JAMES BROWN - Jedan jedini

Bilo je boljih pevača, boljih tekstopisaca, kompozitora i aranžera od njega, ali tek nekolicina koju možemo pobrojati na prstima jedne šake mogla mu se približiti po uticaju koji je izvršio na popularnu muziku.

Izvor: In memoriam James Brown

Sreda, 27.12.2006.

16:38

Silinom svog beskrajnog talenta i neukrotivog ega cepao je i prekrajao postojeće i postavljao nove standarde, a od problematičnog dečaka koji od malih nogu zarađuje čisteći cipele u provinciji američkog juga postao je planetarna pojava vredna poštovanja.

Kao i gotovo svi koji su ostvarili toliko sanjani "američki san" na tom putu ništa mu nije bilo poklonjeno. Umeo je da bude beskrajno nežan i pažljiv, ali i nasilan i surov baš prema onima do kojih mu je najviše stalo.

Priznao je da živimo u muškom, ali da taj svet ne bi ličio ni na šta bez žena. I to u vreme kada se jedva mrmljalo o ženskim pravima. Ali, ako mu se zbog naravi i ponašanja i moglo prigovarati van scene, kada bi na nju stupio malo ko mu se mogao približiti.

"Mr. Dynamite" je samo jedan od nekoliko karakterističnih nadimaka, koji je zaradio baš zbog svog "ubitačnog" scenskog nastupa.

Uspevao je da "zapali" publiku jednim krikom, ali i da je smiri sa nekoliko rečenica i to u vreme rasnih sukoba kada je i vazduh varničio. Bio je okružen vrhunskim muzičarima koji su bili spremni ne samo da slede već i da razumeju i sprovedu svaku njegovu zamisao. A to nije bilo tako jednostavno kao što se čini dok slušate neku njegovu ploču ili posmatrate koncertni nastup.

James Brown je kršio i muzička pravila, tvrdeći da ono što godi uhu ne može biti pogrešno. I baš tu se sakriva njegova jedinstvenost. Poliritmija i "breakovi" na neočekivanim mestima bili su i ostali glavna karakteristika njegove muzike, a direktni tekstovi i pevanje kao da mu je baš to poslednji put, njegove interpretacije. Afro-amerikancima je ulio samopoštovanje a ostale je naterao da počnu da ih uvažavaju.

U njegovim krilu iskovali su zanat takvi majstori kao što su Maceo Parker, Bootsy Collins ili Fred Wesley, muzičari koji će širiti granice od soula preko funka do jazza. U svetskim okvirima približiće mu se možda samo Prince. Karakteristično za obojicu zbog jedinstvenosti nisu ni mogli da ostave prave naslednike. U našem slučaju to je Koja. Ono što su obojica naučili od velikog učitelja jeste da je sve moguće. I to nikada nisu zaboravili.

James Brown je bio jedan. Iza njega zjapi provalija.

Rekli su o "Kumu soula":

Ovo je težak udarac za popularnu muziku, jer James Brown je zaista bio jedna od njenih najznačajnih figura i to pre svega u soul i fank muzici, ali njegov uticaj daleko prevazilazi tu žanrovsku podelu. On je praotac hip hopa i u krajnjem slučaju sve muzike koja ima veze sa nekakvim plesom. Srećom, njegov minuli rad je zaista obiman i ima puno albuma koji će ostati za sva vremena i biće tu dosta još za preslušavanje.
Srđan Gojković Gile (Električni Orgazam)

Kako god okrenuli James Brown je jedan od onih koji potpuno odgovara frazi - "čovek koji je promenio lice popularne muzike", čovek koji sa pravom nosi titulu revolucionara. Ne moramo da ga nazovemo kumom soula, jer on je naprosto bio kum svake urbane gradske jugoslovenske/srpske porodice i kad je on bio slavan, u to vreme je i Jugoslavija je bila slavna. Mi taj nivo više nikada nećemo doseći i nikada nećemo biti svesni visine tog nivoa na kojem je egzistirala umetnost Jamesa Browna.
Zoran Ćirić, pisac

Ekskluzivno govoreći za muzički časopis NME mnogi muzičari izrazili su svoje žaljenje povodom smrti Džejmsa Brauna i ukazali na značaj njegove muzike koja je mnogima od njih promenila karijere.

Pevač benda Kasabian, Tom Meigan (Tom Meighan) izjavio je da bend nikada ne bih napisao svoj hit “L SF“ da nije bilo Džejmsa Brauna (James Brown) i dodao da su ljudi njegovom smrću izgubili velikog vođu.

Ian Braun (Ian Brown) je izjavio da je numera „Fools Gold“ sastava The Stone Roses inspirisana Džejmsom Braunom. „Džon Skvajer (John Squire) je odsvirao čuveni rif za numeru „Fools Gold“ slušajući pesmu Džejmsa Brauna, „Funky Drummer“. Za mene je njegova muzika bila nesto predivno i veoma moćno, mislim da nikada neće postojati neko kao što je bio Braun".

Bobi Gilespi, frontmen benda Primal Scream, smatra da je kum soul muzike izmislio hip-hop, tehno i pank muziku. Gilespi je povodom smrti Džejmsa Brauna izjavio: „Mislim da je on oslobodio muziku i odveo je u budućnost. Hip-hop, techno, sve je to proizašlo iz njegovih ploča. Braun je nekoliko puta promenio tok muzike, on je originalan, jedan jedini.“