Četvrtak, 21.09.2017.

09:37

Ključa u Kataloniji – separatisti traže "mobilizaciju"

Separatisti u Kataloniji pozivaju na “mobilizaciju“ građana nakon što je španska policija privela 14 zvaničnika regionalne Vlade.

Izvor: Dojèe vele

Kljuèa u Kataloniji – separatisti traže "mobilizaciju" IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

110 Komentari

Sortiraj po:

Bilja

pre 6 godina

Svaka zemlja ima svoje "Kosovo", samo je pitanje trenutka kad će neka sila negde da plati revoluciju. Amerika je imala Teksas....pa kako su se proveli!???ne daju ameri nikome nezavisnost u americi(namerno malim slovom)......jer se zna kuhinja i kuvari.

REALNO

pre 6 godina

@ Slovenci će pocrkati od gladi bez Srbije. A danas vidimo, kako je to završilo. Završilo je tako što Bi slovenci pocrkali od gladi kada bi povukli sve svoje firme iz Srbije i ostalih bivših republika. Uzgred, spoljni dug od 67 milijardi evra je sitnica. U bivšoj državi je bio svega 3,5 milijardi. Zamisli da grad Beograd duguje 67 milijardi evra.

Jovan

pre 6 godina

@Low Key Lyesmith
Ista stvar je sa pokrajinom Baskijom, mozda i izrazeniji. Deo Baskije je u Francuskoj ali sudeci po ljudima koje sam imao prilike sresti u zivotu iz francuskog dela Baskije - nemaju tako izrazen separatisticki duh dok je u spanskom delu sasvim druga prica. Zaista ne znam sta reci na sve to.. u neku ruku je zbog svega toga i Evropa lepa. Mnostvo starih kultura koje imaju razlicite korene i tradicije i prilike.

Revizor

pre 6 godina

hoce li Amerika sad bombardovati Spaniju zato sto ugnjetavaju Katalonce? Hoce li im rusiti mostove i fabrike?
(caruga, 21. septembar 2017 09:51)
Neće, imaju već dve baze u Spaniji

reano

pre 6 godina

Gluposti. Nema tu nikakve mobilizacije. To ce se razresiti civilizovano. Nije to Balkan. 
A oni koji se potajno nadaju nekom krvoprolicu tamo. A takvih je ovde mnogo. Opet ce se razocarati.
(loz ulje, 21. septembar 2017 15:51)

slazem se. a jedini razlog tome je sto njima nece niko staviti oruzje u ruke, dati im novac, medijsku i politicku podrsku nazivajuci ih borcima za demokratiju i slobodu i cijeneci njihove napore i teznje ka nezavisnosti opravdanim i pravednim.

Dejan-Minhen

pre 6 godina

(loz ulje, 21. septembar 2017 15:51)
Od srca se nadam da ste u pravu!! I kamo sreće da je na zapadu sve tako sjajno kao što se predstavlja!
Jedna liberalna Holandija dovodi sud u pitanje pošto nije zadovoljna presudom.
Nemački mediji drvljem i kamenjem na Britaniju, Poljsku i Mađarsku o stanju u Hrvatskoj, Letoniji i Litvaniji ni reči.. ti isti Nemci kada čuju francuski cimnu se i u najmanju ruku ne vole Francuze... zamislite stanje sa stopom nezaposlenosti od 25% i platom od 400 evra... u Španiji je velika nezaposlenost....
danas mislimo da je rat nemoguć, isto smo mislili i u Jugoslaviji 1987 godine, Iračani 1989, Sirijci 2009....

Tio

pre 6 godina

I da odrze referendum ne bi dobili 50+1, i dosta vise o tome da Madrid i ostatak Spanije zive od Katalonije. Svaki treci evro iz budzeta ide za Kataloniju. Do kraja osamdesetih,Barselona je bila osrednja turisticka destinacija,da bi tek posle olimpijade koju je fnasirao Madrid !!! turisticki 'procvetala'.

Dešava se

pre 6 godina

@andreas kesser
Setili su se Katalonci, Korzikanci i ostali da žele autonomiju pre Kosova ali im je to bilo nemoguće ostvariti zbog čvrstog stava država EU. Kada su te iste države EU sve sem Španije priznale Kosovo kao nezavisnu državu Katalonci su dobili preko potreban vetar u leđa. Jer logično je da u denokratskom svetu važe ista pravila za sve. Tako da Kosovo jeste početak. Da Kosovo nisu dozvolile zemlje EU ne bi se desio problem sa Ukrajinom, ne bi danas Katalonci bili toliko glasni u zelji za ostvarivanjem svojih prava. I Rusi u Ukrajini i Katalonci su videli da je sve moguće, samo treba istrajati. Ukrajinski Rusi su primenili ratni plan kao reakciju na agresivan pristup vlade iz Kijeva. Katalonci za sada ovo rade mirnim putem jer je i Španska vlada malo fleksibilnija od Ukrajinske. Ali ko zna ... Sve u svemu ovo je posledica dvostrukih aršina. Jednostavno se ne može jednima dozvoljavati sve ono što se drugom brani.

ana

pre 6 godina

"Bilo je tako i u Jugoslaviji. A kad je Slovenija odlučila da ide svojim putem, počele su "pretnje" u smislu: Slovenci će pocrkati od gladi bez Srbije. A danas vidimo, kako je to završilo. Megalomanija i prevelika samouverenost nije dobra ni u košarci, a kamoli u "realnom" životu.
Zato, napred Katalonija!
Pozdrav iz Slovenije"
Problem je samo sto je u Kataloniji izmesano stanovnistvo i vecina nije za nezavisnost.I gde onda "napred Katalonija"?Sta sa ostalima? Slovenija je druga prica.

Boban

pre 6 godina

Prvi deo….
Naravno da Catalunya ima pravo glasa. I da ne ulazim u polemike vezane za ekonomiju, EU i slicno, hteo bih da razjasnim nekoliko bitnih pitanja.
Na primer, Spanija je nama"prijatelj" jer ne priznaje Kosovo. Cista glupost. Najkorumpiraniju evropsku partiju (PP) koja vodi Spaniju apsolutno ne zanima Srbija kao Drzava, niti Srbi u bilo kom obliku. Cak bih rekao da i dalje misle o nama dosta lose. Setice se svi iznad 30, kako je upravo Spanac, Javier Solana, bio jedan od najvecih zagovornika bombardovanja Srbije i pomoci Kosovarima. Pre toga, Predsednik Spanske vlade do 1996. Felipe Gonzales, otvoreno je bio na strani Hrvatske i BiH na pocetku ratova. Zatim, iskljucivi razlog spanskog nepriznanja nezavisnosti Kosova je upravo pitanje Katalunje i (za sada u senci) Baskije i Galicije. Dakle, mi kao ne priznajemo - ne mojte ni vi da se mesate u nase probleme. Isto tako su bili i protiv nezavisnosti Skotske.
Drugo pitanje je kako mi ovde posmatramo moguce otcepljenje Katalunje i da li, a mislim da je to u glavnom slucaj, vucemo paralelu sa nezavisnoscu Hrvatske od Jugoslavije, ili pak Srbije od vekovnog vazalnog polozaja pod Turcima....

marko

pre 6 godina

Obožavam ove komentatore što podržavaju nezavisnot ali samo da nije kod nas. Kao španci, istu grešku smo pravili sa Kosovom. Vidimo kako smo prošli. U Vojvodini se nastavlja sa istom praksom. Tradicionalni grb i zastava, parastos Ljotiću, spomenik Jaši Tomiću, osveštavanje vodovoda, razbijanje pekara, slučaj Davidović... Samo da ne bude posle, otkud u devojke dete.

Boban

pre 6 godina

Drugi deo…
Da ne komplikujem, iako je stariji slucaj, ovo drugo ima mnogo vise veze sa problemom koji Katalonci imaju pod Spancima, tj malo vise od 300 godina tlacenja, zabrane identiteta, jezika, kulture i mnogo toga drugog.
Katalonci su ti koji koriste dva jezika u svakodnevnom zivotu, Spanci ne. Spanci su arogantni, oni su ti koji bi morali da koriste Katalonski kao zvanicno ko-oficijalni Drzavni jezik i naravno da ni mizernih par % Spanije van Katalunje, a da podsetim to su i Majorca, Zaragoza (Aragon), Andorra i Valencia, razume vise od par reci Katalonskog.
Mnogo ozbiljniji problem je Spanska renesansa fasizma, Franka, njegovih fasista Guardia Civil, koji opet danas hapse opstinske sluzbenike po Katalunji, dok su upravo Katalonci bili najveci protivnici istom zlu jos od ranih ’30. Katalonci su uglavnom levo opredeljeni i drze do socijalne ravnopravnosti. Naravno, tu ima dosta sampanj socijalizma, tj veliki broj dobrostojecih, cak i imucnih koji su po raznim Socijalistickim, Komunisticki i manje ili vise radikalnim politickim partijama, ali u ovom slucaju se suporstavljaju vecem zlu - korupciji, manipulaciji i aroganciji iz Madrida...

mik

pre 6 godina

kao sto bio ostatak spanije potonuo da ode katalonija tako bilo i da padanija u italiji ode... resenje za separatiste je jedno prestanak placanja poreza madridu odnosno placanje poreza novom nekom centru u ovom slucaju barseloni...

Slovenec

pre 6 godina

Najbrojniji narod u multinacionalnoj državi uvek je protiv otcepljenja jednog njenog dela. Zašto? Zbog toga što brojnost tom narodu omogućava da vodi politiku, ekonomiju ... po svojoj meri. Bilo je tako i u Jugoslaviji. A kad je Slovenija odlučila da ide svojim putem, počele su "pretnje" u smislu: Slovenci će pocrkati od gladi bez Srbije. A danas vidimo, kako je to završilo. Megalomanija i prevelika samouverenost nije dobra ni u košarci, a kamoli u "realnom" životu.
Zato, napred Katalonija!
Pozdrav iz Slovenije!

Low Key Lyesmith

pre 6 godina

Da počnem sa nekoliko opaski na komentare:
* Katalonija jeste, tokom srednjeg veka, bila teritorija "za sebe" koja sa ostatkom današnje Španije i nije imala previše veze;
* Katalonija jeste bila najveća žrtva Frankovog režima;
* Franko - Francisco Franco - nije, kako se u jednom od komentara navodi, bio Galician, samo je rođen u Galiciji, ali je poreklom iz južne Španije.
Nezavisna Katalonija - lepo zvuči. Ipak, čudim se zašto se insistira samo na nezavisnosti onog dela Katalonije koji je u sastavu Španije. Postoji još jedan deo Katalonije - koji je, istina, manji - a koji je u sastavu Francuske. Nezavisna Katalonija bi morala sadržati i taj deo...

Boban

pre 6 godina

Treci deo…
Par ljudi je ovde korektno iznelo finansijske cinjenice koje jasno govore o prihodima Katalunje.
Pre selidbe u Barcelonu stvarno nisam znao zasto se za njih kaze da su Svajcarci Spanije. Sve je planirano, uredjeno, cisto i na vreme. Naravno, ipak je to jug, nije savrseno, ali nije nedisciplinovano kao u centalnoj i juznoj Spaniji, ili Porugalu.
Madrid uzima zaista veliki novac od Katalonaca i za uzvrat daje trecinu manje (skoro 10 mil €/12mil €) i to verovatno i nije najveci problem. Jeste ono iz mog drugog dela, a to je arogancija i lopovluk PP-a i Spanske vlade. Zatim, tu je i vecno pitanje Monarhije, koji, s pravom, Katalonci ne priznaju.
Svakako da u Spaniji postoji veliki broj inteligentnih i pravicnih ljudi koji razumeju problem i pokusavaju da ga rese dijalogom. Tu su pre svega Pablo Iglesias i Partido Podemos i zbog takvih postoji nada ce sve zavrsiti pravicno i bez vecih nereda.
Mozemo do u nedogled, bolje ne, jer ipak je to njihov problem. Ono sto me navodi da uopste pisem jesu par punoglavaca sa ovih prostora koji uporno, u svoj svojoj gluposti ine znanju, govore kako Katalonci su bad boys a Spanci ne, jer ne priznaju Kosovo.
To me tera na povracanje, jer Spance apsolutno nije briga niti znaju za nas.

Uostalom, u Katalunji je zabranjeno mucenje bikova, dok se po Spaniji to itekako drzi u punoj snazi. To mi daje jasnu sliku ko je kakav. I tu dobija moj glas. 
Visca Catalunya lliure i sobriana!!!

loz ulje

pre 6 godina

Gluposti. Nema tu nikakve mobilizacije. To ce se razresiti civilizovano. Nije to Balkan.
A oni koji se potajno nadaju nekom krvoprolicu tamo. A takvih je ovde mnogo. Opet ce se razocarati.

visibaba

pre 6 godina

Svaka zupanija treba da bude samostalna. Lakse guzonjama na vlasti da kradu i otimaju.
Free Katalonija, Free Dalmacija, Free Slavonija, Free Beieren, Free Hercegovina, Free Tunguzija etc.

Negativni

pre 6 godina

@lux
Hajde, molim te, prosvetli malo nas koji ipak znamo nešto o istoriji kada je to katalonija bila nezavisna i kada ju je španija okulirala?
Jedino je tačno da su pokušavali da se odcepe još pre skoro 400 godina pod uticajem francuske koja je tada Bila veliki rival španiji.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Milan, 21. septembar 2017 13:03)

Evo, ja ću da te prosvetlim. Katalonija je nastala još u 10. veku, kao kneževina. Medjusobnim brakovima vladara Katalonije, Aragonije i Kastilje, nastala je Španija (ovo je uslovno rečeno, ali u suštini - to je ta zemlja uz manje ili veće odstupanje u teritorijama). I u toj novoj državi, sve tri "pokrajine" imale su nezavisnost. Kataloniji je nezavisnost silom ukinuta nekoliko vekova kasnije kada je dinastija Burbona preuzela vlast.
Da li ti je sada jasno?
Važno je da si "čuo" da je postojala nekakva srpska država Nemanjića u srednjem veku, ali zato ostatak sveta za tebe ne postoji. Verovatno i o Nemanjićima ne znaš ništa. Ali, to smo mi i zato nam je ovako lepo.

Cinjenice

pre 6 godina

Katalonija je kao deo Aragonske krune dobrovoljno usla u uniju sa Kastiljom. Bracna zajednica kasteljanske kraljice Isabele (najpopularniji spanski vladar) i Petra ili Fernanda Aragonskog, zaboravih ime, je bila kamen temeljac za formiranje Spanije. Problem Katalonaca je sto je vremenom Kastilja kao veci i dominantniji partner u uniji nametnula svoju kulturu u Spaniji. Spanski jezik je zapravo Kastiljanski, a Katalonski je zapravo zanemaren, cak polako nestaje i u samoj Kataloniji. Odavno se vise ne govori u Valensiji, istorijskoj aragonskoj prestonici. Dakle govorimo o sukobu dve bratske kulture, jako slicne, ali dovoljno razlicite. Taj sukob su vekovima znali koristiti i potencirati Englezi i Francuzi, kada bi odlamali delove Spanije i otimali kolonije. Mozda bi ekvivalent bio za nase prostore, Bugari i mi, po slicnosti kulture i jezika. Katalonija ima odredjenu autonomiju, bogati su ali njihov identite je ugrozen i to ih boli, bar njihove nacionaliste. Problem se mogao resiti formiranjem istinskog spanskog jezika, kombinaciom ova dva, nesto slicno kao standardni Nemacki jezik. Kombinacija razlicitih jezika istog porekla na prostoru danasnje Nemacke, Prusije, Austrije i Svajcarske. Neutralan sam po pitanju ovog sukoba, ali mislim da mi kao drzava trebamo biti na poziciji Spanije, tj Madrida. Spanci bi verovatno priznali Kosovo da nemaju problem sa Katalonijom i Baskijom, ali usluga za uslugu, oni postuju nase granice, mi njihove. Neka problem resavaju unutrasnjim dijalogom!

Milan

pre 6 godina

@lux
Hajde, molim te, prosvetli malo nas koji ipak znamo nešto o istoriji kada je to katalonija bila nezavisna i kada ju je španija okulirala?
Jedino je tačno da su pokušavali da se odcepe još pre skoro 400 godina pod uticajem francuske koja je tada Bila veliki rival španiji.

Sve je već napisano, samo što to niko ne čita

pre 6 godina

procitajte orvelovu knjigu kataloniji u cast. doj je ostatak spanije podrzavao franka i fasiste barselona se borila protiv njih. za slobodnu kataloniju!!!
(akio toyoda, 21. septembar 2017 10:53)

Potpuno netačno, i nadasve maliciozno! Na izborima u Španiji održanim nekih mesec dana pre početka građanskog rata u Španiji 1936. godine pobedio je Narodni front (socijalisti, komunisti i anarhisti) sa oko 65% glasova. Falangisti (Franko) su imali samo oko 15%.
Zbog toga što je Franka podržavala vojska i kler, naci Nemačka i fašistička Italija, a najviše zbog toga što su tzv. "Saveznici" (Francuska, VB i SAD) mislili da je fašizam bolji izbor od komunizma i odlučili da okrenu glavu i prepuste Španiju fašistima, frankisti su pobedili.
Ako ćeš istini za volju, geografski, Franko je imao podršku stanovništva samo u određenim ruralnim sredinama na krajnjem jugu zemlje i u njegovoj rodnoj Galiciji (ne nije bio Kastiljanac), a najžešći otpor mu je pružen upravo pri opsadi Madrida i u dolini Ebra (Saragosa, Aragonija). Sve ovo što sam napisao svi možete proveriti na bilo kojem relevantnom izvoru.
I još nešto. Trenutni Ustav Španije koji je na snazi, takav kakav je, donet je nakon Frankove smrti 1978. godine, (neki amandmani su doneseni 1982.) i za taj i takav Ustav, koji ne predviđa raspisivanje ovakvih referenduma samo na teritoriji jedne pokrajine već na celoj teritoriji Španije su glasali i predstavnici Katalonije (oba puta).

Piña

pre 6 godina

Evo ih urlaju celu noc gradom kako hoce nezavisnost. Treci pokusaj u 4 godine, vecina je protiv ovde iako imam prijatelje koji su za nezavisnost. Nema od nezavisnosti nista, mislim da je to vecini onih koji su za otcepljenje jasno kao dan ali ne mogu da se pomire sa tim.

happy

pre 6 godina

Evo samo da vam kazem da uopste nije nikakva frka i drama kako bi se moglo zakljuciti iz naslova. Vec se zna da ne mogu raspisati referendum i da ce im svi materijali biti oduzeti. I katalonci su vecinski protiv nezavisnosti. Ovo je mozda samo nacin da se trazi veca autonomija a nju svakako vec imaju. Znate vec kako radikalna manjina moze biti glasna. Sto je i legitimno ako traze veca prava a ne nezavisnost.

Сале

pre 6 godina

Torrente,та твоја Шпанија би прва признала независност,Косова да нема проблем Каталоније,тако да не причај глупости.

petrica kerempuh

pre 6 godina

Kao Vojvodjanin navijam za Katalonce.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Lazar, 21. septembar 2017 10:20)
Kao Suboticanin navijam za Spance.
(dzej, 21. septembar 2017 11:17)

Kao Hrvat navijam samo za to da ne bude rata.

aCA

pre 6 godina

Katalonija bila nezavisna drzava? Sta sve necu procitati.Podrska jedinstvenoj Spaniji,Spaniji koja je dosledno na strani pravde i Srbiji, po pitanju Kosova.

samo

pre 6 godina

cista glupost i naivnost. I sta i da se odcepe. Ne bi dobili apsolutno nista . Jos bi bili u minusu sto se tice para. Cuvena prica separatista "moje pare drugi trose". Nije bas tako al ajde. To je samo zelja malih vlastodrzaca da budu veci. Po principu ex-yu. "Sto da budem predsednik republike kad mogu da budem vlast u drzavi" Idiotizam. I sta na kraju neko proso bolje neko gore a svi u kanalu.

gradjanin

pre 6 godina

Odvratno mi je kad na sjeveru Spanije u selu gdje sve spava, nista se ne desava, na zidu vidim grafit- Spanci napolje!
Pa cemu mrznja, imate lokalnu vlast , policiju, zastave, dobar zivot, fudbal, more ribu..al ne da djavo mira. mora da se mrzi..

Andresinho Ze

pre 6 godina

Par ispravki na dosadasnje komentare, čisto radi svekolike pismenosti

Katalonaca ima 7.441.176, nikako 10 miliona ko što neko reče.

Niko tamo nije ugrožen, kao ni u Baskiji, imaju svoj jezik, škole i univerzitete, medije, policiju....
Tek Baskija (zajedno sa Navarom) ima nešto širu fiskalnu autnomiju (Regimen Foral), baskijci su skoro izboksovali dodatne fiskalne olakšice u odnosu na centralnu vladu.

Dalje nije se tu kneževina Katalunja udruživala na ravnopravnoj osnovi sa Kastiljom i Aragonom da bi istjerali muslimane (moros), to su odradili u duetu Fernando II de Aragon i Isabel I de Castilja a Katalunja se tek kasnije pripojila Aragonu.

Ranking po total PIB-i (podaci 2016)
Katalonija faktički izjednačena po udjelu sa autonomnom pokrajinom Madrid

1. Katalunja 18,9%
2. Madrid (Comunidad Autonoma) 18,8%

PIB per capita (podaci 2016)
1. Madrid
2. Baskija
3. Navara
4. Katalonija

Po HDI-u (Human Development Index iliti nije sve u parama) na osmoj poziciji

1.Baleari
2.BAskija
3.Madrid
4.Navara
5.Castilja i Leon
6.Aragon
7.Kantabria
8.Rioja
9.Katalonija

andreas kisser

pre 6 godina

Brana se provalili 1999-e. Vodu vise niko ne moze da zaustavi.
(Dešava se, 21. septembar 2017 09:54)

jeste, da nije bilo kosova, katalonci, flamanci, korzikanci i ostali se nikad ne bi setili da zele nezavisnost! srpska mitomanija!!!

Andresinho Ze

pre 6 godina

Po kojem kriteriju je Baskija susjedna, ima izmedju nje i Katalunje još i Aragon i Navarra?
Kao što je Crnoj Gori susjedna Slovenija, tako je Katalunji susjedna Baskija.

Republika Palagruža

pre 6 godina

Ne znam zašto ovde neki ljudi simpatišu nezavisnost Katalonije kada će krajnji efekat po nas biti priznanje nezavisnosti Kosova od strane Katalonije..

Cccc

pre 6 godina

Kako su smešni ovi koji pominju Kosovo kao neki presedan: Katalonija želi da se otcepi mnogo duže od Kosova a nas ionako niko ni ne uzima u obzir. Crna smo rupa, nebitni a i bolje je da nas ne primećuju!

Goran

pre 6 godina

To ti je sloboda izražavanja i glasanja u Evropi..To ti je politika dvostrukih standarda..Može u tamo nekoj Srbiji, ali kod nas ne može..

lux

pre 6 godina

katalonija je bila nezavisna dzava dok je spanci nisu okupirali. oni donose usput najvise para drzavi a mnogo manje im se vraca. tako da razumem potpuno zelje za separatizmom posto bi mnogo bolje funkcionisali bez madrida, jedino sto bi onda prilikom otcepljenja povukli i deo spanskog duga koji uopste nije mali.

Andresinho Ze

pre 6 godina

Osobni utisci, od svih Španskih regija nekako su mi najdalji katalonci, tako da mi i ne bi teško palo da se odvoje od ostatka Španije, da pojasnim:

Kad god sam bio u Kataloniji, nikad nisam bio svjedok da je neko okrenuo rundu, svako tamo plaća za sebe, čak sam vidio i slučajeve da momak i djevojka svako plati svoje pivo.
Kad god sam bio u Kataloniji uopšte ih ne zanima da li znaš njihov jezik, u mješovitom društvu ako si ti jedini koji ne zna katalonski njih ostale baš briga odmah okrenu na svoj jezik a tebe ko zarezuje.
Slične situacije nikad nisam doživio u Baskiji, e tu je osnovna razlika između ove dve bogate pokrajine kojima je jedino zajedničko ta težnja jednog dijela populacije ka otcepljenju.

маркеђани

pre 6 godina

Смешни су ми ови овде војвођанери што се радују и трипују да је Каталонија као Војводина. Војвођанера нема ни 1% у Војводини, а за разлику од Војводине, Каталонци су посебан народ са својим језиком, културом и историјом. Такође има их 10 милиона.

Posmatrac

pre 6 godina

ovo pisem zaista sa strane,nedoticu me njihovi problemi ali sa iskustvom sa nasih prostora sticem utisak da Ovaj njihov mariano pravi veliku gresku,unazad koliko samo zateze ,uopste im neizlazi niti ni sacim u susret vec novim odlukama samo doliva ulje na vatru i stvara sve veci revolt i ogorcenje obicnih gradjana,iovako su tenzije podignute,a onda malo dobre volje pa im ucinite nesto,u vezi treba uzimati ali i davati,malo im nesto popustite da nemaju onda argumente za nezavisnoscu,iovako je procenat za otcepljenje ne tako jak ali ovakvim stavovima bice sve veci,..ne oni pritiskaju jos I jos,npr.od svih usteda oni od svih programa i na svu muku nasli da gase njihov katalonski tv program- na katalonskom jeziku,e to ce jedino pristedeti pare javnog servisa,.itd itd,.pa jel to ok?samo tera kontru i jos vise im se inati,u stilu "e videcete".ko je jos uspeo nekoga na silu da zadrzi negde??kada dodje do toga da se medjusobno toliko zamrze ,onda vise ni posebni statusi nece biti resenje,ako smatraju da ce okupacijom tj slanjem vojske ili neznam kojih snaga da drze celu drzavu pod kontrolom e pa Za..li su se,to nikome nikada nije poslo za rukom a pogotovu u danasnje moderno doba nece.uostalom nisu isti narod,ne pricaju isti jezik,tlaceni su sa jadnim Baskojcima od strane tih istih spanaca godinama,omalovazavani,zabranjivan im jezik,sta je bilo samo za vreme frankove vlasti ,ovi ih malte ne hrane,jel dole juzno sta privredjuje?I sad umesto da cute,pokriju se usima I da im titraju

Strani Paćenik

pre 6 godina

@caruga
Neće jer Španci nikada neće biti glupi (kao neki) pa poslati vojsku, odranije kompromitovane paravojne jedinice i tešku artiljeriju da se obračunaju sa separatistima i tako nekome dati povod da ih proziva za kršenje ljudskih prava.
Ovakve stvari se rješavaju čistim policijskim radom na terenu i sve u okviru zakona.
Gledaj i uči.

dzej

pre 6 godina

Kao Vojvodjanin navijam za Katalonce.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Lazar, 21. septembar 2017 10:20)
Kao Suboticanin navijam za Spance.

Антифашиста Влатко

pre 6 godina

Umesto da država uloži,investira u Kataloniju oni hapse.U sređenim državama regioni,pokrajine ne napuštaju bogatu državu.Poboljšajte im život i biće manje separatizma.
(dragan,

Не би било лоше када би неко инвестирао у образовање или бар у обичну информисаност. У том случају, можда би избегли коментаре оних који не знају да је Каталоније најбогатија и најразвијенија регија Шпаније и једна од најбогатијих регија Европе.

Nikola

pre 6 godina

Umesto da im dopuste da naprave referendum i da prođe u sto većoj tišini, španske vlasti prave grešku za greškom i rasplamsavaju duh katalonskog separatizma. Posle referenduma je moguć i građanski rat.

Navy

pre 6 godina

vidim da ce se i Spanci suociti sa "tkz nezavisnom Katalonijom" ko mi sa -tkz nezavisnim Kosovom", jedino ne znam, verovatno oni nisu priznali "tkz nezavisno Kosovo"? Valjda nisu bili toliko glupi, nadam se

tocka

pre 6 godina

"ustav ne predvidja mogucnost otcepljenja". Znači otcepiće se sigurno, samo je pitanje vremena.
Svi znamo šta se kod nas desilo kada je odbijena ponudjena konfederacija. Na silu se ne može ništa odžati. Zamislite brak gde ne postoji mogućnost razvoda... ko bi uopšte ulazio u tako nešto?

ilic

pre 6 godina

Zivela nezavisna Katalonija,zelim vam da sto.pre pptpisete neki brselski sporazum,Spanci radujte se,vi makar necete potpisivati sporazume sa ratnim zlocincima.

akio toyoda

pre 6 godina

procitajte orvelovu knjigu kataloniji u cast. doj je ostatak spanije podrzavao franka i fasiste barselona se borila protiv njih. za slobodnu kataloniju!!!

Adriano_Galliani

pre 6 godina

Na silu se ne može ništa odžati. Zamislite brak gde ne postoji mogućnost razvoda... ko bi uopšte ulazio u tako nešto?
(tocka, 21. septembar 2017 10:06)

Moze, moze. Dovoljno je da se svet ne mesa i da pusti Spaniji da sve dovede u red. Nego Srbi navijaju da se svi i sve raspadne kada oni nemaju svoju Jugu...

slavija

pre 6 godina

Svet će reći da Kastiljanci žele da sačuvaju Španiju jedinstvenom. Da smo to mi, uveliko bi počele priče o VelikoKastiljanskoj politici.

dovla

pre 6 godina

"Visoki sud Katalonije je saopštio da su on i drugi visoki zvaničnici uhapšeni na osnovu istrage koja je počela još u februaru. Neimenovani izvor iz suda tvrdi da im se na teret stavlja da su ukrali i za potrebe separatista zloupotrebili poverljive podatke o španskim građanima."

Jbg,tamo kompletno Sudstvo drzze "kasteljanci"(a u Kataloniji!?!),a ovde "naprdnjaci"!....

mr.robot

pre 6 godina

Ljudi katalonija/spanija, nema nikakve veze sa kosovo/srbija. svako ko zna nesto o spanskoj istoriji, mirne savesti moze da stane uz Kataloniju, iako je za Kosovo u Srbiji. Spanija je nastala kada se vise knezevina i kraljevina (aragon, kastilja, baskija, katalonija, itd,..) ujedinilo da bi zajedno isterali arape sa iberisjkog poluostrva. Taj savez je iskoriscen da u tom momentu najjaca kastilja formira drzavu pod imenom Spanija. Oduvek se u kataloniji potpisivanje tog ugovora smatralo izdajom od tadasnjih glavesina. Nikada nisu ni zeleli da budu u Spaniji.

Nebojša

pre 6 godina

Još samo da zapevaju "Ruža katalonska" i da im slogan postane "Odlučimo sami o sudbini svoje Katalonije" pa će sve doći na svoje mesto.

vec vidjeno

pre 6 godina

Mogu da razumem kada se u siromasnim zemljama desava ovako nesto ali da Spanci sami sebi jamu kopaju to ne mogu. Ucite na tudjim greskama. Ne prizivajte nesrecu...

Вања

pre 6 godina

Oni su i te 2014-te imali referendum pa šta? Ništa se nije desilo. Pa neće ni sada. Madrid ni po koju cenu im ne bi priznao nezavisnost jer su za tu zemlju krv prolivali mnogi Španci.

CRNI SIN

pre 6 godina

treba ljudima dozvoliti da se na referendumu demokratski izjasne da li su za ostanak u spaniji ili ne, kao sto je britanija to isto dozvolila skotima. sila nista nece resiti, samo ce osnaziti one koji su za otcepljenje

dragan

pre 6 godina

Umesto da država uloži,investira u Kataloniju oni hapse.U sređenim državama regioni,pokrajine ne napuštaju bogatu državu.Poboljšajte im život i biće manje separatizma.Silom možete smirito sli iz želje iz njihove glave ne možete.

radenko

pre 6 godina

Promenite Ustav i rešena stvar. Pitanje otcepljenja nije više pitanje granica, jer su u EU granice otvorene, nego je to pitanje para, ko sa kim deli ili ne deli. A dobar deo igra i ponos, da svako ima svoju vlast.

Torrente

pre 6 godina

Španija nije priznala nekakvu nezavisnost teritorije Kosova i Metohije.

Nadam se da ćemo imati dovoljno obraza da uzvratimo istom merom nepriznavanjem
nezavisnosti španske pokrajine Katalonije.

mladi ja

pre 6 godina

Највиши правни акт није устав, то просто није тачно ни у пракси ни у теорији... Највиши правни акт је воља народа! ако је већина за отцепљење, то што пише у уставу је мртво слово на папиру. подршка каталонцима!

slavija

pre 6 godina

Svet će reći da Kastiljanci žele da sačuvaju Španiju jedinstvenom. Da smo to mi, uveliko bi počele priče o VelikoKastiljanskoj politici.

Torrente

pre 6 godina

Španija nije priznala nekakvu nezavisnost teritorije Kosova i Metohije.

Nadam se da ćemo imati dovoljno obraza da uzvratimo istom merom nepriznavanjem
nezavisnosti španske pokrajine Katalonije.

dzej

pre 6 godina

Kao Vojvodjanin navijam za Katalonce.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Lazar, 21. septembar 2017 10:20)
Kao Suboticanin navijam za Spance.

Nikola

pre 6 godina

Umesto da im dopuste da naprave referendum i da prođe u sto većoj tišini, španske vlasti prave grešku za greškom i rasplamsavaju duh katalonskog separatizma. Posle referenduma je moguć i građanski rat.

маркеђани

pre 6 godina

Смешни су ми ови овде војвођанери што се радују и трипују да је Каталонија као Војводина. Војвођанера нема ни 1% у Војводини, а за разлику од Војводине, Каталонци су посебан народ са својим језиком, културом и историјом. Такође има их 10 милиона.

petrica kerempuh

pre 6 godina

Kao Vojvodjanin navijam za Katalonce.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Lazar, 21. septembar 2017 10:20)
Kao Suboticanin navijam za Spance.
(dzej, 21. septembar 2017 11:17)

Kao Hrvat navijam samo za to da ne bude rata.

Антифашиста Влатко

pre 6 godina

Umesto da država uloži,investira u Kataloniju oni hapse.U sređenim državama regioni,pokrajine ne napuštaju bogatu državu.Poboljšajte im život i biće manje separatizma.
(dragan,

Не би било лоше када би неко инвестирао у образовање или бар у обичну информисаност. У том случају, можда би избегли коментаре оних који не знају да је Каталоније најбогатија и најразвијенија регија Шпаније и једна од најбогатијих регија Европе.

CRNI SIN

pre 6 godina

treba ljudima dozvoliti da se na referendumu demokratski izjasne da li su za ostanak u spaniji ili ne, kao sto je britanija to isto dozvolila skotima. sila nista nece resiti, samo ce osnaziti one koji su za otcepljenje

ilic

pre 6 godina

Zivela nezavisna Katalonija,zelim vam da sto.pre pptpisete neki brselski sporazum,Spanci radujte se,vi makar necete potpisivati sporazume sa ratnim zlocincima.

Nebojša

pre 6 godina

Još samo da zapevaju "Ruža katalonska" i da im slogan postane "Odlučimo sami o sudbini svoje Katalonije" pa će sve doći na svoje mesto.

mladi ja

pre 6 godina

Највиши правни акт није устав, то просто није тачно ни у пракси ни у теорији... Највиши правни акт је воља народа! ако је већина за отцепљење, то што пише у уставу је мртво слово на папиру. подршка каталонцима!

vec vidjeno

pre 6 godina

Mogu da razumem kada se u siromasnim zemljama desava ovako nesto ali da Spanci sami sebi jamu kopaju to ne mogu. Ucite na tudjim greskama. Ne prizivajte nesrecu...

Cccc

pre 6 godina

Kako su smešni ovi koji pominju Kosovo kao neki presedan: Katalonija želi da se otcepi mnogo duže od Kosova a nas ionako niko ni ne uzima u obzir. Crna smo rupa, nebitni a i bolje je da nas ne primećuju!

gradjanin

pre 6 godina

Odvratno mi je kad na sjeveru Spanije u selu gdje sve spava, nista se ne desava, na zidu vidim grafit- Spanci napolje!
Pa cemu mrznja, imate lokalnu vlast , policiju, zastave, dobar zivot, fudbal, more ribu..al ne da djavo mira. mora da se mrzi..

mr.robot

pre 6 godina

Ljudi katalonija/spanija, nema nikakve veze sa kosovo/srbija. svako ko zna nesto o spanskoj istoriji, mirne savesti moze da stane uz Kataloniju, iako je za Kosovo u Srbiji. Spanija je nastala kada se vise knezevina i kraljevina (aragon, kastilja, baskija, katalonija, itd,..) ujedinilo da bi zajedno isterali arape sa iberisjkog poluostrva. Taj savez je iskoriscen da u tom momentu najjaca kastilja formira drzavu pod imenom Spanija. Oduvek se u kataloniji potpisivanje tog ugovora smatralo izdajom od tadasnjih glavesina. Nikada nisu ni zeleli da budu u Spaniji.

tocka

pre 6 godina

"ustav ne predvidja mogucnost otcepljenja". Znači otcepiće se sigurno, samo je pitanje vremena.
Svi znamo šta se kod nas desilo kada je odbijena ponudjena konfederacija. Na silu se ne može ništa odžati. Zamislite brak gde ne postoji mogućnost razvoda... ko bi uopšte ulazio u tako nešto?

Sve je već napisano, samo što to niko ne čita

pre 6 godina

procitajte orvelovu knjigu kataloniji u cast. doj je ostatak spanije podrzavao franka i fasiste barselona se borila protiv njih. za slobodnu kataloniju!!!
(akio toyoda, 21. septembar 2017 10:53)

Potpuno netačno, i nadasve maliciozno! Na izborima u Španiji održanim nekih mesec dana pre početka građanskog rata u Španiji 1936. godine pobedio je Narodni front (socijalisti, komunisti i anarhisti) sa oko 65% glasova. Falangisti (Franko) su imali samo oko 15%.
Zbog toga što je Franka podržavala vojska i kler, naci Nemačka i fašistička Italija, a najviše zbog toga što su tzv. "Saveznici" (Francuska, VB i SAD) mislili da je fašizam bolji izbor od komunizma i odlučili da okrenu glavu i prepuste Španiju fašistima, frankisti su pobedili.
Ako ćeš istini za volju, geografski, Franko je imao podršku stanovništva samo u određenim ruralnim sredinama na krajnjem jugu zemlje i u njegovoj rodnoj Galiciji (ne nije bio Kastiljanac), a najžešći otpor mu je pružen upravo pri opsadi Madrida i u dolini Ebra (Saragosa, Aragonija). Sve ovo što sam napisao svi možete proveriti na bilo kojem relevantnom izvoru.
I još nešto. Trenutni Ustav Španije koji je na snazi, takav kakav je, donet je nakon Frankove smrti 1978. godine, (neki amandmani su doneseni 1982.) i za taj i takav Ustav, koji ne predviđa raspisivanje ovakvih referenduma samo na teritoriji jedne pokrajine već na celoj teritoriji Španije su glasali i predstavnici Katalonije (oba puta).

radenko

pre 6 godina

Promenite Ustav i rešena stvar. Pitanje otcepljenja nije više pitanje granica, jer su u EU granice otvorene, nego je to pitanje para, ko sa kim deli ili ne deli. A dobar deo igra i ponos, da svako ima svoju vlast.

andreas kisser

pre 6 godina

Brana se provalili 1999-e. Vodu vise niko ne moze da zaustavi.
(Dešava se, 21. septembar 2017 09:54)

jeste, da nije bilo kosova, katalonci, flamanci, korzikanci i ostali se nikad ne bi setili da zele nezavisnost! srpska mitomanija!!!

Republika Palagruža

pre 6 godina

Ne znam zašto ovde neki ljudi simpatišu nezavisnost Katalonije kada će krajnji efekat po nas biti priznanje nezavisnosti Kosova od strane Katalonije..

Andresinho Ze

pre 6 godina

Po kojem kriteriju je Baskija susjedna, ima izmedju nje i Katalunje još i Aragon i Navarra?
Kao što je Crnoj Gori susjedna Slovenija, tako je Katalunji susjedna Baskija.

samo

pre 6 godina

cista glupost i naivnost. I sta i da se odcepe. Ne bi dobili apsolutno nista . Jos bi bili u minusu sto se tice para. Cuvena prica separatista "moje pare drugi trose". Nije bas tako al ajde. To je samo zelja malih vlastodrzaca da budu veci. Po principu ex-yu. "Sto da budem predsednik republike kad mogu da budem vlast u drzavi" Idiotizam. I sta na kraju neko proso bolje neko gore a svi u kanalu.

Сале

pre 6 godina

Torrente,та твоја Шпанија би прва признала независност,Косова да нема проблем Каталоније,тако да не причај глупости.

Strani Paćenik

pre 6 godina

@caruga
Neće jer Španci nikada neće biti glupi (kao neki) pa poslati vojsku, odranije kompromitovane paravojne jedinice i tešku artiljeriju da se obračunaju sa separatistima i tako nekome dati povod da ih proziva za kršenje ljudskih prava.
Ovakve stvari se rješavaju čistim policijskim radom na terenu i sve u okviru zakona.
Gledaj i uči.

Navy

pre 6 godina

vidim da ce se i Spanci suociti sa "tkz nezavisnom Katalonijom" ko mi sa -tkz nezavisnim Kosovom", jedino ne znam, verovatno oni nisu priznali "tkz nezavisno Kosovo"? Valjda nisu bili toliko glupi, nadam se

aCA

pre 6 godina

Katalonija bila nezavisna drzava? Sta sve necu procitati.Podrska jedinstvenoj Spaniji,Spaniji koja je dosledno na strani pravde i Srbiji, po pitanju Kosova.

Low Key Lyesmith

pre 6 godina

Da počnem sa nekoliko opaski na komentare:
* Katalonija jeste, tokom srednjeg veka, bila teritorija "za sebe" koja sa ostatkom današnje Španije i nije imala previše veze;
* Katalonija jeste bila najveća žrtva Frankovog režima;
* Franko - Francisco Franco - nije, kako se u jednom od komentara navodi, bio Galician, samo je rođen u Galiciji, ali je poreklom iz južne Španije.
Nezavisna Katalonija - lepo zvuči. Ipak, čudim se zašto se insistira samo na nezavisnosti onog dela Katalonije koji je u sastavu Španije. Postoji još jedan deo Katalonije - koji je, istina, manji - a koji je u sastavu Francuske. Nezavisna Katalonija bi morala sadržati i taj deo...

Вања

pre 6 godina

Oni su i te 2014-te imali referendum pa šta? Ništa se nije desilo. Pa neće ni sada. Madrid ni po koju cenu im ne bi priznao nezavisnost jer su za tu zemlju krv prolivali mnogi Španci.

Negativni

pre 6 godina

@lux
Hajde, molim te, prosvetli malo nas koji ipak znamo nešto o istoriji kada je to katalonija bila nezavisna i kada ju je španija okulirala?
Jedino je tačno da su pokušavali da se odcepe još pre skoro 400 godina pod uticajem francuske koja je tada Bila veliki rival španiji.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Milan, 21. septembar 2017 13:03)

Evo, ja ću da te prosvetlim. Katalonija je nastala još u 10. veku, kao kneževina. Medjusobnim brakovima vladara Katalonije, Aragonije i Kastilje, nastala je Španija (ovo je uslovno rečeno, ali u suštini - to je ta zemlja uz manje ili veće odstupanje u teritorijama). I u toj novoj državi, sve tri "pokrajine" imale su nezavisnost. Kataloniji je nezavisnost silom ukinuta nekoliko vekova kasnije kada je dinastija Burbona preuzela vlast.
Da li ti je sada jasno?
Važno je da si "čuo" da je postojala nekakva srpska država Nemanjića u srednjem veku, ali zato ostatak sveta za tebe ne postoji. Verovatno i o Nemanjićima ne znaš ništa. Ali, to smo mi i zato nam je ovako lepo.

akio toyoda

pre 6 godina

procitajte orvelovu knjigu kataloniji u cast. doj je ostatak spanije podrzavao franka i fasiste barselona se borila protiv njih. za slobodnu kataloniju!!!

Andresinho Ze

pre 6 godina

Osobni utisci, od svih Španskih regija nekako su mi najdalji katalonci, tako da mi i ne bi teško palo da se odvoje od ostatka Španije, da pojasnim:

Kad god sam bio u Kataloniji, nikad nisam bio svjedok da je neko okrenuo rundu, svako tamo plaća za sebe, čak sam vidio i slučajeve da momak i djevojka svako plati svoje pivo.
Kad god sam bio u Kataloniji uopšte ih ne zanima da li znaš njihov jezik, u mješovitom društvu ako si ti jedini koji ne zna katalonski njih ostale baš briga odmah okrenu na svoj jezik a tebe ko zarezuje.
Slične situacije nikad nisam doživio u Baskiji, e tu je osnovna razlika između ove dve bogate pokrajine kojima je jedino zajedničko ta težnja jednog dijela populacije ka otcepljenju.

Slovenec

pre 6 godina

Najbrojniji narod u multinacionalnoj državi uvek je protiv otcepljenja jednog njenog dela. Zašto? Zbog toga što brojnost tom narodu omogućava da vodi politiku, ekonomiju ... po svojoj meri. Bilo je tako i u Jugoslaviji. A kad je Slovenija odlučila da ide svojim putem, počele su "pretnje" u smislu: Slovenci će pocrkati od gladi bez Srbije. A danas vidimo, kako je to završilo. Megalomanija i prevelika samouverenost nije dobra ni u košarci, a kamoli u "realnom" životu.
Zato, napred Katalonija!
Pozdrav iz Slovenije!

Boban

pre 6 godina

Treci deo…
Par ljudi je ovde korektno iznelo finansijske cinjenice koje jasno govore o prihodima Katalunje.
Pre selidbe u Barcelonu stvarno nisam znao zasto se za njih kaze da su Svajcarci Spanije. Sve je planirano, uredjeno, cisto i na vreme. Naravno, ipak je to jug, nije savrseno, ali nije nedisciplinovano kao u centalnoj i juznoj Spaniji, ili Porugalu.
Madrid uzima zaista veliki novac od Katalonaca i za uzvrat daje trecinu manje (skoro 10 mil €/12mil €) i to verovatno i nije najveci problem. Jeste ono iz mog drugog dela, a to je arogancija i lopovluk PP-a i Spanske vlade. Zatim, tu je i vecno pitanje Monarhije, koji, s pravom, Katalonci ne priznaju.
Svakako da u Spaniji postoji veliki broj inteligentnih i pravicnih ljudi koji razumeju problem i pokusavaju da ga rese dijalogom. Tu su pre svega Pablo Iglesias i Partido Podemos i zbog takvih postoji nada ce sve zavrsiti pravicno i bez vecih nereda.
Mozemo do u nedogled, bolje ne, jer ipak je to njihov problem. Ono sto me navodi da uopste pisem jesu par punoglavaca sa ovih prostora koji uporno, u svoj svojoj gluposti ine znanju, govore kako Katalonci su bad boys a Spanci ne, jer ne priznaju Kosovo.
To me tera na povracanje, jer Spance apsolutno nije briga niti znaju za nas.

Uostalom, u Katalunji je zabranjeno mucenje bikova, dok se po Spaniji to itekako drzi u punoj snazi. To mi daje jasnu sliku ko je kakav. I tu dobija moj glas. 
Visca Catalunya lliure i sobriana!!!

loz ulje

pre 6 godina

Gluposti. Nema tu nikakve mobilizacije. To ce se razresiti civilizovano. Nije to Balkan.
A oni koji se potajno nadaju nekom krvoprolicu tamo. A takvih je ovde mnogo. Opet ce se razocarati.

marko

pre 6 godina

Obožavam ove komentatore što podržavaju nezavisnot ali samo da nije kod nas. Kao španci, istu grešku smo pravili sa Kosovom. Vidimo kako smo prošli. U Vojvodini se nastavlja sa istom praksom. Tradicionalni grb i zastava, parastos Ljotiću, spomenik Jaši Tomiću, osveštavanje vodovoda, razbijanje pekara, slučaj Davidović... Samo da ne bude posle, otkud u devojke dete.

Cinjenice

pre 6 godina

Katalonija je kao deo Aragonske krune dobrovoljno usla u uniju sa Kastiljom. Bracna zajednica kasteljanske kraljice Isabele (najpopularniji spanski vladar) i Petra ili Fernanda Aragonskog, zaboravih ime, je bila kamen temeljac za formiranje Spanije. Problem Katalonaca je sto je vremenom Kastilja kao veci i dominantniji partner u uniji nametnula svoju kulturu u Spaniji. Spanski jezik je zapravo Kastiljanski, a Katalonski je zapravo zanemaren, cak polako nestaje i u samoj Kataloniji. Odavno se vise ne govori u Valensiji, istorijskoj aragonskoj prestonici. Dakle govorimo o sukobu dve bratske kulture, jako slicne, ali dovoljno razlicite. Taj sukob su vekovima znali koristiti i potencirati Englezi i Francuzi, kada bi odlamali delove Spanije i otimali kolonije. Mozda bi ekvivalent bio za nase prostore, Bugari i mi, po slicnosti kulture i jezika. Katalonija ima odredjenu autonomiju, bogati su ali njihov identite je ugrozen i to ih boli, bar njihove nacionaliste. Problem se mogao resiti formiranjem istinskog spanskog jezika, kombinaciom ova dva, nesto slicno kao standardni Nemacki jezik. Kombinacija razlicitih jezika istog porekla na prostoru danasnje Nemacke, Prusije, Austrije i Svajcarske. Neutralan sam po pitanju ovog sukoba, ali mislim da mi kao drzava trebamo biti na poziciji Spanije, tj Madrida. Spanci bi verovatno priznali Kosovo da nemaju problem sa Katalonijom i Baskijom, ali usluga za uslugu, oni postuju nase granice, mi njihove. Neka problem resavaju unutrasnjim dijalogom!

Andresinho Ze

pre 6 godina

Par ispravki na dosadasnje komentare, čisto radi svekolike pismenosti

Katalonaca ima 7.441.176, nikako 10 miliona ko što neko reče.

Niko tamo nije ugrožen, kao ni u Baskiji, imaju svoj jezik, škole i univerzitete, medije, policiju....
Tek Baskija (zajedno sa Navarom) ima nešto širu fiskalnu autnomiju (Regimen Foral), baskijci su skoro izboksovali dodatne fiskalne olakšice u odnosu na centralnu vladu.

Dalje nije se tu kneževina Katalunja udruživala na ravnopravnoj osnovi sa Kastiljom i Aragonom da bi istjerali muslimane (moros), to su odradili u duetu Fernando II de Aragon i Isabel I de Castilja a Katalunja se tek kasnije pripojila Aragonu.

Ranking po total PIB-i (podaci 2016)
Katalonija faktički izjednačena po udjelu sa autonomnom pokrajinom Madrid

1. Katalunja 18,9%
2. Madrid (Comunidad Autonoma) 18,8%

PIB per capita (podaci 2016)
1. Madrid
2. Baskija
3. Navara
4. Katalonija

Po HDI-u (Human Development Index iliti nije sve u parama) na osmoj poziciji

1.Baleari
2.BAskija
3.Madrid
4.Navara
5.Castilja i Leon
6.Aragon
7.Kantabria
8.Rioja
9.Katalonija

Goran

pre 6 godina

To ti je sloboda izražavanja i glasanja u Evropi..To ti je politika dvostrukih standarda..Može u tamo nekoj Srbiji, ali kod nas ne može..

happy

pre 6 godina

Evo samo da vam kazem da uopste nije nikakva frka i drama kako bi se moglo zakljuciti iz naslova. Vec se zna da ne mogu raspisati referendum i da ce im svi materijali biti oduzeti. I katalonci su vecinski protiv nezavisnosti. Ovo je mozda samo nacin da se trazi veca autonomija a nju svakako vec imaju. Znate vec kako radikalna manjina moze biti glasna. Sto je i legitimno ako traze veca prava a ne nezavisnost.

Milan

pre 6 godina

@lux
Hajde, molim te, prosvetli malo nas koji ipak znamo nešto o istoriji kada je to katalonija bila nezavisna i kada ju je španija okulirala?
Jedino je tačno da su pokušavali da se odcepe još pre skoro 400 godina pod uticajem francuske koja je tada Bila veliki rival španiji.

visibaba

pre 6 godina

Svaka zupanija treba da bude samostalna. Lakse guzonjama na vlasti da kradu i otimaju.
Free Katalonija, Free Dalmacija, Free Slavonija, Free Beieren, Free Hercegovina, Free Tunguzija etc.

dovla

pre 6 godina

"Visoki sud Katalonije je saopštio da su on i drugi visoki zvaničnici uhapšeni na osnovu istrage koja je počela još u februaru. Neimenovani izvor iz suda tvrdi da im se na teret stavlja da su ukrali i za potrebe separatista zloupotrebili poverljive podatke o španskim građanima."

Jbg,tamo kompletno Sudstvo drzze "kasteljanci"(a u Kataloniji!?!),a ovde "naprdnjaci"!....

Adriano_Galliani

pre 6 godina

Na silu se ne može ništa odžati. Zamislite brak gde ne postoji mogućnost razvoda... ko bi uopšte ulazio u tako nešto?
(tocka, 21. septembar 2017 10:06)

Moze, moze. Dovoljno je da se svet ne mesa i da pusti Spaniji da sve dovede u red. Nego Srbi navijaju da se svi i sve raspadne kada oni nemaju svoju Jugu...

Revizor

pre 6 godina

hoce li Amerika sad bombardovati Spaniju zato sto ugnjetavaju Katalonce? Hoce li im rusiti mostove i fabrike?
(caruga, 21. septembar 2017 09:51)
Neće, imaju već dve baze u Spaniji

Dejan-Minhen

pre 6 godina

(loz ulje, 21. septembar 2017 15:51)
Od srca se nadam da ste u pravu!! I kamo sreće da je na zapadu sve tako sjajno kao što se predstavlja!
Jedna liberalna Holandija dovodi sud u pitanje pošto nije zadovoljna presudom.
Nemački mediji drvljem i kamenjem na Britaniju, Poljsku i Mađarsku o stanju u Hrvatskoj, Letoniji i Litvaniji ni reči.. ti isti Nemci kada čuju francuski cimnu se i u najmanju ruku ne vole Francuze... zamislite stanje sa stopom nezaposlenosti od 25% i platom od 400 evra... u Španiji je velika nezaposlenost....
danas mislimo da je rat nemoguć, isto smo mislili i u Jugoslaviji 1987 godine, Iračani 1989, Sirijci 2009....

reano

pre 6 godina

Gluposti. Nema tu nikakve mobilizacije. To ce se razresiti civilizovano. Nije to Balkan. 
A oni koji se potajno nadaju nekom krvoprolicu tamo. A takvih je ovde mnogo. Opet ce se razocarati.
(loz ulje, 21. septembar 2017 15:51)

slazem se. a jedini razlog tome je sto njima nece niko staviti oruzje u ruke, dati im novac, medijsku i politicku podrsku nazivajuci ih borcima za demokratiju i slobodu i cijeneci njihove napore i teznje ka nezavisnosti opravdanim i pravednim.

Boban

pre 6 godina

Prvi deo….
Naravno da Catalunya ima pravo glasa. I da ne ulazim u polemike vezane za ekonomiju, EU i slicno, hteo bih da razjasnim nekoliko bitnih pitanja.
Na primer, Spanija je nama"prijatelj" jer ne priznaje Kosovo. Cista glupost. Najkorumpiraniju evropsku partiju (PP) koja vodi Spaniju apsolutno ne zanima Srbija kao Drzava, niti Srbi u bilo kom obliku. Cak bih rekao da i dalje misle o nama dosta lose. Setice se svi iznad 30, kako je upravo Spanac, Javier Solana, bio jedan od najvecih zagovornika bombardovanja Srbije i pomoci Kosovarima. Pre toga, Predsednik Spanske vlade do 1996. Felipe Gonzales, otvoreno je bio na strani Hrvatske i BiH na pocetku ratova. Zatim, iskljucivi razlog spanskog nepriznanja nezavisnosti Kosova je upravo pitanje Katalunje i (za sada u senci) Baskije i Galicije. Dakle, mi kao ne priznajemo - ne mojte ni vi da se mesate u nase probleme. Isto tako su bili i protiv nezavisnosti Skotske.
Drugo pitanje je kako mi ovde posmatramo moguce otcepljenje Katalunje i da li, a mislim da je to u glavnom slucaj, vucemo paralelu sa nezavisnoscu Hrvatske od Jugoslavije, ili pak Srbije od vekovnog vazalnog polozaja pod Turcima....

dragan

pre 6 godina

Umesto da država uloži,investira u Kataloniju oni hapse.U sređenim državama regioni,pokrajine ne napuštaju bogatu državu.Poboljšajte im život i biće manje separatizma.Silom možete smirito sli iz želje iz njihove glave ne možete.

Posmatrac

pre 6 godina

ovo pisem zaista sa strane,nedoticu me njihovi problemi ali sa iskustvom sa nasih prostora sticem utisak da Ovaj njihov mariano pravi veliku gresku,unazad koliko samo zateze ,uopste im neizlazi niti ni sacim u susret vec novim odlukama samo doliva ulje na vatru i stvara sve veci revolt i ogorcenje obicnih gradjana,iovako su tenzije podignute,a onda malo dobre volje pa im ucinite nesto,u vezi treba uzimati ali i davati,malo im nesto popustite da nemaju onda argumente za nezavisnoscu,iovako je procenat za otcepljenje ne tako jak ali ovakvim stavovima bice sve veci,..ne oni pritiskaju jos I jos,npr.od svih usteda oni od svih programa i na svu muku nasli da gase njihov katalonski tv program- na katalonskom jeziku,e to ce jedino pristedeti pare javnog servisa,.itd itd,.pa jel to ok?samo tera kontru i jos vise im se inati,u stilu "e videcete".ko je jos uspeo nekoga na silu da zadrzi negde??kada dodje do toga da se medjusobno toliko zamrze ,onda vise ni posebni statusi nece biti resenje,ako smatraju da ce okupacijom tj slanjem vojske ili neznam kojih snaga da drze celu drzavu pod kontrolom e pa Za..li su se,to nikome nikada nije poslo za rukom a pogotovu u danasnje moderno doba nece.uostalom nisu isti narod,ne pricaju isti jezik,tlaceni su sa jadnim Baskojcima od strane tih istih spanaca godinama,omalovazavani,zabranjivan im jezik,sta je bilo samo za vreme frankove vlasti ,ovi ih malte ne hrane,jel dole juzno sta privredjuje?I sad umesto da cute,pokriju se usima I da im titraju

Boban

pre 6 godina

Drugi deo…
Da ne komplikujem, iako je stariji slucaj, ovo drugo ima mnogo vise veze sa problemom koji Katalonci imaju pod Spancima, tj malo vise od 300 godina tlacenja, zabrane identiteta, jezika, kulture i mnogo toga drugog.
Katalonci su ti koji koriste dva jezika u svakodnevnom zivotu, Spanci ne. Spanci su arogantni, oni su ti koji bi morali da koriste Katalonski kao zvanicno ko-oficijalni Drzavni jezik i naravno da ni mizernih par % Spanije van Katalunje, a da podsetim to su i Majorca, Zaragoza (Aragon), Andorra i Valencia, razume vise od par reci Katalonskog.
Mnogo ozbiljniji problem je Spanska renesansa fasizma, Franka, njegovih fasista Guardia Civil, koji opet danas hapse opstinske sluzbenike po Katalunji, dok su upravo Katalonci bili najveci protivnici istom zlu jos od ranih ’30. Katalonci su uglavnom levo opredeljeni i drze do socijalne ravnopravnosti. Naravno, tu ima dosta sampanj socijalizma, tj veliki broj dobrostojecih, cak i imucnih koji su po raznim Socijalistickim, Komunisticki i manje ili vise radikalnim politickim partijama, ali u ovom slucaju se suporstavljaju vecem zlu - korupciji, manipulaciji i aroganciji iz Madrida...

Dešava se

pre 6 godina

@andreas kesser
Setili su se Katalonci, Korzikanci i ostali da žele autonomiju pre Kosova ali im je to bilo nemoguće ostvariti zbog čvrstog stava država EU. Kada su te iste države EU sve sem Španije priznale Kosovo kao nezavisnu državu Katalonci su dobili preko potreban vetar u leđa. Jer logično je da u denokratskom svetu važe ista pravila za sve. Tako da Kosovo jeste početak. Da Kosovo nisu dozvolile zemlje EU ne bi se desio problem sa Ukrajinom, ne bi danas Katalonci bili toliko glasni u zelji za ostvarivanjem svojih prava. I Rusi u Ukrajini i Katalonci su videli da je sve moguće, samo treba istrajati. Ukrajinski Rusi su primenili ratni plan kao reakciju na agresivan pristup vlade iz Kijeva. Katalonci za sada ovo rade mirnim putem jer je i Španska vlada malo fleksibilnija od Ukrajinske. Ali ko zna ... Sve u svemu ovo je posledica dvostrukih aršina. Jednostavno se ne može jednima dozvoljavati sve ono što se drugom brani.

Piña

pre 6 godina

Evo ih urlaju celu noc gradom kako hoce nezavisnost. Treci pokusaj u 4 godine, vecina je protiv ovde iako imam prijatelje koji su za nezavisnost. Nema od nezavisnosti nista, mislim da je to vecini onih koji su za otcepljenje jasno kao dan ali ne mogu da se pomire sa tim.

lux

pre 6 godina

katalonija je bila nezavisna dzava dok je spanci nisu okupirali. oni donose usput najvise para drzavi a mnogo manje im se vraca. tako da razumem potpuno zelje za separatizmom posto bi mnogo bolje funkcionisali bez madrida, jedino sto bi onda prilikom otcepljenja povukli i deo spanskog duga koji uopste nije mali.

Tio

pre 6 godina

I da odrze referendum ne bi dobili 50+1, i dosta vise o tome da Madrid i ostatak Spanije zive od Katalonije. Svaki treci evro iz budzeta ide za Kataloniju. Do kraja osamdesetih,Barselona je bila osrednja turisticka destinacija,da bi tek posle olimpijade koju je fnasirao Madrid !!! turisticki 'procvetala'.

ana

pre 6 godina

"Bilo je tako i u Jugoslaviji. A kad je Slovenija odlučila da ide svojim putem, počele su "pretnje" u smislu: Slovenci će pocrkati od gladi bez Srbije. A danas vidimo, kako je to završilo. Megalomanija i prevelika samouverenost nije dobra ni u košarci, a kamoli u "realnom" životu.
Zato, napred Katalonija!
Pozdrav iz Slovenije"
Problem je samo sto je u Kataloniji izmesano stanovnistvo i vecina nije za nezavisnost.I gde onda "napred Katalonija"?Sta sa ostalima? Slovenija je druga prica.

mik

pre 6 godina

kao sto bio ostatak spanije potonuo da ode katalonija tako bilo i da padanija u italiji ode... resenje za separatiste je jedno prestanak placanja poreza madridu odnosno placanje poreza novom nekom centru u ovom slucaju barseloni...

REALNO

pre 6 godina

@ Slovenci će pocrkati od gladi bez Srbije. A danas vidimo, kako je to završilo. Završilo je tako što Bi slovenci pocrkali od gladi kada bi povukli sve svoje firme iz Srbije i ostalih bivših republika. Uzgred, spoljni dug od 67 milijardi evra je sitnica. U bivšoj državi je bio svega 3,5 milijardi. Zamisli da grad Beograd duguje 67 milijardi evra.

Bilja

pre 6 godina

Svaka zemlja ima svoje "Kosovo", samo je pitanje trenutka kad će neka sila negde da plati revoluciju. Amerika je imala Teksas....pa kako su se proveli!???ne daju ameri nikome nezavisnost u americi(namerno malim slovom)......jer se zna kuhinja i kuvari.

Jovan

pre 6 godina

@Low Key Lyesmith
Ista stvar je sa pokrajinom Baskijom, mozda i izrazeniji. Deo Baskije je u Francuskoj ali sudeci po ljudima koje sam imao prilike sresti u zivotu iz francuskog dela Baskije - nemaju tako izrazen separatisticki duh dok je u spanskom delu sasvim druga prica. Zaista ne znam sta reci na sve to.. u neku ruku je zbog svega toga i Evropa lepa. Mnostvo starih kultura koje imaju razlicite korene i tradicije i prilike.

dragan

pre 6 godina

Umesto da država uloži,investira u Kataloniju oni hapse.U sređenim državama regioni,pokrajine ne napuštaju bogatu državu.Poboljšajte im život i biće manje separatizma.Silom možete smirito sli iz želje iz njihove glave ne možete.

aCA

pre 6 godina

Katalonija bila nezavisna drzava? Sta sve necu procitati.Podrska jedinstvenoj Spaniji,Spaniji koja je dosledno na strani pravde i Srbiji, po pitanju Kosova.

mladi ja

pre 6 godina

Највиши правни акт није устав, то просто није тачно ни у пракси ни у теорији... Највиши правни акт је воља народа! ако је већина за отцепљење, то што пише у уставу је мртво слово на папиру. подршка каталонцима!

Adriano_Galliani

pre 6 godina

Na silu se ne može ništa odžati. Zamislite brak gde ne postoji mogućnost razvoda... ko bi uopšte ulazio u tako nešto?
(tocka, 21. septembar 2017 10:06)

Moze, moze. Dovoljno je da se svet ne mesa i da pusti Spaniji da sve dovede u red. Nego Srbi navijaju da se svi i sve raspadne kada oni nemaju svoju Jugu...

Вања

pre 6 godina

Oni su i te 2014-te imali referendum pa šta? Ništa se nije desilo. Pa neće ni sada. Madrid ni po koju cenu im ne bi priznao nezavisnost jer su za tu zemlju krv prolivali mnogi Španci.

ilic

pre 6 godina

Zivela nezavisna Katalonija,zelim vam da sto.pre pptpisete neki brselski sporazum,Spanci radujte se,vi makar necete potpisivati sporazume sa ratnim zlocincima.

Slovenec

pre 6 godina

Najbrojniji narod u multinacionalnoj državi uvek je protiv otcepljenja jednog njenog dela. Zašto? Zbog toga što brojnost tom narodu omogućava da vodi politiku, ekonomiju ... po svojoj meri. Bilo je tako i u Jugoslaviji. A kad je Slovenija odlučila da ide svojim putem, počele su "pretnje" u smislu: Slovenci će pocrkati od gladi bez Srbije. A danas vidimo, kako je to završilo. Megalomanija i prevelika samouverenost nije dobra ni u košarci, a kamoli u "realnom" životu.
Zato, napred Katalonija!
Pozdrav iz Slovenije!

Torrente

pre 6 godina

Španija nije priznala nekakvu nezavisnost teritorije Kosova i Metohije.

Nadam se da ćemo imati dovoljno obraza da uzvratimo istom merom nepriznavanjem
nezavisnosti španske pokrajine Katalonije.

lux

pre 6 godina

katalonija je bila nezavisna dzava dok je spanci nisu okupirali. oni donose usput najvise para drzavi a mnogo manje im se vraca. tako da razumem potpuno zelje za separatizmom posto bi mnogo bolje funkcionisali bez madrida, jedino sto bi onda prilikom otcepljenja povukli i deo spanskog duga koji uopste nije mali.

dzej

pre 6 godina

Kao Vojvodjanin navijam za Katalonce.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Lazar, 21. septembar 2017 10:20)
Kao Suboticanin navijam za Spance.

маркеђани

pre 6 godina

Смешни су ми ови овде војвођанери што се радују и трипују да је Каталонија као Војводина. Војвођанера нема ни 1% у Војводини, а за разлику од Војводине, Каталонци су посебан народ са својим језиком, културом и историјом. Такође има их 10 милиона.

andreas kisser

pre 6 godina

Brana se provalili 1999-e. Vodu vise niko ne moze da zaustavi.
(Dešava se, 21. septembar 2017 09:54)

jeste, da nije bilo kosova, katalonci, flamanci, korzikanci i ostali se nikad ne bi setili da zele nezavisnost! srpska mitomanija!!!

Strani Paćenik

pre 6 godina

@caruga
Neće jer Španci nikada neće biti glupi (kao neki) pa poslati vojsku, odranije kompromitovane paravojne jedinice i tešku artiljeriju da se obračunaju sa separatistima i tako nekome dati povod da ih proziva za kršenje ljudskih prava.
Ovakve stvari se rješavaju čistim policijskim radom na terenu i sve u okviru zakona.
Gledaj i uči.

Nikola

pre 6 godina

Umesto da im dopuste da naprave referendum i da prođe u sto većoj tišini, španske vlasti prave grešku za greškom i rasplamsavaju duh katalonskog separatizma. Posle referenduma je moguć i građanski rat.

tocka

pre 6 godina

"ustav ne predvidja mogucnost otcepljenja". Znači otcepiće se sigurno, samo je pitanje vremena.
Svi znamo šta se kod nas desilo kada je odbijena ponudjena konfederacija. Na silu se ne može ništa odžati. Zamislite brak gde ne postoji mogućnost razvoda... ko bi uopšte ulazio u tako nešto?

Navy

pre 6 godina

vidim da ce se i Spanci suociti sa "tkz nezavisnom Katalonijom" ko mi sa -tkz nezavisnim Kosovom", jedino ne znam, verovatno oni nisu priznali "tkz nezavisno Kosovo"? Valjda nisu bili toliko glupi, nadam se

slavija

pre 6 godina

Svet će reći da Kastiljanci žele da sačuvaju Španiju jedinstvenom. Da smo to mi, uveliko bi počele priče o VelikoKastiljanskoj politici.

marko

pre 6 godina

Obožavam ove komentatore što podržavaju nezavisnot ali samo da nije kod nas. Kao španci, istu grešku smo pravili sa Kosovom. Vidimo kako smo prošli. U Vojvodini se nastavlja sa istom praksom. Tradicionalni grb i zastava, parastos Ljotiću, spomenik Jaši Tomiću, osveštavanje vodovoda, razbijanje pekara, slučaj Davidović... Samo da ne bude posle, otkud u devojke dete.

loz ulje

pre 6 godina

Gluposti. Nema tu nikakve mobilizacije. To ce se razresiti civilizovano. Nije to Balkan.
A oni koji se potajno nadaju nekom krvoprolicu tamo. A takvih je ovde mnogo. Opet ce se razocarati.

Boban

pre 6 godina

Treci deo…
Par ljudi je ovde korektno iznelo finansijske cinjenice koje jasno govore o prihodima Katalunje.
Pre selidbe u Barcelonu stvarno nisam znao zasto se za njih kaze da su Svajcarci Spanije. Sve je planirano, uredjeno, cisto i na vreme. Naravno, ipak je to jug, nije savrseno, ali nije nedisciplinovano kao u centalnoj i juznoj Spaniji, ili Porugalu.
Madrid uzima zaista veliki novac od Katalonaca i za uzvrat daje trecinu manje (skoro 10 mil €/12mil €) i to verovatno i nije najveci problem. Jeste ono iz mog drugog dela, a to je arogancija i lopovluk PP-a i Spanske vlade. Zatim, tu je i vecno pitanje Monarhije, koji, s pravom, Katalonci ne priznaju.
Svakako da u Spaniji postoji veliki broj inteligentnih i pravicnih ljudi koji razumeju problem i pokusavaju da ga rese dijalogom. Tu su pre svega Pablo Iglesias i Partido Podemos i zbog takvih postoji nada ce sve zavrsiti pravicno i bez vecih nereda.
Mozemo do u nedogled, bolje ne, jer ipak je to njihov problem. Ono sto me navodi da uopste pisem jesu par punoglavaca sa ovih prostora koji uporno, u svoj svojoj gluposti ine znanju, govore kako Katalonci su bad boys a Spanci ne, jer ne priznaju Kosovo.
To me tera na povracanje, jer Spance apsolutno nije briga niti znaju za nas.

Uostalom, u Katalunji je zabranjeno mucenje bikova, dok se po Spaniji to itekako drzi u punoj snazi. To mi daje jasnu sliku ko je kakav. I tu dobija moj glas. 
Visca Catalunya lliure i sobriana!!!

mr.robot

pre 6 godina

Ljudi katalonija/spanija, nema nikakve veze sa kosovo/srbija. svako ko zna nesto o spanskoj istoriji, mirne savesti moze da stane uz Kataloniju, iako je za Kosovo u Srbiji. Spanija je nastala kada se vise knezevina i kraljevina (aragon, kastilja, baskija, katalonija, itd,..) ujedinilo da bi zajedno isterali arape sa iberisjkog poluostrva. Taj savez je iskoriscen da u tom momentu najjaca kastilja formira drzavu pod imenom Spanija. Oduvek se u kataloniji potpisivanje tog ugovora smatralo izdajom od tadasnjih glavesina. Nikada nisu ni zeleli da budu u Spaniji.

akio toyoda

pre 6 godina

procitajte orvelovu knjigu kataloniji u cast. doj je ostatak spanije podrzavao franka i fasiste barselona se borila protiv njih. za slobodnu kataloniju!!!

samo

pre 6 godina

cista glupost i naivnost. I sta i da se odcepe. Ne bi dobili apsolutno nista . Jos bi bili u minusu sto se tice para. Cuvena prica separatista "moje pare drugi trose". Nije bas tako al ajde. To je samo zelja malih vlastodrzaca da budu veci. Po principu ex-yu. "Sto da budem predsednik republike kad mogu da budem vlast u drzavi" Idiotizam. I sta na kraju neko proso bolje neko gore a svi u kanalu.

gradjanin

pre 6 godina

Odvratno mi je kad na sjeveru Spanije u selu gdje sve spava, nista se ne desava, na zidu vidim grafit- Spanci napolje!
Pa cemu mrznja, imate lokalnu vlast , policiju, zastave, dobar zivot, fudbal, more ribu..al ne da djavo mira. mora da se mrzi..

Milan

pre 6 godina

@lux
Hajde, molim te, prosvetli malo nas koji ipak znamo nešto o istoriji kada je to katalonija bila nezavisna i kada ju je španija okulirala?
Jedino je tačno da su pokušavali da se odcepe još pre skoro 400 godina pod uticajem francuske koja je tada Bila veliki rival španiji.

vec vidjeno

pre 6 godina

Mogu da razumem kada se u siromasnim zemljama desava ovako nesto ali da Spanci sami sebi jamu kopaju to ne mogu. Ucite na tudjim greskama. Ne prizivajte nesrecu...

Republika Palagruža

pre 6 godina

Ne znam zašto ovde neki ljudi simpatišu nezavisnost Katalonije kada će krajnji efekat po nas biti priznanje nezavisnosti Kosova od strane Katalonije..

Cccc

pre 6 godina

Kako su smešni ovi koji pominju Kosovo kao neki presedan: Katalonija želi da se otcepi mnogo duže od Kosova a nas ionako niko ni ne uzima u obzir. Crna smo rupa, nebitni a i bolje je da nas ne primećuju!

CRNI SIN

pre 6 godina

treba ljudima dozvoliti da se na referendumu demokratski izjasne da li su za ostanak u spaniji ili ne, kao sto je britanija to isto dozvolila skotima. sila nista nece resiti, samo ce osnaziti one koji su za otcepljenje

Andresinho Ze

pre 6 godina

Osobni utisci, od svih Španskih regija nekako su mi najdalji katalonci, tako da mi i ne bi teško palo da se odvoje od ostatka Španije, da pojasnim:

Kad god sam bio u Kataloniji, nikad nisam bio svjedok da je neko okrenuo rundu, svako tamo plaća za sebe, čak sam vidio i slučajeve da momak i djevojka svako plati svoje pivo.
Kad god sam bio u Kataloniji uopšte ih ne zanima da li znaš njihov jezik, u mješovitom društvu ako si ti jedini koji ne zna katalonski njih ostale baš briga odmah okrenu na svoj jezik a tebe ko zarezuje.
Slične situacije nikad nisam doživio u Baskiji, e tu je osnovna razlika između ove dve bogate pokrajine kojima je jedino zajedničko ta težnja jednog dijela populacije ka otcepljenju.

Piña

pre 6 godina

Evo ih urlaju celu noc gradom kako hoce nezavisnost. Treci pokusaj u 4 godine, vecina je protiv ovde iako imam prijatelje koji su za nezavisnost. Nema od nezavisnosti nista, mislim da je to vecini onih koji su za otcepljenje jasno kao dan ali ne mogu da se pomire sa tim.

Negativni

pre 6 godina

@lux
Hajde, molim te, prosvetli malo nas koji ipak znamo nešto o istoriji kada je to katalonija bila nezavisna i kada ju je španija okulirala?
Jedino je tačno da su pokušavali da se odcepe još pre skoro 400 godina pod uticajem francuske koja je tada Bila veliki rival španiji.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Milan, 21. septembar 2017 13:03)

Evo, ja ću da te prosvetlim. Katalonija je nastala još u 10. veku, kao kneževina. Medjusobnim brakovima vladara Katalonije, Aragonije i Kastilje, nastala je Španija (ovo je uslovno rečeno, ali u suštini - to je ta zemlja uz manje ili veće odstupanje u teritorijama). I u toj novoj državi, sve tri "pokrajine" imale su nezavisnost. Kataloniji je nezavisnost silom ukinuta nekoliko vekova kasnije kada je dinastija Burbona preuzela vlast.
Da li ti je sada jasno?
Važno je da si "čuo" da je postojala nekakva srpska država Nemanjića u srednjem veku, ali zato ostatak sveta za tebe ne postoji. Verovatno i o Nemanjićima ne znaš ništa. Ali, to smo mi i zato nam je ovako lepo.

petrica kerempuh

pre 6 godina

Kao Vojvodjanin navijam za Katalonce.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Lazar, 21. septembar 2017 10:20)
Kao Suboticanin navijam za Spance.
(dzej, 21. septembar 2017 11:17)

Kao Hrvat navijam samo za to da ne bude rata.

Posmatrac

pre 6 godina

ovo pisem zaista sa strane,nedoticu me njihovi problemi ali sa iskustvom sa nasih prostora sticem utisak da Ovaj njihov mariano pravi veliku gresku,unazad koliko samo zateze ,uopste im neizlazi niti ni sacim u susret vec novim odlukama samo doliva ulje na vatru i stvara sve veci revolt i ogorcenje obicnih gradjana,iovako su tenzije podignute,a onda malo dobre volje pa im ucinite nesto,u vezi treba uzimati ali i davati,malo im nesto popustite da nemaju onda argumente za nezavisnoscu,iovako je procenat za otcepljenje ne tako jak ali ovakvim stavovima bice sve veci,..ne oni pritiskaju jos I jos,npr.od svih usteda oni od svih programa i na svu muku nasli da gase njihov katalonski tv program- na katalonskom jeziku,e to ce jedino pristedeti pare javnog servisa,.itd itd,.pa jel to ok?samo tera kontru i jos vise im se inati,u stilu "e videcete".ko je jos uspeo nekoga na silu da zadrzi negde??kada dodje do toga da se medjusobno toliko zamrze ,onda vise ni posebni statusi nece biti resenje,ako smatraju da ce okupacijom tj slanjem vojske ili neznam kojih snaga da drze celu drzavu pod kontrolom e pa Za..li su se,to nikome nikada nije poslo za rukom a pogotovu u danasnje moderno doba nece.uostalom nisu isti narod,ne pricaju isti jezik,tlaceni su sa jadnim Baskojcima od strane tih istih spanaca godinama,omalovazavani,zabranjivan im jezik,sta je bilo samo za vreme frankove vlasti ,ovi ih malte ne hrane,jel dole juzno sta privredjuje?I sad umesto da cute,pokriju se usima I da im titraju

Boban

pre 6 godina

Prvi deo….
Naravno da Catalunya ima pravo glasa. I da ne ulazim u polemike vezane za ekonomiju, EU i slicno, hteo bih da razjasnim nekoliko bitnih pitanja.
Na primer, Spanija je nama"prijatelj" jer ne priznaje Kosovo. Cista glupost. Najkorumpiraniju evropsku partiju (PP) koja vodi Spaniju apsolutno ne zanima Srbija kao Drzava, niti Srbi u bilo kom obliku. Cak bih rekao da i dalje misle o nama dosta lose. Setice se svi iznad 30, kako je upravo Spanac, Javier Solana, bio jedan od najvecih zagovornika bombardovanja Srbije i pomoci Kosovarima. Pre toga, Predsednik Spanske vlade do 1996. Felipe Gonzales, otvoreno je bio na strani Hrvatske i BiH na pocetku ratova. Zatim, iskljucivi razlog spanskog nepriznanja nezavisnosti Kosova je upravo pitanje Katalunje i (za sada u senci) Baskije i Galicije. Dakle, mi kao ne priznajemo - ne mojte ni vi da se mesate u nase probleme. Isto tako su bili i protiv nezavisnosti Skotske.
Drugo pitanje je kako mi ovde posmatramo moguce otcepljenje Katalunje i da li, a mislim da je to u glavnom slucaj, vucemo paralelu sa nezavisnoscu Hrvatske od Jugoslavije, ili pak Srbije od vekovnog vazalnog polozaja pod Turcima....

Nebojša

pre 6 godina

Još samo da zapevaju "Ruža katalonska" i da im slogan postane "Odlučimo sami o sudbini svoje Katalonije" pa će sve doći na svoje mesto.

happy

pre 6 godina

Evo samo da vam kazem da uopste nije nikakva frka i drama kako bi se moglo zakljuciti iz naslova. Vec se zna da ne mogu raspisati referendum i da ce im svi materijali biti oduzeti. I katalonci su vecinski protiv nezavisnosti. Ovo je mozda samo nacin da se trazi veca autonomija a nju svakako vec imaju. Znate vec kako radikalna manjina moze biti glasna. Sto je i legitimno ako traze veca prava a ne nezavisnost.

mik

pre 6 godina

kao sto bio ostatak spanije potonuo da ode katalonija tako bilo i da padanija u italiji ode... resenje za separatiste je jedno prestanak placanja poreza madridu odnosno placanje poreza novom nekom centru u ovom slucaju barseloni...

radenko

pre 6 godina

Promenite Ustav i rešena stvar. Pitanje otcepljenja nije više pitanje granica, jer su u EU granice otvorene, nego je to pitanje para, ko sa kim deli ili ne deli. A dobar deo igra i ponos, da svako ima svoju vlast.

Goran

pre 6 godina

To ti je sloboda izražavanja i glasanja u Evropi..To ti je politika dvostrukih standarda..Može u tamo nekoj Srbiji, ali kod nas ne može..

Boban

pre 6 godina

Drugi deo…
Da ne komplikujem, iako je stariji slucaj, ovo drugo ima mnogo vise veze sa problemom koji Katalonci imaju pod Spancima, tj malo vise od 300 godina tlacenja, zabrane identiteta, jezika, kulture i mnogo toga drugog.
Katalonci su ti koji koriste dva jezika u svakodnevnom zivotu, Spanci ne. Spanci su arogantni, oni su ti koji bi morali da koriste Katalonski kao zvanicno ko-oficijalni Drzavni jezik i naravno da ni mizernih par % Spanije van Katalunje, a da podsetim to su i Majorca, Zaragoza (Aragon), Andorra i Valencia, razume vise od par reci Katalonskog.
Mnogo ozbiljniji problem je Spanska renesansa fasizma, Franka, njegovih fasista Guardia Civil, koji opet danas hapse opstinske sluzbenike po Katalunji, dok su upravo Katalonci bili najveci protivnici istom zlu jos od ranih ’30. Katalonci su uglavnom levo opredeljeni i drze do socijalne ravnopravnosti. Naravno, tu ima dosta sampanj socijalizma, tj veliki broj dobrostojecih, cak i imucnih koji su po raznim Socijalistickim, Komunisticki i manje ili vise radikalnim politickim partijama, ali u ovom slucaju se suporstavljaju vecem zlu - korupciji, manipulaciji i aroganciji iz Madrida...

dovla

pre 6 godina

"Visoki sud Katalonije je saopštio da su on i drugi visoki zvaničnici uhapšeni na osnovu istrage koja je počela još u februaru. Neimenovani izvor iz suda tvrdi da im se na teret stavlja da su ukrali i za potrebe separatista zloupotrebili poverljive podatke o španskim građanima."

Jbg,tamo kompletno Sudstvo drzze "kasteljanci"(a u Kataloniji!?!),a ovde "naprdnjaci"!....

Антифашиста Влатко

pre 6 godina

Umesto da država uloži,investira u Kataloniju oni hapse.U sređenim državama regioni,pokrajine ne napuštaju bogatu državu.Poboljšajte im život i biće manje separatizma.
(dragan,

Не би било лоше када би неко инвестирао у образовање или бар у обичну информисаност. У том случају, можда би избегли коментаре оних који не знају да је Каталоније најбогатија и најразвијенија регија Шпаније и једна од најбогатијих регија Европе.

Sve je već napisano, samo što to niko ne čita

pre 6 godina

procitajte orvelovu knjigu kataloniji u cast. doj je ostatak spanije podrzavao franka i fasiste barselona se borila protiv njih. za slobodnu kataloniju!!!
(akio toyoda, 21. septembar 2017 10:53)

Potpuno netačno, i nadasve maliciozno! Na izborima u Španiji održanim nekih mesec dana pre početka građanskog rata u Španiji 1936. godine pobedio je Narodni front (socijalisti, komunisti i anarhisti) sa oko 65% glasova. Falangisti (Franko) su imali samo oko 15%.
Zbog toga što je Franka podržavala vojska i kler, naci Nemačka i fašistička Italija, a najviše zbog toga što su tzv. "Saveznici" (Francuska, VB i SAD) mislili da je fašizam bolji izbor od komunizma i odlučili da okrenu glavu i prepuste Španiju fašistima, frankisti su pobedili.
Ako ćeš istini za volju, geografski, Franko je imao podršku stanovništva samo u određenim ruralnim sredinama na krajnjem jugu zemlje i u njegovoj rodnoj Galiciji (ne nije bio Kastiljanac), a najžešći otpor mu je pružen upravo pri opsadi Madrida i u dolini Ebra (Saragosa, Aragonija). Sve ovo što sam napisao svi možete proveriti na bilo kojem relevantnom izvoru.
I još nešto. Trenutni Ustav Španije koji je na snazi, takav kakav je, donet je nakon Frankove smrti 1978. godine, (neki amandmani su doneseni 1982.) i za taj i takav Ustav, koji ne predviđa raspisivanje ovakvih referenduma samo na teritoriji jedne pokrajine već na celoj teritoriji Španije su glasali i predstavnici Katalonije (oba puta).

visibaba

pre 6 godina

Svaka zupanija treba da bude samostalna. Lakse guzonjama na vlasti da kradu i otimaju.
Free Katalonija, Free Dalmacija, Free Slavonija, Free Beieren, Free Hercegovina, Free Tunguzija etc.

Andresinho Ze

pre 6 godina

Par ispravki na dosadasnje komentare, čisto radi svekolike pismenosti

Katalonaca ima 7.441.176, nikako 10 miliona ko što neko reče.

Niko tamo nije ugrožen, kao ni u Baskiji, imaju svoj jezik, škole i univerzitete, medije, policiju....
Tek Baskija (zajedno sa Navarom) ima nešto širu fiskalnu autnomiju (Regimen Foral), baskijci su skoro izboksovali dodatne fiskalne olakšice u odnosu na centralnu vladu.

Dalje nije se tu kneževina Katalunja udruživala na ravnopravnoj osnovi sa Kastiljom i Aragonom da bi istjerali muslimane (moros), to su odradili u duetu Fernando II de Aragon i Isabel I de Castilja a Katalunja se tek kasnije pripojila Aragonu.

Ranking po total PIB-i (podaci 2016)
Katalonija faktički izjednačena po udjelu sa autonomnom pokrajinom Madrid

1. Katalunja 18,9%
2. Madrid (Comunidad Autonoma) 18,8%

PIB per capita (podaci 2016)
1. Madrid
2. Baskija
3. Navara
4. Katalonija

Po HDI-u (Human Development Index iliti nije sve u parama) na osmoj poziciji

1.Baleari
2.BAskija
3.Madrid
4.Navara
5.Castilja i Leon
6.Aragon
7.Kantabria
8.Rioja
9.Katalonija

Сале

pre 6 godina

Torrente,та твоја Шпанија би прва признала независност,Косова да нема проблем Каталоније,тако да не причај глупости.

Tio

pre 6 godina

I da odrze referendum ne bi dobili 50+1, i dosta vise o tome da Madrid i ostatak Spanije zive od Katalonije. Svaki treci evro iz budzeta ide za Kataloniju. Do kraja osamdesetih,Barselona je bila osrednja turisticka destinacija,da bi tek posle olimpijade koju je fnasirao Madrid !!! turisticki 'procvetala'.

Cinjenice

pre 6 godina

Katalonija je kao deo Aragonske krune dobrovoljno usla u uniju sa Kastiljom. Bracna zajednica kasteljanske kraljice Isabele (najpopularniji spanski vladar) i Petra ili Fernanda Aragonskog, zaboravih ime, je bila kamen temeljac za formiranje Spanije. Problem Katalonaca je sto je vremenom Kastilja kao veci i dominantniji partner u uniji nametnula svoju kulturu u Spaniji. Spanski jezik je zapravo Kastiljanski, a Katalonski je zapravo zanemaren, cak polako nestaje i u samoj Kataloniji. Odavno se vise ne govori u Valensiji, istorijskoj aragonskoj prestonici. Dakle govorimo o sukobu dve bratske kulture, jako slicne, ali dovoljno razlicite. Taj sukob su vekovima znali koristiti i potencirati Englezi i Francuzi, kada bi odlamali delove Spanije i otimali kolonije. Mozda bi ekvivalent bio za nase prostore, Bugari i mi, po slicnosti kulture i jezika. Katalonija ima odredjenu autonomiju, bogati su ali njihov identite je ugrozen i to ih boli, bar njihove nacionaliste. Problem se mogao resiti formiranjem istinskog spanskog jezika, kombinaciom ova dva, nesto slicno kao standardni Nemacki jezik. Kombinacija razlicitih jezika istog porekla na prostoru danasnje Nemacke, Prusije, Austrije i Svajcarske. Neutralan sam po pitanju ovog sukoba, ali mislim da mi kao drzava trebamo biti na poziciji Spanije, tj Madrida. Spanci bi verovatno priznali Kosovo da nemaju problem sa Katalonijom i Baskijom, ali usluga za uslugu, oni postuju nase granice, mi njihove. Neka problem resavaju unutrasnjim dijalogom!

Low Key Lyesmith

pre 6 godina

Da počnem sa nekoliko opaski na komentare:
* Katalonija jeste, tokom srednjeg veka, bila teritorija "za sebe" koja sa ostatkom današnje Španije i nije imala previše veze;
* Katalonija jeste bila najveća žrtva Frankovog režima;
* Franko - Francisco Franco - nije, kako se u jednom od komentara navodi, bio Galician, samo je rođen u Galiciji, ali je poreklom iz južne Španije.
Nezavisna Katalonija - lepo zvuči. Ipak, čudim se zašto se insistira samo na nezavisnosti onog dela Katalonije koji je u sastavu Španije. Postoji još jedan deo Katalonije - koji je, istina, manji - a koji je u sastavu Francuske. Nezavisna Katalonija bi morala sadržati i taj deo...

ana

pre 6 godina

"Bilo je tako i u Jugoslaviji. A kad je Slovenija odlučila da ide svojim putem, počele su "pretnje" u smislu: Slovenci će pocrkati od gladi bez Srbije. A danas vidimo, kako je to završilo. Megalomanija i prevelika samouverenost nije dobra ni u košarci, a kamoli u "realnom" životu.
Zato, napred Katalonija!
Pozdrav iz Slovenije"
Problem je samo sto je u Kataloniji izmesano stanovnistvo i vecina nije za nezavisnost.I gde onda "napred Katalonija"?Sta sa ostalima? Slovenija je druga prica.

Andresinho Ze

pre 6 godina

Po kojem kriteriju je Baskija susjedna, ima izmedju nje i Katalunje još i Aragon i Navarra?
Kao što je Crnoj Gori susjedna Slovenija, tako je Katalunji susjedna Baskija.

Dešava se

pre 6 godina

@andreas kesser
Setili su se Katalonci, Korzikanci i ostali da žele autonomiju pre Kosova ali im je to bilo nemoguće ostvariti zbog čvrstog stava država EU. Kada su te iste države EU sve sem Španije priznale Kosovo kao nezavisnu državu Katalonci su dobili preko potreban vetar u leđa. Jer logično je da u denokratskom svetu važe ista pravila za sve. Tako da Kosovo jeste početak. Da Kosovo nisu dozvolile zemlje EU ne bi se desio problem sa Ukrajinom, ne bi danas Katalonci bili toliko glasni u zelji za ostvarivanjem svojih prava. I Rusi u Ukrajini i Katalonci su videli da je sve moguće, samo treba istrajati. Ukrajinski Rusi su primenili ratni plan kao reakciju na agresivan pristup vlade iz Kijeva. Katalonci za sada ovo rade mirnim putem jer je i Španska vlada malo fleksibilnija od Ukrajinske. Ali ko zna ... Sve u svemu ovo je posledica dvostrukih aršina. Jednostavno se ne može jednima dozvoljavati sve ono što se drugom brani.

Bilja

pre 6 godina

Svaka zemlja ima svoje "Kosovo", samo je pitanje trenutka kad će neka sila negde da plati revoluciju. Amerika je imala Teksas....pa kako su se proveli!???ne daju ameri nikome nezavisnost u americi(namerno malim slovom)......jer se zna kuhinja i kuvari.

Dejan-Minhen

pre 6 godina

(loz ulje, 21. septembar 2017 15:51)
Od srca se nadam da ste u pravu!! I kamo sreće da je na zapadu sve tako sjajno kao što se predstavlja!
Jedna liberalna Holandija dovodi sud u pitanje pošto nije zadovoljna presudom.
Nemački mediji drvljem i kamenjem na Britaniju, Poljsku i Mađarsku o stanju u Hrvatskoj, Letoniji i Litvaniji ni reči.. ti isti Nemci kada čuju francuski cimnu se i u najmanju ruku ne vole Francuze... zamislite stanje sa stopom nezaposlenosti od 25% i platom od 400 evra... u Španiji je velika nezaposlenost....
danas mislimo da je rat nemoguć, isto smo mislili i u Jugoslaviji 1987 godine, Iračani 1989, Sirijci 2009....

reano

pre 6 godina

Gluposti. Nema tu nikakve mobilizacije. To ce se razresiti civilizovano. Nije to Balkan. 
A oni koji se potajno nadaju nekom krvoprolicu tamo. A takvih je ovde mnogo. Opet ce se razocarati.
(loz ulje, 21. septembar 2017 15:51)

slazem se. a jedini razlog tome je sto njima nece niko staviti oruzje u ruke, dati im novac, medijsku i politicku podrsku nazivajuci ih borcima za demokratiju i slobodu i cijeneci njihove napore i teznje ka nezavisnosti opravdanim i pravednim.

REALNO

pre 6 godina

@ Slovenci će pocrkati od gladi bez Srbije. A danas vidimo, kako je to završilo. Završilo je tako što Bi slovenci pocrkali od gladi kada bi povukli sve svoje firme iz Srbije i ostalih bivših republika. Uzgred, spoljni dug od 67 milijardi evra je sitnica. U bivšoj državi je bio svega 3,5 milijardi. Zamisli da grad Beograd duguje 67 milijardi evra.

Revizor

pre 6 godina

hoce li Amerika sad bombardovati Spaniju zato sto ugnjetavaju Katalonce? Hoce li im rusiti mostove i fabrike?
(caruga, 21. septembar 2017 09:51)
Neće, imaju već dve baze u Spaniji

Jovan

pre 6 godina

@Low Key Lyesmith
Ista stvar je sa pokrajinom Baskijom, mozda i izrazeniji. Deo Baskije je u Francuskoj ali sudeci po ljudima koje sam imao prilike sresti u zivotu iz francuskog dela Baskije - nemaju tako izrazen separatisticki duh dok je u spanskom delu sasvim druga prica. Zaista ne znam sta reci na sve to.. u neku ruku je zbog svega toga i Evropa lepa. Mnostvo starih kultura koje imaju razlicite korene i tradicije i prilike.