Sreda, 29.03.2023.

09:17

Zabranjeni ugrađeni kvarovi i programirano zastarevanje proizvoda

Odbor za zaštitu potrošača i unutrašnje tržište Evropskog parlamenta zabranio je ugrađene kvarove i programirano zastarevanje proizvoda.

Izvor: Aljazeera Balkans

Zabranjeni ugraðeni kvarovi i programirano zastarevanje proizvoda IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

27 Komentari

Sortiraj po:

Pera

pre 1 godinu

Kupio sam racunar 2011,bio brz kao metak...i dalje je ispravan ali spor kao puz...stalno se povecavaju fajlovi,sajtovi,rezolucije i time usporava racunar.

Fekalikus Serbikus

pre 1 godinu

Svet bi bio mnogo lepše mesto za život, kada bi se proizvodila kvalitetnija i trajnija dobra, a ne beskrajne količine đubreta koje crkava nakon par godina. Ali tako je najlakše stalno zarađivati, a koga je briga za planetu...

Abrakadabra

pre 1 godinu

Navike + Reklama + Prestiž...
Mnogi menjaju telefon svake godine - jer je izašao "novi" model.
Sva elektronika (televizori, računari, telefoni, laptopi, i milion drugih...) menja se previše često, mada zaista ne bi bilo potrebe.
Računarski softver se isto tako (nepotrebno) stalno "usavršava" i kobajagi "nadograđuje", a u stvari samo dobija novo šarenilo, i zahteva mnogo jači hardver... To podjednako donosi ogroman profit - i proizvođačima softvera i proizvođačima hardvera.
"Dogovor kuću gradi" (stara je izreka), ali može se reći i tako da "Dogovor profit gradi" (što uopšte nije ni nemoguće ni isključeno)...

Stojan

pre 1 godinu

Imam električni brijač kupljen u Japanu 1978. godine. Dan danas ga koristim i radi besprekorno. 55 godina i još radi. Nikad se pokvario nije...

ali danas slabe lanci snabdevanja, život skuplji, pa nema za bacanje

pre 1 godinu

@pera_ložač
To je obaveštenje. To je fer. Nije ga niko dizajnirao da odu ležajevi ili motor nakon odredjenog broja obrtaja (predvidljivo) ili da se procesor više ne pokreće nakom odredjenog broja sati ili da počne da radi to jest da gura uredjaj u režim koja neka od komponenti ne može da podrži i time dovede do kvara ili da ode na internet i skine updejt koji će da unakazi performanse (sve to rade odavno).

Alex

pre 1 godinu

Zamrzivač , sandučar, proizvodnja 1987.g. Evo ga još radi i neće da rikne! Verovatno ćemo da ga nasledimo od roditelja koliko je kvalitetan.

Vlada

pre 1 godinu

Lap top je nemoguće popraviti po isteku roka, a bogami pre isteka roka. Tri lap topa su mi svojevremeno kvarila par meseci po isteku roka.

pera_ložač

pre 1 godinu

Banalan primer: kupio sam prečistač vazduha koji od prvog uključenja odbrojava vreme do zamene filtera(oko 50€). Evo prošlo je više od godinu dana od kada je to vreme iscurelo, on i dalje prečišćava. Tako da je taj senzor podešen vremenski a ne na zasićenost filtera kako bi trebalo da bude. Jednostavno ignorišeš to obaveštenje.

bravo za damu

pre 1 godinu

meni posebno na živce ide trajanje mobilnih, da mogu i dalje bih koristila stari , al vraga. i tablet posle dve godine usporava do nemogućeg korišćenja. pri tom u svemu tome ima litijuma i koječega još.

Pro EU

pre 1 godinu

@Avatar, 29. mart 2023 10:00
U pravu si tesko je to otkriti, ali ovaj zakon bi zahtevao da je popravka moguca za razliku od gomile danasnjih uredjaja za koje kad odneses u servis kazu da je nemoguce popravili ili da popravka kosta maltene kao nov uredjaj. Jedini problem koji vidim je da mi nismo u EU i da ce se kod nas uvoziti gomila skart robe i narednih 10+ godina.

Žorž

pre 1 godinu

Bitno da su nas svjetski giganti decenijama šišali ovakvim podmetanjem,a za koju smo pretpostavljali ali nismo mogli dokazati.Na žalost,ovako je u svakoj sferi,politici,farmaciji...

Avatar

pre 1 godinu

Lep potez samo se plašim da to nije moguće zaustaviti. Jedino ako neko propeva iz firme pošto se ovo inače radi tako što se na par mesta u uređaju umesto dela koji je isprojektovan ugradi slabiji deo lošijeg kvaliteta sa kraćim rokom trajanja. Npr na štampanoj ploči se stavi jedan otpornik ili kondenzator ili čip koji jednostavno od normalne upotrebe crkne nakon određenog vremena pod uslovima u kojima će raditi. Napraviti ovako nešto je umetnost i postoje ljudi koji se time bave ali ko može da tvrdi da je neki deo tu jer je loše isprojektovan uređaj ili je namerno sabotiran.. Nisam siguran da je to uopšte moguće dokazati to hoću da kažem.

pajo

pre 1 godinu

Jedino sto ima ekonomske a ujedno i ekoloske logike je standardizacija masovnih razmera, uz omogucavanje zamene koju bi obavljao vlasnik.

Mnogi delovi se mogu standardizovati i uredjaj napraviti tako da vlasnik moze sam da orkloni vecinu kvarova.

Meni se pokvario monitor i hteo sam da ga bacim. Slucajno naidje drugar koji voli da se zeza elektronikom. Iz znatizelje uz kafu ga otvorimo i nadjemo da je pregorio nekakav mali otpornik(40 dinara). Zamenimo to i sada radi a to je bilo pre 6-7 godina.

Masina za sudje se pokvarila, zena i ja vec krenuli da gledamo drugu. Posto nisam bio kuci zamolim tog drugara da osveze staru masinu. Ispostavi se da u nekom filter ima nekakav senzor koji ocita nekakvu gresku koja se ponistava, valjda tako sto se izvuce sva voda ili sta vec. Nemojte me drzati za rec, objasnjavano mi preko telefona pa nisam siguran sa sam dobro shvatio.

Uglavnom on je znao za taj senzor i resio to a nije ni saraf odvrnuo.

Srecom on je znao za to inace bi bukvalno bacion ispravan uredjaj.

Dosta je takvih primera namernog komplikovanja na uredjajima. Npr. zamena ulja, filtera ulja i vazduha, permanta se moze toliko pojednostaviti da tbog toga niko ne mora majstoru. Umesto toga novija auta se proizvode tako da je zamena sijalice ozbiljan posao koliko nepristupacno naprave.

Petar

pre 1 godinu

eeee... sećam se, ranije kupiš televizor ili muzičku liniju, a uz uređaj dobiješ kompletnu elektro-šemu, da kada se pokvari da majstor može da ga popravi.

Gospodin Radojkovic

pre 1 godinu

Serviser sam dugo godina,i uveren sam da ih programiraju da rade odredjeno vreme. Imam dva laptopa iste firme, radili oodjednako i baterije im drze vise od sata, da bi u roku od mesec dana na obe crkle, na isti nacin, i nepopravljive, jer je sve isoravno a ne radi.
U vecini danasnjih uredjaja koji imaju elektroniku se ugradjuje malo memorijsko kolo koje je isprogramirano na koji nacin ce uredjaj raditi, a izmedju ostalog postoji i mogucnost programiranja koliko ce vremenski raditi(posle toliko sati, ukljucivanja, itd nekog parametra ce prestati da radi).

meda

pre 1 godinu

Pa to ne znači ništa, to se radi tako što staviš lošije komponente kojima vek trajanja može da se proceni.
A i da neko stvarno ima programirane kvarove, kako to dokazati?

Dex

pre 1 godinu

Sjajna stvar, svakako pravicna. Naravno, uredjaji su pre 30-40 godina bili daleko kvalitetnije izradjeni i trajniji, ali su (u odnosu na zarade tada i sada) bili i daleko skuplji. Ako ovo zazivi, za ocekivati je da ce proizvodjaci gubitak kompenzovati kroz vise cene. Takodje, neki uredjaji tehnoloski zastarevaju, te ih svejedno ne bi zeleli koristiti decenijama. Ovo bi imalo i dobre i lose strane (naravno, ne mislim da je varanje kupca i namerno kvarenje dobro u bilo kom smislu), videcemo kako ce biti implementirano i kako ce se druga strana "dovijati" da od nas izvuce isti ili veci profit.
Nekako bih radije platio vise u startu, nego da me neko pravi budalom. S druge strane, rado placao ili ne, tu je i pitanje toga koliko uopste mogu izdvojiti za nesto. Sve u svemu, videcemo vremenom... Naravno, mi uopste nismo EU, tako da ce kod nas slobodno uvoziti robu na koju se taj propis ne odnosi. Ne znam zasto se mi uopste bavimo tim pitanjima, mi jos uvek palimo deponije, lozimo mazut i stare gume, razmisljamo o tome da li da mostove oborimo ili izmestimo u parkove. Ovakvi propisi ce se na nas odnositi za 10 do 50 godina, ako i tad.

Pop

pre 1 godinu

Сећам се да сам гледао стручњак за ел.компоненте како је доказао да је епром на штампачу био програмиран на ограничен број радњи штампача. После репрогамирања на неограничено време у програму штампач је наставио да ради нормално. И то није једини случај у овој индустрији ово постоји и у аутомобилској и индустрији беле технике. Некада се све поправљало па једно време обуставило да би се покварени производи замењивали новим јер се нису поправљали, данас поново долази време поправљања свих врста производа бог кризе у куповини, нема народ пара да купује ново.

S

pre 1 godinu

Lepo, ali komplikovank u praksi.
Nije pad kvaliteta tu samo zbog namere. Kvalitet inzenjera je drasticno opao u svakoj struci. Poslovi su podeljenj na gomilu manjih i svi se bave malim delovima posla.

Zakon je svakako interesantan i bice jos interesentniji kada zelena agenda shvati da elektronika po prirodi stvari zastareva posle 3-5 godina. Stari uredjaji su trajali po 20 godina jer su bili jednostavni, sadrzavali analogne i mehanicke komponente. Danas je sve digitalno i integrisano i novi automobili ce biti nocna mora za obicno stanovnistvo, em ce elektronika da mu stari, em ce popravke da budu moguce samo u ovlascenim servisima po paprenim cenama jer majstor Zika iz kraja nije skolovan da popravlja kvar na VLSI kolu, a onaj ko jeste ima nameru to papreno da naplati.

Petar

pre 1 godinu

eeee... sećam se, ranije kupiš televizor ili muzičku liniju, a uz uređaj dobiješ kompletnu elektro-šemu, da kada se pokvari da majstor može da ga popravi.

Gospodin Radojkovic

pre 1 godinu

Serviser sam dugo godina,i uveren sam da ih programiraju da rade odredjeno vreme. Imam dva laptopa iste firme, radili oodjednako i baterije im drze vise od sata, da bi u roku od mesec dana na obe crkle, na isti nacin, i nepopravljive, jer je sve isoravno a ne radi.
U vecini danasnjih uredjaja koji imaju elektroniku se ugradjuje malo memorijsko kolo koje je isprogramirano na koji nacin ce uredjaj raditi, a izmedju ostalog postoji i mogucnost programiranja koliko ce vremenski raditi(posle toliko sati, ukljucivanja, itd nekog parametra ce prestati da radi).

Pop

pre 1 godinu

Сећам се да сам гледао стручњак за ел.компоненте како је доказао да је епром на штампачу био програмиран на ограничен број радњи штампача. После репрогамирања на неограничено време у програму штампач је наставио да ради нормално. И то није једини случај у овој индустрији ово постоји и у аутомобилској и индустрији беле технике. Некада се све поправљало па једно време обуставило да би се покварени производи замењивали новим јер се нису поправљали, данас поново долази време поправљања свих врста производа бог кризе у куповини, нема народ пара да купује ново.

Avatar

pre 1 godinu

Lep potez samo se plašim da to nije moguće zaustaviti. Jedino ako neko propeva iz firme pošto se ovo inače radi tako što se na par mesta u uređaju umesto dela koji je isprojektovan ugradi slabiji deo lošijeg kvaliteta sa kraćim rokom trajanja. Npr na štampanoj ploči se stavi jedan otpornik ili kondenzator ili čip koji jednostavno od normalne upotrebe crkne nakon određenog vremena pod uslovima u kojima će raditi. Napraviti ovako nešto je umetnost i postoje ljudi koji se time bave ali ko može da tvrdi da je neki deo tu jer je loše isprojektovan uređaj ili je namerno sabotiran.. Nisam siguran da je to uopšte moguće dokazati to hoću da kažem.

pajo

pre 1 godinu

Jedino sto ima ekonomske a ujedno i ekoloske logike je standardizacija masovnih razmera, uz omogucavanje zamene koju bi obavljao vlasnik.

Mnogi delovi se mogu standardizovati i uredjaj napraviti tako da vlasnik moze sam da orkloni vecinu kvarova.

Meni se pokvario monitor i hteo sam da ga bacim. Slucajno naidje drugar koji voli da se zeza elektronikom. Iz znatizelje uz kafu ga otvorimo i nadjemo da je pregorio nekakav mali otpornik(40 dinara). Zamenimo to i sada radi a to je bilo pre 6-7 godina.

Masina za sudje se pokvarila, zena i ja vec krenuli da gledamo drugu. Posto nisam bio kuci zamolim tog drugara da osveze staru masinu. Ispostavi se da u nekom filter ima nekakav senzor koji ocita nekakvu gresku koja se ponistava, valjda tako sto se izvuce sva voda ili sta vec. Nemojte me drzati za rec, objasnjavano mi preko telefona pa nisam siguran sa sam dobro shvatio.

Uglavnom on je znao za taj senzor i resio to a nije ni saraf odvrnuo.

Srecom on je znao za to inace bi bukvalno bacion ispravan uredjaj.

Dosta je takvih primera namernog komplikovanja na uredjajima. Npr. zamena ulja, filtera ulja i vazduha, permanta se moze toliko pojednostaviti da tbog toga niko ne mora majstoru. Umesto toga novija auta se proizvode tako da je zamena sijalice ozbiljan posao koliko nepristupacno naprave.

Žorž

pre 1 godinu

Bitno da su nas svjetski giganti decenijama šišali ovakvim podmetanjem,a za koju smo pretpostavljali ali nismo mogli dokazati.Na žalost,ovako je u svakoj sferi,politici,farmaciji...

S

pre 1 godinu

Lepo, ali komplikovank u praksi.
Nije pad kvaliteta tu samo zbog namere. Kvalitet inzenjera je drasticno opao u svakoj struci. Poslovi su podeljenj na gomilu manjih i svi se bave malim delovima posla.

Zakon je svakako interesantan i bice jos interesentniji kada zelena agenda shvati da elektronika po prirodi stvari zastareva posle 3-5 godina. Stari uredjaji su trajali po 20 godina jer su bili jednostavni, sadrzavali analogne i mehanicke komponente. Danas je sve digitalno i integrisano i novi automobili ce biti nocna mora za obicno stanovnistvo, em ce elektronika da mu stari, em ce popravke da budu moguce samo u ovlascenim servisima po paprenim cenama jer majstor Zika iz kraja nije skolovan da popravlja kvar na VLSI kolu, a onaj ko jeste ima nameru to papreno da naplati.

Dex

pre 1 godinu

Sjajna stvar, svakako pravicna. Naravno, uredjaji su pre 30-40 godina bili daleko kvalitetnije izradjeni i trajniji, ali su (u odnosu na zarade tada i sada) bili i daleko skuplji. Ako ovo zazivi, za ocekivati je da ce proizvodjaci gubitak kompenzovati kroz vise cene. Takodje, neki uredjaji tehnoloski zastarevaju, te ih svejedno ne bi zeleli koristiti decenijama. Ovo bi imalo i dobre i lose strane (naravno, ne mislim da je varanje kupca i namerno kvarenje dobro u bilo kom smislu), videcemo kako ce biti implementirano i kako ce se druga strana "dovijati" da od nas izvuce isti ili veci profit.
Nekako bih radije platio vise u startu, nego da me neko pravi budalom. S druge strane, rado placao ili ne, tu je i pitanje toga koliko uopste mogu izdvojiti za nesto. Sve u svemu, videcemo vremenom... Naravno, mi uopste nismo EU, tako da ce kod nas slobodno uvoziti robu na koju se taj propis ne odnosi. Ne znam zasto se mi uopste bavimo tim pitanjima, mi jos uvek palimo deponije, lozimo mazut i stare gume, razmisljamo o tome da li da mostove oborimo ili izmestimo u parkove. Ovakvi propisi ce se na nas odnositi za 10 do 50 godina, ako i tad.

bravo za damu

pre 1 godinu

meni posebno na živce ide trajanje mobilnih, da mogu i dalje bih koristila stari , al vraga. i tablet posle dve godine usporava do nemogućeg korišćenja. pri tom u svemu tome ima litijuma i koječega još.

Pro EU

pre 1 godinu

@Avatar, 29. mart 2023 10:00
U pravu si tesko je to otkriti, ali ovaj zakon bi zahtevao da je popravka moguca za razliku od gomile danasnjih uredjaja za koje kad odneses u servis kazu da je nemoguce popravili ili da popravka kosta maltene kao nov uredjaj. Jedini problem koji vidim je da mi nismo u EU i da ce se kod nas uvoziti gomila skart robe i narednih 10+ godina.

Alex

pre 1 godinu

Zamrzivač , sandučar, proizvodnja 1987.g. Evo ga još radi i neće da rikne! Verovatno ćemo da ga nasledimo od roditelja koliko je kvalitetan.

Stojan

pre 1 godinu

Imam električni brijač kupljen u Japanu 1978. godine. Dan danas ga koristim i radi besprekorno. 55 godina i još radi. Nikad se pokvario nije...

pera_ložač

pre 1 godinu

Banalan primer: kupio sam prečistač vazduha koji od prvog uključenja odbrojava vreme do zamene filtera(oko 50€). Evo prošlo je više od godinu dana od kada je to vreme iscurelo, on i dalje prečišćava. Tako da je taj senzor podešen vremenski a ne na zasićenost filtera kako bi trebalo da bude. Jednostavno ignorišeš to obaveštenje.

meda

pre 1 godinu

Pa to ne znači ništa, to se radi tako što staviš lošije komponente kojima vek trajanja može da se proceni.
A i da neko stvarno ima programirane kvarove, kako to dokazati?

Vlada

pre 1 godinu

Lap top je nemoguće popraviti po isteku roka, a bogami pre isteka roka. Tri lap topa su mi svojevremeno kvarila par meseci po isteku roka.

ali danas slabe lanci snabdevanja, život skuplji, pa nema za bacanje

pre 1 godinu

@pera_ložač
To je obaveštenje. To je fer. Nije ga niko dizajnirao da odu ležajevi ili motor nakon odredjenog broja obrtaja (predvidljivo) ili da se procesor više ne pokreće nakom odredjenog broja sati ili da počne da radi to jest da gura uredjaj u režim koja neka od komponenti ne može da podrži i time dovede do kvara ili da ode na internet i skine updejt koji će da unakazi performanse (sve to rade odavno).

Fekalikus Serbikus

pre 1 godinu

Svet bi bio mnogo lepše mesto za život, kada bi se proizvodila kvalitetnija i trajnija dobra, a ne beskrajne količine đubreta koje crkava nakon par godina. Ali tako je najlakše stalno zarađivati, a koga je briga za planetu...

Abrakadabra

pre 1 godinu

Navike + Reklama + Prestiž...
Mnogi menjaju telefon svake godine - jer je izašao "novi" model.
Sva elektronika (televizori, računari, telefoni, laptopi, i milion drugih...) menja se previše često, mada zaista ne bi bilo potrebe.
Računarski softver se isto tako (nepotrebno) stalno "usavršava" i kobajagi "nadograđuje", a u stvari samo dobija novo šarenilo, i zahteva mnogo jači hardver... To podjednako donosi ogroman profit - i proizvođačima softvera i proizvođačima hardvera.
"Dogovor kuću gradi" (stara je izreka), ali može se reći i tako da "Dogovor profit gradi" (što uopšte nije ni nemoguće ni isključeno)...

Pera

pre 1 godinu

Kupio sam racunar 2011,bio brz kao metak...i dalje je ispravan ali spor kao puz...stalno se povecavaju fajlovi,sajtovi,rezolucije i time usporava racunar.

meda

pre 1 godinu

Pa to ne znači ništa, to se radi tako što staviš lošije komponente kojima vek trajanja može da se proceni.
A i da neko stvarno ima programirane kvarove, kako to dokazati?

S

pre 1 godinu

Lepo, ali komplikovank u praksi.
Nije pad kvaliteta tu samo zbog namere. Kvalitet inzenjera je drasticno opao u svakoj struci. Poslovi su podeljenj na gomilu manjih i svi se bave malim delovima posla.

Zakon je svakako interesantan i bice jos interesentniji kada zelena agenda shvati da elektronika po prirodi stvari zastareva posle 3-5 godina. Stari uredjaji su trajali po 20 godina jer su bili jednostavni, sadrzavali analogne i mehanicke komponente. Danas je sve digitalno i integrisano i novi automobili ce biti nocna mora za obicno stanovnistvo, em ce elektronika da mu stari, em ce popravke da budu moguce samo u ovlascenim servisima po paprenim cenama jer majstor Zika iz kraja nije skolovan da popravlja kvar na VLSI kolu, a onaj ko jeste ima nameru to papreno da naplati.

Avatar

pre 1 godinu

Lep potez samo se plašim da to nije moguće zaustaviti. Jedino ako neko propeva iz firme pošto se ovo inače radi tako što se na par mesta u uređaju umesto dela koji je isprojektovan ugradi slabiji deo lošijeg kvaliteta sa kraćim rokom trajanja. Npr na štampanoj ploči se stavi jedan otpornik ili kondenzator ili čip koji jednostavno od normalne upotrebe crkne nakon određenog vremena pod uslovima u kojima će raditi. Napraviti ovako nešto je umetnost i postoje ljudi koji se time bave ali ko može da tvrdi da je neki deo tu jer je loše isprojektovan uređaj ili je namerno sabotiran.. Nisam siguran da je to uopšte moguće dokazati to hoću da kažem.

Dex

pre 1 godinu

Sjajna stvar, svakako pravicna. Naravno, uredjaji su pre 30-40 godina bili daleko kvalitetnije izradjeni i trajniji, ali su (u odnosu na zarade tada i sada) bili i daleko skuplji. Ako ovo zazivi, za ocekivati je da ce proizvodjaci gubitak kompenzovati kroz vise cene. Takodje, neki uredjaji tehnoloski zastarevaju, te ih svejedno ne bi zeleli koristiti decenijama. Ovo bi imalo i dobre i lose strane (naravno, ne mislim da je varanje kupca i namerno kvarenje dobro u bilo kom smislu), videcemo kako ce biti implementirano i kako ce se druga strana "dovijati" da od nas izvuce isti ili veci profit.
Nekako bih radije platio vise u startu, nego da me neko pravi budalom. S druge strane, rado placao ili ne, tu je i pitanje toga koliko uopste mogu izdvojiti za nesto. Sve u svemu, videcemo vremenom... Naravno, mi uopste nismo EU, tako da ce kod nas slobodno uvoziti robu na koju se taj propis ne odnosi. Ne znam zasto se mi uopste bavimo tim pitanjima, mi jos uvek palimo deponije, lozimo mazut i stare gume, razmisljamo o tome da li da mostove oborimo ili izmestimo u parkove. Ovakvi propisi ce se na nas odnositi za 10 do 50 godina, ako i tad.

Petar

pre 1 godinu

eeee... sećam se, ranije kupiš televizor ili muzičku liniju, a uz uređaj dobiješ kompletnu elektro-šemu, da kada se pokvari da majstor može da ga popravi.

Gospodin Radojkovic

pre 1 godinu

Serviser sam dugo godina,i uveren sam da ih programiraju da rade odredjeno vreme. Imam dva laptopa iste firme, radili oodjednako i baterije im drze vise od sata, da bi u roku od mesec dana na obe crkle, na isti nacin, i nepopravljive, jer je sve isoravno a ne radi.
U vecini danasnjih uredjaja koji imaju elektroniku se ugradjuje malo memorijsko kolo koje je isprogramirano na koji nacin ce uredjaj raditi, a izmedju ostalog postoji i mogucnost programiranja koliko ce vremenski raditi(posle toliko sati, ukljucivanja, itd nekog parametra ce prestati da radi).

Stojan

pre 1 godinu

Imam električni brijač kupljen u Japanu 1978. godine. Dan danas ga koristim i radi besprekorno. 55 godina i još radi. Nikad se pokvario nije...

Pera

pre 1 godinu

Kupio sam racunar 2011,bio brz kao metak...i dalje je ispravan ali spor kao puz...stalno se povecavaju fajlovi,sajtovi,rezolucije i time usporava racunar.

Pop

pre 1 godinu

Сећам се да сам гледао стручњак за ел.компоненте како је доказао да је епром на штампачу био програмиран на ограничен број радњи штампача. После репрогамирања на неограничено време у програму штампач је наставио да ради нормално. И то није једини случај у овој индустрији ово постоји и у аутомобилској и индустрији беле технике. Некада се све поправљало па једно време обуставило да би се покварени производи замењивали новим јер се нису поправљали, данас поново долази време поправљања свих врста производа бог кризе у куповини, нема народ пара да купује ново.

pajo

pre 1 godinu

Jedino sto ima ekonomske a ujedno i ekoloske logike je standardizacija masovnih razmera, uz omogucavanje zamene koju bi obavljao vlasnik.

Mnogi delovi se mogu standardizovati i uredjaj napraviti tako da vlasnik moze sam da orkloni vecinu kvarova.

Meni se pokvario monitor i hteo sam da ga bacim. Slucajno naidje drugar koji voli da se zeza elektronikom. Iz znatizelje uz kafu ga otvorimo i nadjemo da je pregorio nekakav mali otpornik(40 dinara). Zamenimo to i sada radi a to je bilo pre 6-7 godina.

Masina za sudje se pokvarila, zena i ja vec krenuli da gledamo drugu. Posto nisam bio kuci zamolim tog drugara da osveze staru masinu. Ispostavi se da u nekom filter ima nekakav senzor koji ocita nekakvu gresku koja se ponistava, valjda tako sto se izvuce sva voda ili sta vec. Nemojte me drzati za rec, objasnjavano mi preko telefona pa nisam siguran sa sam dobro shvatio.

Uglavnom on je znao za taj senzor i resio to a nije ni saraf odvrnuo.

Srecom on je znao za to inace bi bukvalno bacion ispravan uredjaj.

Dosta je takvih primera namernog komplikovanja na uredjajima. Npr. zamena ulja, filtera ulja i vazduha, permanta se moze toliko pojednostaviti da tbog toga niko ne mora majstoru. Umesto toga novija auta se proizvode tako da je zamena sijalice ozbiljan posao koliko nepristupacno naprave.

Pro EU

pre 1 godinu

@Avatar, 29. mart 2023 10:00
U pravu si tesko je to otkriti, ali ovaj zakon bi zahtevao da je popravka moguca za razliku od gomile danasnjih uredjaja za koje kad odneses u servis kazu da je nemoguce popravili ili da popravka kosta maltene kao nov uredjaj. Jedini problem koji vidim je da mi nismo u EU i da ce se kod nas uvoziti gomila skart robe i narednih 10+ godina.

pera_ložač

pre 1 godinu

Banalan primer: kupio sam prečistač vazduha koji od prvog uključenja odbrojava vreme do zamene filtera(oko 50€). Evo prošlo je više od godinu dana od kada je to vreme iscurelo, on i dalje prečišćava. Tako da je taj senzor podešen vremenski a ne na zasićenost filtera kako bi trebalo da bude. Jednostavno ignorišeš to obaveštenje.

Abrakadabra

pre 1 godinu

Navike + Reklama + Prestiž...
Mnogi menjaju telefon svake godine - jer je izašao "novi" model.
Sva elektronika (televizori, računari, telefoni, laptopi, i milion drugih...) menja se previše često, mada zaista ne bi bilo potrebe.
Računarski softver se isto tako (nepotrebno) stalno "usavršava" i kobajagi "nadograđuje", a u stvari samo dobija novo šarenilo, i zahteva mnogo jači hardver... To podjednako donosi ogroman profit - i proizvođačima softvera i proizvođačima hardvera.
"Dogovor kuću gradi" (stara je izreka), ali može se reći i tako da "Dogovor profit gradi" (što uopšte nije ni nemoguće ni isključeno)...

Fekalikus Serbikus

pre 1 godinu

Svet bi bio mnogo lepše mesto za život, kada bi se proizvodila kvalitetnija i trajnija dobra, a ne beskrajne količine đubreta koje crkava nakon par godina. Ali tako je najlakše stalno zarađivati, a koga je briga za planetu...

Žorž

pre 1 godinu

Bitno da su nas svjetski giganti decenijama šišali ovakvim podmetanjem,a za koju smo pretpostavljali ali nismo mogli dokazati.Na žalost,ovako je u svakoj sferi,politici,farmaciji...

bravo za damu

pre 1 godinu

meni posebno na živce ide trajanje mobilnih, da mogu i dalje bih koristila stari , al vraga. i tablet posle dve godine usporava do nemogućeg korišćenja. pri tom u svemu tome ima litijuma i koječega još.

Vlada

pre 1 godinu

Lap top je nemoguće popraviti po isteku roka, a bogami pre isteka roka. Tri lap topa su mi svojevremeno kvarila par meseci po isteku roka.

Alex

pre 1 godinu

Zamrzivač , sandučar, proizvodnja 1987.g. Evo ga još radi i neće da rikne! Verovatno ćemo da ga nasledimo od roditelja koliko je kvalitetan.

ali danas slabe lanci snabdevanja, život skuplji, pa nema za bacanje

pre 1 godinu

@pera_ložač
To je obaveštenje. To je fer. Nije ga niko dizajnirao da odu ležajevi ili motor nakon odredjenog broja obrtaja (predvidljivo) ili da se procesor više ne pokreće nakom odredjenog broja sati ili da počne da radi to jest da gura uredjaj u režim koja neka od komponenti ne može da podrži i time dovede do kvara ili da ode na internet i skine updejt koji će da unakazi performanse (sve to rade odavno).