Četvrtak, 31.12.2020.

12:00

Gde se stavljaju lanci za sneg kod pogona na sve točkove – napred ili nazad?

Izvor: B92

Gde se stavljaju lanci za sneg kod pogona na sve toèkove – napred ili nazad? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

73 Komentari

Sortiraj po:

Guliver

pre 3 godine

@boris:

Slazem se. Uz jednu opasku, locked center diff je pomoćno sredstvo za izvlačenje iz problematicne situacije, ne za vožnju u kontinuitetu.

Centralni diferencijal mora da omogući razliku u brzini okretanja prednje i zadnje (shafts - ne znam srpsku reč).

Ako oba točka na jednoj osovini izgube trakciju, postoji šansa da i druga osovina nema dovoljno snage za pokretanje vozila. Zato elektronski kontrolisana transmisija ima prednost nad isključivo mehaničkom.

Kowalski

pre 3 godine

@To je kao da si rekao "Dobar vozač ne mora da čeka na semaforu, ako saobraćajnica nije prometna. Može slobodno da prođe kroz crveno." Kada se sneg nalazi na kolovozu, lanci se montiraju na onim saobraćajnicama gde je označena obavezna upotreba. Tako kaže zakon i tu diskusuje nema!
(Vule, 31. decembar 2020 15:16)
Vule ajd odmori malo sa zakonom u Srbiji, u pravu je čovek za lance 100% a u pravu si i ti za crveno svetlo, ako nema nikoga i lepo voziš možeš proći, šta sve ljudi rade i skidaju znakove za pecenje paprike kod ajde molim te.

boris

pre 3 godine

@Guliver Prado ima Torsen za centralni diff i ima mogućnost da se zaključa. Već je generacijama u Prado (Toyota Land Cruiser 120 i 150 npr) i radi dobro. Onda je tu Mitsubishi L200 ... Ali ovde pričam o terencima a ne putničkim kolima, gde je to sve malo drugačije.

ZYX

pre 3 godine

@lanci leba ne jedu...
Bez ikakvih problema u sve i jednoj Baltičkoj zemlji... A onda redom počevši od Ukrajine pa dalje na istok...

T

pre 3 godine

"A slozicete se da je blato veci izazov od snega !"
I kada je blato na točkove se stavljaju lanci. Možete da vidite to na TV-u na onim emisijama gde snimaju po Kanadi, Sibiru i slično pa bageri i kamioni izvlače drvo ili kopaju zlato. Ista je fizika kao i za sneg - dodavanjem lanaca pravite hrapaviji točak, koji se onda lakše upire o klizavu podlogu.

Lanci 'leba ne jedu

pre 3 godine

Живим у Поларном кругу и ланце за снег нисам видео - нигде ! Тачније видео сам их само код камионџија са лошијим гумама које први снег изненади на путу. Свима су зимске гуме( махом са ексерима) на свим точковима (Б категорија) без обзира на врсту погона довољне да стигну куд су пошли ! Не постоји ни обавеза поседовања ланаца у саставу зимске опреме ! У тестовима за вожњу има (сродно) занимљиво питање:"Где би ставили бољи пар гума,напред или назад?"!
(Суперхик, 1. januar 2021 08:15)

Aj' probaj sa tim zimskim gumama za polarne uslove da udjes u bilo koju zemlju sa ove strane Baltika care. Da vidim da li ces da predjes 10 kilometara, a da te ne iskljuce iz saobracaja i oderu.
Inace video sam i sa time ljude da se zaglavljuju u Sibiru gde se ne cisti put svakih sat vremena.

Lala iz Banata

pre 3 godine

@(ZYX, 01. januar 2021 11:27)

Zakoni mnogih Evropskih zemalja te demantuju.

https://www.continental.no/transport/knowhow/european-winter-regulations#:~:text=Vehicles%20%3E%203.5%20t%20GVW%20min,30%20April%20(North%20Norway).&text=It%20is%20mandatory%20for%20vehicles,is%20legal%20to%20use%20studs.

ZYX

pre 3 godine

Super, samo sve to ti lepo ispričaj patroli pandura, ako hoće da te slušaju, kada zaustave sve na proširenju za stavljanje lanaca pred neki uspon, a pored svetli znak obavezni lanci. Čekaćeš ti tu sa premium gumama i 4wd dok se sneg ne otopi. Ajd' sretna nova.
(USToday, 01. januar 2021 00:34)

Zahvaljujem na čestitkama takođe želim sve najbolje!
Da pojasnim... Ako ne znaš šta je dobro znaš šta je skupo. Drugim rečima lanci su rešenje za siromašne zemlje jer isti ne postoje ni u jednoj nordiskoj zemlji (Švedska, Finska, Norveška) bio i vozio u polarnom krugu 1000km od Helsinkija i nikad nisam video da je iko ikad imao lance a vozilo se i po ledu i snegu i bljuzgavici... Istina bilo je i guma sa ekserima ali i običnih zimskih ali niko nikad nije izleteo sa puta... A što se proširenja i lanaca tiče, policija nema pravo da te natera ni u jednoj zemlji da staviš lance ukoliko imaš dovoljno prijanjanje i auto ne proklizava i ne ugrožavaš saobraćaj, veruj mi bio na skijalištima iznad 3000m prošli sa auto samo sa prednjim pogonom i premijum zimskim gumama a lance su stavljali samo vikend skijaši koji su krenuli sa letnjim gumama na planinu...
Da li si se ikad zapitao zašto ne postoje lanci za 18"+? Pa zato što nisu ni predviđeni da se koriste na takvim točkovima nego otvoriš novčanik i kupiš prave zimske gume...
Nije baš za poređenje ali zanimljiv podatak da je u Nemačkoj udeo premijum guma oko 60% celog tržišta guma dok je u Srbiji taj udeo 10%... Dovoljno govori o tome kakve gume vozimo a kakvi su automobili po putevima dovoljno je pogledati javne parkinge i mrlje od ulja... O vozačkoj kulturi da ni ne govorimo...

Mmx

pre 3 godine

@Суперхик nordijske zimske gume su ilegalne za vožnju u 90% evropskih zemalja ukjljučujući i susjednu Njemačku i Poljsku. Tako da se zaputiš negdje zimi, ne bi daleko stigao. Ali što bi se reklo, good for you.

Ja I Ivan pored mene

pre 3 godine

Prva i osnovna grupa su klasicna vozila da pogonom na 4 tocka, dakle sa pravim reduktorom (konusni i krunski zupcanik), haldeks i torsen zapravo i nisu reduktori (centralni diferencijali) vec zapravo tzv. mufte.
(Ses!, 1. januar 2021 03:52)

Koja su to klasicna vozila sa pogonom na sva 4 tocka?

ssss

pre 3 godine

Najvaznije je znati voziti po snijegu, sljedeca stvar su gume, sljedeci je automobil (ne ponasaju se svi isto na snijegu.
A da bi zaglavio na snijegu auto 4x4 moras biti ili avanturista ili malo budala ili da te bas ljuta nevolja natjerala da gazis snijeg.

Matori Kesa

pre 3 godine

Na zalivnom sistemu Al Ravafeda u jesen (blato je bilo tako duboko da su vozila su nasedala na patos ) samo je Subaru od sefa prolazio tu blatnjavu deonicu opusteno, Nive su se zaglavljivale jer nisu imale mogucnost da zakljucaju sva 4 tocka ! A slozicete se da je blato veci izazov od snega !

Kole

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.
(janko, 31. decembar 2020 23:56)
Prva i osnovna grupa su klasicna vozila da pogonom na 4 tocka, dakle sa pravim reduktorom (konusni i krunski zupcanik), haldeks i torsen zapravo i nisu reduktori (centralni diferencijali) vec zapravo tzv. mufte.
(Ses!, 1. januar 2021 03:52)

Haldex je Awd sistem.
Torsen je tip diferencijala koji ogranicava razliku u brzini okretanja leve I desne poluosovine.
Nemaju svi AWD/4WD/4X4 reduktor o kome ti govoris. Centralni diferencijal nije obavezno I reduktor.

Суперхик

pre 3 godine

Живим у Поларном кругу и ланце за снег нисам видео - нигде ! Тачније видео сам их само код камионџија са лошијим гумама које први снег изненади на путу. Свима су зимске гуме( махом са ексерима) на свим точковима (Б категорија) без обзира на врсту погона довољне да стигну куд су пошли ! Не постоји ни обавеза поседовања ланаца у саставу зимске опреме ! У тестовима за вожњу има (сродно) занимљиво питање:"Где би ставили бољи пар гума,напред или назад?"!

Misko37

pre 3 godine

X1 isao na zlatibor proslog vikenda. Sneg padao citavo vreme posle bg do zlatibora. Putevi neociscenji, voznja uzivancija.za lanac nikad cuo.

zoki

pre 3 godine

Kakvi lanci za Subaru? Vozim ga u Kanadi sa “all weather” gumama (nisu isto što i “all seasons”, odobrene su za sneg) i nema problema. Ako su tri točka na ledu, onaj jedan koji hvata podlogu će izvući automobil. Naravno, vozi se polako i oprezno, ne zalećete se, lagano kočite. To što imate 4x4 ne znači da možete da udarite po gasu kao da je avgust. Takođe, budite realni: ni jedan 4x4 se neće probiti tamo gde se i grtalica zaglavljuje.

Ses!

pre 3 godine

A kako da znam koji mi je pogon na autu (prednj ili zadnji)?
(PatriJota za tastaturom, 31. decembar 2020 15:47)
Preseci auto na pola pa koja polovina ide to je to.

Guliver

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.
(janko, 31. decembar 2020 23:56)

Torsen ili torque sensing diferencijal nema veze sa AWD. Puno 2WD automobila je opremljena ovim diferencijalom.

Haldex, narocito verzije u VW, 'siromasnije' modele Audija, ne mogu da se porede sa 4matic, xDrive i novi Quattro. KIA Dynamax je izvrsna, kao i skuplje versije Subaru AWD.U vezu Torsena... Potpuno mehanicki 'limited slip' diferencial. Jeftin, pouzdan. Ne radi ako je jedan od tockova u vazduhu. Tip 1 je sa poprecnim uzupcenjem, tip 2 sa uzduznim.
Zbog zavisnosti od leve i desne strane nije idealno resenje za centralni diferencijal (ako na primer oba prednja tocka proklizavaju zadnji ne dobijaju dovoljno snage). Taj odnos rasporeda snage se zove 'torque bias'.

Ses!

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.
(janko, 31. decembar 2020 23:56)
Prva i osnovna grupa su klasicna vozila da pogonom na 4 tocka, dakle sa pravim reduktorom (konusni i krunski zupcanik), haldeks i torsen zapravo i nisu reduktori (centralni diferencijali) vec zapravo tzv. mufte.

achtwn

pre 3 godine

Jedan lanac na prednji levi, drugi na zadnji desni, i eto rešenja! ?
(Saša, 31. decembar 2020 13:53)
Moze li prednji desni a zadnji levi ???

USToday

pre 3 godine

Bilo koji auto koji ima 4x4, AWD, 4WD ili koji već staviti premium zimske gume (Pirelli, Michelin, Continental, Nokian, Brudgestone, GoodYear/Dunlop) i problem rešen a lance ostavite u priči samo... Problem nastaje kad "novopečeni" vlasnici vozila 10 godina starih sa pogonom na svim točkovima koji imaju felne velikog prečnika pokušaju da uštede pa nastave da voze na letnjim gumama ili u najboljem slučaj kupe neke ultra low budget misleći da imaju zimsku gumu... Naravno navika sipanja goriva za 1000din ili pak kad napune rezervoar za 2000din i dalje teče venama...
(ZYX, 31. decembar 2020 21:00)

Super, samo sve to ti lepo ispričaj patroli pandura, ako hoće da te slušaju, kada zaustave sve na proširenju za stavljanje lanaca pred neki uspon, a pored svetli znak obavezni lanci. Čekaćeš ti tu sa premium gumama i 4wd dok se sneg ne otopi. Ajd' sretna nova.

Atomic Ant

pre 3 godine

Nemaju svi pogone na svim tockovima. Za obicne smrtnike vrlo jednostavno resenje je umesto komplikovanih lanaca koristiti deblje uze 15mm od 2m po tocku, pletenica i cvoric. Manja buka, manje vibracije, a vrhunski radi posao. Isto i za blatnjave terene.

janko

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.

Guliver

pre 3 godine

"Većina 4x4 o kojima govorimo su zapravo putnički automobili koji se, što kažu, plaše i mokre trave, a imaju "on demand" AWD. Dakle lanci idu na prednje. Kod pravog terenca retko trebaju lanci. Subaru je posebna kategorija. Kako to prolazi svuda gde prolazi samo oni znaju."


Subaru je solidan AWD, ali...

Ima 4 tipa Subaru AWD pogona. Razlicitim modeli su opermeljeni specificnim tipom prenosa.

On-demand AWD je mehanizam koji smanjuje potrosnju goriva kada za AWD nema potrebe.

Dobar primer je Mercedes 4matic sistem. Druga poslednja verzija 4matic je full time AWD za raspodelom obrtnog momenta (najcesce 55 zadnji/45 prednji) u zavisnosti od modela vozila.

Najnovija verzija 4matic-a je u stvari prednja vuca, ali 100% obrtnog momenta moze da se prenese na zadnje tockove po potrebi (kada prednja osovina prokliza). Slicno funkcionise i Haldex u VW, Audi A3, TT, Q3, samo je dosta sporiji od 4matic.
Torque vectoring kod 4matic AWD je resen angazovanjem kocionog sistema.
Noviji Audi A4+ su opermljeni novim full time AWD (Quattro) kao i BMW (xDrive). Oba ova sistema imaju torque vectoring komoponentu koji ne zavisi od kocnica.

Uz odgovarajuce gume svi ovi mehanizmi omogucavaju nesmetanu voznju u otezanim uslovima, sneg, blato, pesak, itd...

Na temu 4WD/AWD bih mogao da napisem 15,000 karaktera.

Lanci 'leba ne jedu

pre 3 godine

Ej bre ljudi ne zezajte se, lanci idu na pogonske ili tamo gde ima veceg obrtnog momenta ako je 4x4 (najcesce pozadi).
Za ove pametne koji tvrde da lanci ne trebaju ako imate dobre zimske gume i ESP mogu samo da kazem da nemaju pojma o cemu pricaju. Ziveo sam u Irkutsku 5 godina zbog posla, kada je lose zaglave se svi od Lade Nive do najnovije G klase. Slazem se da kod nas nije cesto tako, ali desava se.
Secam se da sam 2011-e u decembru morao da stavljam lance na E klasi 4matic u Beogradu da izadjem iz Mirijeva onih 500 metara uz Vitezova Karadjordjeve Zvezde. Navejalo, isood snega led, a nema grtalice ni u najavi, a tast mora u sred noci u Hitnu zbog srca. Da nisam imao lance ko zna sta bi bilo dok stigne hitna da se probije. Nesvakidasnje ali desilo mi se, a verujte znam da vozim po snegu i ledu.

Charapan

pre 3 godine

Malo edukacije za veliku masu vozaca koji misle da ako imaju 4x4 da ne trebaju lanci... Pogresno! Tacno popecete se bez lanaca uz dobre gume i 4x4 ALI pogon nema nikakve veze kod kocenja. Dakle i 4x4 i obicna vuca isto koci tako da lance morate imati pre svega zbog zaustavljanja. U inostranstvu probajte gde je znak obaveze lanaca da za 4x4 ih ne stavite pa mozete i 5000 eur kaznu da popasete...

Profesionalac

pre 3 godine

Citajte uputstvo proizvodjaca i nema problema. Naravno gume sto novije. Nemojmo mi pametovati kada nepravimo ni kosacice za travu a kamoli raspravljati o slozenim prenosnim mehanizmima na automobilima pa da sami donosimo sud da li treba ovo ili ono.

Boris

pre 3 godine

Uopste se ne stavljaju kod automobila sa ugradjenim ESP sistemom,a kod starijih vozila zavisi od proizvodjaca .Mercedes, BMW ,Toyota,Mitsubischi,Isuzu, Nissan zabranjeno osim ako imaju dugme za deaktivaciju ABS sistema.

ZYX

pre 3 godine

Bilo koji auto koji ima 4x4, AWD, 4WD ili koji već staviti premium zimske gume (Pirelli, Michelin, Continental, Nokian, Brudgestone, GoodYear/Dunlop) i problem rešen a lance ostavite u priči samo... Problem nastaje kad "novopečeni" vlasnici vozila 10 godina starih sa pogonom na svim točkovima koji imaju felne velikog prečnika pokušaju da uštede pa nastave da voze na letnjim gumama ili u najboljem slučaj kupe neke ultra low budget misleći da imaju zimsku gumu... Naravno navika sipanja goriva za 1000din ili pak kad napune rezervoar za 2000din i dalje teče venama...

tebe mi

pre 3 godine

A kako da znam koji mi je pogon na autu (prednj ili zadnji)?
(PatriJota za tastaturom, 31. decembar 2020 15:47)

Imas plocicu na kojoj pise 2wd ili 4 wd, a nalazi se na svakom autu i zmedju dva lonca aaaaaspuha.

Povuces rucnu i sidjes dole ili prevrnes auto pa procitas .

lazar 3

pre 3 godine

Ne znam po cemu vozis, ali ako ti auto proklizava sa ukljucenim 4x4 plus lanci na prednjim tockovima, onda lepo stanes i zoves pomoc,palis svecu ili vatas se lopate i granja.

Sve ima svoje limite pa i 4x4 i lanci.

A odakle vam lopata ? Pa kupite 6x6 ili 8x8. Lopata spada u standardnu opremu.

Subaru Justy

pre 3 godine

Imam Subaru Justy 4WD, nove zimske Hankook gume i prolazim kroz "suv" sneg pola metra! Veci je problem sto se kada je sneg mokar i tezak, nabija na branik i lomi ga pa zato stanem a ne zato sto ne moze da prodje. A kada ga pogledas mislis da nece ni da se mrdne u snegu. Inace sto se tice lanaca za 4x4 automobile, najopasnije za diferencijal na 4x4 automobilima je kada se tockovi neravnomerno okrecu (par prednjih - par zadnjih). Ovde se ne racuna kada automobil automatski regulise brzinu zbog proklizavanja ili kod automobila koji imaju manuelno iskljucivanje/ukljucivanje diferencijala. Zato na primer moze doci do ostecenja kada vas pauk slepa na zadnje tockove. Kada stavite lance na samo prednje ili na samo zadnje tockove, dovodite u rizik da se tockovi automobila neravnomerno okrecu zbog razlicitog gaza i trenja tockova sa i bez lanaca. Tehnicki gledano, stavljati lance ili na sve tockove ili ni na jedan, ukoliko proizvodjac ne navede drugacije. Vec je ovde vise puta navedeno da za 4x4 i dobre zimske u praksi nisu potrebni lanci i to je potpuno tacno. Sto se tice zakona, policija tolerise ovaj slucaj. Ako negde niste sigurni zbog policije recimo u inostranstvu, stavite na sva 4.

Sale

pre 3 godine

Na mom japancu konstantan pogon 4x4,sve 4 zimske gume Kama i ne postoji put i uzbrdica po snegu gde nisam izasao.Ko je vozio po naselju Treska na Kopaoniku zna kakav je uspon i kakav je los put.Izlazi kao metak bez ikakvih problema.4x4 je zakon.

boris

pre 3 godine

Koliko predrasuda!

@fgfgfgh pa kad krene da leti zadnji kraj kod onih koji imaju parttime tj. fiksan odnos napred nazad šta ćemo onda?. Zato u uputstvu za neke pomenute i stoji - stavi pozadi. Kod nekih lanac ne može napred jer će pri velikom okretu kačiti koševe.
Drugo, lanac ima svoju funkciju i nije svaki isti, kao što nije svaki 4x4 isti. Gledao sam kako se taj pogon pretvara u 1x1 jer nema zaključvanja diferencijala. Tako da, u nekim slučajevima su potrebni bez obzira na pogon.

E sad, kad je baš dubok sneg mogu biti kontraproduktivni (ovo uglavnom važi za offroad) jer će se terenac onda ukopavati i nasesti na sneg. Onda sledi otkopavanje, vitlanje ... Ali to je sasvimi druga tema.

Uglavnom, ko ume, uz odlične gume (preporučujem BF Goodrich AT KO2) lanaci nisu potrebni ... u većni slučjava. Ali mali sneg na asfaltu i MT gume ... od da, tu je bolje sa njima.
I tako, treba znanja i veštine, nije tako jednostavan izbor.

aalborg

pre 3 godine

Ja bih na moj Ford Expedition (2019 godište) stavio na sva četiri točka, ali snega toliko ima zadnjih godina u Beogradu da o lancima uopšte i ne razmišljam. Lanci, reflektujući prsluk, trougao...pojma nemam kada sam ih zadnji put vadio iz gepeka.
(Vule, 31. decembar 2020 14:28)

Znam da je izbor automobila stvar lične preferencije, i to poštujem, ali me iskreno zanima, šta će ti Ford Expedition, za vožnju po Beogradu, i ako ne izlaziš nikada tim autom iz Beograda?! Zaista misliš da svi mi ostali kada pričamo o stavljanju lanaca, mislimo na vožnju po NS, BG i ostalim gradovima!? Lance konkretno ja za svog Mercedesa CLA, ne bih ni kupovao, da ne idem preko zime par puta u ski centre po zemlji i inostranstvu

dacha

pre 3 godine

Većina 4x4 o kojima govorimo su zapravo putnički automobili koji se, što kažu, plaše i mokre trave, a imaju "on demand" AWD. Dakle lanci idu na prednje. Kod pravog terenca retko trebaju lanci. Subaru je posebna kategorija. Kako to prolazi svuda gde prolazi samo oni znaju.

Renault Quattro

pre 3 godine

"Gde se stavljaju lanci za sneg kod pogona na sve točkove – napred ili nazad?"

Odgovor na pitanje iz naslova prilično je jednostavan. Ako je prtljažni prostor pozadi, lanci se stavljaju nazad, a ako je prtljažnik napred (kao, na primer, kod fiće 4x4, onda se lanci stave napred. Neće valjda da zveckaju u motoru :) Izuzetak su automobili koji imaju lanac umesto zupčastog kaiša, kod njih se taj lanac podrazumeva da se stavlja u motor, bez obzira da li je napred ili nazad.

Shamu

pre 3 godine

"Kad imas 4WD ne trebaju lanci" Apsolutno tacno, to i pise u uputsrvu za Subaru. Problem je sto u Kaliforniji policija ne dozvoljava nikome da prodje bez lanaca, ukljucujuci 4WD (R3 requirement, novo pravilo). To se upravo desilo prekjuce, juce prvi put kupio lance za Subaru, posle 13 godina.

batica

pre 3 godine

@Otac Makarije
I sad je slično,puštaju 4x4 vozila (Kopaonik npr) iako po zakonu baš i ne bi trebali.Doduše,od kad vozim takvo vozilo nije mi palo na pamet da stavim lance,dobre zimske gume i 4x4 i jedino kroz smet od 2 metra ne mogu da prođem.

Vule

pre 3 godine

auto koji ima pogon na sva cetiri tocka, uz dobre zimske gume netreba lance. Prosecan vozac ce se izboriti sa najvecim izazovima po snegu
(miki, 31. decembar 2020 14:06)

To je kao da si rekao "Dobar vozač ne mora da čeka na semaforu, ako saobraćajnica nije prometna. Može slobodno da prođe kroz crveno." Kada se sneg nalazi na kolovozu, lanci se montiraju na onim saobraćajnicama gde je označena obavezna upotreba. Tako kaže zakon i tu diskusuje nema!

Papageno

pre 3 godine

Ja bih na moj Ford Expedition (2019 godište) stavio na sva četiri točka, ali snega toliko ima zadnjih godina u Beogradu da o lancima uopšte i ne razmišljam. Lanci, reflektujući prsluk, trougao...pojma nemam kada sam ih zadnji put vadio iz gepeka.
(Vule, 31. decembar 2020 14:28)

Reflektujući prsluk se ne drži u gepeku, nego u kabini, tako da u slučaju potrebe možeš da ga obučeš, PRE nego što izađeš iz kabine.

Ne treba mnogo vremena da izađeš iz kola i potražiš prsluk u gepeku, ali ponekad i to malo vremena bez prsluka može biti sasvim dovoljno da nastradaš.

Saša

pre 3 godine

Evo za nekoliko vozila za koja sam ja gledao šta piše u uputstvu proizvođača:

- Škoda Kodiaq: samo napred
- Audi Q5: samo nazad
- BMW X1: samo nazad

Bez obzira gde idu lanci, proverite i na koju dimenziju guma lanci mogu da se stave kao i koja debljina lanaca može da se stavi. Na većini gradskih SUV vozila klasični lanci ne mogu da se stave na gume sa kojima vozilo stiže, zbog širine gume. Ovo može da bude slučaj i na običnim kolima. Na oktaviji A5 recimo, zavisno od širine gume:
- 195 - lanci 15 mm
- 205 - lanci 9 mm
- 225 - ne mogu klasični lanci jer nema mesta između gume i amortizera, može samo nešto tipa K-Summit (https://konigchain.com/chains/consumer-snow-chains/passenger-car/konig-k-summit.html). Moj slučaj, oktavija sa 225/45/R17... K-Summit od 500 evra :(

Pročitajte uputsvo vaših kola, nemojte kretati sa lancima koje ne možete da montirate ili koji će vam oštetiti vešanje.

Vule

pre 3 godine

Ja bih na moj Ford Expedition (2019 godište) stavio na sva četiri točka, ali snega toliko ima zadnjih godina u Beogradu da o lancima uopšte i ne razmišljam. Lanci, reflektujući prsluk, trougao...pojma nemam kada sam ih zadnji put vadio iz gepeka.

koronarius

pre 3 godine

Kod Subaru AWD samo lance na sva 4 ili ni jedan
(Dragon Torbica, 31. decembar 2020 12:14)
Kod Subarua lanci ti i ne trebaju. Dovoljno je da guma ima 5mm sare i prepreke nema.

otac Makarije

pre 3 godine

"Zato treba pročitati uputstvo za automobil – tamo ćete naći informacije koje se odnose na verziju automobila koju vi imate."

Oko lanaca za sneg ne znaju ni mnogi prodavci novih vozila. Npr, na sadašnji fokus, lanci za sneg mogu samo da točkove od 16", ne i na 17" (ne može na Active, na ST Line ... ), to jasno piše u upustvu za upotrebu, ali, ja sam doživeo da me prodavac ubedjuje u suprotno.
Slično sam doživeo i u salonu škode, kada su mi nudili oktaviju A7 Premium (ona "nosi" točkove od 18"), pri čemu ta oktavija može da "nosi" lance samo na 16" i 17" (čak mi je prodavac nudio i da mi proda lance za te točkove od 18").
A istovrsan doživljaj sam imao u salonu Pežoa, za novi Rifter, na koga u top paketu (sa 17") ne mogu lanci za sneg, ali, prodavac, naravno, ima svoju priču ("može").
Tek, pre kupovine novih kola, čovek bi trebalo dosta toga da proveri, pa i pitanje kompatibilnosti lanaca za sneg.
Mada, od kada sam počeo da koristim čarape za sneg, teško da bih se opet odlučio da montiram lance.
Čarape se montiraju za minut, a imaju dobru trakciju. Nemaju trakciju kao lanac, bez dileme, ali, gde ne uspete proći sa čarapom, bolje je i ne probavati sa lancima, jer verovatno nećete proći, pošto je tada problem do suviše dubokog snega i malog klirensa (i samo ćete spaliti kvačilo).
Davno sam vozio SUV 4WD i mene je policija po snegu puštala da prodjem bez lanaca tamo gde su obična 2WD vozila morala da ih montiraju. Kako je to danas?

Papageno

pre 3 godine

Ja bih na moj Ford Expedition (2019 godište) stavio na sva četiri točka, ali snega toliko ima zadnjih godina u Beogradu da o lancima uopšte i ne razmišljam. Lanci, reflektujući prsluk, trougao...pojma nemam kada sam ih zadnji put vadio iz gepeka.
(Vule, 31. decembar 2020 14:28)

Reflektujući prsluk se ne drži u gepeku, nego u kabini, tako da u slučaju potrebe možeš da ga obučeš, PRE nego što izađeš iz kabine.

Ne treba mnogo vremena da izađeš iz kola i potražiš prsluk u gepeku, ali ponekad i to malo vremena bez prsluka može biti sasvim dovoljno da nastradaš.

Vule

pre 3 godine

auto koji ima pogon na sva cetiri tocka, uz dobre zimske gume netreba lance. Prosecan vozac ce se izboriti sa najvecim izazovima po snegu
(miki, 31. decembar 2020 14:06)

To je kao da si rekao "Dobar vozač ne mora da čeka na semaforu, ako saobraćajnica nije prometna. Može slobodno da prođe kroz crveno." Kada se sneg nalazi na kolovozu, lanci se montiraju na onim saobraćajnicama gde je označena obavezna upotreba. Tako kaže zakon i tu diskusuje nema!

Renault Quattro

pre 3 godine

"Gde se stavljaju lanci za sneg kod pogona na sve točkove – napred ili nazad?"

Odgovor na pitanje iz naslova prilično je jednostavan. Ako je prtljažni prostor pozadi, lanci se stavljaju nazad, a ako je prtljažnik napred (kao, na primer, kod fiće 4x4, onda se lanci stave napred. Neće valjda da zveckaju u motoru :) Izuzetak su automobili koji imaju lanac umesto zupčastog kaiša, kod njih se taj lanac podrazumeva da se stavlja u motor, bez obzira da li je napred ili nazad.

otac Makarije

pre 3 godine

"Zato treba pročitati uputstvo za automobil – tamo ćete naći informacije koje se odnose na verziju automobila koju vi imate."

Oko lanaca za sneg ne znaju ni mnogi prodavci novih vozila. Npr, na sadašnji fokus, lanci za sneg mogu samo da točkove od 16", ne i na 17" (ne može na Active, na ST Line ... ), to jasno piše u upustvu za upotrebu, ali, ja sam doživeo da me prodavac ubedjuje u suprotno.
Slično sam doživeo i u salonu škode, kada su mi nudili oktaviju A7 Premium (ona "nosi" točkove od 18"), pri čemu ta oktavija može da "nosi" lance samo na 16" i 17" (čak mi je prodavac nudio i da mi proda lance za te točkove od 18").
A istovrsan doživljaj sam imao u salonu Pežoa, za novi Rifter, na koga u top paketu (sa 17") ne mogu lanci za sneg, ali, prodavac, naravno, ima svoju priču ("može").
Tek, pre kupovine novih kola, čovek bi trebalo dosta toga da proveri, pa i pitanje kompatibilnosti lanaca za sneg.
Mada, od kada sam počeo da koristim čarape za sneg, teško da bih se opet odlučio da montiram lance.
Čarape se montiraju za minut, a imaju dobru trakciju. Nemaju trakciju kao lanac, bez dileme, ali, gde ne uspete proći sa čarapom, bolje je i ne probavati sa lancima, jer verovatno nećete proći, pošto je tada problem do suviše dubokog snega i malog klirensa (i samo ćete spaliti kvačilo).
Davno sam vozio SUV 4WD i mene je policija po snegu puštala da prodjem bez lanaca tamo gde su obična 2WD vozila morala da ih montiraju. Kako je to danas?

Ses!

pre 3 godine

A kako da znam koji mi je pogon na autu (prednj ili zadnji)?
(PatriJota za tastaturom, 31. decembar 2020 15:47)
Preseci auto na pola pa koja polovina ide to je to.

aalborg

pre 3 godine

Ja bih na moj Ford Expedition (2019 godište) stavio na sva četiri točka, ali snega toliko ima zadnjih godina u Beogradu da o lancima uopšte i ne razmišljam. Lanci, reflektujući prsluk, trougao...pojma nemam kada sam ih zadnji put vadio iz gepeka.
(Vule, 31. decembar 2020 14:28)

Znam da je izbor automobila stvar lične preferencije, i to poštujem, ali me iskreno zanima, šta će ti Ford Expedition, za vožnju po Beogradu, i ako ne izlaziš nikada tim autom iz Beograda?! Zaista misliš da svi mi ostali kada pričamo o stavljanju lanaca, mislimo na vožnju po NS, BG i ostalim gradovima!? Lance konkretno ja za svog Mercedesa CLA, ne bih ni kupovao, da ne idem preko zime par puta u ski centre po zemlji i inostranstvu

Lanci 'leba ne jedu

pre 3 godine

Ej bre ljudi ne zezajte se, lanci idu na pogonske ili tamo gde ima veceg obrtnog momenta ako je 4x4 (najcesce pozadi).
Za ove pametne koji tvrde da lanci ne trebaju ako imate dobre zimske gume i ESP mogu samo da kazem da nemaju pojma o cemu pricaju. Ziveo sam u Irkutsku 5 godina zbog posla, kada je lose zaglave se svi od Lade Nive do najnovije G klase. Slazem se da kod nas nije cesto tako, ali desava se.
Secam se da sam 2011-e u decembru morao da stavljam lance na E klasi 4matic u Beogradu da izadjem iz Mirijeva onih 500 metara uz Vitezova Karadjordjeve Zvezde. Navejalo, isood snega led, a nema grtalice ni u najavi, a tast mora u sred noci u Hitnu zbog srca. Da nisam imao lance ko zna sta bi bilo dok stigne hitna da se probije. Nesvakidasnje ali desilo mi se, a verujte znam da vozim po snegu i ledu.

koronarius

pre 3 godine

Kod Subaru AWD samo lance na sva 4 ili ni jedan
(Dragon Torbica, 31. decembar 2020 12:14)
Kod Subarua lanci ti i ne trebaju. Dovoljno je da guma ima 5mm sare i prepreke nema.

Saša

pre 3 godine

Evo za nekoliko vozila za koja sam ja gledao šta piše u uputstvu proizvođača:

- Škoda Kodiaq: samo napred
- Audi Q5: samo nazad
- BMW X1: samo nazad

Bez obzira gde idu lanci, proverite i na koju dimenziju guma lanci mogu da se stave kao i koja debljina lanaca može da se stavi. Na većini gradskih SUV vozila klasični lanci ne mogu da se stave na gume sa kojima vozilo stiže, zbog širine gume. Ovo može da bude slučaj i na običnim kolima. Na oktaviji A5 recimo, zavisno od širine gume:
- 195 - lanci 15 mm
- 205 - lanci 9 mm
- 225 - ne mogu klasični lanci jer nema mesta između gume i amortizera, može samo nešto tipa K-Summit (https://konigchain.com/chains/consumer-snow-chains/passenger-car/konig-k-summit.html). Moj slučaj, oktavija sa 225/45/R17... K-Summit od 500 evra :(

Pročitajte uputsvo vaših kola, nemojte kretati sa lancima koje ne možete da montirate ili koji će vam oštetiti vešanje.

tebe mi

pre 3 godine

A kako da znam koji mi je pogon na autu (prednj ili zadnji)?
(PatriJota za tastaturom, 31. decembar 2020 15:47)

Imas plocicu na kojoj pise 2wd ili 4 wd, a nalazi se na svakom autu i zmedju dva lonca aaaaaspuha.

Povuces rucnu i sidjes dole ili prevrnes auto pa procitas .

Shamu

pre 3 godine

"Kad imas 4WD ne trebaju lanci" Apsolutno tacno, to i pise u uputsrvu za Subaru. Problem je sto u Kaliforniji policija ne dozvoljava nikome da prodje bez lanaca, ukljucujuci 4WD (R3 requirement, novo pravilo). To se upravo desilo prekjuce, juce prvi put kupio lance za Subaru, posle 13 godina.

Guliver

pre 3 godine

"Većina 4x4 o kojima govorimo su zapravo putnički automobili koji se, što kažu, plaše i mokre trave, a imaju "on demand" AWD. Dakle lanci idu na prednje. Kod pravog terenca retko trebaju lanci. Subaru je posebna kategorija. Kako to prolazi svuda gde prolazi samo oni znaju."


Subaru je solidan AWD, ali...

Ima 4 tipa Subaru AWD pogona. Razlicitim modeli su opermeljeni specificnim tipom prenosa.

On-demand AWD je mehanizam koji smanjuje potrosnju goriva kada za AWD nema potrebe.

Dobar primer je Mercedes 4matic sistem. Druga poslednja verzija 4matic je full time AWD za raspodelom obrtnog momenta (najcesce 55 zadnji/45 prednji) u zavisnosti od modela vozila.

Najnovija verzija 4matic-a je u stvari prednja vuca, ali 100% obrtnog momenta moze da se prenese na zadnje tockove po potrebi (kada prednja osovina prokliza). Slicno funkcionise i Haldex u VW, Audi A3, TT, Q3, samo je dosta sporiji od 4matic.
Torque vectoring kod 4matic AWD je resen angazovanjem kocionog sistema.
Noviji Audi A4+ su opermljeni novim full time AWD (Quattro) kao i BMW (xDrive). Oba ova sistema imaju torque vectoring komoponentu koji ne zavisi od kocnica.

Uz odgovarajuce gume svi ovi mehanizmi omogucavaju nesmetanu voznju u otezanim uslovima, sneg, blato, pesak, itd...

Na temu 4WD/AWD bih mogao da napisem 15,000 karaktera.

Charapan

pre 3 godine

Malo edukacije za veliku masu vozaca koji misle da ako imaju 4x4 da ne trebaju lanci... Pogresno! Tacno popecete se bez lanaca uz dobre gume i 4x4 ALI pogon nema nikakve veze kod kocenja. Dakle i 4x4 i obicna vuca isto koci tako da lance morate imati pre svega zbog zaustavljanja. U inostranstvu probajte gde je znak obaveze lanaca da za 4x4 ih ne stavite pa mozete i 5000 eur kaznu da popasete...

Profesionalac

pre 3 godine

Citajte uputstvo proizvodjaca i nema problema. Naravno gume sto novije. Nemojmo mi pametovati kada nepravimo ni kosacice za travu a kamoli raspravljati o slozenim prenosnim mehanizmima na automobilima pa da sami donosimo sud da li treba ovo ili ono.

batica

pre 3 godine

@Otac Makarije
I sad je slično,puštaju 4x4 vozila (Kopaonik npr) iako po zakonu baš i ne bi trebali.Doduše,od kad vozim takvo vozilo nije mi palo na pamet da stavim lance,dobre zimske gume i 4x4 i jedino kroz smet od 2 metra ne mogu da prođem.

zoki

pre 3 godine

Kakvi lanci za Subaru? Vozim ga u Kanadi sa “all weather” gumama (nisu isto što i “all seasons”, odobrene su za sneg) i nema problema. Ako su tri točka na ledu, onaj jedan koji hvata podlogu će izvući automobil. Naravno, vozi se polako i oprezno, ne zalećete se, lagano kočite. To što imate 4x4 ne znači da možete da udarite po gasu kao da je avgust. Takođe, budite realni: ni jedan 4x4 se neće probiti tamo gde se i grtalica zaglavljuje.

Sale

pre 3 godine

Na mom japancu konstantan pogon 4x4,sve 4 zimske gume Kama i ne postoji put i uzbrdica po snegu gde nisam izasao.Ko je vozio po naselju Treska na Kopaoniku zna kakav je uspon i kakav je los put.Izlazi kao metak bez ikakvih problema.4x4 je zakon.

Vule

pre 3 godine

Ja bih na moj Ford Expedition (2019 godište) stavio na sva četiri točka, ali snega toliko ima zadnjih godina u Beogradu da o lancima uopšte i ne razmišljam. Lanci, reflektujući prsluk, trougao...pojma nemam kada sam ih zadnji put vadio iz gepeka.

ZYX

pre 3 godine

Bilo koji auto koji ima 4x4, AWD, 4WD ili koji već staviti premium zimske gume (Pirelli, Michelin, Continental, Nokian, Brudgestone, GoodYear/Dunlop) i problem rešen a lance ostavite u priči samo... Problem nastaje kad "novopečeni" vlasnici vozila 10 godina starih sa pogonom na svim točkovima koji imaju felne velikog prečnika pokušaju da uštede pa nastave da voze na letnjim gumama ili u najboljem slučaj kupe neke ultra low budget misleći da imaju zimsku gumu... Naravno navika sipanja goriva za 1000din ili pak kad napune rezervoar za 2000din i dalje teče venama...

Subaru Justy

pre 3 godine

Imam Subaru Justy 4WD, nove zimske Hankook gume i prolazim kroz "suv" sneg pola metra! Veci je problem sto se kada je sneg mokar i tezak, nabija na branik i lomi ga pa zato stanem a ne zato sto ne moze da prodje. A kada ga pogledas mislis da nece ni da se mrdne u snegu. Inace sto se tice lanaca za 4x4 automobile, najopasnije za diferencijal na 4x4 automobilima je kada se tockovi neravnomerno okrecu (par prednjih - par zadnjih). Ovde se ne racuna kada automobil automatski regulise brzinu zbog proklizavanja ili kod automobila koji imaju manuelno iskljucivanje/ukljucivanje diferencijala. Zato na primer moze doci do ostecenja kada vas pauk slepa na zadnje tockove. Kada stavite lance na samo prednje ili na samo zadnje tockove, dovodite u rizik da se tockovi automobila neravnomerno okrecu zbog razlicitog gaza i trenja tockova sa i bez lanaca. Tehnicki gledano, stavljati lance ili na sve tockove ili ni na jedan, ukoliko proizvodjac ne navede drugacije. Vec je ovde vise puta navedeno da za 4x4 i dobre zimske u praksi nisu potrebni lanci i to je potpuno tacno. Sto se tice zakona, policija tolerise ovaj slucaj. Ako negde niste sigurni zbog policije recimo u inostranstvu, stavite na sva 4.

lazar 3

pre 3 godine

Ne znam po cemu vozis, ali ako ti auto proklizava sa ukljucenim 4x4 plus lanci na prednjim tockovima, onda lepo stanes i zoves pomoc,palis svecu ili vatas se lopate i granja.

Sve ima svoje limite pa i 4x4 i lanci.

A odakle vam lopata ? Pa kupite 6x6 ili 8x8. Lopata spada u standardnu opremu.

dacha

pre 3 godine

Većina 4x4 o kojima govorimo su zapravo putnički automobili koji se, što kažu, plaše i mokre trave, a imaju "on demand" AWD. Dakle lanci idu na prednje. Kod pravog terenca retko trebaju lanci. Subaru je posebna kategorija. Kako to prolazi svuda gde prolazi samo oni znaju.

USToday

pre 3 godine

Bilo koji auto koji ima 4x4, AWD, 4WD ili koji već staviti premium zimske gume (Pirelli, Michelin, Continental, Nokian, Brudgestone, GoodYear/Dunlop) i problem rešen a lance ostavite u priči samo... Problem nastaje kad "novopečeni" vlasnici vozila 10 godina starih sa pogonom na svim točkovima koji imaju felne velikog prečnika pokušaju da uštede pa nastave da voze na letnjim gumama ili u najboljem slučaj kupe neke ultra low budget misleći da imaju zimsku gumu... Naravno navika sipanja goriva za 1000din ili pak kad napune rezervoar za 2000din i dalje teče venama...
(ZYX, 31. decembar 2020 21:00)

Super, samo sve to ti lepo ispričaj patroli pandura, ako hoće da te slušaju, kada zaustave sve na proširenju za stavljanje lanaca pred neki uspon, a pored svetli znak obavezni lanci. Čekaćeš ti tu sa premium gumama i 4wd dok se sneg ne otopi. Ajd' sretna nova.

Суперхик

pre 3 godine

Живим у Поларном кругу и ланце за снег нисам видео - нигде ! Тачније видео сам их само код камионџија са лошијим гумама које први снег изненади на путу. Свима су зимске гуме( махом са ексерима) на свим точковима (Б категорија) без обзира на врсту погона довољне да стигну куд су пошли ! Не постоји ни обавеза поседовања ланаца у саставу зимске опреме ! У тестовима за вожњу има (сродно) занимљиво питање:"Где би ставили бољи пар гума,напред или назад?"!

janko

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.

achtwn

pre 3 godine

Jedan lanac na prednji levi, drugi na zadnji desni, i eto rešenja! ?
(Saša, 31. decembar 2020 13:53)
Moze li prednji desni a zadnji levi ???

boris

pre 3 godine

Koliko predrasuda!

@fgfgfgh pa kad krene da leti zadnji kraj kod onih koji imaju parttime tj. fiksan odnos napred nazad šta ćemo onda?. Zato u uputstvu za neke pomenute i stoji - stavi pozadi. Kod nekih lanac ne može napred jer će pri velikom okretu kačiti koševe.
Drugo, lanac ima svoju funkciju i nije svaki isti, kao što nije svaki 4x4 isti. Gledao sam kako se taj pogon pretvara u 1x1 jer nema zaključvanja diferencijala. Tako da, u nekim slučajevima su potrebni bez obzira na pogon.

E sad, kad je baš dubok sneg mogu biti kontraproduktivni (ovo uglavnom važi za offroad) jer će se terenac onda ukopavati i nasesti na sneg. Onda sledi otkopavanje, vitlanje ... Ali to je sasvimi druga tema.

Uglavnom, ko ume, uz odlične gume (preporučujem BF Goodrich AT KO2) lanaci nisu potrebni ... u većni slučjava. Ali mali sneg na asfaltu i MT gume ... od da, tu je bolje sa njima.
I tako, treba znanja i veštine, nije tako jednostavan izbor.

Matori Kesa

pre 3 godine

Na zalivnom sistemu Al Ravafeda u jesen (blato je bilo tako duboko da su vozila su nasedala na patos ) samo je Subaru od sefa prolazio tu blatnjavu deonicu opusteno, Nive su se zaglavljivale jer nisu imale mogucnost da zakljucaju sva 4 tocka ! A slozicete se da je blato veci izazov od snega !

ZYX

pre 3 godine

Super, samo sve to ti lepo ispričaj patroli pandura, ako hoće da te slušaju, kada zaustave sve na proširenju za stavljanje lanaca pred neki uspon, a pored svetli znak obavezni lanci. Čekaćeš ti tu sa premium gumama i 4wd dok se sneg ne otopi. Ajd' sretna nova.
(USToday, 01. januar 2021 00:34)

Zahvaljujem na čestitkama takođe želim sve najbolje!
Da pojasnim... Ako ne znaš šta je dobro znaš šta je skupo. Drugim rečima lanci su rešenje za siromašne zemlje jer isti ne postoje ni u jednoj nordiskoj zemlji (Švedska, Finska, Norveška) bio i vozio u polarnom krugu 1000km od Helsinkija i nikad nisam video da je iko ikad imao lance a vozilo se i po ledu i snegu i bljuzgavici... Istina bilo je i guma sa ekserima ali i običnih zimskih ali niko nikad nije izleteo sa puta... A što se proširenja i lanaca tiče, policija nema pravo da te natera ni u jednoj zemlji da staviš lance ukoliko imaš dovoljno prijanjanje i auto ne proklizava i ne ugrožavaš saobraćaj, veruj mi bio na skijalištima iznad 3000m prošli sa auto samo sa prednjim pogonom i premijum zimskim gumama a lance su stavljali samo vikend skijaši koji su krenuli sa letnjim gumama na planinu...
Da li si se ikad zapitao zašto ne postoje lanci za 18"+? Pa zato što nisu ni predviđeni da se koriste na takvim točkovima nego otvoriš novčanik i kupiš prave zimske gume...
Nije baš za poređenje ali zanimljiv podatak da je u Nemačkoj udeo premijum guma oko 60% celog tržišta guma dok je u Srbiji taj udeo 10%... Dovoljno govori o tome kakve gume vozimo a kakvi su automobili po putevima dovoljno je pogledati javne parkinge i mrlje od ulja... O vozačkoj kulturi da ni ne govorimo...

Atomic Ant

pre 3 godine

Nemaju svi pogone na svim tockovima. Za obicne smrtnike vrlo jednostavno resenje je umesto komplikovanih lanaca koristiti deblje uze 15mm od 2m po tocku, pletenica i cvoric. Manja buka, manje vibracije, a vrhunski radi posao. Isto i za blatnjave terene.

ssss

pre 3 godine

Najvaznije je znati voziti po snijegu, sljedeca stvar su gume, sljedeci je automobil (ne ponasaju se svi isto na snijegu.
A da bi zaglavio na snijegu auto 4x4 moras biti ili avanturista ili malo budala ili da te bas ljuta nevolja natjerala da gazis snijeg.

Guliver

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.
(janko, 31. decembar 2020 23:56)

Torsen ili torque sensing diferencijal nema veze sa AWD. Puno 2WD automobila je opremljena ovim diferencijalom.

Haldex, narocito verzije u VW, 'siromasnije' modele Audija, ne mogu da se porede sa 4matic, xDrive i novi Quattro. KIA Dynamax je izvrsna, kao i skuplje versije Subaru AWD.U vezu Torsena... Potpuno mehanicki 'limited slip' diferencial. Jeftin, pouzdan. Ne radi ako je jedan od tockova u vazduhu. Tip 1 je sa poprecnim uzupcenjem, tip 2 sa uzduznim.
Zbog zavisnosti od leve i desne strane nije idealno resenje za centralni diferencijal (ako na primer oba prednja tocka proklizavaju zadnji ne dobijaju dovoljno snage). Taj odnos rasporeda snage se zove 'torque bias'.

Kole

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.
(janko, 31. decembar 2020 23:56)
Prva i osnovna grupa su klasicna vozila da pogonom na 4 tocka, dakle sa pravim reduktorom (konusni i krunski zupcanik), haldeks i torsen zapravo i nisu reduktori (centralni diferencijali) vec zapravo tzv. mufte.
(Ses!, 1. januar 2021 03:52)

Haldex je Awd sistem.
Torsen je tip diferencijala koji ogranicava razliku u brzini okretanja leve I desne poluosovine.
Nemaju svi AWD/4WD/4X4 reduktor o kome ti govoris. Centralni diferencijal nije obavezno I reduktor.

Mmx

pre 3 godine

@Суперхик nordijske zimske gume su ilegalne za vožnju u 90% evropskih zemalja ukjljučujući i susjednu Njemačku i Poljsku. Tako da se zaputiš negdje zimi, ne bi daleko stigao. Ali što bi se reklo, good for you.

Lanci 'leba ne jedu

pre 3 godine

Живим у Поларном кругу и ланце за снег нисам видео - нигде ! Тачније видео сам их само код камионџија са лошијим гумама које први снег изненади на путу. Свима су зимске гуме( махом са ексерима) на свим точковима (Б категорија) без обзира на врсту погона довољне да стигну куд су пошли ! Не постоји ни обавеза поседовања ланаца у саставу зимске опреме ! У тестовима за вожњу има (сродно) занимљиво питање:"Где би ставили бољи пар гума,напред или назад?"!
(Суперхик, 1. januar 2021 08:15)

Aj' probaj sa tim zimskim gumama za polarne uslove da udjes u bilo koju zemlju sa ove strane Baltika care. Da vidim da li ces da predjes 10 kilometara, a da te ne iskljuce iz saobracaja i oderu.
Inace video sam i sa time ljude da se zaglavljuju u Sibiru gde se ne cisti put svakih sat vremena.

Boris

pre 3 godine

Uopste se ne stavljaju kod automobila sa ugradjenim ESP sistemom,a kod starijih vozila zavisi od proizvodjaca .Mercedes, BMW ,Toyota,Mitsubischi,Isuzu, Nissan zabranjeno osim ako imaju dugme za deaktivaciju ABS sistema.

Ses!

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.
(janko, 31. decembar 2020 23:56)
Prva i osnovna grupa su klasicna vozila da pogonom na 4 tocka, dakle sa pravim reduktorom (konusni i krunski zupcanik), haldeks i torsen zapravo i nisu reduktori (centralni diferencijali) vec zapravo tzv. mufte.

Ja I Ivan pored mene

pre 3 godine

Prva i osnovna grupa su klasicna vozila da pogonom na 4 tocka, dakle sa pravim reduktorom (konusni i krunski zupcanik), haldeks i torsen zapravo i nisu reduktori (centralni diferencijali) vec zapravo tzv. mufte.
(Ses!, 1. januar 2021 03:52)

Koja su to klasicna vozila sa pogonom na sva 4 tocka?

Misko37

pre 3 godine

X1 isao na zlatibor proslog vikenda. Sneg padao citavo vreme posle bg do zlatibora. Putevi neociscenji, voznja uzivancija.za lanac nikad cuo.

T

pre 3 godine

"A slozicete se da je blato veci izazov od snega !"
I kada je blato na točkove se stavljaju lanci. Možete da vidite to na TV-u na onim emisijama gde snimaju po Kanadi, Sibiru i slično pa bageri i kamioni izvlače drvo ili kopaju zlato. Ista je fizika kao i za sneg - dodavanjem lanaca pravite hrapaviji točak, koji se onda lakše upire o klizavu podlogu.

boris

pre 3 godine

@Guliver Prado ima Torsen za centralni diff i ima mogućnost da se zaključa. Već je generacijama u Prado (Toyota Land Cruiser 120 i 150 npr) i radi dobro. Onda je tu Mitsubishi L200 ... Ali ovde pričam o terencima a ne putničkim kolima, gde je to sve malo drugačije.

Lala iz Banata

pre 3 godine

@(ZYX, 01. januar 2021 11:27)

Zakoni mnogih Evropskih zemalja te demantuju.

https://www.continental.no/transport/knowhow/european-winter-regulations#:~:text=Vehicles%20%3E%203.5%20t%20GVW%20min,30%20April%20(North%20Norway).&text=It%20is%20mandatory%20for%20vehicles,is%20legal%20to%20use%20studs.

ZYX

pre 3 godine

@lanci leba ne jedu...
Bez ikakvih problema u sve i jednoj Baltičkoj zemlji... A onda redom počevši od Ukrajine pa dalje na istok...

Kowalski

pre 3 godine

@To je kao da si rekao "Dobar vozač ne mora da čeka na semaforu, ako saobraćajnica nije prometna. Može slobodno da prođe kroz crveno." Kada se sneg nalazi na kolovozu, lanci se montiraju na onim saobraćajnicama gde je označena obavezna upotreba. Tako kaže zakon i tu diskusuje nema!
(Vule, 31. decembar 2020 15:16)
Vule ajd odmori malo sa zakonom u Srbiji, u pravu je čovek za lance 100% a u pravu si i ti za crveno svetlo, ako nema nikoga i lepo voziš možeš proći, šta sve ljudi rade i skidaju znakove za pecenje paprike kod ajde molim te.

Guliver

pre 3 godine

@boris:

Slazem se. Uz jednu opasku, locked center diff je pomoćno sredstvo za izvlačenje iz problematicne situacije, ne za vožnju u kontinuitetu.

Centralni diferencijal mora da omogući razliku u brzini okretanja prednje i zadnje (shafts - ne znam srpsku reč).

Ako oba točka na jednoj osovini izgube trakciju, postoji šansa da i druga osovina nema dovoljno snage za pokretanje vozila. Zato elektronski kontrolisana transmisija ima prednost nad isključivo mehaničkom.

Boris

pre 3 godine

Uopste se ne stavljaju kod automobila sa ugradjenim ESP sistemom,a kod starijih vozila zavisi od proizvodjaca .Mercedes, BMW ,Toyota,Mitsubischi,Isuzu, Nissan zabranjeno osim ako imaju dugme za deaktivaciju ABS sistema.

Vule

pre 3 godine

auto koji ima pogon na sva cetiri tocka, uz dobre zimske gume netreba lance. Prosecan vozac ce se izboriti sa najvecim izazovima po snegu
(miki, 31. decembar 2020 14:06)

To je kao da si rekao "Dobar vozač ne mora da čeka na semaforu, ako saobraćajnica nije prometna. Može slobodno da prođe kroz crveno." Kada se sneg nalazi na kolovozu, lanci se montiraju na onim saobraćajnicama gde je označena obavezna upotreba. Tako kaže zakon i tu diskusuje nema!

ZYX

pre 3 godine

Bilo koji auto koji ima 4x4, AWD, 4WD ili koji već staviti premium zimske gume (Pirelli, Michelin, Continental, Nokian, Brudgestone, GoodYear/Dunlop) i problem rešen a lance ostavite u priči samo... Problem nastaje kad "novopečeni" vlasnici vozila 10 godina starih sa pogonom na svim točkovima koji imaju felne velikog prečnika pokušaju da uštede pa nastave da voze na letnjim gumama ili u najboljem slučaj kupe neke ultra low budget misleći da imaju zimsku gumu... Naravno navika sipanja goriva za 1000din ili pak kad napune rezervoar za 2000din i dalje teče venama...

koronarius

pre 3 godine

Kod Subaru AWD samo lance na sva 4 ili ni jedan
(Dragon Torbica, 31. decembar 2020 12:14)
Kod Subarua lanci ti i ne trebaju. Dovoljno je da guma ima 5mm sare i prepreke nema.

Misko37

pre 3 godine

X1 isao na zlatibor proslog vikenda. Sneg padao citavo vreme posle bg do zlatibora. Putevi neociscenji, voznja uzivancija.za lanac nikad cuo.

Papageno

pre 3 godine

Ja bih na moj Ford Expedition (2019 godište) stavio na sva četiri točka, ali snega toliko ima zadnjih godina u Beogradu da o lancima uopšte i ne razmišljam. Lanci, reflektujući prsluk, trougao...pojma nemam kada sam ih zadnji put vadio iz gepeka.
(Vule, 31. decembar 2020 14:28)

Reflektujući prsluk se ne drži u gepeku, nego u kabini, tako da u slučaju potrebe možeš da ga obučeš, PRE nego što izađeš iz kabine.

Ne treba mnogo vremena da izađeš iz kola i potražiš prsluk u gepeku, ali ponekad i to malo vremena bez prsluka može biti sasvim dovoljno da nastradaš.

Renault Quattro

pre 3 godine

"Gde se stavljaju lanci za sneg kod pogona na sve točkove – napred ili nazad?"

Odgovor na pitanje iz naslova prilično je jednostavan. Ako je prtljažni prostor pozadi, lanci se stavljaju nazad, a ako je prtljažnik napred (kao, na primer, kod fiće 4x4, onda se lanci stave napred. Neće valjda da zveckaju u motoru :) Izuzetak su automobili koji imaju lanac umesto zupčastog kaiša, kod njih se taj lanac podrazumeva da se stavlja u motor, bez obzira da li je napred ili nazad.

Vule

pre 3 godine

Ja bih na moj Ford Expedition (2019 godište) stavio na sva četiri točka, ali snega toliko ima zadnjih godina u Beogradu da o lancima uopšte i ne razmišljam. Lanci, reflektujući prsluk, trougao...pojma nemam kada sam ih zadnji put vadio iz gepeka.

Guliver

pre 3 godine

"Većina 4x4 o kojima govorimo su zapravo putnički automobili koji se, što kažu, plaše i mokre trave, a imaju "on demand" AWD. Dakle lanci idu na prednje. Kod pravog terenca retko trebaju lanci. Subaru je posebna kategorija. Kako to prolazi svuda gde prolazi samo oni znaju."


Subaru je solidan AWD, ali...

Ima 4 tipa Subaru AWD pogona. Razlicitim modeli su opermeljeni specificnim tipom prenosa.

On-demand AWD je mehanizam koji smanjuje potrosnju goriva kada za AWD nema potrebe.

Dobar primer je Mercedes 4matic sistem. Druga poslednja verzija 4matic je full time AWD za raspodelom obrtnog momenta (najcesce 55 zadnji/45 prednji) u zavisnosti od modela vozila.

Najnovija verzija 4matic-a je u stvari prednja vuca, ali 100% obrtnog momenta moze da se prenese na zadnje tockove po potrebi (kada prednja osovina prokliza). Slicno funkcionise i Haldex u VW, Audi A3, TT, Q3, samo je dosta sporiji od 4matic.
Torque vectoring kod 4matic AWD je resen angazovanjem kocionog sistema.
Noviji Audi A4+ su opermljeni novim full time AWD (Quattro) kao i BMW (xDrive). Oba ova sistema imaju torque vectoring komoponentu koji ne zavisi od kocnica.

Uz odgovarajuce gume svi ovi mehanizmi omogucavaju nesmetanu voznju u otezanim uslovima, sneg, blato, pesak, itd...

Na temu 4WD/AWD bih mogao da napisem 15,000 karaktera.

otac Makarije

pre 3 godine

"Zato treba pročitati uputstvo za automobil – tamo ćete naći informacije koje se odnose na verziju automobila koju vi imate."

Oko lanaca za sneg ne znaju ni mnogi prodavci novih vozila. Npr, na sadašnji fokus, lanci za sneg mogu samo da točkove od 16", ne i na 17" (ne može na Active, na ST Line ... ), to jasno piše u upustvu za upotrebu, ali, ja sam doživeo da me prodavac ubedjuje u suprotno.
Slično sam doživeo i u salonu škode, kada su mi nudili oktaviju A7 Premium (ona "nosi" točkove od 18"), pri čemu ta oktavija može da "nosi" lance samo na 16" i 17" (čak mi je prodavac nudio i da mi proda lance za te točkove od 18").
A istovrsan doživljaj sam imao u salonu Pežoa, za novi Rifter, na koga u top paketu (sa 17") ne mogu lanci za sneg, ali, prodavac, naravno, ima svoju priču ("može").
Tek, pre kupovine novih kola, čovek bi trebalo dosta toga da proveri, pa i pitanje kompatibilnosti lanaca za sneg.
Mada, od kada sam počeo da koristim čarape za sneg, teško da bih se opet odlučio da montiram lance.
Čarape se montiraju za minut, a imaju dobru trakciju. Nemaju trakciju kao lanac, bez dileme, ali, gde ne uspete proći sa čarapom, bolje je i ne probavati sa lancima, jer verovatno nećete proći, pošto je tada problem do suviše dubokog snega i malog klirensa (i samo ćete spaliti kvačilo).
Davno sam vozio SUV 4WD i mene je policija po snegu puštala da prodjem bez lanaca tamo gde su obična 2WD vozila morala da ih montiraju. Kako je to danas?

boris

pre 3 godine

Koliko predrasuda!

@fgfgfgh pa kad krene da leti zadnji kraj kod onih koji imaju parttime tj. fiksan odnos napred nazad šta ćemo onda?. Zato u uputstvu za neke pomenute i stoji - stavi pozadi. Kod nekih lanac ne može napred jer će pri velikom okretu kačiti koševe.
Drugo, lanac ima svoju funkciju i nije svaki isti, kao što nije svaki 4x4 isti. Gledao sam kako se taj pogon pretvara u 1x1 jer nema zaključvanja diferencijala. Tako da, u nekim slučajevima su potrebni bez obzira na pogon.

E sad, kad je baš dubok sneg mogu biti kontraproduktivni (ovo uglavnom važi za offroad) jer će se terenac onda ukopavati i nasesti na sneg. Onda sledi otkopavanje, vitlanje ... Ali to je sasvimi druga tema.

Uglavnom, ko ume, uz odlične gume (preporučujem BF Goodrich AT KO2) lanaci nisu potrebni ... u većni slučjava. Ali mali sneg na asfaltu i MT gume ... od da, tu je bolje sa njima.
I tako, treba znanja i veštine, nije tako jednostavan izbor.

dacha

pre 3 godine

Većina 4x4 o kojima govorimo su zapravo putnički automobili koji se, što kažu, plaše i mokre trave, a imaju "on demand" AWD. Dakle lanci idu na prednje. Kod pravog terenca retko trebaju lanci. Subaru je posebna kategorija. Kako to prolazi svuda gde prolazi samo oni znaju.

batica

pre 3 godine

@Otac Makarije
I sad je slično,puštaju 4x4 vozila (Kopaonik npr) iako po zakonu baš i ne bi trebali.Doduše,od kad vozim takvo vozilo nije mi palo na pamet da stavim lance,dobre zimske gume i 4x4 i jedino kroz smet od 2 metra ne mogu da prođem.

Subaru Justy

pre 3 godine

Imam Subaru Justy 4WD, nove zimske Hankook gume i prolazim kroz "suv" sneg pola metra! Veci je problem sto se kada je sneg mokar i tezak, nabija na branik i lomi ga pa zato stanem a ne zato sto ne moze da prodje. A kada ga pogledas mislis da nece ni da se mrdne u snegu. Inace sto se tice lanaca za 4x4 automobile, najopasnije za diferencijal na 4x4 automobilima je kada se tockovi neravnomerno okrecu (par prednjih - par zadnjih). Ovde se ne racuna kada automobil automatski regulise brzinu zbog proklizavanja ili kod automobila koji imaju manuelno iskljucivanje/ukljucivanje diferencijala. Zato na primer moze doci do ostecenja kada vas pauk slepa na zadnje tockove. Kada stavite lance na samo prednje ili na samo zadnje tockove, dovodite u rizik da se tockovi automobila neravnomerno okrecu zbog razlicitog gaza i trenja tockova sa i bez lanaca. Tehnicki gledano, stavljati lance ili na sve tockove ili ni na jedan, ukoliko proizvodjac ne navede drugacije. Vec je ovde vise puta navedeno da za 4x4 i dobre zimske u praksi nisu potrebni lanci i to je potpuno tacno. Sto se tice zakona, policija tolerise ovaj slucaj. Ako negde niste sigurni zbog policije recimo u inostranstvu, stavite na sva 4.

ZYX

pre 3 godine

Super, samo sve to ti lepo ispričaj patroli pandura, ako hoće da te slušaju, kada zaustave sve na proširenju za stavljanje lanaca pred neki uspon, a pored svetli znak obavezni lanci. Čekaćeš ti tu sa premium gumama i 4wd dok se sneg ne otopi. Ajd' sretna nova.
(USToday, 01. januar 2021 00:34)

Zahvaljujem na čestitkama takođe želim sve najbolje!
Da pojasnim... Ako ne znaš šta je dobro znaš šta je skupo. Drugim rečima lanci su rešenje za siromašne zemlje jer isti ne postoje ni u jednoj nordiskoj zemlji (Švedska, Finska, Norveška) bio i vozio u polarnom krugu 1000km od Helsinkija i nikad nisam video da je iko ikad imao lance a vozilo se i po ledu i snegu i bljuzgavici... Istina bilo je i guma sa ekserima ali i običnih zimskih ali niko nikad nije izleteo sa puta... A što se proširenja i lanaca tiče, policija nema pravo da te natera ni u jednoj zemlji da staviš lance ukoliko imaš dovoljno prijanjanje i auto ne proklizava i ne ugrožavaš saobraćaj, veruj mi bio na skijalištima iznad 3000m prošli sa auto samo sa prednjim pogonom i premijum zimskim gumama a lance su stavljali samo vikend skijaši koji su krenuli sa letnjim gumama na planinu...
Da li si se ikad zapitao zašto ne postoje lanci za 18"+? Pa zato što nisu ni predviđeni da se koriste na takvim točkovima nego otvoriš novčanik i kupiš prave zimske gume...
Nije baš za poređenje ali zanimljiv podatak da je u Nemačkoj udeo premijum guma oko 60% celog tržišta guma dok je u Srbiji taj udeo 10%... Dovoljno govori o tome kakve gume vozimo a kakvi su automobili po putevima dovoljno je pogledati javne parkinge i mrlje od ulja... O vozačkoj kulturi da ni ne govorimo...

Sale

pre 3 godine

Na mom japancu konstantan pogon 4x4,sve 4 zimske gume Kama i ne postoji put i uzbrdica po snegu gde nisam izasao.Ko je vozio po naselju Treska na Kopaoniku zna kakav je uspon i kakav je los put.Izlazi kao metak bez ikakvih problema.4x4 je zakon.

janko

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.

Ses!

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.
(janko, 31. decembar 2020 23:56)
Prva i osnovna grupa su klasicna vozila da pogonom na 4 tocka, dakle sa pravim reduktorom (konusni i krunski zupcanik), haldeks i torsen zapravo i nisu reduktori (centralni diferencijali) vec zapravo tzv. mufte.

Суперхик

pre 3 godine

Живим у Поларном кругу и ланце за снег нисам видео - нигде ! Тачније видео сам их само код камионџија са лошијим гумама које први снег изненади на путу. Свима су зимске гуме( махом са ексерима) на свим точковима (Б категорија) без обзира на врсту погона довољне да стигну куд су пошли ! Не постоји ни обавеза поседовања ланаца у саставу зимске опреме ! У тестовима за вожњу има (сродно) занимљиво питање:"Где би ставили бољи пар гума,напред или назад?"!

aalborg

pre 3 godine

Ja bih na moj Ford Expedition (2019 godište) stavio na sva četiri točka, ali snega toliko ima zadnjih godina u Beogradu da o lancima uopšte i ne razmišljam. Lanci, reflektujući prsluk, trougao...pojma nemam kada sam ih zadnji put vadio iz gepeka.
(Vule, 31. decembar 2020 14:28)

Znam da je izbor automobila stvar lične preferencije, i to poštujem, ali me iskreno zanima, šta će ti Ford Expedition, za vožnju po Beogradu, i ako ne izlaziš nikada tim autom iz Beograda?! Zaista misliš da svi mi ostali kada pričamo o stavljanju lanaca, mislimo na vožnju po NS, BG i ostalim gradovima!? Lance konkretno ja za svog Mercedesa CLA, ne bih ni kupovao, da ne idem preko zime par puta u ski centre po zemlji i inostranstvu

tebe mi

pre 3 godine

A kako da znam koji mi je pogon na autu (prednj ili zadnji)?
(PatriJota za tastaturom, 31. decembar 2020 15:47)

Imas plocicu na kojoj pise 2wd ili 4 wd, a nalazi se na svakom autu i zmedju dva lonca aaaaaspuha.

Povuces rucnu i sidjes dole ili prevrnes auto pa procitas .

Charapan

pre 3 godine

Malo edukacije za veliku masu vozaca koji misle da ako imaju 4x4 da ne trebaju lanci... Pogresno! Tacno popecete se bez lanaca uz dobre gume i 4x4 ALI pogon nema nikakve veze kod kocenja. Dakle i 4x4 i obicna vuca isto koci tako da lance morate imati pre svega zbog zaustavljanja. U inostranstvu probajte gde je znak obaveze lanaca da za 4x4 ih ne stavite pa mozete i 5000 eur kaznu da popasete...

Lanci 'leba ne jedu

pre 3 godine

Ej bre ljudi ne zezajte se, lanci idu na pogonske ili tamo gde ima veceg obrtnog momenta ako je 4x4 (najcesce pozadi).
Za ove pametne koji tvrde da lanci ne trebaju ako imate dobre zimske gume i ESP mogu samo da kazem da nemaju pojma o cemu pricaju. Ziveo sam u Irkutsku 5 godina zbog posla, kada je lose zaglave se svi od Lade Nive do najnovije G klase. Slazem se da kod nas nije cesto tako, ali desava se.
Secam se da sam 2011-e u decembru morao da stavljam lance na E klasi 4matic u Beogradu da izadjem iz Mirijeva onih 500 metara uz Vitezova Karadjordjeve Zvezde. Navejalo, isood snega led, a nema grtalice ni u najavi, a tast mora u sred noci u Hitnu zbog srca. Da nisam imao lance ko zna sta bi bilo dok stigne hitna da se probije. Nesvakidasnje ali desilo mi se, a verujte znam da vozim po snegu i ledu.

Saša

pre 3 godine

Evo za nekoliko vozila za koja sam ja gledao šta piše u uputstvu proizvođača:

- Škoda Kodiaq: samo napred
- Audi Q5: samo nazad
- BMW X1: samo nazad

Bez obzira gde idu lanci, proverite i na koju dimenziju guma lanci mogu da se stave kao i koja debljina lanaca može da se stavi. Na većini gradskih SUV vozila klasični lanci ne mogu da se stave na gume sa kojima vozilo stiže, zbog širine gume. Ovo može da bude slučaj i na običnim kolima. Na oktaviji A5 recimo, zavisno od širine gume:
- 195 - lanci 15 mm
- 205 - lanci 9 mm
- 225 - ne mogu klasični lanci jer nema mesta između gume i amortizera, može samo nešto tipa K-Summit (https://konigchain.com/chains/consumer-snow-chains/passenger-car/konig-k-summit.html). Moj slučaj, oktavija sa 225/45/R17... K-Summit od 500 evra :(

Pročitajte uputsvo vaših kola, nemojte kretati sa lancima koje ne možete da montirate ili koji će vam oštetiti vešanje.

Profesionalac

pre 3 godine

Citajte uputstvo proizvodjaca i nema problema. Naravno gume sto novije. Nemojmo mi pametovati kada nepravimo ni kosacice za travu a kamoli raspravljati o slozenim prenosnim mehanizmima na automobilima pa da sami donosimo sud da li treba ovo ili ono.

USToday

pre 3 godine

Bilo koji auto koji ima 4x4, AWD, 4WD ili koji već staviti premium zimske gume (Pirelli, Michelin, Continental, Nokian, Brudgestone, GoodYear/Dunlop) i problem rešen a lance ostavite u priči samo... Problem nastaje kad "novopečeni" vlasnici vozila 10 godina starih sa pogonom na svim točkovima koji imaju felne velikog prečnika pokušaju da uštede pa nastave da voze na letnjim gumama ili u najboljem slučaj kupe neke ultra low budget misleći da imaju zimsku gumu... Naravno navika sipanja goriva za 1000din ili pak kad napune rezervoar za 2000din i dalje teče venama...
(ZYX, 31. decembar 2020 21:00)

Super, samo sve to ti lepo ispričaj patroli pandura, ako hoće da te slušaju, kada zaustave sve na proširenju za stavljanje lanaca pred neki uspon, a pored svetli znak obavezni lanci. Čekaćeš ti tu sa premium gumama i 4wd dok se sneg ne otopi. Ajd' sretna nova.

Guliver

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.
(janko, 31. decembar 2020 23:56)

Torsen ili torque sensing diferencijal nema veze sa AWD. Puno 2WD automobila je opremljena ovim diferencijalom.

Haldex, narocito verzije u VW, 'siromasnije' modele Audija, ne mogu da se porede sa 4matic, xDrive i novi Quattro. KIA Dynamax je izvrsna, kao i skuplje versije Subaru AWD.U vezu Torsena... Potpuno mehanicki 'limited slip' diferencial. Jeftin, pouzdan. Ne radi ako je jedan od tockova u vazduhu. Tip 1 je sa poprecnim uzupcenjem, tip 2 sa uzduznim.
Zbog zavisnosti od leve i desne strane nije idealno resenje za centralni diferencijal (ako na primer oba prednja tocka proklizavaju zadnji ne dobijaju dovoljno snage). Taj odnos rasporeda snage se zove 'torque bias'.

Matori Kesa

pre 3 godine

Na zalivnom sistemu Al Ravafeda u jesen (blato je bilo tako duboko da su vozila su nasedala na patos ) samo je Subaru od sefa prolazio tu blatnjavu deonicu opusteno, Nive su se zaglavljivale jer nisu imale mogucnost da zakljucaju sva 4 tocka ! A slozicete se da je blato veci izazov od snega !

lazar 3

pre 3 godine

Ne znam po cemu vozis, ali ako ti auto proklizava sa ukljucenim 4x4 plus lanci na prednjim tockovima, onda lepo stanes i zoves pomoc,palis svecu ili vatas se lopate i granja.

Sve ima svoje limite pa i 4x4 i lanci.

A odakle vam lopata ? Pa kupite 6x6 ili 8x8. Lopata spada u standardnu opremu.

zoki

pre 3 godine

Kakvi lanci za Subaru? Vozim ga u Kanadi sa “all weather” gumama (nisu isto što i “all seasons”, odobrene su za sneg) i nema problema. Ako su tri točka na ledu, onaj jedan koji hvata podlogu će izvući automobil. Naravno, vozi se polako i oprezno, ne zalećete se, lagano kočite. To što imate 4x4 ne znači da možete da udarite po gasu kao da je avgust. Takođe, budite realni: ni jedan 4x4 se neće probiti tamo gde se i grtalica zaglavljuje.

ZYX

pre 3 godine

@lanci leba ne jedu...
Bez ikakvih problema u sve i jednoj Baltičkoj zemlji... A onda redom počevši od Ukrajine pa dalje na istok...

Kowalski

pre 3 godine

@To je kao da si rekao "Dobar vozač ne mora da čeka na semaforu, ako saobraćajnica nije prometna. Može slobodno da prođe kroz crveno." Kada se sneg nalazi na kolovozu, lanci se montiraju na onim saobraćajnicama gde je označena obavezna upotreba. Tako kaže zakon i tu diskusuje nema!
(Vule, 31. decembar 2020 15:16)
Vule ajd odmori malo sa zakonom u Srbiji, u pravu je čovek za lance 100% a u pravu si i ti za crveno svetlo, ako nema nikoga i lepo voziš možeš proći, šta sve ljudi rade i skidaju znakove za pecenje paprike kod ajde molim te.

Shamu

pre 3 godine

"Kad imas 4WD ne trebaju lanci" Apsolutno tacno, to i pise u uputsrvu za Subaru. Problem je sto u Kaliforniji policija ne dozvoljava nikome da prodje bez lanaca, ukljucujuci 4WD (R3 requirement, novo pravilo). To se upravo desilo prekjuce, juce prvi put kupio lance za Subaru, posle 13 godina.

achtwn

pre 3 godine

Jedan lanac na prednji levi, drugi na zadnji desni, i eto rešenja! ?
(Saša, 31. decembar 2020 13:53)
Moze li prednji desni a zadnji levi ???

Ja I Ivan pored mene

pre 3 godine

Prva i osnovna grupa su klasicna vozila da pogonom na 4 tocka, dakle sa pravim reduktorom (konusni i krunski zupcanik), haldeks i torsen zapravo i nisu reduktori (centralni diferencijali) vec zapravo tzv. mufte.
(Ses!, 1. januar 2021 03:52)

Koja su to klasicna vozila sa pogonom na sva 4 tocka?

Lala iz Banata

pre 3 godine

@(ZYX, 01. januar 2021 11:27)

Zakoni mnogih Evropskih zemalja te demantuju.

https://www.continental.no/transport/knowhow/european-winter-regulations#:~:text=Vehicles%20%3E%203.5%20t%20GVW%20min,30%20April%20(North%20Norway).&text=It%20is%20mandatory%20for%20vehicles,is%20legal%20to%20use%20studs.

Lanci 'leba ne jedu

pre 3 godine

Живим у Поларном кругу и ланце за снег нисам видео - нигде ! Тачније видео сам их само код камионџија са лошијим гумама које први снег изненади на путу. Свима су зимске гуме( махом са ексерима) на свим точковима (Б категорија) без обзира на врсту погона довољне да стигну куд су пошли ! Не постоји ни обавеза поседовања ланаца у саставу зимске опреме ! У тестовима за вожњу има (сродно) занимљиво питање:"Где би ставили бољи пар гума,напред или назад?"!
(Суперхик, 1. januar 2021 08:15)

Aj' probaj sa tim zimskim gumama za polarne uslove da udjes u bilo koju zemlju sa ove strane Baltika care. Da vidim da li ces da predjes 10 kilometara, a da te ne iskljuce iz saobracaja i oderu.
Inace video sam i sa time ljude da se zaglavljuju u Sibiru gde se ne cisti put svakih sat vremena.

boris

pre 3 godine

@Guliver Prado ima Torsen za centralni diff i ima mogućnost da se zaključa. Već je generacijama u Prado (Toyota Land Cruiser 120 i 150 npr) i radi dobro. Onda je tu Mitsubishi L200 ... Ali ovde pričam o terencima a ne putničkim kolima, gde je to sve malo drugačije.

Atomic Ant

pre 3 godine

Nemaju svi pogone na svim tockovima. Za obicne smrtnike vrlo jednostavno resenje je umesto komplikovanih lanaca koristiti deblje uze 15mm od 2m po tocku, pletenica i cvoric. Manja buka, manje vibracije, a vrhunski radi posao. Isto i za blatnjave terene.

Ses!

pre 3 godine

A kako da znam koji mi je pogon na autu (prednj ili zadnji)?
(PatriJota za tastaturom, 31. decembar 2020 15:47)
Preseci auto na pola pa koja polovina ide to je to.

Kole

pre 3 godine

Ako izbacimo iz jednačine veličinu točka i vešanje, dve su grupe glavne.
1. Torsen (audi do skoro svi modeli i Subaru) tu moraju na sva 4.
2. Haldex, svi ostali. Tu idu na veći obrtni moment. Uglavnom, poprečni motor motor napred lanci. Uzdužni motor, lanci pozadi.
Svako pravilo trpi izuzetke.
(janko, 31. decembar 2020 23:56)
Prva i osnovna grupa su klasicna vozila da pogonom na 4 tocka, dakle sa pravim reduktorom (konusni i krunski zupcanik), haldeks i torsen zapravo i nisu reduktori (centralni diferencijali) vec zapravo tzv. mufte.
(Ses!, 1. januar 2021 03:52)

Haldex je Awd sistem.
Torsen je tip diferencijala koji ogranicava razliku u brzini okretanja leve I desne poluosovine.
Nemaju svi AWD/4WD/4X4 reduktor o kome ti govoris. Centralni diferencijal nije obavezno I reduktor.

ssss

pre 3 godine

Najvaznije je znati voziti po snijegu, sljedeca stvar su gume, sljedeci je automobil (ne ponasaju se svi isto na snijegu.
A da bi zaglavio na snijegu auto 4x4 moras biti ili avanturista ili malo budala ili da te bas ljuta nevolja natjerala da gazis snijeg.

Mmx

pre 3 godine

@Суперхик nordijske zimske gume su ilegalne za vožnju u 90% evropskih zemalja ukjljučujući i susjednu Njemačku i Poljsku. Tako da se zaputiš negdje zimi, ne bi daleko stigao. Ali što bi se reklo, good for you.

T

pre 3 godine

"A slozicete se da je blato veci izazov od snega !"
I kada je blato na točkove se stavljaju lanci. Možete da vidite to na TV-u na onim emisijama gde snimaju po Kanadi, Sibiru i slično pa bageri i kamioni izvlače drvo ili kopaju zlato. Ista je fizika kao i za sneg - dodavanjem lanaca pravite hrapaviji točak, koji se onda lakše upire o klizavu podlogu.

Guliver

pre 3 godine

@boris:

Slazem se. Uz jednu opasku, locked center diff je pomoćno sredstvo za izvlačenje iz problematicne situacije, ne za vožnju u kontinuitetu.

Centralni diferencijal mora da omogući razliku u brzini okretanja prednje i zadnje (shafts - ne znam srpsku reč).

Ako oba točka na jednoj osovini izgube trakciju, postoji šansa da i druga osovina nema dovoljno snage za pokretanje vozila. Zato elektronski kontrolisana transmisija ima prednost nad isključivo mehaničkom.