26.04.2024.

Zaboravite na Mars, vanzemaljci su na K2-18b planeti? Astronom je bio u šoku zbog ovog saznanja

Astronomi bi konačno mogli da pokažu da vanzemaljski život postoji na udaljenoj planeti nakon novih zapažanja.

Shutterstock/Aphelleon

Planeta K2-18b, koja je više nego dvostruko veća od Zemlje i udaljena 120 svetlosnih godina , nalazi se u naseljivoj zoni svoje zvezde u sazvežđu Lava, piše Daily Mail.

Naučnici su prošle godine rekli da su mislili da su u njegovoj atmosferi otkrili gas dimetil sulfid – jedinjenje koje "proizvodi samo život".

Da bi se potvrdilo istraživanje, obaviće se posmatranja planete uz pomoć teleskopa Džejms Veb. Međutim, ljubitelji svemira moraće da sačekaju nekoliko meseci da rezultati budu provereni i objavljeni.

Istraživanja planete K2-18b vodi dr Niku Madhusudhan, astrofizičar sa Univerziteta u Kembridžu. On ga je nazvao "hicean" svetom, relativno nov termin koji je skovao za stenovitu planetu sa atmosferom bogatom vodonikom.

"Ako otkrijemo DMS [na K2-18b], to ga u osnovi stavlja na vrh zbog potencijalnih znakova nastanjivosti", rekao je on za Times.

K2-18b je više od osam puta veći od mase Zemlje i preko dva puta veći, a otkriven je 2015. Ali tek 2019. godine prijavljeno je prisustvo vodene pare u atmosferi K2-18b.

Zatim je prošle godine teleskop Džejms Veb otkrio ugljen-dioksid i metan u njegovoj atmosferi, kao i nedostatak amonijaka.

Dr Madhusudhan je ovo nazvao "veoma dubokim trenutkom" jer podržava teoriju da postoji vodeni okean ispod atmosfere bogate vodonikom.

Ali prisustvo nečeg drugog je još više uzbudilo astronome

Inicijalna zapažanja omogućila su moguću detekciju molekula zvanog dimetil sulfid (DMS), koji na Zemlji "proizvodi samo život".

Najveći deo DMS-a u Zemljinoj atmosferi emituje se iz fitoplanktona u morskim sredinama - što sugeriše sličan oblik života na udaljenoj planeti. U stvari, naučnici nisu bili u stanju da smisle bilo kakav prirodni geološki ili hemijski proces koji bi mogao da stvori DMS bez živih organizama.

Dr Madhusudhan je rekao da je nalaz bio šokantan, ali pošto su to bila početna zapažanja, mogao je samo sa 50 odsto pouzdanosti da kaže da postoji DMS na K2-18b.

"Bio je to pravi šok, imao sam neprospavane noći nedelju dana", dodao je.

"Te nedelje nisam ni smogao hrabrosti da to prelomim svom timu", rekao je.

Osam sati posmatranja teleskopa Džejms Veb trebalo bi da da konačan odgovor - iako će stručnjak morati da provede mesece istražujući podatke da bi doneo zaključak.

NASA-in opservatorijum vredan 10 milijardi dolara je u stanju da analizira hemijski sastav udaljene planete tako što uhvati svetlost njene zvezde domaćina nakon što je prošla kroz atmosferu planete na putu do Zemlje. Gasovi u atmosferi apsorbuju deo svetlosti zvezda, ali svaki ostavlja signalne oznake u spektru svetlosti koje astronomi tada mogu da otkriju.

Idu na 500.000 Rusa: Nemaju šanse?

Francuska može da izdvoji samo dve brigade za podršku Oružanim snagama Ukrajine, što će biti kap u čaši u poređenju sa veličinom i snagom ruske vojske, rekao je pukovnik Aleksandar Vautraver na TV kanalu LCI, prenosi RIA Novosti.

5.5.2024.