima i naši i vaši nemaju šta tražit .

артиљерац

pre 6 godina

Да покушам да објасним.Ваздухпловни сам инжењер,са вишедеценијским
искуством.Седео сам у кокпиту,1985-6,Бгд-Багдад(В-727).Капетан,мој
добар пријатељ,дошао с одмора,није летео 3 недеље.Имао је тад 52-53
године.10 000 сати налета,сео и почео да греши.Срећом,у цивилном
ваздухопловству имате првог официра(копилота)који га је исправио.
"Добро мали,знам ја,претерао сам с одмором".И,знао је он,али није
дуго летео.А он је имао копилота.У војном ваздухопловству,где су
ствари много жешће,искуство(број сати налета)су много важнији.Ја
никад нисам сумњао у квалитет наших војних пилота.Таман посла.Само
Repetio mater studiorum est.Понављање је мајка учења,или науке.Како
хоћете.Не пљујте српске пилоте,одлични су.Само им треба више налета.

Skopje

pre 6 godina

Treba imati u vidu tri cinjenice. Rusi trenutno imaju najvise sati naleta na svetu,cak u poredjenju sa SAD imaju u mladje avione (prosek starosti USA i RUS letelica na brojnom stanju je zabrinjavajci po pentagon),imaju ubedljivo najveci utrosak bombi-raketa po pilotu tako da sa njihovog stanovista nasi piloti jako malo lete. Druga stvar je cinjenica da smo od 4 MIG-29 sa brojnog stanja imali jedan koji godinama nije leteo i jos jedan koji je vise na zemlji nego u vazduhu. Realno je 20 sati naleta jako malo a sa druge strane smo bili ograniceni resursima i neispravnim aparatima. Do dolaska novih Migova i modernizacije postojecih je situacija nalagala da moramo imati dezurnu paru i odredjen broj sati naleta koji je neophodan po pilotu godisnje ( blizu minimuma ). Treca stvar je da Rusi sat naleta racunaju iskljucivo kao sat proveden u vazduhu dok je u vecini NATO zemalja praksa da se upisuju sati provedeni u simulatorima. Rusi imaju jednako kvalitetne simulatore za svoje avione ( sedeo u simulatoru SU-30sm ) i na postojecih 10 aviona nama je dovoljno da nabavimo 2 simulatora ( eventualno 3 ako se planiraju Beloruski MIG-ovi i cifra od 18 ) i da se dobaci do 80 sati naleta od cega 50% u simulatoru. Za novopristigle avione se obucavaju novi piloti tako da cemo drasticno spustiti prosek godina sto je u ovom zanatu hendikep jer iskustvo pilota borbenog aviona znaci jako mnogo na polju efikasnosti.

Džoni

pre 6 godina

Sećam se da je priča bila kada sam služio na Bataji '95 da je jedan prosečan let 29ke koštao 10000$ sa svim pratećim troškovima, tako da to nije ni malo jeftin "sport". Gorivo, plata pilota, kontrola leta, mehaničari, deponažna ekipa, medicinska ekipa, vatrogasno spasilačka ekipa, ekipa za opsluživanje aviona gorivom, kiseonikom, APA za startovanje aviona, akumulatorsko odeljenje, startna kola, padobranska sekcija, amortizacija i potrošnja guma, kočnica... Veoma kompleksna stvar!

Dragan A.

pre 6 godina

To je jedna od stvari o kojima se kod nas veoma retko piše pa laici priču uglavnom završavaju raspravama o tome koji je avion bolji, koje rakete su preciznije i tako dalje. A zaboravlja se da iza svega toga uvek stoji čovek. Naši piloti 1999. nisu skidani s neba kao komarci samo zbog zastarelih i poluispravnih Migova, nego i zato što su (kao i danas uostalom) leteli svega 10-20 sati godišnje, za razliku od pilota NATO koji imaju 200-300 sati. To su neuporedive stvari. O platama da ni ne pričamo...

Ukratko: u praksi je bolji MiG-21 sa dobro plaćenim i uvežbanim pilotom sa 200 sati naleta godišnje, nego F-22 Raptor u koji pilot sedne jednom mesečno tek da napravi par krugova oko aerodroma, i za to dobije džak brašna i svinjske polutke.

nisandzija

pre 6 godina

Za gospodu sto se pitaju sta rade dok ne lete. Imaju druga zaduzenja, kao svaki vojni pilot na svetu (npr. dezurstva, trening itd.). Ocekujete da ce da lete tih 2000+ sati? Tesko...
Onda i momci iz SAJ-a po vama ne rade nista?? Da li ih treba poslati na prinudni odmor? Samo se Vi opustite, ima ko da misli da li su nam potrebni ili ne...

Baba Vanga

pre 6 godina

To ti je tako kada se drzava i politicari brinu o vojsci samo pricom i slikanjem.... To je ostalo, stari lavovi..... mladi odose preko....

Tarzan

pre 6 godina

Koliko je meni poznato, doduse samo informativno na ovu temu... u svetu vojni piloti na lovackoj avijaciji lete do otprilike 30-e godine ili barem ranih tridesetih. To je zato sto je letenje na ovoj vrsti avijacije veoma fizicki zahtevno, svima nam je poznato da su tokom odredjenih manevara piloti podvrgnuti i opterecenju do 5G sto zahteva izvanredan fizicki potencijal, pre svega, pa onda uvezbanasti... dzaba ti fantastican pilot koji na 3,5G padne u nesvest u kabini, pa jos i jednosedu... citao sam da su francuski piloti na Mirazima dostizali i 8G u nekim manevrima sto se smatra najvece opterecenje koje ljudsko telo moze da izdrzi a da covek ne izgubi svest. Shodno tome, u svetu se za ovu vrstu avijacije "koriste" ljudi u dobu kada dostizu svoj maximalni fizicki potencijal a to je doba do 30-e godine. Posle toga idu u transportnu avijaciju, budu instruktori, lete podzvucno... ali ne lete vise lovacku avijaciju. Sveukupni potencijal posade, fizicki/psiholoski/uvezbanost garantuje da ce od masine moci da ïzvuce"sve performanse za koje je avion projektovan i namenjen. Ako nesto od ova 3 gore-navedena manjka kombinacija posada/avion nikada nece moci da postigne maximum efikasnosti. Prevedeno na srpski - dzaba nam i najbolji avioni na svetu ako nemamo adekvatan kadar koji moze da leti na njima iz bilo kog razloga - nedostatak fizicke spreme/neadekvatna motivacija/nedostatak treninga. Sa prosekom godina 40, na Mig 29.... ma suuuuuuuper!

артиљерац

pre 6 godina

20 сати годишњег налета је минимум,минимума.Колико да одрже пилотску
дозволу.Исто тако,40-годишњи пилоти су у доба СФРЈ ишли у пензију,
па прелазили у ЈАТ,или су остајали у Команди Ваздухопловства,али
нису летели.И људски организам,као и авион,има ресурсе.О платама
наших пилота знам мало,ништа,па није лепо да причам.Прочитао сам у
Flight-u колике су плате руских пилота.3000$ месечно у европском
делу Русије,3500$ у зауралском,а 4000$ на Далеком Истоку.И лете
много више.И до 400 сати годишње.Барабар са америчким и израелским
пилотима.Ево примера:Ја сам до 2014 прешао око 2 милиона км у вожњи.
Октобра 2014 сам оперисао десно око,не видим добро на њега,избегавам
да возим.Изгубио сам рутину коју сам имао.С пилотима је много горе,
јер пилотирање авионом је много комплексније од вожње аутомобила.

kraja

pre 6 godina

"Piloti su tokom vežbe obavili 75 poletanja, proveli u vazduhu više od 91 časa i dejstvovali sa 1.096 komada municije, raketa i avio-bombi."

...to im je za narednih 5 godina...

Nomad

pre 6 godina

Srpski piloti ni ne mogu da imaju više časova naleta, najpre iz finansijskih razloga.
Nije potreban novac samo za gorivo - svaka priprema i povratak sa leta zahtevaju pregled aviona, što opet zahteva dodatne resurse. Takođe svaki sat leta skraćuje radni vek komponentama čiji je vek trajanja ograničen brojem radnih sati.

O starosti pilota ne vredi komentarisati - mladi piloti nemaju adekvatne uslove za obuku - nedostaju avioni, instruktori, i naravno obuka za vojnog pilota košta.

Vojska ne može da bude moderna i da ima dobro obučen kadar bez dobre privrede.

dumpster diving championship

pre 6 godina

Mnogi pitaju ovde sta nasi piloti rade posto ne lete. E pa, ko poznaje makar jedno vojnog pilota zna da mnogi od njih rade moleraj, prave kuhinje, postavljaju laminate kako bi dosli do nekog dodatnog profita kako bi prehranili porodice jer su u vecini do guse u kreditima za stanove koje im vojska NIJE OBEZBEDILA pa su morali sami. I to van radnog vremena, da ne bude zabune.

Ostatak vremena provode u redovnim vojnim aktivnostima jer se ne moze leteti 8 sati dnevno, pogoto ne L avijacija koja ostavlja posledice po ljudsko telo kakve vi ne mozete da zamislite. U svetu pilot od 40+ godina ima minimalno cin pukovinika (2500+ sati naleta) i blizi se dobroj penziji. Ovde se drze posla sto duze jer znaju da ce im penzija biti mizerna. A oni su jedni od placenijih u Vojsci Srbije pa sad vi vidite kako je ostalima i kakvo je stanje zapravo... Bilo sta sto cujete od politicara vezano za vojsku je teska laz!

Džoni

pre 6 godina

I da si njtalentovaniji pilot na Svetu sa 12h naleta i bez trenaže nema ni kvaliteta. To je naša tužna istina. Sirotinjo i Bogu si teška!

xda

pre 6 godina

@Zeljko
Eh da ti je samo znati sta radimo kada ne letimo...:) Kolika nam je plata i to je puno naleta. Ljudi skup je sat naleta a znate kako smo bogata zemlja. Tako da...

Виоп

pre 6 godina

Жива истина. Многе од њих који сад имају 4 банке сам испраћао на лет. Службу напустио пре целе деценије и тада је техника била при крају ресурса, пилоти летели на полуисправним авионима како би имали потребно време налета да не изгубе лиценцу, могу мислити сад. Жалосно јер имамо заиста добре пилоте. Акро група је била заиста врхунска са јако мало сати летења. Ристић је имо више леђног лета него нормалног, врхунски пилот. Без великог новца нема ни правог РВ-а.

johnzie

pre 6 godina

Srećan sam što makar u komentarima na ovakve vesti ima toliko pametnih ljudi sa zdravim pogledom na svet. Budi neku nadu.
Ono što bih ja rekao u vezi svega napisanog je sledeće: iza svake brojke pomenute u tekstu i komentarima (optimalan broj sati naleta, cena sata naleta, optimalna starost pilota itd.) stoji ozbiljna nauka! Sve te cifre su utvrđene eksperimentalno i teorijski, naučnim radom. I to važi za skoro svaku oblast života. A mi kao narod, oduvek siromašan, majstori improvizacije, a pun sujete i kompleksa, ismevamo i osporavamo tu istu nauku, skoro svakodnevno. I nikako da shvatimo da se NE MOŽE baš uvek improvizovati, pogotovo ako se želi biti u vrhu, deo elite, deo onih na koje se ostali ugledaju. I kao da to nije dovoljno za državno (i skoro svako drugo) rukovodstvo smo birali i biramo najveće improvizatore među nama, diletante bez premca, usudio bih se reći - štetočine.
Tako se može samo ravno u propast i nigde drugde.
Svako dobro.