28.03.2024.

Nova neverovatna otkrića u vezi crne rupe FOTO

Naučnici su pomoću posebne metode snimanja zabeležili magnetna polja koja se spiralno okreću oko senke supermasivne crne rupe Sagittarius A* (Strelac A*, Sgr A*), smeštene u središtu naše galaksije.

Izvor: Index.hr

Nova neverovatna otkrića u vezi crne rupe FOTO
Shutterstock/ChiccoDodiFC

Pre nego što se pozabavimo s magnetnim poljima crnih rupa, bilo bi dobro objasniti šta tačno predstavlja fotografija "senke" crne rupe.

Dok oko nje kruži materija, crna rupa se zagreva i emituje svetlost. Tamno područje u središtu ovog užarenog prstena je senka crne rupe, odnosno jedino što možemo videti od nje jer je ovo tamno čudovište zapravo nevidljivo.

Gravitacija crne rupe je toliko snažna da joj, iza određene tačke u prostoru, više ništa ne može pobeći.

Ne može joj pobeći ni elektromagnetno zračenje, poput rendgenskog zraka, radiotalasa, svetlosti i slično. Dakle, kada snimimo senku crne rupe, uhvatili smo njen najbolji prikaz – s obzirom na to da je, zapravo, nevidljiva.

"Na snimku vidimo jaka, iskrivljena i organizovana magnetna polja u blizini crne rupe u središtu Mlečnog puta", rekla je astrofizičarka Sara Isaoun iz Centra za astrofiziku Harvard & Smithsonian, a prenosi Science Alert.

"Ustanovili smo da struktura magnetnog polja Sgr A* neverojatno nalikuje onoj kod mnogo veće i moćnije crne rupe M87*. Izgleda da su jaka i uređena magnetna polja ključna za interakciju između crnih rupa i okolnog gasa te materije", dodala je.

Stručnjaci kolaboracije Event Horizon Telescope (EHT) su pre nekoliko godina objavili prvu snimak crne rupe u istoriji – odnosno fotografiju njene senke. Nakon toga su nastavili s prikupljanjem podataka i predstavili niz slika Sgr A* i M87*. Sledeći korak je interpretacija tih podataka kako bismo ustanovili na koji način točno supermasivne crne rupe funkcionišu.

Naučnici su stoga posmatrali kako područje oko crne rupe reaguje na oscilacije svetlosti. Da pojasnimo - elektroni koji ubrzavaju duž snažnih linija magnetnog polja emituju polarizovanu svetlost. Pomoću analize polarizacije tog spektra svetlosti možemo otkriti snagu i orijentaciju linija magnetnog polja.

"Kada snimimo polarizovanu svetlost vrućeg užarenog gasa blizu crnih rupa, možemo doneti zaključke o strukturi i snazi magnetnih polja koja prožimaju protok gasa i materije kojima se hrani crna rupa", rekao je astrofizičar Angelo Ricarte iz Centra za astrofiziku Harvard & Smithsonian.

Naučnici su prikupili podatke o polarizovanoj svetlosti pomoću osam različitih teleskopa, a zatim mapirali snažno magnetno polje koje se okreće oko Sgr A* i kroz oblak užarene prašine. To magnetno polje je neverovatno nalikovalo onome oko supermasivne crne rupe M87*.

Ovo je zanimljiv momenat, s obzirom na to da se ove dve crne rupe u nekim segmentima jako razlikuju. Sgr A* ima oko 4.3 miliona puta veću masu od Sunca i pomalo je uspavana. M87* ima masu od oko 6.5 milijardi Sunca i jako je aktivna. Dakle, za očekivati je da prostor oko njih ima drugačiju dinamiku. Ali nema.

"Budući da obe imaju jaka magnetna polja, moguće da se radi o univerzalnoj, a možda i temeljnoj takčki ovakvih sistema", kazala je fizičarka Mariafelicia De Laurentis sa Sveučilišta Napulj Federico II u Italiji.

Istraživanje naziva "First Sagittarius A* Event Horizon Telescope Results. VIII. Physical Interpretation of the Polarized Ring" objavljeno je u časopisu The Astrophysical Journal Letters.

Društvo

Stiže novi "pakao"; Spremite se

Kao u prvih 15 dana aprila, ovaj mesec će se završiti natprosečnim temperaturama. Prema najavi RHMZ u nedelju i do prve polovine naredne sedmice temperature će dostići letnje vrednosti.

26.4.2024.