Petak, 24.11.2017.

09:35

Teslin električni kamion koštaće od 150.000 dolara

Izvor: B92

Teslin elektrièni kamion koštaæe od 150.000 dolara IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

52 Komentari

Sortiraj po:

TecHiFi

pre 6 godina

(Teslolog amater, 27. novembar 2017 12:21)

...onda ce ponosni vlasnici teslinih vozila svoje baterije puniti na punjacima, a kad' dodju kuci onda ce tu istu struju pomocu invertora povezivati na kucnu instalaciju, ili ce im biti dovoljno da samo dopunjavaju svoje termoakumulacione peci. I tako svaki dan, bar dok traje zima. 

Jesam li Vas bar nasmejao, ako Vas vec nisam ubedio? 

Do suza! I tad će ponosni vlasnici automobila od +50.000$ u pauzi dok čekaju da ućare jeftinu struju (i kače je na invertore!) da skidaju okolo šahtove i bakarne instalacije da prodaju kao sekundarne sirovine.

Zato i imaju para za skupe stvari, kradu struju od biciklista! Sram ih bilo! :)

Gradimir

pre 6 godina

@Mrak
Kao što rekoh, struja iz solarnih panela je jeftinija od bilo koje druge struje, bez subvencija. Subvencije više nisu potrebne. Evo jednog zanimljivog članka sa 10 činjenica o solarnoj energiji, koje sigurno mnogi ne znaju.
https://finance.yahoo.com/news/10-facts-solar-energy-might-133100794.html
Tehnika napreduje, bos da se izuješ ne možeš da je stigneš!

Mrak

pre 6 godina

Sve trenutne cjene eletricne energije koja se dobija iz obnovljivih izvora energije su pod subvencijama, gdje vas država nagrađuje ako koristite obnovljive resurse. Razlozi su jednostavni: skupa cjena infrastrukture za te potrebe, koja uz realne cjene bez subvencija ne bi bila uopste isplativa,ni za neku masovniju proizvodnju, te trenutno malen postotak primjene elektricne energije dobijene iz obnovljivih izvora energje.
Čim se još dodatno komercijalizuje ovo pitanje, i uđe u masovniju proizvodnju i korišćenje, država ukida sve moguće povlastice i subvencije i kreće u ubiranje prihoda. Razlog jednostavan: država mora nadoknaditi značajan finansijski gubitak gašenjem npr. termoelektrana. Ovim koracima infrastruktura, tehnologija, održavanje i proizvodnja iz obnovljivih izvora postaje skuplja, dosta skuplja od trenutne cjene, samim tim i potrošačima cjena postaje skuplja.
2. Prelaskom na električni pogon svega, pa na kraju i vozila, dovešće do ogromne potražnje eletrične energije,daleko veće nego trenutne (npr. zamislite samo prosječan grad od 200 000 ljudi i 50 000 vozila, koja idu na struju, kolika je to veća potražnja struje na jednom malom uzorku). Obnovljivi izvori energije nisu ni u pola dovoljni da zadovolje potražnju, ne mogu toliko proiuzvesti električne energije, još ukidanjem subvencija struja proiuvedena u tim kompleksima postaje i skuplja, trenutan broj raznih elektrana takođe nije dovoljan za zadovoljavanje tih potreba. Situacija sledeća: još masovnija izgradnja štetnih elektrana i uništavanje prirodne sredine u manje razvijenim djelovima svijeta sa niskom cjenom radne snage, naravno sve u privatnom vlasnistvu pod okvirom velikih sila,dok će oni imati svoja postrojenja obnovljivih izvora, da pokažu kako su ekološki osvješteni, i ako im neće biti isplativa. Naravno cjena struje će da bude daleko veća nego današnja i postaće gotovo pa luksuz.
3. Istorija nas uči da sve što pretenduje da postane komercijalno, masovno, sa velikom propagandom koja prati to sve, nije u koristi planete, životne sredine, nas građana, nego malog kruga ljudi, koji će da napravi monopol,kao i oko nafte, gdje će se cjena mjenjati kako odluči neko tamo negdje. Samo će ovo postadi još gore od nafte, jer od struje smo ovisni, čitav dan nam ovisi o njoj, bez obzira imaš li auto ili nemaš. Kompletna elektrofikacija naših potreba vodi kompletnom robstvu, ne zaboravite da su nam vodu,rude i šume već uzeli radi iste te električne energije.

Teslolog amater

pre 6 godina

@(TecHiFi)

"Inače punjače tog tipa koriste i druga elektro vozila, a ne samo Teslini kamioni, to ti je javno dobro, tako da ne vidim problem da ih plate i biciklisti i planinari i tigrovi, i njima roba stiže istim tim kamionima."

Ja NISAM ni tvrdio da biciklisti i planinari ne treba da placaju izgradnju drzavne infrastrukture-generalno, ali ako samo Tesla investira u infrastrukturu za punjace i jos pri tom subvencionise cenu kilovata, nisam siguran da ce ti punjaci biti javno dobro.

Ako cena Kwh na tim punjacima bude subvencionisana, vrlo je verovatno da ce samo Teslina vozila moci da ih koriste, ili ce moci i drugi, ali po visoj ceni. Slutim da je sustina Tesline doktrine upravo u tome, da ima monopol na punjace, a ne toliko na proizvodnju vozila.

Ko zna sta se sve sprema, neke vlde ce davati i besplatno tu struju (o trosku biciklista i planinara-naravno) bar u pocetku, ali ako struja na punjacima bude jeftinija od struje za domacinstva, onda ce ponosni vlasnici teslinih vozila svoje baterije puniti na punjacima, a kad' dodju kuci onda ce tu istu struju pomocu invertora povezivati na kucnu instalaciju, ili ce im biti dovoljno da samo dopunjavaju svoje termoakumulacione peci. I tako svaki dan, bar dok traje zima.

Jesam li Vas bar nasmejao, ako Vas vec nisam ubedio?

Sve u svemu, bojim se da ce glavni teret ove "revolucije" past na pleca obicnog sveta koji ide peske ili koristi bicikle kroz drasticno povecanje cene struje za domacinstva!

TecHiFi

pre 6 godina

(Teslolog amater, 25. novembar 2017 15:13)

Ali pazi pitanja "ko će da plati", Tesla ili biciklisti. Sa takvim stavom danas bi još jahali konje, jer biciklisti/planinari/tigrovi ne bi hteli da plate asfaltiranje puteva. Inače punjače tog tipa koriste i druga elektro vozila, a ne samo Teslini kamioni, to ti je javno dobro, tako da ne vidim problem da ih plate i biciklisti i planinari i tigrovi, i njima roba stiže istim tim kamionima. Logika ti je kao kad bi rekao zašto da država plaća parama od mog poreza održavanje železnice kad u mom selu uopšte nema pruge.

Srđan

pre 6 godina

laza
Objasnjavate rad ''retardera'', a opsujete motornu kocnicu koja radi na principu blokade izduvnih gasova. Retarder je uredjaj smjesten izmedju transmisije i kardana. Radi se o hidraulicnom sistemu gdje ulje cirkulise izmedju dvije povrsine, a priblizavanjem i udaljavanjem tih povrsina dobijate trenje. Slicno kao lamela pored zamajca samo ovdje ulje cirkulise izmedju povrsina koji nisu ravne. Neravninama se dobija veci otpor medu povrsinama jer se time vrsi pritisak na ulje zbog cega se ulje grije, pa se provodi kroz hladnjake radi rashladjivanja. Zapravo ulje usporava teretno vozilo...

Gradimir

pre 6 godina

@Teslolog amater
Ne znam Iron mana, pa nisam ni dogovarao sa njim šta ću napisati u svom komentaru, tako da nije ništa čudno da nam se neke brojke razlikuju. 300 kWh ili više je moja slobodna procena jer nisam nigde čuo ili pročitao podatak o kapacitetu. Neko je u komentarima pomenuo potrošnju dizel kamiona od 30 l, pa sam potrošnju Tesle S od oko 20 kWh pomnožio sa 3 da bih došao na oko 300 kWh za 500 km. Tu je greška, jer je najavljeni domet oko 500 milja a ne km, dakle puta 1,6=480 kWh grube procene. Ostale brojke sam uglavnom pokupio iz različitih tekstova i snimaka po internetu. 0,07$ po kWh je cena koju je Mask sam rekao pri predstavljanju kamiona. Što se tiče struje, najniža cena po kWh iz solarnih panela za koju sam čuo je 0,019 $, za solarnu farmu u S. Arabiji. Jedino jeftinije od toga da ja znam je iz geotermalnih izvora na Islandu - 0,01 $. Dakle, i tu imamo trend koji termoelektrane nikako ne mogu da isprate, jer ugalj i dalje treba iskopati, prevesti, ložiti. Možda bi ugalj bio jeftiniji kada bi ga vozili kamionima na struju.

Sin Bludimir

pre 6 godina

Postoji tu jedan ozbiljan probelem o kome se ne prica. Prica se o punjacima, koji realno mogu da se instaliraju i u sred pustinje itd.
Ali jedan drugi problem je za sad nereshiv, a to je pad kapacitivnosti.
10-15 posto godisnje baterija gubi na kapacitetu makar je i ne koristili. Kiselina razjeda metal nepovratno.
Posle 5 godina ovi kamioni nece imati range od 200km. Isto se desava i sa el kolima. To je major problem koji ne moze da se resi, ostalo je sve ozbiljan problem infrastrukture ali resiv.

Iron Man

pre 6 godina

@Teslolog amater - "Sve u svemu obojca se podsmevate mojim, bez ikakve sumnje amaterskim pitanjima". Nema svrhe da glumite zrtvu, imajuci u vidu da su vasa pitanja uvek ista, i da je jasno da niste neko ko je iskreno zeljan da sazna nesto novo, vec iskljucivo da provocira. Svaki put vam se na pitanja odgovori, a vi te odgovore potpuno ignorisete. Evo jednog primera:

Stalno pricate kako su baterije ustvari napalm bombe i vrlo opasne. Onda vas ja pitam koliko el. automobila ima na putevima, na koliko njih je doslo do pozara na baterijama, i koliko ljudi je povredjeno ili poginulo kao rezultat toga. Ukupno, bilo kad, bilo gde. To ignorisete. Kada vam kazem da postoji razlog zasto se napalm bombe prave od benzina, a ne od litijuma ili kobalta, vi i to ignorisete. Mnogi vam u komentarima mnogo bolje od mene objasne zasto niste u pravu. Ali onda vas sledeci komentar glasi "s obzirom da se niko nije potrudio da me demantuje, evo jednog snimka kako Teslu gasi x vatrogasaca" (jer je u pitanju redak slucaj pozara, dosli su za svaki slucaj, a pri tome mogu da vide i nauce kako se taj problem resava). To je vredjanje truda i vremena svih koji vam odgovore. Ako zauzvrat ocekujete duboki naklon i postovanje, u zabludi ste jos jednom.

Da ste u stvari gledali snimak, mogli biste da zakljucite koliko kWh je potrebno za punjenje. Prognozirana potrosnja pomenuta u snimku je oko 2kWh po milji, pa je za 500 milja potrebno oko 1000kWh. Oko toga se vecina slaze, ali nema zvanicne potvrde.

Teslolog amater

pre 6 godina

@Iron Man, @Grdimir-tacno je da je priroda mojih komentara: ""zasnovani na pogresnim i zlonamernim pretpostavkama, sa ciljem da namerno "dezinformisu" druge ljude.""

To je zato sto su svi clanci o ovakvim vozilima analogno zasnovani na idilicnim fantazijama sa ciljem da zaista dezinformisu. Nikad ni zrnce sumnje i skepse, a kamo li neke ozbiljnije analize.

Tacno je da sam amater i da su mi pitanja amaterska, ali i takva amaterska Vas kompromituju, da ne kazem nesto gore. Evo jednog primera:

Gradimir tvrdi da je za punjenje baterija potrebno: "verovatno oko 300kWh, a možda i više". Vrlo precizno i egzaktno, nema sta!

Iron Man, pak tvrdi: "Procenjuje se da kamion ima kapacitet baterije od oko 1MWh. Znaci da za punjenje treba do 80 dolara." Dakle, ako jedan kilovat kosta 0,07$, za 80$, onda sledi 80/0,07~1100 Kwh za jedno punjenje.

Sve u svemu obojca se podsmevate mojim, bez ikakve sumnje amaterskim pitanjima, a Vasi se rezultati razlikuju cak za 3 do 4 puta u odgovoru na najjednostavnije amatersko pitanje: ""Koliko kilovata je potrebno da se potpuno prazne baterije ovog kamiona napune "do vrha"?".

Jastog

pre 6 godina

@mikki

U decembru se uvode elektronski log books ali ce i dalje važiti ista pravila kao i do sada, dakle 11 sati vožnje, 14 sati ukupno on duty, 10 sati off duty. Nikada neće ograničiti vožnju na 8 sati jer bi tada čitava industrija jednostavno stala. I ovih 11 sati dnevno je malo to će ti reći svaki naš vozač u SAD, samo se raspitaj.

Oskar

pre 6 godina

@Teslolog amater - postoji razlog zašto se potpisujete sa tim imenom. Potpuno opisuje Vaše komentarisanje na temu električnih automobila i baterija.

Po koji put pišete jedne te iste stvari o kojima Vam je bilo više puta objavljeno. I to baš tačno postoji grupa ljudi na ovom sajtu koja uporno piše stvari koje su već demantovane.

"NAPALM BOMBE, URANIJUM, DIZEL AGREGAT
GDE ĆE VI TO PUNITI?!!!"

Kako li se Ilon i njegov tim nije dosetio ovih stavki koje ste vi napisali... Srećom postoje sajber stručnjaci koji znaju bolje nego od onih koji su profesionalci u svojoj struci i koji evo već više od 9 godina menjaju auto industriju.

dipl. inz. elektrotehnike

pre 6 godina

@laza Primenili su najstandardnije rekuperativno kocenje, jednostavno motor tada radi u generatorskom modu i puni bateriju strujom. To je vrlo razradjena tehnologija, tramvaji to koriste decenijama.

Gradimir

pre 6 godina

@Teslolog amater
Nisam hteo u prvom trenutku da razmatram ovu gomilu pitanja, ali ajde da probam stavku po stavku:
- 0,07$ / kWh, po ugovoru sa Teslom za punjenje ovih kamiona
- oko 0,75$
- verovatno oko 300kWh, a možda i više
- sa svakodnevnim korišćenjem i koliko toliko poštovanim preporukama za punjenje, verovatno nikad neće pasti ispod 85%, bar prema do sada dostupnim podacima za Tesline automobile (bar ne dok se ne raspadne ostatak vozila)
- To niko ne može da zna, ali trend je da cena kWh baterije pada. Pre 9 godina je bila 800-900 $/kW, a sada je oko 150$. Trend je jasan.
- Teslini punjači se finansiraju iz Tesline zarade, a javni punjači koje koriste sva električna vozila su javno dobro, a postoje i komercijalne mreže
- Tesla je u svojoj fabrici baterija predvideo sektor za reciklažu. Ne verujem da mnogo toga otpada posle toga. Inače, čak ni Nissan, koji je prodao najviše električnih automobila, još nije značajno aktivirao reciklažu, jer nije bilo potrebe
- Ovo je već prevaziđena priča. Prošle godine je u svetu najviše novih kapaciteta struje napravljeno za obnovljive izvore. U SAD je danas jeftinije proizvoditi struju iz novih solarnih panela, nego iz POSTOJEĆIH termoelektrana, a da ne spominjem nuklearne, koje su uglavnom u gubicima. Inače, sami proizvođači struje ne vide nikakav problem sa povećavanjem proizvodnje od par procenata godišnje, a neće svi odjednom kupiti električna vozila
- Isti oni koji ostanu i bez goriva sa sadašnjim vozilima

Iron Man

pre 6 godina

@Teslolog amater - Da ste bar pogledali snimak predstavljanja, ne biste morali da postavljate mnoga od tih pitanja. Tesla ce na punjacima za ove kamione da garantuje cenu od 7 centi po kWh-u. Procenjuje se da kamion ima kapacitet baterije od oko 1MWh. Znaci da za punjenje treba do 80 dolara, i sa time ce moci da se predje oko 800km pri (maksimalnoj dozvoljenoj) brzini od 65 milja na sat.

Litar dizela u SAD kosta oko 0,66 dolara. Dizel kamion ove velicine trosi oko 36 litara na 100km. Za 800km bi mu trebalo oko 288 litara, tj. oko 190 dolara.

Ako ostane zavejan u snegu, mada ne znam zasto bi to bilo pravilo, a ne izuzetak, vozac ce morati tu da zivi verovatno par meseci da bi potrosio par stotina kWh-ova energije na grejanje.

I ostala pitanja su jeftina provokacija, uglavnom bazirana na pogresnim pretpostavkama. Iz ovog primera gde komentarisete dogadjaj koji niste ni pogledali, niti o njemu bilo sta procitali, se jasno vidi uobicajena priroda vasih komentara - zasnovani na pogresnim i zlonamernim pretpostavkama, sa ciljem da namerno dezinformisu druge ljude.

Ce Gevara

pre 6 godina

Svaki kamiondzija u SAD zna da je priča sa ovim kamionom totalna nebuloza. Evo dobijem ja danas turu od 700 milja i krenem kroz sred pustinje u Nevadi i stane mi kamion na pola puta, gdje da ga napunim? Jel vi imate predstavu uopšte koliki postotak amerike je u stvari teška zabit gdje nema apsolutno ničega? Gdje su punjači? Kako da prevezem turu na vrijeme kada stalno moram da ga punim? Koliko bi mi trebalo da prevezem robu sa obale na obalu? Dajte molim vas...
(Jastog, 24. novembar 2017 11:36)

Ali recimo ... ti dobijes turu do 500 km ... a Americi i tu otkacis prikolicu i zakacis za nazad .... u firmi gde si otkacio prikolicu i zakacio drugu ... ima punjac za struju za kamione ... uradis pauzu i napunis baterije... i onda gas opet 500 km!Neces raditi long distanc ture nego krace ali sa cescem prekacinjanjem ....

Dok nosivost ne bude 44t, nema prođu u Evropi.
(Milan, 24. novembar 2017 10:40)

Ovo je za americko trziste 36t ... toliko je brutto tezina i najveca dozvoljena masa u Americi.Po Evropi je najveca dozvoljena tezina 40.000 kg sem ponekim drzavama ... poput Belgije, Holandije, Svedske ... je 44t ... ali sa kamionima sa 2 pogonske osovine ... sto Tesla i ispunjava ... i moze 44t bruto ali ostaje pitanje koliki je neto tovar .. jer nije objavljeno tezina vozila ... i mislim da je malo teze!

laza

pre 6 godina

@(Joca, 25. novembar 2017 13:09)

Ne znam, gospodine, čime se bavite ali o industriji transporta na sev. američkom kontinentu, a naročito profesionalnoj vožnji očigledno nemate blage veze. Profesionalni vozači koriste kočnicu veoma malo. Naravno, koristi se u nepredvidjenim opasnim situacijama i prilikom potpunog zaustavljanja kamiona kada se kamion kreće vrlo sporo. U ostalim situacijama se koriste druge stvari. Prvo je sama tehnika vožnje i anticipacija, držanje odstojanja, menjanje brzina (kočenje motorom) i upotreba retardera (vrlo važno na nizbrdicama). Sve ovo doprinosi da se kočnice na kamionima menjaju mnogo redje nago što vi to radite na kolima. Ista stvar je i sa kvačilom, koristite ga samo da krenete i kad se potpuno zaustavite. Postoji tehnika menjanja brzina bez kvačila čime štedite lamelu, koja tako može trajati jako dugo.
Što se tiče Tesle, baš me zanima koje su rešenje primenili za kočenje kamiona pod teretom na nizbrdicama, odnosno kontrolu broja obrtaja. Kod sus mašina je to retarder, i kod većine kamiona radi na principu blokiranja izduva motora, mada postoje i elektromagnetni. Takodje bi bilo zanimljivo saznati kako se ponaša potrošnja baterija u planinskim predelima.

Teslolog amater

pre 6 godina

Ajd' prvo da razjasnimo neke osnovne stvari.

Koliko kosta jedan kilovatcas struje u Americi?

Koliko kosta jedan litar (ne galon) dizela u Americi?

Koliko kilovata je potrebno da se potpuno prazne baterije ovog kamiona napune "do vrha"?

Posle koliko godina ce kapacitivnost baterija pasti na 80%

Koliko ce kostati potpuno nove baterije sa zamenom?

Koliko ce kostati izgradnja citave mreze punjaca za kamione i ko ce to da plati-Mask ili poreski obveznici svi od reda, cak i oni koji voze bicikle?

Ko ce da plati skupe reciklaze kancerogenih izraubovanih baterija-Mask ili poreski obveznici svi od reda, cak i oni koji voze bicikle?

Ko ce da plati izgradnju na hiljade novih elektrana cije ce generatore pokretati dizel, ugalj ili uranijum za proizvodnju nedostajuce struje-Mask ili poreski obveznici svi od reda, cak i oni koji voze bicikle?

Ko ce da plati slepovanje ovih kamiona kada ostanu zavejani u snegu ili u nekom zastoju zimi pa svu struju vozac potrosi na grejanje kabine da ne bi umro od smrzavanja-bukvalno?

Evo samo nekih osnovnih pitanja za pocetak?

mikki

pre 6 godina

@jastog. Da li si ti cuo da u Usa krece zakon da ce vozaci biti limitirani na 8h dnevno voznje?Sa tim zakonom je sasvim dovoljna autonomija.Inace,lepo pise da su namenjeni za kratke i srednje ture,i odrzavanja gotovo da nema.Mnogo prednosti u odnosu na dizel.

heeey Yaaa

pre 6 godina

dzaba, lupaju ovi sto kazu da je za kratke relacije, za 40min se napuni da moze 400milja da se.predje, to je taman da se napravi pauza koja.je obavezna akon 8h sati voznje

Joca

pre 6 godina

A vidim da su pojedinci baš zaslepljeni idejom da će se voziti za džabe.
(only fools and horses, 25. novembar 2017 10:26)
Ko misli da će se voziti "za džabe" je idijot. Da, baš sa "j", to je posebna klasa idiota. Međutim, jednako je idijot i onaj koji misli da se SUS motorima može smanjivati potrošnja u nedogled. Pre svega sa SUS motorima energija kočenja se neizbežno baca uz dodatne troškove zamene kočnica. Kod kamiona je to samo još izraženije nego kod automobila jer je i energija kočenja veća.
Obično se ta, jedna od najvažnijih prednosti električnih vozila ne spominje jer se "podrazumeva".
Jasno da nikada ništa neće biti "za džabe", ali može i mora da bude jeftinije, odnosno da štedi energiju. Ispalo je da je efikasna i isplativa rekuperacija kočenja moguća samo dodatnim baterijama (ili superkondenzatorima) i dodatnim električnim motorom. Onda su uvideli da onaj "glavni" pogon više nije neophodan, odnosno da je on i svi njegovi prateći agregati samo beskorisan balast.

Jastog

pre 6 godina

@Iron Man

Očigledno ne znaš ništa o ovom biznisu i ne znaš koliko prosječni kamiondzija u SAD predje u toku sedmice. Takodje ne znaš koliko je vremena potrebno da bi se prevezlo recimo tih 500 milja koje si spomenuo. Sa punim rezervoarom kamion u SAD predje izmedju 1500 i 2000 kilometara pa je opet borba da se stigne na vrijeme. Ovdje su udaljenosti ogromne za naše pojmove a infrastruktura za ove Tesline kamione ne postoji. Dakle ovi kamioni će možda nekada u budućnosti imati neku svrhu ali su trenutno beskorisni.

only fools and horses

pre 6 godina

Kada izračunaš da klasičan kamion troši 30L dizela / 100km pa puta X hiljada km svakog meseca, videćeš da će kamion sa oduševljenjem biti prihvaćen od strane prevoznika... Potpuna revolucija! 
(NeuvilleBG, 24. novembar 2017 10:13)

U redu. Ali šta je sa cenom struje. I to nešto košta. Sada to dođe manje nego nafta, naročito u SAD. Ali računajte da 2/3 cene goriva ide na akcize i porez. Neće se države odreći tih para, prebaciće ih na struju. Plus odnos ponuda-potražnja što bi svakako doprinelo rastu cene struje. Zamislite da se sav transport prebaci na struju. Kamioni, autobusi, vozovi, brodovi (za avione je nemoguće sa ovom tehnologijom). Znači građenje na hiljade novih nuklearnih elektrana. I na kraju nam trošak dođe na isto, plus što bi se i računi za domaćinstvo utrostručili. E toga se ja plašim. A vidim da su pojedinci baš zaslepljeni idejom da će se voziti za džabe.

Lepi Žića

pre 6 godina

Vrh, neprobojna. Šoferšajbna i punjenje baterija dok se roba istovaruje ili utovaruje, ušteda maximalna, godišnje vozači kamiona promene najmanje jednu šoferšajbnu , pa izračunaj koja ušteda, , .. vozilo se automatski zaustavlja nemenjajući svoju traku, koliko će samo to života spasiti, od zaspalih i polupijanih vozača kamiona.

Pa

pre 6 godina

Mnogi komentatori izgleda nisu pročitali tekst povodom promocije ovog kamiona. Ovaj kamion i nije planiran za long distance ture, već srednje. Ova km/charge je sasvim dovoljna za tu namenu. Uzimajući u obzir cenu dizel vozila (100.000 +), cenu dizela, cenu održavanja, cenu el. energuje u US i cenu Tesla kamiona (koja me je prilično šokirala jer sam očekivao mnogo veću cifru) ovo će veoma brzo zaživetu po američkim autoputevima.

spediterko

pre 6 godina

@milan
Care, 44tone je dozvoljena bruto masa tegljaca, poluprikolice i tereta, i to za troosovinske tegljace, za obicne je 40t. Sve u svemu, maksimalna nosivost je 28-30t, preko toga idu prikolice i dozvole za vanredni transport, ali dosta, to tek ne bi skontao...

Igor

pre 6 godina

@Ovako: u Americi 80% šlepera radi na relacijama do 250 milja dnevno. Tako da većina špeditera će itekako koristiti uglavnom Tesla kamione.
(Polo, 24. novembar 2017 10:33)

Ma hoce sigurno. Koji ce to spediter pucati sebi u nogu za mogucnost da moze da preveze 20% manje tereta zbog tezine samog kamiona i jos uracunavati u sve to i radne sate vozaca dok cekaju na red da se taj kamion napuni?
BTW, Ilon Musk nije bio bas precizan po pitanju garancije. Da li je mislio da kamion nece da stane na putu zbog kvara ili da nece uopste da se pokvari? U ovo prvo mozda mogu i da mu poverujem, ali ovo da nece da se pokvari uoste, hahaha... Bas je poznat po tome.

Pedi Grk

pre 6 godina

Dok nosivost ne bude 44t, nema prođu u Evropi.
(Milan, 24. novembar 2017 10:40)Mislis na ukupnu nosivost.Ali zakon moze da promeni prodju.Primer da sada za zeleno vozilo u Austriji koje moj prijatelj ima placa 20€ poreza godisnje,besplatan parking,besplatne punjace i rezervisane parkinge ispred trznih centara.Licno sam video to sve.

Iron Man

pre 6 godina

@Jastog - Potpuno ste u pravu. Evo bas sam neki dan bio u Americi, i tamo svaki dizel kamion ima domet od 453215654 milja sa jednim rezervoarom. Ja sam ih pitao:

"Pa zasto, ljudi? Zar ne mozete da razvrstate vase potrebe? Na primer, da imate 9 klasa kamiona po nosivosti/velicini. U tom slucaju, ne mora svaki kamion da prelazi 6574562456 milja sa jednim rezervoarom, dovoljno je npr. i 500 milja, jer bi se razlicite klase kamiona koristile za razlicite udaljenosti i potrebe. Svejedno je ogranicenje brzine 65 milja na sat, pa je jedan rezervoar od 500 milja dovoljan za 8 sati voznje, sto je cela jedna radna smena."

Oni me gledaju. Kazu: "Pa probali smo mi tako, ali ne ide. Kod nas 100% kamiona saobraca na relaciji Los Andjeles - Nju Jork. Milioni vozaca su svakodnevno tokom 50 godina kretali na put od obale do obale manjim kamionima dometa 300 milja (jer se, naravno, vise isplati voziti 5 malih kamiona nego jedan veliki), i svima bi kamion jednostavno prestajao da radi usred pustinje. Decenijama niko nije mogao da shvati zasto, da bismo na kraju zakljucili da je to zato sto bi se rezervoar sa gorivom ispraznio. Tako da smo odlucili da pravimo samo jednu vrstu kamiona - nosivosti 21654246545 tona i dometa 2135431546 milja. A za ove bas kratke destinacije od par stotina milja, tu koristimo teleportaciju, jer smo tako u mogucnosti."

Malo je reci da sam bio fasciniran njihovim genijalnim nacinom razmisljanja i resavanja problema, a poznati su kao nazadni.

PeraNS

pre 6 godina

@mali a I ostali
Za one koji su pratili prezentaciju! Rečeno je da je domet od 800km pri brzini od 120 km/h i MAKSIMALNO opterećen (po USA zakonima, to je oko 36 TONA).
Znači ako ideš sa manjim teretom dobijaš veći domet, ako ideš manjom brzinom dobijaš veći domet...
Oko ovog čoveka sedi dosta pametnih glava koje su našle rešenje za prevoz 80% robe u USA ali to vama nije dovoljno???

japanac

pre 6 godina

Opet depozit?! Pa zar Tesla nije zaradio dovoljno da sam finansira svoje projekte? Možda ga prati sudbina Nikole Tesle koji i sam nije imao novca za svoje "poduhvate" već je moralo da traži finansijere...

mali

pre 6 godina

Kada izračunaš da klasičan kamion troši 30L dizela / 100km pa puta X hiljada km svakog meseca, videćeš da će kamion sa oduševljenjem biti prihvaćen od strane prevoznika... Potpuna revolucija!
(NeuvilleBG, 24. novembar 2017 10:13) A, kada konacno objave podatak kolika je tezina samog kamiona u odnosu na ukupnu nosivost brzo ce splasnuti njihovo odusevljenje, jer sto ustedis na gorivu, izgubis na 7-8 tona manjem tovaru.

tamo neko

pre 6 godina

midza

ne znam da li si ozbiljan ili sarkastican..
po meni je to sedenje na sredini najnejasnija stvar..

kako taj covek moze da pretice ili vidi bilo sta ispred sebe ukoliko se nalazi neki drugi kamion ispred njega?!

Jastog

pre 6 godina

Svaki kamiondzija u SAD zna da je priča sa ovim kamionom totalna nebuloza. Evo dobijem ja danas turu od 700 milja i krenem kroz sred pustinje u Nevadi i stane mi kamion na pola puta, gdje da ga napunim? Jel vi imate predstavu uopšte koliki postotak amerike je u stvari teška zabit gdje nema apsolutno ničega? Gdje su punjači? Kako da prevezem turu na vrijeme kada stalno moram da ga punim? Koliko bi mi trebalo da prevezem robu sa obale na obalu? Dajte molim vas...

Mladen

pre 6 godina

Koliko se sećam, domet je davan kao domet pri 65 milja na sat, okk 105 km na sat i maksimalnim opterećenjem od 80.000 funti, oko 36 tona.

Polo

pre 6 godina

@ u americi kamioni u jednoj turi pređu hiljade km, ako oni kažu da ima autonomiju 800 znači to je 600 km u stvarnosti, dok se napuni, znači sa obale na obalu mesec dana haha
(Svašta, 24. novembar 2017 09:42)

Ovako: u Americi 80% šlepera radi na relacijama do 250 milja dnevno. Tako da većina špeditera će itekako koristiti uglavnom Tesla kamione.

NeuvilleBG

pre 6 godina

Kada izračunaš da klasičan kamion troši 30L dizela / 100km pa puta X hiljada km svakog meseca, videćeš da će kamion sa oduševljenjem biti prihvaćen od strane prevoznika... Potpuna revolucija!

Svašta

pre 6 godina

u americi kamioni u jednoj turi pređu hiljade km, ako oni kažu da ima autonomiju 800 znači to je 600 km u stvarnosti, dok se napuni, znači sa obale na obalu mesec dana haha

NeuvilleBG

pre 6 godina

Kada izračunaš da klasičan kamion troši 30L dizela / 100km pa puta X hiljada km svakog meseca, videćeš da će kamion sa oduševljenjem biti prihvaćen od strane prevoznika... Potpuna revolucija!

Polo

pre 6 godina

@ u americi kamioni u jednoj turi pređu hiljade km, ako oni kažu da ima autonomiju 800 znači to je 600 km u stvarnosti, dok se napuni, znači sa obale na obalu mesec dana haha
(Svašta, 24. novembar 2017 09:42)

Ovako: u Americi 80% šlepera radi na relacijama do 250 milja dnevno. Tako da većina špeditera će itekako koristiti uglavnom Tesla kamione.

Pedi Grk

pre 6 godina

Dok nosivost ne bude 44t, nema prođu u Evropi.
(Milan, 24. novembar 2017 10:40)Mislis na ukupnu nosivost.Ali zakon moze da promeni prodju.Primer da sada za zeleno vozilo u Austriji koje moj prijatelj ima placa 20€ poreza godisnje,besplatan parking,besplatne punjace i rezervisane parkinge ispred trznih centara.Licno sam video to sve.

Mladen

pre 6 godina

Koliko se sećam, domet je davan kao domet pri 65 milja na sat, okk 105 km na sat i maksimalnim opterećenjem od 80.000 funti, oko 36 tona.

PeraNS

pre 6 godina

@mali a I ostali
Za one koji su pratili prezentaciju! Rečeno je da je domet od 800km pri brzini od 120 km/h i MAKSIMALNO opterećen (po USA zakonima, to je oko 36 TONA).
Znači ako ideš sa manjim teretom dobijaš veći domet, ako ideš manjom brzinom dobijaš veći domet...
Oko ovog čoveka sedi dosta pametnih glava koje su našle rešenje za prevoz 80% robe u USA ali to vama nije dovoljno???

Pa

pre 6 godina

Mnogi komentatori izgleda nisu pročitali tekst povodom promocije ovog kamiona. Ovaj kamion i nije planiran za long distance ture, već srednje. Ova km/charge je sasvim dovoljna za tu namenu. Uzimajući u obzir cenu dizel vozila (100.000 +), cenu dizela, cenu održavanja, cenu el. energuje u US i cenu Tesla kamiona (koja me je prilično šokirala jer sam očekivao mnogo veću cifru) ovo će veoma brzo zaživetu po američkim autoputevima.

tamo neko

pre 6 godina

midza

ne znam da li si ozbiljan ili sarkastican..
po meni je to sedenje na sredini najnejasnija stvar..

kako taj covek moze da pretice ili vidi bilo sta ispred sebe ukoliko se nalazi neki drugi kamion ispred njega?!

Jastog

pre 6 godina

Svaki kamiondzija u SAD zna da je priča sa ovim kamionom totalna nebuloza. Evo dobijem ja danas turu od 700 milja i krenem kroz sred pustinje u Nevadi i stane mi kamion na pola puta, gdje da ga napunim? Jel vi imate predstavu uopšte koliki postotak amerike je u stvari teška zabit gdje nema apsolutno ničega? Gdje su punjači? Kako da prevezem turu na vrijeme kada stalno moram da ga punim? Koliko bi mi trebalo da prevezem robu sa obale na obalu? Dajte molim vas...

Iron Man

pre 6 godina

@Jastog - Potpuno ste u pravu. Evo bas sam neki dan bio u Americi, i tamo svaki dizel kamion ima domet od 453215654 milja sa jednim rezervoarom. Ja sam ih pitao:

"Pa zasto, ljudi? Zar ne mozete da razvrstate vase potrebe? Na primer, da imate 9 klasa kamiona po nosivosti/velicini. U tom slucaju, ne mora svaki kamion da prelazi 6574562456 milja sa jednim rezervoarom, dovoljno je npr. i 500 milja, jer bi se razlicite klase kamiona koristile za razlicite udaljenosti i potrebe. Svejedno je ogranicenje brzine 65 milja na sat, pa je jedan rezervoar od 500 milja dovoljan za 8 sati voznje, sto je cela jedna radna smena."

Oni me gledaju. Kazu: "Pa probali smo mi tako, ali ne ide. Kod nas 100% kamiona saobraca na relaciji Los Andjeles - Nju Jork. Milioni vozaca su svakodnevno tokom 50 godina kretali na put od obale do obale manjim kamionima dometa 300 milja (jer se, naravno, vise isplati voziti 5 malih kamiona nego jedan veliki), i svima bi kamion jednostavno prestajao da radi usred pustinje. Decenijama niko nije mogao da shvati zasto, da bismo na kraju zakljucili da je to zato sto bi se rezervoar sa gorivom ispraznio. Tako da smo odlucili da pravimo samo jednu vrstu kamiona - nosivosti 21654246545 tona i dometa 2135431546 milja. A za ove bas kratke destinacije od par stotina milja, tu koristimo teleportaciju, jer smo tako u mogucnosti."

Malo je reci da sam bio fasciniran njihovim genijalnim nacinom razmisljanja i resavanja problema, a poznati su kao nazadni.

spediterko

pre 6 godina

@milan
Care, 44tone je dozvoljena bruto masa tegljaca, poluprikolice i tereta, i to za troosovinske tegljace, za obicne je 40t. Sve u svemu, maksimalna nosivost je 28-30t, preko toga idu prikolice i dozvole za vanredni transport, ali dosta, to tek ne bi skontao...

Lepi Žića

pre 6 godina

Vrh, neprobojna. Šoferšajbna i punjenje baterija dok se roba istovaruje ili utovaruje, ušteda maximalna, godišnje vozači kamiona promene najmanje jednu šoferšajbnu , pa izračunaj koja ušteda, , .. vozilo se automatski zaustavlja nemenjajući svoju traku, koliko će samo to života spasiti, od zaspalih i polupijanih vozača kamiona.

Svašta

pre 6 godina

u americi kamioni u jednoj turi pređu hiljade km, ako oni kažu da ima autonomiju 800 znači to je 600 km u stvarnosti, dok se napuni, znači sa obale na obalu mesec dana haha

laza

pre 6 godina

@(Joca, 25. novembar 2017 13:09)

Ne znam, gospodine, čime se bavite ali o industriji transporta na sev. američkom kontinentu, a naročito profesionalnoj vožnji očigledno nemate blage veze. Profesionalni vozači koriste kočnicu veoma malo. Naravno, koristi se u nepredvidjenim opasnim situacijama i prilikom potpunog zaustavljanja kamiona kada se kamion kreće vrlo sporo. U ostalim situacijama se koriste druge stvari. Prvo je sama tehnika vožnje i anticipacija, držanje odstojanja, menjanje brzina (kočenje motorom) i upotreba retardera (vrlo važno na nizbrdicama). Sve ovo doprinosi da se kočnice na kamionima menjaju mnogo redje nago što vi to radite na kolima. Ista stvar je i sa kvačilom, koristite ga samo da krenete i kad se potpuno zaustavite. Postoji tehnika menjanja brzina bez kvačila čime štedite lamelu, koja tako može trajati jako dugo.
Što se tiče Tesle, baš me zanima koje su rešenje primenili za kočenje kamiona pod teretom na nizbrdicama, odnosno kontrolu broja obrtaja. Kod sus mašina je to retarder, i kod većine kamiona radi na principu blokiranja izduva motora, mada postoje i elektromagnetni. Takodje bi bilo zanimljivo saznati kako se ponaša potrošnja baterija u planinskim predelima.

only fools and horses

pre 6 godina

Kada izračunaš da klasičan kamion troši 30L dizela / 100km pa puta X hiljada km svakog meseca, videćeš da će kamion sa oduševljenjem biti prihvaćen od strane prevoznika... Potpuna revolucija! 
(NeuvilleBG, 24. novembar 2017 10:13)

U redu. Ali šta je sa cenom struje. I to nešto košta. Sada to dođe manje nego nafta, naročito u SAD. Ali računajte da 2/3 cene goriva ide na akcize i porez. Neće se države odreći tih para, prebaciće ih na struju. Plus odnos ponuda-potražnja što bi svakako doprinelo rastu cene struje. Zamislite da se sav transport prebaci na struju. Kamioni, autobusi, vozovi, brodovi (za avione je nemoguće sa ovom tehnologijom). Znači građenje na hiljade novih nuklearnih elektrana. I na kraju nam trošak dođe na isto, plus što bi se i računi za domaćinstvo utrostručili. E toga se ja plašim. A vidim da su pojedinci baš zaslepljeni idejom da će se voziti za džabe.

mali

pre 6 godina

Kada izračunaš da klasičan kamion troši 30L dizela / 100km pa puta X hiljada km svakog meseca, videćeš da će kamion sa oduševljenjem biti prihvaćen od strane prevoznika... Potpuna revolucija!
(NeuvilleBG, 24. novembar 2017 10:13) A, kada konacno objave podatak kolika je tezina samog kamiona u odnosu na ukupnu nosivost brzo ce splasnuti njihovo odusevljenje, jer sto ustedis na gorivu, izgubis na 7-8 tona manjem tovaru.

Iron Man

pre 6 godina

@Teslolog amater - Da ste bar pogledali snimak predstavljanja, ne biste morali da postavljate mnoga od tih pitanja. Tesla ce na punjacima za ove kamione da garantuje cenu od 7 centi po kWh-u. Procenjuje se da kamion ima kapacitet baterije od oko 1MWh. Znaci da za punjenje treba do 80 dolara, i sa time ce moci da se predje oko 800km pri (maksimalnoj dozvoljenoj) brzini od 65 milja na sat.

Litar dizela u SAD kosta oko 0,66 dolara. Dizel kamion ove velicine trosi oko 36 litara na 100km. Za 800km bi mu trebalo oko 288 litara, tj. oko 190 dolara.

Ako ostane zavejan u snegu, mada ne znam zasto bi to bilo pravilo, a ne izuzetak, vozac ce morati tu da zivi verovatno par meseci da bi potrosio par stotina kWh-ova energije na grejanje.

I ostala pitanja su jeftina provokacija, uglavnom bazirana na pogresnim pretpostavkama. Iz ovog primera gde komentarisete dogadjaj koji niste ni pogledali, niti o njemu bilo sta procitali, se jasno vidi uobicajena priroda vasih komentara - zasnovani na pogresnim i zlonamernim pretpostavkama, sa ciljem da namerno dezinformisu druge ljude.

mikki

pre 6 godina

@jastog. Da li si ti cuo da u Usa krece zakon da ce vozaci biti limitirani na 8h dnevno voznje?Sa tim zakonom je sasvim dovoljna autonomija.Inace,lepo pise da su namenjeni za kratke i srednje ture,i odrzavanja gotovo da nema.Mnogo prednosti u odnosu na dizel.

japanac

pre 6 godina

Opet depozit?! Pa zar Tesla nije zaradio dovoljno da sam finansira svoje projekte? Možda ga prati sudbina Nikole Tesle koji i sam nije imao novca za svoje "poduhvate" već je moralo da traži finansijere...

Joca

pre 6 godina

A vidim da su pojedinci baš zaslepljeni idejom da će se voziti za džabe.
(only fools and horses, 25. novembar 2017 10:26)
Ko misli da će se voziti "za džabe" je idijot. Da, baš sa "j", to je posebna klasa idiota. Međutim, jednako je idijot i onaj koji misli da se SUS motorima može smanjivati potrošnja u nedogled. Pre svega sa SUS motorima energija kočenja se neizbežno baca uz dodatne troškove zamene kočnica. Kod kamiona je to samo još izraženije nego kod automobila jer je i energija kočenja veća.
Obično se ta, jedna od najvažnijih prednosti električnih vozila ne spominje jer se "podrazumeva".
Jasno da nikada ništa neće biti "za džabe", ali može i mora da bude jeftinije, odnosno da štedi energiju. Ispalo je da je efikasna i isplativa rekuperacija kočenja moguća samo dodatnim baterijama (ili superkondenzatorima) i dodatnim električnim motorom. Onda su uvideli da onaj "glavni" pogon više nije neophodan, odnosno da je on i svi njegovi prateći agregati samo beskorisan balast.

Jastog

pre 6 godina

@Iron Man

Očigledno ne znaš ništa o ovom biznisu i ne znaš koliko prosječni kamiondzija u SAD predje u toku sedmice. Takodje ne znaš koliko je vremena potrebno da bi se prevezlo recimo tih 500 milja koje si spomenuo. Sa punim rezervoarom kamion u SAD predje izmedju 1500 i 2000 kilometara pa je opet borba da se stigne na vrijeme. Ovdje su udaljenosti ogromne za naše pojmove a infrastruktura za ove Tesline kamione ne postoji. Dakle ovi kamioni će možda nekada u budućnosti imati neku svrhu ali su trenutno beskorisni.

heeey Yaaa

pre 6 godina

dzaba, lupaju ovi sto kazu da je za kratke relacije, za 40min se napuni da moze 400milja da se.predje, to je taman da se napravi pauza koja.je obavezna akon 8h sati voznje

Gradimir

pre 6 godina

@Teslolog amater
Nisam hteo u prvom trenutku da razmatram ovu gomilu pitanja, ali ajde da probam stavku po stavku:
- 0,07$ / kWh, po ugovoru sa Teslom za punjenje ovih kamiona
- oko 0,75$
- verovatno oko 300kWh, a možda i više
- sa svakodnevnim korišćenjem i koliko toliko poštovanim preporukama za punjenje, verovatno nikad neće pasti ispod 85%, bar prema do sada dostupnim podacima za Tesline automobile (bar ne dok se ne raspadne ostatak vozila)
- To niko ne može da zna, ali trend je da cena kWh baterije pada. Pre 9 godina je bila 800-900 $/kW, a sada je oko 150$. Trend je jasan.
- Teslini punjači se finansiraju iz Tesline zarade, a javni punjači koje koriste sva električna vozila su javno dobro, a postoje i komercijalne mreže
- Tesla je u svojoj fabrici baterija predvideo sektor za reciklažu. Ne verujem da mnogo toga otpada posle toga. Inače, čak ni Nissan, koji je prodao najviše električnih automobila, još nije značajno aktivirao reciklažu, jer nije bilo potrebe
- Ovo je već prevaziđena priča. Prošle godine je u svetu najviše novih kapaciteta struje napravljeno za obnovljive izvore. U SAD je danas jeftinije proizvoditi struju iz novih solarnih panela, nego iz POSTOJEĆIH termoelektrana, a da ne spominjem nuklearne, koje su uglavnom u gubicima. Inače, sami proizvođači struje ne vide nikakav problem sa povećavanjem proizvodnje od par procenata godišnje, a neće svi odjednom kupiti električna vozila
- Isti oni koji ostanu i bez goriva sa sadašnjim vozilima

Jastog

pre 6 godina

@mikki

U decembru se uvode elektronski log books ali ce i dalje važiti ista pravila kao i do sada, dakle 11 sati vožnje, 14 sati ukupno on duty, 10 sati off duty. Nikada neće ograničiti vožnju na 8 sati jer bi tada čitava industrija jednostavno stala. I ovih 11 sati dnevno je malo to će ti reći svaki naš vozač u SAD, samo se raspitaj.

Teslolog amater

pre 6 godina

Ajd' prvo da razjasnimo neke osnovne stvari.

Koliko kosta jedan kilovatcas struje u Americi?

Koliko kosta jedan litar (ne galon) dizela u Americi?

Koliko kilovata je potrebno da se potpuno prazne baterije ovog kamiona napune "do vrha"?

Posle koliko godina ce kapacitivnost baterija pasti na 80%

Koliko ce kostati potpuno nove baterije sa zamenom?

Koliko ce kostati izgradnja citave mreze punjaca za kamione i ko ce to da plati-Mask ili poreski obveznici svi od reda, cak i oni koji voze bicikle?

Ko ce da plati skupe reciklaze kancerogenih izraubovanih baterija-Mask ili poreski obveznici svi od reda, cak i oni koji voze bicikle?

Ko ce da plati izgradnju na hiljade novih elektrana cije ce generatore pokretati dizel, ugalj ili uranijum za proizvodnju nedostajuce struje-Mask ili poreski obveznici svi od reda, cak i oni koji voze bicikle?

Ko ce da plati slepovanje ovih kamiona kada ostanu zavejani u snegu ili u nekom zastoju zimi pa svu struju vozac potrosi na grejanje kabine da ne bi umro od smrzavanja-bukvalno?

Evo samo nekih osnovnih pitanja za pocetak?

dipl. inz. elektrotehnike

pre 6 godina

@laza Primenili su najstandardnije rekuperativno kocenje, jednostavno motor tada radi u generatorskom modu i puni bateriju strujom. To je vrlo razradjena tehnologija, tramvaji to koriste decenijama.

Oskar

pre 6 godina

@Teslolog amater - postoji razlog zašto se potpisujete sa tim imenom. Potpuno opisuje Vaše komentarisanje na temu električnih automobila i baterija.

Po koji put pišete jedne te iste stvari o kojima Vam je bilo više puta objavljeno. I to baš tačno postoji grupa ljudi na ovom sajtu koja uporno piše stvari koje su već demantovane.

"NAPALM BOMBE, URANIJUM, DIZEL AGREGAT
GDE ĆE VI TO PUNITI?!!!"

Kako li se Ilon i njegov tim nije dosetio ovih stavki koje ste vi napisali... Srećom postoje sajber stručnjaci koji znaju bolje nego od onih koji su profesionalci u svojoj struci i koji evo već više od 9 godina menjaju auto industriju.

Ce Gevara

pre 6 godina

Svaki kamiondzija u SAD zna da je priča sa ovim kamionom totalna nebuloza. Evo dobijem ja danas turu od 700 milja i krenem kroz sred pustinje u Nevadi i stane mi kamion na pola puta, gdje da ga napunim? Jel vi imate predstavu uopšte koliki postotak amerike je u stvari teška zabit gdje nema apsolutno ničega? Gdje su punjači? Kako da prevezem turu na vrijeme kada stalno moram da ga punim? Koliko bi mi trebalo da prevezem robu sa obale na obalu? Dajte molim vas...
(Jastog, 24. novembar 2017 11:36)

Ali recimo ... ti dobijes turu do 500 km ... a Americi i tu otkacis prikolicu i zakacis za nazad .... u firmi gde si otkacio prikolicu i zakacio drugu ... ima punjac za struju za kamione ... uradis pauzu i napunis baterije... i onda gas opet 500 km!Neces raditi long distanc ture nego krace ali sa cescem prekacinjanjem ....

Dok nosivost ne bude 44t, nema prođu u Evropi.
(Milan, 24. novembar 2017 10:40)

Ovo je za americko trziste 36t ... toliko je brutto tezina i najveca dozvoljena masa u Americi.Po Evropi je najveca dozvoljena tezina 40.000 kg sem ponekim drzavama ... poput Belgije, Holandije, Svedske ... je 44t ... ali sa kamionima sa 2 pogonske osovine ... sto Tesla i ispunjava ... i moze 44t bruto ali ostaje pitanje koliki je neto tovar .. jer nije objavljeno tezina vozila ... i mislim da je malo teze!

Igor

pre 6 godina

@Ovako: u Americi 80% šlepera radi na relacijama do 250 milja dnevno. Tako da većina špeditera će itekako koristiti uglavnom Tesla kamione.
(Polo, 24. novembar 2017 10:33)

Ma hoce sigurno. Koji ce to spediter pucati sebi u nogu za mogucnost da moze da preveze 20% manje tereta zbog tezine samog kamiona i jos uracunavati u sve to i radne sate vozaca dok cekaju na red da se taj kamion napuni?
BTW, Ilon Musk nije bio bas precizan po pitanju garancije. Da li je mislio da kamion nece da stane na putu zbog kvara ili da nece uopste da se pokvari? U ovo prvo mozda mogu i da mu poverujem, ali ovo da nece da se pokvari uoste, hahaha... Bas je poznat po tome.

Teslolog amater

pre 6 godina

@Iron Man, @Grdimir-tacno je da je priroda mojih komentara: ""zasnovani na pogresnim i zlonamernim pretpostavkama, sa ciljem da namerno "dezinformisu" druge ljude.""

To je zato sto su svi clanci o ovakvim vozilima analogno zasnovani na idilicnim fantazijama sa ciljem da zaista dezinformisu. Nikad ni zrnce sumnje i skepse, a kamo li neke ozbiljnije analize.

Tacno je da sam amater i da su mi pitanja amaterska, ali i takva amaterska Vas kompromituju, da ne kazem nesto gore. Evo jednog primera:

Gradimir tvrdi da je za punjenje baterija potrebno: "verovatno oko 300kWh, a možda i više". Vrlo precizno i egzaktno, nema sta!

Iron Man, pak tvrdi: "Procenjuje se da kamion ima kapacitet baterije od oko 1MWh. Znaci da za punjenje treba do 80 dolara." Dakle, ako jedan kilovat kosta 0,07$, za 80$, onda sledi 80/0,07~1100 Kwh za jedno punjenje.

Sve u svemu obojca se podsmevate mojim, bez ikakve sumnje amaterskim pitanjima, a Vasi se rezultati razlikuju cak za 3 do 4 puta u odgovoru na najjednostavnije amatersko pitanje: ""Koliko kilovata je potrebno da se potpuno prazne baterije ovog kamiona napune "do vrha"?".

Iron Man

pre 6 godina

@Teslolog amater - "Sve u svemu obojca se podsmevate mojim, bez ikakve sumnje amaterskim pitanjima". Nema svrhe da glumite zrtvu, imajuci u vidu da su vasa pitanja uvek ista, i da je jasno da niste neko ko je iskreno zeljan da sazna nesto novo, vec iskljucivo da provocira. Svaki put vam se na pitanja odgovori, a vi te odgovore potpuno ignorisete. Evo jednog primera:

Stalno pricate kako su baterije ustvari napalm bombe i vrlo opasne. Onda vas ja pitam koliko el. automobila ima na putevima, na koliko njih je doslo do pozara na baterijama, i koliko ljudi je povredjeno ili poginulo kao rezultat toga. Ukupno, bilo kad, bilo gde. To ignorisete. Kada vam kazem da postoji razlog zasto se napalm bombe prave od benzina, a ne od litijuma ili kobalta, vi i to ignorisete. Mnogi vam u komentarima mnogo bolje od mene objasne zasto niste u pravu. Ali onda vas sledeci komentar glasi "s obzirom da se niko nije potrudio da me demantuje, evo jednog snimka kako Teslu gasi x vatrogasaca" (jer je u pitanju redak slucaj pozara, dosli su za svaki slucaj, a pri tome mogu da vide i nauce kako se taj problem resava). To je vredjanje truda i vremena svih koji vam odgovore. Ako zauzvrat ocekujete duboki naklon i postovanje, u zabludi ste jos jednom.

Da ste u stvari gledali snimak, mogli biste da zakljucite koliko kWh je potrebno za punjenje. Prognozirana potrosnja pomenuta u snimku je oko 2kWh po milji, pa je za 500 milja potrebno oko 1000kWh. Oko toga se vecina slaze, ali nema zvanicne potvrde.

Gradimir

pre 6 godina

@Teslolog amater
Ne znam Iron mana, pa nisam ni dogovarao sa njim šta ću napisati u svom komentaru, tako da nije ništa čudno da nam se neke brojke razlikuju. 300 kWh ili više je moja slobodna procena jer nisam nigde čuo ili pročitao podatak o kapacitetu. Neko je u komentarima pomenuo potrošnju dizel kamiona od 30 l, pa sam potrošnju Tesle S od oko 20 kWh pomnožio sa 3 da bih došao na oko 300 kWh za 500 km. Tu je greška, jer je najavljeni domet oko 500 milja a ne km, dakle puta 1,6=480 kWh grube procene. Ostale brojke sam uglavnom pokupio iz različitih tekstova i snimaka po internetu. 0,07$ po kWh je cena koju je Mask sam rekao pri predstavljanju kamiona. Što se tiče struje, najniža cena po kWh iz solarnih panela za koju sam čuo je 0,019 $, za solarnu farmu u S. Arabiji. Jedino jeftinije od toga da ja znam je iz geotermalnih izvora na Islandu - 0,01 $. Dakle, i tu imamo trend koji termoelektrane nikako ne mogu da isprate, jer ugalj i dalje treba iskopati, prevesti, ložiti. Možda bi ugalj bio jeftiniji kada bi ga vozili kamionima na struju.

TecHiFi

pre 6 godina

(Teslolog amater, 25. novembar 2017 15:13)

Ali pazi pitanja "ko će da plati", Tesla ili biciklisti. Sa takvim stavom danas bi još jahali konje, jer biciklisti/planinari/tigrovi ne bi hteli da plate asfaltiranje puteva. Inače punjače tog tipa koriste i druga elektro vozila, a ne samo Teslini kamioni, to ti je javno dobro, tako da ne vidim problem da ih plate i biciklisti i planinari i tigrovi, i njima roba stiže istim tim kamionima. Logika ti je kao kad bi rekao zašto da država plaća parama od mog poreza održavanje železnice kad u mom selu uopšte nema pruge.

TecHiFi

pre 6 godina

(Teslolog amater, 27. novembar 2017 12:21)

...onda ce ponosni vlasnici teslinih vozila svoje baterije puniti na punjacima, a kad' dodju kuci onda ce tu istu struju pomocu invertora povezivati na kucnu instalaciju, ili ce im biti dovoljno da samo dopunjavaju svoje termoakumulacione peci. I tako svaki dan, bar dok traje zima. 

Jesam li Vas bar nasmejao, ako Vas vec nisam ubedio? 

Do suza! I tad će ponosni vlasnici automobila od +50.000$ u pauzi dok čekaju da ućare jeftinu struju (i kače je na invertore!) da skidaju okolo šahtove i bakarne instalacije da prodaju kao sekundarne sirovine.

Zato i imaju para za skupe stvari, kradu struju od biciklista! Sram ih bilo! :)

Sin Bludimir

pre 6 godina

Postoji tu jedan ozbiljan probelem o kome se ne prica. Prica se o punjacima, koji realno mogu da se instaliraju i u sred pustinje itd.
Ali jedan drugi problem je za sad nereshiv, a to je pad kapacitivnosti.
10-15 posto godisnje baterija gubi na kapacitetu makar je i ne koristili. Kiselina razjeda metal nepovratno.
Posle 5 godina ovi kamioni nece imati range od 200km. Isto se desava i sa el kolima. To je major problem koji ne moze da se resi, ostalo je sve ozbiljan problem infrastrukture ali resiv.

Mrak

pre 6 godina

Sve trenutne cjene eletricne energije koja se dobija iz obnovljivih izvora energije su pod subvencijama, gdje vas država nagrađuje ako koristite obnovljive resurse. Razlozi su jednostavni: skupa cjena infrastrukture za te potrebe, koja uz realne cjene bez subvencija ne bi bila uopste isplativa,ni za neku masovniju proizvodnju, te trenutno malen postotak primjene elektricne energije dobijene iz obnovljivih izvora energje.
Čim se još dodatno komercijalizuje ovo pitanje, i uđe u masovniju proizvodnju i korišćenje, država ukida sve moguće povlastice i subvencije i kreće u ubiranje prihoda. Razlog jednostavan: država mora nadoknaditi značajan finansijski gubitak gašenjem npr. termoelektrana. Ovim koracima infrastruktura, tehnologija, održavanje i proizvodnja iz obnovljivih izvora postaje skuplja, dosta skuplja od trenutne cjene, samim tim i potrošačima cjena postaje skuplja.
2. Prelaskom na električni pogon svega, pa na kraju i vozila, dovešće do ogromne potražnje eletrične energije,daleko veće nego trenutne (npr. zamislite samo prosječan grad od 200 000 ljudi i 50 000 vozila, koja idu na struju, kolika je to veća potražnja struje na jednom malom uzorku). Obnovljivi izvori energije nisu ni u pola dovoljni da zadovolje potražnju, ne mogu toliko proiuzvesti električne energije, još ukidanjem subvencija struja proiuvedena u tim kompleksima postaje i skuplja, trenutan broj raznih elektrana takođe nije dovoljan za zadovoljavanje tih potreba. Situacija sledeća: još masovnija izgradnja štetnih elektrana i uništavanje prirodne sredine u manje razvijenim djelovima svijeta sa niskom cjenom radne snage, naravno sve u privatnom vlasnistvu pod okvirom velikih sila,dok će oni imati svoja postrojenja obnovljivih izvora, da pokažu kako su ekološki osvješteni, i ako im neće biti isplativa. Naravno cjena struje će da bude daleko veća nego današnja i postaće gotovo pa luksuz.
3. Istorija nas uči da sve što pretenduje da postane komercijalno, masovno, sa velikom propagandom koja prati to sve, nije u koristi planete, životne sredine, nas građana, nego malog kruga ljudi, koji će da napravi monopol,kao i oko nafte, gdje će se cjena mjenjati kako odluči neko tamo negdje. Samo će ovo postadi još gore od nafte, jer od struje smo ovisni, čitav dan nam ovisi o njoj, bez obzira imaš li auto ili nemaš. Kompletna elektrofikacija naših potreba vodi kompletnom robstvu, ne zaboravite da su nam vodu,rude i šume već uzeli radi iste te električne energije.

Gradimir

pre 6 godina

@Mrak
Kao što rekoh, struja iz solarnih panela je jeftinija od bilo koje druge struje, bez subvencija. Subvencije više nisu potrebne. Evo jednog zanimljivog članka sa 10 činjenica o solarnoj energiji, koje sigurno mnogi ne znaju.
https://finance.yahoo.com/news/10-facts-solar-energy-might-133100794.html
Tehnika napreduje, bos da se izuješ ne možeš da je stigneš!

Teslolog amater

pre 6 godina

@(TecHiFi)

"Inače punjače tog tipa koriste i druga elektro vozila, a ne samo Teslini kamioni, to ti je javno dobro, tako da ne vidim problem da ih plate i biciklisti i planinari i tigrovi, i njima roba stiže istim tim kamionima."

Ja NISAM ni tvrdio da biciklisti i planinari ne treba da placaju izgradnju drzavne infrastrukture-generalno, ali ako samo Tesla investira u infrastrukturu za punjace i jos pri tom subvencionise cenu kilovata, nisam siguran da ce ti punjaci biti javno dobro.

Ako cena Kwh na tim punjacima bude subvencionisana, vrlo je verovatno da ce samo Teslina vozila moci da ih koriste, ili ce moci i drugi, ali po visoj ceni. Slutim da je sustina Tesline doktrine upravo u tome, da ima monopol na punjace, a ne toliko na proizvodnju vozila.

Ko zna sta se sve sprema, neke vlde ce davati i besplatno tu struju (o trosku biciklista i planinara-naravno) bar u pocetku, ali ako struja na punjacima bude jeftinija od struje za domacinstva, onda ce ponosni vlasnici teslinih vozila svoje baterije puniti na punjacima, a kad' dodju kuci onda ce tu istu struju pomocu invertora povezivati na kucnu instalaciju, ili ce im biti dovoljno da samo dopunjavaju svoje termoakumulacione peci. I tako svaki dan, bar dok traje zima.

Jesam li Vas bar nasmejao, ako Vas vec nisam ubedio?

Sve u svemu, bojim se da ce glavni teret ove "revolucije" past na pleca obicnog sveta koji ide peske ili koristi bicikle kroz drasticno povecanje cene struje za domacinstva!

Srđan

pre 6 godina

laza
Objasnjavate rad ''retardera'', a opsujete motornu kocnicu koja radi na principu blokade izduvnih gasova. Retarder je uredjaj smjesten izmedju transmisije i kardana. Radi se o hidraulicnom sistemu gdje ulje cirkulise izmedju dvije povrsine, a priblizavanjem i udaljavanjem tih povrsina dobijate trenje. Slicno kao lamela pored zamajca samo ovdje ulje cirkulise izmedju povrsina koji nisu ravne. Neravninama se dobija veci otpor medu povrsinama jer se time vrsi pritisak na ulje zbog cega se ulje grije, pa se provodi kroz hladnjake radi rashladjivanja. Zapravo ulje usporava teretno vozilo...

Jastog

pre 6 godina

Svaki kamiondzija u SAD zna da je priča sa ovim kamionom totalna nebuloza. Evo dobijem ja danas turu od 700 milja i krenem kroz sred pustinje u Nevadi i stane mi kamion na pola puta, gdje da ga napunim? Jel vi imate predstavu uopšte koliki postotak amerike je u stvari teška zabit gdje nema apsolutno ničega? Gdje su punjači? Kako da prevezem turu na vrijeme kada stalno moram da ga punim? Koliko bi mi trebalo da prevezem robu sa obale na obalu? Dajte molim vas...

Svašta

pre 6 godina

u americi kamioni u jednoj turi pređu hiljade km, ako oni kažu da ima autonomiju 800 znači to je 600 km u stvarnosti, dok se napuni, znači sa obale na obalu mesec dana haha

mali

pre 6 godina

Kada izračunaš da klasičan kamion troši 30L dizela / 100km pa puta X hiljada km svakog meseca, videćeš da će kamion sa oduševljenjem biti prihvaćen od strane prevoznika... Potpuna revolucija!
(NeuvilleBG, 24. novembar 2017 10:13) A, kada konacno objave podatak kolika je tezina samog kamiona u odnosu na ukupnu nosivost brzo ce splasnuti njihovo odusevljenje, jer sto ustedis na gorivu, izgubis na 7-8 tona manjem tovaru.

japanac

pre 6 godina

Opet depozit?! Pa zar Tesla nije zaradio dovoljno da sam finansira svoje projekte? Možda ga prati sudbina Nikole Tesle koji i sam nije imao novca za svoje "poduhvate" već je moralo da traži finansijere...

only fools and horses

pre 6 godina

Kada izračunaš da klasičan kamion troši 30L dizela / 100km pa puta X hiljada km svakog meseca, videćeš da će kamion sa oduševljenjem biti prihvaćen od strane prevoznika... Potpuna revolucija! 
(NeuvilleBG, 24. novembar 2017 10:13)

U redu. Ali šta je sa cenom struje. I to nešto košta. Sada to dođe manje nego nafta, naročito u SAD. Ali računajte da 2/3 cene goriva ide na akcize i porez. Neće se države odreći tih para, prebaciće ih na struju. Plus odnos ponuda-potražnja što bi svakako doprinelo rastu cene struje. Zamislite da se sav transport prebaci na struju. Kamioni, autobusi, vozovi, brodovi (za avione je nemoguće sa ovom tehnologijom). Znači građenje na hiljade novih nuklearnih elektrana. I na kraju nam trošak dođe na isto, plus što bi se i računi za domaćinstvo utrostručili. E toga se ja plašim. A vidim da su pojedinci baš zaslepljeni idejom da će se voziti za džabe.

Teslolog amater

pre 6 godina

Ajd' prvo da razjasnimo neke osnovne stvari.

Koliko kosta jedan kilovatcas struje u Americi?

Koliko kosta jedan litar (ne galon) dizela u Americi?

Koliko kilovata je potrebno da se potpuno prazne baterije ovog kamiona napune "do vrha"?

Posle koliko godina ce kapacitivnost baterija pasti na 80%

Koliko ce kostati potpuno nove baterije sa zamenom?

Koliko ce kostati izgradnja citave mreze punjaca za kamione i ko ce to da plati-Mask ili poreski obveznici svi od reda, cak i oni koji voze bicikle?

Ko ce da plati skupe reciklaze kancerogenih izraubovanih baterija-Mask ili poreski obveznici svi od reda, cak i oni koji voze bicikle?

Ko ce da plati izgradnju na hiljade novih elektrana cije ce generatore pokretati dizel, ugalj ili uranijum za proizvodnju nedostajuce struje-Mask ili poreski obveznici svi od reda, cak i oni koji voze bicikle?

Ko ce da plati slepovanje ovih kamiona kada ostanu zavejani u snegu ili u nekom zastoju zimi pa svu struju vozac potrosi na grejanje kabine da ne bi umro od smrzavanja-bukvalno?

Evo samo nekih osnovnih pitanja za pocetak?

Igor

pre 6 godina

@Ovako: u Americi 80% šlepera radi na relacijama do 250 milja dnevno. Tako da većina špeditera će itekako koristiti uglavnom Tesla kamione.
(Polo, 24. novembar 2017 10:33)

Ma hoce sigurno. Koji ce to spediter pucati sebi u nogu za mogucnost da moze da preveze 20% manje tereta zbog tezine samog kamiona i jos uracunavati u sve to i radne sate vozaca dok cekaju na red da se taj kamion napuni?
BTW, Ilon Musk nije bio bas precizan po pitanju garancije. Da li je mislio da kamion nece da stane na putu zbog kvara ili da nece uopste da se pokvari? U ovo prvo mozda mogu i da mu poverujem, ali ovo da nece da se pokvari uoste, hahaha... Bas je poznat po tome.

Jastog

pre 6 godina

@Iron Man

Očigledno ne znaš ništa o ovom biznisu i ne znaš koliko prosječni kamiondzija u SAD predje u toku sedmice. Takodje ne znaš koliko je vremena potrebno da bi se prevezlo recimo tih 500 milja koje si spomenuo. Sa punim rezervoarom kamion u SAD predje izmedju 1500 i 2000 kilometara pa je opet borba da se stigne na vrijeme. Ovdje su udaljenosti ogromne za naše pojmove a infrastruktura za ove Tesline kamione ne postoji. Dakle ovi kamioni će možda nekada u budućnosti imati neku svrhu ali su trenutno beskorisni.

Polo

pre 6 godina

@ u americi kamioni u jednoj turi pređu hiljade km, ako oni kažu da ima autonomiju 800 znači to je 600 km u stvarnosti, dok se napuni, znači sa obale na obalu mesec dana haha
(Svašta, 24. novembar 2017 09:42)

Ovako: u Americi 80% šlepera radi na relacijama do 250 milja dnevno. Tako da većina špeditera će itekako koristiti uglavnom Tesla kamione.

Iron Man

pre 6 godina

@Jastog - Potpuno ste u pravu. Evo bas sam neki dan bio u Americi, i tamo svaki dizel kamion ima domet od 453215654 milja sa jednim rezervoarom. Ja sam ih pitao:

"Pa zasto, ljudi? Zar ne mozete da razvrstate vase potrebe? Na primer, da imate 9 klasa kamiona po nosivosti/velicini. U tom slucaju, ne mora svaki kamion da prelazi 6574562456 milja sa jednim rezervoarom, dovoljno je npr. i 500 milja, jer bi se razlicite klase kamiona koristile za razlicite udaljenosti i potrebe. Svejedno je ogranicenje brzine 65 milja na sat, pa je jedan rezervoar od 500 milja dovoljan za 8 sati voznje, sto je cela jedna radna smena."

Oni me gledaju. Kazu: "Pa probali smo mi tako, ali ne ide. Kod nas 100% kamiona saobraca na relaciji Los Andjeles - Nju Jork. Milioni vozaca su svakodnevno tokom 50 godina kretali na put od obale do obale manjim kamionima dometa 300 milja (jer se, naravno, vise isplati voziti 5 malih kamiona nego jedan veliki), i svima bi kamion jednostavno prestajao da radi usred pustinje. Decenijama niko nije mogao da shvati zasto, da bismo na kraju zakljucili da je to zato sto bi se rezervoar sa gorivom ispraznio. Tako da smo odlucili da pravimo samo jednu vrstu kamiona - nosivosti 21654246545 tona i dometa 2135431546 milja. A za ove bas kratke destinacije od par stotina milja, tu koristimo teleportaciju, jer smo tako u mogucnosti."

Malo je reci da sam bio fasciniran njihovim genijalnim nacinom razmisljanja i resavanja problema, a poznati su kao nazadni.

tamo neko

pre 6 godina

midza

ne znam da li si ozbiljan ili sarkastican..
po meni je to sedenje na sredini najnejasnija stvar..

kako taj covek moze da pretice ili vidi bilo sta ispred sebe ukoliko se nalazi neki drugi kamion ispred njega?!

NeuvilleBG

pre 6 godina

Kada izračunaš da klasičan kamion troši 30L dizela / 100km pa puta X hiljada km svakog meseca, videćeš da će kamion sa oduševljenjem biti prihvaćen od strane prevoznika... Potpuna revolucija!

Teslolog amater

pre 6 godina

@Iron Man, @Grdimir-tacno je da je priroda mojih komentara: ""zasnovani na pogresnim i zlonamernim pretpostavkama, sa ciljem da namerno "dezinformisu" druge ljude.""

To je zato sto su svi clanci o ovakvim vozilima analogno zasnovani na idilicnim fantazijama sa ciljem da zaista dezinformisu. Nikad ni zrnce sumnje i skepse, a kamo li neke ozbiljnije analize.

Tacno je da sam amater i da su mi pitanja amaterska, ali i takva amaterska Vas kompromituju, da ne kazem nesto gore. Evo jednog primera:

Gradimir tvrdi da je za punjenje baterija potrebno: "verovatno oko 300kWh, a možda i više". Vrlo precizno i egzaktno, nema sta!

Iron Man, pak tvrdi: "Procenjuje se da kamion ima kapacitet baterije od oko 1MWh. Znaci da za punjenje treba do 80 dolara." Dakle, ako jedan kilovat kosta 0,07$, za 80$, onda sledi 80/0,07~1100 Kwh za jedno punjenje.

Sve u svemu obojca se podsmevate mojim, bez ikakve sumnje amaterskim pitanjima, a Vasi se rezultati razlikuju cak za 3 do 4 puta u odgovoru na najjednostavnije amatersko pitanje: ""Koliko kilovata je potrebno da se potpuno prazne baterije ovog kamiona napune "do vrha"?".

Sin Bludimir

pre 6 godina

Postoji tu jedan ozbiljan probelem o kome se ne prica. Prica se o punjacima, koji realno mogu da se instaliraju i u sred pustinje itd.
Ali jedan drugi problem je za sad nereshiv, a to je pad kapacitivnosti.
10-15 posto godisnje baterija gubi na kapacitetu makar je i ne koristili. Kiselina razjeda metal nepovratno.
Posle 5 godina ovi kamioni nece imati range od 200km. Isto se desava i sa el kolima. To je major problem koji ne moze da se resi, ostalo je sve ozbiljan problem infrastrukture ali resiv.

mikki

pre 6 godina

@jastog. Da li si ti cuo da u Usa krece zakon da ce vozaci biti limitirani na 8h dnevno voznje?Sa tim zakonom je sasvim dovoljna autonomija.Inace,lepo pise da su namenjeni za kratke i srednje ture,i odrzavanja gotovo da nema.Mnogo prednosti u odnosu na dizel.

laza

pre 6 godina

@(Joca, 25. novembar 2017 13:09)

Ne znam, gospodine, čime se bavite ali o industriji transporta na sev. američkom kontinentu, a naročito profesionalnoj vožnji očigledno nemate blage veze. Profesionalni vozači koriste kočnicu veoma malo. Naravno, koristi se u nepredvidjenim opasnim situacijama i prilikom potpunog zaustavljanja kamiona kada se kamion kreće vrlo sporo. U ostalim situacijama se koriste druge stvari. Prvo je sama tehnika vožnje i anticipacija, držanje odstojanja, menjanje brzina (kočenje motorom) i upotreba retardera (vrlo važno na nizbrdicama). Sve ovo doprinosi da se kočnice na kamionima menjaju mnogo redje nago što vi to radite na kolima. Ista stvar je i sa kvačilom, koristite ga samo da krenete i kad se potpuno zaustavite. Postoji tehnika menjanja brzina bez kvačila čime štedite lamelu, koja tako može trajati jako dugo.
Što se tiče Tesle, baš me zanima koje su rešenje primenili za kočenje kamiona pod teretom na nizbrdicama, odnosno kontrolu broja obrtaja. Kod sus mašina je to retarder, i kod većine kamiona radi na principu blokiranja izduva motora, mada postoje i elektromagnetni. Takodje bi bilo zanimljivo saznati kako se ponaša potrošnja baterija u planinskim predelima.

Pa

pre 6 godina

Mnogi komentatori izgleda nisu pročitali tekst povodom promocije ovog kamiona. Ovaj kamion i nije planiran za long distance ture, već srednje. Ova km/charge je sasvim dovoljna za tu namenu. Uzimajući u obzir cenu dizel vozila (100.000 +), cenu dizela, cenu održavanja, cenu el. energuje u US i cenu Tesla kamiona (koja me je prilično šokirala jer sam očekivao mnogo veću cifru) ovo će veoma brzo zaživetu po američkim autoputevima.

PeraNS

pre 6 godina

@mali a I ostali
Za one koji su pratili prezentaciju! Rečeno je da je domet od 800km pri brzini od 120 km/h i MAKSIMALNO opterećen (po USA zakonima, to je oko 36 TONA).
Znači ako ideš sa manjim teretom dobijaš veći domet, ako ideš manjom brzinom dobijaš veći domet...
Oko ovog čoveka sedi dosta pametnih glava koje su našle rešenje za prevoz 80% robe u USA ali to vama nije dovoljno???

Joca

pre 6 godina

A vidim da su pojedinci baš zaslepljeni idejom da će se voziti za džabe.
(only fools and horses, 25. novembar 2017 10:26)
Ko misli da će se voziti "za džabe" je idijot. Da, baš sa "j", to je posebna klasa idiota. Međutim, jednako je idijot i onaj koji misli da se SUS motorima može smanjivati potrošnja u nedogled. Pre svega sa SUS motorima energija kočenja se neizbežno baca uz dodatne troškove zamene kočnica. Kod kamiona je to samo još izraženije nego kod automobila jer je i energija kočenja veća.
Obično se ta, jedna od najvažnijih prednosti električnih vozila ne spominje jer se "podrazumeva".
Jasno da nikada ništa neće biti "za džabe", ali može i mora da bude jeftinije, odnosno da štedi energiju. Ispalo je da je efikasna i isplativa rekuperacija kočenja moguća samo dodatnim baterijama (ili superkondenzatorima) i dodatnim električnim motorom. Onda su uvideli da onaj "glavni" pogon više nije neophodan, odnosno da je on i svi njegovi prateći agregati samo beskorisan balast.

heeey Yaaa

pre 6 godina

dzaba, lupaju ovi sto kazu da je za kratke relacije, za 40min se napuni da moze 400milja da se.predje, to je taman da se napravi pauza koja.je obavezna akon 8h sati voznje

Pedi Grk

pre 6 godina

Dok nosivost ne bude 44t, nema prođu u Evropi.
(Milan, 24. novembar 2017 10:40)Mislis na ukupnu nosivost.Ali zakon moze da promeni prodju.Primer da sada za zeleno vozilo u Austriji koje moj prijatelj ima placa 20€ poreza godisnje,besplatan parking,besplatne punjace i rezervisane parkinge ispred trznih centara.Licno sam video to sve.

Lepi Žića

pre 6 godina

Vrh, neprobojna. Šoferšajbna i punjenje baterija dok se roba istovaruje ili utovaruje, ušteda maximalna, godišnje vozači kamiona promene najmanje jednu šoferšajbnu , pa izračunaj koja ušteda, , .. vozilo se automatski zaustavlja nemenjajući svoju traku, koliko će samo to života spasiti, od zaspalih i polupijanih vozača kamiona.

Jastog

pre 6 godina

@mikki

U decembru se uvode elektronski log books ali ce i dalje važiti ista pravila kao i do sada, dakle 11 sati vožnje, 14 sati ukupno on duty, 10 sati off duty. Nikada neće ograničiti vožnju na 8 sati jer bi tada čitava industrija jednostavno stala. I ovih 11 sati dnevno je malo to će ti reći svaki naš vozač u SAD, samo se raspitaj.

Iron Man

pre 6 godina

@Teslolog amater - Da ste bar pogledali snimak predstavljanja, ne biste morali da postavljate mnoga od tih pitanja. Tesla ce na punjacima za ove kamione da garantuje cenu od 7 centi po kWh-u. Procenjuje se da kamion ima kapacitet baterije od oko 1MWh. Znaci da za punjenje treba do 80 dolara, i sa time ce moci da se predje oko 800km pri (maksimalnoj dozvoljenoj) brzini od 65 milja na sat.

Litar dizela u SAD kosta oko 0,66 dolara. Dizel kamion ove velicine trosi oko 36 litara na 100km. Za 800km bi mu trebalo oko 288 litara, tj. oko 190 dolara.

Ako ostane zavejan u snegu, mada ne znam zasto bi to bilo pravilo, a ne izuzetak, vozac ce morati tu da zivi verovatno par meseci da bi potrosio par stotina kWh-ova energije na grejanje.

I ostala pitanja su jeftina provokacija, uglavnom bazirana na pogresnim pretpostavkama. Iz ovog primera gde komentarisete dogadjaj koji niste ni pogledali, niti o njemu bilo sta procitali, se jasno vidi uobicajena priroda vasih komentara - zasnovani na pogresnim i zlonamernim pretpostavkama, sa ciljem da namerno dezinformisu druge ljude.

Oskar

pre 6 godina

@Teslolog amater - postoji razlog zašto se potpisujete sa tim imenom. Potpuno opisuje Vaše komentarisanje na temu električnih automobila i baterija.

Po koji put pišete jedne te iste stvari o kojima Vam je bilo više puta objavljeno. I to baš tačno postoji grupa ljudi na ovom sajtu koja uporno piše stvari koje su već demantovane.

"NAPALM BOMBE, URANIJUM, DIZEL AGREGAT
GDE ĆE VI TO PUNITI?!!!"

Kako li se Ilon i njegov tim nije dosetio ovih stavki koje ste vi napisali... Srećom postoje sajber stručnjaci koji znaju bolje nego od onih koji su profesionalci u svojoj struci i koji evo već više od 9 godina menjaju auto industriju.

Gradimir

pre 6 godina

@Teslolog amater
Nisam hteo u prvom trenutku da razmatram ovu gomilu pitanja, ali ajde da probam stavku po stavku:
- 0,07$ / kWh, po ugovoru sa Teslom za punjenje ovih kamiona
- oko 0,75$
- verovatno oko 300kWh, a možda i više
- sa svakodnevnim korišćenjem i koliko toliko poštovanim preporukama za punjenje, verovatno nikad neće pasti ispod 85%, bar prema do sada dostupnim podacima za Tesline automobile (bar ne dok se ne raspadne ostatak vozila)
- To niko ne može da zna, ali trend je da cena kWh baterije pada. Pre 9 godina je bila 800-900 $/kW, a sada je oko 150$. Trend je jasan.
- Teslini punjači se finansiraju iz Tesline zarade, a javni punjači koje koriste sva električna vozila su javno dobro, a postoje i komercijalne mreže
- Tesla je u svojoj fabrici baterija predvideo sektor za reciklažu. Ne verujem da mnogo toga otpada posle toga. Inače, čak ni Nissan, koji je prodao najviše električnih automobila, još nije značajno aktivirao reciklažu, jer nije bilo potrebe
- Ovo je već prevaziđena priča. Prošle godine je u svetu najviše novih kapaciteta struje napravljeno za obnovljive izvore. U SAD je danas jeftinije proizvoditi struju iz novih solarnih panela, nego iz POSTOJEĆIH termoelektrana, a da ne spominjem nuklearne, koje su uglavnom u gubicima. Inače, sami proizvođači struje ne vide nikakav problem sa povećavanjem proizvodnje od par procenata godišnje, a neće svi odjednom kupiti električna vozila
- Isti oni koji ostanu i bez goriva sa sadašnjim vozilima

Teslolog amater

pre 6 godina

@(TecHiFi)

"Inače punjače tog tipa koriste i druga elektro vozila, a ne samo Teslini kamioni, to ti je javno dobro, tako da ne vidim problem da ih plate i biciklisti i planinari i tigrovi, i njima roba stiže istim tim kamionima."

Ja NISAM ni tvrdio da biciklisti i planinari ne treba da placaju izgradnju drzavne infrastrukture-generalno, ali ako samo Tesla investira u infrastrukturu za punjace i jos pri tom subvencionise cenu kilovata, nisam siguran da ce ti punjaci biti javno dobro.

Ako cena Kwh na tim punjacima bude subvencionisana, vrlo je verovatno da ce samo Teslina vozila moci da ih koriste, ili ce moci i drugi, ali po visoj ceni. Slutim da je sustina Tesline doktrine upravo u tome, da ima monopol na punjace, a ne toliko na proizvodnju vozila.

Ko zna sta se sve sprema, neke vlde ce davati i besplatno tu struju (o trosku biciklista i planinara-naravno) bar u pocetku, ali ako struja na punjacima bude jeftinija od struje za domacinstva, onda ce ponosni vlasnici teslinih vozila svoje baterije puniti na punjacima, a kad' dodju kuci onda ce tu istu struju pomocu invertora povezivati na kucnu instalaciju, ili ce im biti dovoljno da samo dopunjavaju svoje termoakumulacione peci. I tako svaki dan, bar dok traje zima.

Jesam li Vas bar nasmejao, ako Vas vec nisam ubedio?

Sve u svemu, bojim se da ce glavni teret ove "revolucije" past na pleca obicnog sveta koji ide peske ili koristi bicikle kroz drasticno povecanje cene struje za domacinstva!

Mrak

pre 6 godina

Sve trenutne cjene eletricne energije koja se dobija iz obnovljivih izvora energije su pod subvencijama, gdje vas država nagrađuje ako koristite obnovljive resurse. Razlozi su jednostavni: skupa cjena infrastrukture za te potrebe, koja uz realne cjene bez subvencija ne bi bila uopste isplativa,ni za neku masovniju proizvodnju, te trenutno malen postotak primjene elektricne energije dobijene iz obnovljivih izvora energje.
Čim se još dodatno komercijalizuje ovo pitanje, i uđe u masovniju proizvodnju i korišćenje, država ukida sve moguće povlastice i subvencije i kreće u ubiranje prihoda. Razlog jednostavan: država mora nadoknaditi značajan finansijski gubitak gašenjem npr. termoelektrana. Ovim koracima infrastruktura, tehnologija, održavanje i proizvodnja iz obnovljivih izvora postaje skuplja, dosta skuplja od trenutne cjene, samim tim i potrošačima cjena postaje skuplja.
2. Prelaskom na električni pogon svega, pa na kraju i vozila, dovešće do ogromne potražnje eletrične energije,daleko veće nego trenutne (npr. zamislite samo prosječan grad od 200 000 ljudi i 50 000 vozila, koja idu na struju, kolika je to veća potražnja struje na jednom malom uzorku). Obnovljivi izvori energije nisu ni u pola dovoljni da zadovolje potražnju, ne mogu toliko proiuzvesti električne energije, još ukidanjem subvencija struja proiuvedena u tim kompleksima postaje i skuplja, trenutan broj raznih elektrana takođe nije dovoljan za zadovoljavanje tih potreba. Situacija sledeća: još masovnija izgradnja štetnih elektrana i uništavanje prirodne sredine u manje razvijenim djelovima svijeta sa niskom cjenom radne snage, naravno sve u privatnom vlasnistvu pod okvirom velikih sila,dok će oni imati svoja postrojenja obnovljivih izvora, da pokažu kako su ekološki osvješteni, i ako im neće biti isplativa. Naravno cjena struje će da bude daleko veća nego današnja i postaće gotovo pa luksuz.
3. Istorija nas uči da sve što pretenduje da postane komercijalno, masovno, sa velikom propagandom koja prati to sve, nije u koristi planete, životne sredine, nas građana, nego malog kruga ljudi, koji će da napravi monopol,kao i oko nafte, gdje će se cjena mjenjati kako odluči neko tamo negdje. Samo će ovo postadi još gore od nafte, jer od struje smo ovisni, čitav dan nam ovisi o njoj, bez obzira imaš li auto ili nemaš. Kompletna elektrofikacija naših potreba vodi kompletnom robstvu, ne zaboravite da su nam vodu,rude i šume već uzeli radi iste te električne energije.

Mladen

pre 6 godina

Koliko se sećam, domet je davan kao domet pri 65 milja na sat, okk 105 km na sat i maksimalnim opterećenjem od 80.000 funti, oko 36 tona.

Ce Gevara

pre 6 godina

Svaki kamiondzija u SAD zna da je priča sa ovim kamionom totalna nebuloza. Evo dobijem ja danas turu od 700 milja i krenem kroz sred pustinje u Nevadi i stane mi kamion na pola puta, gdje da ga napunim? Jel vi imate predstavu uopšte koliki postotak amerike je u stvari teška zabit gdje nema apsolutno ničega? Gdje su punjači? Kako da prevezem turu na vrijeme kada stalno moram da ga punim? Koliko bi mi trebalo da prevezem robu sa obale na obalu? Dajte molim vas...
(Jastog, 24. novembar 2017 11:36)

Ali recimo ... ti dobijes turu do 500 km ... a Americi i tu otkacis prikolicu i zakacis za nazad .... u firmi gde si otkacio prikolicu i zakacio drugu ... ima punjac za struju za kamione ... uradis pauzu i napunis baterije... i onda gas opet 500 km!Neces raditi long distanc ture nego krace ali sa cescem prekacinjanjem ....

Dok nosivost ne bude 44t, nema prođu u Evropi.
(Milan, 24. novembar 2017 10:40)

Ovo je za americko trziste 36t ... toliko je brutto tezina i najveca dozvoljena masa u Americi.Po Evropi je najveca dozvoljena tezina 40.000 kg sem ponekim drzavama ... poput Belgije, Holandije, Svedske ... je 44t ... ali sa kamionima sa 2 pogonske osovine ... sto Tesla i ispunjava ... i moze 44t bruto ali ostaje pitanje koliki je neto tovar .. jer nije objavljeno tezina vozila ... i mislim da je malo teze!

Srđan

pre 6 godina

laza
Objasnjavate rad ''retardera'', a opsujete motornu kocnicu koja radi na principu blokade izduvnih gasova. Retarder je uredjaj smjesten izmedju transmisije i kardana. Radi se o hidraulicnom sistemu gdje ulje cirkulise izmedju dvije povrsine, a priblizavanjem i udaljavanjem tih povrsina dobijate trenje. Slicno kao lamela pored zamajca samo ovdje ulje cirkulise izmedju povrsina koji nisu ravne. Neravninama se dobija veci otpor medu povrsinama jer se time vrsi pritisak na ulje zbog cega se ulje grije, pa se provodi kroz hladnjake radi rashladjivanja. Zapravo ulje usporava teretno vozilo...

TecHiFi

pre 6 godina

(Teslolog amater, 25. novembar 2017 15:13)

Ali pazi pitanja "ko će da plati", Tesla ili biciklisti. Sa takvim stavom danas bi još jahali konje, jer biciklisti/planinari/tigrovi ne bi hteli da plate asfaltiranje puteva. Inače punjače tog tipa koriste i druga elektro vozila, a ne samo Teslini kamioni, to ti je javno dobro, tako da ne vidim problem da ih plate i biciklisti i planinari i tigrovi, i njima roba stiže istim tim kamionima. Logika ti je kao kad bi rekao zašto da država plaća parama od mog poreza održavanje železnice kad u mom selu uopšte nema pruge.

Gradimir

pre 6 godina

@Mrak
Kao što rekoh, struja iz solarnih panela je jeftinija od bilo koje druge struje, bez subvencija. Subvencije više nisu potrebne. Evo jednog zanimljivog članka sa 10 činjenica o solarnoj energiji, koje sigurno mnogi ne znaju.
https://finance.yahoo.com/news/10-facts-solar-energy-might-133100794.html
Tehnika napreduje, bos da se izuješ ne možeš da je stigneš!

dipl. inz. elektrotehnike

pre 6 godina

@laza Primenili su najstandardnije rekuperativno kocenje, jednostavno motor tada radi u generatorskom modu i puni bateriju strujom. To je vrlo razradjena tehnologija, tramvaji to koriste decenijama.

TecHiFi

pre 6 godina

(Teslolog amater, 27. novembar 2017 12:21)

...onda ce ponosni vlasnici teslinih vozila svoje baterije puniti na punjacima, a kad' dodju kuci onda ce tu istu struju pomocu invertora povezivati na kucnu instalaciju, ili ce im biti dovoljno da samo dopunjavaju svoje termoakumulacione peci. I tako svaki dan, bar dok traje zima. 

Jesam li Vas bar nasmejao, ako Vas vec nisam ubedio? 

Do suza! I tad će ponosni vlasnici automobila od +50.000$ u pauzi dok čekaju da ućare jeftinu struju (i kače je na invertore!) da skidaju okolo šahtove i bakarne instalacije da prodaju kao sekundarne sirovine.

Zato i imaju para za skupe stvari, kradu struju od biciklista! Sram ih bilo! :)

spediterko

pre 6 godina

@milan
Care, 44tone je dozvoljena bruto masa tegljaca, poluprikolice i tereta, i to za troosovinske tegljace, za obicne je 40t. Sve u svemu, maksimalna nosivost je 28-30t, preko toga idu prikolice i dozvole za vanredni transport, ali dosta, to tek ne bi skontao...

Iron Man

pre 6 godina

@Teslolog amater - "Sve u svemu obojca se podsmevate mojim, bez ikakve sumnje amaterskim pitanjima". Nema svrhe da glumite zrtvu, imajuci u vidu da su vasa pitanja uvek ista, i da je jasno da niste neko ko je iskreno zeljan da sazna nesto novo, vec iskljucivo da provocira. Svaki put vam se na pitanja odgovori, a vi te odgovore potpuno ignorisete. Evo jednog primera:

Stalno pricate kako su baterije ustvari napalm bombe i vrlo opasne. Onda vas ja pitam koliko el. automobila ima na putevima, na koliko njih je doslo do pozara na baterijama, i koliko ljudi je povredjeno ili poginulo kao rezultat toga. Ukupno, bilo kad, bilo gde. To ignorisete. Kada vam kazem da postoji razlog zasto se napalm bombe prave od benzina, a ne od litijuma ili kobalta, vi i to ignorisete. Mnogi vam u komentarima mnogo bolje od mene objasne zasto niste u pravu. Ali onda vas sledeci komentar glasi "s obzirom da se niko nije potrudio da me demantuje, evo jednog snimka kako Teslu gasi x vatrogasaca" (jer je u pitanju redak slucaj pozara, dosli su za svaki slucaj, a pri tome mogu da vide i nauce kako se taj problem resava). To je vredjanje truda i vremena svih koji vam odgovore. Ako zauzvrat ocekujete duboki naklon i postovanje, u zabludi ste jos jednom.

Da ste u stvari gledali snimak, mogli biste da zakljucite koliko kWh je potrebno za punjenje. Prognozirana potrosnja pomenuta u snimku je oko 2kWh po milji, pa je za 500 milja potrebno oko 1000kWh. Oko toga se vecina slaze, ali nema zvanicne potvrde.

Gradimir

pre 6 godina

@Teslolog amater
Ne znam Iron mana, pa nisam ni dogovarao sa njim šta ću napisati u svom komentaru, tako da nije ništa čudno da nam se neke brojke razlikuju. 300 kWh ili više je moja slobodna procena jer nisam nigde čuo ili pročitao podatak o kapacitetu. Neko je u komentarima pomenuo potrošnju dizel kamiona od 30 l, pa sam potrošnju Tesle S od oko 20 kWh pomnožio sa 3 da bih došao na oko 300 kWh za 500 km. Tu je greška, jer je najavljeni domet oko 500 milja a ne km, dakle puta 1,6=480 kWh grube procene. Ostale brojke sam uglavnom pokupio iz različitih tekstova i snimaka po internetu. 0,07$ po kWh je cena koju je Mask sam rekao pri predstavljanju kamiona. Što se tiče struje, najniža cena po kWh iz solarnih panela za koju sam čuo je 0,019 $, za solarnu farmu u S. Arabiji. Jedino jeftinije od toga da ja znam je iz geotermalnih izvora na Islandu - 0,01 $. Dakle, i tu imamo trend koji termoelektrane nikako ne mogu da isprate, jer ugalj i dalje treba iskopati, prevesti, ložiti. Možda bi ugalj bio jeftiniji kada bi ga vozili kamionima na struju.