Biz - B92.net

Počelo hlađenje tržišta: Cene nekretnina padaju

Rast cena i nestabilnost obeležili su tržišta nekretnina širom sveta tokom cele 2022. godine. I dok se mnogi pitaju kada kreće hlađenje tržišta, čini se da je ono već počelo i u Evropi i u Americi. Pojedini zvaničnici sada najavljuju oštriji pad, prvo na tržištu zakupa, a to bi moglo da ima i dalji epilog na celokupno tržište.

Izvor: Blic / Anica Jelovac
Pošaljite komentar
  1. Cene ,koliko su gore otišle,daj bože da će pasti i 10 %.Pogotovo u Beogradu.Ima da se nađu nekretnine još po podnošljivim cenama.Došao sam u Valjevo.Kupio sa kumom dobru kuću od 300m2,neto.Deljiva, kvaliteta ,sa lepim placem,blizu centra,po 950e/m2.Prezadovoljni smo.
    (Đani, 27. januar 2023 23:54)

    # Link komentara

  2. Još jedno prikriveno poskupljenje se ogleda kroz pad kvaliteta. Svuda đubrad od stanova, građeni blokom sa zalepljenim stiroporom, plastikaner prozori, laminat, go krš ofarban najskupljim farbama. Hoću sendvič zid od pune cigle sa 5 cm trske i pola cigle ka unutra, prozore drvo aluminijum, hrastov parket, hrastova ulazna stolarija, plafon od 2.7 metara, što je nekad bio Jus standard, Otis, Keleman ili Šindler lift a ne neke kineske no name kopije. Hoću poseban Wc pored kupatila, i sobe od 14,15 m2, a ne 9. A toga nema nigde, ni za kakve pare.
    (Svuda krš od stanova, 26. januar 2023 14:28)

    # Link komentara

  3. Cene nekretnina mogu da padnu iz nekoliko razloga kao što su povećana ponuda,smanjenja potražnja,smanjena kupovna moć....Jedno je sigurno da se cene ne mogu vratiti na staro zbog inflacije u Evro zoni a i kod nas koja je možda još veća.Osim u slučaju neke veće krize ....
    (Aleksandar Markovic, 26. januar 2023 10:52)

    # Link komentara

  4. @nenad
    Tacno je da smo izrazito potrosacko drustvo.Starije generacije i dan danas rasporede platu ili penziju a cesto pomazu i svoju decu koja zaradjuju vise od njih. Mladjima nikad dosta. Razumem ja da mladi nece da se muce kao mi stariji, da hoce da prozive nesto, ali treba se zrelo ponasati sa finansijama , dobijes platu platis racune , odvojis za hranu pa ostalo trosis kako zelis. Mladi ljudi danas izlaske u kafic, letovanja, garderobu, pusenje, sportove stavljaju u bazicne potrebe iako oni to realno nisu. I uvek bude zalbi na to sto je skupa hrana, kako stanodavca nije sramota da poskupi kiriju, kako je skupa struja i infostan ali zato bez problema 3 × nedeljno u kafic, mesecno na frizera 150 evra, na cigare 200, na letovanje 1000 + itd. To su prosto pogresno postavljeni prioriteti.
    (Rade, 26. januar 2023 10:01)

    # Link komentara

  5. @ Mare: Zivim na zapadu i sve ljude koje poznajem ovde (strance) imaju jedan stan i to je to. Nasi naravno imaju bar dva (opsednuti ljudi da kupuju nekretnine), a u Srbiji ljude koje znam i koji naravno imaju para, imaju po 3-4-5 stanova i ne staju, imaju jos 30 godina do penzije, bice tu bar jos 10 :D eto zato je potraznja kod nas veca nego u 90% evropskih gradova. E sada nisam radio simulaciju da vidim koliko to ima logike i smisla, mada ako neko rentira za 700E a moze da kupi tu negde isto stan i da placa 400E ratu, to je vec "steta"...
    (joja, 25. januar 2023 10:56)

    Kod nas se ne plaća porez na nasledstvo za prvi nasledni red. U Nemačkoj svi plaćaju porez na nasledstvo i on može da ide i do 50% vrednosti nasledstva. U nekim državama porez je čak i veći. Zato se njima ne isplati da akumuliraju nekretnine ako planiraju nekome da ih ostave.
    (Locutus, 26. januar 2023 01:51)

    # Link komentara

  6. Cenu diktira trziste.
    Posedovanje nekretnina se u poslednjih 20 godina isplacuje.
    Imam nekoliko stanova koje rentam i skroz sam zadovoljan (bolje mi od zlata, kripta, akcija, stednje u banci...)
    Voleo bih da cena padne, da bih kupio jos :)
    Verujem da ima slicnih kao ja, sto znaci da potraznja postoji.
    Ako bude padala cena, necu prodavati...ako bude rasla, ponovo necu :)
    Kao sto neka zena rece, kad mi zatreba prodajem jedan ili vise, po ceni koja je na trzistu.

    Nije realno porediti cene u Parizu i Beogradu, kao ni u Smederevskoj Palanci i Beogradu. Koliko kosta gradjevinski plac u BG, radnici...sve ostalo. Verovatno bar duplo nego u SP. Ako je tamo realna cena 1200, koliko je u BG?
    Zasto posmatrati cenu nekretnine drugacije od cene rada, zemlje, auta, hrane...?

    Ko ce prodavati stanove uskoro? Bogatasi koji cak ni ne rentaju? Ljudi koji zive u njima? Vlasnici koji ih rentaju i zaradjuju?
    Prodavace ko nema za zivot, ko ne moze da placa ratu banci. Koliko je takvih danas u BG, poredeci sa periodom 2008+?

    Jedino trenutnog kupca i prodavca treba da interesuje cena? Kupca manje, ako je nasao sta zeli i ima para...isplatice mu se. Prodavca isto, jer je cena super, jedino ako mu cena resava zivotno pitanje.

    Ozbiljan pad ne ocekujem, nego konstantan rast, sa malim oscilacijama.
    (pametnica, 25. januar 2023 22:48)

    # Link komentara

  7. 2007 cene počele da rastu i 2008 dostigle vrhunac kao i sada.I onda 2013 su toliko pale da su bile niže cene stanova nego 2007.Toliko o tome da se cene ne mogu vratiti na stari nivo i još niže. Skok cena stanova sada nije ekonomski opravdan vec je špekulativan.Isto kao i za cenu hrane.Ako pogledamo, poskupelo je samo ono što narod mora da kupuje,dakle stanovi i hrana.I to duplo.Ostali proizvodi su dosta manje poskupeli.Evo ja istu pastu za zube placam 100 din vec 5-6 godina.Danas sam gledao cene bele tehnike i kompjutera.Cene su maltene iste kao pre dve godine,ili možda vece za 10%. Veš mašina uglednog proizvodjača košta 300 evra kao i pre 10 godina.Cene stanova mora da padnu iz više razloga.Prvi razlog je jer su nerealne i narod ne može da ih kupuje. Kamate na stambene kredite rastu a to je isto znak da ce biti pada cena.Tako je uvek bilo i na Zapadu.Graditelji stanova ce imati lepu zaradu i kad cene padnu 30-40%. Previše su se ugradjivali.Naš narod veruje u bajke da je na Zapadu med i mleko,da tamo nema poreza na stan u kojem se živi. A zapravo tamo je i vazduh oporezovan,mnoge zapadne zemlje naplacuju vam porez i na kamin ako imate.
    Gradjevinari na Vračaru grade stan koji ih košta 1200eu/m2 sa svim troškovima,a prodaju ga za 3000-4000eu/m2. Pa gde to ima tako masna zarada? Opet ponavljam, ako je kupovina stana tako dobra investicija, zašto ga onda gradjevinari prodaju,zašto drugi prodaju stanove? Što ih ne čuvaju za sebe kao dobru investiciju?
    (Ime, 25. januar 2023 18:35)

    # Link komentara

  8. Sokirana sam - preko 60 komentara, a niko da napise ono cuveno "balon ce da pukne". o nekakvim balonima svi kupci nekretnina pricaju evo vec petnaest godina, i isto toliko godina cene nekretnina rastu. Svi bi da kupe nekretninu po ceni koja je bila tokom SEKE, da placaju kredit sa negativnim euribirom i da ga izdaju Rusima za 3000e mesecno za gsrdonjeru.
    (DiskretsijaMackic, 25. januar 2023 18:30)

    # Link komentara

  9. 100 eura su dve kese osrednje hrane iz Idea ili Maxi za 3 dana porodici.
    Za koliko bismo kvadrat u centru BG, 1000? Presmesno.
    (MiloH, 25. januar 2023 16:53)

    # Link komentara

  10. Kod mene u selu (Banat) cene nisu pale - bile 300e, sad su 300e i biće 300e. Kupaca nema. Recesija na seoski način.
    (radenko, 25. januar 2023 15:51)

    # Link komentara

  11. Cijene nekretnina u USA mogu jedino da padnu ako dodje do globalnog kraha trzista kao 2008 godine. U suprotnom cijene nekretnina ce da nastave da rastu zbog inflacije koja je bila dvocifrena u proteklom periodu. Ako padne inflacija usporice se rast cijena nekretnina. Ali cijene nece prestati da rastu.
    (Sergio, 25. januar 2023 15:37)

    # Link komentara

  12. Zamislite da kupite stan na solidnoj lokaciji u lepom gradu od milion stanovnika na Sredozemnom moru za 1000-1200 evra po kvadratu. Možete ga izdavati za 800-900 evra mesečno ili turistima za još više para.
    Ma ne, bolje je platiti 2000-2500 evra za kvadrat u Beogradu i uzeti možda 400-500 evra mesečno.
    (Simke, 25. januar 2023 14:46)

    # Link komentara

  13. Prvo: stanje sa nekretninama u Srbiji i na zapadu nije isto. Ima tu i zajednickih momenata ali i velikih razlika. Generalno, do sada je kriza na Zapadu u Srbiju dosla sa pola godine do godinu zakasnjenja alk je onda i udarila jace nego na zapadu. To je tako sa slabijim i nestabilnijim trzistima, cene brze i jace vuku ali isto tako brze i jace padaju kada kriza udari...
    Drugo: ovo pod prvom tackom mora da se relativizuje jer je Srbija sada stvarno specijalni slucaj zbog rusa koji su ipak u vecem broju poremetili trziste. Zbog toga moze da se desi da se kriza i pad cena na zapadu ne preliju ili ne u potpunosti na Srbiju. To ce umnogome zavisiti i od politike koja ce verovatno uskoro morati da se opredeli za jednu stranu, Rusija ili EU
    Trece: globalno imamo fenomen. do pre 10-15 godina smo imali relatino visoke kamate i jeftine nekretnine dok su u poslednjih 10tak godina nekretnine bile izuzetno skupe a kamate niske. U oba slucaja je ipak bilo isplativo kupiti nekretninu. Sada imamo situaciju da su i cene i kamate visoke sto nikada nije bilo. Posto inflacija zbog rata i cena energenata i hrane nece uskoro pasti, morace da dodje do pada cena nekretnina. Mozda ne apsolutno ali relativno sigurno (sto bi moglo da znaci da cena kvadrata ostane ista ili minimalnl veca ali realno zbog inflacije budr manja).
    (lala djilkosh, 25. januar 2023 14:45)

    # Link komentara

  14. Samo jedno podsećanje. Kada su kod nas uvodili porez i na nekretnine u kojima živi vlasnik, sećam se jednog komentara. Porez je izuzetno mali da se ne bi bunili. Videćete kako će vremenom rasti mnogo više od inflacije.
    (Nema šta da se doda, 25. januar 2023 14:37)

    # Link komentara

  15. Sve će to u Srbiji pojesti inflacija, ništa od pojeftinjenja.
    (braka, 25. januar 2023 14:34)

    # Link komentara

  16. Na moru je kvadrat poskupeo i više od 40 odsto - garsonjera od 35 kvadrata košta u proseku 250.000.
    7000 евра квадрат? Да није мало много?
    (др, 25. januar 2023 14:27)

    # Link komentara

  17. Doslo je 200.000 rusa, to je 60.000 stanova da ti ljudi zive.

    Ko god je imao kesh u banci, kupuje nekretnine jer se tako manje gubi na vrednosti.

    Nasi gasterbajteri koji imaju kesh, nemaju dovoljno kesha da kupe u Nemackoj stan, ali zato mogu Srbiji.

    Nema provere o poreklu novca, pljavi novac takodje kupuje stanove.

    Ciljana inflacija u svetu je dignuta sa 2% na 4%, jer je takva realnost, sto znaci da ce inflacija i dalje da divlja godinama.
    (NIkica, 25. januar 2023 14:09)

    # Link komentara

  18. @ Dejane, ne poznajete zakonodavstvo u EU o porezu i posledicno iznosite neistine. Itekako se placa porez:
    1. Porez na Stan kao nepokretnu imovinu. Placa se godisnje i iznos zavisi od kvadrature, cene ptilikom kupovine/gradnje i najvaznije zone u kojoj se nalazi. Poslednje razrezuje opstina. Porez je naravno visi na svaku sledecu stambenu jedinicu u kojoj se ne zivi odnosno nije primarna. U mom slucaju u Spaniji, placasm oko 800 EUR godisnje.
    2. Ako se od Stana prihoduje, na primer izdavanjem, DODATNO se placa porez na prihod od stana.
    3. Mesecno odrzavanje (portir, odrzavanje zajednicke garaze, ciscenje ulaza i stepenica, bastovan, leti spasioc jer mnogi kompleksi imsju zajednicki bazen), od 100 do 500 MESECNo. Dakle, bez grejanja, vode, struje, plina i Internet, sve to ide dodatno.

    Posledicno, ljudi se ne zalecu i znaju vrlo dobro u kom kraju mogu da zive i koliko mogu da se "prostru" za tip stana/kuce. Nema da "nema za sta kuce da te ujede" a zivis u centru grada ili u kucerini koju nemas para da odrzavas. Sve su to vekovi kspitalizma i pravno imovinskih odnosa regulisali. U Srbiji se to jos nije desilo kako treba.

    "Shonzi, porez kod nas uopste nije mali. Ja na svoj stan od 80kv , kod Gundulicevog venca , placam godisnje 300 evra porez na imovinu. I to na stan u kojem zivim, sto je inace najveca besmislica ikada jer nigde u svetu se ne placa porez na stan u kojem zivite, vec samo na stan koji izdajete ili koji imate visak , a ne zivite u njemu"
    (O porezu na Stan u EU, 25. januar 2023 14:07)

    # Link komentara

  19. Nenade, hvala lepo za komentar. Upravo tako. Radom u inostranstvu zaradio sam dva stana u Beogradu. Zivim u kuci na Avali a stanove izdajem. I uvek se ljudi zale na kiriju kolika god da je , cak i kad je ispod cene vi kao stanodavac ste uvek taj koji zaradjuje na njihovoj " muci ". A to kako se vecina " muci " samo da vidite. Svaki dan kafica u kaficu, svake godine letovanje i zimovanje, patike one najskuplje, cigare sobranie se puse, garderoba se kupuje i menja sezonski. Ali ja sam prljavi kapitalista stanodavac jer se usudjujem da trazim 400 evra stanarine. Toliko.
    (Boris, 25. januar 2023 13:48)

    # Link komentara

  20. Stan koji sam kupio prosle godine, da zivim u njemu, mogu da prodam tacno 50% vise, imam ponudu.. Ali briga me jer je kupljen za zivot a ne kao hedz protiv inflacije.. Osim toga ne bih da prolazim opremanje stana ponovo, to je tek poseban krug pakla.. Sto se mene tice moze da ode i na 0e po kvadratu bice mi manji porez.. Cijene su nerealno visoke, ko misli da zaradi na nekretnini, sada neka prodaje ako ima kupce, mora doci do korekcije od makar 15-20% u periodu od 12-18 mjeseci jer se povlaci novac iz opticaja, rastu referentne kamate svuda u svijetu, to mora korigovati cijene
    (mayor Tom, 25. januar 2023 13:47)

    # Link komentara

  21. Cene su nenornalne. Nis centar 2000€ kvadrat. Ludilo. A ponuda nikakva. Sve neki raspali stanovi na visoki spratovi bez lift ili prizemlje.
    (Cecepen, 25. januar 2023 13:39)

    # Link komentara

  22. Shonzi, sve je tako, nije uopste problem platiti i te poreze jer kako sam kazes dana je luksuz posedovati nekretninu u Beogradu a kamoli nekretninu u sirem centru Beograda. Ono sto je problem je sto se placa porez na stan u kojem zivite, tj ne zaradjujete od njega. Sad je sve to otislo, drugar zivi u Zemunu i on placa porez na imovinu 200 evra, stan od 65 kv, stan u kojem zivi.
    Ono sto je takodje problem je sto podstanari ocekuju da za stan u sirem centru plate kiriju od 300 evra. A porezi na imovinu sve veci. Valjda je onda logicno zasto kirije ne mogu vise biti niske.
    (Dejan, 25. januar 2023 13:35)

    # Link komentara

  23. @Dejan @Shonzi U principu ste oba u pravu, na zapadu jesu porezi na nekretnine (nepokretna imovina) veci nego u Srbiji i to je malo posledica istorije (socijalizam kod nas, ratovi u proslosti). Opet, na zapadu i imaju za sta da oporezuju jer zemlje nude stabilno i mirno okruzenje za zivot i rad. Obicno zemlje koje prodju rat prvo gledaju da oporezuju namirnice koje ljudi trose kupuju, prodaju.... a posle vremena stabilnosti i izgradjenog (nazovimo ga i skupog) drustva, pocnu da drasticnije oporezuju nekretnine.. kao recimo sto Svajcarska to radi, malo ekstreman primer ali oporezivanje stana u Bazelu je zemlji bitnije nego oporezivanje namirnica u supermarketu. Ali verujem i da u medjuvremenu nasi nisu gubili vreme vec su poceli da povecavaju poreze na nepokretnu imovinu, tako da nije da je jevtino.
    (Toza, 25. januar 2023 13:25)

    # Link komentara

  24. @ sone
    Tacno.Evo primer stana pokojnih roditelja, 90 kv sam centar Beograda. Kada su umrli moj tata i moja mama, stan je pripao meni. Ja sam ga izdavala 15 godina, i prodala ga prosle godine za 350.000 evra. Za par godina idem u penziju i tih 350000 evra ce mi omoguciti lagodnu starost.
    Moje dete ima dva stana, koje je zaradio radeci 15 godina na kruzerima. Jedan je kupio pre 10 godina, drugi pre 4 godine kao gotovinski kupac. Bas ga briga da li ce kvadrat pasti ili porasti u narednih 7-8-20 godina , njemu je vazno da je ulozio novac i kad god mu zatrebaju pare uvek moze da proda taj stan, da za 20% visu cenu ili 20% manju njemu ne pravi toliki problem.
    (Olja, 25. januar 2023 13:18)

    # Link komentara

  25. Shonzi, porez kod nas uopste nije mali. Ja na svoj stan od 80kv , kod Gundulicevog venca , placam godisnje 300 evra porez na imovinu. I to na stan u kojem zivim, sto je inace najveca besmislica ikada jer nigde u svetu se ne placa porez na stan u kojem zivite, vec samo na stan koji izdajete ili koji imate visak , a ne zivite u njemu.
    Kolega tu u blizini na stan koji izdaje, tj ne zivi u njemu, placa porez na imovinu za taj stan 600 evra..To uopste nije malo.Zamislite da jos daje 20% drzavi kao porez na izdavanje. Jedan stan dva poreza.Uzas.
    (Dejan, 25. januar 2023 12:06)

    Ovo na žalost nije istina. U većini zemalja EU se plaća porez na nekretnine u kojima živite. Živim i radim u Celju od prošle ekonomske krize (SEKE). Slovenija je među poslednjim uvela porez na nekretnine u kojima žive i to pod pritiskom Berlina. Iskreno ne znam da li je ostala još neka zemlja u EU u kojoj se ne plaća porez na imovinu tj nekretninu u kojoj se živi? Nepravda ali tako je.
    (Zlatar, 25. januar 2023 13:12)

    # Link komentara

  26. Ne secaju se mladje generacije, ali 70 i 80 tih je za kiriju u Beogradu na boljim lokacijama odlazila cela jedna plata. Pa ko je morao u kiriju je da trazio cimera ili ako je ozenjen jedna plata na kiriju a od druge se zivi.U to vreme to je bilo normalno, samo su ljudi to bolje prihvatali jer je vazno bilo imati gde da zivis a i drustvo nije bilo potrosacko, nego gledas da raspodelis platu, kirija, racuni, hrana pa sta i ako ostane onda na druge stvari. Bio si srecan kad nadjes gde ces da stanujes. Danas je drustvo izrazito potrosacko, letuje se, zimuje, ide na masaze, kupuje markirano, po porodici dva auta, ispusi se 250 evra mesecno i onda bude problem sto je kirija skoro cela plata. Mene bi bilo sramota da zivim tako a da se posle zalim na kiriju od 500 evra.
    (Nenad, 25. januar 2023 13:01)

    # Link komentara

  27. Shonzi, porez kod nas uopste nije mali. Ja na svoj stan od 80kv , kod Gundulicevog venca , placam godisnje 300 evra porez na imovinu. I to na stan u kojem zivim, sto je inace najveca besmislica ikada jer nigde u svetu se ne placa porez na stan u kojem zivite, vec samo na stan koji izdajete ili koji imate visak , a ne zivite u njemu.
    Kolega tu u blizini na stan koji izdaje, tj ne zivi u njemu, placa porez na imovinu za taj stan 600 evra..To uopste nije malo.Zamislite da jos daje 20% drzavi kao porez na izdavanje. Jedan stan dva poreza.Uzas.
    (Dejan, 25. januar 2023 12:06)

    Nisam znao za to ali sam pretpostavljao da je mnogo vise. Ja zivim van Beograda i za stan u kome zivim, 60m2 stara gradnja, za proslu godinu sam platio porez 5.600 din. Ali bas zato sam pominjao luksuz jer je ipak stan u centru Beograda veliki luksuz. Pogledajte npr. ko moze da priusti stan u centru Londona. Zato sam rekao da ce ta poreska politika sa zapada doci kod nas, ali eto, nisam znao da ce tako brzo. Sve mislim da ce vlast smisliti jos nacina kako da napuni budzet, npr. da se uveca porez na nekretninu u kojoj ne zivite i sl. Takodje, porez na kuce preko 80-100 m2 ocekujem da bude mnogo veci u buducnosti jer sam cuo da je tako negde na zapadu jer se prevelika kvadratura smatra za luksuz. I sta ce onda ljudi koji su nasledili od oceva kuce koje su se nekada sve gradile na sprat, bice gadno. Ovo mislim jer kod nas lako dolaze cene kao na zapadu a standard malo teze.
    (Shonzi, 25. januar 2023 13:00)

    # Link komentara

  28. "jer nigde u svetu se ne placa porez na stan u kojem zivite, vec samo na stan koji izdajete ili koji imate visak , a ne zivite u njemu."

    Zivim 80 km od centra Cikaga u veoma ruralnom delu...kao kad bi npr ziveo u Batajnici. Placam $5000 godisnje porez na stan u kojem zivim (150 m2).
    (sh1, 25. januar 2023 12:43)

    # Link komentara

  29. To za nas ne vazi...dokle god banke daju male kamete na orocenje, ljudi ce kupovati stanove radi izdavanja i ubiranja prihoda na taj nacin...
    (Mirko, 25. januar 2023 12:41)

    # Link komentara

  30. Padaju cene u Mirijevu i Borči.
    (Emmilia, 25. januar 2023 12:34)

    # Link komentara

  31. Na duze staze cene stanova nikad ne padaju, vec idu na gore , tako da stan nikad nije propala investicija . Moze da naidje period pa da padne 10-25% , ali posle toga ponovo raste. Rastu i plate, rastu cene svega, rastu i cene kvadrata.
    (Sone, 25. januar 2023 11:53

    I cene i plate rastu i uvek ce, nije sporno, stvar je u tome da su cene kvadrata u prethodnom periodu kod nas rasle nekoliko puta vise u odnosu na ostale cene, prakticno pravi fenomen nezabelezen u Evropi pa se sad ocekuje nekakva normalizacija na trzisnim principima.
    (Rashladna vitrina, 25. januar 2023 12:22)

    # Link komentara

  32. @ rashladna vetrina
    Na duze staze cene stanova nikad ne padaju, vec idu na gore , tako da stan nikad nije propala investicija . Moze da naidje period pa da padne 10-25% , ali posle toga ponovo raste. Rastu i plate, rastu cene svega, rastu i cene kvadrata.
    (Sone, 25. januar 2023 11:53

    Tako je. Moj drug je u Vankuveru u kom živi decenijama kupio kuću pre 8 godina za 200000 kanadskih dolara. Kaže isti dan bi sada mogao da je proda za pola miliona. Ali upravo se radi o tome da li ćeš platiti 20%-25% manje ili ćeš ako nekretninu kupiš danas čekati 2-3 godine da kvadrat ponovo stigne na cenu koju si ti platio. Ili da kažem ovako. Nije svejedno da li ćeš za isto para kupiti stan od 50 ili od 60 kvadrata.
    (Go fo, 25. januar 2023 12:11)

    # Link komentara

  33. To sto nekima odgovara da cene rastu, ne znači sa će tako i da bude. Znam nekoliko agenata u Beogradu i svi kažu da je puno opala prodaja, jednostavno ne mogu i neće više kupci da plaćaju ove cene. Toliko
    (Dr, 25. januar 2023 12:11)

    # Link komentara

  34. Ako je za 10 godina broj stanovnika u Beogradu povećan za samo 25.000 (u odnosu na oko 1,6 miliona), broj stanovnika u Nišu pao za 10.000, a broj stanovnika u Kragujevcu se smanjio za 5.000, kako je moguće da postoji i dalje tolika potražnja za stanovima i pored miliona novih kvadrata koji su izgrađeni za poslednjih 10 godina u ovim gradovima (samo u Beogradu je povećan broj stanova za 18%).
    (Mare, 25. januar 2023 08:48)

    Ljudi parkiraju novac u nekretnine ili se pak zadužuje zbog investiranja u dodadne nekretnine.
    (Chili, 25. januar 2023 10:12)

    Od 1990 do 2005 se prakticno nista nije gradilo. Beograd ima preko 250000 podstanara. Gomile porodica živi sa 3 generacije u jednom stanu. Prosto nije samo faktor da nema gde da se uloži, nego samo u nekretnine.
    (Mika, 25. januar 2023 12:09)

    # Link komentara

  35. Shonzi, porez kod nas uopste nije mali. Ja na svoj stan od 80kv , kod Gundulicevog venca , placam godisnje 300 evra porez na imovinu. I to na stan u kojem zivim, sto je inace najveca besmislica ikada jer nigde u svetu se ne placa porez na stan u kojem zivite, vec samo na stan koji izdajete ili koji imate visak , a ne zivite u njemu.
    Kolega tu u blizini na stan koji izdaje, tj ne zivi u njemu, placa porez na imovinu za taj stan 600 evra..To uopste nije malo.Zamislite da jos daje 20% drzavi kao porez na izdavanje. Jedan stan dva poreza.Uzas.
    (Dejan, 25. januar 2023 12:06)

    # Link komentara

  36. Na svemu se pare mogu izgubiti i na svemu se mogu zaraditi. Sve zavisi ko sa tim radi i upravlja.
    Neko če na stanu od 50 m2 izgubiti 90 000 €, a neko će zaraditi 60 000 € na rok od 20 godina.
    (bizz, 25. januar 2023 12:03)

    # Link komentara

  37. Pa to je i cela sustina. Ovoliko stanova je potpuno nepotrebno za stanovanje vec sluze kao kapital. A sta ce uraditi ti koji cuvaju pare u nekretninama ako cene krenu da padaju? A ako krenu da prodaju da ne bi izgubili novac, sta ce se tek onda desiti sa cenama? To je ono sto je neminovno kad-tad jer na kraju krajeva vlasnicima tolikih stanova je potreban novac a ne beton.
    (Rashladna vitrina, 25. januar 2023 11:11)

    Ne kazem da nisi upravu. Cak se i slazem sa tobom ali problem je mnogo veci.

    Ako bi cene nekretnina pale a 50%, doslo bi do kolapsa kompletne privrede.

    U slucaju tolikog pada cena, trenutno zapocete gradjevine bi bile napustene zbog neisplativost a nove ne bi zapocinjli graditi. To bi dalje dovelo do pada gradjevinskih firme i celokupne industrije gradjevinskih materijala. Cementi, krec, agregati, opekarski proizvodi su osnovni gradjevinski materijali i svi proizvodjaci bi se nasli pred bankrotom. Bakar, aluminijumi kompletna industrija elektromaterijala takodje. Idstrija keramike, podova od drveta, idustrija plastike(prozori, cevi i izolacije)takodje.

    Da ne pominjemo koliko ove industrije trose stuje i nafte i sta bi to znacilo za elektrane, rafinerije i masinsku i transportnu idusteiju i sta ta industrija znaci za finansijski sektor.

    Dva osnovna generatora privrednih aktivnosti su gradjenje i hrana.
    (pajo, 25. januar 2023 11:55)

    # Link komentara

  38. @ rashladna vetrina
    Na duze staze cene stanova nikad ne padaju, vec idu na gore , tako da stan nikad nije propala investicija . Moze da naidje period pa da padne 10-25% , ali posle toga ponovo raste. Rastu i plate, rastu cene svega, rastu i cene kvadrata.
    (Sone, 25. januar 2023 11:53)

    # Link komentara

  39. Cene u Srbiji nece padati jer se nekretnine uglavnom kupuju za kes.
    Vrlo malo je kreditnih kupaca za razliku od zapadnih zemalja.
    (Nikolaj, 25. januar 2023 11:52)

    # Link komentara

  40. Nema sta da se raspravljamo da li ce cena pasti ili nece, ono sto je evidentno vec sada je da broj oglasa se svakim danom uvecava. A vi nagadjajte ishod.
    (Realno, 25. januar 2023 11:39)

    # Link komentara

  41. Trosoban stan u novoj gradnji u Zrenjaninu( grad bez neke perspektive) 205 000eura.
    Dalje ne treba komentarisati.
    (Zrenjaninac, 25. januar 2023 11:34)

    # Link komentara

  42. @ inzenjer
    Ne znam zasto mislite da nekome ne odgovara pad cena nekretnina? Meni bi bas super leglo pa da kupim jos jednu nekretninu za izdavanje, prvu sam kupio 2017. Takodje pad cena kvadrata najverovatnije ne bi uticalo na pad kirija jer prosecna plata raste , uracunajte tu i inflaciju.
    Inace mislim da nema nista od pada cene kvadrata, to i ako bude to ce biti mozda 10% , znaci sitno. Ali i to je pitanje, jer je sve poskupelo , plus inflacija, rast plata, tesko da ce kvadrat da pada. Mozda nesto po suterenima, losijim lokacijama, losijim zgradama ali ostalo tesko. Zivi bili pa videli. Ja navijam da padne ali mislim da nema nista od toga.
    (Slavisa, 25. januar 2023 11:25)

    # Link komentara

  43. Ljudi parkiraju novac u nekretnine ili se pak zadužuje zbog investiranja u dodadne nekretnine.
    (Chili, 25. januar 2023 10:12)

    Pa to je i cela sustina. Ovoliko stanova je potpuno nepotrebno za stanovanje vec sluze kao kapital. A sta ce uraditi ti koji cuvaju pare u nekretninama ako cene krenu da padaju? A ako krenu da prodaju da ne bi izgubili novac, sta ce se tek onda desiti sa cenama? To je ono sto je neminovno kad-tad jer na kraju krajeva vlasnicima tolikih stanova je potreban novac a ne beton.
    (Rashladna vitrina, 25. januar 2023 11:11)

    # Link komentara

  44. I jos nesto masa stanova koji se prodaju zvrje prazni jer se ljudi plaše da drže pare u banci pa kupuju stanove. Kada sam bio mali soliter preko puta moga stana je bio ceo osvetljen, apsolutno svaki stan imao je stanarw a uveče je svuda bilo udaljeno svetlo. Sada je u toj zgradi prazno 75% stanova. Dakle ljudi se plaše i čuvaju stanove jer nemaju u sta drugo da investiraju .
    (mience, 25. januar 2023 11:08)

    # Link komentara

  45. Na ovakve vesti uvek ista vrsta komentara. Oni koji bi da kupe nadaju se padu cena, a oni koji su već kupili očekuju da cene nikako ne padaju plašivši se da im se ne obezvredi investicija. A kako će stvarno biti ko znaaaa, ko to znaaaa, koooo tooo da znaaaaa.
    (ccc, 25. januar 2023 11:06)

    # Link komentara

  46. @Pera Srbin, znam da vam ne pogoduje pad cena nekretnina ali to je deo ciklusa. Nismo mi ti koji odlucuju kolika ce cena da bude vec prirodni tokovi na trzistu, bez obzira kako vi vidite ekonomsku situaciju u okolnim zemljama. Pogledajte recimo Bugarsku, tamo cene nekrentina nisu mrdnule. O platama i standardu da ne govorimo, u Hrvatskoj i Sloveniji recimo dve prosecne plate u prorodici su ~2500 EUR a u Srbiji 1100, i sad objasnite matematiku po kojoj nekretnine moraju biti u istom rangu. Inace prosecne plate se vade na konto Beograda, sve van je tiha jeza. Vama u Hrvatskoj ostane 1000 EUR na kraju meseca a u Srbiji morate jos da pozajmite ili uzmete kes kredit.
    (Inzenjer, 25. januar 2023 11:04)

    # Link komentara

  47. @ Mare: Zivim na zapadu i sve ljude koje poznajem ovde (strance) imaju jedan stan i to je to. Nasi naravno imaju bar dva (opsednuti ljudi da kupuju nekretnine), a u Srbiji ljude koje znam i koji naravno imaju para, imaju po 3-4-5 stanova i ne staju, imaju jos 30 godina do penzije, bice tu bar jos 10 :D eto zato je potraznja kod nas veca nego u 90% evropskih gradova. E sada nisam radio simulaciju da vidim koliko to ima logike i smisla, mada ako neko rentira za 700E a moze da kupi tu negde isto stan i da placa 400E ratu, to je vec "steta"...
    (joja, 25. januar 2023 10:56)

    # Link komentara

  48. Nisi dobro računao. Da u Beogradu se povećao broj stanovnika za samo 25000 ali... Računaj koliko je ljudi umrlo u Beogradu? E toliko je došlo plus 25000.

    Odlično zapažanje. I slažem se za faktor Rusa i Ukrajinaca. Oni verovatno ne kupuju ali ako može da se iznajmi stan od 70 kvadrata za 1000 eura onda je nelogično da ga neko proda za 2000 eura po kvadratu. Ne razumem se a i nisam u temi u smislu da sam zainteresovan za kupovinu ili prodaju. Čisto laički pratim.
    (Sima kosmos, 25. januar 2023 10:53)

    # Link komentara

  49. Vec se to oseca i kod nas, investitori ne dizu paniku jer jos uvek mogu da namaknu kriticnu masu kupaca za svoje kvadrate medjutim potraznja jenjava uprkos kampanji agencija za nekretnine i gradjevinskog lobija jer novca ponestaje, istrosena je grupa kupaca iz Rusije i nasih gastarbajtera koji su masovno kupovali stanove u vreme korone i lokdauna u EU pa ih sada rentiraju za 1000 eu dok ima budala , cena ce pasti barem kod nas jer je izgradjeno previse kvadrata u BG i NS i hijene od investitora ne mogu jos dugo da cekaju kupce, ocekivan pad ionako nenormalne cene kvm u BG je 20% u narednih godinu a za dve tri godine i do 30%, ko moze da izdrzi neka saceka,ne postoji sansa da se to ne desi.
    (Djordje, 25. januar 2023 10:47)

    # Link komentara

  50. Zašto bi bila veća potražnja u zadnje dve godine nego recimo pre 10 godina?
    (Ime, 25. januar 2023 08:58)

    Vecina novokupljnih stanova prazna. Inflacija moze da pojede u trenutku sve sto imate i zato ljudi koji imaju novca ulazu u nekretnine. Posto imaju, nije im bitno koliko kvadrat kosta vec samo da sacuvaju novac, znaju da ce cene padati i da ce malo izgubiti ali ne mogu da izgube sve jer ce stan uvek vredeti. A imate mnogo sportista, gastarbajtera, bizNismena i bizMismena koji imaju dosta novca i kupuju po ceo sprat. Cene ce sigurno pasti na nivo VREDNOSTI od pre krize ali to treba gledati relativno jer nece pasti bukvalno vec ce ostati opet vise ali ako zaracunate ogromnu inflaciju onda novac nece vredeti kao sto je vredeo ranije! Tacnije, ako je ranije kvadrat kostao 1.000e i taj novac imao realnu vrednost (mogli ste da kupite odredjenu kolicinu hrane) a sada kosta 4.000e onda ce cena pasti na npr. 2.000e ali to ce vredeti kao nekada 1.000e jer cete moci da kupite isto (npr. hrane) kao i ranije za 1.000e. Znaci, bukvalno, cene nece doci na nivo pre krize ali realno hoce. Sta ce tada biti sa tolikim stanovima, ja ocekuejem da ce porez drasticno porasti jer porast zarada nece ispratiti porast inflacije i ljudi ce manje imati i manje trositi a budzet mora da se puni. Zato ce se uvesti veci porez kao neka vrsta luksuza. Ocekujte to jer pogledajte koliki je porez na nekretnine na zapadu, kod nas je to jos uvek dzabe kao nasledje socijalizma.
    (Shonzi, 25. januar 2023 10:42)

    # Link komentara

  51. Ja se dobro secam 2008 godune..drugar pordavao stan u Knez Mihalovoj po 2000 e/m2 niko ga nije pozvao 6 meseci da pita..
    (alex, 25. januar 2023 10:41)

    # Link komentara

  52. Možda je počelo hlađenje u Evropi i Americi, ali u Beogradu nije, niti će.
    (skove, 25. januar 2023 10:37)

    # Link komentara

  53. Ne računajte da će cene nekretnina u Srbiji nešto naročito padati . Do 2020.cene kvadrata su bili mnogo niže nego u okolnim razvijenijim zemljama. Porastom plata i padom vrednosti evra porast cena kvadrata je cementiran.
    (Pera Srbin, 25. januar 2023 10:35)

    # Link komentara

  54. Ništa tu ne raste i ne pada. Cene nekretnina, pa i automobila su pokazatelj koliko je novac izgubio svoju vrednost - inflacija. Daleko više nego što nam se objašnjava.
    (blabla, 25. januar 2023 10:27)

    # Link komentara

  55. Nisi dobro računao. Da u Beogradu se povećao broj stanovnika za samo 25000 ali... Računaj koliko je ljudi umrlo u Beogradu? E toliko je došlo plus 25000.
    (Dosa, 25. januar 2023 09:56)

    Pa valjda su ti sto su umrli ostavili neke nekretnine za sobom? Lepo kaze covek, stanovnistvo se povecalo za samo 25 hiljada a broj stanova za ko zna koliko. I kome ce da trebaju ti stanovi?
    (Rashladna vitrina, 25. januar 2023 10:26)

    # Link komentara

  56. Super vesti. Da mozemo i mi obicni ljudi konacno da racunamo na kupovinu stana. Drago mi je da se zemlja ekonomski razvija.
    (bojan, 25. januar 2023 10:25)

    # Link komentara

  57. Onog momenta kad krenu da padaju, svi koji su uzeli stan kao investiciju će pokušati da prodaju i tu kreće haos, cene najmanje 50% dole, kao 2008, kad je sa 2500 u pojedinim delovima grada palo na ispod 1000
    (Novosadjanin, 25. januar 2023 10:18)

    # Link komentara

  58. (Ime, 25. januar 2023 08:58)

    Slažem se. Investicija je kao nešto što konstantno donosi neki prihod, ali nije u trenutku kad novac od uloga treba povratiti vrlo brzo (neophodan je). Prosto, stan koji je star 10-ak godina probajte da probate u roku od sedam dana po prosječnoj cijeni na tržištu, pa ćete vidjeti koliko ćete brzo dobiti novac nazad.
    (Toni, 25. januar 2023 10:15)

    # Link komentara

  59. Ako je za 10 godina broj stanovnika u Beogradu povećan za samo 25.000 (u odnosu na oko 1,6 miliona), broj stanovnika u Nišu pao za 10.000, a broj stanovnika u Kragujevcu se smanjio za 5.000, kako je moguće da postoji i dalje tolika potražnja za stanovima i pored miliona novih kvadrata koji su izgrađeni za poslednjih 10 godina u ovim gradovima (samo u Beogradu je povećan broj stanova za 18%).
    (Mare, 25. januar 2023 08:48)

    Ljudi parkiraju novac u nekretnine ili se pak zadužuje zbog investiranja u dodadne nekretnine.
    (Chili, 25. januar 2023 10:12)

    # Link komentara

  60. (Mare, 25. januar 2023 08:48)

    Nisi dobro računao. Da u Beogradu se povećao broj stanovnika za samo 25000 ali... Računaj koliko je ljudi umrlo u Beogradu? E toliko je došlo plus 25000. A dolaze samo radno sposobni. Sa ne kažem pola od toga su i uspešni a ne prosta radna snaga. Dalje cene će padati to je 100% sigurno. Kao ekonomista jasno mi je da će sa rastom kamatnih stopa keš postati skup i biće ga manje. I krediti više nikom neće izgledati povoljno. Cene u svetu jesu porasle. I kod nas su. Hoće li pasti na nivo od pre korone? Nipošto. Ne zaboravite da smo se svi navikli i prihvatili nove cene hrane (za šta nemamo para to više ne kupujemo) koje su otišle od 50 do 100%. Dakle i vlasnici nekretnina će za računati inflaciju. Plate jesu porasle svima. Ali ne koliko inflacija. Koliko će cene pasti? U evropi posebno u malim zemljama postoji i faktor Rusa i Ukrajinaca. I pored svega cene će padati. Osim ako se ne bi desio neki novi veliki talas iz te dve zemlje. Po meni pašće u sledeće dve, tri godine dok se ukroti inflacija i zemlje izađu iz recesije oko 30% od onoga koliko su poskupele. Dakle svako ko je štedeo ostaće na velikom gubitku. Plate u svetu će porasti, dugovi zemalja će biti manji u odnosu na BDP i svima lepo osim onima koji su imali keš.
    (Dosa, 25. januar 2023 09:56)

    # Link komentara

  61. Ja platio stan pre 3 godine za 1800e po m2!
    Sada isti kosta 2700e po m2!
    Molim strucnjake, koliko ce pasti cene kvdrata a jos uvek Evro gubi vrednost ,Dinar isto?
    (Goran, 25. januar 2023 09:51)

    # Link komentara

  62. Džaba se hladi kad kredit više niko ne može da podigne. Rata je utrostručena.
    (Berliner, 25. januar 2023 09:43)

    # Link komentara

  63. Možda će cene kvadrata i da padnu, ali cena rente neće jer kamate na kredit rastu, pa će sve da se prelije na podstanare dok će oni koji iznajmljuju da budu na nuli ,što je opet uspeh za njih u ovakvim vremenima.
    (slavina je zavrnuta, 25. januar 2023 09:42)

    # Link komentara

  64. Meni je fascinantno sto ljudi misle da ce nas ovo zaobici. Nece biti kataklizma, ali cemo doci na nivo iz 2019, sto bi i bilo realno. Cene do kraja godine idu 10% dole, sledece jos 10.
    (Bodev, 25. januar 2023 09:29)

    # Link komentara

  65. kakvi globalni trendovi i kretanja, važno je da se region drži i budži cene u nebo. samo jako.
    (što je mnogo mlogo je, 25. januar 2023 09:14)

    # Link komentara

  66. Kako da ne...posebno u Beogradu
    (Igor BG, 25. januar 2023 09:08)

    # Link komentara

  67. Bahahaha sigurno sigurno. Nema dobrog kvadrata ispod 2500-3000 evra to odmah da znate. Možete da se pozdravite da kupite sebi stan ako niste zanatlija ili IT-jevac ili da odete na stranu jedno 5 godina da zaradite.
    (kvasac1389, 25. januar 2023 09:07)

    # Link komentara

  68. Stalno se manipuliše sa tim da je velika potražnja za stanovima.Ko to može dokazati,kako? Zašto bi bila veća potražnja u zadnje dve godine nego recimo pre 10 godina? Uvek jedan broj ljudi želi da kupi stan,to je prirodno.Oni koji su podstanari, mladi koji bi da stvore svoju porodicu i odvoje se od roditelja.Toga je uvek bilo i biće.Neki kažu male su kamate u bankama pa ko ima keša hoće da kupi stan a da mu ne stoje pare u banci.Uvek su u bankama bile male kamate na štednju,i sasvim je nevažno da li je kamata 1% kao pre dve godine ili 3,5% kao sada.To je sve malo i ko ima dosta keša on pare može sačuvati i uvećati jedino investicijama kroz trgovinu i neku proizvodnju.Kupovina stana nije investicija.Mnogi kad prodaju stan stave u oglasu naslov "dobra investicija". Pa kad je dobra investicija što ga onda prodaje? Logično je valjda da se dobra investicija zadrži za sebe a ne da se ustupa drugima.Pre godinu -dve kad je počela da raste cena gradj.materijala, onda su graditelji stanova govorili da mora i cena stanova da raste.Sada je veliki pad cena gradj.materijala a oni sada imaju drugu priču,kažu da cena gradj.materijala i nije bitna za cene stanova.Pad cena kod nas će da kasni,kao i posle 2008 god. Ove godine će da stagnira a pravi ozbiljan pad tek u sledece 2-3 god.Verovatno veliki pad od 30-40% kao i 2012 god.
    (Ime, 25. januar 2023 08:58)

    # Link komentara

  69. Sa rastom cena je gotovo,ko je kupio a ne treba mu,sad je najbolji treuntak da proda ,ako ima ko da kupi....
    (goxy, 25. januar 2023 08:52)

    # Link komentara

  70. Ako je za 10 godina broj stanovnika u Beogradu povećan za samo 25.000 (u odnosu na oko 1,6 miliona), broj stanovnika u Nišu pao za 10.000, a broj stanovnika u Kragujevcu se smanjio za 5.000, kako je moguće da postoji i dalje tolika potražnja za stanovima i pored miliona novih kvadrata koji su izgrađeni za poslednjih 10 godina u ovim gradovima (samo u Beogradu je povećan broj stanova za 18%).
    (Mare, 25. januar 2023 08:48)

    # Link komentara

  71. Padaće malo morgen, a malo prekomorgen. Pomalo.
    (kiks, 25. januar 2023 08:43)

    # Link komentara

  72. zapamtite...cene kad skoce 100 % ili 200%, kad budu padale to ce biti za 10 ili 20%.
    To nas iskustvo uci. Uvek je tako bilo. Da se ne lazemo.
    (dzoze, 25. januar 2023 08:39)

    # Link komentara