Ponedeljak, 21.12.2020.

12:20

Mapa proizvodnje u Jugoslaviji: Pravljeni su avioni, kompjuteri, brodovi...

U bivšoj Jugoslaviji se proizvodilo skoro sve, "od igle do lokomotive", a na društvenim mrežama s vremena na vreme kruži mapa svih firmi koje su postojale.

Izvor: klix.ba

Mapa proizvodnje u Jugoslaviji: Pravljeni su avioni, kompjuteri, brodovi... IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

89 Komentari

Sortiraj po:

RCZ

pre 3 godine

Svakako je bilo bolje nego nam je svima danas. Srusili smo drzavu , u kojoj smo pristojno ziveli , miskeci da ce svako sam imati svoju srecu . A nemamo srece ni ovako , a ni pameti ocigledno. Srusili jedno bez ideje sta cemo drugo graditi . To rade samo notorne budale . Da li je sve u ex yu bilo idealno . Pa naravno da nije . Sistem je trebalo doraditi a ne srusiti. Sad , nezadrzivo srljamo u buducnost i vec 30 godina se nadamo boljem sutra koje ce nam doci verovatno " malo sutra".

Lala iz Banat

pre 3 godine

Jeste, proizvodilo se sve, bilo je obrazovanih, bilo je stručnjaka, bilo je fenomenalnih zanatlija koji su mogli da naprave sve. Medjutim, bilo je i neznalica sa partijskom knjižicom, bilo je i zapošljavanja po rodjačkoj i kumovskoj liniji, bilo je bezbroj kancelarijskih moljaca koji ništa nisu ni znali hi radili a dobijali plate, bilo je i napredovanja po partijskoj podobnosti a ne po sposobnosti i znanju, bilo je korupcije na svakom koraku, bilo je i neuplaćivanja penzijskog, bilo je i pijandura po firmama koliko hoćeš, bilo je i "iznošenja" iz firmi šta hoćeš i koliko hoćeš, bilo je i katastrofalnih poslovnoh promašaja koji su zataškavani a preduzeća se gušila u gubicima, firme su se davile od ogromnih viškova radnika itd... itd.... Shvatite ljudi već jednom, čitav taj ekonomski sistem nije valjao i sam se urušio, jer je najvažnije bilo očuvati socijalni mir, privid uspešnosti i naravno, fotelje glavonja. U stvarnosti svi su gomilali ogromne gubitke koji su kad tad morali doći na naplatu. I došlo je.

Naša stara boljka

pre 3 godine

Ta Jugoslavija je trebalo da postane prva nova članica tadašnje EZ, sada EU. Da smo uspeli, danas bi bili među važnijim zemljama Unije sa BDP-om u rangu otprilike današnje Italije, ako ne i bolji.
(Jovan, 21. decembar 2020 21:01)

Ne može Srbina bez sna o nekoj važnosti. Italija je nedostižna za nas. Bila i biće.
Moglismo ali nismo hteli. Niko tu sa strane nije kriv. A među Jugoslavenima mi smo bili perjanice.
Sada izvrćemo činjenice.

Goran

pre 3 godine

Cini mi se da je taj brod nestao u Bermudskom trouglu i nikad nije pronadjen. Bilo bi lepo da bude neki clanak o tome.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (ha ya, 21. decembar 2020 19:56)
-------------------------------------------------

Kakav autogol. Berge Istra i Berge Vanga (isti brod, napravljen par godina kasnije) su oba potonula zbog greske u dizajnu. O ovome ima dosta materijala, koga zanima inzenjerstvo i tehnika...

Prvi je nestao u Pacifiku, drugi u juznom Atlantiku. Samo je dvoje prezivelo prvu katastrofu, drugu nije preziveo niko.

Brodovi su toliko potonuli brzo, jer je eksplozija gasa "otvorila" celo dno, da nije bio ni dat signal za uzbunu, te brodovi nikada nisu pronadjeni. Posle ovih genijalnih resenja, nikad vise nisu pravljeni brodovi koji kombinovano nose naftu i rudu, odnosno rastresit materijal.

Tako da... nije ovo dobar primer za domacu pamet nikako.

(Berge, 21. decembar 2020 20:55)

Upravo je na HTVu u vecernjom terminu nedjelnom dokumentarac Pulskih autora o Berge Istri, Vangi, Brioni i Adria, pa pogledajte. A ta teorija o lose napravljenim brodovima naravno da je nebuloza jer za neznalice Uljanik ne bi napravio stotine brodova nakon svega da je problem bio proizvodnja. Najveca isplata u povijesti brodogradnje se isplaatila za Berge Istru, pametnom dosta. Usput isti taj Uljanik prezivio je Austriju, Italiju, Yugu a unisti ga maticna drzava s kapitalizmom na celu!

blinki

pre 3 godine

Zajecar je bio najrazvijeniji grad u Jugoslaviji mozda ne znate. Mali grad s mnogo giganata... Kristal(tadasnji sponzor Zvezde), Staklara(sponzor Partizana), Zajecarska pivara,Zajecarska mlekara Imlek, Timogradnja,Kozara KTK,fabrika kablova Zajecar, Arsenije Spasic(teska mehanizacija i alati),Klanica(jedina uz klanicu Zagreb koja je imala dubinsko zamrzavanje -60), FMT(fabrika mernih transformatora),Rudnik uglja Lubnica,Rudnik uglja Avramica, Timocanka(tekstilna industrija), Zajecar promet(uvoz izvoz),Zitopromet Zajecar... ima jos bar 5-6 i to su sve fabrike koje su radile u 3 smene i zaposljavale vise od 1000 ljudi,cak su ove koje sam nabrojao zaposljavale po 2-3 hiljade ljudi. U 6 ujutru kad izadju trece smene u gradu kao vasar, nema mesta u ni jednoj kafani a u supermarketu ne moze da se udje od guzve

Petar Prvi

pre 3 godine

Sombor - "Bane Sekulic" izvozio bravariju po celom svetu, "Trepca" - fabrika akumulatora, "Panonka" - Fabrika hrane, izmedju ostalog izvozila sunku za USA, jedna od najsavremenijih na svetu u to vreme, proces proizvodnje upravljan PLC sistemom od 13 kompjutera, Fabrika ulja "Sunce", "Zastava pick up vozila", "Severtrans" transportno preduzece itd. Sve navedeno devastirano, opljackano, unisteno, "privatizovano" od strane "patrijota". To sto se desilo na podrucju exYU je izuzetna sramota za sve nas sa tih prostora i to NI ZBOG CEGA.

Kolumbo

pre 3 godine

"Galaksija" - računar (ha, ha, ha), pa to je bila eksperimentalna igračka!
"Triglav" JESTE bio PRAVI kompjuter, a čak je i ličio na današnje...
(Fekalikus Serbikus, 21. decembar 2020 20:46)

Triglavje bio bezobrazno skup ali slabo upotrebljiv frankenštajn sa nekoliko različitih procesora i (moram priznati) veoma udobnom tastaturom, koga se danas van Slovenije malo ko ne seća. Galaksija je nešto sasvim drugo. Sva nikakva i bez praktične upotrebljivosti osim da se nauče neke osnove, ali se kao state of the art hardverskog i softverskog dizajna nalazi u muzeju istorije računara u Silicijumskoj Dolini.

braka

pre 3 godine

Radio sam u FOB-u. U jednoj smeni, osam sati, proizvedeno je 1650 blokova za “yugo-45” a komšije u IMT-u su u jednoj smeni proizvodili 200 traktora “IMT 539”. IMT je imao bruto promet, godišnje, preko jedne milijarde tadašnjih maraka. Bilo je bar još 20 firmi u SFRJ sa ovolikim ili većim prometom. Ozbiljna država je to bila, sa svim prednostima i manama, ipak.

Uspesi

pre 3 godine

Do čega je doveo raspad? Evo od 1990. recimo ovo je realnost:
BIH i Makedonija će verovatno živeti 100 godina ispod Evropskog proseka. Od toga 50 godina u siromaštvu i preživljavanju.
Srbija će živeti Recimo 80 godina ispod Evropskog proseka od čega recimo bar 45 godina u siromaštvu i preživljavanju.
Crna Gora 70/40.
Hrvatska 55/30.
Slovenija je najbolje prošla al recimo 40/20.
I ljudi će ceo život provesti u preživljavanju a ne životu, ali je važno da smo svi “nezavisni” a u stvari nikada zavisniji.

rebro

pre 3 godine

@Neko tamo, najveća socijalistička država je Švedska, a ne Kina.
Kina je robovlasnička država. Idi živi u Kini kada je tako dobro.

gogan

pre 3 godine

A gde su škole i univerziteti gde su stasali najbolji doktori i inzenjeri
Sada ucimo po nekom bolonjskom pravilniku
Jadno jadno jadno

neutralni felš

pre 3 godine

Veliki propali pokusaj modernizacije. Narod se vratio u blato koje mu prija. Gleda u pasulj, vracare i ikone kada treba nesto da sazna.
(Nenad, 21. decembar 2020 20:33)

poenta i suština.

kuma lija

pre 3 godine

Zaduživanje države Jugoslavije? Da bilo ga je istina, i sjećam se još 80tih se od toga pravila fama više nego se taj dug skrivao, sjećam se da su na svakom dnevniku iznosili cifre zaduživanja,

Samo da razumijemo o kojim odnosima pričamo , sada su ove državice sve skupa zaduženije za 20 puta veću cifru nego Jugoslavija i to bez pretjerivanja i mitomanije, čisti fakti , 20 puta!!!

filip

pre 3 godine

pitate se što nikada više nećemo biti ovako razvijeni? Zato što danas profesoru mesečna plata 500€ a neka pevaljka u kafani zaradi to za noć ako ne i više...

Ckoi011

pre 3 godine

Ratna industrija, silno se oružje izvozilo tada. Pogotovo rat Irak-Iran, prodavali i jednima i drugima. To su tada bile milijarde dolara. Kasnije ga taman bilo za ratove devedesetih...

SRBIN

pre 3 godine

Imali smo i najbolje tovljene pcele..Kad naprave med, one same dolete i istresu u teglu. Ma zujalo je na sve strane...Nekad biko, sad se spominjalo.

ja iz hr

pre 3 godine

Evo jedan primjer ...Borovski kombinat... mislim da tvornica obuće Borovo većini nešto govori... uzgred budi rečeno tvornicu su nakon drugog svjetskog rata oduzeli češkom poduzetniku Bata-i... sredinom osamdesetih su imali 20 000 zaposlenika... točno polovina ih je radila u proizvodnji a druga polovina je bila u administraciji (uhljebi sa partijskom knjižicom)... proizvodili su za Nike i Pumu... te patike niste mogli kupiti u trgovini regularno ali zato u radnika koji su krali koliko se moglo... bio je jedan kod njega su morali doći kamionom da vrate ukradenu robu... moja tetka je tamo radila i točno znam da zadnje 3 godine prije rata uopće nisu dobili plaću... vjerojatno je bilo par dobrih godina dok je Tito bio živ ...ali sve ostalo ...dajte molim vas... redukcije struje, vlastiti auto ste smjeli koristiti svaki drugi dan (par-nepar), trčanje po kavu u Trst , nestašica praška za rublje... neki ovdje pričaju o Agrokomercu... pa to je bila najveća prijevara u povijesti Europe (sa mjenicama bez pokrića)... Možda ni sada nije sve idealno ali dajte prestanite malo sa tom nostalgijom ...zato nam jeste kako jeste ... jer se živi u prošlosti... lijep pozdrav..

Nexus

pre 3 godine

Ajde, dosta više. Dosta više. Ova slika se svakih 6-12 meseci negde pojavi i objavi uz neki tekst, gde se po sto i prvi put prežvakava šta se i gde proizvodilo u Jugoslaviji. Dajte nešto novo ili zatvorite dućan, idite na njivu i radite nešto korisno.
(Kancelar i ja, 21. decembar 2020 19:23)
Pa hajde zašto ti ne započneš da nabrajaš "uspjehe" država koje su nastale od bivše SFRJ. Možeš samo nabrajati tržne centre. Ako ti smetaju ovakvi članci a ti nađi ono što ti odgovars ili idi na njivu.

Stefan B

pre 3 godine

U Srbiji izgleda vlada jedna kolektivna kognitivna disonanca, vole da se secaju Jugoslavije i fabrika koje su postojale ali upotpunosti zaboravljaju recimo na stvari kao Ustav 1974 kojim je Srbija prakticki izgubila suverenost nad pokrajinama prekticki bila svedena na ono sto se tad zvalo uzas (uza Srbija), pa zaboravljaju na krizu 80ih na ceo onaj niz stvari koji je doveo do Milosevica, a ljudi se ovde ponasaju sve bilo dobro i onda iz nebesa se pojavio Milosevic il neki mit o "zlom zapadu". Da je ta Jugoslavija opstala siguran sam da bi danas najvece anti-Jugoslovenstvo bilo u Srbiji ili onom sto bi ostalo od nje.

Jovan

pre 3 godine

Ta Jugoslavija je trebalo da postane prva nova članica tadašnje EZ, sada EU. Da smo uspeli, danas bi bili među važnijim zemljama Unije sa BDP-om u rangu otprilike današnje Italije, ako ne i bolji.

neutralni felš

pre 3 godine

Замисли, почели производњу телевизора у боји пре гигантског Сонија, хееј светски ниво.
Кина је доказ успеха социјализма и то не одговара великим силама, али Кина није Југославија па да је растуре тек тако.
Сигуран сам да сви који су живели у тадашњој држави и даље пате за истом, али свесношћу да нема више такве државе постају љути и националистички настројени, јер јавност уверава да је то био грађански рат за слободу, а не мешање страних сила, које су нас распарчале, уништиле и то и даље раде.
Е па драги моји, одакле год да сте из бивше нам земље, није ми жао ниједног умрлог британца, американца, немца... од короне и других болести. Сад ће неко рећи па то су невини људи ништа они нису криви.
И ми смо били невини па су нас уништили, и још нас приказали у свету као најгоре.
(Neko tamo, 21. decembar 2020 18:54)


sami smo sebe unistili... ali najgore je kad umisliš da si nevinašce.

Milon Izvrsni

pre 3 godine

Ne zaboravi da im kaze da su koristili Rolls Royce motore, cisto da budes objektivan. Inace cale mi je radio na razvoju sistema za napajanje gorivom na tim avionima. Elem, to vam je kao brak. Imate jednoga koji se trudi i objasnjava,a sa druge strane sloboumnu zenu koja bi sve da rasturi. Na kraju svi stradaju ali je onda kasno.
(pete, 21. decembar 2020 18:49)


Evo dam ti Rolls Rojsov motor a ti organizuj da ga ugradis u bilo sta, makar i u kosacicu i shvatices da nemas ni gde ni skim....

NSBGD

pre 3 godine

pesadinac, 21. decembar 2020 18:41)
U pravu si osim za raspad EU i da su domaci opozicioneru doprineli padu Jugoslavije. "Patriote" raznoraznih boja (citaj nacionalisti) koji su ponovo na vlasti u vecini bivsih SFRJ republika su rasturili drzavu. a EU moze samo da se vrati na pocetne clanice Nemacka, Francuska, Italija, Holandija, Belgija jer opet isto takve "patriote" iz bivdih komunistickih zemalja, kada su malo profitirali od EU pokusavaju da je razbiju (Orban, Kacinski, Jansa...svi treba da se pogledaju u ogledalo i vide gde su bili pre samo 15-20 godina). Desnica i njrn nqcionqlizam je uzasan korak unazad i uvek vodi ka istom, radturanju svega sto je dobro i funkcionalno. Na kraju stetu naprave najvise svom narodu jer ce najace evropske ekonomoje samo profitirati i dalje, a sa njima oni koji ostanu u EU.

drvobradi

pre 3 godine

Zemlja koja je 1945 imala skoro 50% nepismenog stanovništva je za 15g dosla na nivo da počne svu ovu proizvodnju. Ljudi su lopatama i krampovima pravili po 200km pruge za 6m. Šteta što njeni politički lideri nisu na vreme prepoznali kraj Hladnog rata i globalna kretanja.
@Mrtvac
Kraljevina Jugoslavija, poznati proizvođači mlaznih aviona. SFRJ je pravila svoj avion, svoj dizajn, ne po licenci.
@real
Čovek sklepa neki polupismen komentar a onda to završi sa pametnom dosta. Nije brate dosta, možeš li malo elaborirati?

Berge

pre 3 godine

.i podmornice, kao i početkom 70-tih najveći tada izgrađen brod na svetu BERGE ISTRA, sa komplet domaćim stručnjacima i materijalima, ništa na tom brodu nije bilo strano i iz uvoza.
(rudarproleter, 21. decembar 2020 18:49)

Cini mi se da je taj brod nestao u Bermudskom trouglu i nikad nije pronadjen. Bilo bi lepo da bude neki clanak o tome.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (ha ya, 21. decembar 2020 19:56)
-------------------------------------------------

Kakav autogol. Berge Istra i Berge Vanga (isti brod, napravljen par godina kasnije) su oba potonula zbog greske u dizajnu. O ovome ima dosta materijala, koga zanima inzenjerstvo i tehnika...

Prvi je nestao u Pacifiku, drugi u juznom Atlantiku. Samo je dvoje prezivelo prvu katastrofu, drugu nije preziveo niko.

Brodovi su toliko potonuli brzo, jer je eksplozija gasa "otvorila" celo dno, da nije bio ni dat signal za uzbunu, te brodovi nikada nisu pronadjeni. Posle ovih genijalnih resenja, nikad vise nisu pravljeni brodovi koji kombinovano nose naftu i rudu, odnosno rastresit materijal.

Tako da... nije ovo dobar primer za domacu pamet nikako.

cobo

pre 3 godine

Kad bih ja poceo nabrajati šta smo imali i kako smo ziveli deca bi rekla;deda izludeo :(
Kao na prvom redu naveo bih Olimpik vozove SA-BG,SA-ZG,sa stazama tkanim u mustri naseg folklora,video filmovi,muzika,klima,meni i pice kao u avionu,pre 40 godina,idi bre....dodje mi da pobesnim !

Tema

pre 3 godine

Jaka drzava kao beton bilo da je ekonomski i industrijski tako je i u sportu bila jaka. Nije joj bilo ravne. Ali drugi su hteli da je slome i uspeli su u tome.

Timok

pre 3 godine

Samo u timočkoj krajini fali većina. 15 fabrika samo u zaječaru (porculan, pivara, ktk, merni transformatori, kablovi, timogradnja...), u boru fabrika bakarne i lak žice, zlatara majdanpek, sumporna, upaljači, fabrika ventila, fod..., Imt motokultivatori knjazevac itd itd. To je samo u tri grada sta nije nabrojano ovde, pa vi vidite sta sve fali (vidim da nema ni štarka, bipa, genex, energoprojekt..)

г4

pre 3 godine

Уочи распада Југославије, у развоју је био тзв. "Нови авион", апарат 4. генерације борбених авиона. Тај пројекат би покренуо читав научни и индустријски потенцијал земље. Моторе бисмо узели од Француза. Авион личи на "Рафал" и могао би да се носи са сличним авионима у свету. Ено је макета, у ВТИ у Жаркову. Милошевић је хтео да сачува комунизам, уместо да се посвети европским интеграцијама, можда би у том случају земља била сачувана. И на крају, ко би нам отео прва места у кошарци?

Western Devil

pre 3 godine

Ima knjiga Marka Vidojkovica o alternativnoj stvarnosti gde su se ljudi juge osvestili i danas su među najboljima u svetu po skoro svemu. Preporučujem ko voli da pusti mašti na volju, iako je Srbija većinski nepismena i priglupa, možda se i nađe neki ljubitelj knjige. Poz iz USA

Krešo Pavlek

pre 3 godine

Gluposti. Gde bi bila industrija SFRJ, da se od sredine 70ih, nije onemogućavao slobodan uvoz, visokim nametima i carinom!?? Zaštita domaćeg tržišta!

LignoslavPipak

pre 3 godine

Pravili se kompjuteri i u Varaždinu, zvao se Galeb i u Nišu, zvao se Pacom i u Sarajevu Unid je pravio a u Ljubljani u fabrici Iskra Delta je najpoznatiji model Triglav koji je dobio nagradu 1988 godine. Malo samo detaljnijeg istraživanja. Zaboravio sam sigurno još neke modele ali ovo je na prvu ruku kompjuteri koje sam video i probao

Fića

pre 3 godine

Dajte ljudi, dokad vise jugo-nostalgije? Jugoslavija je pokojna već skoro 30 godina....
(Ifinus, 21. decembar 2020 18:21)

Bolje da pričamo o Vinčanskoj kulturi, Rimskom Carstvu,Dušanom Silnom... Gradimo spomenike,menjamo nazive ulica,jer je sve to bilo posle Yuge...
To je budućnost?!

Konfeder i EU a o 4 rata da ne govorimo...

pre 3 godine

Čitam,plačem,suza suzu stiže,ko da gledam Santa Barbaru..Pa vi ste Srbi,bili veći Jugosloveni nego ja, ex Jugosloven, ex Bosanac pa onda tek Hrvat,tim redom.. Danas samo Hrvat.

Klopka

pre 3 godine

Nema mnogih IMT, IMR, Ikarbus (kao prodat prošle godine kinezima. Slikali se u hvalili političari 7 dana a onda 2 meseca radnici nisu primili platu pa su im podelili otkaze. To naravno niko od medija nije ispratio.

Hrundi Bakshi

pre 3 godine

A onda su nam počeli obećavati kvazipatriote bolji život uz mitinge i delenje hleba i jogurta po ulicama... I dan danas njihovi đaci vedre i oblače na ovim prostorima...
(Goran Loznica, 21. decembar 2020 18:49)

Da ti potpisem tekst, samo kazi gde. Sve si opisao u par recenica.
Jahali smo na konju, a sad cupkamo na magarcima, sa sargarepom napred

Pancevac

pre 3 godine

Na ovoj mapi nema ni 10 posto onoga sto je stvarno bilo. Samo iz Panceva fale Rafinerija, Petrohemija, Azotara, Utva-avioni, Utva, Fabrika obuce, Staklara, Fabrika sijalica i td. Ne znam da li da placemo zbog 'uspesnih reorganizacija i privatizacija' ili da smo zadovoljni sto smo kolektivno od Vardara pa do Triglava svi postali jeftina radna snaga.

dino

pre 3 godine

Ajde, dosta više. Dosta više. Ova slika se svakih 6-12 meseci negde pojavi i objavi uz neki tekst, gde se po sto i prvi put prežvakava šta se i gde proizvodilo u Jugoslaviji. Dajte nešto novo ili zatvorite dućan, idite na njivu i radite nešto korisno.
(Kancelar i ja, 21. decembar 2020 19:23)


A sta novo da ti objave? Šta to novonastale države proizvode i izvoze? Ja sam iz Sarajeva prijatelju, samo jedan Energoinvest je 1988 godine imao izvoz skoro 800 miliona U.S. $. To je danas ekvivalentno 2 MILUJARDE U.S. $.
Hajde molim te nadji kompaniju na prostoru ex Jugoslaviji koja ima godisnji izvoz vrijedan barem 500 miliona? Hvala na obja i komentara.

Fekalikus Serbikus

pre 3 godine

Malo manje lupetanja, ne bi bilo na odmet...
"Galaksija" - računar (ha, ha, ha), pa to je bila eksperimentalna igračka!
"Triglav" JESTE bio PRAVI kompjuter, a čak je i ličio na današnje...
Niste spomenuli velike čeličane, fabrike gigante, kao na primer RIZ iz Zagreba, ili Sever iz Subotice, fabrike veštačkih đubriva (u Srbiji čak 6), ili Rade Končar gde su proizvodili i električne lokomotive, Tomos, ELAN, ili bezbroj proizvođača konfekcije, kozmetike, svih vrsta pića i napitaka, svu silu prerađivača mesa, građevinske gigante poznate u celom svetu... itd.

Toni

pre 3 godine

(Neko tamo, 21. decembar 2020 18:54)

Kina je kapitalističko društvo sa jednopartijskim sistemom. Privatna svojina je široko rasprostranjena, kao i relativno slobodno tržište. Sa aspekta države, izgleda kao dobitna kombinacija. Sa aspekta građana baš i ne, ali njih niko i ne pita.

Miloš

pre 3 godine

Moj otac 88 godina (zakleti antikomunista) pre neki dan na Slavi (Sv. Nikola) kaže: "Hvala pokojnom direktoru na lepoj penziji i stanu što sam dobio od preduzeća". Ja ga pitam otkud sada to? I on krene sa pričom, da je "kovač" kako je svojevremeno posprdno otac zvao generalnog direktora ipak bio veliki privrednik. Primio ga kao mladog inženjera u firmu iako nije bio član partije, založio se da dobije stan, poslao ga da radi u inostranstvo (Libija, Švajcarska), išao na usavršavanje u "Vestinghaus" i "Grundfos". Generalni direktor je stvarno po zanimanju bio predratni kovač, partizan, koji je od malog zanatskog pogona od nekoliko majstora 50-tih napravio preduzeće od 1600 zaposlenih koje je radilo po celom svetu. Ja ga pitam kako je "kovač" sve to uspeo, a otac kaže "partija tada nije pravila stručnjake" a "kovač" je dovodio u firmu samo najbolje - inženjere za projektovanje, majstore, dobre ekonomiste. Jednostavno čovek je bio menadžer.

Moke

pre 3 godine

“Ex Yug, je oslobodila i spasila konjušare od mrančnog uma i pružila im šansu da budu nešto drugo od običnih sluga. Samo posle 50 godina, njihovi potomci, se vratiše djedovim stopama sa željom da budu još uspešniji konjušari i sluge. Šta reći, osim da je istorija majka ponavljanja.“

Izgleda da i Srbi vole biti konjusari.
Eno ih najvise u Becu.

Мјештанин

pre 3 godine

И онда је дошла демократија и ови физичари што су власти. Честитам Србима ,Хрватима , Босанцима ,Македонцима на памети и здравом одабиру власти

ha ya

pre 3 godine

.i podmornice, kao i početkom 70-tih najveći tada izgrađen brod na svetu BERGE ISTRA, sa komplet domaćim stručnjacima i materijalima, ništa na tom brodu nije bilo strano i iz uvoza.
(rudarproleter, 21. decembar 2020 18:49)

Cini mi se da je taj brod nestao u Bermudskom trouglu i nikad nije pronadjen. Bilo bi lepo da bude neki clanak o tome.

Locutus

pre 3 godine

Замисли, почели производњу телевизора у боји пре гигантског Сонија, хееј светски ниво.
Кина је доказ успеха социјализма и то не одговара великим силама, али Кина није Југославија па да је растуре тек тако.
Сигуран сам да сви који су живели у тадашњој држави и даље пате за истом, али свесношћу да нема више такве државе постају љути и националистички настројени, јер јавност уверава да је то био грађански рат за слободу, а не мешање страних сила, које су нас распарчале, уништиле и то и даље раде.
Е па драги моји, одакле год да сте из бивше нам земље, није ми жао ниједног умрлог британца, американца, немца... од короне и других болести. Сад ће неко рећи па то су невини људи ништа они нису криви.
И ми смо били невини па су нас уништили, и још нас приказали у свету као најгоре.
(Neko tamo, 21. decembar 2020 18:54)

Kina dokaz socijalizma? U kom to socijalizmu jedan živi u Hongkongu u žičanom kavezu, a drugi je milijarder? Kinezi imaju najviše milijardera na svetu i najviše sirotinje. To veze nema sa socijalizmom. Kod njh vlada robovlasnički sistem pod upravom komunističke partije.

Pit

pre 3 godine

Za teoretičare zavere da je YU razbijena sa strane... Da je Milošević želeo da sačuva YU sigurno bi je sačuvao. Ali nije, hteo je skraćnu YU bez SLO i HR, i u tome je skoro uspeo, račune su mo pokvarili Amerikanci i Izetbegović koji je prvo potpisao pa povukao potpis.

Kancelar i ja

pre 3 godine

Ajde, dosta više. Dosta više. Ova slika se svakih 6-12 meseci negde pojavi i objavi uz neki tekst, gde se po sto i prvi put prežvakava šta se i gde proizvodilo u Jugoslaviji. Dajte nešto novo ili zatvorite dućan, idite na njivu i radite nešto korisno.

silversurfer

pre 3 godine

Radim u Nemackoj kao zdr radnik na odeljenju koje kolege i ja zovemo exYU, ne mogu da opisem koliko smo slozni i slicni a opet svi iz razlicitih sredina nasih nam bivsih republika i raznoliki... lepo mi je da dodjem na posao i budem deo svega toga, sada vidim koliko smo sa razlogom bili jedno nekad. Trebalo je da cuvamo nasu YU

Xman

pre 3 godine

Steta sto Rusija nije dozvolila miran razlaz i da nastavimo da zivimo u miru kao da se nista nije desilo. Po svaku cenu su zeleli da teritorija SFRJ ostane van NATO pakta.

milojko

pre 3 godine

Ex Yug, je oslobodila i spasila konjušare od mrančnog uma i pružila im šansu da budu nešto drugo od običnih sluga. Samo posle 50 godina, njihovi potomci, se vratiše djedovim stopama sa željom da budu još uspešniji konjušari i sluge. Šta reći, osim da je istorija majka ponavljanja.

dule

pre 3 godine

Automobile nismo proizvodili, nego sklapali. I to jedan te isti model, bez ikakvih poboljsanja.

Sto se tice izvoza, nas najjaci izvozni adut je bio pripadnost pokretu Nesvrstanih - tu smo lepo raznim zemljama, koje iz svojih razloga nisu mogle ili htele da saradjuju sa SAD i SSSR, izvozili pamet a zauzvrat dobijali njihove resurse. Naravno, ta pamet je dobrim delom bil preuzeta od vec spomenutih SAD i SSSR.

a medicinska mafija prodavala novorođene bebe

pre 3 godine

Što su oni tada napravili, ovi sada ne mogu ni da okreče. Mogao si noću da zaspiš na klupi u parku i da te niko ne dira, dođe policajac i pokrije te novinama...

Goran Loznica

pre 3 godine

A onda su nam počeli obećavati kvazipatriote bolji život uz mitinge i delenje hleba i jogurta po ulicama... I dan danas njihovi đaci vedre i oblače na ovim prostorima...

Arminowski

pre 3 godine

Nevezano za temu ali, samo da dodam Veliko Kladuški Agrokomerc, koji je zapošljavao preko 13.000 radnika. Nahranio pola Jugoslavije i izvozio proizvode diljem svijeta.

Eto

pre 3 godine

Fali brdo fabrika. Ne vidim gorenje, planiku, novkabl novi sad, agrohem, fabriku kablova i transformatora zaječar, fabrika upaljača bor (bicovi upaljači) itd itd. Ali ok, nije moglo ni da stane, takva smo država bili. Bili smo takvi da u slučaju rata smo imali kompletnu logistiku i zaokruženu proizvodnju za većinu stvari. A onda smo se rasparčali i sad smo svi nesposobni za bilo šta samostalno, već zavisimo od drugih. Ali ok, tako smo želeli, to je to.

Mrtvac

pre 3 godine

Avioni su se pravili u Kraljevini Jugoslaviji a ne u FNR Jugoslaviji, to je ogromna razlika... Te sve velike fabrike su i nastale u Kraljevini a unistene u komunizmu. To vam je istina a vi placite...

pesadinac

pre 3 godine

Juga se raspala iznutra, isto onako kako ce se uskoro raspasti EU.
Svako je vukao na svoju stranu optuzujuci druge da zive na teret ostalih.
Osim toga JNA je bila trojanski konj, trosili nemilice na sve i svasta a posebno na idiotske bunkere, podzemna sklonista i vile za generale. Drzava nije adekvatno reagovala na razvoj situacije u svetu 70 & 80-tih godina i onda su domaci opozicionerei uz pomoc stranog faktora i nase emigracije u inostranstvu srusili postojeci sistem kao kulu od karata.

rudarproleter

pre 3 godine

Mogu se neki sp.... koliko hoće, ali je to bila država. Kažem studentima shvatate da smo tad pravili vojne mlazne avione, a sad bez stranih stručnjaka ni autput ne možemo napaviti kroz Vojvodinu...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr, 21. decembar 2020 18:14) # Link komentara

...i podmornice, kao i početkom 70-tih najveći tada izgrađen brod na svetu BERGE ISTRA, sa komplet domaćim stručnjacima i materijalima, ništa na tom brodu nije bilo strano i iz uvoza.

Ifinus

pre 3 godine

Dajte ljudi, dokad vise jugo-nostalgije? Jugoslavija je pokojna već skoro 30 godina, a mi se i dalje okrećemo unazad i razmišljamo o SFRJ. Život pred sebe, narode!

ribolovac bez udice

pre 3 godine

U masinskoj industriji smo pogotovo bili jaki. Samo u Srbiji imali smo od Lole-fabrika alatnih masina, FKL - Fabrika kuglicnih lezajeva, IPM-Industrija precizne mehanike, Jugostroj, Frigostroj, IMR-Industrija Motora Rajovica, IMT-Industrija motora Rakovica, pa stotine livnica u Pozegi, Valjevu,...., Sever-Subotica, Masinska Industrija Nis, ERA-elektronska industrija u Beogradu,... pa Sevojno, pa fabrike kalova u Zajecaru,... Tesla-fabrika sijalica u Pancevu, pa.... brodogradilista, pa fabrike za zupcanike, pa fabrije oruzja, pa liftova, pa fabrika reznog alata u Cacku, pa Magnohrom u Kraljevu, pa fabrike u Smederevakoj palanci, pa Jedinstvo u Subotici,.... Itd itd

Tito nas je zaduzio ali je ulagao u industriju sto je znacilo da ne budemo glupi seljaci kojo samo kopaju i cuvaju stoku.

charlie

pre 3 godine

Baranin@ A ko nas je to razvalio? Sami smo sebe razvalili! A da si kojem slučaju i u pravu, onda moraš da priznaš da smo budale što smo to dozvolili. Kako god okreneš nema opravdanja.

Dr

pre 3 godine

Mogu se neki sp.... koliko hoće, ali je to bila država. Kažem studentima shvatate da smo tad pravili vojne mlazne avione, a sad bez stranih stručnjaka ni autput ne možemo napaviti kroz Vojvodinu...

real

pre 3 godine

bila je najjaca privreda u evropi posle nemacke, francuske, italije i britanije. A mnogi ce pitati a Svajcarska? A pa dregi moje svajcarska nema priveredu ona ima samo banke. Pametnome dosta

pete

pre 3 godine

Mogu se neki sp.... koliko hoće, ali je to bila država. Kažem studentima shvatate da smo tad pravili vojne mlazne avione, a sad bez stranih stručnjaka ni autput ne možemo napaviti kroz Vojvodinu...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr, 21. decembar 2020 18:14)

Ne zaboravi da im kaze da su koristili Rolls Royce motore, cisto da budes objektivan. Inace cale mi je radio na razvoju sistema za napajanje gorivom na tim avionima. Elem, to vam je kao brak. Imate jednoga koji se trudi i objasnjava,a sa druge strane sloboumnu zenu koja bi sve da rasturi. Na kraju svi stradaju ali je onda kasno.

Neko tamo

pre 3 godine

Замисли, почели производњу телевизора у боји пре гигантског Сонија, хееј светски ниво.
Кина је доказ успеха социјализма и то не одговара великим силама, али Кина није Југославија па да је растуре тек тако.
Сигуран сам да сви који су живели у тадашњој држави и даље пате за истом, али свесношћу да нема више такве државе постају љути и националистички настројени, јер јавност уверава да је то био грађански рат за слободу, а не мешање страних сила, које су нас распарчале, уништиле и то и даље раде.
Е па драги моји, одакле год да сте из бивше нам земље, није ми жао ниједног умрлог британца, американца, немца... од короне и других болести. Сад ће неко рећи па то су невини људи ништа они нису криви.
И ми смо били невини па су нас уништили, и још нас приказали у свету као најгоре.

boki

pre 3 godine

pohlepa pojedinaca nas je unistila,svako je hteo za sebe deo kolaca a narod nije dobio ni mrvice,nismo bili slozni i kraj,yugoslavia,cehoslovacka i ssr su se raspali tih godina sto jasno govori ko je dirigovao jedino se nemacka spojila...

Dr

pre 3 godine

Mogu se neki sp.... koliko hoće, ali je to bila država. Kažem studentima shvatate da smo tad pravili vojne mlazne avione, a sad bez stranih stručnjaka ni autput ne možemo napaviti kroz Vojvodinu...

milojko

pre 3 godine

Ex Yug, je oslobodila i spasila konjušare od mrančnog uma i pružila im šansu da budu nešto drugo od običnih sluga. Samo posle 50 godina, njihovi potomci, se vratiše djedovim stopama sa željom da budu još uspešniji konjušari i sluge. Šta reći, osim da je istorija majka ponavljanja.

ribolovac bez udice

pre 3 godine

U masinskoj industriji smo pogotovo bili jaki. Samo u Srbiji imali smo od Lole-fabrika alatnih masina, FKL - Fabrika kuglicnih lezajeva, IPM-Industrija precizne mehanike, Jugostroj, Frigostroj, IMR-Industrija Motora Rajovica, IMT-Industrija motora Rakovica, pa stotine livnica u Pozegi, Valjevu,...., Sever-Subotica, Masinska Industrija Nis, ERA-elektronska industrija u Beogradu,... pa Sevojno, pa fabrike kalova u Zajecaru,... Tesla-fabrika sijalica u Pancevu, pa.... brodogradilista, pa fabrike za zupcanike, pa fabrije oruzja, pa liftova, pa fabrika reznog alata u Cacku, pa Magnohrom u Kraljevu, pa fabrike u Smederevakoj palanci, pa Jedinstvo u Subotici,.... Itd itd

Tito nas je zaduzio ali je ulagao u industriju sto je znacilo da ne budemo glupi seljaci kojo samo kopaju i cuvaju stoku.

Miloš

pre 3 godine

Moj otac 88 godina (zakleti antikomunista) pre neki dan na Slavi (Sv. Nikola) kaže: "Hvala pokojnom direktoru na lepoj penziji i stanu što sam dobio od preduzeća". Ja ga pitam otkud sada to? I on krene sa pričom, da je "kovač" kako je svojevremeno posprdno otac zvao generalnog direktora ipak bio veliki privrednik. Primio ga kao mladog inženjera u firmu iako nije bio član partije, založio se da dobije stan, poslao ga da radi u inostranstvo (Libija, Švajcarska), išao na usavršavanje u "Vestinghaus" i "Grundfos". Generalni direktor je stvarno po zanimanju bio predratni kovač, partizan, koji je od malog zanatskog pogona od nekoliko majstora 50-tih napravio preduzeće od 1600 zaposlenih koje je radilo po celom svetu. Ja ga pitam kako je "kovač" sve to uspeo, a otac kaže "partija tada nije pravila stručnjake" a "kovač" je dovodio u firmu samo najbolje - inženjere za projektovanje, majstore, dobre ekonomiste. Jednostavno čovek je bio menadžer.

dino

pre 3 godine

Ajde, dosta više. Dosta više. Ova slika se svakih 6-12 meseci negde pojavi i objavi uz neki tekst, gde se po sto i prvi put prežvakava šta se i gde proizvodilo u Jugoslaviji. Dajte nešto novo ili zatvorite dućan, idite na njivu i radite nešto korisno.
(Kancelar i ja, 21. decembar 2020 19:23)


A sta novo da ti objave? Šta to novonastale države proizvode i izvoze? Ja sam iz Sarajeva prijatelju, samo jedan Energoinvest je 1988 godine imao izvoz skoro 800 miliona U.S. $. To je danas ekvivalentno 2 MILUJARDE U.S. $.
Hajde molim te nadji kompaniju na prostoru ex Jugoslaviji koja ima godisnji izvoz vrijedan barem 500 miliona? Hvala na obja i komentara.

Jovan

pre 3 godine

Ta Jugoslavija je trebalo da postane prva nova članica tadašnje EZ, sada EU. Da smo uspeli, danas bi bili među važnijim zemljama Unije sa BDP-om u rangu otprilike današnje Italije, ako ne i bolji.

Moke

pre 3 godine

“Ex Yug, je oslobodila i spasila konjušare od mrančnog uma i pružila im šansu da budu nešto drugo od običnih sluga. Samo posle 50 godina, njihovi potomci, se vratiše djedovim stopama sa željom da budu još uspešniji konjušari i sluge. Šta reći, osim da je istorija majka ponavljanja.“

Izgleda da i Srbi vole biti konjusari.
Eno ih najvise u Becu.

Goran Loznica

pre 3 godine

A onda su nam počeli obećavati kvazipatriote bolji život uz mitinge i delenje hleba i jogurta po ulicama... I dan danas njihovi đaci vedre i oblače na ovim prostorima...

Eto

pre 3 godine

Fali brdo fabrika. Ne vidim gorenje, planiku, novkabl novi sad, agrohem, fabriku kablova i transformatora zaječar, fabrika upaljača bor (bicovi upaljači) itd itd. Ali ok, nije moglo ni da stane, takva smo država bili. Bili smo takvi da u slučaju rata smo imali kompletnu logistiku i zaokruženu proizvodnju za većinu stvari. A onda smo se rasparčali i sad smo svi nesposobni za bilo šta samostalno, već zavisimo od drugih. Ali ok, tako smo želeli, to je to.

a medicinska mafija prodavala novorođene bebe

pre 3 godine

Što su oni tada napravili, ovi sada ne mogu ni da okreče. Mogao si noću da zaspiš na klupi u parku i da te niko ne dira, dođe policajac i pokrije te novinama...

Arminowski

pre 3 godine

Nevezano za temu ali, samo da dodam Veliko Kladuški Agrokomerc, koji je zapošljavao preko 13.000 radnika. Nahranio pola Jugoslavije i izvozio proizvode diljem svijeta.

Nexus

pre 3 godine

Ajde, dosta više. Dosta više. Ova slika se svakih 6-12 meseci negde pojavi i objavi uz neki tekst, gde se po sto i prvi put prežvakava šta se i gde proizvodilo u Jugoslaviji. Dajte nešto novo ili zatvorite dućan, idite na njivu i radite nešto korisno.
(Kancelar i ja, 21. decembar 2020 19:23)
Pa hajde zašto ti ne započneš da nabrajaš "uspjehe" država koje su nastale od bivše SFRJ. Možeš samo nabrajati tržne centre. Ako ti smetaju ovakvi članci a ti nađi ono što ti odgovars ili idi na njivu.

Locutus

pre 3 godine

Замисли, почели производњу телевизора у боји пре гигантског Сонија, хееј светски ниво.
Кина је доказ успеха социјализма и то не одговара великим силама, али Кина није Југославија па да је растуре тек тако.
Сигуран сам да сви који су живели у тадашњој држави и даље пате за истом, али свесношћу да нема више такве државе постају љути и националистички настројени, јер јавност уверава да је то био грађански рат за слободу, а не мешање страних сила, које су нас распарчале, уништиле и то и даље раде.
Е па драги моји, одакле год да сте из бивше нам земље, није ми жао ниједног умрлог британца, американца, немца... од короне и других болести. Сад ће неко рећи па то су невини људи ништа они нису криви.
И ми смо били невини па су нас уништили, и још нас приказали у свету као најгоре.
(Neko tamo, 21. decembar 2020 18:54)

Kina dokaz socijalizma? U kom to socijalizmu jedan živi u Hongkongu u žičanom kavezu, a drugi je milijarder? Kinezi imaju najviše milijardera na svetu i najviše sirotinje. To veze nema sa socijalizmom. Kod njh vlada robovlasnički sistem pod upravom komunističke partije.

Pancevac

pre 3 godine

Na ovoj mapi nema ni 10 posto onoga sto je stvarno bilo. Samo iz Panceva fale Rafinerija, Petrohemija, Azotara, Utva-avioni, Utva, Fabrika obuce, Staklara, Fabrika sijalica i td. Ne znam da li da placemo zbog 'uspesnih reorganizacija i privatizacija' ili da smo zadovoljni sto smo kolektivno od Vardara pa do Triglava svi postali jeftina radna snaga.

silversurfer

pre 3 godine

Radim u Nemackoj kao zdr radnik na odeljenju koje kolege i ja zovemo exYU, ne mogu da opisem koliko smo slozni i slicni a opet svi iz razlicitih sredina nasih nam bivsih republika i raznoliki... lepo mi je da dodjem na posao i budem deo svega toga, sada vidim koliko smo sa razlogom bili jedno nekad. Trebalo je da cuvamo nasu YU

rudarproleter

pre 3 godine

Mogu se neki sp.... koliko hoće, ali je to bila država. Kažem studentima shvatate da smo tad pravili vojne mlazne avione, a sad bez stranih stručnjaka ni autput ne možemo napaviti kroz Vojvodinu...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr, 21. decembar 2020 18:14) # Link komentara

...i podmornice, kao i početkom 70-tih najveći tada izgrađen brod na svetu BERGE ISTRA, sa komplet domaćim stručnjacima i materijalima, ništa na tom brodu nije bilo strano i iz uvoza.

cobo

pre 3 godine

Kad bih ja poceo nabrajati šta smo imali i kako smo ziveli deca bi rekla;deda izludeo :(
Kao na prvom redu naveo bih Olimpik vozove SA-BG,SA-ZG,sa stazama tkanim u mustri naseg folklora,video filmovi,muzika,klima,meni i pice kao u avionu,pre 40 godina,idi bre....dodje mi da pobesnim !

charlie

pre 3 godine

Baranin@ A ko nas je to razvalio? Sami smo sebe razvalili! A da si kojem slučaju i u pravu, onda moraš da priznaš da smo budale što smo to dozvolili. Kako god okreneš nema opravdanja.

Fekalikus Serbikus

pre 3 godine

Malo manje lupetanja, ne bi bilo na odmet...
"Galaksija" - računar (ha, ha, ha), pa to je bila eksperimentalna igračka!
"Triglav" JESTE bio PRAVI kompjuter, a čak je i ličio na današnje...
Niste spomenuli velike čeličane, fabrike gigante, kao na primer RIZ iz Zagreba, ili Sever iz Subotice, fabrike veštačkih đubriva (u Srbiji čak 6), ili Rade Končar gde su proizvodili i električne lokomotive, Tomos, ELAN, ili bezbroj proizvođača konfekcije, kozmetike, svih vrsta pića i napitaka, svu silu prerađivača mesa, građevinske gigante poznate u celom svetu... itd.

Milon Izvrsni

pre 3 godine

Ne zaboravi da im kaze da su koristili Rolls Royce motore, cisto da budes objektivan. Inace cale mi je radio na razvoju sistema za napajanje gorivom na tim avionima. Elem, to vam je kao brak. Imate jednoga koji se trudi i objasnjava,a sa druge strane sloboumnu zenu koja bi sve da rasturi. Na kraju svi stradaju ali je onda kasno.
(pete, 21. decembar 2020 18:49)


Evo dam ti Rolls Rojsov motor a ti organizuj da ga ugradis u bilo sta, makar i u kosacicu i shvatices da nemas ni gde ni skim....

Fića

pre 3 godine

Dajte ljudi, dokad vise jugo-nostalgije? Jugoslavija je pokojna već skoro 30 godina....
(Ifinus, 21. decembar 2020 18:21)

Bolje da pričamo o Vinčanskoj kulturi, Rimskom Carstvu,Dušanom Silnom... Gradimo spomenike,menjamo nazive ulica,jer je sve to bilo posle Yuge...
To je budućnost?!

real

pre 3 godine

bila je najjaca privreda u evropi posle nemacke, francuske, italije i britanije. A mnogi ce pitati a Svajcarska? A pa dregi moje svajcarska nema priveredu ona ima samo banke. Pametnome dosta

Hrundi Bakshi

pre 3 godine

A onda su nam počeli obećavati kvazipatriote bolji život uz mitinge i delenje hleba i jogurta po ulicama... I dan danas njihovi đaci vedre i oblače na ovim prostorima...
(Goran Loznica, 21. decembar 2020 18:49)

Da ti potpisem tekst, samo kazi gde. Sve si opisao u par recenica.
Jahali smo na konju, a sad cupkamo na magarcima, sa sargarepom napred

Berge

pre 3 godine

.i podmornice, kao i početkom 70-tih najveći tada izgrađen brod na svetu BERGE ISTRA, sa komplet domaćim stručnjacima i materijalima, ništa na tom brodu nije bilo strano i iz uvoza.
(rudarproleter, 21. decembar 2020 18:49)

Cini mi se da je taj brod nestao u Bermudskom trouglu i nikad nije pronadjen. Bilo bi lepo da bude neki clanak o tome.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (ha ya, 21. decembar 2020 19:56)
-------------------------------------------------

Kakav autogol. Berge Istra i Berge Vanga (isti brod, napravljen par godina kasnije) su oba potonula zbog greske u dizajnu. O ovome ima dosta materijala, koga zanima inzenjerstvo i tehnika...

Prvi je nestao u Pacifiku, drugi u juznom Atlantiku. Samo je dvoje prezivelo prvu katastrofu, drugu nije preziveo niko.

Brodovi su toliko potonuli brzo, jer je eksplozija gasa "otvorila" celo dno, da nije bio ni dat signal za uzbunu, te brodovi nikada nisu pronadjeni. Posle ovih genijalnih resenja, nikad vise nisu pravljeni brodovi koji kombinovano nose naftu i rudu, odnosno rastresit materijal.

Tako da... nije ovo dobar primer za domacu pamet nikako.

pesadinac

pre 3 godine

Juga se raspala iznutra, isto onako kako ce se uskoro raspasti EU.
Svako je vukao na svoju stranu optuzujuci druge da zive na teret ostalih.
Osim toga JNA je bila trojanski konj, trosili nemilice na sve i svasta a posebno na idiotske bunkere, podzemna sklonista i vile za generale. Drzava nije adekvatno reagovala na razvoj situacije u svetu 70 & 80-tih godina i onda su domaci opozicionerei uz pomoc stranog faktora i nase emigracije u inostranstvu srusili postojeci sistem kao kulu od karata.

Stefan B

pre 3 godine

U Srbiji izgleda vlada jedna kolektivna kognitivna disonanca, vole da se secaju Jugoslavije i fabrika koje su postojale ali upotpunosti zaboravljaju recimo na stvari kao Ustav 1974 kojim je Srbija prakticki izgubila suverenost nad pokrajinama prekticki bila svedena na ono sto se tad zvalo uzas (uza Srbija), pa zaboravljaju na krizu 80ih na ceo onaj niz stvari koji je doveo do Milosevica, a ljudi se ovde ponasaju sve bilo dobro i onda iz nebesa se pojavio Milosevic il neki mit o "zlom zapadu". Da je ta Jugoslavija opstala siguran sam da bi danas najvece anti-Jugoslovenstvo bilo u Srbiji ili onom sto bi ostalo od nje.

г4

pre 3 godine

Уочи распада Југославије, у развоју је био тзв. "Нови авион", апарат 4. генерације борбених авиона. Тај пројекат би покренуо читав научни и индустријски потенцијал земље. Моторе бисмо узели од Француза. Авион личи на "Рафал" и могао би да се носи са сличним авионима у свету. Ено је макета, у ВТИ у Жаркову. Милошевић је хтео да сачува комунизам, уместо да се посвети европским интеграцијама, можда би у том случају земља била сачувана. И на крају, ко би нам отео прва места у кошарци?

Klopka

pre 3 godine

Nema mnogih IMT, IMR, Ikarbus (kao prodat prošle godine kinezima. Slikali se u hvalili političari 7 dana a onda 2 meseca radnici nisu primili platu pa su im podelili otkaze. To naravno niko od medija nije ispratio.

Western Devil

pre 3 godine

Ima knjiga Marka Vidojkovica o alternativnoj stvarnosti gde su se ljudi juge osvestili i danas su među najboljima u svetu po skoro svemu. Preporučujem ko voli da pusti mašti na volju, iako je Srbija većinski nepismena i priglupa, možda se i nađe neki ljubitelj knjige. Poz iz USA

Tema

pre 3 godine

Jaka drzava kao beton bilo da je ekonomski i industrijski tako je i u sportu bila jaka. Nije joj bilo ravne. Ali drugi su hteli da je slome i uspeli su u tome.

Timok

pre 3 godine

Samo u timočkoj krajini fali većina. 15 fabrika samo u zaječaru (porculan, pivara, ktk, merni transformatori, kablovi, timogradnja...), u boru fabrika bakarne i lak žice, zlatara majdanpek, sumporna, upaljači, fabrika ventila, fod..., Imt motokultivatori knjazevac itd itd. To je samo u tri grada sta nije nabrojano ovde, pa vi vidite sta sve fali (vidim da nema ni štarka, bipa, genex, energoprojekt..)

LignoslavPipak

pre 3 godine

Pravili se kompjuteri i u Varaždinu, zvao se Galeb i u Nišu, zvao se Pacom i u Sarajevu Unid je pravio a u Ljubljani u fabrici Iskra Delta je najpoznatiji model Triglav koji je dobio nagradu 1988 godine. Malo samo detaljnijeg istraživanja. Zaboravio sam sigurno još neke modele ali ovo je na prvu ruku kompjuteri koje sam video i probao

boki

pre 3 godine

pohlepa pojedinaca nas je unistila,svako je hteo za sebe deo kolaca a narod nije dobio ni mrvice,nismo bili slozni i kraj,yugoslavia,cehoslovacka i ssr su se raspali tih godina sto jasno govori ko je dirigovao jedino se nemacka spojila...

drvobradi

pre 3 godine

Zemlja koja je 1945 imala skoro 50% nepismenog stanovništva je za 15g dosla na nivo da počne svu ovu proizvodnju. Ljudi su lopatama i krampovima pravili po 200km pruge za 6m. Šteta što njeni politički lideri nisu na vreme prepoznali kraj Hladnog rata i globalna kretanja.
@Mrtvac
Kraljevina Jugoslavija, poznati proizvođači mlaznih aviona. SFRJ je pravila svoj avion, svoj dizajn, ne po licenci.
@real
Čovek sklepa neki polupismen komentar a onda to završi sa pametnom dosta. Nije brate dosta, možeš li malo elaborirati?

neutralni felš

pre 3 godine

Замисли, почели производњу телевизора у боји пре гигантског Сонија, хееј светски ниво.
Кина је доказ успеха социјализма и то не одговара великим силама, али Кина није Југославија па да је растуре тек тако.
Сигуран сам да сви који су живели у тадашњој држави и даље пате за истом, али свесношћу да нема више такве државе постају љути и националистички настројени, јер јавност уверава да је то био грађански рат за слободу, а не мешање страних сила, које су нас распарчале, уништиле и то и даље раде.
Е па драги моји, одакле год да сте из бивше нам земље, није ми жао ниједног умрлог британца, американца, немца... од короне и других болести. Сад ће неко рећи па то су невини људи ништа они нису криви.
И ми смо били невини па су нас уништили, и још нас приказали у свету као најгоре.
(Neko tamo, 21. decembar 2020 18:54)


sami smo sebe unistili... ali najgore je kad umisliš da si nevinašce.

Мјештанин

pre 3 godine

И онда је дошла демократија и ови физичари што су власти. Честитам Србима ,Хрватима , Босанцима ,Македонцима на памети и здравом одабиру власти

Ifinus

pre 3 godine

Dajte ljudi, dokad vise jugo-nostalgije? Jugoslavija je pokojna već skoro 30 godina, a mi se i dalje okrećemo unazad i razmišljamo o SFRJ. Život pred sebe, narode!

pete

pre 3 godine

Mogu se neki sp.... koliko hoće, ali je to bila država. Kažem studentima shvatate da smo tad pravili vojne mlazne avione, a sad bez stranih stručnjaka ni autput ne možemo napaviti kroz Vojvodinu...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr, 21. decembar 2020 18:14)

Ne zaboravi da im kaze da su koristili Rolls Royce motore, cisto da budes objektivan. Inace cale mi je radio na razvoju sistema za napajanje gorivom na tim avionima. Elem, to vam je kao brak. Imate jednoga koji se trudi i objasnjava,a sa druge strane sloboumnu zenu koja bi sve da rasturi. Na kraju svi stradaju ali je onda kasno.

Neko tamo

pre 3 godine

Замисли, почели производњу телевизора у боји пре гигантског Сонија, хееј светски ниво.
Кина је доказ успеха социјализма и то не одговара великим силама, али Кина није Југославија па да је растуре тек тако.
Сигуран сам да сви који су живели у тадашњој држави и даље пате за истом, али свесношћу да нема више такве државе постају љути и националистички настројени, јер јавност уверава да је то био грађански рат за слободу, а не мешање страних сила, које су нас распарчале, уништиле и то и даље раде.
Е па драги моји, одакле год да сте из бивше нам земље, није ми жао ниједног умрлог британца, американца, немца... од короне и других болести. Сад ће неко рећи па то су невини људи ништа они нису криви.
И ми смо били невини па су нас уништили, и још нас приказали у свету као најгоре.

Toni

pre 3 godine

(Neko tamo, 21. decembar 2020 18:54)

Kina je kapitalističko društvo sa jednopartijskim sistemom. Privatna svojina je široko rasprostranjena, kao i relativno slobodno tržište. Sa aspekta države, izgleda kao dobitna kombinacija. Sa aspekta građana baš i ne, ali njih niko i ne pita.

Konfeder i EU a o 4 rata da ne govorimo...

pre 3 godine

Čitam,plačem,suza suzu stiže,ko da gledam Santa Barbaru..Pa vi ste Srbi,bili veći Jugosloveni nego ja, ex Jugosloven, ex Bosanac pa onda tek Hrvat,tim redom.. Danas samo Hrvat.

Xman

pre 3 godine

Steta sto Rusija nije dozvolila miran razlaz i da nastavimo da zivimo u miru kao da se nista nije desilo. Po svaku cenu su zeleli da teritorija SFRJ ostane van NATO pakta.

Mrtvac

pre 3 godine

Avioni su se pravili u Kraljevini Jugoslaviji a ne u FNR Jugoslaviji, to je ogromna razlika... Te sve velike fabrike su i nastale u Kraljevini a unistene u komunizmu. To vam je istina a vi placite...

dule

pre 3 godine

Automobile nismo proizvodili, nego sklapali. I to jedan te isti model, bez ikakvih poboljsanja.

Sto se tice izvoza, nas najjaci izvozni adut je bio pripadnost pokretu Nesvrstanih - tu smo lepo raznim zemljama, koje iz svojih razloga nisu mogle ili htele da saradjuju sa SAD i SSSR, izvozili pamet a zauzvrat dobijali njihove resurse. Naravno, ta pamet je dobrim delom bil preuzeta od vec spomenutih SAD i SSSR.

Pit

pre 3 godine

Za teoretičare zavere da je YU razbijena sa strane... Da je Milošević želeo da sačuva YU sigurno bi je sačuvao. Ali nije, hteo je skraćnu YU bez SLO i HR, i u tome je skoro uspeo, račune su mo pokvarili Amerikanci i Izetbegović koji je prvo potpisao pa povukao potpis.

Kancelar i ja

pre 3 godine

Ajde, dosta više. Dosta više. Ova slika se svakih 6-12 meseci negde pojavi i objavi uz neki tekst, gde se po sto i prvi put prežvakava šta se i gde proizvodilo u Jugoslaviji. Dajte nešto novo ili zatvorite dućan, idite na njivu i radite nešto korisno.

NSBGD

pre 3 godine

pesadinac, 21. decembar 2020 18:41)
U pravu si osim za raspad EU i da su domaci opozicioneru doprineli padu Jugoslavije. "Patriote" raznoraznih boja (citaj nacionalisti) koji su ponovo na vlasti u vecini bivsih SFRJ republika su rasturili drzavu. a EU moze samo da se vrati na pocetne clanice Nemacka, Francuska, Italija, Holandija, Belgija jer opet isto takve "patriote" iz bivdih komunistickih zemalja, kada su malo profitirali od EU pokusavaju da je razbiju (Orban, Kacinski, Jansa...svi treba da se pogledaju u ogledalo i vide gde su bili pre samo 15-20 godina). Desnica i njrn nqcionqlizam je uzasan korak unazad i uvek vodi ka istom, radturanju svega sto je dobro i funkcionalno. Na kraju stetu naprave najvise svom narodu jer ce najace evropske ekonomoje samo profitirati i dalje, a sa njima oni koji ostanu u EU.

Lala iz Banat

pre 3 godine

Jeste, proizvodilo se sve, bilo je obrazovanih, bilo je stručnjaka, bilo je fenomenalnih zanatlija koji su mogli da naprave sve. Medjutim, bilo je i neznalica sa partijskom knjižicom, bilo je i zapošljavanja po rodjačkoj i kumovskoj liniji, bilo je bezbroj kancelarijskih moljaca koji ništa nisu ni znali hi radili a dobijali plate, bilo je i napredovanja po partijskoj podobnosti a ne po sposobnosti i znanju, bilo je korupcije na svakom koraku, bilo je i neuplaćivanja penzijskog, bilo je i pijandura po firmama koliko hoćeš, bilo je i "iznošenja" iz firmi šta hoćeš i koliko hoćeš, bilo je i katastrofalnih poslovnoh promašaja koji su zataškavani a preduzeća se gušila u gubicima, firme su se davile od ogromnih viškova radnika itd... itd.... Shvatite ljudi već jednom, čitav taj ekonomski sistem nije valjao i sam se urušio, jer je najvažnije bilo očuvati socijalni mir, privid uspešnosti i naravno, fotelje glavonja. U stvarnosti svi su gomilali ogromne gubitke koji su kad tad morali doći na naplatu. I došlo je.

Krešo Pavlek

pre 3 godine

Gluposti. Gde bi bila industrija SFRJ, da se od sredine 70ih, nije onemogućavao slobodan uvoz, visokim nametima i carinom!?? Zaštita domaćeg tržišta!

kuma lija

pre 3 godine

Zaduživanje države Jugoslavije? Da bilo ga je istina, i sjećam se još 80tih se od toga pravila fama više nego se taj dug skrivao, sjećam se da su na svakom dnevniku iznosili cifre zaduživanja,

Samo da razumijemo o kojim odnosima pričamo , sada su ove državice sve skupa zaduženije za 20 puta veću cifru nego Jugoslavija i to bez pretjerivanja i mitomanije, čisti fakti , 20 puta!!!

neutralni felš

pre 3 godine

Veliki propali pokusaj modernizacije. Narod se vratio u blato koje mu prija. Gleda u pasulj, vracare i ikone kada treba nesto da sazna.
(Nenad, 21. decembar 2020 20:33)

poenta i suština.

ha ya

pre 3 godine

.i podmornice, kao i početkom 70-tih najveći tada izgrađen brod na svetu BERGE ISTRA, sa komplet domaćim stručnjacima i materijalima, ništa na tom brodu nije bilo strano i iz uvoza.
(rudarproleter, 21. decembar 2020 18:49)

Cini mi se da je taj brod nestao u Bermudskom trouglu i nikad nije pronadjen. Bilo bi lepo da bude neki clanak o tome.

braka

pre 3 godine

Radio sam u FOB-u. U jednoj smeni, osam sati, proizvedeno je 1650 blokova za “yugo-45” a komšije u IMT-u su u jednoj smeni proizvodili 200 traktora “IMT 539”. IMT je imao bruto promet, godišnje, preko jedne milijarde tadašnjih maraka. Bilo je bar još 20 firmi u SFRJ sa ovolikim ili većim prometom. Ozbiljna država je to bila, sa svim prednostima i manama, ipak.

rebro

pre 3 godine

@Neko tamo, najveća socijalistička država je Švedska, a ne Kina.
Kina je robovlasnička država. Idi živi u Kini kada je tako dobro.

Uspesi

pre 3 godine

Do čega je doveo raspad? Evo od 1990. recimo ovo je realnost:
BIH i Makedonija će verovatno živeti 100 godina ispod Evropskog proseka. Od toga 50 godina u siromaštvu i preživljavanju.
Srbija će živeti Recimo 80 godina ispod Evropskog proseka od čega recimo bar 45 godina u siromaštvu i preživljavanju.
Crna Gora 70/40.
Hrvatska 55/30.
Slovenija je najbolje prošla al recimo 40/20.
I ljudi će ceo život provesti u preživljavanju a ne životu, ali je važno da smo svi “nezavisni” a u stvari nikada zavisniji.

RCZ

pre 3 godine

Svakako je bilo bolje nego nam je svima danas. Srusili smo drzavu , u kojoj smo pristojno ziveli , miskeci da ce svako sam imati svoju srecu . A nemamo srece ni ovako , a ni pameti ocigledno. Srusili jedno bez ideje sta cemo drugo graditi . To rade samo notorne budale . Da li je sve u ex yu bilo idealno . Pa naravno da nije . Sistem je trebalo doraditi a ne srusiti. Sad , nezadrzivo srljamo u buducnost i vec 30 godina se nadamo boljem sutra koje ce nam doci verovatno " malo sutra".

filip

pre 3 godine

pitate se što nikada više nećemo biti ovako razvijeni? Zato što danas profesoru mesečna plata 500€ a neka pevaljka u kafani zaradi to za noć ako ne i više...

blinki

pre 3 godine

Zajecar je bio najrazvijeniji grad u Jugoslaviji mozda ne znate. Mali grad s mnogo giganata... Kristal(tadasnji sponzor Zvezde), Staklara(sponzor Partizana), Zajecarska pivara,Zajecarska mlekara Imlek, Timogradnja,Kozara KTK,fabrika kablova Zajecar, Arsenije Spasic(teska mehanizacija i alati),Klanica(jedina uz klanicu Zagreb koja je imala dubinsko zamrzavanje -60), FMT(fabrika mernih transformatora),Rudnik uglja Lubnica,Rudnik uglja Avramica, Timocanka(tekstilna industrija), Zajecar promet(uvoz izvoz),Zitopromet Zajecar... ima jos bar 5-6 i to su sve fabrike koje su radile u 3 smene i zaposljavale vise od 1000 ljudi,cak su ove koje sam nabrojao zaposljavale po 2-3 hiljade ljudi. U 6 ujutru kad izadju trece smene u gradu kao vasar, nema mesta u ni jednoj kafani a u supermarketu ne moze da se udje od guzve

gogan

pre 3 godine

A gde su škole i univerziteti gde su stasali najbolji doktori i inzenjeri
Sada ucimo po nekom bolonjskom pravilniku
Jadno jadno jadno

Goran

pre 3 godine

Cini mi se da je taj brod nestao u Bermudskom trouglu i nikad nije pronadjen. Bilo bi lepo da bude neki clanak o tome.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (ha ya, 21. decembar 2020 19:56)
-------------------------------------------------

Kakav autogol. Berge Istra i Berge Vanga (isti brod, napravljen par godina kasnije) su oba potonula zbog greske u dizajnu. O ovome ima dosta materijala, koga zanima inzenjerstvo i tehnika...

Prvi je nestao u Pacifiku, drugi u juznom Atlantiku. Samo je dvoje prezivelo prvu katastrofu, drugu nije preziveo niko.

Brodovi su toliko potonuli brzo, jer je eksplozija gasa "otvorila" celo dno, da nije bio ni dat signal za uzbunu, te brodovi nikada nisu pronadjeni. Posle ovih genijalnih resenja, nikad vise nisu pravljeni brodovi koji kombinovano nose naftu i rudu, odnosno rastresit materijal.

Tako da... nije ovo dobar primer za domacu pamet nikako.

(Berge, 21. decembar 2020 20:55)

Upravo je na HTVu u vecernjom terminu nedjelnom dokumentarac Pulskih autora o Berge Istri, Vangi, Brioni i Adria, pa pogledajte. A ta teorija o lose napravljenim brodovima naravno da je nebuloza jer za neznalice Uljanik ne bi napravio stotine brodova nakon svega da je problem bio proizvodnja. Najveca isplata u povijesti brodogradnje se isplaatila za Berge Istru, pametnom dosta. Usput isti taj Uljanik prezivio je Austriju, Italiju, Yugu a unisti ga maticna drzava s kapitalizmom na celu!

Petar Prvi

pre 3 godine

Sombor - "Bane Sekulic" izvozio bravariju po celom svetu, "Trepca" - fabrika akumulatora, "Panonka" - Fabrika hrane, izmedju ostalog izvozila sunku za USA, jedna od najsavremenijih na svetu u to vreme, proces proizvodnje upravljan PLC sistemom od 13 kompjutera, Fabrika ulja "Sunce", "Zastava pick up vozila", "Severtrans" transportno preduzece itd. Sve navedeno devastirano, opljackano, unisteno, "privatizovano" od strane "patrijota". To sto se desilo na podrucju exYU je izuzetna sramota za sve nas sa tih prostora i to NI ZBOG CEGA.

ja iz hr

pre 3 godine

Evo jedan primjer ...Borovski kombinat... mislim da tvornica obuće Borovo većini nešto govori... uzgred budi rečeno tvornicu su nakon drugog svjetskog rata oduzeli češkom poduzetniku Bata-i... sredinom osamdesetih su imali 20 000 zaposlenika... točno polovina ih je radila u proizvodnji a druga polovina je bila u administraciji (uhljebi sa partijskom knjižicom)... proizvodili su za Nike i Pumu... te patike niste mogli kupiti u trgovini regularno ali zato u radnika koji su krali koliko se moglo... bio je jedan kod njega su morali doći kamionom da vrate ukradenu robu... moja tetka je tamo radila i točno znam da zadnje 3 godine prije rata uopće nisu dobili plaću... vjerojatno je bilo par dobrih godina dok je Tito bio živ ...ali sve ostalo ...dajte molim vas... redukcije struje, vlastiti auto ste smjeli koristiti svaki drugi dan (par-nepar), trčanje po kavu u Trst , nestašica praška za rublje... neki ovdje pričaju o Agrokomercu... pa to je bila najveća prijevara u povijesti Europe (sa mjenicama bez pokrića)... Možda ni sada nije sve idealno ali dajte prestanite malo sa tom nostalgijom ...zato nam jeste kako jeste ... jer se živi u prošlosti... lijep pozdrav..

Naša stara boljka

pre 3 godine

Ta Jugoslavija je trebalo da postane prva nova članica tadašnje EZ, sada EU. Da smo uspeli, danas bi bili među važnijim zemljama Unije sa BDP-om u rangu otprilike današnje Italije, ako ne i bolji.
(Jovan, 21. decembar 2020 21:01)

Ne može Srbina bez sna o nekoj važnosti. Italija je nedostižna za nas. Bila i biće.
Moglismo ali nismo hteli. Niko tu sa strane nije kriv. A među Jugoslavenima mi smo bili perjanice.
Sada izvrćemo činjenice.

Ckoi011

pre 3 godine

Ratna industrija, silno se oružje izvozilo tada. Pogotovo rat Irak-Iran, prodavali i jednima i drugima. To su tada bile milijarde dolara. Kasnije ga taman bilo za ratove devedesetih...

Kolumbo

pre 3 godine

"Galaksija" - računar (ha, ha, ha), pa to je bila eksperimentalna igračka!
"Triglav" JESTE bio PRAVI kompjuter, a čak je i ličio na današnje...
(Fekalikus Serbikus, 21. decembar 2020 20:46)

Triglavje bio bezobrazno skup ali slabo upotrebljiv frankenštajn sa nekoliko različitih procesora i (moram priznati) veoma udobnom tastaturom, koga se danas van Slovenije malo ko ne seća. Galaksija je nešto sasvim drugo. Sva nikakva i bez praktične upotrebljivosti osim da se nauče neke osnove, ali se kao state of the art hardverskog i softverskog dizajna nalazi u muzeju istorije računara u Silicijumskoj Dolini.

SRBIN

pre 3 godine

Imali smo i najbolje tovljene pcele..Kad naprave med, one same dolete i istresu u teglu. Ma zujalo je na sve strane...Nekad biko, sad se spominjalo.

Mrtvac

pre 3 godine

Avioni su se pravili u Kraljevini Jugoslaviji a ne u FNR Jugoslaviji, to je ogromna razlika... Te sve velike fabrike su i nastale u Kraljevini a unistene u komunizmu. To vam je istina a vi placite...

Ifinus

pre 3 godine

Dajte ljudi, dokad vise jugo-nostalgije? Jugoslavija je pokojna već skoro 30 godina, a mi se i dalje okrećemo unazad i razmišljamo o SFRJ. Život pred sebe, narode!

real

pre 3 godine

bila je najjaca privreda u evropi posle nemacke, francuske, italije i britanije. A mnogi ce pitati a Svajcarska? A pa dregi moje svajcarska nema priveredu ona ima samo banke. Pametnome dosta

Stefan B

pre 3 godine

U Srbiji izgleda vlada jedna kolektivna kognitivna disonanca, vole da se secaju Jugoslavije i fabrika koje su postojale ali upotpunosti zaboravljaju recimo na stvari kao Ustav 1974 kojim je Srbija prakticki izgubila suverenost nad pokrajinama prekticki bila svedena na ono sto se tad zvalo uzas (uza Srbija), pa zaboravljaju na krizu 80ih na ceo onaj niz stvari koji je doveo do Milosevica, a ljudi se ovde ponasaju sve bilo dobro i onda iz nebesa se pojavio Milosevic il neki mit o "zlom zapadu". Da je ta Jugoslavija opstala siguran sam da bi danas najvece anti-Jugoslovenstvo bilo u Srbiji ili onom sto bi ostalo od nje.

Kancelar i ja

pre 3 godine

Ajde, dosta više. Dosta više. Ova slika se svakih 6-12 meseci negde pojavi i objavi uz neki tekst, gde se po sto i prvi put prežvakava šta se i gde proizvodilo u Jugoslaviji. Dajte nešto novo ili zatvorite dućan, idite na njivu i radite nešto korisno.

milojko

pre 3 godine

Ex Yug, je oslobodila i spasila konjušare od mrančnog uma i pružila im šansu da budu nešto drugo od običnih sluga. Samo posle 50 godina, njihovi potomci, se vratiše djedovim stopama sa željom da budu još uspešniji konjušari i sluge. Šta reći, osim da je istorija majka ponavljanja.

Pit

pre 3 godine

Za teoretičare zavere da je YU razbijena sa strane... Da je Milošević želeo da sačuva YU sigurno bi je sačuvao. Ali nije, hteo je skraćnu YU bez SLO i HR, i u tome je skoro uspeo, račune su mo pokvarili Amerikanci i Izetbegović koji je prvo potpisao pa povukao potpis.

Xman

pre 3 godine

Steta sto Rusija nije dozvolila miran razlaz i da nastavimo da zivimo u miru kao da se nista nije desilo. Po svaku cenu su zeleli da teritorija SFRJ ostane van NATO pakta.

dule

pre 3 godine

Automobile nismo proizvodili, nego sklapali. I to jedan te isti model, bez ikakvih poboljsanja.

Sto se tice izvoza, nas najjaci izvozni adut je bio pripadnost pokretu Nesvrstanih - tu smo lepo raznim zemljama, koje iz svojih razloga nisu mogle ili htele da saradjuju sa SAD i SSSR, izvozili pamet a zauzvrat dobijali njihove resurse. Naravno, ta pamet je dobrim delom bil preuzeta od vec spomenutih SAD i SSSR.

Krešo Pavlek

pre 3 godine

Gluposti. Gde bi bila industrija SFRJ, da se od sredine 70ih, nije onemogućavao slobodan uvoz, visokim nametima i carinom!?? Zaštita domaćeg tržišta!

Neko tamo

pre 3 godine

Замисли, почели производњу телевизора у боји пре гигантског Сонија, хееј светски ниво.
Кина је доказ успеха социјализма и то не одговара великим силама, али Кина није Југославија па да је растуре тек тако.
Сигуран сам да сви који су живели у тадашњој држави и даље пате за истом, али свесношћу да нема више такве државе постају љути и националистички настројени, јер јавност уверава да је то био грађански рат за слободу, а не мешање страних сила, које су нас распарчале, уништиле и то и даље раде.
Е па драги моји, одакле год да сте из бивше нам земље, није ми жао ниједног умрлог британца, американца, немца... од короне и других болести. Сад ће неко рећи па то су невини људи ништа они нису криви.
И ми смо били невини па су нас уништили, и још нас приказали у свету као најгоре.

Nexus

pre 3 godine

Ajde, dosta više. Dosta više. Ova slika se svakih 6-12 meseci negde pojavi i objavi uz neki tekst, gde se po sto i prvi put prežvakava šta se i gde proizvodilo u Jugoslaviji. Dajte nešto novo ili zatvorite dućan, idite na njivu i radite nešto korisno.
(Kancelar i ja, 21. decembar 2020 19:23)
Pa hajde zašto ti ne započneš da nabrajaš "uspjehe" država koje su nastale od bivše SFRJ. Možeš samo nabrajati tržne centre. Ako ti smetaju ovakvi članci a ti nađi ono što ti odgovars ili idi na njivu.

Jovan

pre 3 godine

Ta Jugoslavija je trebalo da postane prva nova članica tadašnje EZ, sada EU. Da smo uspeli, danas bi bili među važnijim zemljama Unije sa BDP-om u rangu otprilike današnje Italije, ako ne i bolji.

Moke

pre 3 godine

“Ex Yug, je oslobodila i spasila konjušare od mrančnog uma i pružila im šansu da budu nešto drugo od običnih sluga. Samo posle 50 godina, njihovi potomci, se vratiše djedovim stopama sa željom da budu još uspešniji konjušari i sluge. Šta reći, osim da je istorija majka ponavljanja.“

Izgleda da i Srbi vole biti konjusari.
Eno ih najvise u Becu.

pesadinac

pre 3 godine

Juga se raspala iznutra, isto onako kako ce se uskoro raspasti EU.
Svako je vukao na svoju stranu optuzujuci druge da zive na teret ostalih.
Osim toga JNA je bila trojanski konj, trosili nemilice na sve i svasta a posebno na idiotske bunkere, podzemna sklonista i vile za generale. Drzava nije adekvatno reagovala na razvoj situacije u svetu 70 & 80-tih godina i onda su domaci opozicionerei uz pomoc stranog faktora i nase emigracije u inostranstvu srusili postojeci sistem kao kulu od karata.

Fića

pre 3 godine

Dajte ljudi, dokad vise jugo-nostalgije? Jugoslavija je pokojna već skoro 30 godina....
(Ifinus, 21. decembar 2020 18:21)

Bolje da pričamo o Vinčanskoj kulturi, Rimskom Carstvu,Dušanom Silnom... Gradimo spomenike,menjamo nazive ulica,jer je sve to bilo posle Yuge...
To je budućnost?!

Dr

pre 3 godine

Mogu se neki sp.... koliko hoće, ali je to bila država. Kažem studentima shvatate da smo tad pravili vojne mlazne avione, a sad bez stranih stručnjaka ni autput ne možemo napaviti kroz Vojvodinu...

a medicinska mafija prodavala novorođene bebe

pre 3 godine

Što su oni tada napravili, ovi sada ne mogu ni da okreče. Mogao si noću da zaspiš na klupi u parku i da te niko ne dira, dođe policajac i pokrije te novinama...

SRBIN

pre 3 godine

Imali smo i najbolje tovljene pcele..Kad naprave med, one same dolete i istresu u teglu. Ma zujalo je na sve strane...Nekad biko, sad se spominjalo.

Tema

pre 3 godine

Jaka drzava kao beton bilo da je ekonomski i industrijski tako je i u sportu bila jaka. Nije joj bilo ravne. Ali drugi su hteli da je slome i uspeli su u tome.

silversurfer

pre 3 godine

Radim u Nemackoj kao zdr radnik na odeljenju koje kolege i ja zovemo exYU, ne mogu da opisem koliko smo slozni i slicni a opet svi iz razlicitih sredina nasih nam bivsih republika i raznoliki... lepo mi je da dodjem na posao i budem deo svega toga, sada vidim koliko smo sa razlogom bili jedno nekad. Trebalo je da cuvamo nasu YU

г4

pre 3 godine

Уочи распада Југославије, у развоју је био тзв. "Нови авион", апарат 4. генерације борбених авиона. Тај пројекат би покренуо читав научни и индустријски потенцијал земље. Моторе бисмо узели од Француза. Авион личи на "Рафал" и могао би да се носи са сличним авионима у свету. Ено је макета, у ВТИ у Жаркову. Милошевић је хтео да сачува комунизам, уместо да се посвети европским интеграцијама, можда би у том случају земља била сачувана. И на крају, ко би нам отео прва места у кошарци?

Konfeder i EU a o 4 rata da ne govorimo...

pre 3 godine

Čitam,plačem,suza suzu stiže,ko da gledam Santa Barbaru..Pa vi ste Srbi,bili veći Jugosloveni nego ja, ex Jugosloven, ex Bosanac pa onda tek Hrvat,tim redom.. Danas samo Hrvat.

cobo

pre 3 godine

Kad bih ja poceo nabrajati šta smo imali i kako smo ziveli deca bi rekla;deda izludeo :(
Kao na prvom redu naveo bih Olimpik vozove SA-BG,SA-ZG,sa stazama tkanim u mustri naseg folklora,video filmovi,muzika,klima,meni i pice kao u avionu,pre 40 godina,idi bre....dodje mi da pobesnim !

Berge

pre 3 godine

.i podmornice, kao i početkom 70-tih najveći tada izgrađen brod na svetu BERGE ISTRA, sa komplet domaćim stručnjacima i materijalima, ništa na tom brodu nije bilo strano i iz uvoza.
(rudarproleter, 21. decembar 2020 18:49)

Cini mi se da je taj brod nestao u Bermudskom trouglu i nikad nije pronadjen. Bilo bi lepo da bude neki clanak o tome.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (ha ya, 21. decembar 2020 19:56)
-------------------------------------------------

Kakav autogol. Berge Istra i Berge Vanga (isti brod, napravljen par godina kasnije) su oba potonula zbog greske u dizajnu. O ovome ima dosta materijala, koga zanima inzenjerstvo i tehnika...

Prvi je nestao u Pacifiku, drugi u juznom Atlantiku. Samo je dvoje prezivelo prvu katastrofu, drugu nije preziveo niko.

Brodovi su toliko potonuli brzo, jer je eksplozija gasa "otvorila" celo dno, da nije bio ni dat signal za uzbunu, te brodovi nikada nisu pronadjeni. Posle ovih genijalnih resenja, nikad vise nisu pravljeni brodovi koji kombinovano nose naftu i rudu, odnosno rastresit materijal.

Tako da... nije ovo dobar primer za domacu pamet nikako.

ja iz hr

pre 3 godine

Evo jedan primjer ...Borovski kombinat... mislim da tvornica obuće Borovo većini nešto govori... uzgred budi rečeno tvornicu su nakon drugog svjetskog rata oduzeli češkom poduzetniku Bata-i... sredinom osamdesetih su imali 20 000 zaposlenika... točno polovina ih je radila u proizvodnji a druga polovina je bila u administraciji (uhljebi sa partijskom knjižicom)... proizvodili su za Nike i Pumu... te patike niste mogli kupiti u trgovini regularno ali zato u radnika koji su krali koliko se moglo... bio je jedan kod njega su morali doći kamionom da vrate ukradenu robu... moja tetka je tamo radila i točno znam da zadnje 3 godine prije rata uopće nisu dobili plaću... vjerojatno je bilo par dobrih godina dok je Tito bio živ ...ali sve ostalo ...dajte molim vas... redukcije struje, vlastiti auto ste smjeli koristiti svaki drugi dan (par-nepar), trčanje po kavu u Trst , nestašica praška za rublje... neki ovdje pričaju o Agrokomercu... pa to je bila najveća prijevara u povijesti Europe (sa mjenicama bez pokrića)... Možda ni sada nije sve idealno ali dajte prestanite malo sa tom nostalgijom ...zato nam jeste kako jeste ... jer se živi u prošlosti... lijep pozdrav..

ribolovac bez udice

pre 3 godine

U masinskoj industriji smo pogotovo bili jaki. Samo u Srbiji imali smo od Lole-fabrika alatnih masina, FKL - Fabrika kuglicnih lezajeva, IPM-Industrija precizne mehanike, Jugostroj, Frigostroj, IMR-Industrija Motora Rajovica, IMT-Industrija motora Rakovica, pa stotine livnica u Pozegi, Valjevu,...., Sever-Subotica, Masinska Industrija Nis, ERA-elektronska industrija u Beogradu,... pa Sevojno, pa fabrike kalova u Zajecaru,... Tesla-fabrika sijalica u Pancevu, pa.... brodogradilista, pa fabrike za zupcanike, pa fabrije oruzja, pa liftova, pa fabrika reznog alata u Cacku, pa Magnohrom u Kraljevu, pa fabrike u Smederevakoj palanci, pa Jedinstvo u Subotici,.... Itd itd

Tito nas je zaduzio ali je ulagao u industriju sto je znacilo da ne budemo glupi seljaci kojo samo kopaju i cuvaju stoku.

Locutus

pre 3 godine

Замисли, почели производњу телевизора у боји пре гигантског Сонија, хееј светски ниво.
Кина је доказ успеха социјализма и то не одговара великим силама, али Кина није Југославија па да је растуре тек тако.
Сигуран сам да сви који су живели у тадашњој држави и даље пате за истом, али свесношћу да нема више такве државе постају љути и националистички настројени, јер јавност уверава да је то био грађански рат за слободу, а не мешање страних сила, које су нас распарчале, уништиле и то и даље раде.
Е па драги моји, одакле год да сте из бивше нам земље, није ми жао ниједног умрлог британца, американца, немца... од короне и других болести. Сад ће неко рећи па то су невини људи ништа они нису криви.
И ми смо били невини па су нас уништили, и још нас приказали у свету као најгоре.
(Neko tamo, 21. decembar 2020 18:54)

Kina dokaz socijalizma? U kom to socijalizmu jedan živi u Hongkongu u žičanom kavezu, a drugi je milijarder? Kinezi imaju najviše milijardera na svetu i najviše sirotinje. To veze nema sa socijalizmom. Kod njh vlada robovlasnički sistem pod upravom komunističke partije.

neutralni felš

pre 3 godine

Замисли, почели производњу телевизора у боји пре гигантског Сонија, хееј светски ниво.
Кина је доказ успеха социјализма и то не одговара великим силама, али Кина није Југославија па да је растуре тек тако.
Сигуран сам да сви који су живели у тадашњој држави и даље пате за истом, али свесношћу да нема више такве државе постају љути и националистички настројени, јер јавност уверава да је то био грађански рат за слободу, а не мешање страних сила, које су нас распарчале, уништиле и то и даље раде.
Е па драги моји, одакле год да сте из бивше нам земље, није ми жао ниједног умрлог британца, американца, немца... од короне и других болести. Сад ће неко рећи па то су невини људи ништа они нису криви.
И ми смо били невини па су нас уништили, и још нас приказали у свету као најгоре.
(Neko tamo, 21. decembar 2020 18:54)


sami smo sebe unistili... ali najgore je kad umisliš da si nevinašce.

Western Devil

pre 3 godine

Ima knjiga Marka Vidojkovica o alternativnoj stvarnosti gde su se ljudi juge osvestili i danas su među najboljima u svetu po skoro svemu. Preporučujem ko voli da pusti mašti na volju, iako je Srbija većinski nepismena i priglupa, možda se i nađe neki ljubitelj knjige. Poz iz USA

Lala iz Banat

pre 3 godine

Jeste, proizvodilo se sve, bilo je obrazovanih, bilo je stručnjaka, bilo je fenomenalnih zanatlija koji su mogli da naprave sve. Medjutim, bilo je i neznalica sa partijskom knjižicom, bilo je i zapošljavanja po rodjačkoj i kumovskoj liniji, bilo je bezbroj kancelarijskih moljaca koji ništa nisu ni znali hi radili a dobijali plate, bilo je i napredovanja po partijskoj podobnosti a ne po sposobnosti i znanju, bilo je korupcije na svakom koraku, bilo je i neuplaćivanja penzijskog, bilo je i pijandura po firmama koliko hoćeš, bilo je i "iznošenja" iz firmi šta hoćeš i koliko hoćeš, bilo je i katastrofalnih poslovnoh promašaja koji su zataškavani a preduzeća se gušila u gubicima, firme su se davile od ogromnih viškova radnika itd... itd.... Shvatite ljudi već jednom, čitav taj ekonomski sistem nije valjao i sam se urušio, jer je najvažnije bilo očuvati socijalni mir, privid uspešnosti i naravno, fotelje glavonja. U stvarnosti svi su gomilali ogromne gubitke koji su kad tad morali doći na naplatu. I došlo je.

dino

pre 3 godine

Ajde, dosta više. Dosta više. Ova slika se svakih 6-12 meseci negde pojavi i objavi uz neki tekst, gde se po sto i prvi put prežvakava šta se i gde proizvodilo u Jugoslaviji. Dajte nešto novo ili zatvorite dućan, idite na njivu i radite nešto korisno.
(Kancelar i ja, 21. decembar 2020 19:23)


A sta novo da ti objave? Šta to novonastale države proizvode i izvoze? Ja sam iz Sarajeva prijatelju, samo jedan Energoinvest je 1988 godine imao izvoz skoro 800 miliona U.S. $. To je danas ekvivalentno 2 MILUJARDE U.S. $.
Hajde molim te nadji kompaniju na prostoru ex Jugoslaviji koja ima godisnji izvoz vrijedan barem 500 miliona? Hvala na obja i komentara.

Fekalikus Serbikus

pre 3 godine

Malo manje lupetanja, ne bi bilo na odmet...
"Galaksija" - računar (ha, ha, ha), pa to je bila eksperimentalna igračka!
"Triglav" JESTE bio PRAVI kompjuter, a čak je i ličio na današnje...
Niste spomenuli velike čeličane, fabrike gigante, kao na primer RIZ iz Zagreba, ili Sever iz Subotice, fabrike veštačkih đubriva (u Srbiji čak 6), ili Rade Končar gde su proizvodili i električne lokomotive, Tomos, ELAN, ili bezbroj proizvođača konfekcije, kozmetike, svih vrsta pića i napitaka, svu silu prerađivača mesa, građevinske gigante poznate u celom svetu... itd.

charlie

pre 3 godine

Baranin@ A ko nas je to razvalio? Sami smo sebe razvalili! A da si kojem slučaju i u pravu, onda moraš da priznaš da smo budale što smo to dozvolili. Kako god okreneš nema opravdanja.

pete

pre 3 godine

Mogu se neki sp.... koliko hoće, ali je to bila država. Kažem studentima shvatate da smo tad pravili vojne mlazne avione, a sad bez stranih stručnjaka ni autput ne možemo napaviti kroz Vojvodinu...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr, 21. decembar 2020 18:14)

Ne zaboravi da im kaze da su koristili Rolls Royce motore, cisto da budes objektivan. Inace cale mi je radio na razvoju sistema za napajanje gorivom na tim avionima. Elem, to vam je kao brak. Imate jednoga koji se trudi i objasnjava,a sa druge strane sloboumnu zenu koja bi sve da rasturi. Na kraju svi stradaju ali je onda kasno.

Goran Loznica

pre 3 godine

A onda su nam počeli obećavati kvazipatriote bolji život uz mitinge i delenje hleba i jogurta po ulicama... I dan danas njihovi đaci vedre i oblače na ovim prostorima...

NSBGD

pre 3 godine

pesadinac, 21. decembar 2020 18:41)
U pravu si osim za raspad EU i da su domaci opozicioneru doprineli padu Jugoslavije. "Patriote" raznoraznih boja (citaj nacionalisti) koji su ponovo na vlasti u vecini bivsih SFRJ republika su rasturili drzavu. a EU moze samo da se vrati na pocetne clanice Nemacka, Francuska, Italija, Holandija, Belgija jer opet isto takve "patriote" iz bivdih komunistickih zemalja, kada su malo profitirali od EU pokusavaju da je razbiju (Orban, Kacinski, Jansa...svi treba da se pogledaju u ogledalo i vide gde su bili pre samo 15-20 godina). Desnica i njrn nqcionqlizam je uzasan korak unazad i uvek vodi ka istom, radturanju svega sto je dobro i funkcionalno. Na kraju stetu naprave najvise svom narodu jer ce najace evropske ekonomoje samo profitirati i dalje, a sa njima oni koji ostanu u EU.

Arminowski

pre 3 godine

Nevezano za temu ali, samo da dodam Veliko Kladuški Agrokomerc, koji je zapošljavao preko 13.000 radnika. Nahranio pola Jugoslavije i izvozio proizvode diljem svijeta.

Milon Izvrsni

pre 3 godine

Ne zaboravi da im kaze da su koristili Rolls Royce motore, cisto da budes objektivan. Inace cale mi je radio na razvoju sistema za napajanje gorivom na tim avionima. Elem, to vam je kao brak. Imate jednoga koji se trudi i objasnjava,a sa druge strane sloboumnu zenu koja bi sve da rasturi. Na kraju svi stradaju ali je onda kasno.
(pete, 21. decembar 2020 18:49)


Evo dam ti Rolls Rojsov motor a ti organizuj da ga ugradis u bilo sta, makar i u kosacicu i shvatices da nemas ni gde ni skim....

rudarproleter

pre 3 godine

Mogu se neki sp.... koliko hoće, ali je to bila država. Kažem studentima shvatate da smo tad pravili vojne mlazne avione, a sad bez stranih stručnjaka ni autput ne možemo napaviti kroz Vojvodinu...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr, 21. decembar 2020 18:14) # Link komentara

...i podmornice, kao i početkom 70-tih najveći tada izgrađen brod na svetu BERGE ISTRA, sa komplet domaćim stručnjacima i materijalima, ništa na tom brodu nije bilo strano i iz uvoza.

drvobradi

pre 3 godine

Zemlja koja je 1945 imala skoro 50% nepismenog stanovništva je za 15g dosla na nivo da počne svu ovu proizvodnju. Ljudi su lopatama i krampovima pravili po 200km pruge za 6m. Šteta što njeni politički lideri nisu na vreme prepoznali kraj Hladnog rata i globalna kretanja.
@Mrtvac
Kraljevina Jugoslavija, poznati proizvođači mlaznih aviona. SFRJ je pravila svoj avion, svoj dizajn, ne po licenci.
@real
Čovek sklepa neki polupismen komentar a onda to završi sa pametnom dosta. Nije brate dosta, možeš li malo elaborirati?

boki

pre 3 godine

pohlepa pojedinaca nas je unistila,svako je hteo za sebe deo kolaca a narod nije dobio ni mrvice,nismo bili slozni i kraj,yugoslavia,cehoslovacka i ssr su se raspali tih godina sto jasno govori ko je dirigovao jedino se nemacka spojila...

Miloš

pre 3 godine

Moj otac 88 godina (zakleti antikomunista) pre neki dan na Slavi (Sv. Nikola) kaže: "Hvala pokojnom direktoru na lepoj penziji i stanu što sam dobio od preduzeća". Ja ga pitam otkud sada to? I on krene sa pričom, da je "kovač" kako je svojevremeno posprdno otac zvao generalnog direktora ipak bio veliki privrednik. Primio ga kao mladog inženjera u firmu iako nije bio član partije, založio se da dobije stan, poslao ga da radi u inostranstvo (Libija, Švajcarska), išao na usavršavanje u "Vestinghaus" i "Grundfos". Generalni direktor je stvarno po zanimanju bio predratni kovač, partizan, koji je od malog zanatskog pogona od nekoliko majstora 50-tih napravio preduzeće od 1600 zaposlenih koje je radilo po celom svetu. Ja ga pitam kako je "kovač" sve to uspeo, a otac kaže "partija tada nije pravila stručnjake" a "kovač" je dovodio u firmu samo najbolje - inženjere za projektovanje, majstore, dobre ekonomiste. Jednostavno čovek je bio menadžer.

Мјештанин

pre 3 godine

И онда је дошла демократија и ови физичари што су власти. Честитам Србима ,Хрватима , Босанцима ,Македонцима на памети и здравом одабиру власти

Pancevac

pre 3 godine

Na ovoj mapi nema ni 10 posto onoga sto je stvarno bilo. Samo iz Panceva fale Rafinerija, Petrohemija, Azotara, Utva-avioni, Utva, Fabrika obuce, Staklara, Fabrika sijalica i td. Ne znam da li da placemo zbog 'uspesnih reorganizacija i privatizacija' ili da smo zadovoljni sto smo kolektivno od Vardara pa do Triglava svi postali jeftina radna snaga.

Eto

pre 3 godine

Fali brdo fabrika. Ne vidim gorenje, planiku, novkabl novi sad, agrohem, fabriku kablova i transformatora zaječar, fabrika upaljača bor (bicovi upaljači) itd itd. Ali ok, nije moglo ni da stane, takva smo država bili. Bili smo takvi da u slučaju rata smo imali kompletnu logistiku i zaokruženu proizvodnju za većinu stvari. A onda smo se rasparčali i sad smo svi nesposobni za bilo šta samostalno, već zavisimo od drugih. Ali ok, tako smo želeli, to je to.

ha ya

pre 3 godine

.i podmornice, kao i početkom 70-tih najveći tada izgrađen brod na svetu BERGE ISTRA, sa komplet domaćim stručnjacima i materijalima, ništa na tom brodu nije bilo strano i iz uvoza.
(rudarproleter, 21. decembar 2020 18:49)

Cini mi se da je taj brod nestao u Bermudskom trouglu i nikad nije pronadjen. Bilo bi lepo da bude neki clanak o tome.

RCZ

pre 3 godine

Svakako je bilo bolje nego nam je svima danas. Srusili smo drzavu , u kojoj smo pristojno ziveli , miskeci da ce svako sam imati svoju srecu . A nemamo srece ni ovako , a ni pameti ocigledno. Srusili jedno bez ideje sta cemo drugo graditi . To rade samo notorne budale . Da li je sve u ex yu bilo idealno . Pa naravno da nije . Sistem je trebalo doraditi a ne srusiti. Sad , nezadrzivo srljamo u buducnost i vec 30 godina se nadamo boljem sutra koje ce nam doci verovatno " malo sutra".

Timok

pre 3 godine

Samo u timočkoj krajini fali većina. 15 fabrika samo u zaječaru (porculan, pivara, ktk, merni transformatori, kablovi, timogradnja...), u boru fabrika bakarne i lak žice, zlatara majdanpek, sumporna, upaljači, fabrika ventila, fod..., Imt motokultivatori knjazevac itd itd. To je samo u tri grada sta nije nabrojano ovde, pa vi vidite sta sve fali (vidim da nema ni štarka, bipa, genex, energoprojekt..)

Hrundi Bakshi

pre 3 godine

A onda su nam počeli obećavati kvazipatriote bolji život uz mitinge i delenje hleba i jogurta po ulicama... I dan danas njihovi đaci vedre i oblače na ovim prostorima...
(Goran Loznica, 21. decembar 2020 18:49)

Da ti potpisem tekst, samo kazi gde. Sve si opisao u par recenica.
Jahali smo na konju, a sad cupkamo na magarcima, sa sargarepom napred

LignoslavPipak

pre 3 godine

Pravili se kompjuteri i u Varaždinu, zvao se Galeb i u Nišu, zvao se Pacom i u Sarajevu Unid je pravio a u Ljubljani u fabrici Iskra Delta je najpoznatiji model Triglav koji je dobio nagradu 1988 godine. Malo samo detaljnijeg istraživanja. Zaboravio sam sigurno još neke modele ali ovo je na prvu ruku kompjuteri koje sam video i probao

blinki

pre 3 godine

Zajecar je bio najrazvijeniji grad u Jugoslaviji mozda ne znate. Mali grad s mnogo giganata... Kristal(tadasnji sponzor Zvezde), Staklara(sponzor Partizana), Zajecarska pivara,Zajecarska mlekara Imlek, Timogradnja,Kozara KTK,fabrika kablova Zajecar, Arsenije Spasic(teska mehanizacija i alati),Klanica(jedina uz klanicu Zagreb koja je imala dubinsko zamrzavanje -60), FMT(fabrika mernih transformatora),Rudnik uglja Lubnica,Rudnik uglja Avramica, Timocanka(tekstilna industrija), Zajecar promet(uvoz izvoz),Zitopromet Zajecar... ima jos bar 5-6 i to su sve fabrike koje su radile u 3 smene i zaposljavale vise od 1000 ljudi,cak su ove koje sam nabrojao zaposljavale po 2-3 hiljade ljudi. U 6 ujutru kad izadju trece smene u gradu kao vasar, nema mesta u ni jednoj kafani a u supermarketu ne moze da se udje od guzve

Uspesi

pre 3 godine

Do čega je doveo raspad? Evo od 1990. recimo ovo je realnost:
BIH i Makedonija će verovatno živeti 100 godina ispod Evropskog proseka. Od toga 50 godina u siromaštvu i preživljavanju.
Srbija će živeti Recimo 80 godina ispod Evropskog proseka od čega recimo bar 45 godina u siromaštvu i preživljavanju.
Crna Gora 70/40.
Hrvatska 55/30.
Slovenija je najbolje prošla al recimo 40/20.
I ljudi će ceo život provesti u preživljavanju a ne životu, ali je važno da smo svi “nezavisni” a u stvari nikada zavisniji.

Naša stara boljka

pre 3 godine

Ta Jugoslavija je trebalo da postane prva nova članica tadašnje EZ, sada EU. Da smo uspeli, danas bi bili među važnijim zemljama Unije sa BDP-om u rangu otprilike današnje Italije, ako ne i bolji.
(Jovan, 21. decembar 2020 21:01)

Ne može Srbina bez sna o nekoj važnosti. Italija je nedostižna za nas. Bila i biće.
Moglismo ali nismo hteli. Niko tu sa strane nije kriv. A među Jugoslavenima mi smo bili perjanice.
Sada izvrćemo činjenice.

kuma lija

pre 3 godine

Zaduživanje države Jugoslavije? Da bilo ga je istina, i sjećam se još 80tih se od toga pravila fama više nego se taj dug skrivao, sjećam se da su na svakom dnevniku iznosili cifre zaduživanja,

Samo da razumijemo o kojim odnosima pričamo , sada su ove državice sve skupa zaduženije za 20 puta veću cifru nego Jugoslavija i to bez pretjerivanja i mitomanije, čisti fakti , 20 puta!!!

Toni

pre 3 godine

(Neko tamo, 21. decembar 2020 18:54)

Kina je kapitalističko društvo sa jednopartijskim sistemom. Privatna svojina je široko rasprostranjena, kao i relativno slobodno tržište. Sa aspekta države, izgleda kao dobitna kombinacija. Sa aspekta građana baš i ne, ali njih niko i ne pita.

Goran

pre 3 godine

Cini mi se da je taj brod nestao u Bermudskom trouglu i nikad nije pronadjen. Bilo bi lepo da bude neki clanak o tome.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (ha ya, 21. decembar 2020 19:56)
-------------------------------------------------

Kakav autogol. Berge Istra i Berge Vanga (isti brod, napravljen par godina kasnije) su oba potonula zbog greske u dizajnu. O ovome ima dosta materijala, koga zanima inzenjerstvo i tehnika...

Prvi je nestao u Pacifiku, drugi u juznom Atlantiku. Samo je dvoje prezivelo prvu katastrofu, drugu nije preziveo niko.

Brodovi su toliko potonuli brzo, jer je eksplozija gasa "otvorila" celo dno, da nije bio ni dat signal za uzbunu, te brodovi nikada nisu pronadjeni. Posle ovih genijalnih resenja, nikad vise nisu pravljeni brodovi koji kombinovano nose naftu i rudu, odnosno rastresit materijal.

Tako da... nije ovo dobar primer za domacu pamet nikako.

(Berge, 21. decembar 2020 20:55)

Upravo je na HTVu u vecernjom terminu nedjelnom dokumentarac Pulskih autora o Berge Istri, Vangi, Brioni i Adria, pa pogledajte. A ta teorija o lose napravljenim brodovima naravno da je nebuloza jer za neznalice Uljanik ne bi napravio stotine brodova nakon svega da je problem bio proizvodnja. Najveca isplata u povijesti brodogradnje se isplaatila za Berge Istru, pametnom dosta. Usput isti taj Uljanik prezivio je Austriju, Italiju, Yugu a unisti ga maticna drzava s kapitalizmom na celu!

rebro

pre 3 godine

@Neko tamo, najveća socijalistička država je Švedska, a ne Kina.
Kina je robovlasnička država. Idi živi u Kini kada je tako dobro.

gogan

pre 3 godine

A gde su škole i univerziteti gde su stasali najbolji doktori i inzenjeri
Sada ucimo po nekom bolonjskom pravilniku
Jadno jadno jadno

neutralni felš

pre 3 godine

Veliki propali pokusaj modernizacije. Narod se vratio u blato koje mu prija. Gleda u pasulj, vracare i ikone kada treba nesto da sazna.
(Nenad, 21. decembar 2020 20:33)

poenta i suština.

Petar Prvi

pre 3 godine

Sombor - "Bane Sekulic" izvozio bravariju po celom svetu, "Trepca" - fabrika akumulatora, "Panonka" - Fabrika hrane, izmedju ostalog izvozila sunku za USA, jedna od najsavremenijih na svetu u to vreme, proces proizvodnje upravljan PLC sistemom od 13 kompjutera, Fabrika ulja "Sunce", "Zastava pick up vozila", "Severtrans" transportno preduzece itd. Sve navedeno devastirano, opljackano, unisteno, "privatizovano" od strane "patrijota". To sto se desilo na podrucju exYU je izuzetna sramota za sve nas sa tih prostora i to NI ZBOG CEGA.

braka

pre 3 godine

Radio sam u FOB-u. U jednoj smeni, osam sati, proizvedeno je 1650 blokova za “yugo-45” a komšije u IMT-u su u jednoj smeni proizvodili 200 traktora “IMT 539”. IMT je imao bruto promet, godišnje, preko jedne milijarde tadašnjih maraka. Bilo je bar još 20 firmi u SFRJ sa ovolikim ili većim prometom. Ozbiljna država je to bila, sa svim prednostima i manama, ipak.

Kolumbo

pre 3 godine

"Galaksija" - računar (ha, ha, ha), pa to je bila eksperimentalna igračka!
"Triglav" JESTE bio PRAVI kompjuter, a čak je i ličio na današnje...
(Fekalikus Serbikus, 21. decembar 2020 20:46)

Triglavje bio bezobrazno skup ali slabo upotrebljiv frankenštajn sa nekoliko različitih procesora i (moram priznati) veoma udobnom tastaturom, koga se danas van Slovenije malo ko ne seća. Galaksija je nešto sasvim drugo. Sva nikakva i bez praktične upotrebljivosti osim da se nauče neke osnove, ali se kao state of the art hardverskog i softverskog dizajna nalazi u muzeju istorije računara u Silicijumskoj Dolini.

Klopka

pre 3 godine

Nema mnogih IMT, IMR, Ikarbus (kao prodat prošle godine kinezima. Slikali se u hvalili političari 7 dana a onda 2 meseca radnici nisu primili platu pa su im podelili otkaze. To naravno niko od medija nije ispratio.

filip

pre 3 godine

pitate se što nikada više nećemo biti ovako razvijeni? Zato što danas profesoru mesečna plata 500€ a neka pevaljka u kafani zaradi to za noć ako ne i više...

Ckoi011

pre 3 godine

Ratna industrija, silno se oružje izvozilo tada. Pogotovo rat Irak-Iran, prodavali i jednima i drugima. To su tada bile milijarde dolara. Kasnije ga taman bilo za ratove devedesetih...