Nedelja, 11.10.2020.

11:00

Kako radi motor sa unutrašnjim sagorevanjem?

Izvor: SN

Kako radi motor sa unutrašnjim sagorevanjem? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

74 Komentari

Sortiraj po:

jo

pre 3 godine

Ovde, bas u ovoj diskusiji, vidi se zasto propadamo kao drzava- majstor Ziki koji ne zna za KJ, Nm, toplotni kapacitet i stepen efikasnosti motora sa un.sagorevanjem je sve jedno da li je ispred njega motor od Fice ili Ferararija jer oba zna da popravi cim ih cuje dok bilo koji skolovani inzenjer koji zna svu mogucu teoriju u motor od Yuga gleda kao u slejs-satl- ukoliko i postoji neki koji ima oba ova talenta( nadcovek je) taj je u nemackoj odavno :)

Igor

pre 3 godine

@Delije Jug
I ja sam se to pitao, pa mi je majstor objasnio i nacrtao na parčetu hartije. Troklipni nema kolenasto vratilo na 180 stepeni, nego na 120. Radi isto kao 6-tocilindrični: istovremeno pale 1i6,2i5, 3i4. Samo mu eliminišeš 3 cilindra koja čine isti takt sa svojim parom, i eto troklipnog motora. U suštini, svaki klip radi za sebe, pa motor čak ima mirniji rad. Uzgred, trktor IMT radi na 3 klipa.
(Vasilije, 12. oktobar 2020 10:41)

Zašto nazivate trocolindricni motor troklipnim?
Da li ste upoznati za postojanjem motora sa tri cilindra i šest klipova?

Kapetan Kuk

pre 3 godine

Da bi još bolje razumeli rad , treba da razumete šta sagoreva,. Litar benzina skladišti ili sadrži energiju od 46,4MJ/kg,kad sagori oslobadja energiju od 34,2MJ/ litru , 12,8 KW/ litru je oslobođena toplota, sada lako iz svega toga možete izvesti kolika je iskorišćenost tipičnog motora sa unutrašnjim sagorevanjem ( oko 30 %) , znači gubitak je 70 tak % .
Zato će se svet okrenuti motorima koji mnogo bolje koriste uloženu energiju, a to su zasad električni sa preko 98%!

IG

pre 3 godine

Neka mi neko objasni kako radi troklipni motor sa 4 takta...?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Delije Jug, 11. oktobar 2020 17:20)

A tek jednocilindricni cetvorotaktni motor... Naučna fantastika.
(IG, 12. oktobar 2020 05:44)

mesate babe i zabe nema br klipova veze sa taktom.
svaki klip zasebno ima svoja 4 takta samo on mora da se upari sa ostalim klipovima da bi motor radio lepo.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (dragan jove torbica, 12. oktobar 2020 11:22)

Pa naravno.

Jovan

pre 3 godine

(Boost, 11. oktobar 2020 19:44)

Jasno se vidi na animaciji ciklus usisavanja u dva cilindra (otvaranje usisnih ventila), potom kompresija u dva cilindra a potom i paljenje u oba. Naravno animirali su iciklus "izduvavanja" (otvaranje druga dva ventila u ta dva cilindra. Nista ja nisam pogresio. Moze to tako da radi ali nije efikasno, kao sto rekoh.

Toronto

pre 3 godine

@(Vasilije, 12. oktobar 2020 10:41)

Ne, ne pale istovremeno. U svakom SUS motoru, bez obzira na broj cilindara, paljenje je uvek pojedinačno. Kod šestaka na primer, u trenutku kada prvi cilindar upali i tokom ekspanzije, šesti cilindar usisava. Šesti zatim sabija gorivo, tada prvi izduvava gasove. Isto je i za par 2-5 i 3-4. Inače, redosled paljenje kod šestaka po cilindrima je 1,5,3,6,2,4.

Srđan BL

pre 3 godine

Da bi motor mogao mirno raditi ili uopste raditi (kao kod jednoklipnog) radilica ima ''utege'' na sebi, a tu ulogu ima i zamajac (valjda zbog toga i nosi taj naziv). Ako je motor za ''aplikacije'' bez zamajca onda je masivnija radilica sa vecim utezima...

dragan jove torbica

pre 3 godine

mene facinira rotirajuci ili ti Wankel motor u mazdi rx8 koji nema limit za max obrtaje tj moze da se vrti 10hiljada bez ostecenja motora.

benzinac sa 1.3l bez turbine ima 200ks

jeste da motor brzo strada tj propadaju mu karike zato sto nisu fabrike dovoljno ulozile u istrazivanja materijala ali taj princip rada motora je neverovatan pogledajte na netu.

taj motor nemoze da se preoptereti.

mazda rx8 je pobedila lagano na 24h le mana i organizatori su posle toga zabranili autima sa rotirajucim motorom da se takmice to vam dovoljno govori koliko je taj motor nadmocan nad obicnim klipnim motorima u trkama.

dragan jove torbica

pre 3 godine

Neka mi neko objasni kako radi troklipni motor sa 4 takta...?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Delije Jug, 11. oktobar 2020 17:20)

A tek jednocilindricni cetvorotaktni motor... Naučna fantastika.
(IG, 12. oktobar 2020 05:44)

mesate babe i zabe nema br klipova veze sa taktom.
svaki klip zasebno ima svoja 4 takta samo on mora da se upari sa ostalim klipovima da bi motor radio lepo.

Dharma

pre 3 godine

Ovo smo učinili na času tehničkog svojevremeno. U učionici su bile i slike sa dvotaktnim i četvorotaktnim motorom i svi smo to morali savršeno da znamo

Vasilije

pre 3 godine

@Delije Jug
I ja sam se to pitao, pa mi je majstor objasnio i nacrtao na parčetu hartije. Troklipni nema kolenasto vratilo na 180 stepeni, nego na 120. Radi isto kao 6-tocilindrični: istovremeno pale 1i6,2i5, 3i4. Samo mu eliminišeš 3 cilindra koja čine isti takt sa svojim parom, i eto troklipnog motora. U suštini, svaki klip radi za sebe, pa motor čak ima mirniji rad. Uzgred, trktor IMT radi na 3 klipa.

joca

pre 3 godine

odgovor na pitanje kako radi motor sa tri klipa pa isto kao i onaj sa cetri ilisesy osam pa ivise obo sto je ovde prdstavljeno samo osnovno bez komptesionog prostora koji igra glavnu ulogu u radu bez razvodniks paljenja a o ostalim sitnicama da i ne pricamo zato su ti majstori

kD

pre 3 godine

Ovo sam pitao caleta da mi objasni, pre 25 godina, kad sam imao 7,8... Uvek mi je bilo fascinantno kako se sve to tako brzo uradi u motoru, na primer 2 hiljade puta u minuti.. Lep tekst, samo ste izostavili da objasnite dvotaktne motore, a verujem da ih i danas ima, narocito na sarijim motociklima.

Куп је битан

pre 3 godine

Učio u gimnaziji,,Da i to se učilo...I bolje znali od 3stepena škole...Dobre socijalističke škole..
(gooo, 11. oktobar 2020 14:52) U gimnaziji? Ovo se ucilo u osnovnoj u sklopu Tehnickog Obrazovanja u 7. ili 8. razredu.
(..., 11. oktobar 2020 15:57)

Зато је мој другар у Америци у 7 разреду учио како се попуњава чек. То му је потребно за свакодневни живот. А о томе како ради мотор, нека уче механичари. Још једна од будалаштина нашег образовног система. Све живо мораш да научиш и набубаш, а мало тога си у стању да примениш. Оно што ти заиста треба, не учиш.

XXL

pre 3 godine

Odem kod majstora automehaničara da se prvo raspitam kako radi motor sa unutrašnjim sagorevanjem da se raspitam i spremim da postavim komentar na tu temu (ipak da ne ispadnem tupson, a preporuka nekih komentatora je upravo savet dobrog majstora). Kaže čovek gde me nađe uzmi knjige u ruke nije sramota pa se edukuj šta si doš'o kod mene vidiš da nemam vremena od posla preko glave sve sami krševi. Tako da nemam ništa na tu temu da kažem.

rabadzija

pre 3 godine

Mozete vi mladji da ismejavate koliko hocete, ali mi smo ovo ucili u osnovnoj skoli, cini mi se u 5. razredu, predmet OTO! I to je moralo da se zna, samo tako!

jaretina, zečetina, vruće prasence. goveđi pršut, dimljena adidaska, pastrmka na žaru. šopska salata, pohovani vrganj, pekarski krompir i bog da te vidi

pre 3 godine

Na Dizel.
(df/dx, 11. oktobar 2020 14:02)

govorimo o automobilima, ne traktorima

BV

pre 3 godine

@Meni je uvek bilo fascinantno kako sve ovo moze da proizvede toliku snagu da moze da vuce ko zna koliko tona, pogotovu uzbrdo.
(Brada, 11. oktobar 2020 14:29)

Pa, i ne treba da te puno fascinira. Princip je star oko 150 godina, a takodje je iskoriscenje energije prilicno lose, u odnosu na elektromotor, recimo.
Manje je poznato da postoji i dvotaktni dizel. Kao i to da u dizel moze da se ugradi TNG. Mada to je bilo samo eksperimentalno.. I princip je takodje drugaciji, jer motor koristi oba goriva istovremeno (naravno, vise TNG-a).

Gradimir

pre 3 godine

Osnova rada je eksplozija. Dakle, motor radi i proizvodi energiju eksplozijama. Ne zvuči baš prefinjeno. Otud i tolika kompleksnost SUS motora i toliko generacija u kojima se traže načini za veće iskorišćenje, smirivanje vibracija, povećanje snage...

IG

pre 3 godine

Neka mi neko objasni kako radi troklipni motor sa 4 takta...?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Delije Jug, 11. oktobar 2020 17:20)

A tek jednocilindricni cetvorotaktni motor... Naučna fantastika.

Sima Prevarant

pre 3 godine

U SFRJ se ucilo u osnovnoj skoli, na tehnickom.
(Posmatrac, 11. oktobar 2020 18:26)
U Kraljevini Jugoslaviji se to učilo u vrtiću, a modele smo pravili od drveta. Ko to nije položio nije mogao ni da upiše školu.

Мирослав

pre 3 godine

"Prvi proces u toku rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem je usisavanje"

Ne nije. Prvi proces je pokretanje elektropokretačem napajanim od akumulatora. Bez baterije, SUS motor je gomila nepokretnog gvožđa. Niko nije, verovatno nikad i neće naći način za samopokretanje SUS motora, jedino nekim drugačijim motorom: na struju, komprimirani gas, ljudski ili životinjski pogon, eksplozivom, molitvom... ako sam nešto zaboravio slobodno dopunite, poenta jače.

Može i na gravitaciju, ali samo nizbrdo. Ili da se gasi obavezno na nizbrdici, onda ok, samo ne bi bilo dovoljno nizbrdica za parkinge.

Ако ћемо да,цепамо длаку на два дела речено је „први процес у раду" што би било усисавање јер стартовање је процес који се одвија препочетка рада мотора. Ниједна погонска машина не може бити самопокренута, свакој је потребан екстерни извор. Био то прекидач на електромотору који ће пустити струју или електро или пнеуматски стартован мотор СУС суштина је иста. Не бих се сложио да је без батерије мотор гомила гвожђа. Некада су се мотори стартовали путем курбле. У сваком случају мотор СУС је АПСОЛУТНО и без премца најпоузданија и најиздржљивија погонска машина, као и једна од ретких изразито динамичких машина.

Toronto

pre 3 godine

@Bob, a koji će nam to? Šta mene briga kako radi motor i da li unutra sede patuljci i okreću pedale ili Gremlini.
Ja kupujem auto da me prebaci sa jedna na drugu tačku, a ne da otvaram motor i gledam patuljke ili Gremline.
(rebro, 11. oktobar 2020 22:52)

A koji ćete vi onda ovde u odeljku za automobile? Ovo je rubrika za ljubitekje automobila, a njih uglavnom zanimaju ove stvari. Ili možda ostavljate komentare da bi ste se pravili pametni, a u stvari vas nišrta ne zanima?

Mad Max

pre 3 godine

U moje vreme niko ko nije znao motoristiku, nije mogao da polozi vozacki ispit. U svakoj ucionici je bio presek motora fice. A sad znaju samo da sipaju gorivo, i ne znaju gde se prati temperatura.
(Bob, 11. oktobar 2020 18:39)

Danas pored gomile elektronike i senzora u motorima jedino sto mozes sam je da sipas gorivo.

asd

pre 3 godine

u moje vreme, u moje vreme...
sada je 2020g. potrosacko deustvo je na najbecem nivou, a to znaci zabole nekoga kako sta radi vec kako ce mu koristiti I koliko kosta.
Na zalost kasno smo to shvatili pa su nas svi pregazili npr beko je dolazio 80-tih u ei nis da uci kako se proizvodi bela tehnikoa I to za dzabe (glesao Sam nekog lika na tv-u koji ih je sprovodio po fabrici) a danas je beko jedna od naj vecih fabrika bele tehnike, naravno apsolutno robotizovana I savremena.
a ei nis mozemo videti jos samo na tv-u.
Al zato mi znamo kako radi sus motor a turci neznaju.

123

pre 3 godine

U moje vreme niko ko nije znao motoristiku, nije mogao da polozi vozacki ispit. U svakoj ucionici je bio presek motora fice. A sad znaju samo da sipaju gorivo, i ne znaju gde se prati temperatura.
(Bob, 11. oktobar 2020 18:39)

Pretpostavljam da za sve stvari koje koristiš u životu znaš kako rade. Jer u moje vreme isto tako nisi smeo da kupiš frižider dok prodavcu ne objasniš kako radi.

Ceki opinionista del cazzo

pre 3 godine

E do mojega, kada i to treba objasniti "stručnjacima"...Zar svi koji imaju vozačku dozvolu nisu to već učili spremajući teorski deo polaganja ? U moje vreme tražilo se da znaš i to.

rebro

pre 3 godine

@Bob, a koji će nam to? Šta mene briga kako radi motor i da li unutra sede patuljci i okreću pedale ili Gremlini.
Ja kupujem auto da me prebaci sa jedna na drugu tačku, a ne da otvaram motor i gledam patuljke ili Gremline.

Joca

pre 3 godine

"Prvi proces u toku rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem je usisavanje"

Ne nije. Prvi proces je pokretanje elektropokretačem napajanim od akumulatora. Bez baterije, SUS motor je gomila nepokretnog gvožđa. Niko nije, verovatno nikad i neće naći način za samopokretanje SUS motora, jedino nekim drugačijim motorom: na struju, komprimirani gas, ljudski ili životinjski pogon, eksplozivom, molitvom... ako sam nešto zaboravio slobodno dopunite, poenta jače.

Može i na gravitaciju, ali samo nizbrdo. Ili da se gasi obavezno na nizbrdici, onda ok, samo ne bi bilo dovoljno nizbrdica za parkinge.

Veliki brat

pre 3 godine

Kod modernih motora gorivo se ne ubrizgava odjednom, već više puta, čak i 5-7 puta u nekim režimima rada kod nekih motora. Time se postiže ravnomernije sagorevanje i dugotrajnije postepeno oslobađanje energije.

Teorijski posmatrano, dizel ciklus ima veću efikasnost od ciklusa koji se koristi kod benzinskog motora (nema veze sa adijabatskim i sličnim ciklusima koji se uče u školi, ali su bazirani na njima), ali se ugradnjom turbina situacija promenila, ali nasviran 2.0 turbobenzinac će u istim uslovima i dalje trošiti više benzina od ekvivalentnog dizela.

zaludan pop i jarice krstava

pre 3 godine

da,i sagoreli,izduvni gasovi nisu nepotrebni,sta vise,vrlo su korisni jer pokrecu turbinu,za dzabe,i ubacuju dodatni vazduh u cilindar,te imamo bolje,jace sagorevanje goriva i smanjen otpor usisanog vazduha,i tako na dva nacina povecavamo snagu motora.Kolika recenica,mozda i sam pomislim da sam znalac...

zaludan pop i jarice krstava

pre 3 godine

sagorevanje nikako ne sme da bude explozivno,to bi brzo unistilo motor.Gorivu se dodaju adativi da se neutralise explozivnost.

Boost

pre 3 godine

(Jovan, 11. oktobar 2020 18:29)

Totalno je nebitno što dvokanalni 180° Waste-fire udara još jednu varnicu na cilindru koji završava izduvavanje, tačnije na vagi dok se ventilira cilindar. Novina koja to radi je dvokalemska na sekundaru tako da DWEL ne bude pod uticajem jednog kanala u odnosu na drugi. Čak što više postoje i prednosti gde ta ekstra varnica razbija čađ koja napušta cilindar.

Sory, čisto iz edukativnog ugla o kojem se retko gde govori.

Pozz Boost@CBC

Bob

pre 3 godine

U moje vreme niko ko nije znao motoristiku, nije mogao da polozi vozacki ispit. U svakoj ucionici je bio presek motora fice. A sad znaju samo da sipaju gorivo, i ne znaju gde se prati temperatura.

Jovan

pre 3 godine

Video iz ovog linka pogresno prikazuje rad motora. Naime na vise mesta u snimku se prikazuje kako dva cilindra u isto vreme imaju ciklus paljenja. To moze tako ali nije efiksno. Efikasnije je, a tako se i pravi, da samo jedan cilindar bude u ciklusu paljenja. Njegov par (onaj koji je u istom polozaju) je zapravo u fazi izbacivanja izduvnih gasova.

Gall

pre 3 godine

E sta koga zabole kako radi! Ako nekog bas zanima,naci cu mu posao segrta kod automehanicara,pa ce nauciti! Predlazem kamione i autobuse,lako ce nauciti,svi delovi su veliki,pregledni!Ovo internet lelemudanje ,puj pike ne vazi,bez prakse nema leba,dosta teoretisanja!

vlad

pre 3 godine

Dvotaktni dizel i benzinski sus motori nisu ni dotaknuti u prezentaciji. Uz to sami taktovi su objašnjeni vrlo trapavo.
Inače, ovo je tema koja po obimu treba da se piše u seriji tekstova a ne ovako.

Nemanja

pre 3 godine

@Ficone, sve to što si naveo, ni jedan jedini promil više od stotine hiljada krševa sa zapada koji su prešli samo 150k i koji truju Beograd i celu Srbiju svaki dan, a plus/bonus je TE Nikola Tesla, Bor, Smederevo i Vreoci, zagadjene reke pa Milosrdni andjeo 99....na samom vrhu smo liste u Evropi po oboljenjima koje je čovek naveo. U svakom slučaju...sjajno pojašnjenje za rad 4-taktnog sistema....

...

pre 3 godine

Učio u gimnaziji,,Da i to se učilo...I bolje znali od 3stepena škole...Dobre socijalističke škole..
(gooo, 11. oktobar 2020 14:52) U gimnaziji? Ovo se ucilo u osnovnoj u sklopu Tehnickog Obrazovanja u 7. ili 8. razredu.

Full Co

pre 3 godine

A dvotaktni benzinski motor, kako on radi, nema uopšte ventila, ili princip rada starog klasičnog dizela, kao što su motori na traktoru, za rad takvih motora struja nije potrebna, potrebna je samo za start.?? Dizel kultivatori se pokreću ručno, pale bez ikakve struje...itd
SUS motori na svu sreću polagano će nestajati, struja i elektro pogon su budućnost.

jaretina, zečetina, vruće prasence. goveđi pršut, dimljena adidaska, pastrmka na žaru. šopska salata, pohovani vrganj, pekarski krompir i bog da te vidi

pre 3 godine

5. rak pluća

Ficone

pre 3 godine

@jaretina

A sto ti koristis el. energiju preko svog kompjutera ili telefona, znas li ti kako se ta energija proizvodi ? Znas li koliko to zagadjuje? Znas li koliko tona uglja se sagori dnevno ? Sto nisi dosledan svojim principima pa odes i zivis u nekoj pecini, sa liskom umesto gaca i jedes zirove i pases travu, nego seres ovde

jo

pre 3 godine

@zecetina- na dizel, nesto staro, mozda rak pluca, na benzin sa olovom, isto nesto staro,mozda... CNG i TNG +O2----->CO2+H2O minimalna emisija i ugljen dioksida i cestica, cista energija iz obnovljivih sirovina!!
Tesla na struju, ili bilo koji drugi( Nissan, Toyota, VW) a struja od sagorevanja uglja u termoelektrani- rak pluca sigurno ...

Ficone

pre 3 godine

@jaretina

A sto ti koristis el. energiju preko svog kompjutera ili telefona, znas li ti kako se ta energija proizvodi ? Znas li koliko to zagadjuje? Znas li koliko tona uglja se sagori dnevno ? Sto nisi dosledan svojim principima pa odes i zivis u nekoj pecini, sa liskom umesto gaca i jedes zirove i pases travu, nego seres ovde

...

pre 3 godine

Učio u gimnaziji,,Da i to se učilo...I bolje znali od 3stepena škole...Dobre socijalističke škole..
(gooo, 11. oktobar 2020 14:52) U gimnaziji? Ovo se ucilo u osnovnoj u sklopu Tehnickog Obrazovanja u 7. ili 8. razredu.

Bob

pre 3 godine

U moje vreme niko ko nije znao motoristiku, nije mogao da polozi vozacki ispit. U svakoj ucionici je bio presek motora fice. A sad znaju samo da sipaju gorivo, i ne znaju gde se prati temperatura.

jo

pre 3 godine

@zecetina- na dizel, nesto staro, mozda rak pluca, na benzin sa olovom, isto nesto staro,mozda... CNG i TNG +O2----->CO2+H2O minimalna emisija i ugljen dioksida i cestica, cista energija iz obnovljivih sirovina!!
Tesla na struju, ili bilo koji drugi( Nissan, Toyota, VW) a struja od sagorevanja uglja u termoelektrani- rak pluca sigurno ...

Jovan

pre 3 godine

Video iz ovog linka pogresno prikazuje rad motora. Naime na vise mesta u snimku se prikazuje kako dva cilindra u isto vreme imaju ciklus paljenja. To moze tako ali nije efiksno. Efikasnije je, a tako se i pravi, da samo jedan cilindar bude u ciklusu paljenja. Njegov par (onaj koji je u istom polozaju) je zapravo u fazi izbacivanja izduvnih gasova.

123

pre 3 godine

U moje vreme niko ko nije znao motoristiku, nije mogao da polozi vozacki ispit. U svakoj ucionici je bio presek motora fice. A sad znaju samo da sipaju gorivo, i ne znaju gde se prati temperatura.
(Bob, 11. oktobar 2020 18:39)

Pretpostavljam da za sve stvari koje koristiš u životu znaš kako rade. Jer u moje vreme isto tako nisi smeo da kupiš frižider dok prodavcu ne objasniš kako radi.

vlad

pre 3 godine

Dvotaktni dizel i benzinski sus motori nisu ni dotaknuti u prezentaciji. Uz to sami taktovi su objašnjeni vrlo trapavo.
Inače, ovo je tema koja po obimu treba da se piše u seriji tekstova a ne ovako.

zaludan pop i jarice krstava

pre 3 godine

da,i sagoreli,izduvni gasovi nisu nepotrebni,sta vise,vrlo su korisni jer pokrecu turbinu,za dzabe,i ubacuju dodatni vazduh u cilindar,te imamo bolje,jace sagorevanje goriva i smanjen otpor usisanog vazduha,i tako na dva nacina povecavamo snagu motora.Kolika recenica,mozda i sam pomislim da sam znalac...

rebro

pre 3 godine

@Bob, a koji će nam to? Šta mene briga kako radi motor i da li unutra sede patuljci i okreću pedale ili Gremlini.
Ja kupujem auto da me prebaci sa jedna na drugu tačku, a ne da otvaram motor i gledam patuljke ili Gremline.

Veliki brat

pre 3 godine

Kod modernih motora gorivo se ne ubrizgava odjednom, već više puta, čak i 5-7 puta u nekim režimima rada kod nekih motora. Time se postiže ravnomernije sagorevanje i dugotrajnije postepeno oslobađanje energije.

Teorijski posmatrano, dizel ciklus ima veću efikasnost od ciklusa koji se koristi kod benzinskog motora (nema veze sa adijabatskim i sličnim ciklusima koji se uče u školi, ali su bazirani na njima), ali se ugradnjom turbina situacija promenila, ali nasviran 2.0 turbobenzinac će u istim uslovima i dalje trošiti više benzina od ekvivalentnog dizela.

Mad Max

pre 3 godine

U moje vreme niko ko nije znao motoristiku, nije mogao da polozi vozacki ispit. U svakoj ucionici je bio presek motora fice. A sad znaju samo da sipaju gorivo, i ne znaju gde se prati temperatura.
(Bob, 11. oktobar 2020 18:39)

Danas pored gomile elektronike i senzora u motorima jedino sto mozes sam je da sipas gorivo.

rabadzija

pre 3 godine

Mozete vi mladji da ismejavate koliko hocete, ali mi smo ovo ucili u osnovnoj skoli, cini mi se u 5. razredu, predmet OTO! I to je moralo da se zna, samo tako!

Toronto

pre 3 godine

@Bob, a koji će nam to? Šta mene briga kako radi motor i da li unutra sede patuljci i okreću pedale ili Gremlini.
Ja kupujem auto da me prebaci sa jedna na drugu tačku, a ne da otvaram motor i gledam patuljke ili Gremline.
(rebro, 11. oktobar 2020 22:52)

A koji ćete vi onda ovde u odeljku za automobile? Ovo je rubrika za ljubitekje automobila, a njih uglavnom zanimaju ove stvari. Ili možda ostavljate komentare da bi ste se pravili pametni, a u stvari vas nišrta ne zanima?

Joca

pre 3 godine

"Prvi proces u toku rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem je usisavanje"

Ne nije. Prvi proces je pokretanje elektropokretačem napajanim od akumulatora. Bez baterije, SUS motor je gomila nepokretnog gvožđa. Niko nije, verovatno nikad i neće naći način za samopokretanje SUS motora, jedino nekim drugačijim motorom: na struju, komprimirani gas, ljudski ili životinjski pogon, eksplozivom, molitvom... ako sam nešto zaboravio slobodno dopunite, poenta jače.

Može i na gravitaciju, ali samo nizbrdo. Ili da se gasi obavezno na nizbrdici, onda ok, samo ne bi bilo dovoljno nizbrdica za parkinge.

Sima Prevarant

pre 3 godine

U SFRJ se ucilo u osnovnoj skoli, na tehnickom.
(Posmatrac, 11. oktobar 2020 18:26)
U Kraljevini Jugoslaviji se to učilo u vrtiću, a modele smo pravili od drveta. Ko to nije položio nije mogao ni da upiše školu.

jaretina, zečetina, vruće prasence. goveđi pršut, dimljena adidaska, pastrmka na žaru. šopska salata, pohovani vrganj, pekarski krompir i bog da te vidi

pre 3 godine

5. rak pluća

Full Co

pre 3 godine

A dvotaktni benzinski motor, kako on radi, nema uopšte ventila, ili princip rada starog klasičnog dizela, kao što su motori na traktoru, za rad takvih motora struja nije potrebna, potrebna je samo za start.?? Dizel kultivatori se pokreću ručno, pale bez ikakve struje...itd
SUS motori na svu sreću polagano će nestajati, struja i elektro pogon su budućnost.

Куп је битан

pre 3 godine

Učio u gimnaziji,,Da i to se učilo...I bolje znali od 3stepena škole...Dobre socijalističke škole..
(gooo, 11. oktobar 2020 14:52) U gimnaziji? Ovo se ucilo u osnovnoj u sklopu Tehnickog Obrazovanja u 7. ili 8. razredu.
(..., 11. oktobar 2020 15:57)

Зато је мој другар у Америци у 7 разреду учио како се попуњава чек. То му је потребно за свакодневни живот. А о томе како ради мотор, нека уче механичари. Још једна од будалаштина нашег образовног система. Све живо мораш да научиш и набубаш, а мало тога си у стању да примениш. Оно што ти заиста треба, не учиш.

Nemanja

pre 3 godine

@Ficone, sve to što si naveo, ni jedan jedini promil više od stotine hiljada krševa sa zapada koji su prešli samo 150k i koji truju Beograd i celu Srbiju svaki dan, a plus/bonus je TE Nikola Tesla, Bor, Smederevo i Vreoci, zagadjene reke pa Milosrdni andjeo 99....na samom vrhu smo liste u Evropi po oboljenjima koje je čovek naveo. U svakom slučaju...sjajno pojašnjenje za rad 4-taktnog sistema....

Ceki opinionista del cazzo

pre 3 godine

E do mojega, kada i to treba objasniti "stručnjacima"...Zar svi koji imaju vozačku dozvolu nisu to već učili spremajući teorski deo polaganja ? U moje vreme tražilo se da znaš i to.

IG

pre 3 godine

Neka mi neko objasni kako radi troklipni motor sa 4 takta...?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Delije Jug, 11. oktobar 2020 17:20)

A tek jednocilindricni cetvorotaktni motor... Naučna fantastika.

Gall

pre 3 godine

E sta koga zabole kako radi! Ako nekog bas zanima,naci cu mu posao segrta kod automehanicara,pa ce nauciti! Predlazem kamione i autobuse,lako ce nauciti,svi delovi su veliki,pregledni!Ovo internet lelemudanje ,puj pike ne vazi,bez prakse nema leba,dosta teoretisanja!

asd

pre 3 godine

u moje vreme, u moje vreme...
sada je 2020g. potrosacko deustvo je na najbecem nivou, a to znaci zabole nekoga kako sta radi vec kako ce mu koristiti I koliko kosta.
Na zalost kasno smo to shvatili pa su nas svi pregazili npr beko je dolazio 80-tih u ei nis da uci kako se proizvodi bela tehnikoa I to za dzabe (glesao Sam nekog lika na tv-u koji ih je sprovodio po fabrici) a danas je beko jedna od naj vecih fabrika bele tehnike, naravno apsolutno robotizovana I savremena.
a ei nis mozemo videti jos samo na tv-u.
Al zato mi znamo kako radi sus motor a turci neznaju.

Gradimir

pre 3 godine

Osnova rada je eksplozija. Dakle, motor radi i proizvodi energiju eksplozijama. Ne zvuči baš prefinjeno. Otud i tolika kompleksnost SUS motora i toliko generacija u kojima se traže načini za veće iskorišćenje, smirivanje vibracija, povećanje snage...

Boost

pre 3 godine

(Jovan, 11. oktobar 2020 18:29)

Totalno je nebitno što dvokanalni 180° Waste-fire udara još jednu varnicu na cilindru koji završava izduvavanje, tačnije na vagi dok se ventilira cilindar. Novina koja to radi je dvokalemska na sekundaru tako da DWEL ne bude pod uticajem jednog kanala u odnosu na drugi. Čak što više postoje i prednosti gde ta ekstra varnica razbija čađ koja napušta cilindar.

Sory, čisto iz edukativnog ugla o kojem se retko gde govori.

Pozz Boost@CBC

Мирослав

pre 3 godine

"Prvi proces u toku rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem je usisavanje"

Ne nije. Prvi proces je pokretanje elektropokretačem napajanim od akumulatora. Bez baterije, SUS motor je gomila nepokretnog gvožđa. Niko nije, verovatno nikad i neće naći način za samopokretanje SUS motora, jedino nekim drugačijim motorom: na struju, komprimirani gas, ljudski ili životinjski pogon, eksplozivom, molitvom... ako sam nešto zaboravio slobodno dopunite, poenta jače.

Može i na gravitaciju, ali samo nizbrdo. Ili da se gasi obavezno na nizbrdici, onda ok, samo ne bi bilo dovoljno nizbrdica za parkinge.

Ако ћемо да,цепамо длаку на два дела речено је „први процес у раду" што би било усисавање јер стартовање је процес који се одвија препочетка рада мотора. Ниједна погонска машина не може бити самопокренута, свакој је потребан екстерни извор. Био то прекидач на електромотору који ће пустити струју или електро или пнеуматски стартован мотор СУС суштина је иста. Не бих се сложио да је без батерије мотор гомила гвожђа. Некада су се мотори стартовали путем курбле. У сваком случају мотор СУС је АПСОЛУТНО и без премца најпоузданија и најиздржљивија погонска машина, као и једна од ретких изразито динамичких машина.

dragan jove torbica

pre 3 godine

Neka mi neko objasni kako radi troklipni motor sa 4 takta...?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Delije Jug, 11. oktobar 2020 17:20)

A tek jednocilindricni cetvorotaktni motor... Naučna fantastika.
(IG, 12. oktobar 2020 05:44)

mesate babe i zabe nema br klipova veze sa taktom.
svaki klip zasebno ima svoja 4 takta samo on mora da se upari sa ostalim klipovima da bi motor radio lepo.

dragan jove torbica

pre 3 godine

mene facinira rotirajuci ili ti Wankel motor u mazdi rx8 koji nema limit za max obrtaje tj moze da se vrti 10hiljada bez ostecenja motora.

benzinac sa 1.3l bez turbine ima 200ks

jeste da motor brzo strada tj propadaju mu karike zato sto nisu fabrike dovoljno ulozile u istrazivanja materijala ali taj princip rada motora je neverovatan pogledajte na netu.

taj motor nemoze da se preoptereti.

mazda rx8 je pobedila lagano na 24h le mana i organizatori su posle toga zabranili autima sa rotirajucim motorom da se takmice to vam dovoljno govori koliko je taj motor nadmocan nad obicnim klipnim motorima u trkama.

zaludan pop i jarice krstava

pre 3 godine

sagorevanje nikako ne sme da bude explozivno,to bi brzo unistilo motor.Gorivu se dodaju adativi da se neutralise explozivnost.

XXL

pre 3 godine

Odem kod majstora automehaničara da se prvo raspitam kako radi motor sa unutrašnjim sagorevanjem da se raspitam i spremim da postavim komentar na tu temu (ipak da ne ispadnem tupson, a preporuka nekih komentatora je upravo savet dobrog majstora). Kaže čovek gde me nađe uzmi knjige u ruke nije sramota pa se edukuj šta si doš'o kod mene vidiš da nemam vremena od posla preko glave sve sami krševi. Tako da nemam ništa na tu temu da kažem.

Vasilije

pre 3 godine

@Delije Jug
I ja sam se to pitao, pa mi je majstor objasnio i nacrtao na parčetu hartije. Troklipni nema kolenasto vratilo na 180 stepeni, nego na 120. Radi isto kao 6-tocilindrični: istovremeno pale 1i6,2i5, 3i4. Samo mu eliminišeš 3 cilindra koja čine isti takt sa svojim parom, i eto troklipnog motora. U suštini, svaki klip radi za sebe, pa motor čak ima mirniji rad. Uzgred, trktor IMT radi na 3 klipa.

Dharma

pre 3 godine

Ovo smo učinili na času tehničkog svojevremeno. U učionici su bile i slike sa dvotaktnim i četvorotaktnim motorom i svi smo to morali savršeno da znamo

BV

pre 3 godine

@Meni je uvek bilo fascinantno kako sve ovo moze da proizvede toliku snagu da moze da vuce ko zna koliko tona, pogotovu uzbrdo.
(Brada, 11. oktobar 2020 14:29)

Pa, i ne treba da te puno fascinira. Princip je star oko 150 godina, a takodje je iskoriscenje energije prilicno lose, u odnosu na elektromotor, recimo.
Manje je poznato da postoji i dvotaktni dizel. Kao i to da u dizel moze da se ugradi TNG. Mada to je bilo samo eksperimentalno.. I princip je takodje drugaciji, jer motor koristi oba goriva istovremeno (naravno, vise TNG-a).

jaretina, zečetina, vruće prasence. goveđi pršut, dimljena adidaska, pastrmka na žaru. šopska salata, pohovani vrganj, pekarski krompir i bog da te vidi

pre 3 godine

Na Dizel.
(df/dx, 11. oktobar 2020 14:02)

govorimo o automobilima, ne traktorima

IG

pre 3 godine

Neka mi neko objasni kako radi troklipni motor sa 4 takta...?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Delije Jug, 11. oktobar 2020 17:20)

A tek jednocilindricni cetvorotaktni motor... Naučna fantastika.
(IG, 12. oktobar 2020 05:44)

mesate babe i zabe nema br klipova veze sa taktom.
svaki klip zasebno ima svoja 4 takta samo on mora da se upari sa ostalim klipovima da bi motor radio lepo.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (dragan jove torbica, 12. oktobar 2020 11:22)

Pa naravno.

kD

pre 3 godine

Ovo sam pitao caleta da mi objasni, pre 25 godina, kad sam imao 7,8... Uvek mi je bilo fascinantno kako se sve to tako brzo uradi u motoru, na primer 2 hiljade puta u minuti.. Lep tekst, samo ste izostavili da objasnite dvotaktne motore, a verujem da ih i danas ima, narocito na sarijim motociklima.

Igor

pre 3 godine

@Delije Jug
I ja sam se to pitao, pa mi je majstor objasnio i nacrtao na parčetu hartije. Troklipni nema kolenasto vratilo na 180 stepeni, nego na 120. Radi isto kao 6-tocilindrični: istovremeno pale 1i6,2i5, 3i4. Samo mu eliminišeš 3 cilindra koja čine isti takt sa svojim parom, i eto troklipnog motora. U suštini, svaki klip radi za sebe, pa motor čak ima mirniji rad. Uzgred, trktor IMT radi na 3 klipa.
(Vasilije, 12. oktobar 2020 10:41)

Zašto nazivate trocolindricni motor troklipnim?
Da li ste upoznati za postojanjem motora sa tri cilindra i šest klipova?

Srđan BL

pre 3 godine

Da bi motor mogao mirno raditi ili uopste raditi (kao kod jednoklipnog) radilica ima ''utege'' na sebi, a tu ulogu ima i zamajac (valjda zbog toga i nosi taj naziv). Ako je motor za ''aplikacije'' bez zamajca onda je masivnija radilica sa vecim utezima...

joca

pre 3 godine

odgovor na pitanje kako radi motor sa tri klipa pa isto kao i onaj sa cetri ilisesy osam pa ivise obo sto je ovde prdstavljeno samo osnovno bez komptesionog prostora koji igra glavnu ulogu u radu bez razvodniks paljenja a o ostalim sitnicama da i ne pricamo zato su ti majstori

Toronto

pre 3 godine

@(Vasilije, 12. oktobar 2020 10:41)

Ne, ne pale istovremeno. U svakom SUS motoru, bez obzira na broj cilindara, paljenje je uvek pojedinačno. Kod šestaka na primer, u trenutku kada prvi cilindar upali i tokom ekspanzije, šesti cilindar usisava. Šesti zatim sabija gorivo, tada prvi izduvava gasove. Isto je i za par 2-5 i 3-4. Inače, redosled paljenje kod šestaka po cilindrima je 1,5,3,6,2,4.

Kapetan Kuk

pre 3 godine

Da bi još bolje razumeli rad , treba da razumete šta sagoreva,. Litar benzina skladišti ili sadrži energiju od 46,4MJ/kg,kad sagori oslobadja energiju od 34,2MJ/ litru , 12,8 KW/ litru je oslobođena toplota, sada lako iz svega toga možete izvesti kolika je iskorišćenost tipičnog motora sa unutrašnjim sagorevanjem ( oko 30 %) , znači gubitak je 70 tak % .
Zato će se svet okrenuti motorima koji mnogo bolje koriste uloženu energiju, a to su zasad električni sa preko 98%!

Jovan

pre 3 godine

(Boost, 11. oktobar 2020 19:44)

Jasno se vidi na animaciji ciklus usisavanja u dva cilindra (otvaranje usisnih ventila), potom kompresija u dva cilindra a potom i paljenje u oba. Naravno animirali su iciklus "izduvavanja" (otvaranje druga dva ventila u ta dva cilindra. Nista ja nisam pogresio. Moze to tako da radi ali nije efikasno, kao sto rekoh.

jo

pre 3 godine

Ovde, bas u ovoj diskusiji, vidi se zasto propadamo kao drzava- majstor Ziki koji ne zna za KJ, Nm, toplotni kapacitet i stepen efikasnosti motora sa un.sagorevanjem je sve jedno da li je ispred njega motor od Fice ili Ferararija jer oba zna da popravi cim ih cuje dok bilo koji skolovani inzenjer koji zna svu mogucu teoriju u motor od Yuga gleda kao u slejs-satl- ukoliko i postoji neki koji ima oba ova talenta( nadcovek je) taj je u nemackoj odavno :)

jaretina, zečetina, vruće prasence. goveđi pršut, dimljena adidaska, pastrmka na žaru. šopska salata, pohovani vrganj, pekarski krompir i bog da te vidi

pre 3 godine

5. rak pluća

Full Co

pre 3 godine

A dvotaktni benzinski motor, kako on radi, nema uopšte ventila, ili princip rada starog klasičnog dizela, kao što su motori na traktoru, za rad takvih motora struja nije potrebna, potrebna je samo za start.?? Dizel kultivatori se pokreću ručno, pale bez ikakve struje...itd
SUS motori na svu sreću polagano će nestajati, struja i elektro pogon su budućnost.

Gall

pre 3 godine

E sta koga zabole kako radi! Ako nekog bas zanima,naci cu mu posao segrta kod automehanicara,pa ce nauciti! Predlazem kamione i autobuse,lako ce nauciti,svi delovi su veliki,pregledni!Ovo internet lelemudanje ,puj pike ne vazi,bez prakse nema leba,dosta teoretisanja!

zaludan pop i jarice krstava

pre 3 godine

sagorevanje nikako ne sme da bude explozivno,to bi brzo unistilo motor.Gorivu se dodaju adativi da se neutralise explozivnost.

jo

pre 3 godine

@zecetina- na dizel, nesto staro, mozda rak pluca, na benzin sa olovom, isto nesto staro,mozda... CNG i TNG +O2----->CO2+H2O minimalna emisija i ugljen dioksida i cestica, cista energija iz obnovljivih sirovina!!
Tesla na struju, ili bilo koji drugi( Nissan, Toyota, VW) a struja od sagorevanja uglja u termoelektrani- rak pluca sigurno ...

Ficone

pre 3 godine

@jaretina

A sto ti koristis el. energiju preko svog kompjutera ili telefona, znas li ti kako se ta energija proizvodi ? Znas li koliko to zagadjuje? Znas li koliko tona uglja se sagori dnevno ? Sto nisi dosledan svojim principima pa odes i zivis u nekoj pecini, sa liskom umesto gaca i jedes zirove i pases travu, nego seres ovde

rebro

pre 3 godine

@Bob, a koji će nam to? Šta mene briga kako radi motor i da li unutra sede patuljci i okreću pedale ili Gremlini.
Ja kupujem auto da me prebaci sa jedna na drugu tačku, a ne da otvaram motor i gledam patuljke ili Gremline.

123

pre 3 godine

U moje vreme niko ko nije znao motoristiku, nije mogao da polozi vozacki ispit. U svakoj ucionici je bio presek motora fice. A sad znaju samo da sipaju gorivo, i ne znaju gde se prati temperatura.
(Bob, 11. oktobar 2020 18:39)

Pretpostavljam da za sve stvari koje koristiš u životu znaš kako rade. Jer u moje vreme isto tako nisi smeo da kupiš frižider dok prodavcu ne objasniš kako radi.

Ceki opinionista del cazzo

pre 3 godine

E do mojega, kada i to treba objasniti "stručnjacima"...Zar svi koji imaju vozačku dozvolu nisu to već učili spremajući teorski deo polaganja ? U moje vreme tražilo se da znaš i to.

Sima Prevarant

pre 3 godine

U SFRJ se ucilo u osnovnoj skoli, na tehnickom.
(Posmatrac, 11. oktobar 2020 18:26)
U Kraljevini Jugoslaviji se to učilo u vrtiću, a modele smo pravili od drveta. Ko to nije položio nije mogao ni da upiše školu.

Joca

pre 3 godine

"Prvi proces u toku rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem je usisavanje"

Ne nije. Prvi proces je pokretanje elektropokretačem napajanim od akumulatora. Bez baterije, SUS motor je gomila nepokretnog gvožđa. Niko nije, verovatno nikad i neće naći način za samopokretanje SUS motora, jedino nekim drugačijim motorom: na struju, komprimirani gas, ljudski ili životinjski pogon, eksplozivom, molitvom... ako sam nešto zaboravio slobodno dopunite, poenta jače.

Može i na gravitaciju, ali samo nizbrdo. Ili da se gasi obavezno na nizbrdici, onda ok, samo ne bi bilo dovoljno nizbrdica za parkinge.

Bob

pre 3 godine

U moje vreme niko ko nije znao motoristiku, nije mogao da polozi vozacki ispit. U svakoj ucionici je bio presek motora fice. A sad znaju samo da sipaju gorivo, i ne znaju gde se prati temperatura.

Куп је битан

pre 3 godine

Učio u gimnaziji,,Da i to se učilo...I bolje znali od 3stepena škole...Dobre socijalističke škole..
(gooo, 11. oktobar 2020 14:52) U gimnaziji? Ovo se ucilo u osnovnoj u sklopu Tehnickog Obrazovanja u 7. ili 8. razredu.
(..., 11. oktobar 2020 15:57)

Зато је мој другар у Америци у 7 разреду учио како се попуњава чек. То му је потребно за свакодневни живот. А о томе како ради мотор, нека уче механичари. Још једна од будалаштина нашег образовног система. Све живо мораш да научиш и набубаш, а мало тога си у стању да примениш. Оно што ти заиста треба, не учиш.

Nemanja

pre 3 godine

@Ficone, sve to što si naveo, ni jedan jedini promil više od stotine hiljada krševa sa zapada koji su prešli samo 150k i koji truju Beograd i celu Srbiju svaki dan, a plus/bonus je TE Nikola Tesla, Bor, Smederevo i Vreoci, zagadjene reke pa Milosrdni andjeo 99....na samom vrhu smo liste u Evropi po oboljenjima koje je čovek naveo. U svakom slučaju...sjajno pojašnjenje za rad 4-taktnog sistema....

BV

pre 3 godine

@Meni je uvek bilo fascinantno kako sve ovo moze da proizvede toliku snagu da moze da vuce ko zna koliko tona, pogotovu uzbrdo.
(Brada, 11. oktobar 2020 14:29)

Pa, i ne treba da te puno fascinira. Princip je star oko 150 godina, a takodje je iskoriscenje energije prilicno lose, u odnosu na elektromotor, recimo.
Manje je poznato da postoji i dvotaktni dizel. Kao i to da u dizel moze da se ugradi TNG. Mada to je bilo samo eksperimentalno.. I princip je takodje drugaciji, jer motor koristi oba goriva istovremeno (naravno, vise TNG-a).

Boost

pre 3 godine

(Jovan, 11. oktobar 2020 18:29)

Totalno je nebitno što dvokanalni 180° Waste-fire udara još jednu varnicu na cilindru koji završava izduvavanje, tačnije na vagi dok se ventilira cilindar. Novina koja to radi je dvokalemska na sekundaru tako da DWEL ne bude pod uticajem jednog kanala u odnosu na drugi. Čak što više postoje i prednosti gde ta ekstra varnica razbija čađ koja napušta cilindar.

Sory, čisto iz edukativnog ugla o kojem se retko gde govori.

Pozz Boost@CBC

jaretina, zečetina, vruće prasence. goveđi pršut, dimljena adidaska, pastrmka na žaru. šopska salata, pohovani vrganj, pekarski krompir i bog da te vidi

pre 3 godine

Na Dizel.
(df/dx, 11. oktobar 2020 14:02)

govorimo o automobilima, ne traktorima

...

pre 3 godine

Učio u gimnaziji,,Da i to se učilo...I bolje znali od 3stepena škole...Dobre socijalističke škole..
(gooo, 11. oktobar 2020 14:52) U gimnaziji? Ovo se ucilo u osnovnoj u sklopu Tehnickog Obrazovanja u 7. ili 8. razredu.

Toronto

pre 3 godine

@Bob, a koji će nam to? Šta mene briga kako radi motor i da li unutra sede patuljci i okreću pedale ili Gremlini.
Ja kupujem auto da me prebaci sa jedna na drugu tačku, a ne da otvaram motor i gledam patuljke ili Gremline.
(rebro, 11. oktobar 2020 22:52)

A koji ćete vi onda ovde u odeljku za automobile? Ovo je rubrika za ljubitekje automobila, a njih uglavnom zanimaju ove stvari. Ili možda ostavljate komentare da bi ste se pravili pametni, a u stvari vas nišrta ne zanima?

Мирослав

pre 3 godine

"Prvi proces u toku rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem je usisavanje"

Ne nije. Prvi proces je pokretanje elektropokretačem napajanim od akumulatora. Bez baterije, SUS motor je gomila nepokretnog gvožđa. Niko nije, verovatno nikad i neće naći način za samopokretanje SUS motora, jedino nekim drugačijim motorom: na struju, komprimirani gas, ljudski ili životinjski pogon, eksplozivom, molitvom... ako sam nešto zaboravio slobodno dopunite, poenta jače.

Može i na gravitaciju, ali samo nizbrdo. Ili da se gasi obavezno na nizbrdici, onda ok, samo ne bi bilo dovoljno nizbrdica za parkinge.

Ако ћемо да,цепамо длаку на два дела речено је „први процес у раду" што би било усисавање јер стартовање је процес који се одвија препочетка рада мотора. Ниједна погонска машина не може бити самопокренута, свакој је потребан екстерни извор. Био то прекидач на електромотору који ће пустити струју или електро или пнеуматски стартован мотор СУС суштина је иста. Не бих се сложио да је без батерије мотор гомила гвожђа. Некада су се мотори стартовали путем курбле. У сваком случају мотор СУС је АПСОЛУТНО и без премца најпоузданија и најиздржљивија погонска машина, као и једна од ретких изразито динамичких машина.

zaludan pop i jarice krstava

pre 3 godine

da,i sagoreli,izduvni gasovi nisu nepotrebni,sta vise,vrlo su korisni jer pokrecu turbinu,za dzabe,i ubacuju dodatni vazduh u cilindar,te imamo bolje,jace sagorevanje goriva i smanjen otpor usisanog vazduha,i tako na dva nacina povecavamo snagu motora.Kolika recenica,mozda i sam pomislim da sam znalac...

Veliki brat

pre 3 godine

Kod modernih motora gorivo se ne ubrizgava odjednom, već više puta, čak i 5-7 puta u nekim režimima rada kod nekih motora. Time se postiže ravnomernije sagorevanje i dugotrajnije postepeno oslobađanje energije.

Teorijski posmatrano, dizel ciklus ima veću efikasnost od ciklusa koji se koristi kod benzinskog motora (nema veze sa adijabatskim i sličnim ciklusima koji se uče u školi, ali su bazirani na njima), ali se ugradnjom turbina situacija promenila, ali nasviran 2.0 turbobenzinac će u istim uslovima i dalje trošiti više benzina od ekvivalentnog dizela.

asd

pre 3 godine

u moje vreme, u moje vreme...
sada je 2020g. potrosacko deustvo je na najbecem nivou, a to znaci zabole nekoga kako sta radi vec kako ce mu koristiti I koliko kosta.
Na zalost kasno smo to shvatili pa su nas svi pregazili npr beko je dolazio 80-tih u ei nis da uci kako se proizvodi bela tehnikoa I to za dzabe (glesao Sam nekog lika na tv-u koji ih je sprovodio po fabrici) a danas je beko jedna od naj vecih fabrika bele tehnike, naravno apsolutno robotizovana I savremena.
a ei nis mozemo videti jos samo na tv-u.
Al zato mi znamo kako radi sus motor a turci neznaju.

rabadzija

pre 3 godine

Mozete vi mladji da ismejavate koliko hocete, ali mi smo ovo ucili u osnovnoj skoli, cini mi se u 5. razredu, predmet OTO! I to je moralo da se zna, samo tako!

vlad

pre 3 godine

Dvotaktni dizel i benzinski sus motori nisu ni dotaknuti u prezentaciji. Uz to sami taktovi su objašnjeni vrlo trapavo.
Inače, ovo je tema koja po obimu treba da se piše u seriji tekstova a ne ovako.

Jovan

pre 3 godine

Video iz ovog linka pogresno prikazuje rad motora. Naime na vise mesta u snimku se prikazuje kako dva cilindra u isto vreme imaju ciklus paljenja. To moze tako ali nije efiksno. Efikasnije je, a tako se i pravi, da samo jedan cilindar bude u ciklusu paljenja. Njegov par (onaj koji je u istom polozaju) je zapravo u fazi izbacivanja izduvnih gasova.

Mad Max

pre 3 godine

U moje vreme niko ko nije znao motoristiku, nije mogao da polozi vozacki ispit. U svakoj ucionici je bio presek motora fice. A sad znaju samo da sipaju gorivo, i ne znaju gde se prati temperatura.
(Bob, 11. oktobar 2020 18:39)

Danas pored gomile elektronike i senzora u motorima jedino sto mozes sam je da sipas gorivo.

kD

pre 3 godine

Ovo sam pitao caleta da mi objasni, pre 25 godina, kad sam imao 7,8... Uvek mi je bilo fascinantno kako se sve to tako brzo uradi u motoru, na primer 2 hiljade puta u minuti.. Lep tekst, samo ste izostavili da objasnite dvotaktne motore, a verujem da ih i danas ima, narocito na sarijim motociklima.

XXL

pre 3 godine

Odem kod majstora automehaničara da se prvo raspitam kako radi motor sa unutrašnjim sagorevanjem da se raspitam i spremim da postavim komentar na tu temu (ipak da ne ispadnem tupson, a preporuka nekih komentatora je upravo savet dobrog majstora). Kaže čovek gde me nađe uzmi knjige u ruke nije sramota pa se edukuj šta si doš'o kod mene vidiš da nemam vremena od posla preko glave sve sami krševi. Tako da nemam ništa na tu temu da kažem.

joca

pre 3 godine

odgovor na pitanje kako radi motor sa tri klipa pa isto kao i onaj sa cetri ilisesy osam pa ivise obo sto je ovde prdstavljeno samo osnovno bez komptesionog prostora koji igra glavnu ulogu u radu bez razvodniks paljenja a o ostalim sitnicama da i ne pricamo zato su ti majstori

Vasilije

pre 3 godine

@Delije Jug
I ja sam se to pitao, pa mi je majstor objasnio i nacrtao na parčetu hartije. Troklipni nema kolenasto vratilo na 180 stepeni, nego na 120. Radi isto kao 6-tocilindrični: istovremeno pale 1i6,2i5, 3i4. Samo mu eliminišeš 3 cilindra koja čine isti takt sa svojim parom, i eto troklipnog motora. U suštini, svaki klip radi za sebe, pa motor čak ima mirniji rad. Uzgred, trktor IMT radi na 3 klipa.

dragan jove torbica

pre 3 godine

mene facinira rotirajuci ili ti Wankel motor u mazdi rx8 koji nema limit za max obrtaje tj moze da se vrti 10hiljada bez ostecenja motora.

benzinac sa 1.3l bez turbine ima 200ks

jeste da motor brzo strada tj propadaju mu karike zato sto nisu fabrike dovoljno ulozile u istrazivanja materijala ali taj princip rada motora je neverovatan pogledajte na netu.

taj motor nemoze da se preoptereti.

mazda rx8 je pobedila lagano na 24h le mana i organizatori su posle toga zabranili autima sa rotirajucim motorom da se takmice to vam dovoljno govori koliko je taj motor nadmocan nad obicnim klipnim motorima u trkama.

dragan jove torbica

pre 3 godine

Neka mi neko objasni kako radi troklipni motor sa 4 takta...?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Delije Jug, 11. oktobar 2020 17:20)

A tek jednocilindricni cetvorotaktni motor... Naučna fantastika.
(IG, 12. oktobar 2020 05:44)

mesate babe i zabe nema br klipova veze sa taktom.
svaki klip zasebno ima svoja 4 takta samo on mora da se upari sa ostalim klipovima da bi motor radio lepo.

Kapetan Kuk

pre 3 godine

Da bi još bolje razumeli rad , treba da razumete šta sagoreva,. Litar benzina skladišti ili sadrži energiju od 46,4MJ/kg,kad sagori oslobadja energiju od 34,2MJ/ litru , 12,8 KW/ litru je oslobođena toplota, sada lako iz svega toga možete izvesti kolika je iskorišćenost tipičnog motora sa unutrašnjim sagorevanjem ( oko 30 %) , znači gubitak je 70 tak % .
Zato će se svet okrenuti motorima koji mnogo bolje koriste uloženu energiju, a to su zasad električni sa preko 98%!

IG

pre 3 godine

Neka mi neko objasni kako radi troklipni motor sa 4 takta...?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Delije Jug, 11. oktobar 2020 17:20)

A tek jednocilindricni cetvorotaktni motor... Naučna fantastika.

Gradimir

pre 3 godine

Osnova rada je eksplozija. Dakle, motor radi i proizvodi energiju eksplozijama. Ne zvuči baš prefinjeno. Otud i tolika kompleksnost SUS motora i toliko generacija u kojima se traže načini za veće iskorišćenje, smirivanje vibracija, povećanje snage...

Dharma

pre 3 godine

Ovo smo učinili na času tehničkog svojevremeno. U učionici su bile i slike sa dvotaktnim i četvorotaktnim motorom i svi smo to morali savršeno da znamo

Srđan BL

pre 3 godine

Da bi motor mogao mirno raditi ili uopste raditi (kao kod jednoklipnog) radilica ima ''utege'' na sebi, a tu ulogu ima i zamajac (valjda zbog toga i nosi taj naziv). Ako je motor za ''aplikacije'' bez zamajca onda je masivnija radilica sa vecim utezima...

Igor

pre 3 godine

@Delije Jug
I ja sam se to pitao, pa mi je majstor objasnio i nacrtao na parčetu hartije. Troklipni nema kolenasto vratilo na 180 stepeni, nego na 120. Radi isto kao 6-tocilindrični: istovremeno pale 1i6,2i5, 3i4. Samo mu eliminišeš 3 cilindra koja čine isti takt sa svojim parom, i eto troklipnog motora. U suštini, svaki klip radi za sebe, pa motor čak ima mirniji rad. Uzgred, trktor IMT radi na 3 klipa.
(Vasilije, 12. oktobar 2020 10:41)

Zašto nazivate trocolindricni motor troklipnim?
Da li ste upoznati za postojanjem motora sa tri cilindra i šest klipova?

Toronto

pre 3 godine

@(Vasilije, 12. oktobar 2020 10:41)

Ne, ne pale istovremeno. U svakom SUS motoru, bez obzira na broj cilindara, paljenje je uvek pojedinačno. Kod šestaka na primer, u trenutku kada prvi cilindar upali i tokom ekspanzije, šesti cilindar usisava. Šesti zatim sabija gorivo, tada prvi izduvava gasove. Isto je i za par 2-5 i 3-4. Inače, redosled paljenje kod šestaka po cilindrima je 1,5,3,6,2,4.

Jovan

pre 3 godine

(Boost, 11. oktobar 2020 19:44)

Jasno se vidi na animaciji ciklus usisavanja u dva cilindra (otvaranje usisnih ventila), potom kompresija u dva cilindra a potom i paljenje u oba. Naravno animirali su iciklus "izduvavanja" (otvaranje druga dva ventila u ta dva cilindra. Nista ja nisam pogresio. Moze to tako da radi ali nije efikasno, kao sto rekoh.

IG

pre 3 godine

Neka mi neko objasni kako radi troklipni motor sa 4 takta...?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Delije Jug, 11. oktobar 2020 17:20)

A tek jednocilindricni cetvorotaktni motor... Naučna fantastika.
(IG, 12. oktobar 2020 05:44)

mesate babe i zabe nema br klipova veze sa taktom.
svaki klip zasebno ima svoja 4 takta samo on mora da se upari sa ostalim klipovima da bi motor radio lepo.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (dragan jove torbica, 12. oktobar 2020 11:22)

Pa naravno.

jo

pre 3 godine

Ovde, bas u ovoj diskusiji, vidi se zasto propadamo kao drzava- majstor Ziki koji ne zna za KJ, Nm, toplotni kapacitet i stepen efikasnosti motora sa un.sagorevanjem je sve jedno da li je ispred njega motor od Fice ili Ferararija jer oba zna da popravi cim ih cuje dok bilo koji skolovani inzenjer koji zna svu mogucu teoriju u motor od Yuga gleda kao u slejs-satl- ukoliko i postoji neki koji ima oba ova talenta( nadcovek je) taj je u nemackoj odavno :)