Grgur
pre 5 godina
Gas je mama! Prvo da se gasifikujemo da izadjemo iz pecinskog doba pa onda uz cist gas moze ko hoce da uvodi obnovljive izvore i dalje da stedi! Pocrkacemo od zagadjenja ovako.
Nedelja, 24.08.2014.
14:31
Jedna stambena zgrada u beogradskom naselju Altina dobila je fotonaponske panele, koji će omogućiti ogromnu uštedu za struju.
IMAGE SOURCE
pre 5 godina
Gas je mama! Prvo da se gasifikujemo da izadjemo iz pecinskog doba pa onda uz cist gas moze ko hoce da uvodi obnovljive izvore i dalje da stedi! Pocrkacemo od zagadjenja ovako.
pre 11 godina
RE: Posmatrac
Apsolutno skroz je netačno.
pre 11 godina
"Pošto jedna solarna elektrana od 10 kilovata zarađuje godišnje 3.000 do 3,500 evra, u Srbiji bi smo imali rešenu egzistenciju za oko 250.000 ljudi, objasnio je direktor "Telefon inženjeringa"."
Da li vi gospodine stvarno mislite da bi cena po kojoj EPS otkupljuje kilovate ostala ista da se u Srbiji sagradi toliki broj solarnih elektrana?
pre 11 godina
Problem sa solarnom energijom je sto paneli zauzimaju relativno veliku povrsinu. Za 1kw vam treba 7.5 m2 panela. Da imamo pustinju lako bi za solarnu elektranu jer ovako treba poplocati i trajno unistiti plodnu zemlju sto se realno ne isplati.
pre 11 godina
Kada ti je hladno,jos jedne gace !
pre 11 godina
Ljudi nemojte širiti dezinformaciju. U praksi se pokazalo sasvim drugačije od neki podataka koje se ovde izjavljuju. Vek trajanja solarnih panela je teorijskih 25/30 godina, jer još nije moglo da se testiraju zaista koliko dugo mogu trajati. Ali praksa pokazala da u 90-tih gopdina u Nemačkoj u programu "1000 krov" postavljeni solarne elektrane i dan danas savršeno rade i posle 20 godina. To je bilo iznenađenje za stručnjake. Solarni paneli su se minimalno degradirale. I posle 20 godina te elektrane dalje proizvode od 800-900 kWh električne struje. Iako su tada pravili paneli slabijeg kvaliteta. Nikakve promene boje se ne vide na panelima. Za ovih preko 20 godina negde su samo jednom morali menjati invertere. Ali ne sve, jer neki inverteri i dan danas posle 20 godina savršeno rade. Sve su to podaci Chemnitz univerziteta koji su proverili 102 sistema instaliranih 90-te godine i javni su podaci i svako može lično da to proveri. Interesantno da najveći deo panela i dan danas posle 20 godina radi sa 90-95% efikasnosti. A to znači da degradacija solarnih panela je ispod 0.8%. Znači solarni paneli mogu da rade i do 50 godina da bi im efikasnost tada bila oko 80%. Ali će i tada dalje proizvoditi struju. Ovo su činjenice i istina a ne teorije i nagađanja. Isplativopst solarnih elektrana je velika.
pre 11 godina
Ako se investicija sama isplati za 5 godina šta će vam subvencija države? Podržavam obnovljive izvore energije, ali bez pljačke države, a samim tim i poreskih obveznika.
pre 11 godina
Da bi prosecan gradjanin Srbije uradio solarne elektrane mora da ceka 2020.god. jer nasa zemlja nema potrebe za tim. Planirala je samo 20 megavata do te godine. Prema tome dzaba svi tekstovi o tom vidu energije.
pre 11 godina
@(oce ali malo sutra, 24. avgust 2014 16:43)
Koja su to bolja rešenja, podeli sa nama?
pre 11 godina
(janko, 24. avgust 2014 21:00)
voda koja se koristi za grejanje potrosne vode je u zatvorenom sistemu. jednom napunjen sistem se samo dopunjuje. kao kod centralnog grejanja.
pre 11 godina
Ako sam dobro razumeo pročitano, ugrađeni solarni paneli prave struju koju prodaje EPSu, toplotna pumpa daje 16KWh toplotne energije a troši 4KWh što čini razliku-dobit od 12KWh. Investirao je 30.000€, godišnja ušteda 7000€ i za 5 god će mu se isplatiti investicija. SUPER.
Ne razumem samo da li proizvedenu struju koristi za napajanje pumpe ili je daje EPSu a utrošenu plaća po crvenoj tarifi?
Takođe čovek kritikuje sistem subvencija koji je po njegovom mišljenju pogrešan, jer subvencioniše velike proizvođače.
pre 11 godina
zvuci interesantno, ali verujem da bi drzava reagovala porezima i nizim cenama otkupa ako bi upotreba solarnih panela ozbiljnije skocila. Mene sa cisto tehnicke strane zanima jedna stvar. Sta se desava kada te panele pogodi jak grad? Tu istu altinu na kojoj se doticna zgrada nalazi prosle godine je pogodio grad velicine oraha koji je lomio crepove, prozore, rusio delove fasada itd. Da li paneli imaju neku zastitu ili se moraju osigurati od slicnih stvari. Mogu samo da zamislim kolika bi premija bila.
pre 11 godina
U Srbiji se u poslednje vreme pojavilo mnogo eksperata za energetiku gde od skolovanja imaju kurs kod neke fantomske firme (od 2 dana o sopstvenom trosku) odrzan u hotelu na manje posecenoj planini, gde su ovu titulu dodali tituli savetnika za zivotno osiguranje neke stedishe grupe.
Tako je i ovaj gospodin sa Altine, nakon mnogo promenjenih delatnosti u poslednjih 20 godina, uz svez planinski vazduh i domacu rakiju postao ekspert energetike, iskesirao 250 evra da otvori firmu, kupio odelo u zekstri i krenuo u pobede, trazeci ocajne ljude da investiraju u ovaj mega giga biznis, bas u vreme kad EPS preti neplatisama secenjem struje. Ne nasedajte na ove krajiske eksperte
pre 11 godina
Potpuno bez veze sa zdravim mozgom ? Investicija 30000Eura usteda 100KW struje na dan 100x365 365000KW x 0.04 eurocenti je 1460Eura za godinu dana a gde su troskovi odrzavanja i amortizacije glupost da nemoze biti veca od kobajagi PROFESORE ha,ha,ha
pre 11 godina
@ajd sad : treba da dodaš: a kako se izraelu isplati da u pustinji gaji povrće i žitarice a kod nad ne? Kako to da oni nama prodaju tehnologiju umesto mi njima? To je zato što je Bog nama dao sve osim pameti. Na zapadu ide samo jedna hladnjača na region, a kod nas svako hoće da je ima. Na zapadu ide jedan teški traktor i kombajn na 1000 hektara, a kod nas ima svako ko hoće da ga zovu gazda. Da stvar bude još gora, država to subvencioniše, to sve košta a NE ISPLATI SE. italijani čak hoće da nam kažu i pokažu kako, ali džabe kad naš ego ništa ne može da pokoleba pa ni sopstvena propast.
pre 11 godina
Kompletan tekst više liči na reklamu firme, koja se bavi prodajom solarnih panela. Vaša matematika je ispod nivoa osnovne škole.
pre 11 godina
Kad smo kod toga, najbolje je grejanje na ćebe i prepečenicu.
pre 11 godina
Bila je pre ovde vest o nekom naučniku iz Engleske koji je predlagao nemcima da panele okrenu ka istoku i zapadu (po polovinu) i da će tako imati veću korist, da bi ovde svi krenuli da pljuju jer se nisu potrudili da pronađu originalan članak, jer je onaj objavljen ovde bio vrlo nejasan.
A radilo se o tome da u Nemačkoj višak električne energije, koju prodajete njihovim dobavljačima električne energije, naplaćujete po odgovarajućoj TARIFI. A cena tarife zavisi od opterećenja sistema.
Tako je cena električne energije koju domaćinstva isporučuju elektrodistribuciji najveća ujutru i uveče (veće opterećenje sistema), a najniža oko podne (jer su tada svi na poslu pa je potrošnja mala).
Taj tekst je predlagao da domaćinstva okrenu svoje panele ka istoku i zapadu kako bi im proizvodnja tada bila veća (iako samo 50% panela proizvodi električnu energiju, cena iste je tada veća, i zarada je veća nego kada su svi paneli okrenuti ka jugu).
Ali, kad bi svi tako okrenuli panele, Nemačka bi morala nekako da im doskoči, jer je ta energija poželjna samo kad elektrodistribucije imaju manjak energije.
Kod nas je najveći manjak energije zimi, jer se mnogi greju na električnu energiju, a tada je proizvodnja panela zanemarljiva, i ako nije u sprezi sa sistemom za deponovanje toplotne energije duboko pod zemljom koja bi se zimi koristila za grejanje, onda je slaba vajda od takvog sistema.
pre 11 godina
@ (bb, 24. avgust 2014 20:07) Zasto onda drzava ne odobri povolje kredite da svi stavimo ovo na krovove zgrada i otkazemo skupo centralno grejanje, nego nas drzava primorava da uvodimo kalorimetre u stanove i placamo jos skupjle centralno grejanje nego dok smo placali po m2, i onda nam porucuju ako vam bude skupo , platite jos i izolaciju zgrade tj novu fasadu, nov krov, zamenie sve prozore...
A gde to u svetu drzava daje kredite?
I ko kaze da nema kredita?
Proguglajte malko pre nego sto lupite! Ja sam uzeo kredit za energetsku efikasnost. Kupio 2 invertera i stavio 30cm izolacije u potkrovlje. Kredite za energetsku efikasnost imas po bankama. EU je dala pare za to i kamate su oko svega oko 7%.
pre 11 godina
@(havac, 24. avgust 2014 19:28) Imam toplotnu pumpu voda-voda i tvrdim da ovaj nema pojma šta priča. Za 300€ godišnje grejanje i hlađenje na 300m2, mnogo dobar vic.
Nemas ti prijatelju toplotnu pumpu. Ja ima TP vazduh vazduh COP je svega 3,5 i mojih 100m2 grejem za 5000 din mesecno u proseku. Tako da grejanje TP voda-voda gde je COP i do 6,0 uz dobru izolaciju kuce nije nemoguca misija, pogotovo u zgradama gde je malo spoljnih zidova, i stanovi su medjusobno slepljeni pa tamo nema toplotnih gubitaka.
pre 11 godina
@ ... na oblacnom zapadu za razliku od suncane srbije se ovo isplati ...
pitanje kako se na zapadu pod losijim klimatskim uslovima sve na neki nacin isplati?
(ajd sad, 24. avgust 2014 22:53)
Nisam siguran za stocarstvo i vocarstvo ali za obnovljive izvore pouzdano znam (jer mi je to struka). Sa drzavnim subvencijama se isplati i gomila ljudi u Srbiji trenutno ulaze u iste.
Problem je sto je to kockanje na ideju da ce Srbija izvrsavati preuzete obaveze i otkupljivati el. energiju po subvencionisanim cenama.
Spanija planira da protivpravno odustane od toga (jer im nije potrebno i nemaju novca). Videcemo sta kazu njihovi sudovi i sud u Strazburu.
Pitali ste kako se u EU sve isplati? Najveci deo svog budzeta koriste za subvencionisanje poljoprivrede. Odakle im pare za poljoprivredu?
Zaradili oporezivanjem industrije koja izvozi.
I to u banana i malina drzave u kojima su pocetkom tranzicije politicari govorili glasacima da se industrija i primenjena nauka ne isplate i da svi treba da se bavimo poljoprivredom i uslugama.
Da budemo poljoprivredna zemlja sa 7 miliona stanovnika na 6 miliona hektara? Pogledajte kako zivi bilo koji seljak na ovom svetu koji ima samo par hektara.
Jezivo je koliko licimo na Paragvaj. Zemlja bez industrije, bez izlaza na more, sa problemima sa susedima, sa vecinski neobrazovanim stanovnistvom.
Srbijo - Paragvaju!
pre 11 godina
Moj rodjeni brat je radio u Sloveniji u izgradnji solarnih elektrana. Postupak je sledeci, koliko god da ulozis ti si u plusu za 7 godina, a paneli se menjaju na 20-30... Najvecu elektranu koju su radili je bila placenja 500 000€ a covek je poljoprivrednik! Uz subvencije drzave i normalnu vlast, ovo je isplativ posao... Ali sada su i tamo stopirali subvencije, proracunali su da im se ne bi isplatilo da svaka kuca ima solarnu elektranu, za koga bi onda Krsko radilo kao i one silne hidroelektrane na Dravi sto sam video...
pre 11 godina
citajuci komentare zakljucujem
na oblacnom zapadu za razliku od suncane srbije se ovo isplati.
na istom tom oblacnom i hladnom zapadu se isplati gajiti voce u povrce. u suncanoj i toploj srbiji se nei splati.
na zapadu je sve skuplje ali se za razliku od jeftine srbije isplati stocarstvo. i stagod usporedimo u srbiji se nista ne isplati raditi. pitanje kako se na zapadu pod losijim klimatskim uslovima sve na neki nacin isplati?
pre 11 godina
Ovo pisem iz EU i bavim se ovim donekle dakle sve ovo nije nista novo
ALI
U ovom clanku se mesa babe i zabe naime clanak je mjesavina reklame, lazi i istnine
Ovako:
Solarni fotovoltaicni paneli za struju (ne paneli za toplu vodu) na krovu su isplativi samo ako drzava subvencionise postavljanje ako ne pisi kuci propalo !
naime cena komplet postrojenja je visa od ustede struje u iducih 15 godina a za 15/20 godina su paneli istroseni
Toplotne pumpe jesu dobra stvar ali samo ako su postavljene kako treba uz pravi model naravno i odabrane za zgradu kako treba naime nije svaka zgrada za toplotnu pumputo na zalost to trgovci nece reci pa ce mnogo ljudi da najeb...
A sto se tice troska od 300 EUR za godinu nije to nikakvo cudo u EU se grade kuce sa recimo 30cm izolacije + sve ostalo naravno koje bez problema griju i hlade u tom trosku celu godinu : http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_house
Na zalost ce u srbiji kako je bilo i u EU u pocetku puno ljudi platiti cenu pola obavestonosti(lazi) kao sto je recimo ovaj clanak ali na kraju ce biti normalno da se kuca grije za 300EUR/godinu
pre 11 godina
Toplotna pumpa je zakon .
Solarni paneli su skupi jer im vremenom pada snaga. Naravno kada bi se drzavi prodavala struja bilo bi isplativo samo za pojedinca Ali ne I za nas poreske obveznike koji bi tu skupu struju subvencionisali!!!
pre 11 godina
Ne padajte na te cifre oko vek trajanja. To je vreme garancije, a ne vek trajanja. Vek trajanja je mnogo duži. Ja bateriju koristim već 10 godina i jos radi doduše malo manjeg kapaciteta ali radi. Solarni panel 28 godina i radi skoro kao nov, znači jedva 10% gubio u efikasnosti. Ne prave se solarne elektrane po svetu ako se ne isplati. Ukupna proizvodnja solarne energije u svijetu u posljednje dve godine porasla je sa 60 na čak 100 GW. I ta cifra nešto govori.
pre 11 godina
Istina je vrlo jednostavna: isplativost "solarnih" elektrana pociva iskljucivo na subvencionisanoj ceni elektricne energije, bez toga je samo finansijski gubitak. Sa subvencionisanim cenama, ulaganje u solarnu elektranu se vraca za 6-7 godina, realan vek trajanja panela je od 12-15. Da nema visih cena za zelenu energiju solarne elaktrane bi morale da se eksploatisu 20 godina da bi se pokrila investicija a to je sa trenutnom tehnologijom nemoguce. EPS je drzavno preduzece, znaci da svaki dinar ulaganja u subvencionisanje ove vrste energje je dinar manje za skole, bolnice, puteve... EPS je primoran da subvencionise cene jer propisi evropske unije zahtevaju 20% proizvodnje iz obnovljivih izvora.
pre 11 godina
Pa mi možemo da grejemo celu zemlju samo da redovno krčimo vrzine (za lakirane čitaoce vrzina je rastinje koje se nalazi pored puteva ili između njiva). Cela skalamerija za pravljenje peleta košta 20 000 evra najviše.
pre 11 godina
Solarnim panelima i solarnim vakuum cevima je jedino isplativo grejati sanitarnu vodu. U tom slucaju se moze grejati voda u bojleru tokom veceg dela godine (kad god ima sunca).
Pravljenje struje u nekim vecim kolicinama zaboravite, posto nije isplativo, ali je zato odlicno resenje za vikendce koje nisu prikljucene na el.mrezu.
pre 11 godina
Da li mozda neko razmislja i vodi koja je neprocenjivo bogatstvo a koliko se ja razumem i koliko shvatam po ovoj teoriji toplotne pupme i ovako dobijena energija iz razlike u toploti dva izvora vode nije stetna po vodu tj ne zagadjuje je ili mozda gresim?
pre 11 godina
Ispravka, naravno da solarni paneli nisu 500 vec 5000 Evra.
pre 11 godina
Samo zagrevanje vode pomocu solarnih kolektora je isplativo ovo sa strujom nije. Skupa ugradnja, jeftina struja kod nas u odnosu na ostala tržišta, rizik od havarija usled vremenskih nepogoda je dovoljan razlog da se od elektrike odustane.
pre 11 godina
Nisam veliki strucnjak po ovom pitanju, ali sam iz Njemacke preko prijatelja narucio cetiri solarna panela, tri "baterije" i transformator za nekih 2000 hiljade evra (garancija proizvodjaca je 10 godina). Sve to koristim na vikendici jer nisam zelio da uvodim struju i placam za dodatne bandere, prikljucak, racune kad nisam tu i slicno. Vec 5 godina koristim frizider, LCD televizor, 10 LED sijalica unutra, 3 LED reflektora napolju i par uticnica na kojima punim telefon, laptop, pustam radio i sve ostalo sto mi je potrebno... I ljeti i zimi sve funkcionise besprjekorno, uz napomenu da zimi skidam snijeg sa panela ako je bas previse napadao. Svima bih preporucio isto...
pre 11 godina
Ovde se svašta lupa. Isplativost se ne računa samo na zaradu od prodaje struje, već pored prodaje računa se i ušteda. Tako da je isplativost zaista ide do 5 godina. Jer ušteda na grejanje i prihod od prodaje struje do 100KW na dan imaju ukupno 7000 Evra za godinu dana. A kako Srbija biće u Evropi, Evropa će regulisati šta će koje propisi se kresati. Tako da od kresanja nema ništa. I takođe vek trajanja solarnih panela nije samo 30 godina. Za 30 godina gubi samo u efikasnosti od nekih 10-20%, ali može još da služi ili ako potrebno dograditi da vratimo kapacitet. Znači nije za bacanje. Ja imam solarnu bateriju kupljen 1986-te godine. I dan danas puni istom intenzitetom kao pre 28 godina. Znači ako ima manju efikasnost, to je neprimetno do 10% za 28 godina. To je živi dokazi.
pre 11 godina
Zasto onda drzava ne odobri povolje kredite da svi staviom ovo na krovove zgrada i otkazemo skupo centralno grejanje, nego nas drzava primorava da uvodimo kalorimetre u stanove i placamo jos skupjle centralno grejanje nego dok smo placali po m2, i onda nam porucuju ako vam bude skupo , platite jos i izolaciju zgrade tj novu fasadu, nov krov, zamenie sve prozore...
pre 11 godina
nema jeftinog grejanja.......
pre 11 godina
zato u altini nema kalizacije ( svi imaju jame, zamislite kada se te jame budu pocele prazniti) , nije nista legalizovano( svi pricaju legalizacija kosta 100 evra a ono kada odes na sajt procitas da za tu zonu kosta 12277 dinara po kvadratu) podvodne vode gde hoces.
kada padne kisa narod koji ima podrume napune im se vodom, takodje svaka driga ulica je poplavljena. posle malo jace kise javljaju se jezera u naselju.
a neko ti trazi 1000 evra po kvadratu.
altina buduce slepo crevo beograda.
stanovnik altine.
pre 11 godina
@Deda Pera:
Prvo: pogledaj na svoj račun za struju, koliko sad plaćaš klasični kWh ( samo energiju, bez prenosa po mreži). Kod mene u Sloveniji je to negde €0,07. A sad porredi to s time što si naveo za "solarni" kWh. Preračunato na kWh to iznosi celih €0,34, to znači nekih PET PUTA SKUPLJE od mojih, "slovenskih" cena.
Drugo: Iz toga proizlazi da projekat NIJE rađan zbog zarade na energiji, nego na subvencijama. Pošto solarni kWh nije NI PRIBLIŽNO upotrebljiv kao klasični, on na tržištu ne bi dostigao ni onih €0,07. Možda bi došao do pola toga, a i to je pitanje.
Treće: Svako komplikovanje sa grejačima bitno poskupljuje investiciju i grejači svakako nisu klasika. A i da jesu, to bi tek bila prevara: koristiti jeftine kWh da bi zagrejali paneli možda dobili deo tih kWh nazad, jasno po daleko višoj ceni.
Četvrto: Sa većinom tih fabričkih garancija možeš da obrišeš neku stvar.
Kakvu vrendost ima garancija neke fabrike u Kini ? za tih 30 godina oni će se verovatno bar tri puta preoblikovati ili promeniti ime ili lokaciju.
Peto: čak i da dobijem novi panel, njegova premontaža nije bez troškova.
Šesto: Ta garancija ne krije ostale rizike, koji nisu mali: udar grada, oluje, druga mehanička oštećenja, grom itd.
Sedmo: Čak i da su paneli večni ( a nisu), elektronika i infrastruktura sigurno nisu.
pre 11 godina
Imam toplotnu pumpu voda-voda i tvrdim da ovaj nema pojma šta priča. Za 300€ godišnje grejanje i hlađenje na 300m2, mnogo dobar vic.
pre 11 godina
@Deda Pera:
Osmo: Postoji dobar razlog zašto ta kogeneracija ( struja + topla voda) nisu rađeni u prošlosti - trajnost ćelija. Ako panele zatvoriš u staklo,d a bi ih sunce i grejalo, ćelije će biti na daleko višoj temperaturi. A to znači, pad efikasnosti, kraći životni dob kako ćelija tako i laminata pod njima)
Eto, toliko za početak.
pre 11 godina
da u uzmemo u obzir sve sto je covek i strucnjak u svojoj oblasti izlozio,predlozio i zakljucio. samo je covek zaboravio kljucnu cinjenicu da u tom slucaju da se odmah oslonimo na obnovljive izvore energije ogroman broj ljudi koji rade u sektoru grejanja,toplanama,energetikama,srbijagasu ostaje bez plata i automatski bez posla. tesko bi sektor obnovljivih izvora energije zaposlio tu kolicinu ljudi koliko bi bilo otpušteno u ovim preduzecima. a da ima ustede to je nesporno samo ce polako i tu drzava da stavi šapu pa ce tu biti nameta,poput taksi na panel,povećana taksa za ekolosku naknadu..polako sve u svoje vreme,mora drzava od neceg da zivi..
pre 11 godina
Postovani Deda Pero (imate ime kao moj deda), niste u pravu.
Prvo EPS samo obecav otkupnu cenu od cca23centa, ali to nema u praksi. I dalje ne dozvoljavaju on grid resenja. Racunica minimalna za isplativost je 35kW, sa podizanjem najpovoljnijeg kredita u banci, period otplate je 27 godina. Drzava nas ne stimulise uopste.
pre 11 godina
Najskuplji i najneisplativi sistem kada su u pitanju obnovljivi sistemi .
Paneli imaju garanciju na 20-25 god. ali moraju da se menjaju svakih 12-15 god.,baterije na 3-4 god., kada sve to izracunate nimalo jeftina el.energija.
pre 11 godina
Ideja da se na krovove stavljaju solarni paneli pa da se na taj nacin proizvodi i struja za mrezu je izuzetno dobra, ali si bojim da kalkulacije koje su prikazane ustvari nisu bas tacne. U praksi, vreme povracaja sredstava je oko 10 godina, a ne 5.
A za vasu informaciju, u Austriji je drzava sada uvela porez na suncane kolektore, jer je raja sada instalirala dovoljno kolektora da bi ugrozila interese proizvodjaca energije. Do sada je drzava cak i subvencionisala gradnju takvih postrojenja, ali posto i oni vole pare, zasto da ne pocnu da naplacuju i sunce.
A trebalo bi da je sunce dar za svakog coveka planete, ali je neko i nekad odlucio da je sve to i slicno uvek u "vlasnistvu" drzave, koja jos uvek vise voli pare nego prirodu, pa i sopstvene ljude.
pre 11 godina
ovo je buducnost,ja sam stavio burence od 120 l na krov i sa zadovoljsvom se kupam. :) svi mogu da ustede pa makar samo grejali vodu u letnjim mesecima
pre 11 godina
Zestoko su nalupane brojke a isplativost projekta je pausalno izvedena i bez utemeljenja cak i u samom tekstu. Cak i da je ovo tacno sto je navedeno, projekat je isplativ samo ako vam drzava placa povlascenu cenu. Povlascena cena za solarnu energiju je skoro 6 puta veca nego da za konvencionalne izvore. U slucaju da drzava resi da krese izdatke i ovo ce se sigurno naci na udaru tako da umesto isplativosti od 5 godina dobijete isplativost za 30 godina za panel ciji je vek 20-30 godina.
pre 11 godina
Zar nije bilo jeftinije-jednostavnije da su koristili panele I kroz njih pustili vodu?Mislim da bi grejamje tek tada bilo džaba.Proizvodnja struje na ovaj način je još uvek skupa.
pre 11 godina
Od prilike ste vec i pomenuli najveci problem panela!
Upravo Nemacka ukida panele a i ostel EU zemlje, jer je najveca proizvodnja elektricne energije leti, a najveca potrosnja zimi. A problem je, sto elektricna energija ne moze da se "nabere" leti, skloni u spajz, pa da se zimi izvuce.
To vracanje prema epsu, u madjarskoj funkcionise... poznajem i ljude koji su ovlasceni za takvo prikljucivanje, samo, dugorocno, "epsovima" se to ne isplati, a ti kao privatnik nikada neces proizvesti dovoljno elektricne energijeb za svoje potrebe!
A kao sto su tu neki i pisali, pitanje je ulaganja.
U EU se navodi 8-15 godina, rok za otplatu ulozenog.
Primera radi, ni Mercedes ne garantuje toliko godina za svoja vozila....
Iz cele price, za sada vodu pije samo geotermicko grejanje-hladjenje, koje u mnogome moze da pojevtini troskove.
pre 11 godina
Svaka podrska. Vojadzer 1 i 2 znaju da nema bolje od zelene, nuklearne energije.
Eno, vidite gde su oni stigli a gde smo mi. XD
pre 11 godina
Dobro organizovane Skupstine stanara mogu da naprave ogromne ustede i da ulepsaju i unutrasnjost i spoljasnost svojih zgrada. To je trend svuda u Evropi, posebno u Nemackoj. Ima ih i u Srbiji sve vise
Ne samo energija. Evo elementarnog primera za zgradu od 40 stanova:
Kablovska TV, trenutno mesecni trosak oko 50.000 dinara. Internet jos minimalno toliko...,
Godisnje preko 10.000 eura!
Na bazi dobro organizovanog micro sharing-a mogu imati svoj kablovski TV sistem za godinu dana Bez Pretplate, a da kasnije iz zajednickog fonda poprave fasadu, urade termo i zvucnu izolaciju, urede prostore u zgradi, ugrade solarne panele makar za zajednicko svetlo, ...
Mogucnosti su neogranicene. Jos ekonomicnija je organizacija blokova zgrada. To je i interes drzave!
To je svakako buduci trend!
pre 11 godina
Meni bi ove sunčane ćelije dobro došle leti, a ne kada je hladno i oblačno. Imam tri klime koje kada je vrućina, baš umeju da "zavrte" onaj disk u el. brojilu. Tada su i dani najpogodniji za ove panele, a ne zimi.
pre 11 godina
Ne bi drzava odmah odrala one koji bi postavili solarne paneme, treba prvo masa da se navuce. Kao sa TNG-om.
pre 11 godina
@student i ostali stručnjaci
Prvo: Proizvode El. Energiju i PRODAJU EPS-u po ceni od 340€/1000kwh, sa ugovorom od 12+1 godinu (zakon o el.energetici).
Drugo:projekat je urađen da bi ZARAĐIVALI prodajom viška energije EPS-u
Treće: na takvim pogonim panelima se postavljaju grejači koji tope sneg u slučaju velikih padavina, a sami paneli takođe apsorbuju UV zračenje koliko god da ga ima i zagrejavaju se pa se sneg daleko teže nagomilava.
Četvrto: paneli imaju fabričke garancije od 25godina na efikasnost, pa se zamenjuju samo oni čija efikasnost vremenom opadne ispod prihvatljive.
Lepo bi bilo da Internet iskoristite i u edukativne svrhe i sami sebi podignete kvalitet i količinu znanja pre komentarisanja.
pre 11 godina
Proracun je malo cudan i nepotpun... O kakvoj je zaradi rec? Mozda se misli na ustedu. Kako je resen slucaj viska proizvedenih kilovata? Hoce li se poslati u mrezu i za do dobiti pare od eps? Po kojoj ceni? A druga stvar je da ovi paneli nece sami da se odrzavaju vec neko mora to da obavlja, sto su dodatni troskovi. Koliko suncanih dana je potreban da se ove brojke ostvare? Ja jesam za alternativnu energiju ali realan broj godina za povracaj investicije je bar duplo veci, prema uslovima kakvi postoje u sadasnjosti
pre 11 godina
Drugim rečima - njegovu struju će po ceni 5-10x od cene za običnu platiti svi ostali kroz budžet ili direktno kroz računa za struju, takozvanim "zelenim dodatkom".
Uzgred budi rečeno, solarna struja je za većinu namena totalno neupotrebljiva, čak i ako zanemarimo njenu cenu.
pre 11 godina
Sve mi ovo lici na one cudotvorne napitke, pocev sa Bogojavljenskom Vodicom. Ajde da sacekamo godinu dve i onda posetimo stanare i vidimo kako su prosli sa tim cudotvornim izumom.
pre 11 godina
Zemljace ti koji kazes da je cena za panel od 10kw=500 eura pa to istog trenutka sahranilo sve naftne i gasne kompanije,efikasnost panela od 1m kvadratnog je oko 10 do 15 proocenata znaci za jedan kilovat ti treba u najgorem slucaju 10 metara kvadratnih a cena 1 metra je od 300 do 500 eura znaci za jedan kw ti treba minimum 3000 do 5000 eura,sto ce reci za 10 kw treba oko 30000 do 50000 eura a to je ...izracunaj sam jer zanas da racunas kako tvrdis.
pre 11 godina
Bolje da je cutao, sad ce drzava da donese "zakon" o porezu na zelenu energiju. Recimo, 900% cene grejanja,tek da bi placali svi podjednako. Ne sme necija ideja i ulaganje da se isplati njemu,vec samo drzavi.
pre 11 godina
@direktno kupiti
Nije rec o "pumpama iz zemlje" nego o toplotnim pumpama.
A ti si,ocigledno,veliki znalac,cim pricas takve gluposti.Srbija vas je prepuna,zato smo tu gde jesmo.
pre 11 godina
Bilo u Španiji do prošle godine, čitavi gradovi su živeli od "sunca" - a onda cap, nema subvencija i bankrot. Obična šema. neodrživo.
Onda je poštenije tih 250.000 u državnu službu - isto je...a bar se ne pretvaramo...
pre 11 godina
Ja na svom krovu imam panele istog tipa i rucno radjen sistem za grejanje vode . Ovo je losa racunica. Ja na sto m2 jedva da dobijem dovoljno snage da pokrijem osnovne potrebe u kuci. Nijedan dan nije idealno vedar i suncan. Postoje bolja resenja za koja sam saznao skoro. Ovo je premala cena za tu povrsinu. I prodaja struje jeste moguca ali naplata od eps-a je skoro nemoguca kad ste mali proizvodjac. Meni se vise isplati da poklanjam komsijama visak ako mi se desi nego da ovim lopovima iz eps-a prebacim bilo sta. Drugo kad je zima i duzina dana je kraca samim tim i proizvodnja na panelima je mnogo kraca pa je potrebno povuci dodatnu energiju iz eps-ovog sistema a da ne govorim o snegu koji pokrije panele i tako dalje. Inavesticija nikako ne moze da se isplti za par godina vec se radi uz najbolje uslove isplatom kroz deceniju ipo. Oprema tj sami paneli nisu skupi ali sve ostalo jeste. Paneli ucestvuju svega 40 posto u ukupnoj ceni opreme.
pre 11 godina
@ Koliko dugo traju ti paneli pre nego sto mora da se zamene?(Zoran, 24. avgust 2014 15:46)
Ja imam informaciju da oni slabe postepeno i da za 20godina oslabe 30%. Posle toga naglo propadaju, barem ovi koji su proizvedeni u sadašnjoj tehnologiji proizvodnje. Verovatno će i ova tehnika napredovati. Ovo se odnosi na monokristalne panele. Uopšte nije isplativo za domaćinstvo, oprema je skupa, akumulatori pogotovo, pretvarači... Mislim da je naknada za obnovljive izvore energije izmišljena da bi neki "sposobni" uvozili običnu struju i prodavali je eps-u uz subvencije. Sve sam lopov do lopova.
pre 11 godina
@student Zimi uzmes ocistis sneg eto tako funkcionise. Nije kao ona nasa nema nista da radim ima samo da kaplje.
pre 11 godina
U Nemackoj su vec uveli "porez" na "besplatnu" energiju... tako da opet dodje na isto
pre 11 godina
Eeeee kad pameti nema.
pre 11 godina
A meni grejanje za 41m2 stana 4.700,00 dinara mesecno sa cime finansiram direktore Toplana, njihove sekretarice, politicke partije i da ne nabrajam sve jer je dug spisak.
pre 11 godina
Jel ovaj predlaze boljitak u zemlji Srbiji?!?! Alo rodjace, jezik za zube da ne bi zavrsio na mardelji. U Srbiji nema mesta uspesnim ljudima, samo partijskim knjizicama, sektama kako ih ja zovem!
pre 11 godina
Neko je ovde dosta izgresio u brojkama ili jako lose stoji sa matematikom...
...???....
pre 11 godina
Ako je ova firma ozbiljna, ne znam kako onda imaju ovako loš proračun. Ovo svako sa osnovnim znanjem matematike vidi da ne drži vodu.
pre 11 godina
Ovo nase toplane, Srbijagas, EPS i ostali deraci koze s ledja gradjana nikada nece dozvoliti kroz masovnu upotrebu.
pre 11 godina
@hours of love
Automobil koji "troši 14 dinara na 100km" ne postoji, niti može da postoji sa trenutnom tehnologijom.
pre 11 godina
Ako fotonaponski paneli od 20KW dnevno proizvedu 100KWh. znaci da ovih 10KW napravi 50KWh dnevno. Neka je cena takve struje i 0.1Evro a to je 5 Evra/dan, mesecno 150 EVra a godisnje 1800 Evra. A nije svaki dan suncan. Cena panela od 10KW je mozda 500Evra, konvertor od 10KW je mozda 1500 i plus radovi na instalaciji. Treba tu godina da se investicija otplati. Cisto malo razmatranja.
pre 11 godina
Te pumpe iz zemlje su neopisiva prevara.
A solarni paneli su posebna stvar, svako može da ih ugrađuje i uglavnom su korisni po udaljenim selima i vikendicama.
pre 11 godina
Blago se stanarima te zgrade a i svaka im cast!
Ali zasto imam osecaj da ce drzava naci nacin da ovo stopira?
Stopirali su onog momka koji je napravio elektricni automobil koji potrosi 14 dinara na 100km i prosao sva ispitivanja, a ovi mu rekli bravo momak, aj ti sad polako kuci...
pre 11 godina
To je proizvodnja struje, mala elektrana, to znači da je za to potrebna prijava, otvorena firma, plaćanje poreza državi! Tek će se sa ovim država pozabaviti zakonski, imate sreću da još ne postoje regulative, tako da ste u okviru sive ekonomije iliti na divljaka! Razmišljajte o tome unapred. U Sloveniji ko ima ovakav sistem mora da ima otvorenu firmu i još nešto već he par penzionera zbog toga izgubilo pravo na penzije i pored toga što im sama proizvodnja el. energije ne pokriva niti iznos penzije, a kamoli da su u plusu! Inače, ista ta država je davala subvencije za uvođenje alternativnih načina dobijanja energije. Da ne bude nesporazuma, podržavam ovakvu vrstu tehnologuje i ne podržavam postupke države, jer sunce je svačije i država treba da podržava ovakve investicije, a ne da zakonima ljude dovodi u nepriliku kao u Sloveniji.
pre 11 godina
Koliko dugo traju ti paneli pre nego sto mora da se zamene?
pre 11 godina
Bravo!!!! Znam o cemu pricas...do
godne ce biti na kom krovu-pa kada EPS iskljuci moje brojilo sa mreze, imacu vise nego alternativu tada...
pre 11 godina
Prvo, ovde nemaju nikakvu zaradu od 7000e, jer Srbija ne dozvoljava da sam proizvodis struju i da je izvozis. Verovatno nam je lepše da dajemo 30 miliona evra godišnje za uvoz struje, nego svom narodu da platimo. A drugo nije mi jasno ako proizvode vise nego što im treba, što nisu napravili projekat i na osnovu njega da naprave elektranu koja ce proizvoditi taman struje koliko je potrebno. Time ne bi imali višak, a i cena ne bi bila 30000e, vec drastično niža. Druga varijanta, mogli su da spoje dve zgrade na istu mrežu. A treće šta me zanima, kako funkcioniše sistem zimi, kada napada sneg na panele?
pre 11 godina
A meni grejanje za 41m2 stana 4.700,00 dinara mesecno sa cime finansiram direktore Toplana, njihove sekretarice, politicke partije i da ne nabrajam sve jer je dug spisak.
pre 11 godina
Jel ovaj predlaze boljitak u zemlji Srbiji?!?! Alo rodjace, jezik za zube da ne bi zavrsio na mardelji. U Srbiji nema mesta uspesnim ljudima, samo partijskim knjizicama, sektama kako ih ja zovem!
pre 11 godina
Blago se stanarima te zgrade a i svaka im cast!
Ali zasto imam osecaj da ce drzava naci nacin da ovo stopira?
Stopirali su onog momka koji je napravio elektricni automobil koji potrosi 14 dinara na 100km i prosao sva ispitivanja, a ovi mu rekli bravo momak, aj ti sad polako kuci...
pre 11 godina
Bolje da je cutao, sad ce drzava da donese "zakon" o porezu na zelenu energiju. Recimo, 900% cene grejanja,tek da bi placali svi podjednako. Ne sme necija ideja i ulaganje da se isplati njemu,vec samo drzavi.
pre 11 godina
To je proizvodnja struje, mala elektrana, to znači da je za to potrebna prijava, otvorena firma, plaćanje poreza državi! Tek će se sa ovim država pozabaviti zakonski, imate sreću da još ne postoje regulative, tako da ste u okviru sive ekonomije iliti na divljaka! Razmišljajte o tome unapred. U Sloveniji ko ima ovakav sistem mora da ima otvorenu firmu i još nešto već he par penzionera zbog toga izgubilo pravo na penzije i pored toga što im sama proizvodnja el. energije ne pokriva niti iznos penzije, a kamoli da su u plusu! Inače, ista ta država je davala subvencije za uvođenje alternativnih načina dobijanja energije. Da ne bude nesporazuma, podržavam ovakvu vrstu tehnologuje i ne podržavam postupke države, jer sunce je svačije i država treba da podržava ovakve investicije, a ne da zakonima ljude dovodi u nepriliku kao u Sloveniji.
pre 11 godina
Ako fotonaponski paneli od 20KW dnevno proizvedu 100KWh. znaci da ovih 10KW napravi 50KWh dnevno. Neka je cena takve struje i 0.1Evro a to je 5 Evra/dan, mesecno 150 EVra a godisnje 1800 Evra. A nije svaki dan suncan. Cena panela od 10KW je mozda 500Evra, konvertor od 10KW je mozda 1500 i plus radovi na instalaciji. Treba tu godina da se investicija otplati. Cisto malo razmatranja.
pre 11 godina
Neko je ovde dosta izgresio u brojkama ili jako lose stoji sa matematikom...
...???....
pre 11 godina
Ovo nase toplane, Srbijagas, EPS i ostali deraci koze s ledja gradjana nikada nece dozvoliti kroz masovnu upotrebu.
pre 11 godina
Ako je ova firma ozbiljna, ne znam kako onda imaju ovako loš proračun. Ovo svako sa osnovnim znanjem matematike vidi da ne drži vodu.
pre 11 godina
Ja na svom krovu imam panele istog tipa i rucno radjen sistem za grejanje vode . Ovo je losa racunica. Ja na sto m2 jedva da dobijem dovoljno snage da pokrijem osnovne potrebe u kuci. Nijedan dan nije idealno vedar i suncan. Postoje bolja resenja za koja sam saznao skoro. Ovo je premala cena za tu povrsinu. I prodaja struje jeste moguca ali naplata od eps-a je skoro nemoguca kad ste mali proizvodjac. Meni se vise isplati da poklanjam komsijama visak ako mi se desi nego da ovim lopovima iz eps-a prebacim bilo sta. Drugo kad je zima i duzina dana je kraca samim tim i proizvodnja na panelima je mnogo kraca pa je potrebno povuci dodatnu energiju iz eps-ovog sistema a da ne govorim o snegu koji pokrije panele i tako dalje. Inavesticija nikako ne moze da se isplti za par godina vec se radi uz najbolje uslove isplatom kroz deceniju ipo. Oprema tj sami paneli nisu skupi ali sve ostalo jeste. Paneli ucestvuju svega 40 posto u ukupnoj ceni opreme.
pre 11 godina
citajuci komentare zakljucujem
na oblacnom zapadu za razliku od suncane srbije se ovo isplati.
na istom tom oblacnom i hladnom zapadu se isplati gajiti voce u povrce. u suncanoj i toploj srbiji se nei splati.
na zapadu je sve skuplje ali se za razliku od jeftine srbije isplati stocarstvo. i stagod usporedimo u srbiji se nista ne isplati raditi. pitanje kako se na zapadu pod losijim klimatskim uslovima sve na neki nacin isplati?
pre 11 godina
Koliko dugo traju ti paneli pre nego sto mora da se zamene?
pre 11 godina
Prvo, ovde nemaju nikakvu zaradu od 7000e, jer Srbija ne dozvoljava da sam proizvodis struju i da je izvozis. Verovatno nam je lepše da dajemo 30 miliona evra godišnje za uvoz struje, nego svom narodu da platimo. A drugo nije mi jasno ako proizvode vise nego što im treba, što nisu napravili projekat i na osnovu njega da naprave elektranu koja ce proizvoditi taman struje koliko je potrebno. Time ne bi imali višak, a i cena ne bi bila 30000e, vec drastično niža. Druga varijanta, mogli su da spoje dve zgrade na istu mrežu. A treće šta me zanima, kako funkcioniše sistem zimi, kada napada sneg na panele?
pre 11 godina
Ne bi drzava odmah odrala one koji bi postavili solarne paneme, treba prvo masa da se navuce. Kao sa TNG-om.
pre 11 godina
@direktno kupiti
Nije rec o "pumpama iz zemlje" nego o toplotnim pumpama.
A ti si,ocigledno,veliki znalac,cim pricas takve gluposti.Srbija vas je prepuna,zato smo tu gde jesmo.
pre 11 godina
ovo je buducnost,ja sam stavio burence od 120 l na krov i sa zadovoljsvom se kupam. :) svi mogu da ustede pa makar samo grejali vodu u letnjim mesecima
pre 11 godina
Ideja da se na krovove stavljaju solarni paneli pa da se na taj nacin proizvodi i struja za mrezu je izuzetno dobra, ali si bojim da kalkulacije koje su prikazane ustvari nisu bas tacne. U praksi, vreme povracaja sredstava je oko 10 godina, a ne 5.
A za vasu informaciju, u Austriji je drzava sada uvela porez na suncane kolektore, jer je raja sada instalirala dovoljno kolektora da bi ugrozila interese proizvodjaca energije. Do sada je drzava cak i subvencionisala gradnju takvih postrojenja, ali posto i oni vole pare, zasto da ne pocnu da naplacuju i sunce.
A trebalo bi da je sunce dar za svakog coveka planete, ali je neko i nekad odlucio da je sve to i slicno uvek u "vlasnistvu" drzave, koja jos uvek vise voli pare nego prirodu, pa i sopstvene ljude.
pre 11 godina
Nisam veliki strucnjak po ovom pitanju, ali sam iz Njemacke preko prijatelja narucio cetiri solarna panela, tri "baterije" i transformator za nekih 2000 hiljade evra (garancija proizvodjaca je 10 godina). Sve to koristim na vikendici jer nisam zelio da uvodim struju i placam za dodatne bandere, prikljucak, racune kad nisam tu i slicno. Vec 5 godina koristim frizider, LCD televizor, 10 LED sijalica unutra, 3 LED reflektora napolju i par uticnica na kojima punim telefon, laptop, pustam radio i sve ostalo sto mi je potrebno... I ljeti i zimi sve funkcionise besprjekorno, uz napomenu da zimi skidam snijeg sa panela ako je bas previse napadao. Svima bih preporucio isto...
pre 11 godina
@student i ostali stručnjaci
Prvo: Proizvode El. Energiju i PRODAJU EPS-u po ceni od 340€/1000kwh, sa ugovorom od 12+1 godinu (zakon o el.energetici).
Drugo:projekat je urađen da bi ZARAĐIVALI prodajom viška energije EPS-u
Treće: na takvim pogonim panelima se postavljaju grejači koji tope sneg u slučaju velikih padavina, a sami paneli takođe apsorbuju UV zračenje koliko god da ga ima i zagrejavaju se pa se sneg daleko teže nagomilava.
Četvrto: paneli imaju fabričke garancije od 25godina na efikasnost, pa se zamenjuju samo oni čija efikasnost vremenom opadne ispod prihvatljive.
Lepo bi bilo da Internet iskoristite i u edukativne svrhe i sami sebi podignete kvalitet i količinu znanja pre komentarisanja.
pre 11 godina
Bravo!!!! Znam o cemu pricas...do
godne ce biti na kom krovu-pa kada EPS iskljuci moje brojilo sa mreze, imacu vise nego alternativu tada...
pre 11 godina
Dobro organizovane Skupstine stanara mogu da naprave ogromne ustede i da ulepsaju i unutrasnjost i spoljasnost svojih zgrada. To je trend svuda u Evropi, posebno u Nemackoj. Ima ih i u Srbiji sve vise
Ne samo energija. Evo elementarnog primera za zgradu od 40 stanova:
Kablovska TV, trenutno mesecni trosak oko 50.000 dinara. Internet jos minimalno toliko...,
Godisnje preko 10.000 eura!
Na bazi dobro organizovanog micro sharing-a mogu imati svoj kablovski TV sistem za godinu dana Bez Pretplate, a da kasnije iz zajednickog fonda poprave fasadu, urade termo i zvucnu izolaciju, urede prostore u zgradi, ugrade solarne panele makar za zajednicko svetlo, ...
Mogucnosti su neogranicene. Jos ekonomicnija je organizacija blokova zgrada. To je i interes drzave!
To je svakako buduci trend!
pre 11 godina
@ Koliko dugo traju ti paneli pre nego sto mora da se zamene?(Zoran, 24. avgust 2014 15:46)
Ja imam informaciju da oni slabe postepeno i da za 20godina oslabe 30%. Posle toga naglo propadaju, barem ovi koji su proizvedeni u sadašnjoj tehnologiji proizvodnje. Verovatno će i ova tehnika napredovati. Ovo se odnosi na monokristalne panele. Uopšte nije isplativo za domaćinstvo, oprema je skupa, akumulatori pogotovo, pretvarači... Mislim da je naknada za obnovljive izvore energije izmišljena da bi neki "sposobni" uvozili običnu struju i prodavali je eps-u uz subvencije. Sve sam lopov do lopova.
pre 11 godina
Zemljace ti koji kazes da je cena za panel od 10kw=500 eura pa to istog trenutka sahranilo sve naftne i gasne kompanije,efikasnost panela od 1m kvadratnog je oko 10 do 15 proocenata znaci za jedan kilovat ti treba u najgorem slucaju 10 metara kvadratnih a cena 1 metra je od 300 do 500 eura znaci za jedan kw ti treba minimum 3000 do 5000 eura,sto ce reci za 10 kw treba oko 30000 do 50000 eura a to je ...izracunaj sam jer zanas da racunas kako tvrdis.
pre 11 godina
Imam toplotnu pumpu voda-voda i tvrdim da ovaj nema pojma šta priča. Za 300€ godišnje grejanje i hlađenje na 300m2, mnogo dobar vic.
pre 11 godina
@hours of love
Automobil koji "troši 14 dinara na 100km" ne postoji, niti može da postoji sa trenutnom tehnologijom.
pre 11 godina
Zestoko su nalupane brojke a isplativost projekta je pausalno izvedena i bez utemeljenja cak i u samom tekstu. Cak i da je ovo tacno sto je navedeno, projekat je isplativ samo ako vam drzava placa povlascenu cenu. Povlascena cena za solarnu energiju je skoro 6 puta veca nego da za konvencionalne izvore. U slucaju da drzava resi da krese izdatke i ovo ce se sigurno naci na udaru tako da umesto isplativosti od 5 godina dobijete isplativost za 30 godina za panel ciji je vek 20-30 godina.
pre 11 godina
@student Zimi uzmes ocistis sneg eto tako funkcionise. Nije kao ona nasa nema nista da radim ima samo da kaplje.
pre 11 godina
Ovo pisem iz EU i bavim se ovim donekle dakle sve ovo nije nista novo
ALI
U ovom clanku se mesa babe i zabe naime clanak je mjesavina reklame, lazi i istnine
Ovako:
Solarni fotovoltaicni paneli za struju (ne paneli za toplu vodu) na krovu su isplativi samo ako drzava subvencionise postavljanje ako ne pisi kuci propalo !
naime cena komplet postrojenja je visa od ustede struje u iducih 15 godina a za 15/20 godina su paneli istroseni
Toplotne pumpe jesu dobra stvar ali samo ako su postavljene kako treba uz pravi model naravno i odabrane za zgradu kako treba naime nije svaka zgrada za toplotnu pumputo na zalost to trgovci nece reci pa ce mnogo ljudi da najeb...
A sto se tice troska od 300 EUR za godinu nije to nikakvo cudo u EU se grade kuce sa recimo 30cm izolacije + sve ostalo naravno koje bez problema griju i hlade u tom trosku celu godinu : http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_house
Na zalost ce u srbiji kako je bilo i u EU u pocetku puno ljudi platiti cenu pola obavestonosti(lazi) kao sto je recimo ovaj clanak ali na kraju ce biti normalno da se kuca grije za 300EUR/godinu
pre 11 godina
U Nemackoj su vec uveli "porez" na "besplatnu" energiju... tako da opet dodje na isto
pre 11 godina
@Deda Pera:
Prvo: pogledaj na svoj račun za struju, koliko sad plaćaš klasični kWh ( samo energiju, bez prenosa po mreži). Kod mene u Sloveniji je to negde €0,07. A sad porredi to s time što si naveo za "solarni" kWh. Preračunato na kWh to iznosi celih €0,34, to znači nekih PET PUTA SKUPLJE od mojih, "slovenskih" cena.
Drugo: Iz toga proizlazi da projekat NIJE rađan zbog zarade na energiji, nego na subvencijama. Pošto solarni kWh nije NI PRIBLIŽNO upotrebljiv kao klasični, on na tržištu ne bi dostigao ni onih €0,07. Možda bi došao do pola toga, a i to je pitanje.
Treće: Svako komplikovanje sa grejačima bitno poskupljuje investiciju i grejači svakako nisu klasika. A i da jesu, to bi tek bila prevara: koristiti jeftine kWh da bi zagrejali paneli možda dobili deo tih kWh nazad, jasno po daleko višoj ceni.
Četvrto: Sa većinom tih fabričkih garancija možeš da obrišeš neku stvar.
Kakvu vrendost ima garancija neke fabrike u Kini ? za tih 30 godina oni će se verovatno bar tri puta preoblikovati ili promeniti ime ili lokaciju.
Peto: čak i da dobijem novi panel, njegova premontaža nije bez troškova.
Šesto: Ta garancija ne krije ostale rizike, koji nisu mali: udar grada, oluje, druga mehanička oštećenja, grom itd.
Sedmo: Čak i da su paneli večni ( a nisu), elektronika i infrastruktura sigurno nisu.
pre 11 godina
Bilo u Španiji do prošle godine, čitavi gradovi su živeli od "sunca" - a onda cap, nema subvencija i bankrot. Obična šema. neodrživo.
Onda je poštenije tih 250.000 u državnu službu - isto je...a bar se ne pretvaramo...
pre 11 godina
Svaka podrska. Vojadzer 1 i 2 znaju da nema bolje od zelene, nuklearne energije.
Eno, vidite gde su oni stigli a gde smo mi. XD
pre 11 godina
Ne padajte na te cifre oko vek trajanja. To je vreme garancije, a ne vek trajanja. Vek trajanja je mnogo duži. Ja bateriju koristim već 10 godina i jos radi doduše malo manjeg kapaciteta ali radi. Solarni panel 28 godina i radi skoro kao nov, znači jedva 10% gubio u efikasnosti. Ne prave se solarne elektrane po svetu ako se ne isplati. Ukupna proizvodnja solarne energije u svijetu u posljednje dve godine porasla je sa 60 na čak 100 GW. I ta cifra nešto govori.
pre 11 godina
Najskuplji i najneisplativi sistem kada su u pitanju obnovljivi sistemi .
Paneli imaju garanciju na 20-25 god. ali moraju da se menjaju svakih 12-15 god.,baterije na 3-4 god., kada sve to izracunate nimalo jeftina el.energija.
pre 11 godina
Pa mi možemo da grejemo celu zemlju samo da redovno krčimo vrzine (za lakirane čitaoce vrzina je rastinje koje se nalazi pored puteva ili između njiva). Cela skalamerija za pravljenje peleta košta 20 000 evra najviše.
pre 11 godina
Te pumpe iz zemlje su neopisiva prevara.
A solarni paneli su posebna stvar, svako može da ih ugrađuje i uglavnom su korisni po udaljenim selima i vikendicama.
pre 11 godina
@Deda Pera:
Osmo: Postoji dobar razlog zašto ta kogeneracija ( struja + topla voda) nisu rađeni u prošlosti - trajnost ćelija. Ako panele zatvoriš u staklo,d a bi ih sunce i grejalo, ćelije će biti na daleko višoj temperaturi. A to znači, pad efikasnosti, kraći životni dob kako ćelija tako i laminata pod njima)
Eto, toliko za početak.
pre 11 godina
Od prilike ste vec i pomenuli najveci problem panela!
Upravo Nemacka ukida panele a i ostel EU zemlje, jer je najveca proizvodnja elektricne energije leti, a najveca potrosnja zimi. A problem je, sto elektricna energija ne moze da se "nabere" leti, skloni u spajz, pa da se zimi izvuce.
To vracanje prema epsu, u madjarskoj funkcionise... poznajem i ljude koji su ovlasceni za takvo prikljucivanje, samo, dugorocno, "epsovima" se to ne isplati, a ti kao privatnik nikada neces proizvesti dovoljno elektricne energijeb za svoje potrebe!
A kao sto su tu neki i pisali, pitanje je ulaganja.
U EU se navodi 8-15 godina, rok za otplatu ulozenog.
Primera radi, ni Mercedes ne garantuje toliko godina za svoja vozila....
Iz cele price, za sada vodu pije samo geotermicko grejanje-hladjenje, koje u mnogome moze da pojevtini troskove.
pre 11 godina
Toplotna pumpa je zakon .
Solarni paneli su skupi jer im vremenom pada snaga. Naravno kada bi se drzavi prodavala struja bilo bi isplativo samo za pojedinca Ali ne I za nas poreske obveznike koji bi tu skupu struju subvencionisali!!!
pre 11 godina
zato u altini nema kalizacije ( svi imaju jame, zamislite kada se te jame budu pocele prazniti) , nije nista legalizovano( svi pricaju legalizacija kosta 100 evra a ono kada odes na sajt procitas da za tu zonu kosta 12277 dinara po kvadratu) podvodne vode gde hoces.
kada padne kisa narod koji ima podrume napune im se vodom, takodje svaka driga ulica je poplavljena. posle malo jace kise javljaju se jezera u naselju.
a neko ti trazi 1000 evra po kvadratu.
altina buduce slepo crevo beograda.
stanovnik altine.
pre 11 godina
Zar nije bilo jeftinije-jednostavnije da su koristili panele I kroz njih pustili vodu?Mislim da bi grejamje tek tada bilo džaba.Proizvodnja struje na ovaj način je još uvek skupa.
pre 11 godina
da u uzmemo u obzir sve sto je covek i strucnjak u svojoj oblasti izlozio,predlozio i zakljucio. samo je covek zaboravio kljucnu cinjenicu da u tom slucaju da se odmah oslonimo na obnovljive izvore energije ogroman broj ljudi koji rade u sektoru grejanja,toplanama,energetikama,srbijagasu ostaje bez plata i automatski bez posla. tesko bi sektor obnovljivih izvora energije zaposlio tu kolicinu ljudi koliko bi bilo otpušteno u ovim preduzecima. a da ima ustede to je nesporno samo ce polako i tu drzava da stavi šapu pa ce tu biti nameta,poput taksi na panel,povećana taksa za ekolosku naknadu..polako sve u svoje vreme,mora drzava od neceg da zivi..
pre 11 godina
Sve mi ovo lici na one cudotvorne napitke, pocev sa Bogojavljenskom Vodicom. Ajde da sacekamo godinu dve i onda posetimo stanare i vidimo kako su prosli sa tim cudotvornim izumom.
pre 11 godina
Ljudi nemojte širiti dezinformaciju. U praksi se pokazalo sasvim drugačije od neki podataka koje se ovde izjavljuju. Vek trajanja solarnih panela je teorijskih 25/30 godina, jer još nije moglo da se testiraju zaista koliko dugo mogu trajati. Ali praksa pokazala da u 90-tih gopdina u Nemačkoj u programu "1000 krov" postavljeni solarne elektrane i dan danas savršeno rade i posle 20 godina. To je bilo iznenađenje za stručnjake. Solarni paneli su se minimalno degradirale. I posle 20 godina te elektrane dalje proizvode od 800-900 kWh električne struje. Iako su tada pravili paneli slabijeg kvaliteta. Nikakve promene boje se ne vide na panelima. Za ovih preko 20 godina negde su samo jednom morali menjati invertere. Ali ne sve, jer neki inverteri i dan danas posle 20 godina savršeno rade. Sve su to podaci Chemnitz univerziteta koji su proverili 102 sistema instaliranih 90-te godine i javni su podaci i svako može lično da to proveri. Interesantno da najveći deo panela i dan danas posle 20 godina radi sa 90-95% efikasnosti. A to znači da degradacija solarnih panela je ispod 0.8%. Znači solarni paneli mogu da rade i do 50 godina da bi im efikasnost tada bila oko 80%. Ali će i tada dalje proizvoditi struju. Ovo su činjenice i istina a ne teorije i nagađanja. Isplativopst solarnih elektrana je velika.
pre 11 godina
Meni bi ove sunčane ćelije dobro došle leti, a ne kada je hladno i oblačno. Imam tri klime koje kada je vrućina, baš umeju da "zavrte" onaj disk u el. brojilu. Tada su i dani najpogodniji za ove panele, a ne zimi.
pre 11 godina
Drugim rečima - njegovu struju će po ceni 5-10x od cene za običnu platiti svi ostali kroz budžet ili direktno kroz računa za struju, takozvanim "zelenim dodatkom".
Uzgred budi rečeno, solarna struja je za većinu namena totalno neupotrebljiva, čak i ako zanemarimo njenu cenu.
pre 11 godina
Proracun je malo cudan i nepotpun... O kakvoj je zaradi rec? Mozda se misli na ustedu. Kako je resen slucaj viska proizvedenih kilovata? Hoce li se poslati u mrezu i za do dobiti pare od eps? Po kojoj ceni? A druga stvar je da ovi paneli nece sami da se odrzavaju vec neko mora to da obavlja, sto su dodatni troskovi. Koliko suncanih dana je potreban da se ove brojke ostvare? Ja jesam za alternativnu energiju ali realan broj godina za povracaj investicije je bar duplo veci, prema uslovima kakvi postoje u sadasnjosti
pre 11 godina
Solarnim panelima i solarnim vakuum cevima je jedino isplativo grejati sanitarnu vodu. U tom slucaju se moze grejati voda u bojleru tokom veceg dela godine (kad god ima sunca).
Pravljenje struje u nekim vecim kolicinama zaboravite, posto nije isplativo, ali je zato odlicno resenje za vikendce koje nisu prikljucene na el.mrezu.
pre 11 godina
Eeeee kad pameti nema.
pre 11 godina
Ovde se svašta lupa. Isplativost se ne računa samo na zaradu od prodaje struje, već pored prodaje računa se i ušteda. Tako da je isplativost zaista ide do 5 godina. Jer ušteda na grejanje i prihod od prodaje struje do 100KW na dan imaju ukupno 7000 Evra za godinu dana. A kako Srbija biće u Evropi, Evropa će regulisati šta će koje propisi se kresati. Tako da od kresanja nema ništa. I takođe vek trajanja solarnih panela nije samo 30 godina. Za 30 godina gubi samo u efikasnosti od nekih 10-20%, ali može još da služi ili ako potrebno dograditi da vratimo kapacitet. Znači nije za bacanje. Ja imam solarnu bateriju kupljen 1986-te godine. I dan danas puni istom intenzitetom kao pre 28 godina. Znači ako ima manju efikasnost, to je neprimetno do 10% za 28 godina. To je živi dokazi.
pre 11 godina
Postovani Deda Pero (imate ime kao moj deda), niste u pravu.
Prvo EPS samo obecav otkupnu cenu od cca23centa, ali to nema u praksi. I dalje ne dozvoljavaju on grid resenja. Racunica minimalna za isplativost je 35kW, sa podizanjem najpovoljnijeg kredita u banci, period otplate je 27 godina. Drzava nas ne stimulise uopste.
pre 11 godina
Zasto onda drzava ne odobri povolje kredite da svi staviom ovo na krovove zgrada i otkazemo skupo centralno grejanje, nego nas drzava primorava da uvodimo kalorimetre u stanove i placamo jos skupjle centralno grejanje nego dok smo placali po m2, i onda nam porucuju ako vam bude skupo , platite jos i izolaciju zgrade tj novu fasadu, nov krov, zamenie sve prozore...
pre 11 godina
@ajd sad : treba da dodaš: a kako se izraelu isplati da u pustinji gaji povrće i žitarice a kod nad ne? Kako to da oni nama prodaju tehnologiju umesto mi njima? To je zato što je Bog nama dao sve osim pameti. Na zapadu ide samo jedna hladnjača na region, a kod nas svako hoće da je ima. Na zapadu ide jedan teški traktor i kombajn na 1000 hektara, a kod nas ima svako ko hoće da ga zovu gazda. Da stvar bude još gora, država to subvencioniše, to sve košta a NE ISPLATI SE. italijani čak hoće da nam kažu i pokažu kako, ali džabe kad naš ego ništa ne može da pokoleba pa ni sopstvena propast.
pre 11 godina
Ispravka, naravno da solarni paneli nisu 500 vec 5000 Evra.
pre 11 godina
Samo zagrevanje vode pomocu solarnih kolektora je isplativo ovo sa strujom nije. Skupa ugradnja, jeftina struja kod nas u odnosu na ostala tržišta, rizik od havarija usled vremenskih nepogoda je dovoljan razlog da se od elektrike odustane.
pre 11 godina
Istina je vrlo jednostavna: isplativost "solarnih" elektrana pociva iskljucivo na subvencionisanoj ceni elektricne energije, bez toga je samo finansijski gubitak. Sa subvencionisanim cenama, ulaganje u solarnu elektranu se vraca za 6-7 godina, realan vek trajanja panela je od 12-15. Da nema visih cena za zelenu energiju solarne elaktrane bi morale da se eksploatisu 20 godina da bi se pokrila investicija a to je sa trenutnom tehnologijom nemoguce. EPS je drzavno preduzece, znaci da svaki dinar ulaganja u subvencionisanje ove vrste energje je dinar manje za skole, bolnice, puteve... EPS je primoran da subvencionise cene jer propisi evropske unije zahtevaju 20% proizvodnje iz obnovljivih izvora.
pre 11 godina
@ ... na oblacnom zapadu za razliku od suncane srbije se ovo isplati ...
pitanje kako se na zapadu pod losijim klimatskim uslovima sve na neki nacin isplati?
(ajd sad, 24. avgust 2014 22:53)
Nisam siguran za stocarstvo i vocarstvo ali za obnovljive izvore pouzdano znam (jer mi je to struka). Sa drzavnim subvencijama se isplati i gomila ljudi u Srbiji trenutno ulaze u iste.
Problem je sto je to kockanje na ideju da ce Srbija izvrsavati preuzete obaveze i otkupljivati el. energiju po subvencionisanim cenama.
Spanija planira da protivpravno odustane od toga (jer im nije potrebno i nemaju novca). Videcemo sta kazu njihovi sudovi i sud u Strazburu.
Pitali ste kako se u EU sve isplati? Najveci deo svog budzeta koriste za subvencionisanje poljoprivrede. Odakle im pare za poljoprivredu?
Zaradili oporezivanjem industrije koja izvozi.
I to u banana i malina drzave u kojima su pocetkom tranzicije politicari govorili glasacima da se industrija i primenjena nauka ne isplate i da svi treba da se bavimo poljoprivredom i uslugama.
Da budemo poljoprivredna zemlja sa 7 miliona stanovnika na 6 miliona hektara? Pogledajte kako zivi bilo koji seljak na ovom svetu koji ima samo par hektara.
Jezivo je koliko licimo na Paragvaj. Zemlja bez industrije, bez izlaza na more, sa problemima sa susedima, sa vecinski neobrazovanim stanovnistvom.
Srbijo - Paragvaju!
pre 11 godina
Kompletan tekst više liči na reklamu firme, koja se bavi prodajom solarnih panela. Vaša matematika je ispod nivoa osnovne škole.
pre 11 godina
Da li mozda neko razmislja i vodi koja je neprocenjivo bogatstvo a koliko se ja razumem i koliko shvatam po ovoj teoriji toplotne pupme i ovako dobijena energija iz razlike u toploti dva izvora vode nije stetna po vodu tj ne zagadjuje je ili mozda gresim?
pre 11 godina
@ (bb, 24. avgust 2014 20:07) Zasto onda drzava ne odobri povolje kredite da svi stavimo ovo na krovove zgrada i otkazemo skupo centralno grejanje, nego nas drzava primorava da uvodimo kalorimetre u stanove i placamo jos skupjle centralno grejanje nego dok smo placali po m2, i onda nam porucuju ako vam bude skupo , platite jos i izolaciju zgrade tj novu fasadu, nov krov, zamenie sve prozore...
A gde to u svetu drzava daje kredite?
I ko kaze da nema kredita?
Proguglajte malko pre nego sto lupite! Ja sam uzeo kredit za energetsku efikasnost. Kupio 2 invertera i stavio 30cm izolacije u potkrovlje. Kredite za energetsku efikasnost imas po bankama. EU je dala pare za to i kamate su oko svega oko 7%.
pre 11 godina
U Srbiji se u poslednje vreme pojavilo mnogo eksperata za energetiku gde od skolovanja imaju kurs kod neke fantomske firme (od 2 dana o sopstvenom trosku) odrzan u hotelu na manje posecenoj planini, gde su ovu titulu dodali tituli savetnika za zivotno osiguranje neke stedishe grupe.
Tako je i ovaj gospodin sa Altine, nakon mnogo promenjenih delatnosti u poslednjih 20 godina, uz svez planinski vazduh i domacu rakiju postao ekspert energetike, iskesirao 250 evra da otvori firmu, kupio odelo u zekstri i krenuo u pobede, trazeci ocajne ljude da investiraju u ovaj mega giga biznis, bas u vreme kad EPS preti neplatisama secenjem struje. Ne nasedajte na ove krajiske eksperte
pre 11 godina
"Pošto jedna solarna elektrana od 10 kilovata zarađuje godišnje 3.000 do 3,500 evra, u Srbiji bi smo imali rešenu egzistenciju za oko 250.000 ljudi, objasnio je direktor "Telefon inženjeringa"."
Da li vi gospodine stvarno mislite da bi cena po kojoj EPS otkupljuje kilovate ostala ista da se u Srbiji sagradi toliki broj solarnih elektrana?
pre 11 godina
zvuci interesantno, ali verujem da bi drzava reagovala porezima i nizim cenama otkupa ako bi upotreba solarnih panela ozbiljnije skocila. Mene sa cisto tehnicke strane zanima jedna stvar. Sta se desava kada te panele pogodi jak grad? Tu istu altinu na kojoj se doticna zgrada nalazi prosle godine je pogodio grad velicine oraha koji je lomio crepove, prozore, rusio delove fasada itd. Da li paneli imaju neku zastitu ili se moraju osigurati od slicnih stvari. Mogu samo da zamislim kolika bi premija bila.
pre 11 godina
Ako se investicija sama isplati za 5 godina šta će vam subvencija države? Podržavam obnovljive izvore energije, ali bez pljačke države, a samim tim i poreskih obveznika.
pre 11 godina
Moj rodjeni brat je radio u Sloveniji u izgradnji solarnih elektrana. Postupak je sledeci, koliko god da ulozis ti si u plusu za 7 godina, a paneli se menjaju na 20-30... Najvecu elektranu koju su radili je bila placenja 500 000€ a covek je poljoprivrednik! Uz subvencije drzave i normalnu vlast, ovo je isplativ posao... Ali sada su i tamo stopirali subvencije, proracunali su da im se ne bi isplatilo da svaka kuca ima solarnu elektranu, za koga bi onda Krsko radilo kao i one silne hidroelektrane na Dravi sto sam video...
pre 11 godina
Kad smo kod toga, najbolje je grejanje na ćebe i prepečenicu.
pre 11 godina
Bila je pre ovde vest o nekom naučniku iz Engleske koji je predlagao nemcima da panele okrenu ka istoku i zapadu (po polovinu) i da će tako imati veću korist, da bi ovde svi krenuli da pljuju jer se nisu potrudili da pronađu originalan članak, jer je onaj objavljen ovde bio vrlo nejasan.
A radilo se o tome da u Nemačkoj višak električne energije, koju prodajete njihovim dobavljačima električne energije, naplaćujete po odgovarajućoj TARIFI. A cena tarife zavisi od opterećenja sistema.
Tako je cena električne energije koju domaćinstva isporučuju elektrodistribuciji najveća ujutru i uveče (veće opterećenje sistema), a najniža oko podne (jer su tada svi na poslu pa je potrošnja mala).
Taj tekst je predlagao da domaćinstva okrenu svoje panele ka istoku i zapadu kako bi im proizvodnja tada bila veća (iako samo 50% panela proizvodi električnu energiju, cena iste je tada veća, i zarada je veća nego kada su svi paneli okrenuti ka jugu).
Ali, kad bi svi tako okrenuli panele, Nemačka bi morala nekako da im doskoči, jer je ta energija poželjna samo kad elektrodistribucije imaju manjak energije.
Kod nas je najveći manjak energije zimi, jer se mnogi greju na električnu energiju, a tada je proizvodnja panela zanemarljiva, i ako nije u sprezi sa sistemom za deponovanje toplotne energije duboko pod zemljom koja bi se zimi koristila za grejanje, onda je slaba vajda od takvog sistema.
pre 11 godina
Problem sa solarnom energijom je sto paneli zauzimaju relativno veliku povrsinu. Za 1kw vam treba 7.5 m2 panela. Da imamo pustinju lako bi za solarnu elektranu jer ovako treba poplocati i trajno unistiti plodnu zemlju sto se realno ne isplati.
pre 11 godina
nema jeftinog grejanja.......
pre 11 godina
(janko, 24. avgust 2014 21:00)
voda koja se koristi za grejanje potrosne vode je u zatvorenom sistemu. jednom napunjen sistem se samo dopunjuje. kao kod centralnog grejanja.
pre 11 godina
Ako sam dobro razumeo pročitano, ugrađeni solarni paneli prave struju koju prodaje EPSu, toplotna pumpa daje 16KWh toplotne energije a troši 4KWh što čini razliku-dobit od 12KWh. Investirao je 30.000€, godišnja ušteda 7000€ i za 5 god će mu se isplatiti investicija. SUPER.
Ne razumem samo da li proizvedenu struju koristi za napajanje pumpe ili je daje EPSu a utrošenu plaća po crvenoj tarifi?
Takođe čovek kritikuje sistem subvencija koji je po njegovom mišljenju pogrešan, jer subvencioniše velike proizvođače.
pre 11 godina
Da bi prosecan gradjanin Srbije uradio solarne elektrane mora da ceka 2020.god. jer nasa zemlja nema potrebe za tim. Planirala je samo 20 megavata do te godine. Prema tome dzaba svi tekstovi o tom vidu energije.
pre 11 godina
Kada ti je hladno,jos jedne gace !
pre 11 godina
@(havac, 24. avgust 2014 19:28) Imam toplotnu pumpu voda-voda i tvrdim da ovaj nema pojma šta priča. Za 300€ godišnje grejanje i hlađenje na 300m2, mnogo dobar vic.
Nemas ti prijatelju toplotnu pumpu. Ja ima TP vazduh vazduh COP je svega 3,5 i mojih 100m2 grejem za 5000 din mesecno u proseku. Tako da grejanje TP voda-voda gde je COP i do 6,0 uz dobru izolaciju kuce nije nemoguca misija, pogotovo u zgradama gde je malo spoljnih zidova, i stanovi su medjusobno slepljeni pa tamo nema toplotnih gubitaka.
pre 11 godina
Potpuno bez veze sa zdravim mozgom ? Investicija 30000Eura usteda 100KW struje na dan 100x365 365000KW x 0.04 eurocenti je 1460Eura za godinu dana a gde su troskovi odrzavanja i amortizacije glupost da nemoze biti veca od kobajagi PROFESORE ha,ha,ha
pre 11 godina
@(oce ali malo sutra, 24. avgust 2014 16:43)
Koja su to bolja rešenja, podeli sa nama?
pre 11 godina
RE: Posmatrac
Apsolutno skroz je netačno.
pre 5 godina
Gas je mama! Prvo da se gasifikujemo da izadjemo iz pecinskog doba pa onda uz cist gas moze ko hoce da uvodi obnovljive izvore i dalje da stedi! Pocrkacemo od zagadjenja ovako.
pre 11 godina
Te pumpe iz zemlje su neopisiva prevara.
A solarni paneli su posebna stvar, svako može da ih ugrađuje i uglavnom su korisni po udaljenim selima i vikendicama.
pre 11 godina
da u uzmemo u obzir sve sto je covek i strucnjak u svojoj oblasti izlozio,predlozio i zakljucio. samo je covek zaboravio kljucnu cinjenicu da u tom slucaju da se odmah oslonimo na obnovljive izvore energije ogroman broj ljudi koji rade u sektoru grejanja,toplanama,energetikama,srbijagasu ostaje bez plata i automatski bez posla. tesko bi sektor obnovljivih izvora energije zaposlio tu kolicinu ljudi koliko bi bilo otpušteno u ovim preduzecima. a da ima ustede to je nesporno samo ce polako i tu drzava da stavi šapu pa ce tu biti nameta,poput taksi na panel,povećana taksa za ekolosku naknadu..polako sve u svoje vreme,mora drzava od neceg da zivi..
pre 11 godina
@hours of love
Automobil koji "troši 14 dinara na 100km" ne postoji, niti može da postoji sa trenutnom tehnologijom.
pre 11 godina
Drugim rečima - njegovu struju će po ceni 5-10x od cene za običnu platiti svi ostali kroz budžet ili direktno kroz računa za struju, takozvanim "zelenim dodatkom".
Uzgred budi rečeno, solarna struja je za većinu namena totalno neupotrebljiva, čak i ako zanemarimo njenu cenu.
pre 11 godina
Najskuplji i najneisplativi sistem kada su u pitanju obnovljivi sistemi .
Paneli imaju garanciju na 20-25 god. ali moraju da se menjaju svakih 12-15 god.,baterije na 3-4 god., kada sve to izracunate nimalo jeftina el.energija.
pre 11 godina
Prvo, ovde nemaju nikakvu zaradu od 7000e, jer Srbija ne dozvoljava da sam proizvodis struju i da je izvozis. Verovatno nam je lepše da dajemo 30 miliona evra godišnje za uvoz struje, nego svom narodu da platimo. A drugo nije mi jasno ako proizvode vise nego što im treba, što nisu napravili projekat i na osnovu njega da naprave elektranu koja ce proizvoditi taman struje koliko je potrebno. Time ne bi imali višak, a i cena ne bi bila 30000e, vec drastično niža. Druga varijanta, mogli su da spoje dve zgrade na istu mrežu. A treće šta me zanima, kako funkcioniše sistem zimi, kada napada sneg na panele?
pre 11 godina
Sve mi ovo lici na one cudotvorne napitke, pocev sa Bogojavljenskom Vodicom. Ajde da sacekamo godinu dve i onda posetimo stanare i vidimo kako su prosli sa tim cudotvornim izumom.
pre 11 godina
Ako fotonaponski paneli od 20KW dnevno proizvedu 100KWh. znaci da ovih 10KW napravi 50KWh dnevno. Neka je cena takve struje i 0.1Evro a to je 5 Evra/dan, mesecno 150 EVra a godisnje 1800 Evra. A nije svaki dan suncan. Cena panela od 10KW je mozda 500Evra, konvertor od 10KW je mozda 1500 i plus radovi na instalaciji. Treba tu godina da se investicija otplati. Cisto malo razmatranja.
pre 11 godina
@student i ostali stručnjaci
Prvo: Proizvode El. Energiju i PRODAJU EPS-u po ceni od 340€/1000kwh, sa ugovorom od 12+1 godinu (zakon o el.energetici).
Drugo:projekat je urađen da bi ZARAĐIVALI prodajom viška energije EPS-u
Treće: na takvim pogonim panelima se postavljaju grejači koji tope sneg u slučaju velikih padavina, a sami paneli takođe apsorbuju UV zračenje koliko god da ga ima i zagrejavaju se pa se sneg daleko teže nagomilava.
Četvrto: paneli imaju fabričke garancije od 25godina na efikasnost, pa se zamenjuju samo oni čija efikasnost vremenom opadne ispod prihvatljive.
Lepo bi bilo da Internet iskoristite i u edukativne svrhe i sami sebi podignete kvalitet i količinu znanja pre komentarisanja.
pre 11 godina
Meni bi ove sunčane ćelije dobro došle leti, a ne kada je hladno i oblačno. Imam tri klime koje kada je vrućina, baš umeju da "zavrte" onaj disk u el. brojilu. Tada su i dani najpogodniji za ove panele, a ne zimi.
pre 11 godina
Blago se stanarima te zgrade a i svaka im cast!
Ali zasto imam osecaj da ce drzava naci nacin da ovo stopira?
Stopirali su onog momka koji je napravio elektricni automobil koji potrosi 14 dinara na 100km i prosao sva ispitivanja, a ovi mu rekli bravo momak, aj ti sad polako kuci...
pre 11 godina
@Deda Pera:
Prvo: pogledaj na svoj račun za struju, koliko sad plaćaš klasični kWh ( samo energiju, bez prenosa po mreži). Kod mene u Sloveniji je to negde €0,07. A sad porredi to s time što si naveo za "solarni" kWh. Preračunato na kWh to iznosi celih €0,34, to znači nekih PET PUTA SKUPLJE od mojih, "slovenskih" cena.
Drugo: Iz toga proizlazi da projekat NIJE rađan zbog zarade na energiji, nego na subvencijama. Pošto solarni kWh nije NI PRIBLIŽNO upotrebljiv kao klasični, on na tržištu ne bi dostigao ni onih €0,07. Možda bi došao do pola toga, a i to je pitanje.
Treće: Svako komplikovanje sa grejačima bitno poskupljuje investiciju i grejači svakako nisu klasika. A i da jesu, to bi tek bila prevara: koristiti jeftine kWh da bi zagrejali paneli možda dobili deo tih kWh nazad, jasno po daleko višoj ceni.
Četvrto: Sa većinom tih fabričkih garancija možeš da obrišeš neku stvar.
Kakvu vrendost ima garancija neke fabrike u Kini ? za tih 30 godina oni će se verovatno bar tri puta preoblikovati ili promeniti ime ili lokaciju.
Peto: čak i da dobijem novi panel, njegova premontaža nije bez troškova.
Šesto: Ta garancija ne krije ostale rizike, koji nisu mali: udar grada, oluje, druga mehanička oštećenja, grom itd.
Sedmo: Čak i da su paneli večni ( a nisu), elektronika i infrastruktura sigurno nisu.
pre 11 godina
Potpuno bez veze sa zdravim mozgom ? Investicija 30000Eura usteda 100KW struje na dan 100x365 365000KW x 0.04 eurocenti je 1460Eura za godinu dana a gde su troskovi odrzavanja i amortizacije glupost da nemoze biti veca od kobajagi PROFESORE ha,ha,ha
pre 11 godina
Ako je ova firma ozbiljna, ne znam kako onda imaju ovako loš proračun. Ovo svako sa osnovnim znanjem matematike vidi da ne drži vodu.
pre 11 godina
To je proizvodnja struje, mala elektrana, to znači da je za to potrebna prijava, otvorena firma, plaćanje poreza državi! Tek će se sa ovim država pozabaviti zakonski, imate sreću da još ne postoje regulative, tako da ste u okviru sive ekonomije iliti na divljaka! Razmišljajte o tome unapred. U Sloveniji ko ima ovakav sistem mora da ima otvorenu firmu i još nešto već he par penzionera zbog toga izgubilo pravo na penzije i pored toga što im sama proizvodnja el. energije ne pokriva niti iznos penzije, a kamoli da su u plusu! Inače, ista ta država je davala subvencije za uvođenje alternativnih načina dobijanja energije. Da ne bude nesporazuma, podržavam ovakvu vrstu tehnologuje i ne podržavam postupke države, jer sunce je svačije i država treba da podržava ovakve investicije, a ne da zakonima ljude dovodi u nepriliku kao u Sloveniji.
pre 11 godina
Neko je ovde dosta izgresio u brojkama ili jako lose stoji sa matematikom...
...???....
pre 11 godina
Zestoko su nalupane brojke a isplativost projekta je pausalno izvedena i bez utemeljenja cak i u samom tekstu. Cak i da je ovo tacno sto je navedeno, projekat je isplativ samo ako vam drzava placa povlascenu cenu. Povlascena cena za solarnu energiju je skoro 6 puta veca nego da za konvencionalne izvore. U slucaju da drzava resi da krese izdatke i ovo ce se sigurno naci na udaru tako da umesto isplativosti od 5 godina dobijete isplativost za 30 godina za panel ciji je vek 20-30 godina.
pre 11 godina
Toplotna pumpa je zakon .
Solarni paneli su skupi jer im vremenom pada snaga. Naravno kada bi se drzavi prodavala struja bilo bi isplativo samo za pojedinca Ali ne I za nas poreske obveznike koji bi tu skupu struju subvencionisali!!!
pre 11 godina
Bilo u Španiji do prošle godine, čitavi gradovi su živeli od "sunca" - a onda cap, nema subvencija i bankrot. Obična šema. neodrživo.
Onda je poštenije tih 250.000 u državnu službu - isto je...a bar se ne pretvaramo...
pre 11 godina
nema jeftinog grejanja.......
pre 11 godina
Bravo!!!! Znam o cemu pricas...do
godne ce biti na kom krovu-pa kada EPS iskljuci moje brojilo sa mreze, imacu vise nego alternativu tada...
pre 11 godina
Zemljace ti koji kazes da je cena za panel od 10kw=500 eura pa to istog trenutka sahranilo sve naftne i gasne kompanije,efikasnost panela od 1m kvadratnog je oko 10 do 15 proocenata znaci za jedan kilovat ti treba u najgorem slucaju 10 metara kvadratnih a cena 1 metra je od 300 do 500 eura znaci za jedan kw ti treba minimum 3000 do 5000 eura,sto ce reci za 10 kw treba oko 30000 do 50000 eura a to je ...izracunaj sam jer zanas da racunas kako tvrdis.
pre 11 godina
Istina je vrlo jednostavna: isplativost "solarnih" elektrana pociva iskljucivo na subvencionisanoj ceni elektricne energije, bez toga je samo finansijski gubitak. Sa subvencionisanim cenama, ulaganje u solarnu elektranu se vraca za 6-7 godina, realan vek trajanja panela je od 12-15. Da nema visih cena za zelenu energiju solarne elaktrane bi morale da se eksploatisu 20 godina da bi se pokrila investicija a to je sa trenutnom tehnologijom nemoguce. EPS je drzavno preduzece, znaci da svaki dinar ulaganja u subvencionisanje ove vrste energje je dinar manje za skole, bolnice, puteve... EPS je primoran da subvencionise cene jer propisi evropske unije zahtevaju 20% proizvodnje iz obnovljivih izvora.
pre 11 godina
Jel ovaj predlaze boljitak u zemlji Srbiji?!?! Alo rodjace, jezik za zube da ne bi zavrsio na mardelji. U Srbiji nema mesta uspesnim ljudima, samo partijskim knjizicama, sektama kako ih ja zovem!
pre 11 godina
Zar nije bilo jeftinije-jednostavnije da su koristili panele I kroz njih pustili vodu?Mislim da bi grejamje tek tada bilo džaba.Proizvodnja struje na ovaj način je još uvek skupa.
pre 11 godina
A meni grejanje za 41m2 stana 4.700,00 dinara mesecno sa cime finansiram direktore Toplana, njihove sekretarice, politicke partije i da ne nabrajam sve jer je dug spisak.
pre 11 godina
Imam toplotnu pumpu voda-voda i tvrdim da ovaj nema pojma šta priča. Za 300€ godišnje grejanje i hlađenje na 300m2, mnogo dobar vic.
pre 11 godina
Koliko dugo traju ti paneli pre nego sto mora da se zamene?
pre 11 godina
@ Koliko dugo traju ti paneli pre nego sto mora da se zamene?(Zoran, 24. avgust 2014 15:46)
Ja imam informaciju da oni slabe postepeno i da za 20godina oslabe 30%. Posle toga naglo propadaju, barem ovi koji su proizvedeni u sadašnjoj tehnologiji proizvodnje. Verovatno će i ova tehnika napredovati. Ovo se odnosi na monokristalne panele. Uopšte nije isplativo za domaćinstvo, oprema je skupa, akumulatori pogotovo, pretvarači... Mislim da je naknada za obnovljive izvore energije izmišljena da bi neki "sposobni" uvozili običnu struju i prodavali je eps-u uz subvencije. Sve sam lopov do lopova.
pre 11 godina
U Nemackoj su vec uveli "porez" na "besplatnu" energiju... tako da opet dodje na isto
pre 11 godina
Proracun je malo cudan i nepotpun... O kakvoj je zaradi rec? Mozda se misli na ustedu. Kako je resen slucaj viska proizvedenih kilovata? Hoce li se poslati u mrezu i za do dobiti pare od eps? Po kojoj ceni? A druga stvar je da ovi paneli nece sami da se odrzavaju vec neko mora to da obavlja, sto su dodatni troskovi. Koliko suncanih dana je potreban da se ove brojke ostvare? Ja jesam za alternativnu energiju ali realan broj godina za povracaj investicije je bar duplo veci, prema uslovima kakvi postoje u sadasnjosti
pre 11 godina
Ovde se svašta lupa. Isplativost se ne računa samo na zaradu od prodaje struje, već pored prodaje računa se i ušteda. Tako da je isplativost zaista ide do 5 godina. Jer ušteda na grejanje i prihod od prodaje struje do 100KW na dan imaju ukupno 7000 Evra za godinu dana. A kako Srbija biće u Evropi, Evropa će regulisati šta će koje propisi se kresati. Tako da od kresanja nema ništa. I takođe vek trajanja solarnih panela nije samo 30 godina. Za 30 godina gubi samo u efikasnosti od nekih 10-20%, ali može još da služi ili ako potrebno dograditi da vratimo kapacitet. Znači nije za bacanje. Ja imam solarnu bateriju kupljen 1986-te godine. I dan danas puni istom intenzitetom kao pre 28 godina. Znači ako ima manju efikasnost, to je neprimetno do 10% za 28 godina. To je živi dokazi.
pre 11 godina
U Srbiji se u poslednje vreme pojavilo mnogo eksperata za energetiku gde od skolovanja imaju kurs kod neke fantomske firme (od 2 dana o sopstvenom trosku) odrzan u hotelu na manje posecenoj planini, gde su ovu titulu dodali tituli savetnika za zivotno osiguranje neke stedishe grupe.
Tako je i ovaj gospodin sa Altine, nakon mnogo promenjenih delatnosti u poslednjih 20 godina, uz svez planinski vazduh i domacu rakiju postao ekspert energetike, iskesirao 250 evra da otvori firmu, kupio odelo u zekstri i krenuo u pobede, trazeci ocajne ljude da investiraju u ovaj mega giga biznis, bas u vreme kad EPS preti neplatisama secenjem struje. Ne nasedajte na ove krajiske eksperte
pre 11 godina
@Deda Pera:
Osmo: Postoji dobar razlog zašto ta kogeneracija ( struja + topla voda) nisu rađeni u prošlosti - trajnost ćelija. Ako panele zatvoriš u staklo,d a bi ih sunce i grejalo, ćelije će biti na daleko višoj temperaturi. A to znači, pad efikasnosti, kraći životni dob kako ćelija tako i laminata pod njima)
Eto, toliko za početak.
pre 11 godina
Samo zagrevanje vode pomocu solarnih kolektora je isplativo ovo sa strujom nije. Skupa ugradnja, jeftina struja kod nas u odnosu na ostala tržišta, rizik od havarija usled vremenskih nepogoda je dovoljan razlog da se od elektrike odustane.
pre 11 godina
Ne padajte na te cifre oko vek trajanja. To je vreme garancije, a ne vek trajanja. Vek trajanja je mnogo duži. Ja bateriju koristim već 10 godina i jos radi doduše malo manjeg kapaciteta ali radi. Solarni panel 28 godina i radi skoro kao nov, znači jedva 10% gubio u efikasnosti. Ne prave se solarne elektrane po svetu ako se ne isplati. Ukupna proizvodnja solarne energije u svijetu u posljednje dve godine porasla je sa 60 na čak 100 GW. I ta cifra nešto govori.
pre 11 godina
Ako se investicija sama isplati za 5 godina šta će vam subvencija države? Podržavam obnovljive izvore energije, ali bez pljačke države, a samim tim i poreskih obveznika.
pre 11 godina
Problem sa solarnom energijom je sto paneli zauzimaju relativno veliku povrsinu. Za 1kw vam treba 7.5 m2 panela. Da imamo pustinju lako bi za solarnu elektranu jer ovako treba poplocati i trajno unistiti plodnu zemlju sto se realno ne isplati.
pre 11 godina
Ovo nase toplane, Srbijagas, EPS i ostali deraci koze s ledja gradjana nikada nece dozvoliti kroz masovnu upotrebu.
pre 11 godina
Ja na svom krovu imam panele istog tipa i rucno radjen sistem za grejanje vode . Ovo je losa racunica. Ja na sto m2 jedva da dobijem dovoljno snage da pokrijem osnovne potrebe u kuci. Nijedan dan nije idealno vedar i suncan. Postoje bolja resenja za koja sam saznao skoro. Ovo je premala cena za tu povrsinu. I prodaja struje jeste moguca ali naplata od eps-a je skoro nemoguca kad ste mali proizvodjac. Meni se vise isplati da poklanjam komsijama visak ako mi se desi nego da ovim lopovima iz eps-a prebacim bilo sta. Drugo kad je zima i duzina dana je kraca samim tim i proizvodnja na panelima je mnogo kraca pa je potrebno povuci dodatnu energiju iz eps-ovog sistema a da ne govorim o snegu koji pokrije panele i tako dalje. Inavesticija nikako ne moze da se isplti za par godina vec se radi uz najbolje uslove isplatom kroz deceniju ipo. Oprema tj sami paneli nisu skupi ali sve ostalo jeste. Paneli ucestvuju svega 40 posto u ukupnoj ceni opreme.
pre 11 godina
@student Zimi uzmes ocistis sneg eto tako funkcionise. Nije kao ona nasa nema nista da radim ima samo da kaplje.
pre 11 godina
Dobro organizovane Skupstine stanara mogu da naprave ogromne ustede i da ulepsaju i unutrasnjost i spoljasnost svojih zgrada. To je trend svuda u Evropi, posebno u Nemackoj. Ima ih i u Srbiji sve vise
Ne samo energija. Evo elementarnog primera za zgradu od 40 stanova:
Kablovska TV, trenutno mesecni trosak oko 50.000 dinara. Internet jos minimalno toliko...,
Godisnje preko 10.000 eura!
Na bazi dobro organizovanog micro sharing-a mogu imati svoj kablovski TV sistem za godinu dana Bez Pretplate, a da kasnije iz zajednickog fonda poprave fasadu, urade termo i zvucnu izolaciju, urede prostore u zgradi, ugrade solarne panele makar za zajednicko svetlo, ...
Mogucnosti su neogranicene. Jos ekonomicnija je organizacija blokova zgrada. To je i interes drzave!
To je svakako buduci trend!
pre 11 godina
zato u altini nema kalizacije ( svi imaju jame, zamislite kada se te jame budu pocele prazniti) , nije nista legalizovano( svi pricaju legalizacija kosta 100 evra a ono kada odes na sajt procitas da za tu zonu kosta 12277 dinara po kvadratu) podvodne vode gde hoces.
kada padne kisa narod koji ima podrume napune im se vodom, takodje svaka driga ulica je poplavljena. posle malo jace kise javljaju se jezera u naselju.
a neko ti trazi 1000 evra po kvadratu.
altina buduce slepo crevo beograda.
stanovnik altine.
pre 11 godina
citajuci komentare zakljucujem
na oblacnom zapadu za razliku od suncane srbije se ovo isplati.
na istom tom oblacnom i hladnom zapadu se isplati gajiti voce u povrce. u suncanoj i toploj srbiji se nei splati.
na zapadu je sve skuplje ali se za razliku od jeftine srbije isplati stocarstvo. i stagod usporedimo u srbiji se nista ne isplati raditi. pitanje kako se na zapadu pod losijim klimatskim uslovima sve na neki nacin isplati?
pre 11 godina
Bolje da je cutao, sad ce drzava da donese "zakon" o porezu na zelenu energiju. Recimo, 900% cene grejanja,tek da bi placali svi podjednako. Ne sme necija ideja i ulaganje da se isplati njemu,vec samo drzavi.
pre 11 godina
Svaka podrska. Vojadzer 1 i 2 znaju da nema bolje od zelene, nuklearne energije.
Eno, vidite gde su oni stigli a gde smo mi. XD
pre 11 godina
Od prilike ste vec i pomenuli najveci problem panela!
Upravo Nemacka ukida panele a i ostel EU zemlje, jer je najveca proizvodnja elektricne energije leti, a najveca potrosnja zimi. A problem je, sto elektricna energija ne moze da se "nabere" leti, skloni u spajz, pa da se zimi izvuce.
To vracanje prema epsu, u madjarskoj funkcionise... poznajem i ljude koji su ovlasceni za takvo prikljucivanje, samo, dugorocno, "epsovima" se to ne isplati, a ti kao privatnik nikada neces proizvesti dovoljno elektricne energijeb za svoje potrebe!
A kao sto su tu neki i pisali, pitanje je ulaganja.
U EU se navodi 8-15 godina, rok za otplatu ulozenog.
Primera radi, ni Mercedes ne garantuje toliko godina za svoja vozila....
Iz cele price, za sada vodu pije samo geotermicko grejanje-hladjenje, koje u mnogome moze da pojevtini troskove.
pre 11 godina
Da bi prosecan gradjanin Srbije uradio solarne elektrane mora da ceka 2020.god. jer nasa zemlja nema potrebe za tim. Planirala je samo 20 megavata do te godine. Prema tome dzaba svi tekstovi o tom vidu energije.
pre 11 godina
@direktno kupiti
Nije rec o "pumpama iz zemlje" nego o toplotnim pumpama.
A ti si,ocigledno,veliki znalac,cim pricas takve gluposti.Srbija vas je prepuna,zato smo tu gde jesmo.
pre 11 godina
Ispravka, naravno da solarni paneli nisu 500 vec 5000 Evra.
pre 11 godina
Ovo pisem iz EU i bavim se ovim donekle dakle sve ovo nije nista novo
ALI
U ovom clanku se mesa babe i zabe naime clanak je mjesavina reklame, lazi i istnine
Ovako:
Solarni fotovoltaicni paneli za struju (ne paneli za toplu vodu) na krovu su isplativi samo ako drzava subvencionise postavljanje ako ne pisi kuci propalo !
naime cena komplet postrojenja je visa od ustede struje u iducih 15 godina a za 15/20 godina su paneli istroseni
Toplotne pumpe jesu dobra stvar ali samo ako su postavljene kako treba uz pravi model naravno i odabrane za zgradu kako treba naime nije svaka zgrada za toplotnu pumputo na zalost to trgovci nece reci pa ce mnogo ljudi da najeb...
A sto se tice troska od 300 EUR za godinu nije to nikakvo cudo u EU se grade kuce sa recimo 30cm izolacije + sve ostalo naravno koje bez problema griju i hlade u tom trosku celu godinu : http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_house
Na zalost ce u srbiji kako je bilo i u EU u pocetku puno ljudi platiti cenu pola obavestonosti(lazi) kao sto je recimo ovaj clanak ali na kraju ce biti normalno da se kuca grije za 300EUR/godinu
pre 11 godina
Kompletan tekst više liči na reklamu firme, koja se bavi prodajom solarnih panela. Vaša matematika je ispod nivoa osnovne škole.
pre 11 godina
Eeeee kad pameti nema.
pre 11 godina
Ideja da se na krovove stavljaju solarni paneli pa da se na taj nacin proizvodi i struja za mrezu je izuzetno dobra, ali si bojim da kalkulacije koje su prikazane ustvari nisu bas tacne. U praksi, vreme povracaja sredstava je oko 10 godina, a ne 5.
A za vasu informaciju, u Austriji je drzava sada uvela porez na suncane kolektore, jer je raja sada instalirala dovoljno kolektora da bi ugrozila interese proizvodjaca energije. Do sada je drzava cak i subvencionisala gradnju takvih postrojenja, ali posto i oni vole pare, zasto da ne pocnu da naplacuju i sunce.
A trebalo bi da je sunce dar za svakog coveka planete, ali je neko i nekad odlucio da je sve to i slicno uvek u "vlasnistvu" drzave, koja jos uvek vise voli pare nego prirodu, pa i sopstvene ljude.
pre 11 godina
Pa mi možemo da grejemo celu zemlju samo da redovno krčimo vrzine (za lakirane čitaoce vrzina je rastinje koje se nalazi pored puteva ili između njiva). Cela skalamerija za pravljenje peleta košta 20 000 evra najviše.
pre 11 godina
Kada ti je hladno,jos jedne gace !
pre 11 godina
Ne bi drzava odmah odrala one koji bi postavili solarne paneme, treba prvo masa da se navuce. Kao sa TNG-om.
pre 11 godina
ovo je buducnost,ja sam stavio burence od 120 l na krov i sa zadovoljsvom se kupam. :) svi mogu da ustede pa makar samo grejali vodu u letnjim mesecima
pre 11 godina
Postovani Deda Pero (imate ime kao moj deda), niste u pravu.
Prvo EPS samo obecav otkupnu cenu od cca23centa, ali to nema u praksi. I dalje ne dozvoljavaju on grid resenja. Racunica minimalna za isplativost je 35kW, sa podizanjem najpovoljnijeg kredita u banci, period otplate je 27 godina. Drzava nas ne stimulise uopste.
pre 11 godina
Zasto onda drzava ne odobri povolje kredite da svi staviom ovo na krovove zgrada i otkazemo skupo centralno grejanje, nego nas drzava primorava da uvodimo kalorimetre u stanove i placamo jos skupjle centralno grejanje nego dok smo placali po m2, i onda nam porucuju ako vam bude skupo , platite jos i izolaciju zgrade tj novu fasadu, nov krov, zamenie sve prozore...
pre 11 godina
Solarnim panelima i solarnim vakuum cevima je jedino isplativo grejati sanitarnu vodu. U tom slucaju se moze grejati voda u bojleru tokom veceg dela godine (kad god ima sunca).
Pravljenje struje u nekim vecim kolicinama zaboravite, posto nije isplativo, ali je zato odlicno resenje za vikendce koje nisu prikljucene na el.mrezu.
pre 11 godina
Ljudi nemojte širiti dezinformaciju. U praksi se pokazalo sasvim drugačije od neki podataka koje se ovde izjavljuju. Vek trajanja solarnih panela je teorijskih 25/30 godina, jer još nije moglo da se testiraju zaista koliko dugo mogu trajati. Ali praksa pokazala da u 90-tih gopdina u Nemačkoj u programu "1000 krov" postavljeni solarne elektrane i dan danas savršeno rade i posle 20 godina. To je bilo iznenađenje za stručnjake. Solarni paneli su se minimalno degradirale. I posle 20 godina te elektrane dalje proizvode od 800-900 kWh električne struje. Iako su tada pravili paneli slabijeg kvaliteta. Nikakve promene boje se ne vide na panelima. Za ovih preko 20 godina negde su samo jednom morali menjati invertere. Ali ne sve, jer neki inverteri i dan danas posle 20 godina savršeno rade. Sve su to podaci Chemnitz univerziteta koji su proverili 102 sistema instaliranih 90-te godine i javni su podaci i svako može lično da to proveri. Interesantno da najveći deo panela i dan danas posle 20 godina radi sa 90-95% efikasnosti. A to znači da degradacija solarnih panela je ispod 0.8%. Znači solarni paneli mogu da rade i do 50 godina da bi im efikasnost tada bila oko 80%. Ali će i tada dalje proizvoditi struju. Ovo su činjenice i istina a ne teorije i nagađanja. Isplativopst solarnih elektrana je velika.
pre 11 godina
Nisam veliki strucnjak po ovom pitanju, ali sam iz Njemacke preko prijatelja narucio cetiri solarna panela, tri "baterije" i transformator za nekih 2000 hiljade evra (garancija proizvodjaca je 10 godina). Sve to koristim na vikendici jer nisam zelio da uvodim struju i placam za dodatne bandere, prikljucak, racune kad nisam tu i slicno. Vec 5 godina koristim frizider, LCD televizor, 10 LED sijalica unutra, 3 LED reflektora napolju i par uticnica na kojima punim telefon, laptop, pustam radio i sve ostalo sto mi je potrebno... I ljeti i zimi sve funkcionise besprjekorno, uz napomenu da zimi skidam snijeg sa panela ako je bas previse napadao. Svima bih preporucio isto...
pre 11 godina
Moj rodjeni brat je radio u Sloveniji u izgradnji solarnih elektrana. Postupak je sledeci, koliko god da ulozis ti si u plusu za 7 godina, a paneli se menjaju na 20-30... Najvecu elektranu koju su radili je bila placenja 500 000€ a covek je poljoprivrednik! Uz subvencije drzave i normalnu vlast, ovo je isplativ posao... Ali sada su i tamo stopirali subvencije, proracunali su da im se ne bi isplatilo da svaka kuca ima solarnu elektranu, za koga bi onda Krsko radilo kao i one silne hidroelektrane na Dravi sto sam video...
pre 11 godina
@ ... na oblacnom zapadu za razliku od suncane srbije se ovo isplati ...
pitanje kako se na zapadu pod losijim klimatskim uslovima sve na neki nacin isplati?
(ajd sad, 24. avgust 2014 22:53)
Nisam siguran za stocarstvo i vocarstvo ali za obnovljive izvore pouzdano znam (jer mi je to struka). Sa drzavnim subvencijama se isplati i gomila ljudi u Srbiji trenutno ulaze u iste.
Problem je sto je to kockanje na ideju da ce Srbija izvrsavati preuzete obaveze i otkupljivati el. energiju po subvencionisanim cenama.
Spanija planira da protivpravno odustane od toga (jer im nije potrebno i nemaju novca). Videcemo sta kazu njihovi sudovi i sud u Strazburu.
Pitali ste kako se u EU sve isplati? Najveci deo svog budzeta koriste za subvencionisanje poljoprivrede. Odakle im pare za poljoprivredu?
Zaradili oporezivanjem industrije koja izvozi.
I to u banana i malina drzave u kojima su pocetkom tranzicije politicari govorili glasacima da se industrija i primenjena nauka ne isplate i da svi treba da se bavimo poljoprivredom i uslugama.
Da budemo poljoprivredna zemlja sa 7 miliona stanovnika na 6 miliona hektara? Pogledajte kako zivi bilo koji seljak na ovom svetu koji ima samo par hektara.
Jezivo je koliko licimo na Paragvaj. Zemlja bez industrije, bez izlaza na more, sa problemima sa susedima, sa vecinski neobrazovanim stanovnistvom.
Srbijo - Paragvaju!
pre 11 godina
Kad smo kod toga, najbolje je grejanje na ćebe i prepečenicu.
pre 11 godina
Ako sam dobro razumeo pročitano, ugrađeni solarni paneli prave struju koju prodaje EPSu, toplotna pumpa daje 16KWh toplotne energije a troši 4KWh što čini razliku-dobit od 12KWh. Investirao je 30.000€, godišnja ušteda 7000€ i za 5 god će mu se isplatiti investicija. SUPER.
Ne razumem samo da li proizvedenu struju koristi za napajanje pumpe ili je daje EPSu a utrošenu plaća po crvenoj tarifi?
Takođe čovek kritikuje sistem subvencija koji je po njegovom mišljenju pogrešan, jer subvencioniše velike proizvođače.
pre 11 godina
"Pošto jedna solarna elektrana od 10 kilovata zarađuje godišnje 3.000 do 3,500 evra, u Srbiji bi smo imali rešenu egzistenciju za oko 250.000 ljudi, objasnio je direktor "Telefon inženjeringa"."
Da li vi gospodine stvarno mislite da bi cena po kojoj EPS otkupljuje kilovate ostala ista da se u Srbiji sagradi toliki broj solarnih elektrana?
pre 11 godina
@(havac, 24. avgust 2014 19:28) Imam toplotnu pumpu voda-voda i tvrdim da ovaj nema pojma šta priča. Za 300€ godišnje grejanje i hlađenje na 300m2, mnogo dobar vic.
Nemas ti prijatelju toplotnu pumpu. Ja ima TP vazduh vazduh COP je svega 3,5 i mojih 100m2 grejem za 5000 din mesecno u proseku. Tako da grejanje TP voda-voda gde je COP i do 6,0 uz dobru izolaciju kuce nije nemoguca misija, pogotovo u zgradama gde je malo spoljnih zidova, i stanovi su medjusobno slepljeni pa tamo nema toplotnih gubitaka.
pre 11 godina
zvuci interesantno, ali verujem da bi drzava reagovala porezima i nizim cenama otkupa ako bi upotreba solarnih panela ozbiljnije skocila. Mene sa cisto tehnicke strane zanima jedna stvar. Sta se desava kada te panele pogodi jak grad? Tu istu altinu na kojoj se doticna zgrada nalazi prosle godine je pogodio grad velicine oraha koji je lomio crepove, prozore, rusio delove fasada itd. Da li paneli imaju neku zastitu ili se moraju osigurati od slicnih stvari. Mogu samo da zamislim kolika bi premija bila.
pre 11 godina
@(oce ali malo sutra, 24. avgust 2014 16:43)
Koja su to bolja rešenja, podeli sa nama?
pre 11 godina
RE: Posmatrac
Apsolutno skroz je netačno.
pre 5 godina
Gas je mama! Prvo da se gasifikujemo da izadjemo iz pecinskog doba pa onda uz cist gas moze ko hoce da uvodi obnovljive izvore i dalje da stedi! Pocrkacemo od zagadjenja ovako.
pre 11 godina
Da li mozda neko razmislja i vodi koja je neprocenjivo bogatstvo a koliko se ja razumem i koliko shvatam po ovoj teoriji toplotne pupme i ovako dobijena energija iz razlike u toploti dva izvora vode nije stetna po vodu tj ne zagadjuje je ili mozda gresim?
pre 11 godina
@ (bb, 24. avgust 2014 20:07) Zasto onda drzava ne odobri povolje kredite da svi stavimo ovo na krovove zgrada i otkazemo skupo centralno grejanje, nego nas drzava primorava da uvodimo kalorimetre u stanove i placamo jos skupjle centralno grejanje nego dok smo placali po m2, i onda nam porucuju ako vam bude skupo , platite jos i izolaciju zgrade tj novu fasadu, nov krov, zamenie sve prozore...
A gde to u svetu drzava daje kredite?
I ko kaze da nema kredita?
Proguglajte malko pre nego sto lupite! Ja sam uzeo kredit za energetsku efikasnost. Kupio 2 invertera i stavio 30cm izolacije u potkrovlje. Kredite za energetsku efikasnost imas po bankama. EU je dala pare za to i kamate su oko svega oko 7%.
pre 11 godina
Bila je pre ovde vest o nekom naučniku iz Engleske koji je predlagao nemcima da panele okrenu ka istoku i zapadu (po polovinu) i da će tako imati veću korist, da bi ovde svi krenuli da pljuju jer se nisu potrudili da pronađu originalan članak, jer je onaj objavljen ovde bio vrlo nejasan.
A radilo se o tome da u Nemačkoj višak električne energije, koju prodajete njihovim dobavljačima električne energije, naplaćujete po odgovarajućoj TARIFI. A cena tarife zavisi od opterećenja sistema.
Tako je cena električne energije koju domaćinstva isporučuju elektrodistribuciji najveća ujutru i uveče (veće opterećenje sistema), a najniža oko podne (jer su tada svi na poslu pa je potrošnja mala).
Taj tekst je predlagao da domaćinstva okrenu svoje panele ka istoku i zapadu kako bi im proizvodnja tada bila veća (iako samo 50% panela proizvodi električnu energiju, cena iste je tada veća, i zarada je veća nego kada su svi paneli okrenuti ka jugu).
Ali, kad bi svi tako okrenuli panele, Nemačka bi morala nekako da im doskoči, jer je ta energija poželjna samo kad elektrodistribucije imaju manjak energije.
Kod nas je najveći manjak energije zimi, jer se mnogi greju na električnu energiju, a tada je proizvodnja panela zanemarljiva, i ako nije u sprezi sa sistemom za deponovanje toplotne energije duboko pod zemljom koja bi se zimi koristila za grejanje, onda je slaba vajda od takvog sistema.
pre 11 godina
@ajd sad : treba da dodaš: a kako se izraelu isplati da u pustinji gaji povrće i žitarice a kod nad ne? Kako to da oni nama prodaju tehnologiju umesto mi njima? To je zato što je Bog nama dao sve osim pameti. Na zapadu ide samo jedna hladnjača na region, a kod nas svako hoće da je ima. Na zapadu ide jedan teški traktor i kombajn na 1000 hektara, a kod nas ima svako ko hoće da ga zovu gazda. Da stvar bude još gora, država to subvencioniše, to sve košta a NE ISPLATI SE. italijani čak hoće da nam kažu i pokažu kako, ali džabe kad naš ego ništa ne može da pokoleba pa ni sopstvena propast.
pre 11 godina
(janko, 24. avgust 2014 21:00)
voda koja se koristi za grejanje potrosne vode je u zatvorenom sistemu. jednom napunjen sistem se samo dopunjuje. kao kod centralnog grejanja.
78 Komentari
Sortiraj po: