Aktuelno

Sreda, 16.01.2013.

08:30

Kako izgleda putovanje kroz hiper svemir

Kako izgleda putovanje kroz hiper svemir IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

38 Komentari

Sortiraj po:

Suzan Mirkovic

pre 10 godina

Tacno veliko ubrzanje i zakrivljenost u prostoru uz dejstvo jake gravitacije koja vlada u prostorno vremenskom tubusu dovelo bi do toga da vidimo trenutno svetlu mrlju kada bi smo i posedovali tehnologiju za takvo putovanje taj bljesak nam i nebi znacio nista jer put kroz hipersvemir traje svega nekoliko mikrosekundi jer je u pitanju skok kroz desetu dimenziju u razmaku od nekoliko santimetara tako da bukvalno sa kraja na kraj galaksije bi se proizvoljno setali

Petar

pre 13 godina

Inace sam Treki, ali mislim da je koncept hipersvemirskog putovanja kao putovanja manje verovatan nego koncept 'skoka' (koji je u svojim delima koristio Asimov), gde bi se svemir 'savio' tako da se udaljena tacka dovede do sebe, predje u nju i onda ta tacka otpusti i vrati na originalno mesto. Ali dobro, sve je to (nazalost) daleka buducnost.

A sto se tice realnosti u filmovima, sam je Klark rekao "Da, u svemiru nema zvuka, ali bilo bi glupo da Enterprise proleti pored vas u tisini"

666

pre 13 godina

Ne znam kako izgleda to putovanje, ali putovanje sinobusom Vrsac-Beograd, izgleda kao da si na gljivama i ne znas kada i da li ces uopste stici. Povremeno se u vizijama javlja i Mrkonjic....

čovek

pre 13 godina

LOL ... ne znam odakle da počnem ... Higsov bozon je "odgovoran" za jako mali deo mase objekta ... sabiranje brzina u "oku posmatrača" je vannaučna disciplina ... tahioni su teorijski model negativne mase tj i kada bi postojali za nas su nebitni ... outovanje bioloških tela je nepodesna i nepotrebno ... neko je naveo transfer svest u digitalnu formu ... to jeste pravac koji je realan u nekim budućim decenijama ... sve to ne sprečava kolonizaciju nekih planeta ali čisto sumnjam da će se naseljavanje van sunčevog sistema, obavljati transportom ... možda slanjem androida ili robota sa DNA uzorcima ... sve ostalo je mašta ... naravno da ne znam šta će se desiti za 200 godina ali ljudska vrsta u svemiru može opstati jedino u digitalno-androidnoj formi ...

citac HU

pre 13 godina

Zbrka u glavi, ja nisam ni zucnuo o Higsovom bozonu, nego samo pokusao da kazem - svi merni instrumenti funkcionisu do brzine C.
Takodje, nisam ni rekao da su najnovija razmiljanja, samo nekolicine matematicara u svetu, u pravcu "klizanja sapuna kroz vlaznu saku". Pri malo jacem stisku, sapun se katapultira na suprotni zid. Da priznam nisam ni ja bas razumeo to sa sapunom, ili "klizanjem kroz prostor". Iako sam polozio obe Vise matematike.

prti4life

pre 13 godina

(Ratko, 16. januar 2013 16:33)

covece, pa u "normalnim" uslovima je u svemiru izuzetno naporno za telo, a ti pricas o telesnom putovanju brzinom svetlosti O.o npr zbog nulte gravitacije ti se krv ne spusta ka stopalima, pa ti se naduje glava.. a koju ti svrhu vidis u otkrivanju higsovog bozona, ako ne u putovanju brzinama svetlosti? izvuces higsa iz svakog atoma u telu, odes brzinom svetlosti gde hoces i vratis bozone. jednostavno zvuci, ali je naucna fantastika za sad. da bismo mogli da napravimo vestacku gravitaciju, moramo prvo da otkrijemo graviton, teoretsku cesticu gravitacije.

citac HU

pre 13 godina

Pratim clanke na tu temu jos od 60-tih, i kako je vreme prolazilo tako su i clanci postajali sve zanimljiviji, ali i tezi za razumevanje. Sa "hiperbolicnim prostorima", tacnije sa krivama preseka lopte i valjka, sreo sam se u mojoj Nacrtnoj. Zatim nedavno objavljen doktorat jenog mladog matematicara (koji se posle toga povukao u Sibir u svoju dacu, valjda da dalje mozga, ili da se odmori do kraja zivota) na preko 1.000 stranica matemackih obrazaca, kao dokaz da se moze razviti mreza torusa (napumpana unutr. guma) i da se ista moze posle obaviti oko lopte. Problem je postavlen jos pre vise od dva veka, a on ga je resio. Zatim, secam se jadnog clanka u kome je pokusano da se objasni da prostori oko nas nisu linearni, to jest, da ravni nisu beskonacno na drugi, sto je razumljivo, vec da su prostori "iskrivljeni" i da se preplicu, u zavisnosti od brzine kretanja "rakete", to jest, "posmatraca okolnog prostora" koji se uvija. Sad stizemo do najvece LAZI, jos od vremena kada je Arhimed boravio u Aleksandriji, laz da je brzina C, konacna u Svemiru.
U CERN-u ce zakljuciti: postoje "tahjoni", kojima je stanje mirovanja brzina C, a prelaze nas Svemir za 1,5 sek. Beskonacnom brzinom ispada iz Svemira, u u istom infinitezimalnom vremenu pojavi se na drugom mestu u Svemiru. Slicno kao kontrakcija supernove koja nije uspela da se zaustavi, nego je potonula "u samu sebe", pa se pojavila na druogom kraju Svemira kao neka nova zvezda. Mislim da je covek tek na pragu Velike Matematike.

Žaki

pre 13 godina

Ako putujem brzinom svetlosti i do najbliže zvezde mi treba 4 godine, slika svemira koju bih sve to vreme gledao bi bila ista kao i sad kad gledam sa zemlje noćno nebo. Dakle zvezde bi bile NEPOKRETNE kao i sad.
(kec, 16. januar 2013 16:29)

Bravo Kec, slažem se! Strašno mrzim kad me kojekakvi naučnici nebuloznim maštarijama precrtaju i ospore mi logiku time što oni nešto smatraju "glupošću" kako stoji u podnaslovu! Kao "vi to ne razumete"?? Ma nemoj! Pod jedan nikome u razum ne može da stane veličina Kosmosa jer nije ni shvatljiva ni iskaziva. Ako ti do najbliže zvezde treba četiri svetlosne godine pri toj brzini...šta reći o zvezdama i bezbrojnim galaksija koje su udaljene milijardama godina? Moje neko poznavanje opšte kulturnih mesta iz fizike mi kaže sledeće: Ako bi brod (odmaštani) išao brzinom svetlosti ne bi bilo velike razlike u vizuelnom polju jer se daljine mere godinama letenja! Slika bi, kao što ti reče, bila ista...donekle. Nepoznanica je u tome što se fotoni svetla sa zvezda prema kojima idemo kreću suprotno istom brzinom. Dakle u oku bi se te dve brzine sabrale i dobili bi 600,000 km. u sekundi. Kakav bi to vizuelni sadržaj bio možemo da nagađamo. Ja mislim da bi udaljene zvezde bile tada nekako sjajnije. Ali za one zvezda iza broda logika kaže sledeće: mi bi od njih "bežali" njihovom brzinom što bi se matematički svelo na nulu. Ne bi videli zvezde iza broda od kojih se udaljavamo! Ne bi nas stigli njihovi fotoni. Bio bi mrkli mrak pozadi. I tako,..blah blah

kec

pre 13 godina

Ako putujem brzinom svetlosti i do najbliže zvezde mi treba 4 godine, slika svemira koju bih sve to vreme gledao bi bila ista kao i sad kad gledam sa zemlje noćno nebo. Dakle zvezde bi bile NEPOKRETNE kao i sad.

Ratko

pre 13 godina

Nista sto ima masu ne moze da putuje brzinom svetlosti! Zato sto bi se tezina celog svemira obrusila njega i unistila ga! Takodje nije poznato da li zivo bice moze da izdrzi velike brzine a ne brzinu svetlosti. Sa Nuklearnim potiskom brod dostize brzinu od preko 100 hiljada km u sekundi. Samo je problem napraviti brod koji bi usmeravao tu eksploziju a da ne bude unisten. Kada u svemiru dostignete brzinu onda nema usporavanja i kocenja posto se radi o vakumu. Dakle resiti problem kako taj brod zaustaviti. Trece, napraviti vestacku gravitaciju. Cetvrto, napraviti stit zbog kamenja i verujte da imaju vise resenja za to. Peto, brod mora biti ogroman poput manjeg grada i u njemu bi morali da vestacki pravimo hranu. Raspisati konkurs za prvih 20 ljudi, deset muskaraca i zena pa bi njihovi narastaji posecivali obliznje Zvezde. Najslicnija Zvezda nasem Suncu je Vega, udaljena 12 svetlosnih godina i oko nje kruzi 6 planeta do sada otkrivenih. Velika verovatnoca da postoji zivot.

dzigi

pre 13 godina

Da začinimo još malo mogućnost putovanja čoveka brzinom svetlosti. Verovatno vam je poznato da se već neko vreme radi na digitalizaciji svesti, sa predviđanjem da će se omogućiti sredinom ovog veka. Nakon toga, čovek više ne mora da postoji kao organsko telo, dovoljan je čip (ili kakav već nosilac informacije) sa čovekovom svešću i senzori. A oni će daleko bolje i lakše podneti brzinu svetlosti odn. 99% te brzine, što je i dalje sasvim dovoljno.
Eto, toliko od futurologa, pa da sačekamo :)

Wolverine

pre 13 godina

@Le Forge @Robert @Stargazer

hvala puno na komentarima

p.s. znam da je sve to samo u teoriji, i da smo jos daleko od takvih putovanja, samo me zanimalo kako bi to teoretski izgledalo.

pozdrav

Stargazer

pre 13 godina

@Wolverine

Svemir je prilično "prazan" prostor. Nisam fizičar, ali iz onoga što poznajem, verovatnoća da se zvezdana letelica sudari sa nekim telom je izuzetno mala.
Pretpostavljam ipak da bi sudar sa nekim telom, pa i veličine klikera, imao katastrofalne posledice po celu letelicu.

Ipak, kao što napisah, svemir je kao sunđer, čije su najsitnije pore veličine nekoliko milijardi kilometara. Najopasnija mesta za takvu letelicu bi bili pojas asteroida između Marsa i Jupitera i Kupierov pojas, gde su nagomilani remnanti od nastanka Solarnog sistema (asteroidi, komete, planetoidi, patuljaste planete i ko zna kakva sve tela od leda).

Van ovih zona je, praktično, zvezdani autoput. :D

:-) :-))

pre 13 godina

@(Andjela, 16. januar 2013 09:22)

Da, da,takodje postaviti automatske radare, na pravim linijama pozatvarati krcme i birtije pored koridora, iza svake krivine i pune linije parkinge i na parkinzima policiske patrole raspojasane raskopcane, ali sa spremnim alkotestovima!

Sasaa

pre 13 godina

U svakom slučaju čovek nikada neće putovati brzinom svetlosti, obzirom da ima masu mirovanja, pa bi mu za postizanje brzine svetlosti bila potrebna beskonačna energija. Čovek će u budućnosti ipak prelaziti ogromna rastojanja, ali ne tako što će postizati velike brzine, već tako što će "savijati" prostor. To onako zvuči baš mudrijaški, ali to sam negde čitao i javlja mi se da će to biti moguće, jednoga dana, kada budemo shvatili prirodu prostor-vremena.
Za sada, drmnemo dve-tri rakijice, upalimo motore mašte i fijuuu, nađemo se u hipersvemiru časkom :).

La Forge

pre 13 godina

(Wolverine, 16. januar 2013 11:23)

Moje misljenje: razmak izmedju zvezda se meri svetlosnim godinama. nama najbliza je oko 4,5 svetlosne godine, tako da nije neki problem zaobici ih. Brod koji ima warp drive ima dovoljno dobre senzore i kompjuter da automatski izbegava prepreke pogotovu tako velike. Hipersvemir je zamisljen kao paralelna dimenzija u koju udjes a onda iizadjes na drugom delu naseg svemira, zavisno od filma, serije, igrice... taj koncept varira od momentalnog skocis u HS iskocis na drugom kraju naseg svemira, pa do visenedejnog putovanja kroz HS stargate (u toj seriji se vide nase zvezde iz HS ali je ta serija apsolutni trash) koncept putovanja kroz HS je razradjen u seriji Babylon 5 (svako ko se smatra SF fanom mora da je pogleda).

dowla

pre 13 godina

isto kao sto u svemiru nema zvuka a u filmovima čujete kad pucaju laserima i pokreću warp pogone. voleo bih samo jedan film da urade tako ali da bude ekranizacija susreta sa ramom. ne mora biti neki high budžet ali neka se bar konsultuju sa stručnjacima.

vopi

pre 13 godina

brzina svetlosti je 300.000 km/s,kako je moguce uopste putovati bezbedno takvom brzinom izmedju asteroida,kosmicke prasine i kamencica,planeta...itd,ja mislim da tu treba strahovito precizni proracuni,sto mislim da je nemoguce,ako moze neko strucan da mi objasni,
da li je uopste moguce putovati brzinom svetlosti,teorijski da a bezbedno mislim da nije?hvala!

Robert

pre 13 godina

@Milan:
Sve zavisi koliko se ljudi zadovoljavaju onime sto vide u filmskoj industriji, postoji jako veliki auditorijum koji bude odusevljen kada je u filmu snimljeno po fizickim zakonima, sto realnije, i ne zadovoljava se na izmisljotinama :D

@Wolverine:
Na tvoja pitanja mogu samo da postoje odgovori u teoriji, jos se nije putovalo hiperbrzinom :) --No, i tako kada bi isli brzinom svetlosti treba dosta vremena da se dodje do najblize zvezde posle Sunca - preko 4 godine. Tako da je sve to jos daleko od realizacije.

justin

pre 13 godina

Verujem da većina kad se vraća iz Guče vidi upravo istu sliku (onu gornju) tako da su i njih mogli da pitaju-uštedeli bi na bespotrebnim proračunima.

Jelena

pre 13 godina

Izvinite, ovo nije otkrice studenata sa Univerziteta Lester.
Svaki student fizike na Beogradskom univerzitetu ovo zna, jer je odavno poznato, a gimnazijalci osnove nau;e ve' u te'em-;etvrtom razredu.
Moguce je da su mladi Lesterasi odusevljeni sto su naucili nesto zanimljivo, ali u sustini radi se o marketingu pred upis nove generacije.

Milan

pre 13 godina

Čuj ove naučnike "To su gluposti".
To je gospodo filmska industrija, zabava i tako to i ne vidim ni jedan razlog zašto bi se iko opterećivao time kako to zaista izgleda. Neko je postavio to rešenje, ostali prihvatili i doveka će se kao takvo snimati i dočaravati gledaocima. Što niste izašli sa ovakvom predstavom još u doba ToS-a ili još ranije pa dali sugestiju, a ne da mi sada ispravljate krive drine.

Wolverine

pre 13 godina

moram da pitam jer ne znam i ne razumem se,
ako je postojala prema misljenjima opcija da se vide zvezde u vidu dugih linija, kako to da se ni jedna zvezda ne udari? sta se desava putovanjem kroz hiper svemir? prolazi se kroz sve sto se nalazi u svemiru? hvala u napred na objasnjenju

wayward

pre 13 godina

Bravo. To je vest! Ovo mi je inače pričao nastavnik fizike u gimnaziji pre 15 godina a zna se već tri frtalja veka, ali nema veze! Možemo sad malo o zvuku i laserima u vakuumu?

Andjela

pre 13 godina

Mislim da pre nego sto krenemo da putujemo brzinama vecim od brzine
svetlosti, treba da uredimo kosmicka saobracajna pravila.

Uvek ima bahatih vozaca, pa i u svemiru. :)

Bolje spreciti nego leciti!

Andjela

pre 13 godina

Mislim da pre nego sto krenemo da putujemo brzinama vecim od brzine
svetlosti, treba da uredimo kosmicka saobracajna pravila.

Uvek ima bahatih vozaca, pa i u svemiru. :)

Bolje spreciti nego leciti!

wayward

pre 13 godina

Bravo. To je vest! Ovo mi je inače pričao nastavnik fizike u gimnaziji pre 15 godina a zna se već tri frtalja veka, ali nema veze! Možemo sad malo o zvuku i laserima u vakuumu?

justin

pre 13 godina

Verujem da većina kad se vraća iz Guče vidi upravo istu sliku (onu gornju) tako da su i njih mogli da pitaju-uštedeli bi na bespotrebnim proračunima.

Wolverine

pre 13 godina

moram da pitam jer ne znam i ne razumem se,
ako je postojala prema misljenjima opcija da se vide zvezde u vidu dugih linija, kako to da se ni jedna zvezda ne udari? sta se desava putovanjem kroz hiper svemir? prolazi se kroz sve sto se nalazi u svemiru? hvala u napred na objasnjenju

dowla

pre 13 godina

isto kao sto u svemiru nema zvuka a u filmovima čujete kad pucaju laserima i pokreću warp pogone. voleo bih samo jedan film da urade tako ali da bude ekranizacija susreta sa ramom. ne mora biti neki high budžet ali neka se bar konsultuju sa stručnjacima.

Sasaa

pre 13 godina

U svakom slučaju čovek nikada neće putovati brzinom svetlosti, obzirom da ima masu mirovanja, pa bi mu za postizanje brzine svetlosti bila potrebna beskonačna energija. Čovek će u budućnosti ipak prelaziti ogromna rastojanja, ali ne tako što će postizati velike brzine, već tako što će "savijati" prostor. To onako zvuči baš mudrijaški, ali to sam negde čitao i javlja mi se da će to biti moguće, jednoga dana, kada budemo shvatili prirodu prostor-vremena.
Za sada, drmnemo dve-tri rakijice, upalimo motore mašte i fijuuu, nađemo se u hipersvemiru časkom :).

Milan

pre 13 godina

Čuj ove naučnike "To su gluposti".
To je gospodo filmska industrija, zabava i tako to i ne vidim ni jedan razlog zašto bi se iko opterećivao time kako to zaista izgleda. Neko je postavio to rešenje, ostali prihvatili i doveka će se kao takvo snimati i dočaravati gledaocima. Što niste izašli sa ovakvom predstavom još u doba ToS-a ili još ranije pa dali sugestiju, a ne da mi sada ispravljate krive drine.

Jelena

pre 13 godina

Izvinite, ovo nije otkrice studenata sa Univerziteta Lester.
Svaki student fizike na Beogradskom univerzitetu ovo zna, jer je odavno poznato, a gimnazijalci osnove nau;e ve' u te'em-;etvrtom razredu.
Moguce je da su mladi Lesterasi odusevljeni sto su naucili nesto zanimljivo, ali u sustini radi se o marketingu pred upis nove generacije.

Stargazer

pre 13 godina

@Wolverine

Svemir je prilično "prazan" prostor. Nisam fizičar, ali iz onoga što poznajem, verovatnoća da se zvezdana letelica sudari sa nekim telom je izuzetno mala.
Pretpostavljam ipak da bi sudar sa nekim telom, pa i veličine klikera, imao katastrofalne posledice po celu letelicu.

Ipak, kao što napisah, svemir je kao sunđer, čije su najsitnije pore veličine nekoliko milijardi kilometara. Najopasnija mesta za takvu letelicu bi bili pojas asteroida između Marsa i Jupitera i Kupierov pojas, gde su nagomilani remnanti od nastanka Solarnog sistema (asteroidi, komete, planetoidi, patuljaste planete i ko zna kakva sve tela od leda).

Van ovih zona je, praktično, zvezdani autoput. :D

Robert

pre 13 godina

@Milan:
Sve zavisi koliko se ljudi zadovoljavaju onime sto vide u filmskoj industriji, postoji jako veliki auditorijum koji bude odusevljen kada je u filmu snimljeno po fizickim zakonima, sto realnije, i ne zadovoljava se na izmisljotinama :D

@Wolverine:
Na tvoja pitanja mogu samo da postoje odgovori u teoriji, jos se nije putovalo hiperbrzinom :) --No, i tako kada bi isli brzinom svetlosti treba dosta vremena da se dodje do najblize zvezde posle Sunca - preko 4 godine. Tako da je sve to jos daleko od realizacije.

vopi

pre 13 godina

brzina svetlosti je 300.000 km/s,kako je moguce uopste putovati bezbedno takvom brzinom izmedju asteroida,kosmicke prasine i kamencica,planeta...itd,ja mislim da tu treba strahovito precizni proracuni,sto mislim da je nemoguce,ako moze neko strucan da mi objasni,
da li je uopste moguce putovati brzinom svetlosti,teorijski da a bezbedno mislim da nije?hvala!

Petar

pre 13 godina

Inace sam Treki, ali mislim da je koncept hipersvemirskog putovanja kao putovanja manje verovatan nego koncept 'skoka' (koji je u svojim delima koristio Asimov), gde bi se svemir 'savio' tako da se udaljena tacka dovede do sebe, predje u nju i onda ta tacka otpusti i vrati na originalno mesto. Ali dobro, sve je to (nazalost) daleka buducnost.

A sto se tice realnosti u filmovima, sam je Klark rekao "Da, u svemiru nema zvuka, ali bilo bi glupo da Enterprise proleti pored vas u tisini"

666

pre 13 godina

Ne znam kako izgleda to putovanje, ali putovanje sinobusom Vrsac-Beograd, izgleda kao da si na gljivama i ne znas kada i da li ces uopste stici. Povremeno se u vizijama javlja i Mrkonjic....

citac HU

pre 13 godina

Pratim clanke na tu temu jos od 60-tih, i kako je vreme prolazilo tako su i clanci postajali sve zanimljiviji, ali i tezi za razumevanje. Sa "hiperbolicnim prostorima", tacnije sa krivama preseka lopte i valjka, sreo sam se u mojoj Nacrtnoj. Zatim nedavno objavljen doktorat jenog mladog matematicara (koji se posle toga povukao u Sibir u svoju dacu, valjda da dalje mozga, ili da se odmori do kraja zivota) na preko 1.000 stranica matemackih obrazaca, kao dokaz da se moze razviti mreza torusa (napumpana unutr. guma) i da se ista moze posle obaviti oko lopte. Problem je postavlen jos pre vise od dva veka, a on ga je resio. Zatim, secam se jadnog clanka u kome je pokusano da se objasni da prostori oko nas nisu linearni, to jest, da ravni nisu beskonacno na drugi, sto je razumljivo, vec da su prostori "iskrivljeni" i da se preplicu, u zavisnosti od brzine kretanja "rakete", to jest, "posmatraca okolnog prostora" koji se uvija. Sad stizemo do najvece LAZI, jos od vremena kada je Arhimed boravio u Aleksandriji, laz da je brzina C, konacna u Svemiru.
U CERN-u ce zakljuciti: postoje "tahjoni", kojima je stanje mirovanja brzina C, a prelaze nas Svemir za 1,5 sek. Beskonacnom brzinom ispada iz Svemira, u u istom infinitezimalnom vremenu pojavi se na drugom mestu u Svemiru. Slicno kao kontrakcija supernove koja nije uspela da se zaustavi, nego je potonula "u samu sebe", pa se pojavila na druogom kraju Svemira kao neka nova zvezda. Mislim da je covek tek na pragu Velike Matematike.

:-) :-))

pre 13 godina

@(Andjela, 16. januar 2013 09:22)

Da, da,takodje postaviti automatske radare, na pravim linijama pozatvarati krcme i birtije pored koridora, iza svake krivine i pune linije parkinge i na parkinzima policiske patrole raspojasane raskopcane, ali sa spremnim alkotestovima!

dzigi

pre 13 godina

Da začinimo još malo mogućnost putovanja čoveka brzinom svetlosti. Verovatno vam je poznato da se već neko vreme radi na digitalizaciji svesti, sa predviđanjem da će se omogućiti sredinom ovog veka. Nakon toga, čovek više ne mora da postoji kao organsko telo, dovoljan je čip (ili kakav već nosilac informacije) sa čovekovom svešću i senzori. A oni će daleko bolje i lakše podneti brzinu svetlosti odn. 99% te brzine, što je i dalje sasvim dovoljno.
Eto, toliko od futurologa, pa da sačekamo :)

La Forge

pre 13 godina

(Wolverine, 16. januar 2013 11:23)

Moje misljenje: razmak izmedju zvezda se meri svetlosnim godinama. nama najbliza je oko 4,5 svetlosne godine, tako da nije neki problem zaobici ih. Brod koji ima warp drive ima dovoljno dobre senzore i kompjuter da automatski izbegava prepreke pogotovu tako velike. Hipersvemir je zamisljen kao paralelna dimenzija u koju udjes a onda iizadjes na drugom delu naseg svemira, zavisno od filma, serije, igrice... taj koncept varira od momentalnog skocis u HS iskocis na drugom kraju naseg svemira, pa do visenedejnog putovanja kroz HS stargate (u toj seriji se vide nase zvezde iz HS ali je ta serija apsolutni trash) koncept putovanja kroz HS je razradjen u seriji Babylon 5 (svako ko se smatra SF fanom mora da je pogleda).

kec

pre 13 godina

Ako putujem brzinom svetlosti i do najbliže zvezde mi treba 4 godine, slika svemira koju bih sve to vreme gledao bi bila ista kao i sad kad gledam sa zemlje noćno nebo. Dakle zvezde bi bile NEPOKRETNE kao i sad.

Wolverine

pre 13 godina

@Le Forge @Robert @Stargazer

hvala puno na komentarima

p.s. znam da je sve to samo u teoriji, i da smo jos daleko od takvih putovanja, samo me zanimalo kako bi to teoretski izgledalo.

pozdrav

Ratko

pre 13 godina

Nista sto ima masu ne moze da putuje brzinom svetlosti! Zato sto bi se tezina celog svemira obrusila njega i unistila ga! Takodje nije poznato da li zivo bice moze da izdrzi velike brzine a ne brzinu svetlosti. Sa Nuklearnim potiskom brod dostize brzinu od preko 100 hiljada km u sekundi. Samo je problem napraviti brod koji bi usmeravao tu eksploziju a da ne bude unisten. Kada u svemiru dostignete brzinu onda nema usporavanja i kocenja posto se radi o vakumu. Dakle resiti problem kako taj brod zaustaviti. Trece, napraviti vestacku gravitaciju. Cetvrto, napraviti stit zbog kamenja i verujte da imaju vise resenja za to. Peto, brod mora biti ogroman poput manjeg grada i u njemu bi morali da vestacki pravimo hranu. Raspisati konkurs za prvih 20 ljudi, deset muskaraca i zena pa bi njihovi narastaji posecivali obliznje Zvezde. Najslicnija Zvezda nasem Suncu je Vega, udaljena 12 svetlosnih godina i oko nje kruzi 6 planeta do sada otkrivenih. Velika verovatnoca da postoji zivot.

Žaki

pre 13 godina

Ako putujem brzinom svetlosti i do najbliže zvezde mi treba 4 godine, slika svemira koju bih sve to vreme gledao bi bila ista kao i sad kad gledam sa zemlje noćno nebo. Dakle zvezde bi bile NEPOKRETNE kao i sad.
(kec, 16. januar 2013 16:29)

Bravo Kec, slažem se! Strašno mrzim kad me kojekakvi naučnici nebuloznim maštarijama precrtaju i ospore mi logiku time što oni nešto smatraju "glupošću" kako stoji u podnaslovu! Kao "vi to ne razumete"?? Ma nemoj! Pod jedan nikome u razum ne može da stane veličina Kosmosa jer nije ni shvatljiva ni iskaziva. Ako ti do najbliže zvezde treba četiri svetlosne godine pri toj brzini...šta reći o zvezdama i bezbrojnim galaksija koje su udaljene milijardama godina? Moje neko poznavanje opšte kulturnih mesta iz fizike mi kaže sledeće: Ako bi brod (odmaštani) išao brzinom svetlosti ne bi bilo velike razlike u vizuelnom polju jer se daljine mere godinama letenja! Slika bi, kao što ti reče, bila ista...donekle. Nepoznanica je u tome što se fotoni svetla sa zvezda prema kojima idemo kreću suprotno istom brzinom. Dakle u oku bi se te dve brzine sabrale i dobili bi 600,000 km. u sekundi. Kakav bi to vizuelni sadržaj bio možemo da nagađamo. Ja mislim da bi udaljene zvezde bile tada nekako sjajnije. Ali za one zvezda iza broda logika kaže sledeće: mi bi od njih "bežali" njihovom brzinom što bi se matematički svelo na nulu. Ne bi videli zvezde iza broda od kojih se udaljavamo! Ne bi nas stigli njihovi fotoni. Bio bi mrkli mrak pozadi. I tako,..blah blah

čovek

pre 13 godina

LOL ... ne znam odakle da počnem ... Higsov bozon je "odgovoran" za jako mali deo mase objekta ... sabiranje brzina u "oku posmatrača" je vannaučna disciplina ... tahioni su teorijski model negativne mase tj i kada bi postojali za nas su nebitni ... outovanje bioloških tela je nepodesna i nepotrebno ... neko je naveo transfer svest u digitalnu formu ... to jeste pravac koji je realan u nekim budućim decenijama ... sve to ne sprečava kolonizaciju nekih planeta ali čisto sumnjam da će se naseljavanje van sunčevog sistema, obavljati transportom ... možda slanjem androida ili robota sa DNA uzorcima ... sve ostalo je mašta ... naravno da ne znam šta će se desiti za 200 godina ali ljudska vrsta u svemiru može opstati jedino u digitalno-androidnoj formi ...

prti4life

pre 13 godina

(Ratko, 16. januar 2013 16:33)

covece, pa u "normalnim" uslovima je u svemiru izuzetno naporno za telo, a ti pricas o telesnom putovanju brzinom svetlosti O.o npr zbog nulte gravitacije ti se krv ne spusta ka stopalima, pa ti se naduje glava.. a koju ti svrhu vidis u otkrivanju higsovog bozona, ako ne u putovanju brzinama svetlosti? izvuces higsa iz svakog atoma u telu, odes brzinom svetlosti gde hoces i vratis bozone. jednostavno zvuci, ali je naucna fantastika za sad. da bismo mogli da napravimo vestacku gravitaciju, moramo prvo da otkrijemo graviton, teoretsku cesticu gravitacije.

citac HU

pre 13 godina

Zbrka u glavi, ja nisam ni zucnuo o Higsovom bozonu, nego samo pokusao da kazem - svi merni instrumenti funkcionisu do brzine C.
Takodje, nisam ni rekao da su najnovija razmiljanja, samo nekolicine matematicara u svetu, u pravcu "klizanja sapuna kroz vlaznu saku". Pri malo jacem stisku, sapun se katapultira na suprotni zid. Da priznam nisam ni ja bas razumeo to sa sapunom, ili "klizanjem kroz prostor". Iako sam polozio obe Vise matematike.

Suzan Mirkovic

pre 10 godina

Tacno veliko ubrzanje i zakrivljenost u prostoru uz dejstvo jake gravitacije koja vlada u prostorno vremenskom tubusu dovelo bi do toga da vidimo trenutno svetlu mrlju kada bi smo i posedovali tehnologiju za takvo putovanje taj bljesak nam i nebi znacio nista jer put kroz hipersvemir traje svega nekoliko mikrosekundi jer je u pitanju skok kroz desetu dimenziju u razmaku od nekoliko santimetara tako da bukvalno sa kraja na kraj galaksije bi se proizvoljno setali

Milan

pre 13 godina

Čuj ove naučnike "To su gluposti".
To je gospodo filmska industrija, zabava i tako to i ne vidim ni jedan razlog zašto bi se iko opterećivao time kako to zaista izgleda. Neko je postavio to rešenje, ostali prihvatili i doveka će se kao takvo snimati i dočaravati gledaocima. Što niste izašli sa ovakvom predstavom još u doba ToS-a ili još ranije pa dali sugestiju, a ne da mi sada ispravljate krive drine.

Andjela

pre 13 godina

Mislim da pre nego sto krenemo da putujemo brzinama vecim od brzine
svetlosti, treba da uredimo kosmicka saobracajna pravila.

Uvek ima bahatih vozaca, pa i u svemiru. :)

Bolje spreciti nego leciti!

Wolverine

pre 13 godina

moram da pitam jer ne znam i ne razumem se,
ako je postojala prema misljenjima opcija da se vide zvezde u vidu dugih linija, kako to da se ni jedna zvezda ne udari? sta se desava putovanjem kroz hiper svemir? prolazi se kroz sve sto se nalazi u svemiru? hvala u napred na objasnjenju

Žaki

pre 13 godina

Ako putujem brzinom svetlosti i do najbliže zvezde mi treba 4 godine, slika svemira koju bih sve to vreme gledao bi bila ista kao i sad kad gledam sa zemlje noćno nebo. Dakle zvezde bi bile NEPOKRETNE kao i sad.
(kec, 16. januar 2013 16:29)

Bravo Kec, slažem se! Strašno mrzim kad me kojekakvi naučnici nebuloznim maštarijama precrtaju i ospore mi logiku time što oni nešto smatraju "glupošću" kako stoji u podnaslovu! Kao "vi to ne razumete"?? Ma nemoj! Pod jedan nikome u razum ne može da stane veličina Kosmosa jer nije ni shvatljiva ni iskaziva. Ako ti do najbliže zvezde treba četiri svetlosne godine pri toj brzini...šta reći o zvezdama i bezbrojnim galaksija koje su udaljene milijardama godina? Moje neko poznavanje opšte kulturnih mesta iz fizike mi kaže sledeće: Ako bi brod (odmaštani) išao brzinom svetlosti ne bi bilo velike razlike u vizuelnom polju jer se daljine mere godinama letenja! Slika bi, kao što ti reče, bila ista...donekle. Nepoznanica je u tome što se fotoni svetla sa zvezda prema kojima idemo kreću suprotno istom brzinom. Dakle u oku bi se te dve brzine sabrale i dobili bi 600,000 km. u sekundi. Kakav bi to vizuelni sadržaj bio možemo da nagađamo. Ja mislim da bi udaljene zvezde bile tada nekako sjajnije. Ali za one zvezda iza broda logika kaže sledeće: mi bi od njih "bežali" njihovom brzinom što bi se matematički svelo na nulu. Ne bi videli zvezde iza broda od kojih se udaljavamo! Ne bi nas stigli njihovi fotoni. Bio bi mrkli mrak pozadi. I tako,..blah blah

La Forge

pre 13 godina

(Wolverine, 16. januar 2013 11:23)

Moje misljenje: razmak izmedju zvezda se meri svetlosnim godinama. nama najbliza je oko 4,5 svetlosne godine, tako da nije neki problem zaobici ih. Brod koji ima warp drive ima dovoljno dobre senzore i kompjuter da automatski izbegava prepreke pogotovu tako velike. Hipersvemir je zamisljen kao paralelna dimenzija u koju udjes a onda iizadjes na drugom delu naseg svemira, zavisno od filma, serije, igrice... taj koncept varira od momentalnog skocis u HS iskocis na drugom kraju naseg svemira, pa do visenedejnog putovanja kroz HS stargate (u toj seriji se vide nase zvezde iz HS ali je ta serija apsolutni trash) koncept putovanja kroz HS je razradjen u seriji Babylon 5 (svako ko se smatra SF fanom mora da je pogleda).

kec

pre 13 godina

Ako putujem brzinom svetlosti i do najbliže zvezde mi treba 4 godine, slika svemira koju bih sve to vreme gledao bi bila ista kao i sad kad gledam sa zemlje noćno nebo. Dakle zvezde bi bile NEPOKRETNE kao i sad.

Ratko

pre 13 godina

Nista sto ima masu ne moze da putuje brzinom svetlosti! Zato sto bi se tezina celog svemira obrusila njega i unistila ga! Takodje nije poznato da li zivo bice moze da izdrzi velike brzine a ne brzinu svetlosti. Sa Nuklearnim potiskom brod dostize brzinu od preko 100 hiljada km u sekundi. Samo je problem napraviti brod koji bi usmeravao tu eksploziju a da ne bude unisten. Kada u svemiru dostignete brzinu onda nema usporavanja i kocenja posto se radi o vakumu. Dakle resiti problem kako taj brod zaustaviti. Trece, napraviti vestacku gravitaciju. Cetvrto, napraviti stit zbog kamenja i verujte da imaju vise resenja za to. Peto, brod mora biti ogroman poput manjeg grada i u njemu bi morali da vestacki pravimo hranu. Raspisati konkurs za prvih 20 ljudi, deset muskaraca i zena pa bi njihovi narastaji posecivali obliznje Zvezde. Najslicnija Zvezda nasem Suncu je Vega, udaljena 12 svetlosnih godina i oko nje kruzi 6 planeta do sada otkrivenih. Velika verovatnoca da postoji zivot.

justin

pre 13 godina

Verujem da većina kad se vraća iz Guče vidi upravo istu sliku (onu gornju) tako da su i njih mogli da pitaju-uštedeli bi na bespotrebnim proračunima.

dowla

pre 13 godina

isto kao sto u svemiru nema zvuka a u filmovima čujete kad pucaju laserima i pokreću warp pogone. voleo bih samo jedan film da urade tako ali da bude ekranizacija susreta sa ramom. ne mora biti neki high budžet ali neka se bar konsultuju sa stručnjacima.

Sasaa

pre 13 godina

U svakom slučaju čovek nikada neće putovati brzinom svetlosti, obzirom da ima masu mirovanja, pa bi mu za postizanje brzine svetlosti bila potrebna beskonačna energija. Čovek će u budućnosti ipak prelaziti ogromna rastojanja, ali ne tako što će postizati velike brzine, već tako što će "savijati" prostor. To onako zvuči baš mudrijaški, ali to sam negde čitao i javlja mi se da će to biti moguće, jednoga dana, kada budemo shvatili prirodu prostor-vremena.
Za sada, drmnemo dve-tri rakijice, upalimo motore mašte i fijuuu, nađemo se u hipersvemiru časkom :).

dzigi

pre 13 godina

Da začinimo još malo mogućnost putovanja čoveka brzinom svetlosti. Verovatno vam je poznato da se već neko vreme radi na digitalizaciji svesti, sa predviđanjem da će se omogućiti sredinom ovog veka. Nakon toga, čovek više ne mora da postoji kao organsko telo, dovoljan je čip (ili kakav već nosilac informacije) sa čovekovom svešću i senzori. A oni će daleko bolje i lakše podneti brzinu svetlosti odn. 99% te brzine, što je i dalje sasvim dovoljno.
Eto, toliko od futurologa, pa da sačekamo :)

wayward

pre 13 godina

Bravo. To je vest! Ovo mi je inače pričao nastavnik fizike u gimnaziji pre 15 godina a zna se već tri frtalja veka, ali nema veze! Možemo sad malo o zvuku i laserima u vakuumu?

666

pre 13 godina

Ne znam kako izgleda to putovanje, ali putovanje sinobusom Vrsac-Beograd, izgleda kao da si na gljivama i ne znas kada i da li ces uopste stici. Povremeno se u vizijama javlja i Mrkonjic....

vopi

pre 13 godina

brzina svetlosti je 300.000 km/s,kako je moguce uopste putovati bezbedno takvom brzinom izmedju asteroida,kosmicke prasine i kamencica,planeta...itd,ja mislim da tu treba strahovito precizni proracuni,sto mislim da je nemoguce,ako moze neko strucan da mi objasni,
da li je uopste moguce putovati brzinom svetlosti,teorijski da a bezbedno mislim da nije?hvala!

Robert

pre 13 godina

@Milan:
Sve zavisi koliko se ljudi zadovoljavaju onime sto vide u filmskoj industriji, postoji jako veliki auditorijum koji bude odusevljen kada je u filmu snimljeno po fizickim zakonima, sto realnije, i ne zadovoljava se na izmisljotinama :D

@Wolverine:
Na tvoja pitanja mogu samo da postoje odgovori u teoriji, jos se nije putovalo hiperbrzinom :) --No, i tako kada bi isli brzinom svetlosti treba dosta vremena da se dodje do najblize zvezde posle Sunca - preko 4 godine. Tako da je sve to jos daleko od realizacije.

Jelena

pre 13 godina

Izvinite, ovo nije otkrice studenata sa Univerziteta Lester.
Svaki student fizike na Beogradskom univerzitetu ovo zna, jer je odavno poznato, a gimnazijalci osnove nau;e ve' u te'em-;etvrtom razredu.
Moguce je da su mladi Lesterasi odusevljeni sto su naucili nesto zanimljivo, ali u sustini radi se o marketingu pred upis nove generacije.

:-) :-))

pre 13 godina

@(Andjela, 16. januar 2013 09:22)

Da, da,takodje postaviti automatske radare, na pravim linijama pozatvarati krcme i birtije pored koridora, iza svake krivine i pune linije parkinge i na parkinzima policiske patrole raspojasane raskopcane, ali sa spremnim alkotestovima!

citac HU

pre 13 godina

Pratim clanke na tu temu jos od 60-tih, i kako je vreme prolazilo tako su i clanci postajali sve zanimljiviji, ali i tezi za razumevanje. Sa "hiperbolicnim prostorima", tacnije sa krivama preseka lopte i valjka, sreo sam se u mojoj Nacrtnoj. Zatim nedavno objavljen doktorat jenog mladog matematicara (koji se posle toga povukao u Sibir u svoju dacu, valjda da dalje mozga, ili da se odmori do kraja zivota) na preko 1.000 stranica matemackih obrazaca, kao dokaz da se moze razviti mreza torusa (napumpana unutr. guma) i da se ista moze posle obaviti oko lopte. Problem je postavlen jos pre vise od dva veka, a on ga je resio. Zatim, secam se jadnog clanka u kome je pokusano da se objasni da prostori oko nas nisu linearni, to jest, da ravni nisu beskonacno na drugi, sto je razumljivo, vec da su prostori "iskrivljeni" i da se preplicu, u zavisnosti od brzine kretanja "rakete", to jest, "posmatraca okolnog prostora" koji se uvija. Sad stizemo do najvece LAZI, jos od vremena kada je Arhimed boravio u Aleksandriji, laz da je brzina C, konacna u Svemiru.
U CERN-u ce zakljuciti: postoje "tahjoni", kojima je stanje mirovanja brzina C, a prelaze nas Svemir za 1,5 sek. Beskonacnom brzinom ispada iz Svemira, u u istom infinitezimalnom vremenu pojavi se na drugom mestu u Svemiru. Slicno kao kontrakcija supernove koja nije uspela da se zaustavi, nego je potonula "u samu sebe", pa se pojavila na druogom kraju Svemira kao neka nova zvezda. Mislim da je covek tek na pragu Velike Matematike.

čovek

pre 13 godina

LOL ... ne znam odakle da počnem ... Higsov bozon je "odgovoran" za jako mali deo mase objekta ... sabiranje brzina u "oku posmatrača" je vannaučna disciplina ... tahioni su teorijski model negativne mase tj i kada bi postojali za nas su nebitni ... outovanje bioloških tela je nepodesna i nepotrebno ... neko je naveo transfer svest u digitalnu formu ... to jeste pravac koji je realan u nekim budućim decenijama ... sve to ne sprečava kolonizaciju nekih planeta ali čisto sumnjam da će se naseljavanje van sunčevog sistema, obavljati transportom ... možda slanjem androida ili robota sa DNA uzorcima ... sve ostalo je mašta ... naravno da ne znam šta će se desiti za 200 godina ali ljudska vrsta u svemiru može opstati jedino u digitalno-androidnoj formi ...

Wolverine

pre 13 godina

@Le Forge @Robert @Stargazer

hvala puno na komentarima

p.s. znam da je sve to samo u teoriji, i da smo jos daleko od takvih putovanja, samo me zanimalo kako bi to teoretski izgledalo.

pozdrav

prti4life

pre 13 godina

(Ratko, 16. januar 2013 16:33)

covece, pa u "normalnim" uslovima je u svemiru izuzetno naporno za telo, a ti pricas o telesnom putovanju brzinom svetlosti O.o npr zbog nulte gravitacije ti se krv ne spusta ka stopalima, pa ti se naduje glava.. a koju ti svrhu vidis u otkrivanju higsovog bozona, ako ne u putovanju brzinama svetlosti? izvuces higsa iz svakog atoma u telu, odes brzinom svetlosti gde hoces i vratis bozone. jednostavno zvuci, ali je naucna fantastika za sad. da bismo mogli da napravimo vestacku gravitaciju, moramo prvo da otkrijemo graviton, teoretsku cesticu gravitacije.

citac HU

pre 13 godina

Zbrka u glavi, ja nisam ni zucnuo o Higsovom bozonu, nego samo pokusao da kazem - svi merni instrumenti funkcionisu do brzine C.
Takodje, nisam ni rekao da su najnovija razmiljanja, samo nekolicine matematicara u svetu, u pravcu "klizanja sapuna kroz vlaznu saku". Pri malo jacem stisku, sapun se katapultira na suprotni zid. Da priznam nisam ni ja bas razumeo to sa sapunom, ili "klizanjem kroz prostor". Iako sam polozio obe Vise matematike.

Stargazer

pre 13 godina

@Wolverine

Svemir je prilično "prazan" prostor. Nisam fizičar, ali iz onoga što poznajem, verovatnoća da se zvezdana letelica sudari sa nekim telom je izuzetno mala.
Pretpostavljam ipak da bi sudar sa nekim telom, pa i veličine klikera, imao katastrofalne posledice po celu letelicu.

Ipak, kao što napisah, svemir je kao sunđer, čije su najsitnije pore veličine nekoliko milijardi kilometara. Najopasnija mesta za takvu letelicu bi bili pojas asteroida između Marsa i Jupitera i Kupierov pojas, gde su nagomilani remnanti od nastanka Solarnog sistema (asteroidi, komete, planetoidi, patuljaste planete i ko zna kakva sve tela od leda).

Van ovih zona je, praktično, zvezdani autoput. :D

Petar

pre 13 godina

Inace sam Treki, ali mislim da je koncept hipersvemirskog putovanja kao putovanja manje verovatan nego koncept 'skoka' (koji je u svojim delima koristio Asimov), gde bi se svemir 'savio' tako da se udaljena tacka dovede do sebe, predje u nju i onda ta tacka otpusti i vrati na originalno mesto. Ali dobro, sve je to (nazalost) daleka buducnost.

A sto se tice realnosti u filmovima, sam je Klark rekao "Da, u svemiru nema zvuka, ali bilo bi glupo da Enterprise proleti pored vas u tisini"

Suzan Mirkovic

pre 10 godina

Tacno veliko ubrzanje i zakrivljenost u prostoru uz dejstvo jake gravitacije koja vlada u prostorno vremenskom tubusu dovelo bi do toga da vidimo trenutno svetlu mrlju kada bi smo i posedovali tehnologiju za takvo putovanje taj bljesak nam i nebi znacio nista jer put kroz hipersvemir traje svega nekoliko mikrosekundi jer je u pitanju skok kroz desetu dimenziju u razmaku od nekoliko santimetara tako da bukvalno sa kraja na kraj galaksije bi se proizvoljno setali