Subota, 04.01.2020.

17:00

Rimski Koloseum: Priče koje niste znali o gladijatorima, životinjama i vizuelnim efektima

Izvor: B92

Rimski Koloseum: Prièe koje niste znali o gladijatorima, životinjama i vizuelnim efektima IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

46 Komentari

Sortiraj po:

Sisoje

pre 4 godine

Ako idete u Rim, obavezno pogledajte crkvu S. Clemente - nije daleko od Koloseuma. U samoj crkvi su predivni i prastari (ranohriscanski) mozaici, a u kripti: prvo deo gde su izlozene kamene ploce gde su s jedne strane uklesani mnogobozacki a sa druge hriscanski simboli; pa grob Cirila i Metodija (kosti je u Rim doneo sam San Clemente, koji nije niko drugi nego Sv. Kliment Ohridski), sa natpisima na jezicima svih slovenskih naroda. I na samom dnu kripte, rimska kuca sa "parketom" od tankih cigli, dok iza zida zubori potok. Neverovatan osecaj kada se sazme toliko vekova a na malom prostoru.

Srdjanbg

pre 4 godine

(J., 19. januar 2020 10:53) Rimljani su bili nepismeni pre nego što su pobili Rasene (Etrurce) porušili skoro sve što su oni napravili i pokrali sve njihova znanja....

J.

pre 4 godine

" I da vandalii su imali svoje pismo. Ako te zanima potrazi na internetu imas primere. Cak je i Mauro Orbin u svojoj knjizi objavio vandalski recnik."
Što im nije mnogo pomoglo u razumevanju latinskog. U svakom slučaju, latinski se očuvao samo u crkvi i, za razliku od Rimskog carstva, pismenost, a pogotovo razumevanje latinskog, postali su privilegija vrlo ograničenog broja ljudi.

Jovan

pre 4 godine

@Bio sam u puno zemalja, ali Italiju izdvajam po lepoti. Predivno je videti Koloseum, Vatikan, i jos puno toga. Preporucujem i grad Milano, koji je mozda i lepsi od Rima ili su tu negde...
(Pozdrav iz Nemačke, 19. januar 2020 00:19

Milano? Pored Firence, Bolonje, Torina, Verone, Siene? Tesko. Veliko razoracrenje, posle posete svim ovim gradovima pa onda Milanu. Cak i prljavi Napulj ima vise sarma.

Vandal

pre 4 godine

@J
Kada vec spominjes Varvare i Vandale, oni su bili sve samo ne nepismeni i zaostali.
Varvarima se smatraju svi ne Grci i ne Rimljani.
Vandali su vec bili veliko pleme koje je izmedjuostalog razvalilo Rim. I da vandalii su imali svoje pismo. Ako te zanima potrazi na internetu imas primere. Cak je i Mauro Orbin u svojoj knjizi objavio vandalski recnik.

spasicr

pre 4 godine

Kakva civilizacija ? To je bilo neviđeno varvarstvo i okrutnost kojeg treba da se stidi svako ko glorifikuje "dostignuća Rimskog carstva".
Pozdravljam mišljenje gospodina Zorana, da to mesto treba, ako ne srušiti do temelja, bar žigosati kao jedo od najmonstruoznijih, najbestijalnih i najokrutnih ljudskih i životinjskih stratišta u celokupnoj istoriji ljudskog roda.

Legija

pre 4 godine

Danasnja civilizacije je samo senka rimske anticke civilizacije. Gladijatorske igre, uz svu krv, size i sex, su bile nesto najuzbudljivije na svetu. Danas gledamo fudbal, tenis i slicne gluposti, deca se igraju lopticama. Smrt i sex, koji su bili u osnovi tih igara, su nesto o cemu mi mozemo samo da mastamo. Neka ponovo zazive igre, nek ponovo zazivi Koloseum!

Zoran

pre 4 godine

Koloseum lep ? Obicno stratiste gde je najbrutalnije pogubljeno ko zna koliko nevinih ljudi, zena i dece . I to treba cuvati i slaviti ? Sta je sa ovim covecanstvom ? To bi trebalo sravniti sa zemljom te podici dostojan spomenik svim zrtvama i uz pijatet odlaziti tamo .

Boka

pre 4 godine

@Pozdrav iz Nemacke ja sam bila u 5,6 italijanskih gradova, i svi zaista ostavljaju bez daha, ali se za Milano ne bih slozila, narocito da je lepsi od Rima, on je vise onako, meni bar, modni centar, i finansijski, sem one katedrale u centru pored koje se svi slikaju, nema nesto toliko da se vidi... Cene u butucima naravno nedostizne za vecinu ljudi. Pre bih ako idete turisticki preporucila Rim ili Firencu.

S.P.Q.R.

pre 4 godine

Do raspada rimskog carstva u areni su ubijani hriscani koji su se tada pojavili i bilo omrzeni, tako sto su bacane cele porodice divljim zverima, na opste odusevljenje gledalaca. Ima dovoljno knjiga koje to detaljno opisuju.
(dragan, 18. januar 2020 20:20)

Nijedna knjiga takvu izmisljotinu ne opisuje. Hriscani nisu nikad bili ubijani u koloseumu.
Osim toga od Konstantina do raspada (zapadnog) Rimskog carstva je proslo 3 veka tako da ta tvoja generalizovana tvrdnja ne vredi trosenja tastature...

Oliver

pre 4 godine

@oliver Za gospodina Olivera,kad kazete da bi ste voleli da opet budu takve igre,brutalne sa dosta ubistava,ja bih voleo da vi budete jedan od glumaca...
pa koliko izdrzite ....
(Sinisa,

A ja bih voleo da se vi opismenite pa da naucite ono sto se uci u osnovnoj skoli da se "biste" pise zajedno, a ne odvojeno. Sto se tice igara, ja bih dakako bio gledalac, a borci bi bili dobrovoljci za velike pare. Isto kao bokseri, MMA borci, toreadori sa bikovima itd. Ako mislite da bih ja jedini to gledao, onda ste veoma naivni i nemate pojma o ljudskoj prirodi i psihologiji.

J.

pre 4 godine

"Kako ti mislis nisu znali da citaju?
Dok su bili carstvo znali su da citaju, a kada se Rim raspao, zaboravili su da citaju?:)"
(Logika, 
Oj, logiko moja, misliš da su ljudi bili toliko dugovečni; prosečan vek 200-300 godina? Notorna je činjenica koliki je kulturni povratak unazad bio Srednji vek. Varvari, znaš, Vandali, nepismeni osvajači...

NS

pre 4 godine

Bio sam u puno zemalja, ali Italiju izdvajam po lepoti. Predivno je videti Koloseum, Vatikan, i jos puno toga. Preporucujem i grad Milano, koji je mozda i lepsi od Rima ili su tu negde...
(Pozdrav iz Nemačke, 19. januar 2020 00:19)

Milano moze biti lepsi od Rima samo nekom sa Novog Beograda ili slicno...

wiener

pre 4 godine

(Someone, 19. januar 2020 00:09)

pompeii je velika turisticka atrakcija, ali je obliznji herculaneum uništen u istoj erupciji zapostavljen. inače nisu jedina dobro očuvana mesta iz starog rimskog carstva, jer je u blizini rima dobro očuvana neuništena ali napuštena ostia, nepravedno u senci gradova uništenih u vulkanskim erupcijama. takodje, najbolje očuvana starorimska arena se nalazi u francuskom nimmesu sa mnogo boljom izložbom o gladijatorima. i usput gradu gde ćete saznati kako su nastale farmerke.

Mare

pre 4 godine

U borbama gladijatora nikada niko nije stvarno ubijen. To je bila koreografija, predstava sa mnogo lažne krvi.
(Sima, 18. januar 2020 17:56)

Da, u te svrhe su koristili sok od višnje, pošto je pronađeno mnogo koštica oko Koloseuma.

Јабучило

pre 4 godine

Preteraste ono sa brodom i kranom.Ni današnji kran teško da može podići brod do visine većoj od visine arene i verovatno sam da bi je ubacio u arenu.Al "vodenih sportova" je bilo-borbe sa krokodilima,borbe sa čamcima.Uz to koloseum nije pored obale čak i da ima kran.
(zoki, 19. januar 2020 08:49)

Слажем се. Наумахије ("поморске" гладијаторске борбе) су се одржавале на језерима и на посебно ископаним базенима. Забележена су два случаја борби на води у аренама. Један је Неронова наумахија (у дрвеној арени, још пре Колосеума), а други је у Колосеуму, не сећам се ко је био приређивач. Због комплетне логистике сматрам убацивање тешких ратних бродова у било коју арену мало вероватним. Верујем да су се те борбе у аренама одвијале између мањих пловила, а не између озбиљних бродова.

mile

pre 4 godine

E sigurno su kranom prebacivali brodove u arenu, i arenu punili vodom da po njoj plove brodovi :) A i potoci krvi koji bi se razlivali po ulicama, da nije peska... i istrebljenje lavova zbog borbi u arenama... mnogo ste preterali

zoki

pre 4 godine

Preteraste ono sa brodom i kranom.Ni današnji kran teško da može podići brod do visine većoj od visine arene i verovatno sam da bi je ubacio u arenu.Al "vodenih sportova" je bilo-borbe sa krokodilima,borbe sa čamcima.Uz to koloseum nije pored obale čak i da ima kran.

yuslaven

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.
(poyy, 18. januar 2020 17:31)

Da, zvanično je bio Flavijevski Teatar, jer je izgrađen za vreme dinastije Flavijevaca. Započeo ga je Vespazijan, prvi car te dinastije koji je vladao nakon Nerona.
Na mestu Koloseuma se nalazilo jezero sa bronzanom statuom/kolosom Nerona u njegovoj sredini. Vespazijan je jezero isušio i započeo gradnju zgrade, ali je statua/kolos ostao. Po toj statui/kolosu običan narod je i imenovao sam amfiteatar - Koloseum.
Iako je istina da je po antičkim standardima Rim bio visokopismeno društvo, broj pismenih nije prelazio desetak procenata.

Iza brda

pre 4 godine

Današnja civilizacija je prekopirano Rimsko carstvo. Politika, vojska, spletke, intrige, konkubine, afere....Doduše, malo smo avanzovali, pa nema masovnog trovanja političkih protivnika hranom i pićem. To sada obavljaju mediji.

Ziki

pre 4 godine

Evo zivim u Skandinaviji i na istu foru se i ovde vodi politika ”Hleba i igara”. Ovde ako si siromasan ipak ces imati da jedes i pijes i obezbedit ce se neko minimalno primanje ”socijala” a do igara nemanjka, razni sportovi i kladionice (doduse ovde se vecina kladi preko interneta). Ista politika koja ima za cilj da najnizi sloj drustva cuti i bude poslusan.

Sinisa

pre 4 godine

Sto se tice teksta,zanimljiv je,mada mislim da su u pocetku planirane samo vodene igre,ali su ubrzo odustali od toga,jer su imali jednostavan razlog,nije bilo dovoljno krvi...
@oliver Za gospodina Olivera,kad kazete da bi ste voleli da opet budu takve igre,brutalne sa dosta ubistava,ja bih voleo da vi budete jedan od glumaca...
pa koliko izdrzite ....

Pozdrav iz Nemačke

pre 4 godine

Bio sam u puno zemalja, ali Italiju izdvajam po lepoti. Predivno je videti Koloseum, Vatikan, i jos puno toga. Preporucujem i grad Milano, koji je mozda i lepsi od Rima ili su tu negde...

Someone

pre 4 godine

Bio u avgustu, video i odusevio se! Preporucujem da svako ode do Rima. Nisam se mogao nagledati Colosseuma i drugih atrakcija!

Isto tako preporucujem da odete do Pompeii, rimski grad koji je unisten vulkansom erupcijom 75 g.n.e. Sat vremena vozem do Napolia i otud jos 45 min do Pompeii. Grad je sacuvan onako kako je bio u vreme unistenja! Hramovi, javna kupatila, brodeli, vile, pijace, ulice. Dozivljaj koje se ne zaboravlja!

koliseum

pre 4 godine

Colosseo. Colosseo Nome dato nel Medioevo all'anfiteatro Flavio , da sempre uno dei monumenti pi? noti di Roma , inaugurato da Tito nell'80 d.C. Il nome deriva dalle dimensioni dell'edificio o, pi? probabilmente, dalla vicinanza della statua colossale di Nerone.

Koloseum je ime koje je u Srednjem veku dato amfiteatru Flaviju, oduvek jednom od najpoznatijih rimskih spomenika, koji je inaugurisao Tit (Flavije Cezar) 80. g.n.e. Ime proizilazi iz veličine građevine ili, još verovatnije, zbog blizine kolosalne Neronove statue.

Logika

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.
(poyy, 18. januar 2020 17:31)

Kako ti mislis nisu znali da citaju?
Dok su bili carstvo znali su da citaju, a kada se Rim raspao, zaboravili su da citaju?:)

Oliver

pre 4 godine

Gladijatorske igre su fantasticne, steta sto ne postoji nesto slicno danas. Ima ona sjajna serija Spartacus sa maestralnim Dzon Hanom u ulozi laniste koji drzi ludus (gladijatorsku skolu). Serija je vrhunski miks brutalnog nasilja i seksa, a uz to i lep prikaz nacina zivota u starom Rimu u svim slojevima drustva. Tamo smo naucili i razlicite vrste gladijatora - murmilo (bodez i stit), hoplomahus (koplje i stit), retiarius (trozubac i mreza) itd. Naravno da su postojale borbe do smrti, to su borbe "sine missione" (bez milosti). A postojale su i demonstrativne borbe samo sa blagim pustanjem krvi. Gladijatori su savrseno znali koliko duboko mogu da zaseku kozu i tkivo ispod u zavisnosti od vrste igara i naredjenja svojih vlasnika. A sto se tice Koloseuma postojala je cak ideja da se potpuno rekonstruise kako je nekad izgledao, ali se od toga odustalo.

Grux

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.
(poyy, 18. januar 2020 17:31) # Link komentara

Kolo, kolac, kolendar, kolovrat,kolut, koloseum i zamisli sve predstavlja kruzni oblik.
A Cambrige recnik upravo tako opisuje Koloseum = a circular or oval area with seats around it for watching sports and entertainments.
A ako uz to dodamo da su izmedju ostalog Rim podigli Raseni, eto i odgovora odakle je to ime i koje je znacenje.
Zvanicna istorija pretpostavlja da je naziv od: The name Colosseum is believed to be derived from a colossal statue of Nero that once stood nearby.

Stvarno bih voleo izvor za taj tvoj podatak? Latinski ne znam, ali italijanski znam i ne mogu nikako da sklopim kockice, niti sam na internetnu uspeo da pronadjem informacije o tvom objasnjenju?

Učio mnogo, izlazio malo

pre 4 godine

Ostao sam zapanjen lepotom i velelepnoscu Koloseuma. Nestvaran prizor nakon izlaska iz metroa. Kamen koji 2 hiljade godina stoji tu. A oko njega se sve menja.

cobo

pre 4 godine

Uprkos sve te kulture i znanja koje smo nasledili od Rima kazem da su bili jako nekulturni a kao broj jedan te nekulture je;voleli su da jedu lezeci,k'o zivotinje :(

dragan

pre 4 godine

Do raspada rimskog carstva u areni su ubijani hriscani koji su se tada pojavili i bilo omrzeni, tako sto su bacane cele porodice divljim zverima, na opste odusevljenje gledalaca. Ima dovoljno knjiga koje to detaljno opisuju.

Јабучило

pre 4 godine

@ U borbama gladijatora nikada niko nije stvarno ubijen. To je bila koreografija, predstava sa mnogo lažne krvi.

Део борби јесте био фингиран, слично данашњем кечу (америчком рвању). Уосталом, обука доброг гладијатора кошта. Ипак, било и доста борби на живот и смрт. Те борбе су биле најскупље.

Sima

pre 4 godine

U borbama gladijatora nikada niko nije stvarno ubijen. To je bila koreografija, predstava sa mnogo lažne krvi.
Najviše gladijatora je ginulo u borbi sa životinjama i ponovo ne sa lavovima i tigrovima kakva je holivudska "istorija" nego sa medvedima i bikovima, a naročito sa veprovima.
Takođe, a i članku lepo piše da je Koloseum sagrađen posle Neronove smrti, ali je svejedno popularna laž kako su u Koloseumu javno ubijani hrišćani i Neronovi politički protivnici. Totalna izmišljotina.

poyy

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.

Јабучило

pre 4 godine

@ U borbama gladijatora nikada niko nije stvarno ubijen. To je bila koreografija, predstava sa mnogo lažne krvi.

Део борби јесте био фингиран, слично данашњем кечу (америчком рвању). Уосталом, обука доброг гладијатора кошта. Ипак, било и доста борби на живот и смрт. Те борбе су биле најскупље.

poyy

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.

Učio mnogo, izlazio malo

pre 4 godine

Ostao sam zapanjen lepotom i velelepnoscu Koloseuma. Nestvaran prizor nakon izlaska iz metroa. Kamen koji 2 hiljade godina stoji tu. A oko njega se sve menja.

Grux

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.
(poyy, 18. januar 2020 17:31) # Link komentara

Kolo, kolac, kolendar, kolovrat,kolut, koloseum i zamisli sve predstavlja kruzni oblik.
A Cambrige recnik upravo tako opisuje Koloseum = a circular or oval area with seats around it for watching sports and entertainments.
A ako uz to dodamo da su izmedju ostalog Rim podigli Raseni, eto i odgovora odakle je to ime i koje je znacenje.
Zvanicna istorija pretpostavlja da je naziv od: The name Colosseum is believed to be derived from a colossal statue of Nero that once stood nearby.

Stvarno bih voleo izvor za taj tvoj podatak? Latinski ne znam, ali italijanski znam i ne mogu nikako da sklopim kockice, niti sam na internetnu uspeo da pronadjem informacije o tvom objasnjenju?

dragan

pre 4 godine

Do raspada rimskog carstva u areni su ubijani hriscani koji su se tada pojavili i bilo omrzeni, tako sto su bacane cele porodice divljim zverima, na opste odusevljenje gledalaca. Ima dovoljno knjiga koje to detaljno opisuju.

Iza brda

pre 4 godine

Današnja civilizacija je prekopirano Rimsko carstvo. Politika, vojska, spletke, intrige, konkubine, afere....Doduše, malo smo avanzovali, pa nema masovnog trovanja političkih protivnika hranom i pićem. To sada obavljaju mediji.

Someone

pre 4 godine

Bio u avgustu, video i odusevio se! Preporucujem da svako ode do Rima. Nisam se mogao nagledati Colosseuma i drugih atrakcija!

Isto tako preporucujem da odete do Pompeii, rimski grad koji je unisten vulkansom erupcijom 75 g.n.e. Sat vremena vozem do Napolia i otud jos 45 min do Pompeii. Grad je sacuvan onako kako je bio u vreme unistenja! Hramovi, javna kupatila, brodeli, vile, pijace, ulice. Dozivljaj koje se ne zaboravlja!

Ziki

pre 4 godine

Evo zivim u Skandinaviji i na istu foru se i ovde vodi politika ”Hleba i igara”. Ovde ako si siromasan ipak ces imati da jedes i pijes i obezbedit ce se neko minimalno primanje ”socijala” a do igara nemanjka, razni sportovi i kladionice (doduse ovde se vecina kladi preko interneta). Ista politika koja ima za cilj da najnizi sloj drustva cuti i bude poslusan.

yuslaven

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.
(poyy, 18. januar 2020 17:31)

Da, zvanično je bio Flavijevski Teatar, jer je izgrađen za vreme dinastije Flavijevaca. Započeo ga je Vespazijan, prvi car te dinastije koji je vladao nakon Nerona.
Na mestu Koloseuma se nalazilo jezero sa bronzanom statuom/kolosom Nerona u njegovoj sredini. Vespazijan je jezero isušio i započeo gradnju zgrade, ali je statua/kolos ostao. Po toj statui/kolosu običan narod je i imenovao sam amfiteatar - Koloseum.
Iako je istina da je po antičkim standardima Rim bio visokopismeno društvo, broj pismenih nije prelazio desetak procenata.

Sinisa

pre 4 godine

Sto se tice teksta,zanimljiv je,mada mislim da su u pocetku planirane samo vodene igre,ali su ubrzo odustali od toga,jer su imali jednostavan razlog,nije bilo dovoljno krvi...
@oliver Za gospodina Olivera,kad kazete da bi ste voleli da opet budu takve igre,brutalne sa dosta ubistava,ja bih voleo da vi budete jedan od glumaca...
pa koliko izdrzite ....

Pozdrav iz Nemačke

pre 4 godine

Bio sam u puno zemalja, ali Italiju izdvajam po lepoti. Predivno je videti Koloseum, Vatikan, i jos puno toga. Preporucujem i grad Milano, koji je mozda i lepsi od Rima ili su tu negde...

Oliver

pre 4 godine

Gladijatorske igre su fantasticne, steta sto ne postoji nesto slicno danas. Ima ona sjajna serija Spartacus sa maestralnim Dzon Hanom u ulozi laniste koji drzi ludus (gladijatorsku skolu). Serija je vrhunski miks brutalnog nasilja i seksa, a uz to i lep prikaz nacina zivota u starom Rimu u svim slojevima drustva. Tamo smo naucili i razlicite vrste gladijatora - murmilo (bodez i stit), hoplomahus (koplje i stit), retiarius (trozubac i mreza) itd. Naravno da su postojale borbe do smrti, to su borbe "sine missione" (bez milosti). A postojale su i demonstrativne borbe samo sa blagim pustanjem krvi. Gladijatori su savrseno znali koliko duboko mogu da zaseku kozu i tkivo ispod u zavisnosti od vrste igara i naredjenja svojih vlasnika. A sto se tice Koloseuma postojala je cak ideja da se potpuno rekonstruise kako je nekad izgledao, ali se od toga odustalo.

cobo

pre 4 godine

Uprkos sve te kulture i znanja koje smo nasledili od Rima kazem da su bili jako nekulturni a kao broj jedan te nekulture je;voleli su da jedu lezeci,k'o zivotinje :(

Sima

pre 4 godine

U borbama gladijatora nikada niko nije stvarno ubijen. To je bila koreografija, predstava sa mnogo lažne krvi.
Najviše gladijatora je ginulo u borbi sa životinjama i ponovo ne sa lavovima i tigrovima kakva je holivudska "istorija" nego sa medvedima i bikovima, a naročito sa veprovima.
Takođe, a i članku lepo piše da je Koloseum sagrađen posle Neronove smrti, ali je svejedno popularna laž kako su u Koloseumu javno ubijani hrišćani i Neronovi politički protivnici. Totalna izmišljotina.

Jovan

pre 4 godine

@Bio sam u puno zemalja, ali Italiju izdvajam po lepoti. Predivno je videti Koloseum, Vatikan, i jos puno toga. Preporucujem i grad Milano, koji je mozda i lepsi od Rima ili su tu negde...
(Pozdrav iz Nemačke, 19. januar 2020 00:19

Milano? Pored Firence, Bolonje, Torina, Verone, Siene? Tesko. Veliko razoracrenje, posle posete svim ovim gradovima pa onda Milanu. Cak i prljavi Napulj ima vise sarma.

koliseum

pre 4 godine

Colosseo. Colosseo Nome dato nel Medioevo all'anfiteatro Flavio , da sempre uno dei monumenti pi? noti di Roma , inaugurato da Tito nell'80 d.C. Il nome deriva dalle dimensioni dell'edificio o, pi? probabilmente, dalla vicinanza della statua colossale di Nerone.

Koloseum je ime koje je u Srednjem veku dato amfiteatru Flaviju, oduvek jednom od najpoznatijih rimskih spomenika, koji je inaugurisao Tit (Flavije Cezar) 80. g.n.e. Ime proizilazi iz veličine građevine ili, još verovatnije, zbog blizine kolosalne Neronove statue.

Mare

pre 4 godine

U borbama gladijatora nikada niko nije stvarno ubijen. To je bila koreografija, predstava sa mnogo lažne krvi.
(Sima, 18. januar 2020 17:56)

Da, u te svrhe su koristili sok od višnje, pošto je pronađeno mnogo koštica oko Koloseuma.

Boka

pre 4 godine

@Pozdrav iz Nemacke ja sam bila u 5,6 italijanskih gradova, i svi zaista ostavljaju bez daha, ali se za Milano ne bih slozila, narocito da je lepsi od Rima, on je vise onako, meni bar, modni centar, i finansijski, sem one katedrale u centru pored koje se svi slikaju, nema nesto toliko da se vidi... Cene u butucima naravno nedostizne za vecinu ljudi. Pre bih ako idete turisticki preporucila Rim ili Firencu.

Logika

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.
(poyy, 18. januar 2020 17:31)

Kako ti mislis nisu znali da citaju?
Dok su bili carstvo znali su da citaju, a kada se Rim raspao, zaboravili su da citaju?:)

NS

pre 4 godine

Bio sam u puno zemalja, ali Italiju izdvajam po lepoti. Predivno je videti Koloseum, Vatikan, i jos puno toga. Preporucujem i grad Milano, koji je mozda i lepsi od Rima ili su tu negde...
(Pozdrav iz Nemačke, 19. januar 2020 00:19)

Milano moze biti lepsi od Rima samo nekom sa Novog Beograda ili slicno...

Vandal

pre 4 godine

@J
Kada vec spominjes Varvare i Vandale, oni su bili sve samo ne nepismeni i zaostali.
Varvarima se smatraju svi ne Grci i ne Rimljani.
Vandali su vec bili veliko pleme koje je izmedjuostalog razvalilo Rim. I da vandalii su imali svoje pismo. Ako te zanima potrazi na internetu imas primere. Cak je i Mauro Orbin u svojoj knjizi objavio vandalski recnik.

Sisoje

pre 4 godine

Ako idete u Rim, obavezno pogledajte crkvu S. Clemente - nije daleko od Koloseuma. U samoj crkvi su predivni i prastari (ranohriscanski) mozaici, a u kripti: prvo deo gde su izlozene kamene ploce gde su s jedne strane uklesani mnogobozacki a sa druge hriscanski simboli; pa grob Cirila i Metodija (kosti je u Rim doneo sam San Clemente, koji nije niko drugi nego Sv. Kliment Ohridski), sa natpisima na jezicima svih slovenskih naroda. I na samom dnu kripte, rimska kuca sa "parketom" od tankih cigli, dok iza zida zubori potok. Neverovatan osecaj kada se sazme toliko vekova a na malom prostoru.

zoki

pre 4 godine

Preteraste ono sa brodom i kranom.Ni današnji kran teško da može podići brod do visine većoj od visine arene i verovatno sam da bi je ubacio u arenu.Al "vodenih sportova" je bilo-borbe sa krokodilima,borbe sa čamcima.Uz to koloseum nije pored obale čak i da ima kran.

Zoran

pre 4 godine

Koloseum lep ? Obicno stratiste gde je najbrutalnije pogubljeno ko zna koliko nevinih ljudi, zena i dece . I to treba cuvati i slaviti ? Sta je sa ovim covecanstvom ? To bi trebalo sravniti sa zemljom te podici dostojan spomenik svim zrtvama i uz pijatet odlaziti tamo .

mile

pre 4 godine

E sigurno su kranom prebacivali brodove u arenu, i arenu punili vodom da po njoj plove brodovi :) A i potoci krvi koji bi se razlivali po ulicama, da nije peska... i istrebljenje lavova zbog borbi u arenama... mnogo ste preterali

Јабучило

pre 4 godine

Preteraste ono sa brodom i kranom.Ni današnji kran teško da može podići brod do visine većoj od visine arene i verovatno sam da bi je ubacio u arenu.Al "vodenih sportova" je bilo-borbe sa krokodilima,borbe sa čamcima.Uz to koloseum nije pored obale čak i da ima kran.
(zoki, 19. januar 2020 08:49)

Слажем се. Наумахије ("поморске" гладијаторске борбе) су се одржавале на језерима и на посебно ископаним базенима. Забележена су два случаја борби на води у аренама. Један је Неронова наумахија (у дрвеној арени, још пре Колосеума), а други је у Колосеуму, не сећам се ко је био приређивач. Због комплетне логистике сматрам убацивање тешких ратних бродова у било коју арену мало вероватним. Верујем да су се те борбе у аренама одвијале између мањих пловила, а не између озбиљних бродова.

Srdjanbg

pre 4 godine

(J., 19. januar 2020 10:53) Rimljani su bili nepismeni pre nego što su pobili Rasene (Etrurce) porušili skoro sve što su oni napravili i pokrali sve njihova znanja....

wiener

pre 4 godine

(Someone, 19. januar 2020 00:09)

pompeii je velika turisticka atrakcija, ali je obliznji herculaneum uništen u istoj erupciji zapostavljen. inače nisu jedina dobro očuvana mesta iz starog rimskog carstva, jer je u blizini rima dobro očuvana neuništena ali napuštena ostia, nepravedno u senci gradova uništenih u vulkanskim erupcijama. takodje, najbolje očuvana starorimska arena se nalazi u francuskom nimmesu sa mnogo boljom izložbom o gladijatorima. i usput gradu gde ćete saznati kako su nastale farmerke.

J.

pre 4 godine

"Kako ti mislis nisu znali da citaju?
Dok su bili carstvo znali su da citaju, a kada se Rim raspao, zaboravili su da citaju?:)"
(Logika, 
Oj, logiko moja, misliš da su ljudi bili toliko dugovečni; prosečan vek 200-300 godina? Notorna je činjenica koliki je kulturni povratak unazad bio Srednji vek. Varvari, znaš, Vandali, nepismeni osvajači...

spasicr

pre 4 godine

Kakva civilizacija ? To je bilo neviđeno varvarstvo i okrutnost kojeg treba da se stidi svako ko glorifikuje "dostignuća Rimskog carstva".
Pozdravljam mišljenje gospodina Zorana, da to mesto treba, ako ne srušiti do temelja, bar žigosati kao jedo od najmonstruoznijih, najbestijalnih i najokrutnih ljudskih i životinjskih stratišta u celokupnoj istoriji ljudskog roda.

S.P.Q.R.

pre 4 godine

Do raspada rimskog carstva u areni su ubijani hriscani koji su se tada pojavili i bilo omrzeni, tako sto su bacane cele porodice divljim zverima, na opste odusevljenje gledalaca. Ima dovoljno knjiga koje to detaljno opisuju.
(dragan, 18. januar 2020 20:20)

Nijedna knjiga takvu izmisljotinu ne opisuje. Hriscani nisu nikad bili ubijani u koloseumu.
Osim toga od Konstantina do raspada (zapadnog) Rimskog carstva je proslo 3 veka tako da ta tvoja generalizovana tvrdnja ne vredi trosenja tastature...

Legija

pre 4 godine

Danasnja civilizacije je samo senka rimske anticke civilizacije. Gladijatorske igre, uz svu krv, size i sex, su bile nesto najuzbudljivije na svetu. Danas gledamo fudbal, tenis i slicne gluposti, deca se igraju lopticama. Smrt i sex, koji su bili u osnovi tih igara, su nesto o cemu mi mozemo samo da mastamo. Neka ponovo zazive igre, nek ponovo zazivi Koloseum!

Oliver

pre 4 godine

@oliver Za gospodina Olivera,kad kazete da bi ste voleli da opet budu takve igre,brutalne sa dosta ubistava,ja bih voleo da vi budete jedan od glumaca...
pa koliko izdrzite ....
(Sinisa,

A ja bih voleo da se vi opismenite pa da naucite ono sto se uci u osnovnoj skoli da se "biste" pise zajedno, a ne odvojeno. Sto se tice igara, ja bih dakako bio gledalac, a borci bi bili dobrovoljci za velike pare. Isto kao bokseri, MMA borci, toreadori sa bikovima itd. Ako mislite da bih ja jedini to gledao, onda ste veoma naivni i nemate pojma o ljudskoj prirodi i psihologiji.

J.

pre 4 godine

" I da vandalii su imali svoje pismo. Ako te zanima potrazi na internetu imas primere. Cak je i Mauro Orbin u svojoj knjizi objavio vandalski recnik."
Što im nije mnogo pomoglo u razumevanju latinskog. U svakom slučaju, latinski se očuvao samo u crkvi i, za razliku od Rimskog carstva, pismenost, a pogotovo razumevanje latinskog, postali su privilegija vrlo ograničenog broja ljudi.

Sima

pre 4 godine

U borbama gladijatora nikada niko nije stvarno ubijen. To je bila koreografija, predstava sa mnogo lažne krvi.
Najviše gladijatora je ginulo u borbi sa životinjama i ponovo ne sa lavovima i tigrovima kakva je holivudska "istorija" nego sa medvedima i bikovima, a naročito sa veprovima.
Takođe, a i članku lepo piše da je Koloseum sagrađen posle Neronove smrti, ali je svejedno popularna laž kako su u Koloseumu javno ubijani hrišćani i Neronovi politički protivnici. Totalna izmišljotina.

Oliver

pre 4 godine

Gladijatorske igre su fantasticne, steta sto ne postoji nesto slicno danas. Ima ona sjajna serija Spartacus sa maestralnim Dzon Hanom u ulozi laniste koji drzi ludus (gladijatorsku skolu). Serija je vrhunski miks brutalnog nasilja i seksa, a uz to i lep prikaz nacina zivota u starom Rimu u svim slojevima drustva. Tamo smo naucili i razlicite vrste gladijatora - murmilo (bodez i stit), hoplomahus (koplje i stit), retiarius (trozubac i mreza) itd. Naravno da su postojale borbe do smrti, to su borbe "sine missione" (bez milosti). A postojale su i demonstrativne borbe samo sa blagim pustanjem krvi. Gladijatori su savrseno znali koliko duboko mogu da zaseku kozu i tkivo ispod u zavisnosti od vrste igara i naredjenja svojih vlasnika. A sto se tice Koloseuma postojala je cak ideja da se potpuno rekonstruise kako je nekad izgledao, ali se od toga odustalo.

cobo

pre 4 godine

Uprkos sve te kulture i znanja koje smo nasledili od Rima kazem da su bili jako nekulturni a kao broj jedan te nekulture je;voleli su da jedu lezeci,k'o zivotinje :(

Logika

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.
(poyy, 18. januar 2020 17:31)

Kako ti mislis nisu znali da citaju?
Dok su bili carstvo znali su da citaju, a kada se Rim raspao, zaboravili su da citaju?:)

zoki

pre 4 godine

Preteraste ono sa brodom i kranom.Ni današnji kran teško da može podići brod do visine većoj od visine arene i verovatno sam da bi je ubacio u arenu.Al "vodenih sportova" je bilo-borbe sa krokodilima,borbe sa čamcima.Uz to koloseum nije pored obale čak i da ima kran.

poyy

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.

dragan

pre 4 godine

Do raspada rimskog carstva u areni su ubijani hriscani koji su se tada pojavili i bilo omrzeni, tako sto su bacane cele porodice divljim zverima, na opste odusevljenje gledalaca. Ima dovoljno knjiga koje to detaljno opisuju.

Legija

pre 4 godine

Danasnja civilizacije je samo senka rimske anticke civilizacije. Gladijatorske igre, uz svu krv, size i sex, su bile nesto najuzbudljivije na svetu. Danas gledamo fudbal, tenis i slicne gluposti, deca se igraju lopticama. Smrt i sex, koji su bili u osnovi tih igara, su nesto o cemu mi mozemo samo da mastamo. Neka ponovo zazive igre, nek ponovo zazivi Koloseum!

Zoran

pre 4 godine

Koloseum lep ? Obicno stratiste gde je najbrutalnije pogubljeno ko zna koliko nevinih ljudi, zena i dece . I to treba cuvati i slaviti ? Sta je sa ovim covecanstvom ? To bi trebalo sravniti sa zemljom te podici dostojan spomenik svim zrtvama i uz pijatet odlaziti tamo .

Grux

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.
(poyy, 18. januar 2020 17:31) # Link komentara

Kolo, kolac, kolendar, kolovrat,kolut, koloseum i zamisli sve predstavlja kruzni oblik.
A Cambrige recnik upravo tako opisuje Koloseum = a circular or oval area with seats around it for watching sports and entertainments.
A ako uz to dodamo da su izmedju ostalog Rim podigli Raseni, eto i odgovora odakle je to ime i koje je znacenje.
Zvanicna istorija pretpostavlja da je naziv od: The name Colosseum is believed to be derived from a colossal statue of Nero that once stood nearby.

Stvarno bih voleo izvor za taj tvoj podatak? Latinski ne znam, ali italijanski znam i ne mogu nikako da sklopim kockice, niti sam na internetnu uspeo da pronadjem informacije o tvom objasnjenju?

Oliver

pre 4 godine

@oliver Za gospodina Olivera,kad kazete da bi ste voleli da opet budu takve igre,brutalne sa dosta ubistava,ja bih voleo da vi budete jedan od glumaca...
pa koliko izdrzite ....
(Sinisa,

A ja bih voleo da se vi opismenite pa da naucite ono sto se uci u osnovnoj skoli da se "biste" pise zajedno, a ne odvojeno. Sto se tice igara, ja bih dakako bio gledalac, a borci bi bili dobrovoljci za velike pare. Isto kao bokseri, MMA borci, toreadori sa bikovima itd. Ako mislite da bih ja jedini to gledao, onda ste veoma naivni i nemate pojma o ljudskoj prirodi i psihologiji.

spasicr

pre 4 godine

Kakva civilizacija ? To je bilo neviđeno varvarstvo i okrutnost kojeg treba da se stidi svako ko glorifikuje "dostignuća Rimskog carstva".
Pozdravljam mišljenje gospodina Zorana, da to mesto treba, ako ne srušiti do temelja, bar žigosati kao jedo od najmonstruoznijih, najbestijalnih i najokrutnih ljudskih i životinjskih stratišta u celokupnoj istoriji ljudskog roda.

Pozdrav iz Nemačke

pre 4 godine

Bio sam u puno zemalja, ali Italiju izdvajam po lepoti. Predivno je videti Koloseum, Vatikan, i jos puno toga. Preporucujem i grad Milano, koji je mozda i lepsi od Rima ili su tu negde...

J.

pre 4 godine

" I da vandalii su imali svoje pismo. Ako te zanima potrazi na internetu imas primere. Cak je i Mauro Orbin u svojoj knjizi objavio vandalski recnik."
Što im nije mnogo pomoglo u razumevanju latinskog. U svakom slučaju, latinski se očuvao samo u crkvi i, za razliku od Rimskog carstva, pismenost, a pogotovo razumevanje latinskog, postali su privilegija vrlo ograničenog broja ljudi.

Јабучило

pre 4 godine

@ U borbama gladijatora nikada niko nije stvarno ubijen. To je bila koreografija, predstava sa mnogo lažne krvi.

Део борби јесте био фингиран, слично данашњем кечу (америчком рвању). Уосталом, обука доброг гладијатора кошта. Ипак, било и доста борби на живот и смрт. Те борбе су биле најскупље.

S.P.Q.R.

pre 4 godine

Do raspada rimskog carstva u areni su ubijani hriscani koji su se tada pojavili i bilo omrzeni, tako sto su bacane cele porodice divljim zverima, na opste odusevljenje gledalaca. Ima dovoljno knjiga koje to detaljno opisuju.
(dragan, 18. januar 2020 20:20)

Nijedna knjiga takvu izmisljotinu ne opisuje. Hriscani nisu nikad bili ubijani u koloseumu.
Osim toga od Konstantina do raspada (zapadnog) Rimskog carstva je proslo 3 veka tako da ta tvoja generalizovana tvrdnja ne vredi trosenja tastature...

Učio mnogo, izlazio malo

pre 4 godine

Ostao sam zapanjen lepotom i velelepnoscu Koloseuma. Nestvaran prizor nakon izlaska iz metroa. Kamen koji 2 hiljade godina stoji tu. A oko njega se sve menja.

Ziki

pre 4 godine

Evo zivim u Skandinaviji i na istu foru se i ovde vodi politika ”Hleba i igara”. Ovde ako si siromasan ipak ces imati da jedes i pijes i obezbedit ce se neko minimalno primanje ”socijala” a do igara nemanjka, razni sportovi i kladionice (doduse ovde se vecina kladi preko interneta). Ista politika koja ima za cilj da najnizi sloj drustva cuti i bude poslusan.

koliseum

pre 4 godine

Colosseo. Colosseo Nome dato nel Medioevo all'anfiteatro Flavio , da sempre uno dei monumenti pi? noti di Roma , inaugurato da Tito nell'80 d.C. Il nome deriva dalle dimensioni dell'edificio o, pi? probabilmente, dalla vicinanza della statua colossale di Nerone.

Koloseum je ime koje je u Srednjem veku dato amfiteatru Flaviju, oduvek jednom od najpoznatijih rimskih spomenika, koji je inaugurisao Tit (Flavije Cezar) 80. g.n.e. Ime proizilazi iz veličine građevine ili, još verovatnije, zbog blizine kolosalne Neronove statue.

Someone

pre 4 godine

Bio u avgustu, video i odusevio se! Preporucujem da svako ode do Rima. Nisam se mogao nagledati Colosseuma i drugih atrakcija!

Isto tako preporucujem da odete do Pompeii, rimski grad koji je unisten vulkansom erupcijom 75 g.n.e. Sat vremena vozem do Napolia i otud jos 45 min do Pompeii. Grad je sacuvan onako kako je bio u vreme unistenja! Hramovi, javna kupatila, brodeli, vile, pijace, ulice. Dozivljaj koje se ne zaboravlja!

Sinisa

pre 4 godine

Sto se tice teksta,zanimljiv je,mada mislim da su u pocetku planirane samo vodene igre,ali su ubrzo odustali od toga,jer su imali jednostavan razlog,nije bilo dovoljno krvi...
@oliver Za gospodina Olivera,kad kazete da bi ste voleli da opet budu takve igre,brutalne sa dosta ubistava,ja bih voleo da vi budete jedan od glumaca...
pa koliko izdrzite ....

J.

pre 4 godine

"Kako ti mislis nisu znali da citaju?
Dok su bili carstvo znali su da citaju, a kada se Rim raspao, zaboravili su da citaju?:)"
(Logika, 
Oj, logiko moja, misliš da su ljudi bili toliko dugovečni; prosečan vek 200-300 godina? Notorna je činjenica koliki je kulturni povratak unazad bio Srednji vek. Varvari, znaš, Vandali, nepismeni osvajači...

Iza brda

pre 4 godine

Današnja civilizacija je prekopirano Rimsko carstvo. Politika, vojska, spletke, intrige, konkubine, afere....Doduše, malo smo avanzovali, pa nema masovnog trovanja političkih protivnika hranom i pićem. To sada obavljaju mediji.

mile

pre 4 godine

E sigurno su kranom prebacivali brodove u arenu, i arenu punili vodom da po njoj plove brodovi :) A i potoci krvi koji bi se razlivali po ulicama, da nije peska... i istrebljenje lavova zbog borbi u arenama... mnogo ste preterali

Vandal

pre 4 godine

@J
Kada vec spominjes Varvare i Vandale, oni su bili sve samo ne nepismeni i zaostali.
Varvarima se smatraju svi ne Grci i ne Rimljani.
Vandali su vec bili veliko pleme koje je izmedjuostalog razvalilo Rim. I da vandalii su imali svoje pismo. Ako te zanima potrazi na internetu imas primere. Cak je i Mauro Orbin u svojoj knjizi objavio vandalski recnik.

Jovan

pre 4 godine

@Bio sam u puno zemalja, ali Italiju izdvajam po lepoti. Predivno je videti Koloseum, Vatikan, i jos puno toga. Preporucujem i grad Milano, koji je mozda i lepsi od Rima ili su tu negde...
(Pozdrav iz Nemačke, 19. januar 2020 00:19

Milano? Pored Firence, Bolonje, Torina, Verone, Siene? Tesko. Veliko razoracrenje, posle posete svim ovim gradovima pa onda Milanu. Cak i prljavi Napulj ima vise sarma.

yuslaven

pre 4 godine

Lep tekst. Samo ispravka. Koloseum se zvao jer nakon raspada rimskog carstva ljudi su toliko kulturno nazadovali da nisu znali da citaju. Pa nisu znali da procitaju flavijski amfiteatar i nazvali su ga Koloseum, sto grubo prevedeno znaci velika zgrada.
(poyy, 18. januar 2020 17:31)

Da, zvanično je bio Flavijevski Teatar, jer je izgrađen za vreme dinastije Flavijevaca. Započeo ga je Vespazijan, prvi car te dinastije koji je vladao nakon Nerona.
Na mestu Koloseuma se nalazilo jezero sa bronzanom statuom/kolosom Nerona u njegovoj sredini. Vespazijan je jezero isušio i započeo gradnju zgrade, ali je statua/kolos ostao. Po toj statui/kolosu običan narod je i imenovao sam amfiteatar - Koloseum.
Iako je istina da je po antičkim standardima Rim bio visokopismeno društvo, broj pismenih nije prelazio desetak procenata.

Mare

pre 4 godine

U borbama gladijatora nikada niko nije stvarno ubijen. To je bila koreografija, predstava sa mnogo lažne krvi.
(Sima, 18. januar 2020 17:56)

Da, u te svrhe su koristili sok od višnje, pošto je pronađeno mnogo koštica oko Koloseuma.

NS

pre 4 godine

Bio sam u puno zemalja, ali Italiju izdvajam po lepoti. Predivno je videti Koloseum, Vatikan, i jos puno toga. Preporucujem i grad Milano, koji je mozda i lepsi od Rima ili su tu negde...
(Pozdrav iz Nemačke, 19. januar 2020 00:19)

Milano moze biti lepsi od Rima samo nekom sa Novog Beograda ili slicno...

Boka

pre 4 godine

@Pozdrav iz Nemacke ja sam bila u 5,6 italijanskih gradova, i svi zaista ostavljaju bez daha, ali se za Milano ne bih slozila, narocito da je lepsi od Rima, on je vise onako, meni bar, modni centar, i finansijski, sem one katedrale u centru pored koje se svi slikaju, nema nesto toliko da se vidi... Cene u butucima naravno nedostizne za vecinu ljudi. Pre bih ako idete turisticki preporucila Rim ili Firencu.

Srdjanbg

pre 4 godine

(J., 19. januar 2020 10:53) Rimljani su bili nepismeni pre nego što su pobili Rasene (Etrurce) porušili skoro sve što su oni napravili i pokrali sve njihova znanja....

wiener

pre 4 godine

(Someone, 19. januar 2020 00:09)

pompeii je velika turisticka atrakcija, ali je obliznji herculaneum uništen u istoj erupciji zapostavljen. inače nisu jedina dobro očuvana mesta iz starog rimskog carstva, jer je u blizini rima dobro očuvana neuništena ali napuštena ostia, nepravedno u senci gradova uništenih u vulkanskim erupcijama. takodje, najbolje očuvana starorimska arena se nalazi u francuskom nimmesu sa mnogo boljom izložbom o gladijatorima. i usput gradu gde ćete saznati kako su nastale farmerke.

Јабучило

pre 4 godine

Preteraste ono sa brodom i kranom.Ni današnji kran teško da može podići brod do visine većoj od visine arene i verovatno sam da bi je ubacio u arenu.Al "vodenih sportova" je bilo-borbe sa krokodilima,borbe sa čamcima.Uz to koloseum nije pored obale čak i da ima kran.
(zoki, 19. januar 2020 08:49)

Слажем се. Наумахије ("поморске" гладијаторске борбе) су се одржавале на језерима и на посебно ископаним базенима. Забележена су два случаја борби на води у аренама. Један је Неронова наумахија (у дрвеној арени, још пре Колосеума), а други је у Колосеуму, не сећам се ко је био приређивач. Због комплетне логистике сматрам убацивање тешких ратних бродова у било коју арену мало вероватним. Верујем да су се те борбе у аренама одвијале између мањих пловила, а не између озбиљних бродова.

Sisoje

pre 4 godine

Ako idete u Rim, obavezno pogledajte crkvu S. Clemente - nije daleko od Koloseuma. U samoj crkvi su predivni i prastari (ranohriscanski) mozaici, a u kripti: prvo deo gde su izlozene kamene ploce gde su s jedne strane uklesani mnogobozacki a sa druge hriscanski simboli; pa grob Cirila i Metodija (kosti je u Rim doneo sam San Clemente, koji nije niko drugi nego Sv. Kliment Ohridski), sa natpisima na jezicima svih slovenskih naroda. I na samom dnu kripte, rimska kuca sa "parketom" od tankih cigli, dok iza zida zubori potok. Neverovatan osecaj kada se sazme toliko vekova a na malom prostoru.