Petak, 06.01.2023.

08:34

Šta se više isplati: Plaćati ratu za svoj stan ili kiriju za tuđi

Izvor: Blic/Marica Jovanović

Šta se više isplati: Plaæati ratu za svoj stan ili kiriju za tuði IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

54 Komentari

Sortiraj po:

Veca

pre 2 godine

Mi smo našem sinu pomogli za učešće, drugo, savetujemo da ratu placa duplo i vise od toga , da bi realno zatvorio kredit posle 10-15ak god.max.Jasno je da to moze ako su dve dobre plate u kući.Lekari su u pitanju, gde 1 plata 130000 ide na otplatu kredita Sloga je vazna, dobar plan, i struka takodje

Nenad

pre 2 godine

Vidim da mnogi pominju problem učešća. Ja sam uzeo keš kredit za učešće, a supruga (mada sam i ja tu sadružni dužnik) kredit za stan. Nije nam bilo lako, ali evo približavam se barem otplati tog keš kredita (fiksna dinarska kamatna stopa) Stambeni jeste porastao za nekih 80 evra, ali je opet rata niža od kirije. Svi su govorili da smo ludi, ali se isplatilo, naročito što naš stan danas vredi duplo. Ako budete čekali neki "lom" ili da vam padne učešće s neba, može se desiti da nikad ne dočekate.

Bornidentity

pre 2 godine

Jeste bolja rata za kredit nego kirija, ali treba skupiti 25 ili 30 i više hiljada evra za učešće. Kako od prosečne plate recimo da je plata 800 eva u Beogradu ili čak hiljadu. Vama 300-400 ide automatski na kiriju, ostajete sa 600 evra, hranu piće i ostalo vam treba 300 evra, ostajete sa 300 e tu dolazimo ako imate decu onda ovo je to što je to, ako nemate pod uslovom da nemate nikakav drugi trošak, letovanje, garderobu, izlazak, ako imate kola onda se pozdravite sa benzinom i servisom. Dakle u najidealnijoj situaciji 300 evra to je 83 meseca dakle 7 godina dok vi ne skupite za učešće. A cene i stanova i kredita za 7 godina.
A ako vam je plata 700 evra onda je to to nemate štednju uopšte. Pa vi vidite u kakvoj smo poziciji i procenite.

ljubav svima

pre 2 godine

Naravno da je bolje rata nego renta ali niko ne pominje ucesce. zato su ljudi pod kirijom. 300- 400 e skupis a 20- 25 000 e sa prosecnom platom tesko

Dobro

pre 2 godine

(Dobro, 06. januar 2023 10:20)

Druze covek prica o ceni rentiranja stana a ne o ceni kvadrata stana. Ja zivim u Bgu 20 godina ali sam iz unutrasnjosti rodom. Nije normalno da se stanovi u Bgu rentiraju skoro kao na zapadu....
(Zoran, 6. januar 2023 11:13)

Zorane, potpuno si u pravu, moja greska, priznajem. Tvoja greska je u misljenju da nije normalno da se stanovi u BG rentiraju po zapadnim cenama. E, tu nisi u pravu. I u BG i na Zapadu su cene renti cista stvar ponude i potraznje. Ako stan ne moze da se iznajmi za trazenu cenu, onda cena ide na dole. Ako ipak ima ljudi koji ili zele ili moraju da plate toliki iznos, onda je jasno da je cena dobra.
Zalosno, ali tako je.
To sto pricas za BG odnosi se i na sve zemlje u nasem okruzenju koje gravitiraju prema JEDNOM gradu, kao recimo: Budimpesta, Bec, Prag, Sofija... itd. Nije BG jedini koji nabija cene.

stipumetebra

pre 2 godine

Novac dat za kiriju je novac dat nekom drugom zarad krova nad glavom.
Hipotekarna rata je novac uložen u svoj krov nad glavom.
Uvek je bolje ulagati u nešto svoje, ali uvek postoji ono ali u Srbiji.
Pod kakvim uslovima si uzeo/la hipoteku i ko je srećnik banka ili ti sam/sama.

Meriot

pre 2 godine

Treba prijavljivati gazde koji daju u zakup stanove a ne placaju porez na izdavanje.

Znaci svako povecanje plate, ja i supruga po 50 ebra, tj 100 evra, valjda treba odma da prosledimo gazdi a kao da drugih povecanja cena nema, ni struje, ni hrane, ni goriva, ni usluga od predsednika kucnog saveta, ni novih cena drumarine, .... a da ne pricam o rastu cene letovanja, cene nekog izlaska na rucak ili za Novu godinu.

Licno smatram da ce neki gazda zbog alavosti morati biti prebijen, jer ovo postaje bezobrazluk.

Rob Sinji

pre 2 godine

Evo drugarska preporuka svima koji razmišljaju o kreditu. Ja sam podigao kredit u švajcarcima 2007 godine za adaptaciju i dogradnju porodične nekretnine. Plata mi bila 700 evra a rata kredita 150 evra. Delovalo je kao laganica i sigurica. Iznos je bio skroman (14000 evra) i na deset godina . 2008 je stigao pun udar krize plata je sa 700 spala na 350 evra . Još uvek nije bila frka ali je bilo natezanje . Onda je počeo da raste Švajcarac a i kamate . U jednom momentu rata je bila skoro 70 % plate. Da nisam imao neke prihode sa strane bio bih u teškom problemu. Zato:
Ne pružaj se dalje od gubera i zaduži se minimalno koliko moraš.
Ne uzimaj kredite sa dugim otplatama od 20 -30 godina . Dobiješ smešno više para a platiš mnogo više kamata.
Ne divljaj sa parama . Ako si kupio polovanm stan sam ga okreči i sredi. Ne plaćaj ni dinara majstorima za ono što možeš sam .
Ako formiraš porodicu kupi manji stan za početak . Za deset godina kad zatreba veći stan možeš da ga promeniš možda pod boljim uslovima. Ne moraš u 25 godina da kupiš 100 kvadrata.
Znaj da ćeš datum kad se otarasiš kredita da slaviš . Zatobudi razuman i edukuj se pre uzimanja kredita. Bori se u banci za ulove. Obiđi sve banke koje postoje. Znaj da bankari žive od lenjivaca i od onih što ne čitaju sitna slova.

rale

pre 2 godine

Kupiš stan na kredit i kao posle ti ostane šta? Ostane ti stan koji ako nisi imao novca da održavaš treba kompletno da renoviraš - kupatilo, cevi, podovi, instalacije. Još ako nisi kupio novogradnju znači živiš u zgradi starijoj od 50 godina gde možda pola komšija isto nije ništa ulagalo i održavalo. Tako da u stvari na kraju posle dvadeset godina ćeš imati stan koji ćeš najverovatnije prodati. Na zapadu se uz stanove plaća i redovno održavanje i renoviranje zgrade ali ovde je to za sve preskupo.

Disadvantige

pre 2 godine

Ovo svakim danom postaje prvo kmetski sistem, pa robovlasnicki sistem.

Zivis , radis, na tudjem imanju/kuci,.... da bi skoro sve sto si zaradio dao gazdi.

Keki

pre 2 godine

Ja bi rekao da ste svi u velikoj zabludi koja je posledica dresure I robovskog mentaliteta. Stan nikada nije vas zato sto zivimo u feudalizmu. Drzavi morate da placate reket u vidu poreza na imovinu. Ako to ne uradite,izbacice vas. To onda nije vas stan,nego ne namet manji pa se cini da nije bitan a zapravo je jako bitan jer obesmisljava sav trud I pojam private svojine

Bilijarista

pre 2 godine

Kanada zabranila prodaju stanova/kuca strancima, kako bi omogucila svom stanovnistvu da dodje do svog krova nad glavom po prihvatljivim cenama, i nekretnine su krenule u pad.

Valjalo bi da ova drzava kaze da kirije ne mogu za domace stanovnistvo biti iste kao i za strance. Odnosno da budu upola cene.

Zabraniti "stan na dan" !!!!

Marko

pre 2 godine

Mogu iz svog iskustva. Kupio sam stan na kredit 2008 u Bgd i nakon 5 godina sam se odselio iz zemlje. Stan sam izdao i otplacuje se, tako da nije kraj sveta i ako ostanete bez posla a imate kredit. U inostranstvu sam opet digao kredit i kupio stan koji izdajem na dan i za 7 dana izdavanja iplatim i kredit i racune i sve preko toga je zarada/amortizacija. Plan mi je da otplatim kredit cim pre ali samo kazem iz sopstvenog iskustva nije bauk ako nemate posao - izdate stan ili ga prodate i uzmete razliku koju ste otplatili plus zaradu.

realista

pre 2 godine

Naravno da je bolje kupiti nego rentati stan. Vidim u komentarima kao minus pri kupovini se navodi da si zarobljen na toj lokaciji što uopšte nije tačno. Ako bi ste posle x godina promenili lokaciju zbog posla vi izdate vas stan a sa tom kirijom iznajmite stan da drugoj lokaciji. Da ne spominjem što kad su krizna vremena izdate vas stan a iznajmite neki manji jeftiniji što je ogroman plus u korist kupovine.

Aleksandar

pre 2 godine

@ dasenka
Ja mislim da je pre problem lokacija nego broj kvadrata. Mnogi danas nece vece kvadrature jer znaju da ce onda imati vece racune. Ali svi hoce lokaciju. Ja sam kupio stan pre 9 godina u Zarkovu, znate kako su me neke kolege i prijatelji gledali , kao da nisam normalan, kao sta ces tamo, to je kao selo, bolje da si sacekao i kupio stan na N.Beogradu , Zemunu ili centru grada. Odakle meni pare za te lokacije? Ja sam bio realan, znao sam za sta imam pare, sta cu lako placati. Iako sam stan bio uzeo na 15 godina, ja cu ga otplatiti prevremeno ove godine, nadam se do juna meseca, skupio sam pare. Ja cu do kraja 2023 imati cisto svoj stan bez kredita a 90% tih mojih kolega i prijatelja koji su mi se rugali , oni su i dalje podstanari i eno kukaju na kirije i na rast cena kvadrata. Tako da mislim da je pre svega problem u lokaciji a manje u kvadraturi.

Zoran

pre 2 godine

(Dobro, 06. januar 2023 10:20)
Druze covek prica o ceni rentiranja stana a ne o ceni kvadrata stana. Ja zivim u Bgu 20 godina ali sam iz unutrasnjosti rodom. Nije normalno da se stanovi u Bgu rentiraju skoro kao na zapadu. Cak i u Bgu najcesce plate su oko 50-60000 dinara. Naravno da ima onih koji zaradjuju vise. Ja zaradjujem oko 100000 npr. Ali najvecii deo je oko te cifre. Da ne slusamo bajke na tvu. Sve vise ljudi se vraca kucama jer ne mogu da placaju stanove i zivot u Bgu. Studenti se vracaju kucama jer roditelji ne mogu da im vise placaju sve to. Moj drug je u ozbiljnom problemu oko kredita, jer mu je bas skocila rata a rekli su mu da ce do leta jos vise da skoci. Juce slusam kasirke u maksiju kazu nikad slabiji Bozic nije bio. Jeste masa ljudi ali obim kupovine nikad slabiji. Stvarno su ljudi u velikim problemima a mislim da ce ova godina tek da bude haos. Tako da sve ovo oko stanova a i samih cena u opste je cista alavost pre svega nasih ljudi.

45

pre 2 godine

Mozda dilema nije ta. Da bi uopste uzeo kredit moras da imas neke pare. Nije samo rata. Kad vec imas te pare dilema je da li uloziti u stan i placati kredu ili uloziti u biznis pa zaraditi za stan ili uloziti u dodatno obrazovanje pa imati vecu platu. Odgovor je uvek lican, nema nikada odgovora koji ce biti pravi u svacijem slucaju. Treba dobro izvagati i videti da li je rizik prevelik u odnosu na moguc dobitak. Jer rizik je i ne preduzimati rizik uopste. Ja bih uvek razmisljao u pravcu biznisa, ali zavisi i od opcija u datom trenutku. Kreda deluje kao dugogodisnja robija. To je najveci problem. Nisu tu finansije problem, problem je sto bukvalno postajes rob i gubis dusu. Moras da radis sve ono sto ti sef kaze da slucajno ne dobijes otkaz, jer ako dobijes otkaz ode ceo zivot u .... Tu ljudi izgube sebe. Svaku noc moras da se preznojavas da li ce nesto da se desi, da li si dovoljno dobar, da li nisi nekog uvredio....aaaaa. Dilema se mozda dakle svodi na slobodu ili ropstvo. Uracunajte i to u tu racunicu u kojoj su samo brojke, jer ako dobijes stan a izgubis sebe mnogo si vise izgubio nego dobio.

Igor

pre 2 godine

Rata kredita naravno, ostane vam nekretnina na kraju, vasa.

Price o nekom strahu od gubitka posla ne stoje, pa i kad placate kiriju svakog meseca morate da platite inace cete ostati na ulici.

genijalac

pre 2 godine

Matematika je prosta. Ma kakva ta rata kredita bila,placate svoj stan-kucu koji ce vam sutra ostati,a kirija je bacanje para u maglu,ostacete bez istih para a i sutra bez nekretnine. Ja sam bio podstanar i dusa me je bolela kad sam morao da dam za kiriju koja je bila skuplja od rate. Bio sam prinudjen da budemo podstanari dok nismo kao porodica stali na noge i uzeli nekretninu. Morate napraviti prvi korak za nekretninu kao skok u provaliju,stisnete hrabrost,zelju i mogucnost,izadjete iz uljuljkanosti podstanarstva i videcete pozitivan rezultat. Mada danaa stambeni kreeit dobiti je misija...
(CISTAC, 06. januar 2023 08

a sta cemo sa kamatom i ostalim troskovima koji su u visini kirije a koje isto idu u maglu. banka ti isto izdaje stan pod kiriju samo sto ti ne visi nad glavom sta radis u tom stanu, troskovi su isti. da ostaje ti stan posle 30g ali i dok si u iznajmljenom stanu stedi 30g da detetu kupis stan i dođe ti na isto jedino opet sto te vlasnici mrcvare i vise nad glavom al opet i banke......

Shonzi

pre 2 godine

Ako uzmes kredit pa nemas da placas, izbace te na ulicu. Ali, ako zivis kao podstanar i nemas da platis kiriju, opet ides na ulicu tako da ti isto dodje. Znaci, ovako ili onako moras da placas inace ides na ulicu. Problem je sto ljudi ne stede dok su mladi. Danas majstori zaradjuju vise od lekara i inzenjera. Zamisli mlad covek da pocne da stedi od svoje 18-te godine, a dok si mlad nemas nikakve troskove i najvise mozes da ustedis. Za 10-15 godina se nakupi podosta novca ali treba razmisljati i planirati.. a to je malo teze. Ja sam od prve plate poceo da stedim, u pocetku malo a kako je plata rasla tako sve vise ... i kupio sam stan skoro za kes, zafalilo malo pa sam uzeo kredit koji sam brzo otplatio. Doduse, nije neki luksuzan i na fancy lokaciji ali za skuplje nisam imao a i ovim sam zadovoljan. Znaci, za stan se stedi decenijama, ne mesc ili dva, a to ne mozes da pocnes bas kada resis da se skucis! Treba poslusati nekada i roditelje, iskustvo mnogo znaci a dok ga mlad covek stekne dotle prodje voz pa ga onda moze samo preneti svojoj deci, ako hoce da slusaju... i tako se vrtimo u krug :-)

Jovan

pre 2 godine

Nije vazno dal je nekretnina tvoja ili nije vazno je kakav ti je kvalitet zivota. Strucnjak iz agencije ce uvek da reklamira kupovinu jer od nje zivi. Trosite pare na zdravu ishranu, vase i obrazovanje dece i putovanja.Ako zelite kupite,uzmite sto manji stan blize centru, koji moze da se renta turistima i ima malu ratu. Banka i agencija ce tako manje da zarade od vas a vi cete od te rente moci platite kredit za mali i pola troska za rentanje veceg.Iznajmite stan koji zelite i menjate ga po zivotnoj potrebi, kada vam neka lokacija ne bude vise odgovarala. Kada deca porastu imace taj mali stan za pocetak.

Belić

pre 2 godine

Zanimljivo da niko ne pominje fleksibilnost podstanarstva. Kad si samac dovoljan je manji stan. Sa porodicom je potreban veći, pa kada decu odu opet manji. U zavisnosti od lokacije posla može se preseliti. Za manju decu je mirniji kraj i npr. stan i prizemlju sa dvorištem idealan. Potom kada deca krenu na treninge i jezik, opet odgovara nešto urbano i dobro povezano. Posto mi je i samom ostalo 19 godina kredita od ukupno 25, ne kažem da je podstanarstvo bolje, nego samo da niko ne razmišlja o tom aspektu

Dobro

pre 2 godine

Stan od 50m?, u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.
(Logikar, 06. januar 2023 09:00)

Ne znam za Norvesku, ali mi 1000 evra za kvadrat zvuci jako jeftino.
U Holandiji je trenutno oko 4-5000 po kvadratu, a u Amsterdamu je izmedju 8 i 10.000 evra/m2, zavisno od lokacije i kraja.
Znaci: 50m2 = pola miliona evra. Kamate na hipoteku su do prosle godine bile 2-3 posto, (cene skocile u nebesa) a sada 5-6 posto na 25-30 godina (ali su cene ostale iste :-).
Cerka i zet trenutno iznajmljuju stan od 55m2 na periferiji za 850 evra, bez rezija, znaci oko 1200 sa grejanjem, strujom, internetom i TV.
Zaradjuju oko 4500 mesecno zajedno, ali opet im nista ne ostaje na kraju meseca, skupo je sve ovde... Za mlade ljude je najveci problem sto sami placaju studije, pa im prosecno ostane studentski dug od 20-30 hilada evra, tako da ne mogu da uzmu kredit za stan bas tako lako.

Iz zemlje lala, uvek vas,

Wolokee

pre 2 godine

Pa realno...kad otplatiš kredit ostaje ti nekretnina,a kiriju koliko god da plaćaš neće ti ostati....možda kirija više odgovara nekima bez porodice ili nekome ko danas sutra neće imati kome da ostavi stan...

vlanik stana

pre 2 godine

1) Ako nemate stan, a planirate da ostanete na jednom mestu, jasno je da je bolje kupiti stan (finansijski na duzi rok). Ko god da je kupio stan u prethodnih 20 godina (bez obzira na cenu, visinu kamate...) nije se pokajao.
Ako ste uzeli stan na 30 godina i posle 10 odlucite da se preselite, kad prodate stan, otplatite kredit, sigurno ce ostati lepa svotica.
Ako ne zivite u njemu, moze da se renta, a sa rastom cene nekretnina koja u proseku prati inflaciju, novac vam zadrzava vrednost.

2) Ako volite da tragate za boljim, vijate priliku, ne planirate da se vezete za jedno mesto, bolje je biti podstanar. Za 2h mozete da ga napustite i ugrabite priliku koja vam se ukazala. Nema 'robovanja' kreditu i nekretnini koju ste kupili.

Ludi

pre 2 godine

Skoro sam citao neki clanak gde pise da kirija treba da bude 6 posto vrednosti stana.. Cene su skocile, samim tim i kirije.. Zar ocekujete da stan koji vredi 150ke da neko izdaje za 200,300e.. Druga stvar Bg je pun programera kako nasih tako i stranih koji imaju mnogo vece plate od ostatka stanovnistva.. Samim tim istiskuju ostale ljude iz vecih gradova i tako ce biti u buducnosti.

ime

pre 2 godine

Postoji JEDNA bitna ali NAJVAZNIJA stavka kod kupovine stana na KREDIT:

narednih 30 godina zivis u STRAHU, STRESU, NEIZVESNOSTI.

Da bi taj stan ostavio deci. Koja ce ga opet prodati medju sobom da bi usli u nove kredite s svojim porodicama...

vlada

pre 2 godine

Stan od 50m?, u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.
(Logikar, 06. januar 2023 09:00


1. Ne mora da zivi u centru
2. Ne mora da zivi u Bgu

Ikac Jagodinac

pre 2 godine

Ako je nekome ovo dilema, taj veze nema sa životom. Čitam komentare gde neko kaže "ako otplaćujem svoj stan i izgubim posao ili nekako drugačije nisam u mogućnosti da dalje plaćam rate"... gubim i stan i sve što sam do tada platio... jeste, ali kad daš mesečnu kiriju za stan od tog trenutka nemaš ni pare ni nadu da će jednog dana to biti tvoje.

Biljana

pre 2 godine

Sela su nam zapuštena. Mnoga nemaju asfalta, vode, telefona, interneta, škole, prodavnice, a ponegde još ni struje. Slabo su povezana sa gradom. Niko nije toliko lud, a i nije moguće živeti na selu u tim uslovima u današnje vreme. Ko voli nek izvoli, ali ......? Ne ide to. Nije rešenje da polovina Srba živi u Beogradu i okolini, a ostali maštaju o tome kako da se presele tamo. Napravimo infrastrukturu i preduslove za život na selu i decentralizujmo Srbiju. Rešenje postoji. Ali ......? Treba raditi.

Kakav tekst...

pre 2 godine

Da li shvatate da vam za kupovinu stana treba 20% učešća za neki normalan stan od 60m2 u Beogradu to je između 20k - 30k plus rata svakog meseca cca 600e i tako narednih 30 godina svakog meseca! To je jedini razlog zašto ljudi rentiraju stanove jer ne mogu da priušte sebi da podignu kredit! Dosta ljudi mora da čeka da nasledi nešto jer za svoj život ne mogu da priušte kupovinu stana.

Dzigi

pre 2 godine

Najveća prednost iznajmljivanja stana je što niste vezani za lokaciju (pogotovo ako radite od kuće). Velika je sloboda otići u neki drugi grad ili državu na duže vreme i raditi odatle. Svakako planiram da u nekom trenutku imam i svoju nekretninu (kada se steknu uslovi) i da se skrasim na nekom mestu koji mi prija ali sve više me privlači kuća nego stan.
Sa druge strane kredit je jedini način mnogima da uzmu nekretninu ali ako će ta rata da drastično utiče na kvalitet Vašeg života onda ne treba uzeti kredit. Čak stručnjaci kažu da treba biti finansijski spreman platiti i do 30% više tu projektovanu ratu baš zbog pomenljive kamatne stope i da bez takve računice nije pametno dizati kredit.

janis

pre 2 godine

Ne valja ni jedno ni drugo. Pohlepa je i na jednoj i na drugoj strani.
Jedino sto kod stanodavca mozes da prekines kad hoces bez nekakvih vecih posledica.

Logikar

pre 2 godine

Stan od 50m², u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.

No1e

pre 2 godine

Čekaj, čekaj...
Da li se isplati davati ratu kredita za svoj stan ili plaćati kiriju (što plaća celu ili veliki deo rate) za nečiji stan?

Plaćati sebi da imaš stan ili plaćati drugoj osobi da ona ima stan? Hmmm...

Zaista "velika dilema"!

dejan

pre 2 godine

mladi bracni par da kupi stan na kredit treba mu 20000 kes
oni da imaju toliki kes imali bi i za ceo stan
pod tim kesom mislim na bg u drugim gradovima realno manje treba za usecse jer su i stanovi jeftiniji

Dasenka

pre 2 godine

Uzela stan na kredit, otplatila, pa mislim da sam merodavna da iskažem mišljenje. Treba imati svoj krov nad glavom, i to po meni uopšte nije za diskusiju, osećaj živeti u svome ili tudjem je nemerljiv. Ono što je greška naših ljudi je što zinu na x m2, i uzmu x hilj EUR kredita na 30 godina, pa posle nema tu života od troška i stresa. Budite razumni, svi bi mi u 100m2 na top lokaciju, ali ako ne ide, ne ide. Zdravlje i miran san pre svega. I, da ne bude zabune, suprug i ja radimo u stranim firmama, i mogli smo bez problema da kupimo 100m2 na top lokaciji. Nikada nam ta ideja nije ni pala napamet. Razum pre svega.

sashas

pre 2 godine

Cudim se da niko u komentarima ne pominje sledece: da, boli kad na stanarinu bacas npr 500e mesecno ali kod kupovine slicnog stana na banku bacas bar 350 jer je tolika njihova zarada plus obrada kredita plus neizvesnost plus ucesce od 25000...nije tako jednostavno....

Sukob rezona

pre 2 godine

Stan od 50m?, u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.
(Logikar, 06. januar 2023 09:00)

U pravu si, u Srbiji je katastrofa, ali je isto tako tacno da i 99,9% mladih Nemaca, Francuza, Engleza, Svajcaraca, Skandinavaca, Amerikanaca ne zapicinju zivot kupovinom stanova ili kuca i time sto su pre toga sve obezbedili. Muka je svuda po svetu doci do svog krova nad glavom. Ibicno se nekretnina kupuje posle mnogo godina rada i zivota kao podstanar. U Nemackoj 85% ljudi zivi pod kirijom i niko se zbog toga ne udara u glavu kukajuci, "ijaaaooo, zasto nemam svoj stan, svoju kucu". Nemac nerado dize kredit koji ce skoro ceo svoj radni vek otplacivati, a kad ga otplati moze nekretninu koju je tim monstrum kreditom finansirao odmah deci da prepise. Znam, u Srbiji ce svi da kazu, "pa sta, neka stan ostane deci, da se bar deca ne muce", dok Nemac misli da deca treba sama da se pobrinu za to da nesto steknu u zivotu.

Beogradjanka

pre 2 godine

Zabluda je da uzimanjem kredita ulažeš u svoj stan. On postaje tvoj tek kad ga celog otplatiš, u medjuvremenu mogu da ti ga oduzmu ako ga ne otplaćuješ. Čim mogu da ga oduzmu, znači nije tvoj. Ne kažem da treba plaćati iznajmljivanje, ali kredit je robija. I nikad ne možeš znati koliko će te stvarno koštati, jer zavisi od 100 faktora koje ne znaš ili čak i ne postoje u trenutku kad ga uzimaš (tako je bilo sa švajcarcima). Sve što banka "daje", daje samo zato da bi zaradila. Uz svoj stan, treba jedan i banci da kupiš, zato ti i daje kredit.
Mislim da jedino ima svrhu na kredit kupiti garsonjeru negde na krajnjoj periferiji da ne bi živeo sa roditeljima ili svekrom i svekrvom, i to uz dva prihoda solidna.
Sve drugo je zaglibljivanje nesagledivo.

selo

pre 2 godine

Većina njih je iz sela došlo u grad. Ostavili imanja i roditelje da rade za njih na selu. Svako od njih ima i kuću i okucnicu gde mogu da žive i rade. Ako im je skupo treba da se vrate na selo i pomognu roditeljima. Zato nam i jesu sela prazna!!!

City Slicker

pre 2 godine

Početna kalkulacija u tekstu je potpuno netačna. Stan od 50 kvm ?ija je tržišna vrednost EUR 2600 po kvm, ne može da se izda za više od EUR 500. Prošli su ti Rusi koji bi plaćali više od toga. Dakle, rata za kredit je viša od toga. S druge strane, neophodno učešće od EUR 26K takođe ima svoju cenu kao i svaki kapital.

Prednost kredita u odnosu na rentu može biti samo ako se rešava sopstveno stambeno pitanje i naročito ako su nekretnina i ekonomsko okruženje takvi da se očekuje rast vrednosti, sve ppd pretpostavkom da kupac ima puno keša na raspolaganju, poželjno da se ostavi sa strane barem za još jedno učešće od 20%.

genijalac

pre 2 godine

u cemu je razlika placati kiriju nekoj osobi ili banci mesecnu kamatu koja je skoro u visini kirije. pa mislim da je bolje kiriju jer banci dajes %20 kes ucesce i u slucaju nemogucnosti daljne otplate uzimaju ti stan i naravno %20 kesa ne vracaju.

lokal-patriota

pre 2 godine

u svakom slucaju - za svoj!
i pre dok nisu skocile rente a pogotovu sada kada se garsonjerice izdaju u visini rate trosobnog stana na 30 godina!
u svakom slucaju svoje placas i posle ti ostane stan ... ali bih dodao da ko god moze uzme kredit i kupi kucu (sa okucnicom, dvoristemi pomocnim objektima) van grada a u blizini zbog posla! taj mir koji imate u svojoj kuci, dvoristu, rostiljate, postavite bazen, garazu pretvorite u malu radionicu i zanimate se sa nekim kucnim popravkama - to nema cenu! vecina ubrzo svati da ih veliki grad i stan u njemu proguta i iscrpi i cesto i pre zavrsetka otplate kredita, odlaze negde van grada!

Ivan Divcibare

pre 2 godine

Pogresno rezonujete. Stanodavac koji dugorocno izdaje stan, ne preteruje sa kirijom. Kamate su promenljive, kao i kursevi. Uz vlasnistvo stana ide i odrzavanje istog, porez na imovinu, opremanje i odrzavanje i zamena uredjaja. Svi to tako jednostrano gledaju, misle da je jeftinije dati 600 eur na ratu kredita, nego 400 na kiriju. U stvarnosti, to nije 600 eur vec najmanje 20% vise, a da ne pricamo jos i o startnom ulaganju u opremanje. Tako da buduci vlasnici stana pored tih 25.000 ucesca, moraju da imaju jos najmanje 5000 za opremanje, a i drzavanje i porezi na imovinu krecu vec istog dana kada su i postali vlasnici. A tu je naravno i psiholoski monenat, 30 godina robije, strah od gubitka posla, odplata duga do penzije ili cak i duze itd.

cica

pre 2 godine

Kiriju za tuđi. Iz njega se možeš iseliti kada ti postane skup, a svoj kada ne možeš da plaćaš oduzme ti banka i proda ga u bescenje, a ti si im još dužan.

Bojan

pre 2 godine

Isplati se iznajmljivanje malog stana, dok se štedi za učešće za kupovinu većeg. Iznajmiš garsonjeru za 300-400 evra, štediš što više sa ciljem da imaš što veće učešće u kreditu koji ćeš uzeti za neko trajno rešenje.

postoje dva puta

pre 2 godine

Postoje dve teorije

Prva - placas rate banci:
- nakon otplate imas nekretninu na svoje ime
- s obzirom da je rok otplate 25+ godina stan ostaje naslednicima
- ne moze niko da vas izbaci iz stana (ukoliko placate redovno rate)
- brinete vise o tom stanu
- imate ulaganja, krecenje, renoviranje, popravke i slicno
- malo malo razmisljas da li ce euribor da skoci, koji je kurs eura...

Druga - iznajmljujes stan
- placas svakog meseca, neces imati nekretninu u vlasnstvu
- ukoliko nemas potpisan ugovor sa izdavaocem stana moze da ti kaze sledeceg meseca se iseli
- postoje cesta preseljavanja, seljakanja, selidbe
- nisi vezan za mesto, lokaciju u nekom mestu
- popravke, krecenja, ... snosi vlasnik stana
- imas mogucnost da nakon nekoliko godina se preselis u noviji stan, sredjeniji (opet pod rentom)...
- nemas neizvesnost euribora, imas fiksnu ratu (osim kad se desi ovakav slucaj i povecan broj stranaca pa stanodavci postanu alavi)
- naslednicima neces ostaviti nista, nek i oni se muce ni tebi nije niko nista ostavio pa si zato i stanar

CISTAC

pre 2 godine

Matematika je prosta. Ma kakva ta rata kredita bila,placate svoj stan-kucu koji ce vam sutra ostati,a kirija je bacanje para u maglu,ostacete bez istih para a i sutra bez nekretnine. Ja sam bio podstanar i dusa me je bolela kad sam morao da dam za kiriju koja je bila skuplja od rate. Bio sam prinudjen da budemo podstanari dok nismo kao porodica stali na noge i uzeli nekretninu. Morate napraviti prvi korak za nekretninu kao skok u provaliju,stisnete hrabrost,zelju i mogucnost,izadjete iz uljuljkanosti podstanarstva i videcete pozitivan rezultat. Mada danaa stambeni kreeit dobiti je misija...

Logikar

pre 2 godine

Stan od 50m², u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.

postoje dva puta

pre 2 godine

Postoje dve teorije

Prva - placas rate banci:
- nakon otplate imas nekretninu na svoje ime
- s obzirom da je rok otplate 25+ godina stan ostaje naslednicima
- ne moze niko da vas izbaci iz stana (ukoliko placate redovno rate)
- brinete vise o tom stanu
- imate ulaganja, krecenje, renoviranje, popravke i slicno
- malo malo razmisljas da li ce euribor da skoci, koji je kurs eura...

Druga - iznajmljujes stan
- placas svakog meseca, neces imati nekretninu u vlasnstvu
- ukoliko nemas potpisan ugovor sa izdavaocem stana moze da ti kaze sledeceg meseca se iseli
- postoje cesta preseljavanja, seljakanja, selidbe
- nisi vezan za mesto, lokaciju u nekom mestu
- popravke, krecenja, ... snosi vlasnik stana
- imas mogucnost da nakon nekoliko godina se preselis u noviji stan, sredjeniji (opet pod rentom)...
- nemas neizvesnost euribora, imas fiksnu ratu (osim kad se desi ovakav slucaj i povecan broj stranaca pa stanodavci postanu alavi)
- naslednicima neces ostaviti nista, nek i oni se muce ni tebi nije niko nista ostavio pa si zato i stanar

lokal-patriota

pre 2 godine

u svakom slucaju - za svoj!
i pre dok nisu skocile rente a pogotovu sada kada se garsonjerice izdaju u visini rate trosobnog stana na 30 godina!
u svakom slucaju svoje placas i posle ti ostane stan ... ali bih dodao da ko god moze uzme kredit i kupi kucu (sa okucnicom, dvoristemi pomocnim objektima) van grada a u blizini zbog posla! taj mir koji imate u svojoj kuci, dvoristu, rostiljate, postavite bazen, garazu pretvorite u malu radionicu i zanimate se sa nekim kucnim popravkama - to nema cenu! vecina ubrzo svati da ih veliki grad i stan u njemu proguta i iscrpi i cesto i pre zavrsetka otplate kredita, odlaze negde van grada!

Kakav tekst...

pre 2 godine

Da li shvatate da vam za kupovinu stana treba 20% učešća za neki normalan stan od 60m2 u Beogradu to je između 20k - 30k plus rata svakog meseca cca 600e i tako narednih 30 godina svakog meseca! To je jedini razlog zašto ljudi rentiraju stanove jer ne mogu da priušte sebi da podignu kredit! Dosta ljudi mora da čeka da nasledi nešto jer za svoj život ne mogu da priušte kupovinu stana.

CISTAC

pre 2 godine

Matematika je prosta. Ma kakva ta rata kredita bila,placate svoj stan-kucu koji ce vam sutra ostati,a kirija je bacanje para u maglu,ostacete bez istih para a i sutra bez nekretnine. Ja sam bio podstanar i dusa me je bolela kad sam morao da dam za kiriju koja je bila skuplja od rate. Bio sam prinudjen da budemo podstanari dok nismo kao porodica stali na noge i uzeli nekretninu. Morate napraviti prvi korak za nekretninu kao skok u provaliju,stisnete hrabrost,zelju i mogucnost,izadjete iz uljuljkanosti podstanarstva i videcete pozitivan rezultat. Mada danaa stambeni kreeit dobiti je misija...

Sukob rezona

pre 2 godine

Stan od 50m?, u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.
(Logikar, 06. januar 2023 09:00)

U pravu si, u Srbiji je katastrofa, ali je isto tako tacno da i 99,9% mladih Nemaca, Francuza, Engleza, Svajcaraca, Skandinavaca, Amerikanaca ne zapicinju zivot kupovinom stanova ili kuca i time sto su pre toga sve obezbedili. Muka je svuda po svetu doci do svog krova nad glavom. Ibicno se nekretnina kupuje posle mnogo godina rada i zivota kao podstanar. U Nemackoj 85% ljudi zivi pod kirijom i niko se zbog toga ne udara u glavu kukajuci, "ijaaaooo, zasto nemam svoj stan, svoju kucu". Nemac nerado dize kredit koji ce skoro ceo svoj radni vek otplacivati, a kad ga otplati moze nekretninu koju je tim monstrum kreditom finansirao odmah deci da prepise. Znam, u Srbiji ce svi da kazu, "pa sta, neka stan ostane deci, da se bar deca ne muce", dok Nemac misli da deca treba sama da se pobrinu za to da nesto steknu u zivotu.

Rob Sinji

pre 2 godine

Evo drugarska preporuka svima koji razmišljaju o kreditu. Ja sam podigao kredit u švajcarcima 2007 godine za adaptaciju i dogradnju porodične nekretnine. Plata mi bila 700 evra a rata kredita 150 evra. Delovalo je kao laganica i sigurica. Iznos je bio skroman (14000 evra) i na deset godina . 2008 je stigao pun udar krize plata je sa 700 spala na 350 evra . Još uvek nije bila frka ali je bilo natezanje . Onda je počeo da raste Švajcarac a i kamate . U jednom momentu rata je bila skoro 70 % plate. Da nisam imao neke prihode sa strane bio bih u teškom problemu. Zato:
Ne pružaj se dalje od gubera i zaduži se minimalno koliko moraš.
Ne uzimaj kredite sa dugim otplatama od 20 -30 godina . Dobiješ smešno više para a platiš mnogo više kamata.
Ne divljaj sa parama . Ako si kupio polovanm stan sam ga okreči i sredi. Ne plaćaj ni dinara majstorima za ono što možeš sam .
Ako formiraš porodicu kupi manji stan za početak . Za deset godina kad zatreba veći stan možeš da ga promeniš možda pod boljim uslovima. Ne moraš u 25 godina da kupiš 100 kvadrata.
Znaj da ćeš datum kad se otarasiš kredita da slaviš . Zatobudi razuman i edukuj se pre uzimanja kredita. Bori se u banci za ulove. Obiđi sve banke koje postoje. Znaj da bankari žive od lenjivaca i od onih što ne čitaju sitna slova.

Ivan Divcibare

pre 2 godine

Pogresno rezonujete. Stanodavac koji dugorocno izdaje stan, ne preteruje sa kirijom. Kamate su promenljive, kao i kursevi. Uz vlasnistvo stana ide i odrzavanje istog, porez na imovinu, opremanje i odrzavanje i zamena uredjaja. Svi to tako jednostrano gledaju, misle da je jeftinije dati 600 eur na ratu kredita, nego 400 na kiriju. U stvarnosti, to nije 600 eur vec najmanje 20% vise, a da ne pricamo jos i o startnom ulaganju u opremanje. Tako da buduci vlasnici stana pored tih 25.000 ucesca, moraju da imaju jos najmanje 5000 za opremanje, a i drzavanje i porezi na imovinu krecu vec istog dana kada su i postali vlasnici. A tu je naravno i psiholoski monenat, 30 godina robije, strah od gubitka posla, odplata duga do penzije ili cak i duze itd.

Ikac Jagodinac

pre 2 godine

Ako je nekome ovo dilema, taj veze nema sa životom. Čitam komentare gde neko kaže "ako otplaćujem svoj stan i izgubim posao ili nekako drugačije nisam u mogućnosti da dalje plaćam rate"... gubim i stan i sve što sam do tada platio... jeste, ali kad daš mesečnu kiriju za stan od tog trenutka nemaš ni pare ni nadu da će jednog dana to biti tvoje.

Aleksandar

pre 2 godine

@ dasenka
Ja mislim da je pre problem lokacija nego broj kvadrata. Mnogi danas nece vece kvadrature jer znaju da ce onda imati vece racune. Ali svi hoce lokaciju. Ja sam kupio stan pre 9 godina u Zarkovu, znate kako su me neke kolege i prijatelji gledali , kao da nisam normalan, kao sta ces tamo, to je kao selo, bolje da si sacekao i kupio stan na N.Beogradu , Zemunu ili centru grada. Odakle meni pare za te lokacije? Ja sam bio realan, znao sam za sta imam pare, sta cu lako placati. Iako sam stan bio uzeo na 15 godina, ja cu ga otplatiti prevremeno ove godine, nadam se do juna meseca, skupio sam pare. Ja cu do kraja 2023 imati cisto svoj stan bez kredita a 90% tih mojih kolega i prijatelja koji su mi se rugali , oni su i dalje podstanari i eno kukaju na kirije i na rast cena kvadrata. Tako da mislim da je pre svega problem u lokaciji a manje u kvadraturi.

Zoran

pre 2 godine

(Dobro, 06. januar 2023 10:20)
Druze covek prica o ceni rentiranja stana a ne o ceni kvadrata stana. Ja zivim u Bgu 20 godina ali sam iz unutrasnjosti rodom. Nije normalno da se stanovi u Bgu rentiraju skoro kao na zapadu. Cak i u Bgu najcesce plate su oko 50-60000 dinara. Naravno da ima onih koji zaradjuju vise. Ja zaradjujem oko 100000 npr. Ali najvecii deo je oko te cifre. Da ne slusamo bajke na tvu. Sve vise ljudi se vraca kucama jer ne mogu da placaju stanove i zivot u Bgu. Studenti se vracaju kucama jer roditelji ne mogu da im vise placaju sve to. Moj drug je u ozbiljnom problemu oko kredita, jer mu je bas skocila rata a rekli su mu da ce do leta jos vise da skoci. Juce slusam kasirke u maksiju kazu nikad slabiji Bozic nije bio. Jeste masa ljudi ali obim kupovine nikad slabiji. Stvarno su ljudi u velikim problemima a mislim da ce ova godina tek da bude haos. Tako da sve ovo oko stanova a i samih cena u opste je cista alavost pre svega nasih ljudi.

Shonzi

pre 2 godine

Ako uzmes kredit pa nemas da placas, izbace te na ulicu. Ali, ako zivis kao podstanar i nemas da platis kiriju, opet ides na ulicu tako da ti isto dodje. Znaci, ovako ili onako moras da placas inace ides na ulicu. Problem je sto ljudi ne stede dok su mladi. Danas majstori zaradjuju vise od lekara i inzenjera. Zamisli mlad covek da pocne da stedi od svoje 18-te godine, a dok si mlad nemas nikakve troskove i najvise mozes da ustedis. Za 10-15 godina se nakupi podosta novca ali treba razmisljati i planirati.. a to je malo teze. Ja sam od prve plate poceo da stedim, u pocetku malo a kako je plata rasla tako sve vise ... i kupio sam stan skoro za kes, zafalilo malo pa sam uzeo kredit koji sam brzo otplatio. Doduse, nije neki luksuzan i na fancy lokaciji ali za skuplje nisam imao a i ovim sam zadovoljan. Znaci, za stan se stedi decenijama, ne mesc ili dva, a to ne mozes da pocnes bas kada resis da se skucis! Treba poslusati nekada i roditelje, iskustvo mnogo znaci a dok ga mlad covek stekne dotle prodje voz pa ga onda moze samo preneti svojoj deci, ako hoce da slusaju... i tako se vrtimo u krug :-)

Beogradjanka

pre 2 godine

Zabluda je da uzimanjem kredita ulažeš u svoj stan. On postaje tvoj tek kad ga celog otplatiš, u medjuvremenu mogu da ti ga oduzmu ako ga ne otplaćuješ. Čim mogu da ga oduzmu, znači nije tvoj. Ne kažem da treba plaćati iznajmljivanje, ali kredit je robija. I nikad ne možeš znati koliko će te stvarno koštati, jer zavisi od 100 faktora koje ne znaš ili čak i ne postoje u trenutku kad ga uzimaš (tako je bilo sa švajcarcima). Sve što banka "daje", daje samo zato da bi zaradila. Uz svoj stan, treba jedan i banci da kupiš, zato ti i daje kredit.
Mislim da jedino ima svrhu na kredit kupiti garsonjeru negde na krajnjoj periferiji da ne bi živeo sa roditeljima ili svekrom i svekrvom, i to uz dva prihoda solidna.
Sve drugo je zaglibljivanje nesagledivo.

45

pre 2 godine

Mozda dilema nije ta. Da bi uopste uzeo kredit moras da imas neke pare. Nije samo rata. Kad vec imas te pare dilema je da li uloziti u stan i placati kredu ili uloziti u biznis pa zaraditi za stan ili uloziti u dodatno obrazovanje pa imati vecu platu. Odgovor je uvek lican, nema nikada odgovora koji ce biti pravi u svacijem slucaju. Treba dobro izvagati i videti da li je rizik prevelik u odnosu na moguc dobitak. Jer rizik je i ne preduzimati rizik uopste. Ja bih uvek razmisljao u pravcu biznisa, ali zavisi i od opcija u datom trenutku. Kreda deluje kao dugogodisnja robija. To je najveci problem. Nisu tu finansije problem, problem je sto bukvalno postajes rob i gubis dusu. Moras da radis sve ono sto ti sef kaze da slucajno ne dobijes otkaz, jer ako dobijes otkaz ode ceo zivot u .... Tu ljudi izgube sebe. Svaku noc moras da se preznojavas da li ce nesto da se desi, da li si dovoljno dobar, da li nisi nekog uvredio....aaaaa. Dilema se mozda dakle svodi na slobodu ili ropstvo. Uracunajte i to u tu racunicu u kojoj su samo brojke, jer ako dobijes stan a izgubis sebe mnogo si vise izgubio nego dobio.

cica

pre 2 godine

Kiriju za tuđi. Iz njega se možeš iseliti kada ti postane skup, a svoj kada ne možeš da plaćaš oduzme ti banka i proda ga u bescenje, a ti si im još dužan.

janis

pre 2 godine

Ne valja ni jedno ni drugo. Pohlepa je i na jednoj i na drugoj strani.
Jedino sto kod stanodavca mozes da prekines kad hoces bez nekakvih vecih posledica.

Biljana

pre 2 godine

Sela su nam zapuštena. Mnoga nemaju asfalta, vode, telefona, interneta, škole, prodavnice, a ponegde još ni struje. Slabo su povezana sa gradom. Niko nije toliko lud, a i nije moguće živeti na selu u tim uslovima u današnje vreme. Ko voli nek izvoli, ali ......? Ne ide to. Nije rešenje da polovina Srba živi u Beogradu i okolini, a ostali maštaju o tome kako da se presele tamo. Napravimo infrastrukturu i preduslove za život na selu i decentralizujmo Srbiju. Rešenje postoji. Ali ......? Treba raditi.

Dasenka

pre 2 godine

Uzela stan na kredit, otplatila, pa mislim da sam merodavna da iskažem mišljenje. Treba imati svoj krov nad glavom, i to po meni uopšte nije za diskusiju, osećaj živeti u svome ili tudjem je nemerljiv. Ono što je greška naših ljudi je što zinu na x m2, i uzmu x hilj EUR kredita na 30 godina, pa posle nema tu života od troška i stresa. Budite razumni, svi bi mi u 100m2 na top lokaciju, ali ako ne ide, ne ide. Zdravlje i miran san pre svega. I, da ne bude zabune, suprug i ja radimo u stranim firmama, i mogli smo bez problema da kupimo 100m2 na top lokaciji. Nikada nam ta ideja nije ni pala napamet. Razum pre svega.

ime

pre 2 godine

Postoji JEDNA bitna ali NAJVAZNIJA stavka kod kupovine stana na KREDIT:

narednih 30 godina zivis u STRAHU, STRESU, NEIZVESNOSTI.

Da bi taj stan ostavio deci. Koja ce ga opet prodati medju sobom da bi usli u nove kredite s svojim porodicama...

dejan

pre 2 godine

mladi bracni par da kupi stan na kredit treba mu 20000 kes
oni da imaju toliki kes imali bi i za ceo stan
pod tim kesom mislim na bg u drugim gradovima realno manje treba za usecse jer su i stanovi jeftiniji

Bojan

pre 2 godine

Isplati se iznajmljivanje malog stana, dok se štedi za učešće za kupovinu većeg. Iznajmiš garsonjeru za 300-400 evra, štediš što više sa ciljem da imaš što veće učešće u kreditu koji ćeš uzeti za neko trajno rešenje.

Keki

pre 2 godine

Ja bi rekao da ste svi u velikoj zabludi koja je posledica dresure I robovskog mentaliteta. Stan nikada nije vas zato sto zivimo u feudalizmu. Drzavi morate da placate reket u vidu poreza na imovinu. Ako to ne uradite,izbacice vas. To onda nije vas stan,nego ne namet manji pa se cini da nije bitan a zapravo je jako bitan jer obesmisljava sav trud I pojam private svojine

sashas

pre 2 godine

Cudim se da niko u komentarima ne pominje sledece: da, boli kad na stanarinu bacas npr 500e mesecno ali kod kupovine slicnog stana na banku bacas bar 350 jer je tolika njihova zarada plus obrada kredita plus neizvesnost plus ucesce od 25000...nije tako jednostavno....

selo

pre 2 godine

Većina njih je iz sela došlo u grad. Ostavili imanja i roditelje da rade za njih na selu. Svako od njih ima i kuću i okucnicu gde mogu da žive i rade. Ako im je skupo treba da se vrate na selo i pomognu roditeljima. Zato nam i jesu sela prazna!!!

Dobro

pre 2 godine

Stan od 50m?, u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.
(Logikar, 06. januar 2023 09:00)

Ne znam za Norvesku, ali mi 1000 evra za kvadrat zvuci jako jeftino.
U Holandiji je trenutno oko 4-5000 po kvadratu, a u Amsterdamu je izmedju 8 i 10.000 evra/m2, zavisno od lokacije i kraja.
Znaci: 50m2 = pola miliona evra. Kamate na hipoteku su do prosle godine bile 2-3 posto, (cene skocile u nebesa) a sada 5-6 posto na 25-30 godina (ali su cene ostale iste :-).
Cerka i zet trenutno iznajmljuju stan od 55m2 na periferiji za 850 evra, bez rezija, znaci oko 1200 sa grejanjem, strujom, internetom i TV.
Zaradjuju oko 4500 mesecno zajedno, ali opet im nista ne ostaje na kraju meseca, skupo je sve ovde... Za mlade ljude je najveci problem sto sami placaju studije, pa im prosecno ostane studentski dug od 20-30 hilada evra, tako da ne mogu da uzmu kredit za stan bas tako lako.

Iz zemlje lala, uvek vas,

vlanik stana

pre 2 godine

1) Ako nemate stan, a planirate da ostanete na jednom mestu, jasno je da je bolje kupiti stan (finansijski na duzi rok). Ko god da je kupio stan u prethodnih 20 godina (bez obzira na cenu, visinu kamate...) nije se pokajao.
Ako ste uzeli stan na 30 godina i posle 10 odlucite da se preselite, kad prodate stan, otplatite kredit, sigurno ce ostati lepa svotica.
Ako ne zivite u njemu, moze da se renta, a sa rastom cene nekretnina koja u proseku prati inflaciju, novac vam zadrzava vrednost.

2) Ako volite da tragate za boljim, vijate priliku, ne planirate da se vezete za jedno mesto, bolje je biti podstanar. Za 2h mozete da ga napustite i ugrabite priliku koja vam se ukazala. Nema 'robovanja' kreditu i nekretnini koju ste kupili.

Disadvantige

pre 2 godine

Ovo svakim danom postaje prvo kmetski sistem, pa robovlasnicki sistem.

Zivis , radis, na tudjem imanju/kuci,.... da bi skoro sve sto si zaradio dao gazdi.

Igor

pre 2 godine

Rata kredita naravno, ostane vam nekretnina na kraju, vasa.

Price o nekom strahu od gubitka posla ne stoje, pa i kad placate kiriju svakog meseca morate da platite inace cete ostati na ulici.

vlada

pre 2 godine

Stan od 50m?, u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.
(Logikar, 06. januar 2023 09:00


1. Ne mora da zivi u centru
2. Ne mora da zivi u Bgu

Marko

pre 2 godine

Mogu iz svog iskustva. Kupio sam stan na kredit 2008 u Bgd i nakon 5 godina sam se odselio iz zemlje. Stan sam izdao i otplacuje se, tako da nije kraj sveta i ako ostanete bez posla a imate kredit. U inostranstvu sam opet digao kredit i kupio stan koji izdajem na dan i za 7 dana izdavanja iplatim i kredit i racune i sve preko toga je zarada/amortizacija. Plan mi je da otplatim kredit cim pre ali samo kazem iz sopstvenog iskustva nije bauk ako nemate posao - izdate stan ili ga prodate i uzmete razliku koju ste otplatili plus zaradu.

Belić

pre 2 godine

Zanimljivo da niko ne pominje fleksibilnost podstanarstva. Kad si samac dovoljan je manji stan. Sa porodicom je potreban veći, pa kada decu odu opet manji. U zavisnosti od lokacije posla može se preseliti. Za manju decu je mirniji kraj i npr. stan i prizemlju sa dvorištem idealan. Potom kada deca krenu na treninge i jezik, opet odgovara nešto urbano i dobro povezano. Posto mi je i samom ostalo 19 godina kredita od ukupno 25, ne kažem da je podstanarstvo bolje, nego samo da niko ne razmišlja o tom aspektu

Ludi

pre 2 godine

Skoro sam citao neki clanak gde pise da kirija treba da bude 6 posto vrednosti stana.. Cene su skocile, samim tim i kirije.. Zar ocekujete da stan koji vredi 150ke da neko izdaje za 200,300e.. Druga stvar Bg je pun programera kako nasih tako i stranih koji imaju mnogo vece plate od ostatka stanovnistva.. Samim tim istiskuju ostale ljude iz vecih gradova i tako ce biti u buducnosti.

realista

pre 2 godine

Naravno da je bolje kupiti nego rentati stan. Vidim u komentarima kao minus pri kupovini se navodi da si zarobljen na toj lokaciji što uopšte nije tačno. Ako bi ste posle x godina promenili lokaciju zbog posla vi izdate vas stan a sa tom kirijom iznajmite stan da drugoj lokaciji. Da ne spominjem što kad su krizna vremena izdate vas stan a iznajmite neki manji jeftiniji što je ogroman plus u korist kupovine.

Wolokee

pre 2 godine

Pa realno...kad otplatiš kredit ostaje ti nekretnina,a kiriju koliko god da plaćaš neće ti ostati....možda kirija više odgovara nekima bez porodice ili nekome ko danas sutra neće imati kome da ostavi stan...

Jovan

pre 2 godine

Nije vazno dal je nekretnina tvoja ili nije vazno je kakav ti je kvalitet zivota. Strucnjak iz agencije ce uvek da reklamira kupovinu jer od nje zivi. Trosite pare na zdravu ishranu, vase i obrazovanje dece i putovanja.Ako zelite kupite,uzmite sto manji stan blize centru, koji moze da se renta turistima i ima malu ratu. Banka i agencija ce tako manje da zarade od vas a vi cete od te rente moci platite kredit za mali i pola troska za rentanje veceg.Iznajmite stan koji zelite i menjate ga po zivotnoj potrebi, kada vam neka lokacija ne bude vise odgovarala. Kada deca porastu imace taj mali stan za pocetak.

No1e

pre 2 godine

Čekaj, čekaj...
Da li se isplati davati ratu kredita za svoj stan ili plaćati kiriju (što plaća celu ili veliki deo rate) za nečiji stan?

Plaćati sebi da imaš stan ili plaćati drugoj osobi da ona ima stan? Hmmm...

Zaista "velika dilema"!

ljubav svima

pre 2 godine

Naravno da je bolje rata nego renta ali niko ne pominje ucesce. zato su ljudi pod kirijom. 300- 400 e skupis a 20- 25 000 e sa prosecnom platom tesko

Dobro

pre 2 godine

(Dobro, 06. januar 2023 10:20)

Druze covek prica o ceni rentiranja stana a ne o ceni kvadrata stana. Ja zivim u Bgu 20 godina ali sam iz unutrasnjosti rodom. Nije normalno da se stanovi u Bgu rentiraju skoro kao na zapadu....
(Zoran, 6. januar 2023 11:13)

Zorane, potpuno si u pravu, moja greska, priznajem. Tvoja greska je u misljenju da nije normalno da se stanovi u BG rentiraju po zapadnim cenama. E, tu nisi u pravu. I u BG i na Zapadu su cene renti cista stvar ponude i potraznje. Ako stan ne moze da se iznajmi za trazenu cenu, onda cena ide na dole. Ako ipak ima ljudi koji ili zele ili moraju da plate toliki iznos, onda je jasno da je cena dobra.
Zalosno, ali tako je.
To sto pricas za BG odnosi se i na sve zemlje u nasem okruzenju koje gravitiraju prema JEDNOM gradu, kao recimo: Budimpesta, Bec, Prag, Sofija... itd. Nije BG jedini koji nabija cene.

rale

pre 2 godine

Kupiš stan na kredit i kao posle ti ostane šta? Ostane ti stan koji ako nisi imao novca da održavaš treba kompletno da renoviraš - kupatilo, cevi, podovi, instalacije. Još ako nisi kupio novogradnju znači živiš u zgradi starijoj od 50 godina gde možda pola komšija isto nije ništa ulagalo i održavalo. Tako da u stvari na kraju posle dvadeset godina ćeš imati stan koji ćeš najverovatnije prodati. Na zapadu se uz stanove plaća i redovno održavanje i renoviranje zgrade ali ovde je to za sve preskupo.

Bilijarista

pre 2 godine

Kanada zabranila prodaju stanova/kuca strancima, kako bi omogucila svom stanovnistvu da dodje do svog krova nad glavom po prihvatljivim cenama, i nekretnine su krenule u pad.

Valjalo bi da ova drzava kaze da kirije ne mogu za domace stanovnistvo biti iste kao i za strance. Odnosno da budu upola cene.

Zabraniti "stan na dan" !!!!

genijalac

pre 2 godine

Matematika je prosta. Ma kakva ta rata kredita bila,placate svoj stan-kucu koji ce vam sutra ostati,a kirija je bacanje para u maglu,ostacete bez istih para a i sutra bez nekretnine. Ja sam bio podstanar i dusa me je bolela kad sam morao da dam za kiriju koja je bila skuplja od rate. Bio sam prinudjen da budemo podstanari dok nismo kao porodica stali na noge i uzeli nekretninu. Morate napraviti prvi korak za nekretninu kao skok u provaliju,stisnete hrabrost,zelju i mogucnost,izadjete iz uljuljkanosti podstanarstva i videcete pozitivan rezultat. Mada danaa stambeni kreeit dobiti je misija...
(CISTAC, 06. januar 2023 08

a sta cemo sa kamatom i ostalim troskovima koji su u visini kirije a koje isto idu u maglu. banka ti isto izdaje stan pod kiriju samo sto ti ne visi nad glavom sta radis u tom stanu, troskovi su isti. da ostaje ti stan posle 30g ali i dok si u iznajmljenom stanu stedi 30g da detetu kupis stan i dođe ti na isto jedino opet sto te vlasnici mrcvare i vise nad glavom al opet i banke......

Meriot

pre 2 godine

Treba prijavljivati gazde koji daju u zakup stanove a ne placaju porez na izdavanje.

Znaci svako povecanje plate, ja i supruga po 50 ebra, tj 100 evra, valjda treba odma da prosledimo gazdi a kao da drugih povecanja cena nema, ni struje, ni hrane, ni goriva, ni usluga od predsednika kucnog saveta, ni novih cena drumarine, .... a da ne pricam o rastu cene letovanja, cene nekog izlaska na rucak ili za Novu godinu.

Licno smatram da ce neki gazda zbog alavosti morati biti prebijen, jer ovo postaje bezobrazluk.

Dzigi

pre 2 godine

Najveća prednost iznajmljivanja stana je što niste vezani za lokaciju (pogotovo ako radite od kuće). Velika je sloboda otići u neki drugi grad ili državu na duže vreme i raditi odatle. Svakako planiram da u nekom trenutku imam i svoju nekretninu (kada se steknu uslovi) i da se skrasim na nekom mestu koji mi prija ali sve više me privlači kuća nego stan.
Sa druge strane kredit je jedini način mnogima da uzmu nekretninu ali ako će ta rata da drastično utiče na kvalitet Vašeg života onda ne treba uzeti kredit. Čak stručnjaci kažu da treba biti finansijski spreman platiti i do 30% više tu projektovanu ratu baš zbog pomenljive kamatne stope i da bez takve računice nije pametno dizati kredit.

City Slicker

pre 2 godine

Početna kalkulacija u tekstu je potpuno netačna. Stan od 50 kvm ?ija je tržišna vrednost EUR 2600 po kvm, ne može da se izda za više od EUR 500. Prošli su ti Rusi koji bi plaćali više od toga. Dakle, rata za kredit je viša od toga. S druge strane, neophodno učešće od EUR 26K takođe ima svoju cenu kao i svaki kapital.

Prednost kredita u odnosu na rentu može biti samo ako se rešava sopstveno stambeno pitanje i naročito ako su nekretnina i ekonomsko okruženje takvi da se očekuje rast vrednosti, sve ppd pretpostavkom da kupac ima puno keša na raspolaganju, poželjno da se ostavi sa strane barem za još jedno učešće od 20%.

stipumetebra

pre 2 godine

Novac dat za kiriju je novac dat nekom drugom zarad krova nad glavom.
Hipotekarna rata je novac uložen u svoj krov nad glavom.
Uvek je bolje ulagati u nešto svoje, ali uvek postoji ono ali u Srbiji.
Pod kakvim uslovima si uzeo/la hipoteku i ko je srećnik banka ili ti sam/sama.

Bornidentity

pre 2 godine

Jeste bolja rata za kredit nego kirija, ali treba skupiti 25 ili 30 i više hiljada evra za učešće. Kako od prosečne plate recimo da je plata 800 eva u Beogradu ili čak hiljadu. Vama 300-400 ide automatski na kiriju, ostajete sa 600 evra, hranu piće i ostalo vam treba 300 evra, ostajete sa 300 e tu dolazimo ako imate decu onda ovo je to što je to, ako nemate pod uslovom da nemate nikakav drugi trošak, letovanje, garderobu, izlazak, ako imate kola onda se pozdravite sa benzinom i servisom. Dakle u najidealnijoj situaciji 300 evra to je 83 meseca dakle 7 godina dok vi ne skupite za učešće. A cene i stanova i kredita za 7 godina.
A ako vam je plata 700 evra onda je to to nemate štednju uopšte. Pa vi vidite u kakvoj smo poziciji i procenite.

genijalac

pre 2 godine

u cemu je razlika placati kiriju nekoj osobi ili banci mesecnu kamatu koja je skoro u visini kirije. pa mislim da je bolje kiriju jer banci dajes %20 kes ucesce i u slucaju nemogucnosti daljne otplate uzimaju ti stan i naravno %20 kesa ne vracaju.

Nenad

pre 2 godine

Vidim da mnogi pominju problem učešća. Ja sam uzeo keš kredit za učešće, a supruga (mada sam i ja tu sadružni dužnik) kredit za stan. Nije nam bilo lako, ali evo približavam se barem otplati tog keš kredita (fiksna dinarska kamatna stopa) Stambeni jeste porastao za nekih 80 evra, ali je opet rata niža od kirije. Svi su govorili da smo ludi, ali se isplatilo, naročito što naš stan danas vredi duplo. Ako budete čekali neki "lom" ili da vam padne učešće s neba, može se desiti da nikad ne dočekate.

Veca

pre 2 godine

Mi smo našem sinu pomogli za učešće, drugo, savetujemo da ratu placa duplo i vise od toga , da bi realno zatvorio kredit posle 10-15ak god.max.Jasno je da to moze ako su dve dobre plate u kući.Lekari su u pitanju, gde 1 plata 130000 ide na otplatu kredita Sloga je vazna, dobar plan, i struka takodje

cica

pre 2 godine

Kiriju za tuđi. Iz njega se možeš iseliti kada ti postane skup, a svoj kada ne možeš da plaćaš oduzme ti banka i proda ga u bescenje, a ti si im još dužan.

selo

pre 2 godine

Većina njih je iz sela došlo u grad. Ostavili imanja i roditelje da rade za njih na selu. Svako od njih ima i kuću i okucnicu gde mogu da žive i rade. Ako im je skupo treba da se vrate na selo i pomognu roditeljima. Zato nam i jesu sela prazna!!!

Meriot

pre 2 godine

Treba prijavljivati gazde koji daju u zakup stanove a ne placaju porez na izdavanje.

Znaci svako povecanje plate, ja i supruga po 50 ebra, tj 100 evra, valjda treba odma da prosledimo gazdi a kao da drugih povecanja cena nema, ni struje, ni hrane, ni goriva, ni usluga od predsednika kucnog saveta, ni novih cena drumarine, .... a da ne pricam o rastu cene letovanja, cene nekog izlaska na rucak ili za Novu godinu.

Licno smatram da ce neki gazda zbog alavosti morati biti prebijen, jer ovo postaje bezobrazluk.

Ivan Divcibare

pre 2 godine

Pogresno rezonujete. Stanodavac koji dugorocno izdaje stan, ne preteruje sa kirijom. Kamate su promenljive, kao i kursevi. Uz vlasnistvo stana ide i odrzavanje istog, porez na imovinu, opremanje i odrzavanje i zamena uredjaja. Svi to tako jednostrano gledaju, misle da je jeftinije dati 600 eur na ratu kredita, nego 400 na kiriju. U stvarnosti, to nije 600 eur vec najmanje 20% vise, a da ne pricamo jos i o startnom ulaganju u opremanje. Tako da buduci vlasnici stana pored tih 25.000 ucesca, moraju da imaju jos najmanje 5000 za opremanje, a i drzavanje i porezi na imovinu krecu vec istog dana kada su i postali vlasnici. A tu je naravno i psiholoski monenat, 30 godina robije, strah od gubitka posla, odplata duga do penzije ili cak i duze itd.

Bilijarista

pre 2 godine

Kanada zabranila prodaju stanova/kuca strancima, kako bi omogucila svom stanovnistvu da dodje do svog krova nad glavom po prihvatljivim cenama, i nekretnine su krenule u pad.

Valjalo bi da ova drzava kaze da kirije ne mogu za domace stanovnistvo biti iste kao i za strance. Odnosno da budu upola cene.

Zabraniti "stan na dan" !!!!

Beogradjanka

pre 2 godine

Zabluda je da uzimanjem kredita ulažeš u svoj stan. On postaje tvoj tek kad ga celog otplatiš, u medjuvremenu mogu da ti ga oduzmu ako ga ne otplaćuješ. Čim mogu da ga oduzmu, znači nije tvoj. Ne kažem da treba plaćati iznajmljivanje, ali kredit je robija. I nikad ne možeš znati koliko će te stvarno koštati, jer zavisi od 100 faktora koje ne znaš ili čak i ne postoje u trenutku kad ga uzimaš (tako je bilo sa švajcarcima). Sve što banka "daje", daje samo zato da bi zaradila. Uz svoj stan, treba jedan i banci da kupiš, zato ti i daje kredit.
Mislim da jedino ima svrhu na kredit kupiti garsonjeru negde na krajnjoj periferiji da ne bi živeo sa roditeljima ili svekrom i svekrvom, i to uz dva prihoda solidna.
Sve drugo je zaglibljivanje nesagledivo.

Bojan

pre 2 godine

Isplati se iznajmljivanje malog stana, dok se štedi za učešće za kupovinu većeg. Iznajmiš garsonjeru za 300-400 evra, štediš što više sa ciljem da imaš što veće učešće u kreditu koji ćeš uzeti za neko trajno rešenje.

rale

pre 2 godine

Kupiš stan na kredit i kao posle ti ostane šta? Ostane ti stan koji ako nisi imao novca da održavaš treba kompletno da renoviraš - kupatilo, cevi, podovi, instalacije. Još ako nisi kupio novogradnju znači živiš u zgradi starijoj od 50 godina gde možda pola komšija isto nije ništa ulagalo i održavalo. Tako da u stvari na kraju posle dvadeset godina ćeš imati stan koji ćeš najverovatnije prodati. Na zapadu se uz stanove plaća i redovno održavanje i renoviranje zgrade ali ovde je to za sve preskupo.

genijalac

pre 2 godine

u cemu je razlika placati kiriju nekoj osobi ili banci mesecnu kamatu koja je skoro u visini kirije. pa mislim da je bolje kiriju jer banci dajes %20 kes ucesce i u slucaju nemogucnosti daljne otplate uzimaju ti stan i naravno %20 kesa ne vracaju.

Sukob rezona

pre 2 godine

Stan od 50m?, u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.
(Logikar, 06. januar 2023 09:00)

U pravu si, u Srbiji je katastrofa, ali je isto tako tacno da i 99,9% mladih Nemaca, Francuza, Engleza, Svajcaraca, Skandinavaca, Amerikanaca ne zapicinju zivot kupovinom stanova ili kuca i time sto su pre toga sve obezbedili. Muka je svuda po svetu doci do svog krova nad glavom. Ibicno se nekretnina kupuje posle mnogo godina rada i zivota kao podstanar. U Nemackoj 85% ljudi zivi pod kirijom i niko se zbog toga ne udara u glavu kukajuci, "ijaaaooo, zasto nemam svoj stan, svoju kucu". Nemac nerado dize kredit koji ce skoro ceo svoj radni vek otplacivati, a kad ga otplati moze nekretninu koju je tim monstrum kreditom finansirao odmah deci da prepise. Znam, u Srbiji ce svi da kazu, "pa sta, neka stan ostane deci, da se bar deca ne muce", dok Nemac misli da deca treba sama da se pobrinu za to da nesto steknu u zivotu.

sashas

pre 2 godine

Cudim se da niko u komentarima ne pominje sledece: da, boli kad na stanarinu bacas npr 500e mesecno ali kod kupovine slicnog stana na banku bacas bar 350 jer je tolika njihova zarada plus obrada kredita plus neizvesnost plus ucesce od 25000...nije tako jednostavno....

Ikac Jagodinac

pre 2 godine

Ako je nekome ovo dilema, taj veze nema sa životom. Čitam komentare gde neko kaže "ako otplaćujem svoj stan i izgubim posao ili nekako drugačije nisam u mogućnosti da dalje plaćam rate"... gubim i stan i sve što sam do tada platio... jeste, ali kad daš mesečnu kiriju za stan od tog trenutka nemaš ni pare ni nadu da će jednog dana to biti tvoje.

genijalac

pre 2 godine

Matematika je prosta. Ma kakva ta rata kredita bila,placate svoj stan-kucu koji ce vam sutra ostati,a kirija je bacanje para u maglu,ostacete bez istih para a i sutra bez nekretnine. Ja sam bio podstanar i dusa me je bolela kad sam morao da dam za kiriju koja je bila skuplja od rate. Bio sam prinudjen da budemo podstanari dok nismo kao porodica stali na noge i uzeli nekretninu. Morate napraviti prvi korak za nekretninu kao skok u provaliju,stisnete hrabrost,zelju i mogucnost,izadjete iz uljuljkanosti podstanarstva i videcete pozitivan rezultat. Mada danaa stambeni kreeit dobiti je misija...
(CISTAC, 06. januar 2023 08

a sta cemo sa kamatom i ostalim troskovima koji su u visini kirije a koje isto idu u maglu. banka ti isto izdaje stan pod kiriju samo sto ti ne visi nad glavom sta radis u tom stanu, troskovi su isti. da ostaje ti stan posle 30g ali i dok si u iznajmljenom stanu stedi 30g da detetu kupis stan i dođe ti na isto jedino opet sto te vlasnici mrcvare i vise nad glavom al opet i banke......

CISTAC

pre 2 godine

Matematika je prosta. Ma kakva ta rata kredita bila,placate svoj stan-kucu koji ce vam sutra ostati,a kirija je bacanje para u maglu,ostacete bez istih para a i sutra bez nekretnine. Ja sam bio podstanar i dusa me je bolela kad sam morao da dam za kiriju koja je bila skuplja od rate. Bio sam prinudjen da budemo podstanari dok nismo kao porodica stali na noge i uzeli nekretninu. Morate napraviti prvi korak za nekretninu kao skok u provaliju,stisnete hrabrost,zelju i mogucnost,izadjete iz uljuljkanosti podstanarstva i videcete pozitivan rezultat. Mada danaa stambeni kreeit dobiti je misija...

lokal-patriota

pre 2 godine

u svakom slucaju - za svoj!
i pre dok nisu skocile rente a pogotovu sada kada se garsonjerice izdaju u visini rate trosobnog stana na 30 godina!
u svakom slucaju svoje placas i posle ti ostane stan ... ali bih dodao da ko god moze uzme kredit i kupi kucu (sa okucnicom, dvoristemi pomocnim objektima) van grada a u blizini zbog posla! taj mir koji imate u svojoj kuci, dvoristu, rostiljate, postavite bazen, garazu pretvorite u malu radionicu i zanimate se sa nekim kucnim popravkama - to nema cenu! vecina ubrzo svati da ih veliki grad i stan u njemu proguta i iscrpi i cesto i pre zavrsetka otplate kredita, odlaze negde van grada!

postoje dva puta

pre 2 godine

Postoje dve teorije

Prva - placas rate banci:
- nakon otplate imas nekretninu na svoje ime
- s obzirom da je rok otplate 25+ godina stan ostaje naslednicima
- ne moze niko da vas izbaci iz stana (ukoliko placate redovno rate)
- brinete vise o tom stanu
- imate ulaganja, krecenje, renoviranje, popravke i slicno
- malo malo razmisljas da li ce euribor da skoci, koji je kurs eura...

Druga - iznajmljujes stan
- placas svakog meseca, neces imati nekretninu u vlasnstvu
- ukoliko nemas potpisan ugovor sa izdavaocem stana moze da ti kaze sledeceg meseca se iseli
- postoje cesta preseljavanja, seljakanja, selidbe
- nisi vezan za mesto, lokaciju u nekom mestu
- popravke, krecenja, ... snosi vlasnik stana
- imas mogucnost da nakon nekoliko godina se preselis u noviji stan, sredjeniji (opet pod rentom)...
- nemas neizvesnost euribora, imas fiksnu ratu (osim kad se desi ovakav slucaj i povecan broj stranaca pa stanodavci postanu alavi)
- naslednicima neces ostaviti nista, nek i oni se muce ni tebi nije niko nista ostavio pa si zato i stanar

Logikar

pre 2 godine

Stan od 50m², u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.

dejan

pre 2 godine

mladi bracni par da kupi stan na kredit treba mu 20000 kes
oni da imaju toliki kes imali bi i za ceo stan
pod tim kesom mislim na bg u drugim gradovima realno manje treba za usecse jer su i stanovi jeftiniji

ime

pre 2 godine

Postoji JEDNA bitna ali NAJVAZNIJA stavka kod kupovine stana na KREDIT:

narednih 30 godina zivis u STRAHU, STRESU, NEIZVESNOSTI.

Da bi taj stan ostavio deci. Koja ce ga opet prodati medju sobom da bi usli u nove kredite s svojim porodicama...

Keki

pre 2 godine

Ja bi rekao da ste svi u velikoj zabludi koja je posledica dresure I robovskog mentaliteta. Stan nikada nije vas zato sto zivimo u feudalizmu. Drzavi morate da placate reket u vidu poreza na imovinu. Ako to ne uradite,izbacice vas. To onda nije vas stan,nego ne namet manji pa se cini da nije bitan a zapravo je jako bitan jer obesmisljava sav trud I pojam private svojine

Belić

pre 2 godine

Zanimljivo da niko ne pominje fleksibilnost podstanarstva. Kad si samac dovoljan je manji stan. Sa porodicom je potreban veći, pa kada decu odu opet manji. U zavisnosti od lokacije posla može se preseliti. Za manju decu je mirniji kraj i npr. stan i prizemlju sa dvorištem idealan. Potom kada deca krenu na treninge i jezik, opet odgovara nešto urbano i dobro povezano. Posto mi je i samom ostalo 19 godina kredita od ukupno 25, ne kažem da je podstanarstvo bolje, nego samo da niko ne razmišlja o tom aspektu

Jovan

pre 2 godine

Nije vazno dal je nekretnina tvoja ili nije vazno je kakav ti je kvalitet zivota. Strucnjak iz agencije ce uvek da reklamira kupovinu jer od nje zivi. Trosite pare na zdravu ishranu, vase i obrazovanje dece i putovanja.Ako zelite kupite,uzmite sto manji stan blize centru, koji moze da se renta turistima i ima malu ratu. Banka i agencija ce tako manje da zarade od vas a vi cete od te rente moci platite kredit za mali i pola troska za rentanje veceg.Iznajmite stan koji zelite i menjate ga po zivotnoj potrebi, kada vam neka lokacija ne bude vise odgovarala. Kada deca porastu imace taj mali stan za pocetak.

Zoran

pre 2 godine

(Dobro, 06. januar 2023 10:20)
Druze covek prica o ceni rentiranja stana a ne o ceni kvadrata stana. Ja zivim u Bgu 20 godina ali sam iz unutrasnjosti rodom. Nije normalno da se stanovi u Bgu rentiraju skoro kao na zapadu. Cak i u Bgu najcesce plate su oko 50-60000 dinara. Naravno da ima onih koji zaradjuju vise. Ja zaradjujem oko 100000 npr. Ali najvecii deo je oko te cifre. Da ne slusamo bajke na tvu. Sve vise ljudi se vraca kucama jer ne mogu da placaju stanove i zivot u Bgu. Studenti se vracaju kucama jer roditelji ne mogu da im vise placaju sve to. Moj drug je u ozbiljnom problemu oko kredita, jer mu je bas skocila rata a rekli su mu da ce do leta jos vise da skoci. Juce slusam kasirke u maksiju kazu nikad slabiji Bozic nije bio. Jeste masa ljudi ali obim kupovine nikad slabiji. Stvarno su ljudi u velikim problemima a mislim da ce ova godina tek da bude haos. Tako da sve ovo oko stanova a i samih cena u opste je cista alavost pre svega nasih ljudi.

Kakav tekst...

pre 2 godine

Da li shvatate da vam za kupovinu stana treba 20% učešća za neki normalan stan od 60m2 u Beogradu to je između 20k - 30k plus rata svakog meseca cca 600e i tako narednih 30 godina svakog meseca! To je jedini razlog zašto ljudi rentiraju stanove jer ne mogu da priušte sebi da podignu kredit! Dosta ljudi mora da čeka da nasledi nešto jer za svoj život ne mogu da priušte kupovinu stana.

No1e

pre 2 godine

Čekaj, čekaj...
Da li se isplati davati ratu kredita za svoj stan ili plaćati kiriju (što plaća celu ili veliki deo rate) za nečiji stan?

Plaćati sebi da imaš stan ili plaćati drugoj osobi da ona ima stan? Hmmm...

Zaista "velika dilema"!

vlada

pre 2 godine

Stan od 50m?, u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.
(Logikar, 06. januar 2023 09:00


1. Ne mora da zivi u centru
2. Ne mora da zivi u Bgu

Dobro

pre 2 godine

Stan od 50m?, u centru, od 1000€ pa na više? Toliko je u Norveškoj cena stanova u centrima gradova. U Norveškoj, prosečna plata posle poreza oko 3000€. Da dvoje radi i to da, recimo, jedno ne radi 100%, to je 5000€. A kod nas? Kako da mlad čovek onda obezbedi uslove i da osnuje porodicu? Jad i tuga.
(Logikar, 06. januar 2023 09:00)

Ne znam za Norvesku, ali mi 1000 evra za kvadrat zvuci jako jeftino.
U Holandiji je trenutno oko 4-5000 po kvadratu, a u Amsterdamu je izmedju 8 i 10.000 evra/m2, zavisno od lokacije i kraja.
Znaci: 50m2 = pola miliona evra. Kamate na hipoteku su do prosle godine bile 2-3 posto, (cene skocile u nebesa) a sada 5-6 posto na 25-30 godina (ali su cene ostale iste :-).
Cerka i zet trenutno iznajmljuju stan od 55m2 na periferiji za 850 evra, bez rezija, znaci oko 1200 sa grejanjem, strujom, internetom i TV.
Zaradjuju oko 4500 mesecno zajedno, ali opet im nista ne ostaje na kraju meseca, skupo je sve ovde... Za mlade ljude je najveci problem sto sami placaju studije, pa im prosecno ostane studentski dug od 20-30 hilada evra, tako da ne mogu da uzmu kredit za stan bas tako lako.

Iz zemlje lala, uvek vas,

45

pre 2 godine

Mozda dilema nije ta. Da bi uopste uzeo kredit moras da imas neke pare. Nije samo rata. Kad vec imas te pare dilema je da li uloziti u stan i placati kredu ili uloziti u biznis pa zaraditi za stan ili uloziti u dodatno obrazovanje pa imati vecu platu. Odgovor je uvek lican, nema nikada odgovora koji ce biti pravi u svacijem slucaju. Treba dobro izvagati i videti da li je rizik prevelik u odnosu na moguc dobitak. Jer rizik je i ne preduzimati rizik uopste. Ja bih uvek razmisljao u pravcu biznisa, ali zavisi i od opcija u datom trenutku. Kreda deluje kao dugogodisnja robija. To je najveci problem. Nisu tu finansije problem, problem je sto bukvalno postajes rob i gubis dusu. Moras da radis sve ono sto ti sef kaze da slucajno ne dobijes otkaz, jer ako dobijes otkaz ode ceo zivot u .... Tu ljudi izgube sebe. Svaku noc moras da se preznojavas da li ce nesto da se desi, da li si dovoljno dobar, da li nisi nekog uvredio....aaaaa. Dilema se mozda dakle svodi na slobodu ili ropstvo. Uracunajte i to u tu racunicu u kojoj su samo brojke, jer ako dobijes stan a izgubis sebe mnogo si vise izgubio nego dobio.

janis

pre 2 godine

Ne valja ni jedno ni drugo. Pohlepa je i na jednoj i na drugoj strani.
Jedino sto kod stanodavca mozes da prekines kad hoces bez nekakvih vecih posledica.

Dasenka

pre 2 godine

Uzela stan na kredit, otplatila, pa mislim da sam merodavna da iskažem mišljenje. Treba imati svoj krov nad glavom, i to po meni uopšte nije za diskusiju, osećaj živeti u svome ili tudjem je nemerljiv. Ono što je greška naših ljudi je što zinu na x m2, i uzmu x hilj EUR kredita na 30 godina, pa posle nema tu života od troška i stresa. Budite razumni, svi bi mi u 100m2 na top lokaciju, ali ako ne ide, ne ide. Zdravlje i miran san pre svega. I, da ne bude zabune, suprug i ja radimo u stranim firmama, i mogli smo bez problema da kupimo 100m2 na top lokaciji. Nikada nam ta ideja nije ni pala napamet. Razum pre svega.

realista

pre 2 godine

Naravno da je bolje kupiti nego rentati stan. Vidim u komentarima kao minus pri kupovini se navodi da si zarobljen na toj lokaciji što uopšte nije tačno. Ako bi ste posle x godina promenili lokaciju zbog posla vi izdate vas stan a sa tom kirijom iznajmite stan da drugoj lokaciji. Da ne spominjem što kad su krizna vremena izdate vas stan a iznajmite neki manji jeftiniji što je ogroman plus u korist kupovine.

Dobro

pre 2 godine

(Dobro, 06. januar 2023 10:20)

Druze covek prica o ceni rentiranja stana a ne o ceni kvadrata stana. Ja zivim u Bgu 20 godina ali sam iz unutrasnjosti rodom. Nije normalno da se stanovi u Bgu rentiraju skoro kao na zapadu....
(Zoran, 6. januar 2023 11:13)

Zorane, potpuno si u pravu, moja greska, priznajem. Tvoja greska je u misljenju da nije normalno da se stanovi u BG rentiraju po zapadnim cenama. E, tu nisi u pravu. I u BG i na Zapadu su cene renti cista stvar ponude i potraznje. Ako stan ne moze da se iznajmi za trazenu cenu, onda cena ide na dole. Ako ipak ima ljudi koji ili zele ili moraju da plate toliki iznos, onda je jasno da je cena dobra.
Zalosno, ali tako je.
To sto pricas za BG odnosi se i na sve zemlje u nasem okruzenju koje gravitiraju prema JEDNOM gradu, kao recimo: Budimpesta, Bec, Prag, Sofija... itd. Nije BG jedini koji nabija cene.

Ludi

pre 2 godine

Skoro sam citao neki clanak gde pise da kirija treba da bude 6 posto vrednosti stana.. Cene su skocile, samim tim i kirije.. Zar ocekujete da stan koji vredi 150ke da neko izdaje za 200,300e.. Druga stvar Bg je pun programera kako nasih tako i stranih koji imaju mnogo vece plate od ostatka stanovnistva.. Samim tim istiskuju ostale ljude iz vecih gradova i tako ce biti u buducnosti.

Marko

pre 2 godine

Mogu iz svog iskustva. Kupio sam stan na kredit 2008 u Bgd i nakon 5 godina sam se odselio iz zemlje. Stan sam izdao i otplacuje se, tako da nije kraj sveta i ako ostanete bez posla a imate kredit. U inostranstvu sam opet digao kredit i kupio stan koji izdajem na dan i za 7 dana izdavanja iplatim i kredit i racune i sve preko toga je zarada/amortizacija. Plan mi je da otplatim kredit cim pre ali samo kazem iz sopstvenog iskustva nije bauk ako nemate posao - izdate stan ili ga prodate i uzmete razliku koju ste otplatili plus zaradu.

City Slicker

pre 2 godine

Početna kalkulacija u tekstu je potpuno netačna. Stan od 50 kvm ?ija je tržišna vrednost EUR 2600 po kvm, ne može da se izda za više od EUR 500. Prošli su ti Rusi koji bi plaćali više od toga. Dakle, rata za kredit je viša od toga. S druge strane, neophodno učešće od EUR 26K takođe ima svoju cenu kao i svaki kapital.

Prednost kredita u odnosu na rentu može biti samo ako se rešava sopstveno stambeno pitanje i naročito ako su nekretnina i ekonomsko okruženje takvi da se očekuje rast vrednosti, sve ppd pretpostavkom da kupac ima puno keša na raspolaganju, poželjno da se ostavi sa strane barem za još jedno učešće od 20%.

Dzigi

pre 2 godine

Najveća prednost iznajmljivanja stana je što niste vezani za lokaciju (pogotovo ako radite od kuće). Velika je sloboda otići u neki drugi grad ili državu na duže vreme i raditi odatle. Svakako planiram da u nekom trenutku imam i svoju nekretninu (kada se steknu uslovi) i da se skrasim na nekom mestu koji mi prija ali sve više me privlači kuća nego stan.
Sa druge strane kredit je jedini način mnogima da uzmu nekretninu ali ako će ta rata da drastično utiče na kvalitet Vašeg života onda ne treba uzeti kredit. Čak stručnjaci kažu da treba biti finansijski spreman platiti i do 30% više tu projektovanu ratu baš zbog pomenljive kamatne stope i da bez takve računice nije pametno dizati kredit.

Shonzi

pre 2 godine

Ako uzmes kredit pa nemas da placas, izbace te na ulicu. Ali, ako zivis kao podstanar i nemas da platis kiriju, opet ides na ulicu tako da ti isto dodje. Znaci, ovako ili onako moras da placas inace ides na ulicu. Problem je sto ljudi ne stede dok su mladi. Danas majstori zaradjuju vise od lekara i inzenjera. Zamisli mlad covek da pocne da stedi od svoje 18-te godine, a dok si mlad nemas nikakve troskove i najvise mozes da ustedis. Za 10-15 godina se nakupi podosta novca ali treba razmisljati i planirati.. a to je malo teze. Ja sam od prve plate poceo da stedim, u pocetku malo a kako je plata rasla tako sve vise ... i kupio sam stan skoro za kes, zafalilo malo pa sam uzeo kredit koji sam brzo otplatio. Doduse, nije neki luksuzan i na fancy lokaciji ali za skuplje nisam imao a i ovim sam zadovoljan. Znaci, za stan se stedi decenijama, ne mesc ili dva, a to ne mozes da pocnes bas kada resis da se skucis! Treba poslusati nekada i roditelje, iskustvo mnogo znaci a dok ga mlad covek stekne dotle prodje voz pa ga onda moze samo preneti svojoj deci, ako hoce da slusaju... i tako se vrtimo u krug :-)

vlanik stana

pre 2 godine

1) Ako nemate stan, a planirate da ostanete na jednom mestu, jasno je da je bolje kupiti stan (finansijski na duzi rok). Ko god da je kupio stan u prethodnih 20 godina (bez obzira na cenu, visinu kamate...) nije se pokajao.
Ako ste uzeli stan na 30 godina i posle 10 odlucite da se preselite, kad prodate stan, otplatite kredit, sigurno ce ostati lepa svotica.
Ako ne zivite u njemu, moze da se renta, a sa rastom cene nekretnina koja u proseku prati inflaciju, novac vam zadrzava vrednost.

2) Ako volite da tragate za boljim, vijate priliku, ne planirate da se vezete za jedno mesto, bolje je biti podstanar. Za 2h mozete da ga napustite i ugrabite priliku koja vam se ukazala. Nema 'robovanja' kreditu i nekretnini koju ste kupili.

Rob Sinji

pre 2 godine

Evo drugarska preporuka svima koji razmišljaju o kreditu. Ja sam podigao kredit u švajcarcima 2007 godine za adaptaciju i dogradnju porodične nekretnine. Plata mi bila 700 evra a rata kredita 150 evra. Delovalo je kao laganica i sigurica. Iznos je bio skroman (14000 evra) i na deset godina . 2008 je stigao pun udar krize plata je sa 700 spala na 350 evra . Još uvek nije bila frka ali je bilo natezanje . Onda je počeo da raste Švajcarac a i kamate . U jednom momentu rata je bila skoro 70 % plate. Da nisam imao neke prihode sa strane bio bih u teškom problemu. Zato:
Ne pružaj se dalje od gubera i zaduži se minimalno koliko moraš.
Ne uzimaj kredite sa dugim otplatama od 20 -30 godina . Dobiješ smešno više para a platiš mnogo više kamata.
Ne divljaj sa parama . Ako si kupio polovanm stan sam ga okreči i sredi. Ne plaćaj ni dinara majstorima za ono što možeš sam .
Ako formiraš porodicu kupi manji stan za početak . Za deset godina kad zatreba veći stan možeš da ga promeniš možda pod boljim uslovima. Ne moraš u 25 godina da kupiš 100 kvadrata.
Znaj da ćeš datum kad se otarasiš kredita da slaviš . Zatobudi razuman i edukuj se pre uzimanja kredita. Bori se u banci za ulove. Obiđi sve banke koje postoje. Znaj da bankari žive od lenjivaca i od onih što ne čitaju sitna slova.

stipumetebra

pre 2 godine

Novac dat za kiriju je novac dat nekom drugom zarad krova nad glavom.
Hipotekarna rata je novac uložen u svoj krov nad glavom.
Uvek je bolje ulagati u nešto svoje, ali uvek postoji ono ali u Srbiji.
Pod kakvim uslovima si uzeo/la hipoteku i ko je srećnik banka ili ti sam/sama.

Wolokee

pre 2 godine

Pa realno...kad otplatiš kredit ostaje ti nekretnina,a kiriju koliko god da plaćaš neće ti ostati....možda kirija više odgovara nekima bez porodice ili nekome ko danas sutra neće imati kome da ostavi stan...

Biljana

pre 2 godine

Sela su nam zapuštena. Mnoga nemaju asfalta, vode, telefona, interneta, škole, prodavnice, a ponegde još ni struje. Slabo su povezana sa gradom. Niko nije toliko lud, a i nije moguće živeti na selu u tim uslovima u današnje vreme. Ko voli nek izvoli, ali ......? Ne ide to. Nije rešenje da polovina Srba živi u Beogradu i okolini, a ostali maštaju o tome kako da se presele tamo. Napravimo infrastrukturu i preduslove za život na selu i decentralizujmo Srbiju. Rešenje postoji. Ali ......? Treba raditi.

Aleksandar

pre 2 godine

@ dasenka
Ja mislim da je pre problem lokacija nego broj kvadrata. Mnogi danas nece vece kvadrature jer znaju da ce onda imati vece racune. Ali svi hoce lokaciju. Ja sam kupio stan pre 9 godina u Zarkovu, znate kako su me neke kolege i prijatelji gledali , kao da nisam normalan, kao sta ces tamo, to je kao selo, bolje da si sacekao i kupio stan na N.Beogradu , Zemunu ili centru grada. Odakle meni pare za te lokacije? Ja sam bio realan, znao sam za sta imam pare, sta cu lako placati. Iako sam stan bio uzeo na 15 godina, ja cu ga otplatiti prevremeno ove godine, nadam se do juna meseca, skupio sam pare. Ja cu do kraja 2023 imati cisto svoj stan bez kredita a 90% tih mojih kolega i prijatelja koji su mi se rugali , oni su i dalje podstanari i eno kukaju na kirije i na rast cena kvadrata. Tako da mislim da je pre svega problem u lokaciji a manje u kvadraturi.

Igor

pre 2 godine

Rata kredita naravno, ostane vam nekretnina na kraju, vasa.

Price o nekom strahu od gubitka posla ne stoje, pa i kad placate kiriju svakog meseca morate da platite inace cete ostati na ulici.

Disadvantige

pre 2 godine

Ovo svakim danom postaje prvo kmetski sistem, pa robovlasnicki sistem.

Zivis , radis, na tudjem imanju/kuci,.... da bi skoro sve sto si zaradio dao gazdi.

ljubav svima

pre 2 godine

Naravno da je bolje rata nego renta ali niko ne pominje ucesce. zato su ljudi pod kirijom. 300- 400 e skupis a 20- 25 000 e sa prosecnom platom tesko

Bornidentity

pre 2 godine

Jeste bolja rata za kredit nego kirija, ali treba skupiti 25 ili 30 i više hiljada evra za učešće. Kako od prosečne plate recimo da je plata 800 eva u Beogradu ili čak hiljadu. Vama 300-400 ide automatski na kiriju, ostajete sa 600 evra, hranu piće i ostalo vam treba 300 evra, ostajete sa 300 e tu dolazimo ako imate decu onda ovo je to što je to, ako nemate pod uslovom da nemate nikakav drugi trošak, letovanje, garderobu, izlazak, ako imate kola onda se pozdravite sa benzinom i servisom. Dakle u najidealnijoj situaciji 300 evra to je 83 meseca dakle 7 godina dok vi ne skupite za učešće. A cene i stanova i kredita za 7 godina.
A ako vam je plata 700 evra onda je to to nemate štednju uopšte. Pa vi vidite u kakvoj smo poziciji i procenite.

Nenad

pre 2 godine

Vidim da mnogi pominju problem učešća. Ja sam uzeo keš kredit za učešće, a supruga (mada sam i ja tu sadružni dužnik) kredit za stan. Nije nam bilo lako, ali evo približavam se barem otplati tog keš kredita (fiksna dinarska kamatna stopa) Stambeni jeste porastao za nekih 80 evra, ali je opet rata niža od kirije. Svi su govorili da smo ludi, ali se isplatilo, naročito što naš stan danas vredi duplo. Ako budete čekali neki "lom" ili da vam padne učešće s neba, može se desiti da nikad ne dočekate.

Veca

pre 2 godine

Mi smo našem sinu pomogli za učešće, drugo, savetujemo da ratu placa duplo i vise od toga , da bi realno zatvorio kredit posle 10-15ak god.max.Jasno je da to moze ako su dve dobre plate u kući.Lekari su u pitanju, gde 1 plata 130000 ide na otplatu kredita Sloga je vazna, dobar plan, i struka takodje