Kako imalo alkohola u trudnoći utiče na razvoj bebinog lica
Čak i vrlo male količine alkohola u trudnoći uticale su na oblik lica dece, pokazalo je istraživanje sprovedeno na 1.570 trudnica koje je napravila naučnica iz Australije Džejn Halidej.
Izvor: 24sata.hr
Foto: Thinkstock
Često konzumiranje alkohola tokom trudnoće može da izazove fetalni alkoholni sindrom koji utiče na karakteristike lica, kao što su mali otvori za oči, kratak nos i glatki filtrum nad gornjom usnom. Deca sa ovakvim stanjem verovatno će imati poremećaj pažnje i ponašanja, kao i niži IQ, objasnila je Džejn.
Ona je dodala da ispijanje čak i male količine alkohola tokom trudnoće može imati suptilne učinke na način na koji se kod deteta razvija lice - uključujući i oblik očiju, nosa i usana. Ipak, navika konzumiranja poneke čašice ne mora biti nužno štetna.
“Ne znamo jesu li male promene u dečjem obliku lica na bilo koji način povezane sa različitostima u njihovom razvoju”, priznaje doktorka, ali da bi to potvrdila, proučavala je 1.570 žena tokom trudnoće i porođaja, od kojih je 27 posto njih priznalo da su nastavile da piju alkohol u trudnoći.
Kada je 415 dece rođene tokom ovog istraživanja imalo godinu dana, njen tim ih je fotografirao sa više kamera, iz više različitih uglova. Sve su ih povezali pomoću računara i dobili njihove 3D fotografije na kojima su uporedili gotovo 70.000 tačaka na svakom licu.
Foto: Thinkstock
Uporedili su rezultate majki koje su pile alkohol sa onima koje nisu i otkrili da deca onih koje su malo popile imaju suptilne razlike, npr. malo kraći i prćastiji nos. Čak i vrlo male količine alkohola uticale su na oblik lica dece, ali te promene je nemoguće videti golim okom.
Halidej kaže da žene koje su popile koju čašicu tokom trudnoće ne bi trebalo da brinu. Čak i ako je alkohol imao neki suptilni učinak, mnogi drugi činioci utiču na zdravlje i razvoj bebe, poput ishrane. Dodaje kako bi ovo istraživanje moglo da pomogne u dijagnostifikovanju blagih slučajeva fetalnog alkoholnog poremećaja.
“Ako dete pokazuje neke znakove poremećaja u ponašanju i nije poznato je li bilo izloženo alkoholu, ovo bi moglo pružiti dokaze”, objašnjava, a s njome se slaže američka koleginica Kristina Čambers sa Univerziteta Kalifornija u San Dijegu.
“Fetalni alkoholni sindrom veliki je problem širom sveta i nedovoljno je prepoznat ili pogrešno dijagnostifikovan. Ovo bi moglo da nam pomogne da prepoznamo decu koja su zahvaćena njime”, kaže Čambers.
Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja,
stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.
Američlka politička organizacija Republikanci za nacionalnu obnovu saopštila je danas da bi američki predsednik Donald Tramp trebalo da se odazove pozivu predsednika Srbije Aleksandra Vučića i poseti Srbiju.
Sukob na Bliskom istoku – 104. dan. Predsednik SAD Donald Tramp je objavio da obustavlja planirane napade na Iran. Izjavio je da uskoro očekuje da bude potpisan sporazum sa Iranom, istakavši da su "dokumenti blizu konačnih oblika".
Penjući se na Vezuv, hodamo stomakom same bazaltne smrti, sve do njenih razjapljenih ralja. Tešimo se da ona spava. Ali nam zapisana istorija, narodno pamćenje u pričama kao i naučni nalazi kažu – probudiće se.
Ruski diskontni lanac Fix Price ulazi na tržište Srbije. Kompanija je već pokrenula lokalni sajt na kojem su predstavljeni prvi proizvodi i njihove cene, što nagoveštava skori početak poslovanja.
Sukob na Bliskom istoku – 106. dan. Pojavili su se detalji mogućeg sporazuma između SAD i Irana, berze su reagovale rastom, dok sukobi u Ormuskom moreuzu ne prestaju.
Ukrajinske snage bespilotnih sistema napale su fabriku Krimski titan u privremeno okupiranom gradu Armjansku, ciljajući ono što je komandant SBS Robert "Madjar" Brovdi opisao kao najveći pogon za proizvodnju titanijuma u istočnoj Evropi.
Centralna izborna komisija (CIK) u Prištini završila je prebrojavanje glasova sa 95 odsto biračkih mesta sa izbora za skupštinu privremenih institucija održanih 7. juna.
Mađarska je podigla borbene avione kako bi presrela izraelski putnički avion koji navodno nije uspostavio kontakt sa kontrolom leta tokom preleta kroz mađarski vazdušni prostor, prenose izraelski mediji.
Na internetu se povremeno pojavi oglas koji privuče više pažnje od samog proizvoda koji se prodaje. Upravo takav slučaj je sa jednim Fiat Puntom čiji je vlasnik odlučio da potpuno iskreno, bez ulepšavanja i marketinških trikova, opiše stanje svog četvorotočkaš
Dekvid Bekam pozirao je sa suprugom Viktorijom i Tomom Kruzom nakon dobijanja zvezde na Holivudskoj stazi slavnih, a pažnju javnosti privukla je upravo njegova lepša polovina.
Pripreme za 80. rođendana predsednika SAD Donalda Trampa su u punom jeku, a u sklopu te manifestacije lider SAD biće u nedelju, 14. juna, domaćin takmičenja u ultimativnim borbama (UFC) u Beloj kući.
Nadležni organi u Grčkoj i grčke ekološke organizacije potvrdili su da su poslednjih nekoliko dana tri medveda pronađena mrtva na severozapadu te zemlje, a prema prikupljenim dokazima smrt životinja je posledica nezakonitih ljudskih aktivnosti.
Dve nove tužbe za silovanje i seksualni napad podnete su sudu u Nanteru protiv francuskog pevača i glumca Patrika Bruela, prenose danas francuski mediji.
Naučnici sa Univerziteta Kembridž razvili su novu tehnologiju za izradu vakcina koja bi mogla da pruži zaštitu od hiljada varijanti virusa u okviru jedne vakcine, uključujući koronaviruse i virus ebole, a postavlja se pitanje šta ona znači za čovečanstvo.
Ako ste mislili da je maratonsko gledanje popularnih serija poput "Rivals" ili "Bridžerton" samo vaš mali "guilty pleasure", stručnjaci tvrde da biste mogli imati i više koristi nego što mislite.
Američka glumica i komičarka Ejmi Šumer iskoristila je društvene mreže kako bi ponovo progovorila o endometriozi, bolnom stanju s kojim se i sama godinama borila.
Od članova porodice do lekara, svi nas stalno podsećaju da tokom dana pijemo dovoljno vode radi zdravlja. Međutim, kada uzimamo lekove, ta "opštepoznata istina" često nam ispadne iz vida, a ima izuzetan značaj.
Jedan manje poznat ratni film dostupan na Netflix poslednjih je godina stekao brojne obožavaoce, koji ga porede s klasicima žanra poput filma "Spašavanje redova Rajana".
Neki su je već proglasili nezvaničnom himnom Svetskog prvenstva u fudbalu 2026. Kako je jedna pesma Dubioze kolektiv stara više od deset godina uspela da osvoji Balkan – a i mnogo šire?
U sklopu ovogodišnjeg Urusai Con eventa u Sava Centru, organizujemo League of Legends 2v2 turnir. Ako želiš da sa svojim duo partnerom odmeriš snage protiv drugih ekipa uživo, ovo je prava prilika da se prijavite.
The Air Force of the Armed Forces of Ukraine warned on Friday, June 12, about a high probability that Russian forces will use “Oreshnik” medium-range ballistic missiles.
The European Migration Pact, a comprehensive legislative package establishing common rules for migration management, border control, and asylum procedures, begins to apply today in all member states.
The U.S. website Axios reported that four aircraft of the United States Air Force have taken off for Europe as part of preparations for a possible signing ceremony of an agreement between the United States and Iran to end the war.
Na Reditu se ovih dana govori o pomalo bizarnoj priči koja tehnički nema veze sa gejmingom, ali nosi zanimljivu pouku: gejmerski kompjuter spasava život.
Kompanija Google podnela je tužbu protiv kineske mreže za sajber-kriminal koja je koristila njihovu veštačku inteligenciju Gemini za sprovođenje masovnih prevara na internetu.
Komentari 1
Pogledaj komentare