Sreda, 30.12.2020.

18:00

"Paklena pomorandža" i drugi trikovi: Čime se sve služe vozači da prevare auto-pilot VIDEO

Autor: Izvor: B92, zimo.dnevnik.hr

"Paklena pomorandža" i drugi trikovi: Èime se sve služe vozaèi da prevare auto-pilot VIDEO IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

39 Komentari

Sortiraj po:

Prioritet

pre 4 godine

Što će ti danas auto. Sve ti dostave pred kuću, zabave imaš bez da ikud i odeš, na cesti se više ne luduje. Jedini displej koji očitavam je litara na 100 km. Puno ljudi radi od kuće. Djecu ne voziš u školu. Kad mi se dadne provozam se do supermarketa. Auto mi dođe umjesto kišobrana. Voziš ako moraš i to neku kantu. Zanima me jedino kako se puni Tesla od kuće i eventualno mali avion.

Toronto

pre 4 godine

Takodje mi npr. nije jasno zbog čega Tesla forsira autonomnu vožnju kao prednost električnih automobila (jer su to povezali od prvog dana) kada je to nešto što realno nikada neće biti 100% upotrebljivo
(Simson, 31. decembar 2020 16:11)

Zato što je to glavni cilj Tesle, odnosno Muska. Potpuna automatizacija i optimizacija saobraćaja, jer ovo stanje realno nije više održivo. I u Bg-u, i drugim većim gradovima je u špicu kolaps. Ali to nije ništa prema recimo Torontu i GTA, gde ima tri autoputa koji idu istok zapad i više njih koji ih spajaju osom sever jug. Svi sa tri i više traka u jednom smeru, često i sa odvojenim ekspres trakama. Takodje ima dosta jako širokih ulica, bulevara, koji se protežu čitavom dužinom ili širinom grada, sa putevima sa 4-5 traka u jednom smeru. I u špicu sv je prepuno. Zastoji, gužve katastrofa. I to je sve patuljasto u odnosu na velike američke gradove, kao što je LA, NY, Čikago itd... To su autoputevi sa po 10 i više traka u smeru, bezbrojne petlje, izlazi. I non stop se dogradjuju novi putevi, dodaju se trake, širi se, kao u Čikagu npr. I sve je džabe. Sve se napuni u špicu, stoji, ni makac. Pali bi u nesvest da vidite te gužve. Jednostavno neodrživo stanje. Zato se traži rešenje u autonomiji/automatizaciji saobraćaja. Samo će vreme pokazati da li je to i rešenje.

Das Botina

pre 4 godine

Već sa 6G mrežom, njihov položaj će moći da se odredi sa tačnošću od centimetra.
(Joca, 31. decembar 2020 23:21)

Prijatelju, od prvih navigacija, kasnije i telefona sa gps uredjajima, mogla se odrediti pozicija sa milimetarskom tačnošću. Namerno se očitava greška od metar-dva iz bezbednosnih razloga. Pozicioniranje nije nikakav problem. Potreba za brzm mrežama kod autonomije vožnje je prevashodno zbog prenosa ogromne količine podataka u realnom vremenu. Medjutim takva autonomija koja zavisi od konstantne komunikacije ima ogomane nedostatke, kao što je recimo gubitak mreŸe, iz bilo kojih razloga. Zato se i ne ide u tom pravcu, već se razvijaju potpuno autonomna vozila koja se oslanjaju na AI sa velikom frekvencijom očitavanja raznih senzora.

Joca

pre 4 godine

Taj "autopilot" je samo prva (neophodna?) faza sveukupne automatizacije saobraćaja. Ljudi bi se već odavno kolektivno poubijali da nije uvedena vizuelna regulacija saobraćaja, prvo sa policajcima na raskrsnicama, potom semaforima i svom ostalom vizuelnom (sve manje i zvučnom) signalizacijom.

Prelaz na radio signalizaciju i kontrolu je neminovan. U početku, automobili nisu imali ni migavce ili su imali mehaničke pokazivače jer bolji nisu trebali, automobila je bilo malo, a pešaci su zazirali. Sa ovim brojem automobila, ovom veličinom gradova, postalo je nemoguće regulisati saobraćaj optičkim signalima i živim vozačima.

Kada ste poslednji put videli saobraćajca na raskrsnici? Mlađi nikada u životu. Isto tako više neće biti u saobraćaju automobila kojima će moći da se upravlja vizuelno i ručno. Možda će još jedna međufaza da bude "semafor u autu", na displeju, ali možda i ne. U svakom slučaju, prolazak na crveno neće biti moguć jer će "semafor" (odnosno kompjuter u vozilu) zaustaviti to vozilo. U krajnjoj fazi, automobili će imati i međusobnu komunikaciju, a verovatno će to morati da imaju i pešaci ako uopšte pomisle da prelaze ulicu ili na drugi način učestvuju u saobraćaju. Paradoksalno je taj deo "automatizacije pešaka" već realizovan: svi imaju mobilne telefone u ruci ili džepu. Već sa 6G mrežom, njihov položaj će moći da se odredi sa tačnošću od centimetra.

Apsolutno bezbedan sistem sa kamerama i radarima neće nikada moći da se napravi. To nije ni cilj.

s4

pre 4 godine

Od ove godine vozim auto koji ima line keep, adaptivni tempomat.. I mogu reci da je odlicna stvar za dosadne voznje autoputem.. Par puta Sam Imao Malo neprijatna iskustva kad bi auto ispred iz susedne trake malo usao u moju traku l moj auto bi jako kocio jer bi mislio da Taj auto ide u moju traku.
Ali sve u svemu radi mnogo bolje nego sto Sam ocekivao( sa obzirom da nije pripadnik premium trojke nemacki limuzina) I neki put me iznenadi kad vidi linije u mrklom mraku po magli gde ja naprezem oci da ih vidim.. Takodje znake Cita perfektno I po najgorem mraku
(Nikola, 31. decembar 2020 13:21)

sve se ja slazem stobom

ali ovo da mene auto samo vozi mislim da to jos nije bezbedno i napredno kako mnogo proizvodjaci tvrde i mislim da to treba da se zabrani da mozes ti sam da aktiviras nego nek on u pozadini kontrolise tebe pa ako ti npr zaspis da on preuzme kontrolu i bezbedno te bezbedno odveze i parkira pored puta ili negde na parking na auto putu

da auto samo pozove nadlezne sluzbe u slucaju udesa itd.

s4

pre 4 godine

autopilot treba zakonom da se zabrani

imas adaptivni tempomat to je sasvim dovoljno za duge relacije a ovo da on sam vozi ako nije bezbedno zakonom zabraniti dok ne naprave da bude bezbedno a to ce jedino moci kad sva vozila budu umrezena i komunicirala izmedju sebe.

Simson

pre 4 godine

Za Dragan Niš, posmatrač i ostale. Dragan je m ogo u pravu. Vozim novu Oktaviju, nije ni 10k još prešla, stara godinu dana. Na senzor kiše se ne mogu osloniti uopšte, iritira užasno, moram ručno da palim brisače da bi postigao ritam koji je potreban. A taj senzor koji pali/gasi duga svetla je blagi užas od nepouzdanost, uopšte nisam shvatio više na šta reaguje, kilometrima oko mene nema auta, on misli da mi neko ide u susret. Na ceo taj spisak bih dodao i hill-holder koji na Oktaviji radi, blago rečeno, jadno, tj. drži samo na jakim uzbrdicama. Ti svi senzori jednako bedno rade na brdu automobila koje sam vozio, a npr. Tucson ima 3 klase bolji Hill Holder od Oktavije.

Takodje mi npr. nije jasno zbog čega Tesla forsira autonomnu vožnju kao prednost električnih automobila (jer su to povezali od prvog dana) kada je to nešto što realno nikada neće biti 100% upotrebljivo bez uvođenja strogih pravila u izradi puteva i implementaciji nekih posebnih senzora u same puteve/ograde (jer npr. nema te veštačke inteligencije koja će da naidje na mesto spajanja autoputa i običnog puta jer se na autoputu vrše radovi, gde je sve iscrtano sa belim, žutim i tamno crvenim linijama, a preko nekih belih linija su povucene crne štrafte pa to sve deluje srebrno, kako to umeju da naprave naši putari, a da se snađe. Taj sistem mora da zna da je npr. najbitnija bela linija, ali ako ima žuta žuta je bitnija, a ako ima tamno crvena, ona je bitnija... I onda mali Perica povuče žutu umesto bele i eto belaj. Dakle, ta autonomija super radi kada je sve lepo iscrtano ali u slučaju problema sistem se gubi - ko je lud da život stavlja u ruke takvog sistema?

Sistem se oslanja i na GPS koji opet mozda koristi staru mapu?

dule

pre 4 godine

Pokvari se autobus. Informatičar predloži da svi putnici izađu iz autobusa, zatim da svi ponovo uđu. I problem rešen.
Toliko o genijalnim idejama IT stručnjaka, tabletima umesto instrumenata...
(Cile Mile, 30. decembar 2020 22:33)

Odkud ti ideja da IT stručnjaci odlučuju šta će biti u unutrašnjosti automobila?

xdc

pre 4 godine

Ne znam za ostale ali senzor za kisu na novom qashqai-u uzasno iritira. Najbolji senzor za kisu koji sam video bio je C5 iz 2001 godine, radio je savrseno i u ritmu istom kao sto bih i ja rucno.

P-76ers

pre 4 godine

Jel se iko ikada zapitao koliko hiljada poremećenih psihopata se vozi putevima Srbije......?????
(Kalevra, 31. decembar 2020 12:42)

Ima njih širom naše planete, nisu centralizovani...

fensi_lik_vracar

pre 4 godine

@Paklena pomorandza
(fensi_lik_vracar, 30. decembar 2020 17:59)
Hocu da mi se plati na ime autorskih prava 100 hiljada eura zbog koriscenja mog komentara u naslovu .... :) :)

Povratak u budućnost

pre 4 godine

Pokvari se autobus. Informatičar predloži da svi putnici izađu iz autobusa, zatim da svi ponovo uđu. I problem rešen.
Toliko o genijalnim idejama IT stručnjaka, tabletima umesto instrumenata...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Cile Mile, 30. decembar 2020 22:33)

Ne, samo ugasiš autobus i ponovo upališ. Tako dok ne uvedu prekidač za reset.

Nikola

pre 4 godine

Od ove godine vozim auto koji ima line keep, adaptivni tempomat.. I mogu reci da je odlicna stvar za dosadne voznje autoputem.. Par puta Sam Imao Malo neprijatna iskustva kad bi auto ispred iz susedne trake malo usao u moju traku l moj auto bi jako kocio jer bi mislio da Taj auto ide u moju traku.
Ali sve u svemu radi mnogo bolje nego sto Sam ocekivao( sa obzirom da nije pripadnik premium trojke nemacki limuzina) I neki put me iznenadi kad vidi linije u mrklom mraku po magli gde ja naprezem oci da ih vidim.. Takodje znake Cita perfektno I po najgorem mraku

rani

pre 4 godine

Zamisljam pilota u avionu na prekookeanskom letu koji ne sme da skine ruke sa komandi jer autopilot nije raspolozen za saradnju, ,,boli ga glava,, ?!
(Stanko -obicaji su stariji od zakona !, 31. decembar 2020 10:54

Uopste nije stvar za poredjenje! Prvo, kompjuteri u avionu su tehnoloski i u svakom drugom smislu mmogo napredniji i pouzdaniji! Automobil sa takvom opremom bi kostao par miliona. Drugo, avion leti na 10-11 hiljada metara, na desetine kilometara oko sebe je sam, pa i da malo skrene u stranu, nista se nece desiti, auto da skrene pola metra, eta ga pod sleperom! Kako god, ja mislim da smo mi daleko od tih autonomnih voznji, niti ih zelim! Te price o bezbednosti isto, ne piju vodu! Po tom principu ne bi trebali da izlazimo iz kuce, da nam se slucajno nesto ne bi desilo! Uostalom, voznja je za mene jos uvek uzivanje i strast, iako mi je ponekad preko glave jer mi je to profesija, ali i dalje zelim ja to da radim, a ne neka kutija koja ne razlikuje pomorandzu od ljudske ruke!

batica

pre 4 godine

@Dragan Nis
Verujem da je novi automobil u pitanju ali ja sam hteo da kažem da se sistemi jako razlikuju i u automobilima koje pravi ista grupacija a kamoli u automobilima različitih proizvođača.Evo kod npr Audi i VW lane assist radi veoma različito,značajno je precizniji kod Audija nego kod VW.Kad već pričamo o iskustvima meni su senzori za kišu radili savršeno u Toyoti i Audiju dok su na Opelu bili očajni.Parking senzori kod MBa prošle generacije (2016 godište npr) su,makar meni bili potpuno bzvz dok kod Kie ,iste generacije otprilike, su mi radili bez greške.U tome je bila poenta mog pisanija,treba probati automobil koliko god je to moguće ali se većina ljudi ograničava na izgled i kako radi motor i menjač.Ako ovi sistemi koje čovek koristi svaki dan rade bzvz onda upotreba vozila nije zadovoljstvo već maltretiranje.

Ecentar

pre 4 godine

@rani
U potpunosti se slažem sa ovim za probnu vožnju. Tako sam i ja puno puta probavao razne modele po par kilometara, 15-20 minuta. Kod polovnjaka je to možda dovoljno da stekneš neki prvobitni utisak o opštem stanju auta (utegnutost, ispravnost vešanja, kočnice, da li ravnomerno vuče, menjač...) i to te lomi da li ga gledaš dalje ili odustaješ. Kod novog auta ta kratka probna vožnja ne daje nikakav utisak o autu, jer je nov pa na njemu sve funkcioniše optimalno, a pošto ti je novo okruženje ni ne možeš da se adaptiraš na njega u tih 15-20 minuta da bi znao da li ti odgovara ili ne. Jedino je rešenje da se izbor suzi na par modela, pa u renta kar. Ja sam tako planirao da nabavim jeftin manji auto, pa sam razmatrao Dačiju Sandero. Iznajmio je na jedan dan kada mi je trebala za neku namenu za koju sam inače i hteo da kupim takav auto. Odvezao, probao u realnim uslovima, video performanse, potrošnju i tome slično i zaključio da većina odgovara. To me je koštalo 40 evra. I sada imam i jednog Sandera sa kojim sam potpuno zadovoljan jer sam prilikom kupovine tačno znao šta da očekujem. Nije bilo iznenađenja. Ovaj princip ću gledati da primenim prilikom svake naredne nabavke, kad god je to moguće.

genijalac

pre 4 godine

Dragan Nis, 30. decembar 2020

ista stvar i meni na bmw, bez obzira na podesavanje osetljivosti ,zaglupi i zbuni se. dugo svetlo se ugasi na refleksiju od znakova

Harbour Bridge

pre 4 godine

Od novih sistema ja bi voleo da imam Front-Assist automatsko kocenje pri malim brzinama u gradu,grejanje vetrobranskog stakla, onda ono shto VW zove Auxilary Heating ili grejanje i hladjenje auta iz daljine ne znam dali je to i Webasto isti sistem.Automatsko parkiranje po meni realna potreba u gradu gde ima malo mesta za parkiranje, onda sistem Augmented Reality kod Mercedesa gde ti sistem strelicom na staklu ispred volana projektira strelicu i pokazuje gde i kad da skrenesh osobito dobro kad negde idete prvi put.Ja bi mogao bez velikog ekrana navigacije, ambijentalnog svetla u 64 boje po meni jedna boja i to diskretno je sasvim ok,voice control itd .Lep pozdrav svima koje vole ovu auto sekciju na portalu.

el kal-el

pre 4 godine

Computer vision Teslinog autopilota ima samo 13 fps. I to je najbolji autopilot na tržištu. Dok ne dignu do bar 40 fps to ne može biti pouzdano.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (trn u oku, 31. decembar 2020 00:09)

Odakle ti ova informacija? Verzija hardvera 2.5 iz 2017 je imala 110FPS, a aktuelna verzija hardvera 3.0 ima 2300FPS. Dakle 200 puta više nego što si naveo. Možda si gledao prvu verziju koja nije u proizvodnji već 6 godina?

Stanko -obicaji su stariji od zakona !

pre 4 godine

Zamisljam pilota u avionu na prekookeanskom letu koji ne sme da skine ruke sa komandi jer autopilot nije raspolozen za saradnju, ,,boli ga glava,, ?!

профа

pre 4 godine

господин Драган је изнео своје мишљење везано за његов ауто.купио је нову шкоду и до сада реално и прецизно износио сваку ману и проблем који је уочио.заиста један од ретких који нема проблем да каже истину о манама свог љубимца.
ми са 30 и кусур и више верујем слично размишљамо,све те ствари су реално вишак у већини случајева и нису поуздане,част изузецима наравно(темпомат,сенз. гума,грејачи седишта итд)
вероватно ће временом напредовати још више али нама који смо имали двојника-какав мобилни и тетрис и комодор били топ,интернет шта је то? имали 2 канала и трећи од подне мислим да није проблем и без тога ;-)
мада ја то време не би мењао са овим данас изузев оних несретних глупости тадашњих матораца из бивше нам земље...
Да смо живи и здрави,срећни празници свим добрим људима а нама залуђеницима само нек се врти и рола :-)

Dragan Nis

pre 4 godine

(batica, 30. decembar 2020 22:01)
Moje iskustvo opisano ispod je sa novim autom, kupljen početkom juna meseca i do sada prešao 11k km.

Locutus

pre 4 godine

Ja se slazem s tobom, ali se slazem i sa @DraganNis! Jako puno tih sistema, u pojedinim momentima, nema nikakvu svrhu! Imao sam E klasu, a tu bi trebalo da je sve najbolje, medjutim, u vecini slucajeva senzori za kisu nisu bili od koristi. Ne aktiviraju brisace kako treba, zbunjuje ih sitna kisa i slicno. Parking senzori, takodje kada je neka jaka kisa, sneg, led, piste bezveze, neupotrevljivi i tako toga, kolko hoces! A kupovao sam i nova kola i tu si upravu. Probas ih kao nekih 15, 20 min i to je to! Nista ti tu ne mozes da vidis, jedino resenje je, ako neka rentakar kuca ima taj auto, pa da ga iznajmis na par dana! Mozda sam ja mator i zastareo model, ali sam protiv gomile sistema koji se sada promovisu i namecu. Ajnastajn je lepo kazao: "Zivot je kao voznja bicikla, da bi odrzao ravnotezu, potrebno je da okreces pedale!" Drugim recima, cemu cemo mi da sluzimo, ako sve prepustimo automatici? Hocu da se osecam sposobnim i korisnim, a ovi klinci sto ih sve smara, ne znaju vise ni da hodaju a da se ne saplicu, a o voznji suvisno je i pricati!
(rani, 30. decembar 2020 23:09)

Ja sam mislio da na svakom automobilu osetljivost senzora za kišu može da se podešava.

posmatrač

pre 4 godine

@Dragan Nis
Ne znam o kom se modelu automobila konkretno radi u tvom slučaju, ali ja sam zadovoljan kako rade senzori za kišu (osetljivost im je podesiva), kao i automatska duga svetla, na Oktaviji. Mnogo mi je lakša i prijatnija vožnja sa uključenim tim sistemima, nego bez njih.
Mnogo mi više smetaju neudobna (tvrda) sedišta, kao i neprijatan zvuk koji dolazi iz rezervoara svaki put kada se napuni.

trn u oku

pre 4 godine

I treba.
Computer vision Teslinog autopilota ima samo 13 fps. I to je najbolji autopilot na tržištu. Dok ne dignu do bar 40 fps to ne može biti pouzdano.

rani

pre 4 godine

(batica, 30. decembar 2020 22:01)

Ja se slazem s tobom, ali se slazem i sa @DraganNis! Jako puno tih sistema, u pojedinim momentima, nema nikakvu svrhu! Imao sam E klasu, a tu bi trebalo da je sve najbolje, medjutim, u vecini slucajeva senzori za kisu nisu bili od koristi. Ne aktiviraju brisace kako treba, zbunjuje ih sitna kisa i slicno. Parking senzori, takodje kada je neka jaka kisa, sneg, led, piste bezveze, neupotrevljivi i tako toga, kolko hoces! A kupovao sam i nova kola i tu si upravu. Probas ih kao nekih 15, 20 min i to je to! Nista ti tu ne mozes da vidis, jedino resenje je, ako neka rentakar kuca ima taj auto, pa da ga iznajmis na par dana! Mozda sam ja mator i zastareo model, ali sam protiv gomile sistema koji se sada promovisu i namecu. Ajnastajn je lepo kazao: "Zivot je kao voznja bicikla, da bi odrzao ravnotezu, potrebno je da okreces pedale!" Drugim recima, cemu cemo mi da sluzimo, ako sve prepustimo automatici? Hocu da se osecam sposobnim i korisnim, a ovi klinci sto ih sve smara, ne znaju vise ni da hodaju a da se ne saplicu, a o voznji suvisno je i pricati!

batica

pre 4 godine

@Dragan Nis
Nemoj donositi zaključke na osnovu jednog automobila koji si probao.Mnogo se razlikuju sistemi i senzori koje koriste različiti proizvođači automobila.Takođe,to su stvari koje ne uglavnom ne možeš da pročitaš u specijalizovanim časopisima niti da vidiš na testovima na YT.Današnjim auto novinarima je bitnije ko je brži na 400m ili da li može da stane velika flaša u vrata nego kako rade farovi,senzori za kišu ili lane keeping.Nekako se taj trend glupih primedbi odomaćio kod svih a svakodnevna upotreba vozila je pala u zapećak.Doduše da bi proverio kako stvarno nešto radi auto se mora voziti par dana minimum pa mi zato nisu jasni ljudi koji kupuju automobil posle 15 minuta probne vožnje.Tu naravno imaju ulogu i dileri kod nas koji dokle god tako prodaju automobile uopšte ih ne zanima da daju auto na stvarnu probu.Pri tome radi se o stvarima koje mogu da nerviraju čoveka dokle god poseduje takvo vozilo.I da,nikada nisam stavio prokletu veliku flašu vode u vrata...

Cile Mile

pre 4 godine

Pokvari se autobus. Informatičar predloži da svi putnici izađu iz autobusa, zatim da svi ponovo uđu. I problem rešen.
Toliko o genijalnim idejama IT stručnjaka, tabletima umesto instrumenata...

Stefan

pre 4 godine

Ovo je dosta pametana stvar,samo mi nije jasno zašto se autopilot ne ugrađuje standardo u kamione i autobuse,jer budala za kamionom ili autobusom može da ubije mnogo više ljudi nego budala za autom.

ordinarni kreten

pre 4 godine

Moje iskustvo sa ovim senzorima u volanu je da znaju biti malo naporni. "Traže" da volan na auto putu držim malo jače nego je to moja višedecenijska navika (kada je auto put u pitanju). Možda je i moja navika pogrešna, ali, ako neagresivno krstarim auto putem, ne vidim razlog da volan držim jako kao da "jurim 300" ili kao da vozim kola nekim magistralnim putem ili po krivinama.
Inače, posle 10-ak sekundi labavog držanja volana senzori to osete i počne da pišti (a ako ne odreagujem i ne uhvatim volan jače, posle još 10-ak sekundi isključi se i sam adaptivni tempomat ).
Totalni debilizam (za moje razumevanje).
Nisam za ovo varanje sistema "pomorandžom", ali, zar je manje opasno da ja potpuno isključim samo onaj sistem asistencije koji je "vezan" za senzor dodira na volanu i da auto putem vozim kako sam navikao da to uobičajeno radim ( ako ne jurcam, već lagano krstarim ) - sa veoma blago oslonjenim rukama na volan.
Sistem bi morao biti u stanju da prepozna da li ja auto putem vozim "90" ili "190". Zašto on da traži da pri "90" ja držim volan grčevito kao da vozim "190"?
Mislim, ima načina da prevarim "sistem" (i bez "pomorandže"), ali, trebalo je da to smisle malo "mudrije", a ne da kod mene stvaraju želju kako da ja "nadmudrim sitem".

Dragan Nis

pre 4 godine

Evo moja iskustva sa dva sistema za prepoznavanje jednostavnih stvari:
- senzor kise : kada je kiša sitna, jesenja, sipi, bila 19.decembra na relaciji Nis-Beograd, senzor za kišu je ne prepoznaje
- Adaptivna Prednja Svetla - sistem veoma često ne prepoznaje da dolazi vozilo iz suprotnog smera, neke vrste osvetljenja pored puta ga zbune, pa pomisli da u susret dolazi vozilo. Kada je kiša greške su mnogo češće.

Moje iskustvoi i mišljenje: neupotrebljivo.

posmatrač

pre 4 godine

Kakav debilizam. Nešto poput lažnjaka za pojas koji se prodaju kod nas, samo što u tom slučaju budala ugrožava više samo svoj život, a u ovom slučaju sa auto pilotom, budala može da ugrozi ko zna koliko drugih ljudi, ukoliko izazove nesreću. Naravno da smo svi gledali one snimke gde se vidi kako može i da se spava, dok se tako "vozi", ali smo takođe videli i snimke sa rezultatima pogrešnih procena auto pilota u toku vožnje, gde ih je "zbunilo" nešto mnogo veće od jedne pomorandže.

Dragan Nis

pre 4 godine

Evo moja iskustva sa dva sistema za prepoznavanje jednostavnih stvari:
- senzor kise : kada je kiša sitna, jesenja, sipi, bila 19.decembra na relaciji Nis-Beograd, senzor za kišu je ne prepoznaje
- Adaptivna Prednja Svetla - sistem veoma često ne prepoznaje da dolazi vozilo iz suprotnog smera, neke vrste osvetljenja pored puta ga zbune, pa pomisli da u susret dolazi vozilo. Kada je kiša greške su mnogo češće.

Moje iskustvoi i mišljenje: neupotrebljivo.

posmatrač

pre 4 godine

Kakav debilizam. Nešto poput lažnjaka za pojas koji se prodaju kod nas, samo što u tom slučaju budala ugrožava više samo svoj život, a u ovom slučaju sa auto pilotom, budala može da ugrozi ko zna koliko drugih ljudi, ukoliko izazove nesreću. Naravno da smo svi gledali one snimke gde se vidi kako može i da se spava, dok se tako "vozi", ali smo takođe videli i snimke sa rezultatima pogrešnih procena auto pilota u toku vožnje, gde ih je "zbunilo" nešto mnogo veće od jedne pomorandže.

rani

pre 4 godine

(batica, 30. decembar 2020 22:01)

Ja se slazem s tobom, ali se slazem i sa @DraganNis! Jako puno tih sistema, u pojedinim momentima, nema nikakvu svrhu! Imao sam E klasu, a tu bi trebalo da je sve najbolje, medjutim, u vecini slucajeva senzori za kisu nisu bili od koristi. Ne aktiviraju brisace kako treba, zbunjuje ih sitna kisa i slicno. Parking senzori, takodje kada je neka jaka kisa, sneg, led, piste bezveze, neupotrevljivi i tako toga, kolko hoces! A kupovao sam i nova kola i tu si upravu. Probas ih kao nekih 15, 20 min i to je to! Nista ti tu ne mozes da vidis, jedino resenje je, ako neka rentakar kuca ima taj auto, pa da ga iznajmis na par dana! Mozda sam ja mator i zastareo model, ali sam protiv gomile sistema koji se sada promovisu i namecu. Ajnastajn je lepo kazao: "Zivot je kao voznja bicikla, da bi odrzao ravnotezu, potrebno je da okreces pedale!" Drugim recima, cemu cemo mi da sluzimo, ako sve prepustimo automatici? Hocu da se osecam sposobnim i korisnim, a ovi klinci sto ih sve smara, ne znaju vise ni da hodaju a da se ne saplicu, a o voznji suvisno je i pricati!

ordinarni kreten

pre 4 godine

Moje iskustvo sa ovim senzorima u volanu je da znaju biti malo naporni. "Traže" da volan na auto putu držim malo jače nego je to moja višedecenijska navika (kada je auto put u pitanju). Možda je i moja navika pogrešna, ali, ako neagresivno krstarim auto putem, ne vidim razlog da volan držim jako kao da "jurim 300" ili kao da vozim kola nekim magistralnim putem ili po krivinama.
Inače, posle 10-ak sekundi labavog držanja volana senzori to osete i počne da pišti (a ako ne odreagujem i ne uhvatim volan jače, posle još 10-ak sekundi isključi se i sam adaptivni tempomat ).
Totalni debilizam (za moje razumevanje).
Nisam za ovo varanje sistema "pomorandžom", ali, zar je manje opasno da ja potpuno isključim samo onaj sistem asistencije koji je "vezan" za senzor dodira na volanu i da auto putem vozim kako sam navikao da to uobičajeno radim ( ako ne jurcam, već lagano krstarim ) - sa veoma blago oslonjenim rukama na volan.
Sistem bi morao biti u stanju da prepozna da li ja auto putem vozim "90" ili "190". Zašto on da traži da pri "90" ja držim volan grčevito kao da vozim "190"?
Mislim, ima načina da prevarim "sistem" (i bez "pomorandže"), ali, trebalo je da to smisle malo "mudrije", a ne da kod mene stvaraju želju kako da ja "nadmudrim sitem".

batica

pre 4 godine

@Dragan Nis
Nemoj donositi zaključke na osnovu jednog automobila koji si probao.Mnogo se razlikuju sistemi i senzori koje koriste različiti proizvođači automobila.Takođe,to su stvari koje ne uglavnom ne možeš da pročitaš u specijalizovanim časopisima niti da vidiš na testovima na YT.Današnjim auto novinarima je bitnije ko je brži na 400m ili da li može da stane velika flaša u vrata nego kako rade farovi,senzori za kišu ili lane keeping.Nekako se taj trend glupih primedbi odomaćio kod svih a svakodnevna upotreba vozila je pala u zapećak.Doduše da bi proverio kako stvarno nešto radi auto se mora voziti par dana minimum pa mi zato nisu jasni ljudi koji kupuju automobil posle 15 minuta probne vožnje.Tu naravno imaju ulogu i dileri kod nas koji dokle god tako prodaju automobile uopšte ih ne zanima da daju auto na stvarnu probu.Pri tome radi se o stvarima koje mogu da nerviraju čoveka dokle god poseduje takvo vozilo.I da,nikada nisam stavio prokletu veliku flašu vode u vrata...

профа

pre 4 godine

господин Драган је изнео своје мишљење везано за његов ауто.купио је нову шкоду и до сада реално и прецизно износио сваку ману и проблем који је уочио.заиста један од ретких који нема проблем да каже истину о манама свог љубимца.
ми са 30 и кусур и више верујем слично размишљамо,све те ствари су реално вишак у већини случајева и нису поуздане,част изузецима наравно(темпомат,сенз. гума,грејачи седишта итд)
вероватно ће временом напредовати још више али нама који смо имали двојника-какав мобилни и тетрис и комодор били топ,интернет шта је то? имали 2 канала и трећи од подне мислим да није проблем и без тога ;-)
мада ја то време не би мењао са овим данас изузев оних несретних глупости тадашњих матораца из бивше нам земље...
Да смо живи и здрави,срећни празници свим добрим људима а нама залуђеницима само нек се врти и рола :-)

Ecentar

pre 4 godine

@rani
U potpunosti se slažem sa ovim za probnu vožnju. Tako sam i ja puno puta probavao razne modele po par kilometara, 15-20 minuta. Kod polovnjaka je to možda dovoljno da stekneš neki prvobitni utisak o opštem stanju auta (utegnutost, ispravnost vešanja, kočnice, da li ravnomerno vuče, menjač...) i to te lomi da li ga gledaš dalje ili odustaješ. Kod novog auta ta kratka probna vožnja ne daje nikakav utisak o autu, jer je nov pa na njemu sve funkcioniše optimalno, a pošto ti je novo okruženje ni ne možeš da se adaptiraš na njega u tih 15-20 minuta da bi znao da li ti odgovara ili ne. Jedino je rešenje da se izbor suzi na par modela, pa u renta kar. Ja sam tako planirao da nabavim jeftin manji auto, pa sam razmatrao Dačiju Sandero. Iznajmio je na jedan dan kada mi je trebala za neku namenu za koju sam inače i hteo da kupim takav auto. Odvezao, probao u realnim uslovima, video performanse, potrošnju i tome slično i zaključio da većina odgovara. To me je koštalo 40 evra. I sada imam i jednog Sandera sa kojim sam potpuno zadovoljan jer sam prilikom kupovine tačno znao šta da očekujem. Nije bilo iznenađenja. Ovaj princip ću gledati da primenim prilikom svake naredne nabavke, kad god je to moguće.

Cile Mile

pre 4 godine

Pokvari se autobus. Informatičar predloži da svi putnici izađu iz autobusa, zatim da svi ponovo uđu. I problem rešen.
Toliko o genijalnim idejama IT stručnjaka, tabletima umesto instrumenata...

rani

pre 4 godine

Zamisljam pilota u avionu na prekookeanskom letu koji ne sme da skine ruke sa komandi jer autopilot nije raspolozen za saradnju, ,,boli ga glava,, ?!
(Stanko -obicaji su stariji od zakona !, 31. decembar 2020 10:54

Uopste nije stvar za poredjenje! Prvo, kompjuteri u avionu su tehnoloski i u svakom drugom smislu mmogo napredniji i pouzdaniji! Automobil sa takvom opremom bi kostao par miliona. Drugo, avion leti na 10-11 hiljada metara, na desetine kilometara oko sebe je sam, pa i da malo skrene u stranu, nista se nece desiti, auto da skrene pola metra, eta ga pod sleperom! Kako god, ja mislim da smo mi daleko od tih autonomnih voznji, niti ih zelim! Te price o bezbednosti isto, ne piju vodu! Po tom principu ne bi trebali da izlazimo iz kuce, da nam se slucajno nesto ne bi desilo! Uostalom, voznja je za mene jos uvek uzivanje i strast, iako mi je ponekad preko glave jer mi je to profesija, ali i dalje zelim ja to da radim, a ne neka kutija koja ne razlikuje pomorandzu od ljudske ruke!

el kal-el

pre 4 godine

Computer vision Teslinog autopilota ima samo 13 fps. I to je najbolji autopilot na tržištu. Dok ne dignu do bar 40 fps to ne može biti pouzdano.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (trn u oku, 31. decembar 2020 00:09)

Odakle ti ova informacija? Verzija hardvera 2.5 iz 2017 je imala 110FPS, a aktuelna verzija hardvera 3.0 ima 2300FPS. Dakle 200 puta više nego što si naveo. Možda si gledao prvu verziju koja nije u proizvodnji već 6 godina?

Povratak u budućnost

pre 4 godine

Pokvari se autobus. Informatičar predloži da svi putnici izađu iz autobusa, zatim da svi ponovo uđu. I problem rešen.
Toliko o genijalnim idejama IT stručnjaka, tabletima umesto instrumenata...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Cile Mile, 30. decembar 2020 22:33)

Ne, samo ugasiš autobus i ponovo upališ. Tako dok ne uvedu prekidač za reset.

Stefan

pre 4 godine

Ovo je dosta pametana stvar,samo mi nije jasno zašto se autopilot ne ugrađuje standardo u kamione i autobuse,jer budala za kamionom ili autobusom može da ubije mnogo više ljudi nego budala za autom.

Harbour Bridge

pre 4 godine

Od novih sistema ja bi voleo da imam Front-Assist automatsko kocenje pri malim brzinama u gradu,grejanje vetrobranskog stakla, onda ono shto VW zove Auxilary Heating ili grejanje i hladjenje auta iz daljine ne znam dali je to i Webasto isti sistem.Automatsko parkiranje po meni realna potreba u gradu gde ima malo mesta za parkiranje, onda sistem Augmented Reality kod Mercedesa gde ti sistem strelicom na staklu ispred volana projektira strelicu i pokazuje gde i kad da skrenesh osobito dobro kad negde idete prvi put.Ja bi mogao bez velikog ekrana navigacije, ambijentalnog svetla u 64 boje po meni jedna boja i to diskretno je sasvim ok,voice control itd .Lep pozdrav svima koje vole ovu auto sekciju na portalu.

P-76ers

pre 4 godine

Jel se iko ikada zapitao koliko hiljada poremećenih psihopata se vozi putevima Srbije......?????
(Kalevra, 31. decembar 2020 12:42)

Ima njih širom naše planete, nisu centralizovani...

posmatrač

pre 4 godine

@Dragan Nis
Ne znam o kom se modelu automobila konkretno radi u tvom slučaju, ali ja sam zadovoljan kako rade senzori za kišu (osetljivost im je podesiva), kao i automatska duga svetla, na Oktaviji. Mnogo mi je lakša i prijatnija vožnja sa uključenim tim sistemima, nego bez njih.
Mnogo mi više smetaju neudobna (tvrda) sedišta, kao i neprijatan zvuk koji dolazi iz rezervoara svaki put kada se napuni.

Nikola

pre 4 godine

Od ove godine vozim auto koji ima line keep, adaptivni tempomat.. I mogu reci da je odlicna stvar za dosadne voznje autoputem.. Par puta Sam Imao Malo neprijatna iskustva kad bi auto ispred iz susedne trake malo usao u moju traku l moj auto bi jako kocio jer bi mislio da Taj auto ide u moju traku.
Ali sve u svemu radi mnogo bolje nego sto Sam ocekivao( sa obzirom da nije pripadnik premium trojke nemacki limuzina) I neki put me iznenadi kad vidi linije u mrklom mraku po magli gde ja naprezem oci da ih vidim.. Takodje znake Cita perfektno I po najgorem mraku

batica

pre 4 godine

@Dragan Nis
Verujem da je novi automobil u pitanju ali ja sam hteo da kažem da se sistemi jako razlikuju i u automobilima koje pravi ista grupacija a kamoli u automobilima različitih proizvođača.Evo kod npr Audi i VW lane assist radi veoma različito,značajno je precizniji kod Audija nego kod VW.Kad već pričamo o iskustvima meni su senzori za kišu radili savršeno u Toyoti i Audiju dok su na Opelu bili očajni.Parking senzori kod MBa prošle generacije (2016 godište npr) su,makar meni bili potpuno bzvz dok kod Kie ,iste generacije otprilike, su mi radili bez greške.U tome je bila poenta mog pisanija,treba probati automobil koliko god je to moguće ali se većina ljudi ograničava na izgled i kako radi motor i menjač.Ako ovi sistemi koje čovek koristi svaki dan rade bzvz onda upotreba vozila nije zadovoljstvo već maltretiranje.

Locutus

pre 4 godine

Ja se slazem s tobom, ali se slazem i sa @DraganNis! Jako puno tih sistema, u pojedinim momentima, nema nikakvu svrhu! Imao sam E klasu, a tu bi trebalo da je sve najbolje, medjutim, u vecini slucajeva senzori za kisu nisu bili od koristi. Ne aktiviraju brisace kako treba, zbunjuje ih sitna kisa i slicno. Parking senzori, takodje kada je neka jaka kisa, sneg, led, piste bezveze, neupotrevljivi i tako toga, kolko hoces! A kupovao sam i nova kola i tu si upravu. Probas ih kao nekih 15, 20 min i to je to! Nista ti tu ne mozes da vidis, jedino resenje je, ako neka rentakar kuca ima taj auto, pa da ga iznajmis na par dana! Mozda sam ja mator i zastareo model, ali sam protiv gomile sistema koji se sada promovisu i namecu. Ajnastajn je lepo kazao: "Zivot je kao voznja bicikla, da bi odrzao ravnotezu, potrebno je da okreces pedale!" Drugim recima, cemu cemo mi da sluzimo, ako sve prepustimo automatici? Hocu da se osecam sposobnim i korisnim, a ovi klinci sto ih sve smara, ne znaju vise ni da hodaju a da se ne saplicu, a o voznji suvisno je i pricati!
(rani, 30. decembar 2020 23:09)

Ja sam mislio da na svakom automobilu osetljivost senzora za kišu može da se podešava.

genijalac

pre 4 godine

Dragan Nis, 30. decembar 2020

ista stvar i meni na bmw, bez obzira na podesavanje osetljivosti ,zaglupi i zbuni se. dugo svetlo se ugasi na refleksiju od znakova

Dragan Nis

pre 4 godine

(batica, 30. decembar 2020 22:01)
Moje iskustvo opisano ispod je sa novim autom, kupljen početkom juna meseca i do sada prešao 11k km.

Simson

pre 4 godine

Za Dragan Niš, posmatrač i ostale. Dragan je m ogo u pravu. Vozim novu Oktaviju, nije ni 10k još prešla, stara godinu dana. Na senzor kiše se ne mogu osloniti uopšte, iritira užasno, moram ručno da palim brisače da bi postigao ritam koji je potreban. A taj senzor koji pali/gasi duga svetla je blagi užas od nepouzdanost, uopšte nisam shvatio više na šta reaguje, kilometrima oko mene nema auta, on misli da mi neko ide u susret. Na ceo taj spisak bih dodao i hill-holder koji na Oktaviji radi, blago rečeno, jadno, tj. drži samo na jakim uzbrdicama. Ti svi senzori jednako bedno rade na brdu automobila koje sam vozio, a npr. Tucson ima 3 klase bolji Hill Holder od Oktavije.

Takodje mi npr. nije jasno zbog čega Tesla forsira autonomnu vožnju kao prednost električnih automobila (jer su to povezali od prvog dana) kada je to nešto što realno nikada neće biti 100% upotrebljivo bez uvođenja strogih pravila u izradi puteva i implementaciji nekih posebnih senzora u same puteve/ograde (jer npr. nema te veštačke inteligencije koja će da naidje na mesto spajanja autoputa i običnog puta jer se na autoputu vrše radovi, gde je sve iscrtano sa belim, žutim i tamno crvenim linijama, a preko nekih belih linija su povucene crne štrafte pa to sve deluje srebrno, kako to umeju da naprave naši putari, a da se snađe. Taj sistem mora da zna da je npr. najbitnija bela linija, ali ako ima žuta žuta je bitnija, a ako ima tamno crvena, ona je bitnija... I onda mali Perica povuče žutu umesto bele i eto belaj. Dakle, ta autonomija super radi kada je sve lepo iscrtano ali u slučaju problema sistem se gubi - ko je lud da život stavlja u ruke takvog sistema?

Sistem se oslanja i na GPS koji opet mozda koristi staru mapu?

trn u oku

pre 4 godine

I treba.
Computer vision Teslinog autopilota ima samo 13 fps. I to je najbolji autopilot na tržištu. Dok ne dignu do bar 40 fps to ne može biti pouzdano.

dule

pre 4 godine

Pokvari se autobus. Informatičar predloži da svi putnici izađu iz autobusa, zatim da svi ponovo uđu. I problem rešen.
Toliko o genijalnim idejama IT stručnjaka, tabletima umesto instrumenata...
(Cile Mile, 30. decembar 2020 22:33)

Odkud ti ideja da IT stručnjaci odlučuju šta će biti u unutrašnjosti automobila?

xdc

pre 4 godine

Ne znam za ostale ali senzor za kisu na novom qashqai-u uzasno iritira. Najbolji senzor za kisu koji sam video bio je C5 iz 2001 godine, radio je savrseno i u ritmu istom kao sto bih i ja rucno.

fensi_lik_vracar

pre 4 godine

@Paklena pomorandza
(fensi_lik_vracar, 30. decembar 2020 17:59)
Hocu da mi se plati na ime autorskih prava 100 hiljada eura zbog koriscenja mog komentara u naslovu .... :) :)

Stanko -obicaji su stariji od zakona !

pre 4 godine

Zamisljam pilota u avionu na prekookeanskom letu koji ne sme da skine ruke sa komandi jer autopilot nije raspolozen za saradnju, ,,boli ga glava,, ?!

s4

pre 4 godine

autopilot treba zakonom da se zabrani

imas adaptivni tempomat to je sasvim dovoljno za duge relacije a ovo da on sam vozi ako nije bezbedno zakonom zabraniti dok ne naprave da bude bezbedno a to ce jedino moci kad sva vozila budu umrezena i komunicirala izmedju sebe.

s4

pre 4 godine

Od ove godine vozim auto koji ima line keep, adaptivni tempomat.. I mogu reci da je odlicna stvar za dosadne voznje autoputem.. Par puta Sam Imao Malo neprijatna iskustva kad bi auto ispred iz susedne trake malo usao u moju traku l moj auto bi jako kocio jer bi mislio da Taj auto ide u moju traku.
Ali sve u svemu radi mnogo bolje nego sto Sam ocekivao( sa obzirom da nije pripadnik premium trojke nemacki limuzina) I neki put me iznenadi kad vidi linije u mrklom mraku po magli gde ja naprezem oci da ih vidim.. Takodje znake Cita perfektno I po najgorem mraku
(Nikola, 31. decembar 2020 13:21)

sve se ja slazem stobom

ali ovo da mene auto samo vozi mislim da to jos nije bezbedno i napredno kako mnogo proizvodjaci tvrde i mislim da to treba da se zabrani da mozes ti sam da aktiviras nego nek on u pozadini kontrolise tebe pa ako ti npr zaspis da on preuzme kontrolu i bezbedno te bezbedno odveze i parkira pored puta ili negde na parking na auto putu

da auto samo pozove nadlezne sluzbe u slucaju udesa itd.

Joca

pre 4 godine

Taj "autopilot" je samo prva (neophodna?) faza sveukupne automatizacije saobraćaja. Ljudi bi se već odavno kolektivno poubijali da nije uvedena vizuelna regulacija saobraćaja, prvo sa policajcima na raskrsnicama, potom semaforima i svom ostalom vizuelnom (sve manje i zvučnom) signalizacijom.

Prelaz na radio signalizaciju i kontrolu je neminovan. U početku, automobili nisu imali ni migavce ili su imali mehaničke pokazivače jer bolji nisu trebali, automobila je bilo malo, a pešaci su zazirali. Sa ovim brojem automobila, ovom veličinom gradova, postalo je nemoguće regulisati saobraćaj optičkim signalima i živim vozačima.

Kada ste poslednji put videli saobraćajca na raskrsnici? Mlađi nikada u životu. Isto tako više neće biti u saobraćaju automobila kojima će moći da se upravlja vizuelno i ručno. Možda će još jedna međufaza da bude "semafor u autu", na displeju, ali možda i ne. U svakom slučaju, prolazak na crveno neće biti moguć jer će "semafor" (odnosno kompjuter u vozilu) zaustaviti to vozilo. U krajnjoj fazi, automobili će imati i međusobnu komunikaciju, a verovatno će to morati da imaju i pešaci ako uopšte pomisle da prelaze ulicu ili na drugi način učestvuju u saobraćaju. Paradoksalno je taj deo "automatizacije pešaka" već realizovan: svi imaju mobilne telefone u ruci ili džepu. Već sa 6G mrežom, njihov položaj će moći da se odredi sa tačnošću od centimetra.

Apsolutno bezbedan sistem sa kamerama i radarima neće nikada moći da se napravi. To nije ni cilj.

Toronto

pre 4 godine

Takodje mi npr. nije jasno zbog čega Tesla forsira autonomnu vožnju kao prednost električnih automobila (jer su to povezali od prvog dana) kada je to nešto što realno nikada neće biti 100% upotrebljivo
(Simson, 31. decembar 2020 16:11)

Zato što je to glavni cilj Tesle, odnosno Muska. Potpuna automatizacija i optimizacija saobraćaja, jer ovo stanje realno nije više održivo. I u Bg-u, i drugim većim gradovima je u špicu kolaps. Ali to nije ništa prema recimo Torontu i GTA, gde ima tri autoputa koji idu istok zapad i više njih koji ih spajaju osom sever jug. Svi sa tri i više traka u jednom smeru, često i sa odvojenim ekspres trakama. Takodje ima dosta jako širokih ulica, bulevara, koji se protežu čitavom dužinom ili širinom grada, sa putevima sa 4-5 traka u jednom smeru. I u špicu sv je prepuno. Zastoji, gužve katastrofa. I to je sve patuljasto u odnosu na velike američke gradove, kao što je LA, NY, Čikago itd... To su autoputevi sa po 10 i više traka u smeru, bezbrojne petlje, izlazi. I non stop se dogradjuju novi putevi, dodaju se trake, širi se, kao u Čikagu npr. I sve je džabe. Sve se napuni u špicu, stoji, ni makac. Pali bi u nesvest da vidite te gužve. Jednostavno neodrživo stanje. Zato se traži rešenje u autonomiji/automatizaciji saobraćaja. Samo će vreme pokazati da li je to i rešenje.

Das Botina

pre 4 godine

Već sa 6G mrežom, njihov položaj će moći da se odredi sa tačnošću od centimetra.
(Joca, 31. decembar 2020 23:21)

Prijatelju, od prvih navigacija, kasnije i telefona sa gps uredjajima, mogla se odrediti pozicija sa milimetarskom tačnošću. Namerno se očitava greška od metar-dva iz bezbednosnih razloga. Pozicioniranje nije nikakav problem. Potreba za brzm mrežama kod autonomije vožnje je prevashodno zbog prenosa ogromne količine podataka u realnom vremenu. Medjutim takva autonomija koja zavisi od konstantne komunikacije ima ogomane nedostatke, kao što je recimo gubitak mreŸe, iz bilo kojih razloga. Zato se i ne ide u tom pravcu, već se razvijaju potpuno autonomna vozila koja se oslanjaju na AI sa velikom frekvencijom očitavanja raznih senzora.

Prioritet

pre 4 godine

Što će ti danas auto. Sve ti dostave pred kuću, zabave imaš bez da ikud i odeš, na cesti se više ne luduje. Jedini displej koji očitavam je litara na 100 km. Puno ljudi radi od kuće. Djecu ne voziš u školu. Kad mi se dadne provozam se do supermarketa. Auto mi dođe umjesto kišobrana. Voziš ako moraš i to neku kantu. Zanima me jedino kako se puni Tesla od kuće i eventualno mali avion.

Cile Mile

pre 4 godine

Pokvari se autobus. Informatičar predloži da svi putnici izađu iz autobusa, zatim da svi ponovo uđu. I problem rešen.
Toliko o genijalnim idejama IT stručnjaka, tabletima umesto instrumenata...

trn u oku

pre 4 godine

I treba.
Computer vision Teslinog autopilota ima samo 13 fps. I to je najbolji autopilot na tržištu. Dok ne dignu do bar 40 fps to ne može biti pouzdano.

Stefan

pre 4 godine

Ovo je dosta pametana stvar,samo mi nije jasno zašto se autopilot ne ugrađuje standardo u kamione i autobuse,jer budala za kamionom ili autobusom može da ubije mnogo više ljudi nego budala za autom.

Stanko -obicaji su stariji od zakona !

pre 4 godine

Zamisljam pilota u avionu na prekookeanskom letu koji ne sme da skine ruke sa komandi jer autopilot nije raspolozen za saradnju, ,,boli ga glava,, ?!

Dragan Nis

pre 4 godine

Evo moja iskustva sa dva sistema za prepoznavanje jednostavnih stvari:
- senzor kise : kada je kiša sitna, jesenja, sipi, bila 19.decembra na relaciji Nis-Beograd, senzor za kišu je ne prepoznaje
- Adaptivna Prednja Svetla - sistem veoma često ne prepoznaje da dolazi vozilo iz suprotnog smera, neke vrste osvetljenja pored puta ga zbune, pa pomisli da u susret dolazi vozilo. Kada je kiša greške su mnogo češće.

Moje iskustvoi i mišljenje: neupotrebljivo.

Locutus

pre 4 godine

Ja se slazem s tobom, ali se slazem i sa @DraganNis! Jako puno tih sistema, u pojedinim momentima, nema nikakvu svrhu! Imao sam E klasu, a tu bi trebalo da je sve najbolje, medjutim, u vecini slucajeva senzori za kisu nisu bili od koristi. Ne aktiviraju brisace kako treba, zbunjuje ih sitna kisa i slicno. Parking senzori, takodje kada je neka jaka kisa, sneg, led, piste bezveze, neupotrevljivi i tako toga, kolko hoces! A kupovao sam i nova kola i tu si upravu. Probas ih kao nekih 15, 20 min i to je to! Nista ti tu ne mozes da vidis, jedino resenje je, ako neka rentakar kuca ima taj auto, pa da ga iznajmis na par dana! Mozda sam ja mator i zastareo model, ali sam protiv gomile sistema koji se sada promovisu i namecu. Ajnastajn je lepo kazao: "Zivot je kao voznja bicikla, da bi odrzao ravnotezu, potrebno je da okreces pedale!" Drugim recima, cemu cemo mi da sluzimo, ako sve prepustimo automatici? Hocu da se osecam sposobnim i korisnim, a ovi klinci sto ih sve smara, ne znaju vise ni da hodaju a da se ne saplicu, a o voznji suvisno je i pricati!
(rani, 30. decembar 2020 23:09)

Ja sam mislio da na svakom automobilu osetljivost senzora za kišu može da se podešava.

batica

pre 4 godine

@Dragan Nis
Nemoj donositi zaključke na osnovu jednog automobila koji si probao.Mnogo se razlikuju sistemi i senzori koje koriste različiti proizvođači automobila.Takođe,to su stvari koje ne uglavnom ne možeš da pročitaš u specijalizovanim časopisima niti da vidiš na testovima na YT.Današnjim auto novinarima je bitnije ko je brži na 400m ili da li može da stane velika flaša u vrata nego kako rade farovi,senzori za kišu ili lane keeping.Nekako se taj trend glupih primedbi odomaćio kod svih a svakodnevna upotreba vozila je pala u zapećak.Doduše da bi proverio kako stvarno nešto radi auto se mora voziti par dana minimum pa mi zato nisu jasni ljudi koji kupuju automobil posle 15 minuta probne vožnje.Tu naravno imaju ulogu i dileri kod nas koji dokle god tako prodaju automobile uopšte ih ne zanima da daju auto na stvarnu probu.Pri tome radi se o stvarima koje mogu da nerviraju čoveka dokle god poseduje takvo vozilo.I da,nikada nisam stavio prokletu veliku flašu vode u vrata...

rani

pre 4 godine

Zamisljam pilota u avionu na prekookeanskom letu koji ne sme da skine ruke sa komandi jer autopilot nije raspolozen za saradnju, ,,boli ga glava,, ?!
(Stanko -obicaji su stariji od zakona !, 31. decembar 2020 10:54

Uopste nije stvar za poredjenje! Prvo, kompjuteri u avionu su tehnoloski i u svakom drugom smislu mmogo napredniji i pouzdaniji! Automobil sa takvom opremom bi kostao par miliona. Drugo, avion leti na 10-11 hiljada metara, na desetine kilometara oko sebe je sam, pa i da malo skrene u stranu, nista se nece desiti, auto da skrene pola metra, eta ga pod sleperom! Kako god, ja mislim da smo mi daleko od tih autonomnih voznji, niti ih zelim! Te price o bezbednosti isto, ne piju vodu! Po tom principu ne bi trebali da izlazimo iz kuce, da nam se slucajno nesto ne bi desilo! Uostalom, voznja je za mene jos uvek uzivanje i strast, iako mi je ponekad preko glave jer mi je to profesija, ali i dalje zelim ja to da radim, a ne neka kutija koja ne razlikuje pomorandzu od ljudske ruke!

ordinarni kreten

pre 4 godine

Moje iskustvo sa ovim senzorima u volanu je da znaju biti malo naporni. "Traže" da volan na auto putu držim malo jače nego je to moja višedecenijska navika (kada je auto put u pitanju). Možda je i moja navika pogrešna, ali, ako neagresivno krstarim auto putem, ne vidim razlog da volan držim jako kao da "jurim 300" ili kao da vozim kola nekim magistralnim putem ili po krivinama.
Inače, posle 10-ak sekundi labavog držanja volana senzori to osete i počne da pišti (a ako ne odreagujem i ne uhvatim volan jače, posle još 10-ak sekundi isključi se i sam adaptivni tempomat ).
Totalni debilizam (za moje razumevanje).
Nisam za ovo varanje sistema "pomorandžom", ali, zar je manje opasno da ja potpuno isključim samo onaj sistem asistencije koji je "vezan" za senzor dodira na volanu i da auto putem vozim kako sam navikao da to uobičajeno radim ( ako ne jurcam, već lagano krstarim ) - sa veoma blago oslonjenim rukama na volan.
Sistem bi morao biti u stanju da prepozna da li ja auto putem vozim "90" ili "190". Zašto on da traži da pri "90" ja držim volan grčevito kao da vozim "190"?
Mislim, ima načina da prevarim "sistem" (i bez "pomorandže"), ali, trebalo je da to smisle malo "mudrije", a ne da kod mene stvaraju želju kako da ja "nadmudrim sitem".

posmatrač

pre 4 godine

Kakav debilizam. Nešto poput lažnjaka za pojas koji se prodaju kod nas, samo što u tom slučaju budala ugrožava više samo svoj život, a u ovom slučaju sa auto pilotom, budala može da ugrozi ko zna koliko drugih ljudi, ukoliko izazove nesreću. Naravno da smo svi gledali one snimke gde se vidi kako može i da se spava, dok se tako "vozi", ali smo takođe videli i snimke sa rezultatima pogrešnih procena auto pilota u toku vožnje, gde ih je "zbunilo" nešto mnogo veće od jedne pomorandže.

rani

pre 4 godine

(batica, 30. decembar 2020 22:01)

Ja se slazem s tobom, ali se slazem i sa @DraganNis! Jako puno tih sistema, u pojedinim momentima, nema nikakvu svrhu! Imao sam E klasu, a tu bi trebalo da je sve najbolje, medjutim, u vecini slucajeva senzori za kisu nisu bili od koristi. Ne aktiviraju brisace kako treba, zbunjuje ih sitna kisa i slicno. Parking senzori, takodje kada je neka jaka kisa, sneg, led, piste bezveze, neupotrevljivi i tako toga, kolko hoces! A kupovao sam i nova kola i tu si upravu. Probas ih kao nekih 15, 20 min i to je to! Nista ti tu ne mozes da vidis, jedino resenje je, ako neka rentakar kuca ima taj auto, pa da ga iznajmis na par dana! Mozda sam ja mator i zastareo model, ali sam protiv gomile sistema koji se sada promovisu i namecu. Ajnastajn je lepo kazao: "Zivot je kao voznja bicikla, da bi odrzao ravnotezu, potrebno je da okreces pedale!" Drugim recima, cemu cemo mi da sluzimo, ako sve prepustimo automatici? Hocu da se osecam sposobnim i korisnim, a ovi klinci sto ih sve smara, ne znaju vise ni da hodaju a da se ne saplicu, a o voznji suvisno je i pricati!

posmatrač

pre 4 godine

@Dragan Nis
Ne znam o kom se modelu automobila konkretno radi u tvom slučaju, ali ja sam zadovoljan kako rade senzori za kišu (osetljivost im je podesiva), kao i automatska duga svetla, na Oktaviji. Mnogo mi je lakša i prijatnija vožnja sa uključenim tim sistemima, nego bez njih.
Mnogo mi više smetaju neudobna (tvrda) sedišta, kao i neprijatan zvuk koji dolazi iz rezervoara svaki put kada se napuni.

genijalac

pre 4 godine

Dragan Nis, 30. decembar 2020

ista stvar i meni na bmw, bez obzira na podesavanje osetljivosti ,zaglupi i zbuni se. dugo svetlo se ugasi na refleksiju od znakova

s4

pre 4 godine

autopilot treba zakonom da se zabrani

imas adaptivni tempomat to je sasvim dovoljno za duge relacije a ovo da on sam vozi ako nije bezbedno zakonom zabraniti dok ne naprave da bude bezbedno a to ce jedino moci kad sva vozila budu umrezena i komunicirala izmedju sebe.

batica

pre 4 godine

@Dragan Nis
Verujem da je novi automobil u pitanju ali ja sam hteo da kažem da se sistemi jako razlikuju i u automobilima koje pravi ista grupacija a kamoli u automobilima različitih proizvođača.Evo kod npr Audi i VW lane assist radi veoma različito,značajno je precizniji kod Audija nego kod VW.Kad već pričamo o iskustvima meni su senzori za kišu radili savršeno u Toyoti i Audiju dok su na Opelu bili očajni.Parking senzori kod MBa prošle generacije (2016 godište npr) su,makar meni bili potpuno bzvz dok kod Kie ,iste generacije otprilike, su mi radili bez greške.U tome je bila poenta mog pisanija,treba probati automobil koliko god je to moguće ali se većina ljudi ograničava na izgled i kako radi motor i menjač.Ako ovi sistemi koje čovek koristi svaki dan rade bzvz onda upotreba vozila nije zadovoljstvo već maltretiranje.

dule

pre 4 godine

Pokvari se autobus. Informatičar predloži da svi putnici izađu iz autobusa, zatim da svi ponovo uđu. I problem rešen.
Toliko o genijalnim idejama IT stručnjaka, tabletima umesto instrumenata...
(Cile Mile, 30. decembar 2020 22:33)

Odkud ti ideja da IT stručnjaci odlučuju šta će biti u unutrašnjosti automobila?

Harbour Bridge

pre 4 godine

Od novih sistema ja bi voleo da imam Front-Assist automatsko kocenje pri malim brzinama u gradu,grejanje vetrobranskog stakla, onda ono shto VW zove Auxilary Heating ili grejanje i hladjenje auta iz daljine ne znam dali je to i Webasto isti sistem.Automatsko parkiranje po meni realna potreba u gradu gde ima malo mesta za parkiranje, onda sistem Augmented Reality kod Mercedesa gde ti sistem strelicom na staklu ispred volana projektira strelicu i pokazuje gde i kad da skrenesh osobito dobro kad negde idete prvi put.Ja bi mogao bez velikog ekrana navigacije, ambijentalnog svetla u 64 boje po meni jedna boja i to diskretno je sasvim ok,voice control itd .Lep pozdrav svima koje vole ovu auto sekciju na portalu.

fensi_lik_vracar

pre 4 godine

@Paklena pomorandza
(fensi_lik_vracar, 30. decembar 2020 17:59)
Hocu da mi se plati na ime autorskih prava 100 hiljada eura zbog koriscenja mog komentara u naslovu .... :) :)

Simson

pre 4 godine

Za Dragan Niš, posmatrač i ostale. Dragan je m ogo u pravu. Vozim novu Oktaviju, nije ni 10k još prešla, stara godinu dana. Na senzor kiše se ne mogu osloniti uopšte, iritira užasno, moram ručno da palim brisače da bi postigao ritam koji je potreban. A taj senzor koji pali/gasi duga svetla je blagi užas od nepouzdanost, uopšte nisam shvatio više na šta reaguje, kilometrima oko mene nema auta, on misli da mi neko ide u susret. Na ceo taj spisak bih dodao i hill-holder koji na Oktaviji radi, blago rečeno, jadno, tj. drži samo na jakim uzbrdicama. Ti svi senzori jednako bedno rade na brdu automobila koje sam vozio, a npr. Tucson ima 3 klase bolji Hill Holder od Oktavije.

Takodje mi npr. nije jasno zbog čega Tesla forsira autonomnu vožnju kao prednost električnih automobila (jer su to povezali od prvog dana) kada je to nešto što realno nikada neće biti 100% upotrebljivo bez uvođenja strogih pravila u izradi puteva i implementaciji nekih posebnih senzora u same puteve/ograde (jer npr. nema te veštačke inteligencije koja će da naidje na mesto spajanja autoputa i običnog puta jer se na autoputu vrše radovi, gde je sve iscrtano sa belim, žutim i tamno crvenim linijama, a preko nekih belih linija su povucene crne štrafte pa to sve deluje srebrno, kako to umeju da naprave naši putari, a da se snađe. Taj sistem mora da zna da je npr. najbitnija bela linija, ali ako ima žuta žuta je bitnija, a ako ima tamno crvena, ona je bitnija... I onda mali Perica povuče žutu umesto bele i eto belaj. Dakle, ta autonomija super radi kada je sve lepo iscrtano ali u slučaju problema sistem se gubi - ko je lud da život stavlja u ruke takvog sistema?

Sistem se oslanja i na GPS koji opet mozda koristi staru mapu?

el kal-el

pre 4 godine

Computer vision Teslinog autopilota ima samo 13 fps. I to je najbolji autopilot na tržištu. Dok ne dignu do bar 40 fps to ne može biti pouzdano.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (trn u oku, 31. decembar 2020 00:09)

Odakle ti ova informacija? Verzija hardvera 2.5 iz 2017 je imala 110FPS, a aktuelna verzija hardvera 3.0 ima 2300FPS. Dakle 200 puta više nego što si naveo. Možda si gledao prvu verziju koja nije u proizvodnji već 6 godina?

Ecentar

pre 4 godine

@rani
U potpunosti se slažem sa ovim za probnu vožnju. Tako sam i ja puno puta probavao razne modele po par kilometara, 15-20 minuta. Kod polovnjaka je to možda dovoljno da stekneš neki prvobitni utisak o opštem stanju auta (utegnutost, ispravnost vešanja, kočnice, da li ravnomerno vuče, menjač...) i to te lomi da li ga gledaš dalje ili odustaješ. Kod novog auta ta kratka probna vožnja ne daje nikakav utisak o autu, jer je nov pa na njemu sve funkcioniše optimalno, a pošto ti je novo okruženje ni ne možeš da se adaptiraš na njega u tih 15-20 minuta da bi znao da li ti odgovara ili ne. Jedino je rešenje da se izbor suzi na par modela, pa u renta kar. Ja sam tako planirao da nabavim jeftin manji auto, pa sam razmatrao Dačiju Sandero. Iznajmio je na jedan dan kada mi je trebala za neku namenu za koju sam inače i hteo da kupim takav auto. Odvezao, probao u realnim uslovima, video performanse, potrošnju i tome slično i zaključio da većina odgovara. To me je koštalo 40 evra. I sada imam i jednog Sandera sa kojim sam potpuno zadovoljan jer sam prilikom kupovine tačno znao šta da očekujem. Nije bilo iznenađenja. Ovaj princip ću gledati da primenim prilikom svake naredne nabavke, kad god je to moguće.

Povratak u budućnost

pre 4 godine

Pokvari se autobus. Informatičar predloži da svi putnici izađu iz autobusa, zatim da svi ponovo uđu. I problem rešen.
Toliko o genijalnim idejama IT stručnjaka, tabletima umesto instrumenata...
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Cile Mile, 30. decembar 2020 22:33)

Ne, samo ugasiš autobus i ponovo upališ. Tako dok ne uvedu prekidač za reset.

P-76ers

pre 4 godine

Jel se iko ikada zapitao koliko hiljada poremećenih psihopata se vozi putevima Srbije......?????
(Kalevra, 31. decembar 2020 12:42)

Ima njih širom naše planete, nisu centralizovani...

Joca

pre 4 godine

Taj "autopilot" je samo prva (neophodna?) faza sveukupne automatizacije saobraćaja. Ljudi bi se već odavno kolektivno poubijali da nije uvedena vizuelna regulacija saobraćaja, prvo sa policajcima na raskrsnicama, potom semaforima i svom ostalom vizuelnom (sve manje i zvučnom) signalizacijom.

Prelaz na radio signalizaciju i kontrolu je neminovan. U početku, automobili nisu imali ni migavce ili su imali mehaničke pokazivače jer bolji nisu trebali, automobila je bilo malo, a pešaci su zazirali. Sa ovim brojem automobila, ovom veličinom gradova, postalo je nemoguće regulisati saobraćaj optičkim signalima i živim vozačima.

Kada ste poslednji put videli saobraćajca na raskrsnici? Mlađi nikada u životu. Isto tako više neće biti u saobraćaju automobila kojima će moći da se upravlja vizuelno i ručno. Možda će još jedna međufaza da bude "semafor u autu", na displeju, ali možda i ne. U svakom slučaju, prolazak na crveno neće biti moguć jer će "semafor" (odnosno kompjuter u vozilu) zaustaviti to vozilo. U krajnjoj fazi, automobili će imati i međusobnu komunikaciju, a verovatno će to morati da imaju i pešaci ako uopšte pomisle da prelaze ulicu ili na drugi način učestvuju u saobraćaju. Paradoksalno je taj deo "automatizacije pešaka" već realizovan: svi imaju mobilne telefone u ruci ili džepu. Već sa 6G mrežom, njihov položaj će moći da se odredi sa tačnošću od centimetra.

Apsolutno bezbedan sistem sa kamerama i radarima neće nikada moći da se napravi. To nije ni cilj.

Prioritet

pre 4 godine

Što će ti danas auto. Sve ti dostave pred kuću, zabave imaš bez da ikud i odeš, na cesti se više ne luduje. Jedini displej koji očitavam je litara na 100 km. Puno ljudi radi od kuće. Djecu ne voziš u školu. Kad mi se dadne provozam se do supermarketa. Auto mi dođe umjesto kišobrana. Voziš ako moraš i to neku kantu. Zanima me jedino kako se puni Tesla od kuće i eventualno mali avion.

Nikola

pre 4 godine

Od ove godine vozim auto koji ima line keep, adaptivni tempomat.. I mogu reci da je odlicna stvar za dosadne voznje autoputem.. Par puta Sam Imao Malo neprijatna iskustva kad bi auto ispred iz susedne trake malo usao u moju traku l moj auto bi jako kocio jer bi mislio da Taj auto ide u moju traku.
Ali sve u svemu radi mnogo bolje nego sto Sam ocekivao( sa obzirom da nije pripadnik premium trojke nemacki limuzina) I neki put me iznenadi kad vidi linije u mrklom mraku po magli gde ja naprezem oci da ih vidim.. Takodje znake Cita perfektno I po najgorem mraku

Dragan Nis

pre 4 godine

(batica, 30. decembar 2020 22:01)
Moje iskustvo opisano ispod je sa novim autom, kupljen početkom juna meseca i do sada prešao 11k km.

профа

pre 4 godine

господин Драган је изнео своје мишљење везано за његов ауто.купио је нову шкоду и до сада реално и прецизно износио сваку ману и проблем који је уочио.заиста један од ретких који нема проблем да каже истину о манама свог љубимца.
ми са 30 и кусур и више верујем слично размишљамо,све те ствари су реално вишак у већини случајева и нису поуздане,част изузецима наравно(темпомат,сенз. гума,грејачи седишта итд)
вероватно ће временом напредовати још више али нама који смо имали двојника-какав мобилни и тетрис и комодор били топ,интернет шта је то? имали 2 канала и трећи од подне мислим да није проблем и без тога ;-)
мада ја то време не би мењао са овим данас изузев оних несретних глупости тадашњих матораца из бивше нам земље...
Да смо живи и здрави,срећни празници свим добрим људима а нама залуђеницима само нек се врти и рола :-)

Das Botina

pre 4 godine

Već sa 6G mrežom, njihov položaj će moći da se odredi sa tačnošću od centimetra.
(Joca, 31. decembar 2020 23:21)

Prijatelju, od prvih navigacija, kasnije i telefona sa gps uredjajima, mogla se odrediti pozicija sa milimetarskom tačnošću. Namerno se očitava greška od metar-dva iz bezbednosnih razloga. Pozicioniranje nije nikakav problem. Potreba za brzm mrežama kod autonomije vožnje je prevashodno zbog prenosa ogromne količine podataka u realnom vremenu. Medjutim takva autonomija koja zavisi od konstantne komunikacije ima ogomane nedostatke, kao što je recimo gubitak mreŸe, iz bilo kojih razloga. Zato se i ne ide u tom pravcu, već se razvijaju potpuno autonomna vozila koja se oslanjaju na AI sa velikom frekvencijom očitavanja raznih senzora.

s4

pre 4 godine

Od ove godine vozim auto koji ima line keep, adaptivni tempomat.. I mogu reci da je odlicna stvar za dosadne voznje autoputem.. Par puta Sam Imao Malo neprijatna iskustva kad bi auto ispred iz susedne trake malo usao u moju traku l moj auto bi jako kocio jer bi mislio da Taj auto ide u moju traku.
Ali sve u svemu radi mnogo bolje nego sto Sam ocekivao( sa obzirom da nije pripadnik premium trojke nemacki limuzina) I neki put me iznenadi kad vidi linije u mrklom mraku po magli gde ja naprezem oci da ih vidim.. Takodje znake Cita perfektno I po najgorem mraku
(Nikola, 31. decembar 2020 13:21)

sve se ja slazem stobom

ali ovo da mene auto samo vozi mislim da to jos nije bezbedno i napredno kako mnogo proizvodjaci tvrde i mislim da to treba da se zabrani da mozes ti sam da aktiviras nego nek on u pozadini kontrolise tebe pa ako ti npr zaspis da on preuzme kontrolu i bezbedno te bezbedno odveze i parkira pored puta ili negde na parking na auto putu

da auto samo pozove nadlezne sluzbe u slucaju udesa itd.

xdc

pre 4 godine

Ne znam za ostale ali senzor za kisu na novom qashqai-u uzasno iritira. Najbolji senzor za kisu koji sam video bio je C5 iz 2001 godine, radio je savrseno i u ritmu istom kao sto bih i ja rucno.

Toronto

pre 4 godine

Takodje mi npr. nije jasno zbog čega Tesla forsira autonomnu vožnju kao prednost električnih automobila (jer su to povezali od prvog dana) kada je to nešto što realno nikada neće biti 100% upotrebljivo
(Simson, 31. decembar 2020 16:11)

Zato što je to glavni cilj Tesle, odnosno Muska. Potpuna automatizacija i optimizacija saobraćaja, jer ovo stanje realno nije više održivo. I u Bg-u, i drugim većim gradovima je u špicu kolaps. Ali to nije ništa prema recimo Torontu i GTA, gde ima tri autoputa koji idu istok zapad i više njih koji ih spajaju osom sever jug. Svi sa tri i više traka u jednom smeru, često i sa odvojenim ekspres trakama. Takodje ima dosta jako širokih ulica, bulevara, koji se protežu čitavom dužinom ili širinom grada, sa putevima sa 4-5 traka u jednom smeru. I u špicu sv je prepuno. Zastoji, gužve katastrofa. I to je sve patuljasto u odnosu na velike američke gradove, kao što je LA, NY, Čikago itd... To su autoputevi sa po 10 i više traka u smeru, bezbrojne petlje, izlazi. I non stop se dogradjuju novi putevi, dodaju se trake, širi se, kao u Čikagu npr. I sve je džabe. Sve se napuni u špicu, stoji, ni makac. Pali bi u nesvest da vidite te gužve. Jednostavno neodrživo stanje. Zato se traži rešenje u autonomiji/automatizaciji saobraćaja. Samo će vreme pokazati da li je to i rešenje.