neutralni felš
pre 3 godine
Miloš Obilić je bio Delija!!!
Naš brat začetnik nečega velikog i prelepog!
-DELIJE SEVER-
(Nema dalje, 06. oktobar 2020 00:17)
pobrkao si ga sa arkanom.
Ponedeljak, 05.10.2020.
15:56
Izvor: Istorijski zabavnik
pre 3 godine
Miloš Obilić je bio Delija!!!
Naš brat začetnik nečega velikog i prelepog!
-DELIJE SEVER-
(Nema dalje, 06. oktobar 2020 00:17)
pobrkao si ga sa arkanom.
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
(Zurkolomac, 5. oktobar 2020 21:35)
možemo i mi s njima komotno... da plačemo na istu temu.
pre 3 godine
"Sačuvaj nas Bože srpskoga junaštva i hrvatske kulture"
(deniro, 05. oktobar 2020 21:30)
Krleža za sva vremena :)
pre 3 godine
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
(Hammer, 5. oktobar 2020 21:38)
govoriš o janičarima.
pre 3 godine
Grobari su bili kopači raka a da vidiš čudo i danas su isto.
(Milan Djordjevic, 05. oktobar 2020 22:03)
to je časno zanimanje, za razliku od delija koji su pljačkali i ubijali.
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
(Petar, 05. oktobar 2020 20:43)
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
(Ibna, 05. oktobar 2020 21:02)
Nemaju ni etnicki ni religiozno (Turci su suniti, Persijanci su Siiti)
(Maximus, 05. oktobar 2020 21:40)
ali imaju veze geografski, biseru.
pre 3 godine
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
(Hammer, 05. oktobar 2020 21:38)
pobrkao si sa janičarima... delije su bili dobrovoljci.
pre 3 godine
O Bože kakvo komentari. Delije označavaju nekog hrabrog jakog i neustrašivog kakve veze ima šta šta su oni radili u istoriji.
Šta onda grobari da kažu o mi njihovom imenu poreklom i ko su grobari... to su sve simbolična značenja.
(4k4.Dex, 05. oktobar 2020 21:53)
polako, doći ćeš i ti jednog dana nama pred lopatu...
pre 3 godine
"Према историјским записима, прве хусаре су чиниле групе српских ратника које су прелазиле у јужну Мађарску након турског заузимања Србије крајем 14. века. Намесник краљевине Мађарске, Јанош Хуњади, формирао је од њих коњичке јединице за борбу против Османлија, мада је опште уврежено мишљење да је ове јединице први формирао његов син Матија Корвин. Матија Корвин је заслужан за каснију реорганизацију хусарских група у веће јединице и организовање сталне војне обуке." Ово исто пише и на Википедији на енглеском. Касније су хусари - коњаници били саставни дио малтене свих војски Европе па и Пољске. Са Пољским хусарима, Срби изгледа немају везе, али први хусари су били у Мађарској и то су били Срби. Хусари су коњаници у хришћанским државама. Делије су били Турски коњаници. Међу њима су били и потурчени Срби. Дакле ништа позитивно нема у тим Делијама као ни данас.
pre 3 godine
Opredelite se za Milosa Obilica,jel bio ,,delija,,bez cilja ,samo borbe radi ili je bio ,,vitez reda zmaja,,.Razlika je ogromna ,neuporediva.
pre 3 godine
"Kada su naši zatočnici otišli u službu kod Turaka, oni su im dali naziv delije i taj termin se zadržao do današnjih dana".Kako se to danas kaže?Plaćenici.Psi rata.I zašto bi njih Srbija pamtila kada ništa nisu učinili za nju već za Tursku?Možda ih treba pominjati zbog velikog navijača?
pre 3 godine
Svaki samuraj je imao svog gospodara kojem je služio, kao što su i njegovi preci bili u službi predaka njegovog gospodara. Samuraj čiji je gospodar umro ili poginuo ne ostavljajući naslednike, postajao je ronin, samuraj bez gospodara, što bi bio ekvivalent zatočniku.
pre 3 godine
Turski konjanik!
pre 3 godine
ovo su podaci iz "čuvene" zabranjene srBske istorije... hahahaha
pre 3 godine
@drugosrbijanac
Zbog tebe će snimiti film "800".
pre 3 godine
Poljski Husari su 1529 spasili Beč od Turaka, da se ne lažemo većina naših su služili sultana kao vazali na primer Stefan Lazarević do pada Srbije pod Tursku vlast ili kao janičari, ima pomena u turskim izvorima da su se najhrabrije borili tokom pada Konstantinopolja, ili kako kaže pesma o prvom srpskom ustanku tu knezovi nisu radi kavzi, kakvi knezovi u okupiranoj srbiji? Pa sluge koji su skupljali harač od sirotinje raje..
Meni je najzanimljiviji taj period Stefana Lazarevića koji se nije pobunio protiv Bajazita a imao je prilika da pređe na stranu Mađara kad su krenuli u krstaški rat ili kad je Skenderbeg vodio uspešnu pobunu, ili tokom građanskog rata u turskoj kad je Bajazita zarobio Timur.. možda bi se oslobodili mnogo ranije još u 15 veku i ne bi bili 500 godina pod turcima, ko zna..
pre 3 godine
Bajke za decu. Čisti islamizirani Srbi, iz Bosne. Oni, sto su prodali veru za večeru.
pre 3 godine
Delije, predhodnica vojske, palikuće, zulumćari, bagra koja pokušava dokazivanjem da se izdigne sa dna kace. Lokalne poturice koje su sultanu manje štetne bile ''na plati'' nego da haraju drumovima i pljačkaju karavane. Neke evropske i maloazijske diktature i dalje neguju i čuvaju tu kastu od izumiranja, 5 vekova kasnije.
pre 3 godine
Zar neko stvarno vjeruje u ove gluposti?
pre 3 godine
PANTERI!
pre 3 godine
Tako je to kad prevodilac zaposlen u RTS-u hoće naprasno da postane istoričar...haha
pre 3 godine
Autošovinizam je autoimina bolest.
pre 3 godine
oooo turciiiii, imal medju vama koja ..... za stiskavac
pre 3 godine
Bili su to sto su i sad- sluge rezima! Uvek i svakog!
pre 3 godine
Sada su to Panteri.
pre 3 godine
Делије су били турски ирегуларни војници, лака коњица.
pre 3 godine
Jaooo...hahaha.,.e svako se lati pera i mastila
pre 3 godine
Može biti, ali ne mora da znači.
pre 3 godine
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
(Hammer, 5. oktobar 2020 21:38)
Da, da...pazi ono, srednji vek, bezakonje i nasilje vlada a oni tako nasilni i krvozedni
.bas im je bilo lose u zivotu tada, jao kako su bili nesretni oni
pre 3 godine
Kao i navijači, udbasi i poturice
pre 3 godine
Nije ništa zaboravljeno nego naši istoričari nemaju spis, sa pečatom. Arheologija, etimologija i ostale nauke nisu bitne...
pre 3 godine
Pravi zvezdasi se stide imena delija!!!!
pre 3 godine
Delije,Turski jurišnici!!!
pre 3 godine
Hahaha delije !!!! Hahaha kakav pokusaj haha
pre 3 godine
Šta, Čak Noris Srbenda? Znao sam! :p
pre 3 godine
Mogao si da pogledaš u seriji Sulejman veličanstveni delije su bili njegova elitna jedinica sastavljena od janičara. Tako se vode i u svim turskim arhivama. A zašto im srpski narod pevao pesme? Pa i Titu su pevali uvlakačke pesme...
pre 3 godine
Čini mi se da je ovo nastavak trenda umivanja istorije. Bićemo prvaci sveta, ona voli zvezdu, artiljero, Montevideo.. Uskoro nešto I na temu delija.
pre 3 godine
A vidi ove komsije sto dodju ovde da se potajno dive velikom narodu sa jos vecom istorijom ali komentarima pokusavaju da ga svedu na svoj nivo da im bude lakse. Komso, u 5 godina srpske “povjesti” stane vise nego u 100 godina hrvatske, i to da ne preteram.
pre 3 godine
Anadolci - turski konjanici - delije
pre 3 godine
(Reklamacija savesti, 5. oktobar 2020 23:57)
Pravo u centar! Veliko postovanje na svarsenoj analizi!
pre 3 godine
DELIJA NE MOŽE BITI TURSKA REČ. NE POSTOJI TURSKA REČ KOJA SE ZAVRŠAVA NA JA. DELI NA TURSKOM ZNAČI LUDAK. SAMO PRATITE LOGIKU. MANITE SE MITOLOGIJE I OSTALIH GLUPOSTI KOJE NISU DOKAZANE.
pre 3 godine
Neeeeee..
Zašto ovo sada!?
Šta će grobari sada da rade!?
Zar Delije nisu turski konjanici!?
Neeeeeeeeeeeeeeeeee
(shone, 05. oktobar 2020 20:33
Piše da su bili turski plaćenici.
pre 3 godine
Da. Evo nekih casnih primera:
1. Kneginja Milica daje svoju cerku u harem coveku koji je odrubio glavu njenom muzu
2. Sin te iste Milice je ratovao na strani tog istog coveka, sa tolikim uspehom da su turci zahvaljujuci njegovoj pomoci u bitkama protiv hriscana jednom za svagda uklonili pretnju da ce neko da ih istera iz Evrope, tj. Balkanskog poluostrva.
3. Maricka bitka. 70 000 srba protiv 800 turaka. Pobedili su turci.
4. Mi o nasoj "casnoj i svetloj" istoriji znamo isto toliko koliko znamo jesmo li sami u univerzumu.
Molim vas da mi objavite komentar, nikog nisam vredjao. Samo sam iznosio cinjenice.
@(drugosrbijanac, 5. oktobar 2020 22:09)
"Činjenice" ti imaju veze sa istinom koliko i znanje o univerzumu, prava istina glasi ovako:
1. sultan Bajazit se ženi ćerkom čoveka koji mu je ubio oca, ali ne posle boja, nego tek nakon što su katolički hrišćani napali Srbiju i izdali je
2. sin knjeginje Milice nikad ne bi ratovao sa Bajazitom da pomenuta "hrišćanska" Evropa nije zarila mač izdaje u srpska leđa svega 3 meseca nakon Kosovskog boja
3. Marička bitka, ni današnja srpska vojska ne bi mogla da sabere 70 hiljada čoveka, a kamoli ondašnja od pre 600+ godina pravi odnos snaga je bio 3 na prema 1 u korist srpske vojske, sve ostalo su bajke za malu tursku decu.;
4. trebalo bi malo manje da čitaš te osmanske hvalospeve o samima sebi, usput oni od časne istorije nemaju ni "Č" jer su vazda bili okupatori i zločinci, bar na ovim prostorima
pre 3 godine
Miloš Obilić je bio Delija!!!
Naš brat začetnik nečega velikog i prelepog!
-DELIJE SEVER-
pre 3 godine
Delije (tur. deli, ar. delīl, lud, neobuzdan, pohlepan), u staroj turskoj organizaciji neregularna laka konjica pograničnih vojnih snaga. Ime su dobili po smelosti i hrabrosti ili kao vodiči turskih snaga. Kasnije delije prerastaju u vojni red serhat-kulu (osmanskih krajišnika), osnovan u Bosni i Srbiji dolaskom na vlast sultana Sulejmana II. U Bosni se prvi put spominju 1526. za vreme vladavine Gazi Husrev-bega, koji ih je, prema nekim podacima imao oko 100 hiljada. Prve delije činile su telesnu gardu graničnih oficira, a zatim su se razvili u snažne udarne jedinice. Regrutovani su od najhrabrijih islamiziranih stanovnika Bosne, Srbije, i dela osvojene Hrvatske. Kasnije su se delije kao rod vojske proširile i u ostatku Osmanskog Carstva. Odredom delija zapovedao je delibaša, a on se delio na bajrake (oko 50-60 ljudi) na čelu sa bajraktarom. Delije sa Srbima nemaju ama baš nikakve veze. Samo sa zvezdom, a to je neka druga priča
pre 3 godine
Šta god da su delije bile ime im je permanentno ukaljano "podvizima" današnjih delija.
pre 3 godine
У сваком добу су постојали момци склони кавзи чији је животни избор био да радије живе од мача или другог оружја него од рала. И увек су постојали људи оне друге врсте, спремни да радије плате некоме ко ће се тући за њихову част, него да ризикују сопствену главу. Спој та два резултирао је појавом заточника и најамника. А она је присутна откад људски род оставља писане трагове о својим активностима. Ни по чему није наша специфичност. Погледајте само грчку митологију и епове. Херкул, Ахилеј и многи други су били управо то.
pre 3 godine
Zvezdas, nikad Delija...
pre 3 godine
Meni su ovi autošovinisti vrlo interesantna sociološka pojava. Kada se setim sa 20+ sam i kod sebe primećivao sličan nagon da uprljam sve što je naše. Sa 35 kada sam se materijalno obezbedio za ceo život, shvatio sam da sam bio takav jer sam za svoje lične neuspehe i neostvarenost krivio narod i državu. Danas znam da sam i za neuspeh, kako i za uspeh bio kriv samo ja. Sa materijalnom sigurnošću nestao je autošovinizam, a postao dominantan patriotizam u najpozitivnijem smislu. Pozdrav i budite juna i Delije, a ne kukavice i autošovinisti. Život je megdan gde vas niko neće ceniti kada govorite loše o narodu i uemlji iz kog potičete.
pre 3 godine
Doprvak je hrvatska a zatočnik srpska reč. Obe konkurišu za naj reč godine. Blagu prednost dajem reči zatočnik.
pre 3 godine
Šta god da su delije bile ime im je permanentno ukaljano "podvizima" današnjih delija.
pre 3 godine
Delije su Turci ,a Zvezda jugoslavenska .kao Srbin stidim se ta dva pojma
pre 3 godine
Вујаклијин речник ти је поуздан као википедија...
Зашто би српски народ задржао реч „делија" у позитивном смислу да су то били Турци ?
Одакле више налазите све те „проверене" информације које ничим не можете да докажете? И ја бих могао сад да кажем да су Делије они који делују, чине добра дела, па су зато познати као јунаци. И ко би могао да тврди да је Вујаклија у праву, а ја не ?
pre 3 godine
Sve jajara i fukara kao i većina naših "junaka" kroz istoriju punu mitova i falsifikata.
pre 3 godine
@bokelj
Akad su Turci kolo igrali???
pre 3 godine
Grobari su bili kopači raka a da vidiš čudo i danas su isto.
pre 3 godine
Ahahaha hahaha
pre 3 godine
@ja hrvatska Imala kraljeva? A gdje im je grob?
pre 3 godine
Milos Obilic bio delija.. sah-mat :-))
pre 3 godine
Deli nije budala, nego lud, na turskom.
A budala je turska rijec koja kod njih znaci upravo to sto i na nasem.
pre 3 godine
Isto mu dođe, pljačkali tada, kradu sada... Ništa se nije promenilo...
pre 3 godine
Заточник је витез (или други борац) који излази на двобој уместо неког.
Делије, заточници и самураји једни с другима везе немају, а ритер на немачком значи просто витез. Једино чемпион по значењу одговара појму заточник.
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
(Natasa, 05. oktobar 2020 21:14)
Ne BUDALA, nego LUDAK, ali Ludak u pozitivnoj konotaciji.
(Maximus, 05. oktobar 2020 21:38)
Лудак није турска реч. Будала јесте.
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
(Natasa, 05. oktobar 2020 21:14)
priča je o delijama a ne dilejama
pre 3 godine
Delija mooomak...
pre 3 godine
Delija prevedeno s turskog znači ludak a istina je i da poljaci zaista
tvrde kako su baza njihovih husara srbi
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
(Zurkolomac, 5. oktobar 2020 21:35)
Da. Evo nekih casnih primera:
1. Kneginja Milica daje svoju cerku u harem coveku koji je odrubio glavu njenom muzu
2. Sin te iste Milice je ratovao na strani tog istog coveka, sa tolikim uspehom da su turci zahvaljujuci njegovoj pomoci u bitkama protiv hriscana jednom za svagda uklonili pretnju da ce neko da ih istera iz Evrope, tj. Balkanskog poluostrva.
3. Maricka bitka. 70 000 srba protiv 800 turaka. Pobedili su turci.
4. Mi o nasoj "casnoj i svetloj" istoriji znamo isto toliko koliko znamo jesmo li sami u univerzumu.
Molim vas da mi objavite komentar, nikog nisam vredjao. Samo sam iznosio cinjenice.
pre 3 godine
Delija ili dileja znači budala ili ludak. Nije to nikakav vitez.
pre 3 godine
Dakle navijači ,,Delije½ tj. ,,Cigani½ su zapravo Zatočnici. Hvala B92 na objašnjenju. Molim navijače Crvene Zvezde da hitno promene ova nametnuta imena u staro srpsko herojsko Zatočnici :)
(mls1, 05. oktobar 2020 20:38)
"Cigani" nisu zatočnici. Nadam se da razumeš.
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
pre 3 godine
Zagorci zar i ovde morate da lecite komplekse?
pre 3 godine
O Bože kakvo komentari. Delije označavaju nekog hrabrog jakog i neustrašivog kakve veze ima šta šta su oni radili u istoriji.
Šta onda grobari da kažu o mi njihovom imenu poreklom i ko su grobari... to su sve simbolična značenja.
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
Zurkolomac, 5. oktobar 2020 21:35
a evo npr ja ne klečim i plačem nego pucam od smijeha i držim se stomak , da li je i to pravilno ?
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
(Petar, 05. oktobar 2020 20:43)
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
pre 3 godine
Da su poljski husari vodili poreklo od srpskih vitezova (barem delom) nije nikakva izmišljotina nego poznata istorijska činjenica koju niko - osim izgleda u Srbiji - danas ne spori. Da li je to bio nekakav elitni sloj konjice, nekakvi zatočnici ili šta, ili generalno ratnički sloj niže vlastele kao svuda u Evropi, to ne znam.
pre 3 godine
Partizani u čudu. Očekujemo saopštenje.
pre 3 godine
Dajte nismo mi kao "susjedi" da izmišljamo i dodajemo. Zna se šta znači zatočnik i ovo su fantazije nekog ko je napisao knjigu i sad kao eto to je istorijska činjenica a nije
pre 3 godine
Oooo Turciiii, oooo zatočniciiiii.
pre 3 godine
Janjicari, samo sto su to postali svojom voljom, bez danka u krvi(devsirme). Pa dobro, toga je uvek bilo kod Srba, da sluze nekom drugom.
pre 3 godine
značenje reči delija:
1 vezirov vojnik; vojnik u nekoj četi lako oružanijeh konjanika, kojima se četovođa zove delibašy; deli – mahnit, hrabar
2 ratnik, junak, snažan muškarac lepe i razvijene muskulature;
3 navijač fudbalskog kluba Crvena Zvezda
Раније у тур. војсци делије су биле род лаке коњице која је обично у рату служила као претходница и путовођа пред војском. Гарда обласних управника, везира била је састављена од делија.
Rečnik kosovsko- metohijskog dijalekta, G. Elezović
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
(Petar, 05. oktobar 2020 20:43)
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
(Ibna, 05. oktobar 2020 21:02)
Nemaju ni etnicki ni religiozno (Turci su suniti, Persijanci su Siiti)
pre 3 godine
Ja procitah mnogo o srednjem veku i na podatak da husari poticu od srpskih odreda sam naisao da li kod Madjara ili Poljaka ne secam se. To mi je poznato. Ako se ne varam cak se neki vitez i pominje po imenu (verovatno zapovednik), davno je bilo ne drzite me za rec. Ovo za delije je glupost bez presedana, ali obrni okreni i jedni i drugi su se borili kao placenici na strani tudjih drzava tj. osvajaca.
pre 3 godine
ustvari su bile turski placenici koji su batinali okolo, dakle isto ko i sada
(ury, 05. oktobar 2020 20:33)
100% tačno. Cuj poljski husari haha
pre 3 godine
Za zatocnike sam cuo i nije nista cudno, svaka hriscanska zemlja u srednjem veku je imala ove tipove. Oni su bili nesto kao danasnji sportisti, ili kao gladijatori, borili su se za pare, slavu i titule. Medjutim kakve ovo veze ima sa delijama ja ne znam, posto je veza koja se daje jako slaba. Delija je kao sto svi znamo turska rec, sta tacno znaci ne znam, ali u nekom prenesenom znacenju kod nas znaci junak, odvazan itd. Da li su tako turci zvali neke svoje ratnike ne bih rekao al otkud znam.
pre 3 godine
lupetanje
pre 3 godine
Bolesti nema kraja i prekrajanju istorijskih cinjenica samo da bi se dokazao neki mit
pre 3 godine
Delija -turski konjanik. Pjesma igrale se delije nasred zemlje Srbije u sustini nije u velicanju Srba nego tih turskih vojnika. Sve naopako :)
pre 3 godine
Delije su bili turska laka konjica, najbolji turski ratnici probrani iz redova janjičara od hrišćanske dece koja su uglavnom otimana iz srpskih porodica kroz okupatorski zakonski akt pod nazivom "devširma" u narodu poznat kao "danak u krvi". Turci su ih zvali "delijama" što je u prevodu značilo ludo odvažni ili nepromišljeno hrabri, dok su oni sami sebe nazivali "zatočnici". Bili su lična garda turskih sultana, velikih vezira, vezira i paša nešto poput pretorijanaca u Rimskom carstvu. Najbolje opise o delijama dali su engleski istoričar Pol Riko u 17-om veku i francuski putopisac de Nikola u 16-om veku. Delije su bili nemilosrdni ratnici skloni razbojništvima i pljački, to je bila najelitnija plaćenička janjičarska vojska sačinjena od ljudu koji su mahom imali srpsko poreklo, uglavnom, svi su bili rođeni kao hrišćani, a umrli su kao muslimani.
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
pre 3 godine
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
(Ibna, 05. oktobar 2020 21:02)
Турци су примили у језик велики број страних (арапских, грчких и персијских) речи.
pre 3 godine
Aha, i cesljali se kao kralj Petar.
pre 3 godine
Zatočnik je vitez koji se zakleo na vernost ili da će nešto učiniti makar ga koštalo života a delije zna se ko su i šta su bile, Turska laka konjica. Zatočnik je isto neko ko je dat kao talac da bude na tuđem dvoru, zato danas imamo reč zatočenik koja vodi poreklo od zatočnika.
Miloša Obilića možemo nazvati zatočnikom a ne tamo neke vitezove koji traže slavu i borbu
pre 3 godine
hrvatska je imala kraljeve i to kakve i pobjede i bitke i to kakve a nije iz poraza kao na kosovu polju,marici i dalje poraz pretavrala u laznu povijesnu pobjedu.nije udavala svoje kceri za turske age i nisu bili begovi jel nisu bili robovi turcima.hrvati su ucestvovali na kosovskoj biti a to nigdje ne pise.cijela vasa istorija koja je slavna i to je neosporno ali slavna je u porazima je mitomanska.
pre 3 godine
Pa zar treba da ih slavimo?? turska legija stranaca! Da se ponosimo snjima? Danas bi se to zvalo psi rata. Ok, apsolutno nemam ništa protiv takvih ljudi, ali ne verujem da im dugujemo nesto...
pre 3 godine
Ajmo, juriš kvazi istoričari, autošovinisti i komšije naše koje od istorije nemaju kamen na kamenu...
Neka krene pljuvačina!
pre 3 godine
Dobro je sto su se neki još juče smejali Hrvatima kako “izmisljaju istoriju jer je nemaju”???
pre 3 godine
Moze i limenke
pre 3 godine
"Sačuvaj nas Bože srpskoga junaštva i hrvatske kulture"
pre 3 godine
Delije su turski konjanici, takp kaze Vujaklijin recnik i Prosvetina enciklopedija. A tako sebe nazivaju i navijaci jednog nazovi srpskog kluba, od 1989, jer ih je bio blam kako ih je citava Juga zvala.
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
(Natasa, 05. oktobar 2020 21:14)
Ne BUDALA, nego LUDAK, ali Ludak u pozitivnoj konotaciji.
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
pre 3 godine
Delija TURSKI junak ili konjanik.
pre 3 godine
Bili su turski krvnici...samo sto su ulepsali tekst sa "megdandzije" koji su posle presli u ... "krvnike"
pre 3 godine
ustvari su bile turski placenici koji su batinali okolo, dakle isto ko i sada
pre 3 godine
Adresa im je Delije Marakana Sever.
pre 3 godine
Dakle navijači ,,Delije½ tj. ,,Cigani½ su zapravo Zatočnici. Hvala B92 na objašnjenju. Molim navijače Crvene Zvezde da hitno promene ova nametnuta imena u staro srpsko herojsko Zatočnici :)
pre 3 godine
Turski konjanici, poreklom sa ovih prostora.
pre 3 godine
Poturice
pre 3 godine
Turska konjica!
pre 3 godine
koji mitovi i lažovi
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
pre 3 godine
Turski konjanici, proučite poreklo imena "delija"
pre 3 godine
Busamo se u grudi nasom srednjovekovnom istorijom o kojoj znamo 1% istine a ostalo nam je zasnovano na mitomaniji. Mi smo jadan i nebitan narod, a mislimo da smo veliki.
pre 3 godine
zbunjen sam, jel se neko sali sa stubom srpstva
ili se zeli predstaviti kako su gejlije ipak nesto dobro i pozitivno
ocekujemo veliki transparent na severu srpski samuraji sa katanom.
a sto se tice teksta ovo je valjda dovoljno:
"kod nas skoro da i nema pisanih tragova"
Neki konkretniji tragovi nalaze se u epskim narodnim pesmama...
pre 3 godine
Овај је гори од Деретића и оног Албанског историчара што тврди да су манастири на Косову Албански а не Српски!
pre 3 godine
Neeeeee..
Zašto ovo sada!?
Šta će grobari sada da rade!?
Zar Delije nisu turski konjanici!?
Neeeeeeeeeeeeeeeeee
pre 3 godine
ustvari su bile turski placenici koji su batinali okolo, dakle isto ko i sada
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
pre 3 godine
Poturice
pre 3 godine
Dakle navijači ,,Delije½ tj. ,,Cigani½ su zapravo Zatočnici. Hvala B92 na objašnjenju. Molim navijače Crvene Zvezde da hitno promene ova nametnuta imena u staro srpsko herojsko Zatočnici :)
pre 3 godine
Delije su bili turska laka konjica, najbolji turski ratnici probrani iz redova janjičara od hrišćanske dece koja su uglavnom otimana iz srpskih porodica kroz okupatorski zakonski akt pod nazivom "devširma" u narodu poznat kao "danak u krvi". Turci su ih zvali "delijama" što je u prevodu značilo ludo odvažni ili nepromišljeno hrabri, dok su oni sami sebe nazivali "zatočnici". Bili su lična garda turskih sultana, velikih vezira, vezira i paša nešto poput pretorijanaca u Rimskom carstvu. Najbolje opise o delijama dali su engleski istoričar Pol Riko u 17-om veku i francuski putopisac de Nikola u 16-om veku. Delije su bili nemilosrdni ratnici skloni razbojništvima i pljački, to je bila najelitnija plaćenička janjičarska vojska sačinjena od ljudu koji su mahom imali srpsko poreklo, uglavnom, svi su bili rođeni kao hrišćani, a umrli su kao muslimani.
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
pre 3 godine
Turska konjica!
pre 3 godine
Delija -turski konjanik. Pjesma igrale se delije nasred zemlje Srbije u sustini nije u velicanju Srba nego tih turskih vojnika. Sve naopako :)
pre 3 godine
zbunjen sam, jel se neko sali sa stubom srpstva
ili se zeli predstaviti kako su gejlije ipak nesto dobro i pozitivno
ocekujemo veliki transparent na severu srpski samuraji sa katanom.
a sto se tice teksta ovo je valjda dovoljno:
"kod nas skoro da i nema pisanih tragova"
Neki konkretniji tragovi nalaze se u epskim narodnim pesmama...
pre 3 godine
Meni su ovi autošovinisti vrlo interesantna sociološka pojava. Kada se setim sa 20+ sam i kod sebe primećivao sličan nagon da uprljam sve što je naše. Sa 35 kada sam se materijalno obezbedio za ceo život, shvatio sam da sam bio takav jer sam za svoje lične neuspehe i neostvarenost krivio narod i državu. Danas znam da sam i za neuspeh, kako i za uspeh bio kriv samo ja. Sa materijalnom sigurnošću nestao je autošovinizam, a postao dominantan patriotizam u najpozitivnijem smislu. Pozdrav i budite juna i Delije, a ne kukavice i autošovinisti. Život je megdan gde vas niko neće ceniti kada govorite loše o narodu i uemlji iz kog potičete.
pre 3 godine
Delije (tur. deli, ar. delīl, lud, neobuzdan, pohlepan), u staroj turskoj organizaciji neregularna laka konjica pograničnih vojnih snaga. Ime su dobili po smelosti i hrabrosti ili kao vodiči turskih snaga. Kasnije delije prerastaju u vojni red serhat-kulu (osmanskih krajišnika), osnovan u Bosni i Srbiji dolaskom na vlast sultana Sulejmana II. U Bosni se prvi put spominju 1526. za vreme vladavine Gazi Husrev-bega, koji ih je, prema nekim podacima imao oko 100 hiljada. Prve delije činile su telesnu gardu graničnih oficira, a zatim su se razvili u snažne udarne jedinice. Regrutovani su od najhrabrijih islamiziranih stanovnika Bosne, Srbije, i dela osvojene Hrvatske. Kasnije su se delije kao rod vojske proširile i u ostatku Osmanskog Carstva. Odredom delija zapovedao je delibaša, a on se delio na bajrake (oko 50-60 ljudi) na čelu sa bajraktarom. Delije sa Srbima nemaju ama baš nikakve veze. Samo sa zvezdom, a to je neka druga priča
pre 3 godine
Adresa im je Delije Marakana Sever.
pre 3 godine
Busamo se u grudi nasom srednjovekovnom istorijom o kojoj znamo 1% istine a ostalo nam je zasnovano na mitomaniji. Mi smo jadan i nebitan narod, a mislimo da smo veliki.
pre 3 godine
ustvari su bile turski placenici koji su batinali okolo, dakle isto ko i sada
(ury, 05. oktobar 2020 20:33)
100% tačno. Cuj poljski husari haha
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
(Zurkolomac, 5. oktobar 2020 21:35)
Da. Evo nekih casnih primera:
1. Kneginja Milica daje svoju cerku u harem coveku koji je odrubio glavu njenom muzu
2. Sin te iste Milice je ratovao na strani tog istog coveka, sa tolikim uspehom da su turci zahvaljujuci njegovoj pomoci u bitkama protiv hriscana jednom za svagda uklonili pretnju da ce neko da ih istera iz Evrope, tj. Balkanskog poluostrva.
3. Maricka bitka. 70 000 srba protiv 800 turaka. Pobedili su turci.
4. Mi o nasoj "casnoj i svetloj" istoriji znamo isto toliko koliko znamo jesmo li sami u univerzumu.
Molim vas da mi objavite komentar, nikog nisam vredjao. Samo sam iznosio cinjenice.
pre 3 godine
Delije su turski konjanici, takp kaze Vujaklijin recnik i Prosvetina enciklopedija. A tako sebe nazivaju i navijaci jednog nazovi srpskog kluba, od 1989, jer ih je bio blam kako ih je citava Juga zvala.
pre 3 godine
"Sačuvaj nas Bože srpskoga junaštva i hrvatske kulture"
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
pre 3 godine
Dobro je sto su se neki još juče smejali Hrvatima kako “izmisljaju istoriju jer je nemaju”???
pre 3 godine
Delija ili dileja znači budala ili ludak. Nije to nikakav vitez.
pre 3 godine
Delije su Turci ,a Zvezda jugoslavenska .kao Srbin stidim se ta dva pojma
pre 3 godine
Pa zar treba da ih slavimo?? turska legija stranaca! Da se ponosimo snjima? Danas bi se to zvalo psi rata. Ok, apsolutno nemam ništa protiv takvih ljudi, ali ne verujem da im dugujemo nesto...
pre 3 godine
Ja procitah mnogo o srednjem veku i na podatak da husari poticu od srpskih odreda sam naisao da li kod Madjara ili Poljaka ne secam se. To mi je poznato. Ako se ne varam cak se neki vitez i pominje po imenu (verovatno zapovednik), davno je bilo ne drzite me za rec. Ovo za delije je glupost bez presedana, ali obrni okreni i jedni i drugi su se borili kao placenici na strani tudjih drzava tj. osvajaca.
pre 3 godine
Deli nije budala, nego lud, na turskom.
A budala je turska rijec koja kod njih znaci upravo to sto i na nasem.
pre 3 godine
Oooo Turciiii, oooo zatočniciiiii.
pre 3 godine
Овај је гори од Деретића и оног Албанског историчара што тврди да су манастири на Косову Албански а не Српски!
pre 3 godine
Bolesti nema kraja i prekrajanju istorijskih cinjenica samo da bi se dokazao neki mit
pre 3 godine
Janjicari, samo sto su to postali svojom voljom, bez danka u krvi(devsirme). Pa dobro, toga je uvek bilo kod Srba, da sluze nekom drugom.
pre 3 godine
Da su poljski husari vodili poreklo od srpskih vitezova (barem delom) nije nikakva izmišljotina nego poznata istorijska činjenica koju niko - osim izgleda u Srbiji - danas ne spori. Da li je to bio nekakav elitni sloj konjice, nekakvi zatočnici ili šta, ili generalno ratnički sloj niže vlastele kao svuda u Evropi, to ne znam.
pre 3 godine
Bili su turski krvnici...samo sto su ulepsali tekst sa "megdandzije" koji su posle presli u ... "krvnike"
pre 3 godine
@ja hrvatska Imala kraljeva? A gdje im je grob?
pre 3 godine
Dajte nismo mi kao "susjedi" da izmišljamo i dodajemo. Zna se šta znači zatočnik i ovo su fantazije nekog ko je napisao knjigu i sad kao eto to je istorijska činjenica a nije
pre 3 godine
koji mitovi i lažovi
pre 3 godine
Zagorci zar i ovde morate da lecite komplekse?
pre 3 godine
Вујаклијин речник ти је поуздан као википедија...
Зашто би српски народ задржао реч „делија" у позитивном смислу да су то били Турци ?
Одакле више налазите све те „проверене" информације које ничим не можете да докажете? И ја бих могао сад да кажем да су Делије они који делују, чине добра дела, па су зато познати као јунаци. И ко би могао да тврди да је Вујаклија у праву, а ја не ?
pre 3 godine
Šta god da su delije bile ime im je permanentno ukaljano "podvizima" današnjih delija.
pre 3 godine
Isto mu dođe, pljačkali tada, kradu sada... Ništa se nije promenilo...
pre 3 godine
Sve jajara i fukara kao i većina naših "junaka" kroz istoriju punu mitova i falsifikata.
pre 3 godine
Zvezdas, nikad Delija...
pre 3 godine
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
(Ibna, 05. oktobar 2020 21:02)
Турци су примили у језик велики број страних (арапских, грчких и персијских) речи.
pre 3 godine
Delija prevedeno s turskog znači ludak a istina je i da poljaci zaista
tvrde kako su baza njihovih husara srbi
pre 3 godine
Zatočnik je vitez koji se zakleo na vernost ili da će nešto učiniti makar ga koštalo života a delije zna se ko su i šta su bile, Turska laka konjica. Zatočnik je isto neko ko je dat kao talac da bude na tuđem dvoru, zato danas imamo reč zatočenik koja vodi poreklo od zatočnika.
Miloša Obilića možemo nazvati zatočnikom a ne tamo neke vitezove koji traže slavu i borbu
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
(Natasa, 05. oktobar 2020 21:14)
Ne BUDALA, nego LUDAK, ali Ludak u pozitivnoj konotaciji.
pre 3 godine
У сваком добу су постојали момци склони кавзи чији је животни избор био да радије живе од мача или другог оружја него од рала. И увек су постојали људи оне друге врсте, спремни да радије плате некоме ко ће се тући за њихову част, него да ризикују сопствену главу. Спој та два резултирао је појавом заточника и најамника. А она је присутна откад људски род оставља писане трагове о својим активностима. Ни по чему није наша специфичност. Погледајте само грчку митологију и епове. Херкул, Ахилеј и многи други су били управо то.
pre 3 godine
značenje reči delija:
1 vezirov vojnik; vojnik u nekoj četi lako oružanijeh konjanika, kojima se četovođa zove delibašy; deli – mahnit, hrabar
2 ratnik, junak, snažan muškarac lepe i razvijene muskulature;
3 navijač fudbalskog kluba Crvena Zvezda
Раније у тур. војсци делије су биле род лаке коњице која је обично у рату служила као претходница и путовођа пред војском. Гарда обласних управника, везира била је састављена од делија.
Rečnik kosovsko- metohijskog dijalekta, G. Elezović
pre 3 godine
Turski konjanici, proučite poreklo imena "delija"
pre 3 godine
lupetanje
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
pre 3 godine
Moze i limenke
pre 3 godine
Doprvak je hrvatska a zatočnik srpska reč. Obe konkurišu za naj reč godine. Blagu prednost dajem reči zatočnik.
pre 3 godine
Turski konjanici, poreklom sa ovih prostora.
pre 3 godine
Delija TURSKI junak ili konjanik.
pre 3 godine
Заточник је витез (или други борац) који излази на двобој уместо неког.
Делије, заточници и самураји једни с другима везе немају, а ритер на немачком значи просто витез. Једино чемпион по значењу одговара појму заточник.
pre 3 godine
Neeeeee..
Zašto ovo sada!?
Šta će grobari sada da rade!?
Zar Delije nisu turski konjanici!?
Neeeeeeeeeeeeeeeeee
pre 3 godine
Šta god da su delije bile ime im je permanentno ukaljano "podvizima" današnjih delija.
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
Zurkolomac, 5. oktobar 2020 21:35
a evo npr ja ne klečim i plačem nego pucam od smijeha i držim se stomak , da li je i to pravilno ?
pre 3 godine
Grobari su bili kopači raka a da vidiš čudo i danas su isto.
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
(Natasa, 05. oktobar 2020 21:14)
priča je o delijama a ne dilejama
pre 3 godine
Aha, i cesljali se kao kralj Petar.
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
(Petar, 05. oktobar 2020 20:43)
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
(Ibna, 05. oktobar 2020 21:02)
Nemaju ni etnicki ni religiozno (Turci su suniti, Persijanci su Siiti)
pre 3 godine
Dakle navijači ,,Delije½ tj. ,,Cigani½ su zapravo Zatočnici. Hvala B92 na objašnjenju. Molim navijače Crvene Zvezde da hitno promene ova nametnuta imena u staro srpsko herojsko Zatočnici :)
(mls1, 05. oktobar 2020 20:38)
"Cigani" nisu zatočnici. Nadam se da razumeš.
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
(Natasa, 05. oktobar 2020 21:14)
Ne BUDALA, nego LUDAK, ali Ludak u pozitivnoj konotaciji.
(Maximus, 05. oktobar 2020 21:38)
Лудак није турска реч. Будала јесте.
pre 3 godine
hrvatska je imala kraljeve i to kakve i pobjede i bitke i to kakve a nije iz poraza kao na kosovu polju,marici i dalje poraz pretavrala u laznu povijesnu pobjedu.nije udavala svoje kceri za turske age i nisu bili begovi jel nisu bili robovi turcima.hrvati su ucestvovali na kosovskoj biti a to nigdje ne pise.cijela vasa istorija koja je slavna i to je neosporno ali slavna je u porazima je mitomanska.
pre 3 godine
Ajmo, juriš kvazi istoričari, autošovinisti i komšije naše koje od istorije nemaju kamen na kamenu...
Neka krene pljuvačina!
pre 3 godine
Milos Obilic bio delija.. sah-mat :-))
pre 3 godine
O Bože kakvo komentari. Delije označavaju nekog hrabrog jakog i neustrašivog kakve veze ima šta šta su oni radili u istoriji.
Šta onda grobari da kažu o mi njihovom imenu poreklom i ko su grobari... to su sve simbolična značenja.
pre 3 godine
Za zatocnike sam cuo i nije nista cudno, svaka hriscanska zemlja u srednjem veku je imala ove tipove. Oni su bili nesto kao danasnji sportisti, ili kao gladijatori, borili su se za pare, slavu i titule. Medjutim kakve ovo veze ima sa delijama ja ne znam, posto je veza koja se daje jako slaba. Delija je kao sto svi znamo turska rec, sta tacno znaci ne znam, ali u nekom prenesenom znacenju kod nas znaci junak, odvazan itd. Da li su tako turci zvali neke svoje ratnike ne bih rekao al otkud znam.
pre 3 godine
@bokelj
Akad su Turci kolo igrali???
pre 3 godine
Delija mooomak...
pre 3 godine
Delije, predhodnica vojske, palikuće, zulumćari, bagra koja pokušava dokazivanjem da se izdigne sa dna kace. Lokalne poturice koje su sultanu manje štetne bile ''na plati'' nego da haraju drumovima i pljačkaju karavane. Neke evropske i maloazijske diktature i dalje neguju i čuvaju tu kastu od izumiranja, 5 vekova kasnije.
pre 3 godine
Partizani u čudu. Očekujemo saopštenje.
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
(Petar, 05. oktobar 2020 20:43)
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
pre 3 godine
Ahahaha hahaha
pre 3 godine
Tako je to kad prevodilac zaposlen u RTS-u hoće naprasno da postane istoričar...haha
pre 3 godine
@drugosrbijanac
Zbog tebe će snimiti film "800".
pre 3 godine
ovo su podaci iz "čuvene" zabranjene srBske istorije... hahahaha
pre 3 godine
Zar neko stvarno vjeruje u ove gluposti?
pre 3 godine
Turski konjanik!
pre 3 godine
Grobari su bili kopači raka a da vidiš čudo i danas su isto.
(Milan Djordjevic, 05. oktobar 2020 22:03)
to je časno zanimanje, za razliku od delija koji su pljačkali i ubijali.
pre 3 godine
Kao i navijači, udbasi i poturice
pre 3 godine
"Kada su naši zatočnici otišli u službu kod Turaka, oni su im dali naziv delije i taj termin se zadržao do današnjih dana".Kako se to danas kaže?Plaćenici.Psi rata.I zašto bi njih Srbija pamtila kada ništa nisu učinili za nju već za Tursku?Možda ih treba pominjati zbog velikog navijača?
pre 3 godine
Neeeeee..
Zašto ovo sada!?
Šta će grobari sada da rade!?
Zar Delije nisu turski konjanici!?
Neeeeeeeeeeeeeeeeee
(shone, 05. oktobar 2020 20:33
Piše da su bili turski plaćenici.
pre 3 godine
Da. Evo nekih casnih primera:
1. Kneginja Milica daje svoju cerku u harem coveku koji je odrubio glavu njenom muzu
2. Sin te iste Milice je ratovao na strani tog istog coveka, sa tolikim uspehom da su turci zahvaljujuci njegovoj pomoci u bitkama protiv hriscana jednom za svagda uklonili pretnju da ce neko da ih istera iz Evrope, tj. Balkanskog poluostrva.
3. Maricka bitka. 70 000 srba protiv 800 turaka. Pobedili su turci.
4. Mi o nasoj "casnoj i svetloj" istoriji znamo isto toliko koliko znamo jesmo li sami u univerzumu.
Molim vas da mi objavite komentar, nikog nisam vredjao. Samo sam iznosio cinjenice.
@(drugosrbijanac, 5. oktobar 2020 22:09)
"Činjenice" ti imaju veze sa istinom koliko i znanje o univerzumu, prava istina glasi ovako:
1. sultan Bajazit se ženi ćerkom čoveka koji mu je ubio oca, ali ne posle boja, nego tek nakon što su katolički hrišćani napali Srbiju i izdali je
2. sin knjeginje Milice nikad ne bi ratovao sa Bajazitom da pomenuta "hrišćanska" Evropa nije zarila mač izdaje u srpska leđa svega 3 meseca nakon Kosovskog boja
3. Marička bitka, ni današnja srpska vojska ne bi mogla da sabere 70 hiljada čoveka, a kamoli ondašnja od pre 600+ godina pravi odnos snaga je bio 3 na prema 1 u korist srpske vojske, sve ostalo su bajke za malu tursku decu.;
4. trebalo bi malo manje da čitaš te osmanske hvalospeve o samima sebi, usput oni od časne istorije nemaju ni "Č" jer su vazda bili okupatori i zločinci, bar na ovim prostorima
pre 3 godine
Делије су били турски ирегуларни војници, лака коњица.
pre 3 godine
Bili su to sto su i sad- sluge rezima! Uvek i svakog!
pre 3 godine
Bajke za decu. Čisti islamizirani Srbi, iz Bosne. Oni, sto su prodali veru za večeru.
pre 3 godine
Mogao si da pogledaš u seriji Sulejman veličanstveni delije su bili njegova elitna jedinica sastavljena od janičara. Tako se vode i u svim turskim arhivama. A zašto im srpski narod pevao pesme? Pa i Titu su pevali uvlakačke pesme...
pre 3 godine
Hahaha delije !!!! Hahaha kakav pokusaj haha
pre 3 godine
Pravi zvezdasi se stide imena delija!!!!
pre 3 godine
Jaooo...hahaha.,.e svako se lati pera i mastila
pre 3 godine
Čini mi se da je ovo nastavak trenda umivanja istorije. Bićemo prvaci sveta, ona voli zvezdu, artiljero, Montevideo.. Uskoro nešto I na temu delija.
pre 3 godine
Sada su to Panteri.
pre 3 godine
PANTERI!
pre 3 godine
"Према историјским записима, прве хусаре су чиниле групе српских ратника које су прелазиле у јужну Мађарску након турског заузимања Србије крајем 14. века. Намесник краљевине Мађарске, Јанош Хуњади, формирао је од њих коњичке јединице за борбу против Османлија, мада је опште уврежено мишљење да је ове јединице први формирао његов син Матија Корвин. Матија Корвин је заслужан за каснију реорганизацију хусарских група у веће јединице и организовање сталне војне обуке." Ово исто пише и на Википедији на енглеском. Касније су хусари - коњаници били саставни дио малтене свих војски Европе па и Пољске. Са Пољским хусарима, Срби изгледа немају везе, али први хусари су били у Мађарској и то су били Срби. Хусари су коњаници у хришћанским државама. Делије су били Турски коњаници. Међу њима су били и потурчени Срби. Дакле ништа позитивно нема у тим Делијама као ни данас.
pre 3 godine
Delije,Turski jurišnici!!!
pre 3 godine
Poljski Husari su 1529 spasili Beč od Turaka, da se ne lažemo većina naših su služili sultana kao vazali na primer Stefan Lazarević do pada Srbije pod Tursku vlast ili kao janičari, ima pomena u turskim izvorima da su se najhrabrije borili tokom pada Konstantinopolja, ili kako kaže pesma o prvom srpskom ustanku tu knezovi nisu radi kavzi, kakvi knezovi u okupiranoj srbiji? Pa sluge koji su skupljali harač od sirotinje raje..
Meni je najzanimljiviji taj period Stefana Lazarevića koji se nije pobunio protiv Bajazita a imao je prilika da pređe na stranu Mađara kad su krenuli u krstaški rat ili kad je Skenderbeg vodio uspešnu pobunu, ili tokom građanskog rata u turskoj kad je Bajazita zarobio Timur.. možda bi se oslobodili mnogo ranije još u 15 veku i ne bi bili 500 godina pod turcima, ko zna..
pre 3 godine
Autošovinizam je autoimina bolest.
pre 3 godine
Opredelite se za Milosa Obilica,jel bio ,,delija,,bez cilja ,samo borbe radi ili je bio ,,vitez reda zmaja,,.Razlika je ogromna ,neuporediva.
pre 3 godine
Miloš Obilić je bio Delija!!!
Naš brat začetnik nečega velikog i prelepog!
-DELIJE SEVER-
(Nema dalje, 06. oktobar 2020 00:17)
pobrkao si ga sa arkanom.
pre 3 godine
Može biti, ali ne mora da znači.
pre 3 godine
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
(Hammer, 5. oktobar 2020 21:38)
Da, da...pazi ono, srednji vek, bezakonje i nasilje vlada a oni tako nasilni i krvozedni
.bas im je bilo lose u zivotu tada, jao kako su bili nesretni oni
pre 3 godine
oooo turciiiii, imal medju vama koja ..... za stiskavac
pre 3 godine
O Bože kakvo komentari. Delije označavaju nekog hrabrog jakog i neustrašivog kakve veze ima šta šta su oni radili u istoriji.
Šta onda grobari da kažu o mi njihovom imenu poreklom i ko su grobari... to su sve simbolična značenja.
(4k4.Dex, 05. oktobar 2020 21:53)
polako, doći ćeš i ti jednog dana nama pred lopatu...
pre 3 godine
A vidi ove komsije sto dodju ovde da se potajno dive velikom narodu sa jos vecom istorijom ali komentarima pokusavaju da ga svedu na svoj nivo da im bude lakse. Komso, u 5 godina srpske “povjesti” stane vise nego u 100 godina hrvatske, i to da ne preteram.
pre 3 godine
Šta, Čak Noris Srbenda? Znao sam! :p
pre 3 godine
Nije ništa zaboravljeno nego naši istoričari nemaju spis, sa pečatom. Arheologija, etimologija i ostale nauke nisu bitne...
pre 3 godine
Svaki samuraj je imao svog gospodara kojem je služio, kao što su i njegovi preci bili u službi predaka njegovog gospodara. Samuraj čiji je gospodar umro ili poginuo ne ostavljajući naslednike, postajao je ronin, samuraj bez gospodara, što bi bio ekvivalent zatočniku.
pre 3 godine
Anadolci - turski konjanici - delije
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
(Petar, 05. oktobar 2020 20:43)
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
(Ibna, 05. oktobar 2020 21:02)
Nemaju ni etnicki ni religiozno (Turci su suniti, Persijanci su Siiti)
(Maximus, 05. oktobar 2020 21:40)
ali imaju veze geografski, biseru.
pre 3 godine
DELIJA NE MOŽE BITI TURSKA REČ. NE POSTOJI TURSKA REČ KOJA SE ZAVRŠAVA NA JA. DELI NA TURSKOM ZNAČI LUDAK. SAMO PRATITE LOGIKU. MANITE SE MITOLOGIJE I OSTALIH GLUPOSTI KOJE NISU DOKAZANE.
pre 3 godine
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
(Hammer, 5. oktobar 2020 21:38)
govoriš o janičarima.
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
(Zurkolomac, 5. oktobar 2020 21:35)
možemo i mi s njima komotno... da plačemo na istu temu.
pre 3 godine
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
(Hammer, 05. oktobar 2020 21:38)
pobrkao si sa janičarima... delije su bili dobrovoljci.
pre 3 godine
"Sačuvaj nas Bože srpskoga junaštva i hrvatske kulture"
(deniro, 05. oktobar 2020 21:30)
Krleža za sva vremena :)
pre 3 godine
Miloš Obilić je bio Delija!!!
Naš brat začetnik nečega velikog i prelepog!
-DELIJE SEVER-
pre 3 godine
(Reklamacija savesti, 5. oktobar 2020 23:57)
Pravo u centar! Veliko postovanje na svarsenoj analizi!
pre 3 godine
hrvatska je imala kraljeve i to kakve i pobjede i bitke i to kakve a nije iz poraza kao na kosovu polju,marici i dalje poraz pretavrala u laznu povijesnu pobjedu.nije udavala svoje kceri za turske age i nisu bili begovi jel nisu bili robovi turcima.hrvati su ucestvovali na kosovskoj biti a to nigdje ne pise.cijela vasa istorija koja je slavna i to je neosporno ali slavna je u porazima je mitomanska.
pre 3 godine
Neeeeee..
Zašto ovo sada!?
Šta će grobari sada da rade!?
Zar Delije nisu turski konjanici!?
Neeeeeeeeeeeeeeeeee
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
(Zurkolomac, 5. oktobar 2020 21:35)
Da. Evo nekih casnih primera:
1. Kneginja Milica daje svoju cerku u harem coveku koji je odrubio glavu njenom muzu
2. Sin te iste Milice je ratovao na strani tog istog coveka, sa tolikim uspehom da su turci zahvaljujuci njegovoj pomoci u bitkama protiv hriscana jednom za svagda uklonili pretnju da ce neko da ih istera iz Evrope, tj. Balkanskog poluostrva.
3. Maricka bitka. 70 000 srba protiv 800 turaka. Pobedili su turci.
4. Mi o nasoj "casnoj i svetloj" istoriji znamo isto toliko koliko znamo jesmo li sami u univerzumu.
Molim vas da mi objavite komentar, nikog nisam vredjao. Samo sam iznosio cinjenice.
pre 3 godine
Busamo se u grudi nasom srednjovekovnom istorijom o kojoj znamo 1% istine a ostalo nam je zasnovano na mitomaniji. Mi smo jadan i nebitan narod, a mislimo da smo veliki.
pre 3 godine
Delije su Turci ,a Zvezda jugoslavenska .kao Srbin stidim se ta dva pojma
pre 3 godine
Meni su ovi autošovinisti vrlo interesantna sociološka pojava. Kada se setim sa 20+ sam i kod sebe primećivao sličan nagon da uprljam sve što je naše. Sa 35 kada sam se materijalno obezbedio za ceo život, shvatio sam da sam bio takav jer sam za svoje lične neuspehe i neostvarenost krivio narod i državu. Danas znam da sam i za neuspeh, kako i za uspeh bio kriv samo ja. Sa materijalnom sigurnošću nestao je autošovinizam, a postao dominantan patriotizam u najpozitivnijem smislu. Pozdrav i budite juna i Delije, a ne kukavice i autošovinisti. Život je megdan gde vas niko neće ceniti kada govorite loše o narodu i uemlji iz kog potičete.
pre 3 godine
Poturice
pre 3 godine
Adresa im je Delije Marakana Sever.
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
pre 3 godine
Вујаклијин речник ти је поуздан као википедија...
Зашто би српски народ задржао реч „делија" у позитивном смислу да су то били Турци ?
Одакле више налазите све те „проверене" информације које ничим не можете да докажете? И ја бих могао сад да кажем да су Делије они који делују, чине добра дела, па су зато познати као јунаци. И ко би могао да тврди да је Вујаклија у праву, а ја не ?
pre 3 godine
zbunjen sam, jel se neko sali sa stubom srpstva
ili se zeli predstaviti kako su gejlije ipak nesto dobro i pozitivno
ocekujemo veliki transparent na severu srpski samuraji sa katanom.
a sto se tice teksta ovo je valjda dovoljno:
"kod nas skoro da i nema pisanih tragova"
Neki konkretniji tragovi nalaze se u epskim narodnim pesmama...
pre 3 godine
O Bože kakvo komentari. Delije označavaju nekog hrabrog jakog i neustrašivog kakve veze ima šta šta su oni radili u istoriji.
Šta onda grobari da kažu o mi njihovom imenu poreklom i ko su grobari... to su sve simbolična značenja.
pre 3 godine
Partizani u čudu. Očekujemo saopštenje.
pre 3 godine
ustvari su bile turski placenici koji su batinali okolo, dakle isto ko i sada
pre 3 godine
Delije su turski konjanici, takp kaze Vujaklijin recnik i Prosvetina enciklopedija. A tako sebe nazivaju i navijaci jednog nazovi srpskog kluba, od 1989, jer ih je bio blam kako ih je citava Juga zvala.
pre 3 godine
"Sačuvaj nas Bože srpskoga junaštva i hrvatske kulture"
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
(Petar, 05. oktobar 2020 20:43)
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
pre 3 godine
Sve jajara i fukara kao i većina naših "junaka" kroz istoriju punu mitova i falsifikata.
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
Zurkolomac, 5. oktobar 2020 21:35
a evo npr ja ne klečim i plačem nego pucam od smijeha i držim se stomak , da li je i to pravilno ?
pre 3 godine
Delija ili dileja znači budala ili ludak. Nije to nikakav vitez.
pre 3 godine
Zagorci zar i ovde morate da lecite komplekse?
pre 3 godine
Ajmo, juriš kvazi istoričari, autošovinisti i komšije naše koje od istorije nemaju kamen na kamenu...
Neka krene pljuvačina!
pre 3 godine
Dobro je sto su se neki još juče smejali Hrvatima kako “izmisljaju istoriju jer je nemaju”???
pre 3 godine
Turska konjica!
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
pre 3 godine
ustvari su bile turski placenici koji su batinali okolo, dakle isto ko i sada
(ury, 05. oktobar 2020 20:33)
100% tačno. Cuj poljski husari haha
pre 3 godine
Dakle navijači ,,Delije½ tj. ,,Cigani½ su zapravo Zatočnici. Hvala B92 na objašnjenju. Molim navijače Crvene Zvezde da hitno promene ova nametnuta imena u staro srpsko herojsko Zatočnici :)
pre 3 godine
@ja hrvatska Imala kraljeva? A gdje im je grob?
pre 3 godine
Bolesti nema kraja i prekrajanju istorijskih cinjenica samo da bi se dokazao neki mit
pre 3 godine
Delije (tur. deli, ar. delīl, lud, neobuzdan, pohlepan), u staroj turskoj organizaciji neregularna laka konjica pograničnih vojnih snaga. Ime su dobili po smelosti i hrabrosti ili kao vodiči turskih snaga. Kasnije delije prerastaju u vojni red serhat-kulu (osmanskih krajišnika), osnovan u Bosni i Srbiji dolaskom na vlast sultana Sulejmana II. U Bosni se prvi put spominju 1526. za vreme vladavine Gazi Husrev-bega, koji ih je, prema nekim podacima imao oko 100 hiljada. Prve delije činile su telesnu gardu graničnih oficira, a zatim su se razvili u snažne udarne jedinice. Regrutovani su od najhrabrijih islamiziranih stanovnika Bosne, Srbije, i dela osvojene Hrvatske. Kasnije su se delije kao rod vojske proširile i u ostatku Osmanskog Carstva. Odredom delija zapovedao je delibaša, a on se delio na bajrake (oko 50-60 ljudi) na čelu sa bajraktarom. Delije sa Srbima nemaju ama baš nikakve veze. Samo sa zvezdom, a to je neka druga priča
pre 3 godine
Milos Obilic bio delija.. sah-mat :-))
pre 3 godine
Janjicari, samo sto su to postali svojom voljom, bez danka u krvi(devsirme). Pa dobro, toga je uvek bilo kod Srba, da sluze nekom drugom.
pre 3 godine
Da su poljski husari vodili poreklo od srpskih vitezova (barem delom) nije nikakva izmišljotina nego poznata istorijska činjenica koju niko - osim izgleda u Srbiji - danas ne spori. Da li je to bio nekakav elitni sloj konjice, nekakvi zatočnici ili šta, ili generalno ratnički sloj niže vlastele kao svuda u Evropi, to ne znam.
pre 3 godine
Овај је гори од Деретића и оног Албанског историчара што тврди да су манастири на Косову Албански а не Српски!
pre 3 godine
Delija -turski konjanik. Pjesma igrale se delije nasred zemlje Srbije u sustini nije u velicanju Srba nego tih turskih vojnika. Sve naopako :)
pre 3 godine
Delije su bili turska laka konjica, najbolji turski ratnici probrani iz redova janjičara od hrišćanske dece koja su uglavnom otimana iz srpskih porodica kroz okupatorski zakonski akt pod nazivom "devširma" u narodu poznat kao "danak u krvi". Turci su ih zvali "delijama" što je u prevodu značilo ludo odvažni ili nepromišljeno hrabri, dok su oni sami sebe nazivali "zatočnici". Bili su lična garda turskih sultana, velikih vezira, vezira i paša nešto poput pretorijanaca u Rimskom carstvu. Najbolje opise o delijama dali su engleski istoričar Pol Riko u 17-om veku i francuski putopisac de Nikola u 16-om veku. Delije su bili nemilosrdni ratnici skloni razbojništvima i pljački, to je bila najelitnija plaćenička janjičarska vojska sačinjena od ljudu koji su mahom imali srpsko poreklo, uglavnom, svi su bili rođeni kao hrišćani, a umrli su kao muslimani.
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
(Petar, 05. oktobar 2020 20:43)
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
(Ibna, 05. oktobar 2020 21:02)
Nemaju ni etnicki ni religiozno (Turci su suniti, Persijanci su Siiti)
pre 3 godine
Zvezdas, nikad Delija...
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
(Natasa, 05. oktobar 2020 21:14)
Ne BUDALA, nego LUDAK, ali Ludak u pozitivnoj konotaciji.
pre 3 godine
Šta god da su delije bile ime im je permanentno ukaljano "podvizima" današnjih delija.
pre 3 godine
Isto mu dođe, pljačkali tada, kradu sada... Ništa se nije promenilo...
pre 3 godine
Grobari su bili kopači raka a da vidiš čudo i danas su isto.
pre 3 godine
Šta god da su delije bile ime im je permanentno ukaljano "podvizima" današnjih delija.
pre 3 godine
Moze i limenke
pre 3 godine
Ja procitah mnogo o srednjem veku i na podatak da husari poticu od srpskih odreda sam naisao da li kod Madjara ili Poljaka ne secam se. To mi je poznato. Ako se ne varam cak se neki vitez i pominje po imenu (verovatno zapovednik), davno je bilo ne drzite me za rec. Ovo za delije je glupost bez presedana, ali obrni okreni i jedni i drugi su se borili kao placenici na strani tudjih drzava tj. osvajaca.
pre 3 godine
Ahahaha hahaha
pre 3 godine
Doprvak je hrvatska a zatočnik srpska reč. Obe konkurišu za naj reč godine. Blagu prednost dajem reči zatočnik.
pre 3 godine
Dajte nismo mi kao "susjedi" da izmišljamo i dodajemo. Zna se šta znači zatočnik i ovo su fantazije nekog ko je napisao knjigu i sad kao eto to je istorijska činjenica a nije
pre 3 godine
Oooo Turciiii, oooo zatočniciiiii.
pre 3 godine
koji mitovi i lažovi
pre 3 godine
lupetanje
pre 3 godine
Dakle navijači ,,Delije½ tj. ,,Cigani½ su zapravo Zatočnici. Hvala B92 na objašnjenju. Molim navijače Crvene Zvezde da hitno promene ova nametnuta imena u staro srpsko herojsko Zatočnici :)
(mls1, 05. oktobar 2020 20:38)
"Cigani" nisu zatočnici. Nadam se da razumeš.
pre 3 godine
Pa zar treba da ih slavimo?? turska legija stranaca! Da se ponosimo snjima? Danas bi se to zvalo psi rata. Ok, apsolutno nemam ništa protiv takvih ljudi, ali ne verujem da im dugujemo nesto...
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
(Natasa, 05. oktobar 2020 21:14)
priča je o delijama a ne dilejama
pre 3 godine
Delija je Turska rec i znaci budala. Toliko.
(Natasa, 05. oktobar 2020 21:14)
Ne BUDALA, nego LUDAK, ali Ludak u pozitivnoj konotaciji.
(Maximus, 05. oktobar 2020 21:38)
Лудак није турска реч. Будала јесте.
pre 3 godine
Delija prevedeno s turskog znači ludak a istina je i da poljaci zaista
tvrde kako su baza njihovih husara srbi
pre 3 godine
Delija TURSKI junak ili konjanik.
pre 3 godine
Turski konjanici, proučite poreklo imena "delija"
pre 3 godine
Aha, i cesljali se kao kralj Petar.
pre 3 godine
@bokelj
Akad su Turci kolo igrali???
pre 3 godine
Delija mooomak...
pre 3 godine
Miloš Obilić je bio Delija!!!
Naš brat začetnik nečega velikog i prelepog!
-DELIJE SEVER-
pre 3 godine
Turski konjanici, poreklom sa ovih prostora.
pre 3 godine
Заточник је витез (или други борац) који излази на двобој уместо неког.
Делије, заточници и самураји једни с другима везе немају, а ритер на немачком значи просто витез. Једино чемпион по значењу одговара појму заточник.
pre 3 godine
značenje reči delija:
1 vezirov vojnik; vojnik u nekoj četi lako oružanijeh konjanika, kojima se četovođa zove delibašy; deli – mahnit, hrabar
2 ratnik, junak, snažan muškarac lepe i razvijene muskulature;
3 navijač fudbalskog kluba Crvena Zvezda
Раније у тур. војсци делије су биле род лаке коњице која је обично у рату служила као претходница и путовођа пред војском. Гарда обласних управника, везира била је састављена од делија.
Rečnik kosovsko- metohijskog dijalekta, G. Elezović
pre 3 godine
Zatočnik je vitez koji se zakleo na vernost ili da će nešto učiniti makar ga koštalo života a delije zna se ko su i šta su bile, Turska laka konjica. Zatočnik je isto neko ko je dat kao talac da bude na tuđem dvoru, zato danas imamo reč zatočenik koja vodi poreklo od zatočnika.
Miloša Obilića možemo nazvati zatočnikom a ne tamo neke vitezove koji traže slavu i borbu
pre 3 godine
У сваком добу су постојали момци склони кавзи чији је животни избор био да радије живе од мача или другог оружја него од рала. И увек су постојали људи оне друге врсте, спремни да радије плате некоме ко ће се тући за њихову част, него да ризикују сопствену главу. Спој та два резултирао је појавом заточника и најамника. А она је присутна откад људски род оставља писане трагове о својим активностима. Ни по чему није наша специфичност. Погледајте само грчку митологију и епове. Херкул, Ахилеј и многи други су били управо то.
pre 3 godine
Deli nije budala, nego lud, na turskom.
A budala je turska rijec koja kod njih znaci upravo to sto i na nasem.
pre 3 godine
Autošovinizam je autoimina bolest.
pre 3 godine
Bili su turski krvnici...samo sto su ulepsali tekst sa "megdandzije" koji su posle presli u ... "krvnike"
pre 3 godine
Da. Evo nekih casnih primera:
1. Kneginja Milica daje svoju cerku u harem coveku koji je odrubio glavu njenom muzu
2. Sin te iste Milice je ratovao na strani tog istog coveka, sa tolikim uspehom da su turci zahvaljujuci njegovoj pomoci u bitkama protiv hriscana jednom za svagda uklonili pretnju da ce neko da ih istera iz Evrope, tj. Balkanskog poluostrva.
3. Maricka bitka. 70 000 srba protiv 800 turaka. Pobedili su turci.
4. Mi o nasoj "casnoj i svetloj" istoriji znamo isto toliko koliko znamo jesmo li sami u univerzumu.
Molim vas da mi objavite komentar, nikog nisam vredjao. Samo sam iznosio cinjenice.
@(drugosrbijanac, 5. oktobar 2020 22:09)
"Činjenice" ti imaju veze sa istinom koliko i znanje o univerzumu, prava istina glasi ovako:
1. sultan Bajazit se ženi ćerkom čoveka koji mu je ubio oca, ali ne posle boja, nego tek nakon što su katolički hrišćani napali Srbiju i izdali je
2. sin knjeginje Milice nikad ne bi ratovao sa Bajazitom da pomenuta "hrišćanska" Evropa nije zarila mač izdaje u srpska leđa svega 3 meseca nakon Kosovskog boja
3. Marička bitka, ni današnja srpska vojska ne bi mogla da sabere 70 hiljada čoveka, a kamoli ondašnja od pre 600+ godina pravi odnos snaga je bio 3 na prema 1 u korist srpske vojske, sve ostalo su bajke za malu tursku decu.;
4. trebalo bi malo manje da čitaš te osmanske hvalospeve o samima sebi, usput oni od časne istorije nemaju ni "Č" jer su vazda bili okupatori i zločinci, bar na ovim prostorima
pre 3 godine
Delije, predhodnica vojske, palikuće, zulumćari, bagra koja pokušava dokazivanjem da se izdigne sa dna kace. Lokalne poturice koje su sultanu manje štetne bile ''na plati'' nego da haraju drumovima i pljačkaju karavane. Neke evropske i maloazijske diktature i dalje neguju i čuvaju tu kastu od izumiranja, 5 vekova kasnije.
pre 3 godine
Za zatocnike sam cuo i nije nista cudno, svaka hriscanska zemlja u srednjem veku je imala ove tipove. Oni su bili nesto kao danasnji sportisti, ili kao gladijatori, borili su se za pare, slavu i titule. Medjutim kakve ovo veze ima sa delijama ja ne znam, posto je veza koja se daje jako slaba. Delija je kao sto svi znamo turska rec, sta tacno znaci ne znam, ali u nekom prenesenom znacenju kod nas znaci junak, odvazan itd. Da li su tako turci zvali neke svoje ratnike ne bih rekao al otkud znam.
pre 3 godine
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
(Ibna, 05. oktobar 2020 21:02)
Турци су примили у језик велики број страних (арапских, грчких и персијских) речи.
pre 3 godine
A vidi ove komsije sto dodju ovde da se potajno dive velikom narodu sa jos vecom istorijom ali komentarima pokusavaju da ga svedu na svoj nivo da im bude lakse. Komso, u 5 godina srpske “povjesti” stane vise nego u 100 godina hrvatske, i to da ne preteram.
pre 3 godine
ovo su podaci iz "čuvene" zabranjene srBske istorije... hahahaha
pre 3 godine
DELIJA NE MOŽE BITI TURSKA REČ. NE POSTOJI TURSKA REČ KOJA SE ZAVRŠAVA NA JA. DELI NA TURSKOM ZNAČI LUDAK. SAMO PRATITE LOGIKU. MANITE SE MITOLOGIJE I OSTALIH GLUPOSTI KOJE NISU DOKAZANE.
pre 3 godine
Poljski Husari su 1529 spasili Beč od Turaka, da se ne lažemo većina naših su služili sultana kao vazali na primer Stefan Lazarević do pada Srbije pod Tursku vlast ili kao janičari, ima pomena u turskim izvorima da su se najhrabrije borili tokom pada Konstantinopolja, ili kako kaže pesma o prvom srpskom ustanku tu knezovi nisu radi kavzi, kakvi knezovi u okupiranoj srbiji? Pa sluge koji su skupljali harač od sirotinje raje..
Meni je najzanimljiviji taj period Stefana Lazarevića koji se nije pobunio protiv Bajazita a imao je prilika da pređe na stranu Mađara kad su krenuli u krstaški rat ili kad je Skenderbeg vodio uspešnu pobunu, ili tokom građanskog rata u turskoj kad je Bajazita zarobio Timur.. možda bi se oslobodili mnogo ranije još u 15 veku i ne bi bili 500 godina pod turcima, ko zna..
pre 3 godine
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
(Hammer, 5. oktobar 2020 21:38)
Da, da...pazi ono, srednji vek, bezakonje i nasilje vlada a oni tako nasilni i krvozedni
.bas im je bilo lose u zivotu tada, jao kako su bili nesretni oni
pre 3 godine
Sada su to Panteri.
pre 3 godine
Bajke za decu. Čisti islamizirani Srbi, iz Bosne. Oni, sto su prodali veru za večeru.
pre 3 godine
@drugosrbijanac
Zbog tebe će snimiti film "800".
pre 3 godine
Svaki samuraj je imao svog gospodara kojem je služio, kao što su i njegovi preci bili u službi predaka njegovog gospodara. Samuraj čiji je gospodar umro ili poginuo ne ostavljajući naslednike, postajao je ronin, samuraj bez gospodara, što bi bio ekvivalent zatočniku.
pre 3 godine
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
(Hammer, 05. oktobar 2020 21:38)
pobrkao si sa janičarima... delije su bili dobrovoljci.
pre 3 godine
"Према историјским записима, прве хусаре су чиниле групе српских ратника које су прелазиле у јужну Мађарску након турског заузимања Србије крајем 14. века. Намесник краљевине Мађарске, Јанош Хуњади, формирао је од њих коњичке јединице за борбу против Османлија, мада је опште уврежено мишљење да је ове јединице први формирао његов син Матија Корвин. Матија Корвин је заслужан за каснију реорганизацију хусарских група у веће јединице и организовање сталне војне обуке." Ово исто пише и на Википедији на енглеском. Касније су хусари - коњаници били саставни дио малтене свих војски Европе па и Пољске. Са Пољским хусарима, Срби изгледа немају везе, али први хусари су били у Мађарској и то су били Срби. Хусари су коњаници у хришћанским државама. Делије су били Турски коњаници. Међу њима су били и потурчени Срби. Дакле ништа позитивно нема у тим Делијама као ни данас.
pre 3 godine
O Bože kakvo komentari. Delije označavaju nekog hrabrog jakog i neustrašivog kakve veze ima šta šta su oni radili u istoriji.
Šta onda grobari da kažu o mi njihovom imenu poreklom i ko su grobari... to su sve simbolična značenja.
(4k4.Dex, 05. oktobar 2020 21:53)
polako, doći ćeš i ti jednog dana nama pred lopatu...
pre 3 godine
"Sačuvaj nas Bože srpskoga junaštva i hrvatske kulture"
(deniro, 05. oktobar 2020 21:30)
Krleža za sva vremena :)
pre 3 godine
(Reklamacija savesti, 5. oktobar 2020 23:57)
Pravo u centar! Veliko postovanje na svarsenoj analizi!
pre 3 godine
Pravi zvezdasi se stide imena delija!!!!
pre 3 godine
Kao i navijači, udbasi i poturice
pre 3 godine
Делије су били турски ирегуларни војници, лака коњица.
pre 3 godine
Tako je to kad prevodilac zaposlen u RTS-u hoće naprasno da postane istoričar...haha
pre 3 godine
Zar neko stvarno vjeruje u ove gluposti?
pre 3 godine
oooo turciiiii, imal medju vama koja ..... za stiskavac
pre 3 godine
PANTERI!
pre 3 godine
"Kada su naši zatočnici otišli u službu kod Turaka, oni su im dali naziv delije i taj termin se zadržao do današnjih dana".Kako se to danas kaže?Plaćenici.Psi rata.I zašto bi njih Srbija pamtila kada ništa nisu učinili za nju već za Tursku?Možda ih treba pominjati zbog velikog navijača?
pre 3 godine
Sudbina svih delija je bila tragična, to su bila naša deca otrgnuta iz ruku njihovih roditelja i porodica, ukradeni od sopstvenog naroda protiv kojeg su se borili, ljudi bez lične sudbine i bez identiteta koji su živeli od danas za sutra, bez jasne svrhe i bez ciljeva u životu, ratovali su za tuđe interese, a jedina suština njihovog postojanja su bili ti ratovi, pljačke i ubijanja i to nije bio njihov izbor, to im je bilo nametnuto.
(Hammer, 5. oktobar 2020 21:38)
govoriš o janičarima.
pre 3 godine
Srbija ima tako veliku i casnu istoriju, da svi jadnici iz okruzenja mogu samo da klece ispred nas i placu...
(Zurkolomac, 5. oktobar 2020 21:35)
možemo i mi s njima komotno... da plačemo na istu temu.
pre 3 godine
Anadolci - turski konjanici - delije
pre 3 godine
Šta, Čak Noris Srbenda? Znao sam! :p
pre 3 godine
Delije,Turski jurišnici!!!
pre 3 godine
Jaooo...hahaha.,.e svako se lati pera i mastila
pre 3 godine
Turski konjanik!
pre 3 godine
Miloš Obilić je bio Delija!!!
Naš brat začetnik nečega velikog i prelepog!
-DELIJE SEVER-
(Nema dalje, 06. oktobar 2020 00:17)
pobrkao si ga sa arkanom.
pre 3 godine
Grobari su bili kopači raka a da vidiš čudo i danas su isto.
(Milan Djordjevic, 05. oktobar 2020 22:03)
to je časno zanimanje, za razliku od delija koji su pljačkali i ubijali.
pre 3 godine
Delije su turski odredi iz Anadolije, tu nema nista srpsko.Srpski mogu biti vitezovi, vlastela, vojvode, pronijari...Ako se vec toliko cesto pominje Dušanov zakonik, tamo imate podatke. Plus Dušan je preuzeo mnogo titula iz Vizantije, dakle nema nigde pomena delija. Kao sto se od Turaka/Persije preuzelo dosta reci, tako i delije.
(Petar, 05. oktobar 2020 20:43)
Turska i Persija nemaju bas nikakve veze. Ni istorijski ni jezički. Gde izvuče ovo?
(Ibna, 05. oktobar 2020 21:02)
Nemaju ni etnicki ni religiozno (Turci su suniti, Persijanci su Siiti)
(Maximus, 05. oktobar 2020 21:40)
ali imaju veze geografski, biseru.
pre 3 godine
Neeeeee..
Zašto ovo sada!?
Šta će grobari sada da rade!?
Zar Delije nisu turski konjanici!?
Neeeeeeeeeeeeeeeeee
(shone, 05. oktobar 2020 20:33
Piše da su bili turski plaćenici.
pre 3 godine
Mogao si da pogledaš u seriji Sulejman veličanstveni delije su bili njegova elitna jedinica sastavljena od janičara. Tako se vode i u svim turskim arhivama. A zašto im srpski narod pevao pesme? Pa i Titu su pevali uvlakačke pesme...
pre 3 godine
Čini mi se da je ovo nastavak trenda umivanja istorije. Bićemo prvaci sveta, ona voli zvezdu, artiljero, Montevideo.. Uskoro nešto I na temu delija.
pre 3 godine
Hahaha delije !!!! Hahaha kakav pokusaj haha
pre 3 godine
Nije ništa zaboravljeno nego naši istoričari nemaju spis, sa pečatom. Arheologija, etimologija i ostale nauke nisu bitne...
pre 3 godine
Može biti, ali ne mora da znači.
pre 3 godine
Bili su to sto su i sad- sluge rezima! Uvek i svakog!
pre 3 godine
Opredelite se za Milosa Obilica,jel bio ,,delija,,bez cilja ,samo borbe radi ili je bio ,,vitez reda zmaja,,.Razlika je ogromna ,neuporediva.
115 Komentari
Sortiraj po: