Četvrtak, 09.04.2015.

17:15

Otkrivena nova galaksija

Izvor: klix.ba

Otkrivena nova galaksija IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

35 Komentari

Sortiraj po:

čovek

pre 9 godina

Meni nesto ovde nije jasno. Habl je do sada otkrio da postoji 100 milijardi galaksija, a vi objavljujete vest o jednoj ""novootkrivenoj" galaksiji. Ne kapiram. Razmislio sam dobro posle citanja vesti i nije mi jasno.
(Inzenjerr, 9. april 2015 21:50)
###

Ne, mi nismo, znači nije ni Habl, otkrili pojedinačnih 100 milijardi galaksija ... pošto je svemir uniforman u svim pravcima, uzet je segment u kojem je "izbrojan" broj galaksija pa ekstralopiran na ceo univerzum ... to je aproskimativna brojka sa određenom greškom ... katalogizacija nebeskih objekata je veliki posao i postoje mnogi katalozi što možeš i sam izguglati ...

pp2000

pre 9 godina

Ako je ovo tacna udaljenost, ovo na slici je bilo pre 12 milijardi godina, jer nam toliko "kasni" slika. Meni je to fascinantno...

Neko je vec napisao kako se na Zemlji i dalje mogu videti dinosaurusi, ali bi trebalo gledati sa udaljenosti od nekih 60 miliona svetlosnih godina, a ne 30 hiljada.

mesec

pre 9 godina

@ dzigi

Ispravi me ako gresim, ali zar nisu prostor i vreme jedna ista stvar? Mi vidimo kroz svemir teleskopom npr 15 milijardi svetlosnih godina, ali ne mozemo preko te granice gledati, ako ne mozemo videti dalje od toga, znaci da tada svemir nije ni postojao, nastao ili sta vec!? Sto znaci da ta udaljenost predstavlja i njegovu starost!?

Na konja

pre 9 godina

Ajmo sad djaci malo racunati. 300 000 km /sek je brzina svjetlosti. Pa sad izracunajte koliko ima sekunda u godini pa njih pomnozite sa 300 000 pa cete dobiti predjene kilometre. Udaljenosti gore nisu velike one su nedokucive ili nevjerovatne za nas mozak.
(gino, 09. april 2015 21:54)

- Prijatelju da je na skund mi bi smo bili na konja :-)))

duh sa sekirom

pre 9 godina

...zamislite da našu planetu posmatraju 'naprednim' teleskopom iz nekog dela svemira udaljenog 30hiljada svetlosnih godina sto je mnoogoo bliže od ove galaksije...e sad ako zaista vaze zakoni koje znamo o brzini svetlosti, vremenu itd. oni na našoj planeti vide dinosauruse...kako? e pa u ovom momentu oni imaju sliku naše planete od pre 30000god. jer toliko vremena treba informaciji da proputuje, naravno ako je brzina svetlosti najbrza.(duh sa sekirom, 9. april 2015 18:22)Dinosaurusi su decko izumrli pre nekih 65 miliona godina... A Dinosaurusi se ne bi mogli videti ni sa nasih satelita, a ne sa neke planete udaljene 30 000 svetlosnih godina...
(O boze, 09. april 2015 20:19)

...nisi me razumeo...da ti pojednostavim, neke od zvezda koje vidis i koje su udaljene milione svetlodnh godina ti možeš videti okom iako one u 'realnom vremenu' vise ne postoje tj. ugasile su se...a ta informacija ce na zemlji stici za milion svetlosnih godina.

Inzenjerr

pre 9 godina

Meni nesto ovde nije jasno. Habl je do sada otkrio da postoji 100 milijardi galaksija, a vi objavljujete vest o jednoj ""novootkrivenoj" galaksiji. Ne kapiram. Razmislio sam dobro posle citanja vesti i nije mi jasno.

gino

pre 9 godina

Ajmo sad djaci malo racunati. 300 000 km /sek je brzina svjetlosti. Pa sad izracunajte koliko ima sekunda u godini pa njih pomnozite sa 300 000 pa cete dobiti predjene kilometre. Udaljenosti gore nisu velike one su nedokucive ili nevjerovatne za nas mozak.

čovek

pre 9 godina

Gravitaciona sočiva javljaju se kada masivna galaksija ili grupa galaksija savija svetlost emitovanu iz više udaljenih galaksija ... formiraju se vrlo uvećane, iako mnogo deformisane slike ... u ovom konkretnom slučaju, galaksija SDP.81 i galaksija koja je između nas formiraju, kroz ovaj efekat, skoro kompletnan krug.

Inače navedenu galaksiju je otkrila HerschelSpace Opservatorija ... SDP.81 je aktivna gaslaksija, znači u njoj se još uvek formiraju zvezde na daljini od ~12 milijardi svetlosnih godina ... mi je u stvari vidimo u trenutku kada je svemir bio tek nekih 15% starosti dok je galaksija koja je između nas na daljini negde oko 4 milijarde svetlosnih godina daleko.

Inače efekat gravitacionog sočiva proizvode samo masivne galaksije elipsastog tipa dok spiralne, kao naš Mlečni Put, nemaju dovoljno koncentrisanu masu za tako nešto ... itd.

Uranac s Neptuna

pre 9 godina

od svih naslova ubedljivo najludji komentari se salju na bilo kakvu vest u vezi sa svemirom.
(jupiterijanac, 9. april 2015 18:54)

Ah, to sve potice jos iz osnovne skole. Bese to bas davno. Dok je nas nastavnik fizike izvodio oglede sa elektrostatickom masinom razred kao da se podelio u tri grupe. Decaci-nerdovi koje su zanimale prirodne nauke su odusevljeno posmatrali varnice izmedju dve kugle. Decaci-mangupi su pravili viceve i pricali kako bi ovima iz prve grupe odredjene delove tela vezali na te kugle, cisto da ih maltretiraju. Devojcice su samo hvatale beleske olovkama raznih boja. Danas posle 50 godina od tada ovi prvi su zavrsili negde po svetu sanjareci o bureku i jogurtu, ili trunu u cosku nekog domaceg instituta proklinjuci dan i sat kada su odlucili da se bave prirodnim naukama. A usput svrate i ovde da ostave neki pametan komentar iz svoje struke i nauke. Ovi drugi su advokati i ministri koji i dalje mastaju kako nekim drugim ljudima vezuju druge organe za neke druge (finansijske i pravne) masine i smeju se i dalje ovim prvima, jer su uspeli vise od njih u zivotu. A nekadasnje devojcice, danas vec zene u godinama, zale se na jedne i druge kako su i dalje nezreli mangupi ili zreli ali nesposobni smotanci. I u svojoj petoj deceniji i dalje traze neke princeve kojima je konj izgleda uganuo nogu jos pre 20 godina.

dzigi

pre 9 godina

Što se tiče veličine svemira, njegova veličina zapravo nije jednaka njegovom "životu", odn. 13.8 milijardi godina.
Zbog efekta inflacije u ranom stadijumu nastanka univerzuma, veličina varira, u zavisnosti od merenja i proračuna, i do 180 milijardi svetlosnih godina (u prečniku). Za detalje, ukucajte u google "Observable universe".

O boze

pre 9 godina

...zamislite da našu planetu posmatraju 'naprednim' teleskopom iz nekog dela svemira udaljenog 30hiljada svetlosnih godina sto je mnoogoo bliže od ove galaksije...e sad ako zaista vaze zakoni koje znamo o brzini svetlosti, vremenu itd. oni na našoj planeti vide dinosauruse...kako? e pa u ovom momentu oni imaju sliku naše planete od pre 30000god. jer toliko vremena treba informaciji da proputuje, naravno ako je brzina svetlosti najbrza.
(duh sa sekirom, 9. april 2015 18:22)

Dinosaurusi su decko izumrli pre nekih 65 miliona godina... A Dinosaurusi se ne bi mogli videti ni sa nasih satelita, a ne sa neke planete udaljene 30 000 svetlosnih godina...

mesec

pre 9 godina

Fascinantna je cinjenica da je svetlost najbrza konstanta u svemiru (koju za sada poznajemo), a ona ne predstavlja ni milioniti deo brzine potrebne za istrazivanje svemira.

nostalgicar

pre 9 godina

@ smesni su

Zasto? Mislis nemoguce. Pa to je taman na horizontu velikog praska. Ako budemo uspeli da zagvirimo Dzejms Webovim teleskopom (koji ce zameniti uskoro Habl) malo dalje, onda svemir nije star 13 milijardi svetlosnih godina kao sto smo mislili.

iKrem

pre 9 godina

Malo malo pa nova galaksija,za koju godinu imacemo dokaze o novim univerzumima a sutra je VELIKI PETAK stradanje Isusovo-to je PARADOKS ili sam ja u drugoj GALAKSIJI!?!
(IvanBRE, 9. april 2015 17:35)

==============

Kakve veze ima taj tvoj "Isus" sa bilo cime sto pise u ovom clanku?

deda gligorije

pre 9 godina

polako ali sigurno napredujemo. uskoro putovanja po svemiru. i odma cu da kupim kartu i zuuuuum. pravac druga galaksija. moze i ova sa slike 12 milijardi svetlosnih godina daleko. naravno nece biti dovoljno daleko od ove drzave tako da cu odma da otkucam kartu da me ne hapse... rece jedamput jedan mnogo pametan covek zvani Karl Segan: The Cosmos is all that is or ever was or ever will be!
Vecu istinu od ovoga niko nikada nije rekao. Ko razume shvatice!

jupiterijanac

pre 9 godina

dodjem samo da procitam komentare, od svih naslova ubedljivo najludji komentari se salju na bilo kakvu vest u vezi sa svemirom.

duh sa sekirom

pre 9 godina

...zamislite da našu planetu posmatraju 'naprednim' teleskopom iz nekog dela svemira udaljenog 30hiljada svetlosnih godina sto je mnoogoo bliže od ove galaksije...e sad ako zaista vaze zakoni koje znamo o brzini svetlosti, vremenu itd. oni na našoj planeti vide dinosauruse...kako? e pa u ovom momentu oni imaju sliku naše planete od pre 30000god. jer toliko vremena treba informaciji da proputuje, naravno ako je brzina svetlosti najbrza.

Trovach

pre 9 godina

Postojao je projekat "Fokal" (koji nije zaziveo) gde je ideja bila da se Sunce iskoristi kao "gravitaciono socivo". Trebalo je "teleskop", tj. svemirsku letelicu koja bi obavljala taj zadatak, uputiti na odredjenu tacku (jako daleko od Sunca) gde bi on koristio taj efekat. "Kresanje" budzeta NASA-e ga je zaustavilo. Samo kada ima dovoljno para za budzet vojske.

čovek

pre 9 godina

netačna informacija ... nije otkrivena nikakva nova galaksija već je testiran ALMA sistem koji nam je dao detaljnije podatke uz potvrdu dejstva gravitacionih sočiva utemeljenih u Ajnštajnovoj teoriji ...

IvanBRE

pre 9 godina

Malo malo pa nova galaksija,za koju godinu imacemo dokaze o novim univerzumima a sutra je VELIKI PETAK stradanje Isusovo-to je PARADOKS ili sam ja u drugoj GALAKSIJI!?!

Uranac s Neptuna

pre 9 godina

od svih naslova ubedljivo najludji komentari se salju na bilo kakvu vest u vezi sa svemirom.
(jupiterijanac, 9. april 2015 18:54)

Ah, to sve potice jos iz osnovne skole. Bese to bas davno. Dok je nas nastavnik fizike izvodio oglede sa elektrostatickom masinom razred kao da se podelio u tri grupe. Decaci-nerdovi koje su zanimale prirodne nauke su odusevljeno posmatrali varnice izmedju dve kugle. Decaci-mangupi su pravili viceve i pricali kako bi ovima iz prve grupe odredjene delove tela vezali na te kugle, cisto da ih maltretiraju. Devojcice su samo hvatale beleske olovkama raznih boja. Danas posle 50 godina od tada ovi prvi su zavrsili negde po svetu sanjareci o bureku i jogurtu, ili trunu u cosku nekog domaceg instituta proklinjuci dan i sat kada su odlucili da se bave prirodnim naukama. A usput svrate i ovde da ostave neki pametan komentar iz svoje struke i nauke. Ovi drugi su advokati i ministri koji i dalje mastaju kako nekim drugim ljudima vezuju druge organe za neke druge (finansijske i pravne) masine i smeju se i dalje ovim prvima, jer su uspeli vise od njih u zivotu. A nekadasnje devojcice, danas vec zene u godinama, zale se na jedne i druge kako su i dalje nezreli mangupi ili zreli ali nesposobni smotanci. I u svojoj petoj deceniji i dalje traze neke princeve kojima je konj izgleda uganuo nogu jos pre 20 godina.

Trovach

pre 9 godina

Postojao je projekat "Fokal" (koji nije zaziveo) gde je ideja bila da se Sunce iskoristi kao "gravitaciono socivo". Trebalo je "teleskop", tj. svemirsku letelicu koja bi obavljala taj zadatak, uputiti na odredjenu tacku (jako daleko od Sunca) gde bi on koristio taj efekat. "Kresanje" budzeta NASA-e ga je zaustavilo. Samo kada ima dovoljno para za budzet vojske.

iKrem

pre 9 godina

Malo malo pa nova galaksija,za koju godinu imacemo dokaze o novim univerzumima a sutra je VELIKI PETAK stradanje Isusovo-to je PARADOKS ili sam ja u drugoj GALAKSIJI!?!
(IvanBRE, 9. april 2015 17:35)

==============

Kakve veze ima taj tvoj "Isus" sa bilo cime sto pise u ovom clanku?

mesec

pre 9 godina

Fascinantna je cinjenica da je svetlost najbrza konstanta u svemiru (koju za sada poznajemo), a ona ne predstavlja ni milioniti deo brzine potrebne za istrazivanje svemira.

čovek

pre 9 godina

netačna informacija ... nije otkrivena nikakva nova galaksija već je testiran ALMA sistem koji nam je dao detaljnije podatke uz potvrdu dejstva gravitacionih sočiva utemeljenih u Ajnštajnovoj teoriji ...

čovek

pre 9 godina

Gravitaciona sočiva javljaju se kada masivna galaksija ili grupa galaksija savija svetlost emitovanu iz više udaljenih galaksija ... formiraju se vrlo uvećane, iako mnogo deformisane slike ... u ovom konkretnom slučaju, galaksija SDP.81 i galaksija koja je između nas formiraju, kroz ovaj efekat, skoro kompletnan krug.

Inače navedenu galaksiju je otkrila HerschelSpace Opservatorija ... SDP.81 je aktivna gaslaksija, znači u njoj se još uvek formiraju zvezde na daljini od ~12 milijardi svetlosnih godina ... mi je u stvari vidimo u trenutku kada je svemir bio tek nekih 15% starosti dok je galaksija koja je između nas na daljini negde oko 4 milijarde svetlosnih godina daleko.

Inače efekat gravitacionog sočiva proizvode samo masivne galaksije elipsastog tipa dok spiralne, kao naš Mlečni Put, nemaju dovoljno koncentrisanu masu za tako nešto ... itd.

jupiterijanac

pre 9 godina

dodjem samo da procitam komentare, od svih naslova ubedljivo najludji komentari se salju na bilo kakvu vest u vezi sa svemirom.

duh sa sekirom

pre 9 godina

...zamislite da našu planetu posmatraju 'naprednim' teleskopom iz nekog dela svemira udaljenog 30hiljada svetlosnih godina sto je mnoogoo bliže od ove galaksije...e sad ako zaista vaze zakoni koje znamo o brzini svetlosti, vremenu itd. oni na našoj planeti vide dinosauruse...kako? e pa u ovom momentu oni imaju sliku naše planete od pre 30000god. jer toliko vremena treba informaciji da proputuje, naravno ako je brzina svetlosti najbrza.

gino

pre 9 godina

Ajmo sad djaci malo racunati. 300 000 km /sek je brzina svjetlosti. Pa sad izracunajte koliko ima sekunda u godini pa njih pomnozite sa 300 000 pa cete dobiti predjene kilometre. Udaljenosti gore nisu velike one su nedokucive ili nevjerovatne za nas mozak.

O boze

pre 9 godina

...zamislite da našu planetu posmatraju 'naprednim' teleskopom iz nekog dela svemira udaljenog 30hiljada svetlosnih godina sto je mnoogoo bliže od ove galaksije...e sad ako zaista vaze zakoni koje znamo o brzini svetlosti, vremenu itd. oni na našoj planeti vide dinosauruse...kako? e pa u ovom momentu oni imaju sliku naše planete od pre 30000god. jer toliko vremena treba informaciji da proputuje, naravno ako je brzina svetlosti najbrza.
(duh sa sekirom, 9. april 2015 18:22)

Dinosaurusi su decko izumrli pre nekih 65 miliona godina... A Dinosaurusi se ne bi mogli videti ni sa nasih satelita, a ne sa neke planete udaljene 30 000 svetlosnih godina...

deda gligorije

pre 9 godina

polako ali sigurno napredujemo. uskoro putovanja po svemiru. i odma cu da kupim kartu i zuuuuum. pravac druga galaksija. moze i ova sa slike 12 milijardi svetlosnih godina daleko. naravno nece biti dovoljno daleko od ove drzave tako da cu odma da otkucam kartu da me ne hapse... rece jedamput jedan mnogo pametan covek zvani Karl Segan: The Cosmos is all that is or ever was or ever will be!
Vecu istinu od ovoga niko nikada nije rekao. Ko razume shvatice!

Inzenjerr

pre 9 godina

Meni nesto ovde nije jasno. Habl je do sada otkrio da postoji 100 milijardi galaksija, a vi objavljujete vest o jednoj ""novootkrivenoj" galaksiji. Ne kapiram. Razmislio sam dobro posle citanja vesti i nije mi jasno.

dzigi

pre 9 godina

Što se tiče veličine svemira, njegova veličina zapravo nije jednaka njegovom "životu", odn. 13.8 milijardi godina.
Zbog efekta inflacije u ranom stadijumu nastanka univerzuma, veličina varira, u zavisnosti od merenja i proračuna, i do 180 milijardi svetlosnih godina (u prečniku). Za detalje, ukucajte u google "Observable universe".

nostalgicar

pre 9 godina

@ smesni su

Zasto? Mislis nemoguce. Pa to je taman na horizontu velikog praska. Ako budemo uspeli da zagvirimo Dzejms Webovim teleskopom (koji ce zameniti uskoro Habl) malo dalje, onda svemir nije star 13 milijardi svetlosnih godina kao sto smo mislili.

IvanBRE

pre 9 godina

Malo malo pa nova galaksija,za koju godinu imacemo dokaze o novim univerzumima a sutra je VELIKI PETAK stradanje Isusovo-to je PARADOKS ili sam ja u drugoj GALAKSIJI!?!

duh sa sekirom

pre 9 godina

...zamislite da našu planetu posmatraju 'naprednim' teleskopom iz nekog dela svemira udaljenog 30hiljada svetlosnih godina sto je mnoogoo bliže od ove galaksije...e sad ako zaista vaze zakoni koje znamo o brzini svetlosti, vremenu itd. oni na našoj planeti vide dinosauruse...kako? e pa u ovom momentu oni imaju sliku naše planete od pre 30000god. jer toliko vremena treba informaciji da proputuje, naravno ako je brzina svetlosti najbrza.(duh sa sekirom, 9. april 2015 18:22)Dinosaurusi su decko izumrli pre nekih 65 miliona godina... A Dinosaurusi se ne bi mogli videti ni sa nasih satelita, a ne sa neke planete udaljene 30 000 svetlosnih godina...
(O boze, 09. april 2015 20:19)

...nisi me razumeo...da ti pojednostavim, neke od zvezda koje vidis i koje su udaljene milione svetlodnh godina ti možeš videti okom iako one u 'realnom vremenu' vise ne postoje tj. ugasile su se...a ta informacija ce na zemlji stici za milion svetlosnih godina.

čovek

pre 9 godina

Meni nesto ovde nije jasno. Habl je do sada otkrio da postoji 100 milijardi galaksija, a vi objavljujete vest o jednoj ""novootkrivenoj" galaksiji. Ne kapiram. Razmislio sam dobro posle citanja vesti i nije mi jasno.
(Inzenjerr, 9. april 2015 21:50)
###

Ne, mi nismo, znači nije ni Habl, otkrili pojedinačnih 100 milijardi galaksija ... pošto je svemir uniforman u svim pravcima, uzet je segment u kojem je "izbrojan" broj galaksija pa ekstralopiran na ceo univerzum ... to je aproskimativna brojka sa određenom greškom ... katalogizacija nebeskih objekata je veliki posao i postoje mnogi katalozi što možeš i sam izguglati ...

pp2000

pre 9 godina

Ako je ovo tacna udaljenost, ovo na slici je bilo pre 12 milijardi godina, jer nam toliko "kasni" slika. Meni je to fascinantno...

Neko je vec napisao kako se na Zemlji i dalje mogu videti dinosaurusi, ali bi trebalo gledati sa udaljenosti od nekih 60 miliona svetlosnih godina, a ne 30 hiljada.

mesec

pre 9 godina

@ dzigi

Ispravi me ako gresim, ali zar nisu prostor i vreme jedna ista stvar? Mi vidimo kroz svemir teleskopom npr 15 milijardi svetlosnih godina, ali ne mozemo preko te granice gledati, ako ne mozemo videti dalje od toga, znaci da tada svemir nije ni postojao, nastao ili sta vec!? Sto znaci da ta udaljenost predstavlja i njegovu starost!?

Na konja

pre 9 godina

Ajmo sad djaci malo racunati. 300 000 km /sek je brzina svjetlosti. Pa sad izracunajte koliko ima sekunda u godini pa njih pomnozite sa 300 000 pa cete dobiti predjene kilometre. Udaljenosti gore nisu velike one su nedokucive ili nevjerovatne za nas mozak.
(gino, 09. april 2015 21:54)

- Prijatelju da je na skund mi bi smo bili na konja :-)))

IvanBRE

pre 9 godina

Malo malo pa nova galaksija,za koju godinu imacemo dokaze o novim univerzumima a sutra je VELIKI PETAK stradanje Isusovo-to je PARADOKS ili sam ja u drugoj GALAKSIJI!?!

duh sa sekirom

pre 9 godina

...zamislite da našu planetu posmatraju 'naprednim' teleskopom iz nekog dela svemira udaljenog 30hiljada svetlosnih godina sto je mnoogoo bliže od ove galaksije...e sad ako zaista vaze zakoni koje znamo o brzini svetlosti, vremenu itd. oni na našoj planeti vide dinosauruse...kako? e pa u ovom momentu oni imaju sliku naše planete od pre 30000god. jer toliko vremena treba informaciji da proputuje, naravno ako je brzina svetlosti najbrza.

iKrem

pre 9 godina

Malo malo pa nova galaksija,za koju godinu imacemo dokaze o novim univerzumima a sutra je VELIKI PETAK stradanje Isusovo-to je PARADOKS ili sam ja u drugoj GALAKSIJI!?!
(IvanBRE, 9. april 2015 17:35)

==============

Kakve veze ima taj tvoj "Isus" sa bilo cime sto pise u ovom clanku?

O boze

pre 9 godina

...zamislite da našu planetu posmatraju 'naprednim' teleskopom iz nekog dela svemira udaljenog 30hiljada svetlosnih godina sto je mnoogoo bliže od ove galaksije...e sad ako zaista vaze zakoni koje znamo o brzini svetlosti, vremenu itd. oni na našoj planeti vide dinosauruse...kako? e pa u ovom momentu oni imaju sliku naše planete od pre 30000god. jer toliko vremena treba informaciji da proputuje, naravno ako je brzina svetlosti najbrza.
(duh sa sekirom, 9. april 2015 18:22)

Dinosaurusi su decko izumrli pre nekih 65 miliona godina... A Dinosaurusi se ne bi mogli videti ni sa nasih satelita, a ne sa neke planete udaljene 30 000 svetlosnih godina...

deda gligorije

pre 9 godina

polako ali sigurno napredujemo. uskoro putovanja po svemiru. i odma cu da kupim kartu i zuuuuum. pravac druga galaksija. moze i ova sa slike 12 milijardi svetlosnih godina daleko. naravno nece biti dovoljno daleko od ove drzave tako da cu odma da otkucam kartu da me ne hapse... rece jedamput jedan mnogo pametan covek zvani Karl Segan: The Cosmos is all that is or ever was or ever will be!
Vecu istinu od ovoga niko nikada nije rekao. Ko razume shvatice!

Uranac s Neptuna

pre 9 godina

od svih naslova ubedljivo najludji komentari se salju na bilo kakvu vest u vezi sa svemirom.
(jupiterijanac, 9. april 2015 18:54)

Ah, to sve potice jos iz osnovne skole. Bese to bas davno. Dok je nas nastavnik fizike izvodio oglede sa elektrostatickom masinom razred kao da se podelio u tri grupe. Decaci-nerdovi koje su zanimale prirodne nauke su odusevljeno posmatrali varnice izmedju dve kugle. Decaci-mangupi su pravili viceve i pricali kako bi ovima iz prve grupe odredjene delove tela vezali na te kugle, cisto da ih maltretiraju. Devojcice su samo hvatale beleske olovkama raznih boja. Danas posle 50 godina od tada ovi prvi su zavrsili negde po svetu sanjareci o bureku i jogurtu, ili trunu u cosku nekog domaceg instituta proklinjuci dan i sat kada su odlucili da se bave prirodnim naukama. A usput svrate i ovde da ostave neki pametan komentar iz svoje struke i nauke. Ovi drugi su advokati i ministri koji i dalje mastaju kako nekim drugim ljudima vezuju druge organe za neke druge (finansijske i pravne) masine i smeju se i dalje ovim prvima, jer su uspeli vise od njih u zivotu. A nekadasnje devojcice, danas vec zene u godinama, zale se na jedne i druge kako su i dalje nezreli mangupi ili zreli ali nesposobni smotanci. I u svojoj petoj deceniji i dalje traze neke princeve kojima je konj izgleda uganuo nogu jos pre 20 godina.

čovek

pre 9 godina

netačna informacija ... nije otkrivena nikakva nova galaksija već je testiran ALMA sistem koji nam je dao detaljnije podatke uz potvrdu dejstva gravitacionih sočiva utemeljenih u Ajnštajnovoj teoriji ...

Inzenjerr

pre 9 godina

Meni nesto ovde nije jasno. Habl je do sada otkrio da postoji 100 milijardi galaksija, a vi objavljujete vest o jednoj ""novootkrivenoj" galaksiji. Ne kapiram. Razmislio sam dobro posle citanja vesti i nije mi jasno.

mesec

pre 9 godina

@ dzigi

Ispravi me ako gresim, ali zar nisu prostor i vreme jedna ista stvar? Mi vidimo kroz svemir teleskopom npr 15 milijardi svetlosnih godina, ali ne mozemo preko te granice gledati, ako ne mozemo videti dalje od toga, znaci da tada svemir nije ni postojao, nastao ili sta vec!? Sto znaci da ta udaljenost predstavlja i njegovu starost!?

Trovach

pre 9 godina

Postojao je projekat "Fokal" (koji nije zaziveo) gde je ideja bila da se Sunce iskoristi kao "gravitaciono socivo". Trebalo je "teleskop", tj. svemirsku letelicu koja bi obavljala taj zadatak, uputiti na odredjenu tacku (jako daleko od Sunca) gde bi on koristio taj efekat. "Kresanje" budzeta NASA-e ga je zaustavilo. Samo kada ima dovoljno para za budzet vojske.

nostalgicar

pre 9 godina

@ smesni su

Zasto? Mislis nemoguce. Pa to je taman na horizontu velikog praska. Ako budemo uspeli da zagvirimo Dzejms Webovim teleskopom (koji ce zameniti uskoro Habl) malo dalje, onda svemir nije star 13 milijardi svetlosnih godina kao sto smo mislili.

dzigi

pre 9 godina

Što se tiče veličine svemira, njegova veličina zapravo nije jednaka njegovom "životu", odn. 13.8 milijardi godina.
Zbog efekta inflacije u ranom stadijumu nastanka univerzuma, veličina varira, u zavisnosti od merenja i proračuna, i do 180 milijardi svetlosnih godina (u prečniku). Za detalje, ukucajte u google "Observable universe".

čovek

pre 9 godina

Gravitaciona sočiva javljaju se kada masivna galaksija ili grupa galaksija savija svetlost emitovanu iz više udaljenih galaksija ... formiraju se vrlo uvećane, iako mnogo deformisane slike ... u ovom konkretnom slučaju, galaksija SDP.81 i galaksija koja je između nas formiraju, kroz ovaj efekat, skoro kompletnan krug.

Inače navedenu galaksiju je otkrila HerschelSpace Opservatorija ... SDP.81 je aktivna gaslaksija, znači u njoj se još uvek formiraju zvezde na daljini od ~12 milijardi svetlosnih godina ... mi je u stvari vidimo u trenutku kada je svemir bio tek nekih 15% starosti dok je galaksija koja je između nas na daljini negde oko 4 milijarde svetlosnih godina daleko.

Inače efekat gravitacionog sočiva proizvode samo masivne galaksije elipsastog tipa dok spiralne, kao naš Mlečni Put, nemaju dovoljno koncentrisanu masu za tako nešto ... itd.

gino

pre 9 godina

Ajmo sad djaci malo racunati. 300 000 km /sek je brzina svjetlosti. Pa sad izracunajte koliko ima sekunda u godini pa njih pomnozite sa 300 000 pa cete dobiti predjene kilometre. Udaljenosti gore nisu velike one su nedokucive ili nevjerovatne za nas mozak.

Na konja

pre 9 godina

Ajmo sad djaci malo racunati. 300 000 km /sek je brzina svjetlosti. Pa sad izracunajte koliko ima sekunda u godini pa njih pomnozite sa 300 000 pa cete dobiti predjene kilometre. Udaljenosti gore nisu velike one su nedokucive ili nevjerovatne za nas mozak.
(gino, 09. april 2015 21:54)

- Prijatelju da je na skund mi bi smo bili na konja :-)))

jupiterijanac

pre 9 godina

dodjem samo da procitam komentare, od svih naslova ubedljivo najludji komentari se salju na bilo kakvu vest u vezi sa svemirom.

mesec

pre 9 godina

Fascinantna je cinjenica da je svetlost najbrza konstanta u svemiru (koju za sada poznajemo), a ona ne predstavlja ni milioniti deo brzine potrebne za istrazivanje svemira.

duh sa sekirom

pre 9 godina

...zamislite da našu planetu posmatraju 'naprednim' teleskopom iz nekog dela svemira udaljenog 30hiljada svetlosnih godina sto je mnoogoo bliže od ove galaksije...e sad ako zaista vaze zakoni koje znamo o brzini svetlosti, vremenu itd. oni na našoj planeti vide dinosauruse...kako? e pa u ovom momentu oni imaju sliku naše planete od pre 30000god. jer toliko vremena treba informaciji da proputuje, naravno ako je brzina svetlosti najbrza.(duh sa sekirom, 9. april 2015 18:22)Dinosaurusi su decko izumrli pre nekih 65 miliona godina... A Dinosaurusi se ne bi mogli videti ni sa nasih satelita, a ne sa neke planete udaljene 30 000 svetlosnih godina...
(O boze, 09. april 2015 20:19)

...nisi me razumeo...da ti pojednostavim, neke od zvezda koje vidis i koje su udaljene milione svetlodnh godina ti možeš videti okom iako one u 'realnom vremenu' vise ne postoje tj. ugasile su se...a ta informacija ce na zemlji stici za milion svetlosnih godina.

pp2000

pre 9 godina

Ako je ovo tacna udaljenost, ovo na slici je bilo pre 12 milijardi godina, jer nam toliko "kasni" slika. Meni je to fascinantno...

Neko je vec napisao kako se na Zemlji i dalje mogu videti dinosaurusi, ali bi trebalo gledati sa udaljenosti od nekih 60 miliona svetlosnih godina, a ne 30 hiljada.

čovek

pre 9 godina

Meni nesto ovde nije jasno. Habl je do sada otkrio da postoji 100 milijardi galaksija, a vi objavljujete vest o jednoj ""novootkrivenoj" galaksiji. Ne kapiram. Razmislio sam dobro posle citanja vesti i nije mi jasno.
(Inzenjerr, 9. april 2015 21:50)
###

Ne, mi nismo, znači nije ni Habl, otkrili pojedinačnih 100 milijardi galaksija ... pošto je svemir uniforman u svim pravcima, uzet je segment u kojem je "izbrojan" broj galaksija pa ekstralopiran na ceo univerzum ... to je aproskimativna brojka sa određenom greškom ... katalogizacija nebeskih objekata je veliki posao i postoje mnogi katalozi što možeš i sam izguglati ...