Da li čaj zaista leči rak i smanjuje holesterol? Evo šta neke studije kažu na temu ovog napitka.
Način na koji zdravstveni gurui i naučne studije pričaju o čaju, tera ljude da pomisle da je reč o nekom svemoćnom eliksiru. On poboljšava zdravlje srca, smanjuje rizik od raka, pomaže kod demencije i dijabetesa – maltene ne postoji neko zdravstveno stanje kome čaj, na ovaj ili onaj način, ne pomaže.
Sada stručnjaci govore za šta je čaj dobar, a šta su mitovi i netačne informacije.
Zašto je čaj vruć?
theilr / Flickr.com
Kada naučnici govore o čaju, oni misle na crni, zeleni,beli - koji su napravljeni od lišća biljke camellie sinensis. Biljni trikovi, poput kamilice i nane, tehnički se ne smatraju čajevima, oni su infuzije drugih biljaka sa različitim nutritivnim karakteristikama. Ako niste sigurni kakvu vrstu čaja pijete, proverite sastojke za reč “čaj”.
Ono što čajeve razlikuje među sobom jeste način na koji su listovi pripremljeni i koliko su oni zreli, što utiče na ukus i nutritivni sadržaj. Crni čaj se pravi od uvelih listova, a zatim se oni potpuno oksiduju (što znači da su hemikalije u listovima modifikovane kroz izloženost vazduhu). Zeleni čaj se, takođe, pravi od uvelih listova, ali se oni ne oksiduju, dok kod belog čaja listovi nisu uveli i ne oksiduju se.
Ovi čajevi imaju polifenole, tip antioksidanta za koje se misli da štite ćelije od oštećenja DNK, koji mogu da izazovu rak i druge bolesti. Baš je polifenol sastojak koji je od čaja napravio toliko svemoćan napitak koji istraživači pokušavaju da razumeju.
Većina istraživanja usmerena su na crni čaj, koji čini oko 75% svetskog pića i zeleni čaj, koji se najčešće konzumira u Kini i Japanu. Zeleni čaj sadrži naročito visok nivo antioksidanata - posebno vrstu polifenol katehin, od kojih je najaktivniji i najobilniji epigalokatehin-3-galat (EGCG). Zato postoji pet puta više studija o zelenom nego o crnom čaju i više se govori o dobrobiti zelenog napitka.
Obećavajuće tvrdnje o benefitima čaja su:
Prevencija raka. Istraživanje 51 vrste zelenog čaja, iz 2009. godine, utvrdilo je da konzumiranje tri do pet šoljica dnevno može smanjiti rizik od dobijanja raka jajnika, debelog creva, pluća i raka prostatate; ali to ne važi za rak dojke i ostalih vrsta kancera – kaže autorka studije Katja Boem. Kada je reč o crnom čaju, smatra se da je on “možda efikasan” za smanjivanje mogućnosti od dobijanja raka jajnika i raka želuca”.
Dobar je za mozak. Studija smatra da konzumiranje između 1 i 4 šolje zelenog ili crnog čaja smanjuje rizik od dobijanja Parkinsonove bolesti.
Pomaže srcu. "Ispijanje čaja može da pomogne u prevenciji ili odlaganju određenih faktora rizika od kardiovaskularnih bolesti, kao i smanjenje holesterola i triglicerida,” kaže Boem. Jedna japanska studija je pokazala da su odrasli koji su pili pet ili više šolja zelenog čaja dnevno imali 26. % manje smrtnih slučajeva od srčanog napada ili moždanog udara u poređenju sa onima koji su pili šolju manje ili ga uopšte nisu pili; efekat je bio veći kod žena nego kod muškaraca.
Više istraživanja je potrebno zbog utvrđivanje još nekih potencijalnih dobrobiti. Jedna mala studija ukazuje da katehini i kofein u zelenom čaju daju osobama na dijeti mali metabolički podsticaj koji bi mogao da pomogne pri sagorevanju nekoliko desetina dodatnih kalorija dnevno.
Pametni gutljaji
Ako je sve ovo o čaju tačno, zašto nas velike zdravstvene organizacije ne teraju da pijemo ovaj napitak kao ludi?!
Zato što im je potrebno još mnogo čvršćih dokaza.
“Postoje neke naznake o dobrobitima ovog napitka, ali se još mora raditi na tim istraživanjima,” kaže Boem. "Još uvek nismo radili klinička istraživanja na ljudima, vać samo na životinjama u laboratoriji.”
Većina istraživanja je bila posmatračka, što znači da naučnici ne mogu da znaju da li zaista postoje povoljni medicinski rezultati kod ljudi koji piju čaj. Da li se kod njih radi o navici ili su prisutni i neki drugi faktori koji ih čine zdravijima.
Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja,
stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će na velikom skupu Srpske naredne strane 27. i 28. juna u Beogradu biti predstavljen paket za penzionere, koji će poboljšati njihov ekonomski status.
Na samom ulazu u Bokokotorski zaliv, na poluostrva Luštica, nalazi se malo primorsko selo Rose – mesto koje poslednjih godina sve češće privlači pažnju turista koji su u potrazi za mirom i autentičnim doživljajem mora.
Rat u Ukrajini ušao je u 1.566. dan, a ruski ministar spoljnih poslova Sergej Lavrov izjavio je danas da je teško komentarisati izglede za pregovore o mirovnom rešenju u Ukrajini u ovom trenutku.
Nova ekonomska analiza uglednog Pitersonovog instituta za međunarodnu ekonomiju (PIIE) upozorava da bi skok cena nafte na 120 dolara po barelu zbog sukoba na Bliskom istoku predstavljala veliki udar na globalni rast i poljoprivredu.
Sukob na Bliskom istoku – 102. dan. Američki vojni helikopter "Apač" srušio se u ponedeljak u blizini Ormuskog moreuza. Trampova administracija je primila poruke od Iranaca u kojima se navodi spremnost da prestanu sa pucanjem ako Izrael učini isto.
Američki predsednik Donald Tramp je od kraja marta najmanje 37 puta izjavio da je postizanje sporazuma sa Iranom neizbežno ili da Teheran očajnički želi dogovor.
Sukob na Bliskom istoku – 102. dan. Američki vojni helikopter "Apač" srušio se u ponedeljak u blizini Ormuskog moreuza. Trampova administracija je primila poruke od Iranaca u kojima se navodi spremnost da prestanu sa pucanjem ako Izrael učini isto.
Američki predsednik Donald Tramp je od kraja marta najmanje 37 puta izjavio da je postizanje sporazuma sa Iranom neizbežno ili da Teheran očajnički želi dogovor.
Glavni tužilac Međunarodnog krivičnog suda (MKS) Karim Kan suspendovan je nakon završetka disciplinskog postupka pokrenutog zbog optužbi za seksualno zlostavljanje, saopštilo je upravno telo suda.
Američki predsednik Donald Tramp rekao je da su izraelske rakete "već bile na putu" kada je Izrael pucao na Iran u nedelju uveče, protivno želji Vašingtona.
Predsednik Sjedinjenih Američkih Država Donald Tramp izjavio je da bi u narednih nekoliko dana mogao da predstavi predlog sporazuma sa Iranom, navodeći da pregovori "idu veoma dobro".
Zvezda serije "Vatreni rivali", Hadson Vilijams, našao se na udaru kritika nakon što se ovih dana pojavila njegova stara fotografija na kojoj pozira sa grupom prijatelja.
Dejvid Saliven, suvlasnik i dosadašnji zajednički predsednik fudbalskog kluba Vest Hem Junajted, podneo je ostavku na svoju funkciju sa trenutnim dejstvom nakon zajedničke istrage BBC-jeve emisije Panorama i lista The Times o njegovom ponašanju.
Kostimografkinja i aktivistkinja Kvin Džin ispisala je istoriju na ovogodišnjoj dodeli nagrada Toni, postavši prva otvoreno transrodna osoba koja je osvojila ovo prestižno priznanje u svetu pozorišta.
Kit Harington i Sofi Tarner, koji su odrasli zajedno na setu "Igre prestola" glumeći likove za koje se godinama verovalo da su brat i sestra, ponovo su se našli pred kamerama.
Novi film Breta Goldstina zauzeo je vrh Netflixove liste gledanosti širom sveta, ali umesto klasične ljubavne priče, najveću pažnju privukla je jedna scena koju gledaoci opisuju kao nešto što "nikada neće moći da zaborave".
Novi film legendarnog reditelja Stivena Spilberga pod nazivom "Dan razotkrivanja" (Disclosure Day) stiže u bioskope 10. juna 2026. godine, a već sada izaziva ogromnu pažnju publike širom sveta.
A powerful storm has hit Wellington, the capital of New Zealand, bringing waves of up to nine meters, cancelled flights and ferry services, road closures, and evacuations of residents.
Russia and Belarus are ready to use all available means, including nuclear weapons, to protect the Union State, said Russian Deputy Foreign Minister Mikhail Galuzin.
The death toll from the 7.8-magnitude earthquake on the Richter scale that struck the Sarangani area on the Philippine island of Mindanao on Monday has risen to 37, the Office of Civil Defense (OCD) said.
U.S. President Donald Trump said that he could present a proposal for an agreement with Iran within the next few days, adding that the negotiations are “going very well.”
A U.S. military AH-64 Apache helicopter crashed near the Strait of Hormuz, and both crew members were safely rescued, according to sources familiar with the incident.
Apple je na godišnjoj konferenciji WWDC 2026 predstavio veliku nadogradnju za Siri. Takođe, ovo je bilo poslednje obraćanje Tima Kuka kao izvršnog direktora kompanije.
Britanski regulator za zaštitu konkurencije CMA naložio je da Google izdavačima omogući veću kontrolu nad korišćenjem sadržaja u pretrazi zasnovanoj na AI , kao i prilikom obuke Google AI modela.
Brendan Grin i njegov studio PlayerUnknown Productions saopštili su da sprovode reorganizaciju poslovanja koja uključuje otpuštanje dela zaposlenih i obustavljanje razvoja igre Prologue: Go Wayback.
Komentari 17
Pogledaj komentare