Smuleco
pre 6 godina
Nije ni za ove, na fosilna goriva!!
Utorak, 29.08.2017.
12:15
Izvor: B92
pre 6 godina
Nije ni za ove, na fosilna goriva!!
pre 6 godina
@Oskar- slazem se, i sam s?m napisao da ce u nekoj od sledeceh generacija el.automobili biti prihvatljivi, ali pricamo i zivimo u sadasnjosti, a ona je u Srbiji sumorna...divlje deponije po prigradskim i seoskim naseljima su ogromne, korita potoka i reka prepuni otpada, komunalne deponije visoke kao planine...ne mozemo iz toga uskociti u Teslu, nemamo ni mogucnosti ni infrastrukture(stanice za punjenje, superpunjace, 'inteligentnu' mrezu puteva...) vec moramo sa onim cega imamo napretek, a to je svakako otpad, pokusati da zemlju prvo ocistimo, podignemo standard, smanjimo zagadjenje, sprecimo novo(najavljeno rudarenje kanadjana za bakar) pa tek onda na red dolaze el.automobili, Tesle, Leafovi itd...
pre 6 godina
@jo
Prelazak na gas smanjuje emisije, ali opet imamo problem: energija utrošena na dobijanje gasa, prerada, prevoz do pumpe, pa ondak dolazimo do SUS motora koji je neefikasan u iskorišćavanju dobijene energije kada to uporedimo sa električnim. Na sve to smo zaboravili emisije koje su se proizvele da bi se taj gas dopremio u rezervoar našeg auta, i onda na kraju neefikasno ga iskoristili i pri tome opet zagađivali.
Metan je potentniji nego CO2, pa je njegovo korišćenje sve samo ne ekološko.
Razumem ja ljubitelje SUS motora, da im je zvuk motora bitan, da ima bolju kilometražu, ali kada pričamo o iskorišćenju energije i brigom o ekologiji, tu nema priče o tome da li je elektrifikacija auta bolja ili ne.
To je bitka u kojoj SUS nema šanse, kako se prelazi na obn. izvore razlike su sve veće.
pre 6 godina
@jo
Sa obzirom da se nikl većinom koristi za druge svrhe (preko 60%) to znači da bi morali da se odreknemo mnogih drugih stvari, a ne samo baterija. Dobra stvar je što se reciklira, pa ga možemo ponovo iskoristiti.
Za litijum sam već postavio video kako se dobija i takođe postoji plan za reciklažu.
"slabe baterije, male autonomije i eksplozije"
O autonomiji možemo da pričamo koliko hoćemo, ali se na kraju svodi na samog korisnika i na njegovu potrebu. Nekome je dovoljno 100km dnevno, a nekome treba 700km jednom godišnje, pa mu "problem" stajanja na brzom punjaču od pola sata ne smeta kako bi se odmorio od vožnje.
Nekome opet to nije dovoljno, jer se vozi 1000km bez stajanja i odmora na minus 10 po snegu i jakom vetru i to svaki dan, pa mu je stajanje od pola sata uzaludno.
O kakvim to eksplozijama pričamo? O onih par auta koji su se zapalili? Koliko SUS auta se dnevno zapali?
Pa samo bi to bila vest ceo dan kada bi tako gledali. Dakle, koliko tačno el.auta se zapalilo i koliko ukupno kilometara imaju svi e-auti zajedno? Pa da vidimo koliko je to čest problem, i koliko su SUS auti tu bolji.
Prema podacima EPS-a (izveštaj za 2015.), 37 miliona tona uglja se iskopa godišnje.
Koliko je to tona CO2 i ostalih štetnih emisija u vazduhu? Koliko je to otpadne vode, energije utrošene za kopanje, transport?
pre 6 godina
@jo
Prelazak na el. aute donosi sledeće:
duži vek trajanja, eliminaciju štetnih gasova, energetsku efikasnost i nezavisnost ka fosilnim gorivom (sva energija utrošena da se dobiju, prerade i prevezu fosilna goriva), manje buke i čistiji gradski vazduh, brži saobraćaj u gradu.
Tu je još jedan veliki igrač i "gamechanger" a to je autopilot.
Dolaskom autopilota u svet auta, menja se korišćenje auta. Vaš auto moći će da bude "robotaksi" kada ga vi ne koristite i sam će moći da se puni.
Duži vek i autopilot značiće da neće biti potrebe da se stalno kupuju auti, jer ćete moći da delite jedan te isti sa više ljudi i pri tome da auto pamti navike svakog korisnika, pa ćete imati osećaj kao da je vaš lično.
Ovo nije mašta, već sadašnjica; Tesla radi na ovome i Model 3 će upravo to i biti: "robotaksi".
pre 6 godina
@Oskar- moja ideja bi bila, izbeci svako otvaranje novih rudarskih polja za kopanje nikla, litijuma ili bilo cega drugog...posto to donosi najveve zagadjenje!
Od el.automobila se ne moze pobeci, ovo je vec njihova druga generacija i vec u sledece dve resice se problemi slabih baterija, male autonomije, eksplozija itd...
Ako je neko stvarno ekoloski a ne potrosacki nastrojen u svoj vec postojeci automobil ce ugraditi TNG ili CNG i tako dati najveci doprinos smanjenju zagadjenja!
Moje resenje, bar za nasu zemlju, jeste hitno uvodjenje programa sortiranja otpada i reciklaze uz akcenat na dobijanje metana iz obnovljivih izvora! Otpad je savrseni energent, njegovim previranjem dobija se metan koji se moze koristiti u razne svrhe(voznja, grejanje itd...)
Bilo koja industrijska proizvodnja zagadjuje, reciklaza zagadjuje, kupovina novih ind.proizvoda zagadjuje( indirektno) zagadjenje se ne moze izbeci, treba se truditi da se svede na minimum!
pre 6 godina
@jo
Koje je Vaše rešenje?
A da je to energetski efikasno i moguće reciklirati?
Navedite na koji način Vi smatrate da civilizacija može da prestane koristiti fosilna goriva i počne koristiti nešto što ne zagađuje uopšte?
Baterije se recikliraju, i biznis recikliranja baterija postaje sve ozbiljniji i napredniji.
Postoje par primera koji vode računa gde im je lanac dostave (izbegavanje Kongo Republike), te konstantnog usavršavanja i napredovanja u tehnikama reciklaže materijala koji se nalaze u baterijama.
Tesla:
https://www.tesla.com/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program
Umicore (Nikl):
http://www.umicore.com/en/about/elements/nickel/
Umicore (Kobalt):
http://www.umicore.com/en/bu/umicore-battery-recycling
Generalno o reciklaži baterija:
http://pmr.umicore.com/en/batteries/our-recycling-process
Litijum se trenutno ne reciklira zbog neisplatljivosti, ali se radi na tome da i to bude izvodljivo.
Video sam postavio u jednom od komentara gde se objašnjava kako i gde se dobija.
Dakle, nisu el. auti "zeleni" niti "potpuno čisti", ali kako se vremenom el. mreža menja i proces reciklaže unapređuje, oni postaju sve čistiji.
pre 6 godina
Problem oko cene sa električnim automobilima je do proizvođača istih.
Tesla to rešava skaliranjem proizvodnje i pravljenjem najveće fabrike na svetu (Gigafabrika). Uporedite el. aute koji su navedeni u članku, pa ćete videti koliko konkurencija zaostaje za Modelom 3.
Uostalom, da ozbiljno misle da pređu na el. aute, zar ne bi pokušali da naprave auto malo lepšeg izgleda, a ne na šta prvi Leaf i UP liče? :) Mnogo su atraktivni za kupce. Sa druge strane E-Golf dobro izgleda, ali opet VW nema proizvodni kapacitet (baterija) da ih omasovi, već najavljuju 2020+.
Videćemo kakav će novi Leaf da bude, GM je imao priliku pre dve decenije sa EV1 ali znamo šta su uradili sa istim... :)
Nema tu teorije zavere niti forsiranja pojedinog brenda, nego je jednostavno Tesla kompanija koja je mnogo učinila i čini za el. auto industriju.
Pitam se šta bi bilo da nije bilo Tesle? Da li bi ostali proizvođači ponudili svoje modele ili bi se držali SUS motora? Kojeg i dalje žele da se drže po svaku cenu, ali shvataju da ono što se desilo sa EV1, neće se desiti sa Teslom i da moraju nešto da urade, pa makar odugovlačili.
pre 6 godina
@rog
Tacno,nepismen je svako ko ne misli kao ti a pritom je samo svestan zemlje u kojoj zivi i da sve nije bas onako kako se pise i nameće !
pre 6 godina
Iz teksta je vidljivo da je nemoguće uvesti novi ili polovni električni auto individualno. Procedura je namjerno zakomplicirana kako bi se osigurao monopol naftnih derivata. S obzirom tko je vlasnik NIS-a nije ništa čudno.
U RH ima desetak ljudi koji su svoj stari auto preuredili na struju. Vidio sam jednu Bubu u koju je čovjek stavio elektromotor rashodovanog viličara. 10 Kw ili 13-14 na kratko dovoljno je da auto ide 80 Km/h. Ima olovne akumulatore i autonomiju od cca. 100 km. Svaki dan do posla i natrag ima 40 km i ostane mu dovoljno za otići obaviti poslove po gradu. 100 km ga košta 17 kn tj. 2,5€. Dakle, kao da mu auto u gradu troši 2l benzina.
Auto je prošao kontrolu i dobio ovjeru da može prometovati po cesti.
Od viličara je i kontroler gasa tako da je samo kupio akumulatore.
Ovo pokazuje koliko su elektromotori moćni jer je 15 Kw dovoljno da se vozite 100 km/h. Čovjek koji ima samo 10 Kw motor ubrzava do 40 kao 5 puta jači SUS motori, a to je 80% gradske vožnje.
Inače u Velikoj Britaniji ima instalirano više od 55.000 mjesta za punjenje el. automobila.
pre 6 godina
Srbija sve manja, a Srbima malo 500 km.
I mi Vojvođani tražimo veću autonomiju, pa nam iz Beograda poručuju da je i ovoliko mnogo.
More, još malo pa će vam i 300 km biti previše. U drugim zemljama razumem, treba da odeš i da se vratiš. U Srbiji ionako svi odu za Beograd i više se ne vraćaju.
pre 6 godina
@buzd- bas zato sto se razumem, to i kazem, ZAGADJENJE, od proizvodnje svih ovih a i novijih tipova baterija je jednako prljavo i podjednako opasno za zivotnu sredinu i za sobom ostavlja pustos i jalovinu kilometrima unaokolo! Reciklazu da ne pominjem, sa emisijama zive i drugih teskih metala u zivotnu sredinu! Taj ko misli da se Teslina ili bilo cija druga baterija mogu bezgranicno teciklirati bez posledica, u najmanju ruku, zivi u zabludi...
pre 6 godina
@markoni
"У укупној структури производње,учешће термоелектрана износило је 70,2 одсто, хидроелектрана 29,7 одсто, а термоелектране-топлане учествовале су са 0,1 одсто."
http://www.eps.rs/Lat/FolderDocs.aspx?list=Godisnji%20Izvestaji
pre 6 godina
@Oskar
Gde vi zivite o čemu pričate ? Kakve elektrane čuda ekologija,sve je to lepo ali mi smo u SRBIJI naj siromasnijoj zemlji Evrope hej !
(markoni, 31. avgust 2017 08:58)
Ajde sto smo siromasni, ali sto smo i nepismeni.
pre 6 godina
@Oskar
Gde vi zivite o čemu pričate ? Kakve elektrane čuda ekologija,sve je to lepo ali mi smo u SRBIJI naj siromasnijoj zemlji Evrope hej !
pre 6 godina
@budz- Li-Ion, NiMH, Li-polymer sve mu to dodje na isto! (jo, 30. avgust 2017 16:50)
Kad bi ti mogao makar da zamisliš koliko time "sve je to isto" paraš uši svakom ko se makar i malo razume. Razlike su taman tolike da je nemoguće i neisplativo uneti čak i male izmene u proces proizvodnje baterija. To je i razlog što značajna unapređenja ne nalaze put od laboratorija do masovne produkcije već se čeka neki "quantum leap" (pa čak i bukvalno kvantni) na bazi grafena ili ko zna kog materijala sa kojima se sve eksperimentiše.
"Sve mu to dođe na isto" samo ako je i jedno i drugo i treće samo još jedno "špansko selo".
Da li si ikada bio na naftnim izvorima? Da li možeš da pretpostaviš koliko je ogromno zagađenje tamo, koliko samo desalinizacija zagadi površinu, ali i podzemne tokove? Vrhunsko licemerje naftnog lobija je da šampioni zagađivanja nekome govore o zagađivanju, pa još zagađivanju teškim metalima. Nafta je sinonim za zagađenje od izvora do auspuha, tačnije do pluća ljudi i listova biljaka. Potom, pošto sva ta spaljena nafta i bačeno ulje ode u vazduh, zemlju i vodu, ponovo se akumulira u nama kroz vazduh, vodu i hranu.
Takav suicidalni sistem samo totalni idiot može da brani na bilo koji način, a pogotovo ne taktikom "zagađuju i drugi". Sve, svaka proizvodnja zagađuje, ali ni svi zajedno ne koliko naftna industrija.
pre 6 godina
Da li je Srbija voljna prelaska na el. aute? Ili samo nalazimo izgovore kao da nam je zemlja veličine SAD-a, a mi baš stalno na putu po minus 10 pa nam ta magična autonomija od "barem 800km" potrebna?
Prvo se zapitajte za kakvu svrhu vam treba auto i koliko dnevno kilometara prelazite? Te da li je mreža brzih punjača u vašem regionu razvijena kako bi vam put na duže staze bio moguć bez dužih zastoja.
Srbija dobija trećinu struje pomoću hidroelektrana, tako da da je el. auto čistiji od SUS auta.
Pitanje je, zašto Srbija ne ulaže u vetroturbine iako ima veliki potencijal za iste? Bolje je da joj se građani truju i da zavisi od nafte?
Baterije se recikliraju:
http://pmr.umicore.com/en/batteries/our-recycling-process/
Ne trebaju novčane subvencije, postoje drugi načini kako omogućiti i podstaći lakšu kupovinu el. auta.
pre 6 godina
@markoni
https://youtu.be/50rXYrFCQMw
pre 6 godina
@budz- Li-Ion, NiMH, Li-polymer sve mu to dodje na isto! Mene odusevljavate vi koji mislite da elektricni automobili ne zagadjuju! A procitaj malo kako se prave baterije za mnoge uredjaje( procitaj, jer na goooglu moze da se nadje kako se stvarno prave od kamilice) pa onda pametuj...ako razumes ono sto si procitao u mom komentaru videces da se ne radi, bukvalno, ni o litijumu niti o niklu, nego o temi naslova- da li smo spremni za el.automobile...
pre 6 godina
Nije Srbija nespremna, nego je promena previše brza...
Šalu na stranu, gledajući koliko brzo se svaka budalaština ovde zapati, što veća to brže, govori da su električni automibili prava stvar. Kod nas, znači nikad, ili bar dok se mi pitamo, bre!
Ali ako nam Rusi narede, onda smo to hteli oduvek, pa nam branili zlotvori. Kao i sve ostalo, uostalom...
pre 6 godina
Ajmo ovako: električni automobili nemaju ama baš nikakve veze sa čistim izvorima energije. Dva potpuno odvojena problema. Ovde bi neki rekli da ni fabrika lekova nema svrhe ukoliko se ne napaja iz vetrenjača, te da lekovi "više truju nego što leče". To je možda i tačno, ali uopšte ne zbog takve "logike" razmišljanja.
To što je nekima "fića" bio jedini auto u kući, pa su njime išli i na more, vozili lubenice i kukuruz, sada postaje ozbiljno mentalno ograničenje. Električni auto još dugo neće biti jedini auto u domaćinstvu, a ni sada ne postoji auto koji će da zadovolji baš sve moguće potrebe. To naprosto nije moguće ni sad ni ikad. Čak i da (kad) svi automobili budu imali električni pogonski agregat, neće biti isti, iste veličine, snage i upotrebe.
Ne vidim ni jedan razlog zašto bih na put od par stotina kilometara išao električnim, niti jedan zašto bih po gradu vozio benzinski ili pogotovo dizel? Šta tek da kažu seljaci koji još moraju da imaju i traktor, a zabranjeno im je da se njime voze po gradu i da ga parkiraju na parkirališta...
Beemveom ne možeš da oreš. Ne znam zašto ga seljaci onda toliko obožavaju?
pre 6 godina
Srbija jeste spremna za el.automobile jer u Srbiji postoji najveci broj kvazi-ekologa po 'glavi stanovnika'! Njihov je san, da ih Tesla odveze autopilotom do prodavnice, ili mora(jer uglavnom nemaju dozvole) a pritom smatraju da se tesline baterije dobijaju od kamilice, ne od nikla, da se recikliraju i ponovo upotrebljavaju po 200x a da to nikavog negativnog uticaja po zivotnu sredinu nema!
pre 6 godina
a pritom smatraju da se tesline baterije dobijaju od kamilice, ne od nikla, (jo, 30. avgust 2017 13:13)
U litijumskim baterijama ima nikla koliko i kamilice, a plus zašto je to bitno?
Oduševljavaju me ovakvi kojima su sve baterije iste zato što jednako ne poznaju ni jedne. To im je ponekad i jedina zajednička osobina, to što se zovu "baterije". Baterije ponekad i puknu, na primer baterija topova za neki praznik. Nema veze? Pa nema ni nikl sa litijumom.
pre 6 godina
@Budz
Kako dobijamo litijum ?
pre 6 godina
Ova Srbija nije i ne može da bude spremna ni za šta. Ovde se tradicionalno ne traži način, nego izgovor. Srbija se ponaša kao da ima nafte, a nema ni struje koju može da proizvede.
Budala uvek bude zatečena nastalim stanjem. To je ono što budalu čini budalom. To i talenat da nađe izgovor i krivca u nekome drugom.
pre 6 godina
Elektricni automobili bi u nasem slucaju vise zagadjivali nego automobili na plin jer imamo jako malo obnovljivih izvora elektricne energije. Ako bi fabrike krenule da ugradjuju motore projektovane samo za gas zagadjenje bi bilo mnogo manje, a koeficijent iskoristenosti daleko veci nego kod klasicnih motora na benzin. Jos je prerano za prelazak na elektricne automobile.
pre 6 godina
Infrastrukturu i procedure na stranu, od toga nema nista ni u daleko razvijenim zemljama bez masne drzavne subvencije za svaki kupljeni primerak.
pre 6 godina
Ono sto uporno niko ne pominje,jeste koja je stvarna autonomija svih tih el.vozila u realnoj voznji?
Potpuno se slazem sa svima koji imaju misljenje da su sjajni za grad,gde mnogi ne prelaze vise od 30 do 40 km dnevno,ali to i dalje nisu vozila za ozbiljniji put.Dzaba ti Tesla,kada u zimskom periodu sa njom ne mozes da odes do Nisa i da se vratis sa jednim punjenjem,osim ako ne pogasis sve sto vuce struju i vozis 40 na tempomatu,sto je idiotski i opasno na autoputu.
Ono sto mi daleko vise smeta jeste cena tih vozila.Ona je jednostavno previsoka.Uzmimo da je razlika izmedju standardnog i e modela 10 000 evra sa subvencijom.Za tu razliku ,moguce je finansirati gorivo vise godina,dok pri tome vozis auto sa kojim mozes ici bilo gde i bilo kada,posto nisi ogranicen punjacima i cekanjem na dopunjavanje.
NAjveci problem el. vozila je nedostatak standarda.DA se baterije standardizuju,bilo bi moguce menjati ih na pumpama uz nadoknadu,cime bi se resio problem autonomije i trajnosti baterija,posto one ne bi fakticki bile u nasem vlasnistvu,vec u vlasnistvu kompanija koje bi ih punile i izdavale.Cak bi neka vozila mogla da imaju svoju osnovnu bateriju i dodatak za eksternu koja bi se menjala na pumpama.
Sve to ne bi kostalo nista manje od goriva koje danas koristimo,niti bi bilo mnogo cistije,zbog ogromne kolicine otrovnih baterija,ali bi resilo pitanje zagadjenja u gradovima i oborilo cenu el.vozila na razuman nivo.
pre 6 godina
Kakvi električni? Pa mi i dalje verujemo da je automatski menjač đubre... (infidel, 29. avgust 2017 15:14)
Za svakoga ko iole voli vožnju, automatik i jeste đubre. Ne pričam o robotizovanim menjačima poput EDC/DSG...
A što se električnih automobila i hibrida tiče, probao sam i - neka hvala. SUS do smrti!
pre 6 godina
Kratko i jasno - nije.
pre 6 godina
Ne znam da li je Srbija spremna, ali ja nisam. Neko je spominjao električne skutere i male autiće u Kini. Baš nedavno je bio članak na ovom sajtu. Neki mali e-Kinez, kopija Smarta, za oko 4000. To bih vrlo rado vozio svaki dan. Ali dati 30.000 za e-Up je totalna nebuloza. Prvo košta kao tri obična, a drugo za te pare može da se bira auto. Za te pare da biraš jedan auto, a ako imaš potrebu za dva automobila u kući takođe možeš naći dva odlična automobila. Kad e-Up bude recimo 20-30% skuplji od običnog ljudi će ga možda i kupovati. Kad bih imao te pare i dao za e-Up, mislim da bih svaki put video sliku magarca u ogledalu.
pre 6 godina
Građani su spremni, ali država nije spremna, i zato pokušava birokratijom i svim mogućim sredstvima da onemogući uvoz električnih automobila. Svi električni brendovi se prodaju u celom svetu (Evropi, Americi, Australiji, Aziji, Indiji...) i ispunjavaju norme, uslove standarde, a samo u Srbiji NE.
Primer: Renault u Srbiji moze da prodaje sve automobile na benzin i dizel (ispunjava uslove), ali električni Renault Zoe nije dovoljno dobar!?!
Zar smo mi toliko napredovali da smo ispred celog sveta, ili smo ipak puno zaostali iza svih???
pre 6 godina
automatski menjac jeste djubre.... sta ima menjac sam da menjam brzine..
zasta ja sluzim.... (:
nevolja je kako lupiti akcize na punjenje el.automobila...
pre 6 godina
Kakvi električni? Pa mi i dalje verujemo da je automatski menjač đubre...
(infidel, 29. avgust 2017 15:14)
Niko ne misli da je automatski menjac djubre vec ljudi znaju da trazi redovno odrzavanje koje i nije jeftino a vanredno odrzavanje je tek prica za sebe. Posebno losu pouzdanost imaju automatski menjaci sa duplim suvim kvacilom koji idu uz motore manje snage. I sad vi ocekujete od nekog ko kupuje porodicna nova kola od 13-15.000eur i gleda svaki dinar, da daje jos 150-200eur na svakih 30.000km na odrzavanje a ako mu se zalomi pa menjac pocne jos i da zeza moze da se slika. U protivnom je zaostao, po vasem, jel?.
pre 6 godina
@ Pa kako ne
Rođače, ovde se radi o Srbiji i e-automobilima u pomenutoj. Batali da zagađuješ i pričaš mi o tome šta bi kupio i šta tvoje komšije teraju do pijace i nazad. Ne razumem potrebu pečalbara za samohvaljenjem. Mada, do juče su pred kuće stavljali labudove, lavove, sada imaju net!
pre 6 godina
Srbi nemaju para ni za euro 4, a ne za elektro.
pre 6 godina
Poštovani čitaoci, moje mišljenje je da smo mi, Srbija i ne samo mi, već i ostatak sveta još uvek daleko od realno veće primene elektroautomobila u odnosu na klasične automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.Navešću samo neke probleme, koje treba rešiti do njihove masovnije primene:
1. Pitanje autonomije, dokle god sa jednim punjenjem elektroautomobil ne pređe, ali stvarno( pun, pod opterećenjem i sa većim putnim brzinama) 700-800 km, da bi parirao konvencionalnim motorima, sva priča je uzaludna. Donekle, smisla ima posedovati el.auto za potrebe u gradu, eventualno za kraće relacije van grada, dakle kao drugi auto,a nikako ne kao glavno prevozno sredstvo.
2. Raširenost, broj i dostupnost punjača( ovih 5-6 u Srbiji, to je smešno...). Minimum minimuma bi bio na svakoj pumpi po par punjača.
3. Pitanje obučenosti kadra za servisiranje ovih motora, negu, popravke eventualnih kvarova, cena servisa,
itd...
4. Dovođenje cene novih elektroauta na prihvatljivi nivo, slično konvencionalnim.
5. Rešavanje pitanja njihove "nečujnosti", a što je jako važno po bezbednost pešaka u gradu, na peš.prelazima, u blizini škola...
6. Na kraju, ono najvažnije, elektromotor je "čist" motor, on sam ne zagađuje živ.sredinu, ali ostaje otvoreno pitanje kako je dobijena el.energija za njegovo punjenje, da li iz ekološki obnovljivih izvora(voda, vetar, sunce...,u šta sumnjam),ili na neki drugi način(a što je verovatnije),onda sledi da veća upotreba zagađuje još više živ.sredinu.
pre 6 godina
ako ima el. golf 2, onda jesmo.
pre 6 godina
Hocete da kazeta da BMW I3 kosta vise od 10 000 eura manje u SRbiji nego u Nemackoj..posto tamo cena ide od 46990-54 400 eura u zavisnosti od opreme..ili ste to lupili bez provere
pre 6 godina
A da za početak omoguće skutere na struju i tricikle na struju. U Kini ih se voze desetine miliona po ulicama svakodnevno. Ko je bio video je i sam . Cena novog u prodavnici od 200 do 500 evra. Za dvesta ponika sa motorićem na struju a za 500 prilično dobra mašina autonomije 50-60 km sigurno sa konjem od 120 kg na njemu a možda i celih 150 sa manjim vozačem. Tricikli na struju prevoze teret do nekoliko stotina kg i takodje se svuda vidjaju. Mali automobili za dvoje koštaju 2-3000 dolara novi autonomija 100-150 km i liče na smart-a . Ne registruju se i ne treba im dozvola pošto ne prelaze 60 km/h.
Dokle bre više da budemo slepi kod očiju i da nas ološ pljačka taksama , homologacijama i korupcijom .
Sve uplate prima moga sina deda neće dobit kola taj ko mito ne da :)
pre 6 godina
Kakvi električni? Pa mi i dalje verujemo da je automatski menjač đubre...
pre 6 godina
NE, Hr ima već 600 električnih...
http://www.e-auto.guru/vijesti/statistika-broj-elektricnih-hibridnih-vozila-hrvatskoj-2016/
pre 6 godina
@Bane
Ima u tvom postu par netačnih stvari i par diskutabilnih.
Delta zvanično prodaje i3 i koliko znam jedini su uvoznik koji ima u ponudi električno vozilo sa formiranom cenom.
E sad,zašto je to tako?Pa uglavnom zato što smo mi ionako smešno tržište a uvoznik bi trebao da pošalje ljude na obuku za održavanje takvog vozila jer daje garanciju na isto.Znači projektovana prodaja ne garantuje isplativost takvog poteza,logično zar ne?
Fizičko lice ne može da uveze bilo koji novi automobil pa samim tim ni električni,takvo stanje je već godinama unazad i ne znam čemu sad kuknjava kad se do sada apsolutno niko nije bunio.Sad odjednom bi ste svi vozili Tesle od 100K€ ali vam ne da država da ih uvezete,nemojmo biti smešni.
Još jedan veoma bitan segment prodaje ovakvih vozila su subvencije.Apsolutni sam protivnik ovakvog načina prodaje jer su to moje pare kao poreskog obveznika a mene niko ne pita da li se slažem da dotiram nekog lika kome se drnda sumanuto skupa Tesla X,npr.Pokazalo se da tamo gde su ukinute iste,prodaja pada u ogromnim procentima.
Moram biti iskren pa priznati da me niko nije pitao ni za subvenciju "domaćeg" vozila ali to je neka druga priča nevezana za dotičnu temu.
Ah,da,nisam pobornik teorija zavera ali ovo svakodnevno propagiranje jedne automobilske marke počinje da mi smeta,veoma.
pre 6 godina
pa mi ni za biclo nismo spremni,o cemu vi to???!!!Hej haj bas nas briga vozasmo se na taljiga...
pre 6 godina
@pp
Nisu pomenuli Renault Zoe, a on ajde sto naprodavaniji nego i najbolji, tj najlogniciji. Mali gradski elektro auto koji moze da predje dovoljno svakog dana da idete na posao, kuci, do grada i sve ostalo. Nije ni skup ko ostali zato je opet ispred njih, a i ne lozi se da moze da predje ne znam koliko (kao Tesla), vec realno toliko i toliko, koristi po gradu i do obliznjeg sela, cena nije velika i gotovo. Plus je lep autic. Ja nesto gledam da ga uzmem. Za posao, do prodavnice i to ostalo sto ulazi u svakodnevnicu. Bolji je i lepsi od ovih nemaca, skup nije niti brz kao Tesla ali to ti i ne treba. Ovde u Ch ima mnogo Zoe, ima i Tesli. Tesli i Zoe bas dosta na ulicama. Tesla je izvlacenje para ljudima iz dzeba, dok je Zoe za mene pogodak.
pre 6 godina
Srbija je spremna za be9grad na vodi, 100% zaposlenost, prosek plate od 800e, s300 pvo, bove tenkove vecu vojsku, nove autopute, spremna za iskorenjivanje korupcije..... i bas kad sam kupio elektricni auto od 120.000 evra keva me probudi i kaze sine idi da trazis posao 40 ti je godina.
(Stefan, 29. avgust 2017 12:44)
Pa mogao bi da poslusas kevu.
pre 6 godina
Ja koristim 2014o godišteNissan Leaf koji sam kupio polavan ovde u Denveru za nepunih 8.5 hiljada dolara. Novi koštaju oko 30 hiljada ali ih subvencije obore na nekih 16 hiljada. Vrednost tih automobila strmoglavo opada pa se mogu kupiti par godina stari ispod 10 hiljada.
Ja ovaj auto koristim samo za pit na posao i oko kuće. Nebi se usudio da isprobam koliko milja zaista mogu preci u ovom autu. Kao porodično auto koristimo Toyotu 4runner sa preko 300 hiljada pređenih kilometara. Obišli smo celu ameriku i kanadu 4 puta i vozim je nemilosrdno. Sve čekam da crkne pa da kupim novu. Al' neda se toyota pa to ti je
pre 6 godina
@Stefan
Ovaj je prototip dežurnih pljuvača po internetu koji mrze sve i svakoga i samo nalaze mane. Ima 40 godina, živi kod mame, posao navodno traži, a Boga moli da ga ne nađe, lepo mu da mu mama sve na gotovo donosi, lenčuga, sedi za kompom ceo dan, leči frustracije i svi su mu krivi što on jadan eto još živi ispod mamine suknje. Bruko jedna, idi radi nešto, ima posla, samo neće niko da radi.
pre 6 godina
Elektricno djubre, dok ne budu prelazili 800km u cugu bez punjeja i kad budemo imali ovde u srbiji stanice za punjenje koje podrzavaju brzo punjeje to ce biti dan... To jos nemaju ni u evropi svuda a ne kod nas....
pre 6 godina
Hah, cuj 150-160km sa jednim punjenjem, nije ni cudo sto vam se Musk podsmeva kad ga pitaju za konkureciju!!
pre 6 godina
A da sira populacija prvo nauci da se smece baca u kontejnere, a ne pored puta ili u obliznji sumarak/potok?
pre 6 godina
Homologacija i uvoz automobila u Srbiji se deli na dve stvar:
1. Teoriju - opisanu u tekstu kako bi stvari trebale da funkcionisu
2. Praksu - onako kako stvari zaista funkcionisu
I onda dodjete do toga da homologacija automobila u Srbiji ne postoji vec su oni tu da skupljaju papire po Evropskim standardima i kazu "aha to je to" i lupe pecat.
Isti princip se i odnosi na elektricne automobile koji se zvanicno ne prodaju u Srbiji. Njih ne mozete uvesti ni nove ni polovne jer papire koji su vam potrebni za "homologaciju" ne mozete dobiti od proizvodjaca. Te papire mogu da dobiju samo master dileri na trzistu.
Sta to znaci u praksi?
U praksi to znaci da mozete uvesti stari Nissan Leaf jer je grad Pancevo izboksovalo papire za njega ali necete moci uvesti novi model Leaf za 2018tu godinu jer zvanicno nece biti u prodaji kao sto zvanicno ni stari nije bio. Iako se Kia Soul EV spominje u ponudi za Srbiju ona jos zvanicno nije prosla "homologaciju" i ne mozete iz inostranstva uvesti ni nov ni polovan Kia Soul EV model. I za kraj slag na tortu i ono sto svi zele da cuju, a to je da li mozete uvesti novu ili polovnu Teslu? Ne mozete.
pre 6 godina
Ovakvo pitanje kasni deset godina!!!???Jos uvek smo u nekakvom staklenom zvonu.
pre 6 godina
To je onaj EUR1 sto vise ne postoji u EU?
pre 6 godina
Jesmo.Samo olaksajte ljudima kupovinu i registraciju !
pre 6 godina
Spomenuli ste nemacke elektricne automobile a niste spomenuli najprodavaniji elektricni automobil u Evropi ovih godina: Renault Zoe (prodavaniji od Tesle, bmw i3 i sl.). Verovatno i on moze da se kupi na isti nacin kao i vw golf i up, na upit. To bi bila jako interesantna informacija, narocito sto bi trebalo da je znacajno jeftiniji od vec pomenutih modela.
pre 6 godina
Kakve el.automobile?? U Srbiji je glavno vozilo i dalje golf 2,a putevi se raspadaju. Sredite puteve,pokosite travu pa ONDA el.automobili
pre 6 godina
Srbija je spremna za be9grad na vodi, 100% zaposlenost, prosek plate od 800e, s300 pvo, bove tenkove vecu vojsku, nove autopute, spremna za iskorenjivanje korupcije..... i bas kad sam kupio elektricni auto od 120.000 evra keva me probudi i kaze sine idi da trazis posao 40 ti je godina.
pre 6 godina
Srbija je spremna za be9grad na vodi, 100% zaposlenost, prosek plate od 800e, s300 pvo, bove tenkove vecu vojsku, nove autopute, spremna za iskorenjivanje korupcije..... i bas kad sam kupio elektricni auto od 120.000 evra keva me probudi i kaze sine idi da trazis posao 40 ti je godina.
pre 6 godina
A da sira populacija prvo nauci da se smece baca u kontejnere, a ne pored puta ili u obliznji sumarak/potok?
pre 6 godina
Kakve el.automobile?? U Srbiji je glavno vozilo i dalje golf 2,a putevi se raspadaju. Sredite puteve,pokosite travu pa ONDA el.automobili
pre 6 godina
Spomenuli ste nemacke elektricne automobile a niste spomenuli najprodavaniji elektricni automobil u Evropi ovih godina: Renault Zoe (prodavaniji od Tesle, bmw i3 i sl.). Verovatno i on moze da se kupi na isti nacin kao i vw golf i up, na upit. To bi bila jako interesantna informacija, narocito sto bi trebalo da je znacajno jeftiniji od vec pomenutih modela.
pre 6 godina
Homologacija i uvoz automobila u Srbiji se deli na dve stvar:
1. Teoriju - opisanu u tekstu kako bi stvari trebale da funkcionisu
2. Praksu - onako kako stvari zaista funkcionisu
I onda dodjete do toga da homologacija automobila u Srbiji ne postoji vec su oni tu da skupljaju papire po Evropskim standardima i kazu "aha to je to" i lupe pecat.
Isti princip se i odnosi na elektricne automobile koji se zvanicno ne prodaju u Srbiji. Njih ne mozete uvesti ni nove ni polovne jer papire koji su vam potrebni za "homologaciju" ne mozete dobiti od proizvodjaca. Te papire mogu da dobiju samo master dileri na trzistu.
Sta to znaci u praksi?
U praksi to znaci da mozete uvesti stari Nissan Leaf jer je grad Pancevo izboksovalo papire za njega ali necete moci uvesti novi model Leaf za 2018tu godinu jer zvanicno nece biti u prodaji kao sto zvanicno ni stari nije bio. Iako se Kia Soul EV spominje u ponudi za Srbiju ona jos zvanicno nije prosla "homologaciju" i ne mozete iz inostranstva uvesti ni nov ni polovan Kia Soul EV model. I za kraj slag na tortu i ono sto svi zele da cuju, a to je da li mozete uvesti novu ili polovnu Teslu? Ne mozete.
pre 6 godina
A da za početak omoguće skutere na struju i tricikle na struju. U Kini ih se voze desetine miliona po ulicama svakodnevno. Ko je bio video je i sam . Cena novog u prodavnici od 200 do 500 evra. Za dvesta ponika sa motorićem na struju a za 500 prilično dobra mašina autonomije 50-60 km sigurno sa konjem od 120 kg na njemu a možda i celih 150 sa manjim vozačem. Tricikli na struju prevoze teret do nekoliko stotina kg i takodje se svuda vidjaju. Mali automobili za dvoje koštaju 2-3000 dolara novi autonomija 100-150 km i liče na smart-a . Ne registruju se i ne treba im dozvola pošto ne prelaze 60 km/h.
Dokle bre više da budemo slepi kod očiju i da nas ološ pljačka taksama , homologacijama i korupcijom .
Sve uplate prima moga sina deda neće dobit kola taj ko mito ne da :)
pre 6 godina
Kakvi električni? Pa mi i dalje verujemo da je automatski menjač đubre...
pre 6 godina
Ja koristim 2014o godišteNissan Leaf koji sam kupio polavan ovde u Denveru za nepunih 8.5 hiljada dolara. Novi koštaju oko 30 hiljada ali ih subvencije obore na nekih 16 hiljada. Vrednost tih automobila strmoglavo opada pa se mogu kupiti par godina stari ispod 10 hiljada.
Ja ovaj auto koristim samo za pit na posao i oko kuće. Nebi se usudio da isprobam koliko milja zaista mogu preci u ovom autu. Kao porodično auto koristimo Toyotu 4runner sa preko 300 hiljada pređenih kilometara. Obišli smo celu ameriku i kanadu 4 puta i vozim je nemilosrdno. Sve čekam da crkne pa da kupim novu. Al' neda se toyota pa to ti je
pre 6 godina
Ovakvo pitanje kasni deset godina!!!???Jos uvek smo u nekakvom staklenom zvonu.
pre 6 godina
Jesmo.Samo olaksajte ljudima kupovinu i registraciju !
pre 6 godina
ako ima el. golf 2, onda jesmo.
pre 6 godina
Srbija je spremna za be9grad na vodi, 100% zaposlenost, prosek plate od 800e, s300 pvo, bove tenkove vecu vojsku, nove autopute, spremna za iskorenjivanje korupcije..... i bas kad sam kupio elektricni auto od 120.000 evra keva me probudi i kaze sine idi da trazis posao 40 ti je godina.
(Stefan, 29. avgust 2017 12:44)
Pa mogao bi da poslusas kevu.
pre 6 godina
Hah, cuj 150-160km sa jednim punjenjem, nije ni cudo sto vam se Musk podsmeva kad ga pitaju za konkureciju!!
pre 6 godina
To je onaj EUR1 sto vise ne postoji u EU?
pre 6 godina
@pp
Nisu pomenuli Renault Zoe, a on ajde sto naprodavaniji nego i najbolji, tj najlogniciji. Mali gradski elektro auto koji moze da predje dovoljno svakog dana da idete na posao, kuci, do grada i sve ostalo. Nije ni skup ko ostali zato je opet ispred njih, a i ne lozi se da moze da predje ne znam koliko (kao Tesla), vec realno toliko i toliko, koristi po gradu i do obliznjeg sela, cena nije velika i gotovo. Plus je lep autic. Ja nesto gledam da ga uzmem. Za posao, do prodavnice i to ostalo sto ulazi u svakodnevnicu. Bolji je i lepsi od ovih nemaca, skup nije niti brz kao Tesla ali to ti i ne treba. Ovde u Ch ima mnogo Zoe, ima i Tesli. Tesli i Zoe bas dosta na ulicama. Tesla je izvlacenje para ljudima iz dzeba, dok je Zoe za mene pogodak.
pre 6 godina
@Bane
Ima u tvom postu par netačnih stvari i par diskutabilnih.
Delta zvanično prodaje i3 i koliko znam jedini su uvoznik koji ima u ponudi električno vozilo sa formiranom cenom.
E sad,zašto je to tako?Pa uglavnom zato što smo mi ionako smešno tržište a uvoznik bi trebao da pošalje ljude na obuku za održavanje takvog vozila jer daje garanciju na isto.Znači projektovana prodaja ne garantuje isplativost takvog poteza,logično zar ne?
Fizičko lice ne može da uveze bilo koji novi automobil pa samim tim ni električni,takvo stanje je već godinama unazad i ne znam čemu sad kuknjava kad se do sada apsolutno niko nije bunio.Sad odjednom bi ste svi vozili Tesle od 100K€ ali vam ne da država da ih uvezete,nemojmo biti smešni.
Još jedan veoma bitan segment prodaje ovakvih vozila su subvencije.Apsolutni sam protivnik ovakvog načina prodaje jer su to moje pare kao poreskog obveznika a mene niko ne pita da li se slažem da dotiram nekog lika kome se drnda sumanuto skupa Tesla X,npr.Pokazalo se da tamo gde su ukinute iste,prodaja pada u ogromnim procentima.
Moram biti iskren pa priznati da me niko nije pitao ni za subvenciju "domaćeg" vozila ali to je neka druga priča nevezana za dotičnu temu.
Ah,da,nisam pobornik teorija zavera ali ovo svakodnevno propagiranje jedne automobilske marke počinje da mi smeta,veoma.
pre 6 godina
Hocete da kazeta da BMW I3 kosta vise od 10 000 eura manje u SRbiji nego u Nemackoj..posto tamo cena ide od 46990-54 400 eura u zavisnosti od opreme..ili ste to lupili bez provere
pre 6 godina
@Stefan
Ovaj je prototip dežurnih pljuvača po internetu koji mrze sve i svakoga i samo nalaze mane. Ima 40 godina, živi kod mame, posao navodno traži, a Boga moli da ga ne nađe, lepo mu da mu mama sve na gotovo donosi, lenčuga, sedi za kompom ceo dan, leči frustracije i svi su mu krivi što on jadan eto još živi ispod mamine suknje. Bruko jedna, idi radi nešto, ima posla, samo neće niko da radi.
pre 6 godina
Elektricno djubre, dok ne budu prelazili 800km u cugu bez punjeja i kad budemo imali ovde u srbiji stanice za punjenje koje podrzavaju brzo punjeje to ce biti dan... To jos nemaju ni u evropi svuda a ne kod nas....
pre 6 godina
Građani su spremni, ali država nije spremna, i zato pokušava birokratijom i svim mogućim sredstvima da onemogući uvoz električnih automobila. Svi električni brendovi se prodaju u celom svetu (Evropi, Americi, Australiji, Aziji, Indiji...) i ispunjavaju norme, uslove standarde, a samo u Srbiji NE.
Primer: Renault u Srbiji moze da prodaje sve automobile na benzin i dizel (ispunjava uslove), ali električni Renault Zoe nije dovoljno dobar!?!
Zar smo mi toliko napredovali da smo ispred celog sveta, ili smo ipak puno zaostali iza svih???
pre 6 godina
Ne znam da li je Srbija spremna, ali ja nisam. Neko je spominjao električne skutere i male autiće u Kini. Baš nedavno je bio članak na ovom sajtu. Neki mali e-Kinez, kopija Smarta, za oko 4000. To bih vrlo rado vozio svaki dan. Ali dati 30.000 za e-Up je totalna nebuloza. Prvo košta kao tri obična, a drugo za te pare može da se bira auto. Za te pare da biraš jedan auto, a ako imaš potrebu za dva automobila u kući takođe možeš naći dva odlična automobila. Kad e-Up bude recimo 20-30% skuplji od običnog ljudi će ga možda i kupovati. Kad bih imao te pare i dao za e-Up, mislim da bih svaki put video sliku magarca u ogledalu.
pre 6 godina
pa mi ni za biclo nismo spremni,o cemu vi to???!!!Hej haj bas nas briga vozasmo se na taljiga...
pre 6 godina
NE, Hr ima već 600 električnih...
http://www.e-auto.guru/vijesti/statistika-broj-elektricnih-hibridnih-vozila-hrvatskoj-2016/
pre 6 godina
Ova Srbija nije i ne može da bude spremna ni za šta. Ovde se tradicionalno ne traži način, nego izgovor. Srbija se ponaša kao da ima nafte, a nema ni struje koju može da proizvede.
Budala uvek bude zatečena nastalim stanjem. To je ono što budalu čini budalom. To i talenat da nađe izgovor i krivca u nekome drugom.
pre 6 godina
a pritom smatraju da se tesline baterije dobijaju od kamilice, ne od nikla, (jo, 30. avgust 2017 13:13)
U litijumskim baterijama ima nikla koliko i kamilice, a plus zašto je to bitno?
Oduševljavaju me ovakvi kojima su sve baterije iste zato što jednako ne poznaju ni jedne. To im je ponekad i jedina zajednička osobina, to što se zovu "baterije". Baterije ponekad i puknu, na primer baterija topova za neki praznik. Nema veze? Pa nema ni nikl sa litijumom.
pre 6 godina
Kakvi električni? Pa mi i dalje verujemo da je automatski menjač đubre...
(infidel, 29. avgust 2017 15:14)
Niko ne misli da je automatski menjac djubre vec ljudi znaju da trazi redovno odrzavanje koje i nije jeftino a vanredno odrzavanje je tek prica za sebe. Posebno losu pouzdanost imaju automatski menjaci sa duplim suvim kvacilom koji idu uz motore manje snage. I sad vi ocekujete od nekog ko kupuje porodicna nova kola od 13-15.000eur i gleda svaki dinar, da daje jos 150-200eur na svakih 30.000km na odrzavanje a ako mu se zalomi pa menjac pocne jos i da zeza moze da se slika. U protivnom je zaostao, po vasem, jel?.
pre 6 godina
automatski menjac jeste djubre.... sta ima menjac sam da menjam brzine..
zasta ja sluzim.... (:
nevolja je kako lupiti akcize na punjenje el.automobila...
pre 6 godina
@Oskar
Gde vi zivite o čemu pričate ? Kakve elektrane čuda ekologija,sve je to lepo ali mi smo u SRBIJI naj siromasnijoj zemlji Evrope hej !
(markoni, 31. avgust 2017 08:58)
Ajde sto smo siromasni, ali sto smo i nepismeni.
pre 6 godina
Kratko i jasno - nije.
pre 6 godina
Ono sto uporno niko ne pominje,jeste koja je stvarna autonomija svih tih el.vozila u realnoj voznji?
Potpuno se slazem sa svima koji imaju misljenje da su sjajni za grad,gde mnogi ne prelaze vise od 30 do 40 km dnevno,ali to i dalje nisu vozila za ozbiljniji put.Dzaba ti Tesla,kada u zimskom periodu sa njom ne mozes da odes do Nisa i da se vratis sa jednim punjenjem,osim ako ne pogasis sve sto vuce struju i vozis 40 na tempomatu,sto je idiotski i opasno na autoputu.
Ono sto mi daleko vise smeta jeste cena tih vozila.Ona je jednostavno previsoka.Uzmimo da je razlika izmedju standardnog i e modela 10 000 evra sa subvencijom.Za tu razliku ,moguce je finansirati gorivo vise godina,dok pri tome vozis auto sa kojim mozes ici bilo gde i bilo kada,posto nisi ogranicen punjacima i cekanjem na dopunjavanje.
NAjveci problem el. vozila je nedostatak standarda.DA se baterije standardizuju,bilo bi moguce menjati ih na pumpama uz nadoknadu,cime bi se resio problem autonomije i trajnosti baterija,posto one ne bi fakticki bile u nasem vlasnistvu,vec u vlasnistvu kompanija koje bi ih punile i izdavale.Cak bi neka vozila mogla da imaju svoju osnovnu bateriju i dodatak za eksternu koja bi se menjala na pumpama.
Sve to ne bi kostalo nista manje od goriva koje danas koristimo,niti bi bilo mnogo cistije,zbog ogromne kolicine otrovnih baterija,ali bi resilo pitanje zagadjenja u gradovima i oborilo cenu el.vozila na razuman nivo.
pre 6 godina
Nije Srbija nespremna, nego je promena previše brza...
Šalu na stranu, gledajući koliko brzo se svaka budalaština ovde zapati, što veća to brže, govori da su električni automibili prava stvar. Kod nas, znači nikad, ili bar dok se mi pitamo, bre!
Ali ako nam Rusi narede, onda smo to hteli oduvek, pa nam branili zlotvori. Kao i sve ostalo, uostalom...
pre 6 godina
@budz- Li-Ion, NiMH, Li-polymer sve mu to dodje na isto! (jo, 30. avgust 2017 16:50)
Kad bi ti mogao makar da zamisliš koliko time "sve je to isto" paraš uši svakom ko se makar i malo razume. Razlike su taman tolike da je nemoguće i neisplativo uneti čak i male izmene u proces proizvodnje baterija. To je i razlog što značajna unapređenja ne nalaze put od laboratorija do masovne produkcije već se čeka neki "quantum leap" (pa čak i bukvalno kvantni) na bazi grafena ili ko zna kog materijala sa kojima se sve eksperimentiše.
"Sve mu to dođe na isto" samo ako je i jedno i drugo i treće samo još jedno "špansko selo".
Da li si ikada bio na naftnim izvorima? Da li možeš da pretpostaviš koliko je ogromno zagađenje tamo, koliko samo desalinizacija zagadi površinu, ali i podzemne tokove? Vrhunsko licemerje naftnog lobija je da šampioni zagađivanja nekome govore o zagađivanju, pa još zagađivanju teškim metalima. Nafta je sinonim za zagađenje od izvora do auspuha, tačnije do pluća ljudi i listova biljaka. Potom, pošto sva ta spaljena nafta i bačeno ulje ode u vazduh, zemlju i vodu, ponovo se akumulira u nama kroz vazduh, vodu i hranu.
Takav suicidalni sistem samo totalni idiot može da brani na bilo koji način, a pogotovo ne taktikom "zagađuju i drugi". Sve, svaka proizvodnja zagađuje, ali ni svi zajedno ne koliko naftna industrija.
pre 6 godina
Srbi nemaju para ni za euro 4, a ne za elektro.
pre 6 godina
Poštovani čitaoci, moje mišljenje je da smo mi, Srbija i ne samo mi, već i ostatak sveta još uvek daleko od realno veće primene elektroautomobila u odnosu na klasične automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.Navešću samo neke probleme, koje treba rešiti do njihove masovnije primene:
1. Pitanje autonomije, dokle god sa jednim punjenjem elektroautomobil ne pređe, ali stvarno( pun, pod opterećenjem i sa većim putnim brzinama) 700-800 km, da bi parirao konvencionalnim motorima, sva priča je uzaludna. Donekle, smisla ima posedovati el.auto za potrebe u gradu, eventualno za kraće relacije van grada, dakle kao drugi auto,a nikako ne kao glavno prevozno sredstvo.
2. Raširenost, broj i dostupnost punjača( ovih 5-6 u Srbiji, to je smešno...). Minimum minimuma bi bio na svakoj pumpi po par punjača.
3. Pitanje obučenosti kadra za servisiranje ovih motora, negu, popravke eventualnih kvarova, cena servisa,
itd...
4. Dovođenje cene novih elektroauta na prihvatljivi nivo, slično konvencionalnim.
5. Rešavanje pitanja njihove "nečujnosti", a što je jako važno po bezbednost pešaka u gradu, na peš.prelazima, u blizini škola...
6. Na kraju, ono najvažnije, elektromotor je "čist" motor, on sam ne zagađuje živ.sredinu, ali ostaje otvoreno pitanje kako je dobijena el.energija za njegovo punjenje, da li iz ekološki obnovljivih izvora(voda, vetar, sunce...,u šta sumnjam),ili na neki drugi način(a što je verovatnije),onda sledi da veća upotreba zagađuje još više živ.sredinu.
pre 6 godina
Infrastrukturu i procedure na stranu, od toga nema nista ni u daleko razvijenim zemljama bez masne drzavne subvencije za svaki kupljeni primerak.
pre 6 godina
@ Pa kako ne
Rođače, ovde se radi o Srbiji i e-automobilima u pomenutoj. Batali da zagađuješ i pričaš mi o tome šta bi kupio i šta tvoje komšije teraju do pijace i nazad. Ne razumem potrebu pečalbara za samohvaljenjem. Mada, do juče su pred kuće stavljali labudove, lavove, sada imaju net!
pre 6 godina
Ajmo ovako: električni automobili nemaju ama baš nikakve veze sa čistim izvorima energije. Dva potpuno odvojena problema. Ovde bi neki rekli da ni fabrika lekova nema svrhe ukoliko se ne napaja iz vetrenjača, te da lekovi "više truju nego što leče". To je možda i tačno, ali uopšte ne zbog takve "logike" razmišljanja.
To što je nekima "fića" bio jedini auto u kući, pa su njime išli i na more, vozili lubenice i kukuruz, sada postaje ozbiljno mentalno ograničenje. Električni auto još dugo neće biti jedini auto u domaćinstvu, a ni sada ne postoji auto koji će da zadovolji baš sve moguće potrebe. To naprosto nije moguće ni sad ni ikad. Čak i da (kad) svi automobili budu imali električni pogonski agregat, neće biti isti, iste veličine, snage i upotrebe.
Ne vidim ni jedan razlog zašto bih na put od par stotina kilometara išao električnim, niti jedan zašto bih po gradu vozio benzinski ili pogotovo dizel? Šta tek da kažu seljaci koji još moraju da imaju i traktor, a zabranjeno im je da se njime voze po gradu i da ga parkiraju na parkirališta...
Beemveom ne možeš da oreš. Ne znam zašto ga seljaci onda toliko obožavaju?
pre 6 godina
@Budz
Kako dobijamo litijum ?
pre 6 godina
Srbija sve manja, a Srbima malo 500 km.
I mi Vojvođani tražimo veću autonomiju, pa nam iz Beograda poručuju da je i ovoliko mnogo.
More, još malo pa će vam i 300 km biti previše. U drugim zemljama razumem, treba da odeš i da se vratiš. U Srbiji ionako svi odu za Beograd i više se ne vraćaju.
pre 6 godina
Kakvi električni? Pa mi i dalje verujemo da je automatski menjač đubre... (infidel, 29. avgust 2017 15:14)
Za svakoga ko iole voli vožnju, automatik i jeste đubre. Ne pričam o robotizovanim menjačima poput EDC/DSG...
A što se električnih automobila i hibrida tiče, probao sam i - neka hvala. SUS do smrti!
pre 6 godina
@buzd- bas zato sto se razumem, to i kazem, ZAGADJENJE, od proizvodnje svih ovih a i novijih tipova baterija je jednako prljavo i podjednako opasno za zivotnu sredinu i za sobom ostavlja pustos i jalovinu kilometrima unaokolo! Reciklazu da ne pominjem, sa emisijama zive i drugih teskih metala u zivotnu sredinu! Taj ko misli da se Teslina ili bilo cija druga baterija mogu bezgranicno teciklirati bez posledica, u najmanju ruku, zivi u zabludi...
pre 6 godina
Elektricni automobili bi u nasem slucaju vise zagadjivali nego automobili na plin jer imamo jako malo obnovljivih izvora elektricne energije. Ako bi fabrike krenule da ugradjuju motore projektovane samo za gas zagadjenje bi bilo mnogo manje, a koeficijent iskoristenosti daleko veci nego kod klasicnih motora na benzin. Jos je prerano za prelazak na elektricne automobile.
pre 6 godina
@budz- Li-Ion, NiMH, Li-polymer sve mu to dodje na isto! Mene odusevljavate vi koji mislite da elektricni automobili ne zagadjuju! A procitaj malo kako se prave baterije za mnoge uredjaje( procitaj, jer na goooglu moze da se nadje kako se stvarno prave od kamilice) pa onda pametuj...ako razumes ono sto si procitao u mom komentaru videces da se ne radi, bukvalno, ni o litijumu niti o niklu, nego o temi naslova- da li smo spremni za el.automobile...
pre 6 godina
Da li je Srbija voljna prelaska na el. aute? Ili samo nalazimo izgovore kao da nam je zemlja veličine SAD-a, a mi baš stalno na putu po minus 10 pa nam ta magična autonomija od "barem 800km" potrebna?
Prvo se zapitajte za kakvu svrhu vam treba auto i koliko dnevno kilometara prelazite? Te da li je mreža brzih punjača u vašem regionu razvijena kako bi vam put na duže staze bio moguć bez dužih zastoja.
Srbija dobija trećinu struje pomoću hidroelektrana, tako da da je el. auto čistiji od SUS auta.
Pitanje je, zašto Srbija ne ulaže u vetroturbine iako ima veliki potencijal za iste? Bolje je da joj se građani truju i da zavisi od nafte?
Baterije se recikliraju:
http://pmr.umicore.com/en/batteries/our-recycling-process/
Ne trebaju novčane subvencije, postoje drugi načini kako omogućiti i podstaći lakšu kupovinu el. auta.
pre 6 godina
Srbija jeste spremna za el.automobile jer u Srbiji postoji najveci broj kvazi-ekologa po 'glavi stanovnika'! Njihov je san, da ih Tesla odveze autopilotom do prodavnice, ili mora(jer uglavnom nemaju dozvole) a pritom smatraju da se tesline baterije dobijaju od kamilice, ne od nikla, da se recikliraju i ponovo upotrebljavaju po 200x a da to nikavog negativnog uticaja po zivotnu sredinu nema!
pre 6 godina
@markoni
"У укупној структури производње,учешће термоелектрана износило је 70,2 одсто, хидроелектрана 29,7 одсто, а термоелектране-топлане учествовале су са 0,1 одсто."
http://www.eps.rs/Lat/FolderDocs.aspx?list=Godisnji%20Izvestaji
pre 6 godina
Iz teksta je vidljivo da je nemoguće uvesti novi ili polovni električni auto individualno. Procedura je namjerno zakomplicirana kako bi se osigurao monopol naftnih derivata. S obzirom tko je vlasnik NIS-a nije ništa čudno.
U RH ima desetak ljudi koji su svoj stari auto preuredili na struju. Vidio sam jednu Bubu u koju je čovjek stavio elektromotor rashodovanog viličara. 10 Kw ili 13-14 na kratko dovoljno je da auto ide 80 Km/h. Ima olovne akumulatore i autonomiju od cca. 100 km. Svaki dan do posla i natrag ima 40 km i ostane mu dovoljno za otići obaviti poslove po gradu. 100 km ga košta 17 kn tj. 2,5€. Dakle, kao da mu auto u gradu troši 2l benzina.
Auto je prošao kontrolu i dobio ovjeru da može prometovati po cesti.
Od viličara je i kontroler gasa tako da je samo kupio akumulatore.
Ovo pokazuje koliko su elektromotori moćni jer je 15 Kw dovoljno da se vozite 100 km/h. Čovjek koji ima samo 10 Kw motor ubrzava do 40 kao 5 puta jači SUS motori, a to je 80% gradske vožnje.
Inače u Velikoj Britaniji ima instalirano više od 55.000 mjesta za punjenje el. automobila.
pre 6 godina
@rog
Tacno,nepismen je svako ko ne misli kao ti a pritom je samo svestan zemlje u kojoj zivi i da sve nije bas onako kako se pise i nameće !
pre 6 godina
@Oskar- slazem se, i sam s?m napisao da ce u nekoj od sledeceh generacija el.automobili biti prihvatljivi, ali pricamo i zivimo u sadasnjosti, a ona je u Srbiji sumorna...divlje deponije po prigradskim i seoskim naseljima su ogromne, korita potoka i reka prepuni otpada, komunalne deponije visoke kao planine...ne mozemo iz toga uskociti u Teslu, nemamo ni mogucnosti ni infrastrukture(stanice za punjenje, superpunjace, 'inteligentnu' mrezu puteva...) vec moramo sa onim cega imamo napretek, a to je svakako otpad, pokusati da zemlju prvo ocistimo, podignemo standard, smanjimo zagadjenje, sprecimo novo(najavljeno rudarenje kanadjana za bakar) pa tek onda na red dolaze el.automobili, Tesle, Leafovi itd...
pre 6 godina
@Oskar
Gde vi zivite o čemu pričate ? Kakve elektrane čuda ekologija,sve je to lepo ali mi smo u SRBIJI naj siromasnijoj zemlji Evrope hej !
pre 6 godina
@Oskar- moja ideja bi bila, izbeci svako otvaranje novih rudarskih polja za kopanje nikla, litijuma ili bilo cega drugog...posto to donosi najveve zagadjenje!
Od el.automobila se ne moze pobeci, ovo je vec njihova druga generacija i vec u sledece dve resice se problemi slabih baterija, male autonomije, eksplozija itd...
Ako je neko stvarno ekoloski a ne potrosacki nastrojen u svoj vec postojeci automobil ce ugraditi TNG ili CNG i tako dati najveci doprinos smanjenju zagadjenja!
Moje resenje, bar za nasu zemlju, jeste hitno uvodjenje programa sortiranja otpada i reciklaze uz akcenat na dobijanje metana iz obnovljivih izvora! Otpad je savrseni energent, njegovim previranjem dobija se metan koji se moze koristiti u razne svrhe(voznja, grejanje itd...)
Bilo koja industrijska proizvodnja zagadjuje, reciklaza zagadjuje, kupovina novih ind.proizvoda zagadjuje( indirektno) zagadjenje se ne moze izbeci, treba se truditi da se svede na minimum!
pre 6 godina
Problem oko cene sa električnim automobilima je do proizvođača istih.
Tesla to rešava skaliranjem proizvodnje i pravljenjem najveće fabrike na svetu (Gigafabrika). Uporedite el. aute koji su navedeni u članku, pa ćete videti koliko konkurencija zaostaje za Modelom 3.
Uostalom, da ozbiljno misle da pređu na el. aute, zar ne bi pokušali da naprave auto malo lepšeg izgleda, a ne na šta prvi Leaf i UP liče? :) Mnogo su atraktivni za kupce. Sa druge strane E-Golf dobro izgleda, ali opet VW nema proizvodni kapacitet (baterija) da ih omasovi, već najavljuju 2020+.
Videćemo kakav će novi Leaf da bude, GM je imao priliku pre dve decenije sa EV1 ali znamo šta su uradili sa istim... :)
Nema tu teorije zavere niti forsiranja pojedinog brenda, nego je jednostavno Tesla kompanija koja je mnogo učinila i čini za el. auto industriju.
Pitam se šta bi bilo da nije bilo Tesle? Da li bi ostali proizvođači ponudili svoje modele ili bi se držali SUS motora? Kojeg i dalje žele da se drže po svaku cenu, ali shvataju da ono što se desilo sa EV1, neće se desiti sa Teslom i da moraju nešto da urade, pa makar odugovlačili.
pre 6 godina
@markoni
https://youtu.be/50rXYrFCQMw
pre 6 godina
@jo
Prelazak na gas smanjuje emisije, ali opet imamo problem: energija utrošena na dobijanje gasa, prerada, prevoz do pumpe, pa ondak dolazimo do SUS motora koji je neefikasan u iskorišćavanju dobijene energije kada to uporedimo sa električnim. Na sve to smo zaboravili emisije koje su se proizvele da bi se taj gas dopremio u rezervoar našeg auta, i onda na kraju neefikasno ga iskoristili i pri tome opet zagađivali.
Metan je potentniji nego CO2, pa je njegovo korišćenje sve samo ne ekološko.
Razumem ja ljubitelje SUS motora, da im je zvuk motora bitan, da ima bolju kilometražu, ali kada pričamo o iskorišćenju energije i brigom o ekologiji, tu nema priče o tome da li je elektrifikacija auta bolja ili ne.
To je bitka u kojoj SUS nema šanse, kako se prelazi na obn. izvore razlike su sve veće.
pre 6 godina
@jo
Koje je Vaše rešenje?
A da je to energetski efikasno i moguće reciklirati?
Navedite na koji način Vi smatrate da civilizacija može da prestane koristiti fosilna goriva i počne koristiti nešto što ne zagađuje uopšte?
Baterije se recikliraju, i biznis recikliranja baterija postaje sve ozbiljniji i napredniji.
Postoje par primera koji vode računa gde im je lanac dostave (izbegavanje Kongo Republike), te konstantnog usavršavanja i napredovanja u tehnikama reciklaže materijala koji se nalaze u baterijama.
Tesla:
https://www.tesla.com/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program
Umicore (Nikl):
http://www.umicore.com/en/about/elements/nickel/
Umicore (Kobalt):
http://www.umicore.com/en/bu/umicore-battery-recycling
Generalno o reciklaži baterija:
http://pmr.umicore.com/en/batteries/our-recycling-process
Litijum se trenutno ne reciklira zbog neisplatljivosti, ali se radi na tome da i to bude izvodljivo.
Video sam postavio u jednom od komentara gde se objašnjava kako i gde se dobija.
Dakle, nisu el. auti "zeleni" niti "potpuno čisti", ali kako se vremenom el. mreža menja i proces reciklaže unapređuje, oni postaju sve čistiji.
pre 6 godina
@jo
Prelazak na el. aute donosi sledeće:
duži vek trajanja, eliminaciju štetnih gasova, energetsku efikasnost i nezavisnost ka fosilnim gorivom (sva energija utrošena da se dobiju, prerade i prevezu fosilna goriva), manje buke i čistiji gradski vazduh, brži saobraćaj u gradu.
Tu je još jedan veliki igrač i "gamechanger" a to je autopilot.
Dolaskom autopilota u svet auta, menja se korišćenje auta. Vaš auto moći će da bude "robotaksi" kada ga vi ne koristite i sam će moći da se puni.
Duži vek i autopilot značiće da neće biti potrebe da se stalno kupuju auti, jer ćete moći da delite jedan te isti sa više ljudi i pri tome da auto pamti navike svakog korisnika, pa ćete imati osećaj kao da je vaš lično.
Ovo nije mašta, već sadašnjica; Tesla radi na ovome i Model 3 će upravo to i biti: "robotaksi".
pre 6 godina
@jo
Sa obzirom da se nikl većinom koristi za druge svrhe (preko 60%) to znači da bi morali da se odreknemo mnogih drugih stvari, a ne samo baterija. Dobra stvar je što se reciklira, pa ga možemo ponovo iskoristiti.
Za litijum sam već postavio video kako se dobija i takođe postoji plan za reciklažu.
"slabe baterije, male autonomije i eksplozije"
O autonomiji možemo da pričamo koliko hoćemo, ali se na kraju svodi na samog korisnika i na njegovu potrebu. Nekome je dovoljno 100km dnevno, a nekome treba 700km jednom godišnje, pa mu "problem" stajanja na brzom punjaču od pola sata ne smeta kako bi se odmorio od vožnje.
Nekome opet to nije dovoljno, jer se vozi 1000km bez stajanja i odmora na minus 10 po snegu i jakom vetru i to svaki dan, pa mu je stajanje od pola sata uzaludno.
O kakvim to eksplozijama pričamo? O onih par auta koji su se zapalili? Koliko SUS auta se dnevno zapali?
Pa samo bi to bila vest ceo dan kada bi tako gledali. Dakle, koliko tačno el.auta se zapalilo i koliko ukupno kilometara imaju svi e-auti zajedno? Pa da vidimo koliko je to čest problem, i koliko su SUS auti tu bolji.
Prema podacima EPS-a (izveštaj za 2015.), 37 miliona tona uglja se iskopa godišnje.
Koliko je to tona CO2 i ostalih štetnih emisija u vazduhu? Koliko je to otpadne vode, energije utrošene za kopanje, transport?
pre 6 godina
Nije ni za ove, na fosilna goriva!!
pre 6 godina
Elektricno djubre, dok ne budu prelazili 800km u cugu bez punjeja i kad budemo imali ovde u srbiji stanice za punjenje koje podrzavaju brzo punjeje to ce biti dan... To jos nemaju ni u evropi svuda a ne kod nas....
pre 6 godina
@Stefan
Ovaj je prototip dežurnih pljuvača po internetu koji mrze sve i svakoga i samo nalaze mane. Ima 40 godina, živi kod mame, posao navodno traži, a Boga moli da ga ne nađe, lepo mu da mu mama sve na gotovo donosi, lenčuga, sedi za kompom ceo dan, leči frustracije i svi su mu krivi što on jadan eto još živi ispod mamine suknje. Bruko jedna, idi radi nešto, ima posla, samo neće niko da radi.
pre 6 godina
Kakvi električni? Pa mi i dalje verujemo da je automatski menjač đubre... (infidel, 29. avgust 2017 15:14)
Za svakoga ko iole voli vožnju, automatik i jeste đubre. Ne pričam o robotizovanim menjačima poput EDC/DSG...
A što se električnih automobila i hibrida tiče, probao sam i - neka hvala. SUS do smrti!
pre 6 godina
Kakve el.automobile?? U Srbiji je glavno vozilo i dalje golf 2,a putevi se raspadaju. Sredite puteve,pokosite travu pa ONDA el.automobili
pre 6 godina
Srbija je spremna za be9grad na vodi, 100% zaposlenost, prosek plate od 800e, s300 pvo, bove tenkove vecu vojsku, nove autopute, spremna za iskorenjivanje korupcije..... i bas kad sam kupio elektricni auto od 120.000 evra keva me probudi i kaze sine idi da trazis posao 40 ti je godina.
pre 6 godina
Hah, cuj 150-160km sa jednim punjenjem, nije ni cudo sto vam se Musk podsmeva kad ga pitaju za konkureciju!!
pre 6 godina
Srbija je spremna za be9grad na vodi, 100% zaposlenost, prosek plate od 800e, s300 pvo, bove tenkove vecu vojsku, nove autopute, spremna za iskorenjivanje korupcije..... i bas kad sam kupio elektricni auto od 120.000 evra keva me probudi i kaze sine idi da trazis posao 40 ti je godina.
(Stefan, 29. avgust 2017 12:44)
Pa mogao bi da poslusas kevu.
pre 6 godina
Elektricni automobili bi u nasem slucaju vise zagadjivali nego automobili na plin jer imamo jako malo obnovljivih izvora elektricne energije. Ako bi fabrike krenule da ugradjuju motore projektovane samo za gas zagadjenje bi bilo mnogo manje, a koeficijent iskoristenosti daleko veci nego kod klasicnih motora na benzin. Jos je prerano za prelazak na elektricne automobile.
pre 6 godina
@Bane
Ima u tvom postu par netačnih stvari i par diskutabilnih.
Delta zvanično prodaje i3 i koliko znam jedini su uvoznik koji ima u ponudi električno vozilo sa formiranom cenom.
E sad,zašto je to tako?Pa uglavnom zato što smo mi ionako smešno tržište a uvoznik bi trebao da pošalje ljude na obuku za održavanje takvog vozila jer daje garanciju na isto.Znači projektovana prodaja ne garantuje isplativost takvog poteza,logično zar ne?
Fizičko lice ne može da uveze bilo koji novi automobil pa samim tim ni električni,takvo stanje je već godinama unazad i ne znam čemu sad kuknjava kad se do sada apsolutno niko nije bunio.Sad odjednom bi ste svi vozili Tesle od 100K€ ali vam ne da država da ih uvezete,nemojmo biti smešni.
Još jedan veoma bitan segment prodaje ovakvih vozila su subvencije.Apsolutni sam protivnik ovakvog načina prodaje jer su to moje pare kao poreskog obveznika a mene niko ne pita da li se slažem da dotiram nekog lika kome se drnda sumanuto skupa Tesla X,npr.Pokazalo se da tamo gde su ukinute iste,prodaja pada u ogromnim procentima.
Moram biti iskren pa priznati da me niko nije pitao ni za subvenciju "domaćeg" vozila ali to je neka druga priča nevezana za dotičnu temu.
Ah,da,nisam pobornik teorija zavera ali ovo svakodnevno propagiranje jedne automobilske marke počinje da mi smeta,veoma.
pre 6 godina
Srbija jeste spremna za el.automobile jer u Srbiji postoji najveci broj kvazi-ekologa po 'glavi stanovnika'! Njihov je san, da ih Tesla odveze autopilotom do prodavnice, ili mora(jer uglavnom nemaju dozvole) a pritom smatraju da se tesline baterije dobijaju od kamilice, ne od nikla, da se recikliraju i ponovo upotrebljavaju po 200x a da to nikavog negativnog uticaja po zivotnu sredinu nema!
pre 6 godina
Homologacija i uvoz automobila u Srbiji se deli na dve stvar:
1. Teoriju - opisanu u tekstu kako bi stvari trebale da funkcionisu
2. Praksu - onako kako stvari zaista funkcionisu
I onda dodjete do toga da homologacija automobila u Srbiji ne postoji vec su oni tu da skupljaju papire po Evropskim standardima i kazu "aha to je to" i lupe pecat.
Isti princip se i odnosi na elektricne automobile koji se zvanicno ne prodaju u Srbiji. Njih ne mozete uvesti ni nove ni polovne jer papire koji su vam potrebni za "homologaciju" ne mozete dobiti od proizvodjaca. Te papire mogu da dobiju samo master dileri na trzistu.
Sta to znaci u praksi?
U praksi to znaci da mozete uvesti stari Nissan Leaf jer je grad Pancevo izboksovalo papire za njega ali necete moci uvesti novi model Leaf za 2018tu godinu jer zvanicno nece biti u prodaji kao sto zvanicno ni stari nije bio. Iako se Kia Soul EV spominje u ponudi za Srbiju ona jos zvanicno nije prosla "homologaciju" i ne mozete iz inostranstva uvesti ni nov ni polovan Kia Soul EV model. I za kraj slag na tortu i ono sto svi zele da cuju, a to je da li mozete uvesti novu ili polovnu Teslu? Ne mozete.
pre 6 godina
Kakvi električni? Pa mi i dalje verujemo da je automatski menjač đubre...
(infidel, 29. avgust 2017 15:14)
Niko ne misli da je automatski menjac djubre vec ljudi znaju da trazi redovno odrzavanje koje i nije jeftino a vanredno odrzavanje je tek prica za sebe. Posebno losu pouzdanost imaju automatski menjaci sa duplim suvim kvacilom koji idu uz motore manje snage. I sad vi ocekujete od nekog ko kupuje porodicna nova kola od 13-15.000eur i gleda svaki dinar, da daje jos 150-200eur na svakih 30.000km na odrzavanje a ako mu se zalomi pa menjac pocne jos i da zeza moze da se slika. U protivnom je zaostao, po vasem, jel?.
pre 6 godina
automatski menjac jeste djubre.... sta ima menjac sam da menjam brzine..
zasta ja sluzim.... (:
nevolja je kako lupiti akcize na punjenje el.automobila...
pre 6 godina
@budz- Li-Ion, NiMH, Li-polymer sve mu to dodje na isto! Mene odusevljavate vi koji mislite da elektricni automobili ne zagadjuju! A procitaj malo kako se prave baterije za mnoge uredjaje( procitaj, jer na goooglu moze da se nadje kako se stvarno prave od kamilice) pa onda pametuj...ako razumes ono sto si procitao u mom komentaru videces da se ne radi, bukvalno, ni o litijumu niti o niklu, nego o temi naslova- da li smo spremni za el.automobile...
pre 6 godina
Jesmo.Samo olaksajte ljudima kupovinu i registraciju !
pre 6 godina
@pp
Nisu pomenuli Renault Zoe, a on ajde sto naprodavaniji nego i najbolji, tj najlogniciji. Mali gradski elektro auto koji moze da predje dovoljno svakog dana da idete na posao, kuci, do grada i sve ostalo. Nije ni skup ko ostali zato je opet ispred njih, a i ne lozi se da moze da predje ne znam koliko (kao Tesla), vec realno toliko i toliko, koristi po gradu i do obliznjeg sela, cena nije velika i gotovo. Plus je lep autic. Ja nesto gledam da ga uzmem. Za posao, do prodavnice i to ostalo sto ulazi u svakodnevnicu. Bolji je i lepsi od ovih nemaca, skup nije niti brz kao Tesla ali to ti i ne treba. Ovde u Ch ima mnogo Zoe, ima i Tesli. Tesli i Zoe bas dosta na ulicama. Tesla je izvlacenje para ljudima iz dzeba, dok je Zoe za mene pogodak.
pre 6 godina
Kakvi električni? Pa mi i dalje verujemo da je automatski menjač đubre...
pre 6 godina
Hocete da kazeta da BMW I3 kosta vise od 10 000 eura manje u SRbiji nego u Nemackoj..posto tamo cena ide od 46990-54 400 eura u zavisnosti od opreme..ili ste to lupili bez provere
pre 6 godina
ako ima el. golf 2, onda jesmo.
pre 6 godina
Poštovani čitaoci, moje mišljenje je da smo mi, Srbija i ne samo mi, već i ostatak sveta još uvek daleko od realno veće primene elektroautomobila u odnosu na klasične automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.Navešću samo neke probleme, koje treba rešiti do njihove masovnije primene:
1. Pitanje autonomije, dokle god sa jednim punjenjem elektroautomobil ne pređe, ali stvarno( pun, pod opterećenjem i sa većim putnim brzinama) 700-800 km, da bi parirao konvencionalnim motorima, sva priča je uzaludna. Donekle, smisla ima posedovati el.auto za potrebe u gradu, eventualno za kraće relacije van grada, dakle kao drugi auto,a nikako ne kao glavno prevozno sredstvo.
2. Raširenost, broj i dostupnost punjača( ovih 5-6 u Srbiji, to je smešno...). Minimum minimuma bi bio na svakoj pumpi po par punjača.
3. Pitanje obučenosti kadra za servisiranje ovih motora, negu, popravke eventualnih kvarova, cena servisa,
itd...
4. Dovođenje cene novih elektroauta na prihvatljivi nivo, slično konvencionalnim.
5. Rešavanje pitanja njihove "nečujnosti", a što je jako važno po bezbednost pešaka u gradu, na peš.prelazima, u blizini škola...
6. Na kraju, ono najvažnije, elektromotor je "čist" motor, on sam ne zagađuje živ.sredinu, ali ostaje otvoreno pitanje kako je dobijena el.energija za njegovo punjenje, da li iz ekološki obnovljivih izvora(voda, vetar, sunce...,u šta sumnjam),ili na neki drugi način(a što je verovatnije),onda sledi da veća upotreba zagađuje još više živ.sredinu.
pre 6 godina
Ono sto uporno niko ne pominje,jeste koja je stvarna autonomija svih tih el.vozila u realnoj voznji?
Potpuno se slazem sa svima koji imaju misljenje da su sjajni za grad,gde mnogi ne prelaze vise od 30 do 40 km dnevno,ali to i dalje nisu vozila za ozbiljniji put.Dzaba ti Tesla,kada u zimskom periodu sa njom ne mozes da odes do Nisa i da se vratis sa jednim punjenjem,osim ako ne pogasis sve sto vuce struju i vozis 40 na tempomatu,sto je idiotski i opasno na autoputu.
Ono sto mi daleko vise smeta jeste cena tih vozila.Ona je jednostavno previsoka.Uzmimo da je razlika izmedju standardnog i e modela 10 000 evra sa subvencijom.Za tu razliku ,moguce je finansirati gorivo vise godina,dok pri tome vozis auto sa kojim mozes ici bilo gde i bilo kada,posto nisi ogranicen punjacima i cekanjem na dopunjavanje.
NAjveci problem el. vozila je nedostatak standarda.DA se baterije standardizuju,bilo bi moguce menjati ih na pumpama uz nadoknadu,cime bi se resio problem autonomije i trajnosti baterija,posto one ne bi fakticki bile u nasem vlasnistvu,vec u vlasnistvu kompanija koje bi ih punile i izdavale.Cak bi neka vozila mogla da imaju svoju osnovnu bateriju i dodatak za eksternu koja bi se menjala na pumpama.
Sve to ne bi kostalo nista manje od goriva koje danas koristimo,niti bi bilo mnogo cistije,zbog ogromne kolicine otrovnih baterija,ali bi resilo pitanje zagadjenja u gradovima i oborilo cenu el.vozila na razuman nivo.
pre 6 godina
Da li je Srbija voljna prelaska na el. aute? Ili samo nalazimo izgovore kao da nam je zemlja veličine SAD-a, a mi baš stalno na putu po minus 10 pa nam ta magična autonomija od "barem 800km" potrebna?
Prvo se zapitajte za kakvu svrhu vam treba auto i koliko dnevno kilometara prelazite? Te da li je mreža brzih punjača u vašem regionu razvijena kako bi vam put na duže staze bio moguć bez dužih zastoja.
Srbija dobija trećinu struje pomoću hidroelektrana, tako da da je el. auto čistiji od SUS auta.
Pitanje je, zašto Srbija ne ulaže u vetroturbine iako ima veliki potencijal za iste? Bolje je da joj se građani truju i da zavisi od nafte?
Baterije se recikliraju:
http://pmr.umicore.com/en/batteries/our-recycling-process/
Ne trebaju novčane subvencije, postoje drugi načini kako omogućiti i podstaći lakšu kupovinu el. auta.
pre 6 godina
To je onaj EUR1 sto vise ne postoji u EU?
pre 6 godina
Ovakvo pitanje kasni deset godina!!!???Jos uvek smo u nekakvom staklenom zvonu.
pre 6 godina
Spomenuli ste nemacke elektricne automobile a niste spomenuli najprodavaniji elektricni automobil u Evropi ovih godina: Renault Zoe (prodavaniji od Tesle, bmw i3 i sl.). Verovatno i on moze da se kupi na isti nacin kao i vw golf i up, na upit. To bi bila jako interesantna informacija, narocito sto bi trebalo da je znacajno jeftiniji od vec pomenutih modela.
pre 6 godina
A da sira populacija prvo nauci da se smece baca u kontejnere, a ne pored puta ili u obliznji sumarak/potok?
pre 6 godina
NE, Hr ima već 600 električnih...
http://www.e-auto.guru/vijesti/statistika-broj-elektricnih-hibridnih-vozila-hrvatskoj-2016/
pre 6 godina
@Oskar
Gde vi zivite o čemu pričate ? Kakve elektrane čuda ekologija,sve je to lepo ali mi smo u SRBIJI naj siromasnijoj zemlji Evrope hej !
pre 6 godina
A da za početak omoguće skutere na struju i tricikle na struju. U Kini ih se voze desetine miliona po ulicama svakodnevno. Ko je bio video je i sam . Cena novog u prodavnici od 200 do 500 evra. Za dvesta ponika sa motorićem na struju a za 500 prilično dobra mašina autonomije 50-60 km sigurno sa konjem od 120 kg na njemu a možda i celih 150 sa manjim vozačem. Tricikli na struju prevoze teret do nekoliko stotina kg i takodje se svuda vidjaju. Mali automobili za dvoje koštaju 2-3000 dolara novi autonomija 100-150 km i liče na smart-a . Ne registruju se i ne treba im dozvola pošto ne prelaze 60 km/h.
Dokle bre više da budemo slepi kod očiju i da nas ološ pljačka taksama , homologacijama i korupcijom .
Sve uplate prima moga sina deda neće dobit kola taj ko mito ne da :)
pre 6 godina
@Budz
Kako dobijamo litijum ?
pre 6 godina
@markoni
https://youtu.be/50rXYrFCQMw
pre 6 godina
pa mi ni za biclo nismo spremni,o cemu vi to???!!!Hej haj bas nas briga vozasmo se na taljiga...
pre 6 godina
Ajmo ovako: električni automobili nemaju ama baš nikakve veze sa čistim izvorima energije. Dva potpuno odvojena problema. Ovde bi neki rekli da ni fabrika lekova nema svrhe ukoliko se ne napaja iz vetrenjača, te da lekovi "više truju nego što leče". To je možda i tačno, ali uopšte ne zbog takve "logike" razmišljanja.
To što je nekima "fića" bio jedini auto u kući, pa su njime išli i na more, vozili lubenice i kukuruz, sada postaje ozbiljno mentalno ograničenje. Električni auto još dugo neće biti jedini auto u domaćinstvu, a ni sada ne postoji auto koji će da zadovolji baš sve moguće potrebe. To naprosto nije moguće ni sad ni ikad. Čak i da (kad) svi automobili budu imali električni pogonski agregat, neće biti isti, iste veličine, snage i upotrebe.
Ne vidim ni jedan razlog zašto bih na put od par stotina kilometara išao električnim, niti jedan zašto bih po gradu vozio benzinski ili pogotovo dizel? Šta tek da kažu seljaci koji još moraju da imaju i traktor, a zabranjeno im je da se njime voze po gradu i da ga parkiraju na parkirališta...
Beemveom ne možeš da oreš. Ne znam zašto ga seljaci onda toliko obožavaju?
pre 6 godina
@jo
Prelazak na el. aute donosi sledeće:
duži vek trajanja, eliminaciju štetnih gasova, energetsku efikasnost i nezavisnost ka fosilnim gorivom (sva energija utrošena da se dobiju, prerade i prevezu fosilna goriva), manje buke i čistiji gradski vazduh, brži saobraćaj u gradu.
Tu je još jedan veliki igrač i "gamechanger" a to je autopilot.
Dolaskom autopilota u svet auta, menja se korišćenje auta. Vaš auto moći će da bude "robotaksi" kada ga vi ne koristite i sam će moći da se puni.
Duži vek i autopilot značiće da neće biti potrebe da se stalno kupuju auti, jer ćete moći da delite jedan te isti sa više ljudi i pri tome da auto pamti navike svakog korisnika, pa ćete imati osećaj kao da je vaš lično.
Ovo nije mašta, već sadašnjica; Tesla radi na ovome i Model 3 će upravo to i biti: "robotaksi".
pre 6 godina
Ja koristim 2014o godišteNissan Leaf koji sam kupio polavan ovde u Denveru za nepunih 8.5 hiljada dolara. Novi koštaju oko 30 hiljada ali ih subvencije obore na nekih 16 hiljada. Vrednost tih automobila strmoglavo opada pa se mogu kupiti par godina stari ispod 10 hiljada.
Ja ovaj auto koristim samo za pit na posao i oko kuće. Nebi se usudio da isprobam koliko milja zaista mogu preci u ovom autu. Kao porodično auto koristimo Toyotu 4runner sa preko 300 hiljada pređenih kilometara. Obišli smo celu ameriku i kanadu 4 puta i vozim je nemilosrdno. Sve čekam da crkne pa da kupim novu. Al' neda se toyota pa to ti je
pre 6 godina
Infrastrukturu i procedure na stranu, od toga nema nista ni u daleko razvijenim zemljama bez masne drzavne subvencije za svaki kupljeni primerak.
pre 6 godina
a pritom smatraju da se tesline baterije dobijaju od kamilice, ne od nikla, (jo, 30. avgust 2017 13:13)
U litijumskim baterijama ima nikla koliko i kamilice, a plus zašto je to bitno?
Oduševljavaju me ovakvi kojima su sve baterije iste zato što jednako ne poznaju ni jedne. To im je ponekad i jedina zajednička osobina, to što se zovu "baterije". Baterije ponekad i puknu, na primer baterija topova za neki praznik. Nema veze? Pa nema ni nikl sa litijumom.
pre 6 godina
Nije Srbija nespremna, nego je promena previše brza...
Šalu na stranu, gledajući koliko brzo se svaka budalaština ovde zapati, što veća to brže, govori da su električni automibili prava stvar. Kod nas, znači nikad, ili bar dok se mi pitamo, bre!
Ali ako nam Rusi narede, onda smo to hteli oduvek, pa nam branili zlotvori. Kao i sve ostalo, uostalom...
pre 6 godina
@Oskar
Gde vi zivite o čemu pričate ? Kakve elektrane čuda ekologija,sve je to lepo ali mi smo u SRBIJI naj siromasnijoj zemlji Evrope hej !
(markoni, 31. avgust 2017 08:58)
Ajde sto smo siromasni, ali sto smo i nepismeni.
pre 6 godina
Problem oko cene sa električnim automobilima je do proizvođača istih.
Tesla to rešava skaliranjem proizvodnje i pravljenjem najveće fabrike na svetu (Gigafabrika). Uporedite el. aute koji su navedeni u članku, pa ćete videti koliko konkurencija zaostaje za Modelom 3.
Uostalom, da ozbiljno misle da pređu na el. aute, zar ne bi pokušali da naprave auto malo lepšeg izgleda, a ne na šta prvi Leaf i UP liče? :) Mnogo su atraktivni za kupce. Sa druge strane E-Golf dobro izgleda, ali opet VW nema proizvodni kapacitet (baterija) da ih omasovi, već najavljuju 2020+.
Videćemo kakav će novi Leaf da bude, GM je imao priliku pre dve decenije sa EV1 ali znamo šta su uradili sa istim... :)
Nema tu teorije zavere niti forsiranja pojedinog brenda, nego je jednostavno Tesla kompanija koja je mnogo učinila i čini za el. auto industriju.
Pitam se šta bi bilo da nije bilo Tesle? Da li bi ostali proizvođači ponudili svoje modele ili bi se držali SUS motora? Kojeg i dalje žele da se drže po svaku cenu, ali shvataju da ono što se desilo sa EV1, neće se desiti sa Teslom i da moraju nešto da urade, pa makar odugovlačili.
pre 6 godina
@jo
Sa obzirom da se nikl većinom koristi za druge svrhe (preko 60%) to znači da bi morali da se odreknemo mnogih drugih stvari, a ne samo baterija. Dobra stvar je što se reciklira, pa ga možemo ponovo iskoristiti.
Za litijum sam već postavio video kako se dobija i takođe postoji plan za reciklažu.
"slabe baterije, male autonomije i eksplozije"
O autonomiji možemo da pričamo koliko hoćemo, ali se na kraju svodi na samog korisnika i na njegovu potrebu. Nekome je dovoljno 100km dnevno, a nekome treba 700km jednom godišnje, pa mu "problem" stajanja na brzom punjaču od pola sata ne smeta kako bi se odmorio od vožnje.
Nekome opet to nije dovoljno, jer se vozi 1000km bez stajanja i odmora na minus 10 po snegu i jakom vetru i to svaki dan, pa mu je stajanje od pola sata uzaludno.
O kakvim to eksplozijama pričamo? O onih par auta koji su se zapalili? Koliko SUS auta se dnevno zapali?
Pa samo bi to bila vest ceo dan kada bi tako gledali. Dakle, koliko tačno el.auta se zapalilo i koliko ukupno kilometara imaju svi e-auti zajedno? Pa da vidimo koliko je to čest problem, i koliko su SUS auti tu bolji.
Prema podacima EPS-a (izveštaj za 2015.), 37 miliona tona uglja se iskopa godišnje.
Koliko je to tona CO2 i ostalih štetnih emisija u vazduhu? Koliko je to otpadne vode, energije utrošene za kopanje, transport?
pre 6 godina
@ Pa kako ne
Rođače, ovde se radi o Srbiji i e-automobilima u pomenutoj. Batali da zagađuješ i pričaš mi o tome šta bi kupio i šta tvoje komšije teraju do pijace i nazad. Ne razumem potrebu pečalbara za samohvaljenjem. Mada, do juče su pred kuće stavljali labudove, lavove, sada imaju net!
pre 6 godina
@budz- Li-Ion, NiMH, Li-polymer sve mu to dodje na isto! (jo, 30. avgust 2017 16:50)
Kad bi ti mogao makar da zamisliš koliko time "sve je to isto" paraš uši svakom ko se makar i malo razume. Razlike su taman tolike da je nemoguće i neisplativo uneti čak i male izmene u proces proizvodnje baterija. To je i razlog što značajna unapređenja ne nalaze put od laboratorija do masovne produkcije već se čeka neki "quantum leap" (pa čak i bukvalno kvantni) na bazi grafena ili ko zna kog materijala sa kojima se sve eksperimentiše.
"Sve mu to dođe na isto" samo ako je i jedno i drugo i treće samo još jedno "špansko selo".
Da li si ikada bio na naftnim izvorima? Da li možeš da pretpostaviš koliko je ogromno zagađenje tamo, koliko samo desalinizacija zagadi površinu, ali i podzemne tokove? Vrhunsko licemerje naftnog lobija je da šampioni zagađivanja nekome govore o zagađivanju, pa još zagađivanju teškim metalima. Nafta je sinonim za zagađenje od izvora do auspuha, tačnije do pluća ljudi i listova biljaka. Potom, pošto sva ta spaljena nafta i bačeno ulje ode u vazduh, zemlju i vodu, ponovo se akumulira u nama kroz vazduh, vodu i hranu.
Takav suicidalni sistem samo totalni idiot može da brani na bilo koji način, a pogotovo ne taktikom "zagađuju i drugi". Sve, svaka proizvodnja zagađuje, ali ni svi zajedno ne koliko naftna industrija.
pre 6 godina
@markoni
"У укупној структури производње,учешће термоелектрана износило је 70,2 одсто, хидроелектрана 29,7 одсто, а термоелектране-топлане учествовале су са 0,1 одсто."
http://www.eps.rs/Lat/FolderDocs.aspx?list=Godisnji%20Izvestaji
pre 6 godina
@buzd- bas zato sto se razumem, to i kazem, ZAGADJENJE, od proizvodnje svih ovih a i novijih tipova baterija je jednako prljavo i podjednako opasno za zivotnu sredinu i za sobom ostavlja pustos i jalovinu kilometrima unaokolo! Reciklazu da ne pominjem, sa emisijama zive i drugih teskih metala u zivotnu sredinu! Taj ko misli da se Teslina ili bilo cija druga baterija mogu bezgranicno teciklirati bez posledica, u najmanju ruku, zivi u zabludi...
pre 6 godina
@jo
Koje je Vaše rešenje?
A da je to energetski efikasno i moguće reciklirati?
Navedite na koji način Vi smatrate da civilizacija može da prestane koristiti fosilna goriva i počne koristiti nešto što ne zagađuje uopšte?
Baterije se recikliraju, i biznis recikliranja baterija postaje sve ozbiljniji i napredniji.
Postoje par primera koji vode računa gde im je lanac dostave (izbegavanje Kongo Republike), te konstantnog usavršavanja i napredovanja u tehnikama reciklaže materijala koji se nalaze u baterijama.
Tesla:
https://www.tesla.com/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program
Umicore (Nikl):
http://www.umicore.com/en/about/elements/nickel/
Umicore (Kobalt):
http://www.umicore.com/en/bu/umicore-battery-recycling
Generalno o reciklaži baterija:
http://pmr.umicore.com/en/batteries/our-recycling-process
Litijum se trenutno ne reciklira zbog neisplatljivosti, ali se radi na tome da i to bude izvodljivo.
Video sam postavio u jednom od komentara gde se objašnjava kako i gde se dobija.
Dakle, nisu el. auti "zeleni" niti "potpuno čisti", ali kako se vremenom el. mreža menja i proces reciklaže unapređuje, oni postaju sve čistiji.
pre 6 godina
@jo
Prelazak na gas smanjuje emisije, ali opet imamo problem: energija utrošena na dobijanje gasa, prerada, prevoz do pumpe, pa ondak dolazimo do SUS motora koji je neefikasan u iskorišćavanju dobijene energije kada to uporedimo sa električnim. Na sve to smo zaboravili emisije koje su se proizvele da bi se taj gas dopremio u rezervoar našeg auta, i onda na kraju neefikasno ga iskoristili i pri tome opet zagađivali.
Metan je potentniji nego CO2, pa je njegovo korišćenje sve samo ne ekološko.
Razumem ja ljubitelje SUS motora, da im je zvuk motora bitan, da ima bolju kilometražu, ali kada pričamo o iskorišćenju energije i brigom o ekologiji, tu nema priče o tome da li je elektrifikacija auta bolja ili ne.
To je bitka u kojoj SUS nema šanse, kako se prelazi na obn. izvore razlike su sve veće.
pre 6 godina
Srbi nemaju para ni za euro 4, a ne za elektro.
pre 6 godina
Građani su spremni, ali država nije spremna, i zato pokušava birokratijom i svim mogućim sredstvima da onemogući uvoz električnih automobila. Svi električni brendovi se prodaju u celom svetu (Evropi, Americi, Australiji, Aziji, Indiji...) i ispunjavaju norme, uslove standarde, a samo u Srbiji NE.
Primer: Renault u Srbiji moze da prodaje sve automobile na benzin i dizel (ispunjava uslove), ali električni Renault Zoe nije dovoljno dobar!?!
Zar smo mi toliko napredovali da smo ispred celog sveta, ili smo ipak puno zaostali iza svih???
pre 6 godina
Kratko i jasno - nije.
pre 6 godina
Ne znam da li je Srbija spremna, ali ja nisam. Neko je spominjao električne skutere i male autiće u Kini. Baš nedavno je bio članak na ovom sajtu. Neki mali e-Kinez, kopija Smarta, za oko 4000. To bih vrlo rado vozio svaki dan. Ali dati 30.000 za e-Up je totalna nebuloza. Prvo košta kao tri obična, a drugo za te pare može da se bira auto. Za te pare da biraš jedan auto, a ako imaš potrebu za dva automobila u kući takođe možeš naći dva odlična automobila. Kad e-Up bude recimo 20-30% skuplji od običnog ljudi će ga možda i kupovati. Kad bih imao te pare i dao za e-Up, mislim da bih svaki put video sliku magarca u ogledalu.
pre 6 godina
Ova Srbija nije i ne može da bude spremna ni za šta. Ovde se tradicionalno ne traži način, nego izgovor. Srbija se ponaša kao da ima nafte, a nema ni struje koju može da proizvede.
Budala uvek bude zatečena nastalim stanjem. To je ono što budalu čini budalom. To i talenat da nađe izgovor i krivca u nekome drugom.
pre 6 godina
@Oskar- slazem se, i sam s?m napisao da ce u nekoj od sledeceh generacija el.automobili biti prihvatljivi, ali pricamo i zivimo u sadasnjosti, a ona je u Srbiji sumorna...divlje deponije po prigradskim i seoskim naseljima su ogromne, korita potoka i reka prepuni otpada, komunalne deponije visoke kao planine...ne mozemo iz toga uskociti u Teslu, nemamo ni mogucnosti ni infrastrukture(stanice za punjenje, superpunjace, 'inteligentnu' mrezu puteva...) vec moramo sa onim cega imamo napretek, a to je svakako otpad, pokusati da zemlju prvo ocistimo, podignemo standard, smanjimo zagadjenje, sprecimo novo(najavljeno rudarenje kanadjana za bakar) pa tek onda na red dolaze el.automobili, Tesle, Leafovi itd...
pre 6 godina
Nije ni za ove, na fosilna goriva!!
pre 6 godina
Srbija sve manja, a Srbima malo 500 km.
I mi Vojvođani tražimo veću autonomiju, pa nam iz Beograda poručuju da je i ovoliko mnogo.
More, još malo pa će vam i 300 km biti previše. U drugim zemljama razumem, treba da odeš i da se vratiš. U Srbiji ionako svi odu za Beograd i više se ne vraćaju.
pre 6 godina
Iz teksta je vidljivo da je nemoguće uvesti novi ili polovni električni auto individualno. Procedura je namjerno zakomplicirana kako bi se osigurao monopol naftnih derivata. S obzirom tko je vlasnik NIS-a nije ništa čudno.
U RH ima desetak ljudi koji su svoj stari auto preuredili na struju. Vidio sam jednu Bubu u koju je čovjek stavio elektromotor rashodovanog viličara. 10 Kw ili 13-14 na kratko dovoljno je da auto ide 80 Km/h. Ima olovne akumulatore i autonomiju od cca. 100 km. Svaki dan do posla i natrag ima 40 km i ostane mu dovoljno za otići obaviti poslove po gradu. 100 km ga košta 17 kn tj. 2,5€. Dakle, kao da mu auto u gradu troši 2l benzina.
Auto je prošao kontrolu i dobio ovjeru da može prometovati po cesti.
Od viličara je i kontroler gasa tako da je samo kupio akumulatore.
Ovo pokazuje koliko su elektromotori moćni jer je 15 Kw dovoljno da se vozite 100 km/h. Čovjek koji ima samo 10 Kw motor ubrzava do 40 kao 5 puta jači SUS motori, a to je 80% gradske vožnje.
Inače u Velikoj Britaniji ima instalirano više od 55.000 mjesta za punjenje el. automobila.
pre 6 godina
@rog
Tacno,nepismen je svako ko ne misli kao ti a pritom je samo svestan zemlje u kojoj zivi i da sve nije bas onako kako se pise i nameće !
pre 6 godina
@Oskar- moja ideja bi bila, izbeci svako otvaranje novih rudarskih polja za kopanje nikla, litijuma ili bilo cega drugog...posto to donosi najveve zagadjenje!
Od el.automobila se ne moze pobeci, ovo je vec njihova druga generacija i vec u sledece dve resice se problemi slabih baterija, male autonomije, eksplozija itd...
Ako je neko stvarno ekoloski a ne potrosacki nastrojen u svoj vec postojeci automobil ce ugraditi TNG ili CNG i tako dati najveci doprinos smanjenju zagadjenja!
Moje resenje, bar za nasu zemlju, jeste hitno uvodjenje programa sortiranja otpada i reciklaze uz akcenat na dobijanje metana iz obnovljivih izvora! Otpad je savrseni energent, njegovim previranjem dobija se metan koji se moze koristiti u razne svrhe(voznja, grejanje itd...)
Bilo koja industrijska proizvodnja zagadjuje, reciklaza zagadjuje, kupovina novih ind.proizvoda zagadjuje( indirektno) zagadjenje se ne moze izbeci, treba se truditi da se svede na minimum!
58 Komentari
Sortiraj po: