Utorak, 21.03.2006.

20:42

Teorija zavere – naš saputnik

Izvor: B92

Teorija zavere – naš saputnik IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

40 Komentari

Sortiraj po:

Fidel Castro 23 god.

pre 16 godina

He,he teorija zavere kako to lepo zvuci.Teorija zavere ne postoji jer ljudi nisu toliko evoluirali. Mislim ako vam kazem da sam preziveo film Blistavi um (ako ste gledali)
I da sam shvatio da od toga nema nista i da je zapadni svet (Amerika) u stvari skup sljama i onih koji nisu uspeli u Evropi.Slozite ce se samnom da su ljudi u stvari samo jedna zaostala zivotinjska vrsta...

pera

pre 17 godina

A Sta ako je to sve tacno i ako postoji teorija zavere ?? Ocete da kazete da teorija Velike Albanije nije postojala i da Milosevic nije bio u pravu ??

Vuk Samotnjak

pre 17 godina

U slobodno vreme pisem, za koju svrhu takodje istrazujem informacije. Za Dzordza Busa (starijeg) sam saznao da je clan Svetog Reda Malteskih Vitezova (koji ujedno sluzi i kao informativna sluzba za Vatikan, a bili su umesani u svasta, ukljucujuci i pacovske kanale). Kada se to sklopi sa njegovim prethodnim poslom (pre nego sto je bio predsednik bio je sef CIA) dobije se sasvim lepa teorija zavere...
E sad, takvih stvari ima dosta...

Marko NS

pre 18 godina

Jako mi je drago da se Aleksandar javio.Ljudi,bre,ja hocu da zivim,da putujem po Evropi i svetu,A REZIM SLOBODANA MILOSEVICA MI JE TO FIZICKI ONEMOGUCAVAO!Zato mislim da svest naroda u Srbiji mora duboko da se menja,da taj isti narod shvati sta predstavlja pojam LIBERALIZAM,da shvati da samo sam sebe mozes da menjas na bolje.Zato mislim da ni ova sadasnja vlada svojim odlukama ne nudi prosperitet,da zestoko stagnira sto se tice tranzicije i sve mi vise namece misao da odem iz ove zemlje!Ko zna kakve teorije zavere oni kuju!

Бране

pre 18 godina

Волео бих да је та теорија измишљотина али догађаји иду у прилог теорији. Све што нам се догодило и што треба да нам се догоди већ је објављено у страним медијима што значи да је одавно све испланирано. Исто нам се пише ма шта ми радили и какви били они ће увек наћи нешто да нам пребаце.
Није тачно да је Србија плодно тло. Има много организација које се боре против глобализације (Нови Светски Поредак) и у иностранству али се они из неких разлога не појављују на западним медијима.
Препоручио бих филм "1984" где је лепо приказано шта значи Нови Светски Поредак.

Sanja, Toronto

pre 18 godina

Teorije zavere su prouzrokovane nacionalizmom, koji je ( po meni) jos uvek veoma prisutan u srpskom drustvu. Posto dugo godina ne zivim u Srbiji, mislim da o ovome mogu da sudim sa manje pristrasnosti nego ljudi koji zive u Srbiji. Slazem se sa Aleksandrom da nas narod ima potrebu da « se oseca vecim nego sto jeste » i takodje tacno je (ovo cu da kazem po cenu lincovanja) da smo mi jedna preptentna nacija, da mislimo da smo pametniji i bolji od drugih, a nismo. Meni su generalizacije na nivou nacije smesne i tuzne, jer se svaka, pa tako i nasa srpska nacija sastoji iz manje i vise uspesnih i pametnih individua. To je nesto sto najbolje mozete da shvatite kad zivite u jednom Torontu gde imate preko sto nacija sa svih krajeva sveta. Da se vratim na temu... Teorije zavere nastaju kao opravdanje za neuspeh nase vicne srpske nacije. Sto je najinteresantnije, ja znam oko deset potpuno razlicitih teorija zavere o udruzivanju mocnih protiv Srbije. Te « smestila » nam je nacija X, te nacija Y, te Z. Svake godine u zavisnosti od aktuelnih politickih dogadjanja pojavi se nova teorija zavere. Istina je braco i sestre, da smo mi sami sebi smestili, da smo zahvaljujuci nasem velikom « vodji » jos pre deset godina izgubili medijski rat (setite se malo ko nas je u to vreme « predstavljao » u svetu) i dosli na « crnu listu ». I kao sto je Vladika rekao : « Dakle, ne radi se o nepravdi prema nama, vec o kazni koju su pobjednici odrezali pobjedjenima. » Bar sad budite malo pametniji i hvatajte zadnji voz za Evropu, pre nego sto vam i on pobegne dok vi guslate o zaverama.

POP

pre 18 godina

"Teorija zavere"-(posvadjati)

Ljudi, nematretirajte se oko toga pa to je naj lakse,mi pisemo komentare pa se "posvadjamo".jer mi neznamo da cenimo svoje. Prodajemo svoje da bi uzeli tudje(EU).Proci ce jos godina i godina dok mi udjemo u tu EU,a kad udjemo,tada ce izmisliti neku novu EU.Oni i mi smo svesni da "zaveriti" i "inat"kod nas uvek ce postojati.A"obecanje ludom radovanje"- "dok se dvoje biju treci koristi"i jos mnogo lepih narodnih izreka (bez skole i faxa)nikad se mi Srbi nismo pridzavali zato nam i ovako ide.

PS.da ne zaboravim, u EU nemozemo ni da udjemo ako se svi bavimo politikom a cekamo da nam S`neba padne.I oni i Tito su to znali,e zato mi vracamo,taj lanac bi trebalo nekako(radom)prekinuti!

Nikola

pre 18 godina

Bravo za tekst! Pa ja sam tek sad skapirao da nam je drzavom 10 godina upravljao Ilija Cvorovic. E da je Bata Stojkovic ziv, da vidi sad ovo...

Petra

pre 18 godina

A zasto mi ne bismo malo zaboravili na Slobodana Milosevica i Miru Markovic i konacno poceli da se bavimo sopstevnim nevaspitanjm, neobrazovanoscu, nepismenoscu i nesposobnosti da se uklopimo u veeeliki svet koji nas okruzuje i kome je poslednja rupa na svirali da bude opterecen nekom jadnom Srbijom a kamoli da je mrzi i protiv nje pravi zavere.

Bas me briga da li je otrovan ili nije. Mnogo vise me brine prljavstina na ulicama, male plate i debeli, masni, nevaspitani politicari koji za citavu svoju karijeru nisu doneli nijednu jedinu korisnu odluku ilizakon.

Bas me briga da li je Mira bila ili ne bila na sahrani.

Mnogo vise boli sto je toliko porodica ostalo bez svojih blizkih i sto je za njih, zivot, onakvim kakvim su ga znali i kakvim su ga imali, otisao zauvek u zaborav. Smeta mi sto ponekad imam utisak da ulicom setaju zombiji a ne ljudi, deformisani svako svojom nesrecom ili bedom.

Nemojte mi reci da cemo i sledecih sto godina provesti teoretisuci o tome ko, zasto, kad, koga, i uzajamno se vredjajuci.

Volela bih da za promenu Srbija zauzme ulogu pobednika, onog koji se trudi, radi a ne vecite zrtvene ovce, jadnika i nekog protiv koga se zavere kuju samo tako.

To je zalosno i opasno jer vodi u opstu paranoju od ostatka sveta i nemogucnost da zauvek u njega gedamo sa ceznjom preko veoma visoke "tarabe" u cijem smo postavljanu i sami ucestvovali.

Malo se trgnimo iz letargije i prestanimo sa mantrom "mi smo najbolji" (samo ne znam u cemu) i probajmo da skupimo hrabrost i malo se uporedimo tek toliko da vidimo gde smo.

Danilo

pre 18 godina

Olican tekst! Ovo je fenomen koji opisuje nacin razmisljanja celog jednog sloja drustva. Pozdrav Jovanu i njegovom ocu!

Poletaraccccc!!!

Voja Lisabon

pre 18 godina

Odlucan tekst, a mnogi ga komentari samo potvrdjuju. Sasvim je tacno da su nedokazive teorije zavere u Srbiji surogat za stvarne argumente. "Svet/Medjunarodna zajednica vs. Srbija", iliti 'mi' i 'oni' je izgleda nezaobilazan lutajuci motiv u "argumentima" mnogih u Srbiji. Nazalost. A kad se nemaju argumenti, onda se kritikuje bilo sta. Od Slobine smrti naovamo sve mi vise nadrealno deluju ovi komentari citalaca.

Nenad

pre 18 godina

Potpuno podrzavam komentar sa potpisom piccaso i dodajem najnovije primere tj. izjavu sefa UNMIK-a na Kosovu da zapadne zemlje ignorisu poternicu za verifikovanim zlocincem i kriminalcem izdatom od strane Srbije. I sta sad obican covek da pomisli? S jedne strane srpski zatvorenici u Hagu umiru, vrse samoubistva i bivaju osudjivani dok se ostali slobodno setaju, politicki su aktivni i moli se zapad da se njihova zlodela ignorisu. I evo sad je u Bujanovcu "otet" Vojni odsek i ako dodje do hapsenja onog ko je to uradio bice receno kako srpska vojska maltretira albansku manjinu u ovoj opstini, a to sto je izvrseno krivicno delo cak sta vise neovlasteni eventualni pristup poverljivim vojnim dokumentima, to ce da se "ignorise". Naravno da cu da mislim da se nesto desava iza onoga sto se javno govori kad je ovakvih primera bezbroj.

Pera Kojot

pre 18 godina

"Hrvati su, na primer, narod koji je u mnogo cemu slican nama. Problematicna proslost im je oprostena (NDH), devedesetih godina su imali u najmanju ruku slicnog predsednika kao i mi, u to vreme su bili ogrezli u nacionalizmu do te mere da je hrvatska vojska najdirektnije ratovala u BiH, zlocini, rusevine, sve isto i jos gore. Zasto kod njih nema teorija zavere ? Nije li to jednostavno zbog toga sto im za tako nesto niko nije dao povod ?" Vrlo interesantna primedba ali potpuno netacna. Osnovna karakteristika pristalica teorija zavere (a onaj ko tvrdi da je nasa zemlja "sistematski razarana" od strane "Zapada" svakako spada u tu kategoriju)je upravo ovakvo razmetanje sa nekim "cinjenicama" samo njima dostupnim, za koje znaju da ih je (za vecinu ljudi) tesko proveriti. Elem, kao u VECINI SVIH EVROPSKIH ZEMALJA, u Hrvatskoj postoje ultra-desnicarske stranke cije vidjenje medjunarodnih odnosa pociva na teorijama zavere. Najbolji primer je Hrvatska Cista Stranka Prava po kojoj srpske i engleske obavestajne sluzbe stoje iza Haskih optuznica protiv hrvatskih oficira (te iste sluzbe, a sve uz blagonaklonu podrsku mocnika "Novog Svetskog Poretka", finansiraju naravno vecinu nevladinih organizacija i pro-demokratskih medija u Hrvatskoj kojima je jedina svrha postojanja blacenje, i na kraju unistenje, Hrvatskog naroda). Sto ce tice situacije van Balkana, vredi procitati "Vasar zaludjenih" (Foire aux Illuminés) poznatog politologa Misela Ignatieva (M. Ignatieff), gde se vidi da mi niposto nismo usamljeni po tom pitanju. Ono sto je zalosno kod nas je sto je ta polu-luda ultradesnicarska bratija (SRS, SPS, DSS) jos uvek vodeca politicka opcija.

Boban ilic

pre 18 godina

Vas tekst je poluzanimljiv osvrt i procena po meni kolektivne halucinacije nase nacionalne svesti koja u svakom svom delu debelo predimenzionira nas kao zrtve i nas kao znacajnu prepreku za razvoj covecanstva . Zivim u inostranstvu i dobro znam da smo od predaje kosova i kumanovske kapitulacije izgubili znacaj i vaznost. Nama se nista senzacionalno nece dogadjati na dalje . Bolje je da se manemo analize velikih svetskih interesa i nasim polozajem u centru svetskih dogadja. Politicki se danas nama bave trecerazredni savetnici, nevazne komisijice i saveti forme radi. Hajde da vidimo sta mi mozemo bez predrasuda i kompleksa ,hajde da im pokazemo da mozemo bolje. Mi nemamo cega da se plasimo ,U glavi vec imamo prirodni kapital, hajde da ih prestignemo na njihovom terenu,kreacijom i mozgom, umesto sto im potvrdjujemo ovakvom polemikom da nista neznamo o njima.Nas opterecuje limitirano verovanje i niko nema prava da se preda u napred i da veruje u zaveru.Mi nosimo baklju hajde da osvetlimo svoj dom.

pera

pre 18 godina

tema nije neinsteresantna, ali ne zaboravimo iluzorno je od finansijski (egzistencijalno) zavisnih ocekivati nezavisno misljenje i stavove.

zli

pre 18 godina

Odlican tekst i odlicna tema , ali na nju nazalost nema adekvatnog odgovora koji bi bio i resenje zagonetke kako to srbi mogu da se prime na te gluposti. Jesmo mi glup i nepismen narod , drugi po nepismenosti u Evropi ali ja mislim da to nije najveci problem. Najveci problem srbina je u tome sto je ziveo 50 godina u komunizmu koji je velicao jednakost koja pored dobrih strana ima i one lose a to je da nesto sto je meni dobro nemora i drugom da je dobro. To se vidi po na primer gradjevinarstvu, zgradama koje su gotovo iste a koje su napravljene u to doba. Danasnje zgrade su toliko razlicite da je to neverovatno, a zasto. Zato sto ljudi znaju sta hoce. Ranije u komunizmu je bilo , evo stan cuti i uzivaj. Komunizam je zlo za srbe. Moje misljenje je kad bi nam politicari obezbedili da nas svet zaboravi odnosno da nebudemo glavna vest u vestima cnn, mi bi u ovim uslovima , mislim na demokratsku vlast, za deset godina kupili pola hrvatske i pola bosne i isli dalje. Snalazljiv smo mi narod samo treba da uklavirimio da drzava nije od koje treba ocekivati pomoc vec pomoc treba traziti u sebi i Srbija ce biti mocna

milan-vp

pre 18 godina

Tema koje se prihvatio J.Byford ima vise prilaza. Najmanje sto mogu da kazem za navedeni tekst-clanak da je pisan povrsno i bez poznavanja 'stanja na terenu'. Ne dalje od prostora bivse SFRJ.
Knjisko znanje o metodama rada svih sluzbi, od Opstinskog SUP-a preko SDB-a i svih odeljenja i sektora KOS-a, sluzbi i pojedinaca visoke specijalizacije koji rade, cesto ne znajuci ni kome i zasto, nije dovoljno, osim u svrhu medjusobnog dopisivanja i takmicenja na nivou Beograda. Za one koji ne citaju samo Kurir.
Osim Dr Dusana Bilandzica, pocetkom osamdesetih, niko nikada nije smeo tu temu da nacne.
Kada se jednog dana otvore Arhive, za pocetak u rasponu od 1945. - 1980., svima ce biti jasnije zasto se pojavio Slobodan Milosevic i zasto je to bilo neizbezno.

Aleksandar

pre 18 godina

Razlog sto je nasa zemlja plodno tle za teorije zavere je zato sto, po mom misljenju, nasa nacija pati od "napoleonovog kompleksa," potrebe da se oseca vecim nego sto jeste. U teoriji zavere ona sebe vidi kao nekog velikog igraca u svetu, oko cije glave rade velike sile. To je jako zalosno.
S obzirom da vise ne zivim u Srbiji, imam prijatelje iz raznih krajeva sveta tj. sa svakog kontinenta. Kroz druzenje sa njima vrlo brzo sam shvatio da je nasa zemlja na zalost jedna jako mala, siromasna, i nevazna drzavica na Balkanu. Vecina mojih prijatelja, koji su inace jako obrazovani, ne znaju gde je Srbija. I vecina njih ima manje probleme da nadje Fiji na mapi nego Srbiju.
Tuzno je sto ljudi u Srbiji osecaju neku vrstu nepravde kada moraju da izruce sudu Ujedinjenih Nacija ljude optuzene za ratne zlocine pa i genocid. Jos je tuznije sto se ne upitaju prvo zasto su ti ljudi optuzeni.
Ako bi iskljucili sve emocije (pa cak i "ljubav" prema svojoj naciji), i razmisljali logicno za trenutak mozda bi dosli do drugih zakljucaka.
Na primer:
Mozda taj sud Ujedinjenih Nacija nama u stvari zeli da pomogne tako sto ce optuziti pojedince, a ne citav narod.
Mozda Evropa zeli da nam pomogne da se prikljucimo EU kako bi i mi ziveli bolje i ne bi stvarali vise problema ni sebi ni njima.
Mozda je Milosevic sam uzimao te lekove kako bi se osecao gore i naterao sud da ga pusti da se leci u Rusiji, gde bi se sakrio i dobio status izbeglice kao Mira i Marko.
Mozda njegov advokat sada pokusava da nam proturi teoriju zavere kako bi stvorio alibi za sebe, posto mu je on doturao lekove za lepru.
Mozda zapadni svet ima pametnija posla nego da sedi i smislja zavere protiv Srbije.
Mozda bi taj isti svet ziveo bedno kao i Srbija kada bi gubio svoje vreme ne razmisljajuci o svojoj ekonomiji nego o Srbiji.
Na zalost Srbi imaju neku laznu sliku o zapadnom svetu, kao da je to jedna velika precizna masina. Mogu vam reci iz sopstvenog iskustva da je zapadna politika mnogo spontanija nego sto mi to mislimo.
Negde sam procitao da nije uctivo deliti savete, osim ako nisi upitan za isti ili se ne radi o zivotu ili smrti. S obzirom da se ovde radi o zivotu ili smrti jedne cele nacije, zeleo bih da vam dam jedan savet: izbacite iz vasih glava teorije zavera i ubacite u njih znanje (iz pravih knjiga) i lepa iskustva sa putovanja po svetu i Srbiji.
Srecno.

dragutin

pre 18 godina

U jednom od poslednjih izdanja casopisa "National Geographic",tema su bili Kelti,nacin zivota,predeli u kojima su ziveli,mape.Samo nekim cudom,zvanim gumica za brisanje,Kelti sa nasih prostora a samim tim i Singidunum nikad nisu postojali.Kao da neko zeli da nas potpuno istisne sa lica zemlje. Ne bih zeleo da me neko optuzi za teoriju zavere,samo bih zeleo da me neko razuveri da ovo nije jos jedan od poduhvata brisanja jednog od najvaznijih evropskih naroda

Vladika

pre 18 godina

Uzivao sam u tekstu Velimira Dedica vise nego i u samom Bajfordom clanku. Bravo.

Dozvolite mi da vas podsjetim, u vremenima raspada Jugoslavije prvo se pojavio S. Milosevic, pa onda F. Tudjman. Prvo se ratovalo se na teritoriji Hrvatske, pa Bosne, pa tek onda Srbije (Kosovo i bombardovanje). Zasto se zaboravlja koliko je ksenofobicna, samodovoljna, palanacka, kratkovidna i arogantna politika od 1987 naovamo uporno gurala prst u oko onima koji odlucuju i presudjuju u globalnim razmjerima. Pa mi smo na sebe navlacili bijes godinama onih bez cijeg se klimoglava apsolutno nista ne dogadja u svjetskoj politici i sad kada smo pali u njihovu nemilost cudimo se zasto su oni tako nepravedni prema nama. E pa zato sto su nas pobijedili i (djelimicno) okupirali.

1999. potpisana je kapitulacija i Kosovo predano. Jedino sto je zaboravljeno je, da se to i otvoreno kaze narodu. Danasnja vlast u Srbiji nastavlja da se ponasa autisticno, pravi se nevjesta i sicari jeftine politicke poene kod ignorantnog naroda koji ne dobijajuci odgovore tamo gde treba da ih dobija ponovo tone u mrak samoizolacije i paranoje. Rezultat, izmedju ostalog oko-polovicna naklonjenost birackog tijela Radikalima. Dakle, kako smo posijali tako cemo i da pozanjemo. Onako velika Njemacka je kaznjavana (politicki, ne ekonomski) skoro pedeset godina za svoje grijehe iz drugog rata. Ne ocekujete da ce nama oprostiti i reci puj pike ne vazi vec sledeci dan posto je Sloba sklonjen. Pogotovo, sto nam se ni dan danas ne zna u kom pravcu cemo se kretati kao drustvo/drzava. Otuda Haradinaj moze da se bavi politikom, a Ojdanic i Sainovic ne smiju ni do Malog Mokrog Luga.

Dakle, ne radi se o nepravdi prema nama, vec o kazni koju su pobjednici odrezali pobjedjenima. A to sto nas ponizavaju. Pa moze im se. Duzina kazne bice proporcionalna nasoj sposobnosti i brzini da istinski shvatimo polozaj u kome se nalazimo.

Niko

pre 18 godina

Teorija Zavere je interesantna zato sto to nije teorija nego stvarnost. Tajms magazin 1993 pise da ce Srbija biti bombardovana ako pokusa genocid na kosovu i citira Americkog generala da su mete u Srbiji vec izabrana za taj slucaj. Od 1993 do 1999 je proslo 6 godina dok klima u Srbiji nije postala pogodna za takav poduhvat i da bi mediji mogli ostvariti svoj "spin". 1993 nije postojala namera Milosevica da ratuje na Kosovu. Da nije predumisljaja od strane zapada, zasto bi neko i predvidjao da se Milosevicev napad na Kosovo uopste moze desiti. Istorija 90-tih nam pokazuje da su "teorije zavere" bile sve drugo osim teorija.

Violeta

pre 18 godina

Bravo za izdavaca! Car je Vojin Dimitrijevic, direktor Beogradskog centra za ljudska prava! Ne odustaje od edukovanja Srba bez obzira na male sanse da mu projekat uspe. A s ovom temom sansi nema. Mi volimo konspiraciju vise nego leba da jedemo a paranoicni smo onoliko!

dr Milan M. Cirkovic

pre 18 godina

Sjajan tekst, premda isuvise blag prema bivsem tiranskom rezimu i njegovim bolesnim umovima. Treba znati da ima teorija zavere i drugde, posebno tamo gde su na vlasti ili totalitarni (Kuba, Severna Koreja) ili autoritarni (arapske zemlje, Belorusija, Pakistan) rezimi. Stvar je jednostavna: takvi nedemokratski i neljudski sistemi moraju da pronadju nekakav ventil ljudske iracionalnosti koji ce za njih biti povoljan, i zato njihove javne i tajne sluzbe, a narocito placena tabloidska skrabala danonocno izmisljaju zavere. Inace, ser Karl Poper, verovatno najveci filozof XX veka (koji je u Srbiji/Jugoslaviji doskora bio maltene na indeksu zabranjenih knjiga) je napisao veoma lep tekst o tome pod naslovom "Socijalna teorija zavere", gde je pokazao vezu izmedju ideologija terora i mrznje sa jedne, i pojava teorija zavere sa druge strane.

milan

pre 18 godina

Slažem se sa komentarom Piccasa, da te tzv. teorije zavere u Srbiji nisu plod nekog režima ili urođene kolektivne svesti već razumljivi odgovor na brojne nepravde koje nam je zapad plasirao zadnjih godina. One su sa i sa realne tačke gledišta toliko očigledne da niko pred njima ne može da zatvori oči. Možda ću sada zvučati kao jedan od predstavnika te teorije, ali nije li recimo hrvatima ili albancima toliko toga prećutno odobravano zašta su srbi bili satanizovani. Moramo priznati i mi svet da je zločina bilo sa svih strana, ali opet taj svet mora da nam odgovori zašto su iz svega uvek srbi izlazili kao gotovo jedini krivci. I dok ne daju odgovore na takvo pitanje, takozvane teorije zavere će nastaviti da se razvijaju na ovom izmučenom prostoru.

Pacifista

pre 18 godina

Zanimljiv je pristup teoriji zavere onih koji u svemu vide prste ostataka državne bezbednosti, starih struktura moći, nevidljivi uticaj crkve. Ispada da smo mi mnogo pametniji od ostatka sveta, jer se tamo niko toga još nije dosetio. Zavera protiv pameti.

Teoretičar zavere

pre 18 godina

Teorije zavere su nezgodna stvar, naročito ukoliko se ispostave kao istinite. Verovatno bi Srbi i Srbija bili mnogo srećniji da se nisu osećali ugroženi atakom na svaki nacionalni interes Srbije u zadnjih 20 godina sa strane EU i Amerike. Pretpostavljam da davanje podrške od strane Zapada svakom ko je bio u stanju da na bilo koji način ugrozi srpske nacionalne interese treba da se dočeka sa radošću i srećom?
Teorije zavere su našle plodno tle kod nas, iz jednog jednostavnog razloga - iz dana u dan su se ostvarivale !

marko

pre 18 godina

neverovatno je da jedan medij moze toliko nekoga da mrzi a drugoga velica, da jedan medij moze toliko da bude pristrasan...........zar zaista ne vidite vi sa B92 koliko ste subjektivni? Kakav god bio on je bio predsednik nase zemlje i kao takvog treba ga bar ostaviti da pociva u miru. Neki drugi koji su rasprodali ovu zemlju i napunili dzepove, bas kao i Milosevic, pocivaju u miru i o njima se govori sve najlepse....zasto? samo zato sto su mediji na njihovoj strane.........dosta vec jednom, kada cemo imati bar jednu medijsku kucu u ovoj zemlji koja ce biti slobodna? Dosta je sa tim pricama da li stoji teorija zavere ili ne, vishe je nego ocigledno da svetom vladaju sjajni ljudi koji samo na narode misle.

Velimir Dedić

pre 18 godina

Problem je u našoj pseudoeliti. Setimo se naših "disidenata" u doba "komunizma". Niti su oni bili disidenti (imali su plate, socijalno, zdravstveno, radili po institutima), niti je ono bio komunizam (ko pri zdravoj pameti može da izjednači život u SFRJ i Rumuniji za Nikolaea, na primer?)
Takva kvazidisidentska kamarila, pritom poluobrazovana i korumpirana, odjednom je prerasla u elitu koja nas, sada, vodi u kapitalizam! Rasoporedili su se po NVO-ima, vladi, opoziciji i u tzv. slobodne intelektualce (tu su "analitičari" daleko najodvratniji). I uvek im treba kompas - neko ko sve zna i nešto prema čemu se sve ravna - da li je to CK, Sloba, Akademija, Patrijarh, Solana, "vrednosti demokratije", sasvim svejedno. Imate dve krajnosti koje je posela naša "elita", a naša javnost (onaj pismeni deo koji ne čita Kurir kao istočnik istine)često to ne vidi: jednu koja je fašistiodna i negira sve vrednosti Zapada i drugu koja je mazohistička i koja pljuje po sopstvenom narodu jer "to je ionako stoka koja je glasala za Slobu". Naravno, radi se o istoj strukturi ličnosti, istim političkim i moralnim načelima: radi se o neobrazovanosti, totalitarizmu , kukavičluku i zapanjujučem nedostatku integriteta ličnosti. Jasno je da tu Đinđiću nije bilo mesta.
I - šta nam ostaje? Kad nemate elitu, kad ta nazovi elita dođe na vlast i da ulicama imena po svojim dedovima i tetkama, kad se ta elita bavi perifernim temama, onda stvarno nemate kritičku elitu pa se narod ontološki "snalazi". Ostaje teorija zavere kao rešenje svih zagonetki, supstitut religije, nauke i metafizike, totalitarni odgoovr na sva pitanja. Srbija je Bulevar, teorija zavere jeste hauba na kojoj narod kupuje otpad sadržaja, smisla i objašnjenja, kad već takvu robu ne može naći po radnjama.
Ili im se smuči kad vide gazdu.

Anduril

pre 18 godina

Strah. Eto to je odgovor. Ako uplašite podanike, onda će te njima lakše vladati. Ovo mi liči na Majkla Mura, i njegov film o oružju u SAD. Mediji konstantno izveštavaju o nasilju i ljudi se prirodno štite od toga, ali to izaziva porast nasilja. tajo i Sloba teorijama zavere i kolektivnim kompleksom više vrednosti plaši podanike, oni mu daju legitimitet, on čini zločin, svet odgovara, a Sloba kaže: "Eto, narode šta sam vam govorio!" Srbija nije nikada bila toliko bitna, da bi se oko nje plele mreže tajne međunarodne politike. Ali kolektivni kompleks više vrednosti je čudo jedno!

Познавалац двоструких стандарда

pre 18 godina

Да је Запад зажмурио на оно што се дешавало у СФРЈ 1991. године на само пола године као што жмури на оно што се дешава у Израелу последњих пола века, историја Балкана не би ни имала да бележи нове балканске ратове деведесетих и давно бисмо сви били у ЕУ.

Idealista

pre 18 godina

Slazem se sa autorovom analizom o pomahnitalom kolektivnom umu bivseg rezima (a i elemenata sadasnjeg). Ipak, mislim da postoje neki sustinski elementi u intervencionistickoj politici 'zapadnih sila' koji hrane i podsticu tu i takvu psihopatologiju. 'Hidden agendas' u spoljnoj politici velikih sila definitivno postoje, to su konacno svi javno priznali (osim G. Bush-a i T. Blair-a) kao sto se pokazalo u ratu u Iraku, a i mnogim drugim ratovima pre njega, gde se, u ime demokratizacije, krse osnovni demokratski principi i brutalno poseze za necim sto im ne pripada. Srbija nije nikad imala naftu, pa se ne moze "vaditi" na pricu a la Irak, ali je cinjenica da je celokupan balkanski sukob bio obojen jednom totalnom moralnom hipokrizijom zapada.

milosh

pre 18 godina

te dve zene su svoje snove uveliko ostvarile.prvo sa komunistima ,pa zatim sa slobom.sa te strane gledano sasvim opravdano stoje u pocasnoj strazi.tuzno je samo to sto smo mi takve spodobe trpeli toliko dugo, a mnoge slicne njima trpimo i sad.

Miroslav Vukasinovic

pre 18 godina

I na kraju smo dosli do toga da g. Bajfordu ne smeta ni "teorija zavere" kao takva vec mu ustvari smeta sto liberalizam nije dominatna doktrina. A onda on, potpuno pogresno po mom misljenju, "teoriju zavere" vidi kao prepreku sirenju liberalizma u Srbiji.

Problem liberalizma u Srbiji nije "teorija zavere" vec cinjenica da su ga kidnapovali i uzurpirali politicki marginalci, autsajderi i oportunisti.

Dakle, kao i vecina javnih licnosti na ovdasnjoj sceni, i gospodin Bajford nastupa iskljucivo sa uskih ideoloskih pozicija. Ta pojava nije samo problematicna u ovom tekstu vec i u celoj danasnjoj "javnoj" Srbiji. I sa leve, i sa desne strane.

Aleksandar

pre 18 godina

pozdravljam pisanje tekstova o temama koje su nam manje-vise poznate i za koje ponekada pomislimo "zasto pisati, oni koji to shvataju znaju i bez tekstova".
takodje, zelim da pohvalim sve veci broj tekstova na sajtu b92, koji su inicirani razgovorima u Pescaniku :)

picasso

pre 18 godina

Interesantna tema, cini se dobro obradjena sa teorijskog stanovista, ali nedostaje veoma bitan aspekat da bi se celokupno sagledala: Zasto je Srbija plodno tlo za teorije zavere?
Zasto takve teze opstaju bas kod nas, a ne na primer u Urugvaju, Bocvani ili Tadzikistanu?
Individua moze da oboli od paranoje, ali ako citava nacija tone u neku vrstu kolektivne paranoje, moze li to biti rezultat ciste slucajnosti? Da li autor misli da pojava jednog politicara, pa makar to bio i Milosevic, moze sve to da pokrene?
Nije li Zapad (EU + SAD) svojom ultra-pristrasnom politikom ('ajde da vidim ko to moze cinjenicno da ospori ), iz nije bitno kojih razloga, svih ovih godina, pa i sada kad Milosevica nema, brizljivo gajio osecaj nepravde kod gradjana ove zemlje? Treba li se cuditi tome sto pola Srbije veruje da je Milosevic ubijen, ako je cinjenica da su okolnosti njegovog lecenja i njegove smrti krajnje sumnjivi, ako postoji to pismo napisano na sâm dan smrti, ako se zna da mu je odbijeno lecenje u Rusiji uz garancije Putina i ruske Dume a da je istovremeno njegov haski kolega Haradinaj pusten na slobodu i cak mu je dozvoljeno da se bavi politikom?
Ja mislim da teorije zavere nastaju kao odbrambeni mehanizam kod ljudi koji su suoceni sa necim sto osecaju kao nepravdu a sto ne umeju drugacije da objasne ni sebi ni drugima.
Pravi problem je dakle, zasto se nad ovom zemljom sistematski vrsi nasilje, sto moralno (medijski linc), sto pravno (cepanje Jugoslavije, ucene u Rambouillet-u, sadasnji pritisci oko kosovske nezavisnosti...), sto fizicko (NATO agresija) ?
Hrvati su, na primer, narod koji je u mnogo cemu slican nama. Problematicna proslost im je oprostena (NDH), devedesetih godina su imali u najmanju ruku slicnog predsednika kao i mi, u to vreme su bili ogrezli u nacionalizmu do te mere da je hrvatska vojska najdirektnije ratovala u BiH, zlocini, rusevine, sve isto i jos gore. Zasto kod njih nema teorija zavere ? Nije li to jednostavno zbog toga sto im za tako nesto niko nije dao povod ?
Po mom misljenju, ma koliko nas teorije zavere nervirale, one su samo posledicna reakcija na osecaj nepravde. Nas narod, koliko god prostodusan i neobrazovan bio, nije ni bolji ni gori od ostalih balkanskih naroda. Medjutim, kad nekoga tokom 15 godina izoluju, sludjuju, ocrnjavaju, bombarduju, ucenjuju, hapse i ponizavaju, nije neobicno ako taj neko poveruje da mu ceo svet zeli zlo. To je kljuc za razumevanje nastanka teorija zavere.

Kovač S. Yugović

pre 18 godina

Ако су Срби оптужени од Света да негују тзв. теорију завере, онда тај исти Свет треба да докаже да је тако, или није тако - а не да се то од оптужених Срба тражи. Ја не знама ни један аргумент који је до сада изнет од стране међународне заједнице, а који је показао да су Срби неоправдано склони теорији завере. Осим ако се не мисли да су криви јер желе да сачувају своју државу, свој народ, своје ресурсе, јер се противе бомбардовању својих територија и пружају општенародни отпор, јер им се не допада да буду ексклузивни кривци за све ратове на Балкану и Свету, па и овај последњи, балкански... И ко то, дакле, уопште негује теорију завере? Срби против Света, или Свет против Срба? Да се нису поново замениле тезе, па Срби морају да одговарају на оно на шта би требало други да дају одговор. На пример у неком неполитичком међународном суду, кога није никада било. Нити ће га бити.

milos

pre 18 godina

Stvarno je tuzno gledati dve starije zene (Smilju i Borku) kako stoje u pocasnoj strazi neostvarenih snova. Nije ovo otpor prema svemu sto je zapadno, vec zal za nekim vremenima u kome su komunisti ziveli od pomoci tog istog Zapada. Tito nije bio gadljiv na silne kredite koje je dobijao od Zapada zato sto je nas komunizam bio drukciji od ruskog. Ziveli smo mnogo bolje od drugih zemalja iza gvozdene zavese i stigla nas je kazna. Nazalost racun placaju generacije koje nisu osetile blagodeti udobnog zivota po moralno-politickoj podobnosti.

Aleksandar

pre 18 godina

Razlog sto je nasa zemlja plodno tle za teorije zavere je zato sto, po mom misljenju, nasa nacija pati od "napoleonovog kompleksa," potrebe da se oseca vecim nego sto jeste. U teoriji zavere ona sebe vidi kao nekog velikog igraca u svetu, oko cije glave rade velike sile. To je jako zalosno.
S obzirom da vise ne zivim u Srbiji, imam prijatelje iz raznih krajeva sveta tj. sa svakog kontinenta. Kroz druzenje sa njima vrlo brzo sam shvatio da je nasa zemlja na zalost jedna jako mala, siromasna, i nevazna drzavica na Balkanu. Vecina mojih prijatelja, koji su inace jako obrazovani, ne znaju gde je Srbija. I vecina njih ima manje probleme da nadje Fiji na mapi nego Srbiju.
Tuzno je sto ljudi u Srbiji osecaju neku vrstu nepravde kada moraju da izruce sudu Ujedinjenih Nacija ljude optuzene za ratne zlocine pa i genocid. Jos je tuznije sto se ne upitaju prvo zasto su ti ljudi optuzeni.
Ako bi iskljucili sve emocije (pa cak i "ljubav" prema svojoj naciji), i razmisljali logicno za trenutak mozda bi dosli do drugih zakljucaka.
Na primer:
Mozda taj sud Ujedinjenih Nacija nama u stvari zeli da pomogne tako sto ce optuziti pojedince, a ne citav narod.
Mozda Evropa zeli da nam pomogne da se prikljucimo EU kako bi i mi ziveli bolje i ne bi stvarali vise problema ni sebi ni njima.
Mozda je Milosevic sam uzimao te lekove kako bi se osecao gore i naterao sud da ga pusti da se leci u Rusiji, gde bi se sakrio i dobio status izbeglice kao Mira i Marko.
Mozda njegov advokat sada pokusava da nam proturi teoriju zavere kako bi stvorio alibi za sebe, posto mu je on doturao lekove za lepru.
Mozda zapadni svet ima pametnija posla nego da sedi i smislja zavere protiv Srbije.
Mozda bi taj isti svet ziveo bedno kao i Srbija kada bi gubio svoje vreme ne razmisljajuci o svojoj ekonomiji nego o Srbiji.
Na zalost Srbi imaju neku laznu sliku o zapadnom svetu, kao da je to jedna velika precizna masina. Mogu vam reci iz sopstvenog iskustva da je zapadna politika mnogo spontanija nego sto mi to mislimo.
Negde sam procitao da nije uctivo deliti savete, osim ako nisi upitan za isti ili se ne radi o zivotu ili smrti. S obzirom da se ovde radi o zivotu ili smrti jedne cele nacije, zeleo bih da vam dam jedan savet: izbacite iz vasih glava teorije zavera i ubacite u njih znanje (iz pravih knjiga) i lepa iskustva sa putovanja po svetu i Srbiji.
Srecno.

Sanja, Toronto

pre 18 godina

Teorije zavere su prouzrokovane nacionalizmom, koji je ( po meni) jos uvek veoma prisutan u srpskom drustvu. Posto dugo godina ne zivim u Srbiji, mislim da o ovome mogu da sudim sa manje pristrasnosti nego ljudi koji zive u Srbiji. Slazem se sa Aleksandrom da nas narod ima potrebu da « se oseca vecim nego sto jeste » i takodje tacno je (ovo cu da kazem po cenu lincovanja) da smo mi jedna preptentna nacija, da mislimo da smo pametniji i bolji od drugih, a nismo. Meni su generalizacije na nivou nacije smesne i tuzne, jer se svaka, pa tako i nasa srpska nacija sastoji iz manje i vise uspesnih i pametnih individua. To je nesto sto najbolje mozete da shvatite kad zivite u jednom Torontu gde imate preko sto nacija sa svih krajeva sveta. Da se vratim na temu... Teorije zavere nastaju kao opravdanje za neuspeh nase vicne srpske nacije. Sto je najinteresantnije, ja znam oko deset potpuno razlicitih teorija zavere o udruzivanju mocnih protiv Srbije. Te « smestila » nam je nacija X, te nacija Y, te Z. Svake godine u zavisnosti od aktuelnih politickih dogadjanja pojavi se nova teorija zavere. Istina je braco i sestre, da smo mi sami sebi smestili, da smo zahvaljujuci nasem velikom « vodji » jos pre deset godina izgubili medijski rat (setite se malo ko nas je u to vreme « predstavljao » u svetu) i dosli na « crnu listu ». I kao sto je Vladika rekao : « Dakle, ne radi se o nepravdi prema nama, vec o kazni koju su pobjednici odrezali pobjedjenima. » Bar sad budite malo pametniji i hvatajte zadnji voz za Evropu, pre nego sto vam i on pobegne dok vi guslate o zaverama.

Kovač S. Yugović

pre 18 godina

Ако су Срби оптужени од Света да негују тзв. теорију завере, онда тај исти Свет треба да докаже да је тако, или није тако - а не да се то од оптужених Срба тражи. Ја не знама ни један аргумент који је до сада изнет од стране међународне заједнице, а који је показао да су Срби неоправдано склони теорији завере. Осим ако се не мисли да су криви јер желе да сачувају своју државу, свој народ, своје ресурсе, јер се противе бомбардовању својих територија и пружају општенародни отпор, јер им се не допада да буду ексклузивни кривци за све ратове на Балкану и Свету, па и овај последњи, балкански... И ко то, дакле, уопште негује теорију завере? Срби против Света, или Свет против Срба? Да се нису поново замениле тезе, па Срби морају да одговарају на оно на шта би требало други да дају одговор. На пример у неком неполитичком међународном суду, кога није никада било. Нити ће га бити.

picasso

pre 18 godina

Interesantna tema, cini se dobro obradjena sa teorijskog stanovista, ali nedostaje veoma bitan aspekat da bi se celokupno sagledala: Zasto je Srbija plodno tlo za teorije zavere?
Zasto takve teze opstaju bas kod nas, a ne na primer u Urugvaju, Bocvani ili Tadzikistanu?
Individua moze da oboli od paranoje, ali ako citava nacija tone u neku vrstu kolektivne paranoje, moze li to biti rezultat ciste slucajnosti? Da li autor misli da pojava jednog politicara, pa makar to bio i Milosevic, moze sve to da pokrene?
Nije li Zapad (EU + SAD) svojom ultra-pristrasnom politikom ('ajde da vidim ko to moze cinjenicno da ospori ), iz nije bitno kojih razloga, svih ovih godina, pa i sada kad Milosevica nema, brizljivo gajio osecaj nepravde kod gradjana ove zemlje? Treba li se cuditi tome sto pola Srbije veruje da je Milosevic ubijen, ako je cinjenica da su okolnosti njegovog lecenja i njegove smrti krajnje sumnjivi, ako postoji to pismo napisano na sâm dan smrti, ako se zna da mu je odbijeno lecenje u Rusiji uz garancije Putina i ruske Dume a da je istovremeno njegov haski kolega Haradinaj pusten na slobodu i cak mu je dozvoljeno da se bavi politikom?
Ja mislim da teorije zavere nastaju kao odbrambeni mehanizam kod ljudi koji su suoceni sa necim sto osecaju kao nepravdu a sto ne umeju drugacije da objasne ni sebi ni drugima.
Pravi problem je dakle, zasto se nad ovom zemljom sistematski vrsi nasilje, sto moralno (medijski linc), sto pravno (cepanje Jugoslavije, ucene u Rambouillet-u, sadasnji pritisci oko kosovske nezavisnosti...), sto fizicko (NATO agresija) ?
Hrvati su, na primer, narod koji je u mnogo cemu slican nama. Problematicna proslost im je oprostena (NDH), devedesetih godina su imali u najmanju ruku slicnog predsednika kao i mi, u to vreme su bili ogrezli u nacionalizmu do te mere da je hrvatska vojska najdirektnije ratovala u BiH, zlocini, rusevine, sve isto i jos gore. Zasto kod njih nema teorija zavere ? Nije li to jednostavno zbog toga sto im za tako nesto niko nije dao povod ?
Po mom misljenju, ma koliko nas teorije zavere nervirale, one su samo posledicna reakcija na osecaj nepravde. Nas narod, koliko god prostodusan i neobrazovan bio, nije ni bolji ni gori od ostalih balkanskih naroda. Medjutim, kad nekoga tokom 15 godina izoluju, sludjuju, ocrnjavaju, bombarduju, ucenjuju, hapse i ponizavaju, nije neobicno ako taj neko poveruje da mu ceo svet zeli zlo. To je kljuc za razumevanje nastanka teorija zavere.

Idealista

pre 18 godina

Slazem se sa autorovom analizom o pomahnitalom kolektivnom umu bivseg rezima (a i elemenata sadasnjeg). Ipak, mislim da postoje neki sustinski elementi u intervencionistickoj politici 'zapadnih sila' koji hrane i podsticu tu i takvu psihopatologiju. 'Hidden agendas' u spoljnoj politici velikih sila definitivno postoje, to su konacno svi javno priznali (osim G. Bush-a i T. Blair-a) kao sto se pokazalo u ratu u Iraku, a i mnogim drugim ratovima pre njega, gde se, u ime demokratizacije, krse osnovni demokratski principi i brutalno poseze za necim sto im ne pripada. Srbija nije nikad imala naftu, pa se ne moze "vaditi" na pricu a la Irak, ali je cinjenica da je celokupan balkanski sukob bio obojen jednom totalnom moralnom hipokrizijom zapada.

Познавалац двоструких стандарда

pre 18 godina

Да је Запад зажмурио на оно што се дешавало у СФРЈ 1991. године на само пола године као што жмури на оно што се дешава у Израелу последњих пола века, историја Балкана не би ни имала да бележи нове балканске ратове деведесетих и давно бисмо сви били у ЕУ.

Velimir Dedić

pre 18 godina

Problem je u našoj pseudoeliti. Setimo se naših "disidenata" u doba "komunizma". Niti su oni bili disidenti (imali su plate, socijalno, zdravstveno, radili po institutima), niti je ono bio komunizam (ko pri zdravoj pameti može da izjednači život u SFRJ i Rumuniji za Nikolaea, na primer?)
Takva kvazidisidentska kamarila, pritom poluobrazovana i korumpirana, odjednom je prerasla u elitu koja nas, sada, vodi u kapitalizam! Rasoporedili su se po NVO-ima, vladi, opoziciji i u tzv. slobodne intelektualce (tu su "analitičari" daleko najodvratniji). I uvek im treba kompas - neko ko sve zna i nešto prema čemu se sve ravna - da li je to CK, Sloba, Akademija, Patrijarh, Solana, "vrednosti demokratije", sasvim svejedno. Imate dve krajnosti koje je posela naša "elita", a naša javnost (onaj pismeni deo koji ne čita Kurir kao istočnik istine)često to ne vidi: jednu koja je fašistiodna i negira sve vrednosti Zapada i drugu koja je mazohistička i koja pljuje po sopstvenom narodu jer "to je ionako stoka koja je glasala za Slobu". Naravno, radi se o istoj strukturi ličnosti, istim političkim i moralnim načelima: radi se o neobrazovanosti, totalitarizmu , kukavičluku i zapanjujučem nedostatku integriteta ličnosti. Jasno je da tu Đinđiću nije bilo mesta.
I - šta nam ostaje? Kad nemate elitu, kad ta nazovi elita dođe na vlast i da ulicama imena po svojim dedovima i tetkama, kad se ta elita bavi perifernim temama, onda stvarno nemate kritičku elitu pa se narod ontološki "snalazi". Ostaje teorija zavere kao rešenje svih zagonetki, supstitut religije, nauke i metafizike, totalitarni odgoovr na sva pitanja. Srbija je Bulevar, teorija zavere jeste hauba na kojoj narod kupuje otpad sadržaja, smisla i objašnjenja, kad već takvu robu ne može naći po radnjama.
Ili im se smuči kad vide gazdu.

marko

pre 18 godina

neverovatno je da jedan medij moze toliko nekoga da mrzi a drugoga velica, da jedan medij moze toliko da bude pristrasan...........zar zaista ne vidite vi sa B92 koliko ste subjektivni? Kakav god bio on je bio predsednik nase zemlje i kao takvog treba ga bar ostaviti da pociva u miru. Neki drugi koji su rasprodali ovu zemlju i napunili dzepove, bas kao i Milosevic, pocivaju u miru i o njima se govori sve najlepse....zasto? samo zato sto su mediji na njihovoj strane.........dosta vec jednom, kada cemo imati bar jednu medijsku kucu u ovoj zemlji koja ce biti slobodna? Dosta je sa tim pricama da li stoji teorija zavere ili ne, vishe je nego ocigledno da svetom vladaju sjajni ljudi koji samo na narode misle.

Teoretičar zavere

pre 18 godina

Teorije zavere su nezgodna stvar, naročito ukoliko se ispostave kao istinite. Verovatno bi Srbi i Srbija bili mnogo srećniji da se nisu osećali ugroženi atakom na svaki nacionalni interes Srbije u zadnjih 20 godina sa strane EU i Amerike. Pretpostavljam da davanje podrške od strane Zapada svakom ko je bio u stanju da na bilo koji način ugrozi srpske nacionalne interese treba da se dočeka sa radošću i srećom?
Teorije zavere su našle plodno tle kod nas, iz jednog jednostavnog razloga - iz dana u dan su se ostvarivale !

milan

pre 18 godina

Slažem se sa komentarom Piccasa, da te tzv. teorije zavere u Srbiji nisu plod nekog režima ili urođene kolektivne svesti već razumljivi odgovor na brojne nepravde koje nam je zapad plasirao zadnjih godina. One su sa i sa realne tačke gledišta toliko očigledne da niko pred njima ne može da zatvori oči. Možda ću sada zvučati kao jedan od predstavnika te teorije, ali nije li recimo hrvatima ili albancima toliko toga prećutno odobravano zašta su srbi bili satanizovani. Moramo priznati i mi svet da je zločina bilo sa svih strana, ali opet taj svet mora da nam odgovori zašto su iz svega uvek srbi izlazili kao gotovo jedini krivci. I dok ne daju odgovore na takvo pitanje, takozvane teorije zavere će nastaviti da se razvijaju na ovom izmučenom prostoru.

Violeta

pre 18 godina

Bravo za izdavaca! Car je Vojin Dimitrijevic, direktor Beogradskog centra za ljudska prava! Ne odustaje od edukovanja Srba bez obzira na male sanse da mu projekat uspe. A s ovom temom sansi nema. Mi volimo konspiraciju vise nego leba da jedemo a paranoicni smo onoliko!

Niko

pre 18 godina

Teorija Zavere je interesantna zato sto to nije teorija nego stvarnost. Tajms magazin 1993 pise da ce Srbija biti bombardovana ako pokusa genocid na kosovu i citira Americkog generala da su mete u Srbiji vec izabrana za taj slucaj. Od 1993 do 1999 je proslo 6 godina dok klima u Srbiji nije postala pogodna za takav poduhvat i da bi mediji mogli ostvariti svoj "spin". 1993 nije postojala namera Milosevica da ratuje na Kosovu. Da nije predumisljaja od strane zapada, zasto bi neko i predvidjao da se Milosevicev napad na Kosovo uopste moze desiti. Istorija 90-tih nam pokazuje da su "teorije zavere" bile sve drugo osim teorija.

dragutin

pre 18 godina

U jednom od poslednjih izdanja casopisa "National Geographic",tema su bili Kelti,nacin zivota,predeli u kojima su ziveli,mape.Samo nekim cudom,zvanim gumica za brisanje,Kelti sa nasih prostora a samim tim i Singidunum nikad nisu postojali.Kao da neko zeli da nas potpuno istisne sa lica zemlje. Ne bih zeleo da me neko optuzi za teoriju zavere,samo bih zeleo da me neko razuveri da ovo nije jos jedan od poduhvata brisanja jednog od najvaznijih evropskih naroda

zli

pre 18 godina

Odlican tekst i odlicna tema , ali na nju nazalost nema adekvatnog odgovora koji bi bio i resenje zagonetke kako to srbi mogu da se prime na te gluposti. Jesmo mi glup i nepismen narod , drugi po nepismenosti u Evropi ali ja mislim da to nije najveci problem. Najveci problem srbina je u tome sto je ziveo 50 godina u komunizmu koji je velicao jednakost koja pored dobrih strana ima i one lose a to je da nesto sto je meni dobro nemora i drugom da je dobro. To se vidi po na primer gradjevinarstvu, zgradama koje su gotovo iste a koje su napravljene u to doba. Danasnje zgrade su toliko razlicite da je to neverovatno, a zasto. Zato sto ljudi znaju sta hoce. Ranije u komunizmu je bilo , evo stan cuti i uzivaj. Komunizam je zlo za srbe. Moje misljenje je kad bi nam politicari obezbedili da nas svet zaboravi odnosno da nebudemo glavna vest u vestima cnn, mi bi u ovim uslovima , mislim na demokratsku vlast, za deset godina kupili pola hrvatske i pola bosne i isli dalje. Snalazljiv smo mi narod samo treba da uklavirimio da drzava nije od koje treba ocekivati pomoc vec pomoc treba traziti u sebi i Srbija ce biti mocna

Nenad

pre 18 godina

Potpuno podrzavam komentar sa potpisom piccaso i dodajem najnovije primere tj. izjavu sefa UNMIK-a na Kosovu da zapadne zemlje ignorisu poternicu za verifikovanim zlocincem i kriminalcem izdatom od strane Srbije. I sta sad obican covek da pomisli? S jedne strane srpski zatvorenici u Hagu umiru, vrse samoubistva i bivaju osudjivani dok se ostali slobodno setaju, politicki su aktivni i moli se zapad da se njihova zlodela ignorisu. I evo sad je u Bujanovcu "otet" Vojni odsek i ako dodje do hapsenja onog ko je to uradio bice receno kako srpska vojska maltretira albansku manjinu u ovoj opstini, a to sto je izvrseno krivicno delo cak sta vise neovlasteni eventualni pristup poverljivim vojnim dokumentima, to ce da se "ignorise". Naravno da cu da mislim da se nesto desava iza onoga sto se javno govori kad je ovakvih primera bezbroj.

Petra

pre 18 godina

A zasto mi ne bismo malo zaboravili na Slobodana Milosevica i Miru Markovic i konacno poceli da se bavimo sopstevnim nevaspitanjm, neobrazovanoscu, nepismenoscu i nesposobnosti da se uklopimo u veeeliki svet koji nas okruzuje i kome je poslednja rupa na svirali da bude opterecen nekom jadnom Srbijom a kamoli da je mrzi i protiv nje pravi zavere.

Bas me briga da li je otrovan ili nije. Mnogo vise me brine prljavstina na ulicama, male plate i debeli, masni, nevaspitani politicari koji za citavu svoju karijeru nisu doneli nijednu jedinu korisnu odluku ilizakon.

Bas me briga da li je Mira bila ili ne bila na sahrani.

Mnogo vise boli sto je toliko porodica ostalo bez svojih blizkih i sto je za njih, zivot, onakvim kakvim su ga znali i kakvim su ga imali, otisao zauvek u zaborav. Smeta mi sto ponekad imam utisak da ulicom setaju zombiji a ne ljudi, deformisani svako svojom nesrecom ili bedom.

Nemojte mi reci da cemo i sledecih sto godina provesti teoretisuci o tome ko, zasto, kad, koga, i uzajamno se vredjajuci.

Volela bih da za promenu Srbija zauzme ulogu pobednika, onog koji se trudi, radi a ne vecite zrtvene ovce, jadnika i nekog protiv koga se zavere kuju samo tako.

To je zalosno i opasno jer vodi u opstu paranoju od ostatka sveta i nemogucnost da zauvek u njega gedamo sa ceznjom preko veoma visoke "tarabe" u cijem smo postavljanu i sami ucestvovali.

Malo se trgnimo iz letargije i prestanimo sa mantrom "mi smo najbolji" (samo ne znam u cemu) i probajmo da skupimo hrabrost i malo se uporedimo tek toliko da vidimo gde smo.

milos

pre 18 godina

Stvarno je tuzno gledati dve starije zene (Smilju i Borku) kako stoje u pocasnoj strazi neostvarenih snova. Nije ovo otpor prema svemu sto je zapadno, vec zal za nekim vremenima u kome su komunisti ziveli od pomoci tog istog Zapada. Tito nije bio gadljiv na silne kredite koje je dobijao od Zapada zato sto je nas komunizam bio drukciji od ruskog. Ziveli smo mnogo bolje od drugih zemalja iza gvozdene zavese i stigla nas je kazna. Nazalost racun placaju generacije koje nisu osetile blagodeti udobnog zivota po moralno-politickoj podobnosti.

Aleksandar

pre 18 godina

pozdravljam pisanje tekstova o temama koje su nam manje-vise poznate i za koje ponekada pomislimo "zasto pisati, oni koji to shvataju znaju i bez tekstova".
takodje, zelim da pohvalim sve veci broj tekstova na sajtu b92, koji su inicirani razgovorima u Pescaniku :)

Miroslav Vukasinovic

pre 18 godina

I na kraju smo dosli do toga da g. Bajfordu ne smeta ni "teorija zavere" kao takva vec mu ustvari smeta sto liberalizam nije dominatna doktrina. A onda on, potpuno pogresno po mom misljenju, "teoriju zavere" vidi kao prepreku sirenju liberalizma u Srbiji.

Problem liberalizma u Srbiji nije "teorija zavere" vec cinjenica da su ga kidnapovali i uzurpirali politicki marginalci, autsajderi i oportunisti.

Dakle, kao i vecina javnih licnosti na ovdasnjoj sceni, i gospodin Bajford nastupa iskljucivo sa uskih ideoloskih pozicija. Ta pojava nije samo problematicna u ovom tekstu vec i u celoj danasnjoj "javnoj" Srbiji. I sa leve, i sa desne strane.

milosh

pre 18 godina

te dve zene su svoje snove uveliko ostvarile.prvo sa komunistima ,pa zatim sa slobom.sa te strane gledano sasvim opravdano stoje u pocasnoj strazi.tuzno je samo to sto smo mi takve spodobe trpeli toliko dugo, a mnoge slicne njima trpimo i sad.

Anduril

pre 18 godina

Strah. Eto to je odgovor. Ako uplašite podanike, onda će te njima lakše vladati. Ovo mi liči na Majkla Mura, i njegov film o oružju u SAD. Mediji konstantno izveštavaju o nasilju i ljudi se prirodno štite od toga, ali to izaziva porast nasilja. tajo i Sloba teorijama zavere i kolektivnim kompleksom više vrednosti plaši podanike, oni mu daju legitimitet, on čini zločin, svet odgovara, a Sloba kaže: "Eto, narode šta sam vam govorio!" Srbija nije nikada bila toliko bitna, da bi se oko nje plele mreže tajne međunarodne politike. Ali kolektivni kompleks više vrednosti je čudo jedno!

Pacifista

pre 18 godina

Zanimljiv je pristup teoriji zavere onih koji u svemu vide prste ostataka državne bezbednosti, starih struktura moći, nevidljivi uticaj crkve. Ispada da smo mi mnogo pametniji od ostatka sveta, jer se tamo niko toga još nije dosetio. Zavera protiv pameti.

dr Milan M. Cirkovic

pre 18 godina

Sjajan tekst, premda isuvise blag prema bivsem tiranskom rezimu i njegovim bolesnim umovima. Treba znati da ima teorija zavere i drugde, posebno tamo gde su na vlasti ili totalitarni (Kuba, Severna Koreja) ili autoritarni (arapske zemlje, Belorusija, Pakistan) rezimi. Stvar je jednostavna: takvi nedemokratski i neljudski sistemi moraju da pronadju nekakav ventil ljudske iracionalnosti koji ce za njih biti povoljan, i zato njihove javne i tajne sluzbe, a narocito placena tabloidska skrabala danonocno izmisljaju zavere. Inace, ser Karl Poper, verovatno najveci filozof XX veka (koji je u Srbiji/Jugoslaviji doskora bio maltene na indeksu zabranjenih knjiga) je napisao veoma lep tekst o tome pod naslovom "Socijalna teorija zavere", gde je pokazao vezu izmedju ideologija terora i mrznje sa jedne, i pojava teorija zavere sa druge strane.

Vladika

pre 18 godina

Uzivao sam u tekstu Velimira Dedica vise nego i u samom Bajfordom clanku. Bravo.

Dozvolite mi da vas podsjetim, u vremenima raspada Jugoslavije prvo se pojavio S. Milosevic, pa onda F. Tudjman. Prvo se ratovalo se na teritoriji Hrvatske, pa Bosne, pa tek onda Srbije (Kosovo i bombardovanje). Zasto se zaboravlja koliko je ksenofobicna, samodovoljna, palanacka, kratkovidna i arogantna politika od 1987 naovamo uporno gurala prst u oko onima koji odlucuju i presudjuju u globalnim razmjerima. Pa mi smo na sebe navlacili bijes godinama onih bez cijeg se klimoglava apsolutno nista ne dogadja u svjetskoj politici i sad kada smo pali u njihovu nemilost cudimo se zasto su oni tako nepravedni prema nama. E pa zato sto su nas pobijedili i (djelimicno) okupirali.

1999. potpisana je kapitulacija i Kosovo predano. Jedino sto je zaboravljeno je, da se to i otvoreno kaze narodu. Danasnja vlast u Srbiji nastavlja da se ponasa autisticno, pravi se nevjesta i sicari jeftine politicke poene kod ignorantnog naroda koji ne dobijajuci odgovore tamo gde treba da ih dobija ponovo tone u mrak samoizolacije i paranoje. Rezultat, izmedju ostalog oko-polovicna naklonjenost birackog tijela Radikalima. Dakle, kako smo posijali tako cemo i da pozanjemo. Onako velika Njemacka je kaznjavana (politicki, ne ekonomski) skoro pedeset godina za svoje grijehe iz drugog rata. Ne ocekujete da ce nama oprostiti i reci puj pike ne vazi vec sledeci dan posto je Sloba sklonjen. Pogotovo, sto nam se ni dan danas ne zna u kom pravcu cemo se kretati kao drustvo/drzava. Otuda Haradinaj moze da se bavi politikom, a Ojdanic i Sainovic ne smiju ni do Malog Mokrog Luga.

Dakle, ne radi se o nepravdi prema nama, vec o kazni koju su pobjednici odrezali pobjedjenima. A to sto nas ponizavaju. Pa moze im se. Duzina kazne bice proporcionalna nasoj sposobnosti i brzini da istinski shvatimo polozaj u kome se nalazimo.

milan-vp

pre 18 godina

Tema koje se prihvatio J.Byford ima vise prilaza. Najmanje sto mogu da kazem za navedeni tekst-clanak da je pisan povrsno i bez poznavanja 'stanja na terenu'. Ne dalje od prostora bivse SFRJ.
Knjisko znanje o metodama rada svih sluzbi, od Opstinskog SUP-a preko SDB-a i svih odeljenja i sektora KOS-a, sluzbi i pojedinaca visoke specijalizacije koji rade, cesto ne znajuci ni kome i zasto, nije dovoljno, osim u svrhu medjusobnog dopisivanja i takmicenja na nivou Beograda. Za one koji ne citaju samo Kurir.
Osim Dr Dusana Bilandzica, pocetkom osamdesetih, niko nikada nije smeo tu temu da nacne.
Kada se jednog dana otvore Arhive, za pocetak u rasponu od 1945. - 1980., svima ce biti jasnije zasto se pojavio Slobodan Milosevic i zasto je to bilo neizbezno.

pera

pre 18 godina

tema nije neinsteresantna, ali ne zaboravimo iluzorno je od finansijski (egzistencijalno) zavisnih ocekivati nezavisno misljenje i stavove.

Boban ilic

pre 18 godina

Vas tekst je poluzanimljiv osvrt i procena po meni kolektivne halucinacije nase nacionalne svesti koja u svakom svom delu debelo predimenzionira nas kao zrtve i nas kao znacajnu prepreku za razvoj covecanstva . Zivim u inostranstvu i dobro znam da smo od predaje kosova i kumanovske kapitulacije izgubili znacaj i vaznost. Nama se nista senzacionalno nece dogadjati na dalje . Bolje je da se manemo analize velikih svetskih interesa i nasim polozajem u centru svetskih dogadja. Politicki se danas nama bave trecerazredni savetnici, nevazne komisijice i saveti forme radi. Hajde da vidimo sta mi mozemo bez predrasuda i kompleksa ,hajde da im pokazemo da mozemo bolje. Mi nemamo cega da se plasimo ,U glavi vec imamo prirodni kapital, hajde da ih prestignemo na njihovom terenu,kreacijom i mozgom, umesto sto im potvrdjujemo ovakvom polemikom da nista neznamo o njima.Nas opterecuje limitirano verovanje i niko nema prava da se preda u napred i da veruje u zaveru.Mi nosimo baklju hajde da osvetlimo svoj dom.

Pera Kojot

pre 18 godina

"Hrvati su, na primer, narod koji je u mnogo cemu slican nama. Problematicna proslost im je oprostena (NDH), devedesetih godina su imali u najmanju ruku slicnog predsednika kao i mi, u to vreme su bili ogrezli u nacionalizmu do te mere da je hrvatska vojska najdirektnije ratovala u BiH, zlocini, rusevine, sve isto i jos gore. Zasto kod njih nema teorija zavere ? Nije li to jednostavno zbog toga sto im za tako nesto niko nije dao povod ?" Vrlo interesantna primedba ali potpuno netacna. Osnovna karakteristika pristalica teorija zavere (a onaj ko tvrdi da je nasa zemlja "sistematski razarana" od strane "Zapada" svakako spada u tu kategoriju)je upravo ovakvo razmetanje sa nekim "cinjenicama" samo njima dostupnim, za koje znaju da ih je (za vecinu ljudi) tesko proveriti. Elem, kao u VECINI SVIH EVROPSKIH ZEMALJA, u Hrvatskoj postoje ultra-desnicarske stranke cije vidjenje medjunarodnih odnosa pociva na teorijama zavere. Najbolji primer je Hrvatska Cista Stranka Prava po kojoj srpske i engleske obavestajne sluzbe stoje iza Haskih optuznica protiv hrvatskih oficira (te iste sluzbe, a sve uz blagonaklonu podrsku mocnika "Novog Svetskog Poretka", finansiraju naravno vecinu nevladinih organizacija i pro-demokratskih medija u Hrvatskoj kojima je jedina svrha postojanja blacenje, i na kraju unistenje, Hrvatskog naroda). Sto ce tice situacije van Balkana, vredi procitati "Vasar zaludjenih" (Foire aux Illuminés) poznatog politologa Misela Ignatieva (M. Ignatieff), gde se vidi da mi niposto nismo usamljeni po tom pitanju. Ono sto je zalosno kod nas je sto je ta polu-luda ultradesnicarska bratija (SRS, SPS, DSS) jos uvek vodeca politicka opcija.

Voja Lisabon

pre 18 godina

Odlucan tekst, a mnogi ga komentari samo potvrdjuju. Sasvim je tacno da su nedokazive teorije zavere u Srbiji surogat za stvarne argumente. "Svet/Medjunarodna zajednica vs. Srbija", iliti 'mi' i 'oni' je izgleda nezaobilazan lutajuci motiv u "argumentima" mnogih u Srbiji. Nazalost. A kad se nemaju argumenti, onda se kritikuje bilo sta. Od Slobine smrti naovamo sve mi vise nadrealno deluju ovi komentari citalaca.

Danilo

pre 18 godina

Olican tekst! Ovo je fenomen koji opisuje nacin razmisljanja celog jednog sloja drustva. Pozdrav Jovanu i njegovom ocu!

Poletaraccccc!!!

Nikola

pre 18 godina

Bravo za tekst! Pa ja sam tek sad skapirao da nam je drzavom 10 godina upravljao Ilija Cvorovic. E da je Bata Stojkovic ziv, da vidi sad ovo...

POP

pre 18 godina

"Teorija zavere"-(posvadjati)

Ljudi, nematretirajte se oko toga pa to je naj lakse,mi pisemo komentare pa se "posvadjamo".jer mi neznamo da cenimo svoje. Prodajemo svoje da bi uzeli tudje(EU).Proci ce jos godina i godina dok mi udjemo u tu EU,a kad udjemo,tada ce izmisliti neku novu EU.Oni i mi smo svesni da "zaveriti" i "inat"kod nas uvek ce postojati.A"obecanje ludom radovanje"- "dok se dvoje biju treci koristi"i jos mnogo lepih narodnih izreka (bez skole i faxa)nikad se mi Srbi nismo pridzavali zato nam i ovako ide.

PS.da ne zaboravim, u EU nemozemo ni da udjemo ako se svi bavimo politikom a cekamo da nam S`neba padne.I oni i Tito su to znali,e zato mi vracamo,taj lanac bi trebalo nekako(radom)prekinuti!

Бране

pre 18 godina

Волео бих да је та теорија измишљотина али догађаји иду у прилог теорији. Све што нам се догодило и што треба да нам се догоди већ је објављено у страним медијима што значи да је одавно све испланирано. Исто нам се пише ма шта ми радили и какви били они ће увек наћи нешто да нам пребаце.
Није тачно да је Србија плодно тло. Има много организација које се боре против глобализације (Нови Светски Поредак) и у иностранству али се они из неких разлога не појављују на западним медијима.
Препоручио бих филм "1984" где је лепо приказано шта значи Нови Светски Поредак.

Marko NS

pre 18 godina

Jako mi je drago da se Aleksandar javio.Ljudi,bre,ja hocu da zivim,da putujem po Evropi i svetu,A REZIM SLOBODANA MILOSEVICA MI JE TO FIZICKI ONEMOGUCAVAO!Zato mislim da svest naroda u Srbiji mora duboko da se menja,da taj isti narod shvati sta predstavlja pojam LIBERALIZAM,da shvati da samo sam sebe mozes da menjas na bolje.Zato mislim da ni ova sadasnja vlada svojim odlukama ne nudi prosperitet,da zestoko stagnira sto se tice tranzicije i sve mi vise namece misao da odem iz ove zemlje!Ko zna kakve teorije zavere oni kuju!

Vuk Samotnjak

pre 17 godina

U slobodno vreme pisem, za koju svrhu takodje istrazujem informacije. Za Dzordza Busa (starijeg) sam saznao da je clan Svetog Reda Malteskih Vitezova (koji ujedno sluzi i kao informativna sluzba za Vatikan, a bili su umesani u svasta, ukljucujuci i pacovske kanale). Kada se to sklopi sa njegovim prethodnim poslom (pre nego sto je bio predsednik bio je sef CIA) dobije se sasvim lepa teorija zavere...
E sad, takvih stvari ima dosta...

pera

pre 17 godina

A Sta ako je to sve tacno i ako postoji teorija zavere ?? Ocete da kazete da teorija Velike Albanije nije postojala i da Milosevic nije bio u pravu ??

Fidel Castro 23 god.

pre 16 godina

He,he teorija zavere kako to lepo zvuci.Teorija zavere ne postoji jer ljudi nisu toliko evoluirali. Mislim ako vam kazem da sam preziveo film Blistavi um (ako ste gledali)
I da sam shvatio da od toga nema nista i da je zapadni svet (Amerika) u stvari skup sljama i onih koji nisu uspeli u Evropi.Slozite ce se samnom da su ljudi u stvari samo jedna zaostala zivotinjska vrsta...

milos

pre 18 godina

Stvarno je tuzno gledati dve starije zene (Smilju i Borku) kako stoje u pocasnoj strazi neostvarenih snova. Nije ovo otpor prema svemu sto je zapadno, vec zal za nekim vremenima u kome su komunisti ziveli od pomoci tog istog Zapada. Tito nije bio gadljiv na silne kredite koje je dobijao od Zapada zato sto je nas komunizam bio drukciji od ruskog. Ziveli smo mnogo bolje od drugih zemalja iza gvozdene zavese i stigla nas je kazna. Nazalost racun placaju generacije koje nisu osetile blagodeti udobnog zivota po moralno-politickoj podobnosti.

milosh

pre 18 godina

te dve zene su svoje snove uveliko ostvarile.prvo sa komunistima ,pa zatim sa slobom.sa te strane gledano sasvim opravdano stoje u pocasnoj strazi.tuzno je samo to sto smo mi takve spodobe trpeli toliko dugo, a mnoge slicne njima trpimo i sad.

Anduril

pre 18 godina

Strah. Eto to je odgovor. Ako uplašite podanike, onda će te njima lakše vladati. Ovo mi liči na Majkla Mura, i njegov film o oružju u SAD. Mediji konstantno izveštavaju o nasilju i ljudi se prirodno štite od toga, ali to izaziva porast nasilja. tajo i Sloba teorijama zavere i kolektivnim kompleksom više vrednosti plaši podanike, oni mu daju legitimitet, on čini zločin, svet odgovara, a Sloba kaže: "Eto, narode šta sam vam govorio!" Srbija nije nikada bila toliko bitna, da bi se oko nje plele mreže tajne međunarodne politike. Ali kolektivni kompleks više vrednosti je čudo jedno!

marko

pre 18 godina

neverovatno je da jedan medij moze toliko nekoga da mrzi a drugoga velica, da jedan medij moze toliko da bude pristrasan...........zar zaista ne vidite vi sa B92 koliko ste subjektivni? Kakav god bio on je bio predsednik nase zemlje i kao takvog treba ga bar ostaviti da pociva u miru. Neki drugi koji su rasprodali ovu zemlju i napunili dzepove, bas kao i Milosevic, pocivaju u miru i o njima se govori sve najlepse....zasto? samo zato sto su mediji na njihovoj strane.........dosta vec jednom, kada cemo imati bar jednu medijsku kucu u ovoj zemlji koja ce biti slobodna? Dosta je sa tim pricama da li stoji teorija zavere ili ne, vishe je nego ocigledno da svetom vladaju sjajni ljudi koji samo na narode misle.

Pacifista

pre 18 godina

Zanimljiv je pristup teoriji zavere onih koji u svemu vide prste ostataka državne bezbednosti, starih struktura moći, nevidljivi uticaj crkve. Ispada da smo mi mnogo pametniji od ostatka sveta, jer se tamo niko toga još nije dosetio. Zavera protiv pameti.

dr Milan M. Cirkovic

pre 18 godina

Sjajan tekst, premda isuvise blag prema bivsem tiranskom rezimu i njegovim bolesnim umovima. Treba znati da ima teorija zavere i drugde, posebno tamo gde su na vlasti ili totalitarni (Kuba, Severna Koreja) ili autoritarni (arapske zemlje, Belorusija, Pakistan) rezimi. Stvar je jednostavna: takvi nedemokratski i neljudski sistemi moraju da pronadju nekakav ventil ljudske iracionalnosti koji ce za njih biti povoljan, i zato njihove javne i tajne sluzbe, a narocito placena tabloidska skrabala danonocno izmisljaju zavere. Inace, ser Karl Poper, verovatno najveci filozof XX veka (koji je u Srbiji/Jugoslaviji doskora bio maltene na indeksu zabranjenih knjiga) je napisao veoma lep tekst o tome pod naslovom "Socijalna teorija zavere", gde je pokazao vezu izmedju ideologija terora i mrznje sa jedne, i pojava teorija zavere sa druge strane.

Violeta

pre 18 godina

Bravo za izdavaca! Car je Vojin Dimitrijevic, direktor Beogradskog centra za ljudska prava! Ne odustaje od edukovanja Srba bez obzira na male sanse da mu projekat uspe. A s ovom temom sansi nema. Mi volimo konspiraciju vise nego leba da jedemo a paranoicni smo onoliko!

Niko

pre 18 godina

Teorija Zavere je interesantna zato sto to nije teorija nego stvarnost. Tajms magazin 1993 pise da ce Srbija biti bombardovana ako pokusa genocid na kosovu i citira Americkog generala da su mete u Srbiji vec izabrana za taj slucaj. Od 1993 do 1999 je proslo 6 godina dok klima u Srbiji nije postala pogodna za takav poduhvat i da bi mediji mogli ostvariti svoj "spin". 1993 nije postojala namera Milosevica da ratuje na Kosovu. Da nije predumisljaja od strane zapada, zasto bi neko i predvidjao da se Milosevicev napad na Kosovo uopste moze desiti. Istorija 90-tih nam pokazuje da su "teorije zavere" bile sve drugo osim teorija.

Vladika

pre 18 godina

Uzivao sam u tekstu Velimira Dedica vise nego i u samom Bajfordom clanku. Bravo.

Dozvolite mi da vas podsjetim, u vremenima raspada Jugoslavije prvo se pojavio S. Milosevic, pa onda F. Tudjman. Prvo se ratovalo se na teritoriji Hrvatske, pa Bosne, pa tek onda Srbije (Kosovo i bombardovanje). Zasto se zaboravlja koliko je ksenofobicna, samodovoljna, palanacka, kratkovidna i arogantna politika od 1987 naovamo uporno gurala prst u oko onima koji odlucuju i presudjuju u globalnim razmjerima. Pa mi smo na sebe navlacili bijes godinama onih bez cijeg se klimoglava apsolutno nista ne dogadja u svjetskoj politici i sad kada smo pali u njihovu nemilost cudimo se zasto su oni tako nepravedni prema nama. E pa zato sto su nas pobijedili i (djelimicno) okupirali.

1999. potpisana je kapitulacija i Kosovo predano. Jedino sto je zaboravljeno je, da se to i otvoreno kaze narodu. Danasnja vlast u Srbiji nastavlja da se ponasa autisticno, pravi se nevjesta i sicari jeftine politicke poene kod ignorantnog naroda koji ne dobijajuci odgovore tamo gde treba da ih dobija ponovo tone u mrak samoizolacije i paranoje. Rezultat, izmedju ostalog oko-polovicna naklonjenost birackog tijela Radikalima. Dakle, kako smo posijali tako cemo i da pozanjemo. Onako velika Njemacka je kaznjavana (politicki, ne ekonomski) skoro pedeset godina za svoje grijehe iz drugog rata. Ne ocekujete da ce nama oprostiti i reci puj pike ne vazi vec sledeci dan posto je Sloba sklonjen. Pogotovo, sto nam se ni dan danas ne zna u kom pravcu cemo se kretati kao drustvo/drzava. Otuda Haradinaj moze da se bavi politikom, a Ojdanic i Sainovic ne smiju ni do Malog Mokrog Luga.

Dakle, ne radi se o nepravdi prema nama, vec o kazni koju su pobjednici odrezali pobjedjenima. A to sto nas ponizavaju. Pa moze im se. Duzina kazne bice proporcionalna nasoj sposobnosti i brzini da istinski shvatimo polozaj u kome se nalazimo.

Aleksandar

pre 18 godina

Razlog sto je nasa zemlja plodno tle za teorije zavere je zato sto, po mom misljenju, nasa nacija pati od "napoleonovog kompleksa," potrebe da se oseca vecim nego sto jeste. U teoriji zavere ona sebe vidi kao nekog velikog igraca u svetu, oko cije glave rade velike sile. To je jako zalosno.
S obzirom da vise ne zivim u Srbiji, imam prijatelje iz raznih krajeva sveta tj. sa svakog kontinenta. Kroz druzenje sa njima vrlo brzo sam shvatio da je nasa zemlja na zalost jedna jako mala, siromasna, i nevazna drzavica na Balkanu. Vecina mojih prijatelja, koji su inace jako obrazovani, ne znaju gde je Srbija. I vecina njih ima manje probleme da nadje Fiji na mapi nego Srbiju.
Tuzno je sto ljudi u Srbiji osecaju neku vrstu nepravde kada moraju da izruce sudu Ujedinjenih Nacija ljude optuzene za ratne zlocine pa i genocid. Jos je tuznije sto se ne upitaju prvo zasto su ti ljudi optuzeni.
Ako bi iskljucili sve emocije (pa cak i "ljubav" prema svojoj naciji), i razmisljali logicno za trenutak mozda bi dosli do drugih zakljucaka.
Na primer:
Mozda taj sud Ujedinjenih Nacija nama u stvari zeli da pomogne tako sto ce optuziti pojedince, a ne citav narod.
Mozda Evropa zeli da nam pomogne da se prikljucimo EU kako bi i mi ziveli bolje i ne bi stvarali vise problema ni sebi ni njima.
Mozda je Milosevic sam uzimao te lekove kako bi se osecao gore i naterao sud da ga pusti da se leci u Rusiji, gde bi se sakrio i dobio status izbeglice kao Mira i Marko.
Mozda njegov advokat sada pokusava da nam proturi teoriju zavere kako bi stvorio alibi za sebe, posto mu je on doturao lekove za lepru.
Mozda zapadni svet ima pametnija posla nego da sedi i smislja zavere protiv Srbije.
Mozda bi taj isti svet ziveo bedno kao i Srbija kada bi gubio svoje vreme ne razmisljajuci o svojoj ekonomiji nego o Srbiji.
Na zalost Srbi imaju neku laznu sliku o zapadnom svetu, kao da je to jedna velika precizna masina. Mogu vam reci iz sopstvenog iskustva da je zapadna politika mnogo spontanija nego sto mi to mislimo.
Negde sam procitao da nije uctivo deliti savete, osim ako nisi upitan za isti ili se ne radi o zivotu ili smrti. S obzirom da se ovde radi o zivotu ili smrti jedne cele nacije, zeleo bih da vam dam jedan savet: izbacite iz vasih glava teorije zavera i ubacite u njih znanje (iz pravih knjiga) i lepa iskustva sa putovanja po svetu i Srbiji.
Srecno.

Pera Kojot

pre 18 godina

"Hrvati su, na primer, narod koji je u mnogo cemu slican nama. Problematicna proslost im je oprostena (NDH), devedesetih godina su imali u najmanju ruku slicnog predsednika kao i mi, u to vreme su bili ogrezli u nacionalizmu do te mere da je hrvatska vojska najdirektnije ratovala u BiH, zlocini, rusevine, sve isto i jos gore. Zasto kod njih nema teorija zavere ? Nije li to jednostavno zbog toga sto im za tako nesto niko nije dao povod ?" Vrlo interesantna primedba ali potpuno netacna. Osnovna karakteristika pristalica teorija zavere (a onaj ko tvrdi da je nasa zemlja "sistematski razarana" od strane "Zapada" svakako spada u tu kategoriju)je upravo ovakvo razmetanje sa nekim "cinjenicama" samo njima dostupnim, za koje znaju da ih je (za vecinu ljudi) tesko proveriti. Elem, kao u VECINI SVIH EVROPSKIH ZEMALJA, u Hrvatskoj postoje ultra-desnicarske stranke cije vidjenje medjunarodnih odnosa pociva na teorijama zavere. Najbolji primer je Hrvatska Cista Stranka Prava po kojoj srpske i engleske obavestajne sluzbe stoje iza Haskih optuznica protiv hrvatskih oficira (te iste sluzbe, a sve uz blagonaklonu podrsku mocnika "Novog Svetskog Poretka", finansiraju naravno vecinu nevladinih organizacija i pro-demokratskih medija u Hrvatskoj kojima je jedina svrha postojanja blacenje, i na kraju unistenje, Hrvatskog naroda). Sto ce tice situacije van Balkana, vredi procitati "Vasar zaludjenih" (Foire aux Illuminés) poznatog politologa Misela Ignatieva (M. Ignatieff), gde se vidi da mi niposto nismo usamljeni po tom pitanju. Ono sto je zalosno kod nas je sto je ta polu-luda ultradesnicarska bratija (SRS, SPS, DSS) jos uvek vodeca politicka opcija.

Voja Lisabon

pre 18 godina

Odlucan tekst, a mnogi ga komentari samo potvrdjuju. Sasvim je tacno da su nedokazive teorije zavere u Srbiji surogat za stvarne argumente. "Svet/Medjunarodna zajednica vs. Srbija", iliti 'mi' i 'oni' je izgleda nezaobilazan lutajuci motiv u "argumentima" mnogih u Srbiji. Nazalost. A kad se nemaju argumenti, onda se kritikuje bilo sta. Od Slobine smrti naovamo sve mi vise nadrealno deluju ovi komentari citalaca.

Danilo

pre 18 godina

Olican tekst! Ovo je fenomen koji opisuje nacin razmisljanja celog jednog sloja drustva. Pozdrav Jovanu i njegovom ocu!

Poletaraccccc!!!

Petra

pre 18 godina

A zasto mi ne bismo malo zaboravili na Slobodana Milosevica i Miru Markovic i konacno poceli da se bavimo sopstevnim nevaspitanjm, neobrazovanoscu, nepismenoscu i nesposobnosti da se uklopimo u veeeliki svet koji nas okruzuje i kome je poslednja rupa na svirali da bude opterecen nekom jadnom Srbijom a kamoli da je mrzi i protiv nje pravi zavere.

Bas me briga da li je otrovan ili nije. Mnogo vise me brine prljavstina na ulicama, male plate i debeli, masni, nevaspitani politicari koji za citavu svoju karijeru nisu doneli nijednu jedinu korisnu odluku ilizakon.

Bas me briga da li je Mira bila ili ne bila na sahrani.

Mnogo vise boli sto je toliko porodica ostalo bez svojih blizkih i sto je za njih, zivot, onakvim kakvim su ga znali i kakvim su ga imali, otisao zauvek u zaborav. Smeta mi sto ponekad imam utisak da ulicom setaju zombiji a ne ljudi, deformisani svako svojom nesrecom ili bedom.

Nemojte mi reci da cemo i sledecih sto godina provesti teoretisuci o tome ko, zasto, kad, koga, i uzajamno se vredjajuci.

Volela bih da za promenu Srbija zauzme ulogu pobednika, onog koji se trudi, radi a ne vecite zrtvene ovce, jadnika i nekog protiv koga se zavere kuju samo tako.

To je zalosno i opasno jer vodi u opstu paranoju od ostatka sveta i nemogucnost da zauvek u njega gedamo sa ceznjom preko veoma visoke "tarabe" u cijem smo postavljanu i sami ucestvovali.

Malo se trgnimo iz letargije i prestanimo sa mantrom "mi smo najbolji" (samo ne znam u cemu) i probajmo da skupimo hrabrost i malo se uporedimo tek toliko da vidimo gde smo.

Nikola

pre 18 godina

Bravo za tekst! Pa ja sam tek sad skapirao da nam je drzavom 10 godina upravljao Ilija Cvorovic. E da je Bata Stojkovic ziv, da vidi sad ovo...

Sanja, Toronto

pre 18 godina

Teorije zavere su prouzrokovane nacionalizmom, koji je ( po meni) jos uvek veoma prisutan u srpskom drustvu. Posto dugo godina ne zivim u Srbiji, mislim da o ovome mogu da sudim sa manje pristrasnosti nego ljudi koji zive u Srbiji. Slazem se sa Aleksandrom da nas narod ima potrebu da « se oseca vecim nego sto jeste » i takodje tacno je (ovo cu da kazem po cenu lincovanja) da smo mi jedna preptentna nacija, da mislimo da smo pametniji i bolji od drugih, a nismo. Meni su generalizacije na nivou nacije smesne i tuzne, jer se svaka, pa tako i nasa srpska nacija sastoji iz manje i vise uspesnih i pametnih individua. To je nesto sto najbolje mozete da shvatite kad zivite u jednom Torontu gde imate preko sto nacija sa svih krajeva sveta. Da se vratim na temu... Teorije zavere nastaju kao opravdanje za neuspeh nase vicne srpske nacije. Sto je najinteresantnije, ja znam oko deset potpuno razlicitih teorija zavere o udruzivanju mocnih protiv Srbije. Te « smestila » nam je nacija X, te nacija Y, te Z. Svake godine u zavisnosti od aktuelnih politickih dogadjanja pojavi se nova teorija zavere. Istina je braco i sestre, da smo mi sami sebi smestili, da smo zahvaljujuci nasem velikom « vodji » jos pre deset godina izgubili medijski rat (setite se malo ko nas je u to vreme « predstavljao » u svetu) i dosli na « crnu listu ». I kao sto je Vladika rekao : « Dakle, ne radi se o nepravdi prema nama, vec o kazni koju su pobjednici odrezali pobjedjenima. » Bar sad budite malo pametniji i hvatajte zadnji voz za Evropu, pre nego sto vam i on pobegne dok vi guslate o zaverama.

Kovač S. Yugović

pre 18 godina

Ако су Срби оптужени од Света да негују тзв. теорију завере, онда тај исти Свет треба да докаже да је тако, или није тако - а не да се то од оптужених Срба тражи. Ја не знама ни један аргумент који је до сада изнет од стране међународне заједнице, а који је показао да су Срби неоправдано склони теорији завере. Осим ако се не мисли да су криви јер желе да сачувају своју државу, свој народ, своје ресурсе, јер се противе бомбардовању својих територија и пружају општенародни отпор, јер им се не допада да буду ексклузивни кривци за све ратове на Балкану и Свету, па и овај последњи, балкански... И ко то, дакле, уопште негује теорију завере? Срби против Света, или Свет против Срба? Да се нису поново замениле тезе, па Срби морају да одговарају на оно на шта би требало други да дају одговор. На пример у неком неполитичком међународном суду, кога није никада било. Нити ће га бити.

picasso

pre 18 godina

Interesantna tema, cini se dobro obradjena sa teorijskog stanovista, ali nedostaje veoma bitan aspekat da bi se celokupno sagledala: Zasto je Srbija plodno tlo za teorije zavere?
Zasto takve teze opstaju bas kod nas, a ne na primer u Urugvaju, Bocvani ili Tadzikistanu?
Individua moze da oboli od paranoje, ali ako citava nacija tone u neku vrstu kolektivne paranoje, moze li to biti rezultat ciste slucajnosti? Da li autor misli da pojava jednog politicara, pa makar to bio i Milosevic, moze sve to da pokrene?
Nije li Zapad (EU + SAD) svojom ultra-pristrasnom politikom ('ajde da vidim ko to moze cinjenicno da ospori ), iz nije bitno kojih razloga, svih ovih godina, pa i sada kad Milosevica nema, brizljivo gajio osecaj nepravde kod gradjana ove zemlje? Treba li se cuditi tome sto pola Srbije veruje da je Milosevic ubijen, ako je cinjenica da su okolnosti njegovog lecenja i njegove smrti krajnje sumnjivi, ako postoji to pismo napisano na sâm dan smrti, ako se zna da mu je odbijeno lecenje u Rusiji uz garancije Putina i ruske Dume a da je istovremeno njegov haski kolega Haradinaj pusten na slobodu i cak mu je dozvoljeno da se bavi politikom?
Ja mislim da teorije zavere nastaju kao odbrambeni mehanizam kod ljudi koji su suoceni sa necim sto osecaju kao nepravdu a sto ne umeju drugacije da objasne ni sebi ni drugima.
Pravi problem je dakle, zasto se nad ovom zemljom sistematski vrsi nasilje, sto moralno (medijski linc), sto pravno (cepanje Jugoslavije, ucene u Rambouillet-u, sadasnji pritisci oko kosovske nezavisnosti...), sto fizicko (NATO agresija) ?
Hrvati su, na primer, narod koji je u mnogo cemu slican nama. Problematicna proslost im je oprostena (NDH), devedesetih godina su imali u najmanju ruku slicnog predsednika kao i mi, u to vreme su bili ogrezli u nacionalizmu do te mere da je hrvatska vojska najdirektnije ratovala u BiH, zlocini, rusevine, sve isto i jos gore. Zasto kod njih nema teorija zavere ? Nije li to jednostavno zbog toga sto im za tako nesto niko nije dao povod ?
Po mom misljenju, ma koliko nas teorije zavere nervirale, one su samo posledicna reakcija na osecaj nepravde. Nas narod, koliko god prostodusan i neobrazovan bio, nije ni bolji ni gori od ostalih balkanskih naroda. Medjutim, kad nekoga tokom 15 godina izoluju, sludjuju, ocrnjavaju, bombarduju, ucenjuju, hapse i ponizavaju, nije neobicno ako taj neko poveruje da mu ceo svet zeli zlo. To je kljuc za razumevanje nastanka teorija zavere.

Aleksandar

pre 18 godina

pozdravljam pisanje tekstova o temama koje su nam manje-vise poznate i za koje ponekada pomislimo "zasto pisati, oni koji to shvataju znaju i bez tekstova".
takodje, zelim da pohvalim sve veci broj tekstova na sajtu b92, koji su inicirani razgovorima u Pescaniku :)

Miroslav Vukasinovic

pre 18 godina

I na kraju smo dosli do toga da g. Bajfordu ne smeta ni "teorija zavere" kao takva vec mu ustvari smeta sto liberalizam nije dominatna doktrina. A onda on, potpuno pogresno po mom misljenju, "teoriju zavere" vidi kao prepreku sirenju liberalizma u Srbiji.

Problem liberalizma u Srbiji nije "teorija zavere" vec cinjenica da su ga kidnapovali i uzurpirali politicki marginalci, autsajderi i oportunisti.

Dakle, kao i vecina javnih licnosti na ovdasnjoj sceni, i gospodin Bajford nastupa iskljucivo sa uskih ideoloskih pozicija. Ta pojava nije samo problematicna u ovom tekstu vec i u celoj danasnjoj "javnoj" Srbiji. I sa leve, i sa desne strane.

Idealista

pre 18 godina

Slazem se sa autorovom analizom o pomahnitalom kolektivnom umu bivseg rezima (a i elemenata sadasnjeg). Ipak, mislim da postoje neki sustinski elementi u intervencionistickoj politici 'zapadnih sila' koji hrane i podsticu tu i takvu psihopatologiju. 'Hidden agendas' u spoljnoj politici velikih sila definitivno postoje, to su konacno svi javno priznali (osim G. Bush-a i T. Blair-a) kao sto se pokazalo u ratu u Iraku, a i mnogim drugim ratovima pre njega, gde se, u ime demokratizacije, krse osnovni demokratski principi i brutalno poseze za necim sto im ne pripada. Srbija nije nikad imala naftu, pa se ne moze "vaditi" na pricu a la Irak, ali je cinjenica da je celokupan balkanski sukob bio obojen jednom totalnom moralnom hipokrizijom zapada.

Познавалац двоструких стандарда

pre 18 godina

Да је Запад зажмурио на оно што се дешавало у СФРЈ 1991. године на само пола године као што жмури на оно што се дешава у Израелу последњих пола века, историја Балкана не би ни имала да бележи нове балканске ратове деведесетих и давно бисмо сви били у ЕУ.

Velimir Dedić

pre 18 godina

Problem je u našoj pseudoeliti. Setimo se naših "disidenata" u doba "komunizma". Niti su oni bili disidenti (imali su plate, socijalno, zdravstveno, radili po institutima), niti je ono bio komunizam (ko pri zdravoj pameti može da izjednači život u SFRJ i Rumuniji za Nikolaea, na primer?)
Takva kvazidisidentska kamarila, pritom poluobrazovana i korumpirana, odjednom je prerasla u elitu koja nas, sada, vodi u kapitalizam! Rasoporedili su se po NVO-ima, vladi, opoziciji i u tzv. slobodne intelektualce (tu su "analitičari" daleko najodvratniji). I uvek im treba kompas - neko ko sve zna i nešto prema čemu se sve ravna - da li je to CK, Sloba, Akademija, Patrijarh, Solana, "vrednosti demokratije", sasvim svejedno. Imate dve krajnosti koje je posela naša "elita", a naša javnost (onaj pismeni deo koji ne čita Kurir kao istočnik istine)često to ne vidi: jednu koja je fašistiodna i negira sve vrednosti Zapada i drugu koja je mazohistička i koja pljuje po sopstvenom narodu jer "to je ionako stoka koja je glasala za Slobu". Naravno, radi se o istoj strukturi ličnosti, istim političkim i moralnim načelima: radi se o neobrazovanosti, totalitarizmu , kukavičluku i zapanjujučem nedostatku integriteta ličnosti. Jasno je da tu Đinđiću nije bilo mesta.
I - šta nam ostaje? Kad nemate elitu, kad ta nazovi elita dođe na vlast i da ulicama imena po svojim dedovima i tetkama, kad se ta elita bavi perifernim temama, onda stvarno nemate kritičku elitu pa se narod ontološki "snalazi". Ostaje teorija zavere kao rešenje svih zagonetki, supstitut religije, nauke i metafizike, totalitarni odgoovr na sva pitanja. Srbija je Bulevar, teorija zavere jeste hauba na kojoj narod kupuje otpad sadržaja, smisla i objašnjenja, kad već takvu robu ne može naći po radnjama.
Ili im se smuči kad vide gazdu.

Teoretičar zavere

pre 18 godina

Teorije zavere su nezgodna stvar, naročito ukoliko se ispostave kao istinite. Verovatno bi Srbi i Srbija bili mnogo srećniji da se nisu osećali ugroženi atakom na svaki nacionalni interes Srbije u zadnjih 20 godina sa strane EU i Amerike. Pretpostavljam da davanje podrške od strane Zapada svakom ko je bio u stanju da na bilo koji način ugrozi srpske nacionalne interese treba da se dočeka sa radošću i srećom?
Teorije zavere su našle plodno tle kod nas, iz jednog jednostavnog razloga - iz dana u dan su se ostvarivale !

milan

pre 18 godina

Slažem se sa komentarom Piccasa, da te tzv. teorije zavere u Srbiji nisu plod nekog režima ili urođene kolektivne svesti već razumljivi odgovor na brojne nepravde koje nam je zapad plasirao zadnjih godina. One su sa i sa realne tačke gledišta toliko očigledne da niko pred njima ne može da zatvori oči. Možda ću sada zvučati kao jedan od predstavnika te teorije, ali nije li recimo hrvatima ili albancima toliko toga prećutno odobravano zašta su srbi bili satanizovani. Moramo priznati i mi svet da je zločina bilo sa svih strana, ali opet taj svet mora da nam odgovori zašto su iz svega uvek srbi izlazili kao gotovo jedini krivci. I dok ne daju odgovore na takvo pitanje, takozvane teorije zavere će nastaviti da se razvijaju na ovom izmučenom prostoru.

dragutin

pre 18 godina

U jednom od poslednjih izdanja casopisa "National Geographic",tema su bili Kelti,nacin zivota,predeli u kojima su ziveli,mape.Samo nekim cudom,zvanim gumica za brisanje,Kelti sa nasih prostora a samim tim i Singidunum nikad nisu postojali.Kao da neko zeli da nas potpuno istisne sa lica zemlje. Ne bih zeleo da me neko optuzi za teoriju zavere,samo bih zeleo da me neko razuveri da ovo nije jos jedan od poduhvata brisanja jednog od najvaznijih evropskih naroda

milan-vp

pre 18 godina

Tema koje se prihvatio J.Byford ima vise prilaza. Najmanje sto mogu da kazem za navedeni tekst-clanak da je pisan povrsno i bez poznavanja 'stanja na terenu'. Ne dalje od prostora bivse SFRJ.
Knjisko znanje o metodama rada svih sluzbi, od Opstinskog SUP-a preko SDB-a i svih odeljenja i sektora KOS-a, sluzbi i pojedinaca visoke specijalizacije koji rade, cesto ne znajuci ni kome i zasto, nije dovoljno, osim u svrhu medjusobnog dopisivanja i takmicenja na nivou Beograda. Za one koji ne citaju samo Kurir.
Osim Dr Dusana Bilandzica, pocetkom osamdesetih, niko nikada nije smeo tu temu da nacne.
Kada se jednog dana otvore Arhive, za pocetak u rasponu od 1945. - 1980., svima ce biti jasnije zasto se pojavio Slobodan Milosevic i zasto je to bilo neizbezno.

zli

pre 18 godina

Odlican tekst i odlicna tema , ali na nju nazalost nema adekvatnog odgovora koji bi bio i resenje zagonetke kako to srbi mogu da se prime na te gluposti. Jesmo mi glup i nepismen narod , drugi po nepismenosti u Evropi ali ja mislim da to nije najveci problem. Najveci problem srbina je u tome sto je ziveo 50 godina u komunizmu koji je velicao jednakost koja pored dobrih strana ima i one lose a to je da nesto sto je meni dobro nemora i drugom da je dobro. To se vidi po na primer gradjevinarstvu, zgradama koje su gotovo iste a koje su napravljene u to doba. Danasnje zgrade su toliko razlicite da je to neverovatno, a zasto. Zato sto ljudi znaju sta hoce. Ranije u komunizmu je bilo , evo stan cuti i uzivaj. Komunizam je zlo za srbe. Moje misljenje je kad bi nam politicari obezbedili da nas svet zaboravi odnosno da nebudemo glavna vest u vestima cnn, mi bi u ovim uslovima , mislim na demokratsku vlast, za deset godina kupili pola hrvatske i pola bosne i isli dalje. Snalazljiv smo mi narod samo treba da uklavirimio da drzava nije od koje treba ocekivati pomoc vec pomoc treba traziti u sebi i Srbija ce biti mocna

pera

pre 18 godina

tema nije neinsteresantna, ali ne zaboravimo iluzorno je od finansijski (egzistencijalno) zavisnih ocekivati nezavisno misljenje i stavove.

Boban ilic

pre 18 godina

Vas tekst je poluzanimljiv osvrt i procena po meni kolektivne halucinacije nase nacionalne svesti koja u svakom svom delu debelo predimenzionira nas kao zrtve i nas kao znacajnu prepreku za razvoj covecanstva . Zivim u inostranstvu i dobro znam da smo od predaje kosova i kumanovske kapitulacije izgubili znacaj i vaznost. Nama se nista senzacionalno nece dogadjati na dalje . Bolje je da se manemo analize velikih svetskih interesa i nasim polozajem u centru svetskih dogadja. Politicki se danas nama bave trecerazredni savetnici, nevazne komisijice i saveti forme radi. Hajde da vidimo sta mi mozemo bez predrasuda i kompleksa ,hajde da im pokazemo da mozemo bolje. Mi nemamo cega da se plasimo ,U glavi vec imamo prirodni kapital, hajde da ih prestignemo na njihovom terenu,kreacijom i mozgom, umesto sto im potvrdjujemo ovakvom polemikom da nista neznamo o njima.Nas opterecuje limitirano verovanje i niko nema prava da se preda u napred i da veruje u zaveru.Mi nosimo baklju hajde da osvetlimo svoj dom.

Nenad

pre 18 godina

Potpuno podrzavam komentar sa potpisom piccaso i dodajem najnovije primere tj. izjavu sefa UNMIK-a na Kosovu da zapadne zemlje ignorisu poternicu za verifikovanim zlocincem i kriminalcem izdatom od strane Srbije. I sta sad obican covek da pomisli? S jedne strane srpski zatvorenici u Hagu umiru, vrse samoubistva i bivaju osudjivani dok se ostali slobodno setaju, politicki su aktivni i moli se zapad da se njihova zlodela ignorisu. I evo sad je u Bujanovcu "otet" Vojni odsek i ako dodje do hapsenja onog ko je to uradio bice receno kako srpska vojska maltretira albansku manjinu u ovoj opstini, a to sto je izvrseno krivicno delo cak sta vise neovlasteni eventualni pristup poverljivim vojnim dokumentima, to ce da se "ignorise". Naravno da cu da mislim da se nesto desava iza onoga sto se javno govori kad je ovakvih primera bezbroj.

POP

pre 18 godina

"Teorija zavere"-(posvadjati)

Ljudi, nematretirajte se oko toga pa to je naj lakse,mi pisemo komentare pa se "posvadjamo".jer mi neznamo da cenimo svoje. Prodajemo svoje da bi uzeli tudje(EU).Proci ce jos godina i godina dok mi udjemo u tu EU,a kad udjemo,tada ce izmisliti neku novu EU.Oni i mi smo svesni da "zaveriti" i "inat"kod nas uvek ce postojati.A"obecanje ludom radovanje"- "dok se dvoje biju treci koristi"i jos mnogo lepih narodnih izreka (bez skole i faxa)nikad se mi Srbi nismo pridzavali zato nam i ovako ide.

PS.da ne zaboravim, u EU nemozemo ni da udjemo ako se svi bavimo politikom a cekamo da nam S`neba padne.I oni i Tito su to znali,e zato mi vracamo,taj lanac bi trebalo nekako(radom)prekinuti!

Бране

pre 18 godina

Волео бих да је та теорија измишљотина али догађаји иду у прилог теорији. Све што нам се догодило и што треба да нам се догоди већ је објављено у страним медијима што значи да је одавно све испланирано. Исто нам се пише ма шта ми радили и какви били они ће увек наћи нешто да нам пребаце.
Није тачно да је Србија плодно тло. Има много организација које се боре против глобализације (Нови Светски Поредак) и у иностранству али се они из неких разлога не појављују на западним медијима.
Препоручио бих филм "1984" где је лепо приказано шта значи Нови Светски Поредак.

Marko NS

pre 18 godina

Jako mi je drago da se Aleksandar javio.Ljudi,bre,ja hocu da zivim,da putujem po Evropi i svetu,A REZIM SLOBODANA MILOSEVICA MI JE TO FIZICKI ONEMOGUCAVAO!Zato mislim da svest naroda u Srbiji mora duboko da se menja,da taj isti narod shvati sta predstavlja pojam LIBERALIZAM,da shvati da samo sam sebe mozes da menjas na bolje.Zato mislim da ni ova sadasnja vlada svojim odlukama ne nudi prosperitet,da zestoko stagnira sto se tice tranzicije i sve mi vise namece misao da odem iz ove zemlje!Ko zna kakve teorije zavere oni kuju!

Vuk Samotnjak

pre 17 godina

U slobodno vreme pisem, za koju svrhu takodje istrazujem informacije. Za Dzordza Busa (starijeg) sam saznao da je clan Svetog Reda Malteskih Vitezova (koji ujedno sluzi i kao informativna sluzba za Vatikan, a bili su umesani u svasta, ukljucujuci i pacovske kanale). Kada se to sklopi sa njegovim prethodnim poslom (pre nego sto je bio predsednik bio je sef CIA) dobije se sasvim lepa teorija zavere...
E sad, takvih stvari ima dosta...

pera

pre 17 godina

A Sta ako je to sve tacno i ako postoji teorija zavere ?? Ocete da kazete da teorija Velike Albanije nije postojala i da Milosevic nije bio u pravu ??

Fidel Castro 23 god.

pre 16 godina

He,he teorija zavere kako to lepo zvuci.Teorija zavere ne postoji jer ljudi nisu toliko evoluirali. Mislim ako vam kazem da sam preziveo film Blistavi um (ako ste gledali)
I da sam shvatio da od toga nema nista i da je zapadni svet (Amerika) u stvari skup sljama i onih koji nisu uspeli u Evropi.Slozite ce se samnom da su ljudi u stvari samo jedna zaostala zivotinjska vrsta...